Meditatie hoe Vervolg verhaal RAAD EN M DAAD Wilt u ons door de winter helpen...? Calando zoekt vrijwilligers Wintermarkt Ouddorp Benefietconcert Wereld Aidsdag Collecte Multiple Sclerose Zie, Ik sta aan de deur en ik kl EIIAI1D^<niEUW5 X/^ PAGINA 5 Blik (yp kerk 'i' en samenUruing - De Christenunie - Homofllie - Welk standpunt Dat het rammelt in de Chris tenunie kan voor niemand meer een geheim zijn. Eigen lijk moeten we terug naar de wortels om het een beetje te kunnen begrijpen. De CU is een fusie van twee kleine groe peringen, het Gerelormeerd Politiek Verbond, en de Relbr- maiorisch Politieke Federatie. De eerste was een min oFmeer kerkelijke parlij die op politiek terrein alles verenigde wat vrij gemaakt was. Het lidmaatschap stond dan ook alleen open voor kerkelijk vrijgemaakten en het politiek progratn was in grote lijnen dat van de oude ARP In de tweede, de RPI", vond eigenlijk ecu onderko men alles dat niet kon mee gaan met het CD.-\, mensen uit de vrije groepen en misschien wat malcontente SGP-ers. Die twee splintejpartijen verenig den zich in 2000 tot de CU. .Maar behalve dat ze - evenals de SGP - mordicus tegen abor tus, euthanasie en het homo huwelijk waren, streefden ze ook naar deelname aan de regering. En - daar zijn we nog steeds verwonderd over - dat is gelukt! André Rouvoet is in het huidige kabinet zelfs vice- preinier. Maar dat houdt wel min of meer in, dat hij in de coalitie z'n mond moet houden over de standpunten van zijn partij. Want genoemde zaken zijn in ons land gemeengoed geworden en wie tegen abortus enz. is, wordt door progressief Nederland algauw beschuldigd van discriminatie... De aanleiding tot de huidige discussie was dat een prak tiserende lesbienne ermee ophield. Zij voelde terecht aan dat in haar partij het draagvlak voor haar levensinstelling niet aanwezig was. Maar inmiddels heeft Yvette Lont - lid van de deelraad in Amsterdam - laten weten dat zij, en in feite de hele CU, er zo over denkt. Ik ben ook van mening, zonder het in alles met Yvette tont eens te zijn dat zij het officiële stand punt van de CU verwoord heeft. Daarover zal nu de dis cussie gaan. Een motie heeft mevrouw Lont ingetrokken, maar op het komende congres zal het wel worden besproken' Ik bespaar de lezer nu maar verdere details, al is er over deze kwestie nog wel meer te zeggen. Maar dat hebben we allemaal in de kranten kunnen lezen, en dat is dagelijks in het nieuws op het Journaal. Want de kleine partijen worden vrijwel altijd doodgezwegen, behalve als er iets aan de hand is. En terecht signaleren ze dat er hoe dan ook, brokken wor den gemaakt. Want houdt de CU vast aan haar oude stand punt - tegen Jiomo-sexualiteit - dan krijgt ze alles wat in dit land links is over zich heen... En vindt ze dat het praktiseren van homofilie geen beletsel is, dan vervreemdt ze twee-derde van de kiezers van zich. Want verreweg het grootste deel van het electoraat zal tóch van de partij eisen dat de bijbelse nor men worden gehandhaafd. Waarnemer Deze vraag- en antwoordriibriek slaat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemvs, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantxuoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. OOIT 20 ZOUT GiGiTEN? Wal is erger: te weinig of teveel zout in hel eten? Van 'zoutarm' en 'zoutloos' word ik onpasselijk, vim hartigheid niel. Antwoord: Een zouttekort komt in ons land zelden of nooit voor, want de meeste voe dingsmiddelen bevatten van nalure al zout. Onze smaak is dus gewend aan een dosis zout. Veel kant-en-klaar producten zijn tv royaiil gezouten om ze nog pittiger te maken, zodat ze beter verkopen. Strooit u dan thuis nog eens (extra) zout over het eten, dan moeten de nieren harder werken om dal overtollige zout kwijt te raken. Daardoor ontslaat een hogere bloeddruk, dan wordt extra veel gevergd van de nieren en van het hart. Een hoge bloed druk geeft meer kans op hart en vaatziekten, nieraandoe ningen en hersenbloedingen. L) kunt daarom beter Ie weinig dan teveel zout tol u nemen en bijv. kruiden gebruiken als u wat meer smaak aan bepaalde gerechten wilt geven. Dat is veel veiliger. UKHONDEN We hebben een jong hondje in huis gekregen, maar hel is nog erg speels en ongehoorzaam. Het .springt bij de kinderen op bed en tikt ze vaak in hun gezicht. Hoe kunnen we dat het dier afleren'? Antwoord: Zulke spontane uitingen van vriendschap zijn heel goed bedoeld en itiogen dus niet worden bestraft. Ze moeten echter wel worden ingecfamd met het oog op de hygiëne. Ten eerste moe ten de kinderen leren, dat zij geen hond op een slaap kamer mogen houden. Het dier behoort een eigen slaap plaats te hebben in een mand, of zolang het nog klein is, in een doos met oud kleedje, poppendekentje of schone lap erin, die met het oog op evt. ongedierte geregeld moet worden schoongemaakt. Hon den in of op bed betekent ook kan.s op vlooien. De kinderen moeten hun gezicht afwenden als het dier hen wil Ukken. Honden hebben nu eenmaal de neiging iemand in het gezicht te likken, omdat bij hun voorouders - de wolven - de welpen door dal likken bij hun ouders braakneigingen moesten oproepen, waardoor er voedsel voor hun neusjes werd gedeponeerd. Maar dat likken kan helaas uw kinderen besmetten, want honden snuf felen bij hel uitlaten buiten aan allerlei ongerechtighe den, waaronder uitwerpselen van andere dieren. Ze wroe ten in vuilnis, enz., en kunnen daarbij diverse ziektekiemen opdoen. Heel jonge honden kunt u nog weinig leren. U kunt ze wel aan de lijn houden en van veel viezigheid afliou- den. LPG ONTLUCHTEN Moet je een LPG-lank in een auto ontluchten als die een tijdje .■itilstaat? Antwoord: De tank wordt altijd ontlucht bij het vullen, door het openen van de daar voor bestemde kraan. .Ms de auto een paar weken of enkele maanden niet wordt gebruikt, is het verstandig de tank eerst leeg te rijden. Er kan dan geen gas ontsnappen in de garage en het is veiliger in geval van brand. In géén geval mag u de auto met een volle tank achterlaten, want als de tem peratuur flink stijgt, bestaat er gevaar dat hel gas teveel gaat uilzetten. Gaat u de wagen weer gebruiken, dan wordt bij het vullen van de tank weer ontlucht zoals anders. MENE TEKEL Wat betekent hel gezegde "Een mene tekel aan de wand"! Antwoord: Dat staat in de Bijbel (zie Dan.5:25-28) waar Daniël tegen koning Belsazar zegt "Er is geschreven Mene, mene, tekel ufarsin". Dat werd door Gods hand, op de wand in hel paleis van de koning geschreven. De woorden zijn Aramees en betekenen letter lijk: geteld, geteld, gewogen en aan stukken. Wij zouden zeggen: gewogen en te licht bevonden. Het is een waar schuwing van belang. Op zaterdag 17 november van 10.00-16.00 uur zal op het terrein van Hoveniersbedrijf Voogd, Hofdijksweg 36a te Ouddorp (naast de Mèkkers- tee) een Wintermarkt worden gehouden. Er is deze dag van alles te koop: oliebollen, wafels, koffie, thee, warme chocola demelk, frisdrank, broodjes frikandel en kroket, snoep, groente, fruit, tweedehands boeken en cd's. Verder kunt u de auto laten wassen en voor de kinderen zijn er spelletjes. De opbrengst van deze markt is bestemd voor de landelijke Jeugdbondactie van de Gere formeerde Gemeente 'Toe komst voor de kerk'. De deel projecten van deze actie zijn: ondersteuning van het lande lijke jeugdwerk, jeugdwerk in de jonge zendingskerk in Ecuador en de opleiding van predikanten aan de Theologi sche School. MIDDELH.J1RNIS - Op Wereld .Aids dag, zaterdag 1 december, is er in de aula van de Technische School in Mid delharnis een benefietcon cert. De opbrengst van deze avond is bestemd voor de huizen van Els van Teijlingen in Soroti, Oeganda. In Anie- cet N'ainapakin (schuilplaats van vrede) en Amecet N'amun (schuilplaats van hoop) wor den voor korte of langere tijd kinderen opgevangen. Vaak zijn het weeskinderen, meestal hebben ze AIDS of zijn ze HIV- positief. In een sfeer van liefde en aandacht worden de kin deren weer 'kind', maar soms is het ook te laat. De basisge dachte is echter: 'Ieder kind is een geliefd schepsel van GodI Meer informatie is te vinden op website www.defigurant.ill. Ten bate van deze tehuizen is er op 1 december a.s. een avondvullend programma met optredens van Theo van Teijlingen en He shot Arrows, beiden afkomstig uit Goes, de band Song for Three uit Nieu- we-Tonge en het koor Rola- round uit Achthuizen. Theo van Teijlingen, broer van Els, is troubadour en gods- diensderaar aan het CIOS in Goes. Met enige regelmaat treedt hij op als voorganger bij bijzondere kerkdiensten op ons eiland, steevast in gezel schap van zijn gitaar. In de pauze zullen er diverse spullen worden veikocht voor het goe de doel, waaronder de nieuwe GD "Vertellingen' van Theo van Teijlingen, die in oktober is verschenen. Toegangskaartenvoor 1 decem ber zijn in voorverkoop vanaf 12 november verkrijgbaar bij boekhandel Vroegindeweij te Middelharnis en Ouddorp voor 7,50. Op de concert avond zijn kaarten aan de zaal verkrijgbaar voor 10. 8EW. EX. Vanaf 19 november zullen vrijwilligers van het Nationaal MS Fonds regen en wind trot seren om met de collectebus langs de deuren te gaan. Het Nationaal MS Fonds zet zich in om de kwaliteit van leven van mensen met Multiple Scle rose te verbeteren. Dit doet zij door voorlichting te verstrek ken, activiteiten en vakanties te organiseren en onderzoek te verrichten. Multiple Sclerose (MS) is een aandoening van het centrale zenuwstelsel. Het centrale zenuwstelsel bestaat uit dé hersenen en het rug genmerg. MS is de meest inva liderende aandoening onder jongen mensen in Nederland. Het is een chronische ziekte, dat wil zeggen: een ziekte die niet meer overgaat en ook nog niet te genezen is. De collecte week wordt ondersteund met een radioconnnercial. In deze radiocommercial geeft Peter Jan Rens - geheel belangeloos - zijn \isie op het Nationaal MS Fonds. Om haar doelstellingen te realiseren is het Nationaal MS Fonds geheel afhankelijk van giffen. Ook u kunt het Nationaal MS Fonds steunen: geef aan de collectant of maak geld o\'er via giro 5057 te Maas sluis. Meer informatie op www. nationaalmsfonds.nl. '^'e, Ik sta aan de deur en Ik klop (Opb. 3:20). Chris tus staat aan de deur en Hij klopt. Dat wil zeggen, dat Hij buiten staat. En niet zoals iemand die de deur achter zich heeft dicht getrokken en zich heeft verwijderd. Het zou geen wonder zijn als de Heere Jezus voor goed wegging. Dat Hij met zulke mensen niet meer te maken wilde hebben. Ja, dat hebben we ons allen waar dig gemaakt. Dit lezen we nu niet. O, wonder van Gods getuide.' Hij is wel builen, maar Hij wil naar binnen. Hij staal en Hij klopt. Hij wacht! Hij luistert aandachtig en geduldig of er iemand is die de deur zal opendoen. In de Griekse taal betekent dit staan en klop pen: het oor tegen de deur aandrukken en luisteren of er van binnen 'ja' wordt geroepen. Zo staat de Heere Jezus Christus aan de deur van ons leven. Hij klopt. Hij wil er in. Hij staat daar zoals Hij is. Groot van goeder tierenheid. Hij ontdekt niet alleen aan onze nood. Hij spreekt niel alleen van Zijn recht. Hij legt niet alleen de kwaal bloot, maar Hij zegt ook: "Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt (Opb. Zo staat Christus aan de deur van uw leven. Is het wel eens tot u doorgedrongen dat deze volheerlijke en vol- zalige Christus, de Knecht des HEEREN, aan uw deur staat? Hij staat er buiten. Bij u allen, zonder onderscheid. Krachtens onze geboorte uit Adam zijn wij allen buiten het rijk van God. Wij allen zijn kinderen des toorns. Ons allen gaat deze bood schap aan. Nu kunnen we alleen van dat oordeel wor den bevrijd als Christus in ons hart komt. Nee, dat kan niet door onze geboor te uit christelijke ouders. Openbaringen 3:20 door onze doop of belijde nis. Nee, alleen door het waarachtige geloof, alleen door waarachtige wederge boorte zal de deur van ons hart geopend worden. Van nature leven we als vijanden van deze rijkdommen. We zijn verrijkt met onze goede werken, met onze deugden en plichten, met ons gods dienstig leven. We hebben het, we weten het, we kun nen het en ondertussen staat Christus buiten. Is u dat nooit tot een last geweest, dat Hij aan de deur staat? Ai is die deur zo dicht bij, toch staat Hij buiten. O, jonge mensen, tonden we de ernst van ons leven op je hart binden. Konden we je laten gevoelen d e vreselij ke toestand waarin we leven als Christus buiten staat. En dat is de werkelijkheid. Hoor maar, de Waarachtige zegt: "Zie, ik sta aan de deur en ik klop." En toch... wil Hij erin. Hij staat daar niet met grimmigheid in Zijn hart. Hij staat er niet met vlammende toornige ogen. Hij staat er niet met een tong, die vol van adderver gif is om ons te doden. Nee, Flij staat daar wachtend en luisterend of er een stem zal zijn aan de andere kant van de deur. O, Hij klopt! 't Is onze eigen schuld dat al die goederen die Hij hier nu aanljiedt in het heilige Evan gelie ons niet eigen zijn. We nebben die adelbrief ver scheurd. We hebben Hem eruit geworpen. En nochtans klopt Hij. lioordringend en aanhouclend klopt Hij op de deur van uw hart. Dat doet Hij op velerlei manieren. Hij klopt als Hij ons de spiegel van Zijn wet voor houdt om ons te overtuigen hoe groot onze zonden en ellenden zijn. Gods wet eist immers volkomen gehoor zaamheid? Hij houdt ons die spiegel voor, opdat we zou den zien wie we zijn gewor den door de zonde. In een spiegel ziet u immers uzelf? Hoe vaak staat u voor de spiegel? Eén keer of mogelijk wel tien keer per dag? Maar dan om te zien hoe netjes u er wel uitziet? Hanteer, de spiegel van de wet meer dan uw schoonheidsspiegel. Zo zult u van uzelf schrikken. Ach, hier staat de Amen, de waarachtige Getuige en hij laat de klopper op de deur Aan uw hart vallen als Hij de spiegel van de wet u voor houdt en Hij u laat zien dat er niet in het minst o\ereen- komst is tussen ons leven en Zijn heilige wil. Wat moeten we beschaamd zijn dat ons leven zo duister, zo zondig en zo onrein is. Ook klopt Hij met het Evan gelie. Elke zondag behaagt tiet de Heere ons onder Zijn Woord samen te bren gen. Is dat geen klop op de deur van ons hart? Hoeveel zijn er in de eeuwige nacht zonder dat ooit de klopper op de deur van hun leven viel? Over ons mag nog het kostelijk heden der genade lichten. Hoe groot is Gods barmhartigheid dat Hij ons telkens weer Zijn stem doet horen. Vriendelijk, nodi gend, wenend, welmenend en belovend wacht Hij, opdat die deur zal open gaan. Hij klopt met Zijn stem, maar Hij klopt ook met Zijn daden. Hebt u het geklop al gehoord? De prediking in Gods huis? De leidingen van Gods voorzienigheid? Ern stige ziekte, sterfgevallen? Tegenspoed of voorspoed in het leven? O, hoe lang heeft Hij zo al geklopt? Mis schien al zestig, al zeventig of al tachtig jaar is de klop per op de deur van uw leven gevallen. "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop". En is de deur nóg dicht? Staat Hij er nog buiten? "Ik raad u, dat ge van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur". O, jonge mensen, staat Hij er nog? Hoe lang heeft Hij al geklopt? Heb je daar een antwoord op, jon gelui? Hoe lang zal Hij daar nog staan? O zeker, Hij is groot van goedertierenneid. Zeker, Hij is lankmoedig. Hij handelt nooit met ons naar onze zonden. Maar kunt u ervan op aan dat Hij nóg eens klopt? Dat Hij niet zal weggaan? Dat u nog eens gewaarschuwd wordt? Dit zou wel eens de laatste klopper op de deur van uw leven kunnen zijn. Het kan vandaag de laatste bood schap zijn die u ontvangt. Het lieden is maar zo kort. De dag der matigheid zal niet altijd duren. O, luister toch voor het te laat is. In het graf is er geen bezin ning meer. Zo kan, zo mag het niet blijven! Straks is het voor eeuwig te laat. Waartoe wacht Hij dan nog? Wel, er staat; "Indien iemand Mijn stem zal horen en de deur open doen". Oud en jong. Hij wacht nog, of er aan dte andere zijde van de deur één is, die Zijn stem zal horen en de deur zal open doen. We zün altijcl weer geneigd aan dit woord van Christus voorbij te gaan. We vragen: wie kan de deur open doen? Is dat niet het werk Gods? Kan dan iemand die dood is in zonden en misdaden en die onbekwaam is tot enig goed, iets aan zijn zaligheid af of toe doen? Kan dan een moorman zijn huid veran deren of een luipaard zijn vlekken? Kan er dan iemand tot Christus komen, tenzij de Vader hem trekke? Luister dan eens goed: Het gaat niet over wat wij kunnen, maar wat de Heere eist. Laten we nu maar geen beperkin gen aanleggen. De Heere Christus zegt het Zelf, en wat Hij zegt is waan "Indien iemand...' O, wat buigt Hij diep. Indien iemand..., wie dat dan ook is, hoe jong dan ook, hoe oud dan ook, hoe zondig dan ook, hoe god deloos dan ook, hoe vaak u ook geweigerd hebt, hoe u die woorden en die nodi- gingeii ook versmaad en veracht hebt, hoe vaak dan ook de oren zijn dichtge- stopt. Voor Christus is nie mand te slecht! Hij zegt het: "Kom dan toch, al waren uw zonden als scharlaken en al waren ze rood als kar mozijn. Ik zal ze maken als witte wol" (Jesaja 1:18). Wijlen ds. H. Hofman 'wilt u ons door de winter helpen...?' Die vraag stellen de armsten in Oost- Europa ons. Hulp om de winter door te komen blijft - helaas - nog hard nodig. Voedsel, medicijnen en/of brandstof helpt u mee? Voor gemiddeld 16,- schenkt u ze een uitstekend voedsel pakket. Samengesteld en bezorgd door onze contactpersonen ter plaatse. Mogen we op u rekenen? Hartelijk dank! Laat onze Oost-Europese naaste deze winter niet in de kou staan! Maak uw gift over op giro 8887, t.n.v. stichting Hulp Oost-Europa, o.v.v 'Winterhulp 2007-2008'. Wattstraat 2 8^ Postbus 455 f 3770 AL Barnev-eid Tel 0342 - 420 554 Fax 0342 - 420 553 info@hulpoosteuropa,nl www.huIpoosteLiropa.nl investeren in de plaatselnke economie. contactpersonen m n, maar wel DIRKSLAND - Hospice Calando te Dirksland zoekt vrijwilligers. Wie zich aan gesproken voelt door de zorg en een warm hart heeft voor de zieke mens en als vrijwilliger mee wil hel pen bij en rondom de zieke en zijn of haar familie in Calando of bij de Vrijwil lige Thuiszorg, kan zich aanmelden. Het vrijwilligerswerk binnen Calando en de terminale thuis zorg bestaat bijna 10 jaar. Met veel toewijding en zorg geven ze soms jaren hun krachten om zieke mensen en hun familie bij te staan. Volgens de orga nisatie geeft dit steeds veel vol doening. Alle vrijwilligers die in de zorg werkzaam zijn, krijgen voor het werk bij Calando een korte interne opleiding. De vrijwil ligers zijn de rechterhand van een verpleegkundige. Voor dit werk behoeft men geen ervaring Ie hebben in de zorg. Calando vindt het heel belang rijk dat men zich bescheiden kan opstellen omdat de zieke medemens centraal staat. De vrijwilligers worden in overleg ingeroosterd. Calando wil volgend jaar weer vrijwilligers toerusten voor de mooie werk. Eind januari 2008 wordt er gestart met een nieu we cursus op de donderdag ochtend in Dirksland. Wie minimaal een dagdeel per week beschikbaar is en nog geen 65 jaar is, kan voor een vrijblijvende informatievraag contact opnemen met Calan do, 0187-609147. ■35 Verplanke moet lachen om de letter lijke voorstelling die Fransje's woor den oproepen. Zijn ogen gaan schuil achter een hoop lachrimpeltjes, en Fransje bedenkt wat een aardige man Verplanke is. Dan vraagt de man: Ei je je koenkelpot nog? Dan mos je voe mien toch ok wè es koenkeien, en Waiitje ok. Fransje rent naar het achterhuis om de reeds afgedankte instrumenten te halen en triomfan telijk komt hij er mee terug in den uze. Kees maakt geen aanstalten om de zijne te krijgen. Dan zingen de twee jongste kinderen nogmaals hun liedje. Verplanke diept zijn portemonnee uit zijn zak en geeft elk een gulden. Op zo'n late \errassing had geen van bei den meer gerekend, en Kees zit zich inwendig voor stommerik uit te schel den. Ditmaal mogen ze het geldstuk in hun spaarpot doen. Moeder heett ondertussen de melk op de kachel gezet en zegt tegen Maria dat ze de cacao en suiker mengen en oplossen moet. Het begint heel gezellig te worden in den uze. Vader en Verplanke pra ten over de preek die ze vanavond gehoord hebben. Moeder zit aan dachtig te luisteren. Het valt Fransje op dat Verplanke veel meer praat dan gewoonlijk. Er ligt zulk een blijde uitdrukking op zijn gezicht. Ook de andere kinderen moeten onwillekeu rig naar hem luisteren. Vader zegt niet veel. Zo af en toe stelt hij een vraag, die meer bedoeld is om Verplanke aan de. gang te houden dan oni ook eens wat te kunnen zeg gen. Vaders gezicht staat ook blij, en dat van moeder eveneens. Wat Ver planke zegt, valt blijkbaar bij iedereen in de smaak. Het gaat nog aan Fransje voorbij, dat vooral Verplanke een buitengewone zegen ontvangen heeft in de kerk. Hij is er nog zo vol van, dat hij beurte- Hngs lacht en schreit. De tekst van de gelezen preek was: Mijne tijden zijn in Uwe hand. En dat is zo merkwaar dig, want van de week is Verplanke daar op een morgen mee wakker geworden. Die woorden waren met kracht in zijn hart gevallen, en dat was hem tot onuitsprekelijke troost geweest, zodat hij toen in tranen is weggesmolten. Maar daar was heel wat aan vooraf gegaan. ,-y weken, ja zelfs maanden, had hij in de grootste donkerheid en strijd verkeerd omtrent zijn staat voor de eeuwigheid. Weliswaar kon hij niet ontkennen dat er wel eens wat geweest was in zijn leven, en dat de Heere wel eens bemoeienis met hem gehad had, maar met al zijn ervaringen op gees telijk gebied had hij niettemin duide lijk gezien dat die geen grond waren voor de eeuwigheid, en dat hij daar mee God niet kon ontmoeten. O, wat was dat angstig geweest. En hij kon er met niemand over praten. Thuis niet, omdat zijn vrouw en kinde ren niet tot zijn kerk behoren, en zijn godsdienst niet begrijpen, en er ook niets van moeten hebben; en tegen Marien niet, omdat hij dacht dat die zoiets naars nooit meegemaakt had, en hem dus evenmin zou begrijpen of tot steun zou kunnen zijn. Hij is toen maar eenzaam zijn weg gegaan, zonder enig licht, en hij heeft dag en nacht tot God liggen kermen. Toen is er langzamerhand toch wel enige ver andering gekomen, want God heeft hem van stap tot stap ingeleid in het borgtochtelijk lijden van de Heere Jezus. En hij heeft mogen leren zien, dat dit alleen maar de grond van onze zaligheid kan zijn. En nu is het wel zo dat hij niet de vrijmoedigheid heeft om te zeggen dat die dierbare Heere Jezus nu ook zijn Zaligmaker is - want och, dat is zulk een grote zaak - toch gaat zijn hart en ziel gedurig naar Hem uit, en dan moet hij maar zeg gen: Och, liefste Heere Jezus! Zie nog eens in genade op mij neer! En nu zal het wel een eeuwig won der zijn als hij tot dat getal zal mogen behoren, maar er is evenwel enige hoop in zijn hart gelegd die, naar hij vurig bidt en wenst, niet beschaamd zal worden. Na die tijd heeft de dood hem niet meer zo op de hielen gezeten als in het eerst, en van de week kwamen toen die woorden zo met kracht in zijn ziel. En nu dat wonder, dat daar vanavond een preek over gelezen moest worden, een preek die reeds meer dan twee honderd jaar geleden geschreven werd door een trouwe dienstknecht des Heeren die al jaren voor Gods troon juicht. Vader heeft aandachtig zitten luis teren. Zijn hart wordt innerlijk ver kwikt door het levendig relaas van deze medepelgrim op weg naar Sion. Moeder heeft zo nu en dan zacht haar neus gesnoten en een stille traan weg geveegd. Je hoort zulke taal zo zelden meer tegenwoordig, en hoewel ze Verplanke van harte zijn geestelijke vorderingen gunt, wenste ze wel dat de Heere haar ook eens een stapje verder leidde. Vader, die wat meer ervaring heeft, stelt Verplanke echter een vraag, die niet uit wantrouwen of afgunst voort vloeit, al klinkt het wat hard: Dus dan maek je je grond toch wee van die leste ervaeriengen? Verplanke's ogen schieten vol tranen, en vader heeft meteen spijt die vraag gesteld te hebben. De man zegt: Niè, toch nie. Dien dierbaeren Borg za 't voe me op motten nemen, en Ie za den iènigen grond van mien behou- wenisse motten worren en wezen. Mae toch bin'k blieë da'k dat van de weke meugen zien en ervaeren ae. Want a wete 'k aal die diengen nog zó goed mie m'n verstand, 't mó toch ièst waerheid worren vanbinnen in 't arte, ee? Daar is vader het roeiend mee eens, en behalve een intieme sfeer heerst nu ook nog de vreugde van de gemeen schap der heiligen in de kamer, al zou ongetwijfeld elk der leden van die gemeenschap om strijd ontkennen aanspraak op die benaming te kun nen maken. Maria heeft de wacht gehouden bij de pan melk op de kachel. Als die begint te koken, giet ze er de opgeloste cho colade in. Ze laat de bruine vloeistof nogmaals aan de kook komen, en schuift dan de pan van het kachel deksel naar achter op de platte buis. Moeder zegt: Fransje, jie mag de scheutel smoutebofien aelen. Fransje draaft naar de spinne en komt met de volgetaste schotel terug. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5