Meditatie
hoe
Vervolg
verhaal
RAAD
EN M
DAAD
Wilt u ons door de
winter helpen...?
Calando zoekt vrijwilligers
Wintermarkt
Ouddorp
Benefietconcert
Wereld Aidsdag
Collecte
Multiple
Sclerose
Zie, Ik sta aan de deur en ik kl
EIIAI1D^<niEUW5
X/^
PAGINA 5
Blik (yp kerk 'i'
en samenUruing
- De Christenunie
- Homofllie
- Welk standpunt
Dat het rammelt in de Chris
tenunie kan voor niemand
meer een geheim zijn. Eigen
lijk moeten we terug naar de
wortels om het een beetje te
kunnen begrijpen. De CU is
een fusie van twee kleine groe
peringen, het Gerelormeerd
Politiek Verbond, en de Relbr-
maiorisch Politieke Federatie.
De eerste was een min oFmeer
kerkelijke parlij die op politiek
terrein alles verenigde wat vrij
gemaakt was. Het lidmaatschap
stond dan ook alleen open
voor kerkelijk vrijgemaakten
en het politiek progratn was in
grote lijnen dat van de oude
ARP In de tweede, de RPI",
vond eigenlijk ecu onderko
men alles dat niet kon mee
gaan met het CD.-\, mensen uit
de vrije groepen en misschien
wat malcontente SGP-ers. Die
twee splintejpartijen verenig
den zich in 2000 tot de CU.
.Maar behalve dat ze - evenals
de SGP - mordicus tegen abor
tus, euthanasie en het homo
huwelijk waren, streefden ze
ook naar deelname aan de
regering. En - daar zijn we nog
steeds verwonderd over - dat
is gelukt! André Rouvoet is in
het huidige kabinet zelfs vice-
preinier. Maar dat houdt wel
min of meer in, dat hij in de
coalitie z'n mond moet houden
over de standpunten van zijn
partij. Want genoemde zaken
zijn in ons land gemeengoed
geworden en wie tegen abortus
enz. is, wordt door progressief
Nederland algauw beschuldigd
van discriminatie...
De aanleiding tot de huidige
discussie was dat een prak
tiserende lesbienne ermee
ophield. Zij voelde terecht aan
dat in haar partij het draagvlak
voor haar levensinstelling niet
aanwezig was. Maar inmiddels
heeft Yvette Lont - lid van de
deelraad in Amsterdam - laten
weten dat zij, en in feite de hele
CU, er zo over denkt. Ik ben
ook van mening, zonder het in
alles met Yvette tont eens te
zijn dat zij het officiële stand
punt van de CU verwoord
heeft. Daarover zal nu de dis
cussie gaan.
Een motie heeft mevrouw
Lont ingetrokken, maar op het
komende congres zal het wel
worden besproken'
Ik bespaar de lezer nu maar
verdere details, al is er over
deze kwestie nog wel meer te
zeggen. Maar dat hebben we
allemaal in de kranten kunnen
lezen, en dat is dagelijks in het
nieuws op het Journaal. Want
de kleine partijen worden
vrijwel altijd doodgezwegen,
behalve als er iets aan de hand
is. En terecht signaleren ze dat
er hoe dan ook, brokken wor
den gemaakt. Want houdt de
CU vast aan haar oude stand
punt - tegen Jiomo-sexualiteit
- dan krijgt ze alles wat in dit
land links is over zich heen...
En vindt ze dat het praktiseren
van homofilie geen beletsel is,
dan vervreemdt ze twee-derde
van de kiezers van zich. Want
verreweg het grootste deel van
het electoraat zal tóch van de
partij eisen dat de bijbelse nor
men worden gehandhaafd.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordriibriek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemvs,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantxuoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
OOIT 20 ZOUT GiGiTEN?
Wal is erger: te weinig of teveel
zout in hel eten? Van 'zoutarm'
en 'zoutloos' word ik onpasselijk,
vim hartigheid niel.
Antwoord: Een zouttekort
komt in ons land zelden of
nooit voor, want de meeste voe
dingsmiddelen bevatten van
nalure al zout. Onze smaak is
dus gewend aan een dosis zout.
Veel kant-en-klaar producten
zijn tv royaiil gezouten om ze
nog pittiger te maken, zodat
ze beter verkopen. Strooit u
dan thuis nog eens (extra) zout
over het eten, dan moeten de
nieren harder werken om dal
overtollige zout kwijt te raken.
Daardoor ontslaat een hogere
bloeddruk, dan wordt extra
veel gevergd van de nieren en
van het hart. Een hoge bloed
druk geeft meer kans op hart
en vaatziekten, nieraandoe
ningen en hersenbloedingen.
L) kunt daarom beter Ie weinig
dan teveel zout tol u nemen en
bijv. kruiden gebruiken als u
wat meer smaak aan bepaalde
gerechten wilt geven. Dat is
veel veiliger.
UKHONDEN
We hebben een jong hondje in
huis gekregen, maar hel is nog
erg speels en ongehoorzaam. Het
.springt bij de kinderen op bed en
tikt ze vaak in hun gezicht. Hoe
kunnen we dat het dier afleren'?
Antwoord: Zulke spontane
uitingen van vriendschap zijn
heel goed bedoeld en itiogen
dus niet worden bestraft. Ze
moeten echter wel worden
ingecfamd met het oog op
de hygiëne. Ten eerste moe
ten de kinderen leren, dat
zij geen hond op een slaap
kamer mogen houden. Het
dier behoort een eigen slaap
plaats te hebben in een mand,
of zolang het nog klein is, in
een doos met oud kleedje,
poppendekentje of schone
lap erin, die met het oog op
evt. ongedierte geregeld moet
worden schoongemaakt. Hon
den in of op bed betekent ook
kan.s op vlooien. De kinderen
moeten hun gezicht afwenden
als het dier hen wil Ukken.
Honden hebben nu eenmaal
de neiging iemand in het
gezicht te likken, omdat bij
hun voorouders - de wolven -
de welpen door dal likken bij
hun ouders braakneigingen
moesten oproepen, waardoor
er voedsel voor hun neusjes
werd gedeponeerd. Maar dat
likken kan helaas uw kinderen
besmetten, want honden snuf
felen bij hel uitlaten buiten
aan allerlei ongerechtighe
den, waaronder uitwerpselen
van andere dieren. Ze wroe
ten in vuilnis, enz., en kunnen
daarbij diverse ziektekiemen
opdoen. Heel jonge honden
kunt u nog weinig leren. U
kunt ze wel aan de lijn houden
en van veel viezigheid afliou-
den.
LPG ONTLUCHTEN
Moet je een LPG-lank in een
auto ontluchten als die een tijdje
.■itilstaat?
Antwoord: De tank wordt
altijd ontlucht bij het vullen,
door het openen van de daar
voor bestemde kraan. .Ms de
auto een paar weken of enkele
maanden niet wordt gebruikt,
is het verstandig de tank eerst
leeg te rijden. Er kan dan geen
gas ontsnappen in de garage
en het is veiliger in geval van
brand. In géén geval mag u
de auto met een volle tank
achterlaten, want als de tem
peratuur flink stijgt, bestaat er
gevaar dat hel gas teveel gaat
uilzetten. Gaat u de wagen
weer gebruiken, dan wordt bij
het vullen van de tank weer
ontlucht zoals anders.
MENE TEKEL
Wat betekent hel gezegde "Een
mene tekel aan de wand"!
Antwoord: Dat staat in de
Bijbel (zie Dan.5:25-28) waar
Daniël tegen koning Belsazar
zegt "Er is geschreven Mene,
mene, tekel ufarsin". Dat werd
door Gods hand, op de wand
in hel paleis van de koning
geschreven. De woorden zijn
Aramees en betekenen letter
lijk: geteld, geteld, gewogen
en aan stukken. Wij zouden
zeggen: gewogen en te licht
bevonden. Het is een waar
schuwing van belang.
Op zaterdag 17 november van
10.00-16.00 uur zal op het
terrein van Hoveniersbedrijf
Voogd, Hofdijksweg 36a te
Ouddorp (naast de Mèkkers-
tee) een Wintermarkt worden
gehouden. Er is deze dag van
alles te koop: oliebollen, wafels,
koffie, thee, warme chocola
demelk, frisdrank, broodjes
frikandel en kroket, snoep,
groente, fruit, tweedehands
boeken en cd's. Verder kunt u
de auto laten wassen en voor
de kinderen zijn er spelletjes.
De opbrengst van deze markt
is bestemd voor de landelijke
Jeugdbondactie van de Gere
formeerde Gemeente 'Toe
komst voor de kerk'. De deel
projecten van deze actie zijn:
ondersteuning van het lande
lijke jeugdwerk, jeugdwerk
in de jonge zendingskerk in
Ecuador en de opleiding van
predikanten aan de Theologi
sche School.
MIDDELH.J1RNIS - Op
Wereld .Aids dag, zaterdag 1
december, is er in de aula van
de Technische School in Mid
delharnis een benefietcon
cert. De opbrengst van deze
avond is bestemd voor de
huizen van Els van Teijlingen
in Soroti, Oeganda. In Anie-
cet N'ainapakin (schuilplaats
van vrede) en Amecet N'amun
(schuilplaats van hoop) wor
den voor korte of langere tijd
kinderen opgevangen. Vaak
zijn het weeskinderen, meestal
hebben ze AIDS of zijn ze HIV-
positief. In een sfeer van liefde
en aandacht worden de kin
deren weer 'kind', maar soms
is het ook te laat. De basisge
dachte is echter: 'Ieder kind is
een geliefd schepsel van GodI
Meer informatie is te vinden
op website www.defigurant.ill.
Ten bate van deze tehuizen
is er op 1 december a.s. een
avondvullend programma
met optredens van Theo van
Teijlingen en He shot Arrows,
beiden afkomstig uit Goes, de
band Song for Three uit Nieu-
we-Tonge en het koor Rola-
round uit Achthuizen.
Theo van Teijlingen, broer van
Els, is troubadour en gods-
diensderaar aan het CIOS in
Goes. Met enige regelmaat
treedt hij op als voorganger
bij bijzondere kerkdiensten op
ons eiland, steevast in gezel
schap van zijn gitaar. In de
pauze zullen er diverse spullen
worden veikocht voor het goe
de doel, waaronder de nieuwe
GD "Vertellingen' van Theo
van Teijlingen, die in oktober
is verschenen.
Toegangskaartenvoor 1 decem
ber zijn in voorverkoop vanaf
12 november verkrijgbaar bij
boekhandel Vroegindeweij
te Middelharnis en Ouddorp
voor 7,50. Op de concert
avond zijn kaarten aan de zaal
verkrijgbaar voor 10.
8EW. EX.
Vanaf 19 november zullen
vrijwilligers van het Nationaal
MS Fonds regen en wind trot
seren om met de collectebus
langs de deuren te gaan. Het
Nationaal MS Fonds zet zich
in om de kwaliteit van leven
van mensen met Multiple Scle
rose te verbeteren. Dit doet zij
door voorlichting te verstrek
ken, activiteiten en vakanties
te organiseren en onderzoek te
verrichten. Multiple Sclerose
(MS) is een aandoening van
het centrale zenuwstelsel. Het
centrale zenuwstelsel bestaat
uit dé hersenen en het rug
genmerg. MS is de meest inva
liderende aandoening onder
jongen mensen in Nederland.
Het is een chronische ziekte,
dat wil zeggen: een ziekte die
niet meer overgaat en ook nog
niet te genezen is. De collecte
week wordt ondersteund met
een radioconnnercial. In deze
radiocommercial geeft Peter
Jan Rens - geheel belangeloos
- zijn \isie op het Nationaal MS
Fonds. Om haar doelstellingen
te realiseren is het Nationaal
MS Fonds geheel afhankelijk
van giffen. Ook u kunt het
Nationaal MS Fonds steunen:
geef aan de collectant of maak
geld o\'er via giro 5057 te Maas
sluis. Meer informatie op www.
nationaalmsfonds.nl.
'^'e, Ik sta aan de deur en
Ik klop (Opb. 3:20). Chris
tus staat aan de deur en Hij
klopt. Dat wil zeggen, dat Hij
buiten staat. En niet zoals
iemand die de deur achter
zich heeft dicht getrokken
en zich heeft verwijderd.
Het zou geen wonder zijn
als de Heere Jezus voor
goed wegging. Dat Hij met
zulke mensen niet meer te
maken wilde hebben. Ja, dat
hebben we ons allen waar
dig gemaakt. Dit lezen we
nu niet. O, wonder van Gods
getuide.' Hij is wel builen, maar
Hij wil naar binnen. Hij staal
en Hij klopt. Hij wacht! Hij
luistert aandachtig en geduldig
of er iemand is die de deur zal
opendoen. In de Griekse taal
betekent dit staan en klop
pen: het oor tegen de deur
aandrukken en luisteren
of er van binnen 'ja' wordt
geroepen. Zo staat de Heere
Jezus Christus aan de deur
van ons leven. Hij klopt. Hij
wil er in. Hij staat daar zoals
Hij is. Groot van goeder
tierenheid. Hij ontdekt niet
alleen aan onze nood. Hij
spreekt niel alleen van Zijn
recht. Hij legt niet alleen de
kwaal bloot, maar Hij zegt
ook: "Ik raad u dat gij van
Mij koopt goud, beproefd
komende uit het vuur, opdat
gij rijk moogt worden; en
witte klederen, opdat gij
moogt bekleed worden en
de schande uwer naaktheid
niet geopenbaard worde; en
zalf uw ogen met ogenzalf,
opdat gij zien moogt (Opb.
Zo staat Christus aan de
deur van uw leven. Is het wel
eens tot u doorgedrongen
dat deze volheerlijke en vol-
zalige Christus, de Knecht
des HEEREN, aan uw deur
staat? Hij staat er buiten. Bij
u allen, zonder onderscheid.
Krachtens onze geboorte uit
Adam zijn wij allen buiten
het rijk van God. Wij allen
zijn kinderen des toorns.
Ons allen gaat deze bood
schap aan. Nu kunnen we
alleen van dat oordeel wor
den bevrijd als Christus
in ons hart komt. Nee, dat
kan niet door onze geboor
te uit christelijke ouders.
Openbaringen 3:20
door onze doop of belijde
nis. Nee, alleen door het
waarachtige geloof, alleen
door waarachtige wederge
boorte zal de deur van ons
hart geopend worden. Van
nature leven we als vijanden
van deze rijkdommen. We
zijn verrijkt met onze goede
werken, met onze deugden
en plichten, met ons gods
dienstig leven. We hebben
het, we weten het, we kun
nen het en ondertussen staat
Christus buiten.
Is u dat nooit tot een last
geweest, dat Hij aan de deur
staat? Ai is die deur zo dicht
bij, toch staat Hij buiten. O,
jonge mensen, tonden we
de ernst van ons leven op je
hart binden. Konden we je
laten gevoelen d e vreselij
ke toestand waarin we leven
als Christus buiten staat.
En dat is de werkelijkheid.
Hoor maar, de Waarachtige
zegt: "Zie, ik sta aan de deur
en ik klop." En toch... wil
Hij erin. Hij staat daar niet
met grimmigheid in Zijn
hart. Hij staat er niet met
vlammende toornige ogen.
Hij staat er niet met een
tong, die vol van adderver
gif is om ons te doden. Nee,
Flij staat daar wachtend en
luisterend of er een stem zal
zijn aan de andere kant van
de deur. O, Hij klopt!
't Is onze eigen schuld dat al
die goederen die Hij hier nu
aanljiedt in het heilige Evan
gelie ons niet eigen zijn. We
nebben die adelbrief ver
scheurd. We hebben Hem
eruit geworpen. En nochtans
klopt Hij. lioordringend en
aanhouclend klopt Hij op de
deur van uw hart. Dat doet
Hij op velerlei manieren.
Hij klopt als Hij ons de
spiegel van Zijn wet voor
houdt om ons te overtuigen
hoe groot onze zonden en
ellenden zijn. Gods wet eist
immers volkomen gehoor
zaamheid? Hij houdt ons die
spiegel voor, opdat we zou
den zien wie we zijn gewor
den door de zonde. In een
spiegel ziet u immers uzelf?
Hoe vaak staat u voor de
spiegel? Eén keer of mogelijk
wel tien keer per dag? Maar
dan om te zien hoe netjes u
er wel uitziet? Hanteer, de
spiegel van de wet meer dan
uw schoonheidsspiegel. Zo
zult u van uzelf schrikken.
Ach, hier staat de Amen, de
waarachtige Getuige en hij
laat de klopper op de deur
Aan uw hart vallen als Hij de
spiegel van de wet u voor
houdt en Hij u laat zien dat
er niet in het minst o\ereen-
komst is tussen ons leven en
Zijn heilige wil. Wat moeten
we beschaamd zijn dat ons
leven zo duister, zo zondig
en zo onrein is.
Ook klopt Hij met het Evan
gelie. Elke zondag behaagt
tiet de Heere ons onder
Zijn Woord samen te bren
gen. Is dat geen klop op de
deur van ons hart? Hoeveel
zijn er in de eeuwige nacht
zonder dat ooit de klopper
op de deur van hun leven
viel? Over ons mag nog het
kostelijk heden der genade
lichten. Hoe groot is Gods
barmhartigheid dat Hij ons
telkens weer Zijn stem doet
horen. Vriendelijk, nodi
gend, wenend, welmenend
en belovend wacht Hij,
opdat die deur zal open
gaan. Hij klopt met Zijn
stem, maar Hij klopt ook
met Zijn daden.
Hebt u het geklop al
gehoord? De prediking in
Gods huis? De leidingen van
Gods voorzienigheid? Ern
stige ziekte, sterfgevallen?
Tegenspoed of voorspoed
in het leven? O, hoe lang
heeft Hij zo al geklopt? Mis
schien al zestig, al zeventig
of al tachtig jaar is de klop
per op de deur van uw leven
gevallen. "Zie, Ik sta aan de
deur en Ik klop". En is de
deur nóg dicht? Staat Hij
er nog buiten? "Ik raad u,
dat ge van Mij koopt goud,
beproefd komende uit het
vuur". O, jonge mensen,
staat Hij er nog? Hoe lang
heeft Hij al geklopt? Heb je
daar een antwoord op, jon
gelui?
Hoe lang zal Hij daar nog
staan? O zeker, Hij is groot
van goedertierenneid.
Zeker, Hij is lankmoedig.
Hij handelt nooit met ons
naar onze zonden. Maar
kunt u ervan op aan dat
Hij nóg eens klopt? Dat Hij
niet zal weggaan? Dat u nog
eens gewaarschuwd wordt?
Dit zou wel eens de laatste
klopper op de deur van uw
leven kunnen zijn. Het kan
vandaag de laatste bood
schap zijn die u ontvangt.
Het lieden is maar zo kort.
De dag der matigheid zal
niet altijd duren. O, luister
toch voor het te laat is. In
het graf is er geen bezin
ning meer. Zo kan, zo mag
het niet blijven! Straks is het
voor eeuwig te laat. Waartoe
wacht Hij dan nog? Wel, er
staat; "Indien iemand Mijn
stem zal horen en de deur
open doen". Oud en jong.
Hij wacht nog, of er aan dte
andere zijde van de deur één
is, die Zijn stem zal horen en
de deur zal open doen.
We zün altijcl weer geneigd
aan dit woord van Christus
voorbij te gaan. We vragen:
wie kan de deur open doen?
Is dat niet het werk Gods?
Kan dan iemand die dood is
in zonden en misdaden en
die onbekwaam is tot enig
goed, iets aan zijn zaligheid
af of toe doen? Kan dan een
moorman zijn huid veran
deren of een luipaard zijn
vlekken? Kan er dan iemand
tot Christus komen, tenzij de
Vader hem trekke? Luister
dan eens goed: Het gaat niet
over wat wij kunnen, maar
wat de Heere eist. Laten
we nu maar geen beperkin
gen aanleggen. De Heere
Christus zegt het Zelf, en
wat Hij zegt is waan "Indien
iemand...' O, wat buigt Hij
diep. Indien iemand..., wie
dat dan ook is, hoe jong dan
ook, hoe oud dan ook, hoe
zondig dan ook, hoe god
deloos dan ook, hoe vaak
u ook geweigerd hebt, hoe
u die woorden en die nodi-
gingeii ook versmaad en
veracht hebt, hoe vaak dan
ook de oren zijn dichtge-
stopt. Voor Christus is nie
mand te slecht! Hij zegt het:
"Kom dan toch, al waren
uw zonden als scharlaken
en al waren ze rood als kar
mozijn. Ik zal ze maken als
witte wol" (Jesaja 1:18).
Wijlen ds. H. Hofman
'wilt u ons door de winter helpen...?'
Die vraag stellen de armsten in Oost-
Europa ons. Hulp om de winter door te
komen blijft - helaas - nog hard nodig.
Voedsel, medicijnen en/of brandstof
helpt u mee? Voor gemiddeld 16,-
schenkt u ze een uitstekend voedsel
pakket. Samengesteld en bezorgd door
onze contactpersonen ter plaatse. Mogen
we op u rekenen? Hartelijk dank!
Laat onze Oost-Europese naaste deze winter niet in de kou staan! Maak
uw gift over op giro 8887, t.n.v. stichting Hulp Oost-Europa, o.v.v
'Winterhulp 2007-2008'.
Wattstraat 2
8^ Postbus 455
f 3770 AL Barnev-eid
Tel 0342 - 420 554
Fax 0342 - 420 553
info@hulpoosteuropa,nl
www.huIpoosteLiropa.nl
investeren in de plaatselnke economie.
contactpersonen m
n, maar wel
DIRKSLAND - Hospice
Calando te Dirksland zoekt
vrijwilligers. Wie zich aan
gesproken voelt door de
zorg en een warm hart heeft
voor de zieke mens en als
vrijwilliger mee wil hel
pen bij en rondom de zieke
en zijn of haar familie in
Calando of bij de Vrijwil
lige Thuiszorg, kan zich
aanmelden.
Het vrijwilligerswerk binnen
Calando en de terminale thuis
zorg bestaat bijna 10 jaar. Met
veel toewijding en zorg geven
ze soms jaren hun krachten om
zieke mensen en hun familie
bij te staan. Volgens de orga
nisatie geeft dit steeds veel vol
doening.
Alle vrijwilligers die in de zorg
werkzaam zijn, krijgen voor
het werk bij Calando een korte
interne opleiding. De vrijwil
ligers zijn de rechterhand van
een verpleegkundige. Voor
dit werk behoeft men geen
ervaring Ie hebben in de zorg.
Calando vindt het heel belang
rijk dat men zich bescheiden
kan opstellen omdat de zieke
medemens centraal staat. De
vrijwilligers worden in overleg
ingeroosterd.
Calando wil volgend jaar weer
vrijwilligers toerusten voor de
mooie werk. Eind januari 2008
wordt er gestart met een nieu
we cursus op de donderdag
ochtend in Dirksland.
Wie minimaal een dagdeel per
week beschikbaar is en nog
geen 65 jaar is, kan voor een
vrijblijvende informatievraag
contact opnemen met Calan
do, 0187-609147.
■35
Verplanke moet lachen om de letter
lijke voorstelling die Fransje's woor
den oproepen. Zijn ogen gaan schuil
achter een hoop lachrimpeltjes, en
Fransje bedenkt wat een aardige man
Verplanke is. Dan vraagt de man:
Ei je je koenkelpot nog? Dan mos je
voe mien toch ok wè es koenkeien,
en Waiitje ok. Fransje rent naar het
achterhuis om de reeds afgedankte
instrumenten te halen en triomfan
telijk komt hij er mee terug in den
uze. Kees maakt geen aanstalten om
de zijne te krijgen. Dan zingen de
twee jongste kinderen nogmaals hun
liedje.
Verplanke diept zijn portemonnee uit
zijn zak en geeft elk een gulden. Op
zo'n late \errassing had geen van bei
den meer gerekend, en Kees zit zich
inwendig voor stommerik uit te schel
den. Ditmaal mogen ze het geldstuk
in hun spaarpot doen.
Moeder heett ondertussen de melk op
de kachel gezet en zegt tegen Maria
dat ze de cacao en suiker mengen en
oplossen moet.
Het begint heel gezellig te worden
in den uze. Vader en Verplanke pra
ten over de preek die ze vanavond
gehoord hebben. Moeder zit aan
dachtig te luisteren. Het valt Fransje
op dat Verplanke veel meer praat dan
gewoonlijk. Er ligt zulk een blijde
uitdrukking op zijn gezicht. Ook de
andere kinderen moeten onwillekeu
rig naar hem luisteren.
Vader zegt niet veel. Zo af en toe stelt
hij een vraag, die meer bedoeld is om
Verplanke aan de. gang te houden
dan oni ook eens wat te kunnen zeg
gen. Vaders gezicht staat ook blij, en
dat van moeder eveneens. Wat Ver
planke zegt, valt blijkbaar bij iedereen
in de smaak.
Het gaat nog aan Fransje voorbij, dat
vooral Verplanke een buitengewone
zegen ontvangen heeft in de kerk. Hij
is er nog zo vol van, dat hij beurte-
Hngs lacht en schreit. De tekst van de
gelezen preek was: Mijne tijden zijn
in Uwe hand. En dat is zo merkwaar
dig, want van de week is Verplanke
daar op een morgen mee wakker
geworden. Die woorden waren met
kracht in zijn hart gevallen, en dat
was hem tot onuitsprekelijke troost
geweest, zodat hij toen in tranen is
weggesmolten.
Maar daar was heel wat aan vooraf
gegaan. ,-y weken, ja zelfs maanden,
had hij in de grootste donkerheid en
strijd verkeerd omtrent zijn staat voor
de eeuwigheid. Weliswaar kon hij niet
ontkennen dat er wel eens wat geweest
was in zijn leven, en dat de Heere wel
eens bemoeienis met hem gehad had,
maar met al zijn ervaringen op gees
telijk gebied had hij niettemin duide
lijk gezien dat die geen grond waren
voor de eeuwigheid, en dat hij daar
mee God niet kon ontmoeten.
O, wat was dat angstig geweest. En
hij kon er met niemand over praten.
Thuis niet, omdat zijn vrouw en kinde
ren niet tot zijn kerk behoren, en zijn
godsdienst niet begrijpen, en er ook
niets van moeten hebben; en tegen
Marien niet, omdat hij dacht dat die
zoiets naars nooit meegemaakt had,
en hem dus evenmin zou begrijpen
of tot steun zou kunnen zijn. Hij is
toen maar eenzaam zijn weg gegaan,
zonder enig licht, en hij heeft dag en
nacht tot God liggen kermen. Toen is
er langzamerhand toch wel enige ver
andering gekomen, want God heeft
hem van stap tot stap ingeleid in het
borgtochtelijk lijden van de Heere
Jezus. En hij heeft mogen leren zien,
dat dit alleen maar de grond van onze
zaligheid kan zijn. En nu is het wel zo
dat hij niet de vrijmoedigheid heeft
om te zeggen dat die dierbare Heere
Jezus nu ook zijn Zaligmaker is - want
och, dat is zulk een grote zaak - toch
gaat zijn hart en ziel gedurig naar
Hem uit, en dan moet hij maar zeg
gen: Och, liefste Heere Jezus! Zie nog
eens in genade op mij neer!
En nu zal het wel een eeuwig won
der zijn als hij tot dat getal zal mogen
behoren, maar er is evenwel enige
hoop in zijn hart gelegd die, naar hij
vurig bidt en wenst, niet beschaamd
zal worden.
Na die tijd heeft de dood hem niet
meer zo op de hielen gezeten als in
het eerst, en van de week kwamen
toen die woorden zo met kracht in
zijn ziel. En nu dat wonder, dat daar
vanavond een preek over gelezen
moest worden, een preek die reeds
meer dan twee honderd jaar geleden
geschreven werd door een trouwe
dienstknecht des Heeren die al jaren
voor Gods troon juicht.
Vader heeft aandachtig zitten luis
teren. Zijn hart wordt innerlijk ver
kwikt door het levendig relaas van
deze medepelgrim op weg naar Sion.
Moeder heeft zo nu en dan zacht haar
neus gesnoten en een stille traan weg
geveegd. Je hoort zulke taal zo zelden
meer tegenwoordig, en hoewel ze
Verplanke van harte zijn geestelijke
vorderingen gunt, wenste ze wel dat
de Heere haar ook eens een stapje
verder leidde.
Vader, die wat meer ervaring heeft,
stelt Verplanke echter een vraag, die
niet uit wantrouwen of afgunst voort
vloeit, al klinkt het wat hard:
Dus dan maek je je grond toch wee
van die leste ervaeriengen?
Verplanke's ogen schieten vol tranen,
en vader heeft meteen spijt die vraag
gesteld te hebben. De man zegt: Niè,
toch nie. Dien dierbaeren Borg za 't
voe me op motten nemen, en Ie za
den iènigen grond van mien behou-
wenisse motten worren en wezen.
Mae toch bin'k blieë da'k dat van de
weke meugen zien en ervaeren ae.
Want a wete 'k aal die diengen nog
zó goed mie m'n verstand, 't mó toch
ièst waerheid worren vanbinnen in 't
arte, ee?
Daar is vader het roeiend mee eens,
en behalve een intieme sfeer heerst nu
ook nog de vreugde van de gemeen
schap der heiligen in de kamer, al zou
ongetwijfeld elk der leden van die
gemeenschap om strijd ontkennen
aanspraak op die benaming te kun
nen maken.
Maria heeft de wacht gehouden bij de
pan melk op de kachel. Als die begint
te koken, giet ze er de opgeloste cho
colade in. Ze laat de bruine vloeistof
nogmaals aan de kook komen, en
schuift dan de pan van het kachel
deksel naar achter op de platte buis.
Moeder zegt: Fransje, jie mag de
scheutel smoutebofien aelen.
Fransje draaft naar de spinne en komt
met de volgetaste schotel terug.
(wordt vervolgd)