Concert 'Rondom Buxtehude' Oegandese weeskinderen treden op in ziekenhuis Vervolg' verhaal RAAD DAAD Herdenking van een groot componist EN U EIIAnDEr.|l|E|JW5 V venster MET AinCOOFNIET? DMAIENDE WIEKEN HEI DOORGEZAAGDE WEESMEISJE SCHOORSTEEN VEGEN Buxtehude Oeuvre Programma PAGINA 5 VRIJDAG 2 NOVEMBER 2007 Blik ftp kerk en samenleving - Uitvaart geweigerd - Consequent Dagenlang is het voorpagina nieuws geweest in alle kranten. Zelfs in die bladen die nooit enige aandacht hebben voor de kerk, ol nauwelijks weten wat zich op kerkelijk terrein afspeelt. Hehalve wanneer er, naar hun mening althans, zich één ol ander schandaaltje voordoet. Dan zijn er ineens geen woorden genoeg om hun afschuw' uit (e drukken. Dat was het gc^val met de wei gering van een pastoor in het zuiden des lands, om een uil vaart te verzorgen. Reden voor deze weigering was het feil dat op de overledene euthanasie was toegepast. De terminale patiënt was, volgens z'n eigen beslissing en met goedvin den van de familie 'uit zijn lij den verlost'. F.n aangezien de roomse kerk zich inzet voor het leven en de zelfgekozen dood dus afwijst, werd een kerkelijke uitvaartdienst geweigerd... De commentaren logen er niet om! Het was onbarinhartig en liefdeloos van die pastoor om deze familie in de kou te laten staan... Ook al ben je het met een bepaalde beslissing niet eens, dan nog gaat het liefdege bod boven alles uit. En de kerk predikt immers het gebod der liefde? Nou dan! Kortom, men zocht naar woorden om de betreffende pastoor maar aan de schandpaal te kunnen zet ten. En de pastoor had gehan deld in overleg en zelfs in over eenstemming met het bisdom. Kun je nagaan hoe het in de kerk gesteld is... Hoe con.ser- vatief daar nog gedacht wordt. Alsof we leven in het stenen tijflperkEnzovoorts. Ik ga hier niet de praktijken van de roomse kerk verdedi gen. Trouwens het hele geval is me slechts bekend vanuit de berichten in de pers. Maar voor zover ik het kan bekij ken, heeft de pastoor conse quent gehandeld. Het ofTiciële roomse standpunt is dat we niet eigenmachtig over leven en dood hebben te beschik ken. Dat kan ieder weten die tot de roomse kerk behoort. Wanneer dan de plaatselijke gemeente (de parochie, zeg gen de roomsen) zich daaraan houdt, moeten we geen 'ach en wee' roepen, .\lsof de kerk hier groot onrecht doet! -lï -ï- Ik vraag me zelfs af of we in de kerken van de Reformatie niet te tolerant geworden zijn. Misschien zijn we nog aardig principieel, maar om mensen niet voor het hoofd te stoten, weet u wel, zijn we soms wat meegaand. Met het zogenaam de gebod van de liefde kun je allerlei praktijken \erdedigen. Maar het 'alzo zegt de Heere', gaat altijd nog boven de publie ke opinie. Deze opmerkingen worden gemaakt vlak voor Hcri'or- mingsdag. We kunnen als reformatorische christenen in allerlei ethische zaken een heel eind met R(^me meegaan. Maar er is altijd nog een diepe kloof die ons van Rome scheidt. Door de eeuwen heen is daar niets aan veranderd. Dat ver hindert ons overigens niet om bij Rome ook nog goede din gen te zien. Waarnemer DIRKSLAND - Op zaterdag 10 november, aanvang 20.00 uur, geven het Vocaal Ensemble Magnificat o.l.v. Rinus Verhage, het Blokfluit Ensemble Tibiarum Cantus, blok- fluidste Elly Bakker en organist Wim Diepenhorst een con cert in de mooie historische Hervormde kerk van Dirks- land. Dit ter nagedachtenis aan de 300e sterfdag van Diet rich Buxtehude (1637-1707), De toegangsprijs bedraagt 8 voor volwassenen en 5 voor scholieren; voor basis schoolleerlingen en blokfluitleerlingen van Muziekschool Goeree-Overflakkee geldt een speciaal tarief van 3 per persoon. Op diverse manieren wordt en werd Buxtehude in 2007 herdacht. Nadat bovengenoemde musici zeer suc cesvol meegewerkt hebben aan het Zeeuwse Buxtehude- festival, was het een voor de hand liggende gedachte om deze muziek ook nog een keer op Goeree-Overflakkee uit te voeren. Hoewel men zijn naam nog geen eeuw geleden bijna ver geten was, toont het feit dat in 2007 in talloze concerten en lezingen Buxtehude mondiaal herdacht wordt aan dat het oeuvre van deze componist/ organist uit Lübeck nog steeds springlevend en aansprekend is. Het is juist niemand minder dan de grote |ohann Sebastian Bach die Dietrich Buxtehude \oor ons op de kaart gezet heeft door zijn studiereis naar hem. Toen Bach twintig jaar Deze vraag- en aiUiuoordruhriek staal geheel ten dienste van de lezer die er kostenlnos gebruik van kan maken. Uiu vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele ruehen na de inzending comfAeet met antwoord in deze rubriek luorden gepubliceerd. Is liet hiiilfii winiii en is er wei nig wind dan heb ik veel last van hronrhilis, benauwdheid en moeheid. Daarom xoilde ik een airco aanschaffen. Van anderen kregen we te horen dal dan de lucht te droog iverd en het daar om niet goed zon zijn. Wal is uiv vienhl.^? Antwoord: Veel is atT^anktlijk van de inogelijkhe<len van de airco, /.o heb je bij duurdere apparaten, airco's die avilonia- tisch bij een lagere tempeia- tiiur dan 18" C verwarmen, bij een temperatuur tussen 18" en 25" zodanig ontvochligen dat de juiste luchtvochtigheid gehatidhaafd lilijlt. en boven 25" koelen, zodat u wat dat betreft nergens naar om hoeft te kijken. Laat u in ieder geval goecl voorlichten in de winkel. SCHILDERIJ SCHOONMAKEN Ik hen oj) loek naar een itdres waar ik een o/> doek geschilderd schilderij kan laten schoonma ken, liet liefst in de omgeving van Ternenzen. Weet u een adres"? Antwoord: Helaas koiulen wij geen adres inden in de direc te omgeving van Ternenzen. Het dichtstbijzijnde adres von den wij in Middelburg en uel; Theresia R.M. Verwilligen, Langevieleweg 72. 4335 AC'. Middelburg; tel. 0118-(iUi400. Veider nog een adres in Til burg; .Xuloou de Jong, Nieuw- landslraat 21tel.'0Kf-542073l en in Breda; Schilderijrestau- latie Post, V, Vinkstraat 43; tel. 076-57(0489. Waarom draaien de ?nolemvie- ken van koren- en watermolens linksom en die van de moderne leindmolens rechtsom f Antwoord: IJ kunt beter vra gen: waarom heeft men onze uurwerken niet precies als die wieken Unksoni laten chaai- en? Want de windmolens zijn veel ouder dan onze klokken en horloges, en ook de mens draait van nature naar links bij rondjes. Kijk maar eens naar wielerbanen, schaatsen en hardloopwedstrijden! 'Tech nisch bezien was dat wel moge lijk geweest. Ook kan men molens zodatiig bouwen dat de \vieken met de wijzers \an de klok meedraaien, want elke constructie kent haar spiegel beeld. Bij de korentnolen moet de horizontale as, die met de wieken meedraait, zijn bewe ging overbrengen op een verti cale as waaraan de maalstenen bevestigd zijn. Die maalstenen werden gebikt (gebild heet dat) in een be|)aald patroon, zodat de bovenste, de draaier, maar naar één kant kon gaan. Ook daarom was het nodig dat de wieken altijd in dezelfde rich ting draaiden, anders zou iedere molenaar over twee soorten iriolenstenen moeten beschikken. Bij de moderne energieinolens, waarbij de as een dynamo kan aandrijven, maakt de draairichting \an de wieken eigenlijk niets uit. Nu heb ik verscheidene malen oj) de TV een levend mooi meisje zien doorzagen en laatst zelfs twee iegelijk en toen xuerden na afloop de delen veiivisseld, zodat een negerin met blanke benen wegliep en het blanke meisje de zwarte henen kreeg en... gebruik te. Daar stemt je verstand hij stil, want het was in een zaal met levend jmbliek. Antwoord: Geen haar op het hoofd van de illusionist denkt erover, ons dit vakgeheim Ie vertellen, dat begrijpt u. Toch zijn er verschillende mogelijk heden om het publiek in de zaal en/of de televisiekijkers bij de neus te nemen met dergelijke trucs. In de studio's en contro lekamers kunnen ze namelijk allerlei optische effecten ver oorzaken en door eenvoudige schakelingenbeiverkstelligeii. De regisseur kan bijvoorbeeld ongemerkt overstappen \an scène A naar scène B, mils cUe er op dal momenl volkomen gelijk uitzien. In de ene zie je levende personen op tafel of in een kist gaan liggen, en even later zie je op hel andere toneel een pop, of een lege kist, doorzagen. Ingelaste close-ups uit het verlaten taléreel tonen misschien nog een zwaaiend handje of bewegende voeten. Als later de verkeerde delen bij elkaar gevoegd zin, zie je ;mders geschminkte mei.sjes heelhuids herrijzen en dan beeft de blanke bruin geverfde benen en de ander blank gemaakte onderdanen. Maar er zijn ook andere trucs toegepast. Soms wordt op het toneel een grote glasplaat diagonaal opgesteld, die hoeken van 45" maakt met twee schermen. Wat achter een scherm staat, is eerst voor het publiek in de zaal onzichtbaar, maar het kan plotseling zicht baar worden gemaakt doon het scherp te belichten zodat het beeld \vordl geprojecteerd op die glasplaat onder een hoek die precies gelijk is aan die met de zaal. Zo kan een goochelaar aan Jan Publiek beurtelings scène 1 en scène 2 laten zien. zonder dat de mensen doorkrij gen hoe ze bij de neus (eigen lijk de ogen) worden genomen. (>ok met spiegels wordt veel gewerkl als er publiek aanwe zig is. Verder wordt herhaalde lijk gebruik gemaakt van aan elkaar gelaste lilmopnanieii. die met tussenpozen zijn opge nomen, of beeldbanden die in de gewenste volgorde woiden ingelast tijdens een program ma. Wie zijn verstand en de techniek volop laat werken, kan nog meer foefjes bedenken. Uw fout was dus, dat u uw verstand erbij liet stilstaan! Ih heb een allesbrander gekocht. Kun je dan ook volstaan met één keer per jadr de schoorsteen vegen, of moet hel dan vaker gelmiren Antwoord: Als u geen last wilt krijgen met de brandweer en uw biandverzekering, moet u bij gebruik \'an een allesbran der tweemaal per stookseizoen uw sclioorsteen laten vegen en daarvan een bewijsje kunneil overleggen. Lees ook de kleine lettertjes in uw polis nauwkeurig door, want het is mogelijk dal uw maatschappij een vonkenvanger op hel dak voorschrijft, of dat zon schoorsteen vooraf gekeurd dient te worden. Niet elk rookka naal is namelijk geschikt en vol doende veilig voor hel gebruik van een allesbrander. MODAAL Wal is jtrecies een 'modale werk nemer'? Dat begrip duikt telkens' oj) bij de bezxiinigingen, .sociale maatregelen en prij.sverliogingen. Antwoord: Niet een 'gemid delde arbeider' of 'doorsnee inkomenstrekker' maar een werknemer met bvee kinderen beneden de zestien jaar en een loon dal juist beneden de pre- mie-inkomensgrens van de ver plichte ziekenfondsverzekering ligt (tol voor kort circa 20.000 per jaar). Men kiest zo'n gezin vaak als voorbeeld, omdat hel slalisdsch bezien zo'n \eel voorkomende situatie weergeeft. Modus is in de statistiek namelijk de meest \oorkomcnde waarde van een variabele grootheid, die door allerlei toevallige oorzaken niet gelijk blijft. was reisde hij te \oet \'an .Ajn- stadl naar Lübeck, een afstand van 470 km, om Buxtehude CU zijn inmiddels beroemde Aiiendmusiken te horen. Hoe wel hij maar verlof had \oor 4 weken bleef hij daar toch bijna 3 maanden. Zelfs de wereldbe roemde Geoig Friedrich Han del uit Londen vereerde Bux tehude met een bezoek. Wie was dan toch deze illus tere grootheid? Buxtehude werd geboren in Oldesloe in hel toenmalige Denemarken. Wegens de Dertigjarige Oorlog verhuisde hel gezin twee jaar na zijn geboorte naar Helsing- borg en later naar Helsing0r. Dietiich kreeg ongetwijfeld muziekles van zijn vader en olgde hem in 1660 op in Hel- sing0r. In 1668, toen hij 31 jaar was, werd hij benoemd tot organist van de Maiiënkirche te Lübeck, waar hij de overle den \ermaarde organist Franz Tunder opvolgde. Voorwaarde was wel dat hij. volgens de toenmalige traditie, de doch ter van zijn voorganger (Anna Margarethe) trouwde. In zijn ftinclie aan de Marienkirche was hij niet alleen organist, maar ook een soort van kerke lijk manager Naast de muzika le organisatie van de kerkdien sten, was hij ook belast met het \oorbereiden en leiden van allerlei concerten (waanmder de .'\bendmusiken) en met het opleiden van allerlei jonge organisten. Deze positie, één \an de belangrijkste van Duits land, bekleedde hij tot aan zijn dood in 1707. Anekdote; in de lijn van de traditie trachtte hij tevergeefs zijn eigen doch ter uit te hu\velijken aan o.a. Bach... Buxtehude schiep in de bijna 40 jaar die hij in Lübeck werk te een omvangrijk oeuvre. Het vocale werk in de vorm van \eel cantates maakt hierxan het grootste deel uit, waarbij met name zeker ook de impo sante orgehverken niet ver geten mogen worden. Vooral beroemd werden zijn Abend- musiken. Zijn voorganger Tun der was daar al mee begonnen en organiseerde muziekuitvoe ringen die niet uitgii^gen van de kerkelijke gemeente, maar \an plaatselijk ondernemers die deze evenementen spon sorden. Aanvankelijk begon Tunder met alleen orgelbespe- linuen, maar al snel breidde hij dat uit met strijkinstrumenten en zang. Buxtehude ging veel verder en Het hele koren en orkesten deelnemen aan de -Abendmusiken en liet daarvoor aparte balkons in de kerk aan brengen. Ook componeerde liij veel muziek, oratoriumach- tiii-e composities, speciaal voor deze concerten. Bijna al deze muziek is verloren gegaan. Weinig muziek is er tijdens zijn leven in druk verschenen. Dankzij kopieën, die zijn tijd genoten hebben gemaakt, zijn er ongeveer nog 275 werken \an hem bekend. \'oor hel concert in Dirksland is een programma gekozen met als thema 'Rondom Bux tehude', een progrannna dat de componist in zijn omgeving te beluisteren zet. Het concert begint met de prachtige cantate Hilf dei- nem Volk, Herr Jesu Christ van Vincent Lübeck, een tijd genoot van Buxtehude. Nor maal gesproken worden der gelijke cantates uitgevoerd met koor en strijkers, maar voor dit optreden is gekozen voor het uitstekend spelende blokfluiten.semble van Muziek school t'Toeree-Overflakkee. Dit bloktluitorkest, dat prachtige kleurnuances ten toon spreidt, zal samen met het kislorgel de instrumentale kant van de muziek fraai realiseren. \'an de generatie na Buxtehu de is muziek gekozen \an com ponisten die direct met hem te maken hebben gehad. Bach en Handel mogen dan niet gepas seerd worden. \'an J.S. Bach klinkt (voor vijfstemmig koor) het beroemde motet Jesu, mei- ne Freude en uit het oeuvre van G.F. Handel is gekozen voor de zeer feestelijke Sonate nr. 3 in C, die gespeeld zal worden door EUv Bakker (blokfluit) en Wim Diepetdiorst (kistorgel). Magnificat prijst zich gelukkig dat deze twee gerenommeer de musici mee\\erken aan dit concert. Hel is zeker vermel denswaardig dat EIK Bakker, die als bloklluitdocente aan de muziekschool werkt, mei Tibia rum Cantus alle muziek heeh ingestudeerd en dal Wim Die penhorst niet alleen alles zal begeleiden op het kislorgel. maar dat hij ook op hel grote orgel van de kerk de Ciaconna in c van Buxtehude zal spelen. Tenslotte zullen centraal in het concert en als afsluiting van het geheel twee hoofdwerken van Buxtehude gespeeld en gezongen worden. Het betreft de Yr'ij eenxoudige maar heel bekende cantate Nicht soil uns scheiden von der Liebe Gottes en als absoluut meesterwerk de grote en complexe koraal cantate Herzlich lieb hab ich dich. o Herr. Deze composi- (ie, \;m wel twintig minuten, is geschreven voor vijfstemmig koor en vijfstemmig orkest met als uitgangspiuu de diverse strophes van het indrukwek kende lied Herzlich lieb! Toegangskaarten \'Oor 10 november zijn verkrijgbaar aan de ingang van de kerk, maar kunnen ook gereserveerd wor den \ia het e-mailadres magni- licatfatele2.nl. DIRKSLAND - In het restau rant \an het Van Weel-Bethes- daziekenhuis heeft onlangs een Oegandees kinderkoor opge treden. Het koor, dat bestaat uit weeskinderen in de leeftijd van 8 tot 14 jaar, was in Nederland otn door middel van optredens en CD-verkoop financiën bij elkaar te krijgen voor hun wees huis in Oeganda. Ook kwamen ze naar Tandartsenpraktijk Buth te Dirksland, waai' twee tandartsen de dertig kinderen belangeloos een complete tand heelkundige behandeling gaf en waar op hun beurt de kinderen graag een optreden verzorgde. Maar \'anwege het beperkte publiek in een tandartsenprak tijk, stelden de tandartsen voor om dit te doen voor een breder publiek en daarbij viel de keus op het ziekenhuis. Daar heb ben ze gezongen, gedanst en getrommeld, en zowel de kin deren als hun toehoorders heb ben ei-van genoten. -33- Bèzoa, ei jie zovee centen ehad? En oe moeë bi je noe toch wè iiie? Vader zegt: Zoa, groate knecht! Ei je't nae je zin ehad? En ei je varre elöpen? Hij gedoogt anders geen laatkomers aan tafel, maar voor deze keer ziet hij het door de vingers. Wantje en Kees zijn ondertussen ook binnen gekomen, en die zijn al even luidruchtig als Fransje. Maar moeder zegt; julder motten dakent ales mae es vertellen, oor. Noe ièst jen anden was sen en gaen eten. Toe, Meria, gae jie es even mee naer achter mie Fransje, en was 'ii es goed. Maar Fransje moet eerst nog eens vertellen dat hij een grote dubbel \An de vrouwe van Kees de Visser gekregen heeft. Niemand .schijnt hein echter te begrijpen, behal ve Wantje. Die zegt; Toe, joan, dat is gin dubbellje. dat is een kwartje! En tegen de anderen; Ie alllènig ei een kwartje van dat wuuf ehad. Er spreekt jaloezie uit baar stem. Maar moeder korrigeert haar en zegt; .Allee, wat is dal noe! Kun jie gin vrouwe zaen? Toch moeten de anderen lachen om zijn eigenge^■onden naam voor een hem onbekend geldstuk. Na het et.eü-gieten de kinderen hun busjes leeg np de tafel. Kees en Wantje tellen hun eigen geld. Bram helpt Fransje de centen in hoopjes van vijf leggen. Kees, die het eerste klaar is, roept; Ik ae een gullen en drie cent! Wantje heeft om de een of andere reden twee cent minder dan Kees, en Bram kondigt aan dat Fransje één gulden en twintig cent heeft. Kees probeert uit te kienen hoeveel hij en VVantje eigenlijk zouden moeten heb ben, daar hij weet dat Fransje vijf en twintig cent meer gekregeii heeft dan zij, maar daar dit noch met zijn, noch met Wantje's bedrag klopt, geeft hij het op. Poete, mag ik aal die centen in ni'ii keu doen? vraagt Fransje. Maar moe der zegt; julder meugen ale drie 'n stuver aen. Dae mag je wat lekkers voe kopen in de wieikel. En Fransje, jie mag dat moaie kivartje in je spaespot doen. Mae amine dat are geld noe es bie mekaren deeën, en me lieten Mei'ia es nae de wienkel gaen om blom en gist en vet en rezienen, dan konnen me dae lekker smoutebollen van bakken! Ja. ja.ja! roepen Kees en Wantje. Maar Fransje is niet zo uitbundig. Hij had zich de vreugde tl \'oorgesteld om al die munten een vcor een door de gleuf van zijn varken te'aten glijden, en dat langdurige spel wordt door moeders voorstel drastisch ingekort tot slechts één enkele handeling. Maar dan stelt hij zich de feestelijk, vreugde voor van hel heerlijke gerecht, en ook hij zegt; ja, ja. Meria, mag ik dan mie je mee nae de wienkel? Maria vindt het goed, maar moeder protesteert; Dat kind is a zo moeë. Ie kon vee beter een steut nae baede gaen. Maar daar maakt Fransje he\'ig bezwaar tegen, en moeder begrijpt dat hij niet tot rust zal komen aleer hij zijn stuiver versnoept heeft. Fransje heeft lang met zijn neus boven de potten en pannen gehangen toen moeder en Maria het deeg klaar maakten, maar dat duurde zo lang dat Fransje ongeduldig begon te worden. En toen moeder op zijn vraag wan neer ze nu eindelijk de smoutebollen eens gingen bakken antwoordde, dat bet deeg eerst een paar uren moest rijzen, is hij met zijn hoofd op zijn armen achter de kachel gaan liggen. En hij heeft er niets van gemerkt dat Maria hem opgetild heeft en in haar bedstee gelegd heeft, waar hij net zo lang geslapen heeft tot al de oliebol len gebakken waren. Het is heel stil in den uze. Fransje zit op de banke achter de tafel op een lei te krassen. Moeder zit op haar eigen plaats een preek van een oude schrijver te lezen. De poes ligt onder de kachel te slapen. ."Alleen het tikken van de hangklok en het krassen van Fransje's griffel verbreken de vredige stilte. De anderen zijn allemaal naat de kerk. Ook Wantje, hoewel moeder haar aangeraden had thuis te blij\en. daar ook zij een vermoeiende clag achter de rug had. Maar Wantje heeft net zo lang gezeurd tot ze mee mocht. Welis waar was ze daarbij niet gemotiveerd door een hijgend verlangen naar de voorhoven des Heeren en een gele zen oudejaarspreek, maar door de niet minder sterke begeerte oin naast Maria te mogen zitten in de kerk. Opeens begint de pit van de zware hanglamp te walmen, en moeder moet de vlaro wat omlaag draaien. Fransje heeft genoeg van de lei. Hij heeft geprobeerd een koenkelpot te tekenen, maar het gelukt hem niet. Onderwijl hebben zijn gedachten zich bezig gehouden met de ervaringen van vandaag, en opeens vraagt hij; Poete. niagge'k in dat plaeteboek van 'n biebel kieken? Moeder staat op en haalt het voor hem van het kammenet. Hij begint er meteen doelbewust in te blade ren. Hij herinnert zich ergens een plaatje gezien te hebben van Jezus aan het kruis. Hij kan het echter niet vinden zonder moeders hulp. .Ais ze het gevonden heeft, kijkt hij er een lange tijd naar. Hier zijn echter diie kruisen, en Jezus, aan het middelste, ziet er lang zo afschrikwekkend niet uit als het beeld dat hij vanmorgen bij die oude kluizenaar gezien heeft. In de eerste plaats is het plaatje niet gekleurd, en in de tweetle plaats is alles op zo'n kleine schaal getekend, dat de lugubere bijzonderheden niet uitkomen. Toch stroomt zijn hart vol medelijden, vooral als hij naar de gezichten der treurende vrouwen op de voorgrond kijkt. Moeder heeft hem al eens iets over de kruisiging verteld, maar hij kan zich het verhaal niet goed meer herinneren. Hij zegt; Poete, vanochend wazzen me bie een ouwe man in uus, en die a een groat dienk an de .schouwe, net as dit. Hij schuift het boek schuin naar moeder en wijst de middelste Kruiseling aan. O, die man was zeker roms, veronder stelt Moeder. Ja, Pier zei at 'n een romse poep was. Allee, dat mag je nie zaen, berispt moeder hem. Waeroni aal die man zó'n dienk an de schouwe? O, dat doen ale romse mensen. Die maeken beelden van den lère Jezus, en \an Z'n moeder, en van brave men sen die an vroeger eleefd aen. Waerom doen ze dat, en waerom aen oans der ok gin? (wordt venmlgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5