8 Advertentiën. BOUWLAND boywGUfsus. GIRO 3910 Un liter goud voor mar 1,50 of te wel fl 3,30 Knöps Groep pakt 'groots' uit tijdens 14e Nationale Opel Testdag party' in de Kerk van Engeland Demonstratie bij Videoclub Goeree- Overflakkee EIIAI1DEn.f1lEUW5 MEDISCHE DIENSTEN lebloi kleurt jaiiAmi de Zonnebloem* Op zun Oudurps èschreeve oogfonds Vraag nu aan: de gratis oogtestkalender! 90 jaar geleden Antirevolutionair 19 Oktober tot 2 November 1917 IN HOC SIGNO VINCES Orgaan BURGERLIJKE STAND. iarvormin GEMENGD NIEUWS. Uit de hand te koop ongeveer S>/2 BK^SSEn 6 gemet in polder Oudeland, te Sommelsdijk, ■ladeliik te aanvaarden. Brieven onder letters B L. aati het Bureau ven dit blad. 13082 Christelijke Bibliotheek alhier, die inde wintermaanden weke lijks van 60 lot 80 boeken uitleend, rust een schuld van honderd gnlden. Wie helpt mede, om die schuld af te lossen? Ook degelijke lectuur is zeer welkom. 13057 J. -W, J. ADDINK. Herkingen.Predt. ONDERGETEEKENDKN belasten zich voor IVIen - we Tonge met het VEILEN van monsters van UIEN en tevens met het INLADEN van REGEERINGS AJUIN op billijke conditiëa. Monsters t) be zorgen minstens een dag te voren. JOHs. VERWEIJ. 13134 A. VISBEEN. Niauwft ÏDnge, 24 October 1917. Ondergeteijkende maakt bekend dat bij hem uit ïijn kast is ontvreemd een doosje inhoudende f 600 en nu gaan er praatjes dat het geld terecht is dit berust op onwaarheid. JACOB MASTENBROEK Cz. Ouddorp. 1310G Vanwege de vareoniging>Centra!e Proeftuin voor G, en O. zal dezen winter te Middeiharnis een tuinbonw cnrsts worden gehouden. Deelnemers hiervoor kunnen zich aanmelden vóór 25 Getob ;r bij bet hoofd van den ciii'su-, den heer L. PENi te Sommels dijk die aan belangstellenden gaarne nadere inlichtingen verschaft. 13111 PAGINA 4 Vanaf het einde van de acht tiende eeuw kunnen we inde Kerk van Engeland spreken van een 'evangelical party', een duidelijke aanwijsbare stroom die het evangelie van Gods genade wenst te belijden en te bewaren. Tussen deze 'evangelical party' in de Kerk van Enge land en de gereformeerde richting in de Nederlandse Hervormde Kerk zoals die vóór 1 mei 2004 bestond, ligt een aantal parallellen. De belangrijkste is dat bei de stromingen de kerken waarbinnen zij opereerden terug wilden voeren naar haar eigen belijdenis. Wortels De wortels van de 'evangelical party' liggen allereerst in de Reformatie van de zestiende eeuw. Ten tijde van de regering van Edward \'I kreeg de Kerk van Engeland niet alleen een protestants karakter, al hield men vast aan de bisschoppe lijke vorm van kerkregering. De belijdenis die werd opge steld, namelijk de Negenender tig artikelen, zijn zowel in de leer van verkiezing en de vol harding der heiligen als in de avondmaalsleer gereformeerd. Op deze artikelen hebben de 'evangelicals' steeds terugge grepen. Naast de Reformatie van de zestiende eeuw met reformatoren als Cranmer, Latimer, Bradford, Hooper en Foxe, moeten we het purita nisme noemen als het gaat om de wortels van de 'evangelicals' In de 'Evangelical Revival' van de achttiende eeuw herleefde de theologie en godsvrucht van zowel reformatoren als de puriteinen. Wat de 'evan gelicals' van de puriteinen overnamen, was hun nadruk op de noodzaak van doorle ving, van het gefoof en van de praktijk van de godzaligheid. Bij het laatste moeten we met name ook denken aan de hei liging van de zondag of zoals de 'evangelicals' bij voorkeur zeiden 'de dag des Heeren'. De 'evangelicals' staan vooral in de lijn van die puriteinen die in 1662 bereid bleken te zijn zich te conformeren met de bisschoppelijke vorm van kerkregering. Ik noemde al even de 'Evange lical Revival' van de achttiende eeuw. Hier ligt de concrete aanzet tot het ontstaan van een aanwijsbare en zich landelijk manifesterende stroom van 'evangelicals' in de achttien de eeuw. Belangrijke leiders van de 'E\'angelical Revival' waren de gebroeders Wesley en Whitefield. Na hun dood kwamen de volgelingen van Wesley grotendeels buiten de Kerk van Engeland te staan. Zij vormden de Methodist C.hurch. De Wesleys waren in hun theologie arminiaans, al waren zij daarin niet altijd con sequent. Evenals Whitefield plachten de vertegenwoordi gers van de 'evangelical party' in de Kerk van Engeland cal vinist te zijn, zij het meer dan eens zeer gematigd. De Clapham sect en het blad The Record Aan het begin van de negeii- tiende eeuw werd het gezicht van de 'evangelical party' voor al bepaald door de leden van de zogenaamde C^lapham Sect, genoemd naar de plaats waar zij woonden. In werkelijkheid ging het hier helemaal niet om een sekte, de leden ervan waren namelijk allemaal vurige verdedigers van de Kerk van Engeland. Centrvnn van de Clapham was John Venn, de rector van Holy Trinity Church in Claphain. Voor de rest werd de Clapham Sect gevormd door leden van het parlement, vermogende zakenlieden, ban kiers en juristen. Deze hadden allen in C^lapham een statig (buiten)huis. De wijze waarop zij de samenleving bezagen was paternalistisch. Daarin waren zij kinderen van hun tijd. Dat neemt niet weg dat de Clap ham Sect zich onderscheidde door sociale en maatschappe lijke betrokkenheid. De parle mentariër William Wilberforce stelde zijn leven in dienst van de strijd tot afschaffing van de slavernij. Een belangrijke plaats bin nen de 'evangelical party' had het blad The Record. Tegen de opkomende Schriftkritiek kwam The Record op vot)r de volledige en verbale inspira tie van de Bijbel. Andere ele menten die naar voren traden, waren de verwachting van de bekering van de joden gekop peld aan een prechiliasüsche toekomstverwachting. Kerkelijke en maatschappelijke betrokkenheid De strijd van de Clapham Sect tegen de slavernij is reeds genoemd. In het algemeen hadden de 'evangelicals' een open oog voor maatschap pelijke noden. Anthony .^h- ley Cooper, de zevende graaf van Shatesbury, heeft zich zijn leven lang ingezet voor de armen en misdeelden in de Britse samenleving. Bijbelver spreiding, de heiliging van de dag des Heeren en de zending lagen de Anglicaanse evangeli cals na aan het hart. Zij ston den aan de wieg van de British and Foreign Bibel Society, en trouwens ook van de Trinitari an Bible Society, van de Lord's Day Observance Society en van de Church Mission Society. In 1815 werd Henry Ryder als eerste evangelical tot bisschop geordend. Er zouden er in de negentiende eeuw meerdere volgen van wie J.C. Ryle niet alleen in Engeland maar ook daarbuiten de meest bekende werd. Vooral door de vele traktaten waarin hij in een voudige en pakkende taal de bijbelse en gereformeerde leer uiteenzette. In de negentiende eeuw kunnen zelfs een twee tal aartbisschoppen van York en één van Canterbury tot de 'evangelicals' gerekend wor den. Buiten Engeland waren de 'evangelicals' onder de bis schoppen en aartsbisschoppen nog veel sterker vertegenwoor digd omdat juist door hen veel zendingsarbeid werd verricht. In hun kerkvisie waren de anglicaanse 'evangelicals' laag- kerkelijk. Hoewel dit bij de een nadrukkelijker naar voren komt dan bij de ander, placht men meer te benadrukken wat aan de dissenters (de Engelse afgescheidenen) verbond, dan wat hen verdeeld hield. Dit in tegenstelling tot vertegenwoor digers van de hoogkerkelijke richting die de dissenters feite lijk het kerk-zijn ontzegden. Kenmerken van de theologie en godsvrucht van de evangelical party Centraal stond voor de 'evan gelicals' het absolute gezag van de Schrift met als kern van de bijbelse boodschap de recht vaardiging door het geloof en de vernieuwing door de Hei lige Geest. Ryle zei: 'Wij zijn ervan overtuigd dat de bevin delijke kennis van Christus als gekruisigd en biddend aan de rechterhand van de Vader het diepste wezen is van het christelijk geloof en dat wij, als wij anderen in het christe lijke geloof onderwijzen, nooit genoeg kunnen stilstaan bij Christus Zelf' Sinds de tweede helft van de negentiende eeuw werd te Keswick in het Lakedis- trict jaarlijks een conferentie gehouden. Kenmerkend voor de toespraken daar was de gedachte dat men na weder geboren te zijn tot een levend geloof als een tweede zegen door volkomen geloofsover- gave aan Christus de zonde gedurig kan overwinnen en zo de klacht over de zonde te boven komt. Niet iedereen was daarmee gelukkig. Ryles boek Holiness is tegen deze opvat ting gericht. Aansluitend bij reformatoren en puriteinen benadrukt Ryle daarin dat een christen zijn leven lang heeft te strijden tegen zijn zondige aard. Hoe meer een christen vordert in de genade, hoe meer hij zich herkent in de klacht van Paulus; 'Ik ellendig mens.' Typerend voor de godsvrucht van de 'evangelical party' was de nadruk op Schriftlezing en gebed. Een 'evangelical' stond vroeg op om persoonlijk en in gezinsverband Gods aangezicht te zoeken. Datzelfde gebeurde voor het naar bed gaan. Niet alleen persoonlijk, maar ook in gezinsverband placht men dan geknield te bidden. Ontwikkelingen binnen de evangelical party De tegenpool van de 'evange lical party' was de hoogkerke lijke richting met name in haar anglo-katholieke vorm die zij in de negentiende eeuw kreeg. De anglokatholieke richting of 'tractarian movement' zoals ze ook wel werd genoemd, wilde zoveel mogelijk bij de erfenis van de ongedeelde christelijke kerk aansluiten. In kerkbouw stond men de neogotiek voor. Van een sobere liturgie wilde men niets weten. Vooral de invoering van de biecht en de verering van de tekenen van brood en wijn riep bij de 'evan gelicals' verzet op. Naarmate de negentiende eeuw vorderde en de invloed van de angloka tholieke richting toenam, werd het verzet van de 'evangelical party' heftiger. De aandacht voor maatschappelijke vragen werd minder, mede ook door de sterk van de maatschappij afgewende vroomheid die op de Keswickconferentie werd gepropageerd. Met de voortgang van de negentiende eeuw zien we ook wat levensstijl betreft, verschuivingen optreden in de 'evangelical party'. Aan het begin van de negentien de eeuw wezen 'evangelicals' het lezen van romans af. Men bezocht niet alleen geen the aters, maar stond ook zeer gereserveerd ten opzichte van muziekuitvoering. Dit was aan het einde van de negentiende eeuw anders. De 'evangeh- cals' waren een gerespecteerd onderdeel van de samenleving geworden. Een zekere verwe reldlijking van binnen uit bleef daarbij niet uit. Zo zien we dat telkens opnieuw de werking van de Heilige Geest nodig is. Elke generatie moet door Gods Heilige Geest onderwezen worden, anders behoudt men wel woorden en namen, maar raakt men de zaken kwijt. N.a.v.: Evangelical Anglicans in a Revolutionary Age 1789-1901 door Nigel Scotland, ph. 457 hlz., ISBN 1-84227-231-4. Prijs 19.90. Dat is ongeveer 30. Dr. P. de Vries Op donderdagavond 8 novein- ber a.s. vindt er voor een ieder die video filmen als hobby heeft een demonstratie plaats van de nieuwste versie van het digitale video-editing pro gramma Magix Video deluxe 2008. Wilt u uw persoonlijke opna men niet in de kast laten ver- stoffen, dan is deze avond een aanrader om te zien en te erva ren wat de mogelijkheden zijn met digitale verwerking van uw- opnamen. Met dit programma kunt u op eenvoudige wijze van uw video opnamen een perfecte film maken. Het inle zen of verwerken van wat voor bron of welk formaat dan ook is geen probleem. Zelfs foto's kunnen gebruikt en verwerkt worden. Naast de standaard beeld- en geluidsbewerking met legio mogelijkheden, kunt u het resultaat uiteindelijk, met een creatief menu, op een D\'D branden en gaan genieten van uw film op welk scherm dan ook. Tijdens deze avond zal door experts gedemonstreerd wor den hoe dit alles in z'n werk gaat en kunnen natuurlijk vra gen gesteld worden aan hen of aan leden van de videoclub over het bewerken van uw film materiaal met de computer. Deze demonstratie is vrij toe gankelijk voor iedere geïnte resseerde videoliefhebber en verplicht tot niets. U kunt op deze avond niet alleen erva ren wat de mogelijkheden zijn van dit programma, maar ook kennismaken met enthousiaste videoclubleden. Het clubgebouw bevindt zich in 'De Rarekiek', Kerkstraat 7 te Sommelsdijk. Vanaf 19.30 uur is iedereen welkom. Wie meer wil weten, kan bellen naar Videoclub Goeree-Over- flakkee, tel. 602825, of kijken op website vcgo.come2me.nl. VRIJDAG 2 NOVEMBER 2007 van vrijdag 2 november 2007 t/m zondag 4 november 2007 WEEKEND-DIENSTEN ARTSEN Van vrijdagmiddag vijf uur tot maandag-morgen acht uur heeft voor heel Goeree-Over- flakkee dienst de Centrale huis artsenpost Goeree-Overflakkee, Ziekenhuis in Dirksland, tel. (0187)480447. TANDARTSEN Spreekuur uitsluitend voor spoed- qevallen op zaterdag en zondag van 11.00 tot 11.30 uur. Op 3 en 4 november Tandartsenprak tijk Ouddorp te Ouddorp, tel. (06) 27172866. Voor spoedgevallen bui ten het spreekuur telefonisch contact opnemen. VERLOSKUNDIGE PRAKTIJK 'NATALIA' Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22 di., wo„ do, spreekuur volgens afspraak 9.00-12.00 uur tel. spreekuur. Tel, (0187) 60 07 92 APOTHEKEN Apotheel( IVIenheerse Voorstraat 16, Middeiharnis, 48-36-66 Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur. Apotlieek St. Joris* St. Joris Doelstraat 34-36, Sommelsdijk, Tel. 48 72 77. Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur. Op zaterdag van 10.30-11.30 uur. APOTHEEK DIRKSLAND Voorstraat 25, Dirksland Telefoon 6015 80 Geopend op werkdagen: 8,30-12.30 uur en van 13.30-17.30 uur. Op zaterdag van 10.CO-12.00 uur en 17.00-17.30 uur. Kringapotheek 'OUDDORP' Boompjes 3-5, tel. 68 37-89 Werkdagen: 8.30-12.00 uur en van 13.00- 17.30 uur. Op zaterdag van 12.00-13.00 uur. Buiten openingstijden van de apotliel<en kunt u mor dringende spoedrecepten bellen met l)et centrale dienstnummer van de apotlieken Goeree- Overflakkee: B89957. il wordt dan doorverbonden met de dienstdoende apotlieek met wie u een tijdstip kunt afsprei<en om uw medicijnen te verl^rijgen. GRATIS AIWEKTEMTIE &f| Kleur de wereld van zieken en gehandicapten met een gift op Giro 145. Of word lid en bel (0900) 5000 4000. www.zonnebloem.ni Hut is haest niet te geloaven dat ur toch nog meansen binne die zaege dat hut leeven deur de komst van de euro echt niejt dierder èwoore is. Kiek noe us naer de horeca, dêêr góót hut trouwens, ondanks de verho- agde priezen earg goewd mit. Onbegriepeluk zouw je zeagge. In un geweune buurtkroeg, de leste AD testen gave het an, 1,50 voor un kleintje pils bie de allergoewdkoapste kroeg. Mar 1,85 a 1.95 in zelfs 2,25 bliekt hieel normaal te weezen. De gemiddelde pries van un glaesje bier schat ik op 2,25. In Delft op im terras rekende ze voor un biertje (mit un schuuinkraege dur op, je wil niejt weete hoe groeot) 2,75. Dat is wel mêêr dan fl. 6,05. Dat is toch wel schandaolug, dienk je oak niejt? In wat dienk je van un ieenvoudug borreltje met cola of seven-up? Goeqje ieerst vier klonten ies in un glas, dan droppele ze via zoeo'n ding op de bar un paer droppels jene ver of cognac dur bie in de rest komt uut un gezinsflesse, dit alius voor de Lieve pries van 4,75 of, jawel, fl. 10,45. Uuteraert un uutzondering voor de goeje kroegen, die je netjes un borrel in un glaesje in un flesje cola of seven-up geeve, mar die kroegen kan je eigeluk wel op ieene hand telle.Trouwens de inhoud van die flesjes woord oak steeds minder. Slim, dan hoeve ze de pries niejt op te drieven. Gieen means die hut mearkt, noe ja, haest gieen means dan. In wêêr nog mêêr an verdiend woordt, binne de sigaretten, in uus vloeibaere goud wat in de tank van je auto góót. Sigeretten in beziene, al jaeren de melkkoeje van de oover- heid. Je vraegt je eige of: as iederieen noe us zou stoppe mit roaken, wêêr zouwe ze dan de tekorten in Dun Haege mit motte dekke? Mar as de vraeg groeot is (beziene) dan is ur schaerste op de mart in góót de pries naer boo ven. Dus wat doewe de OPEC landen? Zur- ge dat ur niejt te veel ruwe olie op de mart komt. Zoeodoende kunne ze de pries hoage houwe. Aore brandstoffen binne dur allange op de mart, mar woore deur die zelfde ooverheid in de groeote bezienemaatschap- pijen zoeo as de Shell, Esso in noem ze mar op, angstvallug teegen èhouwe want aors góót dur handel naer de gallemie- sen. Dur is ongerlestend zelfs beweeze dat ur al auto's binne die op ieen liter beziene onge veer 75 km kunne rieje. Zelfs menister Cramer van milieu wist hier gieenieens vanof STrCHTfNG teininste dat zei ze. Hut is zelfs zoeo dat in un antal landen, o.a. Frankriek in Duusland, de formulus in de brandkasten van de aoutofabrikanten klaer ligge om aouto's te maeken die un stik zuuneger biinie dan de heedendaegse auto's, mar dur woord niks mit èdae. Niee, nutuurluk niejt. Dat houwe de regeringen wel teegen, want die góó dur eige graf niet grae- ve. Want het is zoeo toch lekker gouw in makkeluk verdiend? Volgend jaer góót de BVB (Bij zondere verbruikers belasting) wêêr us omhoage. Weete joele wat of ur zoeo bezonder an die belasting is? Ikke niejt. Of hut mot weeze dat deeze belsting in gieen ienkel aor land op de weareld èheeve woordt. Mar wiele motte uus eige dur scheel an betaele. Ze weete in dun Haege oak wel dat de Neder lander zun auto toch niejt laet stóó. 'k Hewwe wel us un uutspraek èhoeord die luujen- de as volgt: "De Nederlandse autoriejer kan je verglieke mit un meelzak, want wannéér un leeg is, in je sloeot ur op, dan stuuft un nog!" In toch bluuve ze mar roope dat hut mit de komst van de Euro niejt dierder èwoore is in Nederland. Laet me niejt lache, we zulle mar bluuve hoope dat hut toch oeojt nog us beeter zal góó in uus land. Meschien wel teegen beeter weeten in. Moewd houwe ouwtse, zou Keesje Bok èzeid hewwe.' Hellevoewtsuus, oktober 2007 De groewten van Job Gerda Padmos-van Guip NEDERLAND Help het Oogfonds mee om onnodige blindheid en slechtziendheid te voorkomen. Test daarom ook uw eigen ogen. tel. (030) 254 57 11 oogtest@oogfonds.nl www.oogfonds.nl De bereikbaarheidsdiensten zijn als volgt: APOTHEEK ST JORIS SOMMELSDIJK Maandag t/m vrijdag 17.30-22.00 uur (op feestdagen vanaf 8.30 uur) KRINGAPOTHEEK OUDDORP Maandag t/m vri)dag 22.00-8.30 uur. APOTHEEK DIRKSLAND Zaterdag en zondag 8.30-22.00 uur KRINGAPOTHEEK OUDDORP Zaterdag en zondag 22.00-8.30 uur. DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: R R. J. M. Schilder, Oude Tonge, 64 24 41L. Tjebbes, Mid deiharnis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree- Overflakkee, 48 28 97. Op zaterdag 3 november a.s. organiseert de Knöps Groep, met vestigingen in Middelharnis/Sommels- dijk, Noordgouwe en Poort- vliet, voor de veertiende keer in successie de Natio nale Opel Testdag De lornuile van de Nationale Opel Testdag blijft ook deze editie ongewijzigd. Na de gra tis '18-punten-check' ontvangt u een rapport van de gecon troleerde onderdelen. Indien de 11 wintel-gevoelige punten in orde zijn bevonden, kan het Opel Winterplan C^ertificaat worden aangeschaft. Dit biedt de garantie dat uw Opel zon der technische problemen de winter door zal komen. Mocht er onverhoopt toch iets mis gaan aan één van de 11-win- tergevoelige gecontroleerde onderdelen, dan wordt de reparatie hiervoor gratis uit gevoerd. Het Opel Winterplan Certificaat geeft tot april 2008 zekerheid en kan tijdens de Nationale Opel Testdag voor 14,95 worden aangeschaft (de normale prijs bedraagt €19,95). Naast de gratis 18-pun- ten check wordt de inwen dige mens bij de Knöps Groep zeker niet vergeten. Zo kunt u in Middeiharnis/ Sommelsdijk genieten van een gratis portie gekookte mosselen; terwijl de vestiging in Noordgouwe trakteert op ambachtelijke pannenkoeken. De Nationale Opel Testdag zou de Nationale Opel Testdag niet zijn als er niet te profiteren viel van vele aanbiedingen. Die zijn ook dit jaar weer extra aantrek kelijk. Zo kunnen de bezoe kers onder andere profiteren van kortingen op de aanschaf van remblokken, sneeuwket tingen, een Winter Pack voor 9,95, waarmee uw voertuig bestand is tegen het komende winterweer, en tal van nuttige 'gadgets' voor uw auto. Naast het gratis controle ren van uw Opel kunt u op de Nationale Opel Testdag ook een testrit maken in de nieuwe Opel Corsa, de Opel Antara of een gebruikte auto naar keuze. Daarnaast pakt Chevrolet uit met tal van interessante aanbiedingen op haar gehele modellengamma. Zo maakt een ieder die deze dag een proefrit maakt in één van de Chevrolet-modellen kans op 1 minuut gratis winke len in één van de lokale PLUS- supermarkten. Ook staan deze dag de G2 Certified Used C^ars feestelijk uitgestald. En het '50/50'-financieringsaanbod in combinatie met minimaal I jaar garantie maakt de aan schaf van een gebruikte auto nu extra aantrekkelijk. Ook laat Shell Tankstation 'De Ronde Boom' zich deze dag niet onbetuigd. Daar om ontvangt iedere tanken de bezoeker op zaterdag 3 november a.s. een gratis week endeditie van 'De Telegraaf'. De Nationale Opel Testdag bij de Knöps Groep op zaterdag 3 november 2007 duurt van 08.00 tot 17.00 uur. SOMMELSDIJK. OverledenJa. Trommel, 69 j. echtgenoote van A. Schilperoord. MIDDELHARNIS. Geboren: Machieltje, d.v. H. M. van Hens- bergen en K. Koning. OndertrouwdJacob Vijfhuize 28 j. en Jan netje Visser 25 j. Overleden: Pietertje v. d. Slik oud 12we ken d. V. Jan V. d. Slik en Arendlje Spee. DIKKSLAND. UeborenPleter, z. v. JanXeendert Visser en Cornelia ZorgeKlaas Jan, z. v. Mattheus Smit Cornelia DIna BalArend, z. v. Cornells ^^oegindeweij en Arendje Dina HarnackJan, z. V. Johannis Brooshoofd en Sijtje Stolk; Marinus, z. v. Hendrik Leendert van Lenten en Maatje Doorn; Antonie,z.v.Miclilel Mans en Pietertje van Dijk; Dingena, d. v.Dinge- man Wolfert en van Arenije van Bodegom Aart, z. V. Hendrik Bestiiian en Maria Cor nelia Brooshoofd. Arentje, d. v. Marinus Knops en van Ma rine Ersina van OostendePieter, z. v. Hui- brecht van den Doel en van Cornelia Smit, Ondertrouwd: Leendert Kievit, j.m. 24 j. en Sijke Stolk j.d. 22 j.Jacob Vijfliuizen, 56 en Annigje IJaseUtein 51 j. OverledenJacob den Baars j.m. 56 j. Jannetje van Beek oud 64jaren, weduwe van Wouter van Lenten. STELLENDAM. Qeb.Hendrika d. v.J. Meinsteren A. Meils- sanl; Jacob z. v. P. v. d. Ree en M. E v. Oostende; Maria d. v. P. Troost en T. v. Rosaum; Cornells z. v. S. Klink en M. Vis ser; Qerrit Arij z. v. L. v. Koppen en A. Human. Oorlogsvaria. Een dure liefhebberij zal het drinken wor den. Een borrel zal voortaan kosten: In de volksherbergen 10 cent per glas van 40 gram en 12 cent per glas van 50 gram; In de „tusschenzaken" 13 cent per glas; In de Ie klas-zaken 15 cent. Voortaan zullen slechts 2 soorten bier ver krijgbaar worden gesteld, donker bier en licht bier, dat het Pilsener vervangen zal Het donker bier zal kosten; 24 cent per heele flesch en 13 cent per halve flesch, het lichte bier 33 cent per heele en 17 cent per halve flesch' Getapt in de bierhuizen is de prijs per glas: In de \olkszaken 12 en 17 cent; In de Jusschenzakeu" 17 en 22 cent; In de ie klas-zaken 20 en 25 cent. Aldus werd besloten op een vergadering te Rotterdam den 13en Aug. j.l. gehouden door de ,Vereeniging van Koffiehuis-Restau ranthouders en slijters' en de afdeeling Rotter dam van den „Nieuwen Nederl. Bond van Koffiehuishouders". Teekenend is, dat dit besluit is genomen „in overleg en onder be scherming tvan distiliateurs en van brouwe rijen". Aan deze „be3cherming"(l) zal het andere besluit wel te wijten zijn, dat, met uitzondering van melk, koffie en thee ook de andere dranken ia prijs verhoogd zullen worden. a e e, Een vaste burg is onze God, Een toevlucht voor de zijnen I Al drukt het leed, al dreigt het lot, Hij doet zijn hulp verscheen! De vijand rukt vast'aan Met opgestoken vaan: Hij draagt zijn rusting nog Van gruwel en bedrog, Maar zal als kaf verdwijnen! Geen aardsche macht begeereii wij; Die gaat weiras verloren! Ons itaat de sterke Held ter zij, Dien God ons heeft verkoren. Vraagt gij zijn naam? zoo weet, Dat Hij de Christus heet. Gods Eengeboren Zoon, Verwinnaar op den troon I De zeeg' is ons beschoren! En grimd' ook d' open hel ons aan. Met al haar duizendtallen, Toch zal geen vrees ons nederslaan, Toch doen wij 't krijgslied schalie» Hoe ook de latan woedt, Wij staan hein voet voor vott, Wij tarten zijn geweld I Zijn vonnis is geveld! Een woord reeds doet hem vallen! Gods woord houdt stand in eeuwigheid En zal geen duimbreed wijken. Beef, satan I Hij die ons geleid, Zal u de vaan doen strijken! De!f vrouw en kindren graf, Neem goed en bloed ons af. Het brengt u geen gewin Wij gaan ten hemel is En erven koninkrijken! (MAARTEN LUTHER). s E) P l« S 5) S) Een vreemde bunsing. Bij den landbouwer B. te Lufte verdwenen geregeld de eieren. De boer dacht, met een bunsing te doen te hebben en legde op zekeren avond een kiem in het nest. Midden in den nacht klitikt plotseling een Ijselijk gekerm, dat allen doet ontwaken. In nachtgewaad snelt het gezin naar builen en vindt een ingekwartierd soldaat in de klem, welker stevige tanden zich met kracht in het vleesch van den voorarm hadden vast gegrepen. Zelden volgden vergrijp en straf zoo snel op elkander I üp de PUBLIKATIE YAN DE VERENIGING STREEKMUSEUM, KERKSTRAAT, SOMMELSDIJK. E.Bl.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 4