8
Advertentiën.
BOUWLAND
boywGUfsus.
GIRO 3910
Un liter goud voor mar
1,50 of te wel fl 3,30
Knöps Groep pakt
'groots' uit tijdens 14e
Nationale Opel Testdag
party' in de Kerk
van Engeland
Demonstratie
bij Videoclub
Goeree-
Overflakkee
EIIAI1DEn.f1lEUW5
MEDISCHE DIENSTEN
lebloi
kleurt jaiiAmi
de Zonnebloem*
Op zun Oudurps èschreeve
oogfonds
Vraag nu aan:
de gratis
oogtestkalender!
90 jaar geleden
Antirevolutionair
19 Oktober tot
2 November 1917
IN HOC SIGNO VINCES
Orgaan
BURGERLIJKE STAND.
iarvormin
GEMENGD NIEUWS.
Uit de hand te koop ongeveer
S>/2 BK^SSEn 6 gemet
in polder Oudeland, te Sommelsdijk,
■ladeliik te aanvaarden.
Brieven onder letters B L. aati het
Bureau ven dit blad. 13082
Christelijke Bibliotheek
alhier, die inde wintermaanden weke
lijks van 60 lot 80 boeken uitleend,
rust een schuld van honderd gnlden.
Wie helpt mede, om die schuld
af te lossen? Ook degelijke lectuur
is zeer welkom. 13057
J. -W, J. ADDINK.
Herkingen.Predt.
ONDERGETEEKENDKN
belasten zich voor IVIen -
we Tonge met het VEILEN van
monsters van UIEN en tevens met het
INLADEN van REGEERINGS AJUIN
op billijke conditiëa. Monsters t) be
zorgen minstens een dag te voren.
JOHs. VERWEIJ.
13134 A. VISBEEN.
Niauwft ÏDnge, 24 October 1917.
Ondergeteijkende maakt bekend dat
bij hem uit ïijn kast is ontvreemd
een doosje inhoudende f 600 en nu
gaan er praatjes dat het geld terecht
is dit berust op onwaarheid.
JACOB MASTENBROEK Cz.
Ouddorp.
1310G
Vanwege de vareoniging>Centra!e
Proeftuin voor G, en O. zal dezen
winter te Middeiharnis een tuinbonw
cnrsts worden gehouden. Deelnemers
hiervoor kunnen zich aanmelden vóór
25 Getob ;r bij bet hoofd van den
ciii'su-, den heer L. PENi te Sommels
dijk die aan belangstellenden gaarne
nadere inlichtingen verschaft. 13111
PAGINA 4
Vanaf het einde van de acht
tiende eeuw kunnen we inde
Kerk van Engeland spreken
van een 'evangelical party',
een duidelijke aanwijsbare
stroom die het evangelie
van Gods genade wenst
te belijden en te bewaren.
Tussen deze 'evangelical
party' in de Kerk van Enge
land en de gereformeerde
richting in de Nederlandse
Hervormde Kerk zoals die
vóór 1 mei 2004 bestond,
ligt een aantal parallellen.
De belangrijkste is dat bei
de stromingen de kerken
waarbinnen zij opereerden
terug wilden voeren naar
haar eigen belijdenis.
Wortels
De wortels van de 'evangelical
party' liggen allereerst in de
Reformatie van de zestiende
eeuw. Ten tijde van de regering
van Edward \'I kreeg de Kerk
van Engeland niet alleen een
protestants karakter, al hield
men vast aan de bisschoppe
lijke vorm van kerkregering.
De belijdenis die werd opge
steld, namelijk de Negenender
tig artikelen, zijn zowel in de
leer van verkiezing en de vol
harding der heiligen als in de
avondmaalsleer gereformeerd.
Op deze artikelen hebben de
'evangelicals' steeds terugge
grepen. Naast de Reformatie
van de zestiende eeuw met
reformatoren als Cranmer,
Latimer, Bradford, Hooper en
Foxe, moeten we het purita
nisme noemen als het gaat om
de wortels van de 'evangelicals'
In de 'Evangelical Revival' van
de achttiende eeuw herleefde
de theologie en godsvrucht
van zowel reformatoren als
de puriteinen. Wat de 'evan
gelicals' van de puriteinen
overnamen, was hun nadruk
op de noodzaak van doorle
ving, van het gefoof en van de
praktijk van de godzaligheid.
Bij het laatste moeten we met
name ook denken aan de hei
liging van de zondag of zoals
de 'evangelicals' bij voorkeur
zeiden 'de dag des Heeren'.
De 'evangelicals' staan vooral
in de lijn van die puriteinen
die in 1662 bereid bleken te
zijn zich te conformeren met
de bisschoppelijke vorm van
kerkregering.
Ik noemde al even de 'Evange
lical Revival' van de achttiende
eeuw. Hier ligt de concrete
aanzet tot het ontstaan van een
aanwijsbare en zich landelijk
manifesterende stroom van
'evangelicals' in de achttien
de eeuw. Belangrijke leiders
van de 'E\'angelical Revival'
waren de gebroeders Wesley
en Whitefield. Na hun dood
kwamen de volgelingen van
Wesley grotendeels buiten de
Kerk van Engeland te staan.
Zij vormden de Methodist
C.hurch. De Wesleys waren in
hun theologie arminiaans, al
waren zij daarin niet altijd con
sequent. Evenals Whitefield
plachten de vertegenwoordi
gers van de 'evangelical party'
in de Kerk van Engeland cal
vinist te zijn, zij het meer dan
eens zeer gematigd.
De Clapham sect en het
blad The Record
Aan het begin van de negeii-
tiende eeuw werd het gezicht
van de 'evangelical party' voor
al bepaald door de leden van
de zogenaamde C^lapham Sect,
genoemd naar de plaats waar
zij woonden. In werkelijkheid
ging het hier helemaal niet
om een sekte, de leden ervan
waren namelijk allemaal vurige
verdedigers van de Kerk van
Engeland. Centrvnn van de
Clapham was John Venn, de
rector van Holy Trinity Church
in Claphain. Voor de rest werd
de Clapham Sect gevormd
door leden van het parlement,
vermogende zakenlieden, ban
kiers en juristen. Deze hadden
allen in C^lapham een statig
(buiten)huis. De wijze waarop
zij de samenleving bezagen was
paternalistisch. Daarin waren
zij kinderen van hun tijd. Dat
neemt niet weg dat de Clap
ham Sect zich onderscheidde
door sociale en maatschappe
lijke betrokkenheid. De parle
mentariër William Wilberforce
stelde zijn leven in dienst van
de strijd tot afschaffing van de
slavernij.
Een belangrijke plaats bin
nen de 'evangelical party' had
het blad The Record. Tegen
de opkomende Schriftkritiek
kwam The Record op vot)r de
volledige en verbale inspira
tie van de Bijbel. Andere ele
menten die naar voren traden,
waren de verwachting van de
bekering van de joden gekop
peld aan een prechiliasüsche
toekomstverwachting.
Kerkelijke en
maatschappelijke
betrokkenheid
De strijd van de Clapham Sect
tegen de slavernij is reeds
genoemd. In het algemeen
hadden de 'evangelicals' een
open oog voor maatschap
pelijke noden. Anthony .^h-
ley Cooper, de zevende graaf
van Shatesbury, heeft zich zijn
leven lang ingezet voor de
armen en misdeelden in de
Britse samenleving. Bijbelver
spreiding, de heiliging van de
dag des Heeren en de zending
lagen de Anglicaanse evangeli
cals na aan het hart. Zij ston
den aan de wieg van de British
and Foreign Bibel Society, en
trouwens ook van de Trinitari
an Bible Society, van de Lord's
Day Observance Society en van
de Church Mission Society.
In 1815 werd Henry Ryder als
eerste evangelical tot bisschop
geordend. Er zouden er in de
negentiende eeuw meerdere
volgen van wie J.C. Ryle niet
alleen in Engeland maar ook
daarbuiten de meest bekende
werd. Vooral door de vele
traktaten waarin hij in een
voudige en pakkende taal de
bijbelse en gereformeerde leer
uiteenzette. In de negentiende
eeuw kunnen zelfs een twee
tal aartbisschoppen van York
en één van Canterbury tot de
'evangelicals' gerekend wor
den. Buiten Engeland waren
de 'evangelicals' onder de bis
schoppen en aartsbisschoppen
nog veel sterker vertegenwoor
digd omdat juist door hen veel
zendingsarbeid werd verricht.
In hun kerkvisie waren de
anglicaanse 'evangelicals' laag-
kerkelijk. Hoewel dit bij de
een nadrukkelijker naar voren
komt dan bij de ander, placht
men meer te benadrukken wat
aan de dissenters (de Engelse
afgescheidenen) verbond, dan
wat hen verdeeld hield. Dit in
tegenstelling tot vertegenwoor
digers van de hoogkerkelijke
richting die de dissenters feite
lijk het kerk-zijn ontzegden.
Kenmerken van de
theologie en godsvrucht
van de evangelical party
Centraal stond voor de 'evan
gelicals' het absolute gezag van
de Schrift met als kern van de
bijbelse boodschap de recht
vaardiging door het geloof en
de vernieuwing door de Hei
lige Geest. Ryle zei: 'Wij zijn
ervan overtuigd dat de bevin
delijke kennis van Christus
als gekruisigd en biddend aan
de rechterhand van de Vader
het diepste wezen is van het
christelijk geloof en dat wij,
als wij anderen in het christe
lijke geloof onderwijzen, nooit
genoeg kunnen stilstaan bij
Christus Zelf'
Sinds de tweede helft van
de negentiende eeuw werd
te Keswick in het Lakedis-
trict jaarlijks een conferentie
gehouden. Kenmerkend voor
de toespraken daar was de
gedachte dat men na weder
geboren te zijn tot een levend
geloof als een tweede zegen
door volkomen geloofsover-
gave aan Christus de zonde
gedurig kan overwinnen en
zo de klacht over de zonde te
boven komt. Niet iedereen was
daarmee gelukkig. Ryles boek
Holiness is tegen deze opvat
ting gericht. Aansluitend bij
reformatoren en puriteinen
benadrukt Ryle daarin dat een
christen zijn leven lang heeft
te strijden tegen zijn zondige
aard. Hoe meer een christen
vordert in de genade, hoe
meer hij zich herkent in de
klacht van Paulus; 'Ik ellendig
mens.'
Typerend voor de godsvrucht
van de 'evangelical party' was
de nadruk op Schriftlezing en
gebed. Een 'evangelical' stond
vroeg op om persoonlijk en in
gezinsverband Gods aangezicht
te zoeken. Datzelfde gebeurde
voor het naar bed gaan. Niet
alleen persoonlijk, maar ook in
gezinsverband placht men dan
geknield te bidden.
Ontwikkelingen binnen
de evangelical party
De tegenpool van de 'evange
lical party' was de hoogkerke
lijke richting met name in haar
anglo-katholieke vorm die zij
in de negentiende eeuw kreeg.
De anglokatholieke richting of
'tractarian movement' zoals ze
ook wel werd genoemd, wilde
zoveel mogelijk bij de erfenis
van de ongedeelde christelijke
kerk aansluiten. In kerkbouw
stond men de neogotiek voor.
Van een sobere liturgie wilde
men niets weten. Vooral de
invoering van de biecht en de
verering van de tekenen van
brood en wijn riep bij de 'evan
gelicals' verzet op. Naarmate
de negentiende eeuw vorderde
en de invloed van de angloka
tholieke richting toenam, werd
het verzet van de 'evangelical
party' heftiger. De aandacht
voor maatschappelijke vragen
werd minder, mede ook door
de sterk van de maatschappij
afgewende vroomheid die op
de Keswickconferentie werd
gepropageerd.
Met de voortgang van de
negentiende eeuw zien we
ook wat levensstijl betreft,
verschuivingen optreden in
de 'evangelical party'. Aan
het begin van de negentien
de eeuw wezen 'evangelicals'
het lezen van romans af. Men
bezocht niet alleen geen the
aters, maar stond ook zeer
gereserveerd ten opzichte van
muziekuitvoering. Dit was aan
het einde van de negentiende
eeuw anders. De 'evangeh-
cals' waren een gerespecteerd
onderdeel van de samenleving
geworden. Een zekere verwe
reldlijking van binnen uit bleef
daarbij niet uit. Zo zien we dat
telkens opnieuw de werking
van de Heilige Geest nodig is.
Elke generatie moet door Gods
Heilige Geest onderwezen
worden, anders behoudt men
wel woorden en namen, maar
raakt men de zaken kwijt.
N.a.v.: Evangelical Anglicans
in a Revolutionary Age
1789-1901 door Nigel
Scotland, ph. 457 hlz.,
ISBN 1-84227-231-4.
Prijs 19.90. Dat is
ongeveer 30.
Dr. P. de Vries
Op donderdagavond 8 novein-
ber a.s. vindt er voor een ieder
die video filmen als hobby
heeft een demonstratie plaats
van de nieuwste versie van
het digitale video-editing pro
gramma Magix Video deluxe
2008.
Wilt u uw persoonlijke opna
men niet in de kast laten ver-
stoffen, dan is deze avond een
aanrader om te zien en te erva
ren wat de mogelijkheden zijn
met digitale verwerking van uw-
opnamen. Met dit programma
kunt u op eenvoudige wijze
van uw video opnamen een
perfecte film maken. Het inle
zen of verwerken van wat voor
bron of welk formaat dan ook
is geen probleem. Zelfs foto's
kunnen gebruikt en verwerkt
worden. Naast de standaard
beeld- en geluidsbewerking
met legio mogelijkheden, kunt
u het resultaat uiteindelijk, met
een creatief menu, op een D\'D
branden en gaan genieten van
uw film op welk scherm dan
ook.
Tijdens deze avond zal door
experts gedemonstreerd wor
den hoe dit alles in z'n werk
gaat en kunnen natuurlijk vra
gen gesteld worden aan hen
of aan leden van de videoclub
over het bewerken van uw film
materiaal met de computer.
Deze demonstratie is vrij toe
gankelijk voor iedere geïnte
resseerde videoliefhebber en
verplicht tot niets. U kunt op
deze avond niet alleen erva
ren wat de mogelijkheden zijn
van dit programma, maar ook
kennismaken met enthousiaste
videoclubleden.
Het clubgebouw bevindt zich
in 'De Rarekiek', Kerkstraat 7
te Sommelsdijk. Vanaf 19.30
uur is iedereen welkom. Wie
meer wil weten, kan bellen
naar Videoclub Goeree-Over-
flakkee, tel. 602825, of kijken
op website vcgo.come2me.nl.
VRIJDAG 2 NOVEMBER 2007
van vrijdag 2 november 2007
t/m zondag 4 november 2007
WEEKEND-DIENSTEN
ARTSEN
Van vrijdagmiddag vijf uur tot
maandag-morgen acht uur
heeft voor heel Goeree-Over-
flakkee dienst de Centrale huis
artsenpost Goeree-Overflakkee,
Ziekenhuis in Dirksland, tel.
(0187)480447.
TANDARTSEN
Spreekuur uitsluitend voor spoed-
qevallen op zaterdag en zondag
van 11.00 tot 11.30 uur. Op 3
en 4 november Tandartsenprak
tijk Ouddorp te Ouddorp, tel. (06)
27172866. Voor spoedgevallen bui
ten het spreekuur telefonisch contact
opnemen.
VERLOSKUNDIGE PRAKTIJK
'NATALIA'
Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22
di., wo„ do, spreekuur volgens afspraak
9.00-12.00 uur tel. spreekuur.
Tel, (0187) 60 07 92
APOTHEKEN
Apotheel( IVIenheerse
Voorstraat 16, Middeiharnis, 48-36-66
Geopend op werkdagen:
8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur.
Apotlieek St. Joris*
St. Joris Doelstraat 34-36,
Sommelsdijk, Tel. 48 72 77.
Geopend op werkdagen:
8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur.
Op zaterdag van 10.30-11.30 uur.
APOTHEEK DIRKSLAND Voorstraat 25,
Dirksland
Telefoon 6015 80
Geopend op werkdagen: 8,30-12.30 uur
en van 13.30-17.30 uur.
Op zaterdag van 10.CO-12.00 uur
en 17.00-17.30 uur.
Kringapotheek 'OUDDORP'
Boompjes 3-5, tel. 68 37-89
Werkdagen: 8.30-12.00 uur en van 13.00-
17.30 uur.
Op zaterdag van 12.00-13.00 uur.
Buiten openingstijden van de apotliel<en
kunt u mor dringende spoedrecepten bellen
met l)et centrale dienstnummer van de
apotlieken Goeree-
Overflakkee: B89957.
il wordt dan doorverbonden met de
dienstdoende apotlieek met wie u een
tijdstip kunt afsprei<en om uw medicijnen
te verl^rijgen.
GRATIS AIWEKTEMTIE
&f|
Kleur de wereld van zieken en
gehandicapten met een gift op
Giro 145. Of word lid en bel
(0900) 5000 4000.
www.zonnebloem.ni
Hut is haest niet te geloaven dat
ur toch nog meansen binne die
zaege dat hut leeven deur de
komst van de euro echt niejt
dierder èwoore is. Kiek noe us
naer de horeca, dêêr góót hut
trouwens, ondanks de verho-
agde priezen earg goewd mit.
Onbegriepeluk zouw je zeagge.
In un geweune buurtkroeg,
de leste AD testen gave het an,
1,50 voor un kleintje pils bie
de allergoewdkoapste kroeg.
Mar 1,85 a 1.95 in zelfs
2,25 bliekt hieel normaal te
weezen. De gemiddelde pries
van un glaesje bier schat ik op
2,25. In Delft op im terras
rekende ze voor un biertje (mit
un schuuinkraege dur op, je wil
niejt weete hoe groeot) 2,75.
Dat is wel mêêr dan fl. 6,05. Dat
is toch wel schandaolug, dienk
je oak niejt? In wat dienk je van
un ieenvoudug borreltje met
cola of seven-up? Goeqje ieerst
vier klonten ies in un glas, dan
droppele ze via zoeo'n ding op
de bar un paer droppels jene
ver of cognac dur bie in de rest
komt uut un gezinsflesse, dit
alius voor de Lieve pries van
4,75 of, jawel, fl. 10,45.
Uuteraert un uutzondering
voor de goeje kroegen, die je
netjes un borrel in un glaesje
in un flesje cola of seven-up
geeve, mar die kroegen kan
je eigeluk wel op ieene hand
telle.Trouwens de inhoud van
die flesjes woord oak steeds
minder.
Slim, dan hoeve ze de pries niejt
op te drieven. Gieen means die
hut mearkt, noe ja, haest gieen
means dan. In wêêr nog mêêr
an verdiend woordt, binne de
sigaretten, in uus vloeibaere
goud wat in de tank van je auto
góót.
Sigeretten in beziene, al jaeren
de melkkoeje van de oover-
heid. Je vraegt je eige of: as
iederieen noe us zou stoppe
mit roaken, wêêr zouwe ze dan
de tekorten in Dun Haege mit
motte dekke? Mar as de vraeg
groeot is (beziene) dan is ur
schaerste op de mart in góót
de pries naer boo ven. Dus wat
doewe de OPEC landen? Zur-
ge dat ur niejt te veel ruwe olie
op de mart komt. Zoeodoende
kunne ze de pries hoage houwe.
Aore brandstoffen binne dur
allange op de mart, mar woore
deur die zelfde ooverheid in
de groeote bezienemaatschap-
pijen zoeo as de Shell, Esso in
noem ze mar op, angstvallug
teegen èhouwe want aors góót
dur handel naer de gallemie-
sen. Dur is ongerlestend zelfs
beweeze dat ur al auto's binne
die op ieen liter beziene onge
veer 75 km kunne rieje. Zelfs
menister Cramer van milieu
wist hier gieenieens vanof
STrCHTfNG
teininste dat zei ze. Hut is zelfs
zoeo dat in un antal landen,
o.a. Frankriek in Duusland,
de formulus in de brandkasten
van de aoutofabrikanten klaer
ligge om aouto's te maeken die
un stik zuuneger biinie dan
de heedendaegse auto's, mar
dur woord niks mit èdae. Niee,
nutuurluk niejt. Dat houwe de
regeringen wel teegen, want
die góó dur eige graf niet grae-
ve. Want het is zoeo toch lekker
gouw in makkeluk verdiend?
Volgend jaer góót de BVB (Bij
zondere verbruikers belasting)
wêêr us omhoage. Weete joele
wat of ur zoeo bezonder an die
belasting is? Ikke niejt. Of hut
mot weeze dat deeze belsting
in gieen ienkel aor land op de
weareld èheeve woordt. Mar
wiele motte uus eige dur scheel
an betaele. Ze weete in dun
Haege oak wel dat de Neder
lander zun auto toch niejt
laet stóó. 'k Hewwe wel us un
uutspraek èhoeord die luujen-
de as volgt: "De Nederlandse
autoriejer kan je verglieke mit
un meelzak, want wannéér un
leeg is, in je sloeot ur op, dan
stuuft un nog!"
In toch bluuve ze mar roope
dat hut mit de komst van de
Euro niejt dierder èwoore is in
Nederland. Laet me niejt lache,
we zulle mar bluuve hoope dat
hut toch oeojt nog us beeter
zal góó in uus land. Meschien
wel teegen beeter weeten in.
Moewd houwe ouwtse, zou
Keesje Bok èzeid hewwe.'
Hellevoewtsuus, oktober 2007
De groewten van Job Gerda
Padmos-van Guip
NEDERLAND
Help het Oogfonds mee
om onnodige blindheid
en slechtziendheid te
voorkomen. Test daarom
ook uw eigen ogen.
tel. (030) 254 57 11
oogtest@oogfonds.nl
www.oogfonds.nl
De bereikbaarheidsdiensten
zijn als volgt:
APOTHEEK ST JORIS SOMMELSDIJK
Maandag t/m vrijdag 17.30-22.00 uur
(op feestdagen vanaf 8.30 uur)
KRINGAPOTHEEK OUDDORP
Maandag t/m vri)dag 22.00-8.30 uur.
APOTHEEK DIRKSLAND
Zaterdag en zondag 8.30-22.00 uur
KRINGAPOTHEEK OUDDORP
Zaterdag en zondag 22.00-8.30 uur.
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via de
antwoordapparaten bij: R R. J. M. Schilder,
Oude Tonge, 64 24 41L. Tjebbes, Mid
deiharnis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree-
Overflakkee, 48 28 97.
Op zaterdag 3 november
a.s. organiseert de Knöps
Groep, met vestigingen in
Middelharnis/Sommels-
dijk, Noordgouwe en Poort-
vliet, voor de veertiende
keer in successie de Natio
nale Opel Testdag
De lornuile van de Nationale
Opel Testdag blijft ook deze
editie ongewijzigd. Na de gra
tis '18-punten-check' ontvangt
u een rapport van de gecon
troleerde onderdelen. Indien
de 11 wintel-gevoelige punten
in orde zijn bevonden, kan het
Opel Winterplan C^ertificaat
worden aangeschaft. Dit biedt
de garantie dat uw Opel zon
der technische problemen de
winter door zal komen. Mocht
er onverhoopt toch iets mis
gaan aan één van de 11-win-
tergevoelige gecontroleerde
onderdelen, dan wordt de
reparatie hiervoor gratis uit
gevoerd. Het Opel Winterplan
Certificaat geeft tot april 2008
zekerheid en kan tijdens de
Nationale Opel Testdag voor
14,95 worden aangeschaft
(de normale prijs bedraagt
€19,95).
Naast de gratis 18-pun-
ten check wordt de inwen
dige mens bij de Knöps
Groep zeker niet vergeten.
Zo kunt u in Middeiharnis/
Sommelsdijk genieten van
een gratis portie gekookte
mosselen; terwijl de vestiging
in Noordgouwe trakteert op
ambachtelijke pannenkoeken.
De Nationale Opel Testdag zou
de Nationale Opel Testdag niet
zijn als er niet te profiteren viel
van vele aanbiedingen. Die zijn
ook dit jaar weer extra aantrek
kelijk. Zo kunnen de bezoe
kers onder andere profiteren
van kortingen op de aanschaf
van remblokken, sneeuwket
tingen, een Winter Pack voor
9,95, waarmee uw voertuig
bestand is tegen het komende
winterweer, en tal van nuttige
'gadgets' voor uw auto.
Naast het gratis controle
ren van uw Opel kunt u op
de Nationale Opel Testdag
ook een testrit maken in de
nieuwe Opel Corsa, de Opel
Antara of een gebruikte auto
naar keuze. Daarnaast pakt
Chevrolet uit met tal van
interessante aanbiedingen op
haar gehele modellengamma.
Zo maakt een ieder die deze
dag een proefrit maakt in één
van de Chevrolet-modellen
kans op 1 minuut gratis winke
len in één van de lokale PLUS-
supermarkten. Ook staan deze
dag de G2 Certified Used C^ars
feestelijk uitgestald. En het
'50/50'-financieringsaanbod
in combinatie met minimaal
I jaar garantie maakt de aan
schaf van een gebruikte auto
nu extra aantrekkelijk.
Ook laat Shell Tankstation
'De Ronde Boom' zich deze
dag niet onbetuigd. Daar
om ontvangt iedere tanken
de bezoeker op zaterdag 3
november a.s. een gratis week
endeditie van 'De Telegraaf'.
De Nationale Opel Testdag bij
de Knöps Groep op zaterdag
3 november 2007 duurt van
08.00 tot 17.00 uur.
SOMMELSDIJK.
OverledenJa. Trommel, 69 j. echtgenoote
van A. Schilperoord.
MIDDELHARNIS.
Geboren: Machieltje, d.v. H. M. van Hens-
bergen en K. Koning.
OndertrouwdJacob Vijfhuize 28 j. en Jan
netje Visser 25 j.
Overleden: Pietertje v. d. Slik oud 12we
ken d. V. Jan V. d. Slik en Arendlje Spee.
DIKKSLAND.
UeborenPleter, z. v. JanXeendert Visser en
Cornelia ZorgeKlaas Jan, z. v. Mattheus Smit
Cornelia DIna BalArend, z. v. Cornells
^^oegindeweij en Arendje Dina HarnackJan,
z. V. Johannis Brooshoofd en Sijtje Stolk;
Marinus, z. v. Hendrik Leendert van Lenten
en Maatje Doorn; Antonie,z.v.Miclilel Mans
en Pietertje van Dijk; Dingena, d. v.Dinge-
man Wolfert en van Arenije van Bodegom
Aart, z. V. Hendrik Bestiiian en Maria Cor
nelia Brooshoofd.
Arentje, d. v. Marinus Knops en van Ma
rine Ersina van OostendePieter, z. v. Hui-
brecht van den Doel en van Cornelia Smit,
Ondertrouwd: Leendert Kievit, j.m. 24 j.
en Sijke Stolk j.d. 22 j.Jacob Vijfliuizen,
56 en Annigje IJaseUtein 51 j.
OverledenJacob den Baars j.m. 56 j.
Jannetje van Beek oud 64jaren, weduwe van
Wouter van Lenten.
STELLENDAM.
Qeb.Hendrika d. v.J. Meinsteren A. Meils-
sanl; Jacob z. v. P. v. d. Ree en M. E v.
Oostende; Maria d. v. P. Troost en T. v.
Rosaum; Cornells z. v. S. Klink en M. Vis
ser; Qerrit Arij z. v. L. v. Koppen en A.
Human.
Oorlogsvaria.
Een dure liefhebberij zal het drinken wor
den. Een borrel zal voortaan kosten:
In de volksherbergen 10 cent per glas van
40 gram en 12 cent per glas van 50 gram;
In de „tusschenzaken" 13 cent per glas;
In de Ie klas-zaken 15 cent.
Voortaan zullen slechts 2 soorten bier ver
krijgbaar worden gesteld, donker bier en
licht bier, dat het Pilsener vervangen zal
Het donker bier zal kosten; 24 cent per
heele flesch en 13 cent per halve flesch, het
lichte bier 33 cent per heele en 17 cent per
halve flesch'
Getapt in de bierhuizen is de prijs per
glas:
In de \olkszaken 12 en 17 cent;
In de Jusschenzakeu" 17 en 22 cent;
In de ie klas-zaken 20 en 25 cent.
Aldus werd besloten op een vergadering
te Rotterdam den 13en Aug. j.l. gehouden
door de ,Vereeniging van Koffiehuis-Restau
ranthouders en slijters' en de afdeeling Rotter
dam van den „Nieuwen Nederl. Bond van
Koffiehuishouders". Teekenend is, dat dit
besluit is genomen „in overleg en onder be
scherming tvan distiliateurs en van brouwe
rijen". Aan deze „be3cherming"(l) zal het
andere besluit wel te wijten zijn, dat, met
uitzondering van melk, koffie en thee ook
de andere dranken ia prijs verhoogd zullen
worden.
a
e
e,
Een vaste burg is onze God,
Een toevlucht voor de zijnen I
Al drukt het leed, al dreigt het lot,
Hij doet zijn hulp verscheen!
De vijand rukt vast'aan
Met opgestoken vaan:
Hij draagt zijn rusting nog
Van gruwel en bedrog,
Maar zal als kaf verdwijnen!
Geen aardsche macht begeereii wij;
Die gaat weiras verloren!
Ons itaat de sterke Held ter zij,
Dien God ons heeft verkoren.
Vraagt gij zijn naam? zoo weet,
Dat Hij de Christus heet.
Gods Eengeboren Zoon,
Verwinnaar op den troon I
De zeeg' is ons beschoren!
En grimd' ook d' open hel ons aan.
Met al haar duizendtallen,
Toch zal geen vrees ons nederslaan,
Toch doen wij 't krijgslied schalie»
Hoe ook de latan woedt,
Wij staan hein voet voor vott,
Wij tarten zijn geweld I
Zijn vonnis is geveld!
Een woord reeds doet hem vallen!
Gods woord houdt stand in eeuwigheid
En zal geen duimbreed wijken.
Beef, satan I Hij die ons geleid,
Zal u de vaan doen strijken!
De!f vrouw en kindren graf,
Neem goed en bloed ons af.
Het brengt u geen gewin
Wij gaan ten hemel is
En erven koninkrijken!
(MAARTEN LUTHER).
s
E)
P
l«
S
5)
S)
Een vreemde bunsing. Bij den landbouwer
B. te Lufte verdwenen geregeld de eieren.
De boer dacht, met een bunsing te doen te
hebben en legde op zekeren avond een kiem
in het nest.
Midden in den nacht klitikt plotseling een
Ijselijk gekerm, dat allen doet ontwaken.
In nachtgewaad snelt het gezin naar builen
en vindt een ingekwartierd soldaat in
de klem, welker stevige tanden zich met kracht
in het vleesch van den voorarm hadden vast
gegrepen.
Zelden volgden vergrijp en straf zoo snel
op elkander I
üp de
PUBLIKATIE YAN DE VERENIGING STREEKMUSEUM, KERKSTRAAT, SOMMELSDIJK. E.Bl.