Kleurrijk herfstblad De ffeschiedenis van het stoomschip 'Cornells' Vrachtwagen met chemicaliën in de sloot Het weer van volgende week... Vrij koud en rustig weekeinde Thema-avond over Meniere EIUVt1DEI1.t1IEUW5 Heesters Verzorging Tuintips voor oktober full copy-service PAGINA 7 VRIJDAG 19 OKTOBER 2007 Als blad verkleurt, wor den er kleuren zichtbaar die er altijd al zaten, maar onder het bladgroen 'ver borgen'. Dat laatste wordt door de plant teruggetrok ken als voorbereiding op het afstoten van het blad, In de bladsteel wordt een kurklaagje gevormd. Door weer en wind breekt dat door en het blad dwar relt naar beneden. Op de grond wordt het langzaam afgebroken en verrijkt de bodem met alle stoffen die erin zitten. Een perfecte kringloop die nu de mooi ste 'color show on earth' veroorzaakt. De kleuren van herfstblad kun nen fantaslisth /ijn. liij enkele soorten bladverliezende bomen en heesters zells buitengewoon mooi. liijvoorbeeld Japanse esdoorns kinuien een symfo nie aan tinten tentoonsprei den. Ken van de mooiste is de scharlakenrode Acer jmlvialum 'Osakazuki', maar er zijn veel meer prathtig verkleurende e.sdoorns. Cu ze nu bekijken en kiezen. Cercidiphilliim's kleuren geel, roze en paars. Sehitteiend is de (helaas voor veel tuinen te grote) amber- bt)om {IJipiiflambar slymciflua) met kleuren die aan een en dezelfde boom van oranje tot diep paarsrood verschillen. I'>n adembenemend gezicht! Sprankelend getint zijn ook het oranjerode herislblad van de fluweelbootji (R/ii/s lypkina), de oranje en lode tinten van het krentenboompje {Amelan- chier lamanhii), het geel, oranje en roodpaai s van Parrotia per- sica, het scharlakenrood van de Chinese lupelo {Nyssa sinensis) en vele, vele andere. De Japan se tempeiboom {Cuikgo hiloha) kleinl |)rachtig geel. Eén van de mooiste is een kar dinaalshoed (/üiim.fm/is alal/is) mei werkelijk verpletterend mooie, slerkroze tot f<;lrode bladlinten. Fothtigilla gardenii (tot 1 m hoog) verkleint oran je, rood en paais door elkaar. Zuurbessen {lii'ibnis), kornoel- Di' Japanse esdooni geeft in oktober 'een symptnie van tinten'. jes {Cumus), de blauwe bes (Vaccinium corymbosum) en de eveneens van zure grond hou dende Disanlhus cercidifotius zijn in de herfst ook magnifiek van kleur. Hetzelfde geldt voor een aantal klimmers, bijv, de wilde wingerd (Parlhenoeissus) met paarse, rode en gele tinten, en de sierdruif' Vitis cuigneüae die rood en paars kleurt. Bij voorbeeld bij hemelse bamboe (Nandimi domeslica, verkleurt rood) en Leucothoe wallen. Bij de laatste verkleurt het blad van groen naar bont roomwit met gele en roze tekening. l5omen en heesters moeien goed verzorgd de winter in. Blad wordt vaak weggeharkt. Cleel in plaats daarvan organi sche mest ol een mulchlaag van compost. Controleer booinban- den. Snoei beschadigde takken weg. Het is nu de ideale tijd om heide en bladverliezende hees- teis en bomen te planten. Niet- wiuterhaide bollen en knollen rooien, laten diogen en vorst- vrij, maar koel opslaan. Voor- jaar.sbollen polen en tweejari gen planten. Zet de compost- hoop ol' -container om voor een betere vertering. Haal al'stervend materiaal van vaste planten nu alleen weg waar het groenblijvers zou kunnen hin deren en verslikken, fiet kan in de winter prachtig zijn. Gebr. de Waal BV Drukkerij Langeweg 13 J245 KE Sommelstlijk Posthus 27 3240 AA MiiWelhamis Tel: (0187) 47 10 20 Fax: (0187)48 57 36 algemeen www.drukkerijdewaal.nl In de volksweerkunde hebben we een groot aantal weer spreuken waarvan driekwart zo'n beetje onzin is. 'Is oktober warm en fijn, het zal een strenge winter zijn...' Evenwel is het niet helemaal uit de lucht gegrepen. Er is namelijk een enigszins positief verband aangetoond lussen een milde, droge oktober en de daaropvolgende winter, die wat vaker neigde naar de koude kant in cfe afgelopen halve eeuw. Zo'n ontwikkeling is uiteraard geen wetmatigheid, maar misschien kiest de winter straks eindelijk eens voor een wal koudere variant, na elf'jaar zonder fatsoenlijk schaatsijs. Hel vorige weekeinde gaf' weer l'oriTiidabol weer en de beloofde 18 graden rolde zondagmiddag inderdaad uit de bus. De eerste oktoberheltt verliep overigens gemiddeld alweer iets te warm in hel zuidwesten van het land. Donderdag zaten we, na de woensdagse regens, echt volop in de kouclere lucht met 12 graden. Wel knapte het weer zienderogen op (naast die bui nog) en opvallend was de steike opmars van de luchtdruk (door hel snel naderen van een hogedrukzone) die voor de oplettende waarnemer goed te volgen was op de hiiis- barometer. Dit weekeinde (het derde droge en kalme op rij) is het weer vertrouwde hogedruk die de dienst uitmaakt, maar geen superlatieven meer wat de temperaturen betreft, want die laat een behoorlijke veer. Mogelijk wordt het niet zo o\ertuigend stralend als de twee voorbije weekeinden. Lage wolken en eventueel wat mist, die wat langer zouden kunnen blijven hangen, kun nen wel eens een beetje roet in het eten gooien en dan wordt het als we pech hebben opeens niet veel warmer dan 10 graden overdag. Maar waarschijnlijk wint uiteindelijk de najaarszon het tocli, hoewel het dan ook niet echt warm wordt met slechts 12-13 graden. Al met al scheelt het een jas met de voorgaande dagen. In de van («igine koude lucht uit noordelijke richtingen, die gedurende de tamelijk heldere nachten tot rust komt en sterk kan afkoelen, zou hel trouwens tot nachtvorst kunnen komen. Op ooghoogte kan het vooral zaterdag ochtend ronduit koud zijn op Flakkee, met een waarde van amper 2 graden boven nul, terwijl het boven de wei landen richting zuidoostkant van de eilanden enkele gra den vriest. In de nacht naar zondag wordt het tijdelijk iels minder koud. In de nieuwe week blijft het voorlopig aan de koude kant en o\erwegend droog, waarbij solide hogedruk de dienst blijft uitmaken. Weerman Mare Putto Als scheepvaartliefhebber las ik in de 'Scheepvaart nieuwsbrief' van P. Sinke uit Hoek van Holland over de ondergang van het stoomschip 'Cornelis' op 16 okto ber 1922, ter hoogte van het Zweedse Öregrund. Het trof mij ten zeerste dat daar een monument ter nage dachtenis aan de opvarenden van dit schip, na vijfen tachtig jaren, nog werd gevonden en door de plaatse lijke bevolking aldaar nog steeds wordt onderhouden. Een collega roeier uit Terneuzen, Adri van der Wege, heeft een onderzoek gedaan naar het ongeluk met de 'Cornelis' van de rederij A.C. Lensen uit Terneuzen en dit gaf mij aanleiding om deze gebeurtenis te beschrij ven in het Eilanden-Nieuws. Bij het onderzoek naar de geschiedenis van het stoomschip 'Cornelis' heb ik met toestemming gebruik gemaakt van het boek 'Scheeps rampen' van Arne Zuidhoek en van het boekje 'Lief en Leed' van Joh. 'Van de Ree uit Terneuzen. Het is vrijdag, 13 oktober 1922. Bij de slyterij haalt ze twee flessen bier, één voor de zaterdag en één voor de zon dag. Vijf sigaren en een zakje shag - haar van de weduwe', zo wordt dit in de volksmond wel genoemd - en wat lekkers voor bij de chocolademelk. Zaterdag, vroeg in de mor gen kan hij 'thuis' varen en heel Ter Neuzen maakt zich op voor een feestelijk ont haal. Dat is altijd de gewoonte in deze Zeeuwse havenplaals Ter Neuzen, wanneer er een schip van de Zuid Nederland- sche Stoomvaart Maatschap pij binnenkomt. Maar nu zit de vrouw zwij gend bij hel bier en de geslo ten zak met shag voor zich uil te staren. Haar dorpsgenoten lopen heen en weer van en naar de haven, met liet hoofd naar beneden. Hel zal toch niet waar zijn, het kan toch niet dat zo'n schip... versla gen denkt ze na. In het bureau van de 'Ter Neuzensche Courant' in de Noordstraat, hangen vier berichten aan de muur geplakt; die vermelden in sobere taal over een noodlot tige gebeurtenis heel ver weg. Het eerste bericht luidt; "Het SS 'C^ornelis' aan de grond bij de Alandseilanden". En het tweede geeft te lezen: "Het SS 'Cornelis' vast op de rotsen van Öregrund". Het derde bericht vermeldt: "Bergings vaartuig 'Diana' uit Stock holm bij hel SS 'Cornelis', de bemanning blijft aan boord". f-'" spelen bedachten door "aar hoofd clat scliepeii \aak 'itig op eigen kracht viijko- nien, maar de onzekerheid '*'nt het van haar gevoelens '»er hoe het in hel gunstigste pfcval zou kunnen "zijn. Wat an er niet misgaan, ondanks Op de foto van het monument op de begraafplaals van Öregnmd staan de volgende zes namen: M. Veerduin uit Amsterdam, Ie macliinht, 42 jaar (met foto) A. Visser uü Delfzijl, 2e machinist. 24 jaar L. Oppeneer uit Ter Neuzen, lichtmalroos, 27 jaar A. van de Klooster uit. Ter Neuzen, matroos, SOjaar G. van de Vrede uil Ter Neuzen, matroos, 29 jaar J. Maas uit Hoek, messroom bediende, 16 jaar s.s. 'Cornelis' 16 October 1922 En het laatste bericht ver meldt dat de reddingboot uil Singoe langszij de 'Cornelis' is geweest en niemand meer op hel scliip aantrof. Na dit bericht wordt er niets meer vernomen van deze 'meldka- k dat het goede zeelui zijn. De kapitein is een eilander, de Hollandse bemanning is niet •JHervaien en de 'Cornelis' is een sterk en betrekkelijk jong schip. Het werd gebouwd in 1.914, was ruim 2400 BRT en tigendom van A.C. Lensen's Stoomvaart Maatschappij uit Ier Neuzen. De 'Cornelis' zou deze keer 'laar laatste reis maken in ver band met de komende ijsgang en vertrok vanuit UleaboVg in Finland, hoog in het Noor- flen van de Bi^tnische Golf, 'liet een parlij inijnhoul dal bestemd was voor Wallonië. Daarna zou het schip een dok beurt krijgen in Tees. (Eng). Op zonclag 15 oktober 1922 pa.sseert het s.s. '(>)rnelis' liet lichtschip 'Grundkallen' en de kapilem vraagt: "Is dit Storbroltens Vuurscliip?" "Nee" luidt hel antwoord, "hier Grundkallen 'Vuur- schip". Kapitein Teensma bevestigt dit antwoord niet maar wendt de steven zuid- westelijker dan haar op dat moment voorliggende koers. Als reactie daarop lost het vuurschip waarschuwings schoten af, waarop de 'Cor nelis' zou moeten reageren. (Waarschuwingsschoten werden in die lijd gebruikt om de aandactit te trekken, wanneer men een verkeerde koers voorlag of als er gevaar voor aanvaring bestond.) Een reactie bleef uit en liet .schip koerste ricliling de rotsach tige kust van Öregrund. Hel lichtsein van hel Zweedse vuurschip 'Grundkallen' was juist gewijzigd en kort daar voor veranderd van karakter, bijna gelijk aan het vuurschip 'Storbrotten', dat in de Finse wateren lag. Hel karakter van dit liclitsein werd als zodanig niet herkend door de kapitein van de 'Cornelis'. Waarschijnlijk was kapitein Teensma daarvan nog niet op de hoogte gebracht toen hij Een fraaie lekening'van het s.s. 'Cornelis'. Adri x>an der Wege bij de .scheepsbel van de 'Conielis' in Öregrund. van de Botnische Golf rich ting de Oostzee voer. De opvarenden horen dooi de sterk aanwakkerende wind ook de waarschuwingsscho ten van het vuurscliip niet en de 'Cornelis' stevent met een flinke vaart recht op de rot sen van Grunkallen af. Het onvermijdelijke gebeurt dan ook en het schip vaart op de Zweedse rotsen. Bij de stran ding was er geen reden tot paniek, het weer was belrek- Kelijk rustig en dezelfde dag kwam er nog een reddingboot uit Singoe langszij. De kapi tein deelde hen mee dat de bemanning aan boord van de 'Cornelis' bleef, waarschijn lijk omdat hij dacht toch nog op eigen kracht los te kunnen komen. De reddingboot voer toen naar de liaven terug. Ze waren immers niet nodig. In de nacht van 16 op 17 oktober, tijdens een woeste noordwester, seint de 'Cor nells': "We hebben de boten verloren", waarop de red dingboot oninidciellijk naar het schip terugvoer. Bij aankomst blijkt dat de 'Cornelis' al zo goed als onderwater verdwenen is. Een gehavend stuurhuis, zon der schoorsteen met alleen nog wal luchlkokers en mas ten, steken nog boven water uit. Niemand van de tweeën twintig opvarenden werden meer levend gevonden. De reddingboten werden, kapot geslagen, gevonden op de rotsen. Volgens liet bericht van de bergingsmaatschappij te Slockholni is het Neder landse stoomschip op maan dag gebroken en daarna gezonken. In Ter Neuzen wachten de zeemansvrouwen na deze berichten van de krant nog steeds met grote spanning af. Zouden ze nog in leven zijn? Zouden ze nog in de redding sloepen zijn? Vragen zijn er honderduit, maar er is nie mand die ze kan beantwoor den. Het zijn ook deze vrou wen die nog lioop koesteren op een goecle afloop van deze tragedie. De gemeenteraad van Ter Neuzen heeft een spoedvergadering belegd om cle vermiste opvarencfen te herdenken, maar ook om een comité op te richten om de nabestaanden van de opva renden van de 'Cornelis' in hun levenstiehoefte te doen voorzien. In totaal komen dertien van de tweeëntwintig opvaren den uit Ter Neuzen en steeds wordt men gewaar dat nie mand deze ramp heeft ovei- leefd. Men wordt geconfron teerd met het ernstige feit dat er iels verschrikkelijks gebeurd moet zijn omdat er inmiddels al zes lichamen zijn aangespoeld bij Öregrund, deels onherkenbaar maar toch..., hel zijn cle opvaren den van de 'Cornelis Naar mate de tijd verstrijkt en er lichamen aanspoelen aan de Zweedse kust, kan er niet meei' aan woiden getwijfeld dat het hier om de opvaren den van de 'Cornelis' gaat. Ook spoelen er wrakstukken aan van de reddingboten. En zo wordt definitief vastgesteld dat het om de bemanning van de 'Cornelis' gaal. Vele Ter Neuzenaren zijn in rouw gedompeld. De beman ning van de bergingsstoom boot 'f-Ierakles' verrichten duikonderzoeken en moeien melding maken dat niemand van de opvarenden deze tra gedie heeft overleefd. Aan de Nederlandse rederij wordt gemeld dat bij Singoe een lichaam is aangespoeld dat geen herkenningsteken had, zoals een tatoeage of iets van dien aard. Ook geen papie ren waaruil men zou kunnen afleiden dal hel om een van de opvarende van de 'Cor nelis' zou gaan. De daarop volgende dagen worden nog meer lichamen gevonden, die in de omliggende plaat sen worden begraven. Op 5 november 1922 werd in de 'Ter Neuzensche Cou rant' het volgende vermeid: "Onder builengewime deelne- miiigyoiid vrijdag op hel kerkhof van Öregrtmct de leraarde bestel ling j)l(itds van de omgekomenen hij de ramp van het s.s 'Cornelis'. Een grote stoet, waaronder de bemanning van een twintigtal .schepen die in de haven lagen, volgden de zes kisten grqfiuaarls. Dominee, Sahlherg uit Öregrund hield een treffende rede en onder hel zingen van een psalm door hel plaatselijke koor, vond de ter SP^-S^ö (Kirdebeslelling van de zes beman ningsleden plaats "Volgens het strandingsrap- porl betreffende hel vergaan van de 'Cornelis' is de oor zaak van hel aan de grond raken van het stoomschip te wijten aan de vergissing van de kapitein die het Grund- kallens en Storbottens vuur schip met elkaar verwisselde wegens grote overeenkomst van de seinlichten. De kapi tein had dit zelf verklaard aan de stuurman van de red dingboot, toen hij weigerde niet zijn bemanning het schip te verlaten. Het rapport ver meld verder dal de hele bemanning is omgekomen. Tenslotte: mijn vriend en col lega Adri van der Wege reis de vorig jaar naar Zweden en bezocht Öregrund, waar hij in het plaatselijke museum oog in oog stoncl met de scheeps bel van de 'Cornelis'. Ook de begraafplaats die hij bezocht, wekte bij hem een emotie op die niet te beschrijven is. Als hobbyist kan ik deze emo tie goed begrijpen. Een drie meter hoge geclenksleen met daarin de namen gebeiteld van de zes opvarenden van de 'C;ornelis' cliebij Öregrund gevonden en begraven zijn, wordt nog steeds keurig onderhouden door de plaat selijke bevolking. Nog steeds worden er geregeld moenien bij het monument gelegd en dat dwingt respect af. De geschiedenis van de 'Cor nelis' voltrok zich nu vijfent achtig jaar geleden en mede vanwege dat feit heeft Adri een verzoek in gediend bij het stadsbestuur van Terneuzen om ook hier een monument te plaatsen als herinnering aan deze ramp, waarbij der tien plaatsgenoten omkwa men. Hel is ontegenzeggelijk dat de geschiedenis van de rederij A.C.Lensen met zes schepen in hel begin van de twintigste eeuw, één van de belangrijkste werkgevers was van liet bescheiden haven- plaatsje Terneuzen. Met dank aan Adri van der Wege Schiedam, Maarten Bezuijen Draaiduizeligheid, ge- hoorverlies en oorsuizen? Herkent U deze verschijn selen? Misschien bent U wel één van de ca. 20.000 Nederlanders die lijden aan de ziekte van Méniè- De Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NWS), afdeling Rotterdam, orga niseert op 8 november een thema-avond over deze aan doening voor leden, patiënten en belangstellenden. Mevr Marianne Hoge-van Hassel, erxaringsdeskundigen lid \an de NWS commissie Meniere, houdt een inleiding over hoe we deze aandoening kunnen herkennen en hoe we ermee kunnen leven. Na de pauze is gelegenheid tot vragenstellen. De avond wordt van 19.30- 21.30 uur gehouden in Het Diekhuus, Beneden Zandpad 7 te Middelharnis. Ringlei ding en schrijftolk zijn aanwe zig. De entree is gratis. Opge ven voor deze avond kan bij mevr R. Jongerius-Kommers. tel. 0184-661318, e-mail Rot- lerdam@nvvs.nl, of bij dhr. A. den Toom, tel. 0184-682045, e-mail ariedentoom@helnel. nl. DIRKSLAND - Aan de Korteweg, de verbindings weg tussen de Zuiddijk en de 'Wellestrijpsedijk, tussen Dirksland en Her kingen, is woensdag aan het eind van de morgen een vrachtwagen van Van Gansewinkel in de sloot terecht gekomen. Doordat de chauffeur uil moest wijken, kwam hij in de modde rige berm terecht, waarin zijn wagen wegzakte en waardoor de berm vervolgens afbrak. De vrachtwagen xiel daardoor in de sloot. De chauffeur kwam met de schrik vrij, maar slelde - om uit de cabine te kunnen komen - enkele helpende handen van te hulp geroepen tjraiidweer- niensen wel op prijs. In de laadruimte van de vrachtwagen werden o.a. vaten chemisch afval vervoerd. Door het ongeval leken enkele vaten ammoniak te zijn gaan lekken. De brandweer giritj daarom met de nodige voorzichligheKl - o.a. met gasmaskers op - de laadruimte binnen. (Foto: Hans Vitlerimi

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 7