Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
4You
EN M
perfect
c.o.v.
EIIAnDBI-tllElJWS
full copy-service
Laudando
start project
MIDDELHARNIS - Op
12januari 2008 zal Chris
telijke Oratorium Vereni
ging Laudando de Mes
siah uitvoeren. Recent
heeft een aantal leden het
koor verlaten, waardoor
er momenteel behoefte
bestaat aan alten en teno
ren, maar ook bassen en
sopranen zijn welkom.
Activiteiten
inloophuis
De Boei
Geen ander Evangelie
Poter maaltijd
Cursus sms-en
voor
50-plussers
Verkoop
handwerken
SWO
Bazar
Rode Kruis
PAGINA 5
VRIJDAG 19 OKTOBER 2007
Blik op kerk
en samenleving
- Het referendum
- Wat voor kenmerken?
Je zou U)th denken dat de
voorstanders van een refe
rendum langzaiTierhand wel
inzien dat Nederland, op z'n
zachtst gezegd, er niet aan toe
is om het volk te laten beslis
sen... Maar het blijkt moeilijk,
een eenmaal ingenomen stand
punt weer te verlaten, l.iever
gezegd, het is bijna onoverko-
menlijk, als men zich ergens
in vastgebeten heeft, zo'n idee
weer op te geven.
Het slaat inmiddels wel vast
dat er geen nieuw referendum
komt over de zogenaamde
Kuropese (Irondwet. In dat
geval heelt men de bevolking
laten beslissen en de inwoners
van ons land zeiden in meer
derheid 'nee'. De inwoners
van Frankrijk trouwens ook...
We zitten op het niveau van het
Verenigd Europa een beetje
met ons figuur verlegen en het
lijkt wel alsof de regering heeft
gedacht; "Dat was eens, maar
nooit weer". Tussen haakjes,
ik zou met de beste wil van
de wereld niet weten wat er te
kiezen valt, want insiders zeg
gen dat er aan het Europese
Verdrag echt nog niet zoveel
veranderd is.Je zou dan den
ken: als je de eerste keer tégen
was, dan ben je het nu nog...
Maar misschien zie ik het niet
genuanceerd genoeg.
Er was vorige week ook een
referendum in Utrecht, sim
pel gezegd om te proeven wat
voor burgemeester de bevol
king wilde... Van tevoren was
bedis.seld dat het referendum
slechts geldig zou zijn wanneer
twintig procent van de inwo
ners z'n stem uitbracht.
Er was keuze uit twee kandi
daten die beide behoren tot
de Partij van de Arbeid. Nu,
het was voorspelbaar dat de
bevolking van de Domstad het
referendum massaal zou nege
ren... Maar het ging door en
zie... nog geen tien procent
had gestemd en van die tien
procent bleek de meerderheid
de voorkeur te geven aan Aleid
Wolfsen. Daags daarna droeg
de gemeenteraad hem ook
vóór, wat voor niemand een
verrassing kon zijn. En met
ingang van het nieuwe jaar zal
hij de nieuwe eerste burger
van Utrecht zijn.
De minister van Binnenlandse
Zaken, mevrouw Guusje ter
Horst, was zo eerlijk om te
erkennen dat het referendum
is mislukt.
De hele PvdA trouwens, die
aanvankelijk voor was, lijkt nu
tegen. Dat heeft uiteraard te
maken met het feit dat ze vroe
ger in de oppositie was, terwijl
ze nu meeregeert in de coalitie.
Maar D'66 vindt het altijd nog
jammer dat haar kroonjuweel,
het referendum, zo .weinig
weerklank vindt.
Ik kan liet overigens goed
begrijpen. In een parlemen
taire democratie, waar het
volk goed vertegenwoordigd
is, zie ik het voordeel van een
referendum helemaal niet
in. Bovendien, is het volk wel
gekwalificeerd voor een ver
antwoorde keuze?
In het geval van Utrecht bij
voorbeeld, wie maakt uit wie
een goede burgemeester zal
zijn? Is dat vooraf te zien aan
de man of vrouw? Moeten dan
een paar uiterlijke kenmerken
soms de doorslag geven?
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antivoord in deze rubriek ivorden gepubliceerd.
EEN PLAATJE WAARD
Mijn gerestaureerde huis staat op
een markant plekje en ik ontdekte,
dal er ook ansichten van gemaakt
zijn. Kan ik de winkels waar die
verkocht worden, aanspreken
voor vergoeding van rechten'.
Antwoord: Nee, dal kan niet.
Volgens de Auteurswei kunt u
een fotograaf wel verbieden een
foto van uw persoon te maken,
ot hem voor het pulilicerett van
uw portret auteursrecht laten
betalen, tnaar verder zijn de
zaken die tot onze persoon
lijke leven.ssleer behoren, niet
wettelijk beschermd. Nu u en
uw gezinsleden zelf niet op die
prentkaart staan afgebeeld,
mag een albeelding van uw
oude huis dus vrijuit verhan
deld worden. Pas als iemand ii
benadeelt of overlast bezorgt,
bijvooibeeld door ongimstig
ovei uw huis te schrijven in een
boek of dgl. is er sprake van een
onrechtmatige daad. Ook als u
zelf fotograaf was, en reeds een
fotoserie over uw woning en
omgeving had. uitgegeven, zou
u de lechter kunnen inschake
len. Maai u ondervindt nu geen
nadeel, integendeel, het blijkt
dat men dit gerestaureerde huis
erg mooi vindt. Het is werkelijk
'een plaatje waard'.
WAAROMS
Je ziel in soiiiinigt' jirmanamen
als C A en titels nog tnel eens
het letterteken i^ .staan. Waarom
2iiordt dat daarin wel gehruikt en
vrijwel nooit in normale zinnen?
En loaar komt dat vreemde teken
vandaan':'
Antwoord: Volgens taalkun
digen is dit symbool een liga
tuur, dus een verstrengeling
van twee letters die vroeger
vast aaneen werden geschre
ven, en die na de uitvinding
van de boekdrukkunst ook lol
één letterblokje werden gego
ten, zoals bijvoorbeeld nog
gebeurt met de 'fl' (liet oude
guldenteken) en voor pro
centen. Hel huidige &-leken
zou volgens historisch onder
zoek zijn gevormd uit de e en
de t van het Latijnse woord
'et', ciat hetzelfde betekent als
ons voegwoord; en. Uit oude
handschriften blijkt dat deze
ligatuur al in de achtste eeuw
voorkwam en dat Venetiaanse
drukkers haar omstreeks de
vijftiende eeuw in boeken gin
gen gebruiken. In die tijd kon
den de lezers er beter dan nu
een rond gevormde kapitale E
(in de vorm van een gespiegel
de 3) met daaraan vastgehaak-
te kleine t uit lezen. Later is het
symbool wat gestroomlijnd en
werd het meer en meer in de
vorm van een opengewerkte
8 geschreven dan als Et. De
wijze van .schrijven en drukken
en ook 't tekenen en schilderen
loopt vooral bij firmanamen in
de verschillende landen sterk
uiteen. In normale schrifturen
en moderne leesboeken wordt
't zelden toegepast, maar in
handelsdrukwerk en reclame
kom je dit teken regelmatig
tegen.
GEEUWERITIS
Als ik 's morgens wakker wordt,
begin ik met geeuwen, en de hele
dag door, zowel thuis als op m'n
werk en in de bios of buiten op 't
strand, moet ik blijven geeuwen.
Is dat alleen van verveling, of
heb een ziekte onder de leden?
Antwoord: Vroeger kwam hier
een soort geeuwziekte voor,
maar de oorzaak was toen het
geeuwen van de honger Door
ondervoeding kan het bloed
iemand geeuwprikkels geven.
Bent u toevallig met een dieet
aan de gang, dan is het een
veeg teken dat u te ver bent
gegaan. Bij het geeuwen zijn
echter heel wat spiergroepen
betrokken. De prikkel ertoe
komt uit ons bloed. Zodra daar
het zuurstofgehalte iets daalt,
ontstaat al een geeuwneiging.
De mond wordt wijd openge
sperd en na een korte inade
ming volgt een diepgaande
uitademing die vaak duidelijk
hoorbaar is. Dat is op zichzelf
heel gezond. U verwijdert er
de restlucht mee die anders in
de longen achterblijft en toe
treding van verse zuurstof ver
hindert. De zenuwen kunnen
de prikkel echter pas doorge
ven onder speciale omstandig
heden en wel als het lichaam
in rust is. U zult ook pas geeu
wen als u stilzit; thuis op bed
en in uw bankstel, op kantoor
op uw stoel achter het bureau,
in de bios en op het strand.
Dat heeft niet direct met ver
veling te maken, al kan die er
mee gepaard gaan. Duidelijk is
wel, dat u meer beweging moet
nemen. Fiets naar uw werk
en zet de auto aan kant, zoek
werk waarbfj u meer in bewe
ging bent, ga vaker het huis
uit om een luchtje te scheppen
of neem een hond die u regel
matig moet uitlaten, en maak
een trektoclit in uw vakantie in
plaats van alle dagen doodstil
op het strand te liggen en te
zonnebaden.'
U wilt uw
complete huisstijl
gedrukt hebben?
vwvw.drukkerijdevyaal.nl
Gebr. de Waal bv
Drukkerij
Sommelstdijk
{0187)47 10 20
algemeen®
gebr-dewaal.com
De vereniging biedt nu de
mogelijkheid óm project-
inatig mee te zingen. Enige
koor- c.q. zangervaring is wel
vereist. Voor de één is dit een
reden om te proeven hoe het
zingen op een koor is en zal
men wellicht daarna lid willen
worden van Laudando. Voor
een ander kan het een reden
zijn om, doordat het gekaderd
is, mee te doen en daarna zich
weer met andere dingen bezig
te houden.
Het koor werkt met een repe-
titor, zodat de noten sneller
eigen worden gemaakt en men
vervolgens zich meer bezig kan
houden met het maken van
muziek.
De COV repeteert iedere
woensdagavond in de aula van
scholengemeenschap Prins
Maurits te Middelharnis onder
leiding van Rinus Verhage. De
repetities duren van 19.45-
22.00 uur. U bent er van harte
welkom. Voor meer informatie
kunt u bellen naar Arjo Wes-
dorp, tel. 0187-481506.
GOEDEREEDE - Inloophuis
de Boei, locatie Goedereede,
is een ontmoetingsplaats voor
mensen die kanker hebben of
hebben gehad en hun naasten,
ledere 2e en 4e dinsdag van de
maand is er van 10.00-16.00 uur
een inloop, waar men terecht
kan voor een kopje koffie of
thee, een luisterend oor, lotge
notencontact, creatief bezig zijn
of voor bespreking van thema's.
De afgelopen periode zijn er
activiteiten geweest als een boot
tocht over de Grevelingen, een
muziekmiddag, een themamid
dag over WAO en kanker en
een creatieve middag. Voor de
komende tijd staan de volgende
activiteiten op het programma.
- 23 oktober: Behandeling
van het thema 'Wat doet
Kanker met je?' In gesprek
met elkaar kunnen er licht
puntjes gezocht worden, de
balans tussen draagkracht
en draaglast.
- van 7 t/m 9 november: 3
dagen naar Ossendrecht.
- 13 november; creatieve
dag.
- 27 november; naar de Boei
in Rotterdam, waar Els van
Wageningen haar lezing zal
houden over de gedichten
die zij tijdens haar ziektepe
riode heeft geschreven.
- 11 december; kerststukje
maken.
Wie belangstelling heeft, kan
gerust binnen gaan. Wie nadere
hiformatie wil, kan bellen naar
Marja cfen Eerzamen of Bettie
Briiinsma, tel. 06-22111572,
of mailen naar marjade-
n e e r z a m e n (5i h o t m a i 1c o m
Inloophuis De Boei loca
tie Goedereede is gevestigd
ill Café Goeree, Noordzijde
Haven 1.
Ik venoonder mij. dat gij ^o haast xvijkende van degene, die u in de genade
van Christus geroepen heeft, overgebracht imrdi tot een ander Evangelie.
•^Jp een zendingsavond in mijn
^,°'','g'^ gemeente heb ik eens
dia's gezien, die ik niet licht
"leer zal vergeten. Het ging
over een afgelegen streek diep
in Afrika, in Kenia. Daar wonen
mensen in een heel gevaarlijk
gebied, 's Nachts wordt er vaak
geroofd en vooral wordt het
\'ee gestolen door leden van
een vijandige stam. Daarom
nebben de mensen rond ieder
dorp een beveiliging gemaakt.
Geen muur met een poort,
zoals onze voorouders deden.
Daar hebben zij het geld en
het materiaal niet voor. Maar
een ondoordringbare heg van
doornstruiken. Je kunt het dorp
alleen binnenkomen door dat
ene gat dat in die stekelheg zit.
s Avonds trekken de inwoners
in dat ene gat dan ook nog een
grote bos cloorntakken, die als
een dichte deur het hele dorp
afsluit. Die opening is, zo ver
telde de zendingsarbeider, net
als de enge poort, waarover de
Heere Jezus spreekt. Je kunt er
alleen maar kruipende en met
lege handen doorheen.
Nu was er in dat dorp een her
dersjongen, ledere morgen
kroop hij door de enge poort
naar buiten, haalde zijn geiten
op, die 's nachts verbleven in
een schaapkooi, die er net zo
uitzag als het dorp voor de
mensen. Hij maakt de takken-
bos uit de deur los en hij riep
zijn dieren. Die kwamen door
de nauwe opening één voor
één naar buiten, hij ging voor
en zij volgden de herder op
zoek naar water en voedsel.
In dat dorp kwam een zwarte
zendeling en die vertelde de
mensen het Evangelie, van de
Goede Herder. Zoiets heer
lijks had de jongen nog nooit
gehoord. Hij luisterde, iedere
keer als de zendeling kwam,
naar dat heerlijke woord. Dat
raakte zijn hart en hij ging de
zendeling vragen; zou de Hee
re Jezus ook voor mij gestorven
zijn? De zendeling gaf hem een
Bijbel in zijn eigen taal. Wat
was hij daar blij mee! En de
Heilige Geest werkte daarmee
in zijn hart door. Hij werd toen
een herder net als David. Hij
meende het van harte, als hij
bij zijn schapen zat te zingen:
'De Heere is mijn Herder.'
ledere dag nam hij, als hij doen
de poort naar buiten kroop,
zijn Bijbel mee. En als hij op
het veld met zijn kudde zat.
zong hij niet alleen, maar las
hij erin en de Heere gaf hem
groot geloof Hij praatte daar
met zijn vrienden en familie
vrijmoedig over en ook ande
ren kwamen tot datzelfde
heerlijke geloof Er was heel
veel zegen in dat dorp.
De zendeling zei: je moet naar
de stad en gaan studeren, dan
kun je dominee worden hier in
je dorp.' De jongen deed het
en hij was een heel goede leer
ling. Zijn leermeesters waren
erg tevreden. Hij las dikke boe
ken en hij kocht er wel tien om
die mee naar huis te nemen.
Hij trok ook andere kleren
aan; een net pak, met een mooi
wit overhemd en een stropdas.
Eindelijk was zijn studie klaar
en mocht hij terug naar zijn
dorp. Opgetogen deed hij zijn
nieuwe boeken in een rugzak
en trok hij zijn beste kleren
aan. Totdat fiij bij zijn dorp
kwam... Met die kleren en
met dat pak op zijn rug, kon
hij het dorp niet in. Zijn mooie
pak werd vuil en gescheurd en
zijn stapel boeken, konden niet
door het gat in de doornheg.
Hij moest zijn oude kleren
weer aan. Kon toen alleen zijn
Bijbel meenemen en zo is hij
predikant geworden en heeft
hij jaren met veel zegen in zijn
dorp gewerkt. 'Kom zoals je
bent; vuil en met gescheurde
kleren. Kom tot de genade
van de Vader, die zijn kinde
ren gratis nieuwe kleren geeft.
En alleen Mijn Woord heb je
nodig om je aan vast te hou
den. Want al Gods beloften, in
Zijn Zoon Jezus Christus heeft
de Heere ons in Zijn \Voord
gegeven'. Dat had de Heere
hem zo door de les met het gat
in de heg geleerd. En dat is het
Evangelie dat hij zijn dorps
genoten toen vrijmoedig nog
jaren heeft mogen prediken.
En die les moeten de Gala
ten en ook wij leren. Daarom
heeft de apostel Paulus hen
een brief geschreven. In die
brief zegt de Heilige Geest;
Knm, zoals je bent, en je mag niets
anders meenemen dan Gods Woord
alleen. Dat heerlijke Evangelie
van Gods genade had de apos
tel in de gemeente van Galatië
gebracht. En dat had heerlijke
zegen teweeggebracht Maar
na Paulus' vertrek waren er
in de gemeente andere pre
dikers gekomen. Die zeiden;
Wat Paulus predikte is veel te
eenvoudig. Hij is geen echte
apostel. Echte apostelen pre
diken een veel diepgaander
evangelie. Die weten precies
Ie vertellen wat er allemaal
met een mens gebeuren moet,
voordat hij tot Christus komen
mag. Dan moet je je allereerst
laten besnijden. En dan moet
je ook de Wet gaan houden...
En zo werd die gezegende
gemeente teruggevoerd van
het Evangelie van de gena
de tot het evangelie van de
vrome werken. Velen in de
gemeenten in Galatië vinden
het prachtig. Dat is nog eens
prediking! Diepgaand en
afsnijdend... Paulus vindt het
\reselijk, als hij hoort dat ze
christen-prediking verkiezen
boven Christus-prediking.
Hij, die vanaf het moment dat
God Zijn Zoon in hem open
baarde geleefd heeft uit het
beginsel: 'Wij prediken niet
onszelf maar wij prediken
u Christus Jezus, de Heere',
kan hel niet verdragen dat dit
OOLTGENSPLAAT-De Plaat
selijke Commissie van de SWO
in Ooltgensplaat organiseert
op donderdag 1 november
a.s. een potermaaltijd in Fort
Prins Frederik. De aanvang is
om 18.00 uur, de zaal is open
om 17.30 uur. Deelname kost
8,50 p.p. Alle 55-plussers van
Ooltgensplaat zijn welkom!
Aanmelden kan tot vrijdag 26
oktober bij mw. A. Hokke, tel.
631981.
DEN BOMMEL - De SWO
organiseert op de dinsdag
avonden 23 en 30 oktober een
cursus sms-en voor 5ü-plus-
sers. Hier wordt geleerd snis-
berichten te versturen op de
mobiele telefoon. De avonden
worden gehouden in 't Wester-
licht, Oranjestraat 35-a te Den
Bommel, en duren van 19.00
tot 20.00 uur. Deelname kost
€7,50 p.p. voor beide avonden,
Deelnemers dienen hun eigen
mobiele telefoon en oplader
mee te brengen. Aanmelden
kan bij de SWO, tel. 641344.
OUDE-TONGE - De band-
werkgroep van de Stichting
Welzijnswerk Oostflakkee orga
niseert donderdag 25 oktober
a.s. van 13.00-15.30 uur een
Grote verkoping in het Info-
centrum, Bernhardstraat 27
te Oude-Tonge. Er zijn vele
mooie artikelen te koop zoals
Patchwork tassen, sokken, kin
dertruien, kaarten, schorten,
cadeau artikelen, lappen stof
en nog veel meer. Ook kunt u
de naam van een pop raden
en is er een rommelmarkt en
een verloting. Koffie met cake
kost 1. Iedereen is hartelijk
welkom.
OUDE-TONGE - Het Neder
landse Rode Kruis afd. Oost
flakkee houdt 1 no\eniber a.s.
een bazar in Ebbe en Vloed te
Oude-Tonge. Verkocht worden
o.a. handwerken, 3d-kaarten,
oliebollen, bloemen en honing,
en er kan worden gesjoeld. De
verkoping wordt gehouden
van 13.30-16.00 uur.
{Galaten"]; 6)
menselijke evangelie ingang
vindt in de gemeenten, die
geleefd hebben op de hoogte
van Gods vrije genade. Daar
is, voor zijn gevoel, de eer van
de Heere Jezus mee gemoeid.
Hij is immers geen halve, maar
een volkomen Zaligmaker.
Ik word niet behouden door
mijn vrome gedoe of praatjes.
En niet door een theologisch
systeem, maar door een Hei
land, die door Zijn Woord en
Geest mij alles afneemt wal
ik aan verdienstelijke werken
denk Ie hebben. Én arm en
naakt magen moet ik \luchfen
lot de God die zalig maakt. En
mag ondervinden dat alleen
Zijn genade mij genoeg is.
Zullen wij Goei dan niet vra
gen dat de predikanten op
hel eiland, in welke kerk dan
ook. geen ander Exangelie zul
len verkondigen? Zullen wij
de Heere niet bidden dat hij
de gemeenten door Zijn Geest
bij dat Evangelie wil bewaren?
En bosenal ook persoonlijk:
de stokbewaarder van Philippi
zag de dood voor ogen. Hij
stelde de grote levensvraag;
wat moet ik doen om zalig te
worden. Paulus geelt niet als
antwoord: dan moet je dit en
dal. Hij roept die man, maar
ook, u, jou en mij hel overdui
delijk loc; '(lelool'in de Heere
Jezus en je zult zalig worden!'
Dat is het onvoorwaardelijk
Evangelie.
Het Evangelie is eeuwig onver
anderlijk en mag niet aan de
mens aangepast worden. Ik
moet mij daaraan aanpassen
en mij bekeren van onxerschil-
ligheid en vroomheid. En ik
mag mij gewonnen geven aan
Hem, die mij hel Evangelie
iedere dag doel h(jren als eefi
boodschap, die mij, goddank,
ook van mijzelf verlost!
Middelharnis
ds. H. Harkema
W"a( jk altijd Jie'ïl ^rg kuk vind, is mensen kijken. I^ou ja, nie(
alleen mensen JDekijken, maar aan de Jiand van llUn klefen, Ui(-
sfraling, h°üdma,, eni., erover na denken iioe ^e sijn. Oaf is vrij
moeilijk nafuurljjk, maar (och akt onmogelijk. £en mens ygi" iieej
erg veel me( iijn/liaar Wding, gestalte, kleren en Uitstraling. 2ie
je bijvoorbeeld iemand die ieel erg in elk&se gedoken loopt, er
scliuw Ultili'-t. SenuwaclitJge (rekken lieeft, dan uee( je dat diegene
wel on^jeker móef tjljn.' 2ie je iemand met kleren Tü'^.t felle kleuren,
recllt op lopend, een lacll op Jjet ge^jicllt, dan «eet je dat ïo iemand
een op(imist IS. £n ga >o maar door. Oat mensen kijken, dat doe ik
vaak.' Zo ook in deie vakantie nog in £lburg, iet scJiaftige vesting-
stadje op de Veluwe. Langs de mooje, oude grachtenpanden «as Ijet
druk- He liepen veel mensen. Da( «as gunstig voor mij, «ant dan
kon ik me daarmee vermaken. 2ittend op een oud bankje bekeek ik
de mensen één voor één. Op de lioeken van de straat «aren terrasjes.
Daar iafen zakenlui, mt^stal in pak- 3e kon aan Se sien dat se goed
ra^t e-lk&lii' op konden scliieten en iet goed naar hun sin padden.
Ook saten er een paar meiden een drankje te drinken. Echt van
die gieclielmeiden! £n tussen de terrasjes liepen een paar Turkse
straatmuzikanten, m^i accordeons, üat «as mooj, naar mijn idee
speelden Se volksliedjes, en onder liet spelen kregen Se Steeds meer
}ieim«ee naar liun vaderland. Ineens viel mijn oog op de musjes die
voor mij teen en «eer hipten, ^e aten vSn de patat die mensen had
den lafen liggen. 2e Sprongen op fietsen, tusSen Spaken, op sadels.
Toen daclit ik ineens: sijn die musjes niet veel meer bijsonder dan
die mensen? 2jon klem musje, óók door c3od geschapen. £en «onder
toch? Lin
29-
Zodra vader het amen uitgespro
ken heeft na het lange dankgebed,
vliegt Kees naar het achterhuis om de
aardappelpan en het aardappelem-
niertje te halen. Hij zet het half met
water gevulde eminertje naast vader
en neemt de pan mee naar Maria's
bedstee. Hij smijt de deuren open,
schuift met een ruk de plank opzij die
de aardappelkelder onder de bedstee
afsluit, en gaat dan op zijn buik voor
de opening liggen. Met beide han
den graait hij de pan vol met ronde
Zeeuwse blauwe, schuift met een
vaart de plank op zijn plaats, smakt
de bedsteedeuren dicht, en zet de
aardappelen vlak voor Vader op de
tafel.
Wantje is druk in de weer om alles
klaar te maken \'oor de vaatwas. Ter
wijl Maria heet water uit de ketel in
de teil op het stuk sunlightzeep giet,
maakt WantJe vlug de scheuteldoek
nat en begint daarmee alvast het
afgeruimde gedeelte van de tafel af te
wassen.
Fransje heeft van de algemene bedrij
vigheid gebruik gemaakt om beslag op
de varkensblaas te leggen. Hij houdt
het grote ding tegen zijn buik en
drukt het op en neer om het geknis-
per van het droge vel te horen.
Vader is ondertussen begonnen met
het schillen van de aardappelen; Tel
kens als hij er een klaar heeft, laat
hij hem in het emmertje naast zich
plonzen. Hij zit gemakkelijk in zijn
zekelstoel, met de aardappelpan op
zijn schoot. Ondertussen rookt hij
zijn pijp, en hij heeft zijn hoed op.
Hij praat over het werk dat hij van
daag op de boerderij gedaan heeft. Er
heerst gezelligheid in den uze. Moe
der loopt heen en weer en bergt de
vaat die Maria gewassen en Wantje
afgedroogd heeft in de spinne. Arjaan
en Eine zitten in een boek te lezen dat
ze uit de bibliotheek geleend hebben,
op het dorp, en Bram maakt zich
gereed om ergens heen te gaan.
In tegenstelling met de schijnbaar
gemoedelijke sfeer die er heerst,
verkeren de gemoederen van de
drie jongste leden van het gezin in
een geweldige spanning. Geen van
drieën heeft het onder-werp koen-
kelpot direkt onder vaders aandacht
gebracht, en dus houdt deze zich of
hij nergens erg in heeft. De kinderen
zien het ondeugende lachje in zijn
neergeslagen-ogen. Maar als de vaat
aan de kant en de vloer geveegd is, en
moeder en Maria rustig gaan zitten
breien, trekt Kees de stoute schoenen
aan en gaat naast vader staan. Hij
zegt; Vader, ajebedièmend klaer bin
mie de petaten, maek je dan asjebhef
een koenkelpot voe me?
Fransje houdt de blaas nu heel stil, en
kijkt met gespannen aandacht naar
vaders gezicht. Maar deze schilt eerst
de aardappel in zijn hand klaar, en
zegt dan; Dat dienk ik wè. Ei je voe
rietjes ezurgd? Bij wijze van antwoord
rent Kees naar het achteihuis en komt
met de rietstengels en enkele jampot
jes in zijn armen terug.
Fransje gaat nu heel dicht bij vader
staan. Hij verzamelt al zijn moed om
thans zijn verzoek te doen. Als hij
er aan begint, maakt hij het meteen
tweeledig, en vraagt gejaagd; Vader,
maek je der voe mien ok ièn, asje
blief, en mag ik mergen dan ok mee
mie de guust gaen koenkeien? Hij
begrijpt niet waar hij de moed van
daan gehaald heeft, maar hij is blij het
er uitgebracht te hebben. Hij wacht in
de grootste spanning wat het bescheid
zal zijn. Moeder en Maria laten onwil
lekeurig even hun breinaalden rusten
en kijken eveneens naar vader.
Vader antwoordt: Zeker, jie krieg ok
een koenkelpot, oor. Mae ik dienke da
je zo moeë zü wonen a je zó'n ende
mie d'are guust langs de deuren gae
lopen.
Fransje kan zijn oren niet geloven.
Vader heeft zijn verzoek niet ronduit
geweigerd. Nu hangt het van hem
af of het uiteindelijk ingewilligd zal
worden. Hij schudt heftig zijn hoofd
heen en weer, en verzekert vader dat
hij helemaal niet moe zal worden. Hij
kan heel hard en heel ver lopen, en hij
kan ook het vers al zingen, hoor maar.
Hij brengt zijn armen in de \oorge-
schreven liouding en begint te zingen.
Maar door zijn al te grote bereidheid
en angstvalligheid om het pleit te win
nen, wordt hij het slachtoffer xan een
typisch menselijk verschijnsel, door
de klinkers in het woord koenkelpot
te verwisselen, en dus komt de eerste
regel er uit als: 'k Heb zo lang met de
konkelpoet gelopen... Verder komt
hij niet, want er breekt een daverend
gelach rond hem los. Zelfs \ader kan
het niet helpen dat hij eveneens hard
op in de lach schiet, ook al heeft hij
meteen medelijden met het onthuts
te, vuurrode gezicht van het kleine
kereltje naast hem. Fransje beseft ech
ter niet waarom er zo gelachen wordt,
en besluit dat ze hem aan het uitla
chen zijn, iets, waar hij een \reselijke
hekel aan heeft. Hij vreest al dat nu
zijn kansen verkeken zijn. Maar bijde
hante Wantje helpt hem uit de droom
door te zeggen: jie zei konkelpoel, en je
mö koenkelpot zaen!
Dit grappige voorval geeft echter de
doorslag, want vader, die zich her
steld heeft van zijn lachbui, zegt; A't
mergen nioai weertje is, en je belooft
een brave jongen te wezen, dan mag
jie ok mee mie d'are guust!
Fransje's gemoedsstemming slaat nu
meteen over naar hel uitbundige. Hij
danst heen en weer door den uze en
gooit van louter vreugde de varkens
blaas tegen de zoldering.
De volgende morgen zijn de kinde
ren al vóór dag en dauw op. Vader
en de grote jongens zijn nog niet eens
naar hun werk, en zitten bij de tafel te
eten. Ze kijken verstoord op als Kees
en Fransje den uze in komen en veel
te veel lawaai maken naar hun zin.
Wantje, die ook al lang wakker ligt,
tuimelt nu ook uit de bedstee, en alle
drie lopen ze naar de schouwe waar
hun koenkelpotten vannacht hebben
staan wachten.
Gae nog een stent terug nae je nist!
gromt Bram korzelig en met dikke
slaapogen. Ik wou a ik zo laank op
baede kon bluven'liggen, dan zou ik
et wè weten!
Vader stuurt hen echter niet terug.
.'Mleen waarschuwt hij; Nog nie mie
die diengers gaen liggen rammelen,
oor! Je moeder lig nog te slaepen!
Maar moeder komt net uit haar bed
stee. Ze heeft een kleine witte slaap
muts op. Haar donkeie haar hangt er
in een dikke krul onder uit tot mid
den op haar rug. (wordt vervolgd)