Meditatie Vervolg verhaal RAAD DAAD 4You EN M perfect c.o.v. EIIAnDBI-tllElJWS full copy-service Laudando start project MIDDELHARNIS - Op 12januari 2008 zal Chris telijke Oratorium Vereni ging Laudando de Mes siah uitvoeren. Recent heeft een aantal leden het koor verlaten, waardoor er momenteel behoefte bestaat aan alten en teno ren, maar ook bassen en sopranen zijn welkom. Activiteiten inloophuis De Boei Geen ander Evangelie Poter maaltijd Cursus sms-en voor 50-plussers Verkoop handwerken SWO Bazar Rode Kruis PAGINA 5 VRIJDAG 19 OKTOBER 2007 Blik op kerk en samenleving - Het referendum - Wat voor kenmerken? Je zou U)th denken dat de voorstanders van een refe rendum langzaiTierhand wel inzien dat Nederland, op z'n zachtst gezegd, er niet aan toe is om het volk te laten beslis sen... Maar het blijkt moeilijk, een eenmaal ingenomen stand punt weer te verlaten, l.iever gezegd, het is bijna onoverko- menlijk, als men zich ergens in vastgebeten heeft, zo'n idee weer op te geven. Het slaat inmiddels wel vast dat er geen nieuw referendum komt over de zogenaamde Kuropese (Irondwet. In dat geval heelt men de bevolking laten beslissen en de inwoners van ons land zeiden in meer derheid 'nee'. De inwoners van Frankrijk trouwens ook... We zitten op het niveau van het Verenigd Europa een beetje met ons figuur verlegen en het lijkt wel alsof de regering heeft gedacht; "Dat was eens, maar nooit weer". Tussen haakjes, ik zou met de beste wil van de wereld niet weten wat er te kiezen valt, want insiders zeg gen dat er aan het Europese Verdrag echt nog niet zoveel veranderd is.Je zou dan den ken: als je de eerste keer tégen was, dan ben je het nu nog... Maar misschien zie ik het niet genuanceerd genoeg. Er was vorige week ook een referendum in Utrecht, sim pel gezegd om te proeven wat voor burgemeester de bevol king wilde... Van tevoren was bedis.seld dat het referendum slechts geldig zou zijn wanneer twintig procent van de inwo ners z'n stem uitbracht. Er was keuze uit twee kandi daten die beide behoren tot de Partij van de Arbeid. Nu, het was voorspelbaar dat de bevolking van de Domstad het referendum massaal zou nege ren... Maar het ging door en zie... nog geen tien procent had gestemd en van die tien procent bleek de meerderheid de voorkeur te geven aan Aleid Wolfsen. Daags daarna droeg de gemeenteraad hem ook vóór, wat voor niemand een verrassing kon zijn. En met ingang van het nieuwe jaar zal hij de nieuwe eerste burger van Utrecht zijn. De minister van Binnenlandse Zaken, mevrouw Guusje ter Horst, was zo eerlijk om te erkennen dat het referendum is mislukt. De hele PvdA trouwens, die aanvankelijk voor was, lijkt nu tegen. Dat heeft uiteraard te maken met het feit dat ze vroe ger in de oppositie was, terwijl ze nu meeregeert in de coalitie. Maar D'66 vindt het altijd nog jammer dat haar kroonjuweel, het referendum, zo .weinig weerklank vindt. Ik kan liet overigens goed begrijpen. In een parlemen taire democratie, waar het volk goed vertegenwoordigd is, zie ik het voordeel van een referendum helemaal niet in. Bovendien, is het volk wel gekwalificeerd voor een ver antwoorde keuze? In het geval van Utrecht bij voorbeeld, wie maakt uit wie een goede burgemeester zal zijn? Is dat vooraf te zien aan de man of vrouw? Moeten dan een paar uiterlijke kenmerken soms de doorslag geven? Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antivoord in deze rubriek ivorden gepubliceerd. EEN PLAATJE WAARD Mijn gerestaureerde huis staat op een markant plekje en ik ontdekte, dal er ook ansichten van gemaakt zijn. Kan ik de winkels waar die verkocht worden, aanspreken voor vergoeding van rechten'. Antwoord: Nee, dal kan niet. Volgens de Auteurswei kunt u een fotograaf wel verbieden een foto van uw persoon te maken, ot hem voor het pulilicerett van uw portret auteursrecht laten betalen, tnaar verder zijn de zaken die tot onze persoon lijke leven.ssleer behoren, niet wettelijk beschermd. Nu u en uw gezinsleden zelf niet op die prentkaart staan afgebeeld, mag een albeelding van uw oude huis dus vrijuit verhan deld worden. Pas als iemand ii benadeelt of overlast bezorgt, bijvooibeeld door ongimstig ovei uw huis te schrijven in een boek of dgl. is er sprake van een onrechtmatige daad. Ook als u zelf fotograaf was, en reeds een fotoserie over uw woning en omgeving had. uitgegeven, zou u de lechter kunnen inschake len. Maai u ondervindt nu geen nadeel, integendeel, het blijkt dat men dit gerestaureerde huis erg mooi vindt. Het is werkelijk 'een plaatje waard'. WAAROMS Je ziel in soiiiinigt' jirmanamen als C A en titels nog tnel eens het letterteken i^ .staan. Waarom 2iiordt dat daarin wel gehruikt en vrijwel nooit in normale zinnen? En loaar komt dat vreemde teken vandaan':' Antwoord: Volgens taalkun digen is dit symbool een liga tuur, dus een verstrengeling van twee letters die vroeger vast aaneen werden geschre ven, en die na de uitvinding van de boekdrukkunst ook lol één letterblokje werden gego ten, zoals bijvoorbeeld nog gebeurt met de 'fl' (liet oude guldenteken) en voor pro centen. Hel huidige &-leken zou volgens historisch onder zoek zijn gevormd uit de e en de t van het Latijnse woord 'et', ciat hetzelfde betekent als ons voegwoord; en. Uit oude handschriften blijkt dat deze ligatuur al in de achtste eeuw voorkwam en dat Venetiaanse drukkers haar omstreeks de vijftiende eeuw in boeken gin gen gebruiken. In die tijd kon den de lezers er beter dan nu een rond gevormde kapitale E (in de vorm van een gespiegel de 3) met daaraan vastgehaak- te kleine t uit lezen. Later is het symbool wat gestroomlijnd en werd het meer en meer in de vorm van een opengewerkte 8 geschreven dan als Et. De wijze van .schrijven en drukken en ook 't tekenen en schilderen loopt vooral bij firmanamen in de verschillende landen sterk uiteen. In normale schrifturen en moderne leesboeken wordt 't zelden toegepast, maar in handelsdrukwerk en reclame kom je dit teken regelmatig tegen. GEEUWERITIS Als ik 's morgens wakker wordt, begin ik met geeuwen, en de hele dag door, zowel thuis als op m'n werk en in de bios of buiten op 't strand, moet ik blijven geeuwen. Is dat alleen van verveling, of heb een ziekte onder de leden? Antwoord: Vroeger kwam hier een soort geeuwziekte voor, maar de oorzaak was toen het geeuwen van de honger Door ondervoeding kan het bloed iemand geeuwprikkels geven. Bent u toevallig met een dieet aan de gang, dan is het een veeg teken dat u te ver bent gegaan. Bij het geeuwen zijn echter heel wat spiergroepen betrokken. De prikkel ertoe komt uit ons bloed. Zodra daar het zuurstofgehalte iets daalt, ontstaat al een geeuwneiging. De mond wordt wijd openge sperd en na een korte inade ming volgt een diepgaande uitademing die vaak duidelijk hoorbaar is. Dat is op zichzelf heel gezond. U verwijdert er de restlucht mee die anders in de longen achterblijft en toe treding van verse zuurstof ver hindert. De zenuwen kunnen de prikkel echter pas doorge ven onder speciale omstandig heden en wel als het lichaam in rust is. U zult ook pas geeu wen als u stilzit; thuis op bed en in uw bankstel, op kantoor op uw stoel achter het bureau, in de bios en op het strand. Dat heeft niet direct met ver veling te maken, al kan die er mee gepaard gaan. Duidelijk is wel, dat u meer beweging moet nemen. Fiets naar uw werk en zet de auto aan kant, zoek werk waarbfj u meer in bewe ging bent, ga vaker het huis uit om een luchtje te scheppen of neem een hond die u regel matig moet uitlaten, en maak een trektoclit in uw vakantie in plaats van alle dagen doodstil op het strand te liggen en te zonnebaden.' U wilt uw complete huisstijl gedrukt hebben? vwvw.drukkerijdevyaal.nl Gebr. de Waal bv Drukkerij Sommelstdijk {0187)47 10 20 algemeen® gebr-dewaal.com De vereniging biedt nu de mogelijkheid óm project- inatig mee te zingen. Enige koor- c.q. zangervaring is wel vereist. Voor de één is dit een reden om te proeven hoe het zingen op een koor is en zal men wellicht daarna lid willen worden van Laudando. Voor een ander kan het een reden zijn om, doordat het gekaderd is, mee te doen en daarna zich weer met andere dingen bezig te houden. Het koor werkt met een repe- titor, zodat de noten sneller eigen worden gemaakt en men vervolgens zich meer bezig kan houden met het maken van muziek. De COV repeteert iedere woensdagavond in de aula van scholengemeenschap Prins Maurits te Middelharnis onder leiding van Rinus Verhage. De repetities duren van 19.45- 22.00 uur. U bent er van harte welkom. Voor meer informatie kunt u bellen naar Arjo Wes- dorp, tel. 0187-481506. GOEDEREEDE - Inloophuis de Boei, locatie Goedereede, is een ontmoetingsplaats voor mensen die kanker hebben of hebben gehad en hun naasten, ledere 2e en 4e dinsdag van de maand is er van 10.00-16.00 uur een inloop, waar men terecht kan voor een kopje koffie of thee, een luisterend oor, lotge notencontact, creatief bezig zijn of voor bespreking van thema's. De afgelopen periode zijn er activiteiten geweest als een boot tocht over de Grevelingen, een muziekmiddag, een themamid dag over WAO en kanker en een creatieve middag. Voor de komende tijd staan de volgende activiteiten op het programma. - 23 oktober: Behandeling van het thema 'Wat doet Kanker met je?' In gesprek met elkaar kunnen er licht puntjes gezocht worden, de balans tussen draagkracht en draaglast. - van 7 t/m 9 november: 3 dagen naar Ossendrecht. - 13 november; creatieve dag. - 27 november; naar de Boei in Rotterdam, waar Els van Wageningen haar lezing zal houden over de gedichten die zij tijdens haar ziektepe riode heeft geschreven. - 11 december; kerststukje maken. Wie belangstelling heeft, kan gerust binnen gaan. Wie nadere hiformatie wil, kan bellen naar Marja cfen Eerzamen of Bettie Briiinsma, tel. 06-22111572, of mailen naar marjade- n e e r z a m e n (5i h o t m a i 1c o m Inloophuis De Boei loca tie Goedereede is gevestigd ill Café Goeree, Noordzijde Haven 1. Ik venoonder mij. dat gij ^o haast xvijkende van degene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht imrdi tot een ander Evangelie. •^Jp een zendingsavond in mijn ^,°'','g'^ gemeente heb ik eens dia's gezien, die ik niet licht "leer zal vergeten. Het ging over een afgelegen streek diep in Afrika, in Kenia. Daar wonen mensen in een heel gevaarlijk gebied, 's Nachts wordt er vaak geroofd en vooral wordt het \'ee gestolen door leden van een vijandige stam. Daarom nebben de mensen rond ieder dorp een beveiliging gemaakt. Geen muur met een poort, zoals onze voorouders deden. Daar hebben zij het geld en het materiaal niet voor. Maar een ondoordringbare heg van doornstruiken. Je kunt het dorp alleen binnenkomen door dat ene gat dat in die stekelheg zit. s Avonds trekken de inwoners in dat ene gat dan ook nog een grote bos cloorntakken, die als een dichte deur het hele dorp afsluit. Die opening is, zo ver telde de zendingsarbeider, net als de enge poort, waarover de Heere Jezus spreekt. Je kunt er alleen maar kruipende en met lege handen doorheen. Nu was er in dat dorp een her dersjongen, ledere morgen kroop hij door de enge poort naar buiten, haalde zijn geiten op, die 's nachts verbleven in een schaapkooi, die er net zo uitzag als het dorp voor de mensen. Hij maakt de takken- bos uit de deur los en hij riep zijn dieren. Die kwamen door de nauwe opening één voor één naar buiten, hij ging voor en zij volgden de herder op zoek naar water en voedsel. In dat dorp kwam een zwarte zendeling en die vertelde de mensen het Evangelie, van de Goede Herder. Zoiets heer lijks had de jongen nog nooit gehoord. Hij luisterde, iedere keer als de zendeling kwam, naar dat heerlijke woord. Dat raakte zijn hart en hij ging de zendeling vragen; zou de Hee re Jezus ook voor mij gestorven zijn? De zendeling gaf hem een Bijbel in zijn eigen taal. Wat was hij daar blij mee! En de Heilige Geest werkte daarmee in zijn hart door. Hij werd toen een herder net als David. Hij meende het van harte, als hij bij zijn schapen zat te zingen: 'De Heere is mijn Herder.' ledere dag nam hij, als hij doen de poort naar buiten kroop, zijn Bijbel mee. En als hij op het veld met zijn kudde zat. zong hij niet alleen, maar las hij erin en de Heere gaf hem groot geloof Hij praatte daar met zijn vrienden en familie vrijmoedig over en ook ande ren kwamen tot datzelfde heerlijke geloof Er was heel veel zegen in dat dorp. De zendeling zei: je moet naar de stad en gaan studeren, dan kun je dominee worden hier in je dorp.' De jongen deed het en hij was een heel goede leer ling. Zijn leermeesters waren erg tevreden. Hij las dikke boe ken en hij kocht er wel tien om die mee naar huis te nemen. Hij trok ook andere kleren aan; een net pak, met een mooi wit overhemd en een stropdas. Eindelijk was zijn studie klaar en mocht hij terug naar zijn dorp. Opgetogen deed hij zijn nieuwe boeken in een rugzak en trok hij zijn beste kleren aan. Totdat fiij bij zijn dorp kwam... Met die kleren en met dat pak op zijn rug, kon hij het dorp niet in. Zijn mooie pak werd vuil en gescheurd en zijn stapel boeken, konden niet door het gat in de doornheg. Hij moest zijn oude kleren weer aan. Kon toen alleen zijn Bijbel meenemen en zo is hij predikant geworden en heeft hij jaren met veel zegen in zijn dorp gewerkt. 'Kom zoals je bent; vuil en met gescheurde kleren. Kom tot de genade van de Vader, die zijn kinde ren gratis nieuwe kleren geeft. En alleen Mijn Woord heb je nodig om je aan vast te hou den. Want al Gods beloften, in Zijn Zoon Jezus Christus heeft de Heere ons in Zijn \Voord gegeven'. Dat had de Heere hem zo door de les met het gat in de heg geleerd. En dat is het Evangelie dat hij zijn dorps genoten toen vrijmoedig nog jaren heeft mogen prediken. En die les moeten de Gala ten en ook wij leren. Daarom heeft de apostel Paulus hen een brief geschreven. In die brief zegt de Heilige Geest; Knm, zoals je bent, en je mag niets anders meenemen dan Gods Woord alleen. Dat heerlijke Evangelie van Gods genade had de apos tel in de gemeente van Galatië gebracht. En dat had heerlijke zegen teweeggebracht Maar na Paulus' vertrek waren er in de gemeente andere pre dikers gekomen. Die zeiden; Wat Paulus predikte is veel te eenvoudig. Hij is geen echte apostel. Echte apostelen pre diken een veel diepgaander evangelie. Die weten precies Ie vertellen wat er allemaal met een mens gebeuren moet, voordat hij tot Christus komen mag. Dan moet je je allereerst laten besnijden. En dan moet je ook de Wet gaan houden... En zo werd die gezegende gemeente teruggevoerd van het Evangelie van de gena de tot het evangelie van de vrome werken. Velen in de gemeenten in Galatië vinden het prachtig. Dat is nog eens prediking! Diepgaand en afsnijdend... Paulus vindt het \reselijk, als hij hoort dat ze christen-prediking verkiezen boven Christus-prediking. Hij, die vanaf het moment dat God Zijn Zoon in hem open baarde geleefd heeft uit het beginsel: 'Wij prediken niet onszelf maar wij prediken u Christus Jezus, de Heere', kan hel niet verdragen dat dit OOLTGENSPLAAT-De Plaat selijke Commissie van de SWO in Ooltgensplaat organiseert op donderdag 1 november a.s. een potermaaltijd in Fort Prins Frederik. De aanvang is om 18.00 uur, de zaal is open om 17.30 uur. Deelname kost 8,50 p.p. Alle 55-plussers van Ooltgensplaat zijn welkom! Aanmelden kan tot vrijdag 26 oktober bij mw. A. Hokke, tel. 631981. DEN BOMMEL - De SWO organiseert op de dinsdag avonden 23 en 30 oktober een cursus sms-en voor 5ü-plus- sers. Hier wordt geleerd snis- berichten te versturen op de mobiele telefoon. De avonden worden gehouden in 't Wester- licht, Oranjestraat 35-a te Den Bommel, en duren van 19.00 tot 20.00 uur. Deelname kost €7,50 p.p. voor beide avonden, Deelnemers dienen hun eigen mobiele telefoon en oplader mee te brengen. Aanmelden kan bij de SWO, tel. 641344. OUDE-TONGE - De band- werkgroep van de Stichting Welzijnswerk Oostflakkee orga niseert donderdag 25 oktober a.s. van 13.00-15.30 uur een Grote verkoping in het Info- centrum, Bernhardstraat 27 te Oude-Tonge. Er zijn vele mooie artikelen te koop zoals Patchwork tassen, sokken, kin dertruien, kaarten, schorten, cadeau artikelen, lappen stof en nog veel meer. Ook kunt u de naam van een pop raden en is er een rommelmarkt en een verloting. Koffie met cake kost 1. Iedereen is hartelijk welkom. OUDE-TONGE - Het Neder landse Rode Kruis afd. Oost flakkee houdt 1 no\eniber a.s. een bazar in Ebbe en Vloed te Oude-Tonge. Verkocht worden o.a. handwerken, 3d-kaarten, oliebollen, bloemen en honing, en er kan worden gesjoeld. De verkoping wordt gehouden van 13.30-16.00 uur. {Galaten"]; 6) menselijke evangelie ingang vindt in de gemeenten, die geleefd hebben op de hoogte van Gods vrije genade. Daar is, voor zijn gevoel, de eer van de Heere Jezus mee gemoeid. Hij is immers geen halve, maar een volkomen Zaligmaker. Ik word niet behouden door mijn vrome gedoe of praatjes. En niet door een theologisch systeem, maar door een Hei land, die door Zijn Woord en Geest mij alles afneemt wal ik aan verdienstelijke werken denk Ie hebben. Én arm en naakt magen moet ik \luchfen lot de God die zalig maakt. En mag ondervinden dat alleen Zijn genade mij genoeg is. Zullen wij Goei dan niet vra gen dat de predikanten op hel eiland, in welke kerk dan ook. geen ander Exangelie zul len verkondigen? Zullen wij de Heere niet bidden dat hij de gemeenten door Zijn Geest bij dat Evangelie wil bewaren? En bosenal ook persoonlijk: de stokbewaarder van Philippi zag de dood voor ogen. Hij stelde de grote levensvraag; wat moet ik doen om zalig te worden. Paulus geelt niet als antwoord: dan moet je dit en dal. Hij roept die man, maar ook, u, jou en mij hel overdui delijk loc; '(lelool'in de Heere Jezus en je zult zalig worden!' Dat is het onvoorwaardelijk Evangelie. Het Evangelie is eeuwig onver anderlijk en mag niet aan de mens aangepast worden. Ik moet mij daaraan aanpassen en mij bekeren van onxerschil- ligheid en vroomheid. En ik mag mij gewonnen geven aan Hem, die mij hel Evangelie iedere dag doel h(jren als eefi boodschap, die mij, goddank, ook van mijzelf verlost! Middelharnis ds. H. Harkema W"a( jk altijd Jie'ïl ^rg kuk vind, is mensen kijken. I^ou ja, nie( alleen mensen JDekijken, maar aan de Jiand van llUn klefen, Ui(- sfraling, h°üdma,, eni., erover na denken iioe ^e sijn. Oaf is vrij moeilijk nafuurljjk, maar (och akt onmogelijk. £en mens ygi" iieej erg veel me( iijn/liaar Wding, gestalte, kleren en Uitstraling. 2ie je bijvoorbeeld iemand die ieel erg in elk&se gedoken loopt, er scliuw Ultili'-t. SenuwaclitJge (rekken lieeft, dan uee( je dat diegene wel on^jeker móef tjljn.' 2ie je iemand met kleren Tü'^.t felle kleuren, recllt op lopend, een lacll op Jjet ge^jicllt, dan «eet je dat ïo iemand een op(imist IS. £n ga >o maar door. Oat mensen kijken, dat doe ik vaak.' Zo ook in deie vakantie nog in £lburg, iet scJiaftige vesting- stadje op de Veluwe. Langs de mooje, oude grachtenpanden «as Ijet druk- He liepen veel mensen. Da( «as gunstig voor mij, «ant dan kon ik me daarmee vermaken. 2ittend op een oud bankje bekeek ik de mensen één voor één. Op de lioeken van de straat «aren terrasjes. Daar iafen zakenlui, mt^stal in pak- 3e kon aan Se sien dat se goed ra^t e-lk&lii' op konden scliieten en iet goed naar hun sin padden. Ook saten er een paar meiden een drankje te drinken. Echt van die gieclielmeiden! £n tussen de terrasjes liepen een paar Turkse straatmuzikanten, m^i accordeons, üat «as mooj, naar mijn idee speelden Se volksliedjes, en onder liet spelen kregen Se Steeds meer }ieim«ee naar liun vaderland. Ineens viel mijn oog op de musjes die voor mij teen en «eer hipten, ^e aten vSn de patat die mensen had den lafen liggen. 2e Sprongen op fietsen, tusSen Spaken, op sadels. Toen daclit ik ineens: sijn die musjes niet veel meer bijsonder dan die mensen? 2jon klem musje, óók door c3od geschapen. £en «onder toch? Lin 29- Zodra vader het amen uitgespro ken heeft na het lange dankgebed, vliegt Kees naar het achterhuis om de aardappelpan en het aardappelem- niertje te halen. Hij zet het half met water gevulde eminertje naast vader en neemt de pan mee naar Maria's bedstee. Hij smijt de deuren open, schuift met een ruk de plank opzij die de aardappelkelder onder de bedstee afsluit, en gaat dan op zijn buik voor de opening liggen. Met beide han den graait hij de pan vol met ronde Zeeuwse blauwe, schuift met een vaart de plank op zijn plaats, smakt de bedsteedeuren dicht, en zet de aardappelen vlak voor Vader op de tafel. Wantje is druk in de weer om alles klaar te maken \'oor de vaatwas. Ter wijl Maria heet water uit de ketel in de teil op het stuk sunlightzeep giet, maakt WantJe vlug de scheuteldoek nat en begint daarmee alvast het afgeruimde gedeelte van de tafel af te wassen. Fransje heeft van de algemene bedrij vigheid gebruik gemaakt om beslag op de varkensblaas te leggen. Hij houdt het grote ding tegen zijn buik en drukt het op en neer om het geknis- per van het droge vel te horen. Vader is ondertussen begonnen met het schillen van de aardappelen; Tel kens als hij er een klaar heeft, laat hij hem in het emmertje naast zich plonzen. Hij zit gemakkelijk in zijn zekelstoel, met de aardappelpan op zijn schoot. Ondertussen rookt hij zijn pijp, en hij heeft zijn hoed op. Hij praat over het werk dat hij van daag op de boerderij gedaan heeft. Er heerst gezelligheid in den uze. Moe der loopt heen en weer en bergt de vaat die Maria gewassen en Wantje afgedroogd heeft in de spinne. Arjaan en Eine zitten in een boek te lezen dat ze uit de bibliotheek geleend hebben, op het dorp, en Bram maakt zich gereed om ergens heen te gaan. In tegenstelling met de schijnbaar gemoedelijke sfeer die er heerst, verkeren de gemoederen van de drie jongste leden van het gezin in een geweldige spanning. Geen van drieën heeft het onder-werp koen- kelpot direkt onder vaders aandacht gebracht, en dus houdt deze zich of hij nergens erg in heeft. De kinderen zien het ondeugende lachje in zijn neergeslagen-ogen. Maar als de vaat aan de kant en de vloer geveegd is, en moeder en Maria rustig gaan zitten breien, trekt Kees de stoute schoenen aan en gaat naast vader staan. Hij zegt; Vader, ajebedièmend klaer bin mie de petaten, maek je dan asjebhef een koenkelpot voe me? Fransje houdt de blaas nu heel stil, en kijkt met gespannen aandacht naar vaders gezicht. Maar deze schilt eerst de aardappel in zijn hand klaar, en zegt dan; Dat dienk ik wè. Ei je voe rietjes ezurgd? Bij wijze van antwoord rent Kees naar het achteihuis en komt met de rietstengels en enkele jampot jes in zijn armen terug. Fransje gaat nu heel dicht bij vader staan. Hij verzamelt al zijn moed om thans zijn verzoek te doen. Als hij er aan begint, maakt hij het meteen tweeledig, en vraagt gejaagd; Vader, maek je der voe mien ok ièn, asje blief, en mag ik mergen dan ok mee mie de guust gaen koenkeien? Hij begrijpt niet waar hij de moed van daan gehaald heeft, maar hij is blij het er uitgebracht te hebben. Hij wacht in de grootste spanning wat het bescheid zal zijn. Moeder en Maria laten onwil lekeurig even hun breinaalden rusten en kijken eveneens naar vader. Vader antwoordt: Zeker, jie krieg ok een koenkelpot, oor. Mae ik dienke da je zo moeë zü wonen a je zó'n ende mie d'are guust langs de deuren gae lopen. Fransje kan zijn oren niet geloven. Vader heeft zijn verzoek niet ronduit geweigerd. Nu hangt het van hem af of het uiteindelijk ingewilligd zal worden. Hij schudt heftig zijn hoofd heen en weer, en verzekert vader dat hij helemaal niet moe zal worden. Hij kan heel hard en heel ver lopen, en hij kan ook het vers al zingen, hoor maar. Hij brengt zijn armen in de \oorge- schreven liouding en begint te zingen. Maar door zijn al te grote bereidheid en angstvalligheid om het pleit te win nen, wordt hij het slachtoffer xan een typisch menselijk verschijnsel, door de klinkers in het woord koenkelpot te verwisselen, en dus komt de eerste regel er uit als: 'k Heb zo lang met de konkelpoet gelopen... Verder komt hij niet, want er breekt een daverend gelach rond hem los. Zelfs \ader kan het niet helpen dat hij eveneens hard op in de lach schiet, ook al heeft hij meteen medelijden met het onthuts te, vuurrode gezicht van het kleine kereltje naast hem. Fransje beseft ech ter niet waarom er zo gelachen wordt, en besluit dat ze hem aan het uitla chen zijn, iets, waar hij een \reselijke hekel aan heeft. Hij vreest al dat nu zijn kansen verkeken zijn. Maar bijde hante Wantje helpt hem uit de droom door te zeggen: jie zei konkelpoel, en je mö koenkelpot zaen! Dit grappige voorval geeft echter de doorslag, want vader, die zich her steld heeft van zijn lachbui, zegt; A't mergen nioai weertje is, en je belooft een brave jongen te wezen, dan mag jie ok mee mie d'are guust! Fransje's gemoedsstemming slaat nu meteen over naar hel uitbundige. Hij danst heen en weer door den uze en gooit van louter vreugde de varkens blaas tegen de zoldering. De volgende morgen zijn de kinde ren al vóór dag en dauw op. Vader en de grote jongens zijn nog niet eens naar hun werk, en zitten bij de tafel te eten. Ze kijken verstoord op als Kees en Fransje den uze in komen en veel te veel lawaai maken naar hun zin. Wantje, die ook al lang wakker ligt, tuimelt nu ook uit de bedstee, en alle drie lopen ze naar de schouwe waar hun koenkelpotten vannacht hebben staan wachten. Gae nog een stent terug nae je nist! gromt Bram korzelig en met dikke slaapogen. Ik wou a ik zo laank op baede kon bluven'liggen, dan zou ik et wè weten! Vader stuurt hen echter niet terug. .'Mleen waarschuwt hij; Nog nie mie die diengers gaen liggen rammelen, oor! Je moeder lig nog te slaepen! Maar moeder komt net uit haar bed stee. Ze heeft een kleine witte slaap muts op. Haar donkeie haar hangt er in een dikke krul onder uit tot mid den op haar rug. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5