Scheppingsgeloof een gevaar voor mensenrechten f Nieuwe bladmuziek voor orgel Kerk diensten Lege ZELFDE W Mannenkoor 'Ons Koor' naar Berlijn Verzamelaars- beurs De Staver EIUnDBI-niEUWS Het Bach-orgel in de Grote Kerk van Dordrecht EIIAt1D^,|1IEUWS Prof. dr. H. Jochemsen Recensie: Bij muziekuitgeverij Can- tique te Rijssen wordt hard gewerkt. Vele inspan ningen worden er verricht om periodiek vele ahvisse- lende nieuwe muziekuit- gaven op de markt te laten verschijnen. Ik bespreek dit keer drie bundels. Knevel Zwaving Bach bewerkt voor orgel.' Zondag 21 oktober 2007 J.M.J. Kieviet Als verplegende op vakantie? Ga mee met de Zonnebloem! (076) 564 65 65 www.zonnebloem.nl de Zonnebloem* PAGINA 2 Ethiek Is het scheppingsgeloof een gevaar voor de democratie en voor de mensenrechten? Als we de Parlementaire assemblee van de Raad \an Europa moe ten geloven, is dat het geval. U hebt er wellicht al over gele zen. Op 4 oktober jl. nam de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa een ver klaring aan waarin de lidstaten werden opgeroepen het onder wijs in het creationisme tegen te gaan. Dergelijk onderwijs zou de leerlingen/studenten in verwarring kunnen bren gen omtrent de 'echte' weten schappelijke stand van zaken ten aanzien van de oorsprong van alle biologische leven en van de mens. Een geloofsvisie - het scheppingsgeloof - zou verward gaan worden met de feitelijke stand van zaken zoals de evolutietheorie die formu leert. Misleiding, een duidelijk voorbeeld van schending van mensenrechten..., toch? Een parlementaire assem blee die zulke zaken met meer derheid van stemmen beslist, is bezig haar geloofwaardigheid te verspelen. Wat is eigenlijk de Raad van Europa? Het is een organisa tie bestaande uit 47 staten in Europa die is opgezet ter bevor dering van de democratie, de rechtstaat en de handhaving van de mensenrechten in Euro pa. Deze Raad is opgericht in 1949 en reeds in 1950 werd in Rome het eerste internationale 'Verdrag voor de bescherming van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden' door toenmalige lidstaten onderte kend. Vrijwel alle landen van Europa zijn lid, inclusief Rus land en Turkije. Het is dan ook onmiddellijk duidelijk dat het onderwijs in het creationisme in sommige Europese landen als één van de ernstigste bedrei gingen van de mensenrechten gezien moet worden. Alle gekheid op een stokje, de RvE doet veel nuttig werk en heeft ook goede verdragen tot stand doen komen. Een bekend verdrag op het gebied van de geneeskunde is de Con ventie over mensenrechten en biogeneeskunde (Oviedo, 1997) waarin waardevolle din gen staan en bijvoorbeeld over embryo-onderzoek een rela tief terughoudend standpunt wordt ingenomen. Dat valt niet weg door deze uitglijder. Terug naar de uitspraak over creationisme. Een paar opmerkingen. In de eerste plaats meen ik dat het verband tussen het onderwijs over de oorsprong van het leven en de mensenrechten ver gezocht is. Mijns inziens is juist vrijheid van onderwijs een democrati sche verworvenheid waar deze uitspraak door heen fietst. In de tweede plaats wor den creationisme en evoluti- onisme op een onhoudbare manier tegenover elkaar gezet als 'geloof' tegenover 'feit' en 'wetenschap'. De evolutietheorie is een theorie in de wetenschap die allerlei waarnemingen op de gebieden van vooral biologie, geologie en astronomie in een samenhangend verband brengt en poogt daarvoor een ver klaring te geven. De theorie is voortdurend in ontwikkeling en als verklaringsmodel van de oorsprong van het leven en van de mens schiet de theorie op essentiële punten tekort. De pretentie dat het hier om feiten gaat en bewezen verklaringen is wetenschappelijk onzin en moet dan ook gezien worden als een ideologie, of zo u wilt, een geloof De evolutietheorie is zelf ook gebaseerd op geloofs- vooronderstellingen. Het begrip creationisme is niet geheel eenduidig, mis schien ook wel niet onder haar aanhangers. Mogelijk ligt hier ook wel een beetje een aanlei ding voor de uitspraak van de Raad. Het woord creationisme doelt in de eerste plaats op het geloof dat de wereld en alles dat er is, geschapen is door God. Maar vervolgens wordt er in de discussie 'schepping versus evolutie' vaak ook een weten schappelijke theorie of model mee bedoeld waarin men op basis van het scheppingsge loof het ontstaan van de aarde en van alle levende organis men probeert te verklaren. En het zoeken naar een dergelijk model vind ik heel interes sant en de moeite waard. Maar men zal dan toch moeten blij ven onderscheiden tussen het scheppingsgeloof - dat is het geloof dat God alles geschapen heeft - en een wetenschappe lijke theorie waarin men aller lei waarnemingen probeert te verklaren. Wetenschap is altijd mensenwerk en feilbaar en we moeten altijd voorzichtig zijn onze theorieën te bekleden met het gezag van Gods Woord. Wat Gods Woord zegt over de oor sprong en schepping van alles, openbaart de diepste dingen die daarover gezegd kunnen wor den. Dingen die voor een goed verstaan van onszelf als mens in deze wereld en als mens tegen over de Schepper, onmisbaar zijn. Maar die waarheden zijn niet zomaar te vertalen in een wetenschappelijk model. Laat ik een ander voorbeeld geven. Wat de bijbel in allerlei teksten zegt over de verhouding tussen God en het onweer, openbaart diepe waarheden over Gods werk in natuur en geschiedenis. Maar we kunnen daarvan niet een wetenschappelijke theorie over het onweer van afleiden. Nu zal deze vergelijking op bepaalde punten ook wel weer mank gaan. Maar wat ik wil benadrukken, zijn twee dingen. In de eerste plaats dat iedere theorievorming in de weten schap uitgaat van geloofsvoor- onderstellingen. Ten tweede dat uitgaan van het geloof in de schepping zoals de bijbel daar over spreekt, nog niet hetzelfde is als een wetenschappelijke theorie. Dit laatste blijft men senwerk. Daar komt bij dat het scheppend werk van God zelf een geheim blijft dat ontoegan kelijk is voor wetenschappelijk onderzoek omdat het een een malige en unieke gebeurtenis is geweest. Hoe het met de verhou ding van de Schrift tot weten schap op dit punt wel ligt, is ondermeer om die reden een ingewikkeld probleem. Ik pre tendeer niet daarop een slui tend en afgerond antwoord te hebben. Mede daarover is, interessant genoeg een dag voor de uitspraak van de RvE, een boek uitgebracht waarin een heel aantal christenweten schappers schrijft. Het heet 'Omhoog kijken in platland', onder redactie van C. Dekker, G. van de Brink en R van Wou denberg. Christenen schrijven daarin hoe ze als gelovige bezig zijn in hun vak en daarover nadenken. Ondermeer wordt ingegaan op de verhouding tussen Schrift en wetenschap. Het is blijkbaar mogelijk om als christen, gelovend in God als de Schepper van alle din gen, zinnig bezig te zijn in de wetenschapsbeoefening, onge acht of men zich nu creationist wil noemen of niet. Naar mijn besef is de ver warring in het evolutionistische kamp over de verhouding tus sen geloof en wetenschap groter dan onder christenen. En wat er in de biologieles aan de orde moet komen over evolutiethe orie en over de relatie tot het geloof in de Schepper, laat dat maar over aan de scholen en de docenten die bewezen hebben onderwijs van goede kwaliteit te bieden. En laat de Raad van Europa zich bezighouden met haar core business, de mensen rechten. Ook in Europa is er dan nog genoeg te doen. SOMMELSDIJK - Het Mannenkoor Ons Koor vertrekt volgende week voor een vijfdaagse reis naar Berlijn. In deze stad zal het koor een bijdrage leveren aan een koorfesti val. Meer dan een jaar geleden is het koor al begonnen met de voorbereidingen voor haar reis naar Berlijn. Zelfs in de vakan tie heeft het koor gerepeteerd. Maar nu zijn de mannen er klaar voor. Donderdag 25 o'ktober vertrekt het koor rich ting Berlijn. Op de heenreis wordt er voor de eerste keer gezongen in de Andreaskirche te Hildesheim. Op vrijdag is er het Koorfes tival in de festivalzaal van de Philharmonie in Berlijn. Een aantal koren uit Nederland neemt hier aan deel. 's Avonds verzorgt het koor een optre den in de Komische Oper in Berlijn. De zaterdag zal op een ontspannen wijze worden doorgebracht. Met een gids zal Berlijn worden verkend en 's avonds is er een feestelijke avond, samen met de andere koren. Tijdens deze gelegen heid zullen ook de oorkondes worden uitgereikt. Zondag geeft Ons Koor haar medewerking aan een kerk dienst in de Heilige Familiekir- SOMMELSDIJK - Op zaterdag 27 oktober 2007 wordt er weer een verza- melaarsbeurs gehouden in De Staver te Sommels- dijk. Bent u op zoek naar munten, postzegels, curiosa, ansicht- en 3D kaarten, telefoonkaarten, klein antiek of wat dan ook om uw verzameling uit te breiden of compleet te maken, dan kunt u op deze beurs terecht. Er zijn vele standhouders aan wezig, die u graag van infor matie voorzien en u mogelijk met hun verzamelobjecten van dienst kunnen zijn. Ook kunt u er uw oude mun ten, bankbiljetten en postze gels verkopen of laten taxeren. De beurs wordt gehouden van 10.00 tot 16.00 uur, de toegang is gratis. Wie meer wil weten of aan de beurs wil deelnemen, kan bel len naar 0187-651638. che in Berlijn, waarna er een rondleiding is door Potsdam en omgeving. In de avond van maandag 29 oktober hoopt het gezelschap weer bij De Sta ver te arriveren. De reis staat onder leiding van voorzitter Jaap Mackloet, die tevens reis leider is bij Beter-uit Reizen. Christelijk streefcb/ad op gereformeerde grondslag uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-liuis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vöór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). Van de bekende organist André Knevel verscheen zojuist de bundel 'Koraalbewerkingen voor orgel 2'. Deel I verscheen overigens een korte tijd gele den. De mooi verzorgde bun del bevat 2 koraalbewerkingen: één over het lied 'Alle roem is uitgesloten' en één bewerking over 'Ik wil zingen van mijn Heiland.' Wie Knevel kent kan zich het klankidioom wel licht goed voorstellen: voluit 'romantisch'. De bewerking van 'Alle roem is uitgesloten' begint met een eenvoudig koraal, daarna twee pittige toccata's en sluit weer af met een koraal met grote, brede romantische akkoorden. De toccata's klinken goed en bevatten veel dezelfde muzi kale bewegingen. De bewerking over het gezang 'Ik wil zingen van mijn Hei land' begint met een motief dat is afgeleid van de eerste koraalregel. Knevel maakt er een meegaand melodietje van. Motiefjes die aardig klinken en die bij meerdere melodieën kunnen worden toegepast. Het motief wordt in de linkerhand begeleid met repeterende akkoorden in een 9/8e maat. Motief en melodie worden zo afgewisseld. Een wijze van componeren waar nogal eens gebruik van wordt gemaakt. Het klinkt al snel 'goed'. Op zich is daar niets mis mee. Als we ook maar muziek spelen en bestuderen die meer contra punt bevat. Dat geeft afwisse ling en veelzijdigheid. Stil staan bij één stijl, welke dan ook, is niet aan te bevelen. Variatie is belangrijk voor de muzikale vorming en de muzikale ont wikkeling. Kortom dit is blad-' muziek voor op een roman tisch orgel en met een vleugje akoestiek. Een toelichting op de composities en registratie aanwijzingen was op zijn plaats geweest. Wellicht zal Knevel zijn publiek met deze uitgave een plezier doen. De organist André Knevel is geboren in Bussum. Toen hij 8 jaar oud was, kreeg hij zijn eerste orgel- en pianoles sen. Zijn leraren waren o.a. dr. J.A.M, van Stokkum, Rut- ger van Mazijk en Willem Hendrik Zwart. In 1975 emi greerde André Knevel naar Canada, waar hij in St. Catha rines Ontario zijn onderkomen heeft. Hij is daar verbonden aan verschillende openbare scholen als muziekdocent. Ook is hij ter plaatse kerkorganist. Als veel gevraagd organist is hij jaarlijks op zomertournee in Nederland en ook in Duits land voor het geven van orgel concerten. Van de organist Folgert Gerard Zwaving verscheen de bundel 'Kerkmuziek voor orgel'. Bij het lezen van deze titel was ik direct benieuwd of het dan ook echt kerkmuziek is. Kunnen we de bundel in de eredienst gebruiken? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, heb ik de bundel op de lessenaar gezet en de muziek doorge speeld. Het antwoord is: ja. De bewerkingen van psalm 116 en van de twee gezangen zijn geschikt voor muziek voor, tij dens of na de eredienst. In de kerkdienst literatuur spelen en afgewisseld met eigen werk is voor de luisteraar boeiend en een verademing. De bundel bevat variaties op de gekozen melodieën. De gekozen vor men zijn: canon, duo, trio en diverse koraalzettingen. Een prima bundel. Op menig orgelstudie en/of orgelles schiet registratieon- derricht erbij in. Het lijkt wel of dit bij muziekbundels ook zo is. Het gaat niet alleen om de noten. Ook de speelwijze en de registratie maken gezamen lijk hoe een compositie uit de verf komt. Suggesties vanuit de componist zijn op dit terrein dan ook een waardevolle en leerzame aanvulling. Het ver hoogt de didactische waarde van de bundel. Zwaving (Groningen, 1931) is een bekend componist. Hij volgde de vakopleiding voor orgel bij Simon C. Jansen en Cor Kee in Amsterdam. In 1963 behaalde hij in Den Haag het Staatsdiploma. Geduren de 53 jaar was hij organist in diverse plaatsen. Momenteel nog steeds in Hellendoorn en Nijverdal. Van zijn hand verschenen ruim 20 bundels met talloze bewerkingen voor kerkelijk gebruik over Psal men, Gezangen, Kerstmuziek en variaties over 10 Engelse Hymnen. Ook schrijft hij al jaren voor de serie Orgelklan ken. Vele van zijn composities werden op CD's vastgelegd, door Piet Wiersma gespeeld op het Klais-orgel in de Dom van Altenberg (Did). De titel van deze bundel kan bij de lezer vragen oproepen. Bach bewerken voor orgel? Dat is buiten de spelregels? Dat kan niet? Dat is niet nodig. Dat... Of bent u dit station al lang gepasseerd en denkt u anders? Dat is ook goed mogelijk. Hoe het ook zij, niemand minder dan de bekende organist en componist Jaap Niewenhuijse maakte een aantal transcripties van Bachs composities. Waar om heeft Nieuwenhuijse deze keuze gemaakt? Hij duidt in het voorwoord aan dat hij deze muziek tijdens de kerkdien sten in Moordrecht veelvuldig heeft gespeeld. Ze hebben dan ook een bijzondere plaats in zijn hart. Vooral bij trouwdien- sten werd het Air, uit de suite in D, vaak gespeeld. Hij heeft daar veel muzikaal genoegen aan beleefd en wenst dit ook de speler toe. De Bachwerken die hij voor orgel bewerkt heeft, zijn oor spronkelijk bedoelt voor orkest en koor of alleen voor orkest. Tot de eerste categorie behoren de bekende cantates: 'Schmüc- ke dich, o liebe Seele' en 'Schafe können sicher weiden'. Tot de tweede categorie behoort het Air uit de derde orkestsuite. De muziek vergt wel enige studie maar dat is dan ook de moeite meer dan waard. Of dit tijdens de kerkdienst moet? Persoon lijk heb ik voldoende aan de 150 psalmen. Laten we overi gens niet alleen bij de melodie blijven steken. Laat we de tekst van deze cantates eens over denken. Bach onderstreepte met de muziek de tekst. Zo komt tekst en harmonisatie in 'goede harmonie'. Jaap Niewenhuijse (1941, Mid delburg) studeerde orgel bij Feike Asma en voltooide zijn studie bij Arie J. Keijzer. Aan vankelijk componeerde hij in de stijl van Jan Zwart en Feike Asma. Later onderging hij invloeden van voornamelijk Adriaan C. Schuurman. Een groot aantal composities is van hem in druk verschenen. Voor info over de muziekuit geverij Cantique zie: www.can- tique.nl. Deze site bevat van alle besproken uitgaven een aantal muziekvoorbeelden. Ook is de bladmuziek via deze site te bestellen. Veel speelple- zier toegewenst! Jaap Hollaar OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. P. Korteweg, Melissant en 18.30 uur ds. H. Lassche. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. W van Estrik, Goedereede en 18.30 uur ds. P Korte weg, Melissant - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur ds. P H. van Harten, Ridderkerk en 18.00 uur ds. A. A. W. Boon, Krabben- dijke- Geref. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Ger. Gem .9.30 en 18.30 uur ds. R Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur de heer W. Tanis en 18.30 uur ds. J.Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots en 18.30 uur ds. M. Aangeen- brug, Barneveld - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. H. Lassche, Oud- dorp en 17.00 en 18.45 uur de heer L. Stuurman, Rot terdam. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mou- rik, bediening Heilige Doop en 17.00 uur ds. C. G. Vis ser, Ziwijndrecht - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. van Kooten, Soest, bediening Heilige Doop en 16.30 uur ds. H. Lassche, Ouddorp - Geref. Kerk 10.00 uur de heer C. B. van Beek en 18.30 uur ds. B. Trouwborst. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee - Geref. Kerk 9.30 uur ds. A. van der Wal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur kand. G. Lug- thart en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis 14.30 uur ds. E. de Mots. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. B. van den Akker, Nieuwerkerk a/d IJssel en 18.00 uur ds. E. Versluis, Sint Annaland - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk, bediening Heilige Doop en 18.00 uur nog niet bekend - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 1().Q0 ,u!Hf ds. G, C. Kunz, Dordrecht en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik - Lukas- kapel HDG 10.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. v. d. Ketterij, Zwartebroek en 15.00 uur ds. A. Kot, Huizen - Exo dus 10.00 uur ds. R. Steen stra - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. A. A. in 't Veld - CAMA Gem. 10.00 uur de heer H. Wulffraat. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Har- kema en 18.00 uur ds. A. van Vuuren, Amstelveen - Geref. Kerk 10.00 uur ds. J. M. Hartel en 17.00 uur ds. M. I. J. de Winter - Gen Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. M. C. Tanis - Geref. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. D. J. Van Diggele. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. W. R Emaus, Lekkerkerk - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer en 16.00 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen, bedie ning Heilige Doop. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R J. Teeuw, Papendrecht en 18.00 uur ds. R Vermaat, Veenendaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. geen opgave. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. F. Stevens, Hoogeveen - Geref. Kerk 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel en 18.00 uur ds. G. van den Dool - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. Quist, Groot- Ammers en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Geref. Kerk 10.00 uur ds. W. A. Boer en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. D. van Vreeswijk, Poeldijk en 18.00 uur ds. J. C. Breugem, Goudswaard - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek en 18.00 uur ds. H. Ver heul, Woudenberg - Geref. Kerk 9.30 uur ds. R C. Kos ter en 18.00 uur ds. G. den Hartogh - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. J. A. de Kruijf, Oud-Alblas. De Grote of Onze-Lieve- Vrouwekerk van Dordrecht is niet zomaar een kerk. Zonder overdrijving is te zeggen dat het een van de beroemdste en indrukwekkendste kerkgebou wen van Nederland is. Met een lengte van 108 en een hoogte van 24 meter is het een van de grootste middeleeuwse ker ken van ons land. Als enige in Holland heeft het een stenen gewelf Buitengewoon beziens waardig zijn het monumentale orgelfront (1671) en de barok ke marmeren kansel (1756). En niet te vergeten natuurlijk de vroegrenaissance koorban ken van rond 1540. In deze kerkruimte nam Willem van Oranje in 1574 deel aan het Heiüg Avondmaal. In 1619 werden hier de zojuist vastge stelde Dordtse Leerregels in hun geheel voorgelezen. En nu is er sinds kort een reden temeer om de Dordtse 'Dom' te bezoeken. Ik doel op het gloednieuwe Bach-orgel dat op woensdag 26 september jongstleden in gebruik werd genomen. Ter gelegenheid hiervan werd een CD uitgebracht, samen met een DVD en een fraai boekwerk. De CD zal bin nenkort in Eilanden-Nieuws besproken worden. Over de DVD is te zeggen dat het een audiovisueel verslag geeft van de totstandkoming van het Bach-orgel. Binnen een klein halfuur wordt allereerst iets getoond van de voorbereiding tot dit orgel, daarna van het gebeuren in de orgelbouw- werkplaats en tenslotte van de realisatie in het Mariakoor van het kerkgebouw. Het geheel wordt omlijst met (hoe kan het anders) orgelmuziek van Böhm en Bach. Over het boek wil ik het vooral hebben. Het.is. een- fraai lees- en kijkboek dat de bouw en de bedoeling van het Bach- orgel beschrijft. Maar dat niet alleen.Er komt nog meer aan bod. Een keur van deskundige spelers en schrijvers heeft er zijn medewerking aan gege ven. Hoezo een Bach-orgel in Dor drecht, naast de twee orgels die al in de Grote Kerk te zien en te horen zijn? Wat is overigens een Bach-orgel? Op die laatste vraag zoekt organist Peter van Dijk in een van de hoofdstuk ken een antwoord te geven. Ik ga hier niet herhalen wat hij schrijft. Mooi is dat hij zijn eigen antwoord direct al nuan ceert. In de loop van de tijd is hier namelijk een heel verschil lende invulling aan gegeven. In ieder geval is voor Dordrecht gekozen voor een instrument, georiënteerd op het Midden- duitse barokorgel, uit de tijd van Johann Sebastian Bach dus. Specifiek heeft men zich gebaseerd op de Silbermann- orgels van de Dom in Freiberg en de Hofkirche in Dresden. Niet dat die orgels domweg gekopieerd zijn, maar ze zijn voor zover mogelijk qua maat en klank zo getrouw mogelijk nagevolgd. Het nieuwe Dordt se orgel telt 34 sprekende stemmen, verdeeld over drie klavieren en pedaal. Met de totstandkoming van dit orgel is een droom verwezen lijkt. Een droom namelijk van de Stichting Bach-orgel, waar van de heer Kirpestein (ooit geneesheer-directeur van het VRIJDAG 19 OKTOBER 2007 Ikazia-ziekenhuis te Rotter dam) de initiator en enthousi aste stimulator was en is. Kent Nederland dan geen barokor- gels? Talloos vele. Met name in de 17" en 18" eeuw werkten in Nederland diverse Midden- duitse orgelmakers. Hun pro ducten zijn nog wel te bewon deren. De belangrijkste functie van die orgels was en is echter het begeleiden en omlijsten van de calvinistische gemeen tezang. Een uiterst belangrijk fenomeen! Maar dienten gevolge zijn die Hollandse barokorgels niet per definitie geschikt voor het uitvoeren van de orgelmuziek van Bach en tijdgenoten. De droom van Kirpestein en de zijnen was nu om zo'n orgel in een Neder lands historisch kerkgebouw te verwezenlijken. Na vele jaren van dromen, denken en (dat vooral!) doen is het er van gekomen. Met de financiële en morele steun van velen, van personen en van instanties. De bouwer van het orgel is Verschueren Orgelbouw B.V. te Heythuysen (N.-Bn). Léon Verschueren geeft in dit boek inzicht in de feitelijke totstand koming van het instrument. Hij schrijft over de vormgeving, over de technische opbouw, de klaviatuur, de mechanieken, het pijpwerk, de intonatie en over de samenstelling van de vulstemmen. Marco de Nood geeft door middel van enkele tientallen foto's het beeldver haal van de bouw. Een ongemeen boeiend hoofd stuk is dat van Jan Luth over de functie van de rhetorica in Bachs orgelmuziek. Hij zet de rhetorica, "de kunst van goed en overtuigend te spreken", in het kader van de ontwikkelin gen van het onderwijs en de kunsten gedurende vele eeu wen. Ik citeer een enkele zin: "Een musicus en een redenaar hebben hetzelfde doel en daar om is het belangrijk dat zij ken nis van eikaars ambacht heb ben." Wel, dat was zeker het geval bij Bach. Niet voor niets worden Bachs kerkmuziek en koraalgebonden composities wel getypeerd als muzikale verkondiging. Daarop sluit de al even boei ende bijdrage van Ewald Kooiman over Bachs vroom heid aan. Zeer het kennisne men waard. Mooi dat bij de totstandkoming en presenta tie van dit orgel niet volstaan wordt met aandacht voor de techniek van de orgelbouw en het orgelspel. Kennelijk is dit initiatief mede geboren uit een grote betrokkenheid niet alleen op de barokmuziek als zodanig, maar met name op de inspiratiebron van Bach en zijn muziek, namelijk diens intentie om God te loven en te dienen. In de indrukwekkende toe spraak van de heer Kirpestein bij de ingebruikneming van het orgel bleek dat ook. Zowel Luth als Kooiman wijzen erop dat Bach in zijn huisbijbel bij 2 Kronieken 5: 13 in de kantlijn de volgende woorden schreef: "Bey einer andachtigen Musique ist allezeit Gott mit seiner Gnaden Gegenwart." Als het bespelen en beluisteren van dit nieuwe orgel in die traditie zullen staan, is er iets goeds van te verwachten... N.a.v.: Bach-Orgel Grote Kerk Dordrecht. Uitgave van Stichting Bach-Orgel Grote Kerk Dordrecht. ISBN 90-90222-1003. 175 pag. Geïllustreerd. Prijs €49,95. DVD Bach-Orgel Grote Kerk Dordrecht. Opus 1100. Kroniek van een barok-orgel. Met muziekfragmenten. Prijs €14,95. Te bestellen via: secretariaat® bachorgel.nl. Of via: Secreta riaat Bach-orgel, p/a M. van Driel, Nijenstein 19, 3328 ZJ Dordrecht. Zie ook de website: www.bachorgel.nl. Gratis advertentie

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2