y Jongeren debatteren over verkeersveiligheid Gebiedspresentatie Plaatselijke Groep Zuid-Hollandse Eilanden Leader+ Drijvend boothuis KNRM Ouddorp komt in zicht r/rA-^ ||h|É wÉÊjÉJÈe Cijfers vertalen, koers bepalen. \jA- Zondag weer jeugdkerk 80e jaargang Nr. 7653 Vrijdag 19 oktober 2007 Christelijk streehblad op gereformeerde grondslag Visser Visser J^ '<^mmn - - '- Verantwoordelijkheid Bewustwording Team Alert Co-financiering Resultaten Goeree-Overflakkee i ■^^^^^m ^<-f-^:;^ MIDDELHARNIS - Evenals vorig jaar werd deze week voor de leerlingen van de klassen 3 van het voortgezet onderwijs op Goeree-Overflakkee het project Kruis punt gehouden. Dit project houdt in dat scholieren aan de hand van een aantal stellingen met elkaar debatteren over verkeersveiligheid. Het doel is om te bereiken dat jongelui na gaan denken over hun eigen gedrag en het gedrag van anderen in het verkeer en dat ze elkaar op verkeerd gedrag aanspreken, zodat er minder slachtof fers vallen in deze leeftijdsgroep. De debatten vonden plaats onder de bezielende leiding van Bart Spring in 't Veld, de eerste winnaar van Big Brother. Team Alert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren, bege leidde het project. Op maandag 15 oktober vonden de debatten plaats in de Technische School, waaraan de leerlingen deelnamen van de Technische School, de Groene School en de RGO. Op dinsdag 16 oktober werd in de Prins Maurits tussen de leerlingen van die school uitgebreid gedebatteerd. Door Dorien Kickert Aan de hand van enige stellin gen, die werden voorafgegaan door een kort filmpje, moch ten de leerlingen in rondes van anderhalf unr hun menin gen en standpunten geven. Het leidde tot aardige discus sies waarbij de meningen soms flink botsten. Debatleider Bart aarzelde niet om daar waar nodig nog eens een extra prik kel te geven om reacties uit te lokken. De groepen, die uit ongeveer 100 leerlingen per ronde bestonden, mochten praten over onderwerpen die betrekking hadden op brom mers, fietsen, auto's, alcohol en drugs en eigenschappen van jongeren. Daaronder ston den enige duidelijke stellingen zoals: je scooter opvoeren is gevaarlijk!. Het gebruik van MP3 spelers en mobiele tele foons op de fiets moet verbo den worden!, Alcohol in het verkeer zou voor iedereen verboden moeten worden! En als uitsmijter: Meisjes zijn gevaarlijker in het verkeer dan jongens. Met name deze laatste stelling deed tijdens het debat ACCOUNTANTS BELASTtNGAOVISEURS MIDDELHARNIS Kon. julianaweg 56 0187 617 300 Fa» 0187 485 637 www.yisser-viuer.iii Gebruikt was nog nooit zo nieuw. OfrWffk iiij u>* ü^-rfculc^ of «ijk ctvotf op «™*.opclnici Pt WWt W«»M«$'*"^t<« Kn6|H BV - lonje*cg 111 31i$ KGS<yn(TWlMJiik .01S7 47&7A7 Atóei*« BV - Kl«)ö«f*<g 2 «17 AL - f*jort*;Oüi«-om *H347 op de Prins Maurits de tongen loskomen. Bij de meisjes vond - begrijpelijk - de stelling wei nig bijval. 'Jongens zijn veel gevaarlijker. Zij kijken alleen maar rond naar mooie auto's en meisjes, maken vvheclies op de fiets of doen stoer op de brommer!" Tegenreactie van dejongens: "meisjes rijden met zijn allen naast elkaar, zitten te kletsen en elkaar steeds aan te kijken, letten nergens op!" In de zaal was ook een jiny aanwezig die een oordeel gaf over de kwaliteit van de debat ten. Deze bestond uit docenten en wethouder Peter Visser van de gemeente Middelharnis. Na iedere ronde werden de beste debaters beloond met een diploma. De laatsten die dit ontvingen waren Martijn jop- pe en Jan Willem de Bruine van de Prins Maurits, waarmee het project tegelijkertijd werd afgesloten. Volgens Johan van Broekho ven, ICT coördinator van de Prins Maurits en bo\'endien schoolcontactpersoon voor ver keersveiligheid, is dit project bij uitstek een manier om de jon geren bewust te maken van \'er- keersveiligheid en hun eigen positie is het verkeer. In samen werking met 3VO, het ISGO en de scholen voor het voort gezet onderwijs is dit project opgezet, waarbij Team Alert als specialisten op dit gebied zijn ingehuurd, zo licht hij toe. "Dit project sluit prima aan op het onderwijs. Je praat niet alleen over verkeersveiligheid, maar je leert de leerlingen ook hoe zij een debat moeten voeren. Een stelling als 'ik kan er toch niets aan doen' is daarnaast heel goed om de jeugd wat soci ale verantwoordelijkheid bij te brengen. Ook verantwoorde lijkheid voelen als iemand in je omgeving ge\aarlijk handelt. Het is nu voor de tweede maal dat wij dit project houden en wij zijn zeker van plan hiermee door te gaan." Debatleider Bart Spring in 't Veld is bijzonder te spreken over het niveau van de debat ten. "Het is opvallend dat juist de V MBO groepen de beste dis cussies voeren. De VWO-leer- lingen zijn veel meer geneigd een stelling wetenschappelijk te benaderen en dat gaat ten koste van het debat". Bart benadrukt het belang om de jongeren bewust te maken van de gevaren in het verkeer. "Per jaar vallen er in de leeftijdsca tegorie 15 tot en met 25 jaar zo'n 3000 gewonden en zijn er 250 doden te betreuren. Het verkeer vormt hiermee doods oorzaak nummer 1 onder jongeren. Door de jongeren te confronteren met de feiten hoop je ze bewust te maken van de risico's." Vandaar dat hij zich via Team Alert speci aal voor dit project Kruispunt inzet om hen te confronteren met de feiten en de risico's. Rien Rasink, die samen met collega Bart Bossenbroek het project op de scholen bege leidt, beaamt de woorden van Bart Spring in 't Veld volle dig. "Het is nu het tweedejaar dat wij dit project door heel Nederland uitvoeren, wij doen dit ongeveer 40 maal per jaar. De jeugd beseft nauwelijks hoe kwetsbaar zij zijn. Via de scho len zijn zij op deze manier te bereiken. Door hen te laten nadenken, aan de hand van actuele stellingen, hopen wij hun bewustwording te vergro ten. Daarnaast leren zij iets over debatteren: dus je mening vormen en ook luisteren naar wat anderen zeggen." Vol gens de Stichting Team Alert is het overgrote deel van de verkeersongevallen het gevolg van menselijk handelen. Vaak onopzettelijk, door inschat tingsfouten, maar ook wel omdat jongeren bewust risico's nemen in het verkeer. Jonge ren zullen zich bewust moeten worden van hun gedrag en de risico's die zowel zij als ande ren daarbij lopen. Team Alert zet zich in om de houding van jongeren op een positieve wijze te beïnvloeden. MIDDELHARNIS - Aan staande zondag 21 oktober zal er weer een samenkomst van de interkerkelijke stichting Jeugdkerk G04Real. Diverse sprekers zullen het thema 'De Vader wacht...' behandelen. De avond is er voor alle jonge ren van 15 tot en met 25 jaar. Aan het eind van de avond is er gelegenheid om bij gratis kofUe en fris na te praten. De aanvang is om 20.00 luir, de zaal is open vanaf 19.30 uur, de toegang is gratis. De avond wordt gehouden in het Prieel van De Staver te Sommelsdijk. Voor meer informatie over de avond en/of stichting Gozie website www.G04real.nl of mail naar infb@go4real .nl. TIENGEMETEN - Een divers gezelschap had vorige week vrijdag de overstap richting het natuureiland Tiengeme- ten gemaakt. Op wellicht het kleinste van de Zuid- Hollandse Eilanden waren vertegenwoordigers van een groot aantal organi saties en besturen bijeen om de gebiedspresentatie bij te wonen van de Plaat selijke Groep Leader+ Zuid-Hollandse Eilanden. Er werd toelichting gege ven, terug- en vooruitge keken naar projecten, die met deze Europese subsi dieregeling tot stand zijn gekomen of nog tot stand zullen worden gebracht. Door Adri van der Laan De term Leader+ komt men hier en daar nogal eens tegen als 'Europa' subsidie verleent aan een regionaal project. LEA DER is de afkorting voor het Franse Liaison Entre Acdons de Développement de l'Economie Rurale, en is een experimen teel programma waarmee soci aal-economische impulsen op gebiedsniveau worden gege ven. Dit gebeurt door middel van financiering van lokale en regionale initiatieven. De fond sen vormen onderdeel van de zogenaamde structuurfond sen die bedoeld zijn om mar ginale regio's mee te trekken in de vaart der volkeren. Lea der-t- wordt wel genoemd: 'de kraamkamer voor nieuw plat telandsbeleid'. Initiatiefnemers van Leader-I-projecten kunnen private partijen, plaatselijke verenigingen, provincies en gemeenten zijn. Van al deze partijen waren vorige week afgevaardigden naar Tiengemeten gekomen. De aanvraag van subsidies wor den begeleid door organisaties uit de regio. Voor deze regio is dit de Plaatselijke Groep Zuid- Hollandse Eilanden Leader-I-. De vertegenwoordigers kwa men van Goeree-Overflakkee, De Hoeksche Waard en Voor- ne-Putten. Doordat subsidiere geling Leader-I- gericht is op plattelandsbeleid vallen gebie den met een stedelijk karakter, zoals Spijkenisse en Hellevoet- sluis buiten de regeling. Tot voor kort was Ton van Pelt, voormalig burgemeester van Oostflakkee, voorzitter van de Plaatselijke Groep Zuid-Hol landse Eilanden; zijn opvolger Peter de Jong, burgemeester van Westvoorne, heette de aan wezigen hartelijk welkom in het informauecentrum. Hij legde het doel van de middag uit, waar werd teruggekeken op de gerea liseerde projecten met hulp van Leader en men vooruit zou kijken over de periode 2007- 2013. De Jong wees erop dat de subsidieregeling voor Leader-l is aangepast. Want er zullen in de toekomst uitsluitend nog gel den worden toegekend als co financiering. Dus bij een project dienen er ook andere instanties voor wat betreft de financie ring betrokken te zijn, zoals de Name-ns het ISGO voerde Anne Marijke Elema het woord op Tiengemelen. gemeente of de provincie. Uit de woorden van De Jong bleek dat een aanvraag om voor Lea- der+ subsidie in aanmerking te komen niet altijd even een voudig is. "Europa vraagt veel papieren", zo was zijn conclusie. In de praktijk is het zo dat men een subsidieaanvraag indient de via de Plaatselijke Groep. Deze groep bekijkt de aanvraag en stuurt deze door naar de lande lijke organisatie. Deze stuurt de aanvraag door naar 'Europa'. De papieren rompslomp ont moedigt sommige aanvragers wel eens, men redeneert dan "dat is teveel werk voor een paar duizend euro". De Plaatse lijke Groep is overigens bereid om "enigsz,ins te faciliteren", aldus De Jong. Tijdens de bijeenkomst gaven verschillende afgevaardigden een overzicht van een aantal resultaten in hun legio en van wat ze in de toekomst verwach ten. Agrariër Henk Scheele van Stichting H-WodKa (Hoeksche Waard op de Kaart) lichtte het project 'GIS en GPS in Hoek sche Waard' toe. Hierbij wor den moderne plaatsbepaling stechnieken in de landbouw gebruikt om 'winst' te creë ren voor landbouw natuur en recreatie. Hij richtte zijn blik naar de toekomst, waarin hij voorziet dat over 50 jaar de landbouw steeds verder zal zijn gemechaniseerd. "Er zal dan niemand meer op de trekker zitten, maar robotten zullen de oogst binnenhalen. Deze verder gaande automatisering vergt natuurlijk een goede 'aansturing' van de machines via de satelhet en er dienen nauwkeurige digitale kaar ten te worden gemaakt. Het systeem kan volgens Scheele alleen maar worden toegepast als het gaat om rechthoekige akkers. En daar de meeste akkers niet rechthoekig zijn, zal er opnieuw land ingericht moeten worden. De hierbij vrijkomende grond zal dan kunnen worden gebruikt voor natuur en recreatie. Aan het ontwikkelen van nieu we natuurgebieden op land bouwgronden dient een eind te komen, aldus Scheele. "Het was leuk, maar nu is het over". Hij legde uit dat wereldwijd de steeds meer groeiende con- sumptievraag ertoe zal leiden dat veel landbouwgrond nodig zal zijn. Zeker als daar ook nog de brandstof bio-ethanol bij komt, waarvoor héél veel land bouwgrond nodig is. Anne Marijke Elema van het ISGO, lichtte tijdens de bijeen komst de Leader 4- projecten van Goeree-Overflakkee toe. In aantal heeft Goeree-Over flakkee de meeste projecten van de Zuid-Hollandse Eilan den. Het geldt de projecten Tussen Haringvliet en Greve- lingen. Verlichte Boerderij enroute, Boerderijen Inven tarisatie Goeree-Overflakkee, Inventarisatie Cultuurhistorie, Uitzichtpunt Volgerland-Oud- dorp, Themafietsroutes, Goe ree-Overflakkee, Natuurlijk Goeree-Overflakkee, Kleurige Molenzeilen, Zomersprookjes en Faunapark Flakkee. Na de uitleg over de voltooi de projecten richtte zij ook de blik op de toekomst. In de nieuwe Leader-f periode zal voornamelijk op Goeree- Overflakkee de ontsluiting van het platteland centraal staan. Hierbij wordt gedacht aan onder andere nieuwe fiets-, wandel- en paardrijrou- tes, recreatieve voorzieningen langs deze routes, informatie panelen en verdere promotie van het eiland. Zij noemde ook een aantal aan dachtspunten waarmee reke ning moet worden gehouden bij het aanvragen van subsidie. Zo moet men proberen aan sluiting te zoeken bij gemeen ten of, in het geval van Goe ree-Overflakkee, bij het ISGO, "want je hebt elkaar gewoon nodig en je kunt gebruik maken van eikaars netwerken". Ver der wees zij erop dat er goed gekeken wordt naar het aange melde project. Ze moeten goed voorbereid zijn en er moet ook goed over zijn nagedacht hoe men het project in de toekomst wil onderhouden. Wicher Pen, boswachter van Staatsbosbeheer gaf uitleg over het enige Leader-project van Staatsbosbeheer in de Hoeksche Waard, Het Oude Land van Strijen. In dit gebied is met Lea der-subsidie Het oude gemaal gerenoveerd en ingericht als observatiepunt voor het gebied. En Cultureel aanjager van de Hoeksche Waard Eelse Bies sprak over de 'Kunst van het Picknicken', een project waarbij met Leader-subsidie een aantal picknickplaatsen in de Hoek sche Waard wordt ingericht. Namens de Provincie Zuid-Hol land sprak Dirk Polder, Hoofd Groen van de provincie. Hij liet weten onder de indruk te zijn van de vele initiatieven die er op het platteland van de Zuid- Hollandse eilanden worden ont plooid. Van de projecten is een uitgebreide brochiue gemaakt. Tijdens de bijeenkomst op Tien- gemeten werd een exemplaar overhandigd aan de oud-voor- zitter van de Plaatselijke Groep, Ton van Pelt. Wie inlichtingen wil over Lea- der+ ofde brochure wil ontvan gen, kan terecht bij het secre tariaat Leader+ ZH, Piroska Koppenaal, tel. 0187-482400 (tussen 9.00 en 12.00 uur) of via e-mail: p.koppenaal@stich- tingcompanen.nl. De brochure 'Plattelandsontwikkeling ol> wordt overhandigd aan Ton van Pelt. de 1 'uid-Hollandse eilanden' Eind augustus werden de eerste palen gesla gen voor de aanleg van de nieuwe insteekhaven voor het drijvende boot huis, dat begin 2008 bij de haven van Ouddorp zal worden geplaatst. Vrijdag 5 oktober vond de oplevering plaats voor de 1^ fase. Dit is het deel dat door Groen Services Zuid-Holland (GZH) en Rijkswaterstaat (RWS) is gesponsord. De eerste fase bestaat uit de aanleg van een nieuwe insteek haven met loopbrug en afmeer- palen. Deze werkzaamheden zijn in gezamenlijk beheer van deze sponsors uitgevoerd, en het geheel zal aan de KNRM belangeloos ter beschikking worden gesteld. GZH is onder andere beheer der van het recreatiegebied de Grevelingen, en heeft door middel van deze deze sponso ring een belangrijk deel van de verbetering van de veilig heid in dit gebied mogelijk gemaakt. Ook RWS heeft gehoor gege ven aan het verzoek van de KNRM om mee te denken aan deze verbetering ten aanzien van de snelheid in hulpverle ning op de Grevelingen, en heeft uit het project Publiek gericht werken geld kunnen vinden om deel te nemen in deze Cofinanciering. De KNRM zal begin 2008 het gereed gekomen boothuis in de insteekhaven plaatsen en spoedig voorzien van een nieuwe snelle reddingboot van het type AÜantic 75, hetzelfde type als de Neeltje Struijs voor het Haringvliet. Het boothuis zal door de KNRM zelf worden bekostigd, de nieuwe reddingboot Atlan tic 75 is wederom geschonken door een trouwe privé dona teur van de KNRM. De ambtenaren van de gemeente Goedereede hebben ook meegewerkt deze plannen voor het vakantieseizoen 2008 te realiseren. De gemeente heeft hierbij te kennen gege ven dat veiligheid ook over de gemeentegrens heen reikt en dat ze blij is met de komst van het nieuwe reddingsta tion op haar grondgebied. Dit alles om in een steeds drukker recreatiegebied de veiligheid ook in de toekomst op een hoog niveau te krijgen en te houden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 1