y
Jongeren debatteren
over verkeersveiligheid
Gebiedspresentatie Plaatselijke Groep
Zuid-Hollandse Eilanden Leader+
Drijvend boothuis KNRM
Ouddorp komt in zicht
r/rA-^
||h|É wÉÊjÉJÈe
Cijfers vertalen,
koers bepalen.
\jA-
Zondag weer
jeugdkerk
80e jaargang Nr. 7653 Vrijdag 19 oktober 2007
Christelijk streehblad op gereformeerde grondslag
Visser Visser
J^
'<^mmn - - '-
Verantwoordelijkheid
Bewustwording
Team Alert
Co-financiering
Resultaten
Goeree-Overflakkee
i
■^^^^^m
^<-f-^:;^
MIDDELHARNIS - Evenals vorig jaar werd deze week
voor de leerlingen van de klassen 3 van het voortgezet
onderwijs op Goeree-Overflakkee het project Kruis
punt gehouden. Dit project houdt in dat scholieren aan
de hand van een aantal stellingen met elkaar debatteren
over verkeersveiligheid. Het doel is om te bereiken dat
jongelui na gaan denken over hun eigen gedrag en het
gedrag van anderen in het verkeer en dat ze elkaar op
verkeerd gedrag aanspreken, zodat er minder slachtof
fers vallen in deze leeftijdsgroep. De debatten vonden
plaats onder de bezielende leiding van Bart Spring in
't Veld, de eerste winnaar van Big Brother. Team Alert,
de verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren, bege
leidde het project. Op maandag 15 oktober vonden
de debatten plaats in de Technische School, waaraan
de leerlingen deelnamen van de Technische School,
de Groene School en de RGO. Op dinsdag 16 oktober
werd in de Prins Maurits tussen de leerlingen van die
school uitgebreid gedebatteerd.
Door Dorien Kickert
Aan de hand van enige stellin
gen, die werden voorafgegaan
door een kort filmpje, moch
ten de leerlingen in rondes
van anderhalf unr hun menin
gen en standpunten geven.
Het leidde tot aardige discus
sies waarbij de meningen soms
flink botsten. Debatleider Bart
aarzelde niet om daar waar
nodig nog eens een extra prik
kel te geven om reacties uit te
lokken. De groepen, die uit
ongeveer 100 leerlingen per
ronde bestonden, mochten
praten over onderwerpen die
betrekking hadden op brom
mers, fietsen, auto's, alcohol
en drugs en eigenschappen
van jongeren. Daaronder ston
den enige duidelijke stellingen
zoals: je scooter opvoeren is
gevaarlijk!. Het gebruik van
MP3 spelers en mobiele tele
foons op de fiets moet verbo
den worden!, Alcohol in het
verkeer zou voor iedereen
verboden moeten worden!
En als uitsmijter: Meisjes zijn
gevaarlijker in het verkeer dan
jongens. Met name deze laatste
stelling deed tijdens het debat
ACCOUNTANTS
BELASTtNGAOVISEURS
MIDDELHARNIS Kon. julianaweg 56 0187 617 300
Fa» 0187 485 637 www.yisser-viuer.iii
Gebruikt was nog
nooit zo nieuw.
OfrWffk iiij u>* ü^-rfculc^ of «ijk ctvotf op «™*.opclnici
Pt WWt W«»M«$'*"^t<«
Kn6|H BV - lonje*cg 111 31i$ KGS<yn(TWlMJiik .01S7 47&7A7
Atóei*« BV - Kl«)ö«f*<g 2 «17 AL - f*jort*;Oüi«-om *H347
op de Prins Maurits de tongen
loskomen. Bij de meisjes vond
- begrijpelijk - de stelling wei
nig bijval. 'Jongens zijn veel
gevaarlijker. Zij kijken alleen
maar rond naar mooie auto's
en meisjes, maken vvheclies
op de fiets of doen stoer op de
brommer!" Tegenreactie van
dejongens: "meisjes rijden met
zijn allen naast elkaar, zitten te
kletsen en elkaar steeds aan te
kijken, letten nergens op!"
In de zaal was ook een jiny
aanwezig die een oordeel gaf
over de kwaliteit van de debat
ten. Deze bestond uit docenten
en wethouder Peter Visser van
de gemeente Middelharnis. Na
iedere ronde werden de beste
debaters beloond met een
diploma. De laatsten die dit
ontvingen waren Martijn jop-
pe en Jan Willem de Bruine
van de Prins Maurits, waarmee
het project tegelijkertijd werd
afgesloten.
Volgens Johan van Broekho
ven, ICT coördinator van de
Prins Maurits en bo\'endien
schoolcontactpersoon voor ver
keersveiligheid, is dit project bij
uitstek een manier om de jon
geren bewust te maken van \'er-
keersveiligheid en hun eigen
positie is het verkeer. In samen
werking met 3VO, het ISGO
en de scholen voor het voort
gezet onderwijs is dit project
opgezet, waarbij Team Alert als
specialisten op dit gebied zijn
ingehuurd, zo licht hij toe. "Dit
project sluit prima aan op het
onderwijs. Je praat niet alleen
over verkeersveiligheid, maar
je leert de leerlingen ook hoe
zij een debat moeten voeren.
Een stelling als 'ik kan er toch
niets aan doen' is daarnaast
heel goed om de jeugd wat soci
ale verantwoordelijkheid bij te
brengen. Ook verantwoorde
lijkheid voelen als iemand in je
omgeving ge\aarlijk handelt.
Het is nu voor de tweede maal
dat wij dit project houden en
wij zijn zeker van plan hiermee
door te gaan."
Debatleider Bart Spring in 't
Veld is bijzonder te spreken
over het niveau van de debat
ten. "Het is opvallend dat juist
de V MBO groepen de beste dis
cussies voeren. De VWO-leer-
lingen zijn veel meer geneigd
een stelling wetenschappelijk
te benaderen en dat gaat ten
koste van het debat". Bart
benadrukt het belang om de
jongeren bewust te maken van
de gevaren in het verkeer. "Per
jaar vallen er in de leeftijdsca
tegorie 15 tot en met 25 jaar
zo'n 3000 gewonden en zijn er
250 doden te betreuren. Het
verkeer vormt hiermee doods
oorzaak nummer 1 onder
jongeren. Door de jongeren
te confronteren met de feiten
hoop je ze bewust te maken
van de risico's." Vandaar dat
hij zich via Team Alert speci
aal voor dit project Kruispunt
inzet om hen te confronteren
met de feiten en de risico's.
Rien Rasink, die samen met
collega Bart Bossenbroek het
project op de scholen bege
leidt, beaamt de woorden van
Bart Spring in 't Veld volle
dig. "Het is nu het tweedejaar
dat wij dit project door heel
Nederland uitvoeren, wij doen
dit ongeveer 40 maal per jaar.
De jeugd beseft nauwelijks hoe
kwetsbaar zij zijn. Via de scho
len zijn zij op deze manier te
bereiken. Door hen te laten
nadenken, aan de hand van
actuele stellingen, hopen wij
hun bewustwording te vergro
ten. Daarnaast leren zij iets
over debatteren: dus je mening
vormen en ook luisteren naar
wat anderen zeggen." Vol
gens de Stichting Team Alert
is het overgrote deel van de
verkeersongevallen het gevolg
van menselijk handelen. Vaak
onopzettelijk, door inschat
tingsfouten, maar ook wel
omdat jongeren bewust risico's
nemen in het verkeer. Jonge
ren zullen zich bewust moeten
worden van hun gedrag en de
risico's die zowel zij als ande
ren daarbij lopen. Team Alert
zet zich in om de houding van
jongeren op een positieve wijze
te beïnvloeden.
MIDDELHARNIS - Aan
staande zondag 21 oktober zal
er weer een samenkomst van
de interkerkelijke stichting
Jeugdkerk G04Real. Diverse
sprekers zullen het thema 'De
Vader wacht...' behandelen.
De avond is er voor alle jonge
ren van 15 tot en met 25 jaar.
Aan het eind van de avond is
er gelegenheid om bij gratis
kofUe en fris na te praten. De
aanvang is om 20.00 luir, de
zaal is open vanaf 19.30 uur,
de toegang is gratis. De avond
wordt gehouden in het Prieel
van De Staver te Sommelsdijk.
Voor meer informatie over de
avond en/of stichting Gozie
website www.G04real.nl of mail
naar infb@go4real .nl.
TIENGEMETEN - Een
divers gezelschap had
vorige week vrijdag de
overstap richting het
natuureiland Tiengeme-
ten gemaakt. Op wellicht
het kleinste van de Zuid-
Hollandse Eilanden waren
vertegenwoordigers van
een groot aantal organi
saties en besturen bijeen
om de gebiedspresentatie
bij te wonen van de Plaat
selijke Groep Leader+
Zuid-Hollandse Eilanden.
Er werd toelichting gege
ven, terug- en vooruitge
keken naar projecten, die
met deze Europese subsi
dieregeling tot stand zijn
gekomen of nog tot stand
zullen worden gebracht.
Door Adri van der Laan
De term Leader+ komt men
hier en daar nogal eens tegen
als 'Europa' subsidie verleent
aan een regionaal project. LEA
DER is de afkorting voor het
Franse Liaison Entre Acdons de
Développement de l'Economie
Rurale, en is een experimen
teel programma waarmee soci
aal-economische impulsen op
gebiedsniveau worden gege
ven. Dit gebeurt door middel
van financiering van lokale en
regionale initiatieven. De fond
sen vormen onderdeel van de
zogenaamde structuurfond
sen die bedoeld zijn om mar
ginale regio's mee te trekken
in de vaart der volkeren. Lea
der-t- wordt wel genoemd: 'de
kraamkamer voor nieuw plat
telandsbeleid'. Initiatiefnemers
van Leader-I-projecten kunnen
private partijen, plaatselijke
verenigingen, provincies en
gemeenten zijn.
Van al deze partijen waren
vorige week afgevaardigden
naar Tiengemeten gekomen.
De aanvraag van subsidies wor
den begeleid door organisaties
uit de regio. Voor deze regio is
dit de Plaatselijke Groep Zuid-
Hollandse Eilanden Leader-I-.
De vertegenwoordigers kwa
men van Goeree-Overflakkee,
De Hoeksche Waard en Voor-
ne-Putten. Doordat subsidiere
geling Leader-I- gericht is op
plattelandsbeleid vallen gebie
den met een stedelijk karakter,
zoals Spijkenisse en Hellevoet-
sluis buiten de regeling.
Tot voor kort was Ton van Pelt,
voormalig burgemeester van
Oostflakkee, voorzitter van de
Plaatselijke Groep Zuid-Hol
landse Eilanden; zijn opvolger
Peter de Jong, burgemeester
van Westvoorne, heette de aan
wezigen hartelijk welkom in het
informauecentrum. Hij legde
het doel van de middag uit, waar
werd teruggekeken op de gerea
liseerde projecten met hulp van
Leader en men vooruit zou
kijken over de periode 2007-
2013. De Jong wees erop dat de
subsidieregeling voor Leader-l
is aangepast. Want er zullen in
de toekomst uitsluitend nog gel
den worden toegekend als co
financiering. Dus bij een project
dienen er ook andere instanties
voor wat betreft de financie
ring betrokken te zijn, zoals de
Name-ns het ISGO voerde Anne Marijke Elema het woord op Tiengemelen.
gemeente of de provincie. Uit
de woorden van De Jong bleek
dat een aanvraag om voor Lea-
der+ subsidie in aanmerking
te komen niet altijd even een
voudig is. "Europa vraagt veel
papieren", zo was zijn conclusie.
In de praktijk is het zo dat men
een subsidieaanvraag indient de
via de Plaatselijke Groep. Deze
groep bekijkt de aanvraag en
stuurt deze door naar de lande
lijke organisatie. Deze stuurt de
aanvraag door naar 'Europa'.
De papieren rompslomp ont
moedigt sommige aanvragers
wel eens, men redeneert dan
"dat is teveel werk voor een
paar duizend euro". De Plaatse
lijke Groep is overigens bereid
om "enigsz,ins te faciliteren",
aldus De Jong.
Tijdens de bijeenkomst gaven
verschillende afgevaardigden
een overzicht van een aantal
resultaten in hun legio en van
wat ze in de toekomst verwach
ten. Agrariër Henk Scheele van
Stichting H-WodKa (Hoeksche
Waard op de Kaart) lichtte het
project 'GIS en GPS in Hoek
sche Waard' toe. Hierbij wor
den moderne plaatsbepaling
stechnieken in de landbouw
gebruikt om 'winst' te creë
ren voor landbouw natuur en
recreatie. Hij richtte zijn blik
naar de toekomst, waarin hij
voorziet dat over 50 jaar de
landbouw steeds verder zal zijn
gemechaniseerd. "Er zal dan
niemand meer op de trekker
zitten, maar robotten zullen
de oogst binnenhalen. Deze
verder gaande automatisering
vergt natuurlijk een goede
'aansturing' van de machines
via de satelhet en er dienen
nauwkeurige digitale kaar
ten te worden gemaakt. Het
systeem kan volgens Scheele
alleen maar worden toegepast
als het gaat om rechthoekige
akkers. En daar de meeste
akkers niet rechthoekig zijn,
zal er opnieuw land ingericht
moeten worden. De hierbij
vrijkomende grond zal dan
kunnen worden gebruikt voor
natuur en recreatie.
Aan het ontwikkelen van nieu
we natuurgebieden op land
bouwgronden dient een eind
te komen, aldus Scheele. "Het
was leuk, maar nu is het over".
Hij legde uit dat wereldwijd
de steeds meer groeiende con-
sumptievraag ertoe zal leiden
dat veel landbouwgrond nodig
zal zijn. Zeker als daar ook nog
de brandstof bio-ethanol bij
komt, waarvoor héél veel land
bouwgrond nodig is.
Anne Marijke Elema van het
ISGO, lichtte tijdens de bijeen
komst de Leader 4- projecten
van Goeree-Overflakkee toe.
In aantal heeft Goeree-Over
flakkee de meeste projecten
van de Zuid-Hollandse Eilan
den. Het geldt de projecten
Tussen Haringvliet en Greve-
lingen. Verlichte Boerderij
enroute, Boerderijen Inven
tarisatie Goeree-Overflakkee,
Inventarisatie Cultuurhistorie,
Uitzichtpunt Volgerland-Oud-
dorp, Themafietsroutes, Goe
ree-Overflakkee, Natuurlijk
Goeree-Overflakkee, Kleurige
Molenzeilen, Zomersprookjes
en Faunapark Flakkee.
Na de uitleg over de voltooi
de projecten richtte zij ook
de blik op de toekomst. In
de nieuwe Leader-f periode
zal voornamelijk op Goeree-
Overflakkee de ontsluiting
van het platteland centraal
staan. Hierbij wordt gedacht
aan onder andere nieuwe
fiets-, wandel- en paardrijrou-
tes, recreatieve voorzieningen
langs deze routes, informatie
panelen en verdere promotie
van het eiland.
Zij noemde ook een aantal aan
dachtspunten waarmee reke
ning moet worden gehouden
bij het aanvragen van subsidie.
Zo moet men proberen aan
sluiting te zoeken bij gemeen
ten of, in het geval van Goe
ree-Overflakkee, bij het ISGO,
"want je hebt elkaar gewoon
nodig en je kunt gebruik maken
van eikaars netwerken". Ver
der wees zij erop dat er goed
gekeken wordt naar het aange
melde project. Ze moeten goed
voorbereid zijn en er moet ook
goed over zijn nagedacht hoe
men het project in de toekomst
wil onderhouden.
Wicher Pen, boswachter van
Staatsbosbeheer gaf uitleg over
het enige Leader-project van
Staatsbosbeheer in de Hoeksche
Waard, Het Oude Land van
Strijen. In dit gebied is met Lea
der-subsidie Het oude gemaal
gerenoveerd en ingericht als
observatiepunt voor het gebied.
En Cultureel aanjager van de
Hoeksche Waard Eelse Bies
sprak over de 'Kunst van het
Picknicken', een project waarbij
met Leader-subsidie een aantal
picknickplaatsen in de Hoek
sche Waard wordt ingericht.
Namens de Provincie Zuid-Hol
land sprak Dirk Polder, Hoofd
Groen van de provincie. Hij liet
weten onder de indruk te zijn
van de vele initiatieven die er
op het platteland van de Zuid-
Hollandse eilanden worden ont
plooid. Van de projecten is een
uitgebreide brochiue gemaakt.
Tijdens de bijeenkomst op Tien-
gemeten werd een exemplaar
overhandigd aan de oud-voor-
zitter van de Plaatselijke Groep,
Ton van Pelt.
Wie inlichtingen wil over Lea-
der+ ofde brochure wil ontvan
gen, kan terecht bij het secre
tariaat Leader+ ZH, Piroska
Koppenaal, tel. 0187-482400
(tussen 9.00 en 12.00 uur) of
via e-mail: p.koppenaal@stich-
tingcompanen.nl.
De brochure 'Plattelandsontwikkeling ol>
wordt overhandigd aan Ton van Pelt.
de 1
'uid-Hollandse eilanden'
Eind augustus werden
de eerste palen gesla
gen voor de aanleg van
de nieuwe insteekhaven
voor het drijvende boot
huis, dat begin 2008 bij
de haven van Ouddorp
zal worden geplaatst.
Vrijdag 5 oktober vond
de oplevering plaats voor
de 1^ fase. Dit is het deel
dat door Groen Services
Zuid-Holland (GZH) en
Rijkswaterstaat (RWS) is
gesponsord.
De eerste fase bestaat uit de
aanleg van een nieuwe insteek
haven met loopbrug en afmeer-
palen. Deze werkzaamheden
zijn in gezamenlijk beheer van
deze sponsors uitgevoerd, en
het geheel zal aan de KNRM
belangeloos ter beschikking
worden gesteld.
GZH is onder andere beheer
der van het recreatiegebied
de Grevelingen, en heeft door
middel van deze deze sponso
ring een belangrijk deel van
de verbetering van de veilig
heid in dit gebied mogelijk
gemaakt.
Ook RWS heeft gehoor gege
ven aan het verzoek van de
KNRM om mee te denken aan
deze verbetering ten aanzien
van de snelheid in hulpverle
ning op de Grevelingen, en
heeft uit het project Publiek
gericht werken geld kunnen
vinden om deel te nemen in
deze Cofinanciering.
De KNRM zal begin 2008 het
gereed gekomen boothuis
in de insteekhaven plaatsen
en spoedig voorzien van een
nieuwe snelle reddingboot van
het type AÜantic 75, hetzelfde
type als de Neeltje Struijs voor
het Haringvliet.
Het boothuis zal door de
KNRM zelf worden bekostigd,
de nieuwe reddingboot Atlan
tic 75 is wederom geschonken
door een trouwe privé dona
teur van de KNRM.
De ambtenaren van de
gemeente Goedereede hebben
ook meegewerkt deze plannen
voor het vakantieseizoen 2008
te realiseren. De gemeente
heeft hierbij te kennen gege
ven dat veiligheid ook over
de gemeentegrens heen reikt
en dat ze blij is met de komst
van het nieuwe reddingsta
tion op haar grondgebied. Dit
alles om in een steeds drukker
recreatiegebied de veiligheid
ook in de toekomst op een
hoog niveau te krijgen en te
houden.