Burgemeester wil verlengd fietspad bij Flaauwe Werk ^-^'s Ja- Modevakschooi ma De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij mm m imwmimmmm m mmw Advertenliën, RIJWIELEN Verloop KLAVEliS iülifei GilOÉfE! Sing-in Ned. Herv. Kerk Langstraat Antirevolutionair EIIAtlUEfl-tüSI^ Mevrouw Van de Velde-de Wilde uit 'wens' in webcolumn kort voordat omvangrijke werkzaamheden aan zeewering beginnen Webcolumn Abrupt Frustreren 90 jaar geleden 24 Augustus tot 7 September 1917 IN HOC SIGNO VINCES OrgOMn Voorspoedig geboren Janneffe Saafcje, dochter van K. TANIS. T. TANIS-Algkba. OÜDDÓRP. 7 Augst. 1917. 12856 RIJTUICEN TE KOOP. i J. P. NIEÜWUND Fz. Verkocping bij inschrijvijig van een meed Luceroe Klaverfl, on geveer groot 150 Voornsche Roeden, gelegen in den polder DIRKSLAND, genaamd Bloemendaal, aan de Philips- hoofjesweg, om éénmaal te maaien, Betaling op 1 NOVEMBER 1917. InschrijviDgsbiljetten, gesteld op ze gel van 50 cent, 'ulterltjk cp Maandag, ftS >fngasi<us a.s. in te leveren bij dtn Voorzitter van den polder Dirksland. 12849 DIRKSLAND, den 8 Augustus 1917. Het Bestuur van den polder Dirksland, De Secretaris, De Voorzitter, J. ROOIJ. G. BOSSCHIETER. I. DE WINTER &70NEN, Onde Tong-e, besteden hoogo pryzen voor $ïnde Meubelea, Gedragen kipe ren, Anffc|Dltelten enz, 12686 Door dezen geet ik ÜEdelen keiinis dat vanaf heden door mij wordt ver vaardigd iP soort CHAMPAGNE PILS Hopende met Uv? gevpaardeerde or ders vereerd te worden. 1291(3 Ikleefd aanbevelend, GEMENGD NIEUWS. VISSCHERIJ. MARKTBERICHTEN. PLAATSELIJK NIEUWS PAGINA 8 VRIJDAG 7 SEPTEMBER 2007 ^5 <-^ 7 7 7 ^nniiwrino-hpmrt'np'n KAPELLE-Modevakschool j^ ^jg^g modevakschool ei GOEDEREEDE/OUDDORP Burgemeester Ger van de Velde-de Wilde van Goedereede wil dat het fietspad op de zeedijk het Flaauwe Werk wordt doorgetrokken. Zij lan ceert dit opzienbarende voorstel net nu het waterschap Hollandse Delta op het punt staat te beginnen met de versterking van deze zeewering: woensdag heeft staatsse cretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat het startsein gegeven voor het omvangrijke project, dat circa 20 miljoen euro kost. Door Gert van Engelen De werkzaamheden moeten ervoor zorgen dat het Flaau we Werk straks niet meer een zwakke schakel is in de Neder landse kust. Bij een superstorm die zich eens in de vierduizend jaar voordoet, zou deze zeewe ring bij Ouddorp de beukende golven niet kunnen weerstaan. Maar door de asfaltdijk zo'n drie meter op te hogen en door haar landinwaarts dertig meter te verbreden met een binnen dijk, wordt het Flaauwe Werk veiliger gemaakt voor extreme golfbelasting en overstromin gen. Aan dit project is een uitgebrei de inspraakprocedure vooraf gegaan en de voorbereidingen zijn al jaren gaande. Om na de zomer, volgende week dus, "op tijd" te kunnen beginnen, zijn begin dit jaar zelfs over een lengte van 1500 meter alvast bomen en struiken gekapt, tussen de Noordweg en de Westerweg. Dit is plek waar de dijkversterking wordt uitge voerd. Voor het verhogen van het Flaauwe Werk alleen al is 300.000 tot 400.000 kubieke meter zand nodig. In haar column 'Goede rede' op de gemeentelijke website schreef burgemeester Van de Velde onlangs opgetogen over de aanstaande werkzaamhe den, die in oktober 2008 wor den afgerond. Zij herinnerde eraan dat de provincie Zuid- Holland, het waterschap en de gemeente Goedereede in juni een officiële uitvoeringsover eenkomst tekenden. "Als bur gemeester van een gemeente met meer dan twintig kilome ter strand", stelt zij voorop in haar webcolumn, "vind ik het natuurlijk geweldig dat de pro vincie de kust als speerpunt van het beleid aanmerkt." Daarna uit zij een vurige wens: trek alstublieft het fietspad door Zij .schrijft: "Het zou prachtig zijn om van iets nuttigs als een dijkversterking ook iets aange naams te maken. Dat kan als het fietspad dat aan het eind van het Flaauwe Werk stopt, verder wordt doorgetrokken. Dat is zowel aan de strandzijde als door het duingebied moge lijk. Met een fieLspad door dit prachtige gebied neemt de beleving van natuur en land schap in onze méér dan mooie gemeente enorm toe." Mevrouw Van de Velde meldt ten slotte dat het college van B en W al heeft besloten "snel" een onderzoek naar de moge lijkheden te houden en sluit af met: "Maar daarvoor hebben we wel het enthousiasme nodig van andere partijen, zoals pro vincie en waterschap. Aan ons zal het niet liggen..." Op zich is het idee van de burgemeester niet zo onlo gisch. Het fiets- en voetpad op het Flaauwe Werk eindigt nu onaangekondigd nogal abrupt. De paden buigen af naar de Noordweg en worden pas in de buurt van de vuurto ren vervolgd. Wie een tijdje toekijkt op de plek waar het fietspad ophoudt, ziet recreanten die niet thuis zijn in het gebied, verbaasd stoppen, dralen, om zich heen kijken en vervolgens het duin afrijden. Ze snappen er zicht baar niets van. Maar de hartenwens van de burgemeester bevreemdt. Het gemeentebestuur van Goeder eede was in de afgelopen jaren op de hoogte van en volop betrokken bij de ingrijpende plannen voor het Flaauwe Werk. Waarom komt de bur gemeester op het allerlaatste moment met haar voorstel, dat ogenschijnlijk beter tegelijk met de komende werkzaam heden had kunnen worden uitgevoerd? En in welke mate is het college van Goedereede eigenlijk bereid financieel bij te dragen aan het verlengde fietspad? Het Eilanden-Nieuws legde de vragen voor aan mevrouw Van de Velde. Via haar voorlichter Bert Brand liet zij weten dat haar idee al ouder is, maar niet eerder ingediend kón worden. Letterlijk luidt haar reactie: "De versterking van de zwakke schakel bij het Flaauwe Werk betekent een grote kwa liteitsimpuls. Er komt ook een fietspad over de nieuwe kust- versterking met een prachtig uitzicht. Dat fietspad stopt nu aan de westkant helaas bij het einde van de kustversterking. Het idee om het fietspad uit te breiden bestond al langer, maar moest wachten tot dé plannen van het Flaauwe Werk definitief waren, om deze niet te frustreren." Een voorstel voor het verbin dend tietspad tussen het Haau- we Werk en het fietspadentra ject bij de vuurtoren wordt nu op het gemeentehuis uitge werkt, vervolgt Van de Velde. "Het is dus nog niet bekend wat de kosten zijn en of de middelen daartoe ter beschik king komen. Het realiseren van het fietspad zou echter een prachtige kroon op de nieuwe kustversterking zijn, en een enorme aanwinst voor de gas ten die onze mooie gemeente per fiets willen verkennen." En het waterschap Hollandse Delta? Deelt dat het enthou siasme van de burgemeester? Nadat de krant eerst heeft moeten uitleggen dat het een serieus idee van het college is Fietsende vakantiegangers zijn bij het einde van het fietspad op hel Flaauwe Werk aangekomen en rij den het duin maar af Het fietspad houdt nu otiaangekondigd op Ier hoogte van de Noordweg. De bur gemeester van Goedereede wil het doorgetrokken zien tot aan de vuur toren. {Foto Gert van Engelen) en niet slechts een verzoek van een burgemeester waar verder weinig actie aan hangt, komt de afdeling planvorming aar zelend met deze ambtelijke ver klaring: "Als waterschap zien we met belangstelling uit naar het initiatief van de gemeente en in beginsel staan we daar positief tegenover" KAPELLE - Modevakschool Ria in Kapelle viert as. cur susjaar haar ^mtigjang jubileum. Aan deze mode- Vakschool is het mogelijk om de cursus Hoedenmo- diste te volgen en dit met een examen af te sluiten. Tiidens deze cursus leer je met alle hoeden materialen een hoed te maken in diver se modellen. Ook kan men leren patrooiite- kenen en de getekende model len leren vervaardigen. U maakt dan passende kleding voor uzelf of iemand anders. Ook deze cursus kan met een examen worden afgesloten. Deze opleiding bestaat uit verschillende gradaties zoals Beginners, Gostumière, Cou peuse, Modevaktekenen en Lerares. Tijdens deze opleidingen werkt men in eigen tempo en op eigen nivo, men wordt indi vidueel begeleid. Ook is het mogelijk om naailes te volgen. Er wordt lesgegeven in kleine groepen zowel over dag als 's avonds. Naast al deze activiteiten wor den er ook workshops gegeven in hoedenmaken en corsages maken. Is het niet mogelijk om elke week les te volgen dan is de zwerfkaart nog een optie. Er wordt lesgegeven in een lichte gezellige gelijkvloerse ruimte met uitzicht op de tuin. Er zijn een aantal naaimachi nes en een lockmachine aan wezig evenals strijkapparatuur, maar er mag ook op de eigen machine gewerkt worden. Ook diverse maandbladen met modellen mogen gebruikt wor den. Door de jarenlange ervaring is deze modevakschool een begrip geworden in de omge- Ria volgt zelf nog steeds bij scholingscursussen om goed bij te blijven in het vak. Zo is zij zich nu aan het verdie pen op lingeriegebied. Er wordt lesgegeven met de methode Cuppens-Geurs aan diegenen die patroontekeke- nen volgen. Meer info is er te vinden op www.modevakschoolria.nl of via telefonisch contact op num mer (0113) 342944. LANGSTRAAT - Op vrijdag avond 14 september wordt in de Ned.. Herv. Kerk te Langstraat (1 km. voorbij Achthuizen) de jaarlijkse sing-in gehouden. De aanvang is 19.30 uur Deze sing-in wordt georganiseerd door de Stuurgroep onder houd Ned. Herv. Kerk Lang straat en de Evangelisatiecom missie van de Ned. Herv. Kerk te Ooltgensplaat. Er wordt medewerking verleend door de muziekgroep 'Klein Glo ria' en er is veel samenzang. Het thema van deze avond is: 'Wat neem je mee op reis?' In de pauze is er koffie, thee of frisdrank wat bij mooi weer buiten genuttigd kan worden. Er wordt een collecte gehou den voor het onderhoud van het kerkgebouw. Ook het mooie passagiers schip 'Van Rensselaer' kwam niet verder dan de pieren van IJmuiden, daar liep het schip op een mijn en werd bij de Zuiderpier aan de grond gezet. Na de explosie kreeg de kapitein een hartaanval en over leed enkele ogenblikken later. Toen het schip door de bemanning was verlaten werd het door Duitse vlieg tuigen gebombardeerd en wel zo erg dat een bergings poging totaal geen zin meer had. ~3~ De vrachtvaarders 'Titus' en 'Irus' kwamen er beter van af Beide schepen hadden als lading fl.l66 miljoen aan goud van de Nederlandsche Bank aan boord en zij slaagden er in om Engeland te bereiken. Het waren deze schepen waarover we in mei jl. schreven toen de 'Loodsboot 19' voor Vlaardin- gen op een mijn liep en daar ter plaatse zonk. Van de varende KNSM-vloot waren 76 schepen met in totaal 247.000 ton draagvermogen ter beschikking van de geal lieerde oorlogvoering, maar direct werden er al 33 schepen vrij gehouden voor verhuur aan het 'Britisch Ministry of Shipping'. Drie passagiersschepen van de KNSM kregen een bijzondere taak: de 'Colombia' werd op 8 november 1940 gevorderd door de Koninklijke Marine om in Nederlands-Indië dienst te doen als onderzeeboot-moe- derschip. De 'Costa-Rica' werd in april 1940 aangewezen voor de eva cuatie van geallieerde troepen uit Griekenland en de 'Stuy- vesant' werd op 24 juli 1940 in Falmouth gevorderd door de Koninklijke Marine om als depotschip dienst te doen. Dat heeft het schip gedaan tot augustus 1941. Gedu rende de oorlogsjaren 1939- 1945 waren er vele verliezen van schepen en opvarenden. Van deze maatschappij zijn 40 schepen niet meer terug gekeerd. Het stoomschip 'Titus' kwam als eerste Nederlandse vracht- vaarder terug uit de oorlogsja ren. Voor de 40 vrachtschepen en de drie passagiersschepen die de KNSM na de oorlogsjaren nog over had, was er genoeg werk te doen aangaande de wederopbouw van Nederland. Ruim 102.000 ton draagver mogen stond ter beschikking voor vervoer over water. In 1946 werd de bezitsvorming van de schepen beëindigd en werd er een begin gemaakt met het herstel van de voor oorlogse lijndiensten, zowel in Europa als in de West. In 1941 was men in de Ver enigde Staten begonnen aan de seriebouw van een zoge naamd 'emergency'- type koopvaardijschip, bekend als 'Liberty'- schip. In de lente van 1941 verloren de geaUi- eerden meer dan 815.000 ton aan scheepsruimte binnen 8 weken tijd! Tegen het einde van dal jaar waren zo'n 750 schepen vernietigd met bijna 3 miljoen ton scheepsruimte. De enige oplossing om de aan voerlijnen naar de vele fronten De Kroonvlag van de KNSM. in stand te houden was: meer schepen bouwen dan er wer den vernietigd. De verliezen van de geallieerden bedroe gen in de eerste helft van 1942 al meer dan 1200 schepen met meer dan 6 miljoen ton draag vermogen. Hoe kan men dan verwachten dat in één land tenminste 12 miljoen ton aan scheepsruimte zou worden gebouwd in een jaar tijd? Het menselijk vernuft en de onge looflijke inspanning van die mens gaven hel antwoord: in 1943 werd een totaal van 19 miljoen ton aan draagver mogen als nieuwbouw aan de vloot toegevoegd. Dat het mogelijk was op 12 novem ber 1942 een geheel afge bouwd schip van bijna 11.000 ton onder de naam 'Robert E. Peary' te water te laten, wordt bijna onvoorstelbaar als men weet dat deze stapelloop plaatsvond 4 dagen 15 uren en 28 minuten nadat haar eer ste kielplaat was gelegd! Dit schip was een exemplaar van het 'Liberty'- type, waarvan er De 'Lodewijk van Nassau', gebouwd in 1913 in Glascow,was 105 meter lang en uitgerust meteen B cil. TE. stoom machine en had een accommodatie voor 20 passagiers. Op 20 april 1916, tijdens de reis van Chili naar Rotterdam, liep het schip bij de Galloper op een mijn en ging geheel verloren. tussen 1941 en 1945 meer dan 2700 zijn gebouwd. Naast de opgave deze aantallen sche pen te bouwen, bestond er het probleem de voortstuwings installaties op lijd 'mee te bouwen'. Men koos voor een Triple-expansiemachine van 2500 PK, waarmee een maxi mum snelheid kon worden behaald van slechts 11 mijl per uur. Dit hield uiteraard in dat konvooien, waaraan in de meeste gevallen wel 'Liberties' waren toegevoegd, niet snel ler konden gaan dan 11 mijl. Geheel los daarvan waren aan deze schepen veel en ernstige 'kinderziektes' op het gebied van laswerk te bespeuren. De 'Liberties' waren de eerste geheel gelaste grote schepen, hetgeen er helaas toe geleid heeft dal een aantal een vroeg tijdig einde heeft gevonden door op de Atlantische Oce aan bij voorkeur gedurende slecht weer gewoon in tweeën te breken. Hel is een bekend gegeven dat 12% van de 'Liberties' te kam pen had met lasproblemen en dal één op de dertig schepen de neiging vertoonde om te breken. Het werd alarmerend toen in Alaska een 'Liberty', volgepakt met troepen, spon taan in tweeën brak terwijl ze nog aan de kade lag afge meerd. Naar aanleiding hiervan heeft men allerlei verbete ringen aangebracht aan alle bestaande en nog te bouwen Liberties. In 1943 was toch de tijd rijp om te komen tot een nieuw type vrachtschip, dat sneller, economischer en veiUger zou zijn. Het werd de 'Victory'. De KNSM had na de oorlog drie 'Victories' aan haar vloot toegevoegd, mede voor ver vanging van de 40 schepen die in de oorlogsjaren verlo ren waren gegaan. Dat waren het stoomschip 'Baarn', het stoomschip 'Bennekom' en het stoomschip 'Breda'. Schiedam, Maarten Bezuijen Een Ie klas ZOMERRIJTUIG met Colüngs- assen, zoo goed als nieuw, voor 4 personen. (Merk Napoleon). Een VEERWAGEN in zeer goeden staat met nieuw beslag. Een BOERENWAGEN in zeer goeden staat. Een AARDAPPEL- ROOIMACHINE zoo goed als nieuw. Alles te bevragen b^ F. NIEÜWLAND - Smederij - Rijtuigliandei STRAATDIJK - DIRKSLANDT; HEÜI DIEIL8LAND. Heden ontvangen een schoone Coiiectie voor DAJWES en HEEREN. 12106 Verschillende Isie klas fabrikaten tegen vetscllilleBde prijzen. (PaliDgstrap.t) DIRKSLAND. giggen cadeau. Tengevolge van de voeder- sptiaarsplite werden Zaterdag te Meppel op de nisrltt de jqiige bjggen cqdcati |;egeven a^n t|em of Iiaar (Jie er eentje wijde iiebben. 't Qntbreeltt pr nog maar aan, dat de bees- jes ooIj gratis gebradeji (liMis gebraclit wor den I Meel ran lieide ma^lit tnen te Zuidwolde (Dr.), om het als veevoeder in den handel fe brengen. Een advertentie, die genoeg zegt. Var- Itensvoer. Wegens verboden uitvoer te Icoop 25,000 Kg. gezouten vleesch ais varltensvoer k 10 cent per Kg. afgehaald. Te zien en te bevragen bij J. Kemeiing, Haagweg 487, Loosduinen. Een landbouwer in N. Brabant slachte 6 biggetjes en voerde ze aan de andere var- Icens. In de herbergen aldaar wordt om biggen gebijjart. 't Zijn toch yel abnormale tijden. Hebt gij niets vergeten Te Haarlem heeft begin volgenden maand weer de openbare vprliooping plaats yan de voorwerpen, ach tergelaten in de trpiheji der H. IJ. S. Al. JMerlf- waardlg genoeg stjigt het aantal vergeten pwpittie* en w^ndelstojtlfen steeds ep is het ditmaal gestegen op 350O en 8000. Baven,dfen een zeer groot aantal kleeding- stukken, gouden en zilveren voorwerpen, alsmede 6'/, dozijn tennisballen en 125 pond peper I STELIENDAM. 27 Augustus. Poor de gar- naienvissehers die aan de pellerijen leveren, werd gedeeltelijlc 4 en 5 dagen gevischt, met rangsten van ;0 tot 100 kg. per vaartuig De prfls was 20 cent per kg. Voor de zouterij werd slechts 2 dagen gevischt, tegen II cent wr kg. Eigenliefde maakt den mensch altijd vol zorg en vrees niof voor anderen, maar voor zich zelf. JWIDDELHARNIS, 9 Augustus, Op de Cen trale groenten- en fruitveiling werd heden besteed voor pronkboonen (witte) 2e srt, overzee 16 et., overland en binnen), fabrieken 17 c, stokspercieboonen zonder draad 2e srt. overzee en binnenl. fabrieken 21 c(. binnen!, 16 et., stamspercieboonen Ie srt. binnenl. 17 c, Wagenaarsboonen 2e srt. overzee 18 et., alles per kg, meloenen 45 c. per sluk,char lotte-uien f 14 voor overzee en f 14 voor overland, selderij 10 c, appelen C c, dito yellow transparant 20 et,, witte kool 4 et., roode kooi 6 c, Noord-Hoil. suikerperen 10 c, dirkjesperen 12 c. alles per kiloafval dirk jespeeren 40 c. per mand, OUDDORP. Donderdagavond had hier een ongeval plaats, dat best afgeioopen is. Een voer hooi van den landbouwer C. Tanis werd naar huis gereden, toen een der twee paarden bij de fabriek Eendracht op hoi sloeg, het dier is nog altijd bang van het fluiten, dat de stoommachine daar in het voorjaar deed. Het tweede paard begon fe slaan en nu moes ten de twee mannen, die op de wagen zaten, er af, wat hen gelukte. De paarden holden door, draaiden den hoek om en de wagen reed tegen hek, deur en huis van j. Komte- bedde aanhet voer hooi sloeg om en met het onderstel van de wagen, renden de die ren, dicht langs de armenhuizen naar de boer derij, waar zij met een harden slag tegen de schuur tot stilstaan kwamen. Een wonder was het, dat geen enkel kind zich op den weg bevond, toen het ongeluk plaats had. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Schipper de W. had bij het uit de kaai gaan het ongeluk dat de giek van zijn schip tegen de mast van een aan het hoofd liggende motor kwam zoodat de giek uitglijde en onder de lier schoot waardoor hij werd verhinderd verder te zeilen, iMet eenige materieele schade liep dit ongeluk echterat. Wegens de broodschaarschte hebben de arbeiders van de dorschmachine alhier het werk gestaakt. Naar men verneemt heeft de' Burgemeester nu verzocht om een tweede aanvullingsbroodkaart te mogen uitreiken ge durende den tijd dat de dorschmachine werkt, Alhier is een hoeveelheid Regeerings- kaarsen en schemerlichten gearriveerd die bij een v(jflai winkeliers, zonder bon ver krijgbaar zijn, NIEUWE TONGE De ziekte onder de var kens gaat steeds voort, eerst kwam de ziekte veel voor m onze naburige gemeente Her kingen, thans ook bij ons. Dezer dagen moest een varken 's avonds Iaat nog uit nood wor den geslacht. Alhier komen onder de aardappelen bij het rooien zooveel rotten voor dat vele arbei ders hun werk hebben gestaakt om de aard appelen eerst uit te laten zieken PUBLIKATIE VAN DE VERENIGING STREEKMUSEUM, KERKSTRAAT, SOMMELSDIJK. E.Bl,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 8