Burgemeester wil verlengd fietspad bij Flaauwe Werk ^-^'s Ja- Modevakschooi ma
De Koninklijke Nederlandsche
Stoomboot Maatschappij
mm m imwmimmmm m mmw
Advertenliën,
RIJWIELEN
Verloop KLAVEliS
iülifei GilOÉfE!
Sing-in Ned.
Herv. Kerk
Langstraat
Antirevolutionair
EIIAtlUEfl-tüSI^
Mevrouw Van de Velde-de Wilde uit 'wens' in webcolumn kort voordat omvangrijke werkzaamheden aan zeewering beginnen
Webcolumn
Abrupt
Frustreren
90 jaar geleden
24 Augustus tot
7 September 1917
IN HOC SIGNO VINCES
OrgOMn
Voorspoedig geboren
Janneffe Saafcje,
dochter van K. TANIS.
T. TANIS-Algkba.
OÜDDÓRP. 7 Augst. 1917. 12856
RIJTUICEN TE KOOP. i
J. P. NIEÜWUND Fz.
Verkocping bij inschrijvijig van een
meed Luceroe Klaverfl, on
geveer groot 150 Voornsche Roeden,
gelegen in den polder DIRKSLAND,
genaamd Bloemendaal, aan de Philips-
hoofjesweg, om éénmaal te maaien,
Betaling op 1 NOVEMBER 1917.
InschrijviDgsbiljetten, gesteld op ze
gel van 50 cent, 'ulterltjk cp
Maandag, ftS >fngasi<us a.s.
in te leveren bij dtn Voorzitter van
den polder Dirksland. 12849
DIRKSLAND, den 8 Augustus 1917.
Het Bestuur van den polder Dirksland,
De Secretaris, De Voorzitter,
J. ROOIJ. G. BOSSCHIETER.
I. DE WINTER &70NEN,
Onde Tong-e,
besteden hoogo pryzen voor $ïnde
Meubelea, Gedragen kipe
ren, Anffc|Dltelten enz, 12686
Door dezen geet ik ÜEdelen keiinis
dat vanaf heden door mij wordt ver
vaardigd iP soort
CHAMPAGNE PILS
Hopende met Uv? gevpaardeerde or
ders vereerd te worden. 1291(3
Ikleefd aanbevelend,
GEMENGD NIEUWS.
VISSCHERIJ.
MARKTBERICHTEN.
PLAATSELIJK NIEUWS
PAGINA 8
VRIJDAG 7 SEPTEMBER 2007
^5 <-^ 7 7 7 ^nniiwrino-hpmrt'np'n KAPELLE-Modevakschool j^ ^jg^g modevakschool ei
GOEDEREEDE/OUDDORP Burgemeester Ger van de
Velde-de Wilde van Goedereede wil dat het fietspad op de
zeedijk het Flaauwe Werk wordt doorgetrokken. Zij lan
ceert dit opzienbarende voorstel net nu het waterschap
Hollandse Delta op het punt staat te beginnen met de
versterking van deze zeewering: woensdag heeft staatsse
cretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat het
startsein gegeven voor het omvangrijke project, dat circa
20 miljoen euro kost.
Door Gert van Engelen
De werkzaamheden moeten
ervoor zorgen dat het Flaau
we Werk straks niet meer een
zwakke schakel is in de Neder
landse kust. Bij een superstorm
die zich eens in de vierduizend
jaar voordoet, zou deze zeewe
ring bij Ouddorp de beukende
golven niet kunnen weerstaan.
Maar door de asfaltdijk zo'n
drie meter op te hogen en door
haar landinwaarts dertig meter
te verbreden met een binnen
dijk, wordt het Flaauwe Werk
veiliger gemaakt voor extreme
golfbelasting en overstromin
gen.
Aan dit project is een uitgebrei
de inspraakprocedure vooraf
gegaan en de voorbereidingen
zijn al jaren gaande. Om na de
zomer, volgende week dus, "op
tijd" te kunnen beginnen, zijn
begin dit jaar zelfs over een
lengte van 1500 meter alvast
bomen en struiken gekapt,
tussen de Noordweg en de
Westerweg. Dit is plek waar de
dijkversterking wordt uitge
voerd. Voor het verhogen van
het Flaauwe Werk alleen al is
300.000 tot 400.000 kubieke
meter zand nodig.
In haar column 'Goede rede'
op de gemeentelijke website
schreef burgemeester Van de
Velde onlangs opgetogen over
de aanstaande werkzaamhe
den, die in oktober 2008 wor
den afgerond. Zij herinnerde
eraan dat de provincie Zuid-
Holland, het waterschap en de
gemeente Goedereede in juni
een officiële uitvoeringsover
eenkomst tekenden. "Als bur
gemeester van een gemeente
met meer dan twintig kilome
ter strand", stelt zij voorop in
haar webcolumn, "vind ik het
natuurlijk geweldig dat de pro
vincie de kust als speerpunt
van het beleid aanmerkt."
Daarna uit zij een vurige wens:
trek alstublieft het fietspad
door
Zij .schrijft: "Het zou prachtig
zijn om van iets nuttigs als een
dijkversterking ook iets aange
naams te maken. Dat kan als
het fietspad dat aan het eind
van het Flaauwe Werk stopt,
verder wordt doorgetrokken.
Dat is zowel aan de strandzijde
als door het duingebied moge
lijk. Met een fieLspad door dit
prachtige gebied neemt de
beleving van natuur en land
schap in onze méér dan mooie
gemeente enorm toe."
Mevrouw Van de Velde meldt
ten slotte dat het college van B
en W al heeft besloten "snel"
een onderzoek naar de moge
lijkheden te houden en sluit af
met: "Maar daarvoor hebben
we wel het enthousiasme nodig
van andere partijen, zoals pro
vincie en waterschap. Aan ons
zal het niet liggen..."
Op zich is het idee van de
burgemeester niet zo onlo
gisch. Het fiets- en voetpad
op het Flaauwe Werk eindigt
nu onaangekondigd nogal
abrupt. De paden buigen af
naar de Noordweg en worden
pas in de buurt van de vuurto
ren vervolgd.
Wie een tijdje toekijkt op de
plek waar het fietspad ophoudt,
ziet recreanten die niet thuis
zijn in het gebied, verbaasd
stoppen, dralen, om zich heen
kijken en vervolgens het duin
afrijden. Ze snappen er zicht
baar niets van.
Maar de hartenwens van de
burgemeester bevreemdt. Het
gemeentebestuur van Goeder
eede was in de afgelopen jaren
op de hoogte van en volop
betrokken bij de ingrijpende
plannen voor het Flaauwe
Werk. Waarom komt de bur
gemeester op het allerlaatste
moment met haar voorstel,
dat ogenschijnlijk beter tegelijk
met de komende werkzaam
heden had kunnen worden
uitgevoerd? En in welke mate
is het college van Goedereede
eigenlijk bereid financieel bij
te dragen aan het verlengde
fietspad?
Het Eilanden-Nieuws legde de
vragen voor aan mevrouw Van
de Velde. Via haar voorlichter
Bert Brand liet zij weten dat
haar idee al ouder is, maar
niet eerder ingediend kón
worden. Letterlijk luidt haar
reactie: "De versterking van de
zwakke schakel bij het Flaauwe
Werk betekent een grote kwa
liteitsimpuls. Er komt ook een
fietspad over de nieuwe kust-
versterking met een prachtig
uitzicht. Dat fietspad stopt nu
aan de westkant helaas bij het
einde van de kustversterking.
Het idee om het fietspad uit
te breiden bestond al langer,
maar moest wachten tot dé
plannen van het Flaauwe Werk
definitief waren, om deze niet te
frustreren."
Een voorstel voor het verbin
dend tietspad tussen het Haau-
we Werk en het fietspadentra
ject bij de vuurtoren wordt nu
op het gemeentehuis uitge
werkt, vervolgt Van de Velde.
"Het is dus nog niet bekend
wat de kosten zijn en of de
middelen daartoe ter beschik
king komen. Het realiseren
van het fietspad zou echter een
prachtige kroon op de nieuwe
kustversterking zijn, en een
enorme aanwinst voor de gas
ten die onze mooie gemeente
per fiets willen verkennen."
En het waterschap Hollandse
Delta? Deelt dat het enthou
siasme van de burgemeester?
Nadat de krant eerst heeft
moeten uitleggen dat het een
serieus idee van het college is
Fietsende vakantiegangers zijn bij
het einde van het fietspad op hel
Flaauwe Werk aangekomen en rij
den het duin maar af Het fietspad
houdt nu otiaangekondigd op Ier
hoogte van de Noordweg. De bur
gemeester van Goedereede wil het
doorgetrokken zien tot aan de vuur
toren. {Foto Gert van Engelen)
en niet slechts een verzoek van
een burgemeester waar verder
weinig actie aan hangt, komt
de afdeling planvorming aar
zelend met deze ambtelijke ver
klaring: "Als waterschap zien
we met belangstelling uit naar
het initiatief van de gemeente
en in beginsel staan we daar
positief tegenover"
KAPELLE - Modevakschool
Ria in Kapelle viert as. cur
susjaar haar ^mtigjang
jubileum. Aan deze mode-
Vakschool is het mogelijk
om de cursus Hoedenmo-
diste te volgen en dit met
een examen af te sluiten.
Tiidens deze cursus leer je
met alle hoeden materialen
een hoed te maken in diver
se modellen.
Ook kan men leren patrooiite-
kenen en de getekende model
len leren vervaardigen.
U maakt dan passende kleding
voor uzelf of iemand anders.
Ook deze cursus kan met een
examen worden afgesloten.
Deze opleiding bestaat uit
verschillende gradaties zoals
Beginners, Gostumière, Cou
peuse, Modevaktekenen en
Lerares.
Tijdens deze opleidingen
werkt men in eigen tempo en
op eigen nivo, men wordt indi
vidueel begeleid.
Ook is het mogelijk om naailes
te volgen. Er wordt lesgegeven
in kleine groepen zowel over
dag als 's avonds.
Naast al deze activiteiten wor
den er ook workshops gegeven
in hoedenmaken en corsages
maken.
Is het niet mogelijk om elke
week les te volgen dan is de
zwerfkaart nog een optie.
Er wordt lesgegeven in een
lichte gezellige gelijkvloerse
ruimte met uitzicht op de tuin.
Er zijn een aantal naaimachi
nes en een lockmachine aan
wezig evenals strijkapparatuur,
maar er mag ook op de eigen
machine gewerkt worden.
Ook diverse maandbladen met
modellen mogen gebruikt wor
den.
Door de jarenlange ervaring
is deze modevakschool een
begrip geworden in de omge-
Ria volgt zelf nog steeds bij
scholingscursussen om goed
bij te blijven in het vak.
Zo is zij zich nu aan het verdie
pen op lingeriegebied.
Er wordt lesgegeven met de
methode Cuppens-Geurs aan
diegenen die patroontekeke-
nen volgen.
Meer info is er te vinden op
www.modevakschoolria.nl of
via telefonisch contact op num
mer (0113) 342944.
LANGSTRAAT - Op vrijdag
avond 14 september wordt in de
Ned.. Herv. Kerk te Langstraat
(1 km. voorbij Achthuizen) de
jaarlijkse sing-in gehouden.
De aanvang is 19.30 uur Deze
sing-in wordt georganiseerd
door de Stuurgroep onder
houd Ned. Herv. Kerk Lang
straat en de Evangelisatiecom
missie van de Ned. Herv. Kerk
te Ooltgensplaat. Er wordt
medewerking verleend door
de muziekgroep 'Klein Glo
ria' en er is veel samenzang.
Het thema van deze avond
is: 'Wat neem je mee op reis?'
In de pauze is er koffie, thee
of frisdrank wat bij mooi weer
buiten genuttigd kan worden.
Er wordt een collecte gehou
den voor het onderhoud van
het kerkgebouw.
Ook het mooie passagiers
schip 'Van Rensselaer'
kwam niet verder dan de
pieren van IJmuiden, daar
liep het schip op een mijn
en werd bij de Zuiderpier
aan de grond gezet. Na de
explosie kreeg de kapitein
een hartaanval en over
leed enkele ogenblikken
later. Toen het schip door
de bemanning was verlaten
werd het door Duitse vlieg
tuigen gebombardeerd en
wel zo erg dat een bergings
poging totaal geen zin meer
had.
~3~
De vrachtvaarders 'Titus' en
'Irus' kwamen er beter van
af Beide schepen hadden als
lading fl.l66 miljoen aan goud
van de Nederlandsche Bank
aan boord en zij slaagden er in
om Engeland te bereiken. Het
waren deze schepen waarover
we in mei jl. schreven toen de
'Loodsboot 19' voor Vlaardin-
gen op een mijn liep en daar
ter plaatse zonk.
Van de varende KNSM-vloot
waren 76 schepen met in totaal
247.000 ton draagvermogen
ter beschikking van de geal
lieerde oorlogvoering, maar
direct werden er al 33 schepen
vrij gehouden voor verhuur
aan het 'Britisch Ministry of
Shipping'.
Drie passagiersschepen van de
KNSM kregen een bijzondere
taak: de 'Colombia' werd op
8 november 1940 gevorderd
door de Koninklijke Marine
om in Nederlands-Indië dienst
te doen als onderzeeboot-moe-
derschip.
De 'Costa-Rica' werd in april
1940 aangewezen voor de eva
cuatie van geallieerde troepen
uit Griekenland en de 'Stuy-
vesant' werd op 24 juli 1940
in Falmouth gevorderd door
de Koninklijke Marine om als
depotschip dienst te doen.
Dat heeft het schip gedaan
tot augustus 1941. Gedu
rende de oorlogsjaren 1939-
1945 waren er vele verliezen
van schepen en opvarenden.
Van deze maatschappij zijn
40 schepen niet meer terug
gekeerd.
Het stoomschip 'Titus' kwam
als eerste Nederlandse vracht-
vaarder terug uit de oorlogsja
ren.
Voor de 40 vrachtschepen en
de drie passagiersschepen die
de KNSM na de oorlogsjaren
nog over had, was er genoeg
werk te doen aangaande de
wederopbouw van Nederland.
Ruim 102.000 ton draagver
mogen stond ter beschikking
voor vervoer over water.
In 1946 werd de bezitsvorming
van de schepen beëindigd en
werd er een begin gemaakt
met het herstel van de voor
oorlogse lijndiensten, zowel in
Europa als in de West.
In 1941 was men in de Ver
enigde Staten begonnen aan
de seriebouw van een zoge
naamd 'emergency'- type
koopvaardijschip, bekend als
'Liberty'- schip. In de lente
van 1941 verloren de geaUi-
eerden meer dan 815.000 ton
aan scheepsruimte binnen 8
weken tijd! Tegen het einde
van dal jaar waren zo'n 750
schepen vernietigd met bijna
3 miljoen ton scheepsruimte.
De enige oplossing om de aan
voerlijnen naar de vele fronten
De Kroonvlag van de KNSM.
in stand te houden was: meer
schepen bouwen dan er wer
den vernietigd. De verliezen
van de geallieerden bedroe
gen in de eerste helft van 1942
al meer dan 1200 schepen met
meer dan 6 miljoen ton draag
vermogen. Hoe kan men dan
verwachten dat in één land
tenminste 12 miljoen ton aan
scheepsruimte zou worden
gebouwd in een jaar tijd? Het
menselijk vernuft en de onge
looflijke inspanning van die
mens gaven hel antwoord:
in 1943 werd een totaal van
19 miljoen ton aan draagver
mogen als nieuwbouw aan
de vloot toegevoegd. Dat het
mogelijk was op 12 novem
ber 1942 een geheel afge
bouwd schip van bijna 11.000
ton onder de naam 'Robert
E. Peary' te water te laten,
wordt bijna onvoorstelbaar als
men weet dat deze stapelloop
plaatsvond 4 dagen 15 uren
en 28 minuten nadat haar eer
ste kielplaat was gelegd! Dit
schip was een exemplaar van
het 'Liberty'- type, waarvan er
De 'Lodewijk van Nassau', gebouwd in 1913 in Glascow,was 105 meter lang en uitgerust meteen B cil. TE. stoom
machine en had een accommodatie voor 20 passagiers. Op 20 april 1916, tijdens de reis van Chili naar Rotterdam,
liep het schip bij de Galloper op een mijn en ging geheel verloren.
tussen 1941 en 1945 meer dan
2700 zijn gebouwd. Naast de
opgave deze aantallen sche
pen te bouwen, bestond er het
probleem de voortstuwings
installaties op lijd 'mee te
bouwen'. Men koos voor een
Triple-expansiemachine van
2500 PK, waarmee een maxi
mum snelheid kon worden
behaald van slechts 11 mijl
per uur. Dit hield uiteraard in
dat konvooien, waaraan in de
meeste gevallen wel 'Liberties'
waren toegevoegd, niet snel
ler konden gaan dan 11 mijl.
Geheel los daarvan waren aan
deze schepen veel en ernstige
'kinderziektes' op het gebied
van laswerk te bespeuren. De
'Liberties' waren de eerste
geheel gelaste grote schepen,
hetgeen er helaas toe geleid
heeft dal een aantal een vroeg
tijdig einde heeft gevonden
door op de Atlantische Oce
aan bij voorkeur gedurende
slecht weer gewoon in tweeën
te breken.
Hel is een bekend gegeven dat
12% van de 'Liberties' te kam
pen had met lasproblemen en
dal één op de dertig schepen
de neiging vertoonde om te
breken. Het werd alarmerend
toen in Alaska een 'Liberty',
volgepakt met troepen, spon
taan in tweeën brak terwijl
ze nog aan de kade lag afge
meerd.
Naar aanleiding hiervan
heeft men allerlei verbete
ringen aangebracht aan alle
bestaande en nog te bouwen
Liberties. In 1943 was toch
de tijd rijp om te komen tot
een nieuw type vrachtschip,
dat sneller, economischer en
veiUger zou zijn. Het werd de
'Victory'.
De KNSM had na de oorlog
drie 'Victories' aan haar vloot
toegevoegd, mede voor ver
vanging van de 40 schepen
die in de oorlogsjaren verlo
ren waren gegaan. Dat waren
het stoomschip 'Baarn', het
stoomschip 'Bennekom' en het
stoomschip 'Breda'.
Schiedam, Maarten Bezuijen
Een Ie klas ZOMERRIJTUIG met Colüngs-
assen, zoo goed als nieuw, voor 4 personen.
(Merk Napoleon).
Een VEERWAGEN in zeer goeden staat
met nieuw beslag. Een BOERENWAGEN
in zeer goeden staat. Een AARDAPPEL-
ROOIMACHINE zoo goed als nieuw.
Alles te bevragen b^
F. NIEÜWLAND - Smederij - Rijtuigliandei
STRAATDIJK - DIRKSLANDT;
HEÜI DIEIL8LAND.
Heden ontvangen een schoone Coiiectie
voor DAJWES en HEEREN. 12106
Verschillende Isie klas fabrikaten tegen
vetscllilleBde prijzen.
(PaliDgstrap.t) DIRKSLAND.
giggen cadeau. Tengevolge van de voeder-
sptiaarsplite werden Zaterdag te Meppel op
de nisrltt de jqiige bjggen cqdcati |;egeven
a^n t|em of Iiaar (Jie er eentje wijde iiebben.
't Qntbreeltt pr nog maar aan, dat de bees-
jes ooIj gratis gebradeji (liMis gebraclit wor
den I
Meel ran lieide ma^lit tnen te Zuidwolde
(Dr.), om het als veevoeder in den handel
fe brengen.
Een advertentie, die genoeg zegt. Var-
Itensvoer. Wegens verboden uitvoer te Icoop
25,000 Kg. gezouten vleesch ais varltensvoer
k 10 cent per Kg. afgehaald.
Te zien en te bevragen bij J. Kemeiing,
Haagweg 487, Loosduinen.
Een landbouwer in N. Brabant slachte 6
biggetjes en voerde ze aan de andere var-
Icens. In de herbergen aldaar wordt om biggen
gebijjart.
't Zijn toch yel abnormale tijden.
Hebt gij niets vergeten Te Haarlem heeft
begin volgenden maand weer de openbare
vprliooping plaats yan de voorwerpen, ach
tergelaten in de trpiheji der H. IJ. S. Al. JMerlf-
waardlg genoeg stjigt het aantal vergeten
pwpittie* en w^ndelstojtlfen steeds ep is het
ditmaal gestegen op 350O en 8000.
Baven,dfen een zeer groot aantal kleeding-
stukken, gouden en zilveren voorwerpen,
alsmede 6'/, dozijn tennisballen en 125
pond peper I
STELIENDAM. 27 Augustus. Poor de gar-
naienvissehers die aan de pellerijen leveren,
werd gedeeltelijlc 4 en 5 dagen gevischt, met
rangsten van ;0 tot 100 kg. per vaartuig De
prfls was 20 cent per kg. Voor de zouterij
werd slechts 2 dagen gevischt, tegen II cent
wr kg.
Eigenliefde maakt den mensch altijd vol
zorg en vrees niof voor anderen, maar
voor zich zelf.
JWIDDELHARNIS, 9 Augustus, Op de Cen
trale groenten- en fruitveiling werd heden
besteed voor pronkboonen (witte) 2e srt,
overzee 16 et., overland en binnen), fabrieken
17 c, stokspercieboonen zonder draad 2e srt.
overzee en binnenl. fabrieken 21 c(. binnen!,
16 et., stamspercieboonen Ie srt. binnenl. 17
c, Wagenaarsboonen 2e srt. overzee 18 et.,
alles per kg, meloenen 45 c. per sluk,char
lotte-uien f 14 voor overzee en f 14 voor
overland, selderij 10 c, appelen C c, dito
yellow transparant 20 et,, witte kool 4 et.,
roode kooi 6 c, Noord-Hoil. suikerperen 10 c,
dirkjesperen 12 c. alles per kiloafval dirk
jespeeren 40 c. per mand,
OUDDORP. Donderdagavond had hier een
ongeval plaats, dat best afgeioopen is. Een
voer hooi van den landbouwer C. Tanis werd
naar huis gereden, toen een der twee paarden
bij de fabriek Eendracht op hoi sloeg, het
dier is nog altijd bang van het fluiten, dat
de stoommachine daar in het voorjaar deed.
Het tweede paard begon fe slaan en nu moes
ten de twee mannen, die op de wagen zaten,
er af, wat hen gelukte. De paarden holden
door, draaiden den hoek om en de wagen
reed tegen hek, deur en huis van j. Komte-
bedde aanhet voer hooi sloeg om en met
het onderstel van de wagen, renden de die
ren, dicht langs de armenhuizen naar de boer
derij, waar zij met een harden slag tegen de
schuur tot stilstaan kwamen. Een wonder was
het, dat geen enkel kind zich op den weg
bevond, toen het ongeluk plaats had.
STAD AAN 'T HARINGVLIET. Schipper de
W. had bij het uit de kaai gaan het ongeluk
dat de giek van zijn schip tegen de mast
van een aan het hoofd liggende motor kwam
zoodat de giek uitglijde en onder de lier
schoot waardoor hij werd verhinderd verder
te zeilen, iMet eenige materieele schade liep
dit ongeluk echterat.
Wegens de broodschaarschte hebben de
arbeiders van de dorschmachine alhier het
werk gestaakt. Naar men verneemt heeft de'
Burgemeester nu verzocht om een tweede
aanvullingsbroodkaart te mogen uitreiken ge
durende den tijd dat de dorschmachine werkt,
Alhier is een hoeveelheid Regeerings-
kaarsen en schemerlichten gearriveerd die
bij een v(jflai winkeliers, zonder bon ver
krijgbaar zijn,
NIEUWE TONGE De ziekte onder de var
kens gaat steeds voort, eerst kwam de ziekte
veel voor m onze naburige gemeente Her
kingen, thans ook bij ons. Dezer dagen moest
een varken 's avonds Iaat nog uit nood wor
den geslacht.
Alhier komen onder de aardappelen bij
het rooien zooveel rotten voor dat vele arbei
ders hun werk hebben gestaakt om de aard
appelen eerst uit te laten zieken
PUBLIKATIE VAN DE VERENIGING STREEKMUSEUM, KERKSTRAAT, SOMMELSDIJK. E.Bl,