Luisteren
Kerk
diensten
leLege
EIIAI1DEI1-I1IEUW5
LITIE
Waarop moet
ik wachten om
tot Christus te
komen (5)
Kan ik zeker
zijn van mijn
zaligheid?
Ophalen oud
papier Stellen-
dam
Eerste lustrum
Zierikzee vocaal
s
EIIAtlDBI-niEUWS
Spreken
En nu luisteren
Wat is de fout?
Echt luisteren
Zondag 9 september 2007
0900-8844
Klaagster mee op
snelheidscontrole
Politie onderzoekt
verkoper van messen
PAGINA 2
VRIJDAG 7 SEPTEMBER 2007
Ethiek
Dat doen we allemaal. Luis
teren behoort evenzeer tot de
omgang met elkaar als spre
ken. Er is tussen beide wel enig
verschil, om niet te zeggen een
groot verschil. Spreken doe je
om naar de ander over te bren
gen wat je denkt, wat je voelt,
watje wilt. Bij spreken ben ik
zelf subject of wel onderwerp.
Ik richt me tot de ander, of
de anderen. Ik wil iets over
brengen. Een beetje plechtig
gezegd: ik wil met de ander
communiceren. Dus hem of
haar doen delen in mijn inzich
ten, gevoelens of ervaringen.
Er is tussen deze drie genoem
de woorden wel enig verschil.
Niettemin betekent het spre
ken over een van de drie, dat ik
de ander wil betrekken in mijn
beleving; hetzij het gaat om de
beleving van inzichten, van wat
ik ervaren heb of hoe ik dingen
aanvoel.
Spreken is iets met de
ander willen delen
Spreken is een vorm van
contact zoeken met de ander
en iets met hem delen door
mee te delen.
Deze overwegingen bete
kenen niet dat we ons de
communicatieve relatie altijd
bewust zijn. Als we wat dieper
nadenken over spreken, kun
nen we er niet omheen dat we
de ander zoeken door hem in
ons leven te betrekken; en ook
door onszelf in zijn of haar
leven een plaats te geven.
Drie niveaus waarop je
kunt spreken
We weten allen wel dat
er verschillende niveaus zijn
waarop we met of tot de ander
kunnen spreken. Ik noem er
een paar: een alledaags praat
je, praten over de dingen van
de dag. Dieper (of hoger) gaat
het gesprek over hoe wij het
leven beleven en hoe wij op
onderscheiden gebeurtenissen
reageren; dus over onze erva
ringen.
Om niet meer te noemen ga
ik nu direct naar het hoogste
niveau. Sommige lezers willen
misschien liever van het diep
ste niveau spreken: dat is over
de dingen, de ervaringen, het
bedenken van onze geest. Voor
velen hoort daarbij het geloof,
de beoefening daarvan, de
moeiten en de strijd.
Ik ben me ervan bewust dat
deze driedeling erg schetsma
tig is. Er zit nog wel het een en
ander tussen de verschillende
lagen. Ter wille van de herken
baarheid beperk ik met tot de
drie genoemde lagen. Wie op
welk niveau van de drie ook
spreekt, wil de ander deel
genoot maken - u kunt ook
zeggen: doen delen - in wat
de spreker beleefd of bedacht
heeft; in zijn ervaring en waar
dering van de dingen.
Dit zal duidelijk zijn. Nog
maals, er zijn verfijningen aan
te brengen of meer details te
melden. Toch zal het duidelijk
zijn dat spreken van de spreker
uitgaat (die noemen we dan het
subject) en bedoeld is om in het
leven van de ander met het uit
te spreken verhaal (de mede
deling) binnen te komen.
Wat kunnen we nu tegen
deze achtergrond van luiste
ren zeggen? Het eerste moet
wel zijn dat luisteren gericht is
op het spreken van de ander.
Luisteren is het kanaal waar
door het spreken van de ander
bij ons binnenkomst. U kunt
ook zeggen: ons hoofd en hart
bereikt.
Gebeurt dat altijd? U kunt
ook wel de uitdrukking: hij of
zij is een slecht luisteraar. Dat
wil zeggen de ander, de aan
gesprokene, vangt waarschijn
lijk wel de woorden op, maar
verwerkt de inhoud niet zoals
die bedoeld is. Er is soms een
blokkade in het luisteren. Dan
komt de echte, de eigenlijke
bedoeling van het gesprokene
niet over. De aangesprokene
heeft dan de woorden wel ver
staan, maar de bedoeling van
het gesprokene niet tot zich
genomen. Zeg maar: niet opge
pikt en dus ook niet verwerkt.
Drie groepen luisteraars
Laat ik cfe luisteraars ook in
drie groepen onderscheiden.
Daar zijn luisteraars die gericht
zijn op de bedoeling van het
gesprokene en dus ook van de
spreker. Zij zijn uit op echte
communicatie, op het contact
met de ander door het gespro
kene op zich te laten inwerken
en door het in zijn betekenis en
intentie te verwerken.
Er zijn ook mensen die
alleen de woorden horen,
maar niet echt bereid zijn om
de bedoeling van het gehoorde
aan te vóélen noch te verwer
ken. Zij passen het gehoorde
in hun gedachten - zeg leefwe
reld - in en 'gaan er dan mee
aan de haal'.
Waarop moet ik wachten om
tot Christus te komen? Kan ik
dan komen zoals ik ben? Nee,
nooit. Dat is een geheim. Mag
ik komen zoals ik ben? Ja, dat
wel! En als ik dan meer mee
breng? Dan is dat geen komen
tot Christus. Je komt alleen met
lége handen. Zoals ds. Smits
tegen me zei, jaren geleden,
toen ik aan hem vroeg: "Domi
nee, wat is nu geloof?" Toen zei
hij, "Dan sta je met lege han
den". Ik had toen een boekje
gelezen van Horatius Bonar:
'Gods weg van vrede'. De Heere
heeft het willen gebruiken om
mij te laten zien dat alle ernst
om te willen geloven, al mijn
pogingen om me te bekeren,
vijandschap was tegen God. Al
mijn bidden buiten Christus,
daar moest ik aan sterven. In
dat boekje staat het zo: "Door
de wet aan de wet leren sterven,
door het lichaam van Christus.
Opdat ik die gerechtigheid
zou ontvangen die in Hém is.
Ga naar Jezus alleen, dan is er
een fontein geopend voor het
huis van Israël, voor het huis
van David en voor de inwo
ners van Jeruzalem, die Hem
gekruisigd hadden door hun
ongeloof. Tegen de zonde en
tegen de onreinheid". Zo komt
de Heere tot ons in de verkon
diging van Zijn Evangelie. Zo
dichtbij, wie we ook zijn en wat
we ook gedaan hebben. "Nabij
u is het woord, in uw mond en
in uw hart." Dat woord moet
in het hart gezaaid. "En wee
degene die het uitwerpt door
zijn ongeloof", zegt Calvijn.
"Het woord wordt in het hart
gezaaid en het is niet vrijblij
vend. Zoals elke prediking
welmenend is. Niet alleen een
proclamatie van het heil voor
zondaren vanwege het werk
van de Heere Jezus Christus,
vanwege het werk van een drie-
enig God. Maar ook een con
frontatie met je vijandschap en
met je goddeloos bestaan. Dat
de Heere zulken wil hebben
zoals ze zijn en dat Hij vijan
den verzoent met Hem en god-
delozen rechtvaardigt".
Maar wat is nu geloven? Is het
iets heel speciaals? Let wel, het
is niet de Heilige Géést in ons
Die gelooft. De Geest wérkt
het geloof wél. Maar het is een
daad van de menselijke ziel
dóór het werk van de Heilige
Geest. Het geloof is een wer
king Gods. Het geloof is niets
anders dan het uitgaan uit
jezelf vandaan, gericht op de
beloften van het Evangelie en
di'e voor waar aannemen. God
niet langer voor een leugenaar
houden maar voor een gewil
lige God houden, een nodigen
de God, een God die aan deze
zijde van het graf vol barm
hartigheid en hefde tegenover
verloren zondaren wil zijn. Dit
is geloven: vertrouwen, toe
stemmen, amen zeggen op de
belofte, de belofte van het heil.
Maar ook amen zeggen op je
verlorenheid. Zoals het Woord
L
Christelijk streel<blad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eiianden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middeiharnis. Langeweg 13, Sommeisdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tei. (0187)471020
E-mail:aigemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zakeiijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359
REDACTIE
hoofdredacteur: J.Villerius, tel. (0187)471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vöör 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 342001108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
dat zegt, datje verloren ligt en
ongelovig bent. Daar wil de
Heere ons op richten.
En al die andere wegen die
wij zoeken, zijn omwegen. De
Heere kan ze wel omwenden,
"maar kies nu de kortste weg",
zegt Van der Groe. Kies nu de
kortste weg. Wees nu niet een
toegekeerd, een bijgekeerd,
een omgekeerd mens, iemand
die zich erbij schaart met een
smokkelweggetje. Maar wees
nu een goddeloze, die door
God wordt genodigd om te
komen zoals je bent, een god
deloze zondaar, een vervloekte
zondaar. Heere, ik kom tot U
omdat er geen andere weg is.
Tranen helpen me niet, berouw
kan ik niet voortbrengen, mijn
werken zijn verdoemelijk. Ik
moet de Heere Jezus hebben.
Hem alleen als mijn Heiland
en mijn Borg. Dat is het ver
trouwen en die toe-eigening
waardoor je zo allernauwst
aan Hem verbonden mag wor
den in de oefeningen van het
geloof
Wedergeboorte, dat is géén
toeleidende weg. Wat is weder
geboorte dan? Dat je mag
gelóven in de Heere Jezus. Dan
pas word je wedergeboren,
niet eerder. Het geloof is uit de
liefde werkende en komt uit
de wedergeboorte op. Weder
geboorte, daar zijn we lijdelijk
in, maar wat het geloof betreft,
is er sprake van een werkzaam
heid. Die twee zijn één en er
is in üjdsorde géén verschil.
Scheidt die twee dan ook niet
van elkaar, zoals theologise
rend zoveel wordt gedaan. De
Heere werpt het zaad van het
geloof in het hart, en zodra
de Heere het geloof werkt, ga
je uit naar Hem. Al is het nog
zo zwak en bevend. Dan kun
je niet meer zonder de Heere
leven. Dan zal de Heere steeds
meer het geloof sterken, datje
de blijdschap mag vinden in
Hem, datje de vrijmoedigheid
mag vinden in Hem en dat je
ook vanuit de verzekering van
het geloof (dat is wat anders dan
de verzekering van het gevoel)
mag toegaan tot de troon der
genade, tot het heiligdom waar
Christus is, en datje troost mag
putten uit Zijn werk als Voor
bidder. Dat zijn nu de gangen
van het volk. Niet in 'stadia' of
'standen', maar als 'opwas in
de genade en in de kennis van
de Heere Jezus Christus'. Dat
wil zeggen: steeds armer en
ellendiger, steeds een groter
goddeloze in jezelf, maar dat
Christus je steeds dierbaarder
wordt. Het werk van de heili
ging is sterven aan jezelf, maar
ook weten gestorven te zijn aan
het kruis van Golgotha. "Houdt
het daarvoor dat gij der zonde
dood zijt".
Leer dan het leven in Chris
tus buiten uzelf te zoeken.
Hoe meer u het buiten uzelf
zoekt en niet in jezelf, hoe
meer de Heere het afdrukt
in uw ziel en hoe meer u aan
Hem verbonden mag worden
en hoe meer Hij Zijn Zoon
Van zulke mensen zeggen
we dat ze slechte luisteraars
zijn. Ze vangen woorden op
en gaan daar op hun eigen
wijze mee om. Wat de spreker
bedoeld heeft te zeggen, inte
resseert hen eigenlijk niet. Ze
gebruiken het gehoorde om
het in hun eigen verhaal een
plaats te geven en er zo mee
vandoor te gaan.
Dan is er nog een derde
groep. Dat zijn die luisteraars
die een ogenblik geïnteresseerd
zijn in wat ze horen. Zodra ze
zich daarvan een voorstel
ling kunnen maken, geven ze
er hun eigen uitleg aan. Ze
gaan dus verder dan de in de
tweede plaats genoemden. Ze
vangen meer op, maar houden
halverwege halt. Dan denken
ze het wel begrepen te hebbeft
en gaan met het beluisterde
aan de haal.
Wat is de fout van de tweede
en de derde groep luisteraars?
Ze zijn (te) gauw klaar. Het
gaat hun niet om wat de spre
ker bedoelt te zeggen. Het gaat
hun om wat ze er zelf mee kun
nen of om wat ze er zelf van
kunnen maken.
Dat wil - ondanks het ver
schil tussen beide - zeggen,
dat ze niet echt geïnteresseerd
zijn in wat de spreker bedoelt.
Zij brengen zichzelf te snel in
het gesprek en geven dan hun
reacü op het 'beluisterde'. Zij
luisteren vanuit zichzelf als
het middelpunt. Ze vragen
niet naar wat de ander wil of
bedoelt te zeggen. Daarom
laten ze hem ook niet uitspre
ken.
W.H. \^LEMA
Echt luisteren is alleen
mogelijk als je je voor de ander
openstelt. Dan moet je niet te
snel met je reactie komen. Je
moet de ander laten uitspre
ken. Hem of haar eventueel
vragen: Bedoel je het zo? Of:
Heb ik goed begrepen dat je
dit wilt zeggen?
Bij zo'n reacüe zal de ander
voelen dat er een open oor is
voor het gesprokene en voor
wat de ander eigenlijk wil zeg
gen; voor wat de ander eigen
lijk wil communiceren; dat is
dus voor wat de ander met de
aangesprokene wil delen. Juist
als het om kritische, beschuldi
gende of onaangename opmer
kingen gaat, kan de zojuist
bedoelde reactie ontspannend
werken. Dan is het of de hete
woorden wat afgekoeld wor
den. Dan ziet de spreker in
de spiegel van uw vragende
samenvatting nog eens zijn
eigen woorden.
Hierbij laat ik het vandaag.
Ik kwam op dit thema door het
nogal dikke boek (375 bladzij
den) van Michael P. Nichols,
'De kunst van het luisteren',
(Ten Have, Kampen, derde
druk 2007).
Wat ik schreef staat niet alle
maal letterlijk in dit boek. Het
vertolkt veel meer wat ik luiste
rend van dit boek leerde.
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur
ds. D. Heemskerk, Opheus-
den en 18.30 uur leesdienst.
Eben-Haëzer: 9.30 uur lees
dienst en 18.30 uur ds. D.
Heemskerk, Opheusden
- Herv. Gem. Locatie mfg
Dorpstienden: 9.45 (bedie
ning Heilig Avondmaal) en
18.00 uur ds. W.C. Meeuw-
se, Bilthoven (dankzegging
Heilig Avondmaal) - Geref.
Kerk 10.00 uur ds. W. van
der Kooij en 18.30 uur ds.
C.G. Kant - Gen Gem. 9.30
en 18.30 uur ds. P. Blok
- Doopsgezinde Gem. 9.30
en 18.30 uur ds. A.M. Lang-
hout.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. E. de Mots
(voorbereiding Heilig
Avondmaal) en 18.30 uur
ds. J.C. Klein, Hei en Boei-
cop - Hersteld Herv. Gem.
9.00 en 10.45 ds. J. Kot,
Borssele; 17.00 (bediengiu);
Heilige Doop) en 18.45 u\u
ds. J.W. van Estrik.
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur kand. A. van Kra
lingen, Ridderkerk en 17,00
uur ds. J. van Belzen, Maas
sluis (voorbereiding Mei-
lig Avondmaal) - Hersteld
Herv. Gem. 10.00 uur kand.
M. Diepeveen en 18.30 uur
wil verheerlijken. Zo werkt de
Heihge Geest. Nooit moeten
we de wedei-geboorte loskop
pelen van de Heere Je/us.
\V'ant wedei'geboorte, ook hij
vernieuwing (als we het heb
ben over de wcdei-geboortc in
ruimere zin), is ten onder gaan
in jezelf, maar opkomen als
een vernieuwd mens. "Wedev-
geboren," zegt de apostel,
"tot een levende hoop.Een
levende hoop, dat is geen niis-
schientje. Maar waar het anker
vastligt in het volbrachte werk
op Golgotha tot een levende
Hope. Wedergeboren tot een
levende hoop door de opstan
ding van Jezus Christus uit de
dood. Dat is geen zondeover
tuiging op zich, want dSSr kun
je jezelf mee bedriegen voor de
eeuwigheid. Aan de kwaal ont
dekt worden, is nog niet het
geneesmiddel! Als je een kwaal
voelt of als je een ongenees
lijke ziekte hebt, maar je gaat
niet naar de dokter en je laat
het zo maar, dan sterf je. Zo
zijn er mensen die denken dat,
als ze hun zonde zien en als ze
enig gevoel hebben van hun
zonde, ze dan een beginsel-
tje van genade hebben. Het is
rechtzinnig bedrog! Hïj alleen
is het leven. "Ik ben de Weg de
Waarheid en het Leven."
(Wordt vervolgd)
L.J. van Valen
ds. A. van Wijk, Herkingen
- Geref. Kerk 10.00 uur ds.
C.G. Kant (bediening Heihg
Avondmaal) en 18.30 uur
ds. L.C. van der Eijk.
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur kand. B. van
Ittersum en 18.00 uur ds.
J. Joppe, St. Maartensdijk
- Geref. Kerk 9.30 uur ds.
E Baane - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst 14.30 uur ds.
G. van Manen - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 (voorbereiding Heilig
Avondmaal) en 18.00 uur
ds. G. van Meijeren - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
J. Schipper - Ziekenhuis:
14.30 uur ds. Th.W. van der
Heijden.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. A.H. Veldhui
zen, Woudenberg (voorbe
reiding Heilig Avondmaal)
en 18.00 uur ds. R.W van
Mourik - Hersteld Herv.
Gem. 9.00 ds. PC. Hoek,
St. Annaland en 18.00 uur
kand. W.M. van der Linden,
Ridderkerk - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en
14.30 uur student G. Bre-
deweg.
SOMMELSDIJK - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. R.W.
van Mourik (voorbereiding
Heilig Avondmaal) en 18.00
uur ds. L. Kruijmer, Vee-
nendaal - Lukaskapel HDG
10.30 uur ds. T.W. van Ben-
nekom (voorbereiding Hei
lig Avondmaal) - Hersteld
Herv. Gem. 11.15 uur kand.
|oh. Fekkes, Nijkerk en
"17.00 uur ds. H. \'erheul.
Woudenbei'g - Exodus
U>.00 uur ds. T. \'erduijn -
Remonstrantse Gem. 10.00
uur samenkomst- CAMA
Gem. 10.00 uur L. Post.
MIDDEIHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H.
Harkema en 18.00 uur ds.
J.E. de Groot, Ede - Geref.
Kerk 9.30 (bediengin Heilig
Avondmaal) en 17.00 uur
ds. L.j. Liugen - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur ds. G. van
Manen - Chr. Geref. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. A.A.
Egas - Geref. Kerk (Vrij
gemaakt) 9.30 en 17.00 uur
leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 (bediening Hei-
Hg Avondmaal) en 18.00 uur
(dankzegging Heilig Avond
maal) ds. J. Maas - Her
steld Herv. Gem. 9.30 uur
ds. H.J. Boer en 16.00 uur
ds. A. van Wijk, Herkingen
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. W. van Gor-
sel en 18.00 uur ds. L. de
Wit - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Beréa
Gem. 10.00 uur de heer H.
Scheermeijer.
STAD a/h HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 uur ds.
B.A. Belder, Schelluinen en
18.00 uur ds. H. Harkema
- Geref. Kerk 10.00 uur ds.
WA. Boer, 18.00 uur ds.
De vraag die hierboven staat,
is er niet zo maar één. Het is
niet alleen een hoogst persoon
lijke vraag. Het is tevens een
vraag die raakt aan de hoog
ste belangen van ieders leven.
Is het mogelijk om zekerheid
ontvangen te hebben over de
uitkomst van mijn leven? Kan
ik zeker weten dat ik met God
verzoend ben? Ken ik de enige
troost in leven en in sterven?
Is de Heere Jezus Christus en
Zijn genade mijn deel? Weet ik
het zeker?
Aan de beantwoording van die
vraag is het boekje gewijd waar
voor ik een ogenblik aandacht
wil vragen. Het is geschreven
door ds. D.A. Detmar, een
eenvoudige hervormde domi
nee uit de negentiende eeuw.
Hij leefde van 1774 tot 1844.
Hij diende de gemeenten van
Lage Vuursche, Wijk bij Heus-
den. Woerden en Ede. Enkele
keren beriep de gemeente van
Ouddorp hem. Tevergeefs.
Ds. Detmar behoorde lot "hen
die bleven". Ik bedoel daarmee
dat hij in de eeuw van de grote
afscheidingen de verleiding
weerstond om evenals veel
andere orthodoxe predikan
ten uit de Hervormde Kerk
te stappen. Hij bleef Want hij
wist zich in (wat wel genoemd
werd) de kerk der vaderen
geroepen en hij had geen vrij
moedigheid een andere weg
op te gaan. Dat betekent niet
dat hij zijn prediking aanpaste.
Ver daarvan. Hij was een man
die trouw bleef aan de Schrift
en aan de gereformeerde
belijdenis. Ook heeft hij zich
beijverd om de vervallen her
vormde kerk van zijn dagen
weer terug te roepen naar de
gronden waarop de kerk dient
te staan.
Welnu, deze zelfde ds. Detmar
was ook een heel bewogen pre
diker. Het heil van zijn hoor
ders ging hem erg ter harte.
Dat komt uit in de preken die
in dit boekje zijn gebundeld.
Het zijn drie preken over de
woorden van Paulus "Want
ik weet in Wie ik geloofd
heb" [2 Tim. 1: 12]. Ds. Det
mar kwam in de gemeenten
die hij diende mensen tegen
die de Heere vreesden, maar
bij wie de zekerheid van het
geloof ontbrak. "Men vindt",
zo begint ds. Detmar zijn eer
ste preek, "onder degenen die
in oprechtheid voor de Heere
wensen te leven veel bedrukte
en moedeloze mensen. En dat
terwijl zij hun verlangen dik
wijls, waar geen mensenoog
hen ziet, voor God betuigen
^n het door daden bevestigen.
Ze weten niet of ze de Heere
wel in waarheid dienen, of zij
wel door Jezus' bloed gekocht
of door Zijn Geest vernieuwd
zijn." Al met al: ze hebben twij
fels over hun genadestaat. Ze
missen de zekerheid daarover
en zouden die zo graag bezit
ten. Met name aan hen is dit
boekje gericht. In deze drie
preken neemt Detmar hen als
het ware bij de hand en pro
beert hij hen bij de beoogde
zekerheid te brengen.
Allereerst wijst hij erop dat een
christen wel degelijk van zijn
zaligheid verzekerd kan zijn.
Het is niet nodig "dat bege
nadigde mensen altijd in een
pijiilijke onzekerheid zouden
moeten omdolen." Met bij
belse voorbeelden staaft hij
deze stelling. Maar let dan
wel op welk fundament deze
A.W. Esüé - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst en 15.00 uur
kand. A.J. de Waard.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 (bediening Heilig
Avondmaal) en 18.00 uur
(dankzegging Heilig Avond
maal) ds. C. Doorneweerd
- Geref. Kerk 10.00 en
18.00 uur (bediening Heilig
Avondmaal) ds. A.J. Krol.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 uur (bediening
Heilig Avondmaal) ds. P.H.
van Harten, Ridderkerk
en 18.00 uur ds. H.G. van
der Ziel (dankzegging Hei
hg Avondmaal) - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur ds.
A. van Wijk, Herkingen en
16.00 uur ds. H. Van der
Ziel, Poederooijen - Geref.
Kerk 9.30 uur ds. RC. Kos
ter en 18.00 uur ds. G.A.
Trouwborst- Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur 9.30 en 18.00
uur student G. Bredeweg
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. H.G. van
der Ziel (bediening Heilig
Avondmaal).
zekerheid gebouwd moet zijn.
"Waarop grondde zich de blij
de verwachting van Paulus en
anderen? Niet op de wonderen
door hen gedaan of vei-ncht,
maar op de zekerheid van de
goddelijke beloften, gegrond
in de gerechügheid van Chris
tus en op de bewustheid van
hun geloof en godsvrucht."
Ds. Detmar wijst duidelijk op
de grond van de zekerheid die
buiten de mens ligt. Zoals het
anker niet wordt uitgeslagen
in het schip, maar in de vaste
bodem erbuiten.
Het tweede wat ds. Detmar wil
benadrukken is, dat het voor
een christen van het grootste
belang is dat hij die zekerheid
kent. Is het niet uiterst risicovol
om met een 'misschientje' de
eeuwigheid aan te doen? "In
onze tijdelijke omstandighe
den zijn wij met het onzekere
niet voldaan. Er is bij hem die
zijn tijdelijk belang beharügt
geen rust, voordat de gevaren
zijn afgewend en hij gegronde
hoop heeft voor de verbetering
van zijn omstandigheden. Hoe
ver gaat ons eeuwig belang het
tijdelijke te boven..." Zal trou
wens de bewustheid van de
ontvangen genade niet extra
aansporen om de Heere te
dienen?! Met de woorden van
Detmar: "ze geeft een rechte
aansporing tot heiUgmaking."
Maar wat is nu de weg waarin
die verzekerdheid wordt ont
vangen? Aan deze vraag geeft
de prediker uitvoerig aandacht.
Hij put voor het antwoord dat
hij geeft, rechtstreeks uit de
woorden van Paulus die zijn
preektekst vormen: "ik weet in
Wie ik geloofd heb." Buiten
het geloof zal die zekerheid er
niet zijn. "Die in waarheid in
Christus gelooft, die omhelst al
de gewichtige waarheden die
God door Christus geopen
baard heeft, namelijk datjezus
Christus de Zaligmaker is van
verloren zondaren en dat door
HeWi ;vere<:ving van zonden,
gerechügheid en eeuwige
zaligheid geschonken wordt."
Datzelfde" geloof, aldus Det
mar, heeft, ook een gezegende
uitwerking in het leven. Onder
meer deze: "een toevlucht tot
Jezus en een gedurige gebruik
making van Hem als Midde
laar, Leraar en Koning om
door Hem tot God te gaan."
Ds. Detmar bepleit dus niet
een geloof dat leeft van con
clusies en verstandelijke rede
neringen. Maar hij legt nadruk
op het leven des geloofs, op
de beoefening van het ware
geloof In die weg wil de Heere
de gewenste zekerheid werken.
In zijn tweede preek werkt hij
het uitvoerig uit,
Tenslotte is de derde preek
gewijd aan de vraag "wat toch
de voornaamste oorzaken zijn
dat zoveel oprechte mensen
niet van hun zaligheid verze
kerd zijn." Op eerlijke wijze
probeert ds. Detmar allerlei
hindernissen op de weg van
zekerheid op het spoor te
komen. Zijn analyse is helder
en ook herkenbaar. Hij volstaat
daar overigens niet mee, maar
spoort tegelijkertijd aan ver
keerde wegen te verlaten en
de Heere gedurig te zoeken.
"Hoe meer u van die Geest ont
vangt, hoe meer Jezus' liefde
u rusteloos werkzaam maakt
en hoe meer u verzekerd zult
worden." Het is een leerzaam
boekje.
N.a.v.: D.A. Detmar, Kan ik
zeker zijn van mijn zalig
heid? Uitgeverij Frits
Hardeman, Ede. Paper
back. 63 pag. ISBN 90-
7127-278-3. Prijs €7,95.
J.M.J. Kieviet
De financiële commissie van
het Open Hervormd Jeugd
werk te Stellendam hoopt
morgen, zaterdag 8 septem
ber, weer oud papier op te
halen. Het ophalen begint om
9.00 uur vanaf de Molenkade,
Nieuweweg en de Schoolstraat.
Wilt u het papier tijdig en goed
gebundeld langs de weg zet
ten?
Rotterdam-Rijnmond
Wijkteam Goeree-Overflakkee
MIDDELHARNIS - Een 31-
jarige bewoonster uit Mid
deiharnis heeft maandagmid
dag politiepersoneel van het
wijkteam geassisteerd met een
snelheidscontrole op de Rot-
tenburgseweg. De vrouw, die
zich bij de poliüe had beklaagd
over bestuurders die te hard
reden, werd rond vijf uur bij
haar woning aan de Wilgen
laan opgehaald. Vervolgens
werd aan haar de werking van
de lasergun uitgelegd waarna
zij zelf diverse metingen kon
verrichten. In totaal zijn door
het politiekoppel 60 bestuur
ders gecontroleerd. Twee van
hen kregen een bekeuring
omdat ze de maximumsnel
heid van 50 km/uur overschre
den. De hoogst gemeten snel
heid bedroeg 84 km/uur. Aan
het eind van de controle werd
de vrouw thuisgebracht. Zij gaf
aan het erg leuk gevonden te
hebben om een en ander van
zo dichtbij meegemaakt te heb
ben. "Uiteindelijk viel het best
nog mee met het aantal hard
rijders", was haar conclusie.
OUDDORP - De politie stelt
een onderzoek in naar een
onbekende man die messen
aanbiedt. Het onderzoek is
ingesteld naar aanleiding van
een melding dat een man met
een zwarte Mercedes messen
aanbood op de Hazersweg voor
850 euro. De betrokkene ging
hier niet mee akkoord waarop
de prijs daalde naar 150 euro.
Ook hier ging de melder niet
mee akkoord, waarop de ver
koper vertrok richdng van
Goedereede. Het gaat hier om
een man van ongeveer 65 jaar
met grijs haar en een grijze
baard. Hij spreekt gebrekkig
Nederlands en rijdt in een
nieuw type Mercedes. De poh-
üe adviseert om geen messen
van hem te kopen.
ZIERIKZEE - Voor de vijfde
maal achtereen is de Nieuwe
Kerk te Zierikzee het decor van
een wedstrijd waarin het gaat
om vocale kwaliteiten. Omdat
het de vijfde maal is dat Zie
rikzee Vocaal gehouden wordt
zal met name de finaleavond,
zaterdag 6 oktober, extra luis
ter krijgen. Oud-winnaars van
eerdere edities worden uitge
nodigd om opnieuw te laten
horen waarom jury of publiek
hen als winnaar kozen. Naast
de spannende fmalestrijd zal
ook het Bovenbouw Vokaal
Ensemble van de Prins Maurits
te Middeiharnis een muzikaal
intermezzo verzorgen. Het
ensemble presenteert delen uit
het programma dat men korte
tijd later in Roemenië zal gaan
uitvoeren.
Maar voordat de finale er is zal
nog gestreden moeten worden
om een plek in de finale.
Deze voorrondes zullen
overdag in de Nieuwe Kerk
gehouden worden. Meer dan
bij vergelijkbare festivals krij
gen deelnemers van Zierikzee
ruim de tijd om zich te laten
horen. Met zelfs drie liederen
kan men zichzelf presenteren.
Zingt men daarnaast ook in
groepsverband dan is er deze
mogelijkheid opnieuw. Niet
iedereen doet mee om te win
nen. Er zijn deelnemers die
graag hun stem laten beoorde
len door een deskundige jury
en anderen nemen de gele
genheid te baat om gebruik te
kunnen maken van de fraaie
akoestiek van de kerk.
Anders dan andere songfesti
vals of idol-achtige program
ma's kent Zierikzee Vokaal een
grote afwisseling. De muziek
stijlen zijn klassiek, opera,
musical, gospel en pop.
De deelnemers variëren van
jong tot oud. Er bestaat een
categorie soUsten onder de
achttien en een categorie boven
de achttien. Voor de categorie
ensembles bestaat geen leef-
tijdsonderscheid. Er zijn deel
nemers die meerdere muziek
stijlen tonen te beheersen.
De jury is dan ook samenge
steld uit deskundigen die hun
sporen in meerdere muzikale
stijlen verdiend hebben. Onder
hen de zangeres Titia Dijkstra,
bekend van Omroep Zeeland.
Uitgangspunt van de jury is
dat men de kandidaten positief
benadert. Het doel van Zierik
zee Vocaal is immers het zin
gen te stimuleren en te werken
aan een nog hoger niveau van
de deelnemers.
Een deelpemer zal vrij snel na
het optreden of hij of zij in de
categorie brons, zilver of goud
valt. Ook bepaalt de jury wie 's
avonds mag deelnemen aan de
finale. Finahsten strijden om
de publieksprijs en als hoogst
bereikbare: de wisselbeker.
Wie deel wil nemen aan Zierik
zee Vocaal of meer informatie
wenst kan zich aanmelden bij
de secretaris Cor van Eek. Vol-
kerakstraat 35 Zierikzee, tele
foon 0111 - 415947, per mail
corveck@zeelandnet.nl.