Luisteren Kerk diensten leLege EIIAI1DEI1-I1IEUW5 LITIE Waarop moet ik wachten om tot Christus te komen (5) Kan ik zeker zijn van mijn zaligheid? Ophalen oud papier Stellen- dam Eerste lustrum Zierikzee vocaal s EIIAtlDBI-niEUWS Spreken En nu luisteren Wat is de fout? Echt luisteren Zondag 9 september 2007 0900-8844 Klaagster mee op snelheidscontrole Politie onderzoekt verkoper van messen PAGINA 2 VRIJDAG 7 SEPTEMBER 2007 Ethiek Dat doen we allemaal. Luis teren behoort evenzeer tot de omgang met elkaar als spre ken. Er is tussen beide wel enig verschil, om niet te zeggen een groot verschil. Spreken doe je om naar de ander over te bren gen wat je denkt, wat je voelt, watje wilt. Bij spreken ben ik zelf subject of wel onderwerp. Ik richt me tot de ander, of de anderen. Ik wil iets over brengen. Een beetje plechtig gezegd: ik wil met de ander communiceren. Dus hem of haar doen delen in mijn inzich ten, gevoelens of ervaringen. Er is tussen deze drie genoem de woorden wel enig verschil. Niettemin betekent het spre ken over een van de drie, dat ik de ander wil betrekken in mijn beleving; hetzij het gaat om de beleving van inzichten, van wat ik ervaren heb of hoe ik dingen aanvoel. Spreken is iets met de ander willen delen Spreken is een vorm van contact zoeken met de ander en iets met hem delen door mee te delen. Deze overwegingen bete kenen niet dat we ons de communicatieve relatie altijd bewust zijn. Als we wat dieper nadenken over spreken, kun nen we er niet omheen dat we de ander zoeken door hem in ons leven te betrekken; en ook door onszelf in zijn of haar leven een plaats te geven. Drie niveaus waarop je kunt spreken We weten allen wel dat er verschillende niveaus zijn waarop we met of tot de ander kunnen spreken. Ik noem er een paar: een alledaags praat je, praten over de dingen van de dag. Dieper (of hoger) gaat het gesprek over hoe wij het leven beleven en hoe wij op onderscheiden gebeurtenissen reageren; dus over onze erva ringen. Om niet meer te noemen ga ik nu direct naar het hoogste niveau. Sommige lezers willen misschien liever van het diep ste niveau spreken: dat is over de dingen, de ervaringen, het bedenken van onze geest. Voor velen hoort daarbij het geloof, de beoefening daarvan, de moeiten en de strijd. Ik ben me ervan bewust dat deze driedeling erg schetsma tig is. Er zit nog wel het een en ander tussen de verschillende lagen. Ter wille van de herken baarheid beperk ik met tot de drie genoemde lagen. Wie op welk niveau van de drie ook spreekt, wil de ander deel genoot maken - u kunt ook zeggen: doen delen - in wat de spreker beleefd of bedacht heeft; in zijn ervaring en waar dering van de dingen. Dit zal duidelijk zijn. Nog maals, er zijn verfijningen aan te brengen of meer details te melden. Toch zal het duidelijk zijn dat spreken van de spreker uitgaat (die noemen we dan het subject) en bedoeld is om in het leven van de ander met het uit te spreken verhaal (de mede deling) binnen te komen. Wat kunnen we nu tegen deze achtergrond van luiste ren zeggen? Het eerste moet wel zijn dat luisteren gericht is op het spreken van de ander. Luisteren is het kanaal waar door het spreken van de ander bij ons binnenkomst. U kunt ook zeggen: ons hoofd en hart bereikt. Gebeurt dat altijd? U kunt ook wel de uitdrukking: hij of zij is een slecht luisteraar. Dat wil zeggen de ander, de aan gesprokene, vangt waarschijn lijk wel de woorden op, maar verwerkt de inhoud niet zoals die bedoeld is. Er is soms een blokkade in het luisteren. Dan komt de echte, de eigenlijke bedoeling van het gesprokene niet over. De aangesprokene heeft dan de woorden wel ver staan, maar de bedoeling van het gesprokene niet tot zich genomen. Zeg maar: niet opge pikt en dus ook niet verwerkt. Drie groepen luisteraars Laat ik cfe luisteraars ook in drie groepen onderscheiden. Daar zijn luisteraars die gericht zijn op de bedoeling van het gesprokene en dus ook van de spreker. Zij zijn uit op echte communicatie, op het contact met de ander door het gespro kene op zich te laten inwerken en door het in zijn betekenis en intentie te verwerken. Er zijn ook mensen die alleen de woorden horen, maar niet echt bereid zijn om de bedoeling van het gehoorde aan te vóélen noch te verwer ken. Zij passen het gehoorde in hun gedachten - zeg leefwe reld - in en 'gaan er dan mee aan de haal'. Waarop moet ik wachten om tot Christus te komen? Kan ik dan komen zoals ik ben? Nee, nooit. Dat is een geheim. Mag ik komen zoals ik ben? Ja, dat wel! En als ik dan meer mee breng? Dan is dat geen komen tot Christus. Je komt alleen met lége handen. Zoals ds. Smits tegen me zei, jaren geleden, toen ik aan hem vroeg: "Domi nee, wat is nu geloof?" Toen zei hij, "Dan sta je met lege han den". Ik had toen een boekje gelezen van Horatius Bonar: 'Gods weg van vrede'. De Heere heeft het willen gebruiken om mij te laten zien dat alle ernst om te willen geloven, al mijn pogingen om me te bekeren, vijandschap was tegen God. Al mijn bidden buiten Christus, daar moest ik aan sterven. In dat boekje staat het zo: "Door de wet aan de wet leren sterven, door het lichaam van Christus. Opdat ik die gerechtigheid zou ontvangen die in Hém is. Ga naar Jezus alleen, dan is er een fontein geopend voor het huis van Israël, voor het huis van David en voor de inwo ners van Jeruzalem, die Hem gekruisigd hadden door hun ongeloof. Tegen de zonde en tegen de onreinheid". Zo komt de Heere tot ons in de verkon diging van Zijn Evangelie. Zo dichtbij, wie we ook zijn en wat we ook gedaan hebben. "Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart." Dat woord moet in het hart gezaaid. "En wee degene die het uitwerpt door zijn ongeloof", zegt Calvijn. "Het woord wordt in het hart gezaaid en het is niet vrijblij vend. Zoals elke prediking welmenend is. Niet alleen een proclamatie van het heil voor zondaren vanwege het werk van de Heere Jezus Christus, vanwege het werk van een drie- enig God. Maar ook een con frontatie met je vijandschap en met je goddeloos bestaan. Dat de Heere zulken wil hebben zoals ze zijn en dat Hij vijan den verzoent met Hem en god- delozen rechtvaardigt". Maar wat is nu geloven? Is het iets heel speciaals? Let wel, het is niet de Heilige Géést in ons Die gelooft. De Geest wérkt het geloof wél. Maar het is een daad van de menselijke ziel dóór het werk van de Heilige Geest. Het geloof is een wer king Gods. Het geloof is niets anders dan het uitgaan uit jezelf vandaan, gericht op de beloften van het Evangelie en di'e voor waar aannemen. God niet langer voor een leugenaar houden maar voor een gewil lige God houden, een nodigen de God, een God die aan deze zijde van het graf vol barm hartigheid en hefde tegenover verloren zondaren wil zijn. Dit is geloven: vertrouwen, toe stemmen, amen zeggen op de belofte, de belofte van het heil. Maar ook amen zeggen op je verlorenheid. Zoals het Woord L Christelijk streel<blad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eiianden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middeiharnis. Langeweg 13, Sommeisdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tei. (0187)471020 E-mail:aigemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakeiijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur: J.Villerius, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vöör 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). dat zegt, datje verloren ligt en ongelovig bent. Daar wil de Heere ons op richten. En al die andere wegen die wij zoeken, zijn omwegen. De Heere kan ze wel omwenden, "maar kies nu de kortste weg", zegt Van der Groe. Kies nu de kortste weg. Wees nu niet een toegekeerd, een bijgekeerd, een omgekeerd mens, iemand die zich erbij schaart met een smokkelweggetje. Maar wees nu een goddeloze, die door God wordt genodigd om te komen zoals je bent, een god deloze zondaar, een vervloekte zondaar. Heere, ik kom tot U omdat er geen andere weg is. Tranen helpen me niet, berouw kan ik niet voortbrengen, mijn werken zijn verdoemelijk. Ik moet de Heere Jezus hebben. Hem alleen als mijn Heiland en mijn Borg. Dat is het ver trouwen en die toe-eigening waardoor je zo allernauwst aan Hem verbonden mag wor den in de oefeningen van het geloof Wedergeboorte, dat is géén toeleidende weg. Wat is weder geboorte dan? Dat je mag gelóven in de Heere Jezus. Dan pas word je wedergeboren, niet eerder. Het geloof is uit de liefde werkende en komt uit de wedergeboorte op. Weder geboorte, daar zijn we lijdelijk in, maar wat het geloof betreft, is er sprake van een werkzaam heid. Die twee zijn één en er is in üjdsorde géén verschil. Scheidt die twee dan ook niet van elkaar, zoals theologise rend zoveel wordt gedaan. De Heere werpt het zaad van het geloof in het hart, en zodra de Heere het geloof werkt, ga je uit naar Hem. Al is het nog zo zwak en bevend. Dan kun je niet meer zonder de Heere leven. Dan zal de Heere steeds meer het geloof sterken, datje de blijdschap mag vinden in Hem, datje de vrijmoedigheid mag vinden in Hem en dat je ook vanuit de verzekering van het geloof (dat is wat anders dan de verzekering van het gevoel) mag toegaan tot de troon der genade, tot het heiligdom waar Christus is, en datje troost mag putten uit Zijn werk als Voor bidder. Dat zijn nu de gangen van het volk. Niet in 'stadia' of 'standen', maar als 'opwas in de genade en in de kennis van de Heere Jezus Christus'. Dat wil zeggen: steeds armer en ellendiger, steeds een groter goddeloze in jezelf, maar dat Christus je steeds dierbaarder wordt. Het werk van de heili ging is sterven aan jezelf, maar ook weten gestorven te zijn aan het kruis van Golgotha. "Houdt het daarvoor dat gij der zonde dood zijt". Leer dan het leven in Chris tus buiten uzelf te zoeken. Hoe meer u het buiten uzelf zoekt en niet in jezelf, hoe meer de Heere het afdrukt in uw ziel en hoe meer u aan Hem verbonden mag worden en hoe meer Hij Zijn Zoon Van zulke mensen zeggen we dat ze slechte luisteraars zijn. Ze vangen woorden op en gaan daar op hun eigen wijze mee om. Wat de spreker bedoeld heeft te zeggen, inte resseert hen eigenlijk niet. Ze gebruiken het gehoorde om het in hun eigen verhaal een plaats te geven en er zo mee vandoor te gaan. Dan is er nog een derde groep. Dat zijn die luisteraars die een ogenblik geïnteresseerd zijn in wat ze horen. Zodra ze zich daarvan een voorstel ling kunnen maken, geven ze er hun eigen uitleg aan. Ze gaan dus verder dan de in de tweede plaats genoemden. Ze vangen meer op, maar houden halverwege halt. Dan denken ze het wel begrepen te hebbeft en gaan met het beluisterde aan de haal. Wat is de fout van de tweede en de derde groep luisteraars? Ze zijn (te) gauw klaar. Het gaat hun niet om wat de spre ker bedoelt te zeggen. Het gaat hun om wat ze er zelf mee kun nen of om wat ze er zelf van kunnen maken. Dat wil - ondanks het ver schil tussen beide - zeggen, dat ze niet echt geïnteresseerd zijn in wat de spreker bedoelt. Zij brengen zichzelf te snel in het gesprek en geven dan hun reacü op het 'beluisterde'. Zij luisteren vanuit zichzelf als het middelpunt. Ze vragen niet naar wat de ander wil of bedoelt te zeggen. Daarom laten ze hem ook niet uitspre ken. W.H. \^LEMA Echt luisteren is alleen mogelijk als je je voor de ander openstelt. Dan moet je niet te snel met je reactie komen. Je moet de ander laten uitspre ken. Hem of haar eventueel vragen: Bedoel je het zo? Of: Heb ik goed begrepen dat je dit wilt zeggen? Bij zo'n reacüe zal de ander voelen dat er een open oor is voor het gesprokene en voor wat de ander eigenlijk wil zeg gen; voor wat de ander eigen lijk wil communiceren; dat is dus voor wat de ander met de aangesprokene wil delen. Juist als het om kritische, beschuldi gende of onaangename opmer kingen gaat, kan de zojuist bedoelde reactie ontspannend werken. Dan is het of de hete woorden wat afgekoeld wor den. Dan ziet de spreker in de spiegel van uw vragende samenvatting nog eens zijn eigen woorden. Hierbij laat ik het vandaag. Ik kwam op dit thema door het nogal dikke boek (375 bladzij den) van Michael P. Nichols, 'De kunst van het luisteren', (Ten Have, Kampen, derde druk 2007). Wat ik schreef staat niet alle maal letterlijk in dit boek. Het vertolkt veel meer wat ik luiste rend van dit boek leerde. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. D. Heemskerk, Opheus- den en 18.30 uur leesdienst. Eben-Haëzer: 9.30 uur lees dienst en 18.30 uur ds. D. Heemskerk, Opheusden - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 (bedie ning Heilig Avondmaal) en 18.00 uur ds. W.C. Meeuw- se, Bilthoven (dankzegging Heilig Avondmaal) - Geref. Kerk 10.00 uur ds. W. van der Kooij en 18.30 uur ds. C.G. Kant - Gen Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. A.M. Lang- hout. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots (voorbereiding Heilig Avondmaal) en 18.30 uur ds. J.C. Klein, Hei en Boei- cop - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 ds. J. Kot, Borssele; 17.00 (bediengiu); Heilige Doop) en 18.45 u\u ds. J.W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. van Kra lingen, Ridderkerk en 17,00 uur ds. J. van Belzen, Maas sluis (voorbereiding Mei- lig Avondmaal) - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen en 18.30 uur wil verheerlijken. Zo werkt de Heihge Geest. Nooit moeten we de wedei-geboorte loskop pelen van de Heere Je/us. \V'ant wedei'geboorte, ook hij vernieuwing (als we het heb ben over de wcdei-geboortc in ruimere zin), is ten onder gaan in jezelf, maar opkomen als een vernieuwd mens. "Wedev- geboren," zegt de apostel, "tot een levende hoop.Een levende hoop, dat is geen niis- schientje. Maar waar het anker vastligt in het volbrachte werk op Golgotha tot een levende Hope. Wedergeboren tot een levende hoop door de opstan ding van Jezus Christus uit de dood. Dat is geen zondeover tuiging op zich, want dSSr kun je jezelf mee bedriegen voor de eeuwigheid. Aan de kwaal ont dekt worden, is nog niet het geneesmiddel! Als je een kwaal voelt of als je een ongenees lijke ziekte hebt, maar je gaat niet naar de dokter en je laat het zo maar, dan sterf je. Zo zijn er mensen die denken dat, als ze hun zonde zien en als ze enig gevoel hebben van hun zonde, ze dan een beginsel- tje van genade hebben. Het is rechtzinnig bedrog! Hïj alleen is het leven. "Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven." (Wordt vervolgd) L.J. van Valen ds. A. van Wijk, Herkingen - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C.G. Kant (bediening Heihg Avondmaal) en 18.30 uur ds. L.C. van der Eijk. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur kand. B. van Ittersum en 18.00 uur ds. J. Joppe, St. Maartensdijk - Geref. Kerk 9.30 uur ds. E Baane - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst 14.30 uur ds. G. van Manen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 (voorbereiding Heilig Avondmaal) en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. Th.W. van der Heijden. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A.H. Veldhui zen, Woudenberg (voorbe reiding Heilig Avondmaal) en 18.00 uur ds. R.W van Mourik - Hersteld Herv. Gem. 9.00 ds. PC. Hoek, St. Annaland en 18.00 uur kand. W.M. van der Linden, Ridderkerk - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur student G. Bre- deweg. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R.W. van Mourik (voorbereiding Heilig Avondmaal) en 18.00 uur ds. L. Kruijmer, Vee- nendaal - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. T.W. van Ben- nekom (voorbereiding Hei lig Avondmaal) - Hersteld Herv. Gem. 11.15 uur kand. |oh. Fekkes, Nijkerk en "17.00 uur ds. H. \'erheul. Woudenbei'g - Exodus U>.00 uur ds. T. \'erduijn - Remonstrantse Gem. 10.00 uur samenkomst- CAMA Gem. 10.00 uur L. Post. MIDDEIHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema en 18.00 uur ds. J.E. de Groot, Ede - Geref. Kerk 9.30 (bediengin Heilig Avondmaal) en 17.00 uur ds. L.j. Liugen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas - Geref. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 (bediening Hei- Hg Avondmaal) en 18.00 uur (dankzegging Heilig Avond maal) ds. J. Maas - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H.J. Boer en 16.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. van Gor- sel en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur de heer H. Scheermeijer. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. B.A. Belder, Schelluinen en 18.00 uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk 10.00 uur ds. WA. Boer, 18.00 uur ds. De vraag die hierboven staat, is er niet zo maar één. Het is niet alleen een hoogst persoon lijke vraag. Het is tevens een vraag die raakt aan de hoog ste belangen van ieders leven. Is het mogelijk om zekerheid ontvangen te hebben over de uitkomst van mijn leven? Kan ik zeker weten dat ik met God verzoend ben? Ken ik de enige troost in leven en in sterven? Is de Heere Jezus Christus en Zijn genade mijn deel? Weet ik het zeker? Aan de beantwoording van die vraag is het boekje gewijd waar voor ik een ogenblik aandacht wil vragen. Het is geschreven door ds. D.A. Detmar, een eenvoudige hervormde domi nee uit de negentiende eeuw. Hij leefde van 1774 tot 1844. Hij diende de gemeenten van Lage Vuursche, Wijk bij Heus- den. Woerden en Ede. Enkele keren beriep de gemeente van Ouddorp hem. Tevergeefs. Ds. Detmar behoorde lot "hen die bleven". Ik bedoel daarmee dat hij in de eeuw van de grote afscheidingen de verleiding weerstond om evenals veel andere orthodoxe predikan ten uit de Hervormde Kerk te stappen. Hij bleef Want hij wist zich in (wat wel genoemd werd) de kerk der vaderen geroepen en hij had geen vrij moedigheid een andere weg op te gaan. Dat betekent niet dat hij zijn prediking aanpaste. Ver daarvan. Hij was een man die trouw bleef aan de Schrift en aan de gereformeerde belijdenis. Ook heeft hij zich beijverd om de vervallen her vormde kerk van zijn dagen weer terug te roepen naar de gronden waarop de kerk dient te staan. Welnu, deze zelfde ds. Detmar was ook een heel bewogen pre diker. Het heil van zijn hoor ders ging hem erg ter harte. Dat komt uit in de preken die in dit boekje zijn gebundeld. Het zijn drie preken over de woorden van Paulus "Want ik weet in Wie ik geloofd heb" [2 Tim. 1: 12]. Ds. Det mar kwam in de gemeenten die hij diende mensen tegen die de Heere vreesden, maar bij wie de zekerheid van het geloof ontbrak. "Men vindt", zo begint ds. Detmar zijn eer ste preek, "onder degenen die in oprechtheid voor de Heere wensen te leven veel bedrukte en moedeloze mensen. En dat terwijl zij hun verlangen dik wijls, waar geen mensenoog hen ziet, voor God betuigen ^n het door daden bevestigen. Ze weten niet of ze de Heere wel in waarheid dienen, of zij wel door Jezus' bloed gekocht of door Zijn Geest vernieuwd zijn." Al met al: ze hebben twij fels over hun genadestaat. Ze missen de zekerheid daarover en zouden die zo graag bezit ten. Met name aan hen is dit boekje gericht. In deze drie preken neemt Detmar hen als het ware bij de hand en pro beert hij hen bij de beoogde zekerheid te brengen. Allereerst wijst hij erop dat een christen wel degelijk van zijn zaligheid verzekerd kan zijn. Het is niet nodig "dat bege nadigde mensen altijd in een pijiilijke onzekerheid zouden moeten omdolen." Met bij belse voorbeelden staaft hij deze stelling. Maar let dan wel op welk fundament deze A.W. Esüé - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur kand. A.J. de Waard. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 (bediening Heilig Avondmaal) en 18.00 uur (dankzegging Heilig Avond maal) ds. C. Doorneweerd - Geref. Kerk 10.00 en 18.00 uur (bediening Heilig Avondmaal) ds. A.J. Krol. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur (bediening Heilig Avondmaal) ds. P.H. van Harten, Ridderkerk en 18.00 uur ds. H.G. van der Ziel (dankzegging Hei hg Avondmaal) - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 16.00 uur ds. H. Van der Ziel, Poederooijen - Geref. Kerk 9.30 uur ds. RC. Kos ter en 18.00 uur ds. G.A. Trouwborst- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur 9.30 en 18.00 uur student G. Bredeweg LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.G. van der Ziel (bediening Heilig Avondmaal). zekerheid gebouwd moet zijn. "Waarop grondde zich de blij de verwachting van Paulus en anderen? Niet op de wonderen door hen gedaan of vei-ncht, maar op de zekerheid van de goddelijke beloften, gegrond in de gerechügheid van Chris tus en op de bewustheid van hun geloof en godsvrucht." Ds. Detmar wijst duidelijk op de grond van de zekerheid die buiten de mens ligt. Zoals het anker niet wordt uitgeslagen in het schip, maar in de vaste bodem erbuiten. Het tweede wat ds. Detmar wil benadrukken is, dat het voor een christen van het grootste belang is dat hij die zekerheid kent. Is het niet uiterst risicovol om met een 'misschientje' de eeuwigheid aan te doen? "In onze tijdelijke omstandighe den zijn wij met het onzekere niet voldaan. Er is bij hem die zijn tijdelijk belang beharügt geen rust, voordat de gevaren zijn afgewend en hij gegronde hoop heeft voor de verbetering van zijn omstandigheden. Hoe ver gaat ons eeuwig belang het tijdelijke te boven..." Zal trou wens de bewustheid van de ontvangen genade niet extra aansporen om de Heere te dienen?! Met de woorden van Detmar: "ze geeft een rechte aansporing tot heiUgmaking." Maar wat is nu de weg waarin die verzekerdheid wordt ont vangen? Aan deze vraag geeft de prediker uitvoerig aandacht. Hij put voor het antwoord dat hij geeft, rechtstreeks uit de woorden van Paulus die zijn preektekst vormen: "ik weet in Wie ik geloofd heb." Buiten het geloof zal die zekerheid er niet zijn. "Die in waarheid in Christus gelooft, die omhelst al de gewichtige waarheden die God door Christus geopen baard heeft, namelijk datjezus Christus de Zaligmaker is van verloren zondaren en dat door HeWi ;vere<:ving van zonden, gerechügheid en eeuwige zaligheid geschonken wordt." Datzelfde" geloof, aldus Det mar, heeft, ook een gezegende uitwerking in het leven. Onder meer deze: "een toevlucht tot Jezus en een gedurige gebruik making van Hem als Midde laar, Leraar en Koning om door Hem tot God te gaan." Ds. Detmar bepleit dus niet een geloof dat leeft van con clusies en verstandelijke rede neringen. Maar hij legt nadruk op het leven des geloofs, op de beoefening van het ware geloof In die weg wil de Heere de gewenste zekerheid werken. In zijn tweede preek werkt hij het uitvoerig uit, Tenslotte is de derde preek gewijd aan de vraag "wat toch de voornaamste oorzaken zijn dat zoveel oprechte mensen niet van hun zaligheid verze kerd zijn." Op eerlijke wijze probeert ds. Detmar allerlei hindernissen op de weg van zekerheid op het spoor te komen. Zijn analyse is helder en ook herkenbaar. Hij volstaat daar overigens niet mee, maar spoort tegelijkertijd aan ver keerde wegen te verlaten en de Heere gedurig te zoeken. "Hoe meer u van die Geest ont vangt, hoe meer Jezus' liefde u rusteloos werkzaam maakt en hoe meer u verzekerd zult worden." Het is een leerzaam boekje. N.a.v.: D.A. Detmar, Kan ik zeker zijn van mijn zalig heid? Uitgeverij Frits Hardeman, Ede. Paper back. 63 pag. ISBN 90- 7127-278-3. Prijs €7,95. J.M.J. Kieviet De financiële commissie van het Open Hervormd Jeugd werk te Stellendam hoopt morgen, zaterdag 8 septem ber, weer oud papier op te halen. Het ophalen begint om 9.00 uur vanaf de Molenkade, Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het papier tijdig en goed gebundeld langs de weg zet ten? Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee MIDDELHARNIS - Een 31- jarige bewoonster uit Mid deiharnis heeft maandagmid dag politiepersoneel van het wijkteam geassisteerd met een snelheidscontrole op de Rot- tenburgseweg. De vrouw, die zich bij de poliüe had beklaagd over bestuurders die te hard reden, werd rond vijf uur bij haar woning aan de Wilgen laan opgehaald. Vervolgens werd aan haar de werking van de lasergun uitgelegd waarna zij zelf diverse metingen kon verrichten. In totaal zijn door het politiekoppel 60 bestuur ders gecontroleerd. Twee van hen kregen een bekeuring omdat ze de maximumsnel heid van 50 km/uur overschre den. De hoogst gemeten snel heid bedroeg 84 km/uur. Aan het eind van de controle werd de vrouw thuisgebracht. Zij gaf aan het erg leuk gevonden te hebben om een en ander van zo dichtbij meegemaakt te heb ben. "Uiteindelijk viel het best nog mee met het aantal hard rijders", was haar conclusie. OUDDORP - De politie stelt een onderzoek in naar een onbekende man die messen aanbiedt. Het onderzoek is ingesteld naar aanleiding van een melding dat een man met een zwarte Mercedes messen aanbood op de Hazersweg voor 850 euro. De betrokkene ging hier niet mee akkoord waarop de prijs daalde naar 150 euro. Ook hier ging de melder niet mee akkoord, waarop de ver koper vertrok richdng van Goedereede. Het gaat hier om een man van ongeveer 65 jaar met grijs haar en een grijze baard. Hij spreekt gebrekkig Nederlands en rijdt in een nieuw type Mercedes. De poh- üe adviseert om geen messen van hem te kopen. ZIERIKZEE - Voor de vijfde maal achtereen is de Nieuwe Kerk te Zierikzee het decor van een wedstrijd waarin het gaat om vocale kwaliteiten. Omdat het de vijfde maal is dat Zie rikzee Vocaal gehouden wordt zal met name de finaleavond, zaterdag 6 oktober, extra luis ter krijgen. Oud-winnaars van eerdere edities worden uitge nodigd om opnieuw te laten horen waarom jury of publiek hen als winnaar kozen. Naast de spannende fmalestrijd zal ook het Bovenbouw Vokaal Ensemble van de Prins Maurits te Middeiharnis een muzikaal intermezzo verzorgen. Het ensemble presenteert delen uit het programma dat men korte tijd later in Roemenië zal gaan uitvoeren. Maar voordat de finale er is zal nog gestreden moeten worden om een plek in de finale. Deze voorrondes zullen overdag in de Nieuwe Kerk gehouden worden. Meer dan bij vergelijkbare festivals krij gen deelnemers van Zierikzee ruim de tijd om zich te laten horen. Met zelfs drie liederen kan men zichzelf presenteren. Zingt men daarnaast ook in groepsverband dan is er deze mogelijkheid opnieuw. Niet iedereen doet mee om te win nen. Er zijn deelnemers die graag hun stem laten beoorde len door een deskundige jury en anderen nemen de gele genheid te baat om gebruik te kunnen maken van de fraaie akoestiek van de kerk. Anders dan andere songfesti vals of idol-achtige program ma's kent Zierikzee Vokaal een grote afwisseling. De muziek stijlen zijn klassiek, opera, musical, gospel en pop. De deelnemers variëren van jong tot oud. Er bestaat een categorie soUsten onder de achttien en een categorie boven de achttien. Voor de categorie ensembles bestaat geen leef- tijdsonderscheid. Er zijn deel nemers die meerdere muziek stijlen tonen te beheersen. De jury is dan ook samenge steld uit deskundigen die hun sporen in meerdere muzikale stijlen verdiend hebben. Onder hen de zangeres Titia Dijkstra, bekend van Omroep Zeeland. Uitgangspunt van de jury is dat men de kandidaten positief benadert. Het doel van Zierik zee Vocaal is immers het zin gen te stimuleren en te werken aan een nog hoger niveau van de deelnemers. Een deelpemer zal vrij snel na het optreden of hij of zij in de categorie brons, zilver of goud valt. Ook bepaalt de jury wie 's avonds mag deelnemen aan de finale. Finahsten strijden om de publieksprijs en als hoogst bereikbare: de wisselbeker. Wie deel wil nemen aan Zierik zee Vocaal of meer informatie wenst kan zich aanmelden bij de secretaris Cor van Eek. Vol- kerakstraat 35 Zierikzee, tele foon 0111 - 415947, per mail corveck@zeelandnet.nl.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2