De vroegere veerdiensten van en naar Goeree-Overflakkee Arjo van der Graaf f wint Bruidsfoto Award Roemenië toegetreden tot de EU, en nu? EiiAriDEn-niEUWS Dagboottocht Rode Kruis Kosten en aanmelden Activiteitenmarkt St. Annaland Een ochtend op het eiland Tiengemeten Aanmelden Cursussen vrijwilligers Rommelmarkt Stellendam ~29~ PAGINA 6 VRIJDAG 24 AUGUSTUS 2007 In het vorige artikel hebben we gezien dat in enkele tien tallen jaren de RTM gezoi^d heeft voor een uitgebreid vervoersnetwerk van trams en veerboten op de Zuid-Hol landse eilanden en Schouwen-Duiveland. Een knappe prestatie! De RTM kreeg met dit netwerk een belangrijke rol, die in de jaren erna alleen maar uitgebouwd werd tot vrijwel een monopoliepositie. De RTM heeft dat monopo lie enkele tientallen jaren vol kunnen houden, maar kon de concurrentie uiteindelijk niet tegenhouden. Daarover gaan we het in dit artikel hebben. P. Diepenhorst, Nijmegen 4 Voor Goeree-Overflakkee was 1909 een belangrijk jaar. De tramlijn op het eiland kwam gereed en tussen Middelharnis en Hellevoetsluis ging de tram- boot varen. Vanuit vrijwel alle dorpen op het eiland kon je nu met de tram en de boot naar Rotterdam. Hoewel de mensen op het eiland in die tijd nog niet zo reislustig waren, trok deze nieuwe RTM-verbinding wel passagiers weg van de andere veerdiensten. Afgezien van de veerdienst in Den Bommel, die er dat jaar nog, mee ophield, bleven de andere veerdiensten nog een aantal jaren varen als concurrent van de tramboot. In 1918 nam de RTM de aan delen van de VSM over. Ook de O&G kwam in handen van de RTM (1923). Voor zover bekend was de veerdienst van uit Dirksland-Sas rond 1910 al ter ziele gegaan. Laten we eens inventariseren hoe het met de verschillende veerdiensten stond, zo rond 1925. Vanuit Stellendam: onbe kend, maar waarschijnlijk geen veerboot meer Van Dirksland- Sas, Stad aan 't Haringvliet en Den Bommel: evenmin nog veerdiensten. Ooltgensplaat: een klein veerbootje van schip per Wijgand, alleen voor pas sagiers, naar West Brabant. Passagiers voor Rotterdam kunnen in Ooltgensplaat aan boord stappen van de RTM- veerboot Zijpe-Numansdorp. Aan de zuidkant van het eiland is er een kleine passagiersveer- dienst'op Zijpe door de gebr Maas vanuit de Hoek van St,. Jacob. Zoals hierboven al aan gegeven waren de grote con currenten van de RTM voor de verbindingen Rotterdam of Vlaardingen inmiddels inge lijfd door de RTM. De belang rijkste passagiersverbindingen naar Rotterdam waren dus geheel in handen van de RTM gekomen. De eerste RTM- boten konden ook enkele personenauto's en een kleine vrachtauto overzetten, maar dat soort vervoer was in de begintijd van de RTM-boten nauwelijks belangrijk. De tram was ook prima geschikt voor vrachtvervoer, vooral van land bouwproducten. Na de malaise in de landbouw in de tweede helft van de 19'' eeuw was de landbouw voor een groot deel overgeschakeld op bietenteelt. Bietenvervoer naar de sui kerfabriek van Puttershoek (afb.l) werd heel belangrijk voor de RTM. Voor vrachtver voer concurreerde de RTM met beurtvaartschippers, maar wist geleidelijk aan een steeds belangrijker aandeel te krijgen in die goederenstroom. Voor vrachtvervoer had de RTM aparte boten om de tramwa gons met vracht, bijv. bieten over te zetten (afb.2). Goederenvervoer per vracht auto - rond 1910 nog nauwe lijks van belang op het eiland - kwam in de decennia erna steeds meer op doordat de wegen op het eiland, en ook richting Rotterdam, via de andere eilanden steeds beter werden. Vanaf Goeree-Over flakkee konden vrachtwagens alleen via Middelharnis met de tramboot naar het vasteland. Waren in het begin de RTM- boten vooral ingericht voor passagiersvervoer, later kwa men er veerboten bij met wat grotere capaciteit voor perso nenauto's en vrachtwagens. Zelfstandige vervoerders met vrachtwagens waren dus klant van de RTM, maar tegelijk ook concurrent. Ook kwamen autobusdiensten op als directe concurrenten van de tram. De RTM beheerste de capaciteit over water (door de beperkte ruimte voor vrachtwagens op de veerboten) en bepaalde ook de tarieven. De RTM kon in feite ervoor zorgen dat zoveel mogelijk vracht met de tram ging en daarvan kon ze ook de tarieven bepalen (de RTM moest wel rekening houden met de vrachtschippers). Deze monopoliepositie van de veerdienst werd een steeds groter probleem, niet voor de RTM natuurlijk. Ondernemers en vervoerders probeerden jarenlang via hun belangenor ganisaties en via de landelijke politiek voor hun belangen op te komen, maar de RTM gaf geen krimp. Zij overwoog zelfs om de tramlijn op het eiland op te heffen en gebruikte dat als drukmiddel naar de poli tiek. De RTM, waarvan de aan delen voor een deel in handen waren van Rotterdam en de provincie Zuid Holland, had machtige vrienden, die ook weer vrienden in Den Haag hadden. Van de politiek leek geen hulp te komen voor de ondernemers en vervoerders op Goeree-Overflakkee. Toch viel aan concurrentie, ook op het water, niet meer te ontkomen. In 1934 werd een Stichting 'Veerverbinding Flakkee-Noord-Brabant' opge richt als gezamenlijk initiatief van gemeenten, waterschap pen en ondernemers. Men wilde zorgen voor een beter en goedkoper alternatief voor de_ dure en in omvang beperkte vervoersmogelijkheid via de tramboot van Middelharnis. Zoals uit de naam blijkt, was een veerdienst tussen Flakkee en West-Brabant het doel. Een belangrijke rol hierbij speelde de steeds groter wordende goederenstroom, vooral aard appelen en bieten, aan het begin van de jaren dertig. In het westelijk deel van Bra bant waren er immers 3 sui kerfabrieken! Tot verbazing van velen kwam de zo vurig gewenste tweede veerdienst voor vrachtwagens 'spontaan' tot stand, d.w.z. los van de Stichting. Wat was het geval? Begin 1934 begon de Gorin- chemse Schroefstoomboot- maatschappij Mercurius, met een schip dat dezelfde naam had, een veerdienst tussen het haventje bij de Galatheese Sluis en Dintelsas. Deze boot werd in de volksmond meestal 'Kraakboot' genoemd naar de eigenaar K. Kraak, die zelf als kapitein meevoer. Gezien latere ontwikkelingen bestaat het vermoeden dat achter deze maatschappij de RTM zat, die op die manier een rol wilde gaan spelen bij de nieuwe ver binding. Toch was de nieuwe veerdienst allerminst een suc ces, de boot voer onregel matig, met de veiligheid was het maar slecht gesteld en de capaciteit voor vrachtwagens was beperkt. De Stichting had een betere kandidaat, nl. de Rotterdamse rederij Van der Schuyt, die al vele jaren actief was met bootdiensten door het hele land en ook naar Zeeland. Zij kon én voldoende capaciteit bieden én acceptabele tarie ven. Het werd uiteindelijk dus Van der Schuyt die de juiste vergunningen kreeg. In 1935 begon deze veerdienst met een boot die dezelfde naam droeg als de maatschappij (afls. 3). Het was gebeurd met RTM s veerbootmonopolie en dat bleek goed uit de tariefdaling. Een personenauto kostte in 1935 op de tramboot naar Hel levoetsluis 14, nadat Van der Schuvt er bij kwam gmg het tariefomlaagnaar 2! Door een frequente dienst, lx per uur, en lage tarieven werd de veerdienst Sluishaven-Din- telsas al snel een succes. De 'Gorinchemse' was inmiddels naar Den Bommel vertrokken om het daar te proberen, maar zou daar ook geen 'blijvertje' zijn. Vanwege het succes op het tra ject Sluishaven-Dintelsas en de steeds maar groeiende vraag naar overzetcapaciteit voor vrachtwagens en personenau to's wilden zowel de Stichting als Van der Schuyt een stap verder gaan en ook tussen Den Bommel en Numansdorp gaan varen. Die veerdienst zou wel een directe concurrent voor de RTM-tramboot zijn voor de vervoersstroom richting Rotterdam. We mogen aanne men dat in de directiekamers van de RTM driftig nagedacht werd en al snel kondigde RTM aan tussen Numansdorp-Den Bommel met een veerdienst te gaan beginnen. In maart 1938 begon de RTM, volgens de gegevens, met de Mercuri us van Kraak, maar dan onder RTM-vlag. In april van dat jaar begon Van der Schuyt ook met de aangekondigde nieuwe veerdienst. Van der Schuyt had een voormalige Rijnboot laten aanpassen voor de tocht over het Haringvliet en deze geheel witgeschilderde boot droeg de naam 'Prinses Beatrix' (afb. 4.). Zo'n driekwart jaar lang had Den Bommel dus twee concur rerende veerdiensten tegelijk op Numansdorp! Eind van dat jaar hield de RTM ermee op, haar veerboot voer minder fre quent dan de Prinses Beatrix, de RTM-boot kon minder vrachtwagens vervoeren en de dienst werd nogal tegen gewerkt door de autoriteiten. Die waren immers met Van der Schuyt en de Stichting in zee gegaan. Tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zouden de beide veerdiensten van Van der Schuyt naar tevre denheid van de maatschap pij en de vervoerders blijven varen. De oorlog zou voor gro te veranderingen zorgen, ook voor de veerdiensten. Maar daarover meer in het volgende en laatste artikel. s.s. 'Van der Schuyt' in Sluishaven. m.s. 'Prinses Beatrix' in de haven van Den Bommel. Een lange suikerbietentram op weg naar Puttershoek (1954). s.s. 'Maasnymph' vaart met een sleepschip, geladen met tramwagons, tussen Numansdorp en Zijpe. DIRKSLAND - Bruidsfotograaf Arjo van der Graaff heeft dit jaar voor de tweede keer de Bruidsfoto Award gewon nen. De Bruidsfoto Award is een initiatief van Bruid Bruidegom Magazine en heeft als doel de professio nele bruidsfotografie onder de aandacht van aanstaande bruidsparen te brengen. De derde editie van de verkiezing kende opnieuw een groot aantal inzendingen. Vakfotogra fen stuurden in totaal ruim 700 bruidsfoto's in. De Bruidsfoto Award kent vier categorieën: 'Bruid Brui degom', 'Bruid in de Spot lights', 'Bruidegom in Beeld' en 'Huwelijk en Emotie'. Voor elke categorie nomineerde de vakjury tien foto's. Vervolgens werden zowel bruidsparen als vakfotografen gevraagd hun stem uit te brengen. Hierop is massaal gereageerd. Meer dan 2000 bruidsparen brach ten een stem uit op hun favo riete foto's via de website www. bruidsfotoaward.nl. Daarnaast brachten nog eens zo'n 400 (toekomstige) fotografen hun stem uit tijdens vakbeurs voor fotografen. Arjo is de winnaar in de catego rie: Bruidegom in beeld. Met deze prijs onderstreept Arjo het constante hoge niveau van creativiteit dat in al zijn repor tages terugkomt. "Passie voor het vak en betrokkenheid met de bruidsparen is bepalend voor dit resultaat", aldus de bekroonde fotograaf "Bruidsfotografie is een vak", zei hoofdredacteur Ellen Smink tijdens de feestelijke prijsuitreiking op het kan toor van Bruid Bruidegom Magazine. "Een vak dat vooral de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. De tijd dat je moest trouwen vatiwege wettelijke zekerheden, ouders of wat dan ook ligt achter ons. Bruidsparen trouwen omdat ze van elkaar houden en dat aan de hele wereld kenbaar willen maken. Dat betekent tegelij kertijd dat ze hun trouwdag precies zo gaan invullen op De winnende foto van Arjo van der Graaff de wijze waarop zij dat willen. Aan de bruidsfotograaf de taak die dag met alle emoties van dien in beeld te brengen. Wie naar de expositie van de 40 genomineerden kijkt, ziet wat ik daarmee bedoel. Het gevoel van de trouwdag in beelden verwoordt. Die beelden zijn nog jaren later, met. uitzonde ring van de ringen, de enige tastbare herinnering aan die bijzondere dag." Uit een onderzoek dat Bruid Bruidegom Magazine hield onder 1591 toekomstige bruidsparen blijkt dat 99,5% aangeeft van de trouwdag een fotoreportage te willen. 76% zegt te kiezen voor een pro fessionele bruidsfotograaf De redenen hiervoor zijn: Kwali teit (61%), Ervaring bruidsfo to's. (47%), Persoonlijke invul ling (44%), Goed Advies (22%). Ongeveer negen maanden van tevoren wordt de bruidsfoto graaf geboekt, zo blijkt uit het Bruid Bruidegom onder zoek. GOEDEREEDE - In het kader van het 140-jarig bestaan van het Nederlandse Rode Kruis heeft de afdeling Goeree, omvattend de dorpen Oud- dorp, Goedereede en Stellen- dam, een dagboottocht georga niseerd voor ouderen vanaf 65 jaar en voor hen die op geen andere wijze, een dagje uit kunnen. Een mooie gelegen heid om - met verpleegkundi ge hulp en vrijwilligers van het Rode Kruis - te genieten van een vaartocht via het Haring- vliedt naar de Rotterdamse havens. Het uitstapje wordt gehouden op donderdag 20 september Opstapplaats is de binnenhaven van Stellendam, bij de steiger van rijkswater staat. De partyboot van rederij Fortuna biedt plaats aan 140- 150 gasten. In het bijzonder worden rolstoelgebruikers uitgenodigd zich te melden. Aan boord krijgen de deelne mers koffie en een lunch. Het vertrek is om 09.30 uur De partyboot meert weer af om 17.00 uur Dan volgt een diner in Delta Expo. Het uitstapje eindigt tussen 19.30 en 20.00 uur. De eigen bijdrage is 40 euro per persoon. Het Rode Kruis gaat er dan vanuit dat u zelf uw vervoer van en naar de Stellen- damse haven regelt. Geeft dit problemen, dan meldt u dat. Het Rode Kruis zal dan - voor een extra bijdrage van 5 euro per persoon - ook voor uw vervoer zorgdragen. Inschrij ven voor de boottocht kan tot uiterlijk zaterdag 8 september Telefoon 0187-68 18 85, Bram Hoek, coördinator evenemen ten Rode Kruis afdeling Goeree (het geldt dus voor Ouddorp, Goedereede en Stellendam). U kunt ook een mail zenden naar bramhoek@hetnet.nl of een briefje inzenden naar NRK afdeling Goeree, postbus 1, 3253 ZG Ouddorp. ST. ANNALAND - Zaterdag 1 september houdt de Hersteld Hervormde Gemeente van 10.00 tot 16.00 uur een activi teitenmarkt op het parkeerter rein naast de Bethelkerk aan de F.M. Boogaardweg. Er zijn tal van activiteiten, zoals een rommelmarkt (met opbodver koop om 11.00 uur), rondrit met paard en wagen, glasbran- den, stoelenmatten, palingro- ken, verlotingen en demon straties. Allerlei dingen worden te koop aangeboden in meer dan 50 stands. De opbrengst is bestemd voor het bouwfonds. Bij regenachtig weer wordt uit geweken naar de Veiling. Het eiland Tienge'meten is in voorgaande jaren omge vormd tot een uitgestrekt natuureiland waar mens en dier van kunnen genieten. De kreek vormt zijn eigen baan, vogels vinden ér hun weg en paden beginnen zich net te vormen. Het is spannend om de nieuwe natuur op Tiengemeten te ontdekken, niets ligt vast. Het eilandgevoel is niet verdwenen; weidsheid en rust zijn er volop aanwezig. Zaterdag 1 september is er een bijzondere excursie waarbij de deelnemers samen met de gids het begin van de natuur ontwikkeling kunnen verken nen. Een deel van de excursie zal per fiets zijn, maar er zal ook een stuk gelopen worden. Neem uw eigen fiets mee en voor het lopen zijn goede wan delschoenen gewenst. Tijdens de excursie krijgt u uitleg over de ontwikkeling van de nieuwe natuur. Ontdek nieuwe vogel soorten, zoals de kluut en zie hoe de lepelaar zijn kostje bijeen scharrelt in de nieuw gevormde kreken. Door de combinatie van fietsen en wan delen ziet u een groot deel van het eiland met z'n verschillen de natuurlandschappen. Maar niet alleen de natuur komt aan bod. Ook achter grondinformatie over de oude boerderijen, de kudde schotse hooglanders en de huidige bewoners van het eiland komen aan bod. Vanaf de Vliedberg heeft u een schitterend uitzicht over het eiland en doordat enkele buitendijken zijn ver laagd heeft u groots uitzicht over het Haringvliet. Als u mee wilt, is vooraf aanmelden noodzakelijk bij VVV Oud- Beijerland. Öp zaterdag 1 september wordt er om 9.50 uur verzameld bij de pont in Nieuwendijk. De pont vertrekt om 10.00 uur en vaart weer terug om 14.15 uur Aanmelden voor deze excur sie is noodzakelijk en kan bij VVV Oud- Beijerland, tele foon (0186) 616000 of via de website van Natuurmonumen ten, www.natuurmonumenten. nl. De kosten van de excur sie bedragen voor leden van Natuurmonumenten 4,00, voor niet-leden 7,00 en voor kinderen t/m 12 jaar 2,00. De kosten voor de pont 2,- volwassenen en 1,- kinderen t/m 12) komen hier nog bij. Trek goede wandelschoenen of laarzen aan en een verrekijker komt goed van pas. Kijk voor meer activiteiten op www.natuurmonumenten.nl OUDE-TONGE - Vrijwilligers- punt 't Punt te Oude-Tonge biedt in samenwerking met het Albeda College te Middelhar nis een drietal cursussen voor (potentiële) vrijwilligers aan. De cursussen die het goede functioneren bevorderen van vrijwilligers binnen een orga nisatie, starten op een aantal momenten in het jaar In de cursus 'Spreken' leert de cursist zich beter uitdrukken en zijn of haar standpunten beter te presenteren. De persoonlij ke deelname aan een discussie zal worden vergroot en ver beterd. Tevens leert de cursist efFiciënt(er) vergaderen. In de cursus 'Besturen' komen de verschillende taken van bestuursleden aan de orde. De persoonlijke mogelijkheden en leerpunten worden benoemd. In de cursus 'Op weg naar vrijwilligerswerk' behandelt de verschillende facetten van het vrijwilligerswerk. De cur sist krijgt zo beter inzicht in de verschillende soorten vrijwilli gerswerk. Voor nadere informatie en aanmelding kunt u contact opnemen met Ria Felsbourg van het Albeda College te Mid delharnis van maandag t/m donderdag van 8.30 uur tot 15.30 uur op telefoonnummer 0187 - 497 555 of per e-mail: desjem@albeda. nl. STELLENDAM - Zaterdag 1 september houdt de Gerefor meerde Kerk van Stellendam haar jaarlijkse rommelmarkt op het plein bij de kerk (Kerkhof laan 2) van 09.00 tot 16.00 uur Zoals u gewend bent, kunt u op die dag voor vele activitei ten, zoals o.a. de verkoop van oliebollen, gebakken vis, patat en snacks, suikerspin, lekker nijen uit eigen keuken en niet te vergeten het Rad van Avon tuur met prachtige prijzen. Daarnaast zijn er uiteraard een heleboel aparte, leuke, onver wachte, gekke, mooie en span nende tweedehands spullen. Om aan te geven wat er alle maal plaats heeft binnen de Asociatia Betania te Bacau in Roemenië zijn wij in aflevering (26) begonnen te schrijven over de verschillende projecten. Achtereenvolgens hebben wij genoemd het Adoptieproject en de Financiële noodhulp, de investeringen in de gezond heidszorg en in het onderwijs. En in de vorige aflevering het dagverblijf Betania of ook wel bekend onder de naam Kin derdagverblijf Nu willen wij aangeven wat er plaatsvindt in het Centrum Lalelelor, in het Nederlands: De Tulp. Lalelelor werd opgericht in oktober 1999. Het was toen het enige centrum in Roe menië voor bescherming van misbruikte of binnen het gezin verwaarloosde kinderen. Het centrum functioneert in een gefinancierd en speciaal voor dit doel gebouwd onderkomen. Nadat de Asociatia Betania in 2005 was geaccrediteerd voor sociale dienstverlening, werd Lalelelor een spoedopvang voor misbruikte, verwaarloos de en uitgebuite kinderen. Het team van het centrum bestaat uit een projectcoördinator, tien sociaal werkers, twee psycho logen, twee maatschappelijke werkers, een kinderarts, een kok, een administrator en een secretaresse en heeft als missie het verlenen van specialistische bijstand voor het verwerken van trauma's, het bieden van comfort en morele en mate riële steun die nodig is voor herstel en latere harmonieuze ontwikkeling. Het doel van het project is het voorkomen en signaleren van misbruik, verwaarlozing en uitbuiting door gezinsleden, wettelijke vertegenwoordigers of andere personen, evenals het daad werkelijk ingrijpen wanneer een kind het slachtoffer wordt van genoemde praktijken. De directe gebruikers van het project zijn minderjarigen die bij ons terechtkomen nadat misbruik, verwaarlozing of uitbuiting binnen het gezin is geconstateerd en kinderen die naar onze eigen vaststelling of door tips kennelijk in één van deze situaties verkeren. Het centrum heeft 20 plaatsen en functioneert zo dicht mogelijk bij een positief gezinsmodel. De directe gebruikers zijn de gezinsleden van misbruikte, verwaarloosde of uitgebuite kinderen, maar ook kinderen uit risico-gezinnen. Van de projectdoelen noe men we de volgende. Effi ciënte interventie ten bate van mishandelde of uitge buite kinderen. Het bieden van een veilige omgeving, zo dicht mogelijk 'bij een positief gezinsmodel. Een persoon lijke benadering op basis van een geïndividualiseerd inter- ventieplan, dat inspeelt op de specifieke omstandigheden en behoeften van ieder kind. Het tijdelijke karakter van opvang binnen het centrum waarbor gen door plaatsing in pleeg gezinnen met professionele assistenten indien reïntegratie in het oorspronkelijke gezin niet mogelijk blijkt. Steun aan regeririgsorganen bij het iden tificeren, evalueren en monito- riseren van de pleeggezinnen met professionele begeleiders die kinderen uit het centrum onder hun hoede nemen of hebben. Het oplossen van pro bleemgevallen in overeenstem ming met Wet 272/2004 op de kinderbescherming en rechten van het kind. Het centrum biedt de volgen de diensten: Sociale bemidde ling/raadgeving en informa tie. Psychologische bijstand voor kinderen en hun gezin nen. Reïntegratie in gezin en samenleving. Huisvesting voor onbepaalde duur. Onderwijs. Begeleiding en verzorging. Evaluatie perspectieven. Wat is het een zeer trieste zaak dat kinderen uit de ouderlijke macht moeten worden gezet omdat ze hun bloedeigen kinderen misbruiken of ver waarlozen! Kinderen komen in het centrum vol angst voor de omgeving en zijn vaak bang voor mensen. Begrijpelijk, want die hebben hen mishan deld. Kinderen die nog nooit of in ieder geval te weinig liefde hebben ontvangen. Wat hebben deze jonge kinderen al veel verdriet meegemaakt. De oorzaken zullen verschillen, maar het verdriet is hetzelfde! Het is dan ook ontroerend te zien hoe deze kinderen met liefde worden omringd in het centrum. André Muit spreekt altijd met een warm hart over 'zijn kinderen'; zonder liefde voor deze kinderen is het ook onmogelijk dit werk vol te hou den. En dat geldt uiteraard voor alle medewerkers die in het centrum werkzaam zijn. In het centrum zijn slaapka mers waarin vier kinderen slapen, in twee stapelbedden. Dat gaat prima, net als in onze gezinnen hier in Nederland. Echter de nieuwe regelgeving verbiedt dit; er mogen geen stapelbedden meer aanwezig zijn. Dat betekent uiteraard dat de opname capaciteit wordt gehalveerd! D. Vroegindeweij, secretaris H.C.R. tel.: 0187-482594, e-mail: dammis.vr-hcr@kliksafe.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 6