De vroegere veerdiensten van en naar Goeree-Overflakkee
Arjo van der Graaf f wint
Bruidsfoto Award
Roemenië toegetreden
tot de EU, en nu?
EiiAriDEn-niEUWS
Dagboottocht
Rode Kruis
Kosten en aanmelden
Activiteitenmarkt
St. Annaland
Een ochtend
op het eiland
Tiengemeten
Aanmelden
Cursussen vrijwilligers
Rommelmarkt
Stellendam
~29~
PAGINA 6
VRIJDAG 24 AUGUSTUS 2007
In het vorige artikel hebben we gezien dat in enkele tien
tallen jaren de RTM gezoi^d heeft voor een uitgebreid
vervoersnetwerk van trams en veerboten op de Zuid-Hol
landse eilanden en Schouwen-Duiveland. Een knappe
prestatie! De RTM kreeg met dit netwerk een belangrijke
rol, die in de jaren erna alleen maar uitgebouwd werd tot
vrijwel een monopoliepositie. De RTM heeft dat monopo
lie enkele tientallen jaren vol kunnen houden, maar kon
de concurrentie uiteindelijk niet tegenhouden. Daarover
gaan we het in dit artikel hebben.
P. Diepenhorst, Nijmegen 4
Voor Goeree-Overflakkee was
1909 een belangrijk jaar. De
tramlijn op het eiland kwam
gereed en tussen Middelharnis
en Hellevoetsluis ging de tram-
boot varen. Vanuit vrijwel alle
dorpen op het eiland kon je nu
met de tram en de boot naar
Rotterdam. Hoewel de mensen
op het eiland in die tijd nog niet
zo reislustig waren, trok deze
nieuwe RTM-verbinding wel
passagiers weg van de andere
veerdiensten. Afgezien van de
veerdienst in Den Bommel, die
er dat jaar nog, mee ophield,
bleven de andere veerdiensten
nog een aantal jaren varen als
concurrent van de tramboot.
In 1918 nam de RTM de aan
delen van de VSM over. Ook
de O&G kwam in handen van
de RTM (1923). Voor zover
bekend was de veerdienst van
uit Dirksland-Sas rond 1910 al
ter ziele gegaan.
Laten we eens inventariseren
hoe het met de verschillende
veerdiensten stond, zo rond
1925. Vanuit Stellendam: onbe
kend, maar waarschijnlijk geen
veerboot meer Van Dirksland-
Sas, Stad aan 't Haringvliet en
Den Bommel: evenmin nog
veerdiensten. Ooltgensplaat:
een klein veerbootje van schip
per Wijgand, alleen voor pas
sagiers, naar West Brabant.
Passagiers voor Rotterdam
kunnen in Ooltgensplaat aan
boord stappen van de RTM-
veerboot Zijpe-Numansdorp.
Aan de zuidkant van het eiland
is er een kleine passagiersveer-
dienst'op Zijpe door de gebr
Maas vanuit de Hoek van St,.
Jacob. Zoals hierboven al aan
gegeven waren de grote con
currenten van de RTM voor
de verbindingen Rotterdam of
Vlaardingen inmiddels inge
lijfd door de RTM. De belang
rijkste passagiersverbindingen
naar Rotterdam waren dus
geheel in handen van de RTM
gekomen. De eerste RTM-
boten konden ook enkele
personenauto's en een kleine
vrachtauto overzetten, maar
dat soort vervoer was in de
begintijd van de RTM-boten
nauwelijks belangrijk. De tram
was ook prima geschikt voor
vrachtvervoer, vooral van land
bouwproducten. Na de malaise
in de landbouw in de tweede
helft van de 19'' eeuw was de
landbouw voor een groot deel
overgeschakeld op bietenteelt.
Bietenvervoer naar de sui
kerfabriek van Puttershoek
(afb.l) werd heel belangrijk
voor de RTM. Voor vrachtver
voer concurreerde de RTM
met beurtvaartschippers, maar
wist geleidelijk aan een steeds
belangrijker aandeel te krijgen
in die goederenstroom. Voor
vrachtvervoer had de RTM
aparte boten om de tramwa
gons met vracht, bijv. bieten
over te zetten (afb.2).
Goederenvervoer per vracht
auto - rond 1910 nog nauwe
lijks van belang op het eiland
- kwam in de decennia erna
steeds meer op doordat de
wegen op het eiland, en ook
richting Rotterdam, via de
andere eilanden steeds beter
werden. Vanaf Goeree-Over
flakkee konden vrachtwagens
alleen via Middelharnis met de
tramboot naar het vasteland.
Waren in het begin de RTM-
boten vooral ingericht voor
passagiersvervoer, later kwa
men er veerboten bij met wat
grotere capaciteit voor perso
nenauto's en vrachtwagens.
Zelfstandige vervoerders met
vrachtwagens waren dus klant
van de RTM, maar tegelijk
ook concurrent. Ook kwamen
autobusdiensten op als directe
concurrenten van de tram. De
RTM beheerste de capaciteit
over water (door de beperkte
ruimte voor vrachtwagens op
de veerboten) en bepaalde ook
de tarieven. De RTM kon in
feite ervoor zorgen dat zoveel
mogelijk vracht met de tram
ging en daarvan kon ze ook
de tarieven bepalen (de RTM
moest wel rekening houden
met de vrachtschippers).
Deze monopoliepositie van
de veerdienst werd een steeds
groter probleem, niet voor de
RTM natuurlijk. Ondernemers
en vervoerders probeerden
jarenlang via hun belangenor
ganisaties en via de landelijke
politiek voor hun belangen op
te komen, maar de RTM gaf
geen krimp. Zij overwoog zelfs
om de tramlijn op het eiland
op te heffen en gebruikte dat
als drukmiddel naar de poli
tiek. De RTM, waarvan de aan
delen voor een deel in handen
waren van Rotterdam en de
provincie Zuid Holland, had
machtige vrienden, die ook
weer vrienden in Den Haag
hadden. Van de politiek leek
geen hulp te komen voor de
ondernemers en vervoerders
op Goeree-Overflakkee.
Toch viel aan concurrentie,
ook op het water, niet meer
te ontkomen. In 1934 werd
een Stichting 'Veerverbinding
Flakkee-Noord-Brabant' opge
richt als gezamenlijk initiatief
van gemeenten, waterschap
pen en ondernemers. Men
wilde zorgen voor een beter en
goedkoper alternatief voor de_
dure en in omvang beperkte
vervoersmogelijkheid via de
tramboot van Middelharnis.
Zoals uit de naam blijkt, was
een veerdienst tussen Flakkee
en West-Brabant het doel. Een
belangrijke rol hierbij speelde
de steeds groter wordende
goederenstroom, vooral aard
appelen en bieten, aan het
begin van de jaren dertig. In
het westelijk deel van Bra
bant waren er immers 3 sui
kerfabrieken! Tot verbazing
van velen kwam de zo vurig
gewenste tweede veerdienst
voor vrachtwagens 'spontaan'
tot stand, d.w.z. los van de
Stichting. Wat was het geval?
Begin 1934 begon de Gorin-
chemse Schroefstoomboot-
maatschappij Mercurius, met
een schip dat dezelfde naam
had, een veerdienst tussen
het haventje bij de Galatheese
Sluis en Dintelsas. Deze boot
werd in de volksmond meestal
'Kraakboot' genoemd naar de
eigenaar K. Kraak, die zelf
als kapitein meevoer. Gezien
latere ontwikkelingen bestaat
het vermoeden dat achter deze
maatschappij de RTM zat, die
op die manier een rol wilde
gaan spelen bij de nieuwe ver
binding. Toch was de nieuwe
veerdienst allerminst een suc
ces, de boot voer onregel
matig, met de veiligheid was
het maar slecht gesteld en de
capaciteit voor vrachtwagens
was beperkt. De Stichting had
een betere kandidaat, nl. de
Rotterdamse rederij Van der
Schuyt, die al vele jaren actief
was met bootdiensten door het
hele land en ook naar Zeeland.
Zij kon én voldoende capaciteit
bieden én acceptabele tarie
ven. Het werd uiteindelijk dus
Van der Schuyt die de juiste
vergunningen kreeg. In 1935
begon deze veerdienst met een
boot die dezelfde naam droeg
als de maatschappij (afls. 3).
Het was gebeurd met RTM s
veerbootmonopolie en dat
bleek goed uit de tariefdaling.
Een personenauto kostte in
1935 op de tramboot naar Hel
levoetsluis 14, nadat Van der
Schuvt er bij kwam gmg het
tariefomlaagnaar 2!
Door een frequente dienst, lx
per uur, en lage tarieven werd
de veerdienst Sluishaven-Din-
telsas al snel een succes. De
'Gorinchemse' was inmiddels
naar Den Bommel vertrokken
om het daar te proberen, maar
zou daar ook geen 'blijvertje'
zijn.
Vanwege het succes op het tra
ject Sluishaven-Dintelsas en de
steeds maar groeiende vraag
naar overzetcapaciteit voor
vrachtwagens en personenau
to's wilden zowel de Stichting
als Van der Schuyt een stap
verder gaan en ook tussen Den
Bommel en Numansdorp gaan
varen. Die veerdienst zou wel
een directe concurrent voor
de RTM-tramboot zijn voor
de vervoersstroom richting
Rotterdam. We mogen aanne
men dat in de directiekamers
van de RTM driftig nagedacht
werd en al snel kondigde RTM
aan tussen Numansdorp-Den
Bommel met een veerdienst
te gaan beginnen. In maart
1938 begon de RTM, volgens
de gegevens, met de Mercuri
us van Kraak, maar dan onder
RTM-vlag. In april van dat
jaar begon Van der Schuyt ook
met de aangekondigde nieuwe
veerdienst. Van der Schuyt had
een voormalige Rijnboot laten
aanpassen voor de tocht over
het Haringvliet en deze geheel
witgeschilderde boot droeg de
naam 'Prinses Beatrix' (afb. 4.).
Zo'n driekwart jaar lang had
Den Bommel dus twee concur
rerende veerdiensten tegelijk
op Numansdorp! Eind van dat
jaar hield de RTM ermee op,
haar veerboot voer minder fre
quent dan de Prinses Beatrix,
de RTM-boot kon minder
vrachtwagens vervoeren en
de dienst werd nogal tegen
gewerkt door de autoriteiten.
Die waren immers met Van der
Schuyt en de Stichting in zee
gegaan. Tot aan het uitbreken
van de Tweede Wereldoorlog
zouden de beide veerdiensten
van Van der Schuyt naar tevre
denheid van de maatschap
pij en de vervoerders blijven
varen. De oorlog zou voor gro
te veranderingen zorgen, ook
voor de veerdiensten. Maar
daarover meer in het volgende
en laatste artikel.
s.s. 'Van der Schuyt' in Sluishaven.
m.s. 'Prinses Beatrix' in de haven van Den Bommel.
Een lange suikerbietentram op weg naar Puttershoek (1954).
s.s. 'Maasnymph' vaart met een sleepschip, geladen met tramwagons,
tussen Numansdorp en Zijpe.
DIRKSLAND - Bruidsfotograaf Arjo van der Graaff heeft
dit jaar voor de tweede keer de Bruidsfoto Award gewon
nen. De Bruidsfoto Award is een initiatief van Bruid
Bruidegom Magazine en heeft als doel de professio
nele bruidsfotografie onder de aandacht van aanstaande
bruidsparen te brengen. De derde editie van de verkiezing
kende opnieuw een groot aantal inzendingen. Vakfotogra
fen stuurden in totaal ruim 700 bruidsfoto's in.
De Bruidsfoto Award kent vier
categorieën: 'Bruid Brui
degom', 'Bruid in de Spot
lights', 'Bruidegom in Beeld'
en 'Huwelijk en Emotie'. Voor
elke categorie nomineerde de
vakjury tien foto's. Vervolgens
werden zowel bruidsparen als
vakfotografen gevraagd hun
stem uit te brengen. Hierop
is massaal gereageerd. Meer
dan 2000 bruidsparen brach
ten een stem uit op hun favo
riete foto's via de website www.
bruidsfotoaward.nl. Daarnaast
brachten nog eens zo'n 400
(toekomstige) fotografen hun
stem uit tijdens vakbeurs voor
fotografen.
Arjo is de winnaar in de catego
rie: Bruidegom in beeld. Met
deze prijs onderstreept Arjo
het constante hoge niveau van
creativiteit dat in al zijn repor
tages terugkomt. "Passie voor
het vak en betrokkenheid met
de bruidsparen is bepalend
voor dit resultaat", aldus de
bekroonde fotograaf
"Bruidsfotografie is een vak",
zei hoofdredacteur Ellen
Smink tijdens de feestelijke
prijsuitreiking op het kan
toor van Bruid Bruidegom
Magazine. "Een vak dat vooral
de laatste jaren een enorme
vlucht heeft genomen. De tijd
dat je moest trouwen vatiwege
wettelijke zekerheden, ouders
of wat dan ook ligt achter ons.
Bruidsparen trouwen omdat ze
van elkaar houden en dat aan
de hele wereld kenbaar willen
maken. Dat betekent tegelij
kertijd dat ze hun trouwdag
precies zo gaan invullen op
De winnende foto van Arjo van der
Graaff
de wijze waarop zij dat willen.
Aan de bruidsfotograaf de taak
die dag met alle emoties van
dien in beeld te brengen. Wie
naar de expositie van de 40
genomineerden kijkt, ziet wat
ik daarmee bedoel. Het gevoel
van de trouwdag in beelden
verwoordt. Die beelden zijn
nog jaren later, met. uitzonde
ring van de ringen, de enige
tastbare herinnering aan die
bijzondere dag."
Uit een onderzoek dat Bruid
Bruidegom Magazine hield
onder 1591 toekomstige
bruidsparen blijkt dat 99,5%
aangeeft van de trouwdag een
fotoreportage te willen. 76%
zegt te kiezen voor een pro
fessionele bruidsfotograaf De
redenen hiervoor zijn: Kwali
teit (61%), Ervaring bruidsfo
to's. (47%), Persoonlijke invul
ling (44%), Goed Advies (22%).
Ongeveer negen maanden van
tevoren wordt de bruidsfoto
graaf geboekt, zo blijkt uit het
Bruid Bruidegom onder
zoek.
GOEDEREEDE - In het kader
van het 140-jarig bestaan van
het Nederlandse Rode Kruis
heeft de afdeling Goeree,
omvattend de dorpen Oud-
dorp, Goedereede en Stellen-
dam, een dagboottocht georga
niseerd voor ouderen vanaf 65
jaar en voor hen die op geen
andere wijze, een dagje uit
kunnen. Een mooie gelegen
heid om - met verpleegkundi
ge hulp en vrijwilligers van het
Rode Kruis - te genieten van
een vaartocht via het Haring-
vliedt naar de Rotterdamse
havens. Het uitstapje wordt
gehouden op donderdag 20
september Opstapplaats is de
binnenhaven van Stellendam,
bij de steiger van rijkswater
staat. De partyboot van rederij
Fortuna biedt plaats aan 140-
150 gasten. In het bijzonder
worden rolstoelgebruikers
uitgenodigd zich te melden.
Aan boord krijgen de deelne
mers koffie en een lunch. Het
vertrek is om 09.30 uur De
partyboot meert weer af om
17.00 uur Dan volgt een diner
in Delta Expo. Het uitstapje
eindigt tussen 19.30 en 20.00
uur.
De eigen bijdrage is 40 euro
per persoon. Het Rode Kruis
gaat er dan vanuit dat u zelf uw
vervoer van en naar de Stellen-
damse haven regelt. Geeft dit
problemen, dan meldt u dat.
Het Rode Kruis zal dan - voor
een extra bijdrage van 5 euro
per persoon - ook voor uw
vervoer zorgdragen. Inschrij
ven voor de boottocht kan tot
uiterlijk zaterdag 8 september
Telefoon 0187-68 18 85, Bram
Hoek, coördinator evenemen
ten Rode Kruis afdeling Goeree
(het geldt dus voor Ouddorp,
Goedereede en Stellendam). U
kunt ook een mail zenden naar
bramhoek@hetnet.nl of een
briefje inzenden naar NRK
afdeling Goeree, postbus 1,
3253 ZG Ouddorp.
ST. ANNALAND - Zaterdag 1
september houdt de Hersteld
Hervormde Gemeente van
10.00 tot 16.00 uur een activi
teitenmarkt op het parkeerter
rein naast de Bethelkerk aan
de F.M. Boogaardweg. Er zijn
tal van activiteiten, zoals een
rommelmarkt (met opbodver
koop om 11.00 uur), rondrit
met paard en wagen, glasbran-
den, stoelenmatten, palingro-
ken, verlotingen en demon
straties. Allerlei dingen worden
te koop aangeboden in meer
dan 50 stands. De opbrengst is
bestemd voor het bouwfonds.
Bij regenachtig weer wordt uit
geweken naar de Veiling.
Het eiland Tienge'meten is
in voorgaande jaren omge
vormd tot een uitgestrekt
natuureiland waar mens en
dier van kunnen genieten.
De kreek vormt zijn eigen
baan, vogels vinden ér hun
weg en paden beginnen
zich net te vormen. Het is
spannend om de nieuwe
natuur op Tiengemeten te
ontdekken, niets ligt vast.
Het eilandgevoel is niet
verdwenen; weidsheid en
rust zijn er volop aanwezig.
Zaterdag 1 september is er een
bijzondere excursie waarbij
de deelnemers samen met de
gids het begin van de natuur
ontwikkeling kunnen verken
nen. Een deel van de excursie
zal per fiets zijn, maar er zal
ook een stuk gelopen worden.
Neem uw eigen fiets mee en
voor het lopen zijn goede wan
delschoenen gewenst. Tijdens
de excursie krijgt u uitleg over
de ontwikkeling van de nieuwe
natuur. Ontdek nieuwe vogel
soorten, zoals de kluut en zie
hoe de lepelaar zijn kostje
bijeen scharrelt in de nieuw
gevormde kreken. Door de
combinatie van fietsen en wan
delen ziet u een groot deel van
het eiland met z'n verschillen
de natuurlandschappen.
Maar niet alleen de natuur
komt aan bod. Ook achter
grondinformatie over de oude
boerderijen, de kudde schotse
hooglanders en de huidige
bewoners van het eiland komen
aan bod. Vanaf de Vliedberg
heeft u een schitterend uitzicht
over het eiland en doordat
enkele buitendijken zijn ver
laagd heeft u groots uitzicht
over het Haringvliet. Als u
mee wilt, is vooraf aanmelden
noodzakelijk bij VVV Oud-
Beijerland.
Öp zaterdag 1 september wordt
er om 9.50 uur verzameld bij
de pont in Nieuwendijk. De
pont vertrekt om 10.00 uur en
vaart weer terug om 14.15 uur
Aanmelden voor deze excur
sie is noodzakelijk en kan bij
VVV Oud- Beijerland, tele
foon (0186) 616000 of via de
website van Natuurmonumen
ten, www.natuurmonumenten.
nl. De kosten van de excur
sie bedragen voor leden van
Natuurmonumenten 4,00,
voor niet-leden 7,00 en voor
kinderen t/m 12 jaar 2,00.
De kosten voor de pont 2,-
volwassenen en 1,- kinderen
t/m 12) komen hier nog bij.
Trek goede wandelschoenen of
laarzen aan en een verrekijker
komt goed van pas.
Kijk voor meer activiteiten op
www.natuurmonumenten.nl
OUDE-TONGE - Vrijwilligers-
punt 't Punt te Oude-Tonge
biedt in samenwerking met het
Albeda College te Middelhar
nis een drietal cursussen voor
(potentiële) vrijwilligers aan.
De cursussen die het goede
functioneren bevorderen van
vrijwilligers binnen een orga
nisatie, starten op een aantal
momenten in het jaar
In de cursus 'Spreken' leert de
cursist zich beter uitdrukken en
zijn of haar standpunten beter
te presenteren. De persoonlij
ke deelname aan een discussie
zal worden vergroot en ver
beterd. Tevens leert de cursist
efFiciënt(er) vergaderen.
In de cursus 'Besturen' komen
de verschillende taken van
bestuursleden aan de orde. De
persoonlijke mogelijkheden en
leerpunten worden benoemd.
In de cursus 'Op weg naar
vrijwilligerswerk' behandelt
de verschillende facetten van
het vrijwilligerswerk. De cur
sist krijgt zo beter inzicht in de
verschillende soorten vrijwilli
gerswerk.
Voor nadere informatie en
aanmelding kunt u contact
opnemen met Ria Felsbourg
van het Albeda College te Mid
delharnis van maandag t/m
donderdag van 8.30 uur tot
15.30 uur op telefoonnummer
0187 - 497 555 of per e-mail:
desjem@albeda. nl.
STELLENDAM - Zaterdag 1
september houdt de Gerefor
meerde Kerk van Stellendam
haar jaarlijkse rommelmarkt op
het plein bij de kerk (Kerkhof
laan 2) van 09.00 tot 16.00 uur
Zoals u gewend bent, kunt u
op die dag voor vele activitei
ten, zoals o.a. de verkoop van
oliebollen, gebakken vis, patat
en snacks, suikerspin, lekker
nijen uit eigen keuken en niet
te vergeten het Rad van Avon
tuur met prachtige prijzen.
Daarnaast zijn er uiteraard een
heleboel aparte, leuke, onver
wachte, gekke, mooie en span
nende tweedehands spullen.
Om aan te geven wat er alle
maal plaats heeft binnen de
Asociatia Betania te Bacau in
Roemenië zijn wij in aflevering
(26) begonnen te schrijven over
de verschillende projecten.
Achtereenvolgens hebben wij
genoemd het Adoptieproject
en de Financiële noodhulp, de
investeringen in de gezond
heidszorg en in het onderwijs.
En in de vorige aflevering het
dagverblijf Betania of ook wel
bekend onder de naam Kin
derdagverblijf Nu willen wij
aangeven wat er plaatsvindt in
het Centrum Lalelelor, in het
Nederlands: De Tulp.
Lalelelor werd opgericht in
oktober 1999. Het was toen
het enige centrum in Roe
menië voor bescherming van
misbruikte of binnen het gezin
verwaarloosde kinderen. Het
centrum functioneert in een
gefinancierd en speciaal voor
dit doel gebouwd onderkomen.
Nadat de Asociatia Betania in
2005 was geaccrediteerd voor
sociale dienstverlening, werd
Lalelelor een spoedopvang
voor misbruikte, verwaarloos
de en uitgebuite kinderen. Het
team van het centrum bestaat
uit een projectcoördinator, tien
sociaal werkers, twee psycho
logen, twee maatschappelijke
werkers, een kinderarts, een
kok, een administrator en een
secretaresse en heeft als missie
het verlenen van specialistische
bijstand voor het verwerken
van trauma's, het bieden van
comfort en morele en mate
riële steun die nodig is voor
herstel en latere harmonieuze
ontwikkeling. Het doel van
het project is het voorkomen
en signaleren van misbruik,
verwaarlozing en uitbuiting
door gezinsleden, wettelijke
vertegenwoordigers of andere
personen, evenals het daad
werkelijk ingrijpen wanneer
een kind het slachtoffer wordt
van genoemde praktijken. De
directe gebruikers van het
project zijn minderjarigen die
bij ons terechtkomen nadat
misbruik, verwaarlozing of
uitbuiting binnen het gezin is
geconstateerd en kinderen die
naar onze eigen vaststelling of
door tips kennelijk in één van
deze situaties verkeren. Het
centrum heeft 20 plaatsen en
functioneert zo dicht mogelijk
bij een positief gezinsmodel.
De directe gebruikers zijn de
gezinsleden van misbruikte,
verwaarloosde of uitgebuite
kinderen, maar ook kinderen
uit risico-gezinnen.
Van de projectdoelen noe
men we de volgende. Effi
ciënte interventie ten bate
van mishandelde of uitge
buite kinderen. Het bieden
van een veilige omgeving, zo
dicht mogelijk 'bij een positief
gezinsmodel. Een persoon
lijke benadering op basis van
een geïndividualiseerd inter-
ventieplan, dat inspeelt op de
specifieke omstandigheden en
behoeften van ieder kind. Het
tijdelijke karakter van opvang
binnen het centrum waarbor
gen door plaatsing in pleeg
gezinnen met professionele
assistenten indien reïntegratie
in het oorspronkelijke gezin
niet mogelijk blijkt. Steun aan
regeririgsorganen bij het iden
tificeren, evalueren en monito-
riseren van de pleeggezinnen
met professionele begeleiders
die kinderen uit het centrum
onder hun hoede nemen of
hebben. Het oplossen van pro
bleemgevallen in overeenstem
ming met Wet 272/2004 op de
kinderbescherming en rechten
van het kind.
Het centrum biedt de volgen
de diensten: Sociale bemidde
ling/raadgeving en informa
tie. Psychologische bijstand
voor kinderen en hun gezin
nen. Reïntegratie in gezin en
samenleving. Huisvesting voor
onbepaalde duur. Onderwijs.
Begeleiding en verzorging.
Evaluatie perspectieven.
Wat is het een zeer trieste zaak
dat kinderen uit de ouderlijke
macht moeten worden gezet
omdat ze hun bloedeigen
kinderen misbruiken of ver
waarlozen! Kinderen komen
in het centrum vol angst voor
de omgeving en zijn vaak bang
voor mensen. Begrijpelijk,
want die hebben hen mishan
deld. Kinderen die nog nooit
of in ieder geval te weinig
liefde hebben ontvangen. Wat
hebben deze jonge kinderen al
veel verdriet meegemaakt. De
oorzaken zullen verschillen,
maar het verdriet is hetzelfde!
Het is dan ook ontroerend te
zien hoe deze kinderen met
liefde worden omringd in het
centrum. André Muit spreekt
altijd met een warm hart over
'zijn kinderen'; zonder liefde
voor deze kinderen is het ook
onmogelijk dit werk vol te hou
den. En dat geldt uiteraard
voor alle medewerkers die in
het centrum werkzaam zijn.
In het centrum zijn slaapka
mers waarin vier kinderen
slapen, in twee stapelbedden.
Dat gaat prima, net als in onze
gezinnen hier in Nederland.
Echter de nieuwe regelgeving
verbiedt dit; er mogen geen
stapelbedden meer aanwezig
zijn. Dat betekent uiteraard dat
de opname capaciteit wordt
gehalveerd!
D. Vroegindeweij,
secretaris H.C.R.
tel.: 0187-482594, e-mail:
dammis.vr-hcr@kliksafe.nl