Meditatie^ Vervolg verhaal RAAD DAAD Dementie raakt iedereen. landbouwbeleid EN U MEDISCHE DIENSTEN Enquête over Europees Financiële ondersteuning voor an EIIAnD01-l1IEUW5 venster Steun ons. Giro 2502 Cursusaanbod van KCE Een bewarend God Stichting GO-Cats Vriiwilligers noodzakelijk Inarm de lammeren PAGINA 5 VRIJDAG 24 AUGUSTUS 2007 Blik op kerk en sammlminjr - Jami - Geloofsafval - Is dat hetzelfde Het komt waaistliijnlijk door dat het konikoniniertijd is - dat wil zeggen dat er niet veel ander nieuws is - dat alle kranten en opiniebladen vol staan over Jami. Daarom wil ik het eigenlijk niet ovei hem hebben en is hij alleen maar de aanleiding tot mijn beschou wingen... Ongetwijleld zullen de lezers wel weten wie Jami i's. Hij is een Nederlandse jongeman van Iraanse afkomst. Maar - en daar gaat het om in deze discussie - hij is een ex-moslim. Dat houdt fn dat hij gebroken heelt met het geloof waarin hij opgevoed is. En daarom is hij een paar weken terug in elkaar geslagen. Tenminste, dat wordt beweerd. Olhet werkelijk zo is, is niet Ie bewijzen. Behalve dit lijfelijk geweld is hij herhaal delijk met de dood bedreigd. Natuurlijk allemaal door mos lims... Als het niet echt gebeurd ïs, zou het kunnen gebeuren. Het afvallen van het geloof is in moslimlanden een riskante zaak. Zij die niet meer gelo ven, houden dat dus angstval lig voor zichzelf. Maar waar ex-moslims in andere landen wonen en leven, en waar die strenge regels dus niet gelden, daar zoeken zij steun bij elkaar Vandaar dat er in verschillen de westerse landen comités zijn opgericht uit angst voor islami sering van de .samenleving. Er wordt nogal geschermd met de scheiding van kerk en staat en gepleit voor de vrijheid van godsdienst. Dat laatste houdt dan in, dat men ook de vrijheid heeft met het geloof te breken en op een seculiere wijze vei- der te gaan. Ook in ons land is zo'n comité in oprichting, maar niemand weet nog precies wat de doel stellingen zijn. En de leiders van bedoeld comité hebben alvast laten weten dat ze dat voorlopig nog geheim hou den. Het zal duidelijk zijn dat hel voornamelijk gaat om mos lims die Allah en de proleet Mohammed hebben afgezvvo- ren. Maar uiteraard is het niet tot deze groep beperkt. Want er zijn méér afvalligen! En de leden van het comité - tenmin ste de oprichters - zijn voor namelijk atheïsten, mensen die van mening zijn dat geloof een privé-aangelegenheid is en m geen geval invloed dient te hebben op politiek en samen leving. En dan zie ik toch een over eenkomst tussen ex-moslims en - laat ik voor het gemak maar zeggen - ex-christenen. Want van die laatsten zijn er nogal wat... Rooms-Katholie ken, voorheen trouwmeele- vend, praktiseren het geloof van hijn vaderen veel minder Hervormden en Gereformeer den hebben soms massaal de kerk de rug toegekeerd. In de kleinere kerken van de Gere formeerde Gezindte speelt hel probleem van de kerkverlating ook. Velen zeggen al: "Het zegt me niets meer" ol "Ik doe er niet meer aan" of wocjrden van gelijke strekking. En ook daar waar de kerken nog redelijk vol zitten, zijn heel wat poten tiële kerkverlaters... Mijn probleem is nu: Is dat het zelfde, dat je ex-moslim benl of datje de kerk de rug hebt toe gekeerd? Van beneden gezien misschien wél: in beide geval len ben je een alVallige. Maar van Boven gezien maakt het wel degelijk verschil. Afval van een valse religie of bieken met de enige ware God Die Zich in Zijn woord heeft geopenbaard. Die God zegt: "Is er ook een God behalve Mij? Ik ken er geen..." WAARNEMER Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Ëilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. Ue vragen worden door deskundigen beantivoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. DE ZWARTE DOOS Elk vliegtuig heeft een vlucht- kojfertje aan boord waarin alle vluchtgegevens verzameld wor den en dat na een ongeluk altijd heel wordt teruggevonden. Waar kooj) ife zo'n oiwrandbaar koffer- Ijei Ik wil daar mijn belangrijk ste pupieren in bewaren. Antwoord: Het gaat bij vlieg rampen niet om een soort koffer, waarin de bemanning papieren opbergt, maar om de 'black box' (verkeerd vertaald met zwarte ck)os, want het han delt om een opvallend oranje/ rode onbrandl)are en water dichte metalen trommel) met daarin een .soort cassette. .'\l tijdens de reis worden op mag neetband alle meetgegevens van de belangrijkste instru menten en de gesprekken van de piloten vastgelegd, zcjdat men na een evt. ramp door het af luisteren van die band uit de cockpit kan opmaken wat er schortte aan de werking of bestining van de machine. Als er zich een ramp voordoet, heeft de bemanning heus geen tijd om allerlei papieren in te vullen en in een kolfertje te doen! RIKSEN VERSRUINEN Ik heb eens u>at grote zilveren rijksdaalders apart gelegd, maar die zijn helemaal hruin gewor den. Hoe poets ik die schoon? Antwoord: Het bruin en zelfs zwart worden van zilveren munten wordt veroorzaakt door zwavel. Deze komt in een aantal alliages voor, maar ook in de vervuilde lucht. Gebruik nooit poetsmiddelen voor miuiten, want dan bederft u meer dan u goedmaakt. Voor verzamelaars is vooral de lichtgekleurde aanslag (pati na) op bepaalde munten van waarde. Vuile zilveren munten kunt u beter op een schotel leg gen en met wat zuiveringszout bestrooien. Daarover volgt dan een druppeltje citroenzuur en daarna wat leidingwater. Het mengsel gaat dan bruisen en als dit opgehouden is, mag u uw rijksdaalders in lauw water afspoelen en met een schoon watje drogen. TWEELING PIECK Klopt het dat Anton Pieck een tweeling xuas en dat er daarom zo veel kerstkaarten en ander teken- xverk XHin hem verschenen zijn"? Antwoord: Dat van die twee ling klopt. Op 19 april 1895 werden er in het gezin Pieck te Den Helder twee zoons geboren: Anton Franciscus en Henri Christiaan. Zij kiegen hun eerste tekenlessen van J.B. Mulders. In 1906 verhuisde de familie Pieck naar Den Haag, waar beide broers het insti tuut Bik Vaandrager en de Kon. Academie voor Beelden de Kunsten bezochten. Anton haalde in 1912 ook de akte M.O. tekenen en gaf van 1920 tot 1960 les aan het Kennemer Lyceum te Bloemendaal. Hij werd daar niet alleen een veel gevraagd boekillustrator, maar maakte ook houtsneden, gra vures en etsen en schilderde op linnen. Tijdens vele buiten landse vakanties vervaardigde hij enorm veel reisschetsen van oude stedeti en mooie dorpjes. Zijn werk werd enorm popu lair. Vooial zijn uitbeeldingen van een bakkerij, waarvan, gro te reproducties zijn gemaakt voor een kalender, sloegen zo aan, dat men er grote bedra gen voor bood. Nog altijd wor den er elk jaar ontelbare kerst kaarten met tekeningen van zijn band verkocht. Zo'n succes heeft zijn tweelingbroer Henri nooit verworven. U kunt er zeker van zijn dal u werk van Anton Pieck ziet als die fiandte- kening er op staat, want Heuri handhaafde een andere stijl en heeft altijd met zijn eigen naam gesigneerd. Vergeet niemand. van vrijdag 24 augustus 2007 t/m zondag 26 augustus 2007 WEEKEND-DIENSTEN ARTSEN Van vrijdagmiddag vijf uur tot maandag-morgen acht uur heeft voor heel Goeree-Over- flakkee dienst de Centrale huis artsenpost Goeree-Overflakkee, Ziekenhuis in Oirksland, tel. (0187)480447. TANDARTSEN Spreekuur uitsluitend voor spoed gevallen op zaterdag en zondag van 11.00 tot 11.30 uur Op 25 en 26 augustus Tandartsenpraktijk Oud- dorp te Ouddorp, tel. 681660. Voor spoedgevallen buiten het spreekuur telefonisch contact opnemen. VERLOSKUNDIGE PRAKTIJK 'NATALIA' Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22 dl., WO., do, spreekuur volgens afspraaK 9.00-12.00 mr tel. spreekuur. Tel. (0187) 60 07 92 APOTHEKEN Apotheek Menheerse Voorstraat 16, Middelharnis, 48-36-66 Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur Apotheek St. Joris* St. Joris Ooelstraat 34-36, Sommelsdljk,Tel.48 72 77. Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en 13,00-17.30 uur. Op zaterdag van 10.30-11.30 uur. APOTHEEK DIRKSUVND Voorstraat 25, Oirksland. Telefoon 6015 80 Geopend op werkdagen; 8.30-12.30 uur en van 13.30-17.30 uur. Op zaterdag van 10.00-12.00 uur en 17.00-17,30 uur. Kringapotheek 'OUDDORP' Boompies 3-5, tel. 68 37-89 Werkdagen: 8.30-12.00 uur en van 13.00- 17.30 uur. Op zaterdag van 12,00-13.00 uur. Buiten openingstijden van de apotliel<en kunt u voor dringende spoedrecepten bellen met het centrale dienstnummer van de apothel<en Goeree- Overflakkee 689957. U wordt dan doorverbonden met de dienstdoende apotheek met wie u een tijdstip kunt afspreken om uw medicijnen te verkrijgen. De bereikbaarheidsdiensten zijn als volgt: APOTHEEK SI. JORIS SOMMELSDIJK Maandag t/m vrijdag 17.30-22.00 uur (op feestdagen vanaf 8.30 uur) KRINGAPOTHEEK OUDDORP Maandag t/m vrijdag 22,00-8.30 uur. APOTHEEK DIRKSUND Zaterdag en zondag 8.30-22.00 uur KRINGAPOTHEEK OUDDORP Zaterdag en zondag 22.00-8.30 uur. DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P R. J. M. Schilder, Oude Tonge, 64 24 41L Tjebbes, Mid delharnis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree- Overflakkee, 48 28 97, GOEREE-OVERFLAKKEE - De Sticliting Kunst- en Cul tuur Educatie C'.oeree-Over- llakkce heeft voor liet komend seizoen weer een curusboekje samengesteld waarin een aan tal cursussen en activieten wor den aangekonctigd. Dit betrellen onderwerpen uit de kunstgeschiedenis; Icoon- schikierkunsl met excursie; leren luisteren naar klassieke nuiziek; lezingen m.b.t. de ciilttuirhistorie van Goeree- Overllakkee; architectuur van de gotische kathedralen met exciusie en enkele concertrei zen naar Rotterdam. Heeft u belangstelling voor één of meer van deze activitei ten en géén boekje ontvangen dan kunt u vanaf heden het piogiammaboekje vinden in bibliotheken en andere open bare gebouwen. U kunt ook op de website kijken (www.kcego. nl) of het boekje bestellen bij het KC:E-.seci'etariaat: E Hofs- de Bruijne, Staakweg 14, 3247 BV Dirksland, e-inail; phofsde- bruijne@hetnet.nl, tel. 0187- ti01048. De HEERE zal uu< uitgang en uu< ingang bewaren van nu aan tot in der eeuwigheid. (Ps. 121;8) Velen hebben die gewoonte. •Wisschien hebt u hem ook wel. Wij doen het ook. Als we een feis gaan maken, bijv. als we op Vakantie gaan, lezen we voor- at altijd eerst Psalm 121. Dat "looie, tere bedevaartslied dat J^e bijna allemaal wel uit ons hoofd kennen. Als je het lied leest, zie je het als ware voor je ogen geboren Worden. De pelgrims zijn op weg naar Jeruzalem. Daar zul len ze één van de grote feesten bijwonen. Of het Paasfeest, óf het Pinksterfeest, óf het Loof- huttenleest. Onderweg trek ken ze door eenzame oorden en door streken waar veel ber gen zijn. En bergen, die vond een Oosterling uit die tijd eng. In de bergen woonden immers wilde dieren. In de bergen ver staken zich struikrovers die je zomaar aan- en overvielen. En als je onwel werd in de bergen, waar moest je dan naartoe om hulp? De dichter van Psalm 121 heeft ook temidden van bergen gelopen op weg naar Jeruzalem. Hij heeft ze van alle kanten bekeken. En toen is er een vraag in zijn hart wak ker geworclen. Deze vraag: vanwaar zal mijn hulp komen? Waarvandaan zal er hulp komen als ik aangevallen word door een roofdier? Waarvan daan zal er hulp komen als ik overmeesterd word door een roversbende? Waarvandaan zal er hulp komen als een ziekte of kwaal mij treft? Even heeft de dichter het er benauwd mee gehad. Maar toen heeft hij zich zelf tot de orde geroepen. Tot de orde van het geloof. En toen heeft hij gezegd: 'Mijn hulp is van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft'. Het lijkt erop dat hij dat hardop gezegd heeft. En toen hebben andere pelgrims dat gehoord en zijn ze de aangevochten mederei ziger gaan bemoedigen. Gaan bemoedigen met de woorden die we verder in Psalm 121 vin den. En toen de pelgrim thuis kwam, heeft hij de woorden van onderweg opgeschreven. En toen was Psalm 121 gebo ren. Zou het zo ongeveer niet gegaan zijn? Ja, de pelgrim was thuisge komen. Waarom? Omdat de HEERE zijn uitgang en zijn ingang had bewaard. Toen hij zijn woonplaats was uitgegaan, was de HEERE hem al aan het bewaren geweest. En toen hij de plaats waar hij woonde weer inging, was de HEERE nog steeds een bewarend God voor hem. En zo was alles toch goed gekomen. Omdat de HEERE Zijn uitgang en zijn ingang had bewaard. En dat hadden de medepelgrims onderweg ook gezongen. Dat de HEERE zijn uitgang en zijn ingang zou bewaren, van nu aan tot in der eeuwigheid, d.w.z. vanaf heden en voor altijd. Is dit niet een belangrijke belofte, ook voor ons? We zijn wellicht op vakantie geueest. Ik hoop dat u een goede en gezegende tijd hebt gehad. \'eel hebt mogen zien en hebt mogen genieten van wat God u gaf. En nu bent u weer thuis. .Alles is gelukkig goed gegaan. Waarom? Omdat de HEERE uw uitgang en ingang bewaar de! Hebt u Hem daarvoor gedankt en de eer gegeven, toen u weer veilig thuiskwam? En straks gaat het 'gewone leven' weer beginnen. De kin deren gaan weer naar school, de werkenden gaan weer naai' hun werk, het kerkelijke leven u^aat ook weer 'draaien'. Wat hebben we allemaal nodig? Dat de HEERE onze uitgang en ingang bewaart! Hebben we daar oog voor, lezers? Of redt u het wel in eigen kracht. U redt het niet! We hebben elk moment nodig dat de HEERE ons bewaart en beschermt. Wat een gevaren omringen ons niet. Kom, zoek Hem dan elke dag en bid Hem of Hij u bewa ren wil. De HEERE wil bij iiog meer uit- en ingangen betrokken zijn. Hij wil ook betrokken zijn bij de uitgang uit het leven van de zonde en bij de ingang in Zijn Koninkrijk. Hebt u, heb jij déze overgang al gemaakt? Bent u al weg hij de satan en zijn rijk en al weg van de HEE RE en Zijn rijk? Leeft u nog in de zonde óf al met de HEERE? Laat het laatste er mogen zijn! Gods Geest wil hel werken in onze harten op grond van het werk van Christus. De HEERE is bij nóg een ande re uit- en ingang betrokken. Bij de uitgang uit het leven en bij de ingang in Zijn eeuwig Koninkrijk. Hoe zouden we kunnen sterven zonder Hem? Het kan wel, maar dan gaat het niet goed. Gods kinderen mogen xveten dat zelfs bij het naderen \an de dood de HEE RE hen niet los zal laten. Ook dan is Hij hun Bewaarder; Hij leidt al de Zijnen op Zijn tijd het leven uit en het eeuwige leven in. Wat zal dat een over gang zijn! Die is op eigen kracht niet te maken. Daar hebben we Hem voor nodig Die ook deze uitgang en ingang bewaart. Hoe weet ik nu of ook mij dit te deel zal vallen? Dat kunnen we weten. We komen straks voor eeuwig bij de HEERE thuis, als we in ons leven Hem nodig hebben gekregen. Hem hebben gezocht en gevonden. Kan dat? Zeker te weten! De HEERE wil zelfs onze Schaduw zijn aan onze rechterhand. Hij wil ons dus nabij komen. In Christus, Die mens werd om ons te kunnen behouden. Bent u al tot Herrr gevlucht? Doe het nil en houd er nooit meer mee op! Ds. C.J. Droger, Vlaardingen DEN HAAG - Vanaf deze vandaag kan iedereen een enquête invullen over de toekomst van het Euro pese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). De enquête maakt deel uit van een internetconsultatie en is het laatste onderdeel van een brede maatschap pelijke consultatie over dit onderwerp. De encjuête loopt tot 10 sep tember en is net als de inter netconsultatie te vinden op de website van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voed selkwaliteit: www.minlnv.nl De afgelopen vier weken kon den mensen op deze website hun mening geven over de toe komst van het Gemeenschap pelijk Landbouwbeleid. Op basis van deze meningen is er een enquête gemaakt om inzicht te krijgen in hoeverre deze meningen breder leven. In de encjuête wordt deelne mers onder meer gevraagd om op de stoel van de overheid te gaan zitten. Wat zou een agrarische onder nemer moeten doen om in aan merking te komen voor inko menssteun uit het Gemeen schappelijk Landbouwbeleid? Deelnemers hebben 100 pun ten tot hun beschikking die zij kunnen verdelen over drie van de volgende 'maatschappelijke waarden': landschapbeheer, schoon milieu, dierenwelzijn, betaalbaar voedsel, voedselvei ligheid, natuurbeheer, recre atie, en overig. In de enquête staan ook stel lingen op basis van de discus siebijdragen die de afgelopen weken via de internetconsulta tie zijn binnengekomen. In november 2007 presenteert de Europese, Commissie haar eerste ideeën over de zoge noemde health check van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Aan de hand van de health check zullen in 2008 lijnen worden uitgezet voor het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid op de lange termijn (na 2013). Ter voorbereiding van een Nederlandse visie op het GLB en inbreng en discus sie hierover in Brussel houdt het ministerie van LNV op dit moment een consultatieronde. Die bestaat uit bovengenoemde internetconsultatie en enquê te, een tiental keukentafelge sprekken met agrarisch onder nemers en hun genodigden, gesprekken met wetenschap pers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organi saties en een publieksonder zoek van TNS NIPO. Minister Verburg van LNV maakt op maandag 10 septem ber de resultaten van de inter netconsultatie inclusief enquê te bekend. Op 10 juli heeft zij al de resulta ten van de drie andere onder delen van de maatschappelijke consultatie gepresenteerd. JgM GOEREE-OVERFLAKKEE - De stichting GO-Cats is op Goeree-Overflakkee actief met het vangen, cas treren en terugzetten van zwerfkatten. Het doel is om de overlast door zwerfkat ten te verminderen. Het castreren gebeurt bij en in samenwerking met de die renkliniek Goeree-Over flakkee. Vaak hebben deze dieren een nest met jonge katjes. Ook deze diertjes worden gevan gen en zo mogelijk bij vrijwil ligers gesocialiseerd. Voor deze kittens zoekt de stichting een goed tehuis. Door het terugzetten van de gecastreerde katten wordt voorkomen dat de populatie van zwerfkatten zich uitbreid. De activiteiten va GO-Cats zijn tot nu beperkt gebleven om twee redenen; er waren weinig financiële middelen, en er zijn te weinig vrijwilligers. Voor het eerste probleem is nu een goe de oplossing gevonden. Hier voor is contact gezocht met de Stichting Zwerfkatten Rijn mond, een onderdeel van de Dierenbescherming. De Die renbescherming verzorgt, in de aanloopperiode, een groot deel van de financiële midde len en door de samenwerking met de SZR krijgt GO-Cats de professionele ondersteuning van een ervaren organisatie. GO-Cats zoekt nu vrijwilligers voor het vangen op locatie en het verzorgen van de zwerfkat ten in de dierenkliniek. Voor het socialiseren van kittens worden tevens vrijwilligers gezocht. Voor meer informa tie gocats@chello.nl of 06- 16115203. Een beschrijving van de vrijwilligerstaken is ook te vinden op: www.zwerlkat- tenrijnmond.nl 13 Maar Neeltje zit in een hoek van de kamer bij haar eigen kleine tafeltje en, o vreugde, het zetje staat er op. Allen kijken op, en een der meiden zegt: Dae aeme Fransje Westraete! Kontje mie Neeltje spelen? Da's maer een goeten. ."Vje dan mae oppast da je nie mie der mö gaen trouwen! Daar moeten de andei-e meiden vre selijk om lachen. Dat maakt Fransje een .beetje verlegen, en het beklemt hem. Hij begrijpt niet waarom ze daar zo om moeten lachen. Natuurlijk gaat hij later met Neeltje trouwen - of met een der meisjes van Sieiie van Marien, dat weet hij nog niet goed. Hij loopt bedeesd op Neeltje afen vraagt: Mag- ge'k ok meedoen? Neeltje knikt, en zegt: Ja, jie was de vader, en ik de moeder, en de poppe was 't kleine kindje. Jie kwam tuus van 't land, en noe gaen me eten. Fransje zit meteen in zijn rol. Hij kijkt tersltiiks of de meiden nog op hem letten, maar als die weer in hun naaiwerk verdiept zijn, geeft hij zich geheel aan de betovering van het grote ogenblik over. Hij trekt zijn jas uit en hangt die aan de kruk van de bedsteedeur naast hem, zijn muts er bovenop. Hij zegt: Mae wat motten me eten? Jei ginièns broad! Neeltje staat van haar stoof op en stapt, zonder eerst haar moeder te vragen, de spinne in. Na enig scharre len komt ze terug met een snee droog brood en twee stukjes gebraden spek. Ze vouwt de snee brood middencloor en geeft de helft, met een stukje spek, aan Fransje. Zelf zet ze haar tanden in haar deel en begint te eten. Mt) jie ièst nie bidden! bestraft Fransje zijn vrouw. d ja, da's vvaer ok! Mae jie was de vadei', en \adeis motten toch aaltied bidden' Dat is ook waar, en Fransje zal dus zijn plicht waarnemen. Hij zet zich ook op een stoof, vouwt zijn handen, en gluurt door zijn oogharen of Neel tje zijn voorbeeld volgt. Dan begint hij: Oanze Vader, die in den emel zijt Verder kent hij de woorden niet, wat erg jammer is. Maar hij verlengt het gebed door er aan toe te voegen: Bubbubbiibbuhh..., bubbubbubbuhh bubbubbubbuhh Amen. Neel tje moet het kind lère zegen laten zeggen, en de maaltijd kan nu wet tig beginnen. Ze doet suiker en melk in de kopjes en schenkt dan thee uit de prachtige pot met de rode roos jes en blauwe vergeetmenietjes. Met haar vinger roert ze dé kopjes om. Dan neemt ze het kind weer op haar schoot en gaat zitten. Fransje praat ondertussen over het werk op d'oeve, net als vadei'. Hij zegt: Ik bin moeé van 't arde werken. En den boer was wee mae lastig van- daege. En wat eit 't toch vee esniè- uwd, ee? Neeltje speelt haar rol niet minder voortreffelijk. Ze vertelt dat het kind zo'n pijn in haar buik gehad heeft vandaag, en dat het zo erg gehuild heeft. Dan vraagt ze: Mo je nog een komme thee aen? Toe, schienkt dan zelf mae es in, en vo mien ok, want ik zitte mie dat kind op m'n schoat. Dit is het toppunt van Fransje's geluk. Maar hij laat het niet merken. Kalm staat hij op en grijpt met zijn rechterhand het theepotje. Met zijn linkerhand steunt hij zwaar op het tafeltje, vanwege zijn vermoeiende dag op de boerderij. Hij schenkt eerst zichzelf in, en dan buigt hij zich wat verder over de tafel om Neeltje te bedienen. Maar hij demonstreert zijn vermoeidheid een beetje te nadrukkelijk. Het tafeltje is maar wankel, en opeens wipt het met twee poten op, en dreigt te kantelen. De kopjes en schotel tjes schuiven allemaal zijn kant op, en daar schrikt hij zo van, dat hij ze onwillekeurig met beide handen tegen wil houden. Daardoor vergeet hij de theepot voor een ogenblik, en bonkt die tegen de tafelrand. Het deksel vliegt er afen het handvat glipt uit zijn hand. Hij wil het potje nog met zijn knieën tegenhouden, maar dat heeft slechts tot gevolg dat hij het een des te hardere stoot geeft, die het met luid gekletter tegen de vloer doet slaan. Neeltje vhegt met een luide schreeuw overeind en roept; Aaaah! Dat doe jie! De meiden komen bij de tafel van daan en gaan tegen Fransje te keer, terwijl Neeltje luidkeels staat te jam meren. Fransje staat maar wezenloos naar de scherven te staren. Zijn wangen zijn bloedrood aangelopen, en hij voelt zijn hart tot in zijn hals bonzen. Joe lilhk jonk! roept Neeltje's moeder met een schelle stem. Joe akeligen zwarten aap! voegt een der meiden er aan toe, en trekt hem ter verduidelijking vals aan zijn kuif je- Tranen van ellende, spijt, en mach teloze woede branden achter zijn oogleden. Even komt het beeld van Poete hem voor de geest, en dat ver vult hem met een nameloos heimwee. Maar huilen wil hij niet - niet nu en niet hier. Hij bijt zijn onderlip tot bloedens toe, en staat daar maar roer loos, en als aan de grond genageld, te staren. Gae mae gauw nae je ouwe moer, oor! En je kunt zuigen datter een nieuw theepotje komt! Veruit, gauw nae je lillike ouwe moer! hoort hij de vrou wenstemmen door elkaar heen roe pen. Dat striemt Fransje nog het meest - dat ze Poete zijn lillike ouwe moer noemen. Dat doet hem veel meer pijn dan de valse beschuldiging alsof hij met opzet dat mooie potje gebroken had. Het is alsof er een veer in hem losspringt. Hij heeft nog slechts één gedachte: naar Poete toe! Weg uit dit hol van ellende en gemene overmacht! Hij grijpt zijn muts en jas van de bedsteedeur en rent, zonder een wotjrd te zeggen oï om te zien, den uze uit, nagescholden door de furies van meiden. Daar hoeft hij niet meer terug te komen. Of hij moet een nieuw potje meebrengen. Maar dat is onmogelijk. Waar zal hij dat vandaan halen? Hij kan er Poete niet om vragen. Want dan zou ze verschrikkelijk boos op hem zijn, als ze hoorde wat er gebeurd was. Neen, dat kan niet, dat kan niet! Die lelijke rotmeiden! Verward tuime len zijn gedachten over elkaar door zijn bonzend hoofd. Buiten probeert hij zo goed als het gaat zijn jas aan te trekken. Met de muts heeft hij minder moeite. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5