Meditatie^
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Dementie
raakt
iedereen.
landbouwbeleid
EN U
MEDISCHE DIENSTEN
Enquête over Europees Financiële ondersteuning voor
an
EIIAnD01-l1IEUW5
venster
Steun ons.
Giro 2502
Cursusaanbod
van KCE
Een bewarend God
Stichting GO-Cats
Vriiwilligers noodzakelijk
Inarm
de lammeren
PAGINA 5
VRIJDAG 24 AUGUSTUS 2007
Blik op kerk
en sammlminjr
- Jami
- Geloofsafval
- Is dat hetzelfde
Het komt waaistliijnlijk door
dat het konikoniniertijd is
- dat wil zeggen dat er niet
veel ander nieuws is - dat alle
kranten en opiniebladen vol
staan over Jami. Daarom wil
ik het eigenlijk niet ovei hem
hebben en is hij alleen maar de
aanleiding tot mijn beschou
wingen...
Ongetwijleld zullen de lezers
wel weten wie Jami i's. Hij is
een Nederlandse jongeman
van Iraanse afkomst. Maar
- en daar gaat het om in deze
discussie - hij is een ex-moslim.
Dat houdt fn dat hij gebroken
heelt met het geloof waarin hij
opgevoed is. En daarom is hij
een paar weken terug in elkaar
geslagen. Tenminste, dat wordt
beweerd. Olhet werkelijk zo is,
is niet Ie bewijzen. Behalve dit
lijfelijk geweld is hij herhaal
delijk met de dood bedreigd.
Natuurlijk allemaal door mos
lims...
Als het niet echt gebeurd ïs,
zou het kunnen gebeuren.
Het afvallen van het geloof is
in moslimlanden een riskante
zaak. Zij die niet meer gelo
ven, houden dat dus angstval
lig voor zichzelf. Maar waar
ex-moslims in andere landen
wonen en leven, en waar die
strenge regels dus niet gelden,
daar zoeken zij steun bij elkaar
Vandaar dat er in verschillen
de westerse landen comités zijn
opgericht uit angst voor islami
sering van de .samenleving.
Er wordt nogal geschermd met
de scheiding van kerk en staat
en gepleit voor de vrijheid van
godsdienst. Dat laatste houdt
dan in, dat men ook de vrijheid
heeft met het geloof te breken
en op een seculiere wijze vei-
der te gaan.
Ook in ons land is zo'n comité
in oprichting, maar niemand
weet nog precies wat de doel
stellingen zijn. En de leiders
van bedoeld comité hebben
alvast laten weten dat ze dat
voorlopig nog geheim hou
den.
Het zal duidelijk zijn dat hel
voornamelijk gaat om mos
lims die Allah en de proleet
Mohammed hebben afgezvvo-
ren. Maar uiteraard is het niet
tot deze groep beperkt. Want
er zijn méér afvalligen! En de
leden van het comité - tenmin
ste de oprichters - zijn voor
namelijk atheïsten, mensen
die van mening zijn dat geloof
een privé-aangelegenheid is en
m geen geval invloed dient te
hebben op politiek en samen
leving.
En dan zie ik toch een over
eenkomst tussen ex-moslims
en - laat ik voor het gemak
maar zeggen - ex-christenen.
Want van die laatsten zijn er
nogal wat... Rooms-Katholie
ken, voorheen trouwmeele-
vend, praktiseren het geloof
van hijn vaderen veel minder
Hervormden en Gereformeer
den hebben soms massaal de
kerk de rug toegekeerd. In de
kleinere kerken van de Gere
formeerde Gezindte speelt hel
probleem van de kerkverlating
ook. Velen zeggen al: "Het zegt
me niets meer" ol "Ik doe er
niet meer aan" of wocjrden van
gelijke strekking. En ook daar
waar de kerken nog redelijk
vol zitten, zijn heel wat poten
tiële kerkverlaters...
Mijn probleem is nu: Is dat het
zelfde, dat je ex-moslim benl of
datje de kerk de rug hebt toe
gekeerd? Van beneden gezien
misschien wél: in beide geval
len ben je een alVallige. Maar
van Boven gezien maakt het
wel degelijk verschil. Afval van
een valse religie of bieken met
de enige ware God Die Zich in
Zijn woord heeft geopenbaard.
Die God zegt: "Is er ook een
God behalve Mij? Ik ken er
geen..."
WAARNEMER
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Ëilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. Ue vragen worden door deskundigen
beantivoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
DE ZWARTE DOOS
Elk vliegtuig heeft een vlucht-
kojfertje aan boord waarin alle
vluchtgegevens verzameld wor
den en dat na een ongeluk altijd
heel wordt teruggevonden. Waar
kooj) ife zo'n oiwrandbaar koffer-
Ijei Ik wil daar mijn belangrijk
ste pupieren in bewaren.
Antwoord: Het gaat bij vlieg
rampen niet om een soort
koffer, waarin de bemanning
papieren opbergt, maar om de
'black box' (verkeerd vertaald
met zwarte ck)os, want het han
delt om een opvallend oranje/
rode onbrandl)are en water
dichte metalen trommel) met
daarin een .soort cassette. .'\l
tijdens de reis worden op mag
neetband alle meetgegevens
van de belangrijkste instru
menten en de gesprekken van
de piloten vastgelegd, zcjdat
men na een evt. ramp door het
af luisteren van die band uit
de cockpit kan opmaken wat
er schortte aan de werking of
bestining van de machine. Als
er zich een ramp voordoet,
heeft de bemanning heus geen
tijd om allerlei papieren in te
vullen en in een kolfertje te
doen!
RIKSEN VERSRUINEN
Ik heb eens u>at grote zilveren
rijksdaalders apart gelegd, maar
die zijn helemaal hruin gewor
den. Hoe poets ik die schoon?
Antwoord: Het bruin en zelfs
zwart worden van zilveren
munten wordt veroorzaakt
door zwavel. Deze komt in een
aantal alliages voor, maar ook
in de vervuilde lucht. Gebruik
nooit poetsmiddelen voor
miuiten, want dan bederft u
meer dan u goedmaakt. Voor
verzamelaars is vooral de
lichtgekleurde aanslag (pati
na) op bepaalde munten van
waarde. Vuile zilveren munten
kunt u beter op een schotel leg
gen en met wat zuiveringszout
bestrooien. Daarover volgt dan
een druppeltje citroenzuur en
daarna wat leidingwater. Het
mengsel gaat dan bruisen en
als dit opgehouden is, mag u
uw rijksdaalders in lauw water
afspoelen en met een schoon
watje drogen.
TWEELING PIECK
Klopt het dat Anton Pieck een
tweeling xuas en dat er daarom zo
veel kerstkaarten en ander teken-
xverk XHin hem verschenen zijn"?
Antwoord: Dat van die twee
ling klopt. Op 19 april 1895
werden er in het gezin Pieck
te Den Helder twee zoons
geboren: Anton Franciscus en
Henri Christiaan. Zij kiegen
hun eerste tekenlessen van J.B.
Mulders. In 1906 verhuisde de
familie Pieck naar Den Haag,
waar beide broers het insti
tuut Bik Vaandrager en de
Kon. Academie voor Beelden
de Kunsten bezochten. Anton
haalde in 1912 ook de akte
M.O. tekenen en gaf van 1920
tot 1960 les aan het Kennemer
Lyceum te Bloemendaal. Hij
werd daar niet alleen een veel
gevraagd boekillustrator, maar
maakte ook houtsneden, gra
vures en etsen en schilderde
op linnen. Tijdens vele buiten
landse vakanties vervaardigde
hij enorm veel reisschetsen van
oude stedeti en mooie dorpjes.
Zijn werk werd enorm popu
lair. Vooial zijn uitbeeldingen
van een bakkerij, waarvan, gro
te reproducties zijn gemaakt
voor een kalender, sloegen zo
aan, dat men er grote bedra
gen voor bood. Nog altijd wor
den er elk jaar ontelbare kerst
kaarten met tekeningen van
zijn band verkocht. Zo'n succes
heeft zijn tweelingbroer Henri
nooit verworven. U kunt er
zeker van zijn dal u werk van
Anton Pieck ziet als die fiandte-
kening er op staat, want Heuri
handhaafde een andere stijl en
heeft altijd met zijn eigen naam
gesigneerd.
Vergeet niemand.
van vrijdag 24 augustus 2007
t/m zondag 26 augustus 2007
WEEKEND-DIENSTEN
ARTSEN
Van vrijdagmiddag vijf uur tot
maandag-morgen acht uur
heeft voor heel Goeree-Over-
flakkee dienst de Centrale huis
artsenpost Goeree-Overflakkee,
Ziekenhuis in Oirksland, tel.
(0187)480447.
TANDARTSEN
Spreekuur uitsluitend voor spoed
gevallen op zaterdag en zondag van
11.00 tot 11.30 uur Op 25 en 26
augustus Tandartsenpraktijk Oud-
dorp te Ouddorp, tel. 681660. Voor
spoedgevallen buiten het spreekuur
telefonisch contact opnemen.
VERLOSKUNDIGE PRAKTIJK
'NATALIA'
Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22
dl., WO., do, spreekuur volgens afspraaK
9.00-12.00 mr tel. spreekuur.
Tel. (0187) 60 07 92
APOTHEKEN
Apotheek Menheerse
Voorstraat 16, Middelharnis, 48-36-66
Geopend op werkdagen:
8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur
Apotheek St. Joris*
St. Joris Ooelstraat 34-36,
Sommelsdljk,Tel.48 72 77.
Geopend op werkdagen:
8.30-12.30 en 13,00-17.30 uur.
Op zaterdag van 10.30-11.30 uur.
APOTHEEK DIRKSUVND Voorstraat 25,
Oirksland. Telefoon 6015 80
Geopend op werkdagen; 8.30-12.30 uur
en van 13.30-17.30 uur.
Op zaterdag van 10.00-12.00 uur
en 17.00-17,30 uur.
Kringapotheek 'OUDDORP'
Boompies 3-5, tel. 68 37-89
Werkdagen: 8.30-12.00 uur en van 13.00-
17.30 uur.
Op zaterdag van 12,00-13.00 uur.
Buiten openingstijden van de apotliel<en
kunt u voor dringende spoedrecepten bellen
met het centrale dienstnummer van de
apothel<en Goeree-
Overflakkee 689957.
U wordt dan doorverbonden met de
dienstdoende apotheek met wie u een
tijdstip kunt afspreken om uw medicijnen
te verkrijgen.
De bereikbaarheidsdiensten
zijn als volgt:
APOTHEEK SI. JORIS SOMMELSDIJK
Maandag t/m vrijdag 17.30-22.00 uur
(op feestdagen vanaf 8.30 uur)
KRINGAPOTHEEK OUDDORP
Maandag t/m vrijdag 22,00-8.30 uur.
APOTHEEK DIRKSUND
Zaterdag en zondag 8.30-22.00 uur
KRINGAPOTHEEK OUDDORP
Zaterdag en zondag 22.00-8.30 uur.
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via de
antwoordapparaten bij: P R. J. M. Schilder,
Oude Tonge, 64 24 41L Tjebbes, Mid
delharnis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree-
Overflakkee, 48 28 97,
GOEREE-OVERFLAKKEE
- De Sticliting Kunst- en Cul
tuur Educatie C'.oeree-Over-
llakkce heeft voor liet komend
seizoen weer een curusboekje
samengesteld waarin een aan
tal cursussen en activieten wor
den aangekonctigd.
Dit betrellen onderwerpen uit
de kunstgeschiedenis; Icoon-
schikierkunsl met excursie;
leren luisteren naar klassieke
nuiziek; lezingen m.b.t. de
ciilttuirhistorie van Goeree-
Overllakkee; architectuur van
de gotische kathedralen met
exciusie en enkele concertrei
zen naar Rotterdam.
Heeft u belangstelling voor
één of meer van deze activitei
ten en géén boekje ontvangen
dan kunt u vanaf heden het
piogiammaboekje vinden in
bibliotheken en andere open
bare gebouwen. U kunt ook op
de website kijken (www.kcego.
nl) of het boekje bestellen bij
het KC:E-.seci'etariaat: E Hofs-
de Bruijne, Staakweg 14, 3247
BV Dirksland, e-inail; phofsde-
bruijne@hetnet.nl, tel. 0187-
ti01048.
De HEERE zal uu< uitgang en uu< ingang bewaren
van nu aan tot in der eeuwigheid. (Ps. 121;8)
Velen hebben die gewoonte.
•Wisschien hebt u hem ook wel.
Wij doen het ook. Als we een
feis gaan maken, bijv. als we op
Vakantie gaan, lezen we voor-
at altijd eerst Psalm 121. Dat
"looie, tere bedevaartslied dat
J^e bijna allemaal wel uit ons
hoofd kennen.
Als je het lied leest, zie je het
als ware voor je ogen geboren
Worden. De pelgrims zijn op
weg naar Jeruzalem. Daar zul
len ze één van de grote feesten
bijwonen. Of het Paasfeest, óf
het Pinksterfeest, óf het Loof-
huttenleest. Onderweg trek
ken ze door eenzame oorden
en door streken waar veel ber
gen zijn. En bergen, die vond
een Oosterling uit die tijd eng.
In de bergen woonden immers
wilde dieren. In de bergen ver
staken zich struikrovers die je
zomaar aan- en overvielen. En
als je onwel werd in de bergen,
waar moest je dan naartoe om
hulp? De dichter van Psalm
121 heeft ook temidden van
bergen gelopen op weg naar
Jeruzalem. Hij heeft ze van
alle kanten bekeken. En toen is
er een vraag in zijn hart wak
ker geworclen. Deze vraag:
vanwaar zal mijn hulp komen?
Waarvandaan zal er hulp
komen als ik aangevallen word
door een roofdier? Waarvan
daan zal er hulp komen als ik
overmeesterd word door een
roversbende? Waarvandaan zal
er hulp komen als een ziekte of
kwaal mij treft? Even heeft de
dichter het er benauwd mee
gehad. Maar toen heeft hij zich
zelf tot de orde geroepen. Tot
de orde van het geloof. En toen
heeft hij gezegd: 'Mijn hulp is
van de HEERE, Die hemel en
aarde gemaakt heeft'. Het lijkt
erop dat hij dat hardop gezegd
heeft. En toen hebben andere
pelgrims dat gehoord en zijn
ze de aangevochten mederei
ziger gaan bemoedigen. Gaan
bemoedigen met de woorden
die we verder in Psalm 121 vin
den. En toen de pelgrim thuis
kwam, heeft hij de woorden
van onderweg opgeschreven.
En toen was Psalm 121 gebo
ren. Zou het zo ongeveer niet
gegaan zijn?
Ja, de pelgrim was thuisge
komen. Waarom? Omdat de
HEERE zijn uitgang en zijn
ingang had bewaard. Toen hij
zijn woonplaats was uitgegaan,
was de HEERE hem al aan het
bewaren geweest. En toen hij
de plaats waar hij woonde weer
inging, was de HEERE nog
steeds een bewarend God voor
hem. En zo was alles toch goed
gekomen. Omdat de HEERE
Zijn uitgang en zijn ingang
had bewaard. En dat hadden
de medepelgrims onderweg
ook gezongen. Dat de HEERE
zijn uitgang en zijn ingang zou
bewaren, van nu aan tot in der
eeuwigheid, d.w.z. vanaf heden
en voor altijd.
Is dit niet een belangrijke
belofte, ook voor ons? We zijn
wellicht op vakantie geueest.
Ik hoop dat u een goede en
gezegende tijd hebt gehad.
\'eel hebt mogen zien en hebt
mogen genieten van wat God
u gaf. En nu bent u weer thuis.
.Alles is gelukkig goed gegaan.
Waarom? Omdat de HEERE
uw uitgang en ingang bewaar
de! Hebt u Hem daarvoor
gedankt en de eer gegeven,
toen u weer veilig thuiskwam?
En straks gaat het 'gewone
leven' weer beginnen. De kin
deren gaan weer naar school,
de werkenden gaan weer naai'
hun werk, het kerkelijke leven
u^aat ook weer 'draaien'. Wat
hebben we allemaal nodig?
Dat de HEERE onze uitgang
en ingang bewaart! Hebben we
daar oog voor, lezers? Of redt
u het wel in eigen kracht. U
redt het niet! We hebben elk
moment nodig dat de HEERE
ons bewaart en beschermt. Wat
een gevaren omringen ons
niet. Kom, zoek Hem dan elke
dag en bid Hem of Hij u bewa
ren wil.
De HEERE wil bij iiog meer
uit- en ingangen betrokken
zijn. Hij wil ook betrokken zijn
bij de uitgang uit het leven van
de zonde en bij de ingang in
Zijn Koninkrijk. Hebt u, heb
jij déze overgang al gemaakt?
Bent u al weg hij de satan en
zijn rijk en al weg van de HEE
RE en Zijn rijk? Leeft u nog in
de zonde óf al met de HEERE?
Laat het laatste er mogen zijn!
Gods Geest wil hel werken in
onze harten op grond van het
werk van Christus.
De HEERE is bij nóg een ande
re uit- en ingang betrokken.
Bij de uitgang uit het leven en
bij de ingang in Zijn eeuwig
Koninkrijk. Hoe zouden we
kunnen sterven zonder Hem?
Het kan wel, maar dan gaat
het niet goed. Gods kinderen
mogen xveten dat zelfs bij het
naderen \an de dood de HEE
RE hen niet los zal laten. Ook
dan is Hij hun Bewaarder; Hij
leidt al de Zijnen op Zijn tijd
het leven uit en het eeuwige
leven in. Wat zal dat een over
gang zijn! Die is op eigen kracht
niet te maken. Daar hebben we
Hem voor nodig Die ook deze
uitgang en ingang bewaart.
Hoe weet ik nu of ook mij dit
te deel zal vallen? Dat kunnen
we weten. We komen straks
voor eeuwig bij de HEERE
thuis, als we in ons leven Hem
nodig hebben gekregen. Hem
hebben gezocht en gevonden.
Kan dat? Zeker te weten! De
HEERE wil zelfs onze Schaduw
zijn aan onze rechterhand. Hij
wil ons dus nabij komen. In
Christus, Die mens werd om
ons te kunnen behouden. Bent
u al tot Herrr gevlucht? Doe het
nil en houd er nooit meer mee
op!
Ds. C.J. Droger, Vlaardingen
DEN HAAG - Vanaf deze
vandaag kan iedereen een
enquête invullen over de
toekomst van het Euro
pese Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid (GLB).
De enquête maakt deel uit
van een internetconsultatie
en is het laatste onderdeel
van een brede maatschap
pelijke consultatie over dit
onderwerp.
De encjuête loopt tot 10 sep
tember en is net als de inter
netconsultatie te vinden op de
website van het ministerie van
Landbouw, Natuur en Voed
selkwaliteit: www.minlnv.nl
De afgelopen vier weken kon
den mensen op deze website
hun mening geven over de toe
komst van het Gemeenschap
pelijk Landbouwbeleid.
Op basis van deze meningen
is er een enquête gemaakt om
inzicht te krijgen in hoeverre
deze meningen breder leven.
In de encjuête wordt deelne
mers onder meer gevraagd om
op de stoel van de overheid te
gaan zitten.
Wat zou een agrarische onder
nemer moeten doen om in aan
merking te komen voor inko
menssteun uit het Gemeen
schappelijk Landbouwbeleid?
Deelnemers hebben 100 pun
ten tot hun beschikking die zij
kunnen verdelen over drie van
de volgende 'maatschappelijke
waarden': landschapbeheer,
schoon milieu, dierenwelzijn,
betaalbaar voedsel, voedselvei
ligheid, natuurbeheer, recre
atie, en overig.
In de enquête staan ook stel
lingen op basis van de discus
siebijdragen die de afgelopen
weken via de internetconsulta
tie zijn binnengekomen.
In november 2007 presenteert
de Europese, Commissie haar
eerste ideeën over de zoge
noemde health check van het
Europese Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid.
Aan de hand van de health
check zullen in 2008 lijnen
worden uitgezet voor het
Europese Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid op de lange
termijn (na 2013).
Ter voorbereiding van een
Nederlandse visie op het
GLB en inbreng en discus
sie hierover in Brussel houdt
het ministerie van LNV op dit
moment een consultatieronde.
Die bestaat uit bovengenoemde
internetconsultatie en enquê
te, een tiental keukentafelge
sprekken met agrarisch onder
nemers en hun genodigden,
gesprekken met wetenschap
pers en vertegenwoordigers
van maatschappelijke organi
saties en een publieksonder
zoek van TNS NIPO.
Minister Verburg van LNV
maakt op maandag 10 septem
ber de resultaten van de inter
netconsultatie inclusief enquê
te bekend.
Op 10 juli heeft zij al de resulta
ten van de drie andere onder
delen van de maatschappelijke
consultatie gepresenteerd.
JgM
GOEREE-OVERFLAKKEE
- De stichting GO-Cats is
op Goeree-Overflakkee
actief met het vangen, cas
treren en terugzetten van
zwerfkatten. Het doel is om
de overlast door zwerfkat
ten te verminderen. Het
castreren gebeurt bij en in
samenwerking met de die
renkliniek Goeree-Over
flakkee.
Vaak hebben deze dieren een
nest met jonge katjes. Ook
deze diertjes worden gevan
gen en zo mogelijk bij vrijwil
ligers gesocialiseerd. Voor deze
kittens zoekt de stichting een
goed tehuis.
Door het terugzetten van de
gecastreerde katten wordt
voorkomen dat de populatie
van zwerfkatten zich uitbreid.
De activiteiten va GO-Cats zijn
tot nu beperkt gebleven om
twee redenen; er waren weinig
financiële middelen, en er zijn
te weinig vrijwilligers. Voor het
eerste probleem is nu een goe
de oplossing gevonden. Hier
voor is contact gezocht met
de Stichting Zwerfkatten Rijn
mond, een onderdeel van de
Dierenbescherming. De Die
renbescherming verzorgt, in
de aanloopperiode, een groot
deel van de financiële midde
len en door de samenwerking
met de SZR krijgt GO-Cats de
professionele ondersteuning
van een ervaren organisatie.
GO-Cats zoekt nu vrijwilligers
voor het vangen op locatie en
het verzorgen van de zwerfkat
ten in de dierenkliniek. Voor
het socialiseren van kittens
worden tevens vrijwilligers
gezocht. Voor meer informa
tie gocats@chello.nl of 06-
16115203. Een beschrijving
van de vrijwilligerstaken is ook
te vinden op: www.zwerlkat-
tenrijnmond.nl
13
Maar Neeltje zit in een hoek van de
kamer bij haar eigen kleine tafeltje
en, o vreugde, het zetje staat er op.
Allen kijken op, en een der meiden
zegt: Dae aeme Fransje Westraete!
Kontje mie Neeltje spelen? Da's maer
een goeten. ."Vje dan mae oppast da je
nie mie der mö gaen trouwen!
Daar moeten de andei-e meiden vre
selijk om lachen. Dat maakt Fransje
een .beetje verlegen, en het beklemt
hem. Hij begrijpt niet waarom ze daar
zo om moeten lachen. Natuurlijk gaat
hij later met Neeltje trouwen - of met
een der meisjes van Sieiie van Marien,
dat weet hij nog niet goed. Hij loopt
bedeesd op Neeltje afen vraagt: Mag-
ge'k ok meedoen? Neeltje knikt, en
zegt: Ja, jie was de vader, en ik de
moeder, en de poppe was 't kleine
kindje. Jie kwam tuus van 't land, en
noe gaen me eten.
Fransje zit meteen in zijn rol. Hij
kijkt tersltiiks of de meiden nog op
hem letten, maar als die weer in hun
naaiwerk verdiept zijn, geeft hij zich
geheel aan de betovering van het
grote ogenblik over. Hij trekt zijn jas
uit en hangt die aan de kruk van de
bedsteedeur naast hem, zijn muts er
bovenop. Hij zegt: Mae wat motten
me eten? Jei ginièns broad!
Neeltje staat van haar stoof op en
stapt, zonder eerst haar moeder te
vragen, de spinne in. Na enig scharre
len komt ze terug met een snee droog
brood en twee stukjes gebraden spek.
Ze vouwt de snee brood middencloor
en geeft de helft, met een stukje spek,
aan Fransje. Zelf zet ze haar tanden in
haar deel en begint te eten.
Mt) jie ièst nie bidden! bestraft Fransje
zijn vrouw.
d ja, da's vvaer ok! Mae jie was de
vadei', en \adeis motten toch aaltied
bidden'
Dat is ook waar, en Fransje zal dus
zijn plicht waarnemen. Hij zet zich
ook op een stoof, vouwt zijn handen,
en gluurt door zijn oogharen of Neel
tje zijn voorbeeld volgt. Dan begint
hij: Oanze Vader, die in den emel zijt
Verder kent hij de woorden niet,
wat erg jammer is. Maar hij verlengt
het gebed door er aan toe te voegen:
Bubbubbiibbuhh..., bubbubbubbuhh
bubbubbubbuhh Amen. Neel
tje moet het kind lère zegen laten
zeggen, en de maaltijd kan nu wet
tig beginnen. Ze doet suiker en melk
in de kopjes en schenkt dan thee uit
de prachtige pot met de rode roos
jes en blauwe vergeetmenietjes. Met
haar vinger roert ze dé kopjes om.
Dan neemt ze het kind weer op haar
schoot en gaat zitten.
Fransje praat ondertussen over het
werk op d'oeve, net als vadei'. Hij
zegt: Ik bin moeé van 't arde werken.
En den boer was wee mae lastig van-
daege. En wat eit 't toch vee esniè-
uwd, ee?
Neeltje speelt haar rol niet minder
voortreffelijk. Ze vertelt dat het kind
zo'n pijn in haar buik gehad heeft
vandaag, en dat het zo erg gehuild
heeft. Dan vraagt ze: Mo je nog een
komme thee aen? Toe, schienkt dan
zelf mae es in, en vo mien ok, want ik
zitte mie dat kind op m'n schoat.
Dit is het toppunt van Fransje's
geluk. Maar hij laat het niet merken.
Kalm staat hij op en grijpt met zijn
rechterhand het theepotje. Met zijn
linkerhand steunt hij zwaar op het
tafeltje, vanwege zijn vermoeiende
dag op de boerderij. Hij schenkt
eerst zichzelf in, en dan buigt hij zich
wat verder over de tafel om Neeltje
te bedienen. Maar hij demonstreert
zijn vermoeidheid een beetje te
nadrukkelijk.
Het tafeltje is maar wankel, en opeens
wipt het met twee poten op, en dreigt
te kantelen. De kopjes en schotel
tjes schuiven allemaal zijn kant op,
en daar schrikt hij zo van, dat hij
ze onwillekeurig met beide handen
tegen wil houden. Daardoor vergeet
hij de theepot voor een ogenblik, en
bonkt die tegen de tafelrand. Het
deksel vliegt er afen het handvat glipt
uit zijn hand. Hij wil het potje nog
met zijn knieën tegenhouden, maar
dat heeft slechts tot gevolg dat hij het
een des te hardere stoot geeft, die het
met luid gekletter tegen de vloer doet
slaan.
Neeltje vhegt met een luide schreeuw
overeind en roept; Aaaah! Dat doe
jie!
De meiden komen bij de tafel van
daan en gaan tegen Fransje te keer,
terwijl Neeltje luidkeels staat te jam
meren.
Fransje staat maar wezenloos naar de
scherven te staren. Zijn wangen zijn
bloedrood aangelopen, en hij voelt
zijn hart tot in zijn hals bonzen.
Joe lilhk jonk! roept Neeltje's moeder
met een schelle stem.
Joe akeligen zwarten aap! voegt een
der meiden er aan toe, en trekt hem
ter verduidelijking vals aan zijn kuif
je-
Tranen van ellende, spijt, en mach
teloze woede branden achter zijn
oogleden. Even komt het beeld van
Poete hem voor de geest, en dat ver
vult hem met een nameloos heimwee.
Maar huilen wil hij niet - niet nu en
niet hier. Hij bijt zijn onderlip tot
bloedens toe, en staat daar maar roer
loos, en als aan de grond genageld, te
staren.
Gae mae gauw nae je ouwe moer, oor!
En je kunt zuigen datter een nieuw
theepotje komt! Veruit, gauw nae je
lillike ouwe moer! hoort hij de vrou
wenstemmen door elkaar heen roe
pen.
Dat striemt Fransje nog het meest
- dat ze Poete zijn lillike ouwe moer
noemen. Dat doet hem veel meer pijn
dan de valse beschuldiging alsof hij
met opzet dat mooie potje gebroken
had. Het is alsof er een veer in hem
losspringt. Hij heeft nog slechts
één gedachte: naar Poete toe! Weg
uit dit hol van ellende en gemene
overmacht! Hij grijpt zijn muts en jas
van de bedsteedeur en rent, zonder
een wotjrd te zeggen oï om te zien,
den uze uit, nagescholden door de
furies van meiden.
Daar hoeft hij niet meer terug te
komen. Of hij moet een nieuw potje
meebrengen. Maar dat is onmogelijk.
Waar zal hij dat vandaan halen? Hij
kan er Poete niet om vragen. Want
dan zou ze verschrikkelijk boos op
hem zijn, als ze hoorde wat er gebeurd
was. Neen, dat kan niet, dat kan niet!
Die lelijke rotmeiden! Verward tuime
len zijn gedachten over elkaar door
zijn bonzend hoofd.
Buiten probeert hij zo goed als het
gaat zijn jas aan te trekken. Met de
muts heeft hij minder moeite.
(wordt vervolgd)