De vroegere veerdiensten van en
naar Goeree-Overflakkee
Roemenië toegetreden tot de EU
en nu?
Beroepings-
MEDISCHE DIENSTEN
Oude algemene begraafplaats blijft nog tot 2016
JWERK
SMS-sen voor
50-plussers
ElUVtlDET-niEUW^
Ontstaan van een netwerk van openbaar vervoer op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden
(ca. 1900-1935)
Verlaten
A A ifg i& ^t 4*
•s K* *r*
~28~
PAGINA 6
VRIJDAG 17 AUGUSTUS 2007
In het tweede artikel hebben we gezien hoe de industria
lisatie in Rotterdam zorgde voor een toestroom van werk
loze landarbeiders vanaf de eilanden. Als gevolg hiervan
nam in de tweede helft van de 19e eeuw het aantal veer
diensten toe. Vanuit een aantal dorpen op Goeree-Over
flakkee ontstonden (nieuwe) veerdiensten, meestal met
Rotterdam als eindbestemming. Ook lazen we dat één
van de belangrijkste redenen voor de sterke groei van die
veerdiensten veroorzaakt werd door de slechte staat van
de wegfverbindingen op de eilanden. Vervoer van passa
giers over de weg was daardoor nagenoeg niet mogelijk.
Terwijl op het vaste land de infrastructuur geleidelijk aan
verbeterde, bleven de wegen op de eilanden nog lange tijd
slecht. De rijksoverheid gaf wel een aanzet tot verbete
ring door te zorgen voor enkele belangrijke brugverbin-
dingen. Zo kwam in 1870 de Barendrechtse brug gereed
en in 1903 de brug bij Spijkenisse. De RTM zag nu goede
kansen voor tramlijnen naar de eilanden. Daar gaan we
in dit artikel vooral naar kijken.
De modellen van de voormalige veerboten Haringvliet,
Beatrix en Minister Philips van der Sleyden, gemaakt door
de heer L. Breijs, zijn dit seizoen te bewonderen in het
Streekmuseum in Sommelsdijk.
Het RTM netwerk van tramlijnen en bootverbindingen op de
Zuidhollandse- en Zeeuwse eilanden.
P. Diepenhorst, Nijmegen 3
In 1978 werd de Rotterdamse
Tramweg Maatschappij opge
richt. De bedoeling van beide
oprichters was mee te doen met
de inschrijving voor de aanleg
van een tramweg in Rotterdam.
Hun opzet slaagde en al in 1879
kwam een tramverbinding tot
stand tussen Rotterdam en
Schiedam. In die tijd was dat
nog een paardentram. Interes
sant is dat diezelfde verbinding
nog steeds bestaat, maar nu als
onderdeel van het uitgebreide
tramnet in Rotterdam. In rede
lijk korte tijd zorgde de RTM
voor meer tramlijnen in de stad.
Ook werden de paarden ver
vangen door elektriciteit. Een
aantal ontwikkelingen zorgde
ervoor dat de RTM ook bui
ten de stad ging 'kijken'. Zowel
Rijksoverheid als de eilandbe
woners wilden graag door ver
betering van de wegen een eind
maken aan het isolement van
de eilanden. Weliswaar hadden
de dorpen die aan het water
lagen wel een (boot)verbinding,
maar de meer naar binnen
gelegen dorpen niet; die bleven
juist geïsoleerd. De Rijksover
heid stelde renteloze leningen
beschikbaar voor verbetering
van de infrastructuur, maar dat
leidde maar mondjesmaat tot
betere wegverbindingen. Ver
tegenwoordigers van de eilan
den kwamen op voor de belan
gen (nu zouden we dat lobbyen
noemen). De RTM zag goede
kansen om met stoomtramwe-
gen de eilanden te gaan ontslui
ten. Door de grote bedragen
aan renteloze leningen van het
Rijk kon de RTM investeren
in de aanleg van tramlijnen en
de aanschaf van rollend mate
rieel. De eerste lijn ging over
de Barendrechtse brug naar de
Hoekse Waard. Die kwam er in
1898 vanuit Rotterdam-Zuid
naar Oud-Beyerland. Al gauw
werd de verbinding doorge
trokken tot Goudswaard. Ook
kwam er een aftakking naar
Numansdorp (1900). (Zoals
we verderop zullen zien, kon
den passagiers in Nurnansdorp
overstappen op de boot naar
Zijpe). De lijn naar Numans
dorp werd later doorgetrokken
naar Zuid-Beyerland. Enkele
jaren later (1904) had Strijen
ook verbinding.
In vlot tempo bouwde de RTM
de tramverbindingen uit en in
1904 werd de lijn naar Spijke
nisse geopend. Je kon nu met
de stoomtram ook naar Voor-
ne-Putten. Het jaar erop was de
lijn al verlengd tot Hellevoet-
sluis en weer een jaar later was
Oostvoorne ook aangesloten.
Beginpunt van de tramlijnen
was het RTM-station Rose-
straat in Rotterdam-Zuid. Dit
tramstation lag gunstig vlakbij
de Willemsbrug, die het zuide
lijk stadsdeel verbond met het
centrum en het noorden van de
stad. De spoorwegstations Rot
terdam-Zuid en Blaak waren
evenmin ver weg. Maar de
RTM beperkte zich niet tot de
Hoekse Waard en Voorne-Put-
ten. In 1909 kwam de tramlijn
op Goeree-Overflakkee gereed,
die liep vanaf Ouddorp, via
Middelharnis, naar Ooltgens-
plaat. Pas enkele jaren later
(1915) kwam er ook op Schou-
wen-Duiveland een RTM-lijn,
die liep van Burgh, via Zierik-
zee, tot Zijpe. Ook aan de over
kant van Zijpe, in Anna-Jacoba-
polder begon een tramlijn, die
in Steenbergen aansloot op de
(grote) spoorweg. Het was voor
de RTM niet meer dan een logi
sche stap om ook de ontbreken
de stukken in het netwerk, nl.
de verbindingen over het water
tussen de trameindpunten te
gaan verzorgen. Dat waren er
dus drie, nl. Hellevoetsluis-
Middelharnis, Numansdorp-
Zijpe en Zijpe-Anna Jacobapol-
der. Eigenlijk was er nog een
vierde veerdienst die de RTM
begon, nl. tussen Numansdorp
en Willemstad, maar die maakte
geen deel uit van het netwerk,
want aan de kant van Willem
stad was er geen tramstation.
Op het kaartje van Zuid-West
Nederland (afb. 1) is het net
werk goed te zien. De veer
diensten Zijpe-Numansdorp en
Zijpe-Anna Jacobapolder start
ten beide in 1900. Die tussen
Middelharnis en Hellevoetsluis
kwam wat later in de vaart, toen
de tramlijn op Goeree-Over
flakkee klaar was (1909). Voor
al die veerdiensten liet de RTM
nieuwe veerboten bouwen. Het
waren slanke en snelle schepen,
zeker voor die tijd. Ze waren
ook sterk gebouwd, om bij de
ijsgang, berucht in die zeear
men, lang door te kunnen blij
ven varen. De boot voor Mid-
delharnis-Hellevoetsluis met
de naam 'Minister Ph. W van
der Sleijden', in de volksmond
al gauw afgekort tot 'Minister'
is te zien op afb. 2. De boot
Numansdorp-Zijpe deed in
het begin onderweg ook Oolt-
gensplaat aan (afb. 3). Later
verzandde die vaargeul en kon
de boot niet meer bij Ooltgens-
plaat komen, de passagiers wer
den toen met een kleiner bootje
naar de veerboot gebracht.
Het zal duidelijk zijn dat door
dit RTM-netwerk de mogelijk
heden om vanuit de verschil
lende dorpen op de eilanden
naar Rotterdam te komen veel
beter werden. Behalve passa
giers kon ook vracht vervoerd
worden. De RTM had speciale
boten laten bouwen om, met
vracht geladen, tramwagons
tussen de eilanden te kunnen
van vrijdag 17 augustus 2007
t/m zondag 19 augustus 2007
WEEKEND-DIENSTEN
ARTSEN
Van vrijdagmiddag vijf uur tot
maandag-morgen acht uur
heeft voor heel Goeree-Over-
flal<kee dienst de Centrale huis
artsenpost Goeree-Overflakkee,
Ziekenhuis in DIrksland, tel.
(0187)480447.
TANDARTSEN
Spreekuur uitsluitend voor spoed-
qevallen op zaterdag en zondag
van 11.00 tot 11.30 uur. Op 18 en
19 augustus tandarts Buth te Dirks-
land, tel. 601183. Voor spoedgeval
len buiten het spreekuur telefonisch
contact opnemen.
VERLOSKUNDIGE PRAKTIJK
'NATALIA'
Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22
(ji WO., do, spreekuur volgens afspraak
9 00-12.00 uur tel. spreekuur.
Tel. (0187) 60 07 92
APOTHEKEN
Apotheek Menheerse
Voorstraat 16, Middelharnis, 48-36-66
Geopend op werkdagen:
8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur
Apotheek St. Joris*
St. Joris Doelstraat 34-36,
Sommelsdijk, Tel. 48 72 77.
Geopend op werkdagen:
8.30-12.30 en13.00-17.30 uur.
Op zaterdag van 10.30-11.30 uur
APOTHEEK DIRKSLAND Voorstraat 25,
DIrksland
Telefoon 6015 80
Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 uur
en van 13.30-17.30 uur.
Op zaterdag van 10.00-12.00 uur
en 17.00-17.30 uur
Krlngapotheek 'OUDDORP'
Boompies 3-5, tel. 68 37-89
Werkdagen: 8.30-12.00 uur en van 13.00-
17.30 uur.
Op zaterdag van 12.00-13.00 uur
Buiten openingstijden van de apothel^en
Kunt u mor dringende spoedrecepten belten
met tiet centrale dienstnummer van de
apottieken Goeree-
Overflai<i<ee: 689957.
U wordt dan doorverbonden met de
dienstdoende apotheek met wie u een
tijdstip kunt afspreken om uw medicijnen
te verkrijgen.
De bereikbaarheidsdiensten
zijn als volgt:
APOTHEEK ST. JORIS SOMMELSDIJK
Maandag t/m vrijdag 17.30-22.00 uur
(op feestdagen vanaf 8.30 uur)
KRINGAPOTHEEK OUDDORP
Maandag t/m vrijdag 22.00-8.30 uur
APOTHEEK DIRKSLAND
Zaterdag en zondag 8.30-22.00 uur
KRINGAPOTHEEK OUDDORP
Zaterdag en zondag 22.00-8.30 uur
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via de
antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder,
Oude Tonge, 64 24 41L. Tjebbes, Mid
delharnis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree-
Overflakkee, 48 28 97.
vervoeren.
De 'Minister Ph. W. van der Sleijden.
^^*Steiger met Tramboot Ooltgensplaat
De 'Minister C. Ijriy' doet onderuvg Ooltgensplaat aan.
De gevolgen voor de andere
veerdiensten bleven natuurlijk
niet uit, die werden in één klap
een stuk onaantrekkelijker. De
veerdienst vanuit Den Bom
mel, nota bene met de splinter
nieuwe Koningin Wilhelmina,
stopte datzelfde jaar nog. De
mooie nieuwe boot kreeg een
andere bestemming. De O&G
veerdienst hield het wat langer
uit, maar stopte enkele jaren
later ook. Deze boot werd ver
kocht aan de RTM. Die hield
de boot nog lang in de vaart
op hetzelfde traject en pas na
WO II zou de 'Menheerse'
boot ermee ophouden. Dat
lijkt wat gek, twee veerboten
van dezelfde maatschappij, die
als het ware elkaar beconcur
reerden. M'aar de directe boot
naar Rotterdam deed er mis
schien wat langer over, maar
had ook aantrekkelijke kanten.
Je hoefde niet over te stap
pen op het schommelende en
schokkende trammetje, dat ook
niet snel reed (25-30 km/u). En
varend over de Nieuwe Water
weg door Rotterdam had je er
een gratis rondvaart bij en kon
je die mooie grote zeeschepen
bewonderen.
De RTM had een geweldige
prestatie geleverd door in
enkele tientallen jaren de eilan
den te ontsluiten. Tegelijk had
ze vrijwel een monopoliepositie
gekregen op gebied van passa
giers- en vrachtvervoer van en
naar de eilanden. Goed voor de
RTM, maar het bleek ook zo z'n
nadelen te hebben. Dat komt
in het volgende artikel aan de
orde.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen: te Den Haag (wijk-
gem. Loosduinen-Centrum),
ds. J. Korf te Den Haag (Duin-
zichtkerk/Vredeskapel), die dit
beroep heeft aangenomen; te
Raalte (prot.), ds. K.M. Zwer
ver te Uithuizen, die dit beroep
heeft aangenomen; te Amster
dam (Oude Kerk), ds. E. Reef-
huis te Amsterdam (Willem de
Zwijgerkerk).
Beroepbaar: kandidaat J.K.M.
Geding, Postweg 32, 3881 EC
Putten; kandidaat W.L. Dek
ker, Krakelingweg 10, 3707
HV Zeist. Tel. 06-45556870;
kandidaat. M.R. Kemink, Elzas
129, 3524 RV Utrecht (zij kan
voorlopig geen beroepen in
overweging nemen).
Aangenomen: naar Daarler-
veen, kandidaat K.A. Haze-
leger te Enter, die bedankte
voor Kamperveen (herv.); naar
Stolwijk (herv. wijk 2), ds. R
Vernooij te Tholen; naar Dor
drecht (hervormd, wijk 2), ds.
G. van Wijk te Wezep.
Bedankt: voor Barendrecht
(herv. Immanuëlkerk) en voor
Bodegraven (herv. wijkgem.
2), ds A. Baas te Alblasserdam;
voor Meteren en Est (herv.),
ds. J. Verboom te Koudekerk
aan den Rijn.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen: te Ouddorp, ds.
A.C. Rijken te Gameren.
Bedankt: voor Loon op Zand,
ds. A. den Hartog te Kesteren;
voor Nieuw-Lekkerland, ds.
W van Vlastuin te Katwijk aan
Zee (wijkgemeente Noord).
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Rotterdam-Hil-
legersberg-^chiebroek, ds. H.
Veldman te Enschede.
Aangenomen: naar Delfzijl,
ds. A.J. Balk te Maassluis; naar
Lutten, ds. P.J. de Haan te
Zwijndrecht-Groote Lindt.
CHR. GEREE KERKEN
Bedankt: voor Hilversum-
Oost, ds. W.J.A. Ester te Korn-
horn.
GEREE GEMEENTEN
Aangenomen: naar Rock Val
ley (VS), ds. RL. Bazen te Pic
ture Butte.
OOSTFLAKKEE - De SWO
organiseertop dinsdagavond 11
en 18 september twee avonden
voor 50-plussers. Hier kan men
leren hoe men sms-berichten
kan versturen via de mobiele
telefoon. Omdat iedere mobie
le telefoon weer anders werkt,
vraat de organisatie uw mobie
le telefoon mee te brengen en
tevens de gebruiksaanwijzing,
zodat men goed geïnformeerd
kan worden. De avonden zijn
van 19.00 uur tot 20.00 uur in
het Infocentrum, Bernhard-
straat 27 in Oude Tonge. De
kosten zijn 7,50 voor beide
avonden. Aanmelden kan tot
maandag 3 september bij de
SWO, tel: 0187-641344.
OUDE-TONGE De voormalige algemene begraafplaats
van Oude-Tonge aan de Emmastraat wordt de eerstkomen
de jaren niet geruimd. Dit heeft burgemeester Ton van
Pelt van de gemeente Oostflakkee het Eilanden-Nieuws
laten weten. Pas in 2016 wordt deze begraa^laats opge
heven.
Tel<st en fofo: Gert van Engelen
De indruk dat het oude algeme
ne kerkhof al lang rijp is voor
ruiming, wordt gewekt door
het boekje over de funeraire
cultuur van Goeree-Overflak
kee dat de Rotterdamse schrijf
ster Rita Hulsman heeft uitge
bracht. Daarin staat te lezen dat
de gemeenteraad in 1996 "het
advies gaf om ruiming voor te
bereiden", maar Hulsman, die
een vrij gezaghebbende des
kundige is in funeraire kwes
ties, constateert jaren later dat
dit plan "nog niet ten uitvoer is
gebracht". "Gelukkig voor de
ifuneraire cultuur van Oude-
Tonge", voegt zij toe.
In een historische schets meldt
Hulsman dat de begraafplaats
vermoedelijk omstreeks 1834
in gebruik is genomen, ter ver
vanging van het kerkhof rond
de nabijgelegen Nederlands
Hervormde kerk. In 1977 wer
den de eerste voorbereidingen
getroffen om deze dodenak
ker te sluiten. De zeven per
sonen die volgens de boeken
nog het recht hadden er te
worden begraven, lieten weten
daar geen van allen nog prijs
op te stellen. Daarop werd de
begraafplaats op 15 november
1977 voor gesloten verklaard.
Op een bordje op het hek van
het kerkhof staat zulks aange
geven.
Tegenwoordig oogt dit enigs
zins verborgen gelegen kerk
hof, dat nog altijd van zons
opgang tot zonsondergang
toegankelijk is, er vrij verlaten
bij. Alleen achteraan liggen
aan weerszijden van het mid
denpad nog heel wat grafste
nen, in de eerste klasse. Over
ledenen komen nu terecht op
Voornamelijk achterin staan nog
enkele graven op de begraafplaats
aan de Emmastraat. Van sommige
graven zijn stenen doormidden
gebroken of omgevallen. Het kerkhof
maakt een nogal rommelige indruk.
de nieuwe begraafplaats aan
de Langeweg, die rond 1955
is ingericht, vlakbij de rooms-
katholieke begraafplaats.
Het Eilanden-Nieuws infor
meerde bij voorlichtster Mireil
le Zoet hoe de opmerking in
het boekje van Hulsman moet
worden geïnterpreteerd? Is er
soms sprake van uitstel van rui
ming? Zoet deelde, in overleg
met de burgemeester, mee dat
het toch allemaal een beetje
anders ligt.
"In 1996 is onderzocht wan
neer een begraafplaats
geruimd mag worden. Dat
blijkt te mogen gebeuren twin
tig jaar nadat er een gesloten
verklaring is afgegeven. Deze
verklaring was echter nog niet
afgegeven, dat is pas in 1996
gebeurd. Dit houdt in dat de
begraafplaats pas in 2016 mag
worden geruimd en niet eer
der."
*2f
'if
De Dierenstee wil deze week eens de men
sen bedanken die bij hen allerlei spullen
voor de dieren brengen zoals: manden,
kattenbakken, overgebleven voer, hon-
denriemen, voerbakjes, etc. De mensen
van De Dierenstee kunnen dit alles goed
gebruiken en ze vinden het fijn dat er ook
op deze manier aan hen gedacht wordt.
De loges lusten alles en vooral nu, met
ongeveer IIO katten in huis, is alle hulp
STICHTING ^^"'°'"-
DIERENBELANG
HOEKSCHE
WAARD
Poort belt regelma
tig als er bescha
digde 7akken voer
kunnen worden
opgehaald. Al deze
mensen worden
namens de vier- en
tweevoeters har
telijk dank gezegd
voor de hulp.
Van de 110 katten.
zijn er 35 kittens. Zo'n 20 kittens mogen
geplaatst worden, de i'est is nog te klein en
logeert bij pleegmoeders, die in deze tijd
van onschatbare waarde zijn.
Je moet het maar kunnen om een nestje
hele kleine kittens iedere drie uur met
een flesje te voeren. Er zijn zwart/witte,
wit/zwarte, rode, witte, cyperse kittens,
poesjes en katertjes. Er zit van alles bij en
ze komen overal vandaan: langs de weg
gevonden, op een tuinderij, in een doos
langs de straat, op een industrieterrein.
De dierenambulance heeft het er druk
mee.
Ook de volwassen katten zijn goed verte
genwoordigd, ongeveer 100 katten wach
ten op een nieuwe baas. Jong, oud, stok
oud, deze zijn er ook in allerlei kleuren,
maten en leeftijden.
Dus zoekt u een leuke kat of een vrolijk
kitten? Komt u eens kijken bij De Dieren
stee, Groene Kruisweg 14, Numansdorp.
Telefoon: 0186-655150. Of via de websi
te: www.dierenstee.nl. De openingstijden
zijn: maandag t/m zaterdag vanaf 11.00
tot 16.00 uur.
Wij hebben de vorige keer een
aanvang gemaakt met aan te
geven wat er binnen de Aso-
ciatia Betania allemaal plaats
vindt, omdat meerderen daar
naar hebben gevraagd. Wij
hebben iets geschreven over
investeringen in de gezond
heidszorg en in het onderwijs.
Wij willen nu een aanvang
maken met te zien wat er in
het (kinder)dagverblijf Beta
nia' gedaan wordt.
Het dagverblijf Betania, opge
richt in 1998, functioneert in
een speciaal voor dit project
gebouwd huis en heeft als doel
het ondersteunen, rehabilite
ren, opvoeden en onderwij
zen van kinderen met fysieke
en/of aanverwante handicaps.
De aangeboden diensten zijn:
Fysiotherapie en hydrofysio-
therapie (massage en medi
sche gymnastiek, therapiebad),
Bioptron, Behandeling met
paraffine, Elektrotherapie,
Bezigheidstherapie, Logope
die (therapie spraakstoornis-
sen, lees- en schrijfproblemen),
Educatief-therapeutische acti
viteiten (persoonlijkheid en
autonomie, cognitieve leer
activiteiten, ontwikkeling van
het bestaande potentieel),
Psychologie (periodieke toet
sen met de Raven-test, Scala
Portage, bemiddeling, psy
chotherapie), Sociale bijstand
(belangenbehartiging tegen
over overheden, scholen, insti
tuten), Snoelzel-kamer (Qualia
Room - kinderen met zintuig
lijke aandoeningen worden op
diverse wijzen gestimuleerd:
visueel, auditief, kinesthetisch,
reuk, smaak). Socialisatie acti
viteiten (deelname aan sport
evenementen zoals de Special
Olympisch, gemeenschapsle
ven, voorstellingen). Gemeen
schappelijk eten met groepen
(2 maaltijden per dag) en Ver
voer van de kinderen, van huis
naar het centrum en terug.
De werkwijze is individueel,
aangepast aan de behoefte van
ieder kind. Het multidiscipli
naire begeleidingsteam bestaat
uit een psycholoog, maat
schappelijk werkers, psyche-
pedagogen, fysiotherapeuten,
een logopedist en groepbe-
geleiders. Dit team werkt een
zogenoemd gepersonaliseerd
interventieplan uit, geba
seerd op de eigenschappen
en behoeften van ieder kind.
De meeste gebruikers van het
centrum zijn kinderen van 3-
16 jaar met een gemiddelde
of zware fy'sieke handicap, die
deel uitmaken van een gezin
maar niet schoolgaan, even
als personen die niet dage
lijks komen, maar voor enkele
diensten, zoals Fysiotherapie,
Logopedie en Snoelzel-kamer.
Voor het vervoer van huis naar
het centrum en omgekeerd is
een bus aanwezig. Het project
is het eerste gebouw dat door
de Stichting is gerealiseerd en
gefinancierd door een Neder
landse sponsor Het heeft grote
bekendheid verkregen in en
rond de stad Bacau. De aan
vragen overtreffen de moge
lijkheden, en dat is eigenlijk
teleurstellend. De resultaten
zijn geweldig, uiteraard niet
in alle gevallen. Opmerkelijk is
dat per jaar zo'n 5 a 6 kinde
ren het centrum kunnen ver
laten en op een gewone school
verder kunnen gaan leren. In
dat opzicht is het al een prach
tig resultaat waarvoor wij zeer
dankbaar zijn. Onze dank gaat
dan zeker ook uit naar allen die
in het centrum werkzaam zijn.
Ook hier geld het dat wanneer
God dit werk wil zegenen er
voor ons verrassende resultaten
zijn op te merken. Ook moeten
wij wel bedenken dat het werk
met veel liefde plaatsvindt en
het ook een zwaar werk is te
noemen. Het is ook niet altijd
even gemakkelijk om aan goed
opgeleide krachten te komen.
De handicap van te lage lonen
is een groot probleem aan het
worden. Dat lokt personeel om
naar het buitenland te gaan
om daar te gaan werken voor
een beter salaris dan in Roe
menië. Wij hopen dan ook dat
er snel een oplossing gevonden
zal worden voor dit probleem.
He;t werk in het centrum is zeer
professioneel maar kost dan
ook veel geld, en daarom is
het zo nodig dat het werk van
de Stichting breed gedragen
wordt en financieel gesteund
wordt. Het is geweldig te zien
dat kinderen in het centrum,
vaak heel moeizaam opklim
men naar een beter niveau. Dat
bewijst ook 'dat het zeker van
grote waarde is dat kinderen in
het centrum geholpen kunnen
worden. Maar de wachtlijsten
zijn aanzienlijk; wij zouden zo
graag meer kinderen helpen.
Ook daar is geld voor nodig.
Het lijkt wel dat ik aan het
slot altijd moet eindigen om te
vragen of u het werk financi
eel wilt steunen. Maar ik hoop
dat u begrijp dat wij het niet
voor onszelf doen, maar voor
de kinderen die deze hulp zo
dringend nodig hebben. En
nog altijd kunnen velen niet
geholpen worden, wat nu juist
zo dringend nodig is! Het toe
treden van Roemenië heeft
hierin ook nog geen verande
ring kunnen brengen! Wat zal
ook in deze de toekomst ons
brengen?
D. Vroegindeweij,
secretaris H.C.R.
tel.: 0187-482594, e-mail:
dammis.vr-hcr@hliksafe.nl