De vroegere veerdiensten van en naar Goeree-Overflakkee Roemenië toegetreden tot de EU en nu? Beroepings- MEDISCHE DIENSTEN Oude algemene begraafplaats blijft nog tot 2016 JWERK SMS-sen voor 50-plussers ElUVtlDET-niEUW^ Ontstaan van een netwerk van openbaar vervoer op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden (ca. 1900-1935) Verlaten A A ifg i& ^t 4* •s K* *r* ~28~ PAGINA 6 VRIJDAG 17 AUGUSTUS 2007 In het tweede artikel hebben we gezien hoe de industria lisatie in Rotterdam zorgde voor een toestroom van werk loze landarbeiders vanaf de eilanden. Als gevolg hiervan nam in de tweede helft van de 19e eeuw het aantal veer diensten toe. Vanuit een aantal dorpen op Goeree-Over flakkee ontstonden (nieuwe) veerdiensten, meestal met Rotterdam als eindbestemming. Ook lazen we dat één van de belangrijkste redenen voor de sterke groei van die veerdiensten veroorzaakt werd door de slechte staat van de wegfverbindingen op de eilanden. Vervoer van passa giers over de weg was daardoor nagenoeg niet mogelijk. Terwijl op het vaste land de infrastructuur geleidelijk aan verbeterde, bleven de wegen op de eilanden nog lange tijd slecht. De rijksoverheid gaf wel een aanzet tot verbete ring door te zorgen voor enkele belangrijke brugverbin- dingen. Zo kwam in 1870 de Barendrechtse brug gereed en in 1903 de brug bij Spijkenisse. De RTM zag nu goede kansen voor tramlijnen naar de eilanden. Daar gaan we in dit artikel vooral naar kijken. De modellen van de voormalige veerboten Haringvliet, Beatrix en Minister Philips van der Sleyden, gemaakt door de heer L. Breijs, zijn dit seizoen te bewonderen in het Streekmuseum in Sommelsdijk. Het RTM netwerk van tramlijnen en bootverbindingen op de Zuidhollandse- en Zeeuwse eilanden. P. Diepenhorst, Nijmegen 3 In 1978 werd de Rotterdamse Tramweg Maatschappij opge richt. De bedoeling van beide oprichters was mee te doen met de inschrijving voor de aanleg van een tramweg in Rotterdam. Hun opzet slaagde en al in 1879 kwam een tramverbinding tot stand tussen Rotterdam en Schiedam. In die tijd was dat nog een paardentram. Interes sant is dat diezelfde verbinding nog steeds bestaat, maar nu als onderdeel van het uitgebreide tramnet in Rotterdam. In rede lijk korte tijd zorgde de RTM voor meer tramlijnen in de stad. Ook werden de paarden ver vangen door elektriciteit. Een aantal ontwikkelingen zorgde ervoor dat de RTM ook bui ten de stad ging 'kijken'. Zowel Rijksoverheid als de eilandbe woners wilden graag door ver betering van de wegen een eind maken aan het isolement van de eilanden. Weliswaar hadden de dorpen die aan het water lagen wel een (boot)verbinding, maar de meer naar binnen gelegen dorpen niet; die bleven juist geïsoleerd. De Rijksover heid stelde renteloze leningen beschikbaar voor verbetering van de infrastructuur, maar dat leidde maar mondjesmaat tot betere wegverbindingen. Ver tegenwoordigers van de eilan den kwamen op voor de belan gen (nu zouden we dat lobbyen noemen). De RTM zag goede kansen om met stoomtramwe- gen de eilanden te gaan ontslui ten. Door de grote bedragen aan renteloze leningen van het Rijk kon de RTM investeren in de aanleg van tramlijnen en de aanschaf van rollend mate rieel. De eerste lijn ging over de Barendrechtse brug naar de Hoekse Waard. Die kwam er in 1898 vanuit Rotterdam-Zuid naar Oud-Beyerland. Al gauw werd de verbinding doorge trokken tot Goudswaard. Ook kwam er een aftakking naar Numansdorp (1900). (Zoals we verderop zullen zien, kon den passagiers in Nurnansdorp overstappen op de boot naar Zijpe). De lijn naar Numans dorp werd later doorgetrokken naar Zuid-Beyerland. Enkele jaren later (1904) had Strijen ook verbinding. In vlot tempo bouwde de RTM de tramverbindingen uit en in 1904 werd de lijn naar Spijke nisse geopend. Je kon nu met de stoomtram ook naar Voor- ne-Putten. Het jaar erop was de lijn al verlengd tot Hellevoet- sluis en weer een jaar later was Oostvoorne ook aangesloten. Beginpunt van de tramlijnen was het RTM-station Rose- straat in Rotterdam-Zuid. Dit tramstation lag gunstig vlakbij de Willemsbrug, die het zuide lijk stadsdeel verbond met het centrum en het noorden van de stad. De spoorwegstations Rot terdam-Zuid en Blaak waren evenmin ver weg. Maar de RTM beperkte zich niet tot de Hoekse Waard en Voorne-Put- ten. In 1909 kwam de tramlijn op Goeree-Overflakkee gereed, die liep vanaf Ouddorp, via Middelharnis, naar Ooltgens- plaat. Pas enkele jaren later (1915) kwam er ook op Schou- wen-Duiveland een RTM-lijn, die liep van Burgh, via Zierik- zee, tot Zijpe. Ook aan de over kant van Zijpe, in Anna-Jacoba- polder begon een tramlijn, die in Steenbergen aansloot op de (grote) spoorweg. Het was voor de RTM niet meer dan een logi sche stap om ook de ontbreken de stukken in het netwerk, nl. de verbindingen over het water tussen de trameindpunten te gaan verzorgen. Dat waren er dus drie, nl. Hellevoetsluis- Middelharnis, Numansdorp- Zijpe en Zijpe-Anna Jacobapol- der. Eigenlijk was er nog een vierde veerdienst die de RTM begon, nl. tussen Numansdorp en Willemstad, maar die maakte geen deel uit van het netwerk, want aan de kant van Willem stad was er geen tramstation. Op het kaartje van Zuid-West Nederland (afb. 1) is het net werk goed te zien. De veer diensten Zijpe-Numansdorp en Zijpe-Anna Jacobapolder start ten beide in 1900. Die tussen Middelharnis en Hellevoetsluis kwam wat later in de vaart, toen de tramlijn op Goeree-Over flakkee klaar was (1909). Voor al die veerdiensten liet de RTM nieuwe veerboten bouwen. Het waren slanke en snelle schepen, zeker voor die tijd. Ze waren ook sterk gebouwd, om bij de ijsgang, berucht in die zeear men, lang door te kunnen blij ven varen. De boot voor Mid- delharnis-Hellevoetsluis met de naam 'Minister Ph. W van der Sleijden', in de volksmond al gauw afgekort tot 'Minister' is te zien op afb. 2. De boot Numansdorp-Zijpe deed in het begin onderweg ook Oolt- gensplaat aan (afb. 3). Later verzandde die vaargeul en kon de boot niet meer bij Ooltgens- plaat komen, de passagiers wer den toen met een kleiner bootje naar de veerboot gebracht. Het zal duidelijk zijn dat door dit RTM-netwerk de mogelijk heden om vanuit de verschil lende dorpen op de eilanden naar Rotterdam te komen veel beter werden. Behalve passa giers kon ook vracht vervoerd worden. De RTM had speciale boten laten bouwen om, met vracht geladen, tramwagons tussen de eilanden te kunnen van vrijdag 17 augustus 2007 t/m zondag 19 augustus 2007 WEEKEND-DIENSTEN ARTSEN Van vrijdagmiddag vijf uur tot maandag-morgen acht uur heeft voor heel Goeree-Over- flal<kee dienst de Centrale huis artsenpost Goeree-Overflakkee, Ziekenhuis in DIrksland, tel. (0187)480447. TANDARTSEN Spreekuur uitsluitend voor spoed- qevallen op zaterdag en zondag van 11.00 tot 11.30 uur. Op 18 en 19 augustus tandarts Buth te Dirks- land, tel. 601183. Voor spoedgeval len buiten het spreekuur telefonisch contact opnemen. VERLOSKUNDIGE PRAKTIJK 'NATALIA' Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22 (ji WO., do, spreekuur volgens afspraak 9 00-12.00 uur tel. spreekuur. Tel. (0187) 60 07 92 APOTHEKEN Apotheek Menheerse Voorstraat 16, Middelharnis, 48-36-66 Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur Apotheek St. Joris* St. Joris Doelstraat 34-36, Sommelsdijk, Tel. 48 72 77. Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en13.00-17.30 uur. Op zaterdag van 10.30-11.30 uur APOTHEEK DIRKSLAND Voorstraat 25, DIrksland Telefoon 6015 80 Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 uur en van 13.30-17.30 uur. Op zaterdag van 10.00-12.00 uur en 17.00-17.30 uur Krlngapotheek 'OUDDORP' Boompies 3-5, tel. 68 37-89 Werkdagen: 8.30-12.00 uur en van 13.00- 17.30 uur. Op zaterdag van 12.00-13.00 uur Buiten openingstijden van de apothel^en Kunt u mor dringende spoedrecepten belten met tiet centrale dienstnummer van de apottieken Goeree- Overflai<i<ee: 689957. U wordt dan doorverbonden met de dienstdoende apotheek met wie u een tijdstip kunt afspreken om uw medicijnen te verkrijgen. De bereikbaarheidsdiensten zijn als volgt: APOTHEEK ST. JORIS SOMMELSDIJK Maandag t/m vrijdag 17.30-22.00 uur (op feestdagen vanaf 8.30 uur) KRINGAPOTHEEK OUDDORP Maandag t/m vrijdag 22.00-8.30 uur APOTHEEK DIRKSLAND Zaterdag en zondag 8.30-22.00 uur KRINGAPOTHEEK OUDDORP Zaterdag en zondag 22.00-8.30 uur DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, 64 24 41L. Tjebbes, Mid delharnis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree- Overflakkee, 48 28 97. vervoeren. De 'Minister Ph. W. van der Sleijden. ^^*Steiger met Tramboot Ooltgensplaat De 'Minister C. Ijriy' doet onderuvg Ooltgensplaat aan. De gevolgen voor de andere veerdiensten bleven natuurlijk niet uit, die werden in één klap een stuk onaantrekkelijker. De veerdienst vanuit Den Bom mel, nota bene met de splinter nieuwe Koningin Wilhelmina, stopte datzelfde jaar nog. De mooie nieuwe boot kreeg een andere bestemming. De O&G veerdienst hield het wat langer uit, maar stopte enkele jaren later ook. Deze boot werd ver kocht aan de RTM. Die hield de boot nog lang in de vaart op hetzelfde traject en pas na WO II zou de 'Menheerse' boot ermee ophouden. Dat lijkt wat gek, twee veerboten van dezelfde maatschappij, die als het ware elkaar beconcur reerden. M'aar de directe boot naar Rotterdam deed er mis schien wat langer over, maar had ook aantrekkelijke kanten. Je hoefde niet over te stap pen op het schommelende en schokkende trammetje, dat ook niet snel reed (25-30 km/u). En varend over de Nieuwe Water weg door Rotterdam had je er een gratis rondvaart bij en kon je die mooie grote zeeschepen bewonderen. De RTM had een geweldige prestatie geleverd door in enkele tientallen jaren de eilan den te ontsluiten. Tegelijk had ze vrijwel een monopoliepositie gekregen op gebied van passa giers- en vrachtvervoer van en naar de eilanden. Goed voor de RTM, maar het bleek ook zo z'n nadelen te hebben. Dat komt in het volgende artikel aan de orde. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen: te Den Haag (wijk- gem. Loosduinen-Centrum), ds. J. Korf te Den Haag (Duin- zichtkerk/Vredeskapel), die dit beroep heeft aangenomen; te Raalte (prot.), ds. K.M. Zwer ver te Uithuizen, die dit beroep heeft aangenomen; te Amster dam (Oude Kerk), ds. E. Reef- huis te Amsterdam (Willem de Zwijgerkerk). Beroepbaar: kandidaat J.K.M. Geding, Postweg 32, 3881 EC Putten; kandidaat W.L. Dek ker, Krakelingweg 10, 3707 HV Zeist. Tel. 06-45556870; kandidaat. M.R. Kemink, Elzas 129, 3524 RV Utrecht (zij kan voorlopig geen beroepen in overweging nemen). Aangenomen: naar Daarler- veen, kandidaat K.A. Haze- leger te Enter, die bedankte voor Kamperveen (herv.); naar Stolwijk (herv. wijk 2), ds. R Vernooij te Tholen; naar Dor drecht (hervormd, wijk 2), ds. G. van Wijk te Wezep. Bedankt: voor Barendrecht (herv. Immanuëlkerk) en voor Bodegraven (herv. wijkgem. 2), ds A. Baas te Alblasserdam; voor Meteren en Est (herv.), ds. J. Verboom te Koudekerk aan den Rijn. HERSTELD HERV KERK Beroepen: te Ouddorp, ds. A.C. Rijken te Gameren. Bedankt: voor Loon op Zand, ds. A. den Hartog te Kesteren; voor Nieuw-Lekkerland, ds. W van Vlastuin te Katwijk aan Zee (wijkgemeente Noord). GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Rotterdam-Hil- legersberg-^chiebroek, ds. H. Veldman te Enschede. Aangenomen: naar Delfzijl, ds. A.J. Balk te Maassluis; naar Lutten, ds. P.J. de Haan te Zwijndrecht-Groote Lindt. CHR. GEREE KERKEN Bedankt: voor Hilversum- Oost, ds. W.J.A. Ester te Korn- horn. GEREE GEMEENTEN Aangenomen: naar Rock Val ley (VS), ds. RL. Bazen te Pic ture Butte. OOSTFLAKKEE - De SWO organiseertop dinsdagavond 11 en 18 september twee avonden voor 50-plussers. Hier kan men leren hoe men sms-berichten kan versturen via de mobiele telefoon. Omdat iedere mobie le telefoon weer anders werkt, vraat de organisatie uw mobie le telefoon mee te brengen en tevens de gebruiksaanwijzing, zodat men goed geïnformeerd kan worden. De avonden zijn van 19.00 uur tot 20.00 uur in het Infocentrum, Bernhard- straat 27 in Oude Tonge. De kosten zijn 7,50 voor beide avonden. Aanmelden kan tot maandag 3 september bij de SWO, tel: 0187-641344. OUDE-TONGE De voormalige algemene begraafplaats van Oude-Tonge aan de Emmastraat wordt de eerstkomen de jaren niet geruimd. Dit heeft burgemeester Ton van Pelt van de gemeente Oostflakkee het Eilanden-Nieuws laten weten. Pas in 2016 wordt deze begraa^laats opge heven. Tel<st en fofo: Gert van Engelen De indruk dat het oude algeme ne kerkhof al lang rijp is voor ruiming, wordt gewekt door het boekje over de funeraire cultuur van Goeree-Overflak kee dat de Rotterdamse schrijf ster Rita Hulsman heeft uitge bracht. Daarin staat te lezen dat de gemeenteraad in 1996 "het advies gaf om ruiming voor te bereiden", maar Hulsman, die een vrij gezaghebbende des kundige is in funeraire kwes ties, constateert jaren later dat dit plan "nog niet ten uitvoer is gebracht". "Gelukkig voor de ifuneraire cultuur van Oude- Tonge", voegt zij toe. In een historische schets meldt Hulsman dat de begraafplaats vermoedelijk omstreeks 1834 in gebruik is genomen, ter ver vanging van het kerkhof rond de nabijgelegen Nederlands Hervormde kerk. In 1977 wer den de eerste voorbereidingen getroffen om deze dodenak ker te sluiten. De zeven per sonen die volgens de boeken nog het recht hadden er te worden begraven, lieten weten daar geen van allen nog prijs op te stellen. Daarop werd de begraafplaats op 15 november 1977 voor gesloten verklaard. Op een bordje op het hek van het kerkhof staat zulks aange geven. Tegenwoordig oogt dit enigs zins verborgen gelegen kerk hof, dat nog altijd van zons opgang tot zonsondergang toegankelijk is, er vrij verlaten bij. Alleen achteraan liggen aan weerszijden van het mid denpad nog heel wat grafste nen, in de eerste klasse. Over ledenen komen nu terecht op Voornamelijk achterin staan nog enkele graven op de begraafplaats aan de Emmastraat. Van sommige graven zijn stenen doormidden gebroken of omgevallen. Het kerkhof maakt een nogal rommelige indruk. de nieuwe begraafplaats aan de Langeweg, die rond 1955 is ingericht, vlakbij de rooms- katholieke begraafplaats. Het Eilanden-Nieuws infor meerde bij voorlichtster Mireil le Zoet hoe de opmerking in het boekje van Hulsman moet worden geïnterpreteerd? Is er soms sprake van uitstel van rui ming? Zoet deelde, in overleg met de burgemeester, mee dat het toch allemaal een beetje anders ligt. "In 1996 is onderzocht wan neer een begraafplaats geruimd mag worden. Dat blijkt te mogen gebeuren twin tig jaar nadat er een gesloten verklaring is afgegeven. Deze verklaring was echter nog niet afgegeven, dat is pas in 1996 gebeurd. Dit houdt in dat de begraafplaats pas in 2016 mag worden geruimd en niet eer der." *2f 'if De Dierenstee wil deze week eens de men sen bedanken die bij hen allerlei spullen voor de dieren brengen zoals: manden, kattenbakken, overgebleven voer, hon- denriemen, voerbakjes, etc. De mensen van De Dierenstee kunnen dit alles goed gebruiken en ze vinden het fijn dat er ook op deze manier aan hen gedacht wordt. De loges lusten alles en vooral nu, met ongeveer IIO katten in huis, is alle hulp STICHTING ^^"'°'"- DIERENBELANG HOEKSCHE WAARD Poort belt regelma tig als er bescha digde 7akken voer kunnen worden opgehaald. Al deze mensen worden namens de vier- en tweevoeters har telijk dank gezegd voor de hulp. Van de 110 katten. zijn er 35 kittens. Zo'n 20 kittens mogen geplaatst worden, de i'est is nog te klein en logeert bij pleegmoeders, die in deze tijd van onschatbare waarde zijn. Je moet het maar kunnen om een nestje hele kleine kittens iedere drie uur met een flesje te voeren. Er zijn zwart/witte, wit/zwarte, rode, witte, cyperse kittens, poesjes en katertjes. Er zit van alles bij en ze komen overal vandaan: langs de weg gevonden, op een tuinderij, in een doos langs de straat, op een industrieterrein. De dierenambulance heeft het er druk mee. Ook de volwassen katten zijn goed verte genwoordigd, ongeveer 100 katten wach ten op een nieuwe baas. Jong, oud, stok oud, deze zijn er ook in allerlei kleuren, maten en leeftijden. Dus zoekt u een leuke kat of een vrolijk kitten? Komt u eens kijken bij De Dieren stee, Groene Kruisweg 14, Numansdorp. Telefoon: 0186-655150. Of via de websi te: www.dierenstee.nl. De openingstijden zijn: maandag t/m zaterdag vanaf 11.00 tot 16.00 uur. Wij hebben de vorige keer een aanvang gemaakt met aan te geven wat er binnen de Aso- ciatia Betania allemaal plaats vindt, omdat meerderen daar naar hebben gevraagd. Wij hebben iets geschreven over investeringen in de gezond heidszorg en in het onderwijs. Wij willen nu een aanvang maken met te zien wat er in het (kinder)dagverblijf Beta nia' gedaan wordt. Het dagverblijf Betania, opge richt in 1998, functioneert in een speciaal voor dit project gebouwd huis en heeft als doel het ondersteunen, rehabilite ren, opvoeden en onderwij zen van kinderen met fysieke en/of aanverwante handicaps. De aangeboden diensten zijn: Fysiotherapie en hydrofysio- therapie (massage en medi sche gymnastiek, therapiebad), Bioptron, Behandeling met paraffine, Elektrotherapie, Bezigheidstherapie, Logope die (therapie spraakstoornis- sen, lees- en schrijfproblemen), Educatief-therapeutische acti viteiten (persoonlijkheid en autonomie, cognitieve leer activiteiten, ontwikkeling van het bestaande potentieel), Psychologie (periodieke toet sen met de Raven-test, Scala Portage, bemiddeling, psy chotherapie), Sociale bijstand (belangenbehartiging tegen over overheden, scholen, insti tuten), Snoelzel-kamer (Qualia Room - kinderen met zintuig lijke aandoeningen worden op diverse wijzen gestimuleerd: visueel, auditief, kinesthetisch, reuk, smaak). Socialisatie acti viteiten (deelname aan sport evenementen zoals de Special Olympisch, gemeenschapsle ven, voorstellingen). Gemeen schappelijk eten met groepen (2 maaltijden per dag) en Ver voer van de kinderen, van huis naar het centrum en terug. De werkwijze is individueel, aangepast aan de behoefte van ieder kind. Het multidiscipli naire begeleidingsteam bestaat uit een psycholoog, maat schappelijk werkers, psyche- pedagogen, fysiotherapeuten, een logopedist en groepbe- geleiders. Dit team werkt een zogenoemd gepersonaliseerd interventieplan uit, geba seerd op de eigenschappen en behoeften van ieder kind. De meeste gebruikers van het centrum zijn kinderen van 3- 16 jaar met een gemiddelde of zware fy'sieke handicap, die deel uitmaken van een gezin maar niet schoolgaan, even als personen die niet dage lijks komen, maar voor enkele diensten, zoals Fysiotherapie, Logopedie en Snoelzel-kamer. Voor het vervoer van huis naar het centrum en omgekeerd is een bus aanwezig. Het project is het eerste gebouw dat door de Stichting is gerealiseerd en gefinancierd door een Neder landse sponsor Het heeft grote bekendheid verkregen in en rond de stad Bacau. De aan vragen overtreffen de moge lijkheden, en dat is eigenlijk teleurstellend. De resultaten zijn geweldig, uiteraard niet in alle gevallen. Opmerkelijk is dat per jaar zo'n 5 a 6 kinde ren het centrum kunnen ver laten en op een gewone school verder kunnen gaan leren. In dat opzicht is het al een prach tig resultaat waarvoor wij zeer dankbaar zijn. Onze dank gaat dan zeker ook uit naar allen die in het centrum werkzaam zijn. Ook hier geld het dat wanneer God dit werk wil zegenen er voor ons verrassende resultaten zijn op te merken. Ook moeten wij wel bedenken dat het werk met veel liefde plaatsvindt en het ook een zwaar werk is te noemen. Het is ook niet altijd even gemakkelijk om aan goed opgeleide krachten te komen. De handicap van te lage lonen is een groot probleem aan het worden. Dat lokt personeel om naar het buitenland te gaan om daar te gaan werken voor een beter salaris dan in Roe menië. Wij hopen dan ook dat er snel een oplossing gevonden zal worden voor dit probleem. He;t werk in het centrum is zeer professioneel maar kost dan ook veel geld, en daarom is het zo nodig dat het werk van de Stichting breed gedragen wordt en financieel gesteund wordt. Het is geweldig te zien dat kinderen in het centrum, vaak heel moeizaam opklim men naar een beter niveau. Dat bewijst ook 'dat het zeker van grote waarde is dat kinderen in het centrum geholpen kunnen worden. Maar de wachtlijsten zijn aanzienlijk; wij zouden zo graag meer kinderen helpen. Ook daar is geld voor nodig. Het lijkt wel dat ik aan het slot altijd moet eindigen om te vragen of u het werk financi eel wilt steunen. Maar ik hoop dat u begrijp dat wij het niet voor onszelf doen, maar voor de kinderen die deze hulp zo dringend nodig hebben. En nog altijd kunnen velen niet geholpen worden, wat nu juist zo dringend nodig is! Het toe treden van Roemenië heeft hierin ook nog geen verande ring kunnen brengen! Wat zal ook in deze de toekomst ons brengen? D. Vroegindeweij, secretaris H.C.R. tel.: 0187-482594, e-mail: dammis.vr-hcr@hliksafe.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 6