Meditatie
Vervolg
verhaal
DAAD
Cursusaanbod SWO
4Y0U
PV De Rode
Duif Stad aan 't
Haringvliet
Toerustingsdag
voor Gemeente
Groei Groepen
Kruimels voor de honden
EIIIVtlD0l-niELJW5
venster
M'
MET .^c
0N2S OUWE FISTS
CHINEES SCHERM
Jongeren
Uw auto én caravan
*God liejb x\^ lief/'
PAGINA 5
VRIJDAG 17 AUGUSTUS 2007
Blik op kerk i
en samenleving
- Wilders
- De Koran verbieden?
- Is dat de weg?
Hij zat ooit in de Tweede
Kamer als vertegenwoordiger
van de VVD, maar hij is 'voor
zichzelf begonnen' en is nu
lijstaanvoerder van de Partij
voor de Vrijheid, ja, de geïnte
resseerde lezers hebben het al
begrepen, ik bedoel Geert Wil
ders, die nogal eens van zich
doet spreken. Misschien kan ik
beter zeggen: die herhaaldelijk
iets roept, waardoor zijn naam
op ieders lippen is. En vooral
in deze komkommertijd, nu
er toch niet zoveel opzienba
rends gebeurt, is een nieuwe
uitspraak van Wilders bij de
journalisten extra welkom.
In een interview met de Volks
krant heeft hij nu weer betoogd
dat de Koran tot de verboden
boeken moet worden gere
kend. Tenminste dat hel hei
lige boek van de moslims door
de regering tot verboden lec
tuur moet worden verklaard.
Reden is het feit dat moslims
daardfjor zouden worden aan-
gespoord tot haat... Ik ga nu
maar voorbij aan het feit dat
het allemaal komt doordat een
kamerlid - voorheen moslim -
moet worden beveiligd omdat
hij regelmatig wordt bedreigd.
Het spreekt vanzelf dat Wil
ders van een gedeelte van het
volk gelijk krijgt. Wat ik \orige
keer schreef - dat gematigde
moslims niet bestaan omdat
allen min of meer radicaal
zijn - zit er bij de Nederlandse
bevolking blijkbaar diep in.
Dus een eventueel verbod van
de Koran is een oneliner die
velen wel willen onderschrij
ven. Als zodanig is Wilders de
man die het in hun ogen bij
het rechte eind heeft, iemand
die het tenminste eens durft te
zeggen...
Tenslotte is 'Mein Kanipf'
van Adolf Hitler na de oorlog
ook tot verboden lectuur ver
klaard...
Dat VVilders voor zijn plan
nen in de Iweede Kamer geen
steun zal krijgen, staat bij voor
baat al vast. In allerlei uitspra
ken van politici, maar ook in
commentaren is het balletje
dat hij opgooide al lang door
geprikt.
Het is ook zeer de vraag of het
verstandig is de Koran te ver
bieden. Juist een verbod op
hun heilige boek zal de mos
lims aanzetten tot méér haat.
Bovendien weet ik niet of de
Koran in dit opzicht zoveel
schade aanricht. Ik vind de
oproepen van bepaalde imams
en de opleiding in diverse
moskeeën gevaarlijker dan de
Koran. En het blijkt niet moge
lijk deze vormen van agressie
definitief te bestrijden...
Daar komt nog iets bij. In tal
van landen die geregeerd wor
den door de Islam is de Bij
bel een verboden boek. Daar
spreken we terecht schande
van. Zonder het voor het hei
lige boek van de mohammeda
nen op te nemen, moeten we
wel zeggen: is een verbod op
het bezit en het lezen van de
Koran wel de juiste weg? Doen
we dan niet wat we in anderen
veroordelen?
WAARNEMER
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemvs,
Postbus fi, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
"Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Wanneer i.s de fiets uitgevonden?
Ik hoor er heel verschillende
meningen over, van ongeveer
1760 tol zelfs eind 19de eeuw!
Antwoord: Onze fiets heeft al
een heel langdurige wordings
geschiedenis achter de rug! Die
is niet ineens uitgevonden. Vol
gens onze oosterburen danken
wij haar aan een Micliael Kes-
s/er, die reeds in 17(iO een Jiou-
ten balk voorzag van twee wie
len, waarop een zitplaats was
aangebracht. Zich daarop met
de voeten voortduwend kon
hij op een vlakke en kaarsrech
te weg een snelheid van 15 km
per uur bereiken, maar geen
bocht nemen, want een stuin"
zat er niet aan. In 1790 kwam
de Fransman De Sifrac met een
loopfiets op de proppen die hij
'celerifere' (snelwagen) noem
de. De Duitse Freiherr Drais
von Sauerbronn kreeg in 1818
patent op een houten twee wie-
Ier die hij met een stang aan
het voorwiel bestuurbaar had
gemaakt en toen sprak men in
Duitsland van 'Draisine' en in
Frankrijk van 'velocipede' (van
snelle voeten). In Engeland
ging men die van ijzer nama
ken en daar werden ze ver
kocht voor ongeveer 200,-.
In 185:! maakte Michaux trap
pers aan een groter voorwiel.
In 1875 kwamen er massieve
rubberbanden om de metalen
wielen die in 1866 stalen spa
ken kregen. Een rem kwam er
in 1876 op, de kettingaandrij-
ving dateert van 1879, de bel
van 1883, het vijfhoekig meta
len frame van 1884, de spat-
bordenvan 1887. In 1888 vond
een Ierse veearts de luchtband
uit en een jaar later kwam de
Franse fabrikant Michelin met
de verwisselbare hichtbanden
die de massieve konden ver
vangen en 't fietsen veel lichter
maakten. De torpedorem van
1890 werd in 1904 verbeteid.
Het ventiel, de rubbeien velg-
rem en de oliebadkettingkast
verschenen in 1893, het slot
in 1895, het freewheel (de
vrijloop) pas omstieeks 1900.
Onze voonjiiders konden
leren fietsen in 'wielrijdscho-
len' zoals je tegenwoordig leert
paardrijden in een manege. Zij
verbasterden de erg moeilijke
naam 'velocipede' uit de tijd
dat het deftig was om Frans te
spreken, al gauw in 'fielesepee'
en de volksmond maakte et via
'fieselepee' tenslotte kort maar
krachtig 'fiets' van. De wetge
vers spraken liever van 'rij
wiel', maar tegenwoordig weer
van fiets.
TIKEI
Toen lue hij opa logeerden en eie
ren aten, daagde hij ons uit voor
een ouderwets spelletje 'eieren
tikken'. Hij won steeds, want hij
februikte een. stenen ei, maar dat
aaide hij tóch uil hel kippenhok.
Hoe kan dat?
Antwoord: Dan maakte hij
gebruik van een zgn. stikei, ol
steekei. Dat is een stenen fop-
exemplaan Het is namelijk de
bedoeling dat kippen hun eie
ren in de legnesten deponeren
en niet in een hoek van de stal
of elders. Daarom gebruiken
de boeren met scharrelkip-
pen stenen eieren, die altijd in
het nest blijven liggen en die
nen om de kippen aan te lok
ken, want die diertjes leggen
hun ei graag bij een ander ei.
Opa heeft zijn familie goed bij
de neus genomen, want zulke
zware eieren legt geen enkele
kip...
KUNSTGEBIT
SCHOONHOUDEN
Ik geloof niet meer in de reclame
voor reinigingsmiddelen voor
mijn kunstgebit. Weet u een hete
re methode?
Antwoord: Het gemakkelijkste
is nog altijd het gebruik van
tandenborstel en tandpasta,
als u gebit of plaatje uit de
mond hebt genomen. Boven
dien kunt u dan gelijk uw
resterende kiezen, tanden en
tandvlees schoonmaken. Als u
uw tandvlees gelijk met de tan
denborstel zachtjes draaiend
masseert, hebt u later geen last
van gevoelig tandvlees.
Hierbij kleurenfoto's van een
vreemd scherm met optrekbaar
paneel. Hoogte 57 cm. Het lijken
Chinese figuren en hel geheel is
erg oud.
Antwoord: Dit is een zgn,
vuurschenn uit ca. 1850. De
Chinezen gebruikten dit als zij
voor het vuur lagen of hurk
ten. Door hel legelpaneel op
te trekken, konden zij naar
gelang de hoogte hun gezicht
laten verwarmen of bescher
men. Dgl. schermen zijn ook in
restaurants gebruikt bij gesepa
reerde zitjes, zodat de gelieven
al en toe konden kijken wie er
binnenkwam. a\]s het gaaf en
origineel is, kunt u de waarde
stellen op ca. 200.
Uitslag wedvlucht J08 Moes-
kroen/Menen; gelost:, 13.15
uur; deelnemers: 4; duiven:
84; weer zw, zwaar bewolkt.
I.J. van Zanten (8/21) 1 2 6 10
13 16 17 19; Th. van Stralen
(6/9) 3 5 8 9 11 20; J.C. Wag
ner Zn. (7/30) 4 7 12 14 15
1821.
TERSCHUUR - Op 8 septem
ber a.s. organiseert het Evan
gelisch Werkverband (EVW)
een start- en toerustingsdag
\oor Gemeente Groei Groepen
in Hoogeveen en Gouda. Men
verwacht in totaal zo'n 1000
mensen die deze dagen zullen
bezoeken om te luisteren naar
ds. Hans Eschbach in Gouda
of naar ds. Menno Zandbergen
in Hoogeveen die zullen spre
ken over het tjelang van kleine
huisgroepen bij de opbouw
van de kerk en om de verschil
lende workshops te bezoeken.
De dag wordt omlijst met veel
samenzang en onderlinge ont
moeting.
Het thema van de materialen
is dit jaar: 'In de voetsporen
van Mozes'. Het wordt dus een
reis door de bijbelse geschie
denis. Maar zo'n reis kun je
ook vandaag nog (gedeeltelijk)
maken. Daarom wordt dit jaar
voor het eerst een aantal reizen
georganiseerd door het EWV,
die beginnen in Egypte en via
de Sinaïwoeslijn richting Israël
zullen gaan. Letterlijk dus 'in
de voetsporen van Mozes'.
Naast de gewone materialen
presenteert het EW voor het
eerst voor jongeren catechese
materiaal over ditzelfde thema.
Daarnaast zijn er GGG specials
over 'Cieloofsopvoeding' en
over 'De geïnspireerde kerken-
raad' die zullen worden gepre
senteerd.
Het EWV is een snel groeiende
vernieuwingsbeweging binnen
de Protestantse kerk. Begon
nen met ongeveer 20 Gemeen
te Groei Groepen, spreekt
men nu al over een totaal van
zo'n 1700 groepen. In huiska
mers komt inen samen om het
geloofsgesprek te voeren aan
de hand van de materialen die
door de landelijke werkgroep
worden ontwikkeld.
Deze enorme groei laat iels
zien van de vitaliteit van de
evangelische beweging binnen
de Piotestantse kerk in Neder
land. Het EW geeft hierinee
invulling aan het verlangen
van de synode om het onder
linge geloofsgesprek te bevor
deren.
De startdag wordt gehouden
op zaterdag 8 september van
10.30 uur tot 16 uur in de
Pauluskerk, van Hogendorp-
plein 2 te Gouda (10 min. van
het NS Station) en in de Vre-
dehorst, Zuidwoldingerweg 32
te Hoogeveen. Iedereen is van
harte welkom en de toegang is
gratis.
En zij zei: ja. Heere! Doch de hondekens eten ook van de kruimels
die er vallen van de tnjel. (Malth. 15:27)
Voor meer info
en opgave
voor deze dag: www.ewv.nl, tel.
0342-460010.
In vertrouwde handen
bj onze pastorie is dit een
alledaags beeld. Kinderen en
"uders aan tafel en een klein
hondje eiomheen, die de krui
mels opeet. Wanneer er par
does wat x'alt, wordt Lucky, zo
heet ons hondje, geroepen. De
vondst kruimels doet zijn naam
eer aan. Lucky, gelukkig, hij
lieelt weer iets lekkers ge\'on-
den. Misschien herkent u het
^^el. Een hondje en die krui
mels. Die moeder in het hei
dense land van Tyrus en Sidon
herkent het ook. Het beeld van
Jezus neemt ze over en pleit op
een kruimel genade.
Ook in het buitenland wordt
Jezus' komst opgemerkt. Zijn
wens om verborgen te blij
ven lukt niet. De rust is voor
bij. Deze moeder komt naar
Hem toe en roept Hem heel
vasthoudend aan, Heere, Gij
Zone Davids, ontferm U mij
ner Opmerkelijke woorden
voor deze heidense moeder.
Zij blijft Jezus naroepen, aan
roepen, want haar dochter is
in nood en daarmee zij ook.
Machteloos moet ze toezien,
hoe haar dochter is bezeten
van een kwade geest. In haar
nood gaat ze naar Jezus toe, als
haar enige uitredding. Daarin
is ze ons ten voorbeeld. Zij gaat
ons voor in wat wij zingen in
Ps. 141:1: 'k Roep, Heer', in
angst tol U gevloden'. Deze
heidense moeder leert het ons
dat we allemaal aan onze nood
ontdekt moeten worden. Maar
ook om in alle nood naar de
Heere te gaan en te bidden:
Heere, ontferm U mijner.
Je hebt zo van die moinenten
in het leven, dat hel lijkt alsof
de hemel van koper is, en dal
je gebeden niet \erder komen
dan hel plafond. Over gebeds
verhoring gesproken. Hel
zijn tijden van aan\echting en
geloofsbeproeving. Deze moe
der gaal naar de Heere Jezus,
maar haar gebed wordt niet
gelijk verhoord. Haar roepen
wordt een teleurstelling. Ze
vindt een zwijgende Heiland
tegenover zich. Niet alleen
een zwijgende, maar ook een
afwijzencle Heiland, Want als
de discipelen Jezus hierover
aanspreken, dan klinkt Zijn
antwoord naar hen heel cru:
Ik ben niet gekomen, dan tot
de verloren schapen van hel
huis Israël, Het bidden van
deze vrouw wordt daarmee
afgewezen. Ik ben niet geko
men! Welk een aanvechting
en geloofsbeproeving is dat
voor deze moeder geiveest,
We mogen hieruit echter niet
afleiden, dat we maar moeten
stoppen met onze voorbeden,
Nee integendeel, zie wat deze
vrouw doet.
En zij kwam en aanbad Hem,
zeggende: Heere help mij. Zij
blijft Jezus aanroepen, zij blijft
op Hem vertrouwen. In het
evangelie van Markus lezen we
dat zij aan de voeten van Jezus
valt. Zij komt daarmee tot aan
bidding van Jezus Christus.
Er spreekt geloof uil. Zij moet
bij Hem zijn, bij Hem alleen.
Heere, help mijl Zo mogen ook
wij aanhoudend bidden aan de
troon van Gods genade. Omdat
we alleen bij Hem moeten zijn,
het alleen van Jezus hebben te
verwachten.
Het zal je trouwens maar
gezegd worden, dat je een
hond bent. En toch zegt Jezus
zegt dat tegen haar, tegen deze
moeder die biddend op haar
knieën ligt, om hel behoud
van haar dochter Nee, zei Hij,
Ik kan toch niet het brood dat
voor de kinderen bestemd is,
aan de honden gexen? Mijn
wónderen. Mijn macht om te
genezen, hel is voor de Joden,
oor de kinderen. Niet voor de
heidenen, niet voor de hon
den.
Maar deze moeder weet hoe
hel aan tafel vergaat. Je gooit
niet het brood van de kinde
ren van tafel op de grond,
dat mag niet. Maar zij weet
als geen ander, dat er ook wel
eens kruimels van tafel vallen.
Zij stemt in met wal Jezus zegt.
Ik val er als heidin buiten en
U bent mij niets verplicht. Ik
kan niets eisen. Maar ze loopt
in al die afwijzing niet weg.
Integendeel, ze kruipt dichter
naar |ezus toe, zij weet hoe het
gaat met een gezin aan tafel,
dan valt er v\'el eens wat. Zij
grijpt dat beeld van Jezus aan.
Maar Heere, ik vraag U slechts
om één enkele kruimel die er
\alt \oor de honden waar u het
over hebt. Deze vrouw is texre-
den met dal wat er overblijft.
Zij pleit op die kruimel genade
die er \all van de tafel van de
Heere, .\fs ik maar zo'n krui
meltje heb, dan heb ik genoeg.
,Als zo'n hondje een paar krui
mels krijgt, daar hoeven de
kinderen toch niet onder te
lijden?
O vrouw, groot is uw geloof. U
geschiede gelijk gij wilt. Deze
moeder kent de rijkdom van
de Heere Jezus. Één kruimel
tje genade, één druppel zegen
is voor haar al voldoende. En
haar dochtei' werd gezond,
op diezelfde tijd. Groot is uw
geloof Luck)-, het hondje. Wei-
gelukzalig is zij die gelooft dat
Jezus is het Brood des Levens.
Die éne kruimel is genoeg tot
zaligheid. Heerlijke kruimel,
Gods liefdevolle genade! Mag
het ons bij voortduur leren,
om te pleiten aan de troon van
Gods genade, steeds dichter
naar Hem toe te kruipen, om
gevoed te worden, om genezen
te worden op Zijn lijd. Laten
ook wij heidenen bidden om
dat éne kruimeltje genade.
Want dat is genoeg, ruim
schoots genoeg om alle ellen
de, alle honger, alle zonden
van ons weg te neinen. Groot
is uw geloof Welgelukzalig, die
heiden. Groot is de Heere, Soli
Deo Gloria!
Ds. C. Doorneweerd,
Den Bommel
Vroeger, als kind al, «iJds ik juf fjorden. Juf van zen klas xm-t
kinderen. Kleine kinderen- Kinderen die heel erg lief (egen de juf
deden. Kinderen vjaarniee je kon pra(en over allerlei dingen, en
die je dingen kon leren. Kinderen die gezellig «aren. Kinderen die
sponfaan «aren. ik speelde v-fel eens juf mef een vriendje of vrien-
dinnefje. ik ■^&a dan natuurlijk de juf en daf vriendinnetje^ Jie(
kind- Fu uil ik nog steeds juf morden, l^'og steeds dat beeld van
een klas Soals vroeger. Alken (pói anders., ik «il juf uorden omdat
kinderen so sijn ioals ik vroeger >elf «as! ik «as lielemaal kmd
toen ik juf speelde, ik «SS Ijeleniaal kind toen ik droomde dat ik
een iele lieve klss riief kinderen voor me had- £n juist omdat het
kinderen sijn, «il ik juf «orden. Om iet kind Jijn, \t( spontane,
eerlijke en onschuldige in een kind- üit Sal niet iedereen rnzt. Kie
eens Sijn. Kinderen Jijn vervelend, ïeuren &&n je hoofd, en ^ijn noojt
Stil- Haar.,, «at Segt de Bijbel? 'V/e moefen allen «orden als een
kind'.' dat «ordt nief zómaar ge>egd„, £en poosje geleden «as ik
kranten aan hef rondbrengen. Heestal doe ik dat in gedachten, of
rm.( muiiek op. De^e keer niet. ik genoof: van kinderen. £r «aren
kinderen aan het buiten spelen. In de speeltuin «as het een groot
la«aai. Kinderen reden rond op fiefSen en skelters, ik «erd er bijna
jaloers op: gelukkige kinderen, die sich nergens druk om maken
en ge«oon sichïelf sijn, £n (oen ik nog eens goed luisterde, hoorde
ik een lief kinderstemmetje een liedje iingen. ÏJet Jong: 'God heb ik
lief, £n dat, te midden van allemaal andere kinderen. Kijk, daarom
«il ik nou juf «orden, ifet onschuldige, eerlijke van een kind rnotl
tot ons aller voorbeeld Sijn. Uat Smgen «ij? ijet rockt en popt van
aJies door elkaar. Hp3, ook al io gezellig, de omgang met anderen,
niets meer! £n dat rfoemt iich christen? Mensen, die niet xa'-'^t voor
hun geloof uit durven komen, die alleen psalmen imgen en bidden
als het hén uitkomt, en vooral: als niemand hen siet, Uij schamen
ons voor ons geloof! £ii «at doet een kind? 'God \vh ik lief..' 'Daarom:
'Vordt gij gelijk de kmderkens!
Linn
OOSTFLAKKEE - Komend
najaar begint de SWO weer
een aantal cursussen:
Computercursus voor begin
ners: Op maandagavond 3
september en op woensdag
avond 5 september start men
met twee cursussen 2 cursus
sen 'kennismaken met de com
puter'. De cursus bestaat uit 8
lessen van anderhalf uur. De
ene cursus is op de maanda
gen, 10 en 24 september, 108,
'l5, 22 en 29 oktober, van 20.15
uur tot 21.45 uui, de andere
cursus is op de woensdagen 5,
12 en 26 september, 3, 11, 17,
24 en 31 oktober van 18.30 uur
tot 20,00 uur De lessen wor
den gegeven in 't Westerlicht,
Oranjestraat 35a in Den Bom
mel, In deze cursus staat het
gebruik van Windows XP cen
traal. De cursus kost 97,50
U kunt zich aanmelden bij de
SWO, tel: 641344 of via e-mail:
tsrd's-w-o.nl.
Computercursus digitale foto
bewerking: Op woensdag
avond 5 september organiseert
men een cursus digitale foto
bewerking in 't Westerlicht,
Oranjestraat 35a in Den Bom
mel. De cursus bestaat uit 6
lessen van anderhalf uur van
20.15 uur tot 21.45 uur. U
leert o.a. vergroten en verklei
nen van foto's, fotomontage en
-trucage, toevoegen van tekst,
decoraties en lijstjes, internet
toepassingen en het maken
van kalenders, posters en
wenskaarten.
Aanmelden via de SWO, tel:
641344 of via e-mail: tsr@s-w-
o.nl De kosten zijn 97,50.
Computercursus Word en
Windows: Op maandagavond
3 september start een ver
volgcursus Word en Windows
in 't Westerlicht, Oranjestraat
35a in Den Bommel. De cui-
sus bestaat uit 8 lessen van
anderhalf uur: van 18.30 uur
tot 20.00 uur. De kosten zijn
122,50. Voor meer informatie
of aanmelden kunt u contact
opnemen met de SWO, tel:
641344.
Basiscursus Tekenen en schil
deren: Vanaf 3 september
organiseert men een basiscur
sus tekenen en schilderen in
het Infocenlrum, Bernhard-
straat 27 te Oude-Tonge. De
docent is Jan Roedoe uit Stad
aan 't Haringvliet, De basis
cursus bestaat uit 15 lessen om
de 14 dagen op de maandag
avond van 19,30 uur lot 22.00
uur. Er wordt lesgegeven aan
twee groepen. De eerste groep
begint op 3 september en de
tweede groep op 10 septem
ber; de laatste lessen zijn op 21
april en 28 april 2008.
In deze basiscursus worden
alle materialen en technieken
behandeld zoals het leren kij
ken, schetsen en uitwerken
in houtskool, krijt, acrylverf,
olieverf en aquarel. Er wordt
gewerkt vanaf de echte natuur,
stillevens, etc. dus niet vanaf
plaatjes. Er is plaats voor maxi
maal 12 deelnemers per groep.
De kosten zijn 175,-. Hel les
geld is inclusief alle benodigde
materialen en koffie of thee.
Aanmelden via de SWO, tel;
641344 of via e-mail: tsr@s-w-
o.nl
11
Hij grijpt een paar keer een handvol
sneeuw en probeert ook iemand raak
te gooien, maar het tintelen begint al
gauw weer, dus houdt hij er dadelijk
mee op. Bram zegt: Fransje, gae dae
een biije spelen, Bedièmend gooien
ze joe ok nog raak! Hij heeft het
nauwelijks gezegd, of pats! daar vliegt
een harde bal lak in Fransje's gezicht.
Hij weet niet wat hem zo plotseling
overkomt. Hij snakt naar adem en
voelt hoe een scherpe pijn zich als een
heet vuur over zijn gezicht verspreidt.
Zijn neus en mond zitten stijfvol
sneeuw. Hij schreeuwt en hoest en
sputtert en klampt zich wild van angst
aan Bram vast. Deze hurkt bij hem
neer en peutert de sneeuw uit mond
en neusgaten. Daarna veegt hij met
zijn grote rode neusdoek Fransje's
gezicht schoon en draagt hein dan in
zijn armen naar achter. Ondertussen
tracht hij hem te kalmeren.
Boos is Fransje ditmaal niet. Dit over
kwam hem te plotseling en te intens
om hem iets anders te doen gewaar
worden dan lichamelijke pijn en
medelijden met zichzelf. Hij is nog
steeds in de greep van de snerpende
pijn, tegen de achtergrond van het
zoete, veilige gevoel in Brams armen
te zijn.
Bram heeft eveneens medelijden met
hem. Maar hij beseft dat van schuld
hier geen sprake is, zelfs al zou Eine
die bal gegooid tiebben. Dit was zui
ver een ongeluk. Hij tracht Fransje,
tot bedaren te brengen voor ze in
den uze komen. Maar vader bemoeit
er zich al mee. Zoa, zegt hij, ei je noe
je zin? Zokke groate lummels, en dan
nog nie wiesder wezen!
Even kijkt Bram zijn vader aan. Hij
voelt dat hij, als de oudste, verant
woordelijk gesteld wordt, en dat is
onbillijk. Hij zegt echter niets terug,
hetgeen trouwens ook niet van hem
verwacht en geduld wordt. Dat vader
het niet zo scherp bedoelt als hij het
zegt, maar dat medelijden met Fransje
hem die onredelijke woorden ingeeft,
kan Bram niet uit diens woorden of
toon opmaken. Hij is tenslotte ook
nog maar even zeventien jaar.
Fransje is het nare verdriet en de pijn
al weer vergeten. Maar hij verveelt
zich. Poete zit achter de naaimachine.
Maria zit kousen te stoppen. Ze heb
ben geen tijd om zich veel met Fransje
te bemoeien. Hij zou erg graag eens
aan dat wiel draaien, maar daar komt
natuurlijk niets van in. Poete's spoel is
leeg en ze maakt de machine gereed
om een andere te vullen. Dan mag
hij even.draaien. Dat is wel aardig,
maai' nu staat de halve machine stil,
en dat ding aan de voorkant wipt nu
niet meer op en neer, en dat is juist zo
leuk en interessant. Mcjeder gaat weer
verder met naaien, en hij gaat vlak bij
haar zitten, op de banke. Maar nu zit
hij haar in 't licht. Ze zegt: Uut 't licht,
Fi;ansje! Ik kan gin steek zien!
Dan gaat hij aan de andere kant staan,
vlak bij het draaiwiel, en zeurt: Poete,
mag ik nog es een kiertje draaien, ee,
Poete? lèn kiertje mae.
Moeder laat het handvat even los om
met de schaar een zoom in het goed
te vouwen. Fransje kan de \'erleiding
niet weerstaan om dan gauw even het
handvat een paar keer rond te draai
en. Maar nu gaat het daar aan de
voorkant schijnbaar niet goed, want
Poete geeft hem, zonder één woord te
zeggen, een mep met de schaar over
de vingers.
Dan gaat hij zijn verder maar bij de
katte zoeken. Die ligt natuurlijk weer
te slapen, op het kussen in vaders
zekelstoel. Achter haar ligt moeders
grijze neusdoek. Wacht, Fransje zal de
poes lekker toedekken. Hij streelt haar
met één hand liefkozend over de kop
en zegt lief: Aai, poes! terwijl hij nret
de andere hand voorzichtig de neus
doek achter haar wegtrekt. De kat ligt
hem slaperig aan te kijken. Ze drukt
haar kop schuin tegen zijn hand en
wil nog meer geaaid worden. Fransje
doet het, maar hij streelt haar niet tot
helemaal achter over haar rug, want
hij weet bij ervaring dat ze dan op
gaat staan en haar staart recht in de
hoogte steekt. Ze moet juist rustig blij
ven liggen. Nu legt hij de neusdoek
voorzichtig over haar heen. De poes
laat het geduldig toe en spint genoeg
lijk verder. Fransje heeft zelf graag
dat de dekens nauw om zijn hals slui
ten, zodat de kou nergens door een
kiertje bij hem kan komen. Daar heeft
de katte natuurlijk ook een hekel aan.
Daarom drukt hij de doek zorgvuldig
onder haar warme lichaam en tussen
haar poten. De kat heeft haar ogen
nu wijd open. Ze maakt een onr,ustige
beweging. Bezwerend aait hij haar
gauw weer over de kop. Hij gaat er
op zijn knieën bij zitten, en zegt: Kiek,
poes, noe gaen tne lekker slaepen!
Hij legt zijn hoofd bij haar op het
kussen. Hij voelt het geronk binnen
in haar in zijn eigen lichaam vibreren.
Tevens voelt hij hoe lekker zacht en
warm het poesenlijf tegen zijn wang
is. Hij schuift nog iets vercler naar
voren en legt zijn hoofd bo\'en op de
kat. Hij drukt een beetje door, om te
tonen hoe veel hij van haar houdt.
Maar de poes vindt het nu welletjes.
Ze wringt zich onder die last uit, en
zet zich met de achterpoten af om
met een scheve sprong de \lucht te
nemen. Het is een heel zachtmoedig
dier en zal nooit opzettelijk krabben.
Ze kan het dan ook niet helpen dat
ze in haar angst zich tegen Fransje's
gezicht afgezet heeft. Hij deinst ach
teruit, maar dan heeft hij reeds vier
hete striemen op zijn wang te pak
ken. Schreeuwend rent hij naar moe
der. Die zegt: Wel gloeiendig nog toe
toch! J'ouw wee net an vandaege! Wat
zitje dat stomme dier dan ok te koei-
eneren!
Dat is een schrale troost voor Fransje,
en verongelijkt schreeuwt hij nog eni
ge toontjes harder. Moeder voelt zelf
dat ze niet heleinaal billijk is, maar ze
zit met dat dikke goed te tobben, waar
de naald maar niet goed doorheen
wil, en dus kwam het er scherper uit
dan ze bedoelde. Voor de derde keer
wordt Fransje's gezicht onder behan
deling genomen. Een vleude kloos-
terbalsem moet nogmaals de pijn ver
zachten.
Het is Fransje ten enen male onmo
gelijk nog vrolijk te worden in deze
omgeving van verveling en verdriet.
Na een poosje vraagt hij, zonder
toestemming te verwachten; Poete,
mag'k mie Neeltje gaen spelen?
Moeder is inderdaad niet bereid daar
meteen vergunning toe te verlenen.
Maar Maria komt hem te hulp door
te zeggen: Laet 'n toch gaen. Dan bin
oans 'n ier teinissen een steutje kwiet.
(wordt vervolgd)