Meditatie Vervolg verhaal DAAD Cursusaanbod SWO 4Y0U PV De Rode Duif Stad aan 't Haringvliet Toerustingsdag voor Gemeente Groei Groepen Kruimels voor de honden EIIIVtlD0l-niELJW5 venster M' MET .^c 0N2S OUWE FISTS CHINEES SCHERM Jongeren Uw auto én caravan *God liejb x\^ lief/' PAGINA 5 VRIJDAG 17 AUGUSTUS 2007 Blik op kerk i en samenleving - Wilders - De Koran verbieden? - Is dat de weg? Hij zat ooit in de Tweede Kamer als vertegenwoordiger van de VVD, maar hij is 'voor zichzelf begonnen' en is nu lijstaanvoerder van de Partij voor de Vrijheid, ja, de geïnte resseerde lezers hebben het al begrepen, ik bedoel Geert Wil ders, die nogal eens van zich doet spreken. Misschien kan ik beter zeggen: die herhaaldelijk iets roept, waardoor zijn naam op ieders lippen is. En vooral in deze komkommertijd, nu er toch niet zoveel opzienba rends gebeurt, is een nieuwe uitspraak van Wilders bij de journalisten extra welkom. In een interview met de Volks krant heeft hij nu weer betoogd dat de Koran tot de verboden boeken moet worden gere kend. Tenminste dat hel hei lige boek van de moslims door de regering tot verboden lec tuur moet worden verklaard. Reden is het feit dat moslims daardfjor zouden worden aan- gespoord tot haat... Ik ga nu maar voorbij aan het feit dat het allemaal komt doordat een kamerlid - voorheen moslim - moet worden beveiligd omdat hij regelmatig wordt bedreigd. Het spreekt vanzelf dat Wil ders van een gedeelte van het volk gelijk krijgt. Wat ik \orige keer schreef - dat gematigde moslims niet bestaan omdat allen min of meer radicaal zijn - zit er bij de Nederlandse bevolking blijkbaar diep in. Dus een eventueel verbod van de Koran is een oneliner die velen wel willen onderschrij ven. Als zodanig is Wilders de man die het in hun ogen bij het rechte eind heeft, iemand die het tenminste eens durft te zeggen... Tenslotte is 'Mein Kanipf' van Adolf Hitler na de oorlog ook tot verboden lectuur ver klaard... Dat VVilders voor zijn plan nen in de Iweede Kamer geen steun zal krijgen, staat bij voor baat al vast. In allerlei uitspra ken van politici, maar ook in commentaren is het balletje dat hij opgooide al lang door geprikt. Het is ook zeer de vraag of het verstandig is de Koran te ver bieden. Juist een verbod op hun heilige boek zal de mos lims aanzetten tot méér haat. Bovendien weet ik niet of de Koran in dit opzicht zoveel schade aanricht. Ik vind de oproepen van bepaalde imams en de opleiding in diverse moskeeën gevaarlijker dan de Koran. En het blijkt niet moge lijk deze vormen van agressie definitief te bestrijden... Daar komt nog iets bij. In tal van landen die geregeerd wor den door de Islam is de Bij bel een verboden boek. Daar spreken we terecht schande van. Zonder het voor het hei lige boek van de mohammeda nen op te nemen, moeten we wel zeggen: is een verbod op het bezit en het lezen van de Koran wel de juiste weg? Doen we dan niet wat we in anderen veroordelen? WAARNEMER Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemvs, Postbus fi, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek "Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Wanneer i.s de fiets uitgevonden? Ik hoor er heel verschillende meningen over, van ongeveer 1760 tol zelfs eind 19de eeuw! Antwoord: Onze fiets heeft al een heel langdurige wordings geschiedenis achter de rug! Die is niet ineens uitgevonden. Vol gens onze oosterburen danken wij haar aan een Micliael Kes- s/er, die reeds in 17(iO een Jiou- ten balk voorzag van twee wie len, waarop een zitplaats was aangebracht. Zich daarop met de voeten voortduwend kon hij op een vlakke en kaarsrech te weg een snelheid van 15 km per uur bereiken, maar geen bocht nemen, want een stuin" zat er niet aan. In 1790 kwam de Fransman De Sifrac met een loopfiets op de proppen die hij 'celerifere' (snelwagen) noem de. De Duitse Freiherr Drais von Sauerbronn kreeg in 1818 patent op een houten twee wie- Ier die hij met een stang aan het voorwiel bestuurbaar had gemaakt en toen sprak men in Duitsland van 'Draisine' en in Frankrijk van 'velocipede' (van snelle voeten). In Engeland ging men die van ijzer nama ken en daar werden ze ver kocht voor ongeveer 200,-. In 185:! maakte Michaux trap pers aan een groter voorwiel. In 1875 kwamen er massieve rubberbanden om de metalen wielen die in 1866 stalen spa ken kregen. Een rem kwam er in 1876 op, de kettingaandrij- ving dateert van 1879, de bel van 1883, het vijfhoekig meta len frame van 1884, de spat- bordenvan 1887. In 1888 vond een Ierse veearts de luchtband uit en een jaar later kwam de Franse fabrikant Michelin met de verwisselbare hichtbanden die de massieve konden ver vangen en 't fietsen veel lichter maakten. De torpedorem van 1890 werd in 1904 verbeteid. Het ventiel, de rubbeien velg- rem en de oliebadkettingkast verschenen in 1893, het slot in 1895, het freewheel (de vrijloop) pas omstieeks 1900. Onze voonjiiders konden leren fietsen in 'wielrijdscho- len' zoals je tegenwoordig leert paardrijden in een manege. Zij verbasterden de erg moeilijke naam 'velocipede' uit de tijd dat het deftig was om Frans te spreken, al gauw in 'fielesepee' en de volksmond maakte et via 'fieselepee' tenslotte kort maar krachtig 'fiets' van. De wetge vers spraken liever van 'rij wiel', maar tegenwoordig weer van fiets. TIKEI Toen lue hij opa logeerden en eie ren aten, daagde hij ons uit voor een ouderwets spelletje 'eieren tikken'. Hij won steeds, want hij februikte een. stenen ei, maar dat aaide hij tóch uil hel kippenhok. Hoe kan dat? Antwoord: Dan maakte hij gebruik van een zgn. stikei, ol steekei. Dat is een stenen fop- exemplaan Het is namelijk de bedoeling dat kippen hun eie ren in de legnesten deponeren en niet in een hoek van de stal of elders. Daarom gebruiken de boeren met scharrelkip- pen stenen eieren, die altijd in het nest blijven liggen en die nen om de kippen aan te lok ken, want die diertjes leggen hun ei graag bij een ander ei. Opa heeft zijn familie goed bij de neus genomen, want zulke zware eieren legt geen enkele kip... KUNSTGEBIT SCHOONHOUDEN Ik geloof niet meer in de reclame voor reinigingsmiddelen voor mijn kunstgebit. Weet u een hete re methode? Antwoord: Het gemakkelijkste is nog altijd het gebruik van tandenborstel en tandpasta, als u gebit of plaatje uit de mond hebt genomen. Boven dien kunt u dan gelijk uw resterende kiezen, tanden en tandvlees schoonmaken. Als u uw tandvlees gelijk met de tan denborstel zachtjes draaiend masseert, hebt u later geen last van gevoelig tandvlees. Hierbij kleurenfoto's van een vreemd scherm met optrekbaar paneel. Hoogte 57 cm. Het lijken Chinese figuren en hel geheel is erg oud. Antwoord: Dit is een zgn, vuurschenn uit ca. 1850. De Chinezen gebruikten dit als zij voor het vuur lagen of hurk ten. Door hel legelpaneel op te trekken, konden zij naar gelang de hoogte hun gezicht laten verwarmen of bescher men. Dgl. schermen zijn ook in restaurants gebruikt bij gesepa reerde zitjes, zodat de gelieven al en toe konden kijken wie er binnenkwam. a\]s het gaaf en origineel is, kunt u de waarde stellen op ca. 200. Uitslag wedvlucht J08 Moes- kroen/Menen; gelost:, 13.15 uur; deelnemers: 4; duiven: 84; weer zw, zwaar bewolkt. I.J. van Zanten (8/21) 1 2 6 10 13 16 17 19; Th. van Stralen (6/9) 3 5 8 9 11 20; J.C. Wag ner Zn. (7/30) 4 7 12 14 15 1821. TERSCHUUR - Op 8 septem ber a.s. organiseert het Evan gelisch Werkverband (EVW) een start- en toerustingsdag \oor Gemeente Groei Groepen in Hoogeveen en Gouda. Men verwacht in totaal zo'n 1000 mensen die deze dagen zullen bezoeken om te luisteren naar ds. Hans Eschbach in Gouda of naar ds. Menno Zandbergen in Hoogeveen die zullen spre ken over het tjelang van kleine huisgroepen bij de opbouw van de kerk en om de verschil lende workshops te bezoeken. De dag wordt omlijst met veel samenzang en onderlinge ont moeting. Het thema van de materialen is dit jaar: 'In de voetsporen van Mozes'. Het wordt dus een reis door de bijbelse geschie denis. Maar zo'n reis kun je ook vandaag nog (gedeeltelijk) maken. Daarom wordt dit jaar voor het eerst een aantal reizen georganiseerd door het EWV, die beginnen in Egypte en via de Sinaïwoeslijn richting Israël zullen gaan. Letterlijk dus 'in de voetsporen van Mozes'. Naast de gewone materialen presenteert het EW voor het eerst voor jongeren catechese materiaal over ditzelfde thema. Daarnaast zijn er GGG specials over 'Cieloofsopvoeding' en over 'De geïnspireerde kerken- raad' die zullen worden gepre senteerd. Het EWV is een snel groeiende vernieuwingsbeweging binnen de Protestantse kerk. Begon nen met ongeveer 20 Gemeen te Groei Groepen, spreekt men nu al over een totaal van zo'n 1700 groepen. In huiska mers komt inen samen om het geloofsgesprek te voeren aan de hand van de materialen die door de landelijke werkgroep worden ontwikkeld. Deze enorme groei laat iels zien van de vitaliteit van de evangelische beweging binnen de Piotestantse kerk in Neder land. Het EW geeft hierinee invulling aan het verlangen van de synode om het onder linge geloofsgesprek te bevor deren. De startdag wordt gehouden op zaterdag 8 september van 10.30 uur tot 16 uur in de Pauluskerk, van Hogendorp- plein 2 te Gouda (10 min. van het NS Station) en in de Vre- dehorst, Zuidwoldingerweg 32 te Hoogeveen. Iedereen is van harte welkom en de toegang is gratis. En zij zei: ja. Heere! Doch de hondekens eten ook van de kruimels die er vallen van de tnjel. (Malth. 15:27) Voor meer info en opgave voor deze dag: www.ewv.nl, tel. 0342-460010. In vertrouwde handen bj onze pastorie is dit een alledaags beeld. Kinderen en "uders aan tafel en een klein hondje eiomheen, die de krui mels opeet. Wanneer er par does wat x'alt, wordt Lucky, zo heet ons hondje, geroepen. De vondst kruimels doet zijn naam eer aan. Lucky, gelukkig, hij lieelt weer iets lekkers ge\'on- den. Misschien herkent u het ^^el. Een hondje en die krui mels. Die moeder in het hei dense land van Tyrus en Sidon herkent het ook. Het beeld van Jezus neemt ze over en pleit op een kruimel genade. Ook in het buitenland wordt Jezus' komst opgemerkt. Zijn wens om verborgen te blij ven lukt niet. De rust is voor bij. Deze moeder komt naar Hem toe en roept Hem heel vasthoudend aan, Heere, Gij Zone Davids, ontferm U mij ner Opmerkelijke woorden voor deze heidense moeder. Zij blijft Jezus naroepen, aan roepen, want haar dochter is in nood en daarmee zij ook. Machteloos moet ze toezien, hoe haar dochter is bezeten van een kwade geest. In haar nood gaat ze naar Jezus toe, als haar enige uitredding. Daarin is ze ons ten voorbeeld. Zij gaat ons voor in wat wij zingen in Ps. 141:1: 'k Roep, Heer', in angst tol U gevloden'. Deze heidense moeder leert het ons dat we allemaal aan onze nood ontdekt moeten worden. Maar ook om in alle nood naar de Heere te gaan en te bidden: Heere, ontferm U mijner. Je hebt zo van die moinenten in het leven, dat hel lijkt alsof de hemel van koper is, en dal je gebeden niet \erder komen dan hel plafond. Over gebeds verhoring gesproken. Hel zijn tijden van aan\echting en geloofsbeproeving. Deze moe der gaal naar de Heere Jezus, maar haar gebed wordt niet gelijk verhoord. Haar roepen wordt een teleurstelling. Ze vindt een zwijgende Heiland tegenover zich. Niet alleen een zwijgende, maar ook een afwijzencle Heiland, Want als de discipelen Jezus hierover aanspreken, dan klinkt Zijn antwoord naar hen heel cru: Ik ben niet gekomen, dan tot de verloren schapen van hel huis Israël, Het bidden van deze vrouw wordt daarmee afgewezen. Ik ben niet geko men! Welk een aanvechting en geloofsbeproeving is dat voor deze moeder geiveest, We mogen hieruit echter niet afleiden, dat we maar moeten stoppen met onze voorbeden, Nee integendeel, zie wat deze vrouw doet. En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere help mij. Zij blijft Jezus aanroepen, zij blijft op Hem vertrouwen. In het evangelie van Markus lezen we dat zij aan de voeten van Jezus valt. Zij komt daarmee tot aan bidding van Jezus Christus. Er spreekt geloof uil. Zij moet bij Hem zijn, bij Hem alleen. Heere, help mijl Zo mogen ook wij aanhoudend bidden aan de troon van Gods genade. Omdat we alleen bij Hem moeten zijn, het alleen van Jezus hebben te verwachten. Het zal je trouwens maar gezegd worden, dat je een hond bent. En toch zegt Jezus zegt dat tegen haar, tegen deze moeder die biddend op haar knieën ligt, om hel behoud van haar dochter Nee, zei Hij, Ik kan toch niet het brood dat voor de kinderen bestemd is, aan de honden gexen? Mijn wónderen. Mijn macht om te genezen, hel is voor de Joden, oor de kinderen. Niet voor de heidenen, niet voor de hon den. Maar deze moeder weet hoe hel aan tafel vergaat. Je gooit niet het brood van de kinde ren van tafel op de grond, dat mag niet. Maar zij weet als geen ander, dat er ook wel eens kruimels van tafel vallen. Zij stemt in met wal Jezus zegt. Ik val er als heidin buiten en U bent mij niets verplicht. Ik kan niets eisen. Maar ze loopt in al die afwijzing niet weg. Integendeel, ze kruipt dichter naar |ezus toe, zij weet hoe het gaat met een gezin aan tafel, dan valt er v\'el eens wat. Zij grijpt dat beeld van Jezus aan. Maar Heere, ik vraag U slechts om één enkele kruimel die er \alt \oor de honden waar u het over hebt. Deze vrouw is texre- den met dal wat er overblijft. Zij pleit op die kruimel genade die er \all van de tafel van de Heere, .\fs ik maar zo'n krui meltje heb, dan heb ik genoeg. ,Als zo'n hondje een paar krui mels krijgt, daar hoeven de kinderen toch niet onder te lijden? O vrouw, groot is uw geloof. U geschiede gelijk gij wilt. Deze moeder kent de rijkdom van de Heere Jezus. Één kruimel tje genade, één druppel zegen is voor haar al voldoende. En haar dochtei' werd gezond, op diezelfde tijd. Groot is uw geloof Luck)-, het hondje. Wei- gelukzalig is zij die gelooft dat Jezus is het Brood des Levens. Die éne kruimel is genoeg tot zaligheid. Heerlijke kruimel, Gods liefdevolle genade! Mag het ons bij voortduur leren, om te pleiten aan de troon van Gods genade, steeds dichter naar Hem toe te kruipen, om gevoed te worden, om genezen te worden op Zijn lijd. Laten ook wij heidenen bidden om dat éne kruimeltje genade. Want dat is genoeg, ruim schoots genoeg om alle ellen de, alle honger, alle zonden van ons weg te neinen. Groot is uw geloof Welgelukzalig, die heiden. Groot is de Heere, Soli Deo Gloria! Ds. C. Doorneweerd, Den Bommel Vroeger, als kind al, «iJds ik juf fjorden. Juf van zen klas xm-t kinderen. Kleine kinderen- Kinderen die heel erg lief (egen de juf deden. Kinderen vjaarniee je kon pra(en over allerlei dingen, en die je dingen kon leren. Kinderen die gezellig «aren. Kinderen die sponfaan «aren. ik speelde v-fel eens juf mef een vriendje of vrien- dinnefje. ik ■^&a dan natuurlijk de juf en daf vriendinnetje^ Jie( kind- Fu uil ik nog steeds juf morden, l^'og steeds dat beeld van een klas Soals vroeger. Alken (pói anders., ik «il juf uorden omdat kinderen so sijn ioals ik vroeger >elf «as! ik «as lielemaal kmd toen ik juf speelde, ik «SS Ijeleniaal kind toen ik droomde dat ik een iele lieve klss riief kinderen voor me had- £n juist omdat het kinderen sijn, «il ik juf «orden. Om iet kind Jijn, \t( spontane, eerlijke en onschuldige in een kind- üit Sal niet iedereen rnzt. Kie eens Sijn. Kinderen Jijn vervelend, ïeuren &&n je hoofd, en ^ijn noojt Stil- Haar.,, «at Segt de Bijbel? 'V/e moefen allen «orden als een kind'.' dat «ordt nief zómaar ge>egd„, £en poosje geleden «as ik kranten aan hef rondbrengen. Heestal doe ik dat in gedachten, of rm.( muiiek op. De^e keer niet. ik genoof: van kinderen. £r «aren kinderen aan het buiten spelen. In de speeltuin «as het een groot la«aai. Kinderen reden rond op fiefSen en skelters, ik «erd er bijna jaloers op: gelukkige kinderen, die sich nergens druk om maken en ge«oon sichïelf sijn, £n (oen ik nog eens goed luisterde, hoorde ik een lief kinderstemmetje een liedje iingen. ÏJet Jong: 'God heb ik lief, £n dat, te midden van allemaal andere kinderen. Kijk, daarom «il ik nou juf «orden, ifet onschuldige, eerlijke van een kind rnotl tot ons aller voorbeeld Sijn. Uat Smgen «ij? ijet rockt en popt van aJies door elkaar. Hp3, ook al io gezellig, de omgang met anderen, niets meer! £n dat rfoemt iich christen? Mensen, die niet xa'-'^t voor hun geloof uit durven komen, die alleen psalmen imgen en bidden als het hén uitkomt, en vooral: als niemand hen siet, Uij schamen ons voor ons geloof! £ii «at doet een kind? 'God \vh ik lief..' 'Daarom: 'Vordt gij gelijk de kmderkens! Linn OOSTFLAKKEE - Komend najaar begint de SWO weer een aantal cursussen: Computercursus voor begin ners: Op maandagavond 3 september en op woensdag avond 5 september start men met twee cursussen 2 cursus sen 'kennismaken met de com puter'. De cursus bestaat uit 8 lessen van anderhalf uur. De ene cursus is op de maanda gen, 10 en 24 september, 108, 'l5, 22 en 29 oktober, van 20.15 uur tot 21.45 uui, de andere cursus is op de woensdagen 5, 12 en 26 september, 3, 11, 17, 24 en 31 oktober van 18.30 uur tot 20,00 uur De lessen wor den gegeven in 't Westerlicht, Oranjestraat 35a in Den Bom mel, In deze cursus staat het gebruik van Windows XP cen traal. De cursus kost 97,50 U kunt zich aanmelden bij de SWO, tel: 641344 of via e-mail: tsrd's-w-o.nl. Computercursus digitale foto bewerking: Op woensdag avond 5 september organiseert men een cursus digitale foto bewerking in 't Westerlicht, Oranjestraat 35a in Den Bom mel. De cursus bestaat uit 6 lessen van anderhalf uur van 20.15 uur tot 21.45 uur. U leert o.a. vergroten en verklei nen van foto's, fotomontage en -trucage, toevoegen van tekst, decoraties en lijstjes, internet toepassingen en het maken van kalenders, posters en wenskaarten. Aanmelden via de SWO, tel: 641344 of via e-mail: tsr@s-w- o.nl De kosten zijn 97,50. Computercursus Word en Windows: Op maandagavond 3 september start een ver volgcursus Word en Windows in 't Westerlicht, Oranjestraat 35a in Den Bommel. De cui- sus bestaat uit 8 lessen van anderhalf uur: van 18.30 uur tot 20.00 uur. De kosten zijn 122,50. Voor meer informatie of aanmelden kunt u contact opnemen met de SWO, tel: 641344. Basiscursus Tekenen en schil deren: Vanaf 3 september organiseert men een basiscur sus tekenen en schilderen in het Infocenlrum, Bernhard- straat 27 te Oude-Tonge. De docent is Jan Roedoe uit Stad aan 't Haringvliet, De basis cursus bestaat uit 15 lessen om de 14 dagen op de maandag avond van 19,30 uur lot 22.00 uur. Er wordt lesgegeven aan twee groepen. De eerste groep begint op 3 september en de tweede groep op 10 septem ber; de laatste lessen zijn op 21 april en 28 april 2008. In deze basiscursus worden alle materialen en technieken behandeld zoals het leren kij ken, schetsen en uitwerken in houtskool, krijt, acrylverf, olieverf en aquarel. Er wordt gewerkt vanaf de echte natuur, stillevens, etc. dus niet vanaf plaatjes. Er is plaats voor maxi maal 12 deelnemers per groep. De kosten zijn 175,-. Hel les geld is inclusief alle benodigde materialen en koffie of thee. Aanmelden via de SWO, tel; 641344 of via e-mail: tsr@s-w- o.nl 11 Hij grijpt een paar keer een handvol sneeuw en probeert ook iemand raak te gooien, maar het tintelen begint al gauw weer, dus houdt hij er dadelijk mee op. Bram zegt: Fransje, gae dae een biije spelen, Bedièmend gooien ze joe ok nog raak! Hij heeft het nauwelijks gezegd, of pats! daar vliegt een harde bal lak in Fransje's gezicht. Hij weet niet wat hem zo plotseling overkomt. Hij snakt naar adem en voelt hoe een scherpe pijn zich als een heet vuur over zijn gezicht verspreidt. Zijn neus en mond zitten stijfvol sneeuw. Hij schreeuwt en hoest en sputtert en klampt zich wild van angst aan Bram vast. Deze hurkt bij hem neer en peutert de sneeuw uit mond en neusgaten. Daarna veegt hij met zijn grote rode neusdoek Fransje's gezicht schoon en draagt hein dan in zijn armen naar achter. Ondertussen tracht hij hem te kalmeren. Boos is Fransje ditmaal niet. Dit over kwam hem te plotseling en te intens om hem iets anders te doen gewaar worden dan lichamelijke pijn en medelijden met zichzelf. Hij is nog steeds in de greep van de snerpende pijn, tegen de achtergrond van het zoete, veilige gevoel in Brams armen te zijn. Bram heeft eveneens medelijden met hem. Maar hij beseft dat van schuld hier geen sprake is, zelfs al zou Eine die bal gegooid tiebben. Dit was zui ver een ongeluk. Hij tracht Fransje, tot bedaren te brengen voor ze in den uze komen. Maar vader bemoeit er zich al mee. Zoa, zegt hij, ei je noe je zin? Zokke groate lummels, en dan nog nie wiesder wezen! Even kijkt Bram zijn vader aan. Hij voelt dat hij, als de oudste, verant woordelijk gesteld wordt, en dat is onbillijk. Hij zegt echter niets terug, hetgeen trouwens ook niet van hem verwacht en geduld wordt. Dat vader het niet zo scherp bedoelt als hij het zegt, maar dat medelijden met Fransje hem die onredelijke woorden ingeeft, kan Bram niet uit diens woorden of toon opmaken. Hij is tenslotte ook nog maar even zeventien jaar. Fransje is het nare verdriet en de pijn al weer vergeten. Maar hij verveelt zich. Poete zit achter de naaimachine. Maria zit kousen te stoppen. Ze heb ben geen tijd om zich veel met Fransje te bemoeien. Hij zou erg graag eens aan dat wiel draaien, maar daar komt natuurlijk niets van in. Poete's spoel is leeg en ze maakt de machine gereed om een andere te vullen. Dan mag hij even.draaien. Dat is wel aardig, maai' nu staat de halve machine stil, en dat ding aan de voorkant wipt nu niet meer op en neer, en dat is juist zo leuk en interessant. Mcjeder gaat weer verder met naaien, en hij gaat vlak bij haar zitten, op de banke. Maar nu zit hij haar in 't licht. Ze zegt: Uut 't licht, Fi;ansje! Ik kan gin steek zien! Dan gaat hij aan de andere kant staan, vlak bij het draaiwiel, en zeurt: Poete, mag ik nog es een kiertje draaien, ee, Poete? lèn kiertje mae. Moeder laat het handvat even los om met de schaar een zoom in het goed te vouwen. Fransje kan de \'erleiding niet weerstaan om dan gauw even het handvat een paar keer rond te draai en. Maar nu gaat het daar aan de voorkant schijnbaar niet goed, want Poete geeft hem, zonder één woord te zeggen, een mep met de schaar over de vingers. Dan gaat hij zijn verder maar bij de katte zoeken. Die ligt natuurlijk weer te slapen, op het kussen in vaders zekelstoel. Achter haar ligt moeders grijze neusdoek. Wacht, Fransje zal de poes lekker toedekken. Hij streelt haar met één hand liefkozend over de kop en zegt lief: Aai, poes! terwijl hij nret de andere hand voorzichtig de neus doek achter haar wegtrekt. De kat ligt hem slaperig aan te kijken. Ze drukt haar kop schuin tegen zijn hand en wil nog meer geaaid worden. Fransje doet het, maar hij streelt haar niet tot helemaal achter over haar rug, want hij weet bij ervaring dat ze dan op gaat staan en haar staart recht in de hoogte steekt. Ze moet juist rustig blij ven liggen. Nu legt hij de neusdoek voorzichtig over haar heen. De poes laat het geduldig toe en spint genoeg lijk verder. Fransje heeft zelf graag dat de dekens nauw om zijn hals slui ten, zodat de kou nergens door een kiertje bij hem kan komen. Daar heeft de katte natuurlijk ook een hekel aan. Daarom drukt hij de doek zorgvuldig onder haar warme lichaam en tussen haar poten. De kat heeft haar ogen nu wijd open. Ze maakt een onr,ustige beweging. Bezwerend aait hij haar gauw weer over de kop. Hij gaat er op zijn knieën bij zitten, en zegt: Kiek, poes, noe gaen tne lekker slaepen! Hij legt zijn hoofd bij haar op het kussen. Hij voelt het geronk binnen in haar in zijn eigen lichaam vibreren. Tevens voelt hij hoe lekker zacht en warm het poesenlijf tegen zijn wang is. Hij schuift nog iets vercler naar voren en legt zijn hoofd bo\'en op de kat. Hij drukt een beetje door, om te tonen hoe veel hij van haar houdt. Maar de poes vindt het nu welletjes. Ze wringt zich onder die last uit, en zet zich met de achterpoten af om met een scheve sprong de \lucht te nemen. Het is een heel zachtmoedig dier en zal nooit opzettelijk krabben. Ze kan het dan ook niet helpen dat ze in haar angst zich tegen Fransje's gezicht afgezet heeft. Hij deinst ach teruit, maar dan heeft hij reeds vier hete striemen op zijn wang te pak ken. Schreeuwend rent hij naar moe der. Die zegt: Wel gloeiendig nog toe toch! J'ouw wee net an vandaege! Wat zitje dat stomme dier dan ok te koei- eneren! Dat is een schrale troost voor Fransje, en verongelijkt schreeuwt hij nog eni ge toontjes harder. Moeder voelt zelf dat ze niet heleinaal billijk is, maar ze zit met dat dikke goed te tobben, waar de naald maar niet goed doorheen wil, en dus kwam het er scherper uit dan ze bedoelde. Voor de derde keer wordt Fransje's gezicht onder behan deling genomen. Een vleude kloos- terbalsem moet nogmaals de pijn ver zachten. Het is Fransje ten enen male onmo gelijk nog vrolijk te worden in deze omgeving van verveling en verdriet. Na een poosje vraagt hij, zonder toestemming te verwachten; Poete, mag'k mie Neeltje gaen spelen? Moeder is inderdaad niet bereid daar meteen vergunning toe te verlenen. Maar Maria komt hem te hulp door te zeggen: Laet 'n toch gaen. Dan bin oans 'n ier teinissen een steutje kwiet. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5