Globalisering Kerk diensten Indrukken van een landschap KNRM Nieuws aan de P\j L I T I E EIIAtlDEII-IIIEUWS Waarop moet ik wachten om tot Christus te komen? (3) EIUVtlDEn-niEIJWS Prof. dr. ir. H. Jochemsen Zondag 19 augustus 2007 EIIAIIDEII-tllEUVS Griend vaart voor Tonnage Prinses Margriet sleept Orca vlot 0900-8844 Verdachte aangehou den na mishandeling PAGINA 2 VRIJDAG 17 AUGUSTUS 2007 Ethiek Paraguay Onze vakantie hebben we, mijn vrouw en ik, dit jaar door gebracht in Paraguay, een land in het hart van het Zuid-Ame rikaanse continent. We hebben daar van 1980-1986 met onze kinderen gewoond. Onzejong- ste dochter is daar geboren en gedoopt in de Anglicaanse kerk; een kerk van gerefor meerde snit was er niet. Ik was stafwerker van de IFES - een vereniging van landelijke chris telijke studentenverenigingen, waarbij ook IFES-Nederland is aangesloten - met als doel een dergelijk landelijk studenten- werk te beginnen. Daarnaast heb ik moleculaire biologie aan de Nationale Universiteit van Asuncion gedoceerd en ethiek aan twee kerkelijke voorgan geropleidingen. Dit alles noem ik om aan te geven dat we daar een kleine zes jaar geleefd en gewerkt hebben in diverse sec toren van de samenleving, en daar veel mensen en de cul tuur hebben leren kennen. Na 1986 zijn we er in 1998 met onze drie kinderen op vakantie geweest en nu dus samen met mijn echtgenote. Het doel was oude vrienden en bekenden weer te bezoeken en te on tmoetenen ook breder om het land waarin we een aantal jaren heel intensief geleefd en gewerkt hebben weer te zien. Hoe is het met de mensen die we als student leerden kennen, hoe gaat het met de studenten beweging die toen begon en met de (protestantse, evangeli- cale) kerken in het algemeen? Hoe heeft het land zich verder ontwikkeld in politiek en eco nomisch opzicht? We woon den er onder de dictatuur van Stroessner die een paar jaar na ons vertrek werd verjaagd door zijn schoonzoon, ook generaal in het leger. Er is toen meer democratie gekomen; wat heeft dat opgeleverd? Het was geen studiereis en deze vragen hebben we niet systematisch trachten te beant woorden. En deze column is geen studie- of reisverslag. Maar op enkele dingen wil ik hier de aandacht vestigen omdat die iets duidelijk maken omtrent de wereld waarin we leven en in het bijzonder over het proces van globalisering. Verkeer en winkelen Het verkeer in Asuncion en omgeving was nog even cha otisch als negen jaar geleden maar was niet erger geworden. Er waren globaal meer goede en niet zelden dure auto's, ter wijl de bussen van het openbaar vervoer - allemaal particuliere bedrijven in een gereguleerde concurrentie - voor een groot deel nog dezelfde oude Mer- cedessen waren van verschei dene decennia oud die ontzet tend veel lawaai maken en veel uitlaatgassen en roet uitstoten en oncomfortabel rijden. Kennelijk is er een groeien de klasse die relatief veel geld te besteden heeft, maar wordt er ten behoeve van de grote massa minder geïnvesteerd. Anderzijds kan wel geconsta teerd worden dat de uitvoering van de sociale voorzieningen als ziektekostenverzekering en pensioen voor de werknemers is verbeterd en dat de corrup tie in die instelling aanzienlijk is teruggedrongen. Dit geldt helaas niet voor alle overheids instellingen. Het oude centrum van de stad is nauwelijks veranderd. Wel heeft het zijn rol als cen trum van economische activi teiten, waaronder winkelen, deels verloren aan nieuwe .winkelcentra in buitenwijken met de duurdere woningen. Het stadsbestuur probeert het oude centrum nieuw leven in te blazen om verpaupering te voorkomen. Dezelfde bevolkingsgroep die de dure auto's kan kopen, wil winkelen in nieuwe, presti gieuze en dure centra met een groot parkeerterrein. Daarbij komt dat vlak bij het oude centrum, dicht bij de Paraguayrivier, nieuwe wij ken van eentonige, slechte flats zijn verrezen voor de arme bevolking. In die -wijken vindt echter veel drugshandel en - gebruik plaats en criminaliteit die zich 's nachts uitstrekt tot de winkelstraten van het oude Muziek en postmoderne cultuur We zijn met vrienden op een avond naar een restaurant geweest met folkloristische Paraguayaanse muziek - onder meer de typische Paraguay aanse harp. Ér waren niet veel gasten, voornamelijk van mid delbare leeftijd. De muziek was in haar soort niet slecht maar door het gebruik van gelisids- installatie oorverdovend. Dit past niet bij het soort muziek, maar is kennelijk een concessie aan de moderne popmuziek waarvoor dergelijke onzinnige geluidssterkten - met excuus aan de liefhebbers ervan - een typerend kenmerk lijken te zijn. We zijn direct na onze maal tijd weggegaan en onze vrien den namen ons mee naar de nieuwe 'randstedelijke' uit gaanscentra. Daar zat het vol met jongvolwassenen: studen ten met rijke ouders, jonge professionals. Mensen die geld te besteden hebben en dat wil len doen ook. Mensen voor wie uitgaan, geld (kunnen) uit geven, sociale contacten in een omgeving met hedendaagse populaire muziek van allerlei aard kennelijk heel belangrijk zijn. Dit, zo werd ons verteld, gebeurt daar avond aan avond. Alle muziekstijlen van de hedendaagse jongerencultuur in de rijke landen worden daar beluisterd, ook al worden er soms speciale lokale versies van ontwikkeld. Ook de kleding is dezelfde als bij ons. Dezelfde mode en dezelfde merken. Maar muziek en kleding zijn uitdrukking van een levensge voel en waardebelevingen. We zien dan dat ook in Paraguay de cultuur uiteenvalt in diver se subculturen; de traditionele Paraguayaanse muziekcultuur wordt een randverschijnsel. De rijke jongeren wensen zich aan te sluiten bij de hoofdstroom van de postmoderne westerse cultuur, gedomineerd door de Angelsaksische landen en de commercie. Gepaard gaande met een postmoderne behoefte aan beleving waarin beeldvor ming en werken aan je eigen identiteit heel belangrijk zijn; een beleving die zich verder kenmerkt door levensbeschou welijk en ethisch relativisme. Paraguay is meer en meer opgenomen in de culturele globalisering die zich in heel de wereld voltrekt. Dit was 10 jaar geleden nog veel minder het geval. Ook onder brede lagen van de arme bevolking zien we ele menten van die globalisering. Dat toont zich bijvoorbeeld in het koopgedrag van mensen. Paraguay heeft veel soorten vruchtbomen en -struiken, onder meer sinaasappels en grapefruits, papaya en mango. Daarvan kaïj men uitstekend heerlijk sap maken. We hebben het veel gedronken. Maar veel Paraguayanen kopen liever Coca Cola - de reclame kom je tot diep in platteland tegen - of een andere frisdrank; Het prestige dat kennelijk verbon den is aan het kopen van der gelijke symbole'n van de wes terse consumptiemaatschappij, blijkt voor velen onweerstaan baar. Globalisering en goed bestuur Een dergelijke globalisering kan ook gepaard gaan met gro tere openheid van de cultuur, mede door toegang tot diverse bronnen van informatie als internet. Een dergelijk pro ces kan ook de democratie en controle van de economische en politieke elite bevorderen. Dit lijkt in Paraguay evenwel nog slechts zeer ten dele het geval. De kranten staan nog steeds dagelijks vol met berich ten over corruptie, smokkel e.d. Weliswaar kent de huidige regering enkele Duitsspreken de mennonieten - die niet tot de traditionele veelal corrupte heersende klasse behoren en zich in het algemeen ken merken door een eerlijke en zakelijk manier van optreden - en die hebben ook wel een en ander weten te bereiken. Maar die zijn recent ook zelf onder beschuldiging komen te staan van onzuiver handelen. Ten minste deels ten onrechte, maar de aanval op aantasting van bepaalde privileges van de rijken is ingezet. Ondertussen vinden niet in de laatste plaats ook door genoemde bevolkingsgroep van de mennonieten veel goede projecten plaats om kleine boe ren en arme bevolkingsgroe pen te helpen. Soms gesteund met geld van Nederlandse ont wikkelingsorganisaties. Ook dat is een manifestatie van de globalisering. Een ver schijnsel dus met meerdere gezichten. En ook hier maakt het al dan niet vasthouden aan een reeks van waarden, als integriteit, rentmeesterschap, rechtvaardigheid, evenwich tig aandacht voor de drie P's van people (mensen), planet (natuur, milieu) en profit (eco nomische ontwikkeling), het verschil. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur kand. J.P. Stoel, Kampen; 11.00 en 18.30 uur ds. H. Lassche. Ehen-Haëzer: 9.00 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur kand. J.P Stoel - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur de heer T.R. Rietveld, Ridder kerk en 18.00 uur kand. P. van de Voorde, Kaatsheu vel - Geref. Kerk 10.00 uur ds. W.A. Boer en 18.30 uur ds. CO. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. P.F. Thimm en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kooien, IJs- selstein en 18.30 uur kand. G. Lugthart - Hersteld Herv. Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J.W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne- weerd en 17.00 uur ds. J. Wesdand, Houten - Her steld Herv. Gem. 11.00 uur ds. R. van Kooten, Soest en 18.30 uur ds. PC. Hoek, St. Annaland - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C.G. Kant en 18.30 uur ds. G. den Hartogh. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. F. Korteweg - Geref. Kerk 9.30 uur ds. H.J. Zeldenrijk - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok ('s morgens bediening Heilige Doop). DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur kand. G. Lugthart en 18.00 uur ds. Th.W.H. van der Heijden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. C.G. Kant. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. P van 't Hof, Sint Annaland en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kot, Borssele en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R.W van Mourik en 18.00 uur ds. C. Molenaar, Papendrecht - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. R Janse, Middelburg - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Oorschot, Stellen- dam en 15.30 uur ds. P. Kor teweg, Melissant (bediening Heilige Doop) - Exodus 10.00 uur ds. ds. C. Balk - Remonstrantse Gem. geen dienst - CAMA Gem. 10.00 uur K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. K. Schipper, Dordrecht en 18.00 uur ds. RH. van Trigt, Ouderkerk aan den IJssel - Geref. Kerk 9.30 uur ds. L.C. van der Eijk en 17.00 uur ds. P.A. Broere - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. D.J. van Diggele en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer en 18.00 uur ds. J. Kot, Sint Annaland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G.J. Hiensch, Eist en 18.00 uur ds. WG. Gerritsen, Oud-Alblas - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur Leen de Rijke. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. de Jong, Nieuw-Beijer- land en 18.00 uur ds. G.C. de Jong, Sliedrecht - Geref. Kerk 10.00 uur ds. A.W. Mol en 18.00 uur ds. J.C. van Westenbrugge - Ger. Gem. 10.00 uur en 14.30 uur ds. G. van Manen. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Tadema, Strijen en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Geref. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. J.H. Becker. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. H.G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 15.30 uur ds. C. Gielen, Poortvliet - Geref. Kerk 9.30 uur de heer R de Jong en 18.00 uur drs. C. Romkes - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D.A. Snijder. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eiianden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag Inuis-aan-liuis vrijdag abonnementen uitgave Tei. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middeiharnis. Langeweg 13, Sommeisdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tei. (0187)471020 E-mail:aigemeen@gebr-dewaai.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Siuitingstermijn zal<eliii<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overiijdensberictiten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Middeiharnis 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). GOEDEREEDE - Bij Uitgeverij Art Revisited verschijnt in 21 augustus 2007 een boek over het werk van Hans Dolieslager, getiteld: 'Indrukken van een landschap'. In het boek staat een groot aantal reproducties van schilde rijen, pastels en grafiek uit de laatste 10 jaar. In het boek staan tekstbijdra gen van verschillende auteurs: Thea Figee, redacteur van 'Kunstbeeld', schrijft over de verbondenheid van Hans Dolieslager met het landschap van Goeree-Overflakkee: "Zie je zijn pastels, schilderijen en grafiek dan deukje natuurlijk direct aan Piet Mondriaan, die met Toorop en andere grote kunstenaars enige tijd niet ver daarvandaan in Domburg schilderde. Van Mondriaan is de uitspraak: "Achter de veranderlijke vormen van de natuur ligt een onverander lijke, zuivere werkelijkheid." Ook Van Goghs waarneming verhaalt van die kracht van de verbeelding die hij voelt bij het schilderen van een landschap: "Schilderijen bezitten een eigen leven dat geheel uit de ziel van de schilder komt." Evenals bij deze grote voorbeelden uit de Nederlandse landschapschil derkunst is het ook Dolieslager er niet om te doen puur af te beelden wat hij ziet. Hij maakt geen "plaatjes", maar probeert door te dringen tot een kern, een ervaring. Hij zoekt naar een essentie, een beeld dat past bij de verbondenheid die hij voelt met de grond waarop hij leeft, een grond die geschie denis heeft. Dolieslager noemt het herinneringsbeelden, die hij vast wil houden." Van Pau Heerschap, vanzelf sprekend in dialect, onder meer het volgende gedicht: Landschap van troost As 'k e'emigreerd zou weze nae Amerika In verschoord deur 'n niet te noe men heimwee Most dienke an 't land van geboor te, Dan zou ik dit zieje: 'n landschap van troost. Niejt de Kruuse, niejt d'n Oóje- vaersdiek, Niejt de Westduune, niejt d'n Kwaejen Hoek, Aok niejt d'n OSstdiek in d'n Hof- diekswegt. Een schilderij van Hans Dolieslager. Mar dat alles in êén beeld evat. 'n Landschap zóóas ie ervaert in 'n draom: Alles bekend, mar je weet niejt per- sies wêêr 'n Ruumte onstege an 'n nochter bestóón, In kleuren in ritmes, harmonies evat. In deze waereld zou 'k in alle sei- zoewnen Gerust kunne leve, wêêr ik aok binne. Pau Heerschap Gebonden, linnen rug, 22x27 cm liggend, 72 pagina's, volledig in kleur. Prijs: 21,50 ISBN 978-9072736550 Het boek is verkrijgbaar vanaf 22 augustus 2007 bij Hans Dolieslager, Pieterstraat 22-24, Goedereede tel 0187-492069 of te bestellen via info@hans- dolieslager.nl Ook verkrijgbaar bij: Boekhan del Vroegindeweij in Middei harnis en Ouddorp, Boekhan del vd Boom in Middeiharnis en Boekhandel Akershoek in Ouddorp en het VVV in Oud dorp. Waarop moet ik wachten om tot Christus te gaan? Lees dan de Bijbel eens goed. "Heden, indien gij Zijn stem hoort..." Hoe klinkt de oproep tot geloof en het verwijt van het ongeloof. "Hoe zult gij ontvlie den...?" Nergens worden we opgeroepen om 'erop' te wach ten. Wat voor strikken gebruikt de duivel al niet om ons van de Heere Jezus af te houden. Om te wachten op een gevoelig heid alsof we daarmee méér voorbereid zijn om tot Christus te gaan. Shepherd zegt: "De meesten komen tot Hem met de kennis van hun verharde hart. En zo zijn we bezig om ons offertje te koesteren. Onze beweegoffers. En stellen deze naast het offer van de Heere Jezus". Zo vroom zijn we dan wel. Net als in de Roomse Kerk, waar geleerd wordt dat we niet alleen door Christus zalig worden, maar ook door onze goede werken. En vul dat nu eens in. Wat zijn die goede werken? De Heere zegt ervan dat ze een wegwerpelijk kleed zijn. Alles wat wij doen, denken en bedoelen buiten de Heere Jezus Christus, is verdoeme- lijk voor God. Dan zegt Boston in één van zijn preken: "Mijn sabbatten en mijn bidden zijn niets anders dan om mij te ver doemen. Ze kunnen God niet behagen als het niet uit het geloof voortvloeit, uit de ver eniging met Christus". Tot Christus komen. Langs 'de' toeleidende weg? Ach, we kun nen ons hele leven redeneren over een toeleidende weg. En we kunnen daar een heleboel schrijvers bij aanhalen. Maar dat kan ook een strik zijn. Ook in deze tijd van disputen en discussies. Als we eerlijk zijn, vinden we nergens in de Bijbel het begrip 'toeleidende weg'. De Heere gebruikt immers véle wegen om een zondaar tot Christus te brengen. En dat kan in een ogenblik gebeuren. Daar hoef je niet twintig jaar voor te wachten in je onge loof. Maar de Heere heeft het alleen maar over dé Weg. "Ik ben de Weg, de waarheid en het leven." En nu zijn wij altijd maar geneigd om een derde weg te voegen tussen ons onbekeerlijk zijn en Christus. En daarom worden we maar opgeroepen om er maar veel om te bidden, en om er maar op te wachten. Daarom wor den we maar opgeroepen om maar veel naar de kerk te gaan. Al zijn dat op zichzelf genomen heel goede zaken natuurlijk. Maar nooit geeft de Heere de opdracht in Zijn woord om éérst die weg te gaan en het éérst zus of zo te proberen. Dat is één van de grootste strikken van de duivel! Daar kun je hon derdjaar mee worden én voor eeuwig verloren gaan! Wach ten of proberen tranen voort te brengen of proberen bij Gods volk in een goed blaadje te komen, dat ze ook wel een hoopje voor je hebben. En dat alles bewaren als de terafim onder je zadel. Het met wil len afgeven aan de Heere en je afgoden laten verbranden. Zo leef je voort als een huichelaar. Wat is een mens in de gods dienst? Amsterdam zal het nog eerder horen dan wij. Hoeren en tollenaren zullen ons voor gaan. Maar wij met onze 'ja- niaars', waar je een dikke Van Dale mee kunt vullen. Wij hou den onszelf van de Heere Jezus af en we zijn vijanden van het kruis. Net als de farizeeërs. Toeleidende wegen - laat dat aan de Heere over. "Heden, heden, heden zo gij Zijn stem hoort!". Om tot Hem te komen met je verloren leven. Maar ook als je verachterd bent in de genade, ga opnieuw naar waar de Heere met je begon nen is. Ga niet wachten op boetvaardigheid en tranen. Die kunnen God niet behagen. En die zal God Zélf wel geven. "Heden, indien gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet." Laat die eeltlaag op uw ziel niet groeien. En u die zoekende zijt, die bezig bent of zo verward zijt, laat u leiden door de Heere Jezus, Die gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Theodorus van der Groe schreef het volgende: 'O, wat moet ik doen? Hoe moet ik geloven? Als een gezant van Christus zeg ik: u komt de belofte toe!' Daar kom ik straks op terug, op de belofte. De Heere Jezus roept u door de stem van Zijn waarachtig woord. Hij zegt dat u, zo arm en ellendig, zo blind en ver hard, zo rampzalig en onmach tig en ongelovig als u bent, gehéél en zónder verder uit stel of nadenken tot Hém mag, moet komen. En dat u voor altijd moet afzien van uzelf en van alle schepselen en Hem tot die almachtige Verlosser moet aanvaarden, dat is: aannemen. Opdat hij u van het ongeloof, niet van uw onmacht, tot het geloof zal brengen en van de macht van de duivel tot God, opdat hij u een erfdeel zal geven onder de geheiligden in Zijn naam. Ach, veracht toch de dierbare en zalige beloften van Christus niet langer door uw ongeloof Denk niet dat u nog niet ellendig genoeg bent voor Christus. Niet gewond en gebroken genoeg van hart, waar sommigen ook op wach ten. Of dat u eerst iets anders moet hebben voor u tot Chris tus mag komen. Want ik ver zeker u in Zijn naam en ik beroep mij op Zijn eeuwige, allerwaarachtigste Woord dat bij ons is en waarnaar Hij de wereld zal oordelen, dat u de permissie hebt om tot Christus te komen zoals u nü bent. Als u maar alleen oprecht alle dingen die u zélf mist en waaraan u gebrek hebt uit genade van Hém begeert. Maar wat is dan de grond waarop ik mag zeggen dat ik mag komen? Op grond van de nódiging van en tot het heil. Op grond van de aanbieding van de belofte. Ja maar, zegt u, er zijn beloften voor Gods kin deren en er zijn beloften voor ontdekte zondaren, en mis schien zijn er wel enkele belof ten voor de ongelovigen... Ja, zo hebben wij onze selectie criteria. Je zou er een compu terprogramma voor kunnen schrijven. Alleen, zo moet en mag je Gods woord niet lezen. Gods woord behoren we te lezen als tot ons gesproken. En als er staat: "u komt de belofte toe en uw kinderen", lees dan ook eens wat Calvijn daarvan zegt. Dan geldt dat voor al de gedoopten, voor allen die onder het Evangelie zijn. Zonder onderscheid. Ook de verbondsbeloften, zeker als we lezen van Israël. We zijn in Abraham begrepen in het verbond der genade, dus gel den de verbondsbeloften voor iedereen onder het Evangelie. De Heere komt met Zijn toe zeggingen, met Zijn rijke belof ten. Dat legt een ontzettende ver antwoordelijkheid op ons. Want het is inderdaad waar dat niemand iets kan aannemen tenzij hem dat van de Vader gegeven wordt. Maar ook dat belooft de Heere. Hij belooft ook de Heilige Geest. Hij laat de Heilige Geest kloppen. Je hele leven al. "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop", zegt de Heere tot een lauwe gemeen te. "Indien iemand Mijn stem hoort en opendoet. Ik zal tot hem inkomen en Ik zal avond maal houden met hem en hij met Mij." Durf je dat af te wijzen? Als dat tot Laodicea gezegd wordt, wordt dat dan ook niet tot ons gezegd in deze lauwe tijd, waarin we het op een akkoordje gegooid hebben met de wereld en we zo gemakke lijk kunnen leven en het overal in zoeken? En waarin we het materiële of de valse godsdien sten strelen, zonder dat wij het zoeken in de hoogste God? En juist de beloften van de Heere schakelen alle eigen werkzaamheden uit. Want dan hoeft het niet zo nodig van beneden naar boven. Maar dan laat de Heere de belofte ons aanreiken van boven naar beneden. Zoals de engelen van boven naar beneden afdaalden bij Jacob in Bethel. Door het geloof en de omhelzing van de belofte mogen wij naar de Heere gaan. Dan van beneden naar boven omdat de Heere naar beneden is afgedaald. Zo heeft Hij Zijn Christus gege ven. Van boven naar beneden. Zo schenkt Hij wedergeboorte, van boven naar beneden. Zo heeft Hij ook Zijn Woord gege ven, van boven naar beneden, dat ons verkondigd wordt. "Dit is het woord dat onder u ver kondigd wordt." Opdat we zou den geloven in de enige Naam die onder de hemel gegeven is onder de mensenkinderen door welke wij moeten zalig worden. En dan wordt als het ware de toeleidende weg uitge schakeld. Die laten we aan de Heere over. Dan kunnen zware wegen nodig zijn om je overal vanaf te brengen. Die wegev zijn echter nooit geschiktheden of voor waarden, maar dat doet de Heere alleen om u uit te drijven naar Christus. En Hij roept onom wonden, zónder voorwaarden, direct: "Laat u met Mij verzoe nen." Want God was in Chris tus de wereld met Zichzelf verzoenende. Hare zonden haar niet toerekenende. Hij heeft het woord der verzoe ning in ons en in de mond van zijn knechten gelegd, opdat wij zouden bidden "alsof God door ons bade: Laat u met God verzoenen." Dat is de bood schap die vanuit het Woord tot ons komt. Wacht niet totdat het beter met je gaat, totdatje een betere gestalte hebt. Want hel wórdt nooit beter, alleen maar erger. En als je denkt dat het beter gaat, dan ben je des ter verder van de Heere vandaan, 'want de Heere wil goddelozen rechtvaardigen, die nu geen enkele gerechtigheid meer van zichzelf hebben. Door dat een voudige geloof "Amen, het zij zo Heercj ik kom tot U met mijn ver loren leven en ik leg mijn hand op het Lam dat geslacht is". (Wordt vervolgd) L.J. van Valen OUDDORP - Dinsdag 14 augustus om 15.20 uur werd de bemanning van de Griend van KNRM Station Ouddorp gealarmeerd door het Kust wacht Centrum voor een vaar tuig aan lager wal op de Gre- velingen. Het bleek, na informatie van de Kustwachtpost Ouddorp, te gaan om het kajuitjacht Ton nage van 6,6 meter lengte en met 3 personen aan boord, wat in de omgeving van de RB 3 (Rede van Brouwersha ven) vast zou zitten. Ter plaatse gekomen bleek het jacht door een ander vaartuig naar dieper water te zijn gesleept. Na het opnemen van de benodigde gegevens, werd teruggekeerd richting station. Op de terug weg werd nog een surfer aan getroffen bij de Hompelvoet. Deze zat daar in de luwte en kon zelf niet meer naar zijn vertrekpunt. De Punt, terug gaan. De surfer met de uitrus ting werd aan boord van de "Griend" genomen, en er werd met hem een stukje de Greve- lingen op gevaren. Daar had hij voldoende wind om zelf standig terug te komen naar de Punt in Ouddorp. STELLENDAM - Zondag 12 augustus om 17.47 uur werd de bemanning van de Prinses Margriet van station Stellen- dam door het Kustwacht Cen trum gealarmeerd voor een sportvisboot, die was vastgelo pen op de Hinderplaat op de Noordzee. Er werd uitgevaren, en ter plaatse gekomen bleek dat het bootje, de Orca, een sportvis boot van 5 meter lengte en 2 opvarenden aan boord, al helemaal droog was gevallen. Er werden 3 opstappers over boord gezet met een sleeptros. Zij zijn naar het bootje gelopen en hebben een sleepverbin- ding gemaakt. Het bootje werd voorzichtig naar dieper water getrokken. Daar aangekomen kon, na wat gegevens te hebben opgenomen, de Orca haar weg op eigen kracht vervolgen. «5 Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Ovcrflakkee MELISSANT - Poliüemensen hielden woensdagavond een verdachte aan voor mishande ling. Rond half zeven kwam de melding dat er in de Fabius- straat een vechtpartij was. Het bleek dat er onenigheid was ontstaan tussen buurtgenoten, waarbij een 25-jarige man uit Melissant met een steen op het hoofd was geslagen door een 41-jarige plaatsgenoot. De 41- jarige man werd in zijn woning aan de Fabiusstraat aangehou den, hij is overgebracht naar een politiebureau en ingesloten. i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2