Globalisering
Kerk
diensten
Indrukken van een landschap
KNRM
Nieuws
aan de
P\j L I T I E
EIIAtlDEII-IIIEUWS
Waarop moet
ik wachten om
tot Christus te
komen? (3)
EIUVtlDEn-niEIJWS
Prof. dr. ir. H. Jochemsen
Zondag 19 augustus 2007
EIIAIIDEII-tllEUVS
Griend vaart voor
Tonnage
Prinses Margriet
sleept Orca vlot
0900-8844
Verdachte aangehou
den na mishandeling
PAGINA 2
VRIJDAG 17 AUGUSTUS 2007
Ethiek
Paraguay
Onze vakantie hebben we,
mijn vrouw en ik, dit jaar door
gebracht in Paraguay, een land
in het hart van het Zuid-Ame
rikaanse continent. We hebben
daar van 1980-1986 met onze
kinderen gewoond. Onzejong-
ste dochter is daar geboren
en gedoopt in de Anglicaanse
kerk; een kerk van gerefor
meerde snit was er niet. Ik was
stafwerker van de IFES - een
vereniging van landelijke chris
telijke studentenverenigingen,
waarbij ook IFES-Nederland is
aangesloten - met als doel een
dergelijk landelijk studenten-
werk te beginnen. Daarnaast
heb ik moleculaire biologie aan
de Nationale Universiteit van
Asuncion gedoceerd en ethiek
aan twee kerkelijke voorgan
geropleidingen. Dit alles noem
ik om aan te geven dat we daar
een kleine zes jaar geleefd en
gewerkt hebben in diverse sec
toren van de samenleving, en
daar veel mensen en de cul
tuur hebben leren kennen.
Na 1986 zijn we er in 1998
met onze drie kinderen op
vakantie geweest en nu dus
samen met mijn echtgenote.
Het doel was oude vrienden en
bekenden weer te bezoeken en
te on tmoetenen ook breder om
het land waarin we een aantal
jaren heel intensief geleefd en
gewerkt hebben weer te zien.
Hoe is het met de mensen die
we als student leerden kennen,
hoe gaat het met de studenten
beweging die toen begon en
met de (protestantse, evangeli-
cale) kerken in het algemeen?
Hoe heeft het land zich verder
ontwikkeld in politiek en eco
nomisch opzicht? We woon
den er onder de dictatuur van
Stroessner die een paar jaar
na ons vertrek werd verjaagd
door zijn schoonzoon, ook
generaal in het leger. Er is toen
meer democratie gekomen;
wat heeft dat opgeleverd?
Het was geen studiereis en
deze vragen hebben we niet
systematisch trachten te beant
woorden. En deze column is
geen studie- of reisverslag.
Maar op enkele dingen wil
ik hier de aandacht vestigen
omdat die iets duidelijk maken
omtrent de wereld waarin we
leven en in het bijzonder over
het proces van globalisering.
Verkeer en winkelen
Het verkeer in Asuncion en
omgeving was nog even cha
otisch als negen jaar geleden
maar was niet erger geworden.
Er waren globaal meer goede
en niet zelden dure auto's, ter
wijl de bussen van het openbaar
vervoer - allemaal particuliere
bedrijven in een gereguleerde
concurrentie - voor een groot
deel nog dezelfde oude Mer-
cedessen waren van verschei
dene decennia oud die ontzet
tend veel lawaai maken en veel
uitlaatgassen en roet uitstoten
en oncomfortabel rijden.
Kennelijk is er een groeien
de klasse die relatief veel geld
te besteden heeft, maar wordt
er ten behoeve van de grote
massa minder geïnvesteerd.
Anderzijds kan wel geconsta
teerd worden dat de uitvoering
van de sociale voorzieningen
als ziektekostenverzekering en
pensioen voor de werknemers
is verbeterd en dat de corrup
tie in die instelling aanzienlijk
is teruggedrongen. Dit geldt
helaas niet voor alle overheids
instellingen.
Het oude centrum van de
stad is nauwelijks veranderd.
Wel heeft het zijn rol als cen
trum van economische activi
teiten, waaronder winkelen,
deels verloren aan nieuwe
.winkelcentra in buitenwijken
met de duurdere woningen.
Het stadsbestuur probeert het
oude centrum nieuw leven in
te blazen om verpaupering te
voorkomen.
Dezelfde bevolkingsgroep
die de dure auto's kan kopen,
wil winkelen in nieuwe, presti
gieuze en dure centra met een
groot parkeerterrein.
Daarbij komt dat vlak bij
het oude centrum, dicht bij
de Paraguayrivier, nieuwe wij
ken van eentonige, slechte flats
zijn verrezen voor de arme
bevolking. In die -wijken vindt
echter veel drugshandel en -
gebruik plaats en criminaliteit
die zich 's nachts uitstrekt tot
de winkelstraten van het oude
Muziek en postmoderne
cultuur
We zijn met vrienden op
een avond naar een restaurant
geweest met folkloristische
Paraguayaanse muziek - onder
meer de typische Paraguay
aanse harp. Ér waren niet veel
gasten, voornamelijk van mid
delbare leeftijd. De muziek was
in haar soort niet slecht maar
door het gebruik van gelisids-
installatie oorverdovend. Dit
past niet bij het soort muziek,
maar is kennelijk een concessie
aan de moderne popmuziek
waarvoor dergelijke onzinnige
geluidssterkten - met excuus
aan de liefhebbers ervan - een
typerend kenmerk lijken te
zijn.
We zijn direct na onze maal
tijd weggegaan en onze vrien
den namen ons mee naar de
nieuwe 'randstedelijke' uit
gaanscentra. Daar zat het vol
met jongvolwassenen: studen
ten met rijke ouders, jonge
professionals. Mensen die geld
te besteden hebben en dat wil
len doen ook. Mensen voor
wie uitgaan, geld (kunnen) uit
geven, sociale contacten in een
omgeving met hedendaagse
populaire muziek van allerlei
aard kennelijk heel belangrijk
zijn. Dit, zo werd ons verteld,
gebeurt daar avond aan avond.
Alle muziekstijlen van de
hedendaagse jongerencultuur
in de rijke landen worden daar
beluisterd, ook al worden er
soms speciale lokale versies van
ontwikkeld. Ook de kleding is
dezelfde als bij ons. Dezelfde
mode en dezelfde merken.
Maar muziek en kleding zijn
uitdrukking van een levensge
voel en waardebelevingen. We
zien dan dat ook in Paraguay
de cultuur uiteenvalt in diver
se subculturen; de traditionele
Paraguayaanse muziekcultuur
wordt een randverschijnsel. De
rijke jongeren wensen zich aan
te sluiten bij de hoofdstroom
van de postmoderne westerse
cultuur, gedomineerd door de
Angelsaksische landen en de
commercie. Gepaard gaande
met een postmoderne behoefte
aan beleving waarin beeldvor
ming en werken aan je eigen
identiteit heel belangrijk zijn;
een beleving die zich verder
kenmerkt door levensbeschou
welijk en ethisch relativisme.
Paraguay is meer en meer
opgenomen in de culturele
globalisering die zich in heel
de wereld voltrekt. Dit was 10
jaar geleden nog veel minder
het geval.
Ook onder brede lagen van
de arme bevolking zien we ele
menten van die globalisering.
Dat toont zich bijvoorbeeld in
het koopgedrag van mensen.
Paraguay heeft veel soorten
vruchtbomen en -struiken,
onder meer sinaasappels en
grapefruits, papaya en mango.
Daarvan kaïj men uitstekend
heerlijk sap maken. We hebben
het veel gedronken. Maar veel
Paraguayanen kopen liever
Coca Cola - de reclame kom
je tot diep in platteland tegen
- of een andere frisdrank; Het
prestige dat kennelijk verbon
den is aan het kopen van der
gelijke symbole'n van de wes
terse consumptiemaatschappij,
blijkt voor velen onweerstaan
baar.
Globalisering en goed
bestuur
Een dergelijke globalisering
kan ook gepaard gaan met gro
tere openheid van de cultuur,
mede door toegang tot diverse
bronnen van informatie als
internet. Een dergelijk pro
ces kan ook de democratie en
controle van de economische
en politieke elite bevorderen.
Dit lijkt in Paraguay evenwel
nog slechts zeer ten dele het
geval. De kranten staan nog
steeds dagelijks vol met berich
ten over corruptie, smokkel
e.d. Weliswaar kent de huidige
regering enkele Duitsspreken
de mennonieten - die niet tot
de traditionele veelal corrupte
heersende klasse behoren en
zich in het algemeen ken
merken door een eerlijke en
zakelijk manier van optreden
- en die hebben ook wel een
en ander weten te bereiken.
Maar die zijn recent ook zelf
onder beschuldiging komen te
staan van onzuiver handelen.
Ten minste deels ten onrechte,
maar de aanval op aantasting
van bepaalde privileges van de
rijken is ingezet.
Ondertussen vinden niet
in de laatste plaats ook door
genoemde bevolkingsgroep
van de mennonieten veel goede
projecten plaats om kleine boe
ren en arme bevolkingsgroe
pen te helpen. Soms gesteund
met geld van Nederlandse ont
wikkelingsorganisaties.
Ook dat is een manifestatie
van de globalisering. Een ver
schijnsel dus met meerdere
gezichten. En ook hier maakt
het al dan niet vasthouden aan
een reeks van waarden, als
integriteit, rentmeesterschap,
rechtvaardigheid, evenwich
tig aandacht voor de drie P's
van people (mensen), planet
(natuur, milieu) en profit (eco
nomische ontwikkeling), het
verschil.
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.00 uur
kand. J.P. Stoel, Kampen;
11.00 en 18.30 uur ds.
H. Lassche. Ehen-Haëzer:
9.00 uur ds. H. Lassche en
18.30 uur kand. J.P Stoel
- Herv. Gem. Locatie mfg
Dorpstienden: 9.45 uur de
heer T.R. Rietveld, Ridder
kerk en 18.00 uur kand. P.
van de Voorde, Kaatsheu
vel - Geref. Kerk 10.00 uur
ds. W.A. Boer en 18.30 uur
ds. CO. Kant - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur leesdienst
- Doopsgezinde Gem. 9.30
uur ds. P.F. Thimm en 18.30
uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Kooien, IJs-
selstein en 18.30 uur kand.
G. Lugthart - Hersteld
Herv. Gem. 9.00, 10.45,
17.00 en 18.45 uur ds. J.W.
van Estrik.
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur ds. C. Doorne-
weerd en 17.00 uur ds. J.
Wesdand, Houten - Her
steld Herv. Gem. 11.00 uur
ds. R. van Kooten, Soest en
18.30 uur ds. PC. Hoek,
St. Annaland - Geref. Kerk
10.00 uur ds. C.G. Kant
en 18.30 uur ds. G. den
Hartogh.
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
F. Korteweg - Geref. Kerk
9.30 uur ds. H.J. Zeldenrijk
- Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur ds. R
Blok ('s morgens bediening
Heilige Doop).
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur kand. G. Lugthart
en 18.00 uur ds. Th.W.H.
van der Heijden - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
J. Schipper - Ziekenhuis:
14.30 uur ds. C.G. Kant.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur kand. P van 't Hof,
Sint Annaland en 18.00 uur
ds. J. Maas - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur ds. J. Kot,
Borssele en 18.00 uur ds. A.
van Wijk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R.W van
Mourik en 18.00 uur ds.
C. Molenaar, Papendrecht
- Lukaskapel HDG 10.30
uur ds. R Janse, Middelburg
- Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur ds. C. Oorschot, Stellen-
dam en 15.30 uur ds. P. Kor
teweg, Melissant (bediening
Heilige Doop) - Exodus
10.00 uur ds. ds. C. Balk
- Remonstrantse Gem. geen
dienst - CAMA Gem. 10.00
uur K. van Holten.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. K.
Schipper, Dordrecht en
18.00 uur ds. RH. van Trigt,
Ouderkerk aan den IJssel
- Geref. Kerk 9.30 uur ds.
L.C. van der Eijk en 17.00
uur ds. P.A. Broere - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds.
G. van Manen - Chr. Geref.
Kerk 9.30 en 18.00 uur ds.
A.A. Egas - Geref. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur ds.
D.J. van Diggele en 17.00
uur leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. J. Maas en
18.00 uur ds. H. van Ginkel,
Goes - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur ds. H. J. Boer en
18.00 uur ds. J. Kot, Sint
Annaland - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G.J. Hiensch,
Eist en 18.00 uur ds. WG.
Gerritsen, Oud-Alblas - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Beréa Gem.
10.00 uur Leen de Rijke.
STAD a/h HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. de Jong, Nieuw-Beijer-
land en 18.00 uur ds. G.C.
de Jong, Sliedrecht - Geref.
Kerk 10.00 uur ds. A.W. Mol
en 18.00 uur ds. J.C. van
Westenbrugge - Ger. Gem.
10.00 uur en 14.30 uur ds.
G. van Manen.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Tadema,
Strijen en 18.00 uur ds. C.
Doorneweerd - Geref. Kerk
10.00 en 18.00 uur ds. J.H.
Becker.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds.
H.G. van der Ziel - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur ds. A.
van Wijk en 15.30 uur ds. C.
Gielen, Poortvliet - Geref.
Kerk 9.30 uur de heer R de
Jong en 18.00 uur drs. C.
Romkes - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. D.A. Snijder.
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eiianden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag Inuis-aan-liuis
vrijdag abonnementen uitgave
Tei. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middeiharnis. Langeweg 13, Sommeisdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tei. (0187)471020
E-mail:aigemeen@gebr-dewaai.com
Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag
Siuitingstermijn zal<eliii<e advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overiijdensberictiten:
dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359
REDACTIE
hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187) 471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Middeiharnis 342001108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
GOEDEREEDE - Bij Uitgeverij Art Revisited verschijnt
in 21 augustus 2007 een boek over het werk van Hans
Dolieslager, getiteld: 'Indrukken van een landschap'. In
het boek staat een groot aantal reproducties van schilde
rijen, pastels en grafiek uit de laatste 10 jaar.
In het boek staan tekstbijdra
gen van verschillende auteurs:
Thea Figee, redacteur van
'Kunstbeeld', schrijft over
de verbondenheid van Hans
Dolieslager met het landschap
van Goeree-Overflakkee: "Zie
je zijn pastels, schilderijen en
grafiek dan deukje natuurlijk
direct aan Piet Mondriaan, die
met Toorop en andere grote
kunstenaars enige tijd niet
ver daarvandaan in Domburg
schilderde. Van Mondriaan
is de uitspraak: "Achter de
veranderlijke vormen van de
natuur ligt een onverander
lijke, zuivere werkelijkheid."
Ook Van Goghs waarneming
verhaalt van die kracht van de
verbeelding die hij voelt bij het
schilderen van een landschap:
"Schilderijen bezitten een eigen
leven dat geheel uit de ziel van
de schilder komt." Evenals bij
deze grote voorbeelden uit de
Nederlandse landschapschil
derkunst is het ook Dolieslager
er niet om te doen puur af te
beelden wat hij ziet. Hij maakt
geen "plaatjes", maar probeert
door te dringen tot een kern,
een ervaring. Hij zoekt naar
een essentie, een beeld dat
past bij de verbondenheid die
hij voelt met de grond waarop
hij leeft, een grond die geschie
denis heeft. Dolieslager noemt
het herinneringsbeelden, die
hij vast wil houden."
Van Pau Heerschap, vanzelf
sprekend in dialect, onder
meer het volgende gedicht:
Landschap van troost
As 'k e'emigreerd zou weze nae
Amerika
In verschoord deur 'n niet te noe
men heimwee
Most dienke an 't land van geboor
te,
Dan zou ik dit zieje: 'n landschap
van troost.
Niejt de Kruuse, niejt d'n Oóje-
vaersdiek,
Niejt de Westduune, niejt d'n
Kwaejen Hoek,
Aok niejt d'n OSstdiek in d'n Hof-
diekswegt.
Een schilderij van Hans Dolieslager.
Mar dat alles in êén beeld evat.
'n Landschap zóóas ie ervaert in 'n
draom:
Alles bekend, mar je weet niejt per-
sies wêêr
'n Ruumte onstege an 'n nochter
bestóón,
In kleuren in ritmes, harmonies
evat.
In deze waereld zou 'k in alle sei-
zoewnen
Gerust kunne leve, wêêr ik aok
binne.
Pau Heerschap
Gebonden, linnen rug, 22x27 cm
liggend, 72 pagina's, volledig in
kleur. Prijs: 21,50
ISBN 978-9072736550
Het boek is verkrijgbaar vanaf
22 augustus 2007 bij Hans
Dolieslager, Pieterstraat 22-24,
Goedereede tel 0187-492069
of te bestellen via info@hans-
dolieslager.nl
Ook verkrijgbaar bij: Boekhan
del Vroegindeweij in Middei
harnis en Ouddorp, Boekhan
del vd Boom in Middeiharnis
en Boekhandel Akershoek in
Ouddorp en het VVV in Oud
dorp.
Waarop moet ik wachten om
tot Christus te gaan? Lees dan
de Bijbel eens goed. "Heden,
indien gij Zijn stem hoort..."
Hoe klinkt de oproep tot
geloof en het verwijt van het
ongeloof. "Hoe zult gij ontvlie
den...?" Nergens worden we
opgeroepen om 'erop' te wach
ten. Wat voor strikken gebruikt
de duivel al niet om ons van de
Heere Jezus af te houden. Om
te wachten op een gevoelig
heid alsof we daarmee méér
voorbereid zijn om tot Christus
te gaan. Shepherd zegt: "De
meesten komen tot Hem met
de kennis van hun verharde
hart. En zo zijn we bezig om
ons offertje te koesteren. Onze
beweegoffers. En stellen deze
naast het offer van de Heere
Jezus". Zo vroom zijn we dan
wel. Net als in de Roomse
Kerk, waar geleerd wordt dat
we niet alleen door Christus
zalig worden, maar ook door
onze goede werken. En vul dat
nu eens in. Wat zijn die goede
werken? De Heere zegt ervan
dat ze een wegwerpelijk kleed
zijn. Alles wat wij doen, denken
en bedoelen buiten de Heere
Jezus Christus, is verdoeme-
lijk voor God. Dan zegt Boston
in één van zijn preken: "Mijn
sabbatten en mijn bidden zijn
niets anders dan om mij te ver
doemen. Ze kunnen God niet
behagen als het niet uit het
geloof voortvloeit, uit de ver
eniging met Christus".
Tot Christus komen. Langs 'de'
toeleidende weg? Ach, we kun
nen ons hele leven redeneren
over een toeleidende weg. En
we kunnen daar een heleboel
schrijvers bij aanhalen. Maar
dat kan ook een strik zijn. Ook
in deze tijd van disputen en
discussies. Als we eerlijk zijn,
vinden we nergens in de Bijbel
het begrip 'toeleidende weg'.
De Heere gebruikt immers
véle wegen om een zondaar
tot Christus te brengen. En dat
kan in een ogenblik gebeuren.
Daar hoef je niet twintig jaar
voor te wachten in je onge
loof. Maar de Heere heeft het
alleen maar over dé Weg. "Ik
ben de Weg, de waarheid en
het leven." En nu zijn wij altijd
maar geneigd om een derde
weg te voegen tussen ons
onbekeerlijk zijn en Christus.
En daarom worden we maar
opgeroepen om er maar veel
om te bidden, en om er maar
op te wachten. Daarom wor
den we maar opgeroepen om
maar veel naar de kerk te gaan.
Al zijn dat op zichzelf genomen
heel goede zaken natuurlijk.
Maar nooit geeft de Heere de
opdracht in Zijn woord om
éérst die weg te gaan en het
éérst zus of zo te proberen. Dat
is één van de grootste strikken
van de duivel! Daar kun je hon
derdjaar mee worden én voor
eeuwig verloren gaan! Wach
ten of proberen tranen voort
te brengen of proberen bij
Gods volk in een goed blaadje
te komen, dat ze ook wel een
hoopje voor je hebben. En dat
alles bewaren als de terafim
onder je zadel. Het met wil
len afgeven aan de Heere en je
afgoden laten verbranden. Zo
leef je voort als een huichelaar.
Wat is een mens in de gods
dienst? Amsterdam zal het nog
eerder horen dan wij. Hoeren
en tollenaren zullen ons voor
gaan. Maar wij met onze 'ja-
niaars', waar je een dikke Van
Dale mee kunt vullen. Wij hou
den onszelf van de Heere Jezus
af en we zijn vijanden van het
kruis. Net als de farizeeërs.
Toeleidende wegen - laat dat
aan de Heere over. "Heden,
heden, heden zo gij Zijn stem
hoort!". Om tot Hem te komen
met je verloren leven. Maar
ook als je verachterd bent in
de genade, ga opnieuw naar
waar de Heere met je begon
nen is. Ga niet wachten op
boetvaardigheid en tranen.
Die kunnen God niet behagen.
En die zal God Zélf wel geven.
"Heden, indien gij Zijn stem
hoort, verhardt uw hart niet."
Laat die eeltlaag op uw ziel niet
groeien.
En u die zoekende zijt, die
bezig bent of zo verward zijt,
laat u leiden door de Heere
Jezus, Die gekomen is om te
zoeken en zalig te maken wat
verloren is. Theodorus van der
Groe schreef het volgende: 'O,
wat moet ik doen? Hoe moet
ik geloven? Als een gezant
van Christus zeg ik: u komt
de belofte toe!' Daar kom ik
straks op terug, op de belofte.
De Heere Jezus roept u door
de stem van Zijn waarachtig
woord. Hij zegt dat u, zo arm
en ellendig, zo blind en ver
hard, zo rampzalig en onmach
tig en ongelovig als u bent,
gehéél en zónder verder uit
stel of nadenken tot Hém mag,
moet komen. En dat u voor
altijd moet afzien van uzelf en
van alle schepselen en Hem tot
die almachtige Verlosser moet
aanvaarden, dat is: aannemen.
Opdat hij u van het ongeloof,
niet van uw onmacht, tot het
geloof zal brengen en van de
macht van de duivel tot God,
opdat hij u een erfdeel zal
geven onder de geheiligden in
Zijn naam. Ach, veracht toch
de dierbare en zalige beloften
van Christus niet langer door
uw ongeloof Denk niet dat u
nog niet ellendig genoeg bent
voor Christus. Niet gewond
en gebroken genoeg van hart,
waar sommigen ook op wach
ten. Of dat u eerst iets anders
moet hebben voor u tot Chris
tus mag komen. Want ik ver
zeker u in Zijn naam en ik
beroep mij op Zijn eeuwige,
allerwaarachtigste Woord dat
bij ons is en waarnaar Hij de
wereld zal oordelen, dat u de
permissie hebt om tot Christus
te komen zoals u nü bent. Als
u maar alleen oprecht alle dingen
die u zélf mist en waaraan u gebrek
hebt uit genade van Hém begeert.
Maar wat is dan de grond
waarop ik mag zeggen dat ik
mag komen? Op grond van de
nódiging van en tot het heil.
Op grond van de aanbieding
van de belofte. Ja maar, zegt u,
er zijn beloften voor Gods kin
deren en er zijn beloften voor
ontdekte zondaren, en mis
schien zijn er wel enkele belof
ten voor de ongelovigen... Ja,
zo hebben wij onze selectie
criteria. Je zou er een compu
terprogramma voor kunnen
schrijven. Alleen, zo moet en
mag je Gods woord niet lezen.
Gods woord behoren we te
lezen als tot ons gesproken.
En als er staat: "u komt de
belofte toe en uw kinderen",
lees dan ook eens wat Calvijn
daarvan zegt. Dan geldt dat
voor al de gedoopten, voor
allen die onder het Evangelie
zijn. Zonder onderscheid. Ook
de verbondsbeloften, zeker als
we lezen van Israël. We zijn
in Abraham begrepen in het
verbond der genade, dus gel
den de verbondsbeloften voor
iedereen onder het Evangelie.
De Heere komt met Zijn toe
zeggingen, met Zijn rijke belof
ten.
Dat legt een ontzettende ver
antwoordelijkheid op ons.
Want het is inderdaad waar dat
niemand iets kan aannemen
tenzij hem dat van de Vader
gegeven wordt. Maar ook dat
belooft de Heere. Hij belooft
ook de Heilige Geest. Hij laat
de Heilige Geest kloppen. Je
hele leven al. "Zie, Ik sta aan
de deur en Ik klop", zegt de
Heere tot een lauwe gemeen
te. "Indien iemand Mijn stem
hoort en opendoet. Ik zal tot
hem inkomen en Ik zal avond
maal houden met hem en hij
met Mij." Durf je dat af te
wijzen? Als dat tot Laodicea
gezegd wordt, wordt dat dan
ook niet tot ons gezegd in deze
lauwe tijd, waarin we het op een
akkoordje gegooid hebben met
de wereld en we zo gemakke
lijk kunnen leven en het overal
in zoeken? En waarin we het
materiële of de valse godsdien
sten strelen, zonder dat wij het
zoeken in de hoogste God?
En juist de beloften van de
Heere schakelen alle eigen
werkzaamheden uit. Want dan
hoeft het niet zo nodig van
beneden naar boven. Maar
dan laat de Heere de belofte
ons aanreiken van boven naar
beneden. Zoals de engelen van
boven naar beneden afdaalden
bij Jacob in Bethel. Door het
geloof en de omhelzing van
de belofte mogen wij naar de
Heere gaan. Dan van beneden
naar boven omdat de Heere
naar beneden is afgedaald. Zo
heeft Hij Zijn Christus gege
ven. Van boven naar beneden.
Zo schenkt Hij wedergeboorte,
van boven naar beneden. Zo
heeft Hij ook Zijn Woord gege
ven, van boven naar beneden,
dat ons verkondigd wordt. "Dit
is het woord dat onder u ver
kondigd wordt." Opdat we zou
den geloven in de enige Naam
die onder de hemel gegeven
is onder de mensenkinderen
door welke wij moeten zalig
worden. En dan wordt als het
ware de toeleidende weg uitge
schakeld. Die laten we aan de
Heere over. Dan kunnen zware
wegen nodig zijn om je overal
vanaf te brengen. Die wegev zijn
echter nooit geschiktheden of voor
waarden, maar dat doet de Heere
alleen om u uit te drijven naar
Christus. En Hij roept onom
wonden, zónder voorwaarden,
direct: "Laat u met Mij verzoe
nen." Want God was in Chris
tus de wereld met Zichzelf
verzoenende. Hare zonden
haar niet toerekenende. Hij
heeft het woord der verzoe
ning in ons en in de mond van
zijn knechten gelegd, opdat
wij zouden bidden "alsof God
door ons bade: Laat u met God
verzoenen." Dat is de bood
schap die vanuit het Woord tot
ons komt. Wacht niet totdat het
beter met je gaat, totdatje een
betere gestalte hebt. Want hel
wórdt nooit beter, alleen maar
erger. En als je denkt dat het
beter gaat, dan ben je des ter
verder van de Heere vandaan,
'want de Heere wil goddelozen
rechtvaardigen, die nu geen
enkele gerechtigheid meer van
zichzelf hebben. Door dat een
voudige geloof "Amen, het zij zo
Heercj ik kom tot U met mijn ver
loren leven en ik leg mijn hand op
het Lam dat geslacht is".
(Wordt vervolgd)
L.J. van Valen
OUDDORP - Dinsdag 14
augustus om 15.20 uur werd
de bemanning van de Griend
van KNRM Station Ouddorp
gealarmeerd door het Kust
wacht Centrum voor een vaar
tuig aan lager wal op de Gre-
velingen.
Het bleek, na informatie van
de Kustwachtpost Ouddorp, te
gaan om het kajuitjacht Ton
nage van 6,6 meter lengte en
met 3 personen aan boord,
wat in de omgeving van de
RB 3 (Rede van Brouwersha
ven) vast zou zitten. Ter plaatse
gekomen bleek het jacht door
een ander vaartuig naar dieper
water te zijn gesleept. Na het
opnemen van de benodigde
gegevens, werd teruggekeerd
richting station. Op de terug
weg werd nog een surfer aan
getroffen bij de Hompelvoet.
Deze zat daar in de luwte en
kon zelf niet meer naar zijn
vertrekpunt. De Punt, terug
gaan. De surfer met de uitrus
ting werd aan boord van de
"Griend" genomen, en er werd
met hem een stukje de Greve-
lingen op gevaren. Daar had
hij voldoende wind om zelf
standig terug te komen naar
de Punt in Ouddorp.
STELLENDAM - Zondag 12
augustus om 17.47 uur werd
de bemanning van de Prinses
Margriet van station Stellen-
dam door het Kustwacht Cen
trum gealarmeerd voor een
sportvisboot, die was vastgelo
pen op de Hinderplaat op de
Noordzee.
Er werd uitgevaren, en ter
plaatse gekomen bleek dat het
bootje, de Orca, een sportvis
boot van 5 meter lengte en
2 opvarenden aan boord, al
helemaal droog was gevallen.
Er werden 3 opstappers over
boord gezet met een sleeptros.
Zij zijn naar het bootje gelopen
en hebben een sleepverbin-
ding gemaakt. Het bootje werd
voorzichtig naar dieper water
getrokken. Daar aangekomen
kon, na wat gegevens te hebben
opgenomen, de Orca haar weg
op eigen kracht vervolgen.
«5 Rotterdam-Rijnmond
Wijkteam Goeree-Ovcrflakkee
MELISSANT - Poliüemensen
hielden woensdagavond een
verdachte aan voor mishande
ling. Rond half zeven kwam de
melding dat er in de Fabius-
straat een vechtpartij was. Het
bleek dat er onenigheid was
ontstaan tussen buurtgenoten,
waarbij een 25-jarige man uit
Melissant met een steen op het
hoofd was geslagen door een
41-jarige plaatsgenoot. De 41-
jarige man werd in zijn woning
aan de Fabiusstraat aangehou
den, hij is overgebracht naar een
politiebureau en ingesloten.
i