De vroegere veerdiensten van en
naar Goeree-Overflakkee
Roemenië toegetreden
tot de EU, en nu?
Business tot business evenement
op 'Zuid-Hollandse eilanden'
Bevolkings
onderzoek
borstiianker
Wielerronde
Havenhoofd
MEDISCHE DIENSTEN
Zomermarkt
Goedereede
EILAlH]B1.niEIJW5
Opkomst van de
industrie in Rotterdam
en sterke groei van veer
diensten (ca. 1850-1910)
-27-
Uit opgedane ervaring
en ambitie ziet Organi
satiebureau Rijkeboer
BV te Spijkenisse de
kans en behoefte om een
business evenement op
te zetten. Ondernemers
zijn altijd op zoek naar
nieuwe contacten. Zij
kunnen immers de klan
ten van morgen zijn of
die nieuwe leverancier
die een aanzienlijke
besparing oplevert.
c« c« c« i* c« c« c« c« c« c« c« a
•f,jf *i« c«
DIERENBELANG
HOEKSCHE
WAARD
PAGINA 6
VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2007
Veerdiensten hebben een belangrijke rol gespeeld in de
ontsluiting en de ontwikkeling van Goeree-Overflakkee.
Ook al zijn de veerdiensten inmiddels geschiedenis, er
is onder onze lezers belangstelling voor deze recente
geschiedenis van ons eiland. Vandaar een serie artikelen
over dit onderwerp, geschreven door Peter Diepenhorst,
die de afgelopen jaren onderzoek gedaan heeft naar de
veerdiensten van Goeree-Overflakkee. Hij woonde in de
jaren 50 van de vorige eeuw in Den Bommel waar zijn
vader kapitein was op de Bommelse veerboot Prinses
Beatrix.
~2~
Aan het eind van het eerste
artikel werd geschetst dat door
de industriële revolutie vele
fabrieken en werkplaatsen in
Rotterdam, maar ook in Dor
drecht, ontstonden. Deze wer
den voor een aanzienlijk deel
bemand met voormalige land
arbeiders, die van de Zuid-
Hollandse- en Zeeuwse eilan
den afkwamen. Deze nieuwe
Rotterdammers hielden wel
contact met de eilanden en
bezochten hun achtergebleven
familie zo af en toe. Dat was
nog niet zo eenvoudig in die
tijd, want er was geen openbaar
vervoer tussen de grote stad en
de eilanden. De vervoersmid
delen bestonden uit paarden,
al of niet met (boeren)wagens
erachter. Alleen..., het ontbrak
aan behoorlijke wegen. In en
tussen de dorpen waren er
hooguit onverharde karrenpa
den. In de zomer wel berijd
baar, maar in de andere jaar
getijden niet of nauwelijks. En
al helemaal niet geschikt voor
vervoer van mensen op enige
schaal tussen Rotterdam en de
dorpen op de eilanden. Gelei
delijk aan nam de behoefte
aan personenvervoer toe en
meevaren met de vrachtschip
pers loste dat probleem steeds
minder op. Zo ontstonden
vanaf ca. 1860 vanuit de ver
schillende dorpen op Goeree-
Overflakkee bootdiensten op
Rotterdam, speciaal voor per
sonenvervoer.
We moeten ons realiseren dat
in die tijd scheepvaart al heel
belangrijk was in het waterrij
ke Nederland. Tussen de grote
en middelgrote steden waren
frequente beurtvaartdiensten,
vooral gericht op vrachtver
voer, maar ook door passagiers
gebruikt. En door de industri
alisatie nam dat alleen maar
toe. Het was dus te verwachten
dat bestaande rederijen, toen
er meer behoefte ontstond
aan passagiersvervoer naar de
eilanden, daar op insprongen.
Toch waren het op Goeree-
Overflakkee vaak plaatselijke
ondernemingen, die een boot-
dienst openden.
De bekendste op het eiland
Rotterdam
Maatoozicht (Maaakado).
was de stoombootmaatschap
pij 'Overflakkee Goeder-
eede' (O G), die vanaf ca.
1841 met een stoomraderboot
'Middelharnis', van Middel-
harnis over Haringvliet, Spui
en Oude Maas via Vlaardin-
gen naar Rotterdam voer. Het
zou een langdurige veerdienst
worden, die tot 1949 zou blij
ven varen. Een foto van deze
eerste 'Menheerse bóót', zoals
de boot al gauw in de volks
mond ging heten, is op afb. 1 te
zien, maar toen was de boot via
een omweg al verkocht aan een
Bommelse onderneming en
omgedoopt tot 'Den Bommel'.
De 'O G' had inmiddels al
een nieuwe, snellere boot laten
bouwen, nu met schroefaan-
drijving. Het was een comfor
tabele boot, de passagiers zaten
beschut en konden kiezen uit
een eerste klasse met buffet en
een tweede klasse.
Het Sas van Dirksland was al
enkele eeuwen lang aanleg-
plaats van de veerboot naar
Hellevoetsluis. Met deze veer
dienst werd ook de post ver
voerd en Dirksland was het
postsorteercentrum van het
eiland. De rol van het Sas nam
sterk aftoen in 1878 Stellen-
dam standplaats werd van het
Rijksveer, dat ook de post ging
vervoeren. De raderstoomboot
'Vooruitgang' voer, via Middel
harnis, naar Hellevoetsluis en
terug. Die post werd overigens
aan het havenhoofd van Mid
delharnis van en aan boord
gebracht van de Postboot en zo
werd Middelharnis het post-
centrum.
Vanuit Stellendam ging later
de stoombootmaatschappij
'Maasnymph' met een veerboot
varen, die via Hellevoetsluis en
het Voorns Kanaal naar Rot
terdam ging.
Aan de kant van Oostflakkee
werden de reizigers met een
bootje vanuit Den Bommel op
het Haringvliet op de Men
heerse boot overgezet. Vanuit
Ooltgensplaat gebeurde het
zelfde naar de Middelburgse
boot.
Later kreeg Den Bommel een
eigen veerdienst (zie verderop)
Niet alleen vanuit Stellendam,
Dirksland-Sas en Den Bom
mel, maar ook vanuit andere
dorpen op Goeree-Overflak
kee, zoals Stad aan 't Haring
vliet, Dirksland, Herkingen,
Ooltgensplaat en Oude-Tonge
Op de voorgrond raderstoomboot 'Den Bommel' v/h 'Middelharnis' van c
maatschappij O G.
Maaskude W. Z RoUertUtm.
(eigen colisctie)
Veerboten naar de Zuid-Hollandse eilanden op een rij, de schroefstoomboot
'Den Bommel' voorop.
ontstonden concurrerende
bootdiensten op Rotterdam en
Dordrecht. Meestal waren dat
plaatselijke initiatieven, die ook
probeerden een 'graantje mee
te pikken'. Vaak gebruikten ze
tweede- of derdehands sche
pen, omdat die beschikbaar en
betaalbaar waren. Zo'n plaatse
lijke bootdienst gaf ook wel sta
tus aan een dorp en kwam niet
alleen voort uit economische
motieven. Dit is ook de reden
dat veel plaatselijke bootdien
sten het niet lang volhielden.
Als voorbeeld een stukje
geschiedenis van de Bommelse
bootdiensten. In 1865 opende
de Bommelsche Stoomboot
Onderneming (BSO) een
stoombootdienst op Rotter
dam, mogelijk via Dordrecht.
Na twee jaar ging bleek de
bootdienst niet rendabel en
de bootdienst hield weer op.
De boot werd verkocht aan de
Rotterdamse reder W.A. van
Reede en ging op de Nieuwe
Waterweg varen tussen Hoek
van Holland en Rotterdam.
Deze rederij had ook een
andere veerdienst van Rot
terdam naar Zuidland. Deze
veerboot deed onderweg ook
allerlei andere plaatsen aan.
Ook de veerboot van de O&G
voer dit traject en had meestal
dezelfde stopplaatsen. Er was
dus directe concurrentie met
Van Reede. Daarom wilde deze
rederij graag tariefafspraken
maken met de O G, maar
dat mislukte. Als reactie hierop
'Koningin Wilhelmina', veerboot Den Bommel-Rotterdam.
verlengde Van Reede in 1878
de veerdienst Zuidland tot aan
Den Bommel. De boot 'Zuid
land' werd omgedoopt tot 'Den
Bommel'. Maar ook deze, twee
de, veerdienst van Den Bom
mel redde het niet en werd na
eenjaar al weer opgeheven. De
passagiers en goederenstroom
was niet groot genoeg. Dank
zij de economische groei bleek
dat ongeveer 10 jaar later wel
het geval te zijn. In 1885 start
te de Stoomboot Maatschappij
Den Bommel van Van Reede
opnieuw met een veerdienst.
De route liep via Stad aan 't
Haringvliet, door het Spui en
de Oude Maas naar Rotter
dam. Onderweg werden veel
plaatsen aangedaan. Afhan
kelijk van het tij duurde zo'n
tocht meestal 3 a 4 uur. In 1892
was de stoomketel dermate ver
ouderd dat vervanging nodig
werd. Via een omweg legde de
maatschappij de hand op een
oude boot van concurrent O
G, zoals hierboven al gemeld,
die een nieuwe naam kreeg.
Tien jaar later werd de rader
boot vervangen door een
schroefstoomboot (afh.2), ook
weer onder de naam 'Den
Bommel'. Weer 5 jaar later
bracht de rederij een geheel
nieuwe en veel snellere boot in
de vaart, de 'Koningin Wilhel
mina' (afb. 3).
Bovenstaand voorbeeld van
de geschiedenis van de veer
boten van Den Bommel was
op veel andere plaatsen niet
anders. De veerdiensten van
uit Stellendam en Middelhar
nis waren de belangrijkste en
bleven dat ook. Pas toen de
vracht- en passagiersstromen
toenamen, konden de andere
boten een bescheiden rol gaan
meespelen.
Ook verzanding van havens
speelde een rol. Zo werden de
veerdienst vanuit Oude-Ton
ge op een bepaald moment
gestaakt omdat de veerboot de
haven niet meer kon bereiken.
Vaargeulen uitbaggeren was
toen nog geen gebruik.
Een belangrijk moment in de
geschiedenis van de veerdien
sten was het jaar 1909 toen de
'tramboot' ging varen tussen
Middelharnis en Hellvoetsluis.
Deze veerboot was een onder
deel van het RTM-vervoers-
netwerk op de eilanden. Dit
had een grote invloed op het
voortbestaan van de andere
veerdiensten. Het ontstaan
van dit vervoersnetwerk en de
gevolgen voor de andere veer
diensten wordt in het volgende
artikel behandeld.
\IlDDELHARNIS - Alle vrou
wen van 50 tot en met 75 jaar,
„onend in Middelharnis, wor
den vanaf 22 augustus uit
genodigd om deel te nemen
aan het bevolkingsonderzoek
borstkanker in de mobiele
unit op de parkeerstrook voor
het verpleegtehuis "De Goede
Ree" aan de Prinsessenlaan in
Sornmelsdijk. Het onderzoek
in Middelharnis loopt door
december 2007.
,^le vrouwen van 50 t/m 75
jaar ontvangen voor het vrij
willige onderzoek automatisch
een schriftelijke uitnodiging
van de Stichting Bevolkings
onderzoek Borstkanker Zuid
west Nederland (SBBZWN).
Het onderzoek bestaat uit het
maken van röntgenfoto's van
beide borsten. Dit gebeurt in
een verplaatsbaar onderzoeks
centrum van de SBBZWN. De
standplaats is op de parkeer
strook voor verzorgingshuis
'De Goede Ree' aan de Prin-
sesselaan te Sommelsdijk. De
mobiele unit staat hier vanaf
woensdag 22 augustus tot en
met december 2007.
Het doel van het bevolkingson
derzoek borstkanker is het zo
vroeg mogelijk opsporen van
afwijkingen die kunnen wijzen
op borstkanker. Vroege ont
dekking van borstkanker ver
groot de kans op genezing en
maakt vaak een minder ingrij
pende behandeling mogelijk.
Het bevolkingsonderzoek is
een momentopname en geeft
geen volledige garantie. Indien
vrouwen klachten hebben aan
hun borsten, wordt hen aan
geraden niet op deelname aan
het bevolkingsonderzoek te
wachten, maar naar de huis
arts te gaan.
Vrouwen van 50 t/m 75 krijgen
eens per twee jaar een uitno
diging voor het bevolkingson
derzoek. In deze uitnodiging
staat hoe zij een afspraak kun
nen maken, of er wordt met
een een datum en een tijdstip
voorgesteld. Afhankelijk van de
planning wanneer de onder-
zoekswagen in de gemeente
staat (eens in de twee jaar),
ontvangt een vrouw de eerste
uitnodiging in het jaar dat ze
50, 51 of 52 wordt.
Meer informatie over het bevol
kingsonderzoek borstkanker is
te vinden op www.sbbzwn.nl.
GOEDEREEDE - Zaterdag 18
augustus word de Rabobank
wielerronde van Goedereede
Havenhoofd gehouden. Deze
wielerkoers - in de trirnmers
klasse a, b, sp en veteranen,
georganiseerd door het wieler-
comité Goeree - word alweer
voor de 4*^ keer verreden. Er
zullen ongeveer 150 renners
aan de start verschijnen in de
wedstrijd die meetelt voor de
punten van de competitie van
de TMZ (Trimbelangen Mid
den Zeeland). Er zal dus hard
worden gereden voor de eind
overwinning, maar ook voor
de premies die er te verdienen
zijn. De SP klasse (start Plaatse
lijke renners) strijdt op de eer.
In deze klasse kunnen de ren
ners ook een Gele trui (over
winning), bolletjes trui (berg-
klassement) en een groene trui
(puntenklassement) winnen.
De start vindt om 13.30 uur
plaats op de kruising Haven-
eind/Duinroosplein te Goede
reede Havenhoofd.
van vrijdag 10 augustus 2007
t/m zondag 12 augustus 2007
WEEKEND-DIENSTEN
ARTSEN
Van vrijdagmiddag vijf uur tot
maandag-morgen acht uur
heeft voor heel Goeree-Over
flakkee dienst de Centrale huis
artsenpost Goeree-Overflakkee,
Ziekenhuis in Dirksland, tel.
(0187)480447.
TANDARTSEN
Spreekuur uitsluitend voor spoed
gevallen op zaterdag en zondag
van 11.00 tot 11.30 uur Op 11 en
12 augustus tandarts Ten Voorde
te Sommelsdijk, tel. 486393. Voor
spoedgevallen buiten het spreekuur
telefonisch contact opnemen.
VERLOSKUNDIGE PRAKTIJK
'NATALIA'
Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22
di., WO., do, spreekuur volgens afspraak
9.00-12.00 uur lel. spreekuur.
Tel. (0187) 60 07 92
APOTHEKEN
Apotheek Menheerse
Voorstraat 16, Middelharnis, 48-36-66
Geopend op werkdagen:
8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur.
Apotheek St. Joris*
St. Joris Doelstraat 34-36,
Sommelsdijk, Tel. 48 72 77.
Geopend op werkdagen:
8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur.
Op zaterdag van 10.30-11.30 uur.
APOTHEEK DIRKSLAND Voorstraat 25,
Dirksland. Telefoon 6015 80
Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 uur
en van 13.30-17.30 uur.
Op zaterdag van 10.00-12.00 uur
en 17.00-17.30 uur.
Kringapotheek 'OUDDORP'
Boompjes 3-5, tel. 68 37-89
Werkdagen: 8.30-12.00 uur en van 1300-
17.30 uur.
Op zaterdag van 12.00-13.00 uur.
Buiten openingstijden van de apotliel<en
iKunt u voor dringende spoedrecepten bellen
met het centrale dienstnummer van de
apotheken Goeree-
Overflakkee: 689957.
U wordt dan doorverbonden met de
dienstdoende apotheek met wie u een
tijdstip kunt afspreken om uw medicijnen
te verkrijgen.
De bereikbaarheidsdiensten
zijn als volgt:
APOTHEEK St JORIS SOMMELSDIJK
Maandag t/m vrijdag 17.30-22.00 uur
(op feestdagen vanaf 8.30 uur)
KRINGAPOTHEEK OUDDORP
Maandag t/m vrijdag 22.00-8.30 uur.
APOTHEEK DIRKSLAND
Zaterdag en zondag 8.30-22.00 uur
KRINGAPOTHEEK OUDDORP
Zaterdag en zondag 22.00-8.30 uur.
DIEt^ENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via de
antwoordapparaten bij: R R. J. M. Schilder,
Oude Tonge, 64 24 41L. Tjebbes, Mid
delharnis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree-
Overflakkee, 48 28 97.
Morgen, zaterdag 11
augustus, houdt de
hersteld Hervormde
Gemeente van Goede
reede van 9.00-16.00
uur een zomermarkt op
het weiland aan Honds
weg 27-a te Oostdijk,
nabij Goedereede. Er
wordt van alles aan de
man gebracht en er zijn
diverse activiteiten. Om
11.00 uur is er een vei
ling. Er voldoende gra
tis parkeergelegenheid.
Asociatia Betania heeft een
breed werkterrein. Dat kan
ook haast niet anders, want er
heerst nood op bijna elk terrein
van de samenleving in Roeme
nië. De vorige keer hebben wij
geschreven over het Nood
hulp- en Adoptieproject, nu
willen wij ingaan op wat Beta
nia doet aan Investeringen in
de gezondheidszorg.
De Asociatia Betania kreeg al
vanaf haar oprichting aanvra
gen voor steun aan de gezond
heidszorg. We hebben vier
investeringslijnen, waar we heel
blij mee zijn aangezien zowel
de patiënten als het medische
personeel van de instellingen
waarin geïnvesteerd is, op dit
moment duidelijk verbeterde
omstandigheden aantreffen:
- renovatie en bouw van medi
sche posten op het platteland
(renovatie in Racova, Blagesti,
Valea Lui Ion en nieuwbouw
in Gura Vaii, Huruesti, Izvor-
ul Berhercului, Caiceana).
Nieuwbouw vindt veelal met
plaats met Nederlandse vrij
willigers;
- renovatie en uitrusting van
ziekenhuisafdelingen in de
provincie Bacau (kraamaf-
deling, HlV-paviljoen, kin
derafdeling en kinderafde
ling infectiezieken);
- donaties van medische arti
kelen en apparatuur;
- geldelijke noodhulp aan
personen voor operaties of
behandelingen.
Betania heeft al vanaf het begin
geïnvesteerd in de gezond
heidszorg en steeds getracht
om de gelden voor deze projec
ten ten goede te laten komen
aan zo veel mogelijk eindge
bruikers.
Een ander project is Investe
ringen in het onderwijs. Wie
klikt naar de projecten van
Kan.a tn de scholen van
Bacau, zou kunnen denken dat
onderwijsinstellingen de voor
naamste doelgroep vormen^
Maar dat is slechts gedeeltelijk
waar Onze voornaamste emd-
gebruikers zijn, zoals gewoon-
liik de kinderen. De welvaart
van kinderen en jongeren
heeft onze voortdurende aan
dacht, ongeacht hun sociale
status, welstand of gezmssitu-
aiie De kinderen, in dit geval
leerlingen, krijgen door onze
investeringen beter onderwijs
en daarna betere kansen op de
arbeidsmarkt. Dat is ons eind
doel: goed opgeleide jonge
ren die in het onderhoud van
zichzelf en hun gezinnen kun
nen voorzien. Maar dat niet
alleen. Onze projecten heb
ben nog veel meer positieve
gevolgen voor iedereen. Jon
geren krijgen een opleiding in
nieuwe beroepen waar vraag
naar is, zodat de economie
en de samenleving zich beter
ontwikkelen. Scholen hebben
geleerd zich aan te passen aan
de gewijzigde arbeidsmarkt,
tonen initiatief, zijn actief
bezig nieuwe sponsors te zoe
ken, nieuwe mogelijkheden
tot samenwerking en blijven
steeds de bestaande relaties
ontwikkelen. In de afgelopen
jaren heeft Betania investe
ringen gedaan in 40 opleidin
gen van uiteenlopende lagere
scholen, middelbare scholen
en vakscholen: o.a. inrichting
en uitrusting van praktijkloka
len zoals informaticaopleidin-
gen, opleiding autotechniek,
ateliers t.b.v opleiding in de
houtbewerking, ateliers voor
praktijkopleiding in de confec-
tie-industrie, opleiding voor
praktijkdiploma's kok, patis
serie en horeca (bediening),
multifunctionele werkplaatsen
voor meting op het gebied van
elektriciteit, elektronica en tele
communicatie, multifunctio
nele werkplaatsen ten behoeve
van opleiding in de levensmid
delenbranche, natuurkunde-
lokalen, lokalen voor de prak
tijkopleiding van stukadoors,
schilders, mozaïekmakers,
tegelzetters en metselaars/ste
nenbewerkers, lokalen voor
opleiding in de sector hygiëne
en lichaamsverzorging. Daar
naast heeft renovatie, repara
tie en bouw plaatsgevonden
van plattelandsscholen. In de
provincie Bacau heeft de reno
vatie plaats gevonden van de
basisschool te Albele en Sarata
en Andriesesti, en de bouw van
een Kleuterschool te Sarata, een
basisschool te Valea Sosii in de
gemeente Poduri, en een basis
school in Turuianu, gemeente
Beresti-Tazlau. Bij elkaar dus
al een hele lijst waarbij vooral
de kinderen goed mee zijn. En
uiteraard ook de leerkrachten.
Wanneer ze in de gerenoveer
de of nieuwgebouwde school
voor het eerst binnenkomen
weten ze niet wat ze zien. U
moet zich proberen in te den
ken hoe de situatie was voor de
renovatie en in welke 'hokken'
ze eerst naar school gingen.
Verpauperde oude slechte
gebouwen, weinig licht, slechte
verwarming (of geheel niet),
zeer oude schoolmeubels, kale
plankenvloeren, geen vloerbe
dekking, kortom: een niet te
vergelijken situatie met die van
na renovatie of nieuwbouw.
D. Vroegindeweij,
secretaris H.C.R.
tel: 0187-482594, e-mail:
dammis.vr-hcr@kliksafe.nl
Ondernemen is een lifestyle.
En de weinige vrij uren die de
ondernemer heeft, wil hij ook
graag doorbrengen met zijn of
haar echtgenoot of partner.
Door de Business Season op
de Season Fair te houden en er
een gratis uitje van te maken'
voor het hele gezin, kunnen
deze twee gecombineerd wor
den.
De Business Season wordt
gehouden rond de ruïne op
de Vrije Heerlijkheijt van
Heenvliet.
Het programma wijkt behoor
lijk af van de meeste soort
gelijke evenementen. Niet
luisteren naar lange en saaie
verhalen van de sponsors en
niet belaagd worden door
standhouders die allemaal wat
willen verkopen.
Nee, gewoon ondernemers
uit de regio die het belang
rijk vinden te weten wat er
gebeurd in hun regio en ken
nis willen maken met andere
ondernemers.
Er zijn twee verschillende
avonden: 'Ondernemen op de
Zuid-Hollandse eilanden' op
woensdag 29 augustus a.s. en
'Bouwen op de Zuid-Holland
se eilanden' op donderdag
30 augustus a.s. Netwerken
gaat nu eenmaal beter tussen
mensen die werkzaam zijn in
dezelfde sector.
Het programma voor beide
dagen duurt van 15.00-23.00
uur
Doordat alle bezoekers een
gekleurde badge dragen is het
op afstand al te zien wie u wel
en niet aan moet spreken. Op
de badge staan twee vragen
die een mooie gespreksope
ning kunnen zijn, namelijk:
'wat wilt u binnen drie jaar
bereiken?' en 'wat hebt u daar
voor nodig?'.
Verder kunnen de onderne
mers mee doen aan het speed-
daten. En als er even niemand
is waar u contact mee wil/ kunt
maken dan kunt u gewoon
een rondje over de Season
Fair maken, of deelnemen aan
een van de mini masterclas-
ses vliegvissen die door Sepp
Fuchs op het demonstratieter
rein gegeven wordt.
Ook is er een wijnproeverij en
een optreden, verzorgd door
de Kilkenny School of Irish
Dance. En er is een beperlct
aantal commerciële stands.
Er zijn inmiddels verschillen
de businessclubs en onderne
mersverenigingen die aange
geven hebben samen met hun
leden de Business Season te
willen bezoeken.
Geïnteresseerde onderne
mers, verenigingen en clubs
kunnen zich aanmelden via
het aanmeldformulier op de
website van Business Season:
www.seasonfaif.nl.
^t füf fff éL*
f.'
Op nadrukkelijk verzoek van de
beheersters van De Dierenstee zijn
deze keer de honden Tanja en Saar^e
'honden van de week'.
Ten eerste uw aandacht voor Tanja, deze
hond zit al bijna eenjaar in haar kennel te
wachten op een baas. Zij heeft haar leeftijd
tegen, zij is 11 Va jaar en het is een gewone
onopvallende hond, een kruising zwarte
labrador, een teefje. Voor deze hond zoe
ken wij een fijn en vooral rustig tehuis
waar zij haar
STICHTING ouwe dag mag
doorbrengen
De hond slaapt
veel, kan niet bij
kleine kinderen,
die vindt ze veel
te druk, en ze
heeft liever geen
andere dieren
in haar huis. Ze
kan alleen thuis
blijven, maar is
doodsbang voor
onweer en als
ze dan alleen
thuis is, gaat zij
de boel slopen.
I Tanja gaat graag
mee in de auto
en ze vindt een
flinke wandeling
best fijn. Het
is voor Tanja
belangrijk dat
haar baas, ook echt haar baas is, het is
een lieve hond, maar er zit wel een kop
op. Wie geeft deze hond nog een paar
fijnejaren?
Dan is nu Saartje aan de beurt, ook deze
hond is al een tijd bij ons en ze heeft al een
aantal keren in de krant gestaan, maar er
is nog niemand voor haar gekomen, en
elke hond wil graag een tehuis hebben.
Saartje is een kruising Border collie, bijna
4 jaar, zwart/wit kortharig en ook een teef
je. De hond is goed waaks. Ze heeft het
karakter van een border collie, want ze
wil graag bezig zijn,
werken voor haar
baas, is haar hobby.
De hond kan niet bij
kleine kinderen, en
ook niet bij katten,
maar een reu vindt
ze heel gezellig.
Saar wandelt graag,
vindt lopen naast de fiets ook leuk, als het
niet te warm is, en ze is dol op aandacht.
Wij raden Saartje's nieuwe baas aan een
gehoorzaamheidscursus met de hond te
volgen, dan leren hond en baas elkaar
goed kennen. Wij zoeken voor Saartje een
leuk sportief gezin met grote kinderen,
die veel met haar bezig zijn.
U vindt deze twee honden en een enorme
hoeveelheid katten en kittens in De Die
renstee, Groene Kruisweg 14a, Numans-
dorp. Tel. (0186) 655150. Website: www.
dierenstee.nl
Openingstijden: vanaf maandag t/m zaterdag
van 11.00 tot 16.00 uur.