De vroegere veerdiensten van en naar Goeree-Overflakkee Roemenië toegetreden tot de EU, en nu? Business tot business evenement op 'Zuid-Hollandse eilanden' Bevolkings onderzoek borstiianker Wielerronde Havenhoofd MEDISCHE DIENSTEN Zomermarkt Goedereede EILAlH]B1.niEIJW5 Opkomst van de industrie in Rotterdam en sterke groei van veer diensten (ca. 1850-1910) -27- Uit opgedane ervaring en ambitie ziet Organi satiebureau Rijkeboer BV te Spijkenisse de kans en behoefte om een business evenement op te zetten. Ondernemers zijn altijd op zoek naar nieuwe contacten. Zij kunnen immers de klan ten van morgen zijn of die nieuwe leverancier die een aanzienlijke besparing oplevert. c« c« c« i* c« c« c« c« c« c« c« a •f,jf *i« c« DIERENBELANG HOEKSCHE WAARD PAGINA 6 VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2007 Veerdiensten hebben een belangrijke rol gespeeld in de ontsluiting en de ontwikkeling van Goeree-Overflakkee. Ook al zijn de veerdiensten inmiddels geschiedenis, er is onder onze lezers belangstelling voor deze recente geschiedenis van ons eiland. Vandaar een serie artikelen over dit onderwerp, geschreven door Peter Diepenhorst, die de afgelopen jaren onderzoek gedaan heeft naar de veerdiensten van Goeree-Overflakkee. Hij woonde in de jaren 50 van de vorige eeuw in Den Bommel waar zijn vader kapitein was op de Bommelse veerboot Prinses Beatrix. ~2~ Aan het eind van het eerste artikel werd geschetst dat door de industriële revolutie vele fabrieken en werkplaatsen in Rotterdam, maar ook in Dor drecht, ontstonden. Deze wer den voor een aanzienlijk deel bemand met voormalige land arbeiders, die van de Zuid- Hollandse- en Zeeuwse eilan den afkwamen. Deze nieuwe Rotterdammers hielden wel contact met de eilanden en bezochten hun achtergebleven familie zo af en toe. Dat was nog niet zo eenvoudig in die tijd, want er was geen openbaar vervoer tussen de grote stad en de eilanden. De vervoersmid delen bestonden uit paarden, al of niet met (boeren)wagens erachter. Alleen..., het ontbrak aan behoorlijke wegen. In en tussen de dorpen waren er hooguit onverharde karrenpa den. In de zomer wel berijd baar, maar in de andere jaar getijden niet of nauwelijks. En al helemaal niet geschikt voor vervoer van mensen op enige schaal tussen Rotterdam en de dorpen op de eilanden. Gelei delijk aan nam de behoefte aan personenvervoer toe en meevaren met de vrachtschip pers loste dat probleem steeds minder op. Zo ontstonden vanaf ca. 1860 vanuit de ver schillende dorpen op Goeree- Overflakkee bootdiensten op Rotterdam, speciaal voor per sonenvervoer. We moeten ons realiseren dat in die tijd scheepvaart al heel belangrijk was in het waterrij ke Nederland. Tussen de grote en middelgrote steden waren frequente beurtvaartdiensten, vooral gericht op vrachtver voer, maar ook door passagiers gebruikt. En door de industri alisatie nam dat alleen maar toe. Het was dus te verwachten dat bestaande rederijen, toen er meer behoefte ontstond aan passagiersvervoer naar de eilanden, daar op insprongen. Toch waren het op Goeree- Overflakkee vaak plaatselijke ondernemingen, die een boot- dienst openden. De bekendste op het eiland Rotterdam Maatoozicht (Maaakado). was de stoombootmaatschap pij 'Overflakkee Goeder- eede' (O G), die vanaf ca. 1841 met een stoomraderboot 'Middelharnis', van Middel- harnis over Haringvliet, Spui en Oude Maas via Vlaardin- gen naar Rotterdam voer. Het zou een langdurige veerdienst worden, die tot 1949 zou blij ven varen. Een foto van deze eerste 'Menheerse bóót', zoals de boot al gauw in de volks mond ging heten, is op afb. 1 te zien, maar toen was de boot via een omweg al verkocht aan een Bommelse onderneming en omgedoopt tot 'Den Bommel'. De 'O G' had inmiddels al een nieuwe, snellere boot laten bouwen, nu met schroefaan- drijving. Het was een comfor tabele boot, de passagiers zaten beschut en konden kiezen uit een eerste klasse met buffet en een tweede klasse. Het Sas van Dirksland was al enkele eeuwen lang aanleg- plaats van de veerboot naar Hellevoetsluis. Met deze veer dienst werd ook de post ver voerd en Dirksland was het postsorteercentrum van het eiland. De rol van het Sas nam sterk aftoen in 1878 Stellen- dam standplaats werd van het Rijksveer, dat ook de post ging vervoeren. De raderstoomboot 'Vooruitgang' voer, via Middel harnis, naar Hellevoetsluis en terug. Die post werd overigens aan het havenhoofd van Mid delharnis van en aan boord gebracht van de Postboot en zo werd Middelharnis het post- centrum. Vanuit Stellendam ging later de stoombootmaatschappij 'Maasnymph' met een veerboot varen, die via Hellevoetsluis en het Voorns Kanaal naar Rot terdam ging. Aan de kant van Oostflakkee werden de reizigers met een bootje vanuit Den Bommel op het Haringvliet op de Men heerse boot overgezet. Vanuit Ooltgensplaat gebeurde het zelfde naar de Middelburgse boot. Later kreeg Den Bommel een eigen veerdienst (zie verderop) Niet alleen vanuit Stellendam, Dirksland-Sas en Den Bom mel, maar ook vanuit andere dorpen op Goeree-Overflak kee, zoals Stad aan 't Haring vliet, Dirksland, Herkingen, Ooltgensplaat en Oude-Tonge Op de voorgrond raderstoomboot 'Den Bommel' v/h 'Middelharnis' van c maatschappij O G. Maaskude W. Z RoUertUtm. (eigen colisctie) Veerboten naar de Zuid-Hollandse eilanden op een rij, de schroefstoomboot 'Den Bommel' voorop. ontstonden concurrerende bootdiensten op Rotterdam en Dordrecht. Meestal waren dat plaatselijke initiatieven, die ook probeerden een 'graantje mee te pikken'. Vaak gebruikten ze tweede- of derdehands sche pen, omdat die beschikbaar en betaalbaar waren. Zo'n plaatse lijke bootdienst gaf ook wel sta tus aan een dorp en kwam niet alleen voort uit economische motieven. Dit is ook de reden dat veel plaatselijke bootdien sten het niet lang volhielden. Als voorbeeld een stukje geschiedenis van de Bommelse bootdiensten. In 1865 opende de Bommelsche Stoomboot Onderneming (BSO) een stoombootdienst op Rotter dam, mogelijk via Dordrecht. Na twee jaar ging bleek de bootdienst niet rendabel en de bootdienst hield weer op. De boot werd verkocht aan de Rotterdamse reder W.A. van Reede en ging op de Nieuwe Waterweg varen tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Deze rederij had ook een andere veerdienst van Rot terdam naar Zuidland. Deze veerboot deed onderweg ook allerlei andere plaatsen aan. Ook de veerboot van de O&G voer dit traject en had meestal dezelfde stopplaatsen. Er was dus directe concurrentie met Van Reede. Daarom wilde deze rederij graag tariefafspraken maken met de O G, maar dat mislukte. Als reactie hierop 'Koningin Wilhelmina', veerboot Den Bommel-Rotterdam. verlengde Van Reede in 1878 de veerdienst Zuidland tot aan Den Bommel. De boot 'Zuid land' werd omgedoopt tot 'Den Bommel'. Maar ook deze, twee de, veerdienst van Den Bom mel redde het niet en werd na eenjaar al weer opgeheven. De passagiers en goederenstroom was niet groot genoeg. Dank zij de economische groei bleek dat ongeveer 10 jaar later wel het geval te zijn. In 1885 start te de Stoomboot Maatschappij Den Bommel van Van Reede opnieuw met een veerdienst. De route liep via Stad aan 't Haringvliet, door het Spui en de Oude Maas naar Rotter dam. Onderweg werden veel plaatsen aangedaan. Afhan kelijk van het tij duurde zo'n tocht meestal 3 a 4 uur. In 1892 was de stoomketel dermate ver ouderd dat vervanging nodig werd. Via een omweg legde de maatschappij de hand op een oude boot van concurrent O G, zoals hierboven al gemeld, die een nieuwe naam kreeg. Tien jaar later werd de rader boot vervangen door een schroefstoomboot (afh.2), ook weer onder de naam 'Den Bommel'. Weer 5 jaar later bracht de rederij een geheel nieuwe en veel snellere boot in de vaart, de 'Koningin Wilhel mina' (afb. 3). Bovenstaand voorbeeld van de geschiedenis van de veer boten van Den Bommel was op veel andere plaatsen niet anders. De veerdiensten van uit Stellendam en Middelhar nis waren de belangrijkste en bleven dat ook. Pas toen de vracht- en passagiersstromen toenamen, konden de andere boten een bescheiden rol gaan meespelen. Ook verzanding van havens speelde een rol. Zo werden de veerdienst vanuit Oude-Ton ge op een bepaald moment gestaakt omdat de veerboot de haven niet meer kon bereiken. Vaargeulen uitbaggeren was toen nog geen gebruik. Een belangrijk moment in de geschiedenis van de veerdien sten was het jaar 1909 toen de 'tramboot' ging varen tussen Middelharnis en Hellvoetsluis. Deze veerboot was een onder deel van het RTM-vervoers- netwerk op de eilanden. Dit had een grote invloed op het voortbestaan van de andere veerdiensten. Het ontstaan van dit vervoersnetwerk en de gevolgen voor de andere veer diensten wordt in het volgende artikel behandeld. \IlDDELHARNIS - Alle vrou wen van 50 tot en met 75 jaar, „onend in Middelharnis, wor den vanaf 22 augustus uit genodigd om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek borstkanker in de mobiele unit op de parkeerstrook voor het verpleegtehuis "De Goede Ree" aan de Prinsessenlaan in Sornmelsdijk. Het onderzoek in Middelharnis loopt door december 2007. ,^le vrouwen van 50 t/m 75 jaar ontvangen voor het vrij willige onderzoek automatisch een schriftelijke uitnodiging van de Stichting Bevolkings onderzoek Borstkanker Zuid west Nederland (SBBZWN). Het onderzoek bestaat uit het maken van röntgenfoto's van beide borsten. Dit gebeurt in een verplaatsbaar onderzoeks centrum van de SBBZWN. De standplaats is op de parkeer strook voor verzorgingshuis 'De Goede Ree' aan de Prin- sesselaan te Sommelsdijk. De mobiele unit staat hier vanaf woensdag 22 augustus tot en met december 2007. Het doel van het bevolkingson derzoek borstkanker is het zo vroeg mogelijk opsporen van afwijkingen die kunnen wijzen op borstkanker. Vroege ont dekking van borstkanker ver groot de kans op genezing en maakt vaak een minder ingrij pende behandeling mogelijk. Het bevolkingsonderzoek is een momentopname en geeft geen volledige garantie. Indien vrouwen klachten hebben aan hun borsten, wordt hen aan geraden niet op deelname aan het bevolkingsonderzoek te wachten, maar naar de huis arts te gaan. Vrouwen van 50 t/m 75 krijgen eens per twee jaar een uitno diging voor het bevolkingson derzoek. In deze uitnodiging staat hoe zij een afspraak kun nen maken, of er wordt met een een datum en een tijdstip voorgesteld. Afhankelijk van de planning wanneer de onder- zoekswagen in de gemeente staat (eens in de twee jaar), ontvangt een vrouw de eerste uitnodiging in het jaar dat ze 50, 51 of 52 wordt. Meer informatie over het bevol kingsonderzoek borstkanker is te vinden op www.sbbzwn.nl. GOEDEREEDE - Zaterdag 18 augustus word de Rabobank wielerronde van Goedereede Havenhoofd gehouden. Deze wielerkoers - in de trirnmers klasse a, b, sp en veteranen, georganiseerd door het wieler- comité Goeree - word alweer voor de 4*^ keer verreden. Er zullen ongeveer 150 renners aan de start verschijnen in de wedstrijd die meetelt voor de punten van de competitie van de TMZ (Trimbelangen Mid den Zeeland). Er zal dus hard worden gereden voor de eind overwinning, maar ook voor de premies die er te verdienen zijn. De SP klasse (start Plaatse lijke renners) strijdt op de eer. In deze klasse kunnen de ren ners ook een Gele trui (over winning), bolletjes trui (berg- klassement) en een groene trui (puntenklassement) winnen. De start vindt om 13.30 uur plaats op de kruising Haven- eind/Duinroosplein te Goede reede Havenhoofd. van vrijdag 10 augustus 2007 t/m zondag 12 augustus 2007 WEEKEND-DIENSTEN ARTSEN Van vrijdagmiddag vijf uur tot maandag-morgen acht uur heeft voor heel Goeree-Over flakkee dienst de Centrale huis artsenpost Goeree-Overflakkee, Ziekenhuis in Dirksland, tel. (0187)480447. TANDARTSEN Spreekuur uitsluitend voor spoed gevallen op zaterdag en zondag van 11.00 tot 11.30 uur Op 11 en 12 augustus tandarts Ten Voorde te Sommelsdijk, tel. 486393. Voor spoedgevallen buiten het spreekuur telefonisch contact opnemen. VERLOSKUNDIGE PRAKTIJK 'NATALIA' Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22 di., WO., do, spreekuur volgens afspraak 9.00-12.00 uur lel. spreekuur. Tel. (0187) 60 07 92 APOTHEKEN Apotheek Menheerse Voorstraat 16, Middelharnis, 48-36-66 Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur. Apotheek St. Joris* St. Joris Doelstraat 34-36, Sommelsdijk, Tel. 48 72 77. Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en 13.00-17.30 uur. Op zaterdag van 10.30-11.30 uur. APOTHEEK DIRKSLAND Voorstraat 25, Dirksland. Telefoon 6015 80 Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 uur en van 13.30-17.30 uur. Op zaterdag van 10.00-12.00 uur en 17.00-17.30 uur. Kringapotheek 'OUDDORP' Boompjes 3-5, tel. 68 37-89 Werkdagen: 8.30-12.00 uur en van 1300- 17.30 uur. Op zaterdag van 12.00-13.00 uur. Buiten openingstijden van de apotliel<en iKunt u voor dringende spoedrecepten bellen met het centrale dienstnummer van de apotheken Goeree- Overflakkee: 689957. U wordt dan doorverbonden met de dienstdoende apotheek met wie u een tijdstip kunt afspreken om uw medicijnen te verkrijgen. De bereikbaarheidsdiensten zijn als volgt: APOTHEEK St JORIS SOMMELSDIJK Maandag t/m vrijdag 17.30-22.00 uur (op feestdagen vanaf 8.30 uur) KRINGAPOTHEEK OUDDORP Maandag t/m vrijdag 22.00-8.30 uur. APOTHEEK DIRKSLAND Zaterdag en zondag 8.30-22.00 uur KRINGAPOTHEEK OUDDORP Zaterdag en zondag 22.00-8.30 uur. DIEt^ENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: R R. J. M. Schilder, Oude Tonge, 64 24 41L. Tjebbes, Mid delharnis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree- Overflakkee, 48 28 97. Morgen, zaterdag 11 augustus, houdt de hersteld Hervormde Gemeente van Goede reede van 9.00-16.00 uur een zomermarkt op het weiland aan Honds weg 27-a te Oostdijk, nabij Goedereede. Er wordt van alles aan de man gebracht en er zijn diverse activiteiten. Om 11.00 uur is er een vei ling. Er voldoende gra tis parkeergelegenheid. Asociatia Betania heeft een breed werkterrein. Dat kan ook haast niet anders, want er heerst nood op bijna elk terrein van de samenleving in Roeme nië. De vorige keer hebben wij geschreven over het Nood hulp- en Adoptieproject, nu willen wij ingaan op wat Beta nia doet aan Investeringen in de gezondheidszorg. De Asociatia Betania kreeg al vanaf haar oprichting aanvra gen voor steun aan de gezond heidszorg. We hebben vier investeringslijnen, waar we heel blij mee zijn aangezien zowel de patiënten als het medische personeel van de instellingen waarin geïnvesteerd is, op dit moment duidelijk verbeterde omstandigheden aantreffen: - renovatie en bouw van medi sche posten op het platteland (renovatie in Racova, Blagesti, Valea Lui Ion en nieuwbouw in Gura Vaii, Huruesti, Izvor- ul Berhercului, Caiceana). Nieuwbouw vindt veelal met plaats met Nederlandse vrij willigers; - renovatie en uitrusting van ziekenhuisafdelingen in de provincie Bacau (kraamaf- deling, HlV-paviljoen, kin derafdeling en kinderafde ling infectiezieken); - donaties van medische arti kelen en apparatuur; - geldelijke noodhulp aan personen voor operaties of behandelingen. Betania heeft al vanaf het begin geïnvesteerd in de gezond heidszorg en steeds getracht om de gelden voor deze projec ten ten goede te laten komen aan zo veel mogelijk eindge bruikers. Een ander project is Investe ringen in het onderwijs. Wie klikt naar de projecten van Kan.a tn de scholen van Bacau, zou kunnen denken dat onderwijsinstellingen de voor naamste doelgroep vormen^ Maar dat is slechts gedeeltelijk waar Onze voornaamste emd- gebruikers zijn, zoals gewoon- liik de kinderen. De welvaart van kinderen en jongeren heeft onze voortdurende aan dacht, ongeacht hun sociale status, welstand of gezmssitu- aiie De kinderen, in dit geval leerlingen, krijgen door onze investeringen beter onderwijs en daarna betere kansen op de arbeidsmarkt. Dat is ons eind doel: goed opgeleide jonge ren die in het onderhoud van zichzelf en hun gezinnen kun nen voorzien. Maar dat niet alleen. Onze projecten heb ben nog veel meer positieve gevolgen voor iedereen. Jon geren krijgen een opleiding in nieuwe beroepen waar vraag naar is, zodat de economie en de samenleving zich beter ontwikkelen. Scholen hebben geleerd zich aan te passen aan de gewijzigde arbeidsmarkt, tonen initiatief, zijn actief bezig nieuwe sponsors te zoe ken, nieuwe mogelijkheden tot samenwerking en blijven steeds de bestaande relaties ontwikkelen. In de afgelopen jaren heeft Betania investe ringen gedaan in 40 opleidin gen van uiteenlopende lagere scholen, middelbare scholen en vakscholen: o.a. inrichting en uitrusting van praktijkloka len zoals informaticaopleidin- gen, opleiding autotechniek, ateliers t.b.v opleiding in de houtbewerking, ateliers voor praktijkopleiding in de confec- tie-industrie, opleiding voor praktijkdiploma's kok, patis serie en horeca (bediening), multifunctionele werkplaatsen voor meting op het gebied van elektriciteit, elektronica en tele communicatie, multifunctio nele werkplaatsen ten behoeve van opleiding in de levensmid delenbranche, natuurkunde- lokalen, lokalen voor de prak tijkopleiding van stukadoors, schilders, mozaïekmakers, tegelzetters en metselaars/ste nenbewerkers, lokalen voor opleiding in de sector hygiëne en lichaamsverzorging. Daar naast heeft renovatie, repara tie en bouw plaatsgevonden van plattelandsscholen. In de provincie Bacau heeft de reno vatie plaats gevonden van de basisschool te Albele en Sarata en Andriesesti, en de bouw van een Kleuterschool te Sarata, een basisschool te Valea Sosii in de gemeente Poduri, en een basis school in Turuianu, gemeente Beresti-Tazlau. Bij elkaar dus al een hele lijst waarbij vooral de kinderen goed mee zijn. En uiteraard ook de leerkrachten. Wanneer ze in de gerenoveer de of nieuwgebouwde school voor het eerst binnenkomen weten ze niet wat ze zien. U moet zich proberen in te den ken hoe de situatie was voor de renovatie en in welke 'hokken' ze eerst naar school gingen. Verpauperde oude slechte gebouwen, weinig licht, slechte verwarming (of geheel niet), zeer oude schoolmeubels, kale plankenvloeren, geen vloerbe dekking, kortom: een niet te vergelijken situatie met die van na renovatie of nieuwbouw. D. Vroegindeweij, secretaris H.C.R. tel: 0187-482594, e-mail: dammis.vr-hcr@kliksafe.nl Ondernemen is een lifestyle. En de weinige vrij uren die de ondernemer heeft, wil hij ook graag doorbrengen met zijn of haar echtgenoot of partner. Door de Business Season op de Season Fair te houden en er een gratis uitje van te maken' voor het hele gezin, kunnen deze twee gecombineerd wor den. De Business Season wordt gehouden rond de ruïne op de Vrije Heerlijkheijt van Heenvliet. Het programma wijkt behoor lijk af van de meeste soort gelijke evenementen. Niet luisteren naar lange en saaie verhalen van de sponsors en niet belaagd worden door standhouders die allemaal wat willen verkopen. Nee, gewoon ondernemers uit de regio die het belang rijk vinden te weten wat er gebeurd in hun regio en ken nis willen maken met andere ondernemers. Er zijn twee verschillende avonden: 'Ondernemen op de Zuid-Hollandse eilanden' op woensdag 29 augustus a.s. en 'Bouwen op de Zuid-Holland se eilanden' op donderdag 30 augustus a.s. Netwerken gaat nu eenmaal beter tussen mensen die werkzaam zijn in dezelfde sector. Het programma voor beide dagen duurt van 15.00-23.00 uur Doordat alle bezoekers een gekleurde badge dragen is het op afstand al te zien wie u wel en niet aan moet spreken. Op de badge staan twee vragen die een mooie gespreksope ning kunnen zijn, namelijk: 'wat wilt u binnen drie jaar bereiken?' en 'wat hebt u daar voor nodig?'. Verder kunnen de onderne mers mee doen aan het speed- daten. En als er even niemand is waar u contact mee wil/ kunt maken dan kunt u gewoon een rondje over de Season Fair maken, of deelnemen aan een van de mini masterclas- ses vliegvissen die door Sepp Fuchs op het demonstratieter rein gegeven wordt. Ook is er een wijnproeverij en een optreden, verzorgd door de Kilkenny School of Irish Dance. En er is een beperlct aantal commerciële stands. Er zijn inmiddels verschillen de businessclubs en onderne mersverenigingen die aange geven hebben samen met hun leden de Business Season te willen bezoeken. Geïnteresseerde onderne mers, verenigingen en clubs kunnen zich aanmelden via het aanmeldformulier op de website van Business Season: www.seasonfaif.nl. ^t füf fff éL* f.' Op nadrukkelijk verzoek van de beheersters van De Dierenstee zijn deze keer de honden Tanja en Saar^e 'honden van de week'. Ten eerste uw aandacht voor Tanja, deze hond zit al bijna eenjaar in haar kennel te wachten op een baas. Zij heeft haar leeftijd tegen, zij is 11 Va jaar en het is een gewone onopvallende hond, een kruising zwarte labrador, een teefje. Voor deze hond zoe ken wij een fijn en vooral rustig tehuis waar zij haar STICHTING ouwe dag mag doorbrengen De hond slaapt veel, kan niet bij kleine kinderen, die vindt ze veel te druk, en ze heeft liever geen andere dieren in haar huis. Ze kan alleen thuis blijven, maar is doodsbang voor onweer en als ze dan alleen thuis is, gaat zij de boel slopen. I Tanja gaat graag mee in de auto en ze vindt een flinke wandeling best fijn. Het is voor Tanja belangrijk dat haar baas, ook echt haar baas is, het is een lieve hond, maar er zit wel een kop op. Wie geeft deze hond nog een paar fijnejaren? Dan is nu Saartje aan de beurt, ook deze hond is al een tijd bij ons en ze heeft al een aantal keren in de krant gestaan, maar er is nog niemand voor haar gekomen, en elke hond wil graag een tehuis hebben. Saartje is een kruising Border collie, bijna 4 jaar, zwart/wit kortharig en ook een teef je. De hond is goed waaks. Ze heeft het karakter van een border collie, want ze wil graag bezig zijn, werken voor haar baas, is haar hobby. De hond kan niet bij kleine kinderen, en ook niet bij katten, maar een reu vindt ze heel gezellig. Saar wandelt graag, vindt lopen naast de fiets ook leuk, als het niet te warm is, en ze is dol op aandacht. Wij raden Saartje's nieuwe baas aan een gehoorzaamheidscursus met de hond te volgen, dan leren hond en baas elkaar goed kennen. Wij zoeken voor Saartje een leuk sportief gezin met grote kinderen, die veel met haar bezig zijn. U vindt deze twee honden en een enorme hoeveelheid katten en kittens in De Die renstee, Groene Kruisweg 14a, Numans- dorp. Tel. (0186) 655150. Website: www. dierenstee.nl Openingstijden: vanaf maandag t/m zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 6