Meditatie Over die vreselukke kleefvliegevanger Vervolg verhaal RAAD DAAD EN U Activiteiten Strand- bibliotheek Swingend beiaardconcert Goereese Toren Naar het buitenland EllAnD0l-'1IEUW5 MET OPRIl VERGROTEN VIJVERLOPERS 0900-8844 Motorrijder gewond bij aanrijding Rijbewijs kwijt BOOMVOS Op z'n Flakkees geschreve: PAGINA 5 VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2007 Blik np kerk en samenleving - De moslims - Onmogelijke eisen De kramen hebben ons er uit voerig over ingelicht en aan commentaar ontbral< het niet. De moslim-gemeenschap in ons land stond weer eens ter discussie. Daarom weet ik niet ol ik er nog iets over kan zeg gen wat niet allang gezegd is... Om een lang verhaal kort te maken: vele moslim-vrouwen eisen bij onderzoek in hel ziekenhuis dat zij door vrou welijke artsen zullen worden behandeld. Misschien moet ik hel anders en betei' zeggen: hun mannen, vaders, zonen, eisen dat. En ze eisen dat niet zómaar, nee, ter plekke en op hoge toon zeggen ze dat het zó moet, en anders... Vanuil de moslim-gemeen schap is dat wel verklaarbaar Dat Nederland.se artsen op deze eisen ingaan en ervoor zwichten is het eigenlijke nieuws. Tenminste, het blijkt gebeurd te zijn dat een beval lende vrouw alsnog per ambu lance naar een ander zieken huis werd vervoerd. Toen dat bericht eenmaal wereldkundig was, kwamen er meer nieuwtjes van deze en dergelijke aard. Het komt erop neer dat mos lims zich minder durven ver zetten tegen artsen dan tegen het verplegend personeel. In elk geval: moslims krijgen hun zin, het gaat zoals zij ei.sen. En de vraag is: Kan dat? Is dat niet in strijd met datgene waar iedereen het vandaag druk mee heeft: de integratie van moslims in onze cultuur? Als u het mij vraagt - maar ik vlei me niet met de gedachte dat een lezer om mijn mening verlegen is! - dan hebben we hier te doen met een trekje van de (fanatieke) moslims. Gehaast verklaren sommige commentatoren dat lang niet alle moslims fanatiek zijn en dat de meerderheid zich best wil aanpassen. Maar ik weet nog zo net niet of dat wel waar is. Als ze de kans krijgen - ook de zogenaamde gemaUgden onder hen - dan trekken ze aan de touwtjes en dan maken zij de dienst uit. En Nederland wil, kost wat het kost, niet te boek staan als een land waar wordt gediscrimineerd, dus moslims krijgen hun zin. Ook al stellen ze, zoals in het geval hierboven genoemd, onmoge lijke eisen... Wam een onmogelijke eis is het toch wanneer een specia list wordt gepasseerd, enkel en alleen om het feit dat hij man is... En dat er daarom persé een vrouw moet komen? Waarnemer %i' Deze vraag- en anlxvoordrubriek staat geheel ten dienste van de kzer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele roeken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. MINOER BUNDS DARMBN? Hoe komt het dot je vroeger veel vaker dan nu hoorde van hlinde- dann ontsteking'? Antwoord: Die appendicitis is een ontsteking van 't worm- vormig aanhangsel van de dikke darm. Dil orgaan, ook wel de 'buiktonsil' genoemd, bestaat evenals onze keel- en neusamandelen uit lymfatisch weefsel, dal lot functie heelt bacteriën aan te vallen. Deze si rijd gaal gepaard met een pijnlijke reactie die in de wan deling blindedarmomsteking wordt genoemd. Vroeger was men huiverig voor buikvhes- ontsteking, die als complicatie kou optreden en daarom was men er heel snel bij om het wormvormig aanhangsel te verwijderen. Vaak gebeurde dit al bij hel eerste vermoeden, zonder dal de diagno.se hele maal duidelijk was. Daarom werd wel eens van een 'verle- genheidsdiagnose' gesproken. Door de verbeterde antibioti sche therapie kan men wat lan ger wachten en is gebleken dat een operatie niet altijd noodza kelijk is. Hoe zit hel met de eigendomsrech ten van de gangetjes, die lus.sen de huizenblokken doorlopen om de achterkanten x>an de huizen te bereiken"? Ik wil de oprit naar de garage ermee verbreden. Antwoord: Dat zijn brandgan gen, omdal die patlen bedoeld zijn om bij brand de achterin gangen Ie knmien beieiken. Bij goedkeuring van bouwplannen wordt streng gelet op aantal, loop en breedte. Bij humhui- zen is de grond eigendom van de inslelling di<- deze huizen bouwde, zoals de gemeente of de woningbouwvereniging. U mag dus niet zomaar een deel van zo'n pad bij uw tuin of oprit trekken, zelfs al gaat het in fei te slechts om verwijdering van een heg, een hekje of wat paal tjes. U moet dus toestemming vragen aan de eigenaar en als die ooit toestemming geeft, zal dat deel toch openbaar moeten blijven, zodat iedereen er mag (blijven) lopen en/of rijden. Ik zag insecten over het water van mijn vijver lopen. Wat zijn dat voor beestjes en waar leven ze van? Antwoord: Dat zijn leden van de familie der waïerlopers, die door de waterspiegel heen hun prooi vangen. Ze leven meestal van watervlooien, muggen- larven en andere kleine(re) diertjes, maar sommige llinke soorten als de Hydrometa stagnorum of vijverloper kan zelfs kleine visjes pakken en uit zuigen. Hun waterafstotende haren houden hen boven het wateroppervlak. STERIUSATÊEfANTASIEËN Ik las in een artikeltje over .steri lisatie van de man, dat daardoor een verhoogde kans zou beslaan op hart- en vaatziekten. Kunt u mij zeggen of dit inderdaad zo is? Of is er inmiddels alweer iemand gepromoveerd op het tegenover gestelde? En zijn er nog andere negatieve effecten bekend? Antwoord: Het artikeltje dat u las, was Ijüjkbaar niet do(5r een medicus geschreven. Bij de ste rilisatie van de man wordt aan beide kanten de zaadstreng onderbonden (vasectomie). Dit is een zeer geringe ingreep Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee OUDDORP - Op de rijksweg N57 ontstond maandagavond een aanrijding tussen een motor en een auto, waarbij de motorrijder ernstig gewond raakte. Rond half elf wilde een 59-jarige automobiliste uit Middelburg keren om weer richting Rotterdam te rijden. Een 49-jarige motorrijder uit Zierikzee kwam vanaf de richting Rotterdam en botste op de kerende auto. Achter de motorrijder reed een 59- jarige automobilist uit Burgh Haamstede, die de motorrij der niet meer kon ontwijken. Laatstgenoemde brak beide bovenbenen en een enkel en is door ambulancepersoneel naar een ziekenhuis vervoerd. De weg is enige tijd afgesloten geweest. STELLEN DAM - Politiemen sen vorderden dinsdagavond het rijbewijs in van een 52-jari- ge Rotterdamse automobilist. Hij reed 192 km/u op de N57, waar 100 km de maximaal toe gestane snelheid is. die poliklinisch kan worden verricht en waarbij vrijwel geen complicaties optreden. Desondanks zijn er veel fanta sieën in omloop over dit sim pele gebeuren. U behoeft zich gelukkig geen zorgen te maken over hart- en vaatziekten en evenmin over een afnemende potentie. Een jager vertelde me, dat hij een vos in een boom zag klimmen. Daar geloof ik niets van. Kunt u mij uit de droom helpen? Antwoord: De grijze vos klimt werkelijk in bomen, maar de rode niet. OUDDORP - Bij de Strandbi- bliotheek aan de Brouwersdam staat weer een aantal activitei ten op het programma. - Vrijdag 17 augustus van 13.30- 16.00 uur: Strandavontuurmet Anoek. Een ontdekkingstocht over het strand en langs de vloedlijn. Wat leeft er allemaal op het strand en in de zee.' - Op woensdag 22 augustus is er een Piratenfeest voor kin deren van 4 tot 10 jaar. Er valt veel te beleven voor de kleine piraten: zeerovertje spelen, scheepsbeschuitjes eten, schat zoeketi. De kinderen verande ren in een echte zeerover en kruipen in de huid van Woeste Willem. Aanvang 13.30 uur. In de strandbibliotheek Brou wersdam kunt u gratis boeken lenen, tijdschriften en de krant lezen, luisteren naar luisterboe- ken en boeken lezen met een E-book. En u kunt meedoen aan één van de activiteiten die er georganiseerd worden. Strandbibliotheek Brouwers- dam is (op zonnige dagen) dagelijks open van 11.00 tot 17.00 uur, behalve op zondag. De bibliotheek is te vinden aan het Noordzeestrand Brou wersdam, ter hoogte van Port Zélande naast Strandpaviljoen De Kous. Zie voor meer infor matie website www.strandbibli- fjtheek.nl en www.bibliotheek- zuidhollandsedelta.nl. De organisatoren van de serie Beiaardconcerten Goedereede 2007 schuwen stevige contras ten in de programmering van de concerten niet. Speelde de Haagse beiaardier Heleen van der Weel afgelopen zaterdag een programma van verfijnde muziek van Haagse musici uit de 17", 18'en 19" eeuw, komen de zaterdag 11 augustus tussen 16.00 en 17.00 uur wordt een uitgesproken populair, swin gend geprogrammeerd con cert gegeven door organist-bei aardier Martien van der Knijft uit Heerde. Vanaf zijn jeugd maakt Mar tien van der KnijfT (geb. 1963) al muziek. Later studeerde hij hoofdvak Orgel aan het Rotter dams Conservatorium en Bei aard aan de Nederlandse Bei aardschool te Amersfoort. Hij is als organist verbonden aan de PKN Gemeente te Heerde. Als beiaardier speelt hij op de beiaarden van de Hanzesteden Hattem, Hasselt en Elburg, aan de kust Katwijk aan zee. Mar tien van der Knijff speelt een uitgesproken luchtig program ma, met eigen arrangementen van muziek van The Beatles, Zuid-Ainerikaanse cha-cha- cha, tango en ragtime, Disney Songs en muziek uit de muscal Anatevka. Vanaf 16.00 uur kunt u het concert beluisteren aan de voet van de toren of in de daarbij gelegen kruidentuin. Program ma's zijn gratis te verkrijgen bij de kassa van het Torenmuseum onder in.de toren. U kunt natuurlijk ook de bei aardier aan het werk zien en horen als u de toren beklimt en u op de tweede verdieping bij de speeltafel komt. En Jezus -van daar gaande, vertrok ymar de delen van Tyrus en Sidon. (Matth. 15:21) De Heere Jezus blijft tijdens '^yn omwandeling op aarde niet alleen in eigen land, maar gaat met zijn discipelen ook naar het buitenland. Zoals hier in Matthéüs 15. Hij trekt Zich terug uit Israël en gaat naar de heidenen in Libanon, naar hen die het Woord van God iiog moeten rnissen. Daar heeft Hij een bijzondere ontmoedng met een Kananese vrouw. je \'raagt je af waarom steekt Jezus de grens over naar het buitenland? Wat is de reden hiervan? Als we horen hoe Hij in eerste instantie met die Kana nese vrouw omgaat, zou je bij na zeggen, datjezus op vakan tie is. Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van Mijn eigen volk. Ik wil met u heidin, niets van doen hebben, ivant Ik ben er alleen voor Mijn eigen volk. En daarnaast ben Ik nu lijdelijk de grens overge- trokken om Zelf ook even rust te hebben. Ik wil er even niet zijn voor mijn volk, nu tijde lijk niet bereikbaar. Want ook Ik heb mijn rust nodig. In de bijbel lezen we vaker dat Jezus de stilte opzoekt. Zich terug trekt op een berg, om alleen te zijn. Alleen met Zijn hemelse Vader, om samen de gemeen schap te proeven en te onder houden. Vader en Zoon. Nee, geen vakantie, geen vrijstelling van iets, maar de Zoon staat voortdurend in nauw contact met de hemelse Vader. Want Vader en Zoon zijn één, samen met de Heilige Geest. Het is het wonderlijke geheim van de Drieënige God. Zou de Heere Jezus Zich ook niet in stilte hebben terug getrokken om Zijn discipelen hemels onderwijs te geven? Om hen voor te bereiden op het komende Koninkrijk? Niet even een hele schare van mensen om zich heen, maar in alle rust van de kleine discipel kring, om hen te leren en te onderwijzen aan Zijn voeten. Dat zal zeer zeker. Dat heeft Hij vaker gedaan. Dat geldt trouwens ook ons. Willen we de Heere ontmoeten en Hem leren kennen, dan hebben ook wij de stilte op te zoeken. Onze binnenkamer thuis, de kerk diensten 's zondags in eigen gemeente. Daar komen we tot rust, daar worden we gevoed en toegerust voor de tijd die voor ons Hgt. Bidden en bijbel lezen, dat kan alleen maar als we rusten van onze dagelijkse bezigheden. Gevouwen han den, die even met niets anders bezig zijn en gesloten ogen, die niet afgeleid kunnen wor den. Zo geleid door de Geest worden we toegerust door het Woord van God. juist ook op \akantie hebben we die stille tijd zo hard nodig. Hier of in het buitenland, we worden zo vaak geleefd. Als het goed is, kunnen we toch niet zonder die innige relade met de Heere zelf, in Woord en gebed? Heb ben we tijd, maken we daar in onze vakantie tijd \'oor? Een derde argument van het waarom datjezus naar het bui tenland gaat, is dat er niets bui ten geval gebeurt, en dat Jeztis ook juist voor deze heidense vrouw naar het buitenland moest. Om zo te laten zien, dat Hij Heere is. Heer en Meester, zowel in Israël als erbuiten. Voor Zijn eigen volk én voor de heidenen. Hij is gekomen tot de verloren schapen van de kudde van Israël, maar Jezus is ook het Licht der wereld, het Licht der heidenen! Zij mogen ook delen in het Licht, in het heil dat vanuit Israël de wereld zal ingaan. De gang van Chris tus naar de omgeving van Tyrus en Sidon is daar het grote begin van. Deze grensovergang, deze reis naar het buitenland is dus evangelie, juist ook voor de heidenen, zo zal blijken uit dat wat die vrouw tenslotte belijdt en gelooft. Een laatste argument is tot beschaming van Zijn eigen volk Israël, als we tenslotte zien op de reactie \'an die Kananese vrouw: 'O vrouw, groot is uw geloof'. Een heidense moeder die als een moeder in nood, haar toexlucht neemt tot de Heere Jezus. Zij wijst ons de eni ge weg, zij vlucht naar de Heere toe. 't Zal je maar gebeuren op vakantie, dat anderen je voor gaan in de dienst des Heeren. Niet verw-acht, zo \er van huis. Toch beschaamd, 't Kan gebeu ren, Jezus is ook Heere van het buitenland! Om heidenen het evangelie te brengen, mensen zoals u en ik. Een gewetens vraag: Waar gaat u heen? Waar vliegt (vlucht) u heen? Naar ver re oorden, op vakantie? In de zonden? Om aan verre stran den uit te rusten? Of gaat u naar Jezus toe? Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Hij schenkt ons de echte rust hier op aarde, of u nu ver weg bent of dichtbij, ga naar de Heere toe. Hij roept ons. Hij heeft recht op u en jou, omdat Hij God is. Ds. C. Doorneweerd, Den Bommel Noe was ik toch vlee weke aarges, 't was an de over- kante oor, want aorus zou ik tur niet over wille schrieve, mar ik weet zeker dat tie maansen ut Eilan den-Nieuws nie leze, dus ik waege 't ur mar op. Mar ik mos bie die maansen even wat ofgeve in even naer binnen. Toen zag ik ze ban ge...3 van die vrease- lukke kleefdiengers an de lampe. Je weet wel, net as te maansen vroeger hadde. Van die bruunugge klee- fapperaten, die je uut mos trekke, in dan an de lampe mos bange. As tur dan un vliege op gieng zitte, kon'n dur nie mear ofkomme. As kind hao 'k t'r aoltied al un oflcear van gehad. Je zag die diengers toen tur tied haest in aalk huus bange, in ik zat tur aoltied mit groate schrikoa- gen naer te kieken. Ik voend dat zo zielug. Wiele hadde dur tuus gean, want mien vaoder in moeder moste daer oak niks van hao. Mar as je dan aargus kwam waer zoan dieng an de lampe hieng, wiere mun oagen dur steeds naer toege- trokke. Je zag tie vliegen wor- stele in spartele, aarme beas- ten, wat un doadstried modde die gehad hao! Soms viel dur wellus eantje of, mar die kon dan oak nie mear vliege in was tun doaie opgeschreve. Je mos tan oak nog mar ofwachte offun niet in de soep viel of zo! Brr...! Wat laeter binne die dien gers aolsmar mear verdwene, in toen kwamme die Vapona strippen. Dat wazze gele dien gers die un soort gas ver- spreiende, waer de vliegen in de moggen van doadgienge. Laeter binne die weer verboje geloaf ik, want die wazze oak schaedeluk voor maansen in beasten. Ik hao wellus geho- ard dadde de kenaries tur oak doad van gienge. Affijn, wiele hadde noait van dat soort gesnor in huus, want mien vaoder in moeder wazze vre- seluk getraind om vliegen in moggen uut 't huus te hou wen. Wiele hadde un vHege- deure. Die noemende mun toen de 'tochtdeure'. Die had m'n vaoder zaalf gemaekt. Un stevugge houte deure mit horregaes tur voor. Dur zat oak un strekke veere an, dus de deure viel vanzaalf mit un klap achter je toe. In de win ter stieng de tochtdeure op de vherieng, netjes ingepakt in bruun pepier of un oud ger- dien dur overheen. Vaarder hadde mun oak overal hor ren voor de moggen. Mar..., haelemaele voorkomme koje 't netuurluk niet. Dur zat wel lus un vliege in huus, mar dan gieng mun moeder ghek op jacht, in ze jaegende net zo lange tot ze de boasdoener gevange had. Dur was nog verschil in vhegen oak; soms zei mun moeder: "Bah, weer zoan maeneschieter in huus". Of as ut onweersachtug weer was, zeije de maansen: 'de vliegen binne kwaed, dur komt onweer oor'. Dan slakke ze! Un vliegeklapper hao wiele oak nooijt in huus gehad, dat voend mun moeder vies. Ze sloeg mit un krante, of as de vliege op un strategies plekje zat, dan zette ze dur un oud deurzichtug plestiek bekertje (speciaal voor dit doel) over heen, schoof tur dan un dun kartonnetje oender, in dan had ze de vliege gevange in ut bekertje in ko'j'um zo buuten brienge. Zo gieng dat bie oens vroe ger. Ik mot zaage, je neemt zukke diengen toch mee van je ouwers ee, want wiele binne net zo. Un goeije vliegedeure, niks van die slierten of zo, nee dus, un stevugge tochtdeure is ut beste. Vervolgens hor ren voor de moggen. Noe hao wiele wèl un vliegemepper, want ik schreef al, healemaele voorkomme kè je t'nie. Mar dadde die vresulukke kleef diengers nog in de handel wazze wist ik niet oor Wat un gemartel voor die beasten. As je ongedierte te lief gaet, moj 't oak goed doewe in ut beast niet uren of langer laete wor- stele om los te kommen van die ofschuwelukke kleefstrip. Die diengers moste verboje worre. Vliegen in huus is vre- aseluk vies, buuten zitte ze op aolerlei viezigheid in binnen zitte ze op joe broad, bah! Nee 't is ut waerd um vliegen uut te roeien, mar dan wel op un verantwoorde menier ee! Oait, ut is al lange geleje oor, toen was ik op vesite op un boerderieje, dan weet j'ut wel: veul vliegen! Mar die boerin was bedreve om mit tur han den vliegen te vangen. As tur eau in de buurt kwam, stak ze dur hand uut, ze benaederde de vliege van de achtur kante, in vieng'n. Vervolgens neep ze'm doad, in lei de vliege op tur theeschutteltje. Ze verblik kende of verblozende dur nie van, in ze docht tur nie over om dur handen te gae was sen. Toeng'k weggieng lagge dur un stik of /.esse neffen dur kopje! Da'zak oak noait mear vergete! Toeng'k tuus kwam, haok ekstra goed mun handen gewasse! Noe hoop ik niet dadde dur hier op Flakkee oak nog maan sen binne die zo'an kleefdieng hao, dan bin die meschien wel kwaed op mien, want die diengke dur wellicht oarus over. Nou jae, dat mot dan mar. Vaarder hao'k nog nog un pair leuke rejakties gekrege van lezers. Dank je wel oor! Ik vinde 't leuk as ik maarke dat ur maansen binne die mun geschrief leze, in dadde ze dan oak gliek weer terug binne in dun tied van toen. Aok Cor nelia bedankt voor de mooije foto van ut Sasdiekje. Ik bin dur weze kieke, je ken ut nie mear vrom ee? Janna, je schreef un mooije anvuUieng op de mandemae- ker, ik hope dur messchien nog wellus op trug te kommen oor Oak de lezeres die ingieng op ut stikje over de houte klos- se, leuk oor! Dank je wel oale- maele! Vaorders de gioet'n van Hanna -9- In zijn gedachten groepeert hij ze snel en veilig recht boven zich, en isoleert de onveilige gebieden op de achtergrond \an zijn bewustzijn. Op het ogenblik is hij trouwens meer geïnteresseerd in de herkomst van de sneeuw. Het is eigenlijk merk waardig dat hij nooit bij deze kwestie stilgestaan heeft als 't regende. Maar de sneeuw is zo'n totaal nieuw feno meen, dat hij nimmer bewust meege maakt heeft, dat de vragen voor de hand liggen. Wien goait aal die snièuw nae be neen? Gin mens. Den lère laet et snièuwen. Die laet et ok regenen, en Die laet ok de zunne schienen. Dan zeit 'n lère tegen de wolken: Regent! en dan gaet et regenen. Dan kunnen de mensen en bièsten drienken, en 't gos en de blommen ok. Zo zuigt den lère voe ales. Aars zouen me sturven van den onger en den dost. Nu keert Fransje zich om, en vraagt: Waerom mot et dan snièuwen? Dat wilt 'n lère. |a, mae wat motten de mensen en biè sten mie de snièuw doen? Daar kan Moeder zo gauw geen ant woord op geven, tenminste geen ant woord dat hij begrijpen kan en dat hem tevens bevredigen zal. Daarom zegt ze maar: O, voe de gunst, om in te spelen. Dan kunnen ze sleetje rien, en snièuwballen goaien. En om ales moai wit te maeken. Dat vindt 'n lère moai, en de mensen vinnen 't ok moai. Ja, mooi vindt Fransje het zeker. Hij keert zich weer naar het raam. Het heeft nu opgehouden met sneeuwen. Hij zou er ook wel eens graag in spe len. Na het eten mag hij met Kees en Arjaan mee naar buiten. Moeder trekt hem een wollen muts tot over de oren en bindt hem een oude omslagdoek kruiselings om borst en rug. De jongens hebben een trekslee uit het schuurtje opgediept en daar mag Fransje op zitten. Ze spannen er zich als paarden voor, en ju! daar gaat het voort over de zachte witte vloer. De slee glijdt geluidloos over de donzige vacht. Zelfs de voetstap pen der jongens zijn nauwelijks te horen. Dat is nog eens paardje spe len! De bomen aan weerskanten van de weg jagen langs hem heen. Zijn wangen beginnen te gloeien van opwinding en van de koude lucht die er langs strijkt. Als ze voorbij hun raam vliegen, schreeuwt hij: Poete! maar hij kan niet nagaan of ze het gordijn wegschuift om naar hem te kijken. Hij heeft al zijn aan dacht nodig om niet van de slee te slingeren. Even later komt Wantje ook naar buiten. De paarden hou den stil, en ze mag ook meerijden, Wantje achter Fransje, en hij tus sen haar benen. Vooruit maar weer, telkens uto en arom, heen en weer voorbij hun raam. Ginds komen de guust uit de Honte- nissepolder aan, op weg naar school. Dat betekent het einde van de pret, want de jongens en Wantje moe ten nu ook naar school. Ze roepen gedag tegen moeder en voegen zich bij de andere schoolguust. Ze trekken Fransje nog een eindje mee, maar dan moet hij alleen terug en de slee mee nemen. Dat kan hij best, voel maar, de slee glijdt haast vanzelf Maar Fransje gaat nog niet dadelijk naar huis. Eerst moeten zijn handen eens in dat geheimzinnige witte goed je graaien. Hij schept ze beide vol en drukt zijn neus erin. Dan werpt hij de sneeuw naar boven. Nu laat hij het ook sneeuwen! Door dat gescharrel in de verse sneeuw beginnen zijn klompen aan te laden. Eerst heeft hij er geen erg in, maar spoedig zwikken zijn voeten over. Hij kan nauwelijks meer weg komen. Hij begint het ook koud te krijgen, en zijn vingers gaan zeer doen. Het is net of er met spelden in gestoken wordt. Hij kijkt eens naar zijn handen om te zien of ze ook bloeden. Neen, ze zien alleen maar paarsig rood. Zijn opgetogenheid is aanmerkelijk aan het dalen. Hij gaat lekker naar Poete toe, bij de warme kachel. Hij strompelt naar de slee en bukt zich om het touw op te nemen. Maar zijn ene voet zwikt zijwaarts vanwege de grote bonk sneeuw die zich aan zijn klomp gehecht heeft, en hij valt tegen de grond. Hij bezeert zijn arm geducht zodat de tranen in zijn ogen springen. Maar hij wil niet huilen. Geërgerd staat hij op, met het touw in zijn hand. Meteen wankelt hij weer door de oneven lengte van zijn benen. Instinktief zoekt hij steun aan het touw om zich overeind te hou den. Daardoor trekt hij de slee met een vaart naar zich toe, en die botst met een scherpe rand tegen zijn schenen. Nu verliest hij helemaal zijn evenwicht. Met een plof smakt hij op de kop van de slee. Die wipt voorover, en daar ligt Fransje lang uit in de sneeuw. Hij heeft zich lelijk bezeerd en kan de tranen niet meer bedwingen. Huilend van pijn en ver nedering blijft hij een ogenblik lig gen. Zijn zwarte omslagdoek is hele maal wit geworden. Fransje heeft van zijn vader een flinke dosis drift geërfd. Die is uiteraard nog in ontwikkeling, maar ervaringen zoals deze bevor deren de ontwikkeling grotelijks. Hij heeft het ongemotiveerde idee dal de een of andere onzichtbare macht hem aan het judassen is. Hij rukt zich met geweld overeind, en gierend van woede en pijn geeft hij de slee een harde trap. Voor Fransje is wel alles bezield, maar hij weet best dat de slee hem deze gemene laag niet gelegd heeft. Toch moet hij op de een of andere manier zijn opgehoopt verdriet ontlasten. En het helpt inderdaad. Maar niet alleen zijn gemoed, ook zijn klomp wordt ontlast. Daarmee doet Fransje een ontdekking. Hij staakt zijn gehuil en dient de slee ook met de andere voet een geduchte schop toe. Nu staat hij weer stevig op beide benen en hij besluit dadelijk naar huis te gaan. Bij de achterdeur gekomen - een voordeur heeft hun huis niet - over mant het verdriet hem opnieuw. Uit een diepe behoefte aan troost zet hij het opnieuw op een schreeuwen. Trouwens, zijn geschaafde benen en tintelende vingers rechtvaardigen zo'n ontboezeming nog alleszins. Poe te opent de deur, en reeds haar ver schijning verschaft zoveel troost, dat hij nu pas goed uithalen kan. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5