Ethiek kinderen moeten zelf maar kiezen Kinderen voorop in Albanië Kerk diensten Lege OUDDORP fietstocht Waarop moet ik wachten om tot Christus te komen? (2) EIIArtDEn-tllEUWS Orchideeën- excursie Westduinen Extra kerkdienst Ger. Gem. in Ned. Improvisatie concert Sietze de Vries Aanbevolen nieuwe boeken EIIAtlDEr-IIIElJWS De praktijk GEHANDICAPTEN op D.V. dinsdag 14 augustus 2007 Inschrijven tussen 10.00 en 12.00 uur in Eben-Haëzer, Preel<hillaan 3. routes 30 of 50 km. inschrijfgeld: volwassen 3,50 kind €2,00 gezin €13,50 Er is eten en drinken te koop. Voor fietsverhuur kunt u opgeven tot 11 augustus info: Hester Grinwis tel.(0187)683244 Zondag 12 augustus 2007 full copy-service Jubilee Campaign: PAGINA 2 VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2007 Een interview Niet zo lang geleden hoorde ik via de radio een gesprek met een vooraanstaande Neder lander. Hij was van kerkelijke afkomst. Mede daarom werd hem gevraagd of hij zijn kinde ren ook in het christelijk geloof opvoedde. Het antwoord vond ik ver bluffend. De kinderen moeten zelf maar kiezen. In het gesprek werd ook duidelijk dat hij voor christelijk onderricht op scho len van voortgezet en hoger onderwijs geen plaats zag. Integendeel. Daar moet niet in christelijke termen onderwijs gegeven worden. Ik denk dat dit standpunt, wellicht zelfs wat het lager onderwijs betreft, door heel wat Nederlanders gedeeld wordt! Vandaar de titel boven deze column. Een neutrale opvoeding? Het is opmerkelijk dat de school de kinderen bij die keus niet behoeft te begeleiden. Integendeel, met name in het voortgezet onderwijs en wat daarop volgt, moeten kinderen zelf maar kiezen.' Men zou dit standpunt kunnen karakteriseren als de emancipatie van het kind. Kin deren behandelen als volwas senen. Ik zou erop willen wijze dat de nieuwe vormen van onderwijs daarvan uitgaan en daarop inspelen. De leerlingen moeten zelf zich de stof eigen maken. Ze moeten op zoek gaan in de 'leerwereld' en dan zelf hun keuzes maken. Het onderwijzend personeel (met excuus voor deze oude uitdrukking) wordt tot begelei ders van de leerlingen op hun zoektocht (lees met een oude term: leertocht) op de school. In zekere zin sluit de opvatting van de bovengeciteerde geïn terviewde aan bij wat op de scholen van voortgezet onder wijs gebeurt - of omgekeerd! Het onderwijs Discussies in vakperiodieken betreffen de al of niet juistheid van deze principiële verande ring in het onderwijs. Als ik het goed begrijp is er met name in het reformatorisch onderwijs een grote aarzeling, en zelfs verzet tegen deze veranderde visie op 'leren'. Ik ga daar nu niet dieper op in. Ik keer terug tot het stand punt van de geïnterviewde. Hij zegt: Wat godsdienst betreft moeten mijn (dus de) kinderen zelf maar kiezen. De keus van jongeren Het is ongetwijfeld waar dat jongeren zelf een keus moeten maken. Een belijdeniszondag in een christelijke gemeente is uitdrukking van de keus die jongeren met hun ja' maken. En welk een vreugde brengt zo'n zondag in de gemeente; allereerst wel bij de ouders, maar - neem ik aan - in heel de gemeente. Ik hoorde onlangs van een belijdenisdienst waarin de pre dikant de jongeren ge\raagd had kort op schrift te stellen waarom ze belijdenis wilden doen. Dat werd via een beamer aan de gemeente te lezen gege ven. Voordat u hierop kritiek hebt, moet u zich eens inden ken wat dat betekent voor de gemeente en in het bijzonder voor de jeugd van de gemeen te. Het vond plaats in een gro te universiteitsstad, waar ook geestelijk van alles op de jon geren afkomt. Er was zelfs een jongeman in die groep, die zoals we dat vroeger noemden (maar het komt ook nu nog voor) kracht dadig bekeerd was. De domi nee had hem gevraagd orri vóór de dienst kort een getui genis vanaf de kansel af te leg gen wat er met hem gebeurd was. Ik hoorde van een kerk ganger dat heel wat kerkgan gers in die dienst, met name vrouwen, met tranen in de ogen dat getuigenis aanhoor den. De jongeman kon soms ook niet verder, zozeer was hij gegrepen door het wonder van Gods genade. Opvoeden is kinderen een weg wijzen Maar nu terug naar het standpunt van de ondervraag de. In allerlei opzicht betekent opvoeden, kincleren een weg wijzen, hun voorgaan en bege leiden. Dat geldt in moreel en in sociaal opzicht. Bijvoorbeeld hoe je je gedragen moet (raag) in de samenleving; welke de regels en de wetten van het land zijn, in het verkeer op de weg en in het sociale verkeer. Zouden we kinderen dan niet de weg naar God mogen wijzen? Wie zijn of haar kin deren liet dopen heeft zelfs beloofd - het is niet te veel om te zeggen: plechtig gezworen - dat te doen. Christenouders kunnen toch niet tegen hun kinderen zeggen: Hier heb je een bijbel tje. Zie maar watje ermee doet. Dan zouden ze net zo goed kun nen zeggen: Lees maar eens in de koran of je misschien wat ziet in de dienst van Allah. Over de hele breedte van het leven gaan we de kinderen voor en trachten we hun een weg te wijzen, een goede weg. Ouders zullen beseffen dat ze dat niet dwingend kunnen of mogen doen. Het voorbeeld, het gesprek, een christelijke overtuiging die in de levens wandel uitkomt, horen bij de opvoeding van onze Wnderen. Dan zullen we bidden dat W. H. N^LEMA zij de goede keus mogen doen. Daartoe kunnen noch mogen we hen dwingen. Maar we zul len ze de weg wijzen, en vooral hun op die weg voorgaan. Dat eist zelfverloochening, geduld en vooral liefde. Onlangs sprak ik een jon gen die een verkeerde weg was opgegaan. Hij zei: Mijn vader geldt als een christen en kan het mooi zeggen, maar mij heeft hij laten vallen. Toen mocht ik zeggen: Zo lang je leeft laat God je nooit vallen. Het is nog genadetijd voor je. Ik denk dat de man uit het begin van mijn verhaal nauwe lijks enige betekenis aan het christelijk geloof toekent. Dan kun je tegen je kinderen zeg gen: Kijk maar eens langs de weg of er iets bij is dat je aan staat. Moderne vormen van onder wijs dreigen iets van deze - in wezen - onverschilligheid van de ouders te krijgen. Scherp gezegd: dat is een opvoeding en onderwijs tot willekeurig heid. Het beste uitje leven geef je toch graag door. Stel u voor dat anderen en ik in onze preken van deze wil lekeurigheid moeten uitgaan. Gode zij dank, we weten beter! We zagen de vorige keer dat er dikwijls zoveel obstakels kun nen zijn voordat we tot Chris tus komen. Maar ook dat die hindernissen ons op zullen houden als we alleen daarop blijven zien en niet het zielsoog leren slaan buitens onszelf. En dat dit voor God niets anders inhoudt dan ongeloof Hierop wijzen ook onze oudvaders zo duidelijk, die heel erg de nadruk leggen niet alleen op het eenzijdige van het god delijke werk, maar ook op het ongeloof Schrijvers die onze valse vroomheid ontmaske ren uit liefde en bewogenheid opdat we onze wapens zouden inleveren en dat we zouden zien dat de Heere alléén een welbehagen heeft in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus. En in zoverre wij Zijn Zoon aan nemen door het geloof en die zalige ruil mogen ontvangen waar Luther zo van schreef "Het geloof is ruilen: Hij mijn zonden, mijn valse vroomheid, mijn onbekeerlijkheid, mijn chaotische leven, mijn wellus- üge leven en noem maar op. En ik Zijn volkomen gerechtig heid". Jezus Christus en Dien gekruisigd. Dat we dit eens op ons in zouden laten werken. Wat is de toetsnorm in óns leven? Waarachter verschuilen wij ons? Wat zijn onze maskers, ook na ontvangen genade? Lees het Woord en zie hoe de apos tel Paulus schrijft over de wet, de tuchtmeester tot Christus, en hoe hij ons de spiegel voor houdt voor ons verloren leven, dat we midden in de dood lig gen. Maar lees dit niet zodanig alsof het een voorwaarde is en we die wet eerst nodig hebben om tot Christus te gaan. De Heere gebruikt vaak de wet meer in de weg van omwegen, omdat we niet rechtstreeks tot Chris tus willen komen. De Heere kan dan wel eens hele diepe wegen in je leven gebruiken om je toch tot Christus uit te drijven. Maar dat kan ook heel zachtjes, heel lieflijk, zonder onstuimigheid. Zonder krachtige verschrik kingen. Datje als het ware zo door de liefde van Christus overrompeld wordt. Datje als het ware geen tijd hebt om aan je zonden te denken, hoewel dat dan naderhand wel komt. Dat je je ellende leert kennen en steeds meer leert kennen. Maar niet alleen in relatie tot de wet als de kenbron der ellende, maar nog meer in rela tie tot de wonden van de Heere Jezus Christus. Wanneer wij onze zonden inzien, wanneer we werkelijk door het geloof op Hem mogen zien, dan zien we ten diepste dat we Hem vertrapt en versmaad hebben. Dan zien we dat we met onze vrome godsdienst Hem sla gen hebben toebedeeld. En dan zullen we daarover wenen en rouwklagen. Maar nooit als grond. Nee, je kunt zelfs met droge ogen tot de Heere Jezus komen. Omdat je alleen al vanuit je hopeloosheid en Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberictiten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Mlddelhani)s342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). verlorenheid toch niets anders weet dan tot Hem te vluchten en op Zijn volbrachte werk te rusten. Maar dat de Heere het in de verdere gangen van het leven gaat verdiepen. Dan ga je je erover verwonderen wat het Hem gekost heeft, die dierba re Borg en Middelaar aan het kruis, om Zichzelf voor mij te geven. Dat er nu geen nagel- schrapsel van mij bij komt of hoeft of mag. Zelfs mijn geloof niet, waar ik zelfs ook nog een werk van kan maken. Maar dat de Heere in eerste instantie niets anders van ons verlangt dan genoeg te hebben aan de kruis- en zoenverdiensten van de Heere Jezus. Hoe kort zijn de bekeringen in de Schrift. Zonder lange omwe gen! Zie Mattheüs: "Zacheüs, kom haastig uit de boom, want Ik moet in uw huis wezen". We lezen zelfs niet van over tuiging. En de stokbewaarder, de man die zichzelf van het leven wilde beroven omdat de gevangenen vrij waren en hem dat zijn leven zou kosten als de overheid daarachter zou komen. Om zijn eigen hachje te redden roept hij: Wat moet ik doen opdat ik zaUg worde. En dan houdt Paulus hem niet voor: je moet dit en je moet dat, je moet eerst ontdekt wor den aan je zonden, en je moet eerst helemaal op het randje van je verlorenheid lopen, langs de rand van de afgrond, enz. Neen! De apostel houdt hem voor dat er maar één mid del is om zalig te worden: alleen door het geloof in de gekruisigde en opgestane Heiland. "Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden!" En daar gaat het nu om, in plaats van het wach ten waar velen mee bezig zijn. Met misschien een beroep op hun doodsstaat. Met indruk ken, ernst en alles wat ermee gepaard kan gaan. Of zelfs krachtige overtuigingen en dat je erachter komt dat Hij m'n hele leven lang al op de deur van mijn hart geklopt heeft, ja al vanaf mijn geboorte. Vanaf het tijdsstip dat ik geboren ben en de belofte van Gods ver bond verzegeld werd aan mijn voorhoofd. Ik heb Hem laten wachten, jarenlang. Net als de Israëlieten in de woestijn. Ze hebben niet kunnen ingaan vanwege hun ongeloof, terwijl de Heere hen veertig jaren in de woestijn had nagewandeld en alles had gedaan om hen te lokken. Maar de meesten zijn in de woestijn terneergeslagen. Omdat ze niet wilden bukken voor vrije soevereine genade. Zonder geld en zonder prijs. O dat ongeloof, dat is de groot ste zonde! Totdatje daarachter komt en datje leert datje eigen werken en godsdienst de Hee re niet kunnen behagen. Dat je het opgeeft en niets anders meer weet dan: Ik geloof Hee re, kom mijn ongelovigheid te hulp. Capituleren voor Hem. Niets kan Hem behagen dan alleen zijn lieve Zoon en wat Hij gedaan heeft door Zijn vol komen offerande. Hij, een vol komen betaling voor al onze zonden. Door Zijn offer heeft OUDDORP - Het IVN Goeree Overflakkee, VW Ouddorp aan Zee en de Stichting Het Zuid-Hol lands Landschap organise ren op de zaterdagen 18 en 25 augustus om 14.00 uur een orchideeënexcursie door de Westduinen, een uitgestrekt natuurgebied ten westen van Ouddorp. De natuurgids laat u de mooi ste plekjes zien met de prachti ge witbloeiende herfstschroef- orchis en paarsblauwe gentia nen. Een unieke kans om deze bijzondere planten van dichtbij te bewonderen. De Westduinen is een uitge strekt gebied met golvende duingraslanden. Enkele dro ge, kale toppen worden afge wisseld met laaggelegen voch tige duinvalleien. Al sinds de middeleeuwen graast er vee. Hierdoor krijgen struiken en bomen geen kans om te groei en en blijft het unieke voedsel- arme grasland behouden. Dit grasland vormt een goede leef omgeving voor plantensoorten die op voedselrijkere plaatsen al lang zijn verdwenen. U gaat ook door de knieën om allerlei andere kleine plantensoorten te bewonderen. De excursie duurt van 14.00- 16.00 uur en start bij de werk- schuur aan Westduinweg 37 (hoek Klarebeekweg) te Oud dorp. Deelname aan de excur sie is gratis. Wel dient men zich vooraf aan te melden. Dat kan via de natuuragenda op web site www.zuidhoUandsland- schap.nl, of telefonisch tussen 09.00 en 17.00 uur bij VVV Ouddorp aan Zee, tel. (0187- 681789. MELISSANT - Dinsdag 14 augustus, 19.30 uur, ds. I Roos (H.D.) hij ook bekering en geloof voortgebracht. Weliswaar wordt het van ons geëist, maar óók beloofd, zodat we ook wat dat betreft niets hoeven mee te brengen. Ook met ons geloof kunnen we het niet doen. Maar ik moet Christus hebben, want anders is het sterven. Is het zo in uw leven geworden? Of hebben we nog een laag eelt op ons geweten, opgebouwd door onze vroomheid, of mis schien zelfs door een werelds leven? (Wordt venolgd) L.J. van Valeu DIRKSLAND - Ter gele genheid van de tweehon derdste verjaardag van het Kunckel-orgel in de Her vormde Kerk van Dirksland geeft de organist Sietze de Vries vanavond, vrijdag 10 augustus, een improvisatie- concert rondom het thema 'Het Volkslied'. Het gekozen thema biedt voor de organist vele mogelijkhe den om de klankschoonheid van het Dirkslandse orgel te etaleren. Het improviseren is van oudsher verbonden met het kerkorgel. Sietze de Vries heeft zich gespecialiseerd in improvisatie, en als geen ander verstaat hij deze kunstvorm, die bij uitstek geschikt is om het orgel op zijn best te laten horen. Het is voor zowel de luisteraar- als de organist span nend, omdat van te voren niet bekend is hoe de muziek zich zal ontwikkelen. De inspiratie van het moment is hierbij een belangrijke factor. Het concert begint om 20.00 en is gratis toegankelijk. STICHTING OLDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 en 11.00 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur leesdienst. Eben- Haëzer: 9.00 uur leesdienst en 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur ds. H. G. van der Ziel en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Geref. Kerk 9.00 en 10.30 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. G. den Hartogh - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kooien, IJs- selstein en 18.30 uur ds. T. W. van Bennekom - Her steld Herv. Gem. 9.00, 10.45,- 17.00 en 18.45 uur ds. R. van Kooten. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur de heer T. R. Rietveld, Ridderkerk en 17.00 uur ds. G. C. de Jong, Sliedrecht - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. R. P. van Rooijen, Houten en 18.00 uur onbekend - Geref. Kerk 10.00 uur de heer A. Dub- beld en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. R. R van Rooijen, Houten en 18.00 uur kand. G. J. Blankers, Bruchem - Geref. Kerk 9.30 uur ds. G. Toes - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student J. van Rijswijk - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. H. Reijm, Giessen en 18.00 uur ds. R. de Reuver, Boskoop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. H. Harkema. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Arkeraats, Werkendam en 18.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. B. D. Bouman, Poortvliet en 18.00 uur nog niet bekend - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student J. van Rijswijk. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. W. van Ben nekom en 18.00 uur ds. H. G. van der Ziel, Ooltgens- plaat - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. G. J. Blankers, Bruchem en 16.00 uur ds. H. Lassche, Ouddorp - Exodus 10.00 uur (H.A.) ds. T Verduijn - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. A. A. Wtenweerde - CAMA Gem. 10.00 uur de heer R. Kuijer. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Har kema en 18.00 uur ds. J. C. Schuurman, Boven-Har- dinxveld - Geref. Kerk 9.30 uur ds. M. I. J. de Winter en I7.00uurds. A. W. Esüé - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. Versluis - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. D. Broers, vierpolders en 18,00 uur kand. J, A. de Kruijf, Oud-AIblas - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer en 18.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartens dijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. A. J. de Waard. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L: de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. T M. van Dijk - Beréa Gem. 10.00 uur de heer D. Pieterman. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. j. Willemsen en 18.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg - Geref. Kerk 10.00 uur ds. R H. Zaadstra en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. L. Kor- naat, Strijen en 18.00 uur kand. J. Wouters, Middel burg - Geref. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.00 uur ds. J. Schep. OOLTGENSPLAAT - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Geene, Katwijk aan Zee en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur kand. G. J. Blankers, Bruchem en 15.00 uur ds. A. de Groot, Numansdorp - Geref. Kerk 9.30 uur de heer Van Geest en 18.00 uur de heer K. Baas - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen. Dominee H. Visser, hervormd emeritus predikant te Barne- veld (voorheen onder meer predikant te Nieuwe-Tonge), schreef een mooi boek over de profetieën van Jeremia. Hij is niet de eerste die de inhoud van Jeremia's profetenboek inzich telijk probeert te maken voor het belangstellende gemeente- lid. Veel jaren geleden schreef ds. J. Douma zijn 'Jeremia, de profeet'. In 1952 en 1956 kwam van ds. H. Veldkamp uit diens tweedelige serie over hetzelfde bijbelboek. Nog steeds heel lezenswaardig. Beknopter en meditatie ver is het recent verschenen geschrift van ds. Visser. In 22 overdenkingen probeert hij de grote lijn van Gods openbaring door middel van Jeremia weer te geven. Hij noemt hem in de onderütel van zijn boek 'profeet tussen gericht en genade'. Dat is treffend aangeduid. Jeremia werd geroepen om pre diker van Gods gericht te zijn. Wat heeft die man daaronder geleden. Hoe hartstochtelijk was zijn oproep tot bekering en hoe klemmentl was zijn aankondi ging van Gods oordelenJeremia heeft zelf nog moeten zien hoe die gerichten ook daadwerkelijk over het ongehoorzame volk kwamen. Tegelijkertijd werd hij verwaardigd ook Gods genade te prediken. Ds. Visser trekt in zijn uideg de lijn van deze god delijke ontferming tot op de openbaring van Jezus Christus, de Zaligmaker. Elk hoofdstukje van dit leerzame boek eindigt met gespreksvragen. Ds. H. Visser, Jeremia, profeet tus sen gericht en genade. Uitgeverij Den Hertog, Houten. Gebonden. 144 pag. ISBN 90-331-2042-8. Prijs €14,90. De naam van dr. J.R. Beeke werd deze weken in de ker kelijke en zelfs landelijke pers meermalen genoemd. Hij is als rector en als hoogleraar systematische theologie en homiletiek verbonden aan het Puritan Reformed Theologi cal Seminary in Grand Rapids (USA). Tevens dient Tiij de Heritage Reformed Congre gation in dezelfde stad. Afgelo pen maand verzorgde hij een aantal lezingen in ons land. Hij schreef een groot aantal boeken. Een daarvan is onlangs in het Nederlands vertaald. De titel: 'De wereld overwinnen'Het betreft de bundeling van een aantal lezingen over uiteenlo pende onderwerpen, die ech ter allemaal samenhangen met de strijd van de christen die hij in deze wereld te strijden heeft. Hoe kan een christen staande blijven, meer nog: hoe zal hij het kwade kunnen overwin nen door het goede? "Strijd de goede strijd des geloofs!", zo beveelt de apostel Paulus zijn geestelijke zoon Timotheüs aan. En aan de Efeziërs schrijft hij: "Doet aan de gehele wapen rusting Gods!" In dit boekje noemt dr Beeke als wapens: het geloof de vroomheid en de heiligheid. De schrijver laat zien dat de heihge Schrift en - in dat spoor - de reformator Calvijn deze weg wijzen. Een groot aantal treffende citaten van puriteinse schrijvers is in de tekst verwerkt. J.R. Beeke, De wereld overwinnen. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. 175 pag. ISBN 90-61- 40993-9. Prijs 14,90. De Willem de Zwijgerstichting heeft zich tot doel gesteld de verdieping en de versterking van de reformatorische begin selen in ons volksleven. Met het oog daarop geeft zij peri odiek kleine boekjes uit die de boodschap van de Reformatie uitdragen. De stichting is niet verbonden aan enige kerk en/ of politieke partij. Laatstelijk is prof dr. A. de Reuver bereid gevonden een boekje te schrijven over de leer van het gebed, zoals ver tolkt door Joh. Calvijn, de I6'-eeuwse hervormer van Geneve. "Venster op zijn vroom heid", zo typeert hij de gebed sleer van Calvijn. Aan de orde komen onder meer: het gebed als hand en band, de grond van het gebed, de Geest en het geloof, gebed en Gods vrij- macht, enz. Wie donateur van de stichting is (minimaal 7 per jaar) ont vangt twee boekjes per jaar. Een lijst van nog aanwezige boeken is bij de stichting ver krijgbaar. Het adres en ver dere gegevens van de Wllem de Zijgerstichting zijn: postbus 40082, 7504 RB Enschedé (tel. 053-4311606). E-mail: wdzst(d home.nl: internet: www.willem- dezwijgerstichting.nl. Dr. A. de Reuver, Calvijnsgebed- sleer. Venster op zijn vroomheii. Uitgave: Willem de Zwijgerstich ting, Enschede. 47pag. ISBN 90- 7246-241-1. Prijs €4,30. J.M.J. Kieviet Gebr. de Waal BV Drukkerij Langeweg 13 3245 KE Sommelsdijk Postbus 27 algemeeii@gebr 3240 AA Middelharnis Tel: (0187) 47 10 20 Fax; (0187) 4S 57 36 -dewaal.com www.drukkerijdewaal.nl Enkele honderden kinde ren zitten op dit moment opgesloten in gevange nis- en voorarrestcellen in Albanië. Sommigen van hen moeten de tijd door brengen tussen volwas sen medegevangenen. Er is geen rechtssysteem dat bescherming biedt aan kinderen die in aanraking komen met politie en justi tie. Jubilee Campaign vindt dat hier een einde aan moet komen en roept daarbij de hulp in van Nederlandse brievenschrijvers. Ondanks de voortdurende inspanning van de Albanese overheid om een democratie te realiseren, gegrond op het respect voor de individuele rechten en vrijheden, bestaat er op dit moment nog steeds geen wetgeving in Albanië die de rechten van kinderen die in aanraking komen met de wet te beschermen. Per jaar komen enkele honderden kinderen in Albanië in aanraking met politie in justitie. In voorarrest zitten de kinderen zelfs tussen de volwassen ge\angenen, met alle mogelijke gevolgen van dien: mishandeling, seksueel misbruik. Kinderen en jongeren zijn overgeleverd aan de 'good will' van de rechters, die voor het overgrote deel nog steeds geloven in het aanwenden van harde straffen. Voor en na hun veroordeling worden de kin deren overgeleverd aan een systeem dat veel van .•Mbanië's verplichtingen onder de VN Conventie voor de Rechten van het Kind schendt. De gevangenneming van een kind zou alleen moeten wor den aangewend als laatste redmiddel, als geen andere alternatieve maatregel meer beschikbaar is. Er is een wets voorstel gemaakt dat .Alba nië in lijn zou moeten bren gen met zowel internationale als EU standaarden. Jubilee Campaign Nederland is een briefschrijfactie gestart die de .Albanese overheid erop aanspreekt om al de nodige stappen te ondernemen zodat deze voorgestelde wetgeving op zeer korte termijn wordt aangenomen en ingevoerd. Kinderen hebben onze speci ale aandacht en bescherming nodig ongeacht de omstan digheden, zo verklaart Jubilee Campaign NL. De eilandelij ke contactgroep Jubilee Campaign op Schou- wen-Duiveland zal tot begin oktober actie voeren in de kerken, groepen en clubs, een ieder in eigen regio, en vraagt voorbede voor de actie, voor de Albanese regering en deze kinderen in de knel. Vanaf heden zijn voorbeeld brieven beschikbaar via website www.juhilepcampaign.nl door te bellen naar 0228-597902, of te mailen naar infoffljuhi- leecampaign nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2