Ethiek kinderen moeten
zelf maar kiezen
Kinderen voorop
in Albanië
Kerk
diensten
Lege
OUDDORP
fietstocht
Waarop moet
ik wachten om
tot Christus te
komen? (2)
EIIArtDEn-tllEUWS
Orchideeën-
excursie
Westduinen
Extra kerkdienst
Ger. Gem. in
Ned.
Improvisatie
concert
Sietze de Vries
Aanbevolen
nieuwe boeken
EIIAtlDEr-IIIElJWS
De praktijk
GEHANDICAPTEN
op D.V. dinsdag
14 augustus 2007
Inschrijven tussen
10.00 en 12.00 uur
in Eben-Haëzer,
Preel<hillaan 3.
routes 30 of 50 km.
inschrijfgeld:
volwassen 3,50
kind €2,00
gezin €13,50
Er is eten en drinken
te koop.
Voor fietsverhuur
kunt u opgeven
tot 11 augustus
info: Hester Grinwis
tel.(0187)683244
Zondag 12 augustus 2007
full copy-service
Jubilee Campaign:
PAGINA 2
VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2007
Een interview
Niet zo lang geleden hoorde
ik via de radio een gesprek met
een vooraanstaande Neder
lander. Hij was van kerkelijke
afkomst. Mede daarom werd
hem gevraagd of hij zijn kinde
ren ook in het christelijk geloof
opvoedde.
Het antwoord vond ik ver
bluffend. De kinderen moeten
zelf maar kiezen. In het gesprek
werd ook duidelijk dat hij voor
christelijk onderricht op scho
len van voortgezet en hoger
onderwijs geen plaats zag.
Integendeel. Daar moet niet in
christelijke termen onderwijs
gegeven worden.
Ik denk dat dit standpunt,
wellicht zelfs wat het lager
onderwijs betreft, door heel
wat Nederlanders gedeeld
wordt! Vandaar de titel boven
deze column.
Een neutrale opvoeding?
Het is opmerkelijk dat de
school de kinderen bij die keus
niet behoeft te begeleiden.
Integendeel, met name in het
voortgezet onderwijs en wat
daarop volgt, moeten kinderen
zelf maar kiezen.'
Men zou dit standpunt
kunnen karakteriseren als de
emancipatie van het kind. Kin
deren behandelen als volwas
senen. Ik zou erop willen wijze
dat de nieuwe vormen van
onderwijs daarvan uitgaan en
daarop inspelen. De leerlingen
moeten zelf zich de stof eigen
maken. Ze moeten op zoek
gaan in de 'leerwereld' en dan
zelf hun keuzes maken.
Het onderwijzend personeel
(met excuus voor deze oude
uitdrukking) wordt tot begelei
ders van de leerlingen op hun
zoektocht (lees met een oude
term: leertocht) op de school.
In zekere zin sluit de opvatting
van de bovengeciteerde geïn
terviewde aan bij wat op de
scholen van voortgezet onder
wijs gebeurt - of omgekeerd!
Het onderwijs
Discussies in vakperiodieken
betreffen de al of niet juistheid
van deze principiële verande
ring in het onderwijs. Als ik het
goed begrijp is er met name in
het reformatorisch onderwijs
een grote aarzeling, en zelfs
verzet tegen deze veranderde
visie op 'leren'.
Ik ga daar nu niet dieper op
in. Ik keer terug tot het stand
punt van de geïnterviewde. Hij
zegt: Wat godsdienst betreft
moeten mijn (dus de) kinderen
zelf maar kiezen.
De keus van jongeren
Het is ongetwijfeld waar dat
jongeren zelf een keus moeten
maken. Een belijdeniszondag
in een christelijke gemeente
is uitdrukking van de keus die
jongeren met hun ja' maken.
En welk een vreugde brengt
zo'n zondag in de gemeente;
allereerst wel bij de ouders,
maar - neem ik aan - in heel
de gemeente.
Ik hoorde onlangs van een
belijdenisdienst waarin de pre
dikant de jongeren ge\raagd
had kort op schrift te stellen
waarom ze belijdenis wilden
doen. Dat werd via een beamer
aan de gemeente te lezen gege
ven.
Voordat u hierop kritiek
hebt, moet u zich eens inden
ken wat dat betekent voor de
gemeente en in het bijzonder
voor de jeugd van de gemeen
te. Het vond plaats in een gro
te universiteitsstad, waar ook
geestelijk van alles op de jon
geren afkomt.
Er was zelfs een jongeman
in die groep, die zoals we dat
vroeger noemden (maar het
komt ook nu nog voor) kracht
dadig bekeerd was. De domi
nee had hem gevraagd orri
vóór de dienst kort een getui
genis vanaf de kansel af te leg
gen wat er met hem gebeurd
was. Ik hoorde van een kerk
ganger dat heel wat kerkgan
gers in die dienst, met name
vrouwen, met tranen in de
ogen dat getuigenis aanhoor
den. De jongeman kon soms
ook niet verder, zozeer was hij
gegrepen door het wonder van
Gods genade.
Opvoeden is kinderen
een weg wijzen
Maar nu terug naar het
standpunt van de ondervraag
de. In allerlei opzicht betekent
opvoeden, kincleren een weg
wijzen, hun voorgaan en bege
leiden. Dat geldt in moreel en
in sociaal opzicht. Bijvoorbeeld
hoe je je gedragen moet (raag)
in de samenleving; welke de
regels en de wetten van het
land zijn, in het verkeer op de
weg en in het sociale verkeer.
Zouden we kinderen dan
niet de weg naar God mogen
wijzen? Wie zijn of haar kin
deren liet dopen heeft zelfs
beloofd - het is niet te veel om
te zeggen: plechtig gezworen
- dat te doen.
Christenouders kunnen
toch niet tegen hun kinderen
zeggen: Hier heb je een bijbel
tje. Zie maar watje ermee doet.
Dan zouden ze net zo goed kun
nen zeggen: Lees maar eens in
de koran of je misschien wat
ziet in de dienst van Allah.
Over de hele breedte van
het leven gaan we de kinderen
voor en trachten we hun een
weg te wijzen, een goede weg.
Ouders zullen beseffen dat ze
dat niet dwingend kunnen of
mogen doen. Het voorbeeld,
het gesprek, een christelijke
overtuiging die in de levens
wandel uitkomt, horen bij de
opvoeding van onze Wnderen.
Dan zullen we bidden dat
W. H. N^LEMA
zij de goede keus mogen doen.
Daartoe kunnen noch mogen
we hen dwingen. Maar we zul
len ze de weg wijzen, en vooral
hun op die weg voorgaan. Dat
eist zelfverloochening, geduld
en vooral liefde.
Onlangs sprak ik een jon
gen die een verkeerde weg was
opgegaan. Hij zei: Mijn vader
geldt als een christen en kan
het mooi zeggen, maar mij
heeft hij laten vallen.
Toen mocht ik zeggen: Zo
lang je leeft laat God je nooit
vallen. Het is nog genadetijd
voor je.
Ik denk dat de man uit het
begin van mijn verhaal nauwe
lijks enige betekenis aan het
christelijk geloof toekent. Dan
kun je tegen je kinderen zeg
gen: Kijk maar eens langs de
weg of er iets bij is dat je aan
staat.
Moderne vormen van onder
wijs dreigen iets van deze - in
wezen - onverschilligheid van
de ouders te krijgen. Scherp
gezegd: dat is een opvoeding
en onderwijs tot willekeurig
heid.
Het beste uitje leven geef je
toch graag door.
Stel u voor dat anderen en
ik in onze preken van deze wil
lekeurigheid moeten uitgaan.
Gode zij dank, we weten
beter!
We zagen de vorige keer dat er
dikwijls zoveel obstakels kun
nen zijn voordat we tot Chris
tus komen. Maar ook dat die
hindernissen ons op zullen
houden als we alleen daarop
blijven zien en niet het zielsoog
leren slaan buitens onszelf. En
dat dit voor God niets anders
inhoudt dan ongeloof Hierop
wijzen ook onze oudvaders
zo duidelijk, die heel erg de
nadruk leggen niet alleen op
het eenzijdige van het god
delijke werk, maar ook op het
ongeloof Schrijvers die onze
valse vroomheid ontmaske
ren uit liefde en bewogenheid
opdat we onze wapens zouden
inleveren en dat we zouden
zien dat de Heere alléén een
welbehagen heeft in Zijn Zoon
de Heere Jezus Christus. En
in zoverre wij Zijn Zoon aan
nemen door het geloof en die
zalige ruil mogen ontvangen
waar Luther zo van schreef
"Het geloof is ruilen: Hij mijn
zonden, mijn valse vroomheid,
mijn onbekeerlijkheid, mijn
chaotische leven, mijn wellus-
üge leven en noem maar op.
En ik Zijn volkomen gerechtig
heid". Jezus Christus en Dien
gekruisigd. Dat we dit eens op
ons in zouden laten werken.
Wat is de toetsnorm in óns
leven? Waarachter verschuilen
wij ons? Wat zijn onze maskers,
ook na ontvangen genade? Lees
het Woord en zie hoe de apos
tel Paulus schrijft over de wet,
de tuchtmeester tot Christus,
en hoe hij ons de spiegel voor
houdt voor ons verloren leven,
dat we midden in de dood lig
gen. Maar lees dit niet zodanig
alsof het een voorwaarde is en
we die wet eerst nodig hebben
om tot Christus te gaan. De
Heere gebruikt vaak de wet
meer in de weg van omwegen,
omdat we niet rechtstreeks tot Chris
tus willen komen. De Heere kan
dan wel eens hele diepe wegen
in je leven gebruiken om je toch
tot Christus uit te drijven. Maar
dat kan ook heel zachtjes, heel
lieflijk, zonder onstuimigheid.
Zonder krachtige verschrik
kingen. Datje als het ware zo
door de liefde van Christus
overrompeld wordt. Datje als
het ware geen tijd hebt om aan
je zonden te denken, hoewel
dat dan naderhand wel komt.
Dat je je ellende leert kennen
en steeds meer leert kennen.
Maar niet alleen in relatie tot
de wet als de kenbron der
ellende, maar nog meer in rela
tie tot de wonden van de Heere
Jezus Christus. Wanneer wij
onze zonden inzien, wanneer
we werkelijk door het geloof
op Hem mogen zien, dan zien
we ten diepste dat we Hem
vertrapt en versmaad hebben.
Dan zien we dat we met onze
vrome godsdienst Hem sla
gen hebben toebedeeld. En
dan zullen we daarover wenen
en rouwklagen. Maar nooit
als grond. Nee, je kunt zelfs
met droge ogen tot de Heere
Jezus komen. Omdat je alleen
al vanuit je hopeloosheid en
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberictiten:
dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359
REDACTIE
hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Mlddelhani)s342001108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
verlorenheid toch niets anders
weet dan tot Hem te vluchten
en op Zijn volbrachte werk te
rusten. Maar dat de Heere het
in de verdere gangen van het
leven gaat verdiepen. Dan ga je
je erover verwonderen wat het
Hem gekost heeft, die dierba
re Borg en Middelaar aan het
kruis, om Zichzelf voor mij te
geven. Dat er nu geen nagel-
schrapsel van mij bij komt of
hoeft of mag. Zelfs mijn geloof
niet, waar ik zelfs ook nog een
werk van kan maken. Maar dat
de Heere in eerste instantie
niets anders van ons verlangt
dan genoeg te hebben aan de
kruis- en zoenverdiensten van
de Heere Jezus.
Hoe kort zijn de bekeringen in
de Schrift. Zonder lange omwe
gen! Zie Mattheüs: "Zacheüs,
kom haastig uit de boom, want
Ik moet in uw huis wezen".
We lezen zelfs niet van over
tuiging. En de stokbewaarder,
de man die zichzelf van het
leven wilde beroven omdat
de gevangenen vrij waren en
hem dat zijn leven zou kosten
als de overheid daarachter zou
komen. Om zijn eigen hachje
te redden roept hij: Wat moet
ik doen opdat ik zaUg worde.
En dan houdt Paulus hem niet
voor: je moet dit en je moet
dat, je moet eerst ontdekt wor
den aan je zonden, en je moet
eerst helemaal op het randje
van je verlorenheid lopen,
langs de rand van de afgrond,
enz. Neen! De apostel houdt
hem voor dat er maar één mid
del is om zalig te worden: alleen
door het geloof in de gekruisigde en
opgestane Heiland. "Geloof in de
Heere Jezus Christus en gij zult
zalig worden!" En daar gaat het
nu om, in plaats van het wach
ten waar velen mee bezig zijn.
Met misschien een beroep op
hun doodsstaat. Met indruk
ken, ernst en alles wat ermee
gepaard kan gaan. Of zelfs
krachtige overtuigingen en dat
je erachter komt dat Hij m'n
hele leven lang al op de deur
van mijn hart geklopt heeft, ja
al vanaf mijn geboorte. Vanaf
het tijdsstip dat ik geboren ben
en de belofte van Gods ver
bond verzegeld werd aan mijn
voorhoofd. Ik heb Hem laten
wachten, jarenlang. Net als de
Israëlieten in de woestijn. Ze
hebben niet kunnen ingaan
vanwege hun ongeloof, terwijl
de Heere hen veertig jaren in
de woestijn had nagewandeld
en alles had gedaan om hen te
lokken. Maar de meesten zijn
in de woestijn terneergeslagen.
Omdat ze niet wilden bukken
voor vrije soevereine genade.
Zonder geld en zonder prijs. O
dat ongeloof, dat is de groot
ste zonde! Totdatje daarachter
komt en datje leert datje eigen
werken en godsdienst de Hee
re niet kunnen behagen. Dat
je het opgeeft en niets anders
meer weet dan: Ik geloof Hee
re, kom mijn ongelovigheid te
hulp. Capituleren voor Hem.
Niets kan Hem behagen dan
alleen zijn lieve Zoon en wat
Hij gedaan heeft door Zijn vol
komen offerande. Hij, een vol
komen betaling voor al onze
zonden. Door Zijn offer heeft
OUDDORP - Het IVN
Goeree Overflakkee, VW
Ouddorp aan Zee en de
Stichting Het Zuid-Hol
lands Landschap organise
ren op de zaterdagen 18 en
25 augustus om 14.00 uur
een orchideeënexcursie
door de Westduinen, een
uitgestrekt natuurgebied
ten westen van Ouddorp.
De natuurgids laat u de mooi
ste plekjes zien met de prachti
ge witbloeiende herfstschroef-
orchis en paarsblauwe gentia
nen. Een unieke kans om deze
bijzondere planten van dichtbij
te bewonderen.
De Westduinen is een uitge
strekt gebied met golvende
duingraslanden. Enkele dro
ge, kale toppen worden afge
wisseld met laaggelegen voch
tige duinvalleien. Al sinds de
middeleeuwen graast er vee.
Hierdoor krijgen struiken en
bomen geen kans om te groei
en en blijft het unieke voedsel-
arme grasland behouden. Dit
grasland vormt een goede leef
omgeving voor plantensoorten
die op voedselrijkere plaatsen
al lang zijn verdwenen. U gaat
ook door de knieën om allerlei
andere kleine plantensoorten
te bewonderen.
De excursie duurt van 14.00-
16.00 uur en start bij de werk-
schuur aan Westduinweg 37
(hoek Klarebeekweg) te Oud
dorp. Deelname aan de excur
sie is gratis. Wel dient men zich
vooraf aan te melden. Dat kan
via de natuuragenda op web
site www.zuidhoUandsland-
schap.nl, of telefonisch tussen
09.00 en 17.00 uur bij VVV
Ouddorp aan Zee, tel. (0187-
681789.
MELISSANT - Dinsdag 14
augustus, 19.30 uur, ds. I
Roos (H.D.)
hij ook bekering en geloof
voortgebracht. Weliswaar
wordt het van ons geëist, maar
óók beloofd, zodat we ook wat
dat betreft niets hoeven mee te
brengen. Ook met ons geloof
kunnen we het niet doen. Maar
ik moet Christus hebben, want
anders is het sterven.
Is het zo in uw leven geworden?
Of hebben we nog een laag eelt
op ons geweten, opgebouwd
door onze vroomheid, of mis
schien zelfs door een werelds
leven? (Wordt venolgd)
L.J. van Valeu
DIRKSLAND - Ter gele
genheid van de tweehon
derdste verjaardag van het
Kunckel-orgel in de Her
vormde Kerk van Dirksland
geeft de organist Sietze de
Vries vanavond, vrijdag 10
augustus, een improvisatie-
concert rondom het thema
'Het Volkslied'.
Het gekozen thema biedt voor
de organist vele mogelijkhe
den om de klankschoonheid
van het Dirkslandse orgel te
etaleren. Het improviseren is
van oudsher verbonden met
het kerkorgel. Sietze de Vries
heeft zich gespecialiseerd in
improvisatie, en als geen ander
verstaat hij deze kunstvorm,
die bij uitstek geschikt is om
het orgel op zijn best te laten
horen. Het is voor zowel de
luisteraar- als de organist span
nend, omdat van te voren niet
bekend is hoe de muziek zich
zal ontwikkelen. De inspiratie
van het moment is hierbij een
belangrijke factor. Het concert
begint om 20.00 en is gratis
toegankelijk.
STICHTING
OLDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.00 en
11.00 uur ds. H. Lassche en
18.30 uur leesdienst. Eben-
Haëzer: 9.00 uur leesdienst
en 18.30 uur ds. H. Lassche
- Herv. Gem. Locatie mfg
Dorpstienden: 9.45 uur ds. H.
G. van der Ziel en 18.00 uur
ds. J. Willemsen - Geref.
Kerk 9.00 en 10.30 uur ds.
C. G. Kant en 18.30 uur ds.
G. den Hartogh - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok
- Doopsgezinde Gem. 9.30
en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Kooien, IJs-
selstein en 18.30 uur ds. T.
W. van Bennekom - Her
steld Herv. Gem. 9.00,
10.45,- 17.00 en 18.45 uur
ds. R. van Kooten.
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur de heer T. R.
Rietveld, Ridderkerk en
17.00 uur ds. G. C. de Jong,
Sliedrecht - Hersteld Herv.
Gem. 11.00 uur ds. R. P. van
Rooijen, Houten en 18.00
uur onbekend - Geref. Kerk
10.00 uur de heer A. Dub-
beld en 18.30 uur ds. C. G.
Kant.
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 9.00 uur ds. R. R van
Rooijen, Houten en 18.00
uur kand. G. J. Blankers,
Bruchem - Geref. Kerk
9.30 uur ds. G. Toes - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst
en 15.00 uur student J. van
Rijswijk - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. H. Reijm,
Giessen en 18.00 uur ds. R.
de Reuver, Boskoop - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
J. Schipper - Ziekenhuis:
14.30 uur ds. H. Harkema.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. W. Arkeraats,
Werkendam en 18.00 uur ds.
Th. W. H. van der Heijden
- Hersteld Herv. Gem. 9.00
uur kand. B. D. Bouman,
Poortvliet en 18.00 uur nog
niet bekend - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur student
J. van Rijswijk.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. T. W. van Ben
nekom en 18.00 uur ds. H.
G. van der Ziel, Ooltgens-
plaat - Lukaskapel HDG
10.30 uur ds. Th. W. H.
van der Heijden - Hersteld
Herv. Gem. 9.00 uur kand.
G. J. Blankers, Bruchem en
16.00 uur ds. H. Lassche,
Ouddorp - Exodus 10.00
uur (H.A.) ds. T Verduijn -
Remonstrantse Gem. 10.00
uur ds. A. A. Wtenweerde
- CAMA Gem. 10.00 uur de
heer R. Kuijer.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. Har
kema en 18.00 uur ds. J. C.
Schuurman, Boven-Har-
dinxveld - Geref. Kerk 9.30
uur ds. M. I. J. de Winter
en I7.00uurds. A. W. Esüé
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur ds. G. van Manen - Chr.
Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. A. Versluis - Geref.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30
uur leesdienst en 17.00 uur
ds. D. J. van Diggele.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. D.
Broers, vierpolders en
18,00 uur kand. J, A. de
Kruijf, Oud-AIblas - Her
steld Herv. Gem. 9.30 uur
ds. H. J. Boer en 18.00 uur
ds. J. Joppe, Sint Maartens
dijk - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur kand. A. J. de
Waard.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. L: de
Wit - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. T M. van Dijk
- Beréa Gem. 10.00 uur de
heer D. Pieterman.
STAD a/h HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 uur ds.
j. Willemsen en 18.00 uur
ds. A. Vos, Wijk en Aalburg
- Geref. Kerk 10.00 uur
ds. R H. Zaadstra en 18.00
uur ds. A. S. Rienstra - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 uur kand. A. L. Kor-
naat, Strijen en 18.00 uur
kand. J. Wouters, Middel
burg - Geref. Kerk 10.00
uur de heer K. Baas en
18.00 uur ds. J. Schep.
OOLTGENSPLAAT - Her
steld Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. Geene, Katwijk aan
Zee en 18.00 uur ds. C.
Doorneweerd - Hersteld
Herv. Gem. 11.00 uur kand.
G. J. Blankers, Bruchem en
15.00 uur ds. A. de Groot,
Numansdorp - Geref. Kerk
9.30 uur de heer Van Geest
en 18.00 uur de heer K.
Baas - Ger. Gem. 9.30 uur
leesdienst en 14.30 uur ds.
G. van Manen.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. L. D. Burger,
Waddinxveen.
Dominee H. Visser, hervormd
emeritus predikant te Barne-
veld (voorheen onder meer
predikant te Nieuwe-Tonge),
schreef een mooi boek over de
profetieën van Jeremia. Hij is
niet de eerste die de inhoud van
Jeremia's profetenboek inzich
telijk probeert te maken voor
het belangstellende gemeente-
lid. Veel jaren geleden schreef
ds. J. Douma zijn 'Jeremia, de
profeet'. In 1952 en 1956 kwam
van ds. H. Veldkamp uit diens
tweedelige serie over hetzelfde
bijbelboek. Nog steeds heel
lezenswaardig.
Beknopter en meditatie
ver is het recent verschenen
geschrift van ds. Visser. In 22
overdenkingen probeert hij de
grote lijn van Gods openbaring
door middel van Jeremia weer
te geven. Hij noemt hem in de
onderütel van zijn boek 'profeet
tussen gericht en genade'. Dat is
treffend aangeduid.
Jeremia werd geroepen om pre
diker van Gods gericht te zijn.
Wat heeft die man daaronder
geleden. Hoe hartstochtelijk was
zijn oproep tot bekering en hoe
klemmentl was zijn aankondi
ging van Gods oordelenJeremia
heeft zelf nog moeten zien hoe
die gerichten ook daadwerkelijk
over het ongehoorzame volk
kwamen. Tegelijkertijd werd hij
verwaardigd ook Gods genade
te prediken. Ds. Visser trekt in
zijn uideg de lijn van deze god
delijke ontferming tot op de
openbaring van Jezus Christus,
de Zaligmaker. Elk hoofdstukje
van dit leerzame boek eindigt
met gespreksvragen.
Ds. H. Visser, Jeremia, profeet tus
sen gericht en genade. Uitgeverij
Den Hertog, Houten. Gebonden.
144 pag. ISBN 90-331-2042-8.
Prijs €14,90.
De naam van dr. J.R. Beeke
werd deze weken in de ker
kelijke en zelfs landelijke pers
meermalen genoemd. Hij is
als rector en als hoogleraar
systematische theologie en
homiletiek verbonden aan het
Puritan Reformed Theologi
cal Seminary in Grand Rapids
(USA). Tevens dient Tiij de
Heritage Reformed Congre
gation in dezelfde stad. Afgelo
pen maand verzorgde hij een
aantal lezingen in ons land.
Hij schreef een groot aantal
boeken. Een daarvan is onlangs
in het Nederlands vertaald. De
titel: 'De wereld overwinnen'Het
betreft de bundeling van een
aantal lezingen over uiteenlo
pende onderwerpen, die ech
ter allemaal samenhangen met
de strijd van de christen die hij
in deze wereld te strijden heeft.
Hoe kan een christen staande
blijven, meer nog: hoe zal hij
het kwade kunnen overwin
nen door het goede? "Strijd de
goede strijd des geloofs!", zo
beveelt de apostel Paulus zijn
geestelijke zoon Timotheüs
aan. En aan de Efeziërs schrijft
hij: "Doet aan de gehele wapen
rusting Gods!" In dit boekje
noemt dr Beeke als wapens:
het geloof de vroomheid en
de heiligheid. De schrijver laat
zien dat de heihge Schrift en
- in dat spoor - de reformator
Calvijn deze weg wijzen. Een
groot aantal treffende citaten
van puriteinse schrijvers is in
de tekst verwerkt.
J.R. Beeke, De wereld overwinnen.
Uitgeverij De Groot Goudriaan te
Kampen. 175 pag. ISBN 90-61-
40993-9. Prijs 14,90.
De Willem de Zwijgerstichting
heeft zich tot doel gesteld de
verdieping en de versterking
van de reformatorische begin
selen in ons volksleven. Met
het oog daarop geeft zij peri
odiek kleine boekjes uit die de
boodschap van de Reformatie
uitdragen. De stichting is niet
verbonden aan enige kerk en/
of politieke partij.
Laatstelijk is prof dr. A. de
Reuver bereid gevonden een
boekje te schrijven over de
leer van het gebed, zoals ver
tolkt door Joh. Calvijn, de
I6'-eeuwse hervormer van
Geneve. "Venster op zijn vroom
heid", zo typeert hij de gebed
sleer van Calvijn. Aan de orde
komen onder meer: het gebed
als hand en band, de grond
van het gebed, de Geest en
het geloof, gebed en Gods vrij-
macht, enz.
Wie donateur van de stichting
is (minimaal 7 per jaar) ont
vangt twee boekjes per jaar.
Een lijst van nog aanwezige
boeken is bij de stichting ver
krijgbaar. Het adres en ver
dere gegevens van de Wllem
de Zijgerstichting zijn: postbus
40082, 7504 RB Enschedé (tel.
053-4311606). E-mail: wdzst(d
home.nl: internet: www.willem-
dezwijgerstichting.nl.
Dr. A. de Reuver, Calvijnsgebed-
sleer. Venster op zijn vroomheii.
Uitgave: Willem de Zwijgerstich
ting, Enschede. 47pag. ISBN 90-
7246-241-1. Prijs €4,30.
J.M.J. Kieviet
Gebr. de Waal BV Drukkerij
Langeweg 13
3245 KE Sommelsdijk
Postbus 27
algemeeii@gebr
3240 AA Middelharnis
Tel: (0187) 47 10 20
Fax; (0187) 4S 57 36
-dewaal.com
www.drukkerijdewaal.nl
Enkele honderden kinde
ren zitten op dit moment
opgesloten in gevange
nis- en voorarrestcellen
in Albanië. Sommigen van
hen moeten de tijd door
brengen tussen volwas
sen medegevangenen. Er
is geen rechtssysteem dat
bescherming biedt aan
kinderen die in aanraking
komen met politie en justi
tie. Jubilee Campaign vindt
dat hier een einde aan moet
komen en roept daarbij de
hulp in van Nederlandse
brievenschrijvers.
Ondanks de voortdurende
inspanning van de Albanese
overheid om een democratie
te realiseren, gegrond op het
respect voor de individuele
rechten en vrijheden, bestaat
er op dit moment nog steeds
geen wetgeving in Albanië die
de rechten van kinderen die in
aanraking komen met de wet
te beschermen. Per jaar komen
enkele honderden kinderen
in Albanië in aanraking met
politie in justitie. In voorarrest
zitten de kinderen zelfs tussen
de volwassen ge\angenen, met
alle mogelijke gevolgen van
dien: mishandeling, seksueel
misbruik.
Kinderen en jongeren zijn
overgeleverd aan de 'good
will' van de rechters, die voor
het overgrote deel nog steeds
geloven in het aanwenden van
harde straffen. Voor en na hun
veroordeling worden de kin
deren overgeleverd aan een
systeem dat veel van .•Mbanië's
verplichtingen onder de VN
Conventie voor de Rechten
van het Kind schendt.
De gevangenneming van een
kind zou alleen moeten wor
den aangewend als laatste
redmiddel, als geen andere
alternatieve maatregel meer
beschikbaar is. Er is een wets
voorstel gemaakt dat .Alba
nië in lijn zou moeten bren
gen met zowel internationale
als EU standaarden. Jubilee
Campaign Nederland is een
briefschrijfactie gestart die
de .Albanese overheid erop
aanspreekt om al de nodige
stappen te ondernemen zodat
deze voorgestelde wetgeving
op zeer korte termijn wordt
aangenomen en ingevoerd.
Kinderen hebben onze speci
ale aandacht en bescherming
nodig ongeacht de omstan
digheden, zo verklaart Jubilee
Campaign NL.
De eilandelij ke contactgroep
Jubilee Campaign op Schou-
wen-Duiveland zal tot begin
oktober actie voeren in de
kerken, groepen en clubs, een
ieder in eigen regio, en vraagt
voorbede voor de actie, voor
de Albanese regering en deze
kinderen in de knel.
Vanaf heden zijn voorbeeld
brieven beschikbaar via website
www.juhilepcampaign.nl door
te bellen naar 0228-597902,
of te mailen naar infoffljuhi-
leecampaign nl