Meer natuur
eiLrnMidmijmnsï-
K N R M ^^'■'*^y'^'"s
Kerk
diensten
ege
P)^LITIE
Fietsen langs historische
kerkgebouwen
EIIAI1DEI1-I1IEUW5
Studente zoekt
200 rokers
^i^^^g Actie tegen
poezen in
Dirksland
Samen zingen
in Ouddorp
Leven voor
Jezus Christus
EIIAtlDEll-lllEUWS
Meerdere thema's
Triple P
Aangehouden na
agressief rijdgedrag
Rijbewijs
ingevorderd
Drie gewonden bij
verkeersongeval
Arrestatie
na mishandeling
Acties Ingezonden:
Griend brengt Vis
binnen
Griend in actie voor
2 kajuitzeiljachten
i
Zondag 20 juli 2007
Vanaf 23 juli is er bij de
VW-kantoren in Ouddorp
en Middelharnis weer een
nieuwe fietsroute te koop.
Deze keer wordt u al fiet
send langs 16 historische
kerkgebouwen geleid van
Ouddorp tot aan Oolt-
gensplaat. Er zijn in totaal
3 verschillende routes te
fietsen, één van 25 en twee
van 42 kilometer.
Themaroute
PAGINA 2
VRIJDAG 20 JULI 2007
De participatie van de
Christenunie in het kabinet
blijft discussies oproepen. En
dat is maar goecl ooic, wil de
partij haar profiel bewaren. In
die discussies kwam de afge
lopen maanden in de media
soms de opvatting naar voren
dat de ChristenUnie zich min
der moest profileren op de
zogenaamde medisch-ethische
thema's en meer op duurzame
ontwikkeling, zowel in samen
levingsverhoudingen als voor
wat betreft milieu- en klimaat
beleid. Of de mensen die dan
aangehaald werden dat ook zo
als tegenstelling bedoeld heb
ben, is de vraag. Maar deze
stelling zou het in een meer
pragmatische politieke opstel
ling die de CU als regerings
partij in een coalitiekabinet nu
eenmaal noodzakelijkerwijze
zal innemen, het goed kunnen
(gaan) doen. En dat lijkt mij
niet wenselijk. Reden waarom
ik hierop wil ingaan en wil aan
geven waarom ik die stelling
onjuist vind.
Ten eerste omdat de CU
zichzelf nooit exclusief heeft
geprofileerd op die medisch-
ethische thema's als abortus,
euthanasie, embryo-onder
zoek, e.d.
Terecht merkt professor
R. Kuiper op in de recente
uitgave 'Frisse lucht' van het
wetenschappelijke instituut
van de CU dat de Christen-
Unie zich altijd heeft gericht
op vier hoofdthema's. Ten
eerste een sterke sociaal-cultu
rele oriëntatie waarin gezins-
arbeid, onderwijs en zorg een
belangrijke plaats innemen.
In de tweede plaats een eco
logische gerichtheid met aan
dacht voor behoud van aarde
en bescherming van milieu
en klimaat. In de derde plaats
de medisch-ethische thema's
waarin wordt opgekomen voor
de waardigheid van het leven
van mensen en de integriteit
van het lichaam. En ten vierde
is er altijd aandacht geweest
voor de eigen specifieke taak
van de overheid in de publieke
samenleving. Dit laatste punt is
eigenlijk een soort randvoor
waarde voor een goede uitvoe
ring van de eerste drie thema's.
Wanneer nu dan ook gezegd
wordt dat de aandacht voor
de medisch-ethische thema's
minder zou moeten worden
ten gunste van de ecologische
duurzaamheid, dan wordt in
feite het beeld geaccepteerd
dat met name de opponenten
van de ChristenUnie van deze
partij hebben willen geven.
Namelijk als een partij die
zich vooral druk maakt over
medisch-ethische thema's en
daarbij vooral zegt wat niet
mag. Ieder die serieus ken
nisneemt van de visie van de
ChristenUnie weet dat dit een
karikatuur is. AJs de CU nu zou
proberen die karikatuur 'recht
te zetten' door haar nadruk op
bescherming van het leven te
verminderen om zich meer als
partij van natuurbescherming
te profileren, dan bevestigt
men daarmee op een negaueve
wijze het 'gelijk' van de oppo
nenten. Het politieke risico
daarbij is dat andere partijen
de ChristenUnie dan wel willen
laten scoren op die ecologische
thema's - maar daar zijn nu
meerdere partijen voor, dus de
vraag is of de CU zich eenzijdig
daarop kan profileren - maar
op de thema's van bescher
ming van het leven verwachten
dat de CU accepteert dat haar
standpunten geen politieke
consequenties zullen hebben.
Laat de politiek kennelijk niet
te vermijden aanvaarding van
adoptie van kinderen door
homoparen in dit opzicht een
waarschuwing zijn. Er was toch
een kamermeerderheid voor,
dus de Tweede kamerfractie
van de CU kon haar stand
punt handhaven. Maar had ze
dat ook gedaan als dat tot de
val van het kabinet geleid zou
hebben (nog afgezien van de
vraag of dat dan de juiste poli
tieke keuze was geweest)? Of
had ze dan de coalitiepartners
op andere gedachten kunnen
brengen?
Kwaliteit van de
samenleving
In de tweede plaats merk
ik op dat de zogenaamde
medisch-ethische thema's in
feite niet alleen medisch-ethi
sche thema's zijn maar in bre
dere zin betrekking hebben op
de kwaliteit van de samenle
ving. De abortusproblematiek
gaat niet alleen over de vraag
of een dokter een ongeboren
kind mag doden. Het gaat ook
over de vraag of wij'als samen
leving vrouwen die ongewenst
zwanger zijn, willen ondersteu
nen en helpen om een kind ter
wereld te brengen waarvoor ze
zelfdenken niet te kunnen zor
gen. En het gaat in die proble
matiek ook om erkenning van
de waarde van het leven van
ieder individu dat tot de more
le gemeenschap van mensen
behoort, ongeacht levensfase
en vermogens.
Ook de euthanasieproble
matiek is breder dan alleen de
vraag of een dokter de dood
van een patiënt in de laatste
levensfase mag veroorzaken.
In die problematiek is ook
de vraag aan de orde naar de
verantwoordelijkheid van de
samenleving voor de zorg en
de kwaliteit van leven van haar
leden.
Abortus en euthanasie
betreffen dus niet alleen vragen
die spelen binnen de gezond
heidszorg in engere zin. Het
zijn kwesties waarin de morele
kwaliteit van de samenleving
en van samenlevingsverhou
dingen aan de orde is. Als op
die punten de verdediging van
het bestaan van mensen naar
de achtergrond verdwijnt, zal
dat ongetwijfeld gevolgen heb
ben voor de sociale kwaliteit
van de samenleving in bredere
zin. Mijns inziens is er zo een
geestelijk en moreel verband
tussen de aanvaarding van
abortus en de huidige jeugd-
en opvoedingsproblematiek.
Dat is niet een oorzakelijk ver
band op individueel vlak en
ook niet een verband dat zich
gemakkelijk proefondervin
delijk laat vaststellen. Maar
naar mijn overtuiging is er een
samenhang op het vlak van het
geestelijke en morele klimaat
in de cultuur dat beïnvloed
is door de aanvaarding en de
praktijk van abortus en wat
recenter ook van euthanasie.
Een argument voor legalise
ring van abortus was dat onge
wenste kinderen een slechte
jeugd, een slechte opvoeding
en een slecht leven krijgen. De
mogelijkheid van abortus zou
dus het aantal kinderen met
een ongelukkige jeugd ver
minderen. De werkelijkheid
is complexer. Juist de aan
vaarding van abortus maakt
dat kinderen meer ervaren
worden als een keuze. Maar
men wil die keuze dan ook
als gerechtvaardigd ervaren.
Dit betekent dat van kinderen
soms dingen verwacht worden
die ze niet kunnen. Het bete
kent ook dat in de ervaring
van velen kinderen er zijn ten
behoeve van ouders, in plaats
dat men beseft dat ouders
verantwoordelijkheid hebben
voor de kinderen die komen.
Kinderen zijn niet in de eerste
plaats gevolg van een keuze,
ook al zit achter de geboorte
tegenwoordig veelal ook een
keuze-element, maar zijn in
de eerste plaats geschenk en
vragen er ook om als zodanig
aanvaard te worden.
Bij de genoemde ontwikke
lingen gaat het niet om bewuste
beslissingen van mensen, maar
om processen die samenhan
gen met de aard van het men
selijke bestaan; met, zo men
wil, geestelijke en morele wet
matigheden van dat bestaan.
Hiermee wil tevens gezegd
zijn dat een grotere toegeef
lijkheid op die genoemde
medisch-ethische kwesties
ook de duurzaamheid van de
samenleving in sociaal opzicht
aantast. Een sterke profilering
op de sociale duurzaamheid
ten koste van de waardigheid
van het leven werkt dus op ter
mijn.niet.
Andersom zou er overigens
wel een verband kunnen zijn.
In de discussies over duurza
me ontwikkeling in ecologisch
opzicht wordt wel beweerd dat
de bevolkingsgroei het groot
ste probleem vormt voor een
in ecologisch opzicht duur
zame ontwikkeling. Een sterke
nadruk op duurzaamheid in
ecologisch opzicht kan dus lei
den tot de bevordering van een
bevolkingspolitiek waarin oolcf
abortus provocatus een plaats
kan krijgen.
Dit leidt tot de derde reden
PROF. DR. IR. H. JOCHEMSEN
waarom ik de bovengenoemd
stelling over de CU opstelling
onjuist vind. In de discussies
over duurzaamheid wordt
vaak verwezen naar het zoge
naamde triple P principe. Dit
\erwijst naar de gedachte dat
in de ontwikkeling gelijkwaar
dig aandacht gegeven moeten
worden aan profit, planet en
people. Daarbij staat profit voor
economische groei, planet voor
ecologische duurzaamheid en
people voor sociale duurzaam
heid, voor het belang van men
sen. Het is duidelijk dat deze
drie ten nauwste samenhan
gen en dat er een evenwichtige
ontwikkeling aan alle drie aan
dacht dient te geven. ledere
eenzijdige nadruk op een van
deze drie P's tast op termijn
ook diezelfde F aan. Ik geef
enkele voorbeelden. Eenzijdige
nadruk op economische groei,
ongeacht mensen en milieu,
leidt tot hoge milieukosten en
als men het milieu niet spaart,
tot verlies aan (gezonde) men
sen en arbeidskrachten die ook
de economische groei onder
mijnen. Eenzijdige nadruk op
sociale verhoudingen en men
selijk comfort laat de economi
sche en ecologische basis daar
voor wegzakken. Als armoede
daarvan het gevolg is, dan gaat
het ook met die menselijke ver
houdingen niet goed. Eenzijdi
ge aandacht voor bescherming
van de natuur kan bedreigend
worden voor (ongeboren) men
sen (zie boven). Overigens is
de natuur, de schepping, er in
onze westerse cultuur de laat
ste decennia feitelijk bekaaid
afgekomen, ondanks alle aan
dacht die bepaalde groepen
ervoor vroegen. Dus dat er de
laatste tijd breder in de samen
leving en in de wereld politiek
meer aandacht voor is, valt toe
te juichen. Maar dat moet niet
leiden tot eenzijdige en onge
nuanceerde aandacht.
De CU heeft in mijn waar
neming altijd geprobeerd een
evenwichtige integrale politiek
voor te staan. Wat mij betreft
moet die partij dat blijven
doen. Waarbij het aan iedere
burger is om zelf te beoordelen
in hoeverre men het daarrnee
eens is, dan wel die poging
geslaagd vindt.
OOLTGENSPLAVT - Politie
mensen van district de eilanden
hebben dinsdagmiddag een
35-jarige man uit Helmond,
die vanwege zijn rijgedrag
opviel. Zo reed hij 120 km/h
waar 60 km/h is toegestaan en
haalde hij in over een doorge
trokken streep. Op de Bosweg
werd hij staande gehouden.
Hier bleek dat hij de auto voor
een proefrit geleend had van
een garagebedrijf Het rijbe
wijs van de automobilist werd
ingenomen. Voor het inhalen
over een doorgetrokken streep
kreeg hij een bekeuring (130
euro).
GOEDEREEDE - Personeel
van de Verkeerspolitie heeft
woensdagavond het rijbewijs
van een 29-jarige motorrijder
uit Goedereede ingevorderd.
De man reed op de N57 156
km/uur, waar 100 is toegestaan.
Poliüemensen hielden de man
staande en vorderden zijn rij
bewijs in.
HELLEVOETSLUIS - Woens
dagmiddag zijn drie mensen
gewond geraakt na een aanrij
ding tussen twee personenau
to's op de Van Leeuwenhoek
weg. Vermoedelijk als gevolg
van een voorrangskwestie
ontstond op de kruising een
aanrijding tussen een auto
bestuurd door een 36-jarige
automobiliste uit Ouddorp
en een auto met een 53-jarige
automobilist uit Hellevoetsluis
en een 39-jarige passagier uit
Hellevoetsluis. De twee Hel-
levoeters liepen licht letsel op.
Zij werden ter plaatse behan
deld aan hun verwondingen.
De bestuurster uit Ouddorp is
door de brandweer uit de auto
Christelijk streekbiad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eiianden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommeisdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag
Siuitingstermijn 2ai<eiiji<e advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Siuitingstermijn overlijdensbericliten:
dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359
REDACTIE
hoofdredacteur: J. Villerlus, tel. (0187)471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schrlftelilk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Middelharnis 342001108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
bevrijd en met vermoedelijk
zwaar nekletsel per ambulance
overgebracht naar het Erasmus
MC in Rotterdam. De Techni
sche Ongevallendienst van de
Verkeerspolitie stelt een nader
onderzoek in naar de exacte
toedracht van de aanrijding.
De weg is enige tijd afgezet
geweest in verband met spo
renonderzoek en opruimwerk-
zaamheden in verband met
gelekte benzine.
MIDDELHARNIS-Politieper-
soneel van het district De Eilan
den heeft woensdagavond een
18-jarige man uit Ridderkerk
gearresteerd voor mishande
ling. De man wordt ervan ver
dacht zijn oom, een 46-jarige
man uit Middelharnis, te heb
ben geslagen met een gummi
knuppel. Dit gebeurde na een
onenigheid op de Westelijke
Achterweg. Gealarmeerd poli
tiepersoneel stelde een onder
zoek in en hield de verdachte
in zijn woning aan.
Onder leiding van Winnie
Gebhardt - universitair hoofd
docent klinische, gezondheids
en neuropsychologie aan
de Universiteit Leiden - is
een psychologiestudente een
onderzoek naar stoppen en
minderen met roken gestart.
Deelnemers aan dit onderzoek
worden gevraagd een week te
stoppen of te minderen met
roken. Daarbij vullen zij drie
(internet)vragenlijsten in,
waarin iedere deelnemer een
manier krijgt aangereikt om
de stop- of minderpoging zo
goed mogelijk vol te houden.
Voor het onderzoek is het ech
ter geen probleem wanneer dit
niet (helemaal) lukt. Als dank
voor de deelname worden
tien cadeaubonnen van 50
verloot. Voor aanmelding en
informatie kunnen belangstel
lenden terecht bij Henriëtte
van Ek via h.a.e.van.ek®umail.
leidenuniv.nl.
Maandag 16 juli om 20.25 uur
werd debemanningvandered-
dingboot Griend van KNRM
Station Ouddorp gealarmeerd
door het Kustwacht Centrum
Den Helder voor een bootje
met motorproblemen op de
Grevelingen. Volgens de Kust-
wachtpost Ouddorp ging het
om een motorkruiser met
motorstoring in de omgeving
van de Veermansplaat in de
Grevelingen. Met de Griend
werd uitgevaren naar de opge
geven locatie, waar het bootje
van 5,8 meter lengte, met
aan boord 4 personen en een
hond, werd aangetroffen. Een
breuk in de brandstofleiding
bleek de oorzaak van de pro
blemen en kon niet direct ver
holpen worden. Daarom werd
besloten het scheepje naar de
haven van Bruinisse te slepen,
waarvandaan het ook vertrok
ken was.
Woensdag 18 juli 2007 om
14.25 uur werd de bemanning
van de reddingboot Griend
van KNRM Station Ouddorp
gealarmeerd door het Kust
wacht Centrum Den Helder
voor de melding 'vaartuig in
de problemen' op de Greve
lingen. Volgens Kustwacht-
post Ouddorp betrof het een
kajuitjacht dat gestrand was in
de omgeving van de boei SP3.
Met de Griend werd ter plaatse
gegaan. Het bleek te gaan om
het kajuitjacht Spetter, van 9,6
meter lengte en met 3 perso
nen aan boord. Het schip werd
op sleep genomen en naar die
per water getrokken. Het had
geen schade opgelopen en kon
op eigen kracht haar weg ver
volgen.
Om 16.45 uur kwam weer een
melding van het Kustwacht
Centrum. Het bleek te gaan
om een kajuitzeiljacht dat in
de omgeving van de SP28 op
de Grevelingen aan de grond
Naar aanleiding van de ver
dwijning van poezen en kat
ten uit Dirksland, zijn wij een
actiecomité gestart. Bent u in
de afgelopen 2 a 3 jaar ook een
of meerdere poezen op onver
klaarbare wijze kwijt geraakt?
Woont u in Dirksland en is uw
kat niet door een verkeerson
geluk om het leven gekomen?
Is de poes of kat wel terug
gevonclen, maar pas na lange
tijd en op een zeer vreemde
plaats? In samenwerking met
de politie zijn wij op zoek naar
uw verhaal.
De bedoeling is om in kaart te
brengen over hoeveel poezen
en of katten het gaat en welke
mensen er slachtoffer zijn van
deze gruweldaad.
U kunt uw verhaal telefonisch
kwijt aan Wilma Robijn of Kon-
nie Grinwis: Telefoonnummer
0187-603245 (Wilma) of 0187-
601717 (Konnie). Natuurlijk
kunt u uw ervaringen ook naar
ons mailen: s.robijn(Schello.nl
(Wilma)- of konniegrinwis(ö3
chello.nl (Konnie).
OUDDORP - Morgen, zater
dag 21 juli is het weer tijd om
samen te zingen in het kerk
gebouw van de Doopsgezinde
Gemeente aan de Dorpstien-
den in Ouddorp. Van half 8
tot half 9 is een ieder van harte
welkom.
zat. Met de Griend werd het
scheepje, de Ott van 6,3 meter
lente en met 3 personen aan
boord naar dieper water
gesleept. Het had geen schade
opgelopen en kon op eigen
kracht haar weg vervolgen.
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur
ds. J. D. Heikamp, Stap
horsten 11.00 en 18.30 uur
ds. P. de Vries, Waarder.
Eben-Haëzer: 9.00 uur ds. P.
de Vries, Waarder en 18.30
uur ds. J. D. Heikamp,
Staphorst. Woensdag 25
juli, Dorpskerk: 19.30 uur
ds. P. de Vries, Waarder
- Herv. Gem. Locatie mfg
Dorpstienden: 9.45 uur ds.
R. D. Kwint, Sirjansland en
18.00 uur kand. J. C. Breu-
gem. Delft - Geref. Kerk
9.00 en 10.30 uur de heer
C. B, van Beek en 18.30
uur ds. L. J Lingen - Gen
Gem. 9.30 en 18.30 uur
ds. P. Blok - Doopsgezinde
Gem. 9.30 uur pastor G. J.
Kroon en 18.30 uur ds. H.
van Dam.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. E.
de Mots - Hersteld Herv.
Gem. 9.00, 10.45, 17.00
en 18.45 uur ds. J. W. van
Estrik.
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Blom, Rid
derkerk en 17.00 uur ds.
R. D. Kwint, Sirjansland
- Hersteld Herv. Gem.
10.00 en 18.30 uur ds. C.
Oorschot - Geref. Kerk
10.00 uur ds. L. C. van der
Eijk en 18.30 uur de heer
A. Bijl.
MELISSANT -' Hersteld
Herv. Gem. 11.00 uur ds.
Y. R. Bijl, Gouda en 18.00
uur ds. H. Lassche, Oud
dorp - Geref. Kerk 9.30
uur ds. E. J. Veldman -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G. van Meije-
ren en 18.00 uur ds. D.
Dekker, Oudewater - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. J. Schipper - Zieken
huis: 14.30 uur de heer A.
Dubbeld.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. W. Arkeraats,
Werkendam en 18.00 uur
ds.J. Maas-Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. A. van
Wijk en 16.00 uur ds. D.
Zoet, Ouderkerk aan den
IJssel - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. O. J.
V. d. Ploeg, Capelle a/d IJs
sel en IS.OOuurds. Th. W.
H. van der Heijden - Luk-
askapel HDG 10.30 uur
ds. T. W. van Bennekom
- Hersteld Herv. Gem.
9.30 en 16.15 uur ds. J. C.
den Toom, IJsselmuiden
- Exodus 10.00 uur ds. R.
Steenstra - Remonstrantse
Gem. geen dienst - CAMA
Gem. 10.00 uur de heer R.
Visser.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. M. A.
Kuijt, Huizen en 18.00 uur
ds. H. Harkema - Geref.
Kerk 9.30 uur ds. B. Rid
der en 17.00 uur da. S.
van Meggelen - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur lees
dienst - Chr. Geref. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. A. A.
Egas - Geref. Kerk (Vrijge
maakt) 9.30 en 17.00 uur
leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. J. Maas
en 18.00 uur ds.J. Willem-
sen - Hersteld Herv. Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. D.
Zoet, Ouderkerk aan dèn
IJssel - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
lO.OOuurds. H.G. van der
Ziel en 18.00 uur ds. P. de
Jager, Huizen - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en
15.00 uur ds. C. de Jongste
- Beréa Gem. 10.00 uur de
heer P. Schaeffer.
STAD a/h HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 uur
kand. Th. Doornebal, Ben
schop en 18.00 uur kand.
A. P. Cammeraat, Polsbroek
- Geref. Kerk 10.00 uur
de heer K. Baas en 18.30
uur ds. I. J. Bijlsma - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. C.
Doorneweerd - Geref.
Kerk 10.00 en 18.00 uur
ds. Th. de Kok.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. J. Kool-
en, IJsselstein en 18.00 uur
ds. H. G. van der Ziel -
Hersteld Herv. Gem. 9.00
uur kand. B. D. Bouman,
Poortvliet en 14.00 uur ds.
D. Zoet, Ouderkerk aan
den IJssel - Geref. Kerk
9.30 uur de heer Van Geest
en 18.00 uur de heer K.
Baas - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. C. Mesu,
Nw. en St. Joosland.
"Ah leem in de handen van de Pot
tenbakker ben ik een klomp zonder
vorm en ontdaan van alle goed.
Maar de Heere kan spreken en het
zal gevormd worden. Hij gebiedt en
het is er O wonderlijke liefde! Een
monument van genade en een vat
om Zijn lof te vertellen. Dit boze
en ondankbare hart heb ik verloren
wanneer ik zie dat, al is het dat ik
zo'n hart in mij omdraag, God niet
zou kunnen toelaten dat het enige
kracht doet. Ik kan dan ook op geen
enkele wijze hierop blijven staren,
maar alleen de toevlucht nemen tot
Zijn belofte dat Hij de dingen roept
alsof zij waren. Daarom zijn de
verborgenheden van de Heere voor
ons. Wonderlijk zijn Zijn werken,
o mijn God, en mijn ziel weet dit
recht wel. Zijn kracht vertoont zich
ook in de zichtbare dingen die Hij
gemaakt heeft, maar Zijn wijsheid
en liefde zijn als een verborgen
schat in de ziel van de mens en zij
worden door niemand gekend tot
dat zij ervaren worden."
Deze belijdenis is geschreven
door Selina, gravin van Hun
tingdon. Het is in het midden
van de achttiende eeuw. Enkele
jaren tevoren had er een grote
verandering in het leven van
lady Selina plaats gevonden. Ze
maakte deel uit-van de hogere
adellijke kringen in Enge
land. Er waren contacten met
de koninklijke famihe en men
nam volop deel aan het cultu
rele leven van die dagen. Toch
bleef haar hart leeg. Godsdien
stig was ze wel maar ze miste de
diepgang van het leven met de
Heere. Totdat haar schoonzus
ter lady Margaret haar vertelde
hoe de Heere met Zijn genade
in haar leven was gekomen.
Het werd ook nood bij Selina.
Gods genade en de gerechtig
heid van Christus werden ook
haar deel. Het was in die dagen
dat ze schreef: "Ik voel iedere
dag dat er geen vermaak is te
vinden in deze wereld, dat te
vergelijken is met de overtui
ging van godvrezende zielen.
Dat wekt mijn hart boven alle
aardse dingen op."
Selina, gravin van Hunting
don, is van grote betekenis
geworden voor de godsdien
stige opwekking in Engeland
en Schotland. De gebroeders
Wesley alsmede de bekende
George Whitefield waren haar
geestelijke vaders en vrienden.
De Heere heeft deze vrouw
met haar vele gaven en talen
ten gebruikt, niet om zelf het
Woord te prediken, maar om
Zijn dienaren te ondersteunen
en te bemoedigen. In geeste
lijk opzicht, maar niet minder
in stoffelijke zin. Ze had veel
contacten met de landadel en
met het koninklijke hof Al die
relaties gebruikte ze om de
zaak van Gods Koninkrijk te
ondersteunen en uit te bou
wen. Haar biograaf uit 1840
schreef over haar: "Een grote
wolk van getuigen was gereed
om vast te stellen dat vanaf de
eerste kennismaking met de
waarheden van het Evangelie,
de eerbiedwaardige en uitver
koren gravin van Hunting-
dom voortging door elke fase
van haar pelgrimsreis om haar
hoge roeping waardig, toe te
nemen in genade en de leer
van God haar Zaligmaker in
alle dingen te verheerlijken."
Enkele jaren geleden versche
nen in onze taal de boeken over
de 19''-eeuwse Mary Winslow,
de nalatenschap uit haar
brieven en dagboeknoüties.
Selina, gravin van Hunting
don, leefde een eeuw eerder,
namelijk van 1707 tot 1791.
Beiden waren godvrezende
vrouwen in het Engeland van
hun dagen die daarvan ook
getuigenis gaven. Over Selina
is vorige maand nu ook een
boek verschenen dat inzicht
geeft in haar weg en in haar
geestelijk leven. De heer L.J.
van Valen is de samensteller
van deze biografie. Hij heeft
vooral gebruik gemaakt van
haar vele brieven en van ande
re nagelaten geschriften.
De tijd waarin Selina leefde was
aan de ene zijde een arme tijd
in geestelijk opzicht. Engeland
verkeerde in een diepe gees
telijke duisternis. Maar tegelij
kertijd was het de tijd waarin
de Heilige Geest krachtig
begon te werken. Dit boek legt
er getuigenis van af. The Great
Awakening beperkte zich niet
tot Amerika. Maar ook in Wales
en in de andere delen van het
Britse eiland ontwaakten velen.
Het gebeurde niet weinig
keren dat onder de prediking
een buitengewone openbaring
van de genade en de kracht
van de Heilige Geest merk
baar werd. Velen gingen roe
pen tot de Heere. En de Heere
hoorde.Predikers die daartoe
het instrument werden, waren
onder anderen Griffith Jones
en Daniel Rowland.
Lady Huntingdon, George
Whitefield en vele anderen die
bij de opwekkingen betrokken
waren, tileven de Anglicaanse
kerk van Engeland, de kerk van
hun vaderen, trouw. Maar tege
lijkertijd schroomde Selina niet
om geldelijke steun te verlenen
voor de bouw van chapels, dat
wil zeggen preekkerken vooi;
groepen die zich buiten de kerk
van Engeland organiseerden.
Waar het de Lady ten diepste
om begonnen was, komen we te
weten uit een van haar brieven,
gericht tot de ernstig zieke Hen
ry Venn, hulpprediker in Clap-
ham: "O mijn vriend, wij kunnen
geen verzoening bewerken met de
geschonden wet van God. Wij heb
ben geen innerlijke heiligheid van
onszelf. De Heere Jezus Christus is
de 'Heere van onze gerechtigheid.
Klem u toch niet vast aan allerlei
armzalige dingen, want dat zijn
loutere spinnenwebben vanfarizese
trots, maar zie op Hem die een vol
maakte gerechtigheid voor Zijn volk
heeft aangebracht. U vindt het een
harde zaak om naakt en ellendig tot
Christus te komen. Om ontdaan van
elke aanbeveling, niet anders dan
vanuit een ellendige goddeloosheid,
de rijkdommen van verlossende
genade vanuit de uitgestrekte hand
van Immanuël te ontvangen. Als u
wilt komen, moet u zo komen en als
de moordenaar aan het kruis moet
de roep van uw hart zijn: "Heere,
gedenk mijner.Er zijn geen voor
waarden. Christus en Christus
alleen is de enige Middelaar tussen
God en zondige mensen.
De heer Van Valen heeft al veel
publicaties op kerkhistorisch
terrein op zijn naam staan. Ik
ben hem dankbaar voor dit
nieuwe boek.
N.a.v.: L.J. van Valen, Leven
voor Jezus Christus. Seli
na, gravin van Hunting
don. Uitgeverij De Groot
Goudriaan te Kampen.
Hard cover 250 pag.
ISBN 90-6140-962-5.
Prijs 24,90.
J.M.J. Kieviet
Het bijzondere aan deze route is
dat een aantal kerken op gezette
tijden hun deuren openen voor
geïnteresseerde fietsers. In de
route is een aparte flyer opge
nomen, waarop de dagen en
tijden vermeld staan. Op deze
dagen zijn er mensen aanwezig
om u het een en ander over de
kerk te vertellen. Een uitge
lezen kans dus om enkele van
deze markante gebouwen eens
te bezoeken. De flyer zal elk jaar
worden geactualiseerd.
Van de 16 kerken, die in de
route zijn opgenomen, is een
korte beschrijving opgenomen.
Deze informatie is aangeleverd
door Jan Both, streekarchiva
ris van Goeree-Overflakkee.
Opvallende kenmerken, Zoals
een bijzonder glas-in-lood
raam, een typische bouw of
belangrijke gebeurtenis in de
geschiedenis van de kerk pas
seren kort dte revue.
De Kerkenroute is de vijfde
themaroute die inmiddels is
uitgebracht. Bij de VW-kan
toren is naast de overzichtkaart
van het fietsroutenetwerk
tevens de Boerderijenroute,
Akkerrandenroute, Tulpen
en Molenroute te koop. Door
middel van de themaroutes
willen we laten zien wat onze
regio allemaal te bieden heeft
op het gebied van onder ande
re recreatie, cultuur, natuur en
landbouw. In de loop van dit
jaar volgen er nog meer thema
routes. In totaal worden er 10
routes uitgebracht. Dit project
wordt mede mogelijk gemaakt
door een financiële bijdrage
van de Europese Unie, Leader
Netwerk Nederland, het ISGO
namens de regio en de inzet
van vele vrijwilligers.