Meer natuur eiLrnMidmijmnsï- K N R M ^^'■'*^y'^'"s Kerk diensten ege P)^LITIE Fietsen langs historische kerkgebouwen EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Studente zoekt 200 rokers ^i^^^g Actie tegen poezen in Dirksland Samen zingen in Ouddorp Leven voor Jezus Christus EIIAtlDEll-lllEUWS Meerdere thema's Triple P Aangehouden na agressief rijdgedrag Rijbewijs ingevorderd Drie gewonden bij verkeersongeval Arrestatie na mishandeling Acties Ingezonden: Griend brengt Vis binnen Griend in actie voor 2 kajuitzeiljachten i Zondag 20 juli 2007 Vanaf 23 juli is er bij de VW-kantoren in Ouddorp en Middelharnis weer een nieuwe fietsroute te koop. Deze keer wordt u al fiet send langs 16 historische kerkgebouwen geleid van Ouddorp tot aan Oolt- gensplaat. Er zijn in totaal 3 verschillende routes te fietsen, één van 25 en twee van 42 kilometer. Themaroute PAGINA 2 VRIJDAG 20 JULI 2007 De participatie van de Christenunie in het kabinet blijft discussies oproepen. En dat is maar goecl ooic, wil de partij haar profiel bewaren. In die discussies kwam de afge lopen maanden in de media soms de opvatting naar voren dat de ChristenUnie zich min der moest profileren op de zogenaamde medisch-ethische thema's en meer op duurzame ontwikkeling, zowel in samen levingsverhoudingen als voor wat betreft milieu- en klimaat beleid. Of de mensen die dan aangehaald werden dat ook zo als tegenstelling bedoeld heb ben, is de vraag. Maar deze stelling zou het in een meer pragmatische politieke opstel ling die de CU als regerings partij in een coalitiekabinet nu eenmaal noodzakelijkerwijze zal innemen, het goed kunnen (gaan) doen. En dat lijkt mij niet wenselijk. Reden waarom ik hierop wil ingaan en wil aan geven waarom ik die stelling onjuist vind. Ten eerste omdat de CU zichzelf nooit exclusief heeft geprofileerd op die medisch- ethische thema's als abortus, euthanasie, embryo-onder zoek, e.d. Terecht merkt professor R. Kuiper op in de recente uitgave 'Frisse lucht' van het wetenschappelijke instituut van de CU dat de Christen- Unie zich altijd heeft gericht op vier hoofdthema's. Ten eerste een sterke sociaal-cultu rele oriëntatie waarin gezins- arbeid, onderwijs en zorg een belangrijke plaats innemen. In de tweede plaats een eco logische gerichtheid met aan dacht voor behoud van aarde en bescherming van milieu en klimaat. In de derde plaats de medisch-ethische thema's waarin wordt opgekomen voor de waardigheid van het leven van mensen en de integriteit van het lichaam. En ten vierde is er altijd aandacht geweest voor de eigen specifieke taak van de overheid in de publieke samenleving. Dit laatste punt is eigenlijk een soort randvoor waarde voor een goede uitvoe ring van de eerste drie thema's. Wanneer nu dan ook gezegd wordt dat de aandacht voor de medisch-ethische thema's minder zou moeten worden ten gunste van de ecologische duurzaamheid, dan wordt in feite het beeld geaccepteerd dat met name de opponenten van de ChristenUnie van deze partij hebben willen geven. Namelijk als een partij die zich vooral druk maakt over medisch-ethische thema's en daarbij vooral zegt wat niet mag. Ieder die serieus ken nisneemt van de visie van de ChristenUnie weet dat dit een karikatuur is. AJs de CU nu zou proberen die karikatuur 'recht te zetten' door haar nadruk op bescherming van het leven te verminderen om zich meer als partij van natuurbescherming te profileren, dan bevestigt men daarmee op een negaueve wijze het 'gelijk' van de oppo nenten. Het politieke risico daarbij is dat andere partijen de ChristenUnie dan wel willen laten scoren op die ecologische thema's - maar daar zijn nu meerdere partijen voor, dus de vraag is of de CU zich eenzijdig daarop kan profileren - maar op de thema's van bescher ming van het leven verwachten dat de CU accepteert dat haar standpunten geen politieke consequenties zullen hebben. Laat de politiek kennelijk niet te vermijden aanvaarding van adoptie van kinderen door homoparen in dit opzicht een waarschuwing zijn. Er was toch een kamermeerderheid voor, dus de Tweede kamerfractie van de CU kon haar stand punt handhaven. Maar had ze dat ook gedaan als dat tot de val van het kabinet geleid zou hebben (nog afgezien van de vraag of dat dan de juiste poli tieke keuze was geweest)? Of had ze dan de coalitiepartners op andere gedachten kunnen brengen? Kwaliteit van de samenleving In de tweede plaats merk ik op dat de zogenaamde medisch-ethische thema's in feite niet alleen medisch-ethi sche thema's zijn maar in bre dere zin betrekking hebben op de kwaliteit van de samenle ving. De abortusproblematiek gaat niet alleen over de vraag of een dokter een ongeboren kind mag doden. Het gaat ook over de vraag of wij'als samen leving vrouwen die ongewenst zwanger zijn, willen ondersteu nen en helpen om een kind ter wereld te brengen waarvoor ze zelfdenken niet te kunnen zor gen. En het gaat in die proble matiek ook om erkenning van de waarde van het leven van ieder individu dat tot de more le gemeenschap van mensen behoort, ongeacht levensfase en vermogens. Ook de euthanasieproble matiek is breder dan alleen de vraag of een dokter de dood van een patiënt in de laatste levensfase mag veroorzaken. In die problematiek is ook de vraag aan de orde naar de verantwoordelijkheid van de samenleving voor de zorg en de kwaliteit van leven van haar leden. Abortus en euthanasie betreffen dus niet alleen vragen die spelen binnen de gezond heidszorg in engere zin. Het zijn kwesties waarin de morele kwaliteit van de samenleving en van samenlevingsverhou dingen aan de orde is. Als op die punten de verdediging van het bestaan van mensen naar de achtergrond verdwijnt, zal dat ongetwijfeld gevolgen heb ben voor de sociale kwaliteit van de samenleving in bredere zin. Mijns inziens is er zo een geestelijk en moreel verband tussen de aanvaarding van abortus en de huidige jeugd- en opvoedingsproblematiek. Dat is niet een oorzakelijk ver band op individueel vlak en ook niet een verband dat zich gemakkelijk proefondervin delijk laat vaststellen. Maar naar mijn overtuiging is er een samenhang op het vlak van het geestelijke en morele klimaat in de cultuur dat beïnvloed is door de aanvaarding en de praktijk van abortus en wat recenter ook van euthanasie. Een argument voor legalise ring van abortus was dat onge wenste kinderen een slechte jeugd, een slechte opvoeding en een slecht leven krijgen. De mogelijkheid van abortus zou dus het aantal kinderen met een ongelukkige jeugd ver minderen. De werkelijkheid is complexer. Juist de aan vaarding van abortus maakt dat kinderen meer ervaren worden als een keuze. Maar men wil die keuze dan ook als gerechtvaardigd ervaren. Dit betekent dat van kinderen soms dingen verwacht worden die ze niet kunnen. Het bete kent ook dat in de ervaring van velen kinderen er zijn ten behoeve van ouders, in plaats dat men beseft dat ouders verantwoordelijkheid hebben voor de kinderen die komen. Kinderen zijn niet in de eerste plaats gevolg van een keuze, ook al zit achter de geboorte tegenwoordig veelal ook een keuze-element, maar zijn in de eerste plaats geschenk en vragen er ook om als zodanig aanvaard te worden. Bij de genoemde ontwikke lingen gaat het niet om bewuste beslissingen van mensen, maar om processen die samenhan gen met de aard van het men selijke bestaan; met, zo men wil, geestelijke en morele wet matigheden van dat bestaan. Hiermee wil tevens gezegd zijn dat een grotere toegeef lijkheid op die genoemde medisch-ethische kwesties ook de duurzaamheid van de samenleving in sociaal opzicht aantast. Een sterke profilering op de sociale duurzaamheid ten koste van de waardigheid van het leven werkt dus op ter mijn.niet. Andersom zou er overigens wel een verband kunnen zijn. In de discussies over duurza me ontwikkeling in ecologisch opzicht wordt wel beweerd dat de bevolkingsgroei het groot ste probleem vormt voor een in ecologisch opzicht duur zame ontwikkeling. Een sterke nadruk op duurzaamheid in ecologisch opzicht kan dus lei den tot de bevordering van een bevolkingspolitiek waarin oolcf abortus provocatus een plaats kan krijgen. Dit leidt tot de derde reden PROF. DR. IR. H. JOCHEMSEN waarom ik de bovengenoemd stelling over de CU opstelling onjuist vind. In de discussies over duurzaamheid wordt vaak verwezen naar het zoge naamde triple P principe. Dit \erwijst naar de gedachte dat in de ontwikkeling gelijkwaar dig aandacht gegeven moeten worden aan profit, planet en people. Daarbij staat profit voor economische groei, planet voor ecologische duurzaamheid en people voor sociale duurzaam heid, voor het belang van men sen. Het is duidelijk dat deze drie ten nauwste samenhan gen en dat er een evenwichtige ontwikkeling aan alle drie aan dacht dient te geven. ledere eenzijdige nadruk op een van deze drie P's tast op termijn ook diezelfde F aan. Ik geef enkele voorbeelden. Eenzijdige nadruk op economische groei, ongeacht mensen en milieu, leidt tot hoge milieukosten en als men het milieu niet spaart, tot verlies aan (gezonde) men sen en arbeidskrachten die ook de economische groei onder mijnen. Eenzijdige nadruk op sociale verhoudingen en men selijk comfort laat de economi sche en ecologische basis daar voor wegzakken. Als armoede daarvan het gevolg is, dan gaat het ook met die menselijke ver houdingen niet goed. Eenzijdi ge aandacht voor bescherming van de natuur kan bedreigend worden voor (ongeboren) men sen (zie boven). Overigens is de natuur, de schepping, er in onze westerse cultuur de laat ste decennia feitelijk bekaaid afgekomen, ondanks alle aan dacht die bepaalde groepen ervoor vroegen. Dus dat er de laatste tijd breder in de samen leving en in de wereld politiek meer aandacht voor is, valt toe te juichen. Maar dat moet niet leiden tot eenzijdige en onge nuanceerde aandacht. De CU heeft in mijn waar neming altijd geprobeerd een evenwichtige integrale politiek voor te staan. Wat mij betreft moet die partij dat blijven doen. Waarbij het aan iedere burger is om zelf te beoordelen in hoeverre men het daarrnee eens is, dan wel die poging geslaagd vindt. OOLTGENSPLAVT - Politie mensen van district de eilanden hebben dinsdagmiddag een 35-jarige man uit Helmond, die vanwege zijn rijgedrag opviel. Zo reed hij 120 km/h waar 60 km/h is toegestaan en haalde hij in over een doorge trokken streep. Op de Bosweg werd hij staande gehouden. Hier bleek dat hij de auto voor een proefrit geleend had van een garagebedrijf Het rijbe wijs van de automobilist werd ingenomen. Voor het inhalen over een doorgetrokken streep kreeg hij een bekeuring (130 euro). GOEDEREEDE - Personeel van de Verkeerspolitie heeft woensdagavond het rijbewijs van een 29-jarige motorrijder uit Goedereede ingevorderd. De man reed op de N57 156 km/uur, waar 100 is toegestaan. Poliüemensen hielden de man staande en vorderden zijn rij bewijs in. HELLEVOETSLUIS - Woens dagmiddag zijn drie mensen gewond geraakt na een aanrij ding tussen twee personenau to's op de Van Leeuwenhoek weg. Vermoedelijk als gevolg van een voorrangskwestie ontstond op de kruising een aanrijding tussen een auto bestuurd door een 36-jarige automobiliste uit Ouddorp en een auto met een 53-jarige automobilist uit Hellevoetsluis en een 39-jarige passagier uit Hellevoetsluis. De twee Hel- levoeters liepen licht letsel op. Zij werden ter plaatse behan deld aan hun verwondingen. De bestuurster uit Ouddorp is door de brandweer uit de auto Christelijk streekbiad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eiianden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommeisdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Siuitingstermijn 2ai<eiiji<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Siuitingstermijn overlijdensbericliten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerlus, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schrlftelilk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Middelharnis 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). bevrijd en met vermoedelijk zwaar nekletsel per ambulance overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam. De Techni sche Ongevallendienst van de Verkeerspolitie stelt een nader onderzoek in naar de exacte toedracht van de aanrijding. De weg is enige tijd afgezet geweest in verband met spo renonderzoek en opruimwerk- zaamheden in verband met gelekte benzine. MIDDELHARNIS-Politieper- soneel van het district De Eilan den heeft woensdagavond een 18-jarige man uit Ridderkerk gearresteerd voor mishande ling. De man wordt ervan ver dacht zijn oom, een 46-jarige man uit Middelharnis, te heb ben geslagen met een gummi knuppel. Dit gebeurde na een onenigheid op de Westelijke Achterweg. Gealarmeerd poli tiepersoneel stelde een onder zoek in en hield de verdachte in zijn woning aan. Onder leiding van Winnie Gebhardt - universitair hoofd docent klinische, gezondheids en neuropsychologie aan de Universiteit Leiden - is een psychologiestudente een onderzoek naar stoppen en minderen met roken gestart. Deelnemers aan dit onderzoek worden gevraagd een week te stoppen of te minderen met roken. Daarbij vullen zij drie (internet)vragenlijsten in, waarin iedere deelnemer een manier krijgt aangereikt om de stop- of minderpoging zo goed mogelijk vol te houden. Voor het onderzoek is het ech ter geen probleem wanneer dit niet (helemaal) lukt. Als dank voor de deelname worden tien cadeaubonnen van 50 verloot. Voor aanmelding en informatie kunnen belangstel lenden terecht bij Henriëtte van Ek via h.a.e.van.ek®umail. leidenuniv.nl. Maandag 16 juli om 20.25 uur werd debemanningvandered- dingboot Griend van KNRM Station Ouddorp gealarmeerd door het Kustwacht Centrum Den Helder voor een bootje met motorproblemen op de Grevelingen. Volgens de Kust- wachtpost Ouddorp ging het om een motorkruiser met motorstoring in de omgeving van de Veermansplaat in de Grevelingen. Met de Griend werd uitgevaren naar de opge geven locatie, waar het bootje van 5,8 meter lengte, met aan boord 4 personen en een hond, werd aangetroffen. Een breuk in de brandstofleiding bleek de oorzaak van de pro blemen en kon niet direct ver holpen worden. Daarom werd besloten het scheepje naar de haven van Bruinisse te slepen, waarvandaan het ook vertrok ken was. Woensdag 18 juli 2007 om 14.25 uur werd de bemanning van de reddingboot Griend van KNRM Station Ouddorp gealarmeerd door het Kust wacht Centrum Den Helder voor de melding 'vaartuig in de problemen' op de Greve lingen. Volgens Kustwacht- post Ouddorp betrof het een kajuitjacht dat gestrand was in de omgeving van de boei SP3. Met de Griend werd ter plaatse gegaan. Het bleek te gaan om het kajuitjacht Spetter, van 9,6 meter lengte en met 3 perso nen aan boord. Het schip werd op sleep genomen en naar die per water getrokken. Het had geen schade opgelopen en kon op eigen kracht haar weg ver volgen. Om 16.45 uur kwam weer een melding van het Kustwacht Centrum. Het bleek te gaan om een kajuitzeiljacht dat in de omgeving van de SP28 op de Grevelingen aan de grond Naar aanleiding van de ver dwijning van poezen en kat ten uit Dirksland, zijn wij een actiecomité gestart. Bent u in de afgelopen 2 a 3 jaar ook een of meerdere poezen op onver klaarbare wijze kwijt geraakt? Woont u in Dirksland en is uw kat niet door een verkeerson geluk om het leven gekomen? Is de poes of kat wel terug gevonclen, maar pas na lange tijd en op een zeer vreemde plaats? In samenwerking met de politie zijn wij op zoek naar uw verhaal. De bedoeling is om in kaart te brengen over hoeveel poezen en of katten het gaat en welke mensen er slachtoffer zijn van deze gruweldaad. U kunt uw verhaal telefonisch kwijt aan Wilma Robijn of Kon- nie Grinwis: Telefoonnummer 0187-603245 (Wilma) of 0187- 601717 (Konnie). Natuurlijk kunt u uw ervaringen ook naar ons mailen: s.robijn(Schello.nl (Wilma)- of konniegrinwis(ö3 chello.nl (Konnie). OUDDORP - Morgen, zater dag 21 juli is het weer tijd om samen te zingen in het kerk gebouw van de Doopsgezinde Gemeente aan de Dorpstien- den in Ouddorp. Van half 8 tot half 9 is een ieder van harte welkom. zat. Met de Griend werd het scheepje, de Ott van 6,3 meter lente en met 3 personen aan boord naar dieper water gesleept. Het had geen schade opgelopen en kon op eigen kracht haar weg vervolgen. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. D. Heikamp, Stap horsten 11.00 en 18.30 uur ds. P. de Vries, Waarder. Eben-Haëzer: 9.00 uur ds. P. de Vries, Waarder en 18.30 uur ds. J. D. Heikamp, Staphorst. Woensdag 25 juli, Dorpskerk: 19.30 uur ds. P. de Vries, Waarder - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur ds. R. D. Kwint, Sirjansland en 18.00 uur kand. J. C. Breu- gem. Delft - Geref. Kerk 9.00 en 10.30 uur de heer C. B, van Beek en 18.30 uur ds. L. J Lingen - Gen Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur pastor G. J. Kroon en 18.30 uur ds. H. van Dam. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. E. de Mots - Hersteld Herv. Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Blom, Rid derkerk en 17.00 uur ds. R. D. Kwint, Sirjansland - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.30 uur ds. C. Oorschot - Geref. Kerk 10.00 uur ds. L. C. van der Eijk en 18.30 uur de heer A. Bijl. MELISSANT -' Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. Y. R. Bijl, Gouda en 18.00 uur ds. H. Lassche, Oud dorp - Geref. Kerk 9.30 uur ds. E. J. Veldman - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meije- ren en 18.00 uur ds. D. Dekker, Oudewater - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Zieken huis: 14.30 uur de heer A. Dubbeld. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Arkeraats, Werkendam en 18.00 uur ds.J. Maas-Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 16.00 uur ds. D. Zoet, Ouderkerk aan den IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. O. J. V. d. Ploeg, Capelle a/d IJs sel en IS.OOuurds. Th. W. H. van der Heijden - Luk- askapel HDG 10.30 uur ds. T. W. van Bennekom - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 16.15 uur ds. J. C. den Toom, IJsselmuiden - Exodus 10.00 uur ds. R. Steenstra - Remonstrantse Gem. geen dienst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer R. Visser. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. A. Kuijt, Huizen en 18.00 uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk 9.30 uur ds. B. Rid der en 17.00 uur da. S. van Meggelen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds.J. Willem- sen - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. D. Zoet, Ouderkerk aan dèn IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. lO.OOuurds. H.G. van der Ziel en 18.00 uur ds. P. de Jager, Huizen - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. C. de Jongste - Beréa Gem. 10.00 uur de heer P. Schaeffer. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. Th. Doornebal, Ben schop en 18.00 uur kand. A. P. Cammeraat, Polsbroek - Geref. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. I. J. Bijlsma - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Geref. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. Th. de Kok. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Kool- en, IJsselstein en 18.00 uur ds. H. G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. B. D. Bouman, Poortvliet en 14.00 uur ds. D. Zoet, Ouderkerk aan den IJssel - Geref. Kerk 9.30 uur de heer Van Geest en 18.00 uur de heer K. Baas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland. "Ah leem in de handen van de Pot tenbakker ben ik een klomp zonder vorm en ontdaan van alle goed. Maar de Heere kan spreken en het zal gevormd worden. Hij gebiedt en het is er O wonderlijke liefde! Een monument van genade en een vat om Zijn lof te vertellen. Dit boze en ondankbare hart heb ik verloren wanneer ik zie dat, al is het dat ik zo'n hart in mij omdraag, God niet zou kunnen toelaten dat het enige kracht doet. Ik kan dan ook op geen enkele wijze hierop blijven staren, maar alleen de toevlucht nemen tot Zijn belofte dat Hij de dingen roept alsof zij waren. Daarom zijn de verborgenheden van de Heere voor ons. Wonderlijk zijn Zijn werken, o mijn God, en mijn ziel weet dit recht wel. Zijn kracht vertoont zich ook in de zichtbare dingen die Hij gemaakt heeft, maar Zijn wijsheid en liefde zijn als een verborgen schat in de ziel van de mens en zij worden door niemand gekend tot dat zij ervaren worden." Deze belijdenis is geschreven door Selina, gravin van Hun tingdon. Het is in het midden van de achttiende eeuw. Enkele jaren tevoren had er een grote verandering in het leven van lady Selina plaats gevonden. Ze maakte deel uit-van de hogere adellijke kringen in Enge land. Er waren contacten met de koninklijke famihe en men nam volop deel aan het cultu rele leven van die dagen. Toch bleef haar hart leeg. Godsdien stig was ze wel maar ze miste de diepgang van het leven met de Heere. Totdat haar schoonzus ter lady Margaret haar vertelde hoe de Heere met Zijn genade in haar leven was gekomen. Het werd ook nood bij Selina. Gods genade en de gerechtig heid van Christus werden ook haar deel. Het was in die dagen dat ze schreef: "Ik voel iedere dag dat er geen vermaak is te vinden in deze wereld, dat te vergelijken is met de overtui ging van godvrezende zielen. Dat wekt mijn hart boven alle aardse dingen op." Selina, gravin van Hunting don, is van grote betekenis geworden voor de godsdien stige opwekking in Engeland en Schotland. De gebroeders Wesley alsmede de bekende George Whitefield waren haar geestelijke vaders en vrienden. De Heere heeft deze vrouw met haar vele gaven en talen ten gebruikt, niet om zelf het Woord te prediken, maar om Zijn dienaren te ondersteunen en te bemoedigen. In geeste lijk opzicht, maar niet minder in stoffelijke zin. Ze had veel contacten met de landadel en met het koninklijke hof Al die relaties gebruikte ze om de zaak van Gods Koninkrijk te ondersteunen en uit te bou wen. Haar biograaf uit 1840 schreef over haar: "Een grote wolk van getuigen was gereed om vast te stellen dat vanaf de eerste kennismaking met de waarheden van het Evangelie, de eerbiedwaardige en uitver koren gravin van Hunting- dom voortging door elke fase van haar pelgrimsreis om haar hoge roeping waardig, toe te nemen in genade en de leer van God haar Zaligmaker in alle dingen te verheerlijken." Enkele jaren geleden versche nen in onze taal de boeken over de 19''-eeuwse Mary Winslow, de nalatenschap uit haar brieven en dagboeknoüties. Selina, gravin van Hunting don, leefde een eeuw eerder, namelijk van 1707 tot 1791. Beiden waren godvrezende vrouwen in het Engeland van hun dagen die daarvan ook getuigenis gaven. Over Selina is vorige maand nu ook een boek verschenen dat inzicht geeft in haar weg en in haar geestelijk leven. De heer L.J. van Valen is de samensteller van deze biografie. Hij heeft vooral gebruik gemaakt van haar vele brieven en van ande re nagelaten geschriften. De tijd waarin Selina leefde was aan de ene zijde een arme tijd in geestelijk opzicht. Engeland verkeerde in een diepe gees telijke duisternis. Maar tegelij kertijd was het de tijd waarin de Heilige Geest krachtig begon te werken. Dit boek legt er getuigenis van af. The Great Awakening beperkte zich niet tot Amerika. Maar ook in Wales en in de andere delen van het Britse eiland ontwaakten velen. Het gebeurde niet weinig keren dat onder de prediking een buitengewone openbaring van de genade en de kracht van de Heilige Geest merk baar werd. Velen gingen roe pen tot de Heere. En de Heere hoorde.Predikers die daartoe het instrument werden, waren onder anderen Griffith Jones en Daniel Rowland. Lady Huntingdon, George Whitefield en vele anderen die bij de opwekkingen betrokken waren, tileven de Anglicaanse kerk van Engeland, de kerk van hun vaderen, trouw. Maar tege lijkertijd schroomde Selina niet om geldelijke steun te verlenen voor de bouw van chapels, dat wil zeggen preekkerken vooi; groepen die zich buiten de kerk van Engeland organiseerden. Waar het de Lady ten diepste om begonnen was, komen we te weten uit een van haar brieven, gericht tot de ernstig zieke Hen ry Venn, hulpprediker in Clap- ham: "O mijn vriend, wij kunnen geen verzoening bewerken met de geschonden wet van God. Wij heb ben geen innerlijke heiligheid van onszelf. De Heere Jezus Christus is de 'Heere van onze gerechtigheid. Klem u toch niet vast aan allerlei armzalige dingen, want dat zijn loutere spinnenwebben vanfarizese trots, maar zie op Hem die een vol maakte gerechtigheid voor Zijn volk heeft aangebracht. U vindt het een harde zaak om naakt en ellendig tot Christus te komen. Om ontdaan van elke aanbeveling, niet anders dan vanuit een ellendige goddeloosheid, de rijkdommen van verlossende genade vanuit de uitgestrekte hand van Immanuël te ontvangen. Als u wilt komen, moet u zo komen en als de moordenaar aan het kruis moet de roep van uw hart zijn: "Heere, gedenk mijner.Er zijn geen voor waarden. Christus en Christus alleen is de enige Middelaar tussen God en zondige mensen. De heer Van Valen heeft al veel publicaties op kerkhistorisch terrein op zijn naam staan. Ik ben hem dankbaar voor dit nieuwe boek. N.a.v.: L.J. van Valen, Leven voor Jezus Christus. Seli na, gravin van Hunting don. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Hard cover 250 pag. ISBN 90-6140-962-5. Prijs 24,90. J.M.J. Kieviet Het bijzondere aan deze route is dat een aantal kerken op gezette tijden hun deuren openen voor geïnteresseerde fietsers. In de route is een aparte flyer opge nomen, waarop de dagen en tijden vermeld staan. Op deze dagen zijn er mensen aanwezig om u het een en ander over de kerk te vertellen. Een uitge lezen kans dus om enkele van deze markante gebouwen eens te bezoeken. De flyer zal elk jaar worden geactualiseerd. Van de 16 kerken, die in de route zijn opgenomen, is een korte beschrijving opgenomen. Deze informatie is aangeleverd door Jan Both, streekarchiva ris van Goeree-Overflakkee. Opvallende kenmerken, Zoals een bijzonder glas-in-lood raam, een typische bouw of belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van de kerk pas seren kort dte revue. De Kerkenroute is de vijfde themaroute die inmiddels is uitgebracht. Bij de VW-kan toren is naast de overzichtkaart van het fietsroutenetwerk tevens de Boerderijenroute, Akkerrandenroute, Tulpen en Molenroute te koop. Door middel van de themaroutes willen we laten zien wat onze regio allemaal te bieden heeft op het gebied van onder ande re recreatie, cultuur, natuur en landbouw. In de loop van dit jaar volgen er nog meer thema routes. In totaal worden er 10 routes uitgebracht. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Europese Unie, Leader Netwerk Nederland, het ISGO namens de regio en de inzet van vele vrijwilligers.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2