-^ ^S> Veerponten in Streekmuseum
U zoekt iets speciaali
voor uw drukwerk?
2007 Een bijzonder
schoolverkeersexamenj aar
l'n tuun
openbare Dasissci
Fractiegewijs
Gemeente
Goedereede
Artikelenserie over
zeeslepers Smit nu in
boekvorm verkrijgbaar
Het weer van volgende week ModelbOUWCr BlljS eXpOSCCrt
Expositie in Croissy
Onderkoelde zomersferen
vanaf weekeinde
full copy-service
Gebr. de Waal BV
Drukkerij
EIIAnDEn-lllEUWS
www.drukkerijdewaal.nl
De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de
eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs' hun mening geven.
PvdA
Herinneringen
Rollen draad
PAGINA 7
VRIJDAG 22 JUNI 2007
MAASSIJJIS - In Kihuulcn-
Nieuws hebben we enige tijd
geleden kunnen genieten van
de artikelenserie van de hand
van Maarten Bezuijen over
het bekende Ijergingsbedrijf
Smit en de sleepboten die in
het verleden tot nu toe onder
diens vlag hebben gevaren.
Deze lezenswaardige serie is in
varend Nederland heel goed
gevallen. En inmiddels is het
geheel verschenen in een 43
bladzijdes tellend boekje, ver-
luchtigd met vele foto's van
zeeslepers. Enerzijds heeft
Maaiten Bezuijen het boekje
geschreven Ier nagedachtenis
aan zijn grootvader, Maarten
I loogendam, die geduien-
de de 'Iweede Wereldoorlog
machinist was op de bekende
zeesleepboot 'Zwarte Zee' en
na de oorlog derde machinist
werd op de 'Thames'. Maar
anderzijds was ook het weg
vallen van de Hollandse naam
Wijsiinillei van hel sleepvaart-
toneel - doordal Smit de nog in
vaart zijnde zeeslepers, waar
van het toen nog voor 509!
eigenaar was, overdroeg aan
Svitzer-Wijsmuller, dat inmid
dels ook al vernoemd is in
Svitzer Ocean Towage - reden
genoeg voor Maarten om de
geschiedenis van Smit en zijn
zeeslepers op schrift vast te
leggen. Hij gaf zijn boekje dan
ook niet voor niets de naam
'Smit vaart het zeegat uit'
mee. Onlangs werd het werk
je gepresenteerd tijdens een
bijeenkomst in de 'Kuijperij'
te Maassluis. Op de foto links
kijkt een tevreden lachende
auteur toe hoe zijn laatste pen
nenvrucht het levenslicht ziet.
Het is voor 9 te koop aan
boord van het museumschip
'Hud.son' en in het Sleepvaarl-
museum te Maassluis. Voor
meer informatie kan men con
tact opnemen met Maarten
Bezuijen, tel. 010-4734062, e-
mail: mbezuijenCaihetnet.nl.
Deze junimaand is de warmste ooit tot op heden, met
een temperatuuroverschot van ongeveer 4 graden op
de eilanden. Maar door het veelal matige weerbeeld de
afgelopen twee weken heeft de 'gebruiker' van het weer
niet de indruk gekregen dat het nu steeds zo warm was.
Anderzijds kan een eclatant zonnige maand - die welis
waar te koel verloopt - als warm worden ervaren. Deze
riante thermische voorsprong beh<juden we niet omdat we
vanaf het weekeinde een beduidend koeler weerregime in
huis krijgen. Een nadrukkelijker noordwestcomponent in
de stroming gaat dan tamelijk 'onderkoelde sferen' geven
in de Lage Landen.
De voorbije dinsdag rispte nog enige restzomerwarmte
op en nabij Achthuizen kwam het kwik even tot bijna 25
graden. Woensdag was ook weer een zeer redelijke dag,
vooral richting zeekant, met flink wat zon in opgeschoon
de polaire zeelucht en schappelijke temperaturen daarbij.
Donderdag verliep nog alleszins redelijk, zeker qua tem
peratuur, maar de conditie van het weer werd met enkele
buien al iets minder. Deze vrijdag begint de operatie afkoe
ling voorzichtig en beslaat ook het weekeinde, hoewel de
echte zomerfrisheid nog niet aan zet is, want die staat voor
begin en medio volgende week gepland.
De buienkans is en blijft de hele periode vrij groot op
Klakkee en de neerslagtotalen worden met de dag nog iets
scherper gesteld. Gelukkig zijn er ook voldoende droge
dagdelen met heel bruikbaar weer. Een slecht weekeinde
wordt het dus niet en ook de nieuwe week zal absoluut niet
verregenen.
Op korte termijn (vanaf dit weekeinde) zien we dus allengs
een noordwestelijke stroming op het weertoneel verschij
nen. Een paar kille buien en soms 15-16 graden overdag
zijn dan de ingrediënten zoal, zeker richting medio vol
gende week. Wellicht zelfs een beetje openhaardweer op
zo'n kille, uiterst sombere juniavond, die we ongetwijfeld
zullen tegenkomen.
Een herstel naar fraai zomerweer, waarop eigenlijk al een
beetje werd gezinspeeld door ondergetekende, zit er dan
nog niet in voor eind juni, maar wellicht verbetert het zich
rond de maandwissel en begin juli.
Al met al een ontwikkeling komende tijd die sceptici doen
geloven dat het nooit meer goed komt met de zomer van
2007, maar dat lijkt onterecht. We hebben nog twee volle
zomermaanden tegoed en een hittegolf zou bijvoorbeeld al
binnen twee weken in de verwachting kunnen zitten.
Weerman Mare Putto
Hcl(0187)471020
of'ntiiil iiiiiir iilgcint'eii@gfi)r-fJeuiial.coni
MIDDELHARNIS - Voor wat betreft de schoolverkeers-
examens in de gemeente Middelharnis is 2007 in ver
schillende opzichten een bijzonder jaar. Het schriftelijke
examen werd op 19 april gehouden op elf scholen. In
totaal namen daaraan 206 deelnemers mee. Maar liefst
27 leerlingen haalden daarbij onvoldoende punten. Niet
eerder zakte zo'n hoog percentage deelnemers. Ook na
een herexamen slaagden nog zes leerlingen niet voor het
examen.
Dit jaai haalden 4 leerlin
gen het maximaal haalbare
piintenaantal van 40. Bij het
praktijkexamen op 14 mei
maakten twaalf leerlingen
zoveel fouten dat.zij hiervoor
niet slaagden. Ook was opval
lend dat'slechts 10 van de 188
leerlingen de vooraf bekende
route foutloos reden. Een bij
zondere ervaring is ook om
te ontdekken dat het aantal
fouten in het praktijkgedeel
te groter is geworden sinds
er geen gebruik meer kan
worden gemaakt van de \'er-
keerstuin. Daar bleek steeds
weer dat een aantal leerlingen
beter leerde opletten en daar
SQms de theorie beter snapten
dan tijdens het oefenen.
Ook dit jaar was er de gebrui
kelijke fietsenkeuring, voor
dat met het praktijkgedeelte
kon worden oeginnen. "Het
is dan toch steeds weer erg
vervelend dat er fietsen moe
ten worden afgekemd omdat
ze niet aan de veiligheidseisen
voldoen", zegt de Commis
sie Schoolverkeersexamens
de gemeente Middelharnis.
"Heel bijzonder is het wel als
je ontdekt dat een leerling
naar het examen komt op een
fiets waar geen enkele rem
van werkt!" Heel opmerkelijk
was het ook dat dit jaar nie
mand in staat bleek om zowel
het schriftelijk als het prak
tijkdeel geheel foutloos te
maken. Nog zo'n bijzondere
ervaring was dat een leerling
die het schriftelijk deel geheel
fourioos maakte, niet slaagde
voor het praktijkgedeelte.
Het prakti)kexamen werd
door acht leerlingen geheel
foudoos gereden. Daarnaast
werden bij het praktijkexa
men 121 fietsen voorzien van
een postcode.
Ook dit jaar stelde de Com
missie Schoolverkeersexa
mens gemeente Middelhar
nis weer een beker beschik
baar voor de school die bij
het schriftelijke examen het
hoogste gemiddelde aantal
punten laehaalde. Dat was
ditmaal groep 7 van o.b.s.
d'n Tuun te Middelharnis,
met 34,2 punten. Die ontving
maandagmiddag de beker uit
handen van G. Boender.
Folo: Penhnra l-lMo
SOMMELSDIJK - De veren
Minister Ph. W. van der
*leijden, Prinses Beatrix
en Haringvliet zorgden ooit
"toen de vaste oeververbin
dingen er nog niet waren
- Voor een verbinding tus
sen Goeree-Overflakkee
61 'de overkant'. Nu zijn
^e> als prachtige schaal
modellen, te bewonderen
•n het Streekmuseum Goe
ree-Overflakkee te Som-
melsdijk. Voor veel oudere
eilanders is deze tijdelijke
expositie (tot november)
een aanleiding om herin
neringen op te halen. Her
inneringen aan de tijd dat
een reis naar Rotterdam
nog een hele onderneming
was.
Door Kees van Rixoort
De Rotterdamsche Tramweg
Maatschappij onderhield van
1909 tot 1971 een veerdienst
tussen Middelharnis-Haven-
hoofd en Hellevoetsluis. De
Minister Ph. W. van der Sle-
ijden voer dat traject van 1909
tot 1957. Het schip, in 1900
gebouwd voor de RTM, was
een schroefstoomboot. In 1938
kreeg de Van der Sleijden
meer capaciteit voor auto's en
vrachtwagens, nadat de achter
salon was verwijderd. De RTM
nam het schip uit de vaart toen
de Haringvliet tussen Middel
harnis en Hellevoetsluis ging
varen.
De Haringvliet, met zijn opval
lende gele kleur, kwam in 1932
van een Engelse helling. Eerst
deed het dienst als passagiers
schip. In 1956 kocht de pro-
I^en Brijs hij zijn modehchepen in het Slreekmiiseum.
vincie Zuid-Holland het schip
aan, die het ingrijpend liet
verbouwen voor het vervoeren
van auto's. De RTM huurde de
Haringvliet van de provincie.
Het voer van 1957 tot 1971
tussen Middelharnis en Hel
levoetsluis. Toen de weg over
de Haringvlietsluizen klaar
was, was de veerpont overbo
dig geworden. Het schip deed
na die tijd nog dienst bij onder
meer Terschelling en Cyprus.
De derde veerpont die in het
Streekmuseum is te zien, is de
Prinses Beatrix. Het schip van
rederij Van der Schuyt, tus
sen 1926 en 1928 in Slikker
veer gebouwd voor een Duitse
opdrachtgever, voer vanaf
In de (landelijke)
politiek gaat nogal
eens de stelling
rond dat de PvdA
bestaat uit potver-
teerders. Zij willen
immers allemaal
leuke dingen voor de mensen
en naar geld wordt niet geke
ken. Dit staat in schril contrast
met onze ervaringen in de
gemeentepolitiek. In de raad is
het met name onze fractie die
steeds praat over bezuinigen
en daarmee ook uitgaven ter
discussie stelt. Het college pre
senteert vol elan nieuw beleid,
waaronder zeker ook dingen
zitten die ons aanspreken,
maar wij vragen ons wel steeds
hardop af wat al dat nieuwe
beleid moet kosten.
Zo wordt ons de keuze gege
ven in te stemmen met nieuw
beleid ten aanzien van het
omgaan met gemeentelijke
subsidies. Maar dat kost wel
even 85.000 euro per jaar
extra. Een uitgave waar onze
fracde toch op zijn minst de
nodige vraagtekens bij zet. Als
sociaal democraat vinden we
het verenigingsleven in onze
gemeente uiterst belangrijk en
zijn we zeker niet tegen subsi
dies. Wij vinden ook zeker dat
er een transparante en meet
bare werkwijze gehanteerd
moet worden, maar om dan
voor professionele ondersteu
ning 20.000 euro per jaar en
voor een nog steeds wat vage
tenderregeling - het op ad hoc
basis subsidiëren van eenmali
ge, wat grotere projecten - op
voorhand al 45.000 euro per
jaar te reserveren, vinden wij
toch wat al te royaal. Het col
lege is van mening dat dit nieu
we beleid gelijk stevig ingezet
moet worden en dat een en
ander financieel op te vangen
is, maar ook hierin verschil
len we duidelijk van mening.
De wijze waarop de dekking
werd voorgesteld, heeft in onze
ogen een hoge risicofactor. Een
interpretatieverschil noemde
wethouder Feller het. wij spre
ken liever over het verschil tus
sen zuinig en royaal.
Maar daarnaast was er nóg een
punt waar we mee in ons maag
zaten. De totstandkoming van
de Visie maatschappelijke
Ondersteuning/Subsidiebe
leidsplan Goedereede 2008-
2011 was op een hele plezie
rige wijze uitgevoerd. Er was
gesproken met het zogenaamde
middenveld, daarop volgde een
opiniërende bespreking met
de raadscommissie Publieks-
zaken en die uitkomsten zijn
verwoord in het concept van
'Duurzaam investeren, verant
woord delen'. Dit is vervolgens
weer besproken met het mid
denveld, waarna er nogmaals
een opiniërende bespreking
is geweest met de commissie.
Er is vrijuit gediscussieerd en
men kon een keuze maken uit
verschillende mogelijkheden.
Maar... daar hing toen nog
geen financieel plaatje aan. Dus
kon niemand overzien wat de
financiële consequenties waren
van die keuze. Die cijfers wer
den ons nu pas gepresenteerd
en was voor ons (en anderen)
echt schrikken. Onze fractie zal
haar definitieve besluit in de
raad nemen, maar dit vereist
absoluut een heroverweging
van onze eerder ingenomen
standpunten.
En dan komt op de agenda de
'Startnotitie om te komen tot
een eilandelijk cultuurbeleid'.
Een overlegstuk, een heel
belangrijk onderwerp, goed
onderbouwd, met wederom
een open discussie over ver
schillende beleidspunten. Maar
ook wederom zonder financi
ële onderbouwing. Toen onze
fractie (en ook andere frac
ties) tegen deze handelswijze
protesteerden, werd gezegd
dat we de volgorde verkeerd
hebben; eerst beleid bepalen
en dan kijken wat het kost. Ik
weet niet hoe het u vergaat,
maar als ik naar de winkel ga
om een nieuwe fiets te kopen,
dan kijk ik eerst even op mijn
bankrekening wat mijn finan
ciële ruimte is en dan pas ga ik
kijken of ik een mooie en kwa
litatief goede fiets kan kopen
voor dat geld. Lukt dat niet,
dan spaar ik nog even verder.
Kennelijk is de wethouder
van mening dat dit voor onze
gemeente niet nodig is...
PvdA Goedereede:
Titania Poort, e-mail ütania-
poort&plaiiet.nl
Donen Kichert, e-mail dorien-
hickert&planet.nl
1938 tussen de havens van Den
Bommel eii Numansdorp. In
1964, toen de Haringvlietbrug
in gebruik werd genomen,
nam de rederij het schip uit de
vaart. Overigens exploiteerde
Van der Schuyt ook nog de
veerverbinding tussen Sluisha-
ven en Dintelsas. Dat was van
omstreeks 1935 tot 1965.
Een bekende veerverbinding
was voorts die tussen Middel
harnis en Rotterdam. De zoge
noemde Menheerse boot, van
de N.V. Stoombootmaatschap
pij Overfiakkee en Goeder
eede, vertrok in Middelharnis
bij Hotel Meijer en kwam in
Rotterdam bij de Boompjes
aan. Dit veer verbond Goeree-
Overflakkee tussen 1842 en
1949 met 'de overkant'.
De Menheerse boot is niet te
zien in het Streekmuseum,
maar de Minister Ph. W. van
der Sleijden, de Prinses Beatrix
en de Haringvliet wel. Op een
schaal van ongeveer 1;5Ü. De
modellen zijn gemaakt door de
72-iarige Leen Brijs uit Oude-
Tonge'Tk kan ze ook op zolder
zetten", zegt hij, "maar het is
leuker als iedereen ze kan zien.
Vooral de ouderen kennen die
schepen en kunnen er herin
neringen bij ophalen. Vracht
wagenchauffeurs hebben grote
verhalen over die tijd. Je hoort
mensen ook wel zeggen: kijk,
daar heb ik nog gezeten tijdens
een schoolreisje."
Brijs maakt al eenjaar of twin
tig schaalmodellen van sche
pen. "Ik heb een zolder vol,
bij elkaar wel vijfentwintig
stuks. Er zit een Kempenaar
bij - dat is een binnenvaart
schip - en diverse slepers, zoals
de Smit Singapore. Maar ook
een Liberty." Toen hij een keer
in een boekje over de RTM-
boten zat te bladeren, kwam de
gedachte op om ook eens zo'n
veerpont na te bouwen. De
eerste, eenjaar of drie geleden,
was de Minister Ph. W. van der
Sleijden. Daarna volgden de
andere twee veerboten. Leen
Brijs werkte ongeveer een
jaar aan elk model, 'je hebt er
geduid voor nodig", lacht hij.
Voor het bouwen - aan de
hand van foto's ("soms moet
ik ze met een vergrootglas
Foto: liuits i 'iUrnus
bekijken voordat ik aan de
slag ga"), gebruikt hij voorna
melijk vliegtuigtriplex. "Heel
dun hout, dat werkt het pret
tigst. Voor de reling gebruik
ik rollen draad die ik afwikkel.
Je kunt ook koper gebruiken,
maar dat is nogal prijzig. Toch
valt het wel mee met de mate-
riaalkosten; dit is geen dure
hobby. De elektronica is nog
het duurst."
Leen Brijs bedoelt de elek
tronica die nodig is om de
modellen te laten varen. Het
zijn radiografisch bestuurbare
schepen en ze zijn, samen met
de modellen van andere leden
van Modelbouwvereniging
Flakkee, regelmatig te bewon
deren op braderieën, enzo
voorts. "Eind van de maand
staan we in Stellendam. Leuk
voor het publiek", aldus de
hobbyist uit Oude-Tonge, die
eraan toevoegt dat hij liever
modellen bouwt dan dat hij
ermee gaat varen.
Uit de drie veerponten die nu
in het Streekmuseum staan,
heeft Brijs de elektronica ver
wijderd. Ze zullen niet meer
varen. De Prinses Beatrix gaat
na de tentoonstelling in Som-
melsdijk naar de Bommelstee
in Den Bommel, de Minister
Ph. W. van der Sleijden krijgt
een plekje in het RTM-museum
in Ouddorp en de Haringvliet
blijft in het Streekmuseum.
Leen Brijs is dagelijks met zijn
hobby bezig. Hij heeft er spe
ciaal een kamer van zijn huis
in Oude-Tonge voor ingericht.
Radio aan en bouwen maar.
"Tv kijken, daar hou ik niet
van", verklaart hij zijn passie.
"Lezen eigenlijk ook niet; ik lees
de krant nog niet eens. Maar je
moet toch wat te doen hebben.
Dit is iets watje met je handen
kunt doen. Je ziet wat groeien.
Wat ook meespeelt is dat ik
mijn hele leven al van schepen
hou. Ik heb ook in de scheeps
bouw gewerkt - bij de RDM
- en toen is dat gevoel alleen
maar toegenomen." Brijs ver
telt dat hij eens ziek thuis was
van zijn werk en in de tuin aan
een modelbootje zat te werken.
'Zo, ben je nu thuis schepen aan
het bouwen...', had de contro
leur gekscherend gezegd.
Pas is hij begonnen aan weer
een nieuw scheepsmodel. Een
Italiaans vissersschip, deze
keer.
MIDDELHARNIS - Sinds 18
juni exposeert Nelleke Boen
der-van Nieuwenhuijzen haar
woestijnfoto's in Lunchroom
Croissy te Middelharnis. Nel
leke heeft driemaal een tocht
met kamelen door de westelijke
Woestijn van Egypte gemaakt.
De schoonheid van de woestijn,
de stilte, de ruimte, het zand,
de lichtval en een prachtige
sterrenhemel hebben op haar
een overweldigende indruk
gemaakt. Daarvan heeft zij een
foto-expositie samengesteld met
foto's o.a. uit de Witte Woestijn,
de Kristal- en de Zwarte Woes
tijn en foto's van de Suttradui-
nen bij Siwa. Enkele foto's zijn
voorzien van spirituele teksten.
Op de foto van Anneloes Ravel-
li ziet u Nelleke in de Witte
Woestijn.Voor meer informatie
kunt u kijken op website www.
woestijn.net of mailen naar nel-
lekeboender(5)planet.nl.