-^ ^S> Veerponten in Streekmuseum U zoekt iets speciaali voor uw drukwerk? 2007 Een bijzonder schoolverkeersexamenj aar l'n tuun openbare Dasissci Fractiegewijs Gemeente Goedereede Artikelenserie over zeeslepers Smit nu in boekvorm verkrijgbaar Het weer van volgende week ModelbOUWCr BlljS eXpOSCCrt Expositie in Croissy Onderkoelde zomersferen vanaf weekeinde full copy-service Gebr. de Waal BV Drukkerij EIIAnDEn-lllEUWS www.drukkerijdewaal.nl De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs' hun mening geven. PvdA Herinneringen Rollen draad PAGINA 7 VRIJDAG 22 JUNI 2007 MAASSIJJIS - In Kihuulcn- Nieuws hebben we enige tijd geleden kunnen genieten van de artikelenserie van de hand van Maarten Bezuijen over het bekende Ijergingsbedrijf Smit en de sleepboten die in het verleden tot nu toe onder diens vlag hebben gevaren. Deze lezenswaardige serie is in varend Nederland heel goed gevallen. En inmiddels is het geheel verschenen in een 43 bladzijdes tellend boekje, ver- luchtigd met vele foto's van zeeslepers. Enerzijds heeft Maaiten Bezuijen het boekje geschreven Ier nagedachtenis aan zijn grootvader, Maarten I loogendam, die geduien- de de 'Iweede Wereldoorlog machinist was op de bekende zeesleepboot 'Zwarte Zee' en na de oorlog derde machinist werd op de 'Thames'. Maar anderzijds was ook het weg vallen van de Hollandse naam Wijsiinillei van hel sleepvaart- toneel - doordal Smit de nog in vaart zijnde zeeslepers, waar van het toen nog voor 509! eigenaar was, overdroeg aan Svitzer-Wijsmuller, dat inmid dels ook al vernoemd is in Svitzer Ocean Towage - reden genoeg voor Maarten om de geschiedenis van Smit en zijn zeeslepers op schrift vast te leggen. Hij gaf zijn boekje dan ook niet voor niets de naam 'Smit vaart het zeegat uit' mee. Onlangs werd het werk je gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in de 'Kuijperij' te Maassluis. Op de foto links kijkt een tevreden lachende auteur toe hoe zijn laatste pen nenvrucht het levenslicht ziet. Het is voor 9 te koop aan boord van het museumschip 'Hud.son' en in het Sleepvaarl- museum te Maassluis. Voor meer informatie kan men con tact opnemen met Maarten Bezuijen, tel. 010-4734062, e- mail: mbezuijenCaihetnet.nl. Deze junimaand is de warmste ooit tot op heden, met een temperatuuroverschot van ongeveer 4 graden op de eilanden. Maar door het veelal matige weerbeeld de afgelopen twee weken heeft de 'gebruiker' van het weer niet de indruk gekregen dat het nu steeds zo warm was. Anderzijds kan een eclatant zonnige maand - die welis waar te koel verloopt - als warm worden ervaren. Deze riante thermische voorsprong beh<juden we niet omdat we vanaf het weekeinde een beduidend koeler weerregime in huis krijgen. Een nadrukkelijker noordwestcomponent in de stroming gaat dan tamelijk 'onderkoelde sferen' geven in de Lage Landen. De voorbije dinsdag rispte nog enige restzomerwarmte op en nabij Achthuizen kwam het kwik even tot bijna 25 graden. Woensdag was ook weer een zeer redelijke dag, vooral richting zeekant, met flink wat zon in opgeschoon de polaire zeelucht en schappelijke temperaturen daarbij. Donderdag verliep nog alleszins redelijk, zeker qua tem peratuur, maar de conditie van het weer werd met enkele buien al iets minder. Deze vrijdag begint de operatie afkoe ling voorzichtig en beslaat ook het weekeinde, hoewel de echte zomerfrisheid nog niet aan zet is, want die staat voor begin en medio volgende week gepland. De buienkans is en blijft de hele periode vrij groot op Klakkee en de neerslagtotalen worden met de dag nog iets scherper gesteld. Gelukkig zijn er ook voldoende droge dagdelen met heel bruikbaar weer. Een slecht weekeinde wordt het dus niet en ook de nieuwe week zal absoluut niet verregenen. Op korte termijn (vanaf dit weekeinde) zien we dus allengs een noordwestelijke stroming op het weertoneel verschij nen. Een paar kille buien en soms 15-16 graden overdag zijn dan de ingrediënten zoal, zeker richting medio vol gende week. Wellicht zelfs een beetje openhaardweer op zo'n kille, uiterst sombere juniavond, die we ongetwijfeld zullen tegenkomen. Een herstel naar fraai zomerweer, waarop eigenlijk al een beetje werd gezinspeeld door ondergetekende, zit er dan nog niet in voor eind juni, maar wellicht verbetert het zich rond de maandwissel en begin juli. Al met al een ontwikkeling komende tijd die sceptici doen geloven dat het nooit meer goed komt met de zomer van 2007, maar dat lijkt onterecht. We hebben nog twee volle zomermaanden tegoed en een hittegolf zou bijvoorbeeld al binnen twee weken in de verwachting kunnen zitten. Weerman Mare Putto Hcl(0187)471020 of'ntiiil iiiiiir iilgcint'eii@gfi)r-fJeuiial.coni MIDDELHARNIS - Voor wat betreft de schoolverkeers- examens in de gemeente Middelharnis is 2007 in ver schillende opzichten een bijzonder jaar. Het schriftelijke examen werd op 19 april gehouden op elf scholen. In totaal namen daaraan 206 deelnemers mee. Maar liefst 27 leerlingen haalden daarbij onvoldoende punten. Niet eerder zakte zo'n hoog percentage deelnemers. Ook na een herexamen slaagden nog zes leerlingen niet voor het examen. Dit jaai haalden 4 leerlin gen het maximaal haalbare piintenaantal van 40. Bij het praktijkexamen op 14 mei maakten twaalf leerlingen zoveel fouten dat.zij hiervoor niet slaagden. Ook was opval lend dat'slechts 10 van de 188 leerlingen de vooraf bekende route foutloos reden. Een bij zondere ervaring is ook om te ontdekken dat het aantal fouten in het praktijkgedeel te groter is geworden sinds er geen gebruik meer kan worden gemaakt van de \'er- keerstuin. Daar bleek steeds weer dat een aantal leerlingen beter leerde opletten en daar SQms de theorie beter snapten dan tijdens het oefenen. Ook dit jaar was er de gebrui kelijke fietsenkeuring, voor dat met het praktijkgedeelte kon worden oeginnen. "Het is dan toch steeds weer erg vervelend dat er fietsen moe ten worden afgekemd omdat ze niet aan de veiligheidseisen voldoen", zegt de Commis sie Schoolverkeersexamens de gemeente Middelharnis. "Heel bijzonder is het wel als je ontdekt dat een leerling naar het examen komt op een fiets waar geen enkele rem van werkt!" Heel opmerkelijk was het ook dat dit jaar nie mand in staat bleek om zowel het schriftelijk als het prak tijkdeel geheel foutloos te maken. Nog zo'n bijzondere ervaring was dat een leerling die het schriftelijk deel geheel fourioos maakte, niet slaagde voor het praktijkgedeelte. Het prakti)kexamen werd door acht leerlingen geheel foudoos gereden. Daarnaast werden bij het praktijkexa men 121 fietsen voorzien van een postcode. Ook dit jaar stelde de Com missie Schoolverkeersexa mens gemeente Middelhar nis weer een beker beschik baar voor de school die bij het schriftelijke examen het hoogste gemiddelde aantal punten laehaalde. Dat was ditmaal groep 7 van o.b.s. d'n Tuun te Middelharnis, met 34,2 punten. Die ontving maandagmiddag de beker uit handen van G. Boender. Folo: Penhnra l-lMo SOMMELSDIJK - De veren Minister Ph. W. van der *leijden, Prinses Beatrix en Haringvliet zorgden ooit "toen de vaste oeververbin dingen er nog niet waren - Voor een verbinding tus sen Goeree-Overflakkee 61 'de overkant'. Nu zijn ^e> als prachtige schaal modellen, te bewonderen •n het Streekmuseum Goe ree-Overflakkee te Som- melsdijk. Voor veel oudere eilanders is deze tijdelijke expositie (tot november) een aanleiding om herin neringen op te halen. Her inneringen aan de tijd dat een reis naar Rotterdam nog een hele onderneming was. Door Kees van Rixoort De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij onderhield van 1909 tot 1971 een veerdienst tussen Middelharnis-Haven- hoofd en Hellevoetsluis. De Minister Ph. W. van der Sle- ijden voer dat traject van 1909 tot 1957. Het schip, in 1900 gebouwd voor de RTM, was een schroefstoomboot. In 1938 kreeg de Van der Sleijden meer capaciteit voor auto's en vrachtwagens, nadat de achter salon was verwijderd. De RTM nam het schip uit de vaart toen de Haringvliet tussen Middel harnis en Hellevoetsluis ging varen. De Haringvliet, met zijn opval lende gele kleur, kwam in 1932 van een Engelse helling. Eerst deed het dienst als passagiers schip. In 1956 kocht de pro- I^en Brijs hij zijn modehchepen in het Slreekmiiseum. vincie Zuid-Holland het schip aan, die het ingrijpend liet verbouwen voor het vervoeren van auto's. De RTM huurde de Haringvliet van de provincie. Het voer van 1957 tot 1971 tussen Middelharnis en Hel levoetsluis. Toen de weg over de Haringvlietsluizen klaar was, was de veerpont overbo dig geworden. Het schip deed na die tijd nog dienst bij onder meer Terschelling en Cyprus. De derde veerpont die in het Streekmuseum is te zien, is de Prinses Beatrix. Het schip van rederij Van der Schuyt, tus sen 1926 en 1928 in Slikker veer gebouwd voor een Duitse opdrachtgever, voer vanaf In de (landelijke) politiek gaat nogal eens de stelling rond dat de PvdA bestaat uit potver- teerders. Zij willen immers allemaal leuke dingen voor de mensen en naar geld wordt niet geke ken. Dit staat in schril contrast met onze ervaringen in de gemeentepolitiek. In de raad is het met name onze fractie die steeds praat over bezuinigen en daarmee ook uitgaven ter discussie stelt. Het college pre senteert vol elan nieuw beleid, waaronder zeker ook dingen zitten die ons aanspreken, maar wij vragen ons wel steeds hardop af wat al dat nieuwe beleid moet kosten. Zo wordt ons de keuze gege ven in te stemmen met nieuw beleid ten aanzien van het omgaan met gemeentelijke subsidies. Maar dat kost wel even 85.000 euro per jaar extra. Een uitgave waar onze fracde toch op zijn minst de nodige vraagtekens bij zet. Als sociaal democraat vinden we het verenigingsleven in onze gemeente uiterst belangrijk en zijn we zeker niet tegen subsi dies. Wij vinden ook zeker dat er een transparante en meet bare werkwijze gehanteerd moet worden, maar om dan voor professionele ondersteu ning 20.000 euro per jaar en voor een nog steeds wat vage tenderregeling - het op ad hoc basis subsidiëren van eenmali ge, wat grotere projecten - op voorhand al 45.000 euro per jaar te reserveren, vinden wij toch wat al te royaal. Het col lege is van mening dat dit nieu we beleid gelijk stevig ingezet moet worden en dat een en ander financieel op te vangen is, maar ook hierin verschil len we duidelijk van mening. De wijze waarop de dekking werd voorgesteld, heeft in onze ogen een hoge risicofactor. Een interpretatieverschil noemde wethouder Feller het. wij spre ken liever over het verschil tus sen zuinig en royaal. Maar daarnaast was er nóg een punt waar we mee in ons maag zaten. De totstandkoming van de Visie maatschappelijke Ondersteuning/Subsidiebe leidsplan Goedereede 2008- 2011 was op een hele plezie rige wijze uitgevoerd. Er was gesproken met het zogenaamde middenveld, daarop volgde een opiniërende bespreking met de raadscommissie Publieks- zaken en die uitkomsten zijn verwoord in het concept van 'Duurzaam investeren, verant woord delen'. Dit is vervolgens weer besproken met het mid denveld, waarna er nogmaals een opiniërende bespreking is geweest met de commissie. Er is vrijuit gediscussieerd en men kon een keuze maken uit verschillende mogelijkheden. Maar... daar hing toen nog geen financieel plaatje aan. Dus kon niemand overzien wat de financiële consequenties waren van die keuze. Die cijfers wer den ons nu pas gepresenteerd en was voor ons (en anderen) echt schrikken. Onze fractie zal haar definitieve besluit in de raad nemen, maar dit vereist absoluut een heroverweging van onze eerder ingenomen standpunten. En dan komt op de agenda de 'Startnotitie om te komen tot een eilandelijk cultuurbeleid'. Een overlegstuk, een heel belangrijk onderwerp, goed onderbouwd, met wederom een open discussie over ver schillende beleidspunten. Maar ook wederom zonder financi ële onderbouwing. Toen onze fractie (en ook andere frac ties) tegen deze handelswijze protesteerden, werd gezegd dat we de volgorde verkeerd hebben; eerst beleid bepalen en dan kijken wat het kost. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar als ik naar de winkel ga om een nieuwe fiets te kopen, dan kijk ik eerst even op mijn bankrekening wat mijn finan ciële ruimte is en dan pas ga ik kijken of ik een mooie en kwa litatief goede fiets kan kopen voor dat geld. Lukt dat niet, dan spaar ik nog even verder. Kennelijk is de wethouder van mening dat dit voor onze gemeente niet nodig is... PvdA Goedereede: Titania Poort, e-mail ütania- poort&plaiiet.nl Donen Kichert, e-mail dorien- hickert&planet.nl 1938 tussen de havens van Den Bommel eii Numansdorp. In 1964, toen de Haringvlietbrug in gebruik werd genomen, nam de rederij het schip uit de vaart. Overigens exploiteerde Van der Schuyt ook nog de veerverbinding tussen Sluisha- ven en Dintelsas. Dat was van omstreeks 1935 tot 1965. Een bekende veerverbinding was voorts die tussen Middel harnis en Rotterdam. De zoge noemde Menheerse boot, van de N.V. Stoombootmaatschap pij Overfiakkee en Goeder eede, vertrok in Middelharnis bij Hotel Meijer en kwam in Rotterdam bij de Boompjes aan. Dit veer verbond Goeree- Overflakkee tussen 1842 en 1949 met 'de overkant'. De Menheerse boot is niet te zien in het Streekmuseum, maar de Minister Ph. W. van der Sleijden, de Prinses Beatrix en de Haringvliet wel. Op een schaal van ongeveer 1;5Ü. De modellen zijn gemaakt door de 72-iarige Leen Brijs uit Oude- Tonge'Tk kan ze ook op zolder zetten", zegt hij, "maar het is leuker als iedereen ze kan zien. Vooral de ouderen kennen die schepen en kunnen er herin neringen bij ophalen. Vracht wagenchauffeurs hebben grote verhalen over die tijd. Je hoort mensen ook wel zeggen: kijk, daar heb ik nog gezeten tijdens een schoolreisje." Brijs maakt al eenjaar of twin tig schaalmodellen van sche pen. "Ik heb een zolder vol, bij elkaar wel vijfentwintig stuks. Er zit een Kempenaar bij - dat is een binnenvaart schip - en diverse slepers, zoals de Smit Singapore. Maar ook een Liberty." Toen hij een keer in een boekje over de RTM- boten zat te bladeren, kwam de gedachte op om ook eens zo'n veerpont na te bouwen. De eerste, eenjaar of drie geleden, was de Minister Ph. W. van der Sleijden. Daarna volgden de andere twee veerboten. Leen Brijs werkte ongeveer een jaar aan elk model, 'je hebt er geduid voor nodig", lacht hij. Voor het bouwen - aan de hand van foto's ("soms moet ik ze met een vergrootglas Foto: liuits i 'iUrnus bekijken voordat ik aan de slag ga"), gebruikt hij voorna melijk vliegtuigtriplex. "Heel dun hout, dat werkt het pret tigst. Voor de reling gebruik ik rollen draad die ik afwikkel. Je kunt ook koper gebruiken, maar dat is nogal prijzig. Toch valt het wel mee met de mate- riaalkosten; dit is geen dure hobby. De elektronica is nog het duurst." Leen Brijs bedoelt de elek tronica die nodig is om de modellen te laten varen. Het zijn radiografisch bestuurbare schepen en ze zijn, samen met de modellen van andere leden van Modelbouwvereniging Flakkee, regelmatig te bewon deren op braderieën, enzo voorts. "Eind van de maand staan we in Stellendam. Leuk voor het publiek", aldus de hobbyist uit Oude-Tonge, die eraan toevoegt dat hij liever modellen bouwt dan dat hij ermee gaat varen. Uit de drie veerponten die nu in het Streekmuseum staan, heeft Brijs de elektronica ver wijderd. Ze zullen niet meer varen. De Prinses Beatrix gaat na de tentoonstelling in Som- melsdijk naar de Bommelstee in Den Bommel, de Minister Ph. W. van der Sleijden krijgt een plekje in het RTM-museum in Ouddorp en de Haringvliet blijft in het Streekmuseum. Leen Brijs is dagelijks met zijn hobby bezig. Hij heeft er spe ciaal een kamer van zijn huis in Oude-Tonge voor ingericht. Radio aan en bouwen maar. "Tv kijken, daar hou ik niet van", verklaart hij zijn passie. "Lezen eigenlijk ook niet; ik lees de krant nog niet eens. Maar je moet toch wat te doen hebben. Dit is iets watje met je handen kunt doen. Je ziet wat groeien. Wat ook meespeelt is dat ik mijn hele leven al van schepen hou. Ik heb ook in de scheeps bouw gewerkt - bij de RDM - en toen is dat gevoel alleen maar toegenomen." Brijs ver telt dat hij eens ziek thuis was van zijn werk en in de tuin aan een modelbootje zat te werken. 'Zo, ben je nu thuis schepen aan het bouwen...', had de contro leur gekscherend gezegd. Pas is hij begonnen aan weer een nieuw scheepsmodel. Een Italiaans vissersschip, deze keer. MIDDELHARNIS - Sinds 18 juni exposeert Nelleke Boen der-van Nieuwenhuijzen haar woestijnfoto's in Lunchroom Croissy te Middelharnis. Nel leke heeft driemaal een tocht met kamelen door de westelijke Woestijn van Egypte gemaakt. De schoonheid van de woestijn, de stilte, de ruimte, het zand, de lichtval en een prachtige sterrenhemel hebben op haar een overweldigende indruk gemaakt. Daarvan heeft zij een foto-expositie samengesteld met foto's o.a. uit de Witte Woestijn, de Kristal- en de Zwarte Woes tijn en foto's van de Suttradui- nen bij Siwa. Enkele foto's zijn voorzien van spirituele teksten. Op de foto van Anneloes Ravel- li ziet u Nelleke in de Witte Woestijn.Voor meer informatie kunt u kijken op website www. woestijn.net of mailen naar nel- lekeboender(5)planet.nl.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 7