Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
BeroepingS'
Fietspontjes gaan eind
juni weer varen
EN U
WERK
Finale
wedstrijden
tennis
vereniging
Gods werk gaat door
AYOU
EIIAI1DB1.t1lEUW5
lAET
RIET OF BIET?
Eerste
Van jocLel^oeükexi en
PAGINA 5
VRIJDAG 15 JUNI 2007
üeze waag- en anUuoordruhriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus H, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubrieh' vernield. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
MAAN8SGHSIDEK
op zaterdag 19 mei zag ik 's
avonds in het westen de nieuwe
maan met links ervan een grote
heldere sier Wal is de naam van
die sier?
Antwoord: Wal u zag was
geen sier maar on/c buurpla-
necl Vciins! Deze plaiito-t is iii
bepaalde maaiulen van het jaar
een lijd als 'avondslei' en dan
weer enkele maanden op een
heel andere plaats als 'mor
genster te zien'. Daarom wordt
Venus ook wel de Avondsicr
resp. de Morgenster gentjemd.
Wal is nu heter: rid- of gewone
kristalsuiker? Mijn buurvrouw
zegl dal rielsuiker heler zou zijn
om katknagels legen te gaan.
Antwoord: Tussen de bui
tenlandse rietsuiker en onze
Nederlandse biet- ol' beelwor-
telsuiker bestaai geen enkel vel
schil, want sclicikiuidig bezien
wordi er precies dezelfde stol
gehaald uit liet suikerriet en
uit die beelworlclen. Suiker
bevat geen viiaminen en ook
geen schadelijke stollen, maar
leven uilsluiiend energie. Ze
kan in ot?s lichaam in vel wor
den omgezet en daaiom moe
ien men er niet te véél van
gebruiken. Er is wel eens biet
suiker als rielsuiker verkocht,
omdat ze precies eender is en
er in ongerariincerde staat ook
gelijk kan uiizien. Actiegroe
pen propageerden hel gebruik
van rielsuiker om de handel
en daarmee de inkomsten van
een aaiilal der<le wereldlanden
Ie helpen bevorderen. Rielsui
ker is niet belei ol gezonder
dan bietsuiker. Suiker wordi
niet gekleurd. Dat rielsuiker
er meestal bruin uitziet, komi
doordal ze o.m. nog sporen
ijzer en mineralen bevat, zoals
ook in ch'verse groenten voor
komen en zeer waardevol zijn
in onze voeding. Die vindt u
ook in de bruine suiker welke
onze suikerfabrieken uit de
bruine sappen van de beetwor
telen halen. Deze sappen wor
den bij de bereiding van witte
suiker gezuiverd. Vandaar dal
zoveel mensen tegenwoor
dig liever bruine kopen dan
de (altijd dubbel) gekristal
liseerde witte, die vroeger de
boventoon voerde. Tegen de
consumplie van die gekristalli
seerde producten worden wel
bezwaren ingebrachl, omdat
geraffineerde koolhydraten
minder gunstig zijn voor ons
lichaam. Dat rielsuiker beter
zou zijn om kalknagels legen
te gaan is ons niel bekend.
PLATEELVAAS
Ik bezil een vaas van plaleel uit
(•ouda. Op de -lUias staan tekens
die ik hierbij getekend heb. Kunt
u me zeggen hoe oud de x'aas is
wal de exil. loaarde is?
Antwoord: Ons woord pla
leel stamt van het Oudfranse
woord 'platel' een platte
schotel. Mei plateel werden
aanvankelijk schotels, borden
e.d. van aardewerk aangeduid.
Vanaf de 17de eeuw ging met
echter spreken van majolica,
faience of keramiek. .'Vu wor
den er nog zekere soorten aar
dewerk mee aangeduid zoals
Hollandse majolica en Delfts
aardewerk. Delft was in de 15e
en de 16de eeuw een centrum
van plateelbackers'. De stad
Gouda bezat zo'n honderd jaar
geleden tientallen fabrieken
waar dergelijk plateel werd
vervaardigd en het voerde ook
tientallen merknamen, zoals
'Gouda' en 'Zuid-Holland'. Ei
genaardig genoeg was dit aar
dewerk tot in de jaren zeventig
van de vorige eeuw niet erg in
trek en daardoor nog weinig
waard, maar rond 1980 kwam
er meer belangstelling voor en
is de waarde flink opgelopen.
Nu is het plateel nog steeds
gewild. Uw vaas is gemaakt in
de eerste helft van de vorige
eeuw. De letter M. duidt de
schilder aan. Als de vaas nog
helemaal gaaf is, zonder barst
je of een andere beschadiging,
zou de waarde ca 75 a 125
kunnen bedragen. Er moet
dan nog wel een nummer op
de onderzijde staan. (Uiter
aard is deze 'taxaüe' onder-
voorbehoud omdat de vaas zelf
niet door ons bekeken is.)
nOOKLUCHT IN STOEL
Onlangs kocht ik een tweedehands
zwartlerenstoel. Helaas bleek dal
de vorige eigenaar een verwoede
roker was. Hel is me niel gelukt
om de rookluchl uit hel leer te
krijgen. Weet u misschien hoe het
xuel moei?
Antwoord: Zoals u helaas erva
ren heeft kan rooklucht lang
om de stoel blijven hangen. Dit
komt doordat de rook zich aan
de bekleding hecht. Neem een
emmertje water met een flinke
scheut azijn en veeg dan met
een daarin vochtig gemaakte
doek de bekleding grondig
al. Zet de stoel als het kan een
tijdje in de buitenlucht. Blijf
voorlopig goed ventileren.
Ook kunt u af en toe de ver
warming extra hoog zetten, dit
bevordert ook het verdwijnen
van de stank.
WAT EU STAAT?
op een tocht langs allerlei kerken
hen ik een jmar keer op een pseu-
do-klassiek houtmuerk gestuil, dal
als 'Waterstaalskerk' werd beti
teld. Wal heeft onze Waterstaat
mei die oude kerken te maken?
Antwoord: Zoals u weet zijn er
sinds de reformatie nogal wat
R. K-kerken in het bezit van de
Ned. Hervormde kerk geko
men. In de Franse tijd is er
op last van Napoleon wel een
enkele teruggegeven, maar na
diens val is er in ons koninkrijk
een 'ministerie van eredienst'
ingesteld, dat de bouw van
nieuwe kerken ten behoeve
van het R.K. volksdeel moest
bevorderen. Dit departement
verstrekte de subsidie. Het
ministerie van waterstaat had
destijds een afdeling kunst
zaken, dat de bouwplannen
ontwierp. Omdat de regering
geen architecten in dienst hati
en zij deze kerkbouw zo voor
delig mogelijk volgens ambte
lijke voorschriften wilde rege
len, werden ingenieurs van
de Rijkswaterstaat in de arm
genomen. Die zorgden voor
de gewenste uitvoering. Zo
ontstonden die fraai ogende
gebouwen in pseudo-klassieke
stijl met houten kolominen die
op stenen zuilen leken en wei-
tiig of niets te dragen kregen,
gipsen kapitelen en namaak
ornamenten, pleisterwerk dat
zo beschilderd was dat het er
als marmer uitzag en ander
optisch bedrog dat er kostbaar
uitzag, doch niet veel te bete
kenen had. Buiten de kerken
die u ontdekte, noemen we als
voorbeelden de Sint Catharine-
kerk van 1820 en de Mozcs-
Aaronkerk uit 1838 te Amster
dam, de Sint-Theresia van 1840
in Den Haag en de Sint-.'Vntho-
nius uit 1840 te Haarlem. De
bouwtrant werd eerst bewon
derd, doch later verguisd en
het kerkvolk spotte algauw:
"Wat er staat? Waterstaat!".
Ik WALG VAN ALG
Ondanks tabletten die gegaran
deerd zouden helpen, zit mijn
luinvijver van 6 hij 9 m slikvol
algen. De vissen gaan erin dood,
ondanks de waterplanten. Wal
kan ik er nu nog tegen doen?
Antwoord: In een kleine vijver
met weinig of geen vaste plan
ten kunt u algen wel bestrijden
met de tabletten die een aqua
riumhandelaar u verkocht,
doch in een grote vijver met
veel waterplanten helpen ze
maar tijdelijk, omdat grond en
planten besmet zijn met algen-
sporen. Daar past men een
pompje met filter toe, waar
door al het water in vier a vijf
dagen circuleert. De flap en de
sporen worden uitgezeefd en
wat achterblijft krijgt weinig
tijd om weer aan te groeien. Is
de alg al te ver uitgedijd, dan
zit er niets anders op dan de
hele vijver schoon te maken en
met chloorwater te ontsmetten.
De vissen moeten zolang in
soortgelijk water van dezelfde
samen,stelling en teinperatuur
worden overgezet en afge
spoeld. Als u dan maar schone
aarde en geen besmette water
planten in de kom zet en er
een i and omheen maakt, zodat
de regen of sproeiwater geen
tuingrond uw vijver in spoe
len, dan kan het water daar
geruime tijd vrij van algengroei
blijven. Maar bedenk wel dat
de wind telkens algensporen,
zaad dus, aanvoert en zowel de
waterplanten, nieuwe vissen en
zeker de tuinaarde er geregeld
mee besmet worden. Helemaal
uitbannen kunt u algen eigen
lijk nooit.
SCHIL0PAD6LANS
Hoe kan ik doffe voonuerpen vaii
schildpadleer oppoetsen
Antwoord; Die kunt u weer
glanzend krijgen met tlinto-
line, dat te koop is bij juweliers
en andere zaken waar men ook
schildpadartikelen, verkoopt.
PE DIKKE 6 DE DUNNE
Waarom zijn mijn vingers de
ene keer dikker en de andere dag
dunner? Eerst dacht ik dat 't iels
van mij was, maar een zus van
mij heeft haar ring wel eens drie
dagen in een laatje gelegd omdat
zij bang xuas hem xian haar dun
nere vinger Ie verliezen.
Antwoord: De vingers vormen
de verst weg gelegen uiteinden
van 't lichaain. Het bloed dat er
heen strooint moet ook weer
naar het hart terugvloeien.
Onder bepaalde omstandig
heden lukt dit niet zo snel en
kan er bloedvocht (plasma) uit
de bloedvaten naar buiten tre-
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Ameide-Tienho-
ven (herv), ds. J.S. Heuunk
te Ede; te Gameren-Zuilichem
(geref.), ds. mw. H.j. Paas te
Rijnsburg, die dit beroep heeft
aangenomen; te Hummelo
(prot. gem.), ds. R. Kleijer te
Borger; te Kolder- en Dinxter-
veen (herv.) en te Nieuwerkerk
(Zld), kandidaat T.J. Smink
te Dordrecht; te Nieuw-Lek-
kerland (herv), ds. J.N. Zuij-
derduijn te Valburg-Homoet
(herv); te Putten (herv. wijk-
gem. V), ds. H. Russcher te
Barneveld.
Aangenomen naar Ridder
kerk (prot. Gem. Irenekerk),
ds. M.M. Kwant te Westzaan;
naar Suwald, ds. N.E. van der
Horst-Kattenberg te Balkbrug.
Bedankt voor Meteren en Est
(herv), ds. A. Hamstra te Gies-
sen-Nieuwkerk.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Loon op Zand, ds.
IJ.R. Bijl te Waddinxveen e.c.
Aangenomen naar Middelhar-
nis-Sommelsdijk, ds. L.M. Jon-
gejan te Oldebroek.
Bedankt voor Spijk, ds. EC.
Hoek te St. Annaland.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Ede-Zuid, ds. J.
Holtland te Zeewolde; te Nij
megen, ds. K. Harmannij te
Den Ham.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Eemdijk, ds. B.
de Graaf te Nunspeet; te Rot-
terdam-Oost/Capelle aan den
Ijssel, ds. F.W. van der Rhee te
Vlissingen.
Aangenomen naar Naarden
(deeltijd), ds. J. Bos te Espel,
die bedankte voor Broekster-
woude (Andreasgemeente).
Bedankt: voor Doornspijk,
ds. A.C. Uitslag te Kerkwerve;
voor Urk (Eben-Haëzer), ds.
C.P de Boer te Werkendam.
GEREE GEMEENTEN
Bedankt: voor Aalburg, ds. P
Melis te Veen; voor Oudemir-
dum, ds. G. Pater te Opheus-
den; voor Raiidburg (Zuid
.Afrika), ds. F. Mulder te VVage-
ningen.
OUD GER. GEM. IN NED.
Bedankt: voor Kinderdijk, ds.
T. Klok te Urk
OUDE TONGE - Bij Ten
nisvereniging 't Westrak te
Oude-Tonge woijden gespeeld
van de jongeren tenniskampi
oenschappen. De wedstrijden
worden gespeeld tussen 10.00
en 18.00 uur. Voor publiek is
de toegang is gratis.
den, waardoor de vingers wel
eens dikker worden. Dit is heel
gewoon als de handen warm
zijn of als men een tijd heeft
gelopen, waarbij de handen
naar beneden hingen. Deze
zwelling verdwijnt in korte tijd
als men de handen omhoog
houdt. Het verschijnsel kan
ook optreden bij bepaalde aan
doeningen, zoals hoge bloed
druk of nieraandoeningen.
"Predikende het koninkrijk van God en lerende van de Heere Jezus Christus
met alle vrijmoedigheid, onjierbinderd". (Hand 28: 31)
Paulus is eindelijk in Rome
aangekomen. Dat is bepaald
niet vanzelf gegaan. Hij was
bij een schipbreuk bijna ver
dronken. En toen hij dan toch
behouden aan land was geko-
"len, zou een slangenbeet hem
nog het leven hebben gekost.
Maar het evangelie moet de
Wereld in. En daar is ook deze
apostel voor in dienst geno
men. Om getuige te zijn van de
Zaligmaker der wereld. Hier
in deze wereldstad. Duizenden
mensen bezoeken Rome. Ze
zijn daar enkele dagen of wat
langer als toerist. Dan hebben
^e het wel gezien. Maar Pau-
lus blijft daar twee volle jaren
in een huurwoning. Niet als
toerist. Maar - ondanks zijn
beperkte bewegingsvrijheid
- als een gezant van Christus.
En het is een komen en gaan.
Aanzienlijken en eenvoudi-
gen, joden en heidenen, heil-
begerigen en nieuwsgierigen,
de apostel ontvangt ze allen.
Hij spreekt inet hen over het
Koninkrijk van God. Daarbij
is hij in goed gezelschap, want
daarover ging het ook in het
onderwijs van zijn Meester.
Want als Jezus op aarde komt,
zegt Hij: De tijd is vervuld en
het Koninkrijk Gods is nabij
gekomen...
Het is het hoofdthema van de
prediking van Jezus. Weet u
wat dat is; het Koninkrijk van
God? Veel mensen denken dan
direct aan de hemel. Maar het
is meer, veel meer. Het heeft
ook te maken met Israël en de
wereld. Het Koninkrijk van
God, dat is Zijn zeggenschap
over mensen en machten in
deze wereld. Het is overal in
deze wereld waar mensen zich
aan Koning Jezus onderwer
pen en zich laten gezeggen
door Zijn Woord en Geest. Dat
doet niemand zomaar. Wij luis
teren van huis uit naar de gro
te tegenstander van Koning
Jezus: de duivel. Hij is de over
ste van de wereld. Hij heeft
zijn koninkrijk. En zijn werken
zijn sterk en zijn listen geniaal.
Hij is voortdurend bezig dat
Woord van Koning Jezus te
bekritiseren en het krachteloos
te maken. Wie een klein beetje
onze tijd doorziet en weet wat
er allemaal aan de hand is,
heeft daarover grote zorgen.
Maar als uzelf geborgen bent
door die andere Koning, als
Christus zeggenschap kreeg
in uw leven, dan zegt u: Uw
Koninkrijk kome. Is dat ook
uvi gebed? Hebben we zelf al
voor deze Koning gebogen?
Want we worden niet auto
matisch onderdanen van deze
Koning. We kunnen zelfs in
Zijn Koninkrijk niet komen,
als wij niet opnieuw geboren
worden.
Lerende van de Heere Jezus
Christus. Vanuit die namen
heeft Paulus onderwijs gege
ven: over Zijn geboorte. Zijn lij
den. Zijn sterven. Zijn opstan
ding. Zijn hemelvaart. Zijn
komen op de wolken. De Hee
re Jezus Christus is het stralen
de middelpunt. En waar Hij in
liet middelpunt staat, waar Hij
zéggenschap krijgt over een
mens, daar komt het Konink
rijk van God. Ook in Rome. En
dat gebeurt dan met alle \rij-
nioedigheid. Vindt u dat niet
mooi? Dus niet opdringerig,
op het brutale af Dat kom je
ook tegen. Dat mensen over
de bijbel en o\'er dingen van
Gods Koninkrijk spreken op
een vervelende manier. Dat het
niet trekt, maar eerder afstoot.
Xee, met alle vrijmoedigheid.
Dat is: in alle rust, frank en vrij,
zonder iets achter te houden.
Die vrijmoedigheid is niet iets
van onszelf. Het is geen kwes
tie van durf of karakter. Het is
het werk van de Heilige Geest,
Die vrijmoedig maakt. Hebben
wij niet vaak last van schaamte,
van mensenvrees? Ook nog
als we de Heere kennen en
liefhebben? En waarom eigen
lijk? Gods Koninkrijk is toch
geen verdacht zaakje, iets wat
geen toekomst heeft? Waarom
zouden wij er niet vrij over
spreken? Thuis in ons gezin,
tegenover onze kennissen en
niet mensen die we dagelijks
ontmoeten? Hoe meer de lief
de van Christus u dringt, hoe
meer Zijn Geest in u woont,
hoe meer u gaat spreken met
alle vrijmoedigheid. Net als de
apostel hier.
Onverhinderd. Met dat woord
eindigt het boek Handelingen.
Onverhinderd... zo sluit Luk-
as zijn relaas af. Paulus is wel
beperkt in z'n bewegingsvrij
heid, en er is ook verzet tegen
zijn prediking, en de keizer zal
er straks een eind aan maken,
maar het gaat wel door. De
\ei-hoogde Christus wei'kt ook
daar in die wereldstad. Het
getuigenis dat in Zijn opdracht
klinkt, werkt door. Achter dat
"onverhinderd" staat de Hei
lige Geest. Daarom mogen we
moed vatten ook voor onze
lijd.
Er is heel veel ongeïnteres
seerdheid en lauwheid. Hoe-
velen zijn er niet die schou
derophalend aan het evangelie
voorbijgaan? Het lijkt alsof het
evangelie hier in het Westen
z'n tijd heeft gehad. Hoeveel
belijdende christenen zijn er
nog in onze sleden? Is het niel
een zaak van een paar procen
ten? Maar het werk van God is
niet te keren, omdat Hij eroxer
waakt. Welke machten zich ook
breed maken in deze wereld,
de Heere staat in voor Zijn
eigen werk. Ook in ons per
soonlijk leven. Daar kan het
ook wel eens lijken alsof het
nooit iets wordt. Aanvechting
en bestrijding. En dan toch:
onverhinderd!
"De HEER' is zo getrouw als
sterk. Hij zal Zijn werk voor
mij volenden" (Psalm 138:4)
Nieuwerkerk aan den Ijssel,
ds. M.B. van den Akker
MIDDELHARNIS - De
toeristische pontjes die
fietsers en wandelaars
overzetten vanaf Goeree-
Overflakkee, gaan eind
juni weer varen. In de
veerdiensten is geen ver
andering opgetreden, zo
blijkt uit het nieuwe vaar-
schema. Nog steeds zijn
het dezelfde drie pontjes
als in vorige jaren dienst
deden: van Middelhar-
nis naar Hellevoetsluis,
van de Slikken van Flak-
kee naar Den Osse en van
Oude-Tonge naar Bene-
densas en Steenbergen.
De veren zijn onderdeel van
het pontjesnetwerk 'Fiets een
rondje met het pontje', dat dit
jaar jubileert. De deelnemende
schepen beleven hun tien vaar-
seizoen. Jaarlijks laten meer
dan 25.000 personen zich in
de zomermaanden overzet
ten. Het netwerk, een Zeeuws
initiatief, omvat inmiddels bij
na twintig pontjes, maar ooit
onderhielden meer dan hon
derd veerdiensten de verbin
dingen tussen de eilanden in
de Delta.
Het pontje dat van zaterdag
tot en met donderdag dage
lijks heen en weer vaart tussen
Oude-Tonge en West-Brabant,
opent als eerste het Goereese
seizoen, op maandag 25 juni.
De afvaarten in Oude-Tonge
zijn om 11, 15 en 17 uur, aan
het einde van het havenkanaal,
achter de sluis bij de zeedijk.
Volwassen vaargasten betalen
voor een enkele overtocht naar
Steenbergen met het motor-
schip 'Sun-Bear', dat in 1928 is
gebouwd, 8,50 euro, voor een
retour 11,50 euro. De tocht
naar Benedensas is enkele
euro's goedkoper. Voor kinde
ren gelden geen lagere tarie
ven. Op 1 september wordt er
voor het laatst gevaren.
Het motorschap 'Leja', dat
dateert van 1930 en vanaf de
Slikken van Flakkee vertrekt,
begint de dienst op dinsdag
26 juni en stopt op 1 septem
ber. Hier zijn de afvaarten van
maandag tot en met zaterdag
om 1114 en 17 uur. De prij
zen: voor kinderen (enkel: 4,
retour 6 euro) en voor volwas
senen (enkel: 6,50, retour 10
euro). De steiger ligt aan het
eind van het fietspad in dit
natuurgebied.
Op 1 juU ten slotte gaat het zeil-
charterschip 'De Zeeland' weer
recreanten vervoeren van Mid
delhamis naar Hellevoetsluis.
De tochten duren tot 1 septem
ber en zijn er van maandag tot
en met donderdag. Het ver
trekpunt is de oude RTM-stei-
ger aan de Oosthavendijk. Vol
wassenen en kinderen betalen
hetzelfde: 7,50 voor een enkel
tje en 14 euro voor een retour.
De afvaarten zijn om 11 en 16
uur.
De^e (i(zi iz «igenljjk voiziTiSm v«rbod«c. Uanf 'negerjoeneij'
beS(aan nie( meer, zn 'pdekoeken' over een poosje ooi; ïijef Itieer, Jieb
ik geiioord. Waarom? iie( is discriminatie voor negers en joden.
Haar, volgens mij staat er op de verpakking van de pdekoeken
niet jodenkoeken' maar 'jodekoeken'. £n jode «'ijst lach Jielemaal
niet op 'joden? üat maakt men ervan.' ï^aar, ik geef ia^.. missciaen
JS dit nog oude spelling en is Jiet m de njeüv/e spelling uel jodenkoe-
ken. Dat kan best- iNïaar dat iegt niets over de afschaffing van de
koeken of de naam van de koeken, ijetielfde geldt voor neger^oenen.
Tegen'joordjg lieten ie 'Buis^oenen'. Üit omdat liet discriminerend
is voor negers om de poenen 'negersoenen' t^ noemen. I>lou, ik iou liet
jiUSt een eer vinden als een koek naar mij i^erd vernoemd. Stel je
voor, 'Linnkoek', dat klinkt tocii best? Lelystad js toci ook naar
ingenieur Lely vernoemd? Op liet bolletje van een lamp staat tocli
ook '?S Vatt', vernoemd naar meneer James V/att die deSe eenlieid
lieeft uitgevonden? "Daarmee worden 5e tocli ook niet gediscrimi
neerd? I^log jo'n voorbeeld: de lieer Bell, die de t^l^foon uitvond, er is
Selfs een werkwoord van gemaakt: bellen.' 2ou liij lief erg gevonden
Jiebben? Nee, ik denk dat liet een eer voor liem was. Dus, misschien
hebben de negers de neger^oenen wel bedacht' £n misschien dat
de jodenkoek oorspronkelijk een koek van de joden was. Of van de
politie, die 5e ook wel joden' noemen.
In de^e maatschappij mag alles. Dat wordt vaak gelegd. 5e mag je
eigen mening uiten, alles over een andere cultuur of godsdienst uit
spuwen, en je wordt niet opgepakt- ï^ooj foch? Federland, h^f landje
waar aJles mag. Uaar Hadonna aan een kruis mag gaan hangen,
terwijl ie daarmee God m hef geiicht spuwt en de christenen op
het hart wil trappen. "Dat t^'^ede is 50 erg nog niet, maar het eerste
is verschrikkelijk.' Op de^e manier wordt God getart, en probeert
Madonna hl-I werk van de yeere JeSUS belachelijk te maken. £n wat
mag er dan niet? I^egerjoenen en jodenkoeken- Afschu^^^lljk toch?
Liim
-81-
Van der Welle zag geen uitkomst
meer.
'Tk haal mijn woorden van zoeven
terug," hakkelde hij.
"Dat lijkt mij ook het verstandigste,"
klonk het bars. "U wilt zeker wel zo
goed zijn mij alles nauwkeurig te ver
tellen. Tracht mij niet een rad voor
de ogen te draaien, ik waarschuw u in
uw eigen belang. Van leugens ben ik
niet gediend. Gaat uw gang."
Het klonk als een bevel, waaraan niet
te ontkomen viel. Zenuwachtig en met
bevende stem vertelde Van der Welle.
"Ik kon het niet verkroppen, dat u
Kooistra als uw procuratiehouder
aangesteld had, terwijl wij, Bakker en
ik, reeds veel langer op uw kantoor
werkzaam waren."
"Dat zijn mijn zaken," viel mijnheer
Andijk hem ongeduldig in de rede.
Van der Welle zweeg en slikte zijn ver
dere, heimelijke beschuldigingen in.
Even wachtte hij en vervolgde toen
met toonloze stem:
"Hoe ik er toe gekomen ben, weet ik
eigenlijk zeil niet, maar toen ik daar
dat kistje open zag staan en die bank
biljetten zo voor het grijpen lagen,
kon ik de verleiding niet weerstaan."
"Wat deed u op mijn kantoor, daar
had u toch niets te maken?"
"Ik wilde uit nieuwsgierigheid eens
even kijken."
"Waar waren Kooistra en Bakker
dan?"
"Kooistra was even naar het maga
zijn gegaan en Bakker had zich
eveneens een ogenblikje verwijderd.
Daar de loopjongen op dat ogen
blik naar de bank was, was ik op dat
moment alleen. De deur van uw kan
toor stond half open en toen heb ik
er even in gekeken, zag het geld lig
gen en deed er een greep naar. Nau
welijks zat ik weer op mijn plaats of
Bakker kwam terug, weldra gevolgd
door Kooistra. Doch toen u de dief
stal dadelijk bemerkte en ons ter ver
antwoording riep, voelde ik me niet
meer veilig en besloot er mij zo spoe
dig mogelijk van te ontdoen. Indien
ik kans gezien had om ze weer op de
oude plaats neer te leggen, had ik
dat gedaan, doch dat was niet meer
mogelijk. Toen heeft de tegenzin, die
ik tegen mijnheer Kooistra had, mij
parten gespeeld. Expres ben ik toen
de volgende dag heel vroeg naar
het kantoor gegaan. Uw vertrek was
gesloten. Toen kwam het plan bij mij
op om er mijnheer Kooistra in te
laten lopen. Hij had blijkbaar verge
ten zijn lade te sluiten, want die was
tenminste open. Ik heb ze toen snel
daarin w^eggemoffeld en het verdere
verloop weet u."
Verlegen staarde hij naar de grond.
durfde niet opkijken. Mijnheer Andijk
verbeet zijn boosheid.
"U moet het niet mooier voorstellen
dan het is, Van der Welle, want uw
verklaring, dat u het liever op zijn
gewone plaats neergelegd zou heb
ben, trek ik zeer sterk in twijfel. Waar
om beschuldigde u dan mijnheer
Kooistra op die ongelukkige middag
zo openlijk, toen ik u vroeg, of u hem
daartoe in staat achtte?"
Van der Welle zweeg en bleef het ant
woord schuldig.
Mijnheer Andijk wond zich op en
vervolgde heftig: "En al die maan
den hebt u in uw houding volhardt,
ongevoelig voor al het leed, dat u
Kooistra berokkende. Het is een van
de gemeenste schurkenstreken, die
ik ooit meegemaakt heb. Ik kan er
gewoon geen woorden voor vinden."
Hij stond op en liep met grote pas
sen het vertrek op en neer. Hij ver
weet zichzelf opnieuw zijn overhaaste
handeling. Hij moest zich inhouden,
anders had hij Van der Welle er uit
getrapt.
Plots bleef hij vlak voor hem staan.
"Die ziekte van jou is toch ergens goed
voor geweest," klonk het schamper.
Van der Welle sloeg schichtig zijn
ogen op met een verbaasde, niet
begrijpende blik.
'Je zult je misschien al wel afgevraagd
hebben, hoe ik dat alles te weten
gekomen ben, hè? Toen ik bij je kwam
scheen mijn aanwezigheid toch eni
germate tot je door te dringen, want
door verwarde uitroepen van je,
kwam ik achter de waarheid. Geluk
kig, want jij zou het nooit gezegd heb
ben en waarschijnlijk met een gerust
hart op de ingeslagen weg zijn voort
gegaan. Daar zie je weer uit, dat het
recht tenslotte toch zal zegevieren."
Er lag een ironische klank in die har
de, metalen stem.
Van der Welle voelde zich beurtelings
bleek en rood worden. Dat was niet in
zijn gedachten opgekomen. Hij had
dus zichzelf verraden.
"Verdwijn uit mijn ogen en ga aan
de arbeid," beet mijnheer Andijk Van
der Welle toe, die ineengedoken en
verslagen op zijn stoel hing,
Haastig en schuw omkijkend voldeed
deze aan het gegeven bevel.
Trillend van kwaadheid liet mijnheer
Andijk zich in zijn stoel vallen. Wat
moest hij nu doen? Het onrecht, Kooi
stra aangedaan, goed maken, dat was
zeker. Maar hoe? Bakker opzij schui
ven en Kooistra weer als vanouds zijn
rechtmatige plaats teruggeven, dat
ging niet. Dan zou Bakker de dupe
worden van de doortrapte, sluwe
handelwijze van zijn bediende. Ge
ërgerd streek hij zich over het hoge
voorhoofd. Hij piekerde en peinsde,
doch kon geen bevredigende oplos
sing vinden.
Hij besloot nog niet diezelfde middag
naar Kooistra te gaan, doch daar even
mee te wachten. Misschien schoot
hem dan wel iets te binnen, waarmee
hij het weer goed kon maken.
Het waren moeilijke weken voor Evert
Kooistra en zijn moeder, die volgden
op het ontslag bij mijnheer Van Dalen.
Uiterst zuinig leefden ze, ontzegden
zich alle luxe. Gedurende de maand
december hadden ze geleefd van het
laatste salaris, dat Evert bij Van Dalen
gebeurd had.
Door bemiddeling van Van Vliet
mocht hij een paar middagen in de
week de boekhouding bijhouden van
enige winkeliers uit de gemeente en
verdiende daar, al was het dan weinig,
toch iets mee. Het hielp in ieder geval.
Wel moesten ze iedere week bijpassen
van het geld, dat zijn moeder nog had
liggen, doch het ging niet zo snel, als
wanneer hij totaal niets verdiend had
en zodoende werd het ogenblik, dat
ze niets meer hebben zouden, gerekt.
Een paar maanden konden ze zich op
die manier nog behelpen en waren
niet geheel afhankelijk. Wie weet,
misschien gaf de Heere tegen die tijd
wel uitkomst. (wordt veiuolgd)