Meditatie Vervolg verhaal RAAD DAAD BeroepingS' Fietspontjes gaan eind juni weer varen EN U WERK Finale wedstrijden tennis vereniging Gods werk gaat door AYOU EIIAI1DB1.t1lEUW5 lAET RIET OF BIET? Eerste Van jocLel^oeükexi en PAGINA 5 VRIJDAG 15 JUNI 2007 üeze waag- en anUuoordruhriek staat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubrieh' vernield. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. MAAN8SGHSIDEK op zaterdag 19 mei zag ik 's avonds in het westen de nieuwe maan met links ervan een grote heldere sier Wal is de naam van die sier? Antwoord: Wal u zag was geen sier maar on/c buurpla- necl Vciins! Deze plaiito-t is iii bepaalde maaiulen van het jaar een lijd als 'avondslei' en dan weer enkele maanden op een heel andere plaats als 'mor genster te zien'. Daarom wordt Venus ook wel de Avondsicr resp. de Morgenster gentjemd. Wal is nu heter: rid- of gewone kristalsuiker? Mijn buurvrouw zegl dal rielsuiker heler zou zijn om katknagels legen te gaan. Antwoord: Tussen de bui tenlandse rietsuiker en onze Nederlandse biet- ol' beelwor- telsuiker bestaai geen enkel vel schil, want sclicikiuidig bezien wordi er precies dezelfde stol gehaald uit liet suikerriet en uit die beelworlclen. Suiker bevat geen viiaminen en ook geen schadelijke stollen, maar leven uilsluiiend energie. Ze kan in ot?s lichaam in vel wor den omgezet en daaiom moe ien men er niet te véél van gebruiken. Er is wel eens biet suiker als rielsuiker verkocht, omdat ze precies eender is en er in ongerariincerde staat ook gelijk kan uiizien. Actiegroe pen propageerden hel gebruik van rielsuiker om de handel en daarmee de inkomsten van een aaiilal der<le wereldlanden Ie helpen bevorderen. Rielsui ker is niet belei ol gezonder dan bietsuiker. Suiker wordi niet gekleurd. Dat rielsuiker er meestal bruin uitziet, komi doordal ze o.m. nog sporen ijzer en mineralen bevat, zoals ook in ch'verse groenten voor komen en zeer waardevol zijn in onze voeding. Die vindt u ook in de bruine suiker welke onze suikerfabrieken uit de bruine sappen van de beetwor telen halen. Deze sappen wor den bij de bereiding van witte suiker gezuiverd. Vandaar dal zoveel mensen tegenwoor dig liever bruine kopen dan de (altijd dubbel) gekristal liseerde witte, die vroeger de boventoon voerde. Tegen de consumplie van die gekristalli seerde producten worden wel bezwaren ingebrachl, omdat geraffineerde koolhydraten minder gunstig zijn voor ons lichaam. Dat rielsuiker beter zou zijn om kalknagels legen te gaan is ons niel bekend. PLATEELVAAS Ik bezil een vaas van plaleel uit (•ouda. Op de -lUias staan tekens die ik hierbij getekend heb. Kunt u me zeggen hoe oud de x'aas is wal de exil. loaarde is? Antwoord: Ons woord pla leel stamt van het Oudfranse woord 'platel' een platte schotel. Mei plateel werden aanvankelijk schotels, borden e.d. van aardewerk aangeduid. Vanaf de 17de eeuw ging met echter spreken van majolica, faience of keramiek. .'Vu wor den er nog zekere soorten aar dewerk mee aangeduid zoals Hollandse majolica en Delfts aardewerk. Delft was in de 15e en de 16de eeuw een centrum van plateelbackers'. De stad Gouda bezat zo'n honderd jaar geleden tientallen fabrieken waar dergelijk plateel werd vervaardigd en het voerde ook tientallen merknamen, zoals 'Gouda' en 'Zuid-Holland'. Ei genaardig genoeg was dit aar dewerk tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw niet erg in trek en daardoor nog weinig waard, maar rond 1980 kwam er meer belangstelling voor en is de waarde flink opgelopen. Nu is het plateel nog steeds gewild. Uw vaas is gemaakt in de eerste helft van de vorige eeuw. De letter M. duidt de schilder aan. Als de vaas nog helemaal gaaf is, zonder barst je of een andere beschadiging, zou de waarde ca 75 a 125 kunnen bedragen. Er moet dan nog wel een nummer op de onderzijde staan. (Uiter aard is deze 'taxaüe' onder- voorbehoud omdat de vaas zelf niet door ons bekeken is.) nOOKLUCHT IN STOEL Onlangs kocht ik een tweedehands zwartlerenstoel. Helaas bleek dal de vorige eigenaar een verwoede roker was. Hel is me niel gelukt om de rookluchl uit hel leer te krijgen. Weet u misschien hoe het xuel moei? Antwoord: Zoals u helaas erva ren heeft kan rooklucht lang om de stoel blijven hangen. Dit komt doordat de rook zich aan de bekleding hecht. Neem een emmertje water met een flinke scheut azijn en veeg dan met een daarin vochtig gemaakte doek de bekleding grondig al. Zet de stoel als het kan een tijdje in de buitenlucht. Blijf voorlopig goed ventileren. Ook kunt u af en toe de ver warming extra hoog zetten, dit bevordert ook het verdwijnen van de stank. WAT EU STAAT? op een tocht langs allerlei kerken hen ik een jmar keer op een pseu- do-klassiek houtmuerk gestuil, dal als 'Waterstaalskerk' werd beti teld. Wal heeft onze Waterstaat mei die oude kerken te maken? Antwoord: Zoals u weet zijn er sinds de reformatie nogal wat R. K-kerken in het bezit van de Ned. Hervormde kerk geko men. In de Franse tijd is er op last van Napoleon wel een enkele teruggegeven, maar na diens val is er in ons koninkrijk een 'ministerie van eredienst' ingesteld, dat de bouw van nieuwe kerken ten behoeve van het R.K. volksdeel moest bevorderen. Dit departement verstrekte de subsidie. Het ministerie van waterstaat had destijds een afdeling kunst zaken, dat de bouwplannen ontwierp. Omdat de regering geen architecten in dienst hati en zij deze kerkbouw zo voor delig mogelijk volgens ambte lijke voorschriften wilde rege len, werden ingenieurs van de Rijkswaterstaat in de arm genomen. Die zorgden voor de gewenste uitvoering. Zo ontstonden die fraai ogende gebouwen in pseudo-klassieke stijl met houten kolominen die op stenen zuilen leken en wei- tiig of niets te dragen kregen, gipsen kapitelen en namaak ornamenten, pleisterwerk dat zo beschilderd was dat het er als marmer uitzag en ander optisch bedrog dat er kostbaar uitzag, doch niet veel te bete kenen had. Buiten de kerken die u ontdekte, noemen we als voorbeelden de Sint Catharine- kerk van 1820 en de Mozcs- Aaronkerk uit 1838 te Amster dam, de Sint-Theresia van 1840 in Den Haag en de Sint-.'Vntho- nius uit 1840 te Haarlem. De bouwtrant werd eerst bewon derd, doch later verguisd en het kerkvolk spotte algauw: "Wat er staat? Waterstaat!". Ik WALG VAN ALG Ondanks tabletten die gegaran deerd zouden helpen, zit mijn luinvijver van 6 hij 9 m slikvol algen. De vissen gaan erin dood, ondanks de waterplanten. Wal kan ik er nu nog tegen doen? Antwoord: In een kleine vijver met weinig of geen vaste plan ten kunt u algen wel bestrijden met de tabletten die een aqua riumhandelaar u verkocht, doch in een grote vijver met veel waterplanten helpen ze maar tijdelijk, omdat grond en planten besmet zijn met algen- sporen. Daar past men een pompje met filter toe, waar door al het water in vier a vijf dagen circuleert. De flap en de sporen worden uitgezeefd en wat achterblijft krijgt weinig tijd om weer aan te groeien. Is de alg al te ver uitgedijd, dan zit er niets anders op dan de hele vijver schoon te maken en met chloorwater te ontsmetten. De vissen moeten zolang in soortgelijk water van dezelfde samen,stelling en teinperatuur worden overgezet en afge spoeld. Als u dan maar schone aarde en geen besmette water planten in de kom zet en er een i and omheen maakt, zodat de regen of sproeiwater geen tuingrond uw vijver in spoe len, dan kan het water daar geruime tijd vrij van algengroei blijven. Maar bedenk wel dat de wind telkens algensporen, zaad dus, aanvoert en zowel de waterplanten, nieuwe vissen en zeker de tuinaarde er geregeld mee besmet worden. Helemaal uitbannen kunt u algen eigen lijk nooit. SCHIL0PAD6LANS Hoe kan ik doffe voonuerpen vaii schildpadleer oppoetsen Antwoord; Die kunt u weer glanzend krijgen met tlinto- line, dat te koop is bij juweliers en andere zaken waar men ook schildpadartikelen, verkoopt. PE DIKKE 6 DE DUNNE Waarom zijn mijn vingers de ene keer dikker en de andere dag dunner? Eerst dacht ik dat 't iels van mij was, maar een zus van mij heeft haar ring wel eens drie dagen in een laatje gelegd omdat zij bang xuas hem xian haar dun nere vinger Ie verliezen. Antwoord: De vingers vormen de verst weg gelegen uiteinden van 't lichaain. Het bloed dat er heen strooint moet ook weer naar het hart terugvloeien. Onder bepaalde omstandig heden lukt dit niet zo snel en kan er bloedvocht (plasma) uit de bloedvaten naar buiten tre- PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Ameide-Tienho- ven (herv), ds. J.S. Heuunk te Ede; te Gameren-Zuilichem (geref.), ds. mw. H.j. Paas te Rijnsburg, die dit beroep heeft aangenomen; te Hummelo (prot. gem.), ds. R. Kleijer te Borger; te Kolder- en Dinxter- veen (herv.) en te Nieuwerkerk (Zld), kandidaat T.J. Smink te Dordrecht; te Nieuw-Lek- kerland (herv), ds. J.N. Zuij- derduijn te Valburg-Homoet (herv); te Putten (herv. wijk- gem. V), ds. H. Russcher te Barneveld. Aangenomen naar Ridder kerk (prot. Gem. Irenekerk), ds. M.M. Kwant te Westzaan; naar Suwald, ds. N.E. van der Horst-Kattenberg te Balkbrug. Bedankt voor Meteren en Est (herv), ds. A. Hamstra te Gies- sen-Nieuwkerk. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Loon op Zand, ds. IJ.R. Bijl te Waddinxveen e.c. Aangenomen naar Middelhar- nis-Sommelsdijk, ds. L.M. Jon- gejan te Oldebroek. Bedankt voor Spijk, ds. EC. Hoek te St. Annaland. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Ede-Zuid, ds. J. Holtland te Zeewolde; te Nij megen, ds. K. Harmannij te Den Ham. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Eemdijk, ds. B. de Graaf te Nunspeet; te Rot- terdam-Oost/Capelle aan den Ijssel, ds. F.W. van der Rhee te Vlissingen. Aangenomen naar Naarden (deeltijd), ds. J. Bos te Espel, die bedankte voor Broekster- woude (Andreasgemeente). Bedankt: voor Doornspijk, ds. A.C. Uitslag te Kerkwerve; voor Urk (Eben-Haëzer), ds. C.P de Boer te Werkendam. GEREE GEMEENTEN Bedankt: voor Aalburg, ds. P Melis te Veen; voor Oudemir- dum, ds. G. Pater te Opheus- den; voor Raiidburg (Zuid .Afrika), ds. F. Mulder te VVage- ningen. OUD GER. GEM. IN NED. Bedankt: voor Kinderdijk, ds. T. Klok te Urk OUDE TONGE - Bij Ten nisvereniging 't Westrak te Oude-Tonge woijden gespeeld van de jongeren tenniskampi oenschappen. De wedstrijden worden gespeeld tussen 10.00 en 18.00 uur. Voor publiek is de toegang is gratis. den, waardoor de vingers wel eens dikker worden. Dit is heel gewoon als de handen warm zijn of als men een tijd heeft gelopen, waarbij de handen naar beneden hingen. Deze zwelling verdwijnt in korte tijd als men de handen omhoog houdt. Het verschijnsel kan ook optreden bij bepaalde aan doeningen, zoals hoge bloed druk of nieraandoeningen. "Predikende het koninkrijk van God en lerende van de Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid, onjierbinderd". (Hand 28: 31) Paulus is eindelijk in Rome aangekomen. Dat is bepaald niet vanzelf gegaan. Hij was bij een schipbreuk bijna ver dronken. En toen hij dan toch behouden aan land was geko- "len, zou een slangenbeet hem nog het leven hebben gekost. Maar het evangelie moet de Wereld in. En daar is ook deze apostel voor in dienst geno men. Om getuige te zijn van de Zaligmaker der wereld. Hier in deze wereldstad. Duizenden mensen bezoeken Rome. Ze zijn daar enkele dagen of wat langer als toerist. Dan hebben ^e het wel gezien. Maar Pau- lus blijft daar twee volle jaren in een huurwoning. Niet als toerist. Maar - ondanks zijn beperkte bewegingsvrijheid - als een gezant van Christus. En het is een komen en gaan. Aanzienlijken en eenvoudi- gen, joden en heidenen, heil- begerigen en nieuwsgierigen, de apostel ontvangt ze allen. Hij spreekt inet hen over het Koninkrijk van God. Daarbij is hij in goed gezelschap, want daarover ging het ook in het onderwijs van zijn Meester. Want als Jezus op aarde komt, zegt Hij: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabij gekomen... Het is het hoofdthema van de prediking van Jezus. Weet u wat dat is; het Koninkrijk van God? Veel mensen denken dan direct aan de hemel. Maar het is meer, veel meer. Het heeft ook te maken met Israël en de wereld. Het Koninkrijk van God, dat is Zijn zeggenschap over mensen en machten in deze wereld. Het is overal in deze wereld waar mensen zich aan Koning Jezus onderwer pen en zich laten gezeggen door Zijn Woord en Geest. Dat doet niemand zomaar. Wij luis teren van huis uit naar de gro te tegenstander van Koning Jezus: de duivel. Hij is de over ste van de wereld. Hij heeft zijn koninkrijk. En zijn werken zijn sterk en zijn listen geniaal. Hij is voortdurend bezig dat Woord van Koning Jezus te bekritiseren en het krachteloos te maken. Wie een klein beetje onze tijd doorziet en weet wat er allemaal aan de hand is, heeft daarover grote zorgen. Maar als uzelf geborgen bent door die andere Koning, als Christus zeggenschap kreeg in uw leven, dan zegt u: Uw Koninkrijk kome. Is dat ook uvi gebed? Hebben we zelf al voor deze Koning gebogen? Want we worden niet auto matisch onderdanen van deze Koning. We kunnen zelfs in Zijn Koninkrijk niet komen, als wij niet opnieuw geboren worden. Lerende van de Heere Jezus Christus. Vanuit die namen heeft Paulus onderwijs gege ven: over Zijn geboorte. Zijn lij den. Zijn sterven. Zijn opstan ding. Zijn hemelvaart. Zijn komen op de wolken. De Hee re Jezus Christus is het stralen de middelpunt. En waar Hij in liet middelpunt staat, waar Hij zéggenschap krijgt over een mens, daar komt het Konink rijk van God. Ook in Rome. En dat gebeurt dan met alle \rij- nioedigheid. Vindt u dat niet mooi? Dus niet opdringerig, op het brutale af Dat kom je ook tegen. Dat mensen over de bijbel en o\'er dingen van Gods Koninkrijk spreken op een vervelende manier. Dat het niet trekt, maar eerder afstoot. Xee, met alle vrijmoedigheid. Dat is: in alle rust, frank en vrij, zonder iets achter te houden. Die vrijmoedigheid is niet iets van onszelf. Het is geen kwes tie van durf of karakter. Het is het werk van de Heilige Geest, Die vrijmoedig maakt. Hebben wij niet vaak last van schaamte, van mensenvrees? Ook nog als we de Heere kennen en liefhebben? En waarom eigen lijk? Gods Koninkrijk is toch geen verdacht zaakje, iets wat geen toekomst heeft? Waarom zouden wij er niet vrij over spreken? Thuis in ons gezin, tegenover onze kennissen en niet mensen die we dagelijks ontmoeten? Hoe meer de lief de van Christus u dringt, hoe meer Zijn Geest in u woont, hoe meer u gaat spreken met alle vrijmoedigheid. Net als de apostel hier. Onverhinderd. Met dat woord eindigt het boek Handelingen. Onverhinderd... zo sluit Luk- as zijn relaas af. Paulus is wel beperkt in z'n bewegingsvrij heid, en er is ook verzet tegen zijn prediking, en de keizer zal er straks een eind aan maken, maar het gaat wel door. De \ei-hoogde Christus wei'kt ook daar in die wereldstad. Het getuigenis dat in Zijn opdracht klinkt, werkt door. Achter dat "onverhinderd" staat de Hei lige Geest. Daarom mogen we moed vatten ook voor onze lijd. Er is heel veel ongeïnteres seerdheid en lauwheid. Hoe- velen zijn er niet die schou derophalend aan het evangelie voorbijgaan? Het lijkt alsof het evangelie hier in het Westen z'n tijd heeft gehad. Hoeveel belijdende christenen zijn er nog in onze sleden? Is het niel een zaak van een paar procen ten? Maar het werk van God is niet te keren, omdat Hij eroxer waakt. Welke machten zich ook breed maken in deze wereld, de Heere staat in voor Zijn eigen werk. Ook in ons per soonlijk leven. Daar kan het ook wel eens lijken alsof het nooit iets wordt. Aanvechting en bestrijding. En dan toch: onverhinderd! "De HEER' is zo getrouw als sterk. Hij zal Zijn werk voor mij volenden" (Psalm 138:4) Nieuwerkerk aan den Ijssel, ds. M.B. van den Akker MIDDELHARNIS - De toeristische pontjes die fietsers en wandelaars overzetten vanaf Goeree- Overflakkee, gaan eind juni weer varen. In de veerdiensten is geen ver andering opgetreden, zo blijkt uit het nieuwe vaar- schema. Nog steeds zijn het dezelfde drie pontjes als in vorige jaren dienst deden: van Middelhar- nis naar Hellevoetsluis, van de Slikken van Flak- kee naar Den Osse en van Oude-Tonge naar Bene- densas en Steenbergen. De veren zijn onderdeel van het pontjesnetwerk 'Fiets een rondje met het pontje', dat dit jaar jubileert. De deelnemende schepen beleven hun tien vaar- seizoen. Jaarlijks laten meer dan 25.000 personen zich in de zomermaanden overzet ten. Het netwerk, een Zeeuws initiatief, omvat inmiddels bij na twintig pontjes, maar ooit onderhielden meer dan hon derd veerdiensten de verbin dingen tussen de eilanden in de Delta. Het pontje dat van zaterdag tot en met donderdag dage lijks heen en weer vaart tussen Oude-Tonge en West-Brabant, opent als eerste het Goereese seizoen, op maandag 25 juni. De afvaarten in Oude-Tonge zijn om 11, 15 en 17 uur, aan het einde van het havenkanaal, achter de sluis bij de zeedijk. Volwassen vaargasten betalen voor een enkele overtocht naar Steenbergen met het motor- schip 'Sun-Bear', dat in 1928 is gebouwd, 8,50 euro, voor een retour 11,50 euro. De tocht naar Benedensas is enkele euro's goedkoper. Voor kinde ren gelden geen lagere tarie ven. Op 1 september wordt er voor het laatst gevaren. Het motorschap 'Leja', dat dateert van 1930 en vanaf de Slikken van Flakkee vertrekt, begint de dienst op dinsdag 26 juni en stopt op 1 septem ber. Hier zijn de afvaarten van maandag tot en met zaterdag om 1114 en 17 uur. De prij zen: voor kinderen (enkel: 4, retour 6 euro) en voor volwas senen (enkel: 6,50, retour 10 euro). De steiger ligt aan het eind van het fietspad in dit natuurgebied. Op 1 juU ten slotte gaat het zeil- charterschip 'De Zeeland' weer recreanten vervoeren van Mid delhamis naar Hellevoetsluis. De tochten duren tot 1 septem ber en zijn er van maandag tot en met donderdag. Het ver trekpunt is de oude RTM-stei- ger aan de Oosthavendijk. Vol wassenen en kinderen betalen hetzelfde: 7,50 voor een enkel tje en 14 euro voor een retour. De afvaarten zijn om 11 en 16 uur. De^e (i(zi iz «igenljjk voiziTiSm v«rbod«c. Uanf 'negerjoeneij' beS(aan nie( meer, zn 'pdekoeken' over een poosje ooi; ïijef Itieer, Jieb ik geiioord. Waarom? iie( is discriminatie voor negers en joden. Haar, volgens mij staat er op de verpakking van de pdekoeken niet jodenkoeken' maar 'jodekoeken'. £n jode «'ijst lach Jielemaal niet op 'joden? üat maakt men ervan.' ï^aar, ik geef ia^.. missciaen JS dit nog oude spelling en is Jiet m de njeüv/e spelling uel jodenkoe- ken. Dat kan best- iNïaar dat iegt niets over de afschaffing van de koeken of de naam van de koeken, ijetielfde geldt voor neger^oenen. Tegen'joordjg lieten ie 'Buis^oenen'. Üit omdat liet discriminerend is voor negers om de poenen 'negersoenen' t^ noemen. I>lou, ik iou liet jiUSt een eer vinden als een koek naar mij i^erd vernoemd. Stel je voor, 'Linnkoek', dat klinkt tocii best? Lelystad js toci ook naar ingenieur Lely vernoemd? Op liet bolletje van een lamp staat tocli ook '?S Vatt', vernoemd naar meneer James V/att die deSe eenlieid lieeft uitgevonden? "Daarmee worden 5e tocli ook niet gediscrimi neerd? I^log jo'n voorbeeld: de lieer Bell, die de t^l^foon uitvond, er is Selfs een werkwoord van gemaakt: bellen.' 2ou liij lief erg gevonden Jiebben? Nee, ik denk dat liet een eer voor liem was. Dus, misschien hebben de negers de neger^oenen wel bedacht' £n misschien dat de jodenkoek oorspronkelijk een koek van de joden was. Of van de politie, die 5e ook wel joden' noemen. In de^e maatschappij mag alles. Dat wordt vaak gelegd. 5e mag je eigen mening uiten, alles over een andere cultuur of godsdienst uit spuwen, en je wordt niet opgepakt- ï^ooj foch? Federland, h^f landje waar aJles mag. Uaar Hadonna aan een kruis mag gaan hangen, terwijl ie daarmee God m hef geiicht spuwt en de christenen op het hart wil trappen. "Dat t^'^ede is 50 erg nog niet, maar het eerste is verschrikkelijk.' Op de^e manier wordt God getart, en probeert Madonna hl-I werk van de yeere JeSUS belachelijk te maken. £n wat mag er dan niet? I^egerjoenen en jodenkoeken- Afschu^^^lljk toch? Liim -81- Van der Welle zag geen uitkomst meer. 'Tk haal mijn woorden van zoeven terug," hakkelde hij. "Dat lijkt mij ook het verstandigste," klonk het bars. "U wilt zeker wel zo goed zijn mij alles nauwkeurig te ver tellen. Tracht mij niet een rad voor de ogen te draaien, ik waarschuw u in uw eigen belang. Van leugens ben ik niet gediend. Gaat uw gang." Het klonk als een bevel, waaraan niet te ontkomen viel. Zenuwachtig en met bevende stem vertelde Van der Welle. "Ik kon het niet verkroppen, dat u Kooistra als uw procuratiehouder aangesteld had, terwijl wij, Bakker en ik, reeds veel langer op uw kantoor werkzaam waren." "Dat zijn mijn zaken," viel mijnheer Andijk hem ongeduldig in de rede. Van der Welle zweeg en slikte zijn ver dere, heimelijke beschuldigingen in. Even wachtte hij en vervolgde toen met toonloze stem: "Hoe ik er toe gekomen ben, weet ik eigenlijk zeil niet, maar toen ik daar dat kistje open zag staan en die bank biljetten zo voor het grijpen lagen, kon ik de verleiding niet weerstaan." "Wat deed u op mijn kantoor, daar had u toch niets te maken?" "Ik wilde uit nieuwsgierigheid eens even kijken." "Waar waren Kooistra en Bakker dan?" "Kooistra was even naar het maga zijn gegaan en Bakker had zich eveneens een ogenblikje verwijderd. Daar de loopjongen op dat ogen blik naar de bank was, was ik op dat moment alleen. De deur van uw kan toor stond half open en toen heb ik er even in gekeken, zag het geld lig gen en deed er een greep naar. Nau welijks zat ik weer op mijn plaats of Bakker kwam terug, weldra gevolgd door Kooistra. Doch toen u de dief stal dadelijk bemerkte en ons ter ver antwoording riep, voelde ik me niet meer veilig en besloot er mij zo spoe dig mogelijk van te ontdoen. Indien ik kans gezien had om ze weer op de oude plaats neer te leggen, had ik dat gedaan, doch dat was niet meer mogelijk. Toen heeft de tegenzin, die ik tegen mijnheer Kooistra had, mij parten gespeeld. Expres ben ik toen de volgende dag heel vroeg naar het kantoor gegaan. Uw vertrek was gesloten. Toen kwam het plan bij mij op om er mijnheer Kooistra in te laten lopen. Hij had blijkbaar verge ten zijn lade te sluiten, want die was tenminste open. Ik heb ze toen snel daarin w^eggemoffeld en het verdere verloop weet u." Verlegen staarde hij naar de grond. durfde niet opkijken. Mijnheer Andijk verbeet zijn boosheid. "U moet het niet mooier voorstellen dan het is, Van der Welle, want uw verklaring, dat u het liever op zijn gewone plaats neergelegd zou heb ben, trek ik zeer sterk in twijfel. Waar om beschuldigde u dan mijnheer Kooistra op die ongelukkige middag zo openlijk, toen ik u vroeg, of u hem daartoe in staat achtte?" Van der Welle zweeg en bleef het ant woord schuldig. Mijnheer Andijk wond zich op en vervolgde heftig: "En al die maan den hebt u in uw houding volhardt, ongevoelig voor al het leed, dat u Kooistra berokkende. Het is een van de gemeenste schurkenstreken, die ik ooit meegemaakt heb. Ik kan er gewoon geen woorden voor vinden." Hij stond op en liep met grote pas sen het vertrek op en neer. Hij ver weet zichzelf opnieuw zijn overhaaste handeling. Hij moest zich inhouden, anders had hij Van der Welle er uit getrapt. Plots bleef hij vlak voor hem staan. "Die ziekte van jou is toch ergens goed voor geweest," klonk het schamper. Van der Welle sloeg schichtig zijn ogen op met een verbaasde, niet begrijpende blik. 'Je zult je misschien al wel afgevraagd hebben, hoe ik dat alles te weten gekomen ben, hè? Toen ik bij je kwam scheen mijn aanwezigheid toch eni germate tot je door te dringen, want door verwarde uitroepen van je, kwam ik achter de waarheid. Geluk kig, want jij zou het nooit gezegd heb ben en waarschijnlijk met een gerust hart op de ingeslagen weg zijn voort gegaan. Daar zie je weer uit, dat het recht tenslotte toch zal zegevieren." Er lag een ironische klank in die har de, metalen stem. Van der Welle voelde zich beurtelings bleek en rood worden. Dat was niet in zijn gedachten opgekomen. Hij had dus zichzelf verraden. "Verdwijn uit mijn ogen en ga aan de arbeid," beet mijnheer Andijk Van der Welle toe, die ineengedoken en verslagen op zijn stoel hing, Haastig en schuw omkijkend voldeed deze aan het gegeven bevel. Trillend van kwaadheid liet mijnheer Andijk zich in zijn stoel vallen. Wat moest hij nu doen? Het onrecht, Kooi stra aangedaan, goed maken, dat was zeker. Maar hoe? Bakker opzij schui ven en Kooistra weer als vanouds zijn rechtmatige plaats teruggeven, dat ging niet. Dan zou Bakker de dupe worden van de doortrapte, sluwe handelwijze van zijn bediende. Ge ërgerd streek hij zich over het hoge voorhoofd. Hij piekerde en peinsde, doch kon geen bevredigende oplos sing vinden. Hij besloot nog niet diezelfde middag naar Kooistra te gaan, doch daar even mee te wachten. Misschien schoot hem dan wel iets te binnen, waarmee hij het weer goed kon maken. Het waren moeilijke weken voor Evert Kooistra en zijn moeder, die volgden op het ontslag bij mijnheer Van Dalen. Uiterst zuinig leefden ze, ontzegden zich alle luxe. Gedurende de maand december hadden ze geleefd van het laatste salaris, dat Evert bij Van Dalen gebeurd had. Door bemiddeling van Van Vliet mocht hij een paar middagen in de week de boekhouding bijhouden van enige winkeliers uit de gemeente en verdiende daar, al was het dan weinig, toch iets mee. Het hielp in ieder geval. Wel moesten ze iedere week bijpassen van het geld, dat zijn moeder nog had liggen, doch het ging niet zo snel, als wanneer hij totaal niets verdiend had en zodoende werd het ogenblik, dat ze niets meer hebben zouden, gerekt. Een paar maanden konden ze zich op die manier nog behelpen en waren niet geheel afhankelijk. Wie weet, misschien gaf de Heere tegen die tijd wel uitkomst. (wordt veiuolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5