School en maatschappij Orgelsymposium Pauluskerk Rotterdam Kerk diensten Proef met ultrasoon geluid tegen blauwalg in haven Ooltgensplaat Gemeente Oostflakkee ondertekent overeenkomst Hofje van Oranje Willemtje in actie voor omgeslagen catamaran EIIAIIDEII-niEUWS Van der Groe doet het hekje toe Voorlichting risico's drugs- en alcohol EIIAI1DEn.mEUWS Almere Acties KNRM Zondag 17 juni 2007 Abonneert U op Eilanden-Nieuws PAGINA 2 Ethiek Een congres De Vereniging voor Gere formeerd Schoolonderwijs heeft icortgeleden een con gres belegd. Het thema droeg als titel: De maatschappelijke opdracht van de christelijke/ reformatorische school. Begin mei werden in wijde kring van betrokkenen/belang stellenden Tien Statements ver spreid. Boven deze tien advies regels (zo noem ik ze maar) was te lezen: Deze statements te verspreiden, te bespreken ter ondersteuning van de verdere visie-vorming. Het is uiteraard niet de bedoeling van deze column om deze tien regels te bespre ken. Dat is meer de taak van onderwijsbladen en van een krant die zijn lezers op de hoogte wil houden van bijeen komsten waar actuele thema's als dit onderwerp besproken worden, 'Goud' Een uitdrukking uit een van de stellingen heeft mij getrof fen: "Reformatorische scho len hebben 'goud' in handen. We moeten niet te kritisch op onszelf zijn, maar ook wel vol doende ernst maken met de problemen die op deze dag aan de orde zijn geweest" (ken nelijk met een verwijzing naar het gehouden congres). Ik neem aan dat het tussen aanhalingstekens geplaatste woord 'goud' niet slaat op de leerlingen. Het zal vooral gebruikt zijn in verband met wat de bedoelde scholen vanuit grondslag en intentie aan de leerlingen te bieden hebben. Ik ga nu niet verder in op wat we in de volgende zeven 'statemens' lezen. Er is daar veel waardevol materiaal bij. Wel moet ik zeggen dat het om resultaat gaat van een eerste bezinning op het onderwerp. Geen wonder dat in de begelei dende brief een vervolg op dit congres in het najaar van 2007 wordt aangekondigd. Tot zover een overzicht van de feiten. Bij de titel Het gaat mij nu om het the ma waarover ik iets wil zeggen: School en maatschappij. We kunnen verschillende invalshoeken kiezen om over dit onderwerp na te denken. De invalshoek bepaalt uiter aard mede de uitwerking. Om een eerste optie te noe men wijs ik op de mogelijkheid na te denken over de invloed die de maatschappij op het onderwijs en het schoolgebeu- ren heeft. Ook in een reforma torische school treft men ande re leerlingen aan dan dertig jaar geleden. Ik schreef al eens eerder dat ik gedurende bijna dertig jaar op reformatorische middelba re scholen voor leerlingen heb gesproken. Bij de incidentele ontmoetingen heb ik de veran dering in houding, vrijmoedig heid en vrijpostigheid, bij leer lingen in de hoogste klassen opgemerkt. Daarover heb ik ook meermalen met de docent die de leiding had gesproken. Ik ben zelfs eens door mijn gastheer-begeleider ontvangen met de opmerking: U zult er vanmorgen een hele kluif aan hebben. Op zichzelf vond ik dat boeienci. Laten jongelui in die fase van hun ontwikkeling maar zeggen hoe ze tegen een beetje pittig verhaal aankijken. IJzer scherpt men met ijzer! Ik mag dat wel. Nu ik herinneringen ophaal, wil ik toch ook graag zeggen dat ik enkele weken geleden op een reformatorische school moest invallen voor een spre ker die door onverwachte ambtsbezigheden verhinderd was. Ik schat dat er ongeveer zes tig leerlingen waren. Het was hun laatste schooldag voor het examen. 'Christen zijn in de moder ne samenleving'. Zo luidde het mij opgegeven thema. In het licht van vroegere ervaringen stond ik verbaasd en was ik verblijd over de posi tieve instelling van deze leerlin gen. Ze hoopten hun examen te halen en zouden dan verder de maatschappij in gaan, in welke tak van onderwijs ook. Met een blij hart ben ik inge gaan op de pittige vragen van jongens en meisjes. Op een positieve manier daagden ze me uit om het gesprokene toe te lichten en hier en daar nog wat praktischer te maken. Ik heb de schoolleiding mijn waardering voor de opstelling van deze jongeren kenbaar gemaakt. Niet nu pas Hiermee ben ik terug bij het thema. De lezer begrijpt: Het is niet voldoende dat op een laatste schooldag van VWO- scholieren gekeken wordt naar en gesproken wordt over hun positie in de maatschappij. Mijn verhaal zou men kun nen typeren als een samenvat tende toerusting (beter dan instructie) voor wat ze hierna zullen aantreffen. Dat alleen te doen op de laat ste schooldag is niet genoeg. Het onderwijs zelf moet voor bereiden op een plaats in onze seculiere maatschappij. Leerlingen moeten uit de (vroeger toch wel) beslotenheid van de school geconfronteerd worden met de maatschappij waarin ze terecht komen. Ingeleid, niet ingewijd Men kan in plaats van over confrontatie ook over inleiding spreken. Inwijding is mij in dit verband een te gewijd woord. Alsof je in de geseculariseerde maatschappij ingewijd zou moeten worden! Kritisch inge leid lijkt me een betere doel stelling. Overigens is de school niet het enige terrein, wilt u: leerveld, waar dit geschiedt. Via de moderne media, in al hun verscheidenheid, krijgen leerlingen met de moderne maatschappij te maken. Soms denk ik wel eens: ze weten er veel meer van af dan sommige docenten vermoeden. Positief-kritisch Ik zou de benadering die gewenst is, willen typeren als positief-kritische inleiding. Wellicht kijkt een lezer van deze typering een beetje op. Voorop staat positief Hiermee bedoel ik: niet beginnen met allerlei kritiek, maar waarde- W. H. Velema ren wat er goed is en wat te waarderen valt. In deze maat schappij moeten deze jongeren straks als volwassenen hun weg en hun werk vinden. Wie alleen maar afkeer inboezemt, verlamt een posi tieve instelling van dienstbaar heid waartoe we als christenen geroepen worden. Naast het positieve, of beter: direct daarmee verbonden, noem ik het kritische! Juist wie positiefin de samenleving staat zal de ogen, de oren en vooral het hart open hebben (en hou den) voor wat in onze samenle ving van een volstrekt andere kant komt. Ik ben van mening dat pro- pagatie en praktijk van het moderne vrijheidsdenken, op allerlei terrein, een teken is van de heerschappij die de antichrist over deze wereld, ook over kerkmensen en de kerkjeugd, wil uitoefenen. Toch verhinderen deze laatste zinnen mij niet om van een positieve opstelling te spreken. Jezus Christus rust ons toe tot zo'n opstelling. Woord en (leest zijn machtig en krachtig genoeg om ook de harten van jonge mensen te scherpen voor het onderscheid tussen wat van God en wat van de duivel komt. In dat onderscheidend toerustingsproces neemt de school een belangrijke positie in, samen met de kerk. Ik bid docenten, bestuur ders, begeleiders en leerlingen wijsheid en moed toe om van uit onze reformatorische visie recht te doen aan het thema 'School en maatschappij'. vervolg van voorpagina Vissen Begin mei kon Drema aan de slag in de haven van Tholen. Op de wal zijn nu dertien elek- tronicaboxen geïnstalleerd. In deze geluidskastjes wordt een bepaalde, hoge frequen tie opgewekt. Deze wordt via evenzovele transducers die zich onder water bevinden, uitge zonden. Het ultrasone signaal is niet hoorbaar voor het men selijk oor, en ook vissen onder vinden er geen hinder van. De transducers, licht André van den Bogaert toe, hebben de vorm van een cilinder, die tien centimeter lang is en een doorsnee heeft van acht centi meter. De onderwaterzenders zijn met beugels aan meerpalen gemonteerd die op verschillen de plekken in de haven staan. Ze hebben elk een reikwijdte van zo'n tweehonderd meter, "in een hoek van 165 graden". Met elkaar dekken ze de halve havenkom. Blauwalgen zijn eencellige organismen. De cel bevat chlo- rofyl (groen van kleur), vacuo- len (die dienst doen als voedsel- opslag) en gasvacuolen (om te drijven ofte zinken). De akoes tische signalen uit de trans ducers, de geluidstriUingen, beschadigen de celwand van de blauwalg. De wand scheurt, hij klapt uit elkaar. Met als resultaat dat de blauwalg naar de bodem zinkt, afsterft en wordt opgegeten door andere organismen. Op die manier hoopt Rijkswaterstaat havens de stankhinder in de havens te kunnen verhinderen. Het experiment wordt eind oktober beëindigd. Daarmee is grofweg de periode bestre ken dat de blauwalgen heer sen. Er is al grote interesse voor het project. Rijkswater staat IJsselmeergebied wil een eendere proef doen in de haven van Almere, Rijkswa terstaat Zeeland denkt erover ultrasoon geluid in Ooltgens plaat te introduceren. Van den Bogaert beaamt dit voor nemen. Hij vermoedt dat daar een transducer uit de Kram- mersluis komt te hangen. Een tijdstip is hem nog niet mee gedeeld. Ultrasone apparatuur is in Groot-Brittannië al gemeen goed. Volgens Van den Bogaert wordt er bijvoor beeld in een woonwijk van de havenstad Portsmouth een forse vijver mee helder gehou den. "Nederland loopt in feite achter." Dinsdag 12 juni om 22.00 uur werd de bemanning van de reddingboot Willemtje gealar meerd door het Kustwacht Centrum voor een omgeslagen catamaran bij de Haringvliet- sluizen. Vijf minuten nadat de reddingboot uitvoer was deze ter plaatse. Ook de politie was aan het zoeken, maar er werd niets gevonden. Na een paar zoekslagen werd besloten om een bemanningslid op het strand bij Hellevoetsluis, bij de Catamaran Club, af te zet ten om te zien of daar iemand te vinden was. Daar trof men twee mensen aan die inderdaad van de omgeslagen catamaran bleken te komen. Ze hadden zelf kans gezien het vaartuig weer recht te zetten, waarna ze terug waren gekeerd naar het strand. De Pauluskerk te Rotterdam neemt zaterdag 23 juni a.s. afscheid van het Van Vulpen orgel aldaar d.m.v. een sym posium dat er van 13.30-16.00 uur wordt gehouden. Het wordt een bont en afwisselend programma, dat gratis toegan kelijk is. Medewerking wordt verleend door de organisten van de kerk Arie van der Pol en Jan Blankers en enkele orgel- studenten van het Rotterdams Conservatorium (Sander van den Houten) en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (Leo Blankers). Zij spelen wer ken van o.a. Buxtehude, Lang- lais. Manneke en Van Noordt. Ds. Hans Visser, emeritus predikant van de Pauluskerk, zal een lezing houden over het thema 'Waarom het orgel NIET in de kerk hoort!' Er is ook samenzang van enkele bekende kerkliederen en pop songs, waaraan ook bezoekers van de Pauluskerk meewer ken. De bekende Rotterdamse kerkmusicus en literator Dirk Zwart spreekt over het thema 'Zin en onzin van (en op) het orgel. Aan het eind van het symposium zal het orgel sym bolisch worden overgedragen aan de Hersteld Hervormde Gemeente te Middelharnis- Sommelsdijk, die het orgel van de Pauluskerk overneemt. Orgelbouwer Sicco Steendam zal voor de overplaatsing naar het nieuwe kerkgebouw van deze gemeente zorgdragen. Voor meer informatie kan men bellen naar Jan Blankers, tel. 010-4133506. Aanmelden voor het symposium kan via e-mail: janblankers@yahoo.com. Christelijk streel^blad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnls. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zal<elijl<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur: J. Viilerius, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdagedilie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóör 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINQNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Middelharnls 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). OUDE-TONGE - Op dins dag 12 juni hebben bur gemeester Van Pelt van de gemeente Oostflakkee en directeur Dijkgraaf van HD Projectrealisatie BV een samenwerkings- en exploi tatieovereenkomst onderte kend voor het woningbouw project 'HoiQe van Oranje'. Indeze overeenkomstwordt onder andere de openbare nutsvoorzieningen en de uitstraling van de openba re weg vastgelegd. Met de ondertekening is de voor bereidingsfase afgerond en gaat de aÏErondingsfase van start. Burgemeester Van Pelt en de heer Dijkgraaf van HD Pwjedrealisatie BV ondertekenen de overeenkomst. In het plangebied komen vijf karaktervolle, moderne star terwoningen in een zeer rustig gelegen hofje in Ooltgensplaat. De woningen (drie kamers plus vliering) zijn elk voorzien van een voortuin inclusief parkeer plek en een ruime achtertuin georiënteerd op het zuidwes ten. De woningen zijn geprojec teerd op de locatie van het voormalige Timmerbedrijf Mosselman op een binnenter rein dat ingesloten ligt tus sen de woonbebouwing van Weespad, Wilhelminastraat, Pieter Biggestraat en Bene den Molendijk. Gezien de ligging in een omgeving met Koninklijke straatnamen is het woningbouwproject omge doopt tot het project Hofje van Oranje. De gemeente Oostflakkee is van mening dat met de reali satie van het Hofje van Oranje de leefbaarheid in de kern van Ooltgensplaat zal worden versterkt. Tevens is het een opwaardering voor de buurt. Met dit project worden name lijk grondgebonden woningen gecreëerd op een plek die aan het verpauperen is. Voortraject Op 22 december 2006 onder tekenden de gemeente en de ontwikkelaar een intentieover eenkomst, waarin afspraken zijn vastgelegd over de realisa tie van dit project. Vervolgens is een bouwaanvraag ingediend, die tot en met 3 juli 2007 ter inzage ligt. Op 21 mei 2006 is begonnen met de voorbereidingen van de sloop van de voormalige Timmerfabriek Mosselman, gelegen aan het Weespad te Ooltgensplaat. Naar verwach ting zijn de sloopwerkzaamhe den eind juni afgerond en kan na de zomer worden gestart met de bouw. Als alles volgens planning verloopt, worden de woningen in het tweede kwar taal van 2008 opgeleverd. Meer informatie over dit pro ject is te vinden op de websites Mww.hdprojectrealisatie.nl en www.oostflakkee.nl onder het jl^pje 'Projecten'. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche, bediening Heilige Doop en 18.30 uur leesdienst. Eben-Haëzer: 9.30uurleesdiensten 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstien- den: 9.45 uur ds. D. J. van Eckeveld, Katwijk, bedie ning Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht, nabetrachting Heilig Avondmaal - Geref. Kerk 10.00 uur ds. L. Krü- ger en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uurstudent B. Labee - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur (H.D. en Openb. bel.) en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 en 18.30 uur ds. E. de Mots, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Hei lig Avondmaal - Hersteld Herv. Gem. 8.45, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J.W. van Estrik, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting en dankzeg ging Heilig Avondmaal. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema, bediening Heilig Avond maal en 17.00 uur de heer T. R. Rietveld, Ridderkerk, dankzegging Heilig Avond maal - Geref. Kerk 10.00 uur (H.A.) ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. L. Krü- ger - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. M. B. v. d. Palm, Nieuw en Sint Joosland. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg, v.m. bediening Heilig Avond maal en nam. nabetrach ting en dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk 9.30 uur ds. T. Hettema - Ger. Gem .10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. G. van Meijeren, v.m. wel- komstdienst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Zieken huis: 14.30 uur ds, H. J. Catsburg. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Maas, bediening Heilige Doop en 18.00 uur kand. D. Jon- geneel, Oud-Alblas - Her steld Herv. Gem. 9.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Stel lendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. P. F. Bouter, Leer dam - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden, voorbe reiding Heilig AVondmaal -Exodus 10.00 uur ds. Ver- schueren - Remonstrantse Gem. geen dienst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer K. van Holten - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 17.00 uur leesdienst. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur Prof Dr. A. de Reuver, Delft en 18.00 uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur kand. A. Hoek- man - Geref. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. D. J. van Diggele. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. Meijer, Yerseke en 18.00 uur ds. A. Belder - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H.J. Boeren 18.00 uur kand. M. Diepeveen, Stel lendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. lO.OOenlS.OOuurds. L. de Wit, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dank zegging Heilig Avondmaal -Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur de heer J. Leeflang. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Catsburg, voor bereiding Heilig Avond maal en 18.00 uur kand. J. A. de Kruijf, Oud-Alblas -Geref. Kerk 10.00 uur ds. G. J. Smink en 18.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst en 16.00 uur student M. Joosse. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. C. Doorne- Onder de zogenaamde oude schrijvers neemt hij een bijzon dere plaats in: dommee 1 heo- dorus van der Groe. Hij leefde van 1705 tot 1784. In zijn lan ge ambtelijke leven diende hij maar twee gemeenten: die van Rijnsaterwoude en die van Kra lingen. Dit laatste dorp bestaat niet meer. De kerk waarin hij zoveel jaren preekte, is al m de 19' eeuw gesloopt. Er zijn nog slechts enkele restanten van de fundering te vinden op de hui dige begraafplaats Oud-Kra- lingen, niet ver van de plaats waar nu het verkeer raast over de Al 6 en de Van Brienen- oordbrug. Van der Groe was een vurig pleitbezorger van de oude orthodoxe leer van de gere formeerde kerk. Hij voelde zich zeer verbonden aan de boodschap van de reformatie. Hij preekte Wet en Evangelie. Tegelijkertijd drong hij in zijn verkondiging aan op de prak tische beoefening van de ware godzaligheid. Hij legde in zijn preken de toetssteen aan tus sen 'ware en valse genade', tus sen zijn en schijn, tussen 'het snode en het kosteUjke'. Hij zag tot zijn grote verdriet dat het in zijn tijd bij velen aan zuivere godsvreze en ware bekering ontbrak. Daarom meende hij een goddelijke last te hebben ontvangen om Gods oordelen over het afgeweken volk van Nederland aan te kondigen. De Heere zou Nederland gaan verlaten en het aan zichzelf overgeven. Daarnaast had hij grote verwachting van de beke ring van het volk der Joden. Na de dood van Van der Groe zijn er velen geweest die menen dat met hem 'de laatste ziener' van Nederland was weggeno men. Het lot van het inmiddels vergane dorp Kralingen staat zodoende symbool voor de teloorgang van deze getrouwe prediking. "Van der Groe doet het hekje toe", zei men wel. En nog zijn er wel die deze gedachte aanhangen. Enkele maanden geleden verscheen er een fraai geïllu streerd boek dat breeduit aan dacht geeft aan de boetepredi ker van Kralingen. Een keur van bekwame schrijvers heeft er medewerking aan gegeven. Het geheel staat onder redac tie van dr. John Exalto (1977), inmiddels medewerker van de Gereformeerde Bijbelstichting te Leerdam, en dr. Fred van Lieburg (1967), hoogleraar geschiedenis van het Neder lands protestantisme aan de Vrije Universiteit te Amster dam. Samen met de andere medewerkers belichten zij de weg en het werk, het eigene, de betekenis en de invloed van deze bijzondere vertegenwoor diger van de Nadere Reforma tie. Het eerste hoofdstuk geeft een schets van zijn leven. Hoofd stuk 2 toont hem als de pas tor van Kralingen. Vervolgens lezen we over de kritiek en de spot die hij vanuit het Rotter damse tot zich kreeg en de wij ze waarop Van der Groe daar op reageerde. Daarna wordt in een apart hoofdstuk het een en ander belicht aangaande de weerd - Geref. Kerk 9.30 uur dienst in Geref. Kerk Ooltgensplaat en 18.00 uur de heer J. Anninga. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. H. G. van der Ziel, v.m. bediening Heilig Avond maal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Don derdag 21 juni: 15.00 uur ds. K. Groenendijk, Bru- chem, huwelijksbeves tiging van Jaap Pieterse en Ariëtte Groenendijk - Geref. Kerk 9.30 uur ds. C. Versteeg (gecombineer de dienst met Geref Kerk Den Bommel) en 18.00 uur de heer I. J. Bijlsma - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. W. M. van der Linden, Rid derkerk en 16.00 uur lees dienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. A. Snijder, bediening Heilig Avond maal. VRIJDAG 15 JUNI 2007 thema's die Van der Groe in zijn preken en verhandelingen laat domineren. De inhoud van zijn biddagpreken komt daarna aan de orde, "Ik arm en ellendig man" is de titel van het hoofdstuk dat een psycho logische verkenning van zijn persoonlijkheid wil zijn. De schrijver is dr. L.F. Groenen dijk. Het voorlaatste hoofdstuk bespreekt de portretten die van de prediker zijn gemaakt. Tenslotte gaat in het laatste hoofdstuk John Exalto is op de 'uitvinding' van de typering "Neerlands laatste ziener." Het boek besluit met een aantal uitvoerige en interessante bij lagen. Ook is nog een achttal brieven afgedrukt. Aan Van der Groe zijn in he( verleden wel meer boeken gewijd. Niet zelden waren dat geschriften waarin de adora tie centraal stond. Aan Van der Groe's boodschap werd een zodanige betekenis toege kend dat hij model stond voor de meest zuivere prediking. Ik denk bijvoorbeeld aan de geschriften van A.W.C, van Dijk [1972], J. Alderliesten [1972] en J.A. de Ruiter [1978]. Hij werd zelfs genoemd "de groot ste Nederlander ooit" [RD 11 februari 2005]. Die tonen tref fen we in dit boek niet aan, of het moest zijn om ze van een aantal kanttekeningen te voor zien. Deze nieuwe bundel studies geeft veel informatie. Hier wordt een wetenschappelijke benadering gepresenteerd van het 'fenomeen' Van der Groe. Ik moet zeggen dat het bij mij af en toe wel erg vervreemdend overkwam. Ik geef toe dat de oudvaders en hun boodschap een wetenschappelijke toetsing moeten kunnen doorstaan. Toch vond ik met name de psy cho-analyse van Van der Groe's karakter grensoverichrijdend. Ik wil de wetenschappelijke schrijver niet van enige voorin genomenheid betichten, maar op diverse plaatsen is de toon ronduit cynisch. Zo ook hier en daar in het hoofdstuk over de Kralingiana. Liever is mij het slot van hoofd stuk 5, waarmee ook ik op mijn beurt besluit: "Van der Groe was een achttiende-eeuwse theoloog die zich mengde in kerkelijke discussies van zijn tijd. Zijn manier van schrij ven draagt stellig het stempel van zijn tijd. Maar zijn werk heeft ook voorbij de achttien de eeuw nog betekenis. Vooral is het als prediker van een blijvend evangelie dat hij zeggingskracht behoudt: 'Hel is den Heere genoeg/ als de zon daar alleen maar gelooft/ en als hij Christus en de gansche zaligheid m Hem maar alzoo waarlijk wil ont vangen op eene enkele belofte van Gods genade/ en berusten daarin dan ook geheel met een waar ver trouwen. Hoe dan ook: wie zich met Theodorus van der Groe en zijn betekenis op meer dan alleen stichtelijke wijze wil bezighouden, kan om dit boek niet meer heen. Beter nog is het de geschriften van deze prediker met zijn veelzeggen de boodschap zelf ter hand te nemen. Hij spreekt nog nadat hij gestorven is. N.a.v.: John Exalto en Fred van Lieburg (red.), Neerlands laatste ziener Leven, werk en invloed van Theodo rus van der Groe (1705- 1784). Uitgeverij Lin- denberg Productions h.v., Rotterdam. Gebonden. Geïllustreerd. ISBN 90- 70355-44-2. 206 pag. Prijs €32,50. J.M.J. Kieviet OUDDORP - Stichting De Hoop uit Dordrecht zal mor gen, zaterdag 16 juni, aanwezig zijn op de Kringloopmarkt van de Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp. In de kraam, die zij samen deelt met Amecet N'Ainapakin (Kinderhuis in Oeganda) zal voorlichtingsma teriaal aanwezig zijn. Om 11.30 uiir en om 13.15 uur zal de Stichting de Hoop in het kerk gebouw een presentatie verzor gen. Deze is vrij toegankelijk. Ook van Amecet N'Ainapakin zal informatiemateriaal aanwe zig zijn. Theo van Teijlingen uit Goes zal vanaf 12.00 uur op de Kringloopmarkt aan wezig zijn om vragen over dit kinderhuis te beantwoorden. Zijn CD's en boeken kunnen gekocht worden, de opbrengst hiervan is geheel voor het kin derhuis. Daarnaast zal Theo van Teijlingen op de Kring loopmarkt twee maal een half uur zingen en spelen, de eerste keer om 12.30 uur, de tweede keer om 14.15 uur. Bij slecht weer zullen de optredens in de kerkzaal plaatsvinden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2