1 1 1 Grote operatie waarbij veiligheid voor mens en milieu centraal staat )^^rH •tfomeetemoiv 80e jaargang Nr. 7616 Dinsdag 12 juni 2007 Christelijk stnckblad op gereforme£xdesrondslag OUDE-TONGE - Tijdens de aanleg van een water berging in de polder bij Oude-Tonge werd enke le maanden geleden door de grondwerkers wat munitie gevonden. Deze vondst werd aanleiding tot een inmiddels groots opgezette operatie, want alles wees erop dat zich in de bodem van het pol dergebied, op de kruising van de Oudelandse- dijk en de Blauwepannenweg een vliegtuigwrak zou bevinden. Donderdagmiddag was het publiek in de gelegenheid om de opgraving te bezoeken, nadat in de ochtenduren de pers werd rondgeleid op de locatie. Munitie Damwand 1. De 'kuip' waaruit de lurakstukken zijn opgegraven. In de grondbult middenin de kuip zal de komende tijd verder worden gezocht naar de motor van de jachtbommenwerper, terwijl volgens metingen ónder de motor zich nog iets moet bevinden, waarvan men nu nog geen idee heeft wat dat kan zijn. "Mogelijk een born, maar 't zou bij wijze van spreken net zo goed een oude fiets kunnen zijn", lichtte Van Pelt toe. 2. In een aparte ruimte op het thans militaire terrein wordt de opgegraven grond op een soort zeef minutieus onderzocht. 3. De naar boven gekomen larakstukken worden daarna met een hogedrukspuit gereinigd. 4. De propeller. Waarschijnlijk is de jachtbommenwerper op de krom geslagen punt terechtge komen. Eén propellerblad ontbreekt nog. 5. De diverse vliegtuigonderdelen, nu nog op het terrein uitgestald. 6. Zelfs de registratieplaatjes zijn, na 64 jaar onder de grond te hebben gezeten, nog uitstekend leesbaar. 7. Sergeant-majoor Peter Fes toont de boordwapens. 8. Luchtmachtkapitein Paul Petersen geeft tekst en uitleg bij de opgegraven stukken. 9. Geïnteresseerd wordt gekeken naar de 'rubberen' zak die uit de brandstoftank komt. Als de tank getroffen werd door kogels, dichtte het materiaal van de zak het kogelgat meteen.. ^'^f^^^O^ De Waal Hoveniers Bommen Verder graven Begeleiding Kosten MUZIKALE ZOMERAVOND Jan Vayne en Martin Mans PRESENTATIE NIEUWE orgel/piano CD! f m4 ék'miZM Berging vliegtuigwrak bij Oude-Tonge bijna afgerond Tekst: Adri van der Laan. Foto's: Hans Villerius I ijdciis een geïnipioviseercle persconfcieiitie op het terrein waar de opgraving plaatsvindt, gaven de betrokkenen tekst en uitleg over de herkomst en het bergen van de Ameri kaanse Jachtbommenwerper De leiding van de persconfe rentie was in hancfen van de bur^eiiieeslcr 7bn van Pe/t van de gemeente Oostflakkee, die tevens de opdrachtgever van de beigingsoperatie is. De berging van liet vliegtuig staat ondel leiding van kapitein ing. Paul Petersen van de Ber- gingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht. De leiding van het bergen van explosieven lag in hancTen van de oorspronke lijk uit Oude-Tonge afkomstige sergeant-majoor Peter Fes van de Explosieven Opruimings dienst (EOD). Verder was ook Clerrit Leus aanwezig van de Leemansgroep, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de graafwerkzuamheden, de ber ging en de afvoer van de wrak stukken. Burgemeester Van Pelt gaf in het kort toelichting op de ont wikkelingen rondom de ont dekking en de berging van het vliegtuigwrak. In opdracht van het Waterschap Hollandse Del ta wordt in het poldergebied bij Oude-Tongeeen gebied geschikt gemaakt voor waterberging. Tij dens de werkzaamheden stuitte men op een aantal patronen. Er werd contact gelegd inet de gemeente met de vraag wat nu te doen. Van Pelt legde uit dat een dergelijke zaak uniek was voor de gemeente Oostflak kee en daarom werd de politie ingeschakeld. Deze gaf aan dat het niet gevaarlijk was en dat men rustig door kon werken. "Het Waterschap was echter zo slim om van ons een schriftelij ke verklaring van geen gevaar te vragen. Wij namen toen toch maar contact op met de Lucht macht en die heeft de locatie eerst verder onderzocht", zo legt Van Pelt uit. De Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht stelde na onderzoek vast dat het om een neergestort vliegtuig ging. Volgens Van Pelt was er in eer ste instantie de gedachte dat het om een ander vliegtuig ging dan het huidige. Men heeft eerst otideizocht of het de Thunderbolt P47 jachtbom menwerper was van de Ameri kaanse luitenant Frederick D. Meriiti, die nog steeds vermist is en ook 'ergens' op het grond gebied van Oostflakkee zou zijn neergestort. Van Pelt gaf aan dat £<»eii de gemeente heeft beslo ten om het wrak op te graven en te bergen. De Thunderbolt van Merritt is waarschijnlijk in de buurt van Achthuizen neer gestort, maar er worderi geen pogingen gedaan om dit wrak op te zoeken en te bergen. Verder onderzoek kon pas plaatsvinden als er verder gegraven zou worden en daar om begon de Leenmansgroep onder leiding van de Bergings dienst van de Luchtmacht aan het karwei. Rondom het wrak werd door middel van dam wand een 'kuip' - een soort bouwput - gemaakt waarbij de grond laagje voor laagje werd weggegraven. Leemans, het bedrijf dat gespecialiseerd is in deigelijke bergingen, gebruikt speciaal materiaal, waarbij de veiligheid voor de bergers en de omgeving centraal staat. Zo zijn de graafmachines uitgerust met extra bepantsering en kogelvrij glas, want het ge\'aar van voor tijdige ontploffing van munitie is natuurlijk altijd aanwezig. Verder is er ook een douche- en badinstallatie voor de ber gers. "Het zou kunnen zijn dat er fosforbommetjes in het wrak zitten. Deze gaan branden als ze met zuurstof in aanraking komen en kunnen erge brand wonden veroorzaken. "Wie daarmee in aanraking komt, moet gelijk onder water", aldus Peter Fes. De grond uit de 'kuip' wordt via een transportband door medewerkers van de Lucht macht en de EOD minutieus doorzocht en elk deeltje klein of groot en wat met het vliegtuig te maken heeft, wordt uit de grond gezeefd en onder hoge druk schoongespoten. Munitie of andere explosieven wordt apart bewaard in een kluis op het terrein die in een aldaar van stenen opgetiokken bunker veilig worcit gesteld. Al vlug bleek dat het om een ander toestel ging dan eerst werd vermoed. Toen de boord- kanonnen werden opgegraven, bleek uit de registratienummers dat het ging om de Thunder bolt van de Amerikaanse luite nant Robert E. Strover. Nadat zijn toestel op 30 juli 1943 werd neergeschoten, had hij zijn vliegtuig met de parachute ver laten, maar door het niet open- vmwbrilcentnimlieuveloaLnl Zoodpoi) 56 - Mdelho[iiis-Tele(wn(0187)4834 37 Rechtspraktijk Middelttarnis Tel. (0187) 48 86 85 Fax (0187) 48 41 14 Mrs.SpwjSVerplBnke Juristen en Mediators email: info@rpmh.nl website: wvm.rpmli.nl Erf-en sierbestrating Firma J. J. van Gurp Oudediik14,0oltgensplaat 1(0187)631350/ 1 (06) 55552023 1 www.erf-sierbestrating.nl Nieuwe-Tonge Tel. 0187-65 24 84 www.dewaalhoveniers.nl gaan van de parachute heeft hij de sprong niet overleefd. Vol gens Van Pelt is Strover in de buurt van Den Bommel neer gekomen. Dit bleek uit het ver slag wat geschreven werd door medewerkers van het betref fende squadron. Het was nog niet zeker of er geen bommen meer in het vlieg tuig waren toen het neerstortte. Volgens Kapitein Petersen is dit onwaarschijnlijk omdat het vliegtuig op de terugweg rich- dng Engeland was en daarom zijn bommen had afgeworpen. De Thuderbolt jachtbommen werpers konden worden uit gerust met twee bommen van vijfhonderd pond of één bom van duizend pond. Er werd dan ook zeer omzichtig te werk gegaan bij de opgraving van de wrakstukken, dit niet alleen met oog op eventuele explosieven, maar ook voor de gevaarlijke stoffen die nog aanwezig zijn, zoals asbest en het radioactieve radium wat vroeger in de appa ratuur werd gebruikt. Petersen legt uit dat, hoewel een groot deel van de wrakstuk ken al is geborgen, er nog ver der gegraven zal worden, want onderzoek heeft uitgewezen dat er dieper in de grond nog meer delen van het vliegtuig in de grond liggen. Er moet nu nog ongeveer twee meter die per gegi'aven worden. 'Je moet voorstellen dat het 8 ton wegen de vliegtuig met een grote klap op de zachte klei is te terecht gekomen. Daarbij is de motor door de neus van het vliegtuig dieper de grond ingeslagen. Waarschijnlijk liggen delen van de inotor dan ook dieper". Bij de bergingswerkzaamheden bleek dat de vleugels \an het toestel ontbreken. De bergers geven aan dat deze waarschijn lijk boven de grond zijn geble ven, want de zwaardere delen verdwijnen meestal dieper in de zachte grond. De vleugels zijn wellicht door de Duitsers weggehaald. De Thunderbolt jachtbom menwerper werd in deze regio gebruikt om de terugkerende zware bommenwerpers van hun missie in Duitsland te bege leiden op weg naar Engeland. Ze werden dan boven Neder land opgevangen en beschermd tegen de aanvallen van Duitse vliegtuigen. Tijdens de rondgang bij de plaats van de opgraving waren verschillende onderdelen van het vliegtuig uitgestald. Een groot aantal van deze delen was nog in perfecte staat. In som mige cilinders zit de olie nog en her en der waren de opschrif ten bij verschillende instrumen ten nog duidelijk te zien; de verflaag op de wrakstukken, die al ruim zestig jaar in de grond lagen, is dus nog van goede kwaliteit. De verwachting is dat over enke le dagen het karwei is geklaard. De wrakstukken zullen dan worden overgebracht naar de Luchtmachtbasis Woensdrecht en in overleg met Amerika - want het was een Amerikaans toestel - zal worden besloten wat er verder met het wrak gebeurt. De kosten van de operatie zijn in principe voor de opdracht gever: de gemeente Oostflak kee. Burgemeester Van Pelt schat dat de totale kosten "de drie ton niet zullen overschrij den". De gemeente zal mini maal 25.000 moeten betalen, terwijl de overige kosten wor den \'Oor 80% vergoed door het Rijk. Uiteindelijk verwacht Van Pelt dat de berging de gemeen te zo'n 75.000 zal kosten. Piano Orgel SOMMELSDIJK Herv. Kerk-Marktveld13 Vr.15juni 2007-20.00 uur Reserveren via www.inartinmans.nl, telefonisch 06 - 52281279. Ook kaartverkoop aan de kerk op concertavond, zolang de voorraad strekt

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 1