^Straffen en belonen' bij regionale verkeers- veiligheidsactie Op zun Oudurps èschreeve: De boerelieenbank Orgels in schuren en kerkjes in Noord-Holland EIIAtlDEri-niEUWS John Bunyan: zijn betekenis voor vandaag (2) l' PAGINA 4 VRIJDAG 1 JUNI 2007 GOEREE-OVERFLAKKEE - Vorige week woensdag waren er twee korte verkeersveiligheidsacties op het eiland. De acties hadden tot doel om de bestuurders zich bewust te maken van het feit dat een veilige deel name aan het verkeer best wel lonend kan zijn want de veilige rijders kregen een verrassing. Voor de onveilige verkeersdeelnemers was er een 'preek en een prent'. Door Adri van der Laan De gehouden verkeersveilig heidsacties maken deel uit van de gedragscanipagne 'Straffen en belonen'. De bedoeling is dat de verkeersdeelnemers bewust worden van hun weggedrag, of dit nu goed is of slecht. De acties werden in de namiddag gehouden op de Vissersweg tussen (ioedereede en Stellen- dam en 's avonds op de N215 bij Sommelsdijk, ter hoogte van Clraka. Op enige afstand voor de controles werd de snelheid van de verkeersdeel nemers gemeten met behulp van een lasergun. Vervolgens werden de voertuigen aange houden en al naar gelang van de gemeten snelheid, doorver wezen naar een 'groene zone' of een 'rode zone'. Beloning De bestuurders die in de groene zone terechtkwamen, kregen na het afnemen van een blaastest en controle van de autopapieren een attentie aangeboden, zoals een veilig- heidshesje, foldermateriaal en een roos. Mensen van de afde ling van Veilig Verkeer Neder land hielden ook een praatje met deze automobilisten en de geschenken werden door een speciaal ingehuurde clown uitgedeeld. Voor hen die wer den doorverwezen naar de rode zone was de controle minder prettig. Zij hadden in ieder geval te hard gereden en kregen hiervoor een bekeu ring en een reprimande van de politie. Bij de actie op de Vissersweg bij Goedereede werden in een uur tijd 28 bestuurders aange houden. Eén van de eersten die gecontroleerd werd was een motorrijder en die had pech: hij reed 154 km per uur, met als gevolg dat zijn rijbewijs ter plaatse werd ingevorderd; op de Vissersweg is slechts 80 km per uur toegestaan. In totaal reden hier acht bestuurders te hard. Bij de controle bij Sommelsdijk reed van de 23 gecontroleerde bestuurders er maar één te hard en werd hiervoor ook bekeurd. Projectgroep Het idee voor de veiligheids- actie is afkomstig van de Regi onale Projectgroep Verkeers veiligheid Goeree-Overflakkee (RPVGO). In deze project groep zijn naast de politie ook de vier gemeenten en de provincie vertegenwoordigd, evenals de verschillende weg beheerders. In de komende maanden zul len nog meer van deze acties worden gehouden, waarbij naast het controleren van de snelheid er ook aandacht zal zijn voor het gebruik van alco hol en drugs in het verkeer, het voeren van goede verlichting, het dragen van gordels en het gebruik van de mobiele tele foon in de auto. De organisa toren hopen dat deze acties bij zullen dragen aan een veiliger verkeersgedrag op de eilande- lijke wegen. De provincie Noord-Hol land is waarschijnlijk de landstreek met de groot ste 'orgeldichtheid' ter wereld. Daar vinden ^ve orgels van elk formaat en type, uit elke stijlperiode en met vrijwel elk denkbaar klankkarakter. Die rijkdom aan orgels hangt samen met de grote hoeveelheid kerkgebouwen in deze pro vincie. Uit de geschiedenis blijkt dat juist in Noord- Holland eeuwenlang vele kerkgenootschappen naast elkaar hebben bestaan. Mede daardoor vinden we er een overvloed aan ker ken en kerkjes. Tot in de kleinste dorpjes toe zijn er soms meerdere kerkgebou wen te vinden. De ontstane kerkgenootschappen had den ieder een eigen (klein) kerkgebouw. Daarbij kwam natuurlijk de vraag of men wel of niet een orgel wens te. De financiële moge lijkheden en de muzikale praktijk speelden bij het beantwoorden van deze vraag een doorslaggeven de rol. De dubbel-cd "Orgels in schu ren en kerkjes in Noord-Hol land" geeft de mogelijkheid om kennis te maken met acht orgels in kerkjes en schuren. Vier orgels per cd. Dit geeft ruim twee uren luisterplezier Het geheel bestaat uit een boekje op cd-formaat met een hard kartonnen kaft. Voor- en achterin het boekje is een cd geplaatst. Deze uitgave is goed gedocumenteerd. Het bevat een uitgebreide inleiding over de orgels in Noord-Holland, ge meentezangbe geleiding, orgelmakers, orgelonderwijs en orgelrepertoire. Het boek je, dat ruim 60 pagina's telt, is voorzien van vele kleuren foto's, een beschrijving van het bespeelde instrument, de dispositie en het gebouw. Ook is een uitgebreide curriculae vitae van de organisten opge nomen. Spelen alsof ze improviseren. De opnamen leiden de luis teraar rond in een tot nu toe minder bekend, maar niette min boeiend orgellandschap. Bespeeld worden het Duy- schot-orgel in de Schuurkerk in Krommenie, het kabinet orgel in Egmond-Binnen en het Flaes-orgel in de 'Schuil- schuur' te Noordbeemster. Verder instrumenten die te vinden zijn in Westzaan, Zuid- schermer, Krabbendam, Alk maar en Volendam. De instru menten worden bespeeld door organisten die een uitgebreide muzikale praktijk hebben, internationaal en cultureel georiënteerd zijn. Die ori ëntatie kan in het orgelspel, registratie- en literatuurkeuze direct worden opgemerkt. Bekende namen treffen we hier aan: Ghrista Hijink, Cionny van der Maten en Clerrie Meijers. Ze spelen alsof ze improvise ren. Ontspannen en muzikaal. Dat boeit. Ook op een klein orgel met weinig registers en mogelijkheden kun je muziek maken. Muziek maken is met aandacht luisteren naar wat je speelt, met een passende arti culatie en registratie. De noten komen hierdoor a.h.w. op een tweede plaats. De muzikanten hebben hun muziekrepertoire afgestemd op het instrument. Ze spelen werken van onder andere: Soler, Graap, Stanley, Scarlat ti, Brima, Cabanilles, Haydn en Boëllmann. Doordat de gebruikte registraties bij de stukken vermeld staan, is het mogelijk om te luisteren naar hoe een register klinkt bij een gespeeld werk. In de kerk klinkt een register immers anders dan datje dit als orga nist achter de speeltafel hoort. Misschien is dit een aspect waarmee organisten in de registratie- en speelpraktijk nog meer rekening kunnen houden. Heldere klank De cd-opnames zijn helder en direct. Alsof je in de ruim te zelf zit te luisteren. Een natuurgetrouwe opname geeft orgelmuziek weer zoals ze echt bedoeld is. Dit kan ook bijna niet anders met Okke Dijkhui zen als verantwoordelijke voor de redactie en de samenstel ling. Kortom, het gaat op deze dubbel-cd oin orgels die het verdienen om in de aandacht te staan en te blijven, of ze nu groot zijn of klein! Wellicht volgen er ook uitga ven van de andere provincies. Daar staan ook orgels in kerk jes en schuren, in een ander aantal, maar zeker interessant om te beluisteren en te bespe len. Veel luister- en leesplezier toegewenst! N.a.v.: Orgels in schuren en kerk jes in Noord-Holland, Uitgeverij De Banier Utrecht, ISBN 97 89 033 607 110, prijs €18,75 Middelharnis, Jaap Hollaar J>/tf/C'^ Jy^yi^/\^y^^4*^y^^ Na deze weergave van Buny- ans levensloop dan nu een paar thema's uit zijn geschriften. Als eerste zou ik willen noemen het besef of beter nog de weten schap dat de mens op reis is naar de eeuwigheid. Denk aan de vol ledige titel van zijn bekendste werk: The Pilgrim's Progress from this Wwld to tliat which is to Come (Eens Christenreize rumr de Eeu wigheid). De hoofdpersoon van de 'Christenreis' verlaat de stad Verdei f Wanneer zijn vrienden en familieleden hem daarvan af proberen te houden, stopt hij de vingers in de oren en roept uit: "Life, life, eternal life!" ("Leven, leven, eeuwig leven!"). Bun yan heeft ergens van de Bijbel geschreven: 'All its doctrines, counsels, encouragement, threaten- ings and judgments have a look one way or other upon with respect to the next luorld". ("Alle (bijbelse) dog- rrui's, raadgevingen, bemoediging, bedreigingen en oordelen werpen op de een of andere wijze een blik op liet hiernamaals.Als ergens het ver schil tussen het klimaat dat nu de kerken beheerst en de pre diking en theologie van Bun yan duidelijk wordt is het wel op dit punt. Juist hier komt ook de betekenis van Bunyan voor vandaag naar voren. De eerste taak van de kerk is om mensen op grond van de Bijbel duide lijk te maken dat zij er niet voor zichzelf zijn maar voor God, dat ze niet voor de tijd maar voor de eeuwigheid geschapen zijn en dat daarom verzoening met (Jod door Christus' bloed nodig is. Onomwonden sprak Bunyan over de realiteit van de eeuwige rampzaligheid. Ik geef u een citaat: "Be willing to seetlie worst of thy condition. It is better to see it here than in hell, for thou must see thy mis ery here or there". ("Wees bereid het ergste van uw toestand onder ogen te zien. Het is beter hel hier te zien dan in de liel, want u moet uw ellende óf hier óf daar aanschomwen:") Daar naast sprak hij over Christus als de Zaliginaker die redt van de toekomende toorn. Ook ter illustratie daarvan geef ik een citaat: "For when men come to see the things of another world, what a God, what a Christ and what a hea ven is to be enjoyed; also when they see tliat it is possible for them to have a share in it, I tell you it will make 't Oovergroeote dieel van de Nederlanders hao op hut ende van de negentiende ieeuw eigeluk nog noeojt een bank van binnen èzieje. Banken waere voor meansen mit geld, in niejt voor geweune meansen die harde moste wearke om dur broeod te kunne vurdienen. Mar tussen 1900 in 1910 begon dêêr toch van lievurlee vueranderieng in te kommen. Want in dien tied wiere dur toch hier in dêêr in hut land handelsbanken op èricht. In op hut platteland ontstonge dur coöperatieve banken naer hut voorbeeld van de Duitse Raiffeisen- banken, vurnoemd naer de Duitse plattelandsburgemi- eester Friedrich Wilhelm Raiffeisen, die halfvurweege de negentiende ieeuw hut iniatief ènome hao tot un kredietinstelling wêêran de zelfwearkzaemheid in zelf voorziening van de lokaole gemieenschap ten grond slag lag. Al in 1898 vurmden lokaole boerelieenbanken twiee lande- lukkeorganisaosies. In Utrecht vestugde de Coöperatieve Centrale Raiffeisen—Bank zun eige in in Eindhoven de Coö peratieve Centrale Boerenli- eenbank. Hut vurschil was dat die in Utrecht neutraal was in die in Eindhoven van Roams- katholieke signatuur uutging. Trouwens, hut zouw nog wel toet 1972 duure ieer ur un ende an deeze situaosie kwam in de boerelieenbanken saeme voarder zouwe góó as de Rabo bank. In 1998 waere dur 730 Rabobanken in Nederland. Leeden konne hie hut bestuur van de plaetselukke bank un vooVschot anvraege voor noeo- dzaekelukke bedriefsankoa- pen. In 't begin ging hut nog niejt om earg hoage bedraegen. De ieene boer vroeg om fl. 25 voor de anschaf van un antal biggen,dun volgenden hao fl. 20 noeodug om un hoenderkot te bouwen, wêêr un aor hao fl. 250 noeodug om zun schuure uut te breien. De taek van hut bestuur was om te kieken of de uutgaeven wel vurantwoord waere en de tied vast te stellen om hut gelieende geld mit rente vromme te laete betaelen. 't ledee om op Oudurp oak un boerelieenbank in dien tied op te richten kwam bie de toemaelege notaores de hieer Van Schouwen uut Goe- ree vandaen. In op 6 juli 1912 was hut dan zoeovoarde. Op initiatief van de hieeren jac. Brieen Pzn, Jan Taenis JWzn. in boovengenoemde notaores wier in hotel Akkershoek de ieerste vurgaedering om un Boerelieenbank opterichten èhouwe.' Al op 17 ouguslus 1912 vong de ieerst algemiee- ne leedenvurgaedering plaats in wier hut bestuur èkooze. Dat bestong uut de hieeren C. Taenis Komzn., J. Taenis JWzn., C. Taenis Jzn. in jan Mastenbroek. De raed \an toezicht bestong uut de hiee ren M. Witte, J. Griirnewis in KI. Westhoeve. De ieerste kas sier was Jac. Brieen Pzn. Zun salaores was fl. 50 per jaer. Hiervoor most de beste man hut kantoor bie zun eige in huus vestege in ieen kêêr in de 14 daegen zitting houwe, van twiee toet vier uure. Mar hut liep in 't wier steeds druk ker zoeodat de kassier dan oak mêêr weark kreeg, wierdeur 't bestuur besloote om zun salao res te vurdubbelen naer fl.lOO per jaer. Om dat hut toch almar drukker wier, konje dan oak iedere weeke un kêêr op de bank terechte. Mar in 1915 nam de hieer Jac. Brieen toch zun ontslag as kassier in wier ur un nieuwe kassier anèsteld in de persoon van Gomert van Ooestenbrug- ge uut Stellendam. In de vuu- fundertug jaer dat hie de bank èdiend heid, was un eigeluk dêêr niejt mêêr weig te dien- ken. Mit Gomert van Ooes- tenbrugge ging de bank mee naer de Haevenwegt, wêêr hie in trok op de stee van Cees Haemeeteman. In 1924 kocht Gomert un huus an de Broek- wegt, wêêr dan oak de bank èvestugd wier. Omdat hut huus niejt al te groeot was, was ur dan oak mar ieene kaemer beschikbaer voor hut bankkan toor. Soms was hut zoeo druk dat de meansen mekaore klem liepe in de gank. Mar hiervoor wier un ofdoende oplossing bedocht: dur wier ieenrich- tings verkieer in èsteld. Wan néér je naer binnen ging, most je voor de voordeure je klom pen uut doewe in in je haon houwe. Wannéér je dan je zae- ken èdae hao, ging je deur de achterdeure dur wéér uut. Toet in 1950 Gomert van Ooestenbrugge ooverleed, wier Leen Dorsman as kassier anèsteld. De boerelieenbank verhuuzende toe naer hut huus van Kaotje Crezee an de Boainpjes. Wijlen Klaos Westhoeve van Noorden (die van 1912 toet 1954 in hut bestuur zat) was degeenen die dun anzet ègeeve heid toet den bouw van un nieuw bankgebouw an dun Hofdiekswegt (toe nog Nieuwewegt) mit un weun- huus voor de kassier, wat in 1953 in gebruuk ènome kon woore.Toch viel de opening van hut nieuwe bankgebouw letterluk in hut waeter, want In 1962 bestong 't bestuur uut de volgende hieeren, vd.n.r.: Piejt van Klaos van Noorden Westhoeve, Piejt vanjaop Brieen, Klaos van Job Padmos, kassier Leen Dorsman, Kommer Witte in Bram van Dimmen Hoek. mit de ramp kwam hut nieuwe gebouw ongerwaeter te stóón in most zoedoende de ope ning naer un laetere daotum verschoove woore. Omdat de wearkzaeemheeden almar toenamme in Leen Dors man hut niejt meer ofkon alli- eene, wier Janny van Jan van Dam de kapper, die net van de ULO ofkwam, anènome. Mar om dat hut begrip bank steeds méér inèburgert raekte bie de meansen, oak wat hut spaeren betrof- want in 1959 wier deur Pouw van de Cen tra Grinnewis de fl. 6.000000 an spaergeld volèstort - wier hut almar drukker. Want de Oudurpers wiste oak de wegt naer de Boerelieenbank te vinden wannéér ze un eige huus wouwe koape vooe im hiepeteek. Zoeodat 't bestuur besloote om ur nog mar un meisje bie an te nemen. Dat was Klaar van Wulluni Aole- man, die dan oak zoeo van de ULO op de Boerelieenbank kon beginne. Nog wéér laeter kwam Jan van Arjoan van Piejt Meiyer bie de bank wearke. Mar in 1962,toedeBoerelieen- bank op Oudurp vuuftug jaer bestong, wiere alle 560 leeden mit dur vrouwen uutènoeo- dugd voor un fieestaevund in hut verieenegingsgebouw, die dan oak in twiee aeven- den èhouwe wier weeguns de enorme belangsteling, 't Fieest wier as un groeote femielie op un gepaste wieze èvierd. Dur wier inkele intresante films vertoond in un uutieenzetting oover het wel in wiee van de bank ègeeve. De anweezegen wiere onthaeld op koffie init gebak, happies in drankjes, vrie roake in toet slot un kom- me soep in un sesiezebroeo- dje. Hieroover wier nog daegen nae èpraet, meschien dat ze dit oover vuuf jaer, in 2012, nog us luchies ooverdoewe, want as je un beetje kan reek ene bestóót de Boerelieen bank (Rabo) op durp van de jaere vuufunnegentug jaer. Wie weet? Nog eeven voor alle dudeluk- heid: dur wier altied oover de Boerelieenbank op durp èsprooke. Mar hut was de Raiffeisenbank die zun hoofd kantoor in Utrecht hao. Hellevoewtsluus, maert 2007 De groewten van Job van Klaos van Job Gerda van Koos van Gurp. them run through thick and thin to enjoy it". ("Want wanneer mensen de dingen van een andere wereld gmn zien, in wat voor een God, in wat voor een Chnstus en in xoat voor een hemel zij zich mogen verheugen; ook als zij zien dat het mogelijk voor hen is er deel aan te hebben, zeg ik u, dat zij zich door dik en dun zouden haasten om dit alles te genieten. Het besef dat de mens op reis is naar de eeuwigheid is niet spe cifiek reformatorisch. Het is een algemeen christelijke notie. Hoe moet de predikingen godsvrucht van Bunyan gezien worden? Is die specifiek reformatorisch of ligt ze meer in de lijn van de middeleeuwse vroomheid? Dit laatste is wel gesteld. Maar wie Bunyans complete oeuvre door werkt, moet wel concluderen dat zo'n stelling aan de feiten geweld doet. Op de vraag hoe een mens kan bestaan voor God (en dat is voor Bunyan de meest wezen lijke vraag) geeft hij heUelfde antwoord als de reformatoren. Een mens kan alleen voor God bestaan als hij bekleed is met de gerechtigheid van Christus. We krijgen deel aan Christus door het geloof De natuur van het geloof is te steunen op Christus ("to lay hold on Christ"). We hebben Christus te omhelzen zoals Hij ons in het Evangelie verkondigd wordt ("take Christ upon his'own terms"). Het ware geloof eigent de gerechtigheid van Christus toe. Niemand heeft grond te zeggen dat Christus de zijne is, als Hij niet kan zeggen dat Christus zijn advocaat is. Christus is niet allereerst voor beeld maar Zaligmaker. Bunyan heeft ertegen gewaar schuwd om van Christus een tweede Mozes te maken. Hoe ziet Bunyan de verhouding tus sen geloof en rechtvaardiging? Hij heeft gesteld dat het geloof de instrumentele oorzaak is van de rechtvaardiging. De grond van de rechtvaardiging is de bui ten ons liggende gerechtigheid van Christus. In zijn eerdere werken laat Bunyan het geloof aan de rechtvaardiging vooraf gaan. Logisch gezien althans. Een zondaar vlucht tot Chris tus om deel te krijgen aan de gerechtigheid van Christus. En die gerechügheid van Christus ligt als het ware gereed. Daar over is Bunyan nimmer ondui delijk geweest. In zijn latere werken laat Bunyan het bekleed worden met de gerechtigheid van Christus heel uitdrukkelijk aan het geloof voorafgaan. C5p deze manier wilde hij duidelijk maken dat het geloof op geen enkele manier een verdienstelijk karakter heeft. Nu is het een onloochenbaar feit dat de visie dat het geloof niet zozeer het middel als wel het teken van de rechtvaardiging is, zeer gemak kelijk kan leiden tot wat genoemd wordt hypercalvinisme. En in Engeland is dat in de I8e eeuw gebeurd. De benaming hypercalvinisme komen we pas tegen in de 19e eeuw. Het verschijnsel als zoda nig komt op in de 18e eeuw, ter wijl de aanzetten al eerder zijn te vinden. We verstaan er die vorm van calvinisme onder die niet wil weten van een bevel van geloof en bekering gericht tot onbe keerde zondaren. Afkeurend sprak men in dat verband over "duty-faith" (geloof als plicht). Gave en plicht sluiten volgens de hypercalvinisten elkaar uit. Een zeer geliefd leerstuk van de hypercalvinisten was de leer van de rechtvaardiging van eeuwig heid. Men zag het zo dat de uit verkorenen door middel van de geloofsoefeningen en werkin gen zich ervan bewust worden dat zij met de gerechtigheid van C:hristus bekleed zijn. Tendeerde Bunyan aan het einde van zijn leven naar het hvpercalvinisme? De reden waarom hij het bekleed worden met de gerechtigheid van Chris tus aan het geloof vooraf liet gaan, heeft hijzelf als volgt ver woord: Again in tlie first acts of )ii\' faith, when I come to Christ, do not (wcept of him because I know I am rigtheous, either with an inputed righteousness, or with that which is inherent: both these, as to my present privilege in them, may be hidden from mine eyes, and I only put upon taking encouragement to close with Christ for life and rightheousness, as he is set forth to be a propitiation before mine eyes, in the word of truth of the gospel; to which word I adhere as, or because I find, I want peace of God in my soul, and because I am convinced, that the means of peace is not be found any where but in Jesus Climt". ("Nogmaals, in de eerste daden van mijn geloof wanneer ik tot Christus kom, neem ik Hem niet aan omdat ik weet dat ik rechtvaar dig ben door rechtvaardigmaking of door wat daarin besloten ligt: deze beide zaken zowel als mijn huidige voorrecht in deze kunnen voor mijn ogen verborgen zijn, en ik vind alleen bemoediging om mij voor liet leven en gerechtigheid bij Christus aan te sluiten daar hij wordt voor gesteld als een verzoening voor mijn ogen in het waarachtige Woord van het evangelie; aan welk Woord ik me houd, of omdat ik vind dat ik vrede wil van God in mijn ziel en omdat ik overtuigd ben dat het middel tot vre de nergens te vinden is dan in Jezus Christus.") Bunyan wilde dui delijk maken dat de mens niet verzekerd behoeft te zijn van de echtheid van zijn eigen geloof alvorens hij tot Cihristus vlucht. Je kunt je afvragen of het Bijbels gezien juist is om het bekleed worden met de gerechügheid van t^hristus aan het geloof te laten vooraf gaan. De intentie waarmee Bunyan dit deed, ver dient echter onze bijval. Hij ver bond daaraan een zeer krachtige prediking van het aanbod van genade. Daarin doet hij denken aan de Schotse Marrowmen van de 18e eeuw. lot aan het einde van zijn leven sprak Bunyan onbevangen over de plicht van het gek)of Een citaat uil Jusliji- cxdion by an Imputed Righteousness (Verdediging van liet leerstuk der rechtviuirdigmaking door het geloof in Jezus Christus): "Make conscience of tlie duty of believirjg, ami be as afraid of falling .short here as in any other command of God". ("Macik een gewetenszaak van de plicht om te geloven en wees er beducht voor hierin te hort te schieten, zoals geldt voor ieder ander gebod van God. Met name boekjes als Tlie Jerusalem Sinner Saved en Come and Welcome to Jesus Christ laten zien op wat voor een bewogen en appellerende wijze Buny an gesproken heeft over de bereidwilligheid van Christus om zondaren te redden. Ten voorbeeld een citaat uit Ihe Jerusalem Sinner Saved: "Yea, shall Christ, tliat can be etemtdly liappy without thee, be more afflicted at the loss of thy soul tlian thyself?". ("Ja, moet Christus, Die zonder u eeuwig gelukkig kan zijn, meer bedroefd zijn over de toestand van uw anru ziel dan uzelfl") Die Christus Die vol komen betaald heeft, bood Bun yan aan al zijn hoorders aan met bevel van geloof en bekering. Heel uitdrukkelijk heeft hij zich in zijn werk Reprobation A.s.ser- ted (De Verwerping Aangetoond) gekeerd tegen de gedachte dat Christus alleen aan de uitverko renen gepredikt mag worden. Dit zou namelijk betekenen, zo zegt hij, datje eerst moet weten een verkorene te zijn alvorens je tot Christus vlucht en dat is onmogelijk. Alleen door in Christus te geloven kun je weten een uitverkorene te zijn. Boven dien, zo voegde Bunyan er aan toe, leidt dit er in de praktijk toe dat mensen voor ze tot Chris tus vluchten in zichzelf gaan speuren naar vruchten van de verkiezing. Als ze die gevonden menen te hebben, is het feitelijk niet meer zo urgent tot Christus te vluchten. Men weet immers reeds dat men behouden is. En wie ontkent dat de verworpenen opgeroepen mogen worden tot geloof ziet ongeloof feitelijk als lot en niet als schuld. Eigenlijk kan mensen hun ongeloof niet worden verweten. Het zal u dui delijk zijn dat Bunyan de leer der verkiezing en die van de oproep tot geloof in Christus aan allen nooit tegen elkaar heeft uitge speeld of als met elkaar strijdig heeft gezien. Hoe ontstaat nu de behoefte om tot Christus te vluchten? Een mens vlucht niet als hij geen gevaar ziet. De prediking van de wet is naar Bunyans vaste overtuiging nodig om de mens het geestelijke gevaar te doen beseffen waarin hij verkeert. In Gr(u:e Abounding schrijft Bunyan het volgende: "In my preaching of the Word, I took special notice of this one thing, namely tliat the Lord did lead me to begin where his Word begins with sinners; that is to con demn all flesh". ("In mijn prediking van het Woord nam ik vooral een ding in acht, namelijk dat de Heere me liet beginnen waar Zijn Woord begint met zondaren; dat is alle vlees te veroordelen.") Een mens die de kracht van de wet niet heeft gevoeld, kan op zijn best tot wat Bunyan noemt een "notional knowledge" ("begripskennis") van het Evangelie komen. Door middel van het besef van zonden gewerkt door de wet, wordt ons hart toebereid voor het ontvan gen van de genade van God in Christus. Pas als een mens gestor ven is aan de wet, zal hij in waar heid tot Christus vluchten. Nadrukkelijk maakten de puri teinen een onderscheid tussen de zaligmakende en algemene werkingen van Gods Geest. De gedachtedataandewedergeboor- te voorbereidende werkingen van Gods Geest vooraf plegen te gaan, was gemeengoed bin nen de puriteinse theologie. We vinden dit ook bij Bunyan. In zijn boek The Doctrine of Law and Grace UnfoUed gaat Bunyan erop in hoe ver een mens kan komen, terwijl hij zich hog bevindt onder de vloek der wet. Met het zien en voelen van zijn zonden is een mens nog niet gered. Nodig is dat de mens die van zonde overtuigd is tot Christus vlucht. Om de puriteinse terminologie te gebruiken: "an awakened sin ner" ("een ontwaakte zondaar") is nog geen "saved sinner" ("geredde zondaar"). Ook in The Pilgrim's Progress komen we het onderscheid tussen 'awakening' (ontwaking) en 'conversion' (bekering, vernieuwing) tegen. De hootHpersoon van dit boek gaat niet direct na het verlaten van de stad des verderfs door de enge poort. (Wordt vervolgd) Dr. P. de Vries

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 4