meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
Beroepings-
Gesteggel om marine-
installatie Middelharnis
Naar het strand
Informatie
pakket
Wijs op reis'
WERK
Geduld
Programma
Cursus
Geestelijke
Vorming
Activiteiten
Faunapark
Flakkee
Kleedjesmarkt
Samen zingen
in Ouddorp
EIIAnD^-niEUW5
V vensier
1
MET
EN
BRANDEWIJN
EN JENEVER
SAM8ALGEHEIMEN
TRAGE BRAMEN
NATIE FIETSERS
2008
PAGINA 5
VRIJDAG 18 MEI 2007
Blik (tp kerk i
en samenleving
- Kuitert
- Geen leven na dit leven?
Professor Harry Kuitert doet
nog steeds van zich spreken.
Hoewel hij de leeftijd van de
zeer sterken reeds heeft over
schreden rolt het ene boek
na het andere van de pers.
De hooggeleerde staat min of
meer model voor het afbraak
proces biimen de Cierefor-
meerde Kerken dat omstreeks
de vijftiger Jaren van de vorige
eeuw is begonnen.
Ook Kuitert is niet altijd geweest
wat hij nu is geworden. Aan
vankelijk was hij een veelbelo
vend Gereformeerd predikant,
begonnen in Scharendijke op
Schouwen. Van zijn promotie
af is hij anders gaan denken en
aldoor verder opgeschoven.
Van hem is de meest bekende
uitspraak dat alle spreken over
Boven van beneden komt, ook
al zeggen we dat het van Boven
komt. Met andere woorden; de
mens schiep zich een god naar
zijn beeld. Dat is overigens niet
nieuw, dat is al vaker gezegd.
.Maar Kuitert verkondigt het
met zo'n vastberadenheid, alsof
bij hem het licht is opgegaan.
Voor sommigen in de Gerefor
meerde Kerken is hij de man
die tenminste wat aandurfde
en hele gezinnen bij de kerk
heeft bewaard. Voor anderen
is hij het prototype van vvat
er allemaal kan... Daarbij ver
kondigt hij zijn telkens nieuwe
inzichten met een arrogantie
alsof zij die deze inzichten niet
delen, tot soort achtergebleven
gebied behoren...
Het laatste dat we van profes-
■sor Kuitert te horen kregen
is dat we de dood rustig tege
moet kunnen zien met bijvoor
beeld een gedicht of symfonie.
Met de dood is het immers
afgelopen? Van een leven na
dit leven moeten we ons maar
geen voorstelling maken, dat is
er eenvoudig niet...
We kunnen natuurlijk zeggen
en het is ook dikwijls gezegd:
het is oneerlijk van de Kerk te
willen eten terwijl je het fun
dament van die Kerk voortdu
rend ondergraaft. Stel je voor
dat een vertegenwoordiger
het product dat hij verkoopt,
voortdurend zou afkraken...
Er is geen bedrijf dat dit op
termijn zou nemen... De PKN'
neemt het blijkbaar wel. Hoe
wel de eerlijkheid ons gebiedt
te zeggen dat dit ook voorkwam
in de voormalige Nederlandse
Hervormde Kerk en in de
Gereformeerde Kerken... Na
2004 is er dus niets veranderd.
We kunnen hoogstens zeggen:
arme kerk, die zulke hooglera
ren heeft. Of misschien beter:
arme hoogleraar die er zulke
opvattingen op na houdt...
Al schrijvende herinnerde ik
me een verhaal dat ik jaren
geleden eens hoorde. In
.Amsterdam was een predikant
- ik weet niet eens wie het was
- die op bezoek kwam bij een
arbeider. Nee, de Kerk, daar
moest hij niets van hebben.
Die was conservatief en die
had alle ontwikkelingen tegen
gehouden. Nee, dan de man
die het gas had uitgevonden
en het elektra en zo meer. De
dominee antwoordde niet, gaf
hem bijna in alles gelijk. Bij het
afscheid echter merkte hij op:
"Meneer, mag ik u een goede
raad geven? Als u op uw sterf
bed ligt, dan moet u de gasfit
ter laten komen..."
Waarnemer
Deze vraag- en anhvoordrubriek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gelrruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld, üe vragen worden door deskundigen
beantiuoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Wal is eigenlijk het verschil tus
sen brandewijn en jenever? Is
de ene soms fruur en de andere
synthetisch
Antwoord: Jenever wordt
gemaakt door het destilleren
(overhalen) van de alcohol die
door gisting gevormd is van de
itioiitxuikfr, <Uc DiiLsluat a/s ;c
granen laat kiemen. Vandaar
de naam giaanjeneven Bran
dewijn ontslaat door de des
tillatie van wijn en moulwijn,
(lus van vloeistolfen waarin al
eerder door gisting alcohol is
ontstaan. In ons land is het in
de regel een moutwijndestil-
laat met .'i.5 tot 40% alcohol. De
brandewijn krijgt een speciale
geiu' en smaak mee doArdat
men vaak enige ingjediënten
mee destilleert. In Duitsland
zijn dat bijv. kersen (Kirsch-
wasser), in Frankrijk appelsap
(calvados), in Joegoslavië prui
men (slivovice), in Scandinavië
graan (acjuavit), enz. Stookt
men brandewijn uit bepaalde
Franse wijnen, dan verkrijgt
men cognac en armagnac.
Worden steekjes, schillen en
pitten van druiven mee vergist,
dan ontslaat bij gebruik van
boiugognewijnen de mare de
Boiugogne. Soms kunnen foe-
zeloliën meegaan, die hoofd-
pijnverwekkend zijn, maar
synthetische dranken zijn het
beslist niet.
hl een spcci(diteilemvinkel zng ik
Zaterdag 2 juni wordt de
afsluiting van het zaterdag-
avondwerk van de Hersteld
Hervormde Kerk in Nieuwe-
Tonge gehouden. Er wordt
om 15.00 uin- vertrokken
naar het strand en om 18.30
uur wordt het seizoen afge
sloten ihet een barbecue. Er
wordt vertrokken van Dui-
venwaardseweg 7 (Van Kem
pen) waar ook de barbecue
wordt gehouden. Deze avond
zal ook de film getoond wor
den die op de zaterdagavon
den is gemaakt. Opgeven kan
via internet www.zajw.nl of bij
Elizabeth, tel. 651391.
diverse soorten sambal. Wat is nu
het verschil?
Antwoord: De sambal wordt
vervaardigd uit fijngewre
ven Spaanse pepers, die wor
den vermengd met kruiden,
gedroogde vis en/of garnalen-
pasta en soms ei. Sambal oelek
wordt hier het meest gebruikt,
omdat er ongebakken pepers
zijn verwerkt in de vis. Sambal
goreng is gemaakt uit. g^ebak-
ken pepers en bij de sambal
badjak is suiker toegevoegd.
Sambal petis wordt bereid met
garnalenpasta en sambal trassi
met garnalen of andere vis.
Sambal prandal is erg scherp.
Satnbal goreng telor is .samen
gesteld uit hardgekookt ei met
saus van kemirinoten en diver
se kruiden.
Ik tob de laatste jaren met doren-
loze bramen die niet zo best rij
pen. De meeste bessen blijven
rood en worden niet zwart. Wal
doe ik fout?
Antwoord: Na een koud voor
jaar bloeit de tamme braam
laat. In tegenstelling tot ande
re vruchten kan de braam
struik die achterstand niet best
inhalen en daardoor ziet u in
oktober nog veel rode bessen
en weinig zwarte. U kunt er
iets aan verbeteren door deze
struiken goed op te binden aan
draden op 40 cm van elkaar,
die aan palen van 1,80 m hoog
zijn bevestigd. De zon kan dan
de vruchtjes beter bestralen.
In de winter moet u wat goed
\erteerde stalmest op de grond
uitspreiden, want de tamme
braam vraagt een wat voedza
mer grond dan de wilde. Klei
is het beste.
Ik ben op zoek naar een regen-
jmk, ivaarin ik lang kan fietsen
zonder van binnen en van buiten
nat te worden. Weet u een slof die
waterdicht is en tóch uitiuasemt,
zodat het pak niet van binnen nat
WO? dl?
Antwoord: Die stof is al meer
dan 100 jaar bekend. Ze bestaat
uit zeer dicht geweven linnen
en aan de buitenkant geïmpreg
neerd. Men maakt er nog altijd
regenjassen van en die blijven
een behoorlijke tijd waterdicht.
Maar ja, als u er uren lang mee
in de regen fietst, gaan ze op de
duur lekken. Het probleem zal
tl doen denken aan uw kam-
peerervaringen: zo lang u het
tentdoek niet aanraakte, bleef u
binnenin droog.... Maar kleren
worden van binnen voortdu
rend door uw lichaam aange
raakt. U zou dus in uw fietstas
een aantal reserve regenjassen
moeten meenemen en telkens
een droge kunnen aantrekken.
Of u moet een kunststof kiezen
die beslist niets doorlaat, maar
die van binnen nat wordt als u
gaat transpireren en veel water-
damp afscheidt.
MIDDELHARNIS - Veel
Nederlanders vieren
steeds vaker vakantie in
het buitenland. Met name
in (sub)tropische gebie
den, zijn de omstandighe
den vaak heel anders dan
in Nederland.
U kunt er te maken krijgen
met een ander voedingspa
troon, andere hygiënische
orristandigheden en een ander
klimaat dan thuis: Om tijdens
een \erre reis gezondheids
problemen te voorkomen is
het van belang dat men zich
goed voorbereidt. Natuurlijk
geldt een goede voorberei
ding ook voor een vakantie in
Nederland. Voor mensen die
meer willen weten over vacci
naties, tropische ziekten en tips
voor een veilige vakantie, heeft
de Gezondheidswijzer van de
GGD Zuidhollandse Eilanden
een informatiepakket samen
gesteld. Het informatiepakket
kan in de maanden mei en
juni gratis tijdens kantoortij
den telefonisch worden aan
gevraagd via nummer 0181-
652404 of worden opgehaald
bij een van de vestigingen van
de GGD.
Voor Goeree-Overflakkee is
dat in Middelharnis, Spordaan
5, geopend op maandag en
vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur
en op woensdag van 13.30 tot
16.30 uur
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Groot-Ammers
(herv.), ds. H. Russcher te
Barneveld, die bedankte voor
Apeldoorn (Eben-Haëzer); te
Langweer ca. (herv.), kandi
daat R.J. de Vries te Gronin
gen; te Tjerkgaast-Idsken-
huizen-St. Nicolaasga, ds. EJ.
Elzinga te Echtenerbrug-Oos-
terzee (piot. gem.), die dit
beroep heeft aangenomen.
Aangenomen naar Dokkum-
Aalsum-Wetsens, ds. J. Droog-
sma te Ee; naar Heinkenszand
(prot. gem.), ds. W.T. Pietersc
te Middelburg; naar Rotter-
dam-IJsselmonde (g.v. Lau-
rens-Antonius), kandidaat B.
Eerland-van Vliet te Rotter
dam.
Bedankt voor Bodegraven
(herv. wijkgem. 1), ds. G. Lustig
te Voorthuizen; voor Rouveen
(herv.), ds. G. Wassinkmaat te
Hoevelaken.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Hasselt, Rouveen,
Zwolle, ds. H. van der Ziel te
Poederoijen.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Vrouwenpolder,
ds. D. Griffioen te Amster
dam-Centrum (docent SETIA,
Jakarta, Indon.); te Zeewolde
(sectie-Oost), ds. R.P Heij te
Driebergen-Rijsenburg.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Aalburg, ds. P
Melis te Veen; te Oudemirdum,
ds. G. Pater te Opheusden; te
Sheboygan (VS), ds. CA. van
Dieren te Rijssen-Noord.
Bedankt voor Meeuwen i.c.m.
Sprang-Capelle, ds. A. Ver-
schuure te Kiabbendijke.
Lukas 24:48 en 49
De discipelen hebben de
opdracht ontvangen om getui
gen te zijn van Jezus. Ze zijn
getuigen dat Hij de opgestane
Heere is en krijgen de opdracht
om dit te gaan verkondigen.
Ze hebben ook de belofte van
Jezus dat Hij daartoe bij hen
zal zijn. Maar nu horen zij dat
ze nog moeten wachten. Ze
moeten wachten tot zij bekleed
worden met de nodige kracht
vanuit de hoge.
Het is hun wellicht onbegrij
pelijk voorgekomen dat zij nog
moeten wachten. Niet alleen
waren zij vol verlangen om aan
de slag te aan, maar ook kon
den in die tijd dat zij werkeloos
neerzaten mensen verloren
gaan, omdat zij het evangelie
niet gehoord hadden. Toch
moesten zij wachten op de uit
storting van de Heilige Geest,
want in eigen kracht kunnen
mensen de geweldige opdracht
om het evangelie te verkondi
gen niet volbrengen. Alleen
gedreven door de Heilige
Geest kunnen wij getuigen zijn
van Jezus Christus. Daarom
moesten de discipelen wachten
tot Pinksteren, en zij ïvisten
niet hoe lang dit zou duren.
Dit geduld, dat de discipelen
moesten hebben, wordt ook
van ons gevraagd. Wij hoeven
niet te w achten met de verkon
diging van het evangelie. Waar
we vaak wel lang op moeten
wachten, is de vrucht van de
arbeid. Het duurt dikwijls zo
lang voor de boodschap wordt
aangenomen. Daar zijn meestal
wel vele redenen voor te geven.
Onze prediking is lauw en mist
overtuigingskracht. We missen
het vermogen en de liefde om
het evangelie door te geven
in de taal van de toehoorders.
Onze daden zijn soms in tegen
spraak met onze woorden.
Aan de andere kant blijken de
weerstanden in het hart van de
hoorders sterker te zijn dan we
dachten. Het kost strijd voordat
een mens zich gewonnen geeft
aan Jezus Christus, en de strijd
duurt soms lang. Ook werkt de
omgeving soms tegen, omdat
die zo weinig christelijk is. Ook
vindt het evangelie soms geen
werkelijke ingang, zonder dat
er een duidelijk aanwijsbare
oorzaak is. God onthoudt
klaarblijkelijk Zijn zegen aan
de prediking. Zendelingen
weten daar uit ervaring van te
spreken, maar ook predikan
ten en gemeenten, die maar zo
door blijven gaan. En hoeveel
teleurstelling brengt het werk
onder buitenkerkelijken dik
wijls niet. We spannen ons tot
het uiterste in, maar we zien
geen resultaat.
Dan valt het niet mee om
geduldig te blijven. Wij men
sen zijn gehaast en we willen
graag spoedig vruchten zien op
ons werk. Gemakkelijk geven
H-e de moed op, en worden
moe, teleurgesteld of cynisch.
Maar God geeft de vrucht op
Zijn tijd en niet op de onze.
Hij heeft Zijn plan met deze
wereld, en de uitvoering van
dat plan kunnen we het best
aan Hem overlaten.
Dit betekent niet dat we maar
moeten gaan zitten afwachten
en zien wat God zal gaan doen.
Integendeel, de verkondiging
van het evangelie moet door
gaan. We moeten proberen
om de belemmeringen weg te
nemen bij onszelf en bij ande
ren. We moeten ons diep inle
ven, in de eerste plaats in de
Bijbel, maar ook in het leven
van anderen. Voor de verkon
diging van het evangelie zijn
Bijbelstudie en door liefde
gedragen mensenkennis heel
belangrijk. Maar het belang
rijkste is het werk van de Hei
lige Geest. Daarom blijven we
bidden om de doorwerking
van de Heilige Geest ook in
onze tijd.
We bidden om de Heilige Geest
opdat Die onze verkondiging
levend, indringend en o\er-
tuigend zal maken, en opdat
Die de harten %an mensen zal
openen. Daarnaast bidden we
om geduld, opdat wij mogen
volharden. Op Zijn tijd zal
God de vruchten doen rijpen
op onze arbeid in Zijn dienst.
Achteraf zal blijken dat God
ook ons werk heeft gebruikt,
ook al schijnt het nu voor ons
soms vruchteloos. God laat niet
varen het werk dat Zijn hand
begon. In dat vertrouwen
mogen we verder gaan.
Dirksland,
ds. J. WiUemsen
MIDDELHARNIS - Voor
het seizoen 2007/2008
heeft de Cursus Geeste
lijke Vorming het volgen
de programma samenge
steld.
2007
20 september: ds. J.M.J. Kie
viet uit Dordrecht, thema
'Zondigen tegen de Heilige
Geest
18 oktober: ds. K.J. Kaptein
uit Lunteren, thema 'Fleilig
zijn of heilig worden'.
22 november: ds. W Visscher
uit Amersfoort, thema
'Opvoeden met God in een
wereld zonder God'
17 januari: dr P. Korte weg uit
Melissant, thema 'Wat heb
ben onze oudvaders ons nog
te zeggen?'
14 februari: dhr. G. Slootweg
uit Middelharnis, thema
'Vervreemd en eenzaam!'
- een schets van de verlichte
moderne mens.
27 maart: ds. J. Westerink uit
Urk, thema 'Demonische
machten'.
De bijeenkomsten worden
gehouden in een zaal van de
Hersteld' Hervormde Reho-
bothkerk te Sommelsdijk en
beginnen om 19.45 uur Het
cursusgeld bedraagt 15 voor
de gehele cursus of 3 per
avond, en kan worden voldaan
door overmaking op gironum
mer 1252273 t.n.v. Cursus
Geestelijke Vorming óf door
contante betaling op de betref
fende avond.
Aanmelden kan bij Kati Mul
der, Azaleastraat 19, 3245 CB
Sommelsdijk, tel. (alleen 's
avonds) 0187-482443.
NIEUWE-TONGE-Faunapark
Flakkee organiseert tijdens de
Week van de Zee diverse acti
viteiten. Het fraai aangelegde
park vol flora en fauna, waar
iedereen van jong tot oud, zich
uitstekend kan vermaken. Het
park heeft diverse soorten die
ren dat varieert van parkieten
tot roofvogels.
Op zaterdag 19 mei opent het
park het nieuwe seizoen met
een spetterende vliegshow om
11.00 uur en om 15.00 uur Na
de vliegshow kunt u het park
bekijken en eventueel in ont
spannen sfeer midgetgolfen.
De midgetgolfbanen zijn ver
spreid door het hele park aan
gelegd, waardoor u optimaal
kunt genieten van uw spel en
alle aanwezige flora en fauna.
Woensdag 23 mei is er voor
kinderen van 6 t/m 12 jaar een
spannende speurtocht waarbij
ze een vragenboekje krijgen
en dan lekker op pad kunnen
om de bijzondere dieren te
bestuderen. Om de dag op een
gezellige manier af te sluiten
krijgen de kinderen bij restau
rant de Flierefluiter een ijsje.
Kinderen tot en met 12 jaar
mogen alleen onder begelei
ding deelnemen.
Het park is geopend van 10.00
tot 18.00 uur De toegang tot
het park is op deze dagen gra
tis, maar een vrijwillige bij
drage ten behoeve van de vér-
zorging van de dieren is altijd
welkom. De kosten voor de
spannende speurtocht inclu
sief ijsje bedrage 2,-. Voor
alle kinderen is er een kleur
plaat. De kosten voor een ron
de midgetgolfen bedragen
3,50 p.p. Faunapark Flakkee is
gelegen aan de Duivenwaard-
sedijk 22 in Nieuwe Tonge. U
kunt zich telefonisch aanmel
den via 06 10230303 of per
mail faunaparkflakkee(Sgmail.
DEN HAAG - Grondeige
naar Kadeweg BV eist dat
de gemeente Middelharnis
optreedt tegen de demagneti-
seerinstallatie van de Marine
aan de Buitendijk aan het
Haringvliet.
Kadeweg bezit een groot deel
van de dijktalud en de aanlig
gende wateren van de Buiten
dijk. De grondeigenaar ligt al
20 jaar met het ministerie van
Defensie over de gebruik van
zijn grond en water overhoop.
Kadeweg stapte dinsdag naar
de Raad van State omdat hij
vindt dat de milieuvergunning
voor de installatie niet deugt.
Kadeweg wil dat de gemeen
te Middelharnis Defensie tot
de orde roept. Volgens de
gemeentewoordvoerder van
Middelharnis is er niets aan de
hand met de installatie. Staats
raad J. Boll wilde weten wat de
installatie doet. De gemeente
woordvoerder zei dat met de
installatie de ijzeren rompen
van marineschepen, vooral
mijnenvegers, worden gede
magnetiseerd. Op die manier
lopen ze minder risico om bij
voorbeeld in de Perzische Golf
op zeemijnen te lopen. Mijnen
reageren sterk op rompen die
sterk magnetisch zijn.
Op de Buitendijk staat een
gebouwtje met meetappara
tuur dat is verbonden met
een aantal hydrofoons op de
bodem van het Haringvliet.
Die meten de magnetische
straling van de scheepsrom
pen. De schepen zelf demag
netiseren hun rompen. Zij
varen telkens heen en weer
over de hydrofoons tot dat die
geen magnetisme meer regis
teren. De gemeentewoord
voerder zei dat het misver
stand over de installatie uit
de naam voorkomt. Immers,
niet de installatie demagneti
seert de rompen, maar appa
ratuur op de schepen zelf. De
installatie meet alleen maar of
het demagnetiseren is gelukt.
Volgens de gemeente Middel
harnis is daarvoor geen zware
milieuvergunning nodig. Ove
rigens is Kadeweg niet blij met
Defensie op zijn grond. Ooit
heeft hij zijn grond aan Defen
sie willen verkopen maar die
wilde volgens zijn raadsvrouw
niet meer dan 1 gulden per
vierkante meter bieden en dat
weigerde hij. De raadsvrouw
zei dat Kadeweg ook over
weegt een schadeprocedure
tegen Defensie te gaan voe
ren. Overigens gaat het om de
enige demagnetiseerinstallatie
van Nederland. De kans lijkt
klein dat Middelharnis Defen
sie zal moeten aanpakken.
De Raad van State doet over
enkele weken uitspraak.
OÜDDORP - Op woensdag 23
mei a.s. zal op de OBS de West
hoek te Ouddorp een kleed
jesmarkt gehouden worden!
Tevens zullen er een smink-
stand zijn, een verloting (altijd
prijs) en ponyritjes. De kleed
jesmarkt duurt van 14.00 tot
17.00 uur aan het adres Dorp-
stienden 1 te Ouddorp.
OUDDORP - Morgenavond,
zaterdag 19 mei, kan er weer
van half acht tot half negen
'samen gezongen' worden in
het kerkgebouw van de Doops
gezinde Gemeente aan de
Dorpstienden. Een ieder is van
harte welkom.
73-
Hij zag Dora zitten, maar het was
heel anders dan voorheen. Het was
net, of het een vreemde was. Al het
aardse zonk weg en dat éne behield
de boventoon. Zijn moedwillig zondi
gen, zijn boosheid, zijn tarten van de
Almachtige, als een lawine rolde het
op hem aan.
Toen de dominee sprak over het
geluk van Gods Volk, moest hij dat
wel toestemmen, maar... Dat was niet
\oor hem. Dat had hij verzondigd,
dat had hij zich voor eeuwig onwaar
dig gemaakt. Weer welden de tranen
op. Hij voelde zich ellendig en het
was alles eigen, eigen schuld.
Toen de pi-edikant het lot der god-
delozen schilderde, beaamde hij dat,
met toepassing op zichzelf, volmon
dig.
Augustus kwam en ging, het werd
september. De eerste symptomen van
de naderende herfst vertoonden zich
allerwege.
Evert sleepte zijn leven voort, bela
den met zijn hemeltergende zonden.
Op zijn werk, op de straat, in huis,
overal was het bij hem. Het benauw
de hem.
Maar vooral 's avonds en 's nachts,
als de stilte rondom hem heerste en
hij, alleen op het zolderkamertje gele
gen, de slaap niet kon vatten, ook niet
wilde rusten, dan viel het in zijn volle
zwaarte op hem.
De Heere liet hem zien, wie Hij voor
hem geweest was, hoeveel weldaden
en zegeningen hem onverdiend toe-
gevloeid waren en aan de andere zij
de, hoe hij nu al die zegeningen met
zonde had beantwoord.
Met brandende tranen beweende hij
dan zijn vreselijk, opstandig leven,
zijn rechthebbend bestaan, zijn twis
ten tegen de uitverkiezing. Nu hij de
werkelijkheid inleefde, zag hij, dat
God souverein was. Ook de uitverkie
zing kon hem geen kwaad meer doen.
Al was hij niét uitverkoren, dan deed
God nóg geen onrecht. Hij had het
zich waardig gemaakt, dat God hem
voor eeuwig verdoemde. Hij gevoel
de, dat de grond daarvan was een
bedillen van Gods recht. Indien er
niet één zalig werd, dan zo God nóg
geen onrecht doen. Dan gebeurde het
soms, dat hij zijn ledikant opnieuw
verliet en voor het bed lag te kruipen
in het stof.
En toch lag er in dat vernederen, in
dat verootmoedigen méér blijdschap,
méér zoetigheid, dan in al het genot
van de wereld. Soms overviel hem
een nameloze angst, dat het maar
een morgenwolk zou blijken te zijn,
een vroegkomende dauw, die ras ver
dwijnt. En de Heere was niets aan
hem verplicht, het zou rechtvaardig
zijn, indien de Heere ook dat weg
nam, indien hij hem overgaf, om te
wandelen naar liet goeddunken van
zijn eigen boze, verdorven hart. Over
de gevolgen van de zonden ging het
in die weken niét meer, maar over de
zonde zélf. Soms was zijn kussen nat
van de tranen, die hij schreide, omdat
hij tegen zo'n goeddoend God zo vre
selijk gezondigd had. Hij beweende
met bittere tranen, dat hij zich voor
eeuwig buiten de gemeenschap van
dié God gezondigd had. Die God zou
hij nu eeuwig, ééuwig moeten vloe
ken.
Geen pen kan beschrijven, wat er in
die slapeloze nachten in Evert omging.
De Heere Jezus??? Het waren klan
ken voor hem, méér niet. De Heere
Jezus kende hij niet. Alleen een recht
vaardig en heilig God, Die op hem
toornde vanwege de zonden.
Zijn leven werd stipt, punctueel.
Vroeger had hij wel eens voor de
vele foto's, uitgestald voor de ramen
van de verschillende bioscopen,
gekeken. Nu liep hij er als een schim
voorbij, liefst aan de overkant van
de straat. Vroeger genoot hij van
mooie boeken, geen slechte lectuur,
maar boeken vol spannende avontu
ren over de Indianen, over de Stille
Zuidzee-eilan,den. Nu roerde hij ze
niet aan, schaamde zich toch ook
nog een beetje voor zijn huisgenoten
om andere te pakken, hoewel hij wel
een boekje weggemoffeld had op zijn
zolderkamertje. "De donderslag der
goddelozen in de hel" van Niels was
het eerste. Vroeger' ging hij geheel
op in Dora, voor haar lééfde hij, voor
haar wérkte hij, bij haar waren zijn
gedachten. Nu was ze voor hem een
hinderpaal, niet dat hij niet meer
van haar hield, integendeel, maar
hij ging niet meer zo in haar op, had
aan haar niet meer genoeg. Zij was
te goed voor hem. Hij was haar niet
meer waardig.
Hij had enkele weken geleden zo
smalend bij zichzelf gedacht, dat het
met Dora óók wel uit zou raken, want
als dat besloten was, gebeurde het, al
moest hij er zelf de oorzaak van zijn.
Nu kromp zijn hart soms samen als
hij daaraan terugdacht. Nu moest de
Heere dat eens doen. Het zou recht
vaardig zijn, dubbel en dwars ver
diend.
Zo kwamen de weken en gingen de
weken in eindeloze rij.
Had hij eens een dag, dat hij meen
de het er goed afgebracht te hebben
en beschuldigde zijn geweten hem
niet, dan durfde hij 's avonds met
meer vrijmoedigheid tot de Heere te
naderen en dan dacht hij, dat hij de
zonde al aardig onder de knie kreeg.
Doch volgde dan daarop weer eens
een dag, dat de vreselijkste dingen
in hem opkwamen, dat hij gezon
digd had in woorden, daden of ijdele
gedachten, zodat zijn geweten hem
heftig beschuldigde, dan lag het gan
se kaartenhuis weer in elkaar gezakt
en durfde hij bijna niet tot God te
naderen.
Hoe dieper hij zich dan 's avonds
maar vernederde, zich de dood en de
verdoemenis waardig keurend, hoe
makkelijker het werd. Dat gaf lucht.
Dat gaf dan enige verlichting, niet
dat er enigszins een gegronde hoop
kwam, maar de Heere kon het zó
erg niet maken, of het was nóg ver
diend. De Heere kon geen kwaad
meer doen. En als hij dan wéér een
dag gespaard was en verzorgd, dan
hield hij over. Waarom, waarom ver
nietigde de Heere hem niet? Hij kon
er geen verklaring voor vinden.
Zo leefde Evert voort, dagen, weken
lang.
De vele slapeloze nachten, dat hij
soms om drie of vier uur even inslui
merde, de permanente druk, die op
hem rustte, sloopten zijn lichaam.
Hij zag er vaak betrokken uit, verma
gerde sterk. Stil en in zichzelf gekeerd
sleet hij zijn dagen.
(wordt vervolgd)