meditatie Vervolg verhaal RAAD Beroepings- Gesteggel om marine- installatie Middelharnis Naar het strand Informatie pakket Wijs op reis' WERK Geduld Programma Cursus Geestelijke Vorming Activiteiten Faunapark Flakkee Kleedjesmarkt Samen zingen in Ouddorp EIIAnD^-niEUW5 V vensier 1 MET EN BRANDEWIJN EN JENEVER SAM8ALGEHEIMEN TRAGE BRAMEN NATIE FIETSERS 2008 PAGINA 5 VRIJDAG 18 MEI 2007 Blik (tp kerk i en samenleving - Kuitert - Geen leven na dit leven? Professor Harry Kuitert doet nog steeds van zich spreken. Hoewel hij de leeftijd van de zeer sterken reeds heeft over schreden rolt het ene boek na het andere van de pers. De hooggeleerde staat min of meer model voor het afbraak proces biimen de Cierefor- meerde Kerken dat omstreeks de vijftiger Jaren van de vorige eeuw is begonnen. Ook Kuitert is niet altijd geweest wat hij nu is geworden. Aan vankelijk was hij een veelbelo vend Gereformeerd predikant, begonnen in Scharendijke op Schouwen. Van zijn promotie af is hij anders gaan denken en aldoor verder opgeschoven. Van hem is de meest bekende uitspraak dat alle spreken over Boven van beneden komt, ook al zeggen we dat het van Boven komt. Met andere woorden; de mens schiep zich een god naar zijn beeld. Dat is overigens niet nieuw, dat is al vaker gezegd. .Maar Kuitert verkondigt het met zo'n vastberadenheid, alsof bij hem het licht is opgegaan. Voor sommigen in de Gerefor meerde Kerken is hij de man die tenminste wat aandurfde en hele gezinnen bij de kerk heeft bewaard. Voor anderen is hij het prototype van vvat er allemaal kan... Daarbij ver kondigt hij zijn telkens nieuwe inzichten met een arrogantie alsof zij die deze inzichten niet delen, tot soort achtergebleven gebied behoren... Het laatste dat we van profes- ■sor Kuitert te horen kregen is dat we de dood rustig tege moet kunnen zien met bijvoor beeld een gedicht of symfonie. Met de dood is het immers afgelopen? Van een leven na dit leven moeten we ons maar geen voorstelling maken, dat is er eenvoudig niet... We kunnen natuurlijk zeggen en het is ook dikwijls gezegd: het is oneerlijk van de Kerk te willen eten terwijl je het fun dament van die Kerk voortdu rend ondergraaft. Stel je voor dat een vertegenwoordiger het product dat hij verkoopt, voortdurend zou afkraken... Er is geen bedrijf dat dit op termijn zou nemen... De PKN' neemt het blijkbaar wel. Hoe wel de eerlijkheid ons gebiedt te zeggen dat dit ook voorkwam in de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk en in de Gereformeerde Kerken... Na 2004 is er dus niets veranderd. We kunnen hoogstens zeggen: arme kerk, die zulke hooglera ren heeft. Of misschien beter: arme hoogleraar die er zulke opvattingen op na houdt... Al schrijvende herinnerde ik me een verhaal dat ik jaren geleden eens hoorde. In .Amsterdam was een predikant - ik weet niet eens wie het was - die op bezoek kwam bij een arbeider. Nee, de Kerk, daar moest hij niets van hebben. Die was conservatief en die had alle ontwikkelingen tegen gehouden. Nee, dan de man die het gas had uitgevonden en het elektra en zo meer. De dominee antwoordde niet, gaf hem bijna in alles gelijk. Bij het afscheid echter merkte hij op: "Meneer, mag ik u een goede raad geven? Als u op uw sterf bed ligt, dan moet u de gasfit ter laten komen..." Waarnemer Deze vraag- en anhvoordrubriek slaat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gelrruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld, üe vragen worden door deskundigen beantiuoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Wal is eigenlijk het verschil tus sen brandewijn en jenever? Is de ene soms fruur en de andere synthetisch Antwoord: Jenever wordt gemaakt door het destilleren (overhalen) van de alcohol die door gisting gevormd is van de itioiitxuikfr, <Uc DiiLsluat a/s ;c granen laat kiemen. Vandaar de naam giaanjeneven Bran dewijn ontslaat door de des tillatie van wijn en moulwijn, (lus van vloeistolfen waarin al eerder door gisting alcohol is ontstaan. In ons land is het in de regel een moutwijndestil- laat met .'i.5 tot 40% alcohol. De brandewijn krijgt een speciale geiu' en smaak mee doArdat men vaak enige ingjediënten mee destilleert. In Duitsland zijn dat bijv. kersen (Kirsch- wasser), in Frankrijk appelsap (calvados), in Joegoslavië prui men (slivovice), in Scandinavië graan (acjuavit), enz. Stookt men brandewijn uit bepaalde Franse wijnen, dan verkrijgt men cognac en armagnac. Worden steekjes, schillen en pitten van druiven mee vergist, dan ontslaat bij gebruik van boiugognewijnen de mare de Boiugogne. Soms kunnen foe- zeloliën meegaan, die hoofd- pijnverwekkend zijn, maar synthetische dranken zijn het beslist niet. hl een spcci(diteilemvinkel zng ik Zaterdag 2 juni wordt de afsluiting van het zaterdag- avondwerk van de Hersteld Hervormde Kerk in Nieuwe- Tonge gehouden. Er wordt om 15.00 uin- vertrokken naar het strand en om 18.30 uur wordt het seizoen afge sloten ihet een barbecue. Er wordt vertrokken van Dui- venwaardseweg 7 (Van Kem pen) waar ook de barbecue wordt gehouden. Deze avond zal ook de film getoond wor den die op de zaterdagavon den is gemaakt. Opgeven kan via internet www.zajw.nl of bij Elizabeth, tel. 651391. diverse soorten sambal. Wat is nu het verschil? Antwoord: De sambal wordt vervaardigd uit fijngewre ven Spaanse pepers, die wor den vermengd met kruiden, gedroogde vis en/of garnalen- pasta en soms ei. Sambal oelek wordt hier het meest gebruikt, omdat er ongebakken pepers zijn verwerkt in de vis. Sambal goreng is gemaakt uit. g^ebak- ken pepers en bij de sambal badjak is suiker toegevoegd. Sambal petis wordt bereid met garnalenpasta en sambal trassi met garnalen of andere vis. Sambal prandal is erg scherp. Satnbal goreng telor is .samen gesteld uit hardgekookt ei met saus van kemirinoten en diver se kruiden. Ik tob de laatste jaren met doren- loze bramen die niet zo best rij pen. De meeste bessen blijven rood en worden niet zwart. Wal doe ik fout? Antwoord: Na een koud voor jaar bloeit de tamme braam laat. In tegenstelling tot ande re vruchten kan de braam struik die achterstand niet best inhalen en daardoor ziet u in oktober nog veel rode bessen en weinig zwarte. U kunt er iets aan verbeteren door deze struiken goed op te binden aan draden op 40 cm van elkaar, die aan palen van 1,80 m hoog zijn bevestigd. De zon kan dan de vruchtjes beter bestralen. In de winter moet u wat goed \erteerde stalmest op de grond uitspreiden, want de tamme braam vraagt een wat voedza mer grond dan de wilde. Klei is het beste. Ik ben op zoek naar een regen- jmk, ivaarin ik lang kan fietsen zonder van binnen en van buiten nat te worden. Weet u een slof die waterdicht is en tóch uitiuasemt, zodat het pak niet van binnen nat WO? dl? Antwoord: Die stof is al meer dan 100 jaar bekend. Ze bestaat uit zeer dicht geweven linnen en aan de buitenkant geïmpreg neerd. Men maakt er nog altijd regenjassen van en die blijven een behoorlijke tijd waterdicht. Maar ja, als u er uren lang mee in de regen fietst, gaan ze op de duur lekken. Het probleem zal tl doen denken aan uw kam- peerervaringen: zo lang u het tentdoek niet aanraakte, bleef u binnenin droog.... Maar kleren worden van binnen voortdu rend door uw lichaam aange raakt. U zou dus in uw fietstas een aantal reserve regenjassen moeten meenemen en telkens een droge kunnen aantrekken. Of u moet een kunststof kiezen die beslist niets doorlaat, maar die van binnen nat wordt als u gaat transpireren en veel water- damp afscheidt. MIDDELHARNIS - Veel Nederlanders vieren steeds vaker vakantie in het buitenland. Met name in (sub)tropische gebie den, zijn de omstandighe den vaak heel anders dan in Nederland. U kunt er te maken krijgen met een ander voedingspa troon, andere hygiënische orristandigheden en een ander klimaat dan thuis: Om tijdens een \erre reis gezondheids problemen te voorkomen is het van belang dat men zich goed voorbereidt. Natuurlijk geldt een goede voorberei ding ook voor een vakantie in Nederland. Voor mensen die meer willen weten over vacci naties, tropische ziekten en tips voor een veilige vakantie, heeft de Gezondheidswijzer van de GGD Zuidhollandse Eilanden een informatiepakket samen gesteld. Het informatiepakket kan in de maanden mei en juni gratis tijdens kantoortij den telefonisch worden aan gevraagd via nummer 0181- 652404 of worden opgehaald bij een van de vestigingen van de GGD. Voor Goeree-Overflakkee is dat in Middelharnis, Spordaan 5, geopend op maandag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur en op woensdag van 13.30 tot 16.30 uur PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Groot-Ammers (herv.), ds. H. Russcher te Barneveld, die bedankte voor Apeldoorn (Eben-Haëzer); te Langweer ca. (herv.), kandi daat R.J. de Vries te Gronin gen; te Tjerkgaast-Idsken- huizen-St. Nicolaasga, ds. EJ. Elzinga te Echtenerbrug-Oos- terzee (piot. gem.), die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Dokkum- Aalsum-Wetsens, ds. J. Droog- sma te Ee; naar Heinkenszand (prot. gem.), ds. W.T. Pietersc te Middelburg; naar Rotter- dam-IJsselmonde (g.v. Lau- rens-Antonius), kandidaat B. Eerland-van Vliet te Rotter dam. Bedankt voor Bodegraven (herv. wijkgem. 1), ds. G. Lustig te Voorthuizen; voor Rouveen (herv.), ds. G. Wassinkmaat te Hoevelaken. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Hasselt, Rouveen, Zwolle, ds. H. van der Ziel te Poederoijen. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Vrouwenpolder, ds. D. Griffioen te Amster dam-Centrum (docent SETIA, Jakarta, Indon.); te Zeewolde (sectie-Oost), ds. R.P Heij te Driebergen-Rijsenburg. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Aalburg, ds. P Melis te Veen; te Oudemirdum, ds. G. Pater te Opheusden; te Sheboygan (VS), ds. CA. van Dieren te Rijssen-Noord. Bedankt voor Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. A. Ver- schuure te Kiabbendijke. Lukas 24:48 en 49 De discipelen hebben de opdracht ontvangen om getui gen te zijn van Jezus. Ze zijn getuigen dat Hij de opgestane Heere is en krijgen de opdracht om dit te gaan verkondigen. Ze hebben ook de belofte van Jezus dat Hij daartoe bij hen zal zijn. Maar nu horen zij dat ze nog moeten wachten. Ze moeten wachten tot zij bekleed worden met de nodige kracht vanuit de hoge. Het is hun wellicht onbegrij pelijk voorgekomen dat zij nog moeten wachten. Niet alleen waren zij vol verlangen om aan de slag te aan, maar ook kon den in die tijd dat zij werkeloos neerzaten mensen verloren gaan, omdat zij het evangelie niet gehoord hadden. Toch moesten zij wachten op de uit storting van de Heilige Geest, want in eigen kracht kunnen mensen de geweldige opdracht om het evangelie te verkondi gen niet volbrengen. Alleen gedreven door de Heilige Geest kunnen wij getuigen zijn van Jezus Christus. Daarom moesten de discipelen wachten tot Pinksteren, en zij ïvisten niet hoe lang dit zou duren. Dit geduld, dat de discipelen moesten hebben, wordt ook van ons gevraagd. Wij hoeven niet te w achten met de verkon diging van het evangelie. Waar we vaak wel lang op moeten wachten, is de vrucht van de arbeid. Het duurt dikwijls zo lang voor de boodschap wordt aangenomen. Daar zijn meestal wel vele redenen voor te geven. Onze prediking is lauw en mist overtuigingskracht. We missen het vermogen en de liefde om het evangelie door te geven in de taal van de toehoorders. Onze daden zijn soms in tegen spraak met onze woorden. Aan de andere kant blijken de weerstanden in het hart van de hoorders sterker te zijn dan we dachten. Het kost strijd voordat een mens zich gewonnen geeft aan Jezus Christus, en de strijd duurt soms lang. Ook werkt de omgeving soms tegen, omdat die zo weinig christelijk is. Ook vindt het evangelie soms geen werkelijke ingang, zonder dat er een duidelijk aanwijsbare oorzaak is. God onthoudt klaarblijkelijk Zijn zegen aan de prediking. Zendelingen weten daar uit ervaring van te spreken, maar ook predikan ten en gemeenten, die maar zo door blijven gaan. En hoeveel teleurstelling brengt het werk onder buitenkerkelijken dik wijls niet. We spannen ons tot het uiterste in, maar we zien geen resultaat. Dan valt het niet mee om geduldig te blijven. Wij men sen zijn gehaast en we willen graag spoedig vruchten zien op ons werk. Gemakkelijk geven H-e de moed op, en worden moe, teleurgesteld of cynisch. Maar God geeft de vrucht op Zijn tijd en niet op de onze. Hij heeft Zijn plan met deze wereld, en de uitvoering van dat plan kunnen we het best aan Hem overlaten. Dit betekent niet dat we maar moeten gaan zitten afwachten en zien wat God zal gaan doen. Integendeel, de verkondiging van het evangelie moet door gaan. We moeten proberen om de belemmeringen weg te nemen bij onszelf en bij ande ren. We moeten ons diep inle ven, in de eerste plaats in de Bijbel, maar ook in het leven van anderen. Voor de verkon diging van het evangelie zijn Bijbelstudie en door liefde gedragen mensenkennis heel belangrijk. Maar het belang rijkste is het werk van de Hei lige Geest. Daarom blijven we bidden om de doorwerking van de Heilige Geest ook in onze tijd. We bidden om de Heilige Geest opdat Die onze verkondiging levend, indringend en o\er- tuigend zal maken, en opdat Die de harten %an mensen zal openen. Daarnaast bidden we om geduld, opdat wij mogen volharden. Op Zijn tijd zal God de vruchten doen rijpen op onze arbeid in Zijn dienst. Achteraf zal blijken dat God ook ons werk heeft gebruikt, ook al schijnt het nu voor ons soms vruchteloos. God laat niet varen het werk dat Zijn hand begon. In dat vertrouwen mogen we verder gaan. Dirksland, ds. J. WiUemsen MIDDELHARNIS - Voor het seizoen 2007/2008 heeft de Cursus Geeste lijke Vorming het volgen de programma samenge steld. 2007 20 september: ds. J.M.J. Kie viet uit Dordrecht, thema 'Zondigen tegen de Heilige Geest 18 oktober: ds. K.J. Kaptein uit Lunteren, thema 'Fleilig zijn of heilig worden'. 22 november: ds. W Visscher uit Amersfoort, thema 'Opvoeden met God in een wereld zonder God' 17 januari: dr P. Korte weg uit Melissant, thema 'Wat heb ben onze oudvaders ons nog te zeggen?' 14 februari: dhr. G. Slootweg uit Middelharnis, thema 'Vervreemd en eenzaam!' - een schets van de verlichte moderne mens. 27 maart: ds. J. Westerink uit Urk, thema 'Demonische machten'. De bijeenkomsten worden gehouden in een zaal van de Hersteld' Hervormde Reho- bothkerk te Sommelsdijk en beginnen om 19.45 uur Het cursusgeld bedraagt 15 voor de gehele cursus of 3 per avond, en kan worden voldaan door overmaking op gironum mer 1252273 t.n.v. Cursus Geestelijke Vorming óf door contante betaling op de betref fende avond. Aanmelden kan bij Kati Mul der, Azaleastraat 19, 3245 CB Sommelsdijk, tel. (alleen 's avonds) 0187-482443. NIEUWE-TONGE-Faunapark Flakkee organiseert tijdens de Week van de Zee diverse acti viteiten. Het fraai aangelegde park vol flora en fauna, waar iedereen van jong tot oud, zich uitstekend kan vermaken. Het park heeft diverse soorten die ren dat varieert van parkieten tot roofvogels. Op zaterdag 19 mei opent het park het nieuwe seizoen met een spetterende vliegshow om 11.00 uur en om 15.00 uur Na de vliegshow kunt u het park bekijken en eventueel in ont spannen sfeer midgetgolfen. De midgetgolfbanen zijn ver spreid door het hele park aan gelegd, waardoor u optimaal kunt genieten van uw spel en alle aanwezige flora en fauna. Woensdag 23 mei is er voor kinderen van 6 t/m 12 jaar een spannende speurtocht waarbij ze een vragenboekje krijgen en dan lekker op pad kunnen om de bijzondere dieren te bestuderen. Om de dag op een gezellige manier af te sluiten krijgen de kinderen bij restau rant de Flierefluiter een ijsje. Kinderen tot en met 12 jaar mogen alleen onder begelei ding deelnemen. Het park is geopend van 10.00 tot 18.00 uur De toegang tot het park is op deze dagen gra tis, maar een vrijwillige bij drage ten behoeve van de vér- zorging van de dieren is altijd welkom. De kosten voor de spannende speurtocht inclu sief ijsje bedrage 2,-. Voor alle kinderen is er een kleur plaat. De kosten voor een ron de midgetgolfen bedragen 3,50 p.p. Faunapark Flakkee is gelegen aan de Duivenwaard- sedijk 22 in Nieuwe Tonge. U kunt zich telefonisch aanmel den via 06 10230303 of per mail faunaparkflakkee(Sgmail. DEN HAAG - Grondeige naar Kadeweg BV eist dat de gemeente Middelharnis optreedt tegen de demagneti- seerinstallatie van de Marine aan de Buitendijk aan het Haringvliet. Kadeweg bezit een groot deel van de dijktalud en de aanlig gende wateren van de Buiten dijk. De grondeigenaar ligt al 20 jaar met het ministerie van Defensie over de gebruik van zijn grond en water overhoop. Kadeweg stapte dinsdag naar de Raad van State omdat hij vindt dat de milieuvergunning voor de installatie niet deugt. Kadeweg wil dat de gemeen te Middelharnis Defensie tot de orde roept. Volgens de gemeentewoordvoerder van Middelharnis is er niets aan de hand met de installatie. Staats raad J. Boll wilde weten wat de installatie doet. De gemeente woordvoerder zei dat met de installatie de ijzeren rompen van marineschepen, vooral mijnenvegers, worden gede magnetiseerd. Op die manier lopen ze minder risico om bij voorbeeld in de Perzische Golf op zeemijnen te lopen. Mijnen reageren sterk op rompen die sterk magnetisch zijn. Op de Buitendijk staat een gebouwtje met meetappara tuur dat is verbonden met een aantal hydrofoons op de bodem van het Haringvliet. Die meten de magnetische straling van de scheepsrom pen. De schepen zelf demag netiseren hun rompen. Zij varen telkens heen en weer over de hydrofoons tot dat die geen magnetisme meer regis teren. De gemeentewoord voerder zei dat het misver stand over de installatie uit de naam voorkomt. Immers, niet de installatie demagneti seert de rompen, maar appa ratuur op de schepen zelf. De installatie meet alleen maar of het demagnetiseren is gelukt. Volgens de gemeente Middel harnis is daarvoor geen zware milieuvergunning nodig. Ove rigens is Kadeweg niet blij met Defensie op zijn grond. Ooit heeft hij zijn grond aan Defen sie willen verkopen maar die wilde volgens zijn raadsvrouw niet meer dan 1 gulden per vierkante meter bieden en dat weigerde hij. De raadsvrouw zei dat Kadeweg ook over weegt een schadeprocedure tegen Defensie te gaan voe ren. Overigens gaat het om de enige demagnetiseerinstallatie van Nederland. De kans lijkt klein dat Middelharnis Defen sie zal moeten aanpakken. De Raad van State doet over enkele weken uitspraak. OÜDDORP - Op woensdag 23 mei a.s. zal op de OBS de West hoek te Ouddorp een kleed jesmarkt gehouden worden! Tevens zullen er een smink- stand zijn, een verloting (altijd prijs) en ponyritjes. De kleed jesmarkt duurt van 14.00 tot 17.00 uur aan het adres Dorp- stienden 1 te Ouddorp. OUDDORP - Morgenavond, zaterdag 19 mei, kan er weer van half acht tot half negen 'samen gezongen' worden in het kerkgebouw van de Doops gezinde Gemeente aan de Dorpstienden. Een ieder is van harte welkom. 73- Hij zag Dora zitten, maar het was heel anders dan voorheen. Het was net, of het een vreemde was. Al het aardse zonk weg en dat éne behield de boventoon. Zijn moedwillig zondi gen, zijn boosheid, zijn tarten van de Almachtige, als een lawine rolde het op hem aan. Toen de dominee sprak over het geluk van Gods Volk, moest hij dat wel toestemmen, maar... Dat was niet \oor hem. Dat had hij verzondigd, dat had hij zich voor eeuwig onwaar dig gemaakt. Weer welden de tranen op. Hij voelde zich ellendig en het was alles eigen, eigen schuld. Toen de pi-edikant het lot der god- delozen schilderde, beaamde hij dat, met toepassing op zichzelf, volmon dig. Augustus kwam en ging, het werd september. De eerste symptomen van de naderende herfst vertoonden zich allerwege. Evert sleepte zijn leven voort, bela den met zijn hemeltergende zonden. Op zijn werk, op de straat, in huis, overal was het bij hem. Het benauw de hem. Maar vooral 's avonds en 's nachts, als de stilte rondom hem heerste en hij, alleen op het zolderkamertje gele gen, de slaap niet kon vatten, ook niet wilde rusten, dan viel het in zijn volle zwaarte op hem. De Heere liet hem zien, wie Hij voor hem geweest was, hoeveel weldaden en zegeningen hem onverdiend toe- gevloeid waren en aan de andere zij de, hoe hij nu al die zegeningen met zonde had beantwoord. Met brandende tranen beweende hij dan zijn vreselijk, opstandig leven, zijn rechthebbend bestaan, zijn twis ten tegen de uitverkiezing. Nu hij de werkelijkheid inleefde, zag hij, dat God souverein was. Ook de uitverkie zing kon hem geen kwaad meer doen. Al was hij niét uitverkoren, dan deed God nóg geen onrecht. Hij had het zich waardig gemaakt, dat God hem voor eeuwig verdoemde. Hij gevoel de, dat de grond daarvan was een bedillen van Gods recht. Indien er niet één zalig werd, dan zo God nóg geen onrecht doen. Dan gebeurde het soms, dat hij zijn ledikant opnieuw verliet en voor het bed lag te kruipen in het stof. En toch lag er in dat vernederen, in dat verootmoedigen méér blijdschap, méér zoetigheid, dan in al het genot van de wereld. Soms overviel hem een nameloze angst, dat het maar een morgenwolk zou blijken te zijn, een vroegkomende dauw, die ras ver dwijnt. En de Heere was niets aan hem verplicht, het zou rechtvaardig zijn, indien de Heere ook dat weg nam, indien hij hem overgaf, om te wandelen naar liet goeddunken van zijn eigen boze, verdorven hart. Over de gevolgen van de zonden ging het in die weken niét meer, maar over de zonde zélf. Soms was zijn kussen nat van de tranen, die hij schreide, omdat hij tegen zo'n goeddoend God zo vre selijk gezondigd had. Hij beweende met bittere tranen, dat hij zich voor eeuwig buiten de gemeenschap van dié God gezondigd had. Die God zou hij nu eeuwig, ééuwig moeten vloe ken. Geen pen kan beschrijven, wat er in die slapeloze nachten in Evert omging. De Heere Jezus??? Het waren klan ken voor hem, méér niet. De Heere Jezus kende hij niet. Alleen een recht vaardig en heilig God, Die op hem toornde vanwege de zonden. Zijn leven werd stipt, punctueel. Vroeger had hij wel eens voor de vele foto's, uitgestald voor de ramen van de verschillende bioscopen, gekeken. Nu liep hij er als een schim voorbij, liefst aan de overkant van de straat. Vroeger genoot hij van mooie boeken, geen slechte lectuur, maar boeken vol spannende avontu ren over de Indianen, over de Stille Zuidzee-eilan,den. Nu roerde hij ze niet aan, schaamde zich toch ook nog een beetje voor zijn huisgenoten om andere te pakken, hoewel hij wel een boekje weggemoffeld had op zijn zolderkamertje. "De donderslag der goddelozen in de hel" van Niels was het eerste. Vroeger' ging hij geheel op in Dora, voor haar lééfde hij, voor haar wérkte hij, bij haar waren zijn gedachten. Nu was ze voor hem een hinderpaal, niet dat hij niet meer van haar hield, integendeel, maar hij ging niet meer zo in haar op, had aan haar niet meer genoeg. Zij was te goed voor hem. Hij was haar niet meer waardig. Hij had enkele weken geleden zo smalend bij zichzelf gedacht, dat het met Dora óók wel uit zou raken, want als dat besloten was, gebeurde het, al moest hij er zelf de oorzaak van zijn. Nu kromp zijn hart soms samen als hij daaraan terugdacht. Nu moest de Heere dat eens doen. Het zou recht vaardig zijn, dubbel en dwars ver diend. Zo kwamen de weken en gingen de weken in eindeloze rij. Had hij eens een dag, dat hij meen de het er goed afgebracht te hebben en beschuldigde zijn geweten hem niet, dan durfde hij 's avonds met meer vrijmoedigheid tot de Heere te naderen en dan dacht hij, dat hij de zonde al aardig onder de knie kreeg. Doch volgde dan daarop weer eens een dag, dat de vreselijkste dingen in hem opkwamen, dat hij gezon digd had in woorden, daden of ijdele gedachten, zodat zijn geweten hem heftig beschuldigde, dan lag het gan se kaartenhuis weer in elkaar gezakt en durfde hij bijna niet tot God te naderen. Hoe dieper hij zich dan 's avonds maar vernederde, zich de dood en de verdoemenis waardig keurend, hoe makkelijker het werd. Dat gaf lucht. Dat gaf dan enige verlichting, niet dat er enigszins een gegronde hoop kwam, maar de Heere kon het zó erg niet maken, of het was nóg ver diend. De Heere kon geen kwaad meer doen. En als hij dan wéér een dag gespaard was en verzorgd, dan hield hij over. Waarom, waarom ver nietigde de Heere hem niet? Hij kon er geen verklaring voor vinden. Zo leefde Evert voort, dagen, weken lang. De vele slapeloze nachten, dat hij soms om drie of vier uur even inslui merde, de permanente druk, die op hem rustte, sloopten zijn lichaam. Hij zag er vaak betrokken uit, verma gerde sterk. Stil en in zichzelf gekeerd sleet hij zijn dagen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5