Bruinvis zwemt al 2,5 maand in Grevelingen Op de fiets bij Plus Slingerland KNRM Kerk diensten EIÜVtlDEII-tllEUWS Ambulance tijdelijk in Steilendam Youp IVN activiteiten tijdens Week van de Zee John Bunyan: zijn betekenis voor vandaag EIIMIDBI-niELWS Dolfijn wordt geregeld gespot en vaart dikwijls mee met boten Nooit eerder sinds de afdamming was er een bruinvis in het meer Genoeg voedsel Bijvangst Acties Griend naar vastgelopen jacht Van 19 tot en met 27 mei vindt het jaarlijks terug kerende evenement Week van de Zee plaats. De Ver eniging voor natuur-en milieueducatie afdeling Goeree Overflakkee (IVN- GO) heet u graag welkom bij twee doe-activiteiten die in dit kader plaats- vindne, namelijk Fles- senpost en Korren. Beide excursie zullen begeleid worden door zeegidsen van het IVN. Zondag 20 mei 2007 PAGINA 2 VRIJDAG 18 MEI 2007 OUDDORP - In het Greve- lingenmeer zwemt al sinds begin maart een bruinvis rond. Dat is voor het eerst sinds de Grevelingen in 1971 is afgesloten van de Noordzee. De eerste mel ding kwam van een mede werker van Staatsbosbe heer. Hij zag deze kleinste dolfijnsoort in de kom bij De Punt. Intussen is er plotseling een einde geko men aan weerzinwekkende slachtpartijen van bruin vissen in de Delta. Laatst werd er op het strand van Ouddorp nog een bruin- vuis aangetroffen die aan repen was gesneden. Door Gert van Engelen Jaap van der Hiele uit Mid delburg, coördinator van Eer ste Hulp Bij Zeezoogdieren (EHBZ) op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden, ver moedt dat de bruinvis in het Grevelingenmeer via de smalle spuisluis in de Brouwersdam is binnengekomen. Het dier wordt sindsdien regelmatig gespot; waarnemingen die worden doorgegeven aan de speciale meldingenwebsite www.zeezoogdieren.org. Zo schreef op 15 april ene Jos, zodra hij de bruin vis had gezien: "Kon mijn ogen bijna niet geloven." Op 22 april berichtte Onno Dokman opgetogen: 'Er zwom zondag een bruinvis een half uur met ons mee rondom de boot, tussen de haven van Ouddorp en de Hompelvoet." Vorige week dook de bruinvis weer op, nu bij de rondvaart boot ms Gemini. Passagiers en bemanning konden hem "goed zien" en schipper Theo Tukker wist hem te fotografe ren, zo meldde voorlichtster Trudy Leerschoon van het natuur- en recreatieschap De Grevelingen. De bruinvis kan Europa's groot ste zoutwatermeer moeiteloos verlaten via dezelfde spuisluis. Maar Van der Hiele signaleert dat het dier daar geen zin in heeft. "Hij kan naar buiten als ie wil, maar hij zwemt er nog steeds vrolijk rond. Ik denk, omdat er voldoende vis zit. Hij hoeft zijn bek maar open te doen of hij heeft een haring te pakken. Hij wil duidelijk niet weg." Precies hetzelfde is volgens Van der Hiele aan de hand in de Oosterschelde. Daar bevinden zich momenteel zo'n vijftien bruinvissen, die er evenmin over peinzen om terug te gaan naar de Noordzee. Ook hier geldt dat zij beschikken over genoeg voedsel. Met de bruinissen in de Noord zee gaat het intussen slechter. De EHBZ heeft vanaf januari dit jaar al 44 dode exempla ren opgeruimd. Volgens Kees Camphuijsen, onderzoeker bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (KNIOZ) op Texel, gaat het in vijftig tot zeventig procent om slachtoffers van bijvangst. Van der Hiele: "Zeevissers gebruiken drijfnetten waarin bruinissen verstrikt raken en verdrinken. Als de netten wor den binnengehaald, worden ze weggegooid." Soms echter werden aange spoelde bruinvissen op het strand kapotgesneden. Bij Ouddorp werd op 1 april zo'n aan repen gesneden kadaver gevonden; eerder waren er, in één week tijd, ook al zo'n tien van zulke vernielde bruinvis sen ontdekt. "Wie doet zoiets nou?", stond op de website over dit voorval. Van der Hiele zegt dat de prak tijken inmiddels "gelukkig" zijn opgehouden. De dader is niet achterhaald en zijn motief blijft een raadsel. MIDDELHARNIS - Klanten van Plusmarkt Slingerland te Middelharnis konden in de achterliggende tijd aan een prijsvraag meedoen. Ze moesten daarbij de zin afma ken: 'Melk is maar melk, maar Campinamelk is...?' Mevrouw De Waard bleek de slagzin op de meest origi nele wijze te hebben voltooid door deze aan te vullen met: "natuurlijk en evenwichtig". De prijs die ze daarmee won, was een Mama-fiets, geleverd door Kwaliteitsfietsenmake- rij Kees van Eek. Corina de Waard kreeg haar prijs in de winkel uitgereikt en moest een 'evenwichtig' rondje door de winkel doen, daarbij aan gemoedigd door Leo Slin gerland en Kees van Eek. Foto: Persburo Flakkee Christelijk streel<blad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zalieiiji^e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur: J. Wllerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank l^iddelharnis 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). Maandag 14 mei om 13.05 uur werd de schipper van red- dingboot Griend van KNRM Station Ouddorp gebeld door de Kustwachtpost Ouddorp met de mededeUng dat in de omgeving van boei GB 21 een kajuitjacht op de stenen lag. Na overleg met het Kustwacht Centrum werd de bemanning gealarmeerd. Het bleek te gaan om het kajuitjacht 'Quattro' van 7,2 meter lengte en met 2 personen aan boord. Bij een windkracht van Zuidwest 7 was het scheep je onderweg van Port Marina in Ouddorp naar de haven van Brouwershaven voor reparatie aan het zeilwerk. Net voor de haven liet de motor het afwe ten, met als gevolg een stran ding op de stenen dam voor het eiland Dwars in de Weg. De Griend nam het jacht op sleep en bracht het naar de haven van Brouwershaven. STELLENDAM - Eind vorig jaar besloot Ambulance Zorg Rotterdam-Rijnmond (AZRR) de ambulancestandplaats in Goedereede te laten vervallen. Vrij kort daarna bleek al dat de beslissing nadelige gevol gen had voor de aanrijdtijden. De dichtstbijzijnde standplaats voor de gemeente Goederee de is nu in Hellevoetsluis. De norm van de aanrijdtijden van vijftien minuten werd bij 60% van de ritten overschreden. In de komende maanden zal Rijkswaterstaat werken aan de provinciale weg N57. De gemeente Goedereede ver wachtte dat daardoor de aan rijdtijden nog meer onder druk zouden komen te staan. AZRR zal daarom mede op aandrin gen van de gemeente Goeder eede opnieuw een ambulance in de gemeente stationeren. AZRR neemt op 1 juni 2007 tij delijk haar intrek in de brand weerkazerne te Stellendam. De brandweerkazerne zal dagelijks van 7.00 uur tot 23.30 uur een ambulance-unit huisvesten. Deze oplossing duurt tot 31 oktober 2007. De gemeente Goedereede is blij met de tijde lijke oplossing, omdat daartloor in iecler geval in die periode minder overschrijdingen van de aanrijdtijden worden ver wacht. Desondanks dringt de burgemeester van de gemeente Goedereede, mevrouw Van de Velde-de Wilde, bij AZRR aan op een permanente oplossing voor de overschrijdingen. Er zijn regelmatig besprekingen tussen AZRR en de gemeente over dit onderwerp. In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen afreageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendin gen mogen geen grotere omvang heb ben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaatsen. Tevens draagt de redactie geen verantwoordelijkheid voorde inhoud van wat lezers schrijven. Door het artikel van de heer Velema weet ik dat mijnheer Youp veel lelijks over de gere formeerden heeft verteld en ze nog buitengewoon lelijk vindt ook. Het zal wel weer te maken hebben met de vrijheid van een columnist. Er wordt dan gezegd dat overdrijven mag en dit hetzelfde is als de overdrij ving bij een getekende karika tuur. Bij een getekende karika tuur heeft men echter verge lijkingsmateriaal door middel van foto's, film, etc... Bij een geschreven karikatuur ligt dat anders. Men heeft vaak niet gehoord of gelezen wat er wer kelijk gezegd is. En vaak komt wat werkelijk gezegd is niet of verknipt in de media. Grote kans dat men dus geen corri gerend vergelijkingsmateriaal heeft. Een foto of film corri geert meteen het beeld dat de getekend karikatuur schetst. Overigens moet ik wel eens om mijnheer Youp lachen, maar wat hij over de lelijkheid van gereformeerden te berde brengt, laat weer eens zien welk enorm bord hij voor de kop heeft. Het beeld van hem dat op mijn netvlies is geko men door foto's en televisie laat zien dat niet gereformeerd zijn helaas geen garantie biedt tegen lelijkheid. Als niet gereformeerde beweeg ik me af en toe in hun midden en eigenlijk ken ik weinig lelij ke gereformeerden. En die zijn dan nog niet half zo lelijk als meneer Youp zelf. Nico Zoon, Amstelveen Bij Flessenpost schuimen jeug dige deelnemers het strand af op zoek naar een 'message in a bottle'. De fles bevat een leuke en leerzame opdracht die te maken heeft met de natuur van strand en zee. Het thema van de week, 'In vogelvlucht', zal ook aandacht krijgen met vragen over meeuwen; Fles senpost is een jeugdactiviteit voor de leeftijd van 8-12 jaar en wordt gehouden op woens dag 23 mei van 13.30-15.30 uur. Er wordt verzameld op parkeerplaats Kwade Hoek aan de Oostdijkseweg nabij Goedereede. De tweede activiteit is kor ren voor jong en oud. Vanaf de waterlijn wordt door de deelnemers een kor door de zee gesleept. De vangsten die daarmee worden gedaan, zul len aandachtig worden beke ken. Deze activiteit is bestemd voor jong en oud en wordt gehouden op zaterdag 26 mei 2007 van 14.30 tot 16.30 uur. Er wordt verzameld op het parkeerterrein bij strand- paviyoen 't Gorsje, voor de Brouwersdam nabij Ouddorp. Aanmelden voor deelname kan bij VVV Ouddorp aan Zee, tel. 0187-681789. Voor meer informatie kan men mai len naarjeugd@ivn-go.nl of bellen naar Joke de Visser, tel. 0187-491184. Voor gezinnen die liever zelf op stap gaan, is er de strandrug- zak. Daarin zitten benodigde materialen en een doe-boekje met opdrachten. De rugzak is na telefonische bestelling af te halen bij VVV Oud dorp aan Zee en kost 2,50. Zie ook de websites www.ivn- go.nl en www weekvandezee. nl. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpslierli: 9.30 en 18.30 uur ds. H. Las- sche, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachung Heilig Avondmaal. Eben-Haëur: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabetrachting Heihg Avondmaal - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstien- den: 9.45 uur ds. M. J. van Oort, H. I. Ambacht en 18.00 uur ds. G. van Meije- ren - Geref. Kerk 9.00 en 10.30 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. A. W. W. de Ruiter - Gen Gem. 9.30uur ds. A.J. Gunst en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem .9.30 uur (H.D. en Openb. Bel.) en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meije- ren en 18.30 uur ds. E. de Mots - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland en 17.00 en 18.45 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots en 17.00 uur ds. J. H. Adri- aanse, Goudriaan-Ottoland - Geref. Kerk 10.00 uur ds. A. W. W. de Ruiter en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen, bevestiging nieuwe lidma ten en 18.00 uur ds. M. B. v. d. Palm, Nieuw en Sint Joosland. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. N. P.J. Kleiberg, Achterberg - Geref. Kerk 9.30 uur ds. G. Toes - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. E Blok - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Goedvree, Arnemuiden en 18.00 uur ds. E. Versluis, Sint Anna land - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. van Manen. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van M ourik en 18.00 uur ds. L. Plug, Willige Langerak - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Exodus 10.00 uur ds. P. van der Gaag-Remon strantse Gem. 10.00 uur ds. L. van Asselt - CAMA Gem. 10.00 uur de heer K. Mul der - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Oorschot, Stellendam en 17.30 uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. C. Meeuse, Bilthoven en 18.00 uur ds. H. Harkema-Geref. Kerk9.30uurds. M. I.J. de Winter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk en 18.00 uurds.J. A. V. d. Berg, Nieuw- Lekkerland - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. L. W Ch. Ruijgrok, Monster, bedie ning Heilige Doop en 18.00 uur onbekend - Ger. Gem. 10.00 uur, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. Schipper. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. de Groot, Dordrecht en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen - Beréa Gem. 10.00 uur de heer E Ouweneel. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. de Wilde, Ridderkerk en 18.00 uur ds. B. A. Belder, Schelluinen - Geref. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.00 uur ds. A. W Mol - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. ,G. Bok, Poederoijen en 18,00 uur ds. C. Doorneweerd, afslui ting winterwerk - Geref. Kerk 10.00 uur ds. W Speel man en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. D. Breu- re, Bruchem, bevestiging ds. H. G. van der Ziel en 14.30 uur ds. H. C. van der Ziel, intrededienst - Geref. Kerk 9.30 uur ds. W. A. Boer en 18.00 uur de heer K. Baas - Ger, Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 16.00 uur de heer L. Stuurman, Rotterdam. LANGSTRAAT - Herv. Gem. zie onder Ooltgemplaat. (1) Bunyans werk is niet ver ouderd. De orde van het heil is het belangrijkste thema van zijn geschriften. In Bunyans werk staan de vragen: 'Hoe kan een mens rechtvaardig verschijnen voor God?' en 'Wat bete kent het tot Gods eer te leven?' centraal. Dit zijn geen contextuele vragen, maar levensvragen. Zoals ieder ander was ook Bun yan een kind van zijn eigen tijd. Meer dan eens is dat merkbaar in zijn werk. Maar juist als het gaat over deze vragen, overstijgt hij zijn tijd. Zelf heeft Bunyan in de tijd dat God hem door Zijn Geest overtuigde van zonde zeer veel steun gehad aan het com mentaar van Luther op de brief aan de Galaten. In zijn autobiografie: Grace Abounding to tfie Chief of Sinners (Genade verfieerlijkt aan de voornaamste der zondaren) heeft hij daar het volgende over geschreven: "God in Wiens handen al onze dagen en wegen zijn wierp mij op een dag een boek van Maarten Luther in de hand; het was zijn commentaar op de Galatenbrief. Het was zo oud dat het op het punt stond in stukken te vallen als je de bladzijden slechts omsloeg. Ik was zeer blij dat ik zo'n oud boek in handen had gekregen. Toen ik er nog maar een klein stukje in gelezen had, vond ik mijn toestand in zijn ervaring zo uitvoerig en uitputtend behandeld, alsof zijn boek uit mijn hart geschreven was. Dit verwonderde mij; want zo dacht ik bij mijzelf: Deze man kan niets weten over de toe stand van christenen nu, maar moet schrijven en spreken over de ervaring van vroeger dagen". Hetzelfde kan van Bunyans eigen werken gezegd worden. Ze spreken van de toestand van christenen nu. Ze spreken van de weg die Gods kinderen alle eeuwen door gegaan zijn. Dan denk ik in de eerste plaats aan The Pil grim's Progress (De Christenreize naar de eeuwigheid). Het boek waardoor de voormalige ketel- lapper die nooit een universi taire scholing gehad heeft, een blijvende invloed op de kerk uitoefent. Het is op grond van dit werk, dat ook literair van hoog niveau is, dat Bunyan tot de groten van de kerkgeschie denis wordt gerekend. Naast The Pilgrim's Progress heeft Bunyan echter nog tal van andere boeken geschreven, die de moeite van het lezen alleszins waard zijn. Om een paar titels te noemen The Doc trine of Law and Grace Unfolded (De Leer van de wet en de genade ontvouwd), The Jerusalem Sinner Saved (De Jeruzalemse zondaar verlost), Come and Welcome to Jesus Christ (Komst en welkomst tot Jezus Christus). De opzet van deze serie artike len (4) is als volgt. Eerst geef ik een beknopt overzicht van Bunyans levensloop. Vervol gens ga ik op een paar thema's uit zijn geschriften in. Ik weet, de levensloop van Bunyan zal de meesten zo niet allen van u bekend zijn, maar toch wil ik er niet aan voorbij gaan. Bunyans theologie en zijn leven zijn namelijk wel zeer nauw aan elkaar verbon den. Zelf schreef hij in Grace Abounding: "Ik preekte wat ik zag en gevoelde". Even als Luther was Bunyan ervan overtuigd dat je zonder erva ring en aanvechting geen the oloog kan zijn. En zelfheeft hij vele aanvechtingen gekend. In zijn autobiografie heeft hij ons daar het een en ander van meegedeeld. Grace Abounding is trouwens de belangrijkste bron over Bunyans leven. Bunyan werd in 1628 te Els- tow bij Bedford geboren. Zijn ouders waren eenvoudige mensen. Of zij zich bijzonder bekommerden om het geeste lijke welzijn van hun zoon is niet bekend. Bunyan vertelt ons daar in ieder geval niets van. Wel had hij als kind diepe indrukken van dood en eeu wigheid. Dat hoeft ons niet te verwonderen als we bedenken dat toen het eeuwigheidbesef veel sterker onder brede lagen van de samenleving aanwezig was dan nu. Deze indrukken verdwenen echter. Als jonge jongen haalde Bunyan allerlei kattenkwaad uit. In het bij zonder maakte hij zich schul dig aan het misbruiken van de naam des Heeren. Zo hebben we ook in onze taal de uitdruk king gekregen: "Hij vloekt als een ketellapper". Evenals zijn vader oefende hij namelijk dit beroep uit. Ten tijde van de burgeroorlog tussen Charles I en het Engelse parlement diende Bunyan een drietal jaren, namelijk van zijn zestiende tot zijn negentiende jaar, in het parlementsleger. Het zal wel uit politieke over wegingen geweest zijn dat hij in het parlementsleger dienst nam. Bedford en omgeving waren namelijk voor het over grote deel op de hand van het parlement. Sympathie voor de puriteinen en de puritein se levensstijl had hij toen in ieder geval nog niet. Wellicht heeft hij in zijn diensttijd puri- teinsgezinde officieren horen preken. Maar daarover heeft hij zelf geen mededelingen gedaan. De kennis die hij in die jaren van militaire zaken heeft opgedaan, heeft hij jaren later verwerkt in zijn allegori sche werk The Holy War (De Heilige Oorlog); Toen hij uit dienst kwam, nam Bunyan zijn oude beroep weer ter hand. In die tijd trouwde hij ook. Zijn vrouw had een puriteinse achtergrond. Ze was wees. Haar vader had haar o.a. een tweetal boe ken nagelaten: The Practice of Piety van Lewis Bayly en The Plain Man's Pathway to Heaven van Arthur Dent. Daar las ze haar man wel eens uit voor. Ze kreeg hem ook zo ver dat hij naar de kerk ging. Op den duur zelfs tweemaal op een zondag. Het vloeken had hij intussen achterwege gelaten. Aanleiding was dat een vrouw die zelf niet zo'n beste naam had hem daarover had aan gesproken. Al ging Bunyan zondags tweemaal naar de kerk, zondagmiddag deed hij mee aan katknuppelen (een vorm van cricket), klokluiden en volksdansen. Maar ook dat veranderde. Zelf zegt Bunyan van de toen volgende fase in zijn leven: "I thought no man in England could please God better than I" (Ik meende dat God met niemand in Enge land meer tevreden kon zijn dan met mij). Dan vindt er echter in zijn leven een alles- beslissende wending plaats. Terwijl hij in één van de stra ten van Bedford zijn werk deed (ik veronderstel op een mooie zonnige dag) hoorde hij een gesprek aan van een drie- of viertal vrouwen. Zij spraken met elkaar over de verdorvenheid van het men selijke hart, over Gods opzoe kende zondaarsliefde in Chris tus en over de wederbarende werking van Gods Geest. En Bunyan besefte dat deze vrou wen iets bezaten dat hij miste, dat hun godsdienst van een geheel ander gehalte was dan de zijne. Hij heeft nader con tact met hen gezocht. Toen bleek dat deze vrouwen bij de gemeente van een zekere John Gifford te Bedford behoor den. Gifford was een gewezen majoor uit het koninklijke leger. Hij was gevangen geno men en ter dood veroordeeld. Met hulp van zijn zuster had hij echter weten te ontsnap pen. Na zijn bekering was hij predikant geworden. Zijn gemeente kwam in één van de kerken van Bedford, de St. John's, bijeen. Het was een zogenaamde Open Commu nion Baptist Church. Ik moet hier even iets inlassen over de Engelse kerkgeschie denis. In 1643 had het Engelse parlement de bisschoppelijke hiërarchie afgeschaft. Vanaf 1649 was Engeland een repu bliek met Oliver Cromwell als Protector en later als Lord Pro tector. Onder Cromwell was er binnen de staatskerk ruimte voor orthodoxe christenen met een verschillende visie op kerkregering en sacramenten. Zo kon de gemeente van Gif ford binnen de nationale kerk functioneren. Bunyan voegde zich bij deze gemeente. Kinderen van God vertelden hem over Gods beloften. Bunyan schrijft: "Maar ze hadden me net zo goed kunnen zeggen dat ik met mijn vingers de zon aan moest raken dan dat ik pro beren moest de belofte aan te nemen en te ontvangen; en zo spoedig als ik het gedaan zou hebben, waren al mijn zinnen en gevoelens tegen mij, en lag het onder een wet die me ver oordeelde". Langs een weg van vele aan vechtingen kwam John Buny an tot de vrijheid van de kinde ren van God. John Gifford is hem daarbij tot grote steun geweest. Hij leerde de bete kenis verstaan van de grote waarheid dat God goddelozen rechtvaardigt. Dat blijkt wel uit wat hij schreef in The Doc trine of Law and Grace Unfolded, één van zijn eerdere werken: "Het is een wettische geest, een geest van het oude verbond, die de ziel heimelijk overreedt dal, zoo zij ooit door Christus zal behouden worden, zij eerst gescliikt gemaakt moet worden voor Christus door een goed hart te verkrijgen en goede genegenheden om dit of dat voor Christus te doen... Vriend, als gij uzelf geschikt kunt maken, wal behoefte hebt gij dan aan Christus? Als gij hoedanigheden kunt verkrijgen om ze tot Chris tus te brengen opdat gij mocht worden aangenomen, dan hebt gij niet het oog op aanneming in de Geliefde. Rond 1653 werd Bunyan gedoopt. In Grace Abounding maakt hij van deze gebeurte nis geen melding. Dit heeft te maken met het feit dat Bun yan aan de doop niet bepaald een grote betekenis toekende. In 1655 werd Bunyan tot dia ken verkozen. In de baptis tengemeente gaf dit ambt hem het recht om publiek een stichtelijk woord te spreken. In 1657 legde hij het diaken ambt weer neer om zich hele maal aan de prediking van het Woord te kunnen wijden. Behalve te Bedford predikte hij ook in omliggende plaat sen. In 1660 werd in Groot-Brit- tannië de monarchie hersteld. Voor de protestanten buiten de Church of England braken er'moeilijke tijden aan. Buny an werd reeds op 12 november van het jaar 1660 gearresteerd. Men eiste dat hij het prediken zou laten. Op deze eis kon Bunyan onmogelijk ingaan. Twaalf jaar bracht hij in de gevangenis door. Waarbij wel moet worden opgemerkt dat, zeker naar de maatstaven van die tijd, de behandeling zeer mild was. Menigmaal kreeg hij de gelegenheid vrienden buiten de gevangenis te bezoe ken. Daarnaast kon hij in de gevangenis boeken schrijven. Hoogstwaarschijnlijk is hij in de tweede helft van deze peri ode begonnen met het schrij ven van The Pilgrim's Progress. In 1672 werd Bunyan in het kader van de 'Act of Indulgen ce' vrijgelaten en ontving hij een vergunning om te predi ken. Kort voor zijn vrijlating had de gemeente van Bedford hem tot haar voorganger ver kozen. In 1676 is Bunyan nog maals gearresteerd. Deze keer duurde de gevangenschappe- riode ongeveer een halfjaar. HoogstwaarschijnlijA beeft Bunyan tijdens zijn iweede gevangenschap The Pilgrims Progres voltooid. De publicatie daarvan bleek een geweldig succes. Reeds bij Bunyans leven werden er in Groot-Brittannië meer dan 100.000 exemplaren ver kocht. Bunyan was in één keer beroemd. De laatste jaren van zijn leven predikte Bunyan regelmatig in Londen, hoewel hij beroepen naar Londense gemeenten van de hand wees. Op een doordeweekse dag placht hij daar 's morgens om 6 uur zo'n 1200 mensen onder zijn gehoor te hebben. De bekende theoloog John Owen liet Bunyan meer dan eens in zijn gemeente voorgaan. Toen koning Charles II aan Owen vroeg waarom hij naar zo'n ongeletterde ketellapper ging luisteren, antwoordde Owen: "Met uw goedvinden Majesteit, indien ik de bekwaamheid van die ketellapper om te preken zou bezitten, zou ik zeer gaarne al mijn geleerdheid opgeven." In 31 augustus 1688 overleed Bun yan in het huis van één van zijn vrienden te Londen. Op 19 augustus 1688 had hij daar zijn laatste preek gehouden over Joh. 1 vers 13: "Welke niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn". De 'Glorious Revolution', veroorzaakt door de oversteek van Willem III van Oranje die een staatkundig en kerkelijk opzicht een keer punt in de geschiedenis is van Groot-Brittannië, heeft hij net niet meer beleefd. Tegen het einde van The Pilgrim's Progress beschrijft Bunyan hoe hij zag dat de poorten van het hemelse Jeruzalem voor Christen en Hoop geopend werden. Het slot van deze passage luidt als volgt: "There were also of them that had wings, and they answered one another without intermission, saying: Holy, holy, holy, is the Lord. And after that they shut up the gates; which, when I had seen, I wished myself among them" ("Daar waren er ook die vleu gels hadden en zonder ophou den elkander beantwoordden, zeggende: Heilig, heilig, hei lig is de Heere. Daarna sloten zij de poorten, en toen ik dat alles gezien had, wenste ik dat ik ook onder hen mocht ver keren"). Deze wens was nu in vervuUing gegaan. Dr. P. de Vries

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2