KNRN
"Nooit geweten dat er al
zoveel ervaring is!"
Vervolg
verhaal
P^^ LI Tl E
Beroepings-
*l''^*y$B^'^^^mt
EN U
WERK
0900-8844
EVERT
KOOISTRA
EIIIVtlDEri-tllEUWS
OF WITTE MOREN?
Acties
'Griend' flink in de
weer
NPV en kerken slaan handen ineen
Herkenning
Ervaring delen!
Wie en wat?
Stappenplan
Verdachte diefstal
aangehouden
PAGINA 5
VRIJDAG 4 MEI 2007
Blik of) kerk "f
en mmenleving
- Koninginnedag
- Wanneer?
- Een ceremoniële
functie?
Op Koninginnedag schrijf ik
dit stukje en het ligt voor de
hand dat in'n gedachten uit
gaan naai- hel Muis van Oranje
dat dezer dagen veel publiciteit
geniet. Het bezoek van Hare
Majesteit aan twee Brabantse
steden - Woudrichem en Den
Bosch - is nieuws van de eer
ste orde. Onder Juliana waren
we gewend aan het défilé voor
Paleis .Soestdijk en intussen zijn
we alweer gewend geraakt aan
de andere invulling die onze
huidige Koningin aan deze dag
geeft. En in de media wordt de
vraag gesteld of we in de toe-
ko/iisl, als VVillem-Alexander
koning is, op dezelfde wijze
Koninginnedag zullen vieren.
Trouwens, kan die naam blij
ven voortbestaan, of moeten
we aan Koningsdag wennen?
Ol moet deze dag mis.schien
Oranjedag genoemd worden?
Knfin, de kranten, de radio
en de televisie werpen allerlei
problemen op, temeer nu onze
kroonprins vorige week zijn
40ste verjaardag heeft gevierd.
We zijn uitvoerig ingelicht over
zijn leven - voor zover ons dat
nog niet bekend was - en van
een ondeugende jongen en een
beetje losbollige puber schijnt
hij nu een man te zijn gew orden
die ieders respect afdwingt...
In elk geval een man die klaar
is om als koning op te treden.
Het zal trouwens even wennen
zijn wanneer we na meer dan
een eeuw door vrouwen te zijn
geregeerd, weer een koning als
staatshoofd hebbenl
Het is me opgevallen dat zo
vaak de vraag wordt gesteld
wanneer zijn moeder er nu
mee ophoudt en hij plaats mag
nemen op de troon. Er is er
maar één die dat weet en dat is
de Koningin zelf! Zij is niet van
plan, zoals haar Engelse col
lega, door te gaan lot zij niet
meer kan. Aan de overzijde
van de Noordzee is er dan een
kroonprins die misschien wel
de pensioengerechtigde leef
tijd heeft bereikt voordat hij
eindelijk 'aan de bak' komt. Of
dat wenselijk is, lalen we hier
maar buiten beschouwing. Hoe
het ook zij, afstand doen van
de regering is er bij Elisabeth
niet bij. Zij is nog niet zo lang
geleden 80 jaar geworden, en
zij was al jon'g koningin, maar
zij gaat dóór...
Koningin Beatrix is dat niet
van plan. Haar oma trad ook in
1948 af'en haar moeder heeeft
daarna 32 jaar geregeerd en
inmiddels is Beatrix ook alweer
27 jaar koningin. En dan is de
beurt aan haar zoon die wel
licht als Willem IV de historie
zal ingaan.
Een andere vraag die gesteld
wordt is of het koningschap
in de toekomst anders zal
worden ingevuld. Tot heden
heeft het staatshoofd altijd nog
enigszins een politieke functie.
Hoever dat strekt weet eigen
lijk niemand. Elke maandag
laat zij zich door de minister
president inlichten over staats
zaken, zij is voorzitter \an de
Raad van State, en zij benoemt
de kabinetsformateur. Maar
steeds luider klinken de stem
men van hen die zeggen dat
dat laatste politieke tintje er af
moet. De koning moet, zoals in
Zweden, een louter ceremonië
le functie krijgen. Alleen - Wil-
lem-Alexander lijkt me niet de
man om zich te beperken tot
het doorknippen van lintjes.
We weten nog niet hoe het zich
allemaal ontwikkelen zal. Het
ziel er wel naar uil dat we bin
nen afzienbare tijd een troons-
wis.seling hebben. Maar nog
maals, de exacte lijd is niemand
bekend. En we mogen ons
gelukkig prijzen dal de repu
blikeinen - die er ongetwijfeld
zijn - zich nog een beetje koest
houden. Want bij alle kritiek
die er mag zijn, mogen we toch
dankbaar zijn dat Nederland
nog een Koninkrijk is.
Waarnemer
Deze vraag- en anlwoordrulniek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen luorden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending
rompleet met antwoord, in deze rubriek worden gepubliceerd.
ZWARTE
Waren de Moren r/v'/ oj zwart?
Zwarte l'iel en Shakesjieare's
Othello xuorden zwart uitgebeeld,
maar volgens de hoeken die ik
las. urnen de Moren die Noord-
Ajrika helieersten en zo lang in
Spanje huisden, blanke Beivers.
De negers waren toen nog natuur-
volkeren en zullen niet zo'n hoge
post lu'kleed hebben als Othello.
Antwoord: De naam Moren
komi van hel Latijnse Mauri.
Hel zijn de inwoners van Mau-
relanië, dat oorspronkelijk een
zuivere negerbevolking had.
Pas aan hel begin van de Mid
deleeuwen vielen de Berbers
(met licht tot donkerbruine
huid) er binnen en verjoegen de
zwarten. Naderhand kwamen
de Arabieren en West-Euro
peanen. In de Middeleeuwen
ging de naam Moren over op
alle islamieten die van Noord-
Alrika uil Spanje binnenvie
len. Daar waren ook blanke
Arabieren en andere strijders
bij. In hel stuk van Shakespeare
is Olhello de zwarie aanvoerder
van de legers der Venetiaanse
Republiek, in die lijd zouden
de Dogen die fiinclie niet aan
een neger hebben gegeven,
maar de tragedie dagtekent
uit I ()04 en hel gegeven is ont
leend aan de Hecalemmilhi van
Giovan (Oinzio) Giraldi (1504-
1573), een Italiaans humanist.
Nu was Granada in 1492 al op
de Moren heroveici en konden
zelfs de Engelsen langzamer
hand wel weten, dat dil blanken
waren. Maar juisi zo'n overgele
verde figuur als Zwarte Piet bij
ons bewijst dal bij hel volk de
mening heerste dat de Moren
zwarl waren. Wellicht had men
zo'n hekel aan die indringers
dat ze daarom zwarl werden
afgeschilderd in plaats van
bruin. Maar het meest waar
schijnlijke is dat zowel Giraldi
als Shakespeare zijn afgegaan
op hetgeen de Bijbel zegt: "Kan
een Moorman zijn huid ver
anderen, of een luipaard zijn
vlekken?" Dat daarmee niet de
Moren maar de Ethiopiërs zijn
bedoeld, is pas in onze lijd ont
dekt.
BRAAMIOZE BRAMEN
Hoewel ik mijn bramenstruiken
goed gesnoeid, gemest en besproeid
neb, kreeg ik er zowat geen vruchten
van. Waar kan dat cum liggen
Antwoord; Volgens uw uitvoe
rige brief hebt u de lange sten
gels waaraan geen bloemen ver
schenen, weggesnoeid. Die had
u moeten lalen zitten, want die
leveren het volgend jaar bloe
men en vruchten! Precies zoals
bij de framboos. Misschien bent
u in de war geraakt, doordat
uw lamme braam in lichte male
vrucht geelt uit éénjarige scheu-
(en, maar dat is loch echt uitzon
dering. Laat dus die schijnbaar
onvruchlbare .scheuten \'oort-
aan zitten. U moei zich bij hel
snoeien beperken lol de takken
die vrucht hebben gedragen.
Maar die gaan in het najaar en
de winter vanzelf dood.
KRUUKPLAETJES
in Zeeland kochten we een lekker
nij met de naam Kruukplaatjes.
Waar komt dat woord vandaan
en wat betekent het?
Antwoord: Volgens hel
Zeeuws Woordenboek moet
hel kruuplaeljes zijn, zonder
k. De fabrikaiil schrijft hel dus
fóul. Oorspronkelijk zijn het
gekruide koekjes geweest, dus
kruudplaatjes (vgl. peperkoek
en pepernoot), maar het recept
is plaatselijk gaan verschillen.
MARMER OPDOFFEN
Een marmeren tafelMad is dof
geworden. Hoe krijg ik 't glan
zend?
Antwoord: U kunt er weer wal
glans op krijgen, door blanke
bijenwas uit te poetsen op het
marmer. Een nadeel is dal dit
wel wat meer slof' en pluisjes
vasthoudt. Een wittere kleur
verkrijgt u door het inwrijven
van krijtpoeder. Het beste is ech
ter als u naar een steenhouwer
slapt en hel marmeren blad laai
polijsten. Dat doel een vakman
met een speciale machine en
zgn. polijstwaler Vraag wel tevo
ren wat het dan gaal kosten.
ROBIJNEN WASSEN
Hoe macdi ik een snoer robijnen
xveer schoon
Antwoord: Dal kunt u doen met
eau-de-cologne, of met pure
alcohol van ca. 90°. Leg uw
robijnen daar enkele minuten in
en droog hel snoer dan met de
föhn of onder uw droogkap.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Bruchem-Kerk-
wijk/Delwijnen, ds. S.J. Ver-
heij te Polsbroek en 'Vlist; te
Dieren (g.v. verpleeghuis Gel
derse Hof), kandidaat K. Jan
sen Oberink te .halten, die dit
beroep heeft aangenomen; te
Dcikkum-Aalsum-Wetsens, ds.
J. Droogsma te Ee; te Drunen,
ds. M. Oostenbrink te Zwolle,
die dit beroep heeft aangeno
men; te Nij Beets (prol. Sow
gem. i.w.), kandidaat A.G.M.
Klomp-Hogelerp te Nij Beets,
die dil beroep heeft aangeno
men; te Zijderveld (herv.), ds.
D. Verkuil te Ochlen; te Apel
doorn (herv. wijkgem. Ebeii-
Haëzer), ds. H. Russcher te
Barneveld; te Bodegraven
(herv. wijkgem. I), ds. G. Lustig
te Voorthuizen; te Drunen, ds.
M. Ooslenbrink te Baambrug-
ge, die dil beroep heeft aange
nomen; te Ederveen (herv.),
ds. A. van Lingen te Kinder
dijk-Middelweg (herv.); te
Hoogland/Amersfoort-Noord
(Vathorst), ds. A.H.M. Klein
Kranenburg te Amersfoort, die
dil beroep heeft aangenomen;
te Leiden (l.b.v. de parlicipan-
lengemeenschap bij de Leidse
Studenten Ekklesia; pt), ds.
R.Q. Kouwijzer te Amsterdam;
te Rouveen (herv.), ds. G. Was-
sinkmaat te Hoevelaken.
Aangenomen naar Boskoop
(wijkgemeente West), ds. E.
Westrik te Den Haag; naar
B unscholen-Spakenburg
(geref,), ds A. Priem te Epe;
naar Leiden (parlicip.gem.
schap Studenten Ekklesia), ds.
R.Q. Kouwijzer ie Amsterdam;
naar Soest, ds. C. Bregman
te Zoetermeer; naar Nieuw
Weerdinge-Roswinkel (prol.
gem. i.w.), ds. P.A. van Ellen te
Hasselt-De Baak.
Bedankt voor Genemuiden
(herv. Wijkgem 2), ds. G. Lus-
lig te Voorthuizen. voor Gro
ningen (herv. wijkgem. Marli-
nikerk), ds. N.M. Tramper te
Vlaardingen.
Beroepbaar: kandidaat J.
Broekman, Rembrandslraal
93, 3781 EB Voorthuizen. kan
didaat M. van Doorne-Wolfs,
Mr. Th. Heemskerkslraal 37C-
5, 3818 KZ Amersfoort, kan
didaat R. Bosman-Romkema,
Van Wanroyslraat 9, 3451 BP
Vleuten.
HERSTELD HERV KERK:
Beroepen te Veenendaal, ds.
L.M. Jongejan te Oldebroek.
Bedankt: voor Leerbroek, ds.
IJ.R. Bijl te Waddinxveen e.o..
GEREF KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Veenendaal-West,
ds. S.S. Braaksma te Almere-
Oost.
Aangenomen naar Assen-
Marsdijk. ds. J.E. Kramer Ie
Hardinxveld-Giessendam, die
bedankte voor Alphen aan den
Rijn.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen te Ede, ds. F. Ger-
kema Ie Amersfoort; te Houten
(justitiepredikant), ds. J. Wes-
terkamp-Slegeman te Houten,
die dit beroep heeft aangeno
men.
Bedankt voor Hengelo (samen-
werkingsgem. CGK/NGK), ds.
C.M. van der Klis te Wormer
CHR. GEREF KERKEN
Beroepen te 's-Gravenzande,
ds. C. Aglerhof te Baarn.
Aangenomen naar Surhuis-
terveen, ds. C.C. den Her
tog te Boskoop, die bedankte
voor Rolterdam-Zuid. naar
Dinsdag I mei om 12.10
uur werd de bemanning van
de reddingboot 'Griend'
van KNRM Station Oud-
dorp gealarmeerd door het
Kustwacht Centrum Den
Helder voor een zwemmer
in de problemen bij Scha-
rendijke.
Bij aankomst bleek hel te gaan
om een 30-jarige Belgische
vrouw die bij Scharendijke
tijdens het duiken waarschijn
lijk in de problemen is geraakt
en niet meer boven water is
gekomen. Er werd een grote
zoekactie opgestart met brand
weerduikers uit Hellevoelsluis
en Brielle, met sportduikers
en een poliliehelikopler Na
enkele uren zonder resultaat
te hebben gezocht, werd de
zoekactie gestaakt, om deze
de volgende dag te hervallen.
De politie gaat er vanuil dal de
xrouw niet meer leeft.
I ijdens de zoekactie naar de
duiksler dreef een geheel uil-
geputte surfer het zoekgebied
in. Deze vverd aan boord van
de reddingboot genomen en
naar Scharendijke gebracht.
Ook kwam tijdens de zoekac
tie naar de duiker de melding
binnen dat de 'Rik', een motor
kruiser met 2 personen aan
boord, in de buurt van de SP 3
in een visfuik was gevaren. De
fuik zal in de schroef waardoor
hel scheepje geen kant meer
op kon.
Met behulp van de eigenaar
van de fuik en de beman
ning van de 'Griend' werd het
scheepje uit de fuik gehaald
en op sleep genomen naar
de haven van Ouddorp. Daar
werd later door een duiker de
schroef vrijgemaakt.
Hoogeveen (Centrumkerk),
ds. L. van Dalen te Hasselt.
Bedankt: voor Middelbvug
(Gaslhuiskerk), en voor Vee
nendaal (Bethelkerk), ds.
R.W.J. Soelers te Leeuwarden.
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te Arnhem, ds.
J.S. van der Net te Houten;
te Emmeloord, ds. A.T. Ver-
gunst te Carterton Nieuw Zee
land; te Ooslerland, ds. C. van
Krimpen te Oud-Beijerland;
te Scherpenzeel, ds. A Schot te
Nunspeel.
Bedankt voor Apeldoorn, voor
Doetinchem, en voor Leider
dorp, ds. P. van Ruilenburg te
Chilliwack (Can.); voor Bors-
sele en Hendrik Ido Ambacht,
ds. C..A.. van Dieren te Rijssen-
Noord; voor Moerkapelle, ds.
A. Schreuder te Rijssen-Zuid;
voor Hilversum, voor Vlaar
dingen en voor Scherpenisse,
ds. M. Karens te Werkendam.
Voor Berkenwoude, ds. B.
van der Heiden te Alblasser-
dam; voor Enkhuizen, ds. W.
Harinck te Woerden.
OUD GER. GEM. IN NED.
Bedankt voor Ede, ds. G Ger
ritsen te Slavenisse.
GEREE GEM. IN NED.
Bedankt voor Alblasserdam,
ds. J. Roos te Barneveld.
VRIJE OUD GER. GFM.
Aangenomen naar Hendrik
Ido Ambacht, ds. J. van Prooij-
en te Rijssen.
MIDDELHARNIS - De
Nederlandse Patiënten
Vereniging (NP'V) heeft
aandacht voor de Wet
Maatschappelijke Onder
steuning (WMO). Er val
len gaten in het zorgstel
sel. Het is belangrijk om
elkaar zoveel mogelijk bij
te staan. Er is daarom ook
een sterkere oriëntatie op
de diaconale taken van de
kerken. De NPV en de dia
conieën streven naar een
gezamenlijke doel: een
christelijke handreiking.
In september 2006 is het eilan-
delijke project van de Neder
landse Patiënten Vereniging
(NPV) van start gegaan. De
volledige titel van hel project
is: 'Hulp bij het opstarten van
een kerkelijke thuishulp'. Een
eigen kerkelijke thuishulp
komt er niet vanzelf, al kan er
al veel informele hulp gebo
den worden. De NPV wil een
kleine bijdrage leveren bij hel
opstarten van een eigen ker
kelijke thuishulp. Hoe nuttig
is dil NPV-projecl? Wat is de
stand van zaken? In dil arti
kel wordt beschreven hoe hel
project loopt.
Al ruim 12,5 jaar is er op hel
eiland Goeree-Overflakkee de
vrijwillige thuishulp van de
Nederlandse Patiënten Ver
eniging actief De organisatie
is in handen van vrijwilligers
en ook de hulpverleners zijn
onbetaalde vrijwilligers. Met
name hel willen helpen en bij
staan van de naaste, is wat de
vrijwilligers drijft om dil werk
Ie doen. De inzet van de vrij
willigers varieert van persoon
tot persoon en is volledig afge
stemd op de wensen en moge-
lijkheden van de vrijwilliger.
Ook de kerkelijke verenigin
gen 'draaien' op vrijwilligers.
Bestuursleden, leidinggeven
den en andere vrijwilligers
zetten zich belangeloos in. De
maatschappelijke omwikke
lingen wijzen op een toene
mende verschraling van het
zorgstelsel. Daarom zal er een
steeds grotere behoefte aan
vrijwilligers zijn. De verant
woordelijkheid van de ker
ken is om elkaar christelijke
handreiking te doen. En dat
is het raakvlak, namelijk het
belangeloos inzetten voor de
medemens. De herkenning
van enerzijds de kerken en
anderzijds de NPV, is een feil.
Vanuit de gezamenlijke gedre
venheid om de medemens te
helpen, werkt de NPV aan
het uitwisselen van ervaring.
De jarenlange praktijk van
de NPV wordt ingebracht in
hel gesprek met de kerken.
De kerken zoeken naar prak
tische en bruikbare plannen,
zonder te worden opgeza
deld met moeilijke termen
en diepgravende beleidsstuk
ken. In plaats van het theo
retisch beschouwen van de
maatschappij, wil de NPV in
praktische zin het chisten-zijn
handen en voeten geven. De
voorzitter van de NPV, de heer
E. Nap uit Ouddorp, ziet vrij
willigerswerk niet los van de
bijbelse boodschap. "De Bijbel
houdt ons voor om dienend
bezig zijn, zoals bijvoorbeeld
David oog had voor het huis
\'an Saul." (onder verwijzing
naar 2 Samuel 9).
Het is zondermeer een feit dat
de eilandbewoners, meer dan
elders, het liefst elkaar hel
pen en het liefst door elkaar
geholpen worden. Eamilie en
vrienden nemen een belangrij
ke plaats in. Maar toch worcll
niet iedereen in gelijke mate
onningd door een warme schil
\an familie en vrienden. Soms
niet opgemerkt door de omge
ving, ontstaan er blinde vlek
ken. Het is goed om daar oog
\'oor te hebben. En ook om dan
te welen wie zich wil inzetten
voor deze medemens. Maar
hel komt ook heel vaak voor
dat die warme schil, de man-
lelzorgers, overbelast zijn en
dreigen te worden. Ook dan is
het zaak om hulp te vragen.
De NfV vindt het belangrijk
dal in de eerste plaats de fami
lie en vrienden er zijn. Deze
mensen kennen de behoeften
en wensen van de hulpvrager
beter dan wie dan ook. Maar
\aak kan er heel goed wat
ondersleuning gebruikt wor
den. De manlelzorgers kun
nen niet alles aan en dan is
het belangrijk dat de kerkelij
ke gemeente alert en behulp
zaam is. En de NPV wil haar
kennis en ervaring beschik
baar stellen om de kerken te
prikkelen! Het is echt geen
overbodige luxe om hiermee
aan de slag te gaan.
De afgelopen maanden zijn er
diverse contacten geweest lus
sen de kerken, en de NPV. Er
is. ondermeer een gezamen
lijke gespreksavoncl geweest,
die bezocht werd door ver
tegenwoordigers van ruim
10 kerken. Vanuit hel thema
'terminale zorg' is nagedacht
over de wensen van de oude
re gemeenteleden. En over
de mogelijkheden om thuis
of daarbuiten behulpzaam
te kunnen zijn. Er kan ook
advies gevraagd worden bij
hel meldpunt van Calando.
Als er specialistische palliatie-
ve zorg nodig is, of als de man
lelzorgers lijdelijk overbelast
zijn, dan kan een ernstig zieke
worden opgenomen.
Het is heel belangrijk dal de
organisatie van een kerkelijke
thuishulp de mogelijkheden
van professionele zorg kenl.
Het is namelijk niet de bedoe
ling dat de vrijwilligers hel
werk van professionals gaan
overnemen.
Hel enthousiasme slaat over.
"Nooit geweten dal er al
zoveel ervaring is", aldus een
duidelijk gemotiveerde ambts
drager. De telefoonnummers
en e-mailadressen worden
uitgewisseld. En zo weel men
elkaar te vinden. De behoef
tes kunnen van gemeente tot
gemeente verschillend zijn,
maar er is loch ook veel her
kenning. Met name de ver
grijzende gemeentes moeten
veel moeite doen om aan vol
doende vrijwilligers te komen.
"Misschien dat we incidenteel
bij jullie kunnen bijspringen",
laat een coördinator zich ont
vallen. "Ik ga het eens met
onze kerkenraad bespreken."
De kerken worden geadviseerd
om vanuit een kleine werk
groep na te denken over de
opzet van een kerkelijke thuis
hulp. X'anuil deze werkgroep
kan gekomen worden tot het
organiseren van de naasten-
hulp binnen de gemeente. Het
verdient de voorkeur dat bin
nen de werkgroep minimaal
twee toekomstige coördinato
ren meedraaien. Het is beslist
geen regeldat het opzetten
van de kerkelijke thuishulp
geheel door de toekomstige
coördinatoren moet worden
gedaan.
Houdl bij de samenstelling van
de werkgroep rekening mei
de taken die uitgevoerd moe
ten worden, bijvoorbeeld hel
werven van vrijwilligers, het
informeren van de gemeente
leden, hel onderhouden van
conlacl met de kerkenraad en
hel verzorgen van het beno
digde papierwerk. Een belang
rijk document is een vrijwilli-
gersovereenkomst, waarin de
afspraken lussen de kerkelijke
thuishulp en de vrijwilligers
op hoofdlijnen worden vast
gelegd. De geheimhouding
client daarin een plaats ie
krijgen, maar ook de aanspra
kelijkheid moet worden gere
geld. De hulpvraagovereen-
komsl regelt de zaken tussen
de kerkelijke thuishulp en de
hulpvrager die om niet (gra-
üs) hulp ontvangt.
De NPV heeft een slarler-
smap omwikkeld. Indien een
kerk lid is van de NPV, kan de
werkgroep gebruikmaken van
de nuttige en praktische tips
die vermeld slaan in de star
tersmap.
Voor meer informatie over
de Nederlandse Patiënten
Vereniging wordt verwezen
naar de website van de NPV
(www.npvzorg.nl). Met vra
gen over hel opzetten van een
kerkelijke ihuishulp of voor
informatie over de afdeling
Goeree-Overllakkee, kunnen
geïnteresseerden terecht bij
hel secretariaat van de afde
ling, verzorgd door de heer J.
de Keizer (LET OP: de secre
taris van de NPV is verhuisd),
woonachtig aan Prinses Mar-
grielslraal 43, 3241 VG Mid
delhamis, e-mailadres joh.
dekeizer(n planet.nl.
Rotterdam-Rijnmond
Wijkteam Goeree-Overflakkee
OUDDORP - De politie heeft
een man aangehouden die
wordt verdacht van diefstal.
Beveiligingsper-soneei van Port
Zelande zagen donderdagoch
tend rond kwart over twee dal
meerdere jongens bezig waren
met diefstal van drank op het
opslaglerrein. De medewei;kers
hebben één verdachte vast
gepakt en overgedragen aan
de gewaarschuwde politie. De
agenten hielden de 19-jarige
jongen uit Delft aan en brach
ten hem over naar een politie
bureau waar hij werd ingeslo
ten voor nader onderzoek. De
politie stelt een onderzoek in
naar de toedracht en naar de
overige verdachten.
-69-
JOH.VIfJEUGê
Mokkend sloeg hij de boeken open,
begon aan hetgeen waarin hij giste
renmiddag was blijven steken. Gis
terenmiddag. Wat was dat nog maar
kort geleden. Het scheen hem toe,
alsof het al veel langer geduurd had.
Dat had hij ook niet geweten, toen
hij de voiige middag diezelfde boe
ken dichtsloeg. Bah, wat was hij moe.
Geen wonder, hij had ook de hele
nacht geen oog dicht gedaan.
Het werk wilde niet vlotten, de kna
gende hoofdpijn verlamde hem.
Prompt op tijd kreeg hij zijn kopje
koffie, 't Smaakte hem niet. Zij bleef
nog even keuvelen, hartelijk, welme-
nend. Evert stootte er zich aan.
"Schiet maar gauw op, alsjeblieft,"
dacht hij.
En het ergste was, dat hij nog niets
kon laten merken van zijn wrevel ook,
hij moest nog vriendelijk antwoorden
op de koop toe. Het kostte hem dub
bele inspanning. Dat ogenblikje was
een pijniging voor hem.
Toen ze eindelijk, vriendelijk groe
tend wegslofte. bleef Evert even stil zit
ten, zijn kloppende, bonzende hoofd
gestut door de beide handen. Hij
gevoelde zich ellendig. Daarbij kwam
de wetenschap van zijn goddeloos
heid. Verstandelijk voelde hij het, hij
had tegen beter weten in nieegepraat
met die boze opwellende gedachten.
Hij had ze niet weggeslingerd, maar
gevoed. Ongemerkt begon hij wéér te
wroeten in het 'waaróm'. Plots richtte
hij zich op, schudde nijdig het hoofd.
"Nee, nu niet verder daar op ingaan,
nu zich niet opnieuw gaan kwellen."
Hij wilde nu wel eens één ogenblikje
rust hebben.
Hij dwong zich zelf tot de arbeid, hoe
moeilijk het dan ook ging. Afleiding
moest hij hebben, van het zich over
geven aan die vreselijke gedachten,
anders werd hij nog gek.
Langzaam, tergend langzaam sleep
ten zich voor Evert de volgende
dagen voort. Hij kon en wilde het
niet overgeven, kon en wilde het niet
loslaten. Waarom dan toch dat alles?
Waar had hij dat nu aan verdiend? O
ja, hij wist wel, dat hij alle dagen zon
dig was geweest, maar dat waren alle
mensen. Dan mocht de hele wereld
wel afbranden, maar waarom moest
nu juist bij hèm de ene tegenslag op
de andere volgen? Had hij dan zoveel
méér zonden dan anderen? Openlijk
goddeloos geleefd had hij toch niet.
Hij was zich werkelijk van geen bij
zondere, ergerlijke zonden bewust.
Integendeel, hij kende ze bij bosjes,
waar \ee\ meer bij door kon, dan bij
hèm. Wat had hij dan gedaan, waar
mee hij zich zoveel tegenspoed had
waardig gemaakt. Hij wist het niet.
Waaréjm, waaróm dan? Hij wel en
anderen niet?
En dan kwam de vijandschap weer
in verdubbelde mate naar boven.
Vreselijk was het wat dan soms in
hem opkwam. En als hij zich er dan
aan toegaf, dan werd hij zo geweldig
opgewonden, dan voelde hij zich na
die vlagen kapot en gebroken. En
wat nog de meeste inspanning van
hem vergde was, dat hij alles onder
de mom van gelaten lijdelijkheid
moest verbergen. Soms kwam het op
hem aanstormen, als hij in de kamer
bij Van Vliet zat en niet hem aan het
praten was. Dan kookte en bruiste,
woelde en giste het in hem. En toch
moest hij antwoord geven als hem iets
gevraagd werd. Dan moest hij vrien
delijkheid en dankbaarheid voorwen
den, terwijl hij innerlijk één bonk ver
zet en opstand was.
Soms overrompelde het hem midden
onder het werk, dan weer als hij 's
nachts wakker werd. Hoe hij dan ook
trachtte maar snel weer in te slapen,
óór die wre\el bij hem overheersend
\verd, het lukte hem loch meestal
niet en dan was het met zijn verdere
nachtrust gedaan.
flij ging er bleek en afgetobd uitzien,
zó zelfs, dat het de aandacht trok van
de andere huisgenoten. Meer dan
eens was het hem opgevallen, dat
zijn moeder hem zo bezorgd aan kon
zitten kijken. Ze zei wel niets, vroeg
niets, maar toch hinderden hem die
fixerende blikken. Het was toch te
hopen, dat ze hem maar met rust
lieten, hem in zijn eigen sop gaar lie
ten koken. Ook Van Vliet kon hem
zo stilzwijgend, maar niettemin zeer
opmerkzaam opnemen. Dan schrok
hij, ze mochten vooral niets merken.
Keer op keer ergerde hij zich aan het
aanhoudende opdringen van het eten
door vrouw Van Vliet. Hij kon het
gewoon niet door zijn keel krijgen.
Zat hij maar alleen, helemaal alleen,
ergens op een grote heide of in een
onmetelijk oerwoud. Dan zou hij ten
minste geen last hebben van al die
mensen rondom hem, die hem nagin
gen, hem volgden in al zijn doen en
laten. Hij verbaasde er zich over,
dat zijn moeder zo gemoedigd was,
opgewekt en opgeruimd kon praten,
lachen zelfs. Hij kon het niét. Nu ja,
gelukkig voor haar, hij gunde het
haar van harte. Beter zó dan anders;
beter zó, dan zoals bij hèm.
Voortdurend was hij aan het vechten,
onder het lezen van Van Vliet, onder
zijn bidden, onder de gesprekken die
er gevoerd werden wanneer er van
'het volk' zijn moeder op kwamen
zoeken, haar kwamen bemoedigen.
Meestal maakte hij zich dan onder
een of ander voorwendsel uil de voe
ten, doch dat kon hij niet altijd doen,
want dan zou het in de gaten lopen.
Een enkele keer was hij wel genood
zaakt er bij tegenwoordig te zijn. Dan
werd de kamer hem soms te klein.
Dan spraken ze er over, dat God altijd
dezelfde blijft, dat Hij trouwe houdt
tot in der eeuwigheid. Een gevoel
van tegenstand, van boosheid kroop
dan langzaam maar zeker in hem
omhoog. Bestond er wel een God? Hij
ging er sterk aan twijfelen. Was heel
de godsdienst maar geen onzin? Ver
beelding? Was alles maar geen zinsbe
goocheling? Werd alles niet bestuurd
en geregeerd door een zeker noodlot
en zat hij nu soms juist in het hoekje
waar de slagen vielen?
Terwijl al die vragen hem bezighiel
den werd hij dan tot overmaat van
ramp soms nog aangesproken ook.
Vrome wensen als bijvoorbeeld dat
hij de Heere maar niets ongerijmds
toe mocht schrijven; dat hij maar
voor opstand bewaard mocht blijven,
want een mens was van nature tot alle
kwaad geneigd; dat hij maar \'eel tot
de Heere zijn toevlucht mocht nemen,
want dat Hij een hoorder der gebe
den was en vele dergelijke wensen
meer werden hem dan toegevoegd.
(wordt vervolgd)