Een nieuwe schriftelijke cursus Kerk diensten e Lege s^^b 'Het zien op Jezus' - Isaac Ambrosius EIIAtlDBI-niEUWS Zwemwater seizoen gestart Het weer van volgende week.., Eind recorddroogte in zicht, volgende week de paraplu mee! Burgers actief informeren bij wijzigingen bestemmingsplan Jeiio-dmiddasf EIIAriDBI-niEUWS Oude schrijvers - hun weg en hun werk PAGINA 2 VRIJDAG 4 MEI 2007 "Hoe besteedt u uw dagen? Wordt er tijd vrijgemaakt om het Woord van God te lezen te bestuderen? Worden er boeken gelezen die met de Bijbel verband houden: Er is in de huidige (digitale) maatschappij immers zoveel dat 'verplicht' onze aandacht ■vraagt. AJs we niet opletten, nemen de dagelijkse beslommeringen ons zo in beslag dat we geen tijd meer hebben om tot onszelf te komen. Ook kan het zijn dat we wel tijd hebben, maar dat onze energie is opgegaan aan de dagelijkse bezigheden. Veel is gehaast en zelfs het gebedsleven kan hierdoor in het gedrang komen." Met woorden van deze strekking wordt dezer weken in Nederland een nieuwe schrifte lijke cursus onder de aandacht gebracht. Een cursus over het bekende en aloude boek van Isaac Ambrosius: 'Het zien op Jezus'. De bijbel lezen en overden ken is het beste wat we kun nen doen. Een boek bestude ren dat met de Bijbel \erband houdt, is echter ook een leer zame manier om bezig te zijn met de zaken die voor onze ziel van eeuwig belang zijn. Deze schriftelijke cursus biedt daar voor ook uitstekende mogelijk heden. .Aan de hand van vra gen wordt het boek 'Het zien op Jezus" van Isaac -\mbrosius bestudeerd. Door het beant woorden an vragen uit en over het boek opent zicht een schat aan duurzame informatie. De samensteller van de cursus, de heer \'an der Bas. heeft zich ingezet om ook voor het boek 'Het zien op Jezus" ruim twee duizend \Tagen op te stellen. Deze vragen nemen de cursist op een zeer prettige en vooral ook leerzame wijze mee door dit prachtige werk. Eerder verscheen van de cursusleider \an der Bas een schriftelijke leer^^ng over Calvijn en over de Redelijke Godsdienst van Wilhelmus a Brakel. Bij de cursus behoort een mul- tomap met 2156 vragen ver deeld over 50 lessen. Ook uit- ^verkpapier en antwoordenve- loppen worden meegele\erd. Het ingezonden werk wordt op een deskundige wijze door de heer \an der Bas gecorrigeerd en zonodig van commentaar voorzien. Zoals bij veel schrif telijke cursussen kan het tem po door de cursist zelf worden bepaald. Uit de praktijk blijkt echter dat, als je eenmaal aan de cursus bent begonnen, dit stimuleert om er steeds mee verder te gaan. Isaac Ambrosius Isaac .\mbrosius (1604-1663), de schrijver van het boek 'Het zien op Jezus', is niet de bekende kerkvader uit Milaan die in het jaar 339 werd gebo ren, maar een tamelijk onbe kende Engelse predikant die meer dan twaalf eeuwen later leefde. De naam .\mbrosius is een gelatiniseerde vorm van -Ambrose. Isaac .Ambrosius werd op 29 mei 1604 gebo ren in Ormskirk. In 1612 werd daar een Latijnse School gesticht en hij was daar één van de eerste leerlingen. Later ging hij naar Oxford naar het Brazenose College en behaal de daar zijn academische graad B..A., en weer later aan het Magdalen College te Cam bridge de academische graad M..A. Op de leeftijd van 23 jaar werd hij hulpprediker te Castleton in Derbyshire. Daar arbeidde hij vier jaar. Wan neer veel jaren later Castle ton werd genoemd, kwamen .Ambrosius de tranen in zijn ogen en zei hij: "Het was mijn zonde, en het is mijn smart, dat ik die plaats verliet toen de Heere mijn bediening daar zegende."' Door Gods voorzie nigheid kwam hij in contact met William, de graaf van Bedford. Hij zag hoe zij zich in dat gezin verheugden in het morgen- en avondgebed. Ook werd zijn hart bemoedigd ter wijl hij daar met het christelijk dienstpersoneel sprak. En hij bemoedigde duidelijk het hart van de graaf Deze begon ds. .Ambrosius bij te staan gedu rende meer dan twintig jaar. .Maar de graaf deed meer. Hij droeg er zorg voor. dat ds. .Ambrosius werd benoemd tot één van de vier predikers van de koning in Lancashire; zo kwam hij in zijn geboorte streek en maakte Garstang tot zijn uitgangspunt voor zijn preekreizen. Dat was in het begin van 1634. Door zijn \Tiendschap met de Houghton familie droeg deze hem voor als hulpprediker van Preston. Ook bleef hij predikant van de koning. Omstreeks deze djd (1641) begon hij zijn dag boek bij te houden: "Een regis ter van Gods handelingen omtrent hem, en van zijn handelingen voor God." Hij schrijft o.a.: "20 mei: Deze dag stortte de Heere in Zijn barmhartigheid vanavond in mijn ziel de verrukkende \Teugde van Zijn gezegende Geest. O, hoe zoet was de Heere voor mij'. Ik heb voorheen nim mer zo'n zoete voorsmaak van de hemel gehad." In het voorjaar van 1653 werd Isaac .Ambrosius ziek. Hij was toen predikant te Preston, een drukke stad. Daarom ging hij voor zijn gezondheid naar een schuilplaats in de bossen bij Garstang. Daar helemaal alleen gevoelde hij zeer bijzonder de nabijheid van zijn Heere en Zaligmaker. Hij voelde dat Jezus zo dierbaar was en hij ivist dat een ziel dat werkelijk nodig had. Die tijd in de bossen deed hem zo\eeI goed, dat hij een boek begon te schrijven over zijn geliefde Heere en noem de dit 'Het zien op Jezus". Hij besloot elk jaar op dezelfde tijd terug te komen en de maand mei in stille afzondering door te brengen. Omstreeks 1654 werd hij naar Garstang overge plaatst, maar zijn gezondheid was niet wat ze was geweest. Gedurendeenkelejarenarbeid- de hij ernstig en liefdevol, maar toen kw am de droevige dag in augustus 1662. Samen met een paar honderd Godvrezende predikanten werd hij afgezet en uit zijn plaats verdreven. Hij ging terug naar Preston. De mensen in Garstang had den hun oude predikant niet vergeten. In januari van het volgende jaar brachten ze hem een bezoek. Toen ze weer te paard vertrokken, ging hij mee naar buiten om ze te zien wegrijden. Daarna keerde hij in zijn huis terug en begaf zich naar zijn kamer. Toen hij daar langer bleef dan gebruikelijk opende men de deur van zijn kamer, waar men hem sterven de aantrof .Ambrosius werd te Preston begraven. Hij liet zijn geschriften na voor degenen, die achterbleven. Hij schreef: CMstelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: urtgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mnn 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakeiijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch veriengd. Opzeggingen schriftelijk vöör 30 november Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Middelharnis 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). THE ETTIGIKS OF ISAAC A-^KOSt - 'Prima', de eerste dingen, die Gods kinderen worden geleerd in de bekering; - 'Media', de dingen van het midden, die zij moeten weten op hun christelijke pelgrimsreis hier beneden; - 'Ultima', de laatste dingen, waartoe wij moeten komen - de dood. de wederopstan ding, hel oordeel, hemel of hel. Maar 'Het zien op Jezus" (Hebreeën 12 vers 2: Ziende op de oversten Leidsman en I bleinder des geloofs, Jezus) is zijn meest bekende boek. Het is herhaal delijk in Engeland herdrukt en ook vertaald in hedendaags Nederlands. Het zien op Jezus .Ambrosius" boek 'Het zien op Jezus" speelt al 350 jaar een belangrijke rol in het gods dienstige leven. Het monu mentale werk van ruim negen honderd bladzijden behandelt alle aspecten van het zien op Jezus. Het boekwerk, waarin het borgwerk van Christus cen traal staat, is ev enivichtig opge bouwd. .Ambrosius beschrijft dit borgwerk in tien onderde len. .Als voorbeeld van zijn bij zondere schrijhrijze volgt hier onder een citaat. 'Het heerlijkste onderwerp, waar over gesproken of geschreven kan -worden, is Jezus Christus. Augusti- niis, de werken van Cicero gelezen hebbende, roemt ze vanwege hun welsprekendheid, maar hij geeft er dit oordeel over: zij zijn niet zoet, omdat er de naam -can Jezus niet in gezmiden wordt. En de woorden van Beniardus zijn bijna dezelfde: zo gij iets schrijft, het smaakt mij niet, als ik Jezus daar niet in lees; zo gij redetwist ofsamenspreekt, het smaakt mij niet, M ik Jezus daarin niet hoor Gewis, al wat wij spreken is geheel onsmakelijk, zo het met dit zout niet wordt smakelijk gemaakt. "Ik heb niet voor genomen iets te weten onder u," zeide Paulus, "dan Jezus Christus, en Dien gekrui sigd." 1 Korinthe 2:2. Eer hij onder de Korinthiërs predikte, besloot hij bij zichzelf, dat dit het enige punt van kennis zou zijn, waarin hij zich voor een kunstig meester wilde uitge ven, en dat hij in de weg van zijn bediening hem daartoe wilde brengen. Dit maakte hij tot de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte van Zijn kennis. Eféze 3:18. "Ja gewisse- lijk", zeide hij, "ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere." Filémon 3:8. In deze kennis van Christus is een uitnemend heid boven elke andere kennis van de hele wereld; er is niets zo aangenaam en troostrijk, niets dat meer moed en leven geeft, dat de ziel krachtiger opgewekt en gerust stelt. Christus alleen is het Hoofd stuk en het Middelpunt van elke Goddelijke geopenbaarde waarheid. Wij kunnen niets anders prediken dan een \'oorwerp onzes geloofs, als een noodwendig begin van de zaligheid van onze zielen, het welk niet op de een of andere manier in Christus of teza men komt, öf tot Hem gericht wordt: Christus alleen is het geheel en al van 's mensen gelukzaligheid: een Zon om te verlichten, een Medicijnmees ter om te genezen, een vurige Muur om te beschermen, een \'riend om te vertroosten, een Parel om hem te verrijken, een .Ark om hem te dragen, een Rots om in de droevigste ver drukkingen hem te ondersteu nen "als een \erberging tegen de wind, en een Schuilplaats tegen de vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de scha duw van een zware Rotsteen in een dorstig land." Jesaja 32:2. .Alleen Christus is de Ladder tussen Hemel en aarde, de Mid delaar tussen God en de mens, een verborgenheid, in welke de Engelen des Hemels bege rig zijn in te zien, 1 Petrus 1:12. Hier is een recht zalig Onder werp, en wie zou niet begerig zijn om hetzelve in te zien, om daarvan kennis te mogen heb ben? "Dit is het eeuwige leven. God te kennen, en Jezus Chris tus. Dien Hij gezonden heeft. Johannus 17:3. Kojni dan en laat ons aanschou- -wen deze Zon der gerechtigheid: wij kunnen niet dan alle goed, en geenszins schade hebben van zoda- nigeen aanschouwen. Het is zo, dat het lang aanzien van de natuur lijke zon onze ogen verduistert, en onze aangezichten zwart maakt; maar op Jezus Christus ziende, zullen onze ogen klaarder, en onze aangezichten schoner worden, aan gezien het licht der ogen het hart verblijdt. Spreuken 15:30; hoe-veel te meer als -wij zulk een gezegend I borwerp ter beschowwing hebben.' Gelijk Christus uitnemender is dan de hele -wereld, zo gaat dit aanzien alle andere aanschoirwingen x'er te bo-ven. Het is een kort begrip -van eens christens gelukzaligheid, de beste kracht -van de E-vangelische plichten: Ziende op Jezus.' Isaac .Ambrosius was na negen honderd bladzijden niet aan het eind van zijn stof: hij was nog maar net begonnen. Er zijn boeken volgeschreven over Jezus Christus. Er is preek op preek, boek op boek, boek deel op boekdeel geschreven en toch is het geheim zodanig dat wij nog maar bij de eerste bladzijde zijn van het heerlijke ondenvijs van Jezus Christus, aldus -Ambrosius. Aanbevolen Wï] kunnen deze cursus van harte bij u aanbevelen. Bij het beantwoorden van de vragen ^^ordt men namelijk gedwon gen het boek goed te lezen en het gelezen gedeelte te over denken. Door deze werkwijze zijn onze gedachten bezig met zaken die van wezenlijk belang zijn en wordt onze tijd nuttig besteed. \'ele uren kunnen zo doorgebracht worden. Ook voor verenigingen en bijbelstu dies is het een geschikte cursus om met elkaar rondom dit bekende boek bezig te zijn. De cursus is aan te bevelen voor jong en oud. De vragen zijn duidelijk geformuleerd en de inhoud is voor een ieder van belang. Het is bijzonder ver rijkende en tere stof waarbij de aandacht steeds weer getrok ken wordt tot onze Heere Jezus Christus en Zijn Midde- laarswerk. N.a.v.: Een nieuwe schriftelijke cursus o-ver het boek 'He: zien op Jezus' -van Isacc Ambrosius. Uitgeverij De Banier Utrecht. Middelhamis, J. Hollaar DEN HAAG - Het zy,em- seizoen is weer aangebro ken. Dit betekent dat de provincie, net als ieder jaar, actuele informatie over de zwemwaterkwali teit verstrekt. De provin ciale zwemwaterwebsite is in de lucht en de zwem watertelefoon bemand. Bij de meer dan 100 officiële zwemlocaties, die regel matig door de waterkwali teitsbeheerders en de pro vinciale inspecteurs wor den gecontroleerd, staan herkenbare borden. Er is ook een nieuwe zwemwa terfolder met algemene informatie en adviezen. Het zwemseizoen duurt van 1 mei tot eind september. .Als de waterkwaliteit of de aan wezigheid van bijvoorbeeld blauwwieren daartoe aan leiding geeft, neemt de pro vincie maatregelen. Dat kan een negatief zwemadvies of zelfs een zwemverbod zijn. Geldt voor een zwemlocatie een maatregel, dan staat bij die locatie een ander bord dan het gebruikelijke infor matiebord. Daaronder hangt bovendien een informatie kastje met een toelichting over de reden van de maatregel. Op verschillende manieren kan informatie worden ver kregen. \'ia w^vw.zuid-holland.nl biedt de provincie naast actuele informatie ook informatie per zwemlocatie, de kaart met de ruim 100 zwemlocaties, alge mene informatie en adviezen. Een informatieve film (in het Nederlands) laat zien wat er bij de betrokken instanties gebeurt. Dit jaar valt er ook voor Duits- en Engelstahgen in hun eigen taal informa tie te raadplegen. Een e-mail sturen met een vraag over de zwemwaterkwaliteit kan via zwemwater(5 pzh.nl. .Ant woord volgt dan zo spoedig mogelijk. De zwemwatertelefoon (070 4417550)istussen8.30en 16.30 uur te bellen voor vragen en het melden van gezondheids klachten. Buiten kantooruren draait een informatiebandje. De gratis zwemwaterfolder (in het Nederlands en Duits) ligt onder andere bij' de VV's. gemeentehuizen en bibliothe ken. De zwemwaterfolder is ook verkrijgbaar bij de afdeling Communicatie van de pro vincie Zuid-Holland, telefoon 070-4416622. Het gaat komende week regenen, en niet zo zuinig ook soms! Er zou wel eens een keer 10 liter per vierkante meter kunnen vallen in een halve dag. Voor de ontzettend ver wende zonrecreanten iets minder gunstig nieuw^s, maar volop verlichting binnenkort voor de meeste - naar brood nodige neerslag snakkende - akkerbouwers in de kleige- bieden op Flakkee. Na een recorddroogteperiode van ruim zes weken kunnen we dus eindelijk de nodige regen venvachten. .Als een soort reactie op het extreem warme en droge weer krijgen we wellicht een soort premature Europese moesson in huis, die w-e meestal pas half juni ten tonele zien verschijnen na een warme periode eind mei en begin juni. Het bekende .Azorenhogedrukgebied maakt volgende week weer pas op de plaats en lagedruk wordt dan veelal geëtaleerd nabij de Ijslandregio. Een goede mogelijkheid derhalve dat debuterende oceaanstoringen eindelijk tot het Noordzeegebied en ons land weten door te dringen. Tegelijkertijd wordt het dan een stuk koeler met hoogste dagtemperaturen die de 15 graden soms nauwelijks meer halen. Of dit een lange dip gaat worden is uiterst onzeker, maar het ziet er nu niet direct naar uit dat de maand mei hopeloos wordt qua weer. Met wat geluk duurt die (lichte) wisselvalligheid een week of tien dagen alvorens de zomer weer aan zet komt. Nu - vrijdag - is er nog nauwelijks een vuiltje aan de lucht (misschien wat lage bewolking op de kust), want de solide noordooster waait onverminderd door met in aanleg dro ge en tamelijk warme lucht. Zulke uitzonderlijk heldere dagen met azuurblauwe luchten, bijna 100 kilometer hori zontaal zicht en vochtigheden tegen de recordwaarden- aan (20 procent), zoals afgelopen tijd, houden we evenwel niet. Toch houden we deze vrijdagmiddag plus een groot deel van het w eekeinde de zon erbij en is het nog altijd zo'n 6 graden te warm voor aanvang mei met (bijna) een graad of 20. Regendreiging is tuet aan de orde en pas komende maandag zou een eerste storing de verlossende regen kun nen bezorgen op de Eilanden. Over de absolute recordmaand april is al veel gezegd, ook in het landelijke nieuws, want het weer wordt natuur lijk letterlijk 'hot item" als we zo'n legendarische episode beleven op dit gebied. Misschien is het indrukwekkendste thermische wapenfeit nog wel dat er op een aantal plaatsen binnen twee weken(!) tien zomerse dagen zijn genoteerd, dus met meer dan 25 graden. Normaal zo'n beetje voor een doorsnee zomer (mei-september) in de jaren tachtig. Weerman Mare Putto Zondag 6 mei 2007 OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur leesdienst en 18.30 uur ds. L. M. Jongejan, Oldebroek. Eben-Haèzer: 9.00 uur ds. L. M. Jongejan, Oldebroek en 18.30 uur leesdienst - Herv. Gera. Locatie mfgDorpstienden: 9.45 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. R. W. van Mou- rik - Geref. Kerk 10.00 uur ds. G. J. Mink en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Oer. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uu rds. .A. Hoekema en 18.30 uur ds. .A. M. Langhout. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. \V. R Emaus, IJsselstein en 18.30 uur ds. E. de Mots - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur kand. J. B. Boesaard, Katwijk aan Zee en 17.00 en 18.45 uur ds. .A. van \\'ijk. Herkingen. STELLEND.A-M - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G C. de Jong, Sliedrecht en 17.00 uur Prof. dr. .A. de Reuver, Delft - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. G. J. Mink - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen, SteUendam en 19.00 uur ds. J. G. van TU- burg, Waddinxveen. MELISS.A.NT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P Korteweg - Geref. Kerk 9.30 uur ds. .A. van der Wal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Stoutjes- dijk, Dordrecht en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje. Reeuw- ijk - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Oorschot, SteUendam en 18.00 uur ds. Groenenboom, ^Vaarden- burg- DIRKSL.A.ND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. J. \'ogelaar. Noorden en 18.00 uur ds. J. \\'illemsen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper, v.m. bediening Heilige Doop - Ziekenhuis: 14.30 uur de heer G. H. van GUs. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. van Mou- rik, openbare belijdenis \an het geloof en 18.00 uur ds. Th. H. van der Heijden - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. P Janse, Middelburg - Exodus 10.00 uur (H.D.) ds. T. \erduijn - Remon strantse Gem. 10.00 uur ds. R. Boeijinga - CAMA Gem. 10.00 uur de heer .A. Groo- tenboer - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. L. M. Jongejan, Oldebroek en 17.00 uur ds. .A. Mietstra, Kat^rijk aan Zee. MIDDELRARNIS - Herv. Gem, 10.00 uur ds. .A. Bloe mendal. Oud-Beijerland en 18.00 uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk 9.30 uur ds. J. T. Baart en 17.00 uur ds. P J. van der \Voel - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. B. de Romph - Geref. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 utir ds. D. J. van Diggele. NIEL\VE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. H. Lam- mers. Krimpen ad IJssel en 18.00 uur ds. W'. van ^\eel- den, Oud-.Alblas - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur kand. G. ,A. v. d. Brink, Bunschoten, v.m. voorbe reiding Heilig -Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. L. \V. den Boer, Sint Philipsland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur (H..A.) mevr. T. Lommerts. STAD ah HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. J. Catsbui^ - Geref. Kerk 10.00 uur ds. W. .A. Boer en 18.00 uur ds. I.J. Bijlsma- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BO.MMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne- weerd, voorbereiding Hei lig .Avondmaal en 18.00 uur kand. mr. J. Kooij, Baren- drecht - Geref. Kerk 10.00 uurds.J.H. Becker en 18.00 uur ds. .A. Boer. OOLTGENSPLA.AT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. E. de Mots en 18.00 uur ds. R. D. Kwint, Sirjansland - Geref. Kerk 9.30 uur de heer K. Baas en 16.00 uur (H.D.) ds. J. H. Becker - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur onbekend en 15.00 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee. LANGSTRAAT - Herv. Gem. lO.OOuurds.J.B. ten Hove, Katwijk aan Zee. Wie de oude schrijvers zijn, is bij veel kerkelijke mensen nog wel bekend, denk ik. Daarmee worden doorgaans bedoeld de Nederlandse predikers uit de 17" en 18' eeuw die behoorden tot de zogenaamde Nadere Reformatie en die een deel van hun preken en süchtehjke erhandelingen in boekvorm publiceerden. Een nieuwe \raag is dan natuurlijk wat die Nadere Reformatie dan wel is. Daarmee duiden we de kerkelij ke beweging uit die zelfde twee eeuwen aan die zich beijverde om naast en vanuit de (16"^- eeuwse) Reformatie van de léér een nadere reformatie van het lé\ en door te voeren. Haar vertegenwoordigers voerden met een beroep op de Bijbel een pleidooi tot een persoon lijk heilig en godzaüg leven, alsmede tot de positieve beïn vloeding daarvan in de samen leving. Overigens worden met de oude schrijvers daarnaast ook wel Schotse en Engelse predikanten aangeduid; de meesten van hen behoorden tot de (vergelijkbare) beweging van het Puritanisme. Welnu, de boeken die deze mensen schreven, zijn nog steeds de moeite van het lezen waard. Ze hadden een diep inzicht in de leer van de hei lige Schrift en ze waren pasto rale predikers bij uitstek. Gro te aandacht hadden ze voor het zielenheil van de mensen en* ze waren gericht op de eer van God. Daarom wordt er nog steeds aandacht voor die oude schrijvers gevraagd. Dat gebeurt op verschillende manieren. Natuurlijk allereerst en misschien wel allermeest door de (her)uitgave van hun preken, al dan niet hertaald in de taal van nu. \'ooral hun preken, dat zijn primair de bronnen waaruit we deze man nen en hun boodschap leren kennen. Maar er verschijnen ook allerlei boeken waarin hun leven wordt geschetst en de betekenis van hun ^lerken uit de doeken wordt gedaan. Sedert een enkel jaar brengt een Kampense uitgeverij zelfs een tijdschrift uit met de titel 'Oud-vaders'Het verschijnt zes maal per jaar. In dit artikeltje geef ik aan dacht aan een serie boeken ^^•aartoe dezelfde uitgeverij het initiatief nam. Ze wor den uitgegeven in een lay out die herinnert aan die van het genoemde tijdschrift. Elk deel van deze serie is speciaal gew ijd aan een bepaalde schrijver. De boeken kenmerken zich door een bijzondere opzet. Begon nen wordt met een uitvoerige levensbeschrijving. Het tweede deel van elk boek bevat een selectie van kernteksten die tot een nadere kennismaking met de desbetreffende prediker en zijn boodschap uitnodigen. Ik vind deze opzet echt een vondst. Er bestaan dikke boeken met biografieën van belangrijke precükers. maar dikwijls komen ze daarin niet zelf aan het woord. Hier is sprake van een combinatie die bijzonder aancrekkehjk is. Goed te gebruiken voor een eerste (maar niet minder voor een nadere) kenn Inmiddels verschenen delen over Theodorus van der Groe (door G.H. LeurdijkV over Bernardus Smijtegelt (door dr. S.D.Post) en over ^\^lhel- mus Schortinghiüs (door dr. R..A Bosch). Bij al hun over eenkomsten, zijn het toch drie heel verschillende predikers. Elk had een eigen spits in hun prediking. Th. van der Groe [1705-1780] diende v eel jaren de gemeen te van Kralingen, een dorpje onder de rook van Rotterdam. Op de begraafplaats Oud-Kra- hngen zijn nog enkele restan ten van zijn kerkje te vinden. Zijn prediking had een hart- doorzoekende spits. Hij wilde vooral "het snode van het kos telijke" onderscheiden. Daar om schreef hij onder meer zijn 'Toetssteen van -ware en -valse genade.' Bern. Smvtegelt [1665-1739] was vooral de predikant van Middelburg. Daar diende hij veel jaren de gemeente. Bekend is hij geworden van zijn 145 preken over een en dezelfde tekst, over het gekrookte riet en de rokende vlaswiek. Smv tegelt was de prediker van de kenmerken. De kenmerken van genade wel te verstaan. .Aan zijn voorstelling dienom- irenl konden de mensen zich toetsen of ze echt de Heere dienden. De Groningse \Vilh. Schor- tinghuis [1700-1750] heeft veel tegenstand moeten erva ren. Zijn diepste bedoeling is door velen misverstaan. Het betrof de inhoud van zijn (later beroemd geworden) geschrift "Het innige christendom.Daarin deed hij onder meer de uit spraak dat de mens tot God moet komen "als een naakte, ellendige, iemand die niet heeft, niet weet, niet kan, niet wU en die niet deugt", de \ijf dierbare lueten. Ik ga nu op de informatieve en aantrekkeUjke inhoud van deze boeken niet verder in. Ik zou zeggen; "neem en lees!" Viie op een onderhoudende manier geinformeerd wil wor den over onze oude schrijvers, neme deze boeken ter hand. Ik vermoed dat er te zijner tijd nog wel meer deeltjes zullen uitkomen. Ik eindig met een fragment uit een van de geschriften van Schortinghuis. 'Het zijn ook zeer beklagenrwaardige schepselen die het grote en ge-wichtige -werk -van de bekering -van dag tot dag uit stellen. Het is -waar, sommigen -van u zullen nog -wel eens een kloppend ge-weten hebben, of onder een ern stige prediking wel beroerd, aange raakt worden, en denken: "Mijn -weg is niet goed."Maar dan gaat het: "Ik zal het dan en dan doeri. als ik -wat ouder ben. als deze en du hindernissen uit de -weg zijn. als ik een betere tijd en omstandigheid zal genieten, ja, als het op ster-ven aan komt, dan zal ik op mijn ziek- en sterfbed nog -wel om genade roepen. "O d-waze aardmol, -wonn en made. Hoe S7iel kan de genadetijd ten einde lopen, de deur tot de gena de -worden gesloten, het sterfuur naderen en de imre eeu-wigheid u -verrassen. God eist uw hele leiens- tijd, en durft u Hem met een klein eindje, met uw -versleten krachten, afgebeuld in dienst aan der xnde, en aan de wereld, afschepen?" N.a.v.: S.D. Post. Sm\tegeli. ISBX 90-614-Ó965-2. 192 pag. G.H. Leurdijk. Van der Groe. ISBX 90- 61-f-0981'0. 191 pag R.O. Bosch. Schorting huis. ISB\ 90-614-0996- 0. 160 pag. Elk -van deze boeken ivncheen hij uit geverij De Groot Göudri- aan te Kampen, onder het motto 'Een inleiding met kernteksten.' Prijs er stuk 14.90. Oud-vaders. Bronnen -Mn gereformeerd geloi>enUit- gr<>erij De Groot Goudri- aan tt Kampen. Verschijnt 6 keer per jaar. Abonne mentsprijs 35.00 per jaar. J.M.J. Kieviet GOEDEREEDE - Tijdens de raadsvergadering van vorige week werd door alle ra.\dsfr.{c- ties een motie ingediend w.ï.ir- bij het College de opdr.icht meekreeg om in het ver\ olg de bewoners binnen een besiem- mingsplan tijdig op de hoogte te brengen van eventuele wijii- gingen. Dit buiten de otficifle wettelijke bepalingen om. Deze motie \\erd ingediend tijdens de behandeling v.m het agendapunt wa.irin het Bestemmingsplan Oudel.uid en Oude Nieuw kind w et\i v.ist- gesteld. Het was de ra.idsieden gebleken dat veel inwoners niet wisten dat er ver.mderingen in het bestemmingspl.m .wn- staande waren of d.it er moge lijkheden zijn om he.-waix-n v>f zienswijzen in te dienen. Wet telijk dienen dergelijke ver.«n- deringen te worden gemeld in de Staatscourant en in de i-egi- onale bladen. Namens alle ra.idsfr.iclics diende Klaas Soetem.m ,in do SGP de motie in, In het kader vAn ondemieer de klantvrien delijkheid spreken de raads- tVacties zjch uit dat het wen selijk is om de betrokken bur gers op een .actieve manier te informeren over wijzigingen in hesremniingsplannenr De par tijen verdoeken dan ook het college om de mogelijkheden daarvoor J<? onderzoeken. Ol l>K-n^NGK - Op woens- viAg n>ei a.,<. hotidt de Stich ting WVU-i'fSwwk CXisttlakkee een jexigvimHidag m het Info- ix^uniw, ïleTOhardsira.it 57 w «."huio-rotxge Het thema is 'XK^oderaag', \vvm- de kinde ren van giwp 1 tni S is de TOuidag \a« i:5,KVH.4c> uur en \\\>v de ki«<iei-en van groep -} i w S \an k\tVVi6.S0 »uir.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2