Een nieuwe schriftelijke cursus
Kerk
diensten
e Lege
s^^b
'Het zien op Jezus' - Isaac Ambrosius
EIIAtlDBI-niEUWS
Zwemwater
seizoen gestart
Het weer van volgende week..,
Eind recorddroogte in zicht,
volgende week de paraplu mee!
Burgers actief informeren bij
wijzigingen bestemmingsplan
Jeiio-dmiddasf
EIIAriDBI-niEUWS
Oude schrijvers -
hun weg en hun werk
PAGINA 2
VRIJDAG 4 MEI 2007
"Hoe besteedt u uw dagen? Wordt er tijd vrijgemaakt
om het Woord van God te lezen te bestuderen? Worden
er boeken gelezen die met de Bijbel verband houden:
Er is in de huidige (digitale) maatschappij immers
zoveel dat 'verplicht' onze aandacht ■vraagt. AJs we niet
opletten, nemen de dagelijkse beslommeringen ons zo
in beslag dat we geen tijd meer hebben om tot onszelf te
komen. Ook kan het zijn dat we wel tijd hebben, maar dat
onze energie is opgegaan aan de dagelijkse bezigheden.
Veel is gehaast en zelfs het gebedsleven kan hierdoor in
het gedrang komen." Met woorden van deze strekking
wordt dezer weken in Nederland een nieuwe schrifte
lijke cursus onder de aandacht gebracht. Een cursus
over het bekende en aloude boek van Isaac Ambrosius:
'Het zien op Jezus'.
De bijbel lezen en overden
ken is het beste wat we kun
nen doen. Een boek bestude
ren dat met de Bijbel \erband
houdt, is echter ook een leer
zame manier om bezig te zijn
met de zaken die voor onze ziel
van eeuwig belang zijn. Deze
schriftelijke cursus biedt daar
voor ook uitstekende mogelijk
heden. .Aan de hand van vra
gen wordt het boek 'Het zien
op Jezus" van Isaac -\mbrosius
bestudeerd. Door het beant
woorden an vragen uit en over
het boek opent zicht een schat
aan duurzame informatie. De
samensteller van de cursus, de
heer \'an der Bas. heeft zich
ingezet om ook voor het boek
'Het zien op Jezus" ruim twee
duizend \Tagen op te stellen.
Deze vragen nemen de cursist
op een zeer prettige en vooral
ook leerzame wijze mee door
dit prachtige werk. Eerder
verscheen van de cursusleider
\an der Bas een schriftelijke
leer^^ng over Calvijn en over
de Redelijke Godsdienst van
Wilhelmus a Brakel.
Bij de cursus behoort een mul-
tomap met 2156 vragen ver
deeld over 50 lessen. Ook uit-
^verkpapier en antwoordenve-
loppen worden meegele\erd.
Het ingezonden werk wordt op
een deskundige wijze door de
heer \an der Bas gecorrigeerd
en zonodig van commentaar
voorzien. Zoals bij veel schrif
telijke cursussen kan het tem
po door de cursist zelf worden
bepaald. Uit de praktijk blijkt
echter dat, als je eenmaal aan
de cursus bent begonnen, dit
stimuleert om er steeds mee
verder te gaan.
Isaac Ambrosius
Isaac .\mbrosius (1604-1663),
de schrijver van het boek
'Het zien op Jezus', is niet de
bekende kerkvader uit Milaan
die in het jaar 339 werd gebo
ren, maar een tamelijk onbe
kende Engelse predikant die
meer dan twaalf eeuwen later
leefde. De naam .\mbrosius is
een gelatiniseerde vorm van
-Ambrose. Isaac .Ambrosius
werd op 29 mei 1604 gebo
ren in Ormskirk. In 1612
werd daar een Latijnse School
gesticht en hij was daar één
van de eerste leerlingen. Later
ging hij naar Oxford naar het
Brazenose College en behaal
de daar zijn academische
graad B..A., en weer later aan
het Magdalen College te Cam
bridge de academische graad
M..A. Op de leeftijd van 23
jaar werd hij hulpprediker te
Castleton in Derbyshire. Daar
arbeidde hij vier jaar. Wan
neer veel jaren later Castle
ton werd genoemd, kwamen
.Ambrosius de tranen in zijn
ogen en zei hij: "Het was mijn
zonde, en het is mijn smart,
dat ik die plaats verliet toen
de Heere mijn bediening daar
zegende."' Door Gods voorzie
nigheid kwam hij in contact
met William, de graaf van
Bedford. Hij zag hoe zij zich
in dat gezin verheugden in het
morgen- en avondgebed. Ook
werd zijn hart bemoedigd ter
wijl hij daar met het christelijk
dienstpersoneel sprak. En hij
bemoedigde duidelijk het hart
van de graaf Deze begon ds.
.Ambrosius bij te staan gedu
rende meer dan twintig jaar.
.Maar de graaf deed meer.
Hij droeg er zorg voor. dat
ds. .Ambrosius werd benoemd
tot één van de vier predikers
van de koning in Lancashire;
zo kwam hij in zijn geboorte
streek en maakte Garstang tot
zijn uitgangspunt voor zijn
preekreizen. Dat was in het
begin van 1634.
Door zijn \Tiendschap met de
Houghton familie droeg deze
hem voor als hulpprediker van
Preston. Ook bleef hij predikant
van de koning. Omstreeks deze
djd (1641) begon hij zijn dag
boek bij te houden: "Een regis
ter van Gods handelingen omtrent
hem, en van zijn handelingen voor
God." Hij schrijft o.a.: "20 mei:
Deze dag stortte de Heere in
Zijn barmhartigheid vanavond
in mijn ziel de verrukkende
\Teugde van Zijn gezegende
Geest. O, hoe zoet was de Heere
voor mij'. Ik heb voorheen nim
mer zo'n zoete voorsmaak van
de hemel gehad."
In het voorjaar van 1653 werd
Isaac .Ambrosius ziek. Hij was
toen predikant te Preston, een
drukke stad. Daarom ging hij
voor zijn gezondheid naar een
schuilplaats in de bossen bij
Garstang. Daar helemaal alleen
gevoelde hij zeer bijzonder de
nabijheid van zijn Heere en
Zaligmaker. Hij voelde dat
Jezus zo dierbaar was en hij ivist
dat een ziel dat werkelijk nodig
had. Die tijd in de bossen deed
hem zo\eeI goed, dat hij een
boek begon te schrijven over
zijn geliefde Heere en noem
de dit 'Het zien op Jezus". Hij
besloot elk jaar op dezelfde tijd
terug te komen en de maand
mei in stille afzondering door
te brengen. Omstreeks 1654
werd hij naar Garstang overge
plaatst, maar zijn gezondheid
was niet wat ze was geweest.
Gedurendeenkelejarenarbeid-
de hij ernstig en liefdevol, maar
toen kw am de droevige dag in
augustus 1662. Samen met een
paar honderd Godvrezende
predikanten werd hij afgezet
en uit zijn plaats verdreven.
Hij ging terug naar Preston.
De mensen in Garstang had
den hun oude predikant niet
vergeten. In januari van het
volgende jaar brachten ze hem
een bezoek. Toen ze weer te
paard vertrokken, ging hij
mee naar buiten om ze te zien
wegrijden. Daarna keerde hij
in zijn huis terug en begaf zich
naar zijn kamer. Toen hij daar
langer bleef dan gebruikelijk
opende men de deur van zijn
kamer, waar men hem sterven
de aantrof .Ambrosius werd te
Preston begraven.
Hij liet zijn geschriften na voor
degenen, die achterbleven. Hij
schreef:
CMstelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: urtgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mnn 0,35. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zakeiijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359
REDACTIE
hoofdredacteur J. Villerius, tel. (0187) 471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch veriengd. Opzeggingen schriftelijk vöör 30 november
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Middelharnis 342001108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
THE ETTIGIKS OF ISAAC A-^KOSt
- 'Prima', de eerste dingen,
die Gods kinderen worden
geleerd in de bekering;
- 'Media', de dingen van het
midden, die zij moeten
weten op hun christelijke
pelgrimsreis hier beneden;
- 'Ultima', de laatste dingen,
waartoe wij moeten komen
- de dood. de wederopstan
ding, hel oordeel, hemel of
hel.
Maar 'Het zien op Jezus"
(Hebreeën 12 vers 2: Ziende op
de oversten Leidsman en I bleinder
des geloofs, Jezus) is zijn meest
bekende boek. Het is herhaal
delijk in Engeland herdrukt
en ook vertaald in hedendaags
Nederlands.
Het zien op Jezus
.Ambrosius" boek 'Het zien op
Jezus" speelt al 350 jaar een
belangrijke rol in het gods
dienstige leven. Het monu
mentale werk van ruim negen
honderd bladzijden behandelt
alle aspecten van het zien op
Jezus. Het boekwerk, waarin
het borgwerk van Christus cen
traal staat, is ev enivichtig opge
bouwd. .Ambrosius beschrijft
dit borgwerk in tien onderde
len. .Als voorbeeld van zijn bij
zondere schrijhrijze volgt hier
onder een citaat.
'Het heerlijkste onderwerp, waar
over gesproken of geschreven kan
-worden, is Jezus Christus. Augusti-
niis, de werken van Cicero gelezen
hebbende, roemt ze vanwege hun
welsprekendheid, maar hij geeft er
dit oordeel over: zij zijn niet zoet,
omdat er de naam -can Jezus niet
in gezmiden wordt. En de woorden
van Beniardus zijn bijna dezelfde:
zo gij iets schrijft, het smaakt mij
niet, als ik Jezus daar niet in lees;
zo gij redetwist ofsamenspreekt, het
smaakt mij niet, M ik Jezus daarin
niet hoor
Gewis, al wat wij spreken is
geheel onsmakelijk, zo het met
dit zout niet wordt smakelijk
gemaakt. "Ik heb niet voor
genomen iets te weten onder
u," zeide Paulus, "dan Jezus
Christus, en Dien gekrui
sigd." 1 Korinthe 2:2. Eer hij
onder de Korinthiërs predikte,
besloot hij bij zichzelf, dat dit
het enige punt van kennis zou
zijn, waarin hij zich voor een
kunstig meester wilde uitge
ven, en dat hij in de weg van
zijn bediening hem daartoe
wilde brengen. Dit maakte
hij tot de breedte, en lengte,
en diepte, en hoogte van Zijn
kennis. Eféze 3:18. "Ja gewisse-
lijk", zeide hij, "ik acht ook alle
dingen schade te zijn, om de
uitnemendheid der kennis van
Christus Jezus, mijn Heere."
Filémon 3:8. In deze kennis
van Christus is een uitnemend
heid boven elke andere kennis
van de hele wereld; er is niets
zo aangenaam en troostrijk,
niets dat meer moed en leven
geeft, dat de ziel krachtiger
opgewekt en gerust stelt.
Christus alleen is het Hoofd
stuk en het Middelpunt van
elke Goddelijke geopenbaarde
waarheid. Wij kunnen niets
anders prediken dan een
\'oorwerp onzes geloofs, als
een noodwendig begin van de
zaligheid van onze zielen, het
welk niet op de een of andere
manier in Christus of teza
men komt, öf tot Hem gericht
wordt: Christus alleen is het
geheel en al van 's mensen
gelukzaligheid: een Zon om te
verlichten, een Medicijnmees
ter om te genezen, een vurige
Muur om te beschermen, een
\'riend om te vertroosten, een
Parel om hem te verrijken, een
.Ark om hem te dragen, een
Rots om in de droevigste ver
drukkingen hem te ondersteu
nen "als een \erberging tegen
de wind, en een Schuilplaats
tegen de vloed, als waterbeken
in een dorre plaats, als de scha
duw van een zware Rotsteen in
een dorstig land." Jesaja 32:2.
.Alleen Christus is de Ladder
tussen Hemel en aarde, de Mid
delaar tussen God en de mens,
een verborgenheid, in welke
de Engelen des Hemels bege
rig zijn in te zien, 1 Petrus 1:12.
Hier is een recht zalig Onder
werp, en wie zou niet begerig
zijn om hetzelve in te zien, om
daarvan kennis te mogen heb
ben? "Dit is het eeuwige leven.
God te kennen, en Jezus Chris
tus. Dien Hij gezonden heeft.
Johannus 17:3.
Kojni dan en laat ons aanschou-
-wen deze Zon der gerechtigheid:
wij kunnen niet dan alle goed, en
geenszins schade hebben van zoda-
nigeen aanschouwen. Het is zo, dat
het lang aanzien van de natuur
lijke zon onze ogen verduistert, en
onze aangezichten zwart maakt;
maar op Jezus Christus ziende,
zullen onze ogen klaarder, en onze
aangezichten schoner worden, aan
gezien het licht der ogen het hart
verblijdt. Spreuken 15:30; hoe-veel
te meer als -wij zulk een gezegend
I borwerp ter beschowwing hebben.'
Gelijk Christus uitnemender is dan
de hele -wereld, zo gaat dit aanzien
alle andere aanschoirwingen x'er te
bo-ven. Het is een kort begrip -van
eens christens gelukzaligheid, de
beste kracht -van de E-vangelische
plichten: Ziende op Jezus.'
Isaac .Ambrosius was na negen
honderd bladzijden niet aan
het eind van zijn stof: hij was
nog maar net begonnen. Er
zijn boeken volgeschreven
over Jezus Christus. Er is preek
op preek, boek op boek, boek
deel op boekdeel geschreven
en toch is het geheim zodanig
dat wij nog maar bij de eerste
bladzijde zijn van het heerlijke
ondenvijs van Jezus Christus,
aldus -Ambrosius.
Aanbevolen
Wï] kunnen deze cursus van
harte bij u aanbevelen. Bij het
beantwoorden van de vragen
^^ordt men namelijk gedwon
gen het boek goed te lezen en
het gelezen gedeelte te over
denken. Door deze werkwijze
zijn onze gedachten bezig met
zaken die van wezenlijk belang
zijn en wordt onze tijd nuttig
besteed. \'ele uren kunnen zo
doorgebracht worden. Ook
voor verenigingen en bijbelstu
dies is het een geschikte cursus
om met elkaar rondom dit
bekende boek bezig te zijn. De
cursus is aan te bevelen voor
jong en oud. De vragen zijn
duidelijk geformuleerd en de
inhoud is voor een ieder van
belang. Het is bijzonder ver
rijkende en tere stof waarbij de
aandacht steeds weer getrok
ken wordt tot onze Heere
Jezus Christus en Zijn Midde-
laarswerk.
N.a.v.: Een nieuwe schriftelijke
cursus o-ver het boek 'He:
zien op Jezus' -van Isacc
Ambrosius. Uitgeverij De
Banier Utrecht.
Middelhamis, J. Hollaar
DEN HAAG - Het zy,em-
seizoen is weer aangebro
ken. Dit betekent dat de
provincie, net als ieder
jaar, actuele informatie
over de zwemwaterkwali
teit verstrekt. De provin
ciale zwemwaterwebsite is
in de lucht en de zwem
watertelefoon bemand. Bij
de meer dan 100 officiële
zwemlocaties, die regel
matig door de waterkwali
teitsbeheerders en de pro
vinciale inspecteurs wor
den gecontroleerd, staan
herkenbare borden. Er is
ook een nieuwe zwemwa
terfolder met algemene
informatie en adviezen.
Het zwemseizoen duurt van
1 mei tot eind september. .Als
de waterkwaliteit of de aan
wezigheid van bijvoorbeeld
blauwwieren daartoe aan
leiding geeft, neemt de pro
vincie maatregelen. Dat kan
een negatief zwemadvies of
zelfs een zwemverbod zijn.
Geldt voor een zwemlocatie
een maatregel, dan staat bij
die locatie een ander bord
dan het gebruikelijke infor
matiebord. Daaronder hangt
bovendien een informatie
kastje met een toelichting over
de reden van de maatregel.
Op verschillende manieren
kan informatie worden ver
kregen.
\'ia w^vw.zuid-holland.nl biedt
de provincie naast actuele
informatie ook informatie per
zwemlocatie, de kaart met de
ruim 100 zwemlocaties, alge
mene informatie en adviezen.
Een informatieve film (in het
Nederlands) laat zien wat er
bij de betrokken instanties
gebeurt. Dit jaar valt er ook
voor Duits- en Engelstahgen
in hun eigen taal informa
tie te raadplegen. Een e-mail
sturen met een vraag over
de zwemwaterkwaliteit kan
via zwemwater(5 pzh.nl. .Ant
woord volgt dan zo spoedig
mogelijk.
De zwemwatertelefoon (070
4417550)istussen8.30en 16.30
uur te bellen voor vragen en
het melden van gezondheids
klachten. Buiten kantooruren
draait een informatiebandje.
De gratis zwemwaterfolder (in
het Nederlands en Duits) ligt
onder andere bij' de VV's.
gemeentehuizen en bibliothe
ken.
De zwemwaterfolder is ook
verkrijgbaar bij de afdeling
Communicatie van de pro
vincie Zuid-Holland, telefoon
070-4416622.
Het gaat komende week regenen, en niet zo zuinig ook
soms! Er zou wel eens een keer 10 liter per vierkante meter
kunnen vallen in een halve dag. Voor de ontzettend ver
wende zonrecreanten iets minder gunstig nieuw^s, maar
volop verlichting binnenkort voor de meeste - naar brood
nodige neerslag snakkende - akkerbouwers in de kleige-
bieden op Flakkee. Na een recorddroogteperiode van
ruim zes weken kunnen we dus eindelijk de nodige regen
venvachten. .Als een soort reactie op het extreem warme
en droge weer krijgen we wellicht een soort premature
Europese moesson in huis, die w-e meestal pas half juni ten
tonele zien verschijnen na een warme periode eind mei en
begin juni.
Het bekende .Azorenhogedrukgebied maakt volgende
week weer pas op de plaats en lagedruk wordt dan veelal
geëtaleerd nabij de Ijslandregio. Een goede mogelijkheid
derhalve dat debuterende oceaanstoringen eindelijk tot
het Noordzeegebied en ons land weten door te dringen.
Tegelijkertijd wordt het dan een stuk koeler met hoogste
dagtemperaturen die de 15 graden soms nauwelijks meer
halen. Of dit een lange dip gaat worden is uiterst onzeker,
maar het ziet er nu niet direct naar uit dat de maand mei
hopeloos wordt qua weer. Met wat geluk duurt die (lichte)
wisselvalligheid een week of tien dagen alvorens de zomer
weer aan zet komt.
Nu - vrijdag - is er nog nauwelijks een vuiltje aan de lucht
(misschien wat lage bewolking op de kust), want de solide
noordooster waait onverminderd door met in aanleg dro
ge en tamelijk warme lucht. Zulke uitzonderlijk heldere
dagen met azuurblauwe luchten, bijna 100 kilometer hori
zontaal zicht en vochtigheden tegen de recordwaarden-
aan (20 procent), zoals afgelopen tijd, houden we evenwel
niet.
Toch houden we deze vrijdagmiddag plus een groot deel
van het w eekeinde de zon erbij en is het nog altijd zo'n 6
graden te warm voor aanvang mei met (bijna) een graad
of 20. Regendreiging is tuet aan de orde en pas komende
maandag zou een eerste storing de verlossende regen kun
nen bezorgen op de Eilanden.
Over de absolute recordmaand april is al veel gezegd, ook
in het landelijke nieuws, want het weer wordt natuur
lijk letterlijk 'hot item" als we zo'n legendarische episode
beleven op dit gebied. Misschien is het indrukwekkendste
thermische wapenfeit nog wel dat er op een aantal plaatsen
binnen twee weken(!) tien zomerse dagen zijn genoteerd,
dus met meer dan 25 graden. Normaal zo'n beetje voor
een doorsnee zomer (mei-september) in de jaren tachtig.
Weerman Mare Putto
Zondag 6 mei 2007
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.00 uur
leesdienst en 18.30 uur ds.
L. M. Jongejan, Oldebroek.
Eben-Haèzer: 9.00 uur ds. L.
M. Jongejan, Oldebroek en
18.30 uur leesdienst - Herv.
Gera. Locatie mfgDorpstienden:
9.45 uur ds. J. Willemsen en
18.00 uur ds. R. W. van Mou-
rik - Geref. Kerk 10.00 uur
ds. G. J. Mink en 18.30 uur
ds. C. G. Kant - Oer. Gem.
9.30 en 18.30 uur leesdienst
- Doopsgezinde Gem. 9.30
uu rds. .A. Hoekema en 18.30
uur ds. .A. M. Langhout.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. \V. R Emaus,
IJsselstein en 18.30 uur
ds. E. de Mots - Hersteld
Herv. Gem. 9.00 en 10.45
uur kand. J. B. Boesaard,
Katwijk aan Zee en 17.00 en
18.45 uur ds. .A. van \\'ijk.
Herkingen.
STELLEND.A-M - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G C. de Jong,
Sliedrecht en 17.00 uur
Prof. dr. .A. de Reuver, Delft
- Geref. Kerk 10.00 uur ds.
C. G. Kant en 18.30 uur ds.
G. J. Mink - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur kand. M.
Diepeveen, SteUendam en
19.00 uur ds. J. G. van TU-
burg, Waddinxveen.
MELISS.A.NT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
P Korteweg - Geref. Kerk
9.30 uur ds. .A. van der Wal
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. H. J. Stoutjes-
dijk, Dordrecht en 18.00 uur
dr. T. E. van Spanje. Reeuw-
ijk - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur ds. C. Oorschot,
SteUendam en 18.00 uur ds.
Groenenboom, ^Vaarden-
burg-
DIRKSL.A.ND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. L. J. \'ogelaar.
Noorden en 18.00 uur ds. J.
\\'illemsen - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. J. Schipper,
v.m. bediening Heilige Doop
- Ziekenhuis: 14.30 uur de
heer G. H. van GUs.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R. van Mou-
rik, openbare belijdenis \an
het geloof en 18.00 uur ds.
Th. H. van der Heijden
- Lukaskapel HDG 10.30
uur ds. P Janse, Middelburg
- Exodus 10.00 uur (H.D.)
ds. T. \erduijn - Remon
strantse Gem. 10.00 uur ds.
R. Boeijinga - CAMA Gem.
10.00 uur de heer .A. Groo-
tenboer - Hersteld Herv.
Gem. 11.00 uur ds. L. M.
Jongejan, Oldebroek en
17.00 uur ds. .A. Mietstra,
Kat^rijk aan Zee.
MIDDELRARNIS - Herv.
Gem, 10.00 uur ds. .A. Bloe
mendal. Oud-Beijerland en
18.00 uur ds. H. Harkema
- Geref. Kerk 9.30 uur ds. J.
T. Baart en 17.00 uur ds. P
J. van der \Voel - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur ds. G. van
Manen - Chr. Geref. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. B. de
Romph - Geref. Kerk (Vrij
gemaakt) 9.30 uur leesdienst
en 14.30 utir ds. D. J. van
Diggele.
NIEL\VE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. J. H. Lam-
mers. Krimpen ad IJssel en
18.00 uur ds. W'. van ^\eel-
den, Oud-.Alblas - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 en 18.00
uur kand. G. ,A. v. d. Brink,
Bunschoten, v.m. voorbe
reiding Heilig -Avondmaal
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. R Blok.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. L. de Wit en
18.00 uur ds. L. \V. den Boer,
Sint Philipsland - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst
- Beréa Gem. 10.00 uur
(H..A.) mevr. T. Lommerts.
STAD ah HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. H. J. Catsbui^ -
Geref. Kerk 10.00 uur ds. W.
.A. Boer en 18.00 uur ds. I.J.
Bijlsma- Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DEN BO.MMEL - Herv. Gem.
10.00 uur ds. C. Doorne-
weerd, voorbereiding Hei
lig .Avondmaal en 18.00 uur
kand. mr. J. Kooij, Baren-
drecht - Geref. Kerk 10.00
uurds.J.H. Becker en 18.00
uur ds. .A. Boer.
OOLTGENSPLA.AT - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. E. de
Mots en 18.00 uur ds. R. D.
Kwint, Sirjansland - Geref.
Kerk 9.30 uur de heer K.
Baas en 16.00 uur (H.D.)
ds. J. H. Becker - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur onbekend en 15.00 uur
ds. A. Vlietstra, Katwijk aan
Zee.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
lO.OOuurds.J.B. ten Hove,
Katwijk aan Zee.
Wie de oude schrijvers zijn, is
bij veel kerkelijke mensen nog
wel bekend, denk ik. Daarmee
worden doorgaans bedoeld de
Nederlandse predikers uit de
17" en 18' eeuw die behoorden
tot de zogenaamde Nadere
Reformatie en die een deel
van hun preken en süchtehjke
erhandelingen in boekvorm
publiceerden. Een nieuwe
\raag is dan natuurlijk wat die
Nadere Reformatie dan wel is.
Daarmee duiden we de kerkelij
ke beweging uit die zelfde twee
eeuwen aan die zich beijverde
om naast en vanuit de (16"^-
eeuwse) Reformatie van de
léér een nadere reformatie van
het lé\ en door te voeren. Haar
vertegenwoordigers voerden
met een beroep op de Bijbel
een pleidooi tot een persoon
lijk heilig en godzaüg leven,
alsmede tot de positieve beïn
vloeding daarvan in de samen
leving. Overigens worden met
de oude schrijvers daarnaast
ook wel Schotse en Engelse
predikanten aangeduid; de
meesten van hen behoorden
tot de (vergelijkbare) beweging
van het Puritanisme.
Welnu, de boeken die deze
mensen schreven, zijn nog
steeds de moeite van het lezen
waard. Ze hadden een diep
inzicht in de leer van de hei
lige Schrift en ze waren pasto
rale predikers bij uitstek. Gro
te aandacht hadden ze voor
het zielenheil van de mensen
en* ze waren gericht op de
eer van God. Daarom wordt
er nog steeds aandacht voor
die oude schrijvers gevraagd.
Dat gebeurt op verschillende
manieren. Natuurlijk allereerst
en misschien wel allermeest
door de (her)uitgave van hun
preken, al dan niet hertaald
in de taal van nu. \'ooral hun
preken, dat zijn primair de
bronnen waaruit we deze man
nen en hun boodschap leren
kennen. Maar er verschijnen
ook allerlei boeken waarin
hun leven wordt geschetst en
de betekenis van hun ^lerken
uit de doeken wordt gedaan.
Sedert een enkel jaar brengt
een Kampense uitgeverij zelfs
een tijdschrift uit met de titel
'Oud-vaders'Het verschijnt zes
maal per jaar.
In dit artikeltje geef ik aan
dacht aan een serie boeken
^^•aartoe dezelfde uitgeverij
het initiatief nam. Ze wor
den uitgegeven in een lay out
die herinnert aan die van het
genoemde tijdschrift. Elk deel
van deze serie is speciaal gew ijd
aan een bepaalde schrijver. De
boeken kenmerken zich door
een bijzondere opzet. Begon
nen wordt met een uitvoerige
levensbeschrijving. Het tweede
deel van elk boek bevat een
selectie van kernteksten die tot
een nadere kennismaking met
de desbetreffende prediker en
zijn boodschap uitnodigen.
Ik vind deze opzet echt een
vondst. Er bestaan dikke
boeken met biografieën van
belangrijke precükers. maar
dikwijls komen ze daarin niet
zelf aan het woord. Hier is
sprake van een combinatie
die bijzonder aancrekkehjk is.
Goed te gebruiken voor een
eerste (maar niet minder voor
een nadere) kenn
Inmiddels verschenen delen
over Theodorus van der Groe
(door G.H. LeurdijkV over
Bernardus Smijtegelt (door
dr. S.D.Post) en over ^\^lhel-
mus Schortinghiüs (door dr.
R..A Bosch). Bij al hun over
eenkomsten, zijn het toch drie
heel verschillende predikers.
Elk had een eigen spits in hun
prediking.
Th. van der Groe [1705-1780]
diende v eel jaren de gemeen
te van Kralingen, een dorpje
onder de rook van Rotterdam.
Op de begraafplaats Oud-Kra-
hngen zijn nog enkele restan
ten van zijn kerkje te vinden.
Zijn prediking had een hart-
doorzoekende spits. Hij wilde
vooral "het snode van het kos
telijke" onderscheiden. Daar
om schreef hij onder meer
zijn 'Toetssteen van -ware en -valse
genade.'
Bern. Smvtegelt [1665-1739]
was vooral de predikant van
Middelburg. Daar diende hij
veel jaren de gemeente. Bekend
is hij geworden van zijn 145
preken over een en dezelfde
tekst, over het gekrookte riet
en de rokende vlaswiek. Smv
tegelt was de prediker van de
kenmerken. De kenmerken
van genade wel te verstaan.
.Aan zijn voorstelling dienom-
irenl konden de mensen zich
toetsen of ze echt de Heere
dienden.
De Groningse \Vilh. Schor-
tinghuis [1700-1750] heeft
veel tegenstand moeten erva
ren. Zijn diepste bedoeling is
door velen misverstaan. Het
betrof de inhoud van zijn (later
beroemd geworden) geschrift
"Het innige christendom.Daarin
deed hij onder meer de uit
spraak dat de mens tot God
moet komen "als een naakte,
ellendige, iemand die niet
heeft, niet weet, niet kan, niet
wU en die niet deugt", de \ijf
dierbare lueten.
Ik ga nu op de informatieve
en aantrekkeUjke inhoud van
deze boeken niet verder in. Ik
zou zeggen; "neem en lees!"
Viie op een onderhoudende
manier geinformeerd wil wor
den over onze oude schrijvers,
neme deze boeken ter hand.
Ik vermoed dat er te zijner tijd
nog wel meer deeltjes zullen
uitkomen.
Ik eindig met een fragment
uit een van de geschriften van
Schortinghuis. 'Het zijn ook zeer
beklagenrwaardige schepselen die
het grote en ge-wichtige -werk -van
de bekering -van dag tot dag uit
stellen. Het is -waar, sommigen -van
u zullen nog -wel eens een kloppend
ge-weten hebben, of onder een ern
stige prediking wel beroerd, aange
raakt worden, en denken: "Mijn
-weg is niet goed."Maar dan gaat
het: "Ik zal het dan en dan doeri.
als ik -wat ouder ben. als deze en du
hindernissen uit de -weg zijn. als ik
een betere tijd en omstandigheid zal
genieten, ja, als het op ster-ven aan
komt, dan zal ik op mijn ziek- en
sterfbed nog -wel om genade roepen.
"O d-waze aardmol, -wonn en made.
Hoe S7iel kan de genadetijd ten
einde lopen, de deur tot de gena
de -worden gesloten, het sterfuur
naderen en de imre eeu-wigheid u
-verrassen. God eist uw hele leiens-
tijd, en durft u Hem met een klein
eindje, met uw -versleten krachten,
afgebeuld in dienst aan der xnde,
en aan de wereld, afschepen?"
N.a.v.: S.D. Post. Sm\tegeli.
ISBX 90-614-Ó965-2.
192 pag. G.H. Leurdijk.
Van der Groe. ISBX 90-
61-f-0981'0. 191 pag
R.O. Bosch. Schorting
huis. ISB\ 90-614-0996-
0. 160 pag. Elk -van deze
boeken ivncheen hij uit
geverij De Groot Göudri-
aan te Kampen, onder het
motto 'Een inleiding met
kernteksten.' Prijs er stuk
14.90.
Oud-vaders. Bronnen -Mn
gereformeerd geloi>enUit-
gr<>erij De Groot Goudri-
aan tt Kampen. Verschijnt
6 keer per jaar. Abonne
mentsprijs 35.00 per
jaar.
J.M.J. Kieviet
GOEDEREEDE - Tijdens de
raadsvergadering van vorige
week werd door alle ra.\dsfr.{c-
ties een motie ingediend w.ï.ir-
bij het College de opdr.icht
meekreeg om in het ver\ olg de
bewoners binnen een besiem-
mingsplan tijdig op de hoogte
te brengen van eventuele wijii-
gingen. Dit buiten de otficifle
wettelijke bepalingen om.
Deze motie \\erd ingediend
tijdens de behandeling v.m
het agendapunt wa.irin het
Bestemmingsplan Oudel.uid
en Oude Nieuw kind w et\i v.ist-
gesteld. Het was de ra.idsieden
gebleken dat veel inwoners niet
wisten dat er ver.mderingen
in het bestemmingspl.m .wn-
staande waren of d.it er moge
lijkheden zijn om he.-waix-n v>f
zienswijzen in te dienen. Wet
telijk dienen dergelijke ver.«n-
deringen te worden gemeld in
de Staatscourant en in de i-egi-
onale bladen.
Namens alle ra.idsfr.iclics
diende Klaas Soetem.m ,in do
SGP de motie in, In het kader
vAn ondemieer de klantvrien
delijkheid spreken de raads-
tVacties zjch uit dat het wen
selijk is om de betrokken bur
gers op een .actieve manier te
informeren over wijzigingen in
hesremniingsplannenr De par
tijen verdoeken dan ook het
college om de mogelijkheden
daarvoor J<? onderzoeken.
Ol l>K-n^NGK - Op woens-
viAg n>ei a.,<. hotidt de Stich
ting WVU-i'fSwwk CXisttlakkee
een jexigvimHidag m het Info-
ix^uniw, ïleTOhardsira.it 57
w «."huio-rotxge Het thema is
'XK^oderaag', \vvm- de kinde
ren van giwp 1 tni S is de
TOuidag \a« i:5,KVH.4c> uur
en \\\>v de ki«<iei-en van groep
-} i w S \an k\tVVi6.S0 »uir.