De goudverschepingen van De Nederlandsche Bank aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog Bijeenkomst financiering van zorg' Uitslagen Manege Oostmoer Ophalen oud papier Goedereede Bingo bij ANBO Duivensport EIÜVtlDEll-niEUWS Uitslagen Damclub 'Denk en Zet' PAGINA 10 VRIJDAG 4 MEI 2007 Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, 1938- 1939, wilden de bestuurders van De Nederlandsche Bank (DNB) de grote Nederlandse goudvoorraad vei lig stellen en overbrengen naar de Verenigde Staten en Engeland. De toenmalige regering stemde daar aarzelend mee in. Nederland was nog neutraal, maar donkere wolken pakten zich meer en meer samen over Nederland en er werd rekening gehouden dat Hitler- Duitsland spoedig Nederland zou bezetten. Toen het eerste goudtransport in 1938 was voltooid, werd door Minister President Colijn een nieuw transport niet nodig geacht, waarop mr. L.J.A. Trip, President van De Nederlandsche Bank, dit met kracht verdedigde. Dit resulteerde erin dat er kleine verschepingen zouden gaan plaatsvinden. Bij de capitulatie van ons land op 14 mei 1940 bevond zich ongeveer 80% (bijna 363 ton) van de totale goudvoorraad in de kluizen van Fort Knox (de Bank of England) en in Pretoria (Zuid-Afrika). Van het in Nederland achtergebleven goud werd een groot gedeelte bewaard in de Bijbank van DNB in Rotter dam. In september 1939 werd wel duidelijk dat Nederland bij de Tweede Wereldoorlog betrok ken zou raken. De stoomsche- pen 'Binnendijk' van de HAL, 'Simon Bolivar' van de KNSM en de 'Spaarndani', eveneens van de HAL, voeren op een Duitse mijn. Het stoomschip 'Sliedrecht', een tanker van Van Ommeren, werd door een Duitse U-boot tot zinken gebracht. De tweede Wereld oorlog was voor Nederland in feite toen al begonnen. Mr, Trip reageerde hierop voort varend en eiste dat het goud dat nog niet was verscheept, onmiddellijk transport klaar gemaakt zou worden. Twee schepen van de Maatschappij 'Zeeland' werden gecharterd, doch de voorspelde Duitse invasie bleef achterwege. De twee schepen van maatschap pij 'Zeeland' werden afbesteld, maar de monetaire goudvoor raad bleef'gereed voor onmid dellijk transport. Toen de Duitse invasie in mei 1940 alsnog plaatsvond, rea geerde nn'. Trip en zijn gevolg, o.a. mr. A.M. de Jong, dat het gereedstaande goud direct moest worden verscheept met twee schepen van de KNSM, en wel de stoomvrachtsche- pen 'Titus' en 'Iris', die beide in IJinuiden lagen, alwaar het goud werd ingeladen. Ook het stoomvrachtschip 'Perseus' lag in de haven om te worden ingezet voor het vervoer van deze kostbare lading, maar op zo'n korte termijn kon dit schip niet worden ingezet. De 'Irus' en de 'Titus' hadden samen 78 ton goud aan boord, dat een waarde vertegenwoor digde van ca. 158 miljoen gul den. Bij hun overtocht over de Noordzee werden de schepen geëscorteerd door de kruiser HMS 'Arethusa' en twee tor- pedobootjagers van de Royal Navy. De schepen losten de lading op 11 mei in Tilbury aan de Thames. De kapiteins van beide KNSM- schepen zullen zich niet gerea liseerd hebben dat over de zee vracht, die De Nederlandsche Bank moest betalen, al op die eerste oorlogsdag én zelfs na de oorlog bij de Parlementaire Enquêtecommissie, stekelige dialogen ontstonden. De direc tie van de KNSM had zich op de eerste oorlogsdag wel bui tengewoon formeel en keihard opgesteld ten opzichte van De Nederlandsche Bank, door het gebruikelijke tarief voor kostbare goederen, nl een 'ad- valorum' vrachttarief van een half procent over de geldwaar de van het transport te decla reren. Dat zou inhouden ca. 800.000 gulden. Men werd het uiteindelijk eens over een ver zekerde waarde van 600.000 gulden. (Wij moeten ons wel realiseren dat de gulden van toen meer dan 15 maal meer waard zou zijn dan de gulden in 2007, oftewel meer dan 8 maal in euro's). Het werd mei 1940 en het gebeurde in Rotterdam. Op de eerste dag van de 'Tweede Wereldoorlog slaagde de Rot terdamse Bijbank directie er niet in, zoals aanvankelijk wel de bedoeling was, de goud voorraad van 114 ton te ver schepen naar Engeland. Het normale scheepvaartverkeer op de Nieuwe Waterweg lag als gevolg van de oorlogshandelin gen geheel stil en het Noorder eiland en het vliegveld Waal haven waren in handen van de Duitse luchtlandingstroepen. De directie van de Bank of England en de Britse Admira liteit brachten echter uitkomst door twee jagers van de Royal Navy, de HMS 'Hyperion' en HMS 'Havock' voor het goud transport ter beschikking te stellen, maar zover zou dit nooit komen. De frontlinie lag inmiddels al op de Maas en nog wel pal voor de Bijbank van DNB aan de Boompjes. Ook werd in die nacht van 10 op 11 mei de eerste (wat men toen nog hoopte) tranche van 11 ton goud op gevorderde trucks geladen, ten einde dit naar de Lekhaven te brengen, waar de stoom 'Loodsboot No. 19' lag te wachten. Het zou bij deze ene poging blijven. Het in Hoek van Holland lig gende bewakingsvaartuig, de stoom 'Loodsboot No. 19' werd met een detachement Britse inarinemensen van HMS 'Wild Swan' en HMS 'Pembroke' naar de Lekhaven in Rotterdam gedirigeerd, waar de belading met het goud uit de trucks in de vroege morgen van 11 inei, met behulp van o.a. Britse matrozen plaatsvond. De kost bare lading bestond uit 937 goudbaren, die in 192 kisten waren verpakt. Elke kist woog ca. 60 kg., die op het sloepen- dek van de loodsboot - vóór en achter de schoorsteen - werden gestuwd. Met een bemanning van 18 koppen voer schipper Korree met de 'Loodsboot No. 19' vanuit de Lekhaven rich ting Hoek van Holland, toen ter hoogte van Vlaardingen het noodlot zich voltrok. De 'Loodsboot No. 19' voer ter hoogte van Vlaardingen op een door de Duitsers gelegde magnetische mijn en het schip zonk onmiddellijk. Buiten de bemanning van de loodsboot waren er nog drie Britse mari ne mensen aan boord, die ook verdronken. Het waren de eer ste Britse militairen die in de meidagen van 1940 in ons land sneuvelden. De Nederlandsche Bank gaf op 31 mei 1940 opdracht aan WA. van den Tak's Bergingsbedrijf opdracht om in overleg met Rijkswaterstaat het wrak van 'Loodsboot No. 19' te lichten en het goud te bergen. Het wrak lag middenvaarwa ters, dwars van de toenmalige Kruithaven. Op 1 juni werd met de berging van het goud begonnen door de bekende dui kersfamilie Sperling. Wereld naam hebben zij gemaakt met de redding van de laatste mensen van de Harwichboot 'Berlin', die strandde in 1907 te Hoek van Holland, en nu, zovele jaren later, werden zij wederom geconfronteerd met bizarre omstandigheden. Men moet weten dat per dag maar één uur kon worden gewerkt onder water, dat alles in de vol le stroom, hetzij eb of vloed! Het bergen van de kisten goud staven ging met betrekking tot De 'Stoomloodsboot No. 19' hier voor de Berghaven in Hoek van Holland, voor de Tweede Wereldoorlog. Rechts op de foto de sleepboot 'Valk'. Uit deze puinhoop haalde men nog goudstaven. de weersgesteldheid niet ver keerd, maar toch ondervond een en ander grote vertraging. De lichamen moesten worden geborgen en ook het wrak, dat in twee stukken was gezonken, moest worden geboi-gen. Ook de goudstaven moesten aan de wal worden gebracht. In begin juli waren er van de 937 goudbaren, 760 geborgen; dat wil zeggen dat er nog 187 baren goud op de bodem van de Nieuwe Waterweg moesten liggen. Een maand later werd besloten tot het uitbaggeren van de rivier tot een diepte van 13,50 meter-, waar de ramp had plaats gevonden. Ook de dui kers van Van den Tak hadden niet stil gezeten en nog eens 27 goudbaren boven water gehaald. Na de berging van het stoomschip'Loodsboot No. 19' werd het wrak in twee delen op de wal geplaatst en ook hierin werden nog eens 10 goudbaren gevonden. Op 28 september had Volker met baggeren suc ces; er werden 18 goudbaren in de baggeremmers gevon den en op 30 september nog eens 22 stuks. Hiermee kwam de totale vondst op 816 goud baren. Ondertussen waren de Duitsers van de Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam wakker geworden. Zij beschouwden de lading van de 'Loodsboot No. 19' - en niet geheel ten onrechte - als oorlogsbuit en begonnen met het in beslag nemen van de tot nu toe geborgen 816 baren goud, die in de kluis van de Rotterdamsche Bank aan de Coolsingel waren opgeslagen. Maar nog steeds lagen er 121 baren goud op de bodem van de Nieuwe Waterweg en Adri- aan Volker moest stoppen met baggeren. Het is heel merkwaardig dat de goudbaren in de Verdere oor logsjaren ongemoeid zijn gela ten, gewoonweg vergeten, en pas een jaar na de bevrijding kwam per toeval de ramp met 'Loodsboot 19' aan het licht, waarna de draad weer werd opgepakt en het 'verdwenen' goud weer werd opgezocht. Bij het weer op diepte bren gen van de vaargeul ter hoogte van het Kruideiland bij Vlaar dingen werd eind juni 1946 in de baggerspecie een goudbaar aairgetroffen. Bij Rijkswaterstaat ging ver- volgens een aantal 'alarmbel len' rinkelen en het dossier 'Loodsboot No. 19' uit 1940 kwam wederom ter tafel; dit maakte duidelijk dat zich nu nog 120 goudstaven in de rivier moesten bevinden, mid denvaarwaters ter hoogte van Vlaardingen. Tussen 27 juni en 6 juli 1946 werd ter plaatste gericht gebaggerd, waarbij nog 9 goudstaven in de baggerem mers van de baggermolen werden gevonden. Het werd wel duidelijk dat het zin had om hiermee door te gaan en opnieuw kreeg Adriaan Volker het baggercontract van DNB, maar nu in combinatie met Den Breejen en Van der Bout. Begin april 1947 zou het kar wei beginnen en zowaar: na een maand baggeren werden niet minder dan 100 goudba ren in de baggeremmers van de baggermolen 'De Schelde' en in het ruiin van de zuiger 'Sliedrecht IX' gevonden. Hier mee bracht men het naoorlogs gevonden goud op 111 baren. Op 9 juni 1946 werden de bag- gerwerkzaamheden beëindigd en het vangstbudget was met 10% overschreden; er bleven aanvankelijk nog 10 van de oorspronkelijke 937 goudba ren zoek. Later werd vastgesteld dat er 4 goudbaren zijn 'gestolen', maar 6 goudbaren zijn echt verdwenen en zullen naar alle waarschijnlijkheid nog op de bodem van de rivier liggen, óf ze zijn via de persleiding van de baggerspecielijn in de hui dige Spaanse Polder beland, een bedrijventerrein in Rot terdam-Noord, dat in 1946 opgespoten werd met bagger specie uit de omgeving van het Kruideiland. Het toezicht op de naoorlogse berging van de goudstaven verliep niet altijd vlekkeloos, dus het zou kun nen zijn dat toch alle staven aan land gekomen zijn. Achteraf kan worden vastge steld dat Bankpresident Trip het Europese politieke klimaat in 1938 beter aanvoelde dan De 'Iris', gebouwd in 1920 en als 'Deutscher Rhein' in de vaart gebracht. In 1926 door de KNSM in Amsterdam gekocht en onder de naam 'Iris' in de vaart gebracht, in 1953 verkocht naar Costa Rica, in 1961 geregistreerd in Panama en in 1965 gesloopt in Vado. De 'Titus', gebouwd in 1930 bij Neptim. A.G. Rostock, 83 meter lang, 1740 bruto ton en uitgerust met een 3 cil. triple-expansie stoommachine, in 1959 in Antwerpen gesloopt. Minister President Colijn. Als Trip zijn voornemen om het Nederlandse monetaire goud in het buitenland onder te brengen niet had doorgedrukt, zou de op 12 mei 1940 naar Londen uitgeweken Neder landse regering als bedelaars bij Churchill op de stoep van Downingstreet 10 hebben gestaan. (Al in oktober 1940 oefende de Britse regering druk uit om de Nederlandse goudvoorraad, maar ook de Belgische, in handen te krij gen. De Nederlandse rege ring in ballingsschap weigerde beleefd.) Men was nu in staat onmiddel lijk al een beheersorganisatie op te zetten voor de honderden schepen die de Nederlandse Koopvaardijvloot omvatte, die buitengaats waren, met garanties voor de Londense assuradeuren ten aanzien van premiebetaling voor de gehele vloot. Zonder enige twijfel is het bijna volledig inzetten van onze koopvaardijvloot voor de geallieerde oorlogsinspanning de grootste bijdrage van ons land geweest-aan de uiteinde lijke overwinning. Op 17 maart 1941 - nu met een lading staal i.p.v. goud - onderweg van Belfast naar New Port (Mon), werd de 'Iris' door Duitse vliegtuigen aan gevallen en gebombardeerd. Scheldeloods W.M. Herkemij, 2e stuurman op de 'Iris', kreeg voor zijn heldhaftig optreden waardoor het schip behouden bleef, als één der eerste bur gers de Militaire Willemsorde Klasse uitgereikt. Het schip bleef behouden in de oorlog, werd in 1953 verkocht en in 1961 van de vlootlijst afge voerd en gesloopt. (Met dank aan mijn vriend, de heer A.R. Kelder.) In het verleden hebben wij al meer artikelen geschre ven over de koopvaardij en de sleepdienst in de Tweede Wereldoorlog. Telkens erva ren we dan weer die bizarre omstandigheden waarin de Nederlandse opvarenden op zee waren en hoe hun sche pen werden getorpedeerd of gebombardeerd door de Duit sers. Veel scheepruimte is ver loren gegaan, maar ook werd, met gevaar voor eigen leven, veel behouden. Meer dan tweeduizend Neder landse koopvaardijlieden en 450 schepen onder Neder landse vlag zijn in de oorlogs jaren niet meer van zee terug gekeerd en daar denken wij nu aan. Het waren tenslotte ook 13 opvarenden van 'Loodsboot No. 19' die zo vlak bij huis, het leven lieten. Nu, anno 2007, mogen we dit op 4 mei wederom gedenken bij het Nationaal Monument 'De Boeg', de opvarenden van de Koopvaardij en Sleepdienst die in de Tweede Wereldoor log hun leven gaven voor onze vrijheid. De Monumentale sleepboot 'Hudson' (1939) zal aan het Leuvenhoofd afge meerd liggen als een symbo lische getuige, waar dan om 11.00 uur de herdenking zal plaatsvinden en gelegenheid wordt geboden om bloemen te leggen voor dit gewaardeerde monument, 'De Boeg' in Rot terdam. Gegevens Stoomloodsvaartuig No. 19 Bouwjaar: 1921/1923 Werf: Boele en Pot in Bolnes LxBxHxD: 46,50x7,75x4,55x3,35 Waterverplaatsing: 584 ton Machine vermogen: 927 IPK Vaarsnelheid: 12,6 knopen Bemanning: 17 Kiellegging: 1921 Tewaterlating: 1922 Oplevering: 24 mei 1923 Schiedam, Maarten Bezuijen MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK Maandag 23 april Afdeling 1: J.A. Dekker-M. Klink3-0 I. Mackloet- I. Koese3 - O J. V. Hoorn - A. Verolme ..3-0 Dekker stond voor de zware opgave, wilde hij opnieuw kampioen worden, de twee res terende wedstrijden te winnen. Eerst speelde hij tegen Klink. Het werd een prachtige, uiter mate spannende partij. Alle pogingen van beide spelers om op voordeel te komen leken te falen. Pas ver in het eindspel koos Klink een minder goede voortzetting. Daar profiteerde Dekker van. Hij wist door heel sterk spel deze partij na vier uur spelen in zijn voordeel te beslissen. Hij was nu nog één wedstrijd van het kampioen schap verwijderd. Mackloet kwam ook nog in aanmerking voor een van de prijzen. Hij moest het daarvoor opnemen tegen Koese. Die gaf zich, ook al stond hij onderaan op de ranglijst van afdeling 1, niet zomaar gewonnen. Het duurde geruime tijd voordat Mackloet, na een foutje van Koese, op voordeel kwam. Ondanks felle tegenstand van Koese wist Mackloet hem tot capitulatie te dwingen. Ook voor Van Hoorn zat er nog een kans op het kampi oenschap in. Hij speelde tegen A. Verolme. Hij zag in het middenspel kans Verolme tot het inleve ren van een schijf te dwingen. De ervaring heeft geleerd dat het spelen met een schijf min der in het eindspel nogal eens opbreekt. Dat was ook hier het geval. Van Hoorn rondde de zaak keurig af. Maandag 26 april J.A. Dekker -1, Koese0-3 Dekker speelde de laatste wed strijd van deze competitie op een zomerse namiddag tegen Koese. Won Dekker, dan was hij kampioen. Won Koese, dan zou hij de onderste plaats op de ranglijst in zijn afdeling ver laten. En wat niet velen zullen hebben verwacht, het laatste gebeurde. Het werd een span nende, fascinerende en lange partij. Door knap positiespel van Koese kreeg hij in het eindspel een voordehge stand, waar Dekker het antwoord op schuldig moest blijven. Koese steeg door deze winstpartij twee plaatsen en Dekker daal de doordat hij verloor twee plaatsen. De prijzen in afdeling 1 zijn nu als volgt verdeeld: 1J. van Hoorn 2. I. Mackloe 3. J,A, Dekker Afdeling 2: In afdeling 2 moeten nog enkele wedstrijden gespeeld worden. Vast staat dat A. van der Veer overtuigend kampi oen geworden is. De volgende wedstrijden werden gespeeld: W. Vroegindeweij - R.Jacobs3-0 S.W. Keijzer - B. du Pree... 3-0 Om een kans te behouden op de tweede prijs in afdeling twee moest Vroegindeweij winnen van Jacobs, en dat doe je niet zo gemakkelijk. Jacobs deed er alles aan om goed voor de dag te komen, maar na een fout kwam Vroegindeweij op voor sprong, wat Jacobs fataal werd. Ook Keijzer heeft nog een kans op de tweede plaats. Hij moest dan wel van Du Pree winnen. Daar wilde Du Pree op voor hand niet van weten. Pas toen hij een paar foutjes maakte, kwam hij tot de ontdekking dat hij aan het kortste eindje trok. De kans dat Keijzer tweede wordt, zit er dus nog in. De Stichting Kon. Fanfare Apol lo te Goedereede haalt mor gen, zaterdag 5 mei, weer oud papier en huishoudelijk karton op in Goedereede en Goede reede Havenhoofd. Gelieve het papier vóór 8.30 uur goed gebundeld gereed te zetten. SPIjKENISSE - Philadelphi- aSupport, een onafhankelijke vereniging van ouders van kinderen en volwassenen met een (verstandelijke) beperking, organiseert op dinsdag 15 mei een informatieavond over ver anderingen in de financiering van zorg. Het accent zal hggen op zorg- zwaartebekostiging. Vooral mensen die in een AWBZ insteUing wonen met een indicatie verblijf gaat er veel veranderen. Met ingang van 1 januari 2008 wordt daar namelijk de zogenaamde zorgzwaartebekostiging van kracht. In de instellingen is men nu al druk bezig met de voorbereidingen. Mensen in instellingen hebben daar nu al mee te maken. De werkwijze van zorgaan bieders en verzekeraars zal gaan veranderen. Het is de bedoeling dat met het nieuwe financieringssysteem ieder een straks precies die zorg krijgt die nodig is. Niet meer en niet minder. Bovendien wordt de positie van de cliënt die in een AWBZ-instelling woont sterker, In het nieuwe systeem is zijn zorgvraag het uitgangspunt. De zorgovei- eenkomst en het zorgplan gaan een belangrijke rol spe len. De cliënt of zijn belan genbehartiger kan zelf gaan onderhandelen. Tijdens de thema-avond gaat het om de centrale vraag: 'Hoe krijg ik de zorg die bij mijn zoon/dochter broer/zus past?' PhiladelphiaSupport kijkt samen met u naar: de indicatie stelling, de mogelijkheden van een persoonsgeboden budget PGB, wat is zorg in natura?, de zorgzwaartebekostiging, wat zijn de verschillen met zoals het nu gaat?, wat zijn de over eenkomsten?, wat verandert er in 2007/2008 voor mensen die in een instelling wonen? De bijeenkomst wordt van 20,00-22.00 uur gehouden in de Ontmoetingskerk, Konin gin Wilhelminalaan I, 3201 CJ Spijkenisse. Vanaf 19.30 staat de koffie klaar. U kunt zich voor deze avond aanmel den bij Mirjam van den Hoek, regioconsulent Zuidwest, tel. 078-613 36 73, e-mail zuidwest @philadelphiasupport.nl. De Rode Duif Stad aan 't Haringvliet Moeskroen/Menen 28-04- 3007 Los:o8.45 Deelne- MERSrg DuiVEN:a3o. Weer: Noord Oosten Wind. J.C. Wagner Zn. (23/29) 1 2 3 5 6 7 8 9 II 13 14 15 18 19 21 22 29 31 33 34 43 45 54; J.M. Visser 20/28) 4 10 12 16 17 20 23 25 26 27 28 35 36 37 38 46 50 51 56 57; I,J, van Zanten 1/ 10) 24; Th. van Stralen 6/37) 30 40 41 42 52 53; Denise Meiaard JL 2/15) 32 47; J,D, Meiaard &:Zn. 5/51) 39 44 48 49 55; K. Klink 1/22) 58. De Reisduif Sommelsdijk Moeskroen/Menen 28-04-2007 Los: 08.45 Deelnemers: 17 Duiven:532. Weer: noord oost 2 - 3. J.van Alphen (20/40) 1 3 13"17 26 29 32 35 37 38 50 51 56 57 72 75 91 114 115 117; M.A.van Nimwegen 7/18) 2 53 71 88 95 112 125; J.de Blok (14/16)' 4 5 10 12 15 22 30 43 44 47 48 54 65 97; Cor en Yvonne •Kleijn 34/109) 6 11 23 24 27 34 36 49 55 67 69 73 76 79 81 85 87 89 90 92 93 98 101 103 104 105 108 jll 116 120 123 127 131 132; Comb.A,v/d Linde&Zn 9/ 12) 7 9 41 63 64 66 82 110 124;J,K,Hoekman 7/ 30) 8 42 45 46 68 94 96; W,J,Hameeteman 16/ 29) 14 20 21 25 40 58 59 60 74 78 99 100 109 113 126 129; P.vanMoort (14/19) 16 18 19 28 31 62 70 83 84 107 118 119 121 130; Appel Vis van Heemst 3/104) 33 80 133; Comb,v,d,Sluys 3/10) 39 102 128;W,J,J,Bakelaar 4/ 12) 52 61 77 106; Evan den Boogert 2/65) 86 122, PV De Trekvogels Ouddorp Wedvlucht Menen, zaterdag 28 april; gelost: 8.45 uur; deelnemers: 22; duiven: 511; weer: mooi, noordoost. J,P Keymel (3/12) 1 36 47; Grinwis van Alphen (24/49) 2 22 24 25 27 29; J.Bakelaar (9/15) 3 14 26; Comb, Grinwis (18/47)4 9 12 13 15 19 31 32; Comb, Pijl-Verhage (9/16) 5 39; M. Melissant (7/24) 6 8 42; H.Kleyn (7/12) 7 10 16 48; L. Tanis (16/29) 11 20 33 34 45 46; K. Breen en Zn (4/14) 17 23; J.H. Ju (3/12) 18; A. Klijn (9/30) 21 30; Joh. Grinwis (4/18) 28 41 49; J.W. Nagtegaal (2/16) 35; Comb de Mik (7/20) 37 38 43 44;J. Kievit (1/24) 40. PVDe Combinatie Middelhamis Wedvlucht Menen, zaterdag 28 april; gelost: 8.45 uur; deelnemers: 22; duiven: 601; weer: mooi, noordoost. C. van den Bos Zn. (7/30) 1 22 37; Cor en Eric van 't V (11/14) 2 3 5; C. van de Weide (22/38) 4 11 17 23 31 40 41; L. Barendrecht (39/50) 6 8 13 14 15 16 20 21 27 28 29 30 38 43 44 45 46 47; J. Groenendijk (13/52)7 18 32 33 36; W.Hui- zer (18/26) 9 10 12 19 42 50; IZ. Koese ZN (9/16) 24 34 35 48 49; A. Sc J.W. v.d. Lin de (8/21) 25 26; J, Horseling (5/14) 39. PVDe Luchtbode Herkingen Wedvlucht Menen, zaterdag 28 april; gelost: 8,45 uur; deelnemers: 12; duiven: 260; weer: mooi, noordoost. A. Molenaar en Zn (22/36) 1 3 4 5 6 9 II 12 15 16 19 20 21 22 26 29 31 38 39; C. Logmans (9/12) 2 7 13 14 17 37 40; Comb, Coverde en Zns (9/44) 8 23 24 25 28 33 35 43; B. v.d. Ochtend (2/16) 10; M. v,d. Ochtend (6/22) 18 34 41 42 44 48; A, het Jonk (3/18) 27 36 50; J, den Boer (7/27) 30 32 47 49; A,M, Volaart (2/25) 45; K, Kievit (3/16)46, OUDE-TONGE - Woensdag 9 mei houdt ANBO afd Oostflak- kee een bingomiddag met leu ke prijzen in 'Ebbe en Vloed' te Oude-Tonge, De aanvang is 14.00 uur, de zaal gaat open om 13.45 uur. Deelname kost 4 p.p. Wie vervoer nodig heeft, kan bellen naar 642752, STAD a/h HARINGVLIET - Uitslag van de dressuur- wedstrijd voor pony's, proef Fl, gehouden op zaterdag 28 april in Manege Oost- moer. Voor het behalen van een promotiepunt dient men minimaal 210 punten te rijden. Groep 1. Rabianna Yalcin, Mickey Boy, 238 pnt; Thirza Kooij, Lady, 235 pnt; Nora- lie Kastelein, Mickey Boy, 234 pnt; Sabine van Gelderen, Dai sy, 231 pnt; Merel v,d, Sluijs, Sonja, 226 pnt; Lisette v. Win gerden, Tirza, 224 pnt; Emma de Berg, Bobbie, 224 pnt; Iris Visbeen, Saartje, 221 pnt; Lot te v.d. Nieuwendijk, Sonja, 220 pnt; Gido Ista, Lady, 220 pnt; Dustin v.d. Meulen, Snoopy, 220 pnt; Siris Koch, Sterre, 219 pnt; Suzie Visbeen, Sterre, 219 pnt; Fleur Kooijman, Bob bie, 217 pnt; Marjan v.d. Sluijs, Max, 216 pnt. Groep 2. Milou Aiensman, Daisy, 245 pnt; Shirley v. Dam, Mickey Boy, 244 pnt; Kimberly v.d. Heerik, Saartje, 243 pnt; Kirsten Lokker, Saartje, 241 pnt; Marissa Redert, Katinka, 240 pnt; Niels van Nederpelt, Sonja, 237 pnt; Matthe Kieviet, Saartje, 235 pnt; Sophie v. Ros sen, Dopette, 234 pnt; Vero- niqiie v.d. Heerik, Snoopy, 233 pnt; Simone Ohmstede, Saartje, 231 pnt; Svemja Mar kus, Passoa, 230 pnt; Monique Koppenaal, Lady, 227 pnt; Kirsten Noteboom, Sterre, 227 pnt; Lisa Vreugde, Dynamite, 226 pnt; Sharon v. Noordenne, Snoopy, 219 pnt. Springwedstrijd 'Speel uw spel' d.d. 30 april jl.: Rubriek O, Beg. Pony's/Shet- landers, 20 - 40 cm: I. Sandra Hoekstra, Max, 1750 pnt; 2. Nelleke Markus, Yenul, 1460 pnt; 3. Naomi Moerkerke, Ilo- na, 1170 pnt. Rubriek 1, Beginners pony's, 30 - 60 cm: 1. Melanie Ponsen, Poledo, 1850 pnt; 2. Isabel de Geus, Daisy, 1630 pnt; 3. Brenda v.d. Nieuwendijk, Dai sy, 1570 pnt; 4. Neline Keizer, Daisy, 1560 pnt; 5. Amber v. Gameren, Saartje, 1540 pnt; 6. Jaimy Argoudelis, Karine, 1390 pnt; 7. Rowena Koster, Rody, 1250 pnt; 8. Robert Confurius, Rody, 1100 pnt; 9. Rachel Vrij hof, Rody, 1050 pnt; 10. Daisy Aigoudelis, Quint, 540 pnt. Rubriek 2, Pony's, 40 - 70 cm: I. Sharona Hack, Ashwin, 1570 pnt; 2. Martine Campfens, Donna, 640 pnt; 3, Kim Visser, Karine, 570 pnt; 4, Jacomijn Goosens, Mickev Bo^•. 300 pnt. Rubriek 3 en 4, 60 - 80 cm: 1. Sharmaine van Staveren. Ima ge, 2240 pnt; 2, Michelle \als- tar, Maximiliaan, 2060 pnt; 3, Dominitiue de Knegt, Madu, 1730 pnt; 4, Christina Troost, Sassy Girl, 1590 pnt; 5. Michael Jumelet, Igor, 390 pnt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 10