De goudverschepingen van De Nederlandsche Bank
aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog
Bijeenkomst
financiering van zorg'
Uitslagen Manege Oostmoer
Ophalen oud
papier
Goedereede
Bingo bij
ANBO
Duivensport
EIÜVtlDEll-niEUWS
Uitslagen
Damclub
'Denk
en Zet'
PAGINA 10
VRIJDAG 4 MEI 2007
Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, 1938-
1939, wilden de bestuurders van De Nederlandsche
Bank (DNB) de grote Nederlandse goudvoorraad vei
lig stellen en overbrengen naar de Verenigde Staten
en Engeland. De toenmalige regering stemde daar
aarzelend mee in. Nederland was nog neutraal, maar
donkere wolken pakten zich meer en meer samen over
Nederland en er werd rekening gehouden dat Hitler-
Duitsland spoedig Nederland zou bezetten. Toen het
eerste goudtransport in 1938 was voltooid, werd door
Minister President Colijn een nieuw transport niet
nodig geacht, waarop mr. L.J.A. Trip, President van De
Nederlandsche Bank, dit met kracht verdedigde. Dit
resulteerde erin dat er kleine verschepingen zouden
gaan plaatsvinden. Bij de capitulatie van ons land op
14 mei 1940 bevond zich ongeveer 80% (bijna 363 ton)
van de totale goudvoorraad in de kluizen van Fort Knox
(de Bank of England) en in Pretoria (Zuid-Afrika). Van
het in Nederland achtergebleven goud werd een groot
gedeelte bewaard in de Bijbank van DNB in Rotter
dam.
In september 1939 werd wel
duidelijk dat Nederland bij de
Tweede Wereldoorlog betrok
ken zou raken. De stoomsche-
pen 'Binnendijk' van de HAL,
'Simon Bolivar' van de KNSM
en de 'Spaarndani', eveneens
van de HAL, voeren op een
Duitse mijn. Het stoomschip
'Sliedrecht', een tanker van
Van Ommeren, werd door
een Duitse U-boot tot zinken
gebracht. De tweede Wereld
oorlog was voor Nederland
in feite toen al begonnen. Mr,
Trip reageerde hierop voort
varend en eiste dat het goud
dat nog niet was verscheept,
onmiddellijk transport klaar
gemaakt zou worden. Twee
schepen van de Maatschappij
'Zeeland' werden gecharterd,
doch de voorspelde Duitse
invasie bleef achterwege. De
twee schepen van maatschap
pij 'Zeeland' werden afbesteld,
maar de monetaire goudvoor
raad bleef'gereed voor onmid
dellijk transport.
Toen de Duitse invasie in mei
1940 alsnog plaatsvond, rea
geerde nn'. Trip en zijn gevolg,
o.a. mr. A.M. de Jong, dat het
gereedstaande goud direct
moest worden verscheept met
twee schepen van de KNSM,
en wel de stoomvrachtsche-
pen 'Titus' en 'Iris', die beide
in IJinuiden lagen, alwaar het
goud werd ingeladen. Ook het
stoomvrachtschip 'Perseus'
lag in de haven om te worden
ingezet voor het vervoer van
deze kostbare lading, maar op
zo'n korte termijn kon dit schip
niet worden ingezet.
De 'Irus' en de 'Titus' hadden
samen 78 ton goud aan boord,
dat een waarde vertegenwoor
digde van ca. 158 miljoen gul
den. Bij hun overtocht over de
Noordzee werden de schepen
geëscorteerd door de kruiser
HMS 'Arethusa' en twee tor-
pedobootjagers van de Royal
Navy. De schepen losten de
lading op 11 mei in Tilbury
aan de Thames.
De kapiteins van beide KNSM-
schepen zullen zich niet gerea
liseerd hebben dat over de zee
vracht, die De Nederlandsche
Bank moest betalen, al op die
eerste oorlogsdag én zelfs na
de oorlog bij de Parlementaire
Enquêtecommissie, stekelige
dialogen ontstonden. De direc
tie van de KNSM had zich op
de eerste oorlogsdag wel bui
tengewoon formeel en keihard
opgesteld ten opzichte van De
Nederlandsche Bank, door
het gebruikelijke tarief voor
kostbare goederen, nl een 'ad-
valorum' vrachttarief van een
half procent over de geldwaar
de van het transport te decla
reren. Dat zou inhouden ca.
800.000 gulden. Men werd het
uiteindelijk eens over een ver
zekerde waarde van 600.000
gulden. (Wij moeten ons wel
realiseren dat de gulden van
toen meer dan 15 maal meer
waard zou zijn dan de gulden
in 2007, oftewel meer dan 8
maal in euro's).
Het werd mei 1940 en het
gebeurde in Rotterdam. Op
de eerste dag van de 'Tweede
Wereldoorlog slaagde de Rot
terdamse Bijbank directie er
niet in, zoals aanvankelijk wel
de bedoeling was, de goud
voorraad van 114 ton te ver
schepen naar Engeland. Het
normale scheepvaartverkeer
op de Nieuwe Waterweg lag als
gevolg van de oorlogshandelin
gen geheel stil en het Noorder
eiland en het vliegveld Waal
haven waren in handen van de
Duitse luchtlandingstroepen.
De directie van de Bank of
England en de Britse Admira
liteit brachten echter uitkomst
door twee jagers van de Royal
Navy, de HMS 'Hyperion' en
HMS 'Havock' voor het goud
transport ter beschikking te
stellen, maar zover zou dit
nooit komen. De frontlinie lag
inmiddels al op de Maas en
nog wel pal voor de Bijbank
van DNB aan de Boompjes.
Ook werd in die nacht van 10
op 11 mei de eerste (wat men
toen nog hoopte) tranche van
11 ton goud op gevorderde
trucks geladen, ten einde dit
naar de Lekhaven te brengen,
waar de stoom 'Loodsboot No.
19' lag te wachten. Het zou bij
deze ene poging blijven.
Het in Hoek van Holland lig
gende bewakingsvaartuig, de
stoom 'Loodsboot No. 19' werd
met een detachement Britse
inarinemensen van HMS 'Wild
Swan' en HMS 'Pembroke' naar
de Lekhaven in Rotterdam
gedirigeerd, waar de belading
met het goud uit de trucks in
de vroege morgen van 11 inei,
met behulp van o.a. Britse
matrozen plaatsvond. De kost
bare lading bestond uit 937
goudbaren, die in 192 kisten
waren verpakt. Elke kist woog
ca. 60 kg., die op het sloepen-
dek van de loodsboot - vóór en
achter de schoorsteen - werden
gestuwd. Met een bemanning
van 18 koppen voer schipper
Korree met de 'Loodsboot No.
19' vanuit de Lekhaven rich
ting Hoek van Holland, toen
ter hoogte van Vlaardingen
het noodlot zich voltrok. De
'Loodsboot No. 19' voer ter
hoogte van Vlaardingen op
een door de Duitsers gelegde
magnetische mijn en het schip
zonk onmiddellijk. Buiten de
bemanning van de loodsboot
waren er nog drie Britse mari
ne mensen aan boord, die ook
verdronken. Het waren de eer
ste Britse militairen die in de
meidagen van 1940 in ons land
sneuvelden.
De Nederlandsche Bank gaf op
31 mei 1940 opdracht aan WA.
van den Tak's Bergingsbedrijf
opdracht om in overleg met
Rijkswaterstaat het wrak van
'Loodsboot No. 19' te lichten
en het goud te bergen.
Het wrak lag middenvaarwa
ters, dwars van de toenmalige
Kruithaven. Op 1 juni werd
met de berging van het goud
begonnen door de bekende dui
kersfamilie Sperling. Wereld
naam hebben zij gemaakt
met de redding van de laatste
mensen van de Harwichboot
'Berlin', die strandde in 1907
te Hoek van Holland, en nu,
zovele jaren later, werden zij
wederom geconfronteerd met
bizarre omstandigheden. Men
moet weten dat per dag maar
één uur kon worden gewerkt
onder water, dat alles in de vol
le stroom, hetzij eb of vloed!
Het bergen van de kisten goud
staven ging met betrekking tot
De 'Stoomloodsboot No. 19' hier voor de Berghaven in Hoek van Holland, voor de Tweede Wereldoorlog.
Rechts op de foto de sleepboot 'Valk'.
Uit deze puinhoop haalde men nog goudstaven.
de weersgesteldheid niet ver
keerd, maar toch ondervond
een en ander grote vertraging.
De lichamen moesten worden
geborgen en ook het wrak, dat
in twee stukken was gezonken,
moest worden geboi-gen. Ook
de goudstaven moesten aan de
wal worden gebracht.
In begin juli waren er van de
937 goudbaren, 760 geborgen;
dat wil zeggen dat er nog 187
baren goud op de bodem van
de Nieuwe Waterweg moesten
liggen. Een maand later werd
besloten tot het uitbaggeren
van de rivier tot een diepte van
13,50 meter-, waar de ramp had
plaats gevonden. Ook de dui
kers van Van den Tak hadden
niet stil gezeten en nog eens
27 goudbaren boven water
gehaald. Na de berging van het
stoomschip'Loodsboot No. 19'
werd het wrak in twee delen op
de wal geplaatst en ook hierin
werden nog eens 10 goudbaren
gevonden. Op 28 september
had Volker met baggeren suc
ces; er werden 18 goudbaren
in de baggeremmers gevon
den en op 30 september nog
eens 22 stuks. Hiermee kwam
de totale vondst op 816 goud
baren. Ondertussen waren de
Duitsers van de Kriegsmarine
Dienststelle Rotterdam wakker
geworden.
Zij beschouwden de lading van
de 'Loodsboot No. 19' - en
niet geheel ten onrechte - als
oorlogsbuit en begonnen met
het in beslag nemen van de
tot nu toe geborgen 816 baren
goud, die in de kluis van de
Rotterdamsche Bank aan de
Coolsingel waren opgeslagen.
Maar nog steeds lagen er 121
baren goud op de bodem van
de Nieuwe Waterweg en Adri-
aan Volker moest stoppen met
baggeren.
Het is heel merkwaardig dat de
goudbaren in de Verdere oor
logsjaren ongemoeid zijn gela
ten, gewoonweg vergeten, en
pas een jaar na de bevrijding
kwam per toeval de ramp met
'Loodsboot 19' aan het licht,
waarna de draad weer werd
opgepakt en het 'verdwenen'
goud weer werd opgezocht.
Bij het weer op diepte bren
gen van de vaargeul ter hoogte
van het Kruideiland bij Vlaar
dingen werd eind juni 1946 in
de baggerspecie een goudbaar
aairgetroffen.
Bij Rijkswaterstaat ging ver-
volgens een aantal 'alarmbel
len' rinkelen en het dossier
'Loodsboot No. 19' uit 1940
kwam wederom ter tafel; dit
maakte duidelijk dat zich nu
nog 120 goudstaven in de
rivier moesten bevinden, mid
denvaarwaters ter hoogte van
Vlaardingen. Tussen 27 juni
en 6 juli 1946 werd ter plaatste
gericht gebaggerd, waarbij nog
9 goudstaven in de baggerem
mers van de baggermolen
werden gevonden. Het werd
wel duidelijk dat het zin had
om hiermee door te gaan en
opnieuw kreeg Adriaan Volker
het baggercontract van DNB,
maar nu in combinatie met
Den Breejen en Van der Bout.
Begin april 1947 zou het kar
wei beginnen en zowaar: na
een maand baggeren werden
niet minder dan 100 goudba
ren in de baggeremmers van
de baggermolen 'De Schelde'
en in het ruiin van de zuiger
'Sliedrecht IX' gevonden. Hier
mee bracht men het naoorlogs
gevonden goud op 111 baren.
Op 9 juni 1946 werden de bag-
gerwerkzaamheden beëindigd
en het vangstbudget was met
10% overschreden; er bleven
aanvankelijk nog 10 van de
oorspronkelijke 937 goudba
ren zoek.
Later werd vastgesteld dat er
4 goudbaren zijn 'gestolen',
maar 6 goudbaren zijn echt
verdwenen en zullen naar alle
waarschijnlijkheid nog op de
bodem van de rivier liggen, óf
ze zijn via de persleiding van
de baggerspecielijn in de hui
dige Spaanse Polder beland,
een bedrijventerrein in Rot
terdam-Noord, dat in 1946
opgespoten werd met bagger
specie uit de omgeving van het
Kruideiland. Het toezicht op
de naoorlogse berging van de
goudstaven verliep niet altijd
vlekkeloos, dus het zou kun
nen zijn dat toch alle staven
aan land gekomen zijn.
Achteraf kan worden vastge
steld dat Bankpresident Trip
het Europese politieke klimaat
in 1938 beter aanvoelde dan
De 'Iris', gebouwd in 1920 en als 'Deutscher Rhein' in de vaart gebracht.
In 1926 door de KNSM in Amsterdam gekocht en onder de naam 'Iris' in de
vaart gebracht, in 1953 verkocht naar Costa Rica, in 1961 geregistreerd in
Panama en in 1965 gesloopt in Vado.
De 'Titus', gebouwd in 1930 bij Neptim. A.G. Rostock, 83 meter lang,
1740 bruto ton en uitgerust met een 3 cil. triple-expansie stoommachine,
in 1959 in Antwerpen gesloopt.
Minister President Colijn. Als
Trip zijn voornemen om het
Nederlandse monetaire goud
in het buitenland onder te
brengen niet had doorgedrukt,
zou de op 12 mei 1940 naar
Londen uitgeweken Neder
landse regering als bedelaars
bij Churchill op de stoep van
Downingstreet 10 hebben
gestaan. (Al in oktober 1940
oefende de Britse regering
druk uit om de Nederlandse
goudvoorraad, maar ook de
Belgische, in handen te krij
gen. De Nederlandse rege
ring in ballingsschap weigerde
beleefd.)
Men was nu in staat onmiddel
lijk al een beheersorganisatie
op te zetten voor de honderden
schepen die de Nederlandse
Koopvaardijvloot omvatte,
die buitengaats waren, met
garanties voor de Londense
assuradeuren ten aanzien van
premiebetaling voor de gehele
vloot. Zonder enige twijfel is
het bijna volledig inzetten van
onze koopvaardijvloot voor de
geallieerde oorlogsinspanning
de grootste bijdrage van ons
land geweest-aan de uiteinde
lijke overwinning.
Op 17 maart 1941 - nu met
een lading staal i.p.v. goud
- onderweg van Belfast naar
New Port (Mon), werd de 'Iris'
door Duitse vliegtuigen aan
gevallen en gebombardeerd.
Scheldeloods W.M. Herkemij,
2e stuurman op de 'Iris', kreeg
voor zijn heldhaftig optreden
waardoor het schip behouden
bleef, als één der eerste bur
gers de Militaire Willemsorde
Klasse uitgereikt. Het schip
bleef behouden in de oorlog,
werd in 1953 verkocht en in
1961 van de vlootlijst afge
voerd en gesloopt. (Met dank
aan mijn vriend, de heer A.R.
Kelder.)
In het verleden hebben wij
al meer artikelen geschre
ven over de koopvaardij en
de sleepdienst in de Tweede
Wereldoorlog. Telkens erva
ren we dan weer die bizarre
omstandigheden waarin de
Nederlandse opvarenden op
zee waren en hoe hun sche
pen werden getorpedeerd of
gebombardeerd door de Duit
sers. Veel scheepruimte is ver
loren gegaan, maar ook werd,
met gevaar voor eigen leven,
veel behouden.
Meer dan tweeduizend Neder
landse koopvaardijlieden en
450 schepen onder Neder
landse vlag zijn in de oorlogs
jaren niet meer van zee terug
gekeerd en daar denken wij nu
aan. Het waren tenslotte ook
13 opvarenden van 'Loodsboot
No. 19' die zo vlak bij huis, het
leven lieten.
Nu, anno 2007, mogen we dit
op 4 mei wederom gedenken
bij het Nationaal Monument
'De Boeg', de opvarenden van
de Koopvaardij en Sleepdienst
die in de Tweede Wereldoor
log hun leven gaven voor onze
vrijheid. De Monumentale
sleepboot 'Hudson' (1939) zal
aan het Leuvenhoofd afge
meerd liggen als een symbo
lische getuige, waar dan om
11.00 uur de herdenking zal
plaatsvinden en gelegenheid
wordt geboden om bloemen te
leggen voor dit gewaardeerde
monument, 'De Boeg' in Rot
terdam.
Gegevens Stoomloodsvaartuig
No. 19
Bouwjaar: 1921/1923
Werf: Boele en Pot in Bolnes
LxBxHxD:
46,50x7,75x4,55x3,35
Waterverplaatsing: 584 ton
Machine vermogen: 927 IPK
Vaarsnelheid: 12,6 knopen
Bemanning: 17
Kiellegging: 1921
Tewaterlating: 1922
Oplevering: 24 mei 1923
Schiedam, Maarten Bezuijen
MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK
Maandag 23 april
Afdeling 1:
J.A. Dekker-M. Klink3-0
I. Mackloet- I. Koese3 - O
J. V. Hoorn - A. Verolme ..3-0
Dekker stond voor de zware
opgave, wilde hij opnieuw
kampioen worden, de twee res
terende wedstrijden te winnen.
Eerst speelde hij tegen Klink.
Het werd een prachtige, uiter
mate spannende partij. Alle
pogingen van beide spelers om
op voordeel te komen leken te
falen. Pas ver in het eindspel
koos Klink een minder goede
voortzetting. Daar profiteerde
Dekker van. Hij wist door heel
sterk spel deze partij na vier
uur spelen in zijn voordeel te
beslissen. Hij was nu nog één
wedstrijd van het kampioen
schap verwijderd.
Mackloet kwam ook nog in
aanmerking voor een van de
prijzen. Hij moest het daarvoor
opnemen tegen Koese. Die gaf
zich, ook al stond hij onderaan
op de ranglijst van afdeling 1,
niet zomaar gewonnen. Het
duurde geruime tijd voordat
Mackloet, na een foutje van
Koese, op voordeel kwam.
Ondanks felle tegenstand van
Koese wist Mackloet hem tot
capitulatie te dwingen.
Ook voor Van Hoorn zat er
nog een kans op het kampi
oenschap in. Hij speelde tegen
A. Verolme.
Hij zag in het middenspel
kans Verolme tot het inleve
ren van een schijf te dwingen.
De ervaring heeft geleerd dat
het spelen met een schijf min
der in het eindspel nogal eens
opbreekt. Dat was ook hier het
geval. Van Hoorn rondde de
zaak keurig af.
Maandag 26 april
J.A. Dekker -1, Koese0-3
Dekker speelde de laatste wed
strijd van deze competitie op
een zomerse namiddag tegen
Koese. Won Dekker, dan was
hij kampioen. Won Koese, dan
zou hij de onderste plaats op
de ranglijst in zijn afdeling ver
laten. En wat niet velen zullen
hebben verwacht, het laatste
gebeurde. Het werd een span
nende, fascinerende en lange
partij. Door knap positiespel
van Koese kreeg hij in het
eindspel een voordehge stand,
waar Dekker het antwoord op
schuldig moest blijven. Koese
steeg door deze winstpartij
twee plaatsen en Dekker daal
de doordat hij verloor twee
plaatsen.
De prijzen in afdeling 1 zijn nu
als volgt verdeeld:
1J. van Hoorn
2. I. Mackloe
3. J,A, Dekker
Afdeling 2:
In afdeling 2 moeten nog
enkele wedstrijden gespeeld
worden. Vast staat dat A. van
der Veer overtuigend kampi
oen geworden is. De volgende
wedstrijden werden gespeeld:
W. Vroegindeweij -
R.Jacobs3-0
S.W. Keijzer - B. du Pree... 3-0
Om een kans te behouden op
de tweede prijs in afdeling twee
moest Vroegindeweij winnen
van Jacobs, en dat doe je niet
zo gemakkelijk. Jacobs deed er
alles aan om goed voor de dag
te komen, maar na een fout
kwam Vroegindeweij op voor
sprong, wat Jacobs fataal werd.
Ook Keijzer heeft nog een kans
op de tweede plaats. Hij moest
dan wel van Du Pree winnen.
Daar wilde Du Pree op voor
hand niet van weten. Pas toen
hij een paar foutjes maakte,
kwam hij tot de ontdekking dat
hij aan het kortste eindje trok.
De kans dat Keijzer tweede
wordt, zit er dus nog in.
De Stichting Kon. Fanfare Apol
lo te Goedereede haalt mor
gen, zaterdag 5 mei, weer oud
papier en huishoudelijk karton
op in Goedereede en Goede
reede Havenhoofd. Gelieve
het papier vóór 8.30 uur goed
gebundeld gereed te zetten.
SPIjKENISSE - Philadelphi-
aSupport, een onafhankelijke
vereniging van ouders van
kinderen en volwassenen met
een (verstandelijke) beperking,
organiseert op dinsdag 15 mei
een informatieavond over ver
anderingen in de financiering
van zorg.
Het accent zal hggen op zorg-
zwaartebekostiging. Vooral
mensen die in een AWBZ
insteUing wonen met een
indicatie verblijf gaat er veel
veranderen. Met ingang van
1 januari 2008 wordt daar
namelijk de zogenaamde
zorgzwaartebekostiging van
kracht. In de instellingen is
men nu al druk bezig met de
voorbereidingen. Mensen in
instellingen hebben daar nu
al mee te maken.
De werkwijze van zorgaan
bieders en verzekeraars zal
gaan veranderen. Het is de
bedoeling dat met het nieuwe
financieringssysteem ieder
een straks precies die zorg
krijgt die nodig is. Niet meer
en niet minder. Bovendien
wordt de positie van de cliënt
die in een AWBZ-instelling
woont sterker, In het nieuwe
systeem is zijn zorgvraag het
uitgangspunt. De zorgovei-
eenkomst en het zorgplan
gaan een belangrijke rol spe
len. De cliënt of zijn belan
genbehartiger kan zelf gaan
onderhandelen.
Tijdens de thema-avond gaat
het om de centrale vraag:
'Hoe krijg ik de zorg die bij
mijn zoon/dochter broer/zus
past?'
PhiladelphiaSupport kijkt
samen met u naar: de indicatie
stelling, de mogelijkheden van
een persoonsgeboden budget
PGB, wat is zorg in natura?, de
zorgzwaartebekostiging, wat
zijn de verschillen met zoals
het nu gaat?, wat zijn de over
eenkomsten?, wat verandert er
in 2007/2008 voor mensen die
in een instelling wonen?
De bijeenkomst wordt van
20,00-22.00 uur gehouden in
de Ontmoetingskerk, Konin
gin Wilhelminalaan I, 3201
CJ Spijkenisse. Vanaf 19.30
staat de koffie klaar. U kunt
zich voor deze avond aanmel
den bij Mirjam van den Hoek,
regioconsulent Zuidwest, tel.
078-613 36 73, e-mail zuidwest
@philadelphiasupport.nl.
De Rode Duif Stad aan
't Haringvliet
Moeskroen/Menen 28-04-
3007 Los:o8.45 Deelne-
MERSrg DuiVEN:a3o. Weer:
Noord Oosten Wind. J.C.
Wagner Zn. (23/29) 1 2
3 5 6 7 8 9 II 13 14
15 18 19 21 22 29 31 33
34 43 45 54; J.M. Visser
20/28) 4 10 12 16 17 20
23 25 26 27 28 35 36 37
38 46 50 51 56 57; I,J, van
Zanten 1/ 10) 24; Th. van
Stralen 6/37) 30 40 41
42 52 53; Denise Meiaard JL
2/15) 32 47; J,D, Meiaard
&:Zn. 5/51) 39 44 48 49
55; K. Klink 1/22) 58.
De Reisduif Sommelsdijk
Moeskroen/Menen 28-04-2007
Los: 08.45 Deelnemers: 17
Duiven:532. Weer: noord oost
2 - 3. J.van Alphen (20/40) 1
3 13"17 26 29 32 35 37 38
50 51 56 57 72 75 91 114
115 117; M.A.van Nimwegen
7/18) 2 53 71 88 95 112
125; J.de Blok (14/16)' 4 5
10 12 15 22 30 43 44 47
48 54 65 97; Cor en Yvonne
•Kleijn 34/109) 6 11 23 24
27 34 36 49 55 67 69 73
76 79 81 85 87 89 90 92
93 98 101 103 104 105 108
jll 116 120 123 127 131
132; Comb.A,v/d Linde&Zn
9/ 12) 7 9 41 63 64 66
82 110 124;J,K,Hoekman 7/
30) 8 42 45 46 68 94 96;
W,J,Hameeteman 16/ 29) 14
20 21 25 40 58 59 60 74
78 99 100 109 113 126 129;
P.vanMoort (14/19) 16 18
19 28 31 62 70 83 84 107
118 119 121 130; Appel Vis van
Heemst 3/104) 33 80 133;
Comb,v,d,Sluys 3/10) 39
102 128;W,J,J,Bakelaar 4/
12) 52 61 77 106; Evan den
Boogert 2/65) 86 122,
PV De Trekvogels
Ouddorp
Wedvlucht Menen, zaterdag
28 april; gelost: 8.45 uur;
deelnemers: 22; duiven: 511;
weer: mooi, noordoost.
J,P Keymel (3/12) 1 36 47;
Grinwis van Alphen (24/49)
2 22 24 25 27 29; J.Bakelaar
(9/15) 3 14 26; Comb, Grinwis
(18/47)4 9 12 13 15 19 31 32;
Comb, Pijl-Verhage (9/16) 5
39; M. Melissant (7/24) 6 8 42;
H.Kleyn (7/12) 7 10 16 48; L.
Tanis (16/29) 11 20 33 34 45
46; K. Breen en Zn (4/14) 17
23; J.H. Ju (3/12) 18; A. Klijn
(9/30) 21 30; Joh. Grinwis (4/18)
28 41 49; J.W. Nagtegaal (2/16)
35; Comb de Mik (7/20) 37 38
43 44;J. Kievit (1/24) 40.
PVDe Combinatie
Middelhamis
Wedvlucht Menen, zaterdag
28 april; gelost: 8.45 uur;
deelnemers: 22; duiven: 601;
weer: mooi, noordoost.
C. van den Bos Zn. (7/30)
1 22 37; Cor en Eric van 't V
(11/14) 2 3 5; C. van de Weide
(22/38) 4 11 17 23 31 40 41;
L. Barendrecht (39/50) 6 8 13
14 15 16 20 21 27 28 29 30 38
43 44 45 46 47; J. Groenendijk
(13/52)7 18 32 33 36; W.Hui-
zer (18/26) 9 10 12 19 42 50;
IZ. Koese ZN (9/16) 24 34
35 48 49; A. Sc J.W. v.d. Lin
de (8/21) 25 26; J, Horseling
(5/14) 39.
PVDe Luchtbode
Herkingen
Wedvlucht Menen, zaterdag
28 april; gelost: 8,45 uur;
deelnemers: 12; duiven: 260;
weer: mooi, noordoost.
A. Molenaar en Zn (22/36)
1 3 4 5 6 9 II 12 15 16
19 20 21 22 26 29 31 38 39;
C. Logmans (9/12) 2 7 13 14
17 37 40; Comb, Coverde en
Zns (9/44) 8 23 24 25 28 33
35 43; B. v.d. Ochtend (2/16)
10; M. v,d. Ochtend (6/22)
18 34 41 42 44 48; A, het
Jonk (3/18) 27 36 50; J, den
Boer (7/27) 30 32 47 49; A,M,
Volaart (2/25) 45; K, Kievit
(3/16)46,
OUDE-TONGE - Woensdag 9
mei houdt ANBO afd Oostflak-
kee een bingomiddag met leu
ke prijzen in 'Ebbe en Vloed'
te Oude-Tonge, De aanvang is
14.00 uur, de zaal gaat open om
13.45 uur. Deelname kost 4
p.p. Wie vervoer nodig heeft,
kan bellen naar 642752,
STAD a/h HARINGVLIET
- Uitslag van de dressuur-
wedstrijd voor pony's, proef
Fl, gehouden op zaterdag
28 april in Manege Oost-
moer. Voor het behalen van
een promotiepunt dient
men minimaal 210 punten
te rijden.
Groep 1. Rabianna Yalcin,
Mickey Boy, 238 pnt; Thirza
Kooij, Lady, 235 pnt; Nora-
lie Kastelein, Mickey Boy, 234
pnt; Sabine van Gelderen, Dai
sy, 231 pnt; Merel v,d, Sluijs,
Sonja, 226 pnt; Lisette v. Win
gerden, Tirza, 224 pnt; Emma
de Berg, Bobbie, 224 pnt; Iris
Visbeen, Saartje, 221 pnt; Lot
te v.d. Nieuwendijk, Sonja, 220
pnt; Gido Ista, Lady, 220 pnt;
Dustin v.d. Meulen, Snoopy,
220 pnt; Siris Koch, Sterre,
219 pnt; Suzie Visbeen, Sterre,
219 pnt; Fleur Kooijman, Bob
bie, 217 pnt; Marjan v.d. Sluijs,
Max, 216 pnt.
Groep 2. Milou Aiensman,
Daisy, 245 pnt; Shirley v. Dam,
Mickey Boy, 244 pnt; Kimberly
v.d. Heerik, Saartje, 243 pnt;
Kirsten Lokker, Saartje, 241
pnt; Marissa Redert, Katinka,
240 pnt; Niels van Nederpelt,
Sonja, 237 pnt; Matthe Kieviet,
Saartje, 235 pnt; Sophie v. Ros
sen, Dopette, 234 pnt; Vero-
niqiie
v.d. Heerik, Snoopy,
233 pnt; Simone Ohmstede,
Saartje, 231 pnt; Svemja Mar
kus, Passoa, 230 pnt; Monique
Koppenaal, Lady, 227 pnt;
Kirsten Noteboom, Sterre, 227
pnt; Lisa Vreugde, Dynamite,
226 pnt; Sharon v. Noordenne,
Snoopy, 219 pnt.
Springwedstrijd 'Speel uw
spel' d.d. 30 april jl.:
Rubriek O, Beg. Pony's/Shet-
landers, 20 - 40 cm: I. Sandra
Hoekstra, Max, 1750 pnt; 2.
Nelleke Markus, Yenul, 1460
pnt; 3. Naomi Moerkerke, Ilo-
na, 1170 pnt.
Rubriek 1, Beginners pony's,
30 - 60 cm: 1. Melanie Ponsen,
Poledo, 1850 pnt; 2. Isabel
de Geus, Daisy, 1630 pnt; 3.
Brenda v.d. Nieuwendijk, Dai
sy, 1570 pnt; 4. Neline Keizer,
Daisy, 1560 pnt; 5. Amber v.
Gameren, Saartje, 1540 pnt; 6.
Jaimy Argoudelis, Karine, 1390
pnt; 7. Rowena Koster, Rody,
1250 pnt; 8. Robert Confurius,
Rody, 1100 pnt; 9. Rachel Vrij
hof, Rody, 1050 pnt; 10. Daisy
Aigoudelis, Quint, 540 pnt.
Rubriek 2, Pony's, 40 - 70 cm:
I. Sharona Hack, Ashwin, 1570
pnt; 2. Martine Campfens,
Donna, 640 pnt; 3, Kim Visser,
Karine, 570 pnt; 4, Jacomijn
Goosens, Mickev Bo^•. 300 pnt.
Rubriek 3 en 4, 60 - 80 cm: 1.
Sharmaine van Staveren. Ima
ge, 2240 pnt; 2, Michelle \als-
tar, Maximiliaan, 2060 pnt; 3,
Dominitiue de Knegt, Madu,
1730 pnt; 4, Christina Troost,
Sassy Girl, 1590 pnt; 5. Michael
Jumelet, Igor, 390 pnt.