Welbedankt Kerk diensten Lege Het weer van volgende week... Hoogzomerse taferelen tot en met Koninginnedag Knelpunten in het wegennet EIIAt1DEt1-l1IEUW5 Workshop Klimtoren bouwen Morgen Perkplanten- markt Damvereniging Dirksland 'Waar is ons kind?' Inleveren rommel marktspullen Ouddorp EllAt1DB|.t1IEUW5 ^tstuine^^ *lto6éi(tó 0900-8844 Getuigenoproep Uw auto én caravan PAGINA 2 VRIJDAG 27 APRIL 2007 Ethiek Wat wordt ermee bedoeld? U zult vragen: voor wie is deze titel, dat bedankje bedoeld? Wie wilt u bedanken en waarvoor? In deze column wil ik met u nadenken over het bedanken in de omgang met elkaar. Ik ben opgevoed in een tra ditie waarin het niet gewoon was mensen te bedanken. Dat was om het met een heden daagse uitdrukking te zeggen 'not done'. Bij een jubileum of bij een afscheid mocht er iets gezegd worden over wat de persoon voor wie we bijeengekomen waren, had gedaan. En dan toch heel sober, om niet te ver vallen in verheerlijking van mensen. En soms ook rondom het sterven van iemand uit de ker kelijk gemeenschap. Dan werd meer dan eens dank aan God gebracht. Een dank die we de overledene in zijn leven ont houden hadden. Veranderd De laatste jaren - zeg zeven jaar - ben ik daar wat anders tegenaan gaan kijken. Ik heb onze calvinistische, wellicht moet ik ook zeggen onze puri teinse traditie, op dit punt wat kritischer leren bezien. Laat ik het maar heel gewoon zeggen: ik ben ertoe overgegaan om mensen eens hartelijk te bedan ken voor wat zij in kerkelijke, maatschappelijk en familiaal verband hadden gedaan. Niet zo zeer voor mijzelf, als wel in veel breder kring, waarin zij belangeloos dienstbaar waren geweest. Het betrof vooral oudere mensen, hoewel ik ook aan jongeren mijn dank en waar dering niet heb onthouden. De lezer begrijpt dat ik het vooral heb over mensen van mijn generatie of van die daar voor! Het viel mij op dat mensen zich bij zo'n waarderend woord wat verlegen gedroegen. Er mee verlegen Ze wisten eigenlijk niet wat ze er mee aan moesten. Ik zag op veler gezicht een zekere verlegenheid: Dat doen wij in onze kring niet. Ik voelde aan hun reactie iets van; Als je mensen bedankt met een waarderend woord, doe je eigenlijk God te kort. Breng daarom Hem de dank en houd verder je mond. Uiteraard heb ik die wat verlegen en afwijzende reactie op mij laten inwerken. Ik ben zelf in die traditie opgegroeid en heb daaraan tot over mijn vijfenzestigste meegedaan. Toch kijk ik er nu wat anders tegenaan. Als ik bij zo'n bedankje - zonder de aanleiding van een jubileum of bij een afscheid - een afwerende, verlegen reac tie opmerk, zeg ik erbij: Ja, ik zeg het nu maar bij je leven. Als het bij de begrafenis gezegd zou worden, kunt u het niet meer horen. Meermalen heb ik gezien dat er dan een zekere ontspan ning op het enigszins gespan nen gelaat kwam. In de geest van: Ja, dat is ook zo! Door de ei^aring van een aantal jaren geleerd zeg ik nu: Het doet een mens goed als hij eens oprecht en hartelijk, en tegelijk zonder overdrijven, wordt bedankt. Dan blijkt dat al de inspanning en soms zelfs de opoffering niet onopge merkt is gebleven. Uit de handdruk na zo'n dankbetuiging kwam toch iets van dank terug. Het had de persoon in kwestie kennelijk toch goed gedaan. Nogmaals: dankwoorden gesproken niet zo zeer bij gelegenheden waar dat min of meer verwacht worde. Ik spreek in dit geval van 'obliga te bedankjes'. De aanwezigen verwachten dat er zulke woor den worden gesproken. Ook de partner erin betrekken Neen, een waarderend woord op een moment dat iemand dat niet verwacht en er zeker niet op rekent. Ik voeg eraan toe: vergeet niet in zo'n bedankje de levens partner te betrekken. Wat zou een man kunnen doen als zijn vrouw niet achter hem stond en hem niet steunde. Dik wijls heb ik bij een feestelijk bedankje zitten wacht op wat tegen de echtgenote gezegd zou worden. Niet zelden ble ven dankwoorden aan haar adres achterwege! We leven nu in een andere tijd dan vijftig, zestig jaar gele den. Ik wil er maar mee zeggen: Ik heb het vooral over mannen gehad. Tegenwoordig zijn de rollen wel eens omgekeerd. Dan is het op zijn plaats om de vrouw die zich op een bepaald terrein inspande, onder vier (of meer) ogen eens hartelijk te bedanken. Ik voeg daar nu aan toe: vergeet dan (als ze getrouwd is en haar man nog leeft) haar levenspartner niet. Christelijke fijngevoeligheid Voor sommigen van ons is dat misschien even wennen. Toch getuigt het van ch'ristelij- ke fijngevoeligheid als wij een vrouw op dezelfde hartelijke manier bedanken, als ik dat hierboven in de omgang met mannen voorstelde. Mijn ervaring is dat deze manier van omgaan met elkaar een glans aan het leven geeft. W. H. \^LEMA Er gebeurt veel negatiefs; we klagen in deze tijd over veel dat veranderd is. Misschien moet ik in plaats van veranderd wel zeggen: vervallen. Ik heb er in deze rubriek meer dan eens melding van gemaakt en zal dat - zo God het geeft - blijven doen, maar het goede mogen we niet vergeten. En daarom ook niet ongenoemd laten. Tenslotte Ter afsluiting nog een per soonlijk woord. Behorend tot de oudste generatie, waarover ik hierbo ven schreef, heb ik er nog altijd wat moeite mee om publieke lijk bedankt te worden. Hoe vreemd het klinken mag, ik voel me daar wat verlegen bij. Zo werkt mijn opvoeding door tot in mijn laatste levensjaren. Daarom steek ik vaak mijn vinger omhoog als men mij bedankt. Wat ik mocht doen - in welke vorm ook - komt van Boven. Daarvoor zij God de dank gebracht. Deze persoonlijke beleving verhindert mij niet om toch voor het geschrevene uw wel willende aandacht te vragen. Misschien is het ook iets voor u, als u bedankt wordt. De vin ger omhoog naar Hem, Die u de gelegenheid en de bereid heid gaf te doen, waarvoor u bedankt wordt. Het weer blijft voorlopig uit de kunst en alle zomerregis- ters lijken wel wagenwijd open te staan! Met een gemid deld temperatuuroverschot van 5 graden, wordt april 2007 mei afstand warmste vierde maand ooit! Het oude record wordt zelfs met twee volle graden verpulverd. Het begint zowaar te wennen met al die warmterecords aan de lopen de band. Leek het er vorige week nog even op dat er rond het midden van deze week een paar broodnodige buien zouden langskomen... Die 'regen voor het stof' werd al snel geschrapt en dat geeft direct aan dat we deze maand met een wel heel bijzonder en ronduit (hoog)zomers scena rio zitten opgescheept.' Regen die en route is naar Neder land verdampt letterlijk... Deze grasmaand - waarin het reguliere aprilgroene gras op veel plaatsen a! bijna geel oogt - wordt de droogste maand uit de weerhistorie, met op de meeste plaatsen in Nederland geen druppel regen, en dat al sinds 21 maart. De problemen voor de akkerbouw, ook op de eilanden, worden steeds serieuzer met her en der gortdroge akkers op de kleigronden. Op de meeste plaatsen wordt volop beregend nu dat nog kan. Het lijkt warempel alsof we twee maanden hebben overgeslagen en we gewoon eind juni op de kalender hebben! De mmiddels bijna normale 25 graden (en meer) staat ook gepland voor de vrijdag en het weekeinde. Zeer opvallend IS dat - net als rond het midden van de maand - de 'hot spot' van de juliwarmte weer nagenoeg boven ons gebied komt te liggen en het op de Hollandse terrassen beter toe ven is dan op de meeste Spaanse buitenplaatsen; in die regionen valt het weer al weken tegen. In Madrid regende het woensdagmiddag bij 13 graden. Dit weekeinde blijft het (zeer) fraai weer op Goeree-Over- flakkee, maar de wind krimpt mogelijk iets naar noordoost tot noord, zodat de vijfsterrentemperaturen plaatsmaken voor vier sterren, maar dat zal nauwelijks merkbaar zijn. Waarschijnlijk wordt het vrijdag en zaterdag- en zondag middag op de westerstranden iets frisser, maar de zon blijft overuren maken. Wellicht is er pas vanaf begin mei zicht op wat serieuze regen (misschien 5 millimeter) in Neder land, maar het is ook denkbaar dat de meeste neerslagim pulsen tegen die tijd alweer van de prognosekaarten zijn geschrapt. Weerman Mare Putto In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendin gen mogen geen grotere omvang heb ben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaatsen. Tevens draagt de redactie geen verantwoordelijkheid voorde inhoud van wat lezers schrijven. Hierbij een reactie op het artikel van Gert van Enge len in de krant van vrijdag 20 april. Het is goed om de aandacht te vestigen op een groeiend pro bleem zoals de berijdbaarheid van onze wegen op het eiland. De kop zegt dat het zeker nog tot 2015 duurt voordat er budget vrijgemaakt kan worden om knelpunten op te lossen. Je kunt met vrij gro te zekerheid zeggen dat het budget er dan ook niet komt als je nu alle knelpunten in heel Nederland al ziet. De overheid is verantwoordelijk voor deze taak. Echter in 1964 is de Haring- vlietbrug ook op initiatief van de eilandbewoners gebouwd. (Fluzi). Anders hadden er nu ook nog geen files gestaan! Het eiland heeft weinig werk gelegenheid dus we zijn afhan kelijk van deze wegen. Daar naast wordt er nu steeds meer gebruik gemaakt door verkeer dat over het eiland heen rijdt naar hun bestemming, Zee land, Voorne-Putten en de Maasvlakte, want daar staat het ook vast. Wanneer de A4 van Antwerpen naar Delft wordt doorgetrokken, zal dit zeer grote consequenties hebben voor de wegen op ons eiland. Het is zaak om zo min mogelijk weerstanden in een weg te leg gen om goede doorstroming te bevorderen. In het stuk tussen Oude-Tonge en het Hellegatsplein zijn een paar relatief eenvoudige maar wel noodzakelijke oplossingen te realiseren. Om de doorstroming vanaf de Haringvlietbrug te bevor deren, moet het verkeer door kunnen rijden. Maak de bestaande afrit breder en vloeiender zodat men geen snelheid hoeft te verminde ren. Het verkeer uit Brabant dat invoegt, moet langer door kunnen rijden en soepeler in kunnen voegen. Dit is alleen een kwestie van het asfalt ver leggen! De kruising Schaapsweg kun je volledig intact laten, maar er is voldoende ruimte om een viaduct op 10 meter afstand naast de kruising te leggen, waar het doorgaande verkeer overheen gaat rijden. Als dat klaar is, kun je dat ook aan de ander kant doen. (Tip; op het Vaanplein liggen nog een paar ongebruikte viaducten.) Ten tweede moet het stop licht bij de benzinepomp worden weggehaald; vlak bij ligt er een viaduct dat gebruikt kan worden. Als hier 23500 auto's per-etmaal voorbij rijden en de helft moet stoppen en optrekken, kost dit echt heel veel liters aan extra brandstof en houdt het onnodig op. Ik hoop dat onze overheid dit kleine signaal oppakt en uit voert zonder jarenlange stu dies. Jan Vroege, Middelhamis Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRAnE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdagedilie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Middelharnis 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). SOMMELSDIJK - Als men in het voor- of najaar gaat snoeien in de tuin, blijft er meestal wel wat aan takken over. Snoeihout of afgebro ken takken lenen zich uit stekend om een handige klimtoren te bouwen. Tijdens een workshop van KMTP Groei en Bloei kan men hiermee aan de slag. Er wordt een klimtoren - of met een mooi woord een 'obelisk' - gemaakt. Dit wordt een object voor in de tuin om klimplanten te steunen. Het wordt lekker buiten werken, want de work shop wordt in de tuin gehou den. Alleen bij ongunstig weer wordterbinnen gewerkt. Graag zelf een snoeischaartje meene men. Deelname aan de work shop kost 10 per persoon, niet-leden betalen 12,50. Dit bedrag dient bij opgave te wor den overgemaakt op bankre keningnummer 34.20.05.863 t.n.v. KMTP, o.v.v. Workshop Klimtoren. De workshop wordt gehouden zaterdagmid dag 19 mei bij Lydia van Lint, Prutweg 6 te Sommelsdijk en begint om 13.00 uur. Opgeven kan tot uiterüjk tot 12 mei bij Lydia van Lint, tel. 486659. «i Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee MIDDELHARNIS - De poli tie is op zoek naar mensen die getuige zijn geweest van ver nielingen die in de gemeente Middelhamis zijn gepleegd. Tussen jl. zaterdagavond half twaalf en zondagnacht twee uur zijn in de Burgemeester Mijslaan, het Marietjespad en de Kastanjelaan verschillende auto's ondergespoten met de inhoud van een brandblus ser, werden auto's bekrast, spiegels van auto's getrapt en de ruit van een woning inge gooid. Bent u getuige geweest van deze vernielingen of heeft u hier anderszins informatie over, neemt u dan contact op met de politie via telefoonnum mer 0900-8844 en vraag naar het wijksecretariaat van wijk team Goeree-Overflakkee van district de Eilanden. Anoniem melden kan via Meld Misdaad Anoniem, tel. 0800-7000. DIRKSLAND - Hoewel het vooijaar flink droog inzet, zit er nog meer dan voldoende vocht in de grond om de tuin op te vrolijken met nieuwe planten. Om de tuinliefheb- bers daarbij van dienst te zijn organiseert de Activiteitencom missie van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland ook dit jaar weer een Perkplan- tenmarkt, in samenwerking met De Waal Hoveniers. Op deze markt, die zaterdag 28 april gehouden wordt op het parkeerterrein bij het kerkge bouw aan de Mozartsingel, zijn niet alleen perkplanten, vaste planten en tuinaarde verkrijg baar, maar ook goed advies. De markt wordt gehouden van 9.00-12.00 uur De opbrengst is voor de kerkbouw van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland. uitslag van de wedstrijd, gespeeld op maandag 23 april. Afdeling 1: Joh. Wolfert - H. Keuvelaar0-3 G. van Prooijen - J. Knöps0-3 N. Wolfert - M. van 't Geloof1 - 1 Afdeling 2: W. Knöps - M. Poortvliet. 1 - I A. Los - A. Jelier0-3 Zondag 29 april 2007 OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uin- ds. H. Lassche en 18.30 uur leesdienst. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek en 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur ds. G. C. de Jong, Slie- drecht en 18.00 uur ds. E. de Mots - Geref. Kerk 10.00 en 18.30 uur ds. A. A. van der Spek - Oer. Gem .9.30 en 18.30 uur ds. R Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. D. van Beveren en 18.30 uur ds. J. van Otter- loo. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots en 18.30 uur ds. C. Door- neweerd - Hersteld Herv. Gem. 9.00, 10.45 (bedie ning Heiüge Doop), 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEN DAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meije- ren en 17.00 uur ds. H. Liefting, Delft - Geref. Kerk 10.00 en 18.30 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. L. Schreuders, Aalst en 18.00 uur kand. R. v. d. Kamp, Scherpenzeel. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem.10.00 en 18.00 uur ds. P Korteweg - Geref. Kerk 9.30 uur da. M. M. Kwante - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. J. Gunst, v.m. bediening Heilig Avond maal en nam. bediening Heilige Doop - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Ouwendijk, alphen a/d Rijn en 18.00 uur ds. W. P van der Aa, Numansdorp - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ziekenhuis: 14.30 uur de heer A. ten Brinke. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. W. Ver waard, Sliedrecht en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student B. Labee. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. E. v. d. Bin nendijk, Capelle a/d IJssel en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. R. W. van Mourik - Exodus 10.00 uur ds. R. Steenstra - Remon strantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer K. van Holten - Hersteld Herv. Gem. 11.00 en 17.00 uur ds. W. Pieters, Garderen. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema en 18.00 uur ds. M. J. van der Poel, Strijen - Geref. Kerk 10.00 uur mevr. P. N. Littel-van Dom- mele en 17.00 uur de heer R. W. Baas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds.A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur ds. D. J. van Diggele en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. W. R Emaus, IJsselstein - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer, openbare belijdenis en 18.00 uur ds. P C. Hoek, Sint Annaland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. van den H erik, Hoevelakenen 18.00 uur ds. W. van Gorsel, Berg ambacht - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student B. Labee - Beréa Gem. 10.00 uur de heer H. Scheermeijer. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. B. A. Belder, Schelluinen - Geref. Kerk geen opgave - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne- weerd en 18.00 uur ds. P van Duijvenboden, Apel doorn - Geref. Kerk 10.00 uur da. C. Flim en 18.00 uur ds. W. A. Boer. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. K. Groenen dijk, Bruchem - Geref. Kerk 9.30 uur de heer Van Geest en 18.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. W. Pieters, Garderen en 15.30 uur ds. A. Egas, Werkendam. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. K. Groenen dijk, Bruchem, ""Oude mensen moeten sterven. Jonge mensen kunnen sterven. Deu bekende uitdrukking geeft^ aan, dat we bij het woord 'sterven' veelal denken aan een gebeurte nis die plaatsvindt aan het einde van een lang leven en niet aan het begin. Dal maakl hel sterven van een kind ook lot een eigensoortige en onvergelijkelijke ervaring. Het is een onvoorstelbaar groot verdriet voor ouders, een ervaring die in hun leven maar heel moeilijk plaats gegeven kan worden" [11]. Dat zijn de beginregels van een boek over een teer en moeilijk onderwerp. De ütel zegt vol doende: 'Waaris onskind?'Hetis bedoeld als een pastoraal-theo logische handreiking rond het overlijden van jonge kinderen. Het boek is geschreven door ds. M.A. Kempeneers, christe lijk gereformeerd predikant te Elburg. Hij en zijn vrouw zijn, wat we wel noemen, ervarings deskundigen. Ze woonden nog op Goeree-Overflakkee toen ze het in 1993 moesten meemaken dat hun 13-uren oude zoontje Marijn kwam te overlijden. Bij zijn geboorte wees niets daar op. Maar een gevaarlijke bac terie deed in enkele uren haar dodelijke werk. In het kader van zijn opleiding aan de Theologische Universi teit te Apeldoorn enkele jaren later bestudeerde de heer Kempeneers dit thema. Hij probeerde het te doordenken vanuit een exegetische, con fessionele en pastorale invals hoek. In zijn doctoraalscriptie die hij eraan wijdde, betrok hij mede de ervaringen van ande ren die met het overlijden van een jong kind te maken had den gekregen. Dit pas versche nen boek is een neerslag van zijn bevindingen, aangereikt vooral aan bedroefde ouders. In zijn boekje wil de schrijver met name ingaan op de gees telijke vragen rond de eeuwige bestemming van de jongge storven kinderen. Daar wijst de titel ook op: 'Waar is ons kind?' Het verlies van je kleine kind je is op zichzelf beschouwd al verschrikkelijk. Veel kerkelijke ouders kampen daarnaast nog met de martelende onzeker heid over de plaats waar hun kind na het stei^en gekomen is. Is het bij de Heere? Of is het daar niet? Het was een kindje van zondige ouders. Daarom zelf ook zondig, hoe klein het ook was. Wat betekent dat voor zijn of haar zielenheil? Het is deze vraag die in dit boekje nadrukkelijke aandacht ont vangt. Ds. Kempeneers doet dat met een betrokken en tere toon. In het kiezen van zijn woorden komt hij, naar mijn indruk, dicht bij de verdrietige ouders. Wat is het traject waarin hij de antwoorden zoekt op de vraag van zijn titel? Terecht trekt hij allereerst enkele lijnen vanuit de Heilige Schrift [h. I]. Dat blijkt nog niet zo gemakkelijk te zijn, want een overvloed aan gegevens is er niet voorhanden. Toch is er volgens hem wel een eenduidige conclusie mogelijk op grond van de Schriftgege- vens. Vervolgens luistert hij naar de belijdenis van de kerk, met name naar de Dordtse Leerregels [h. 2]. Ook deze belijdenis heeft niet anders willen doen dan te luisteren naar het Woord van de Heere Zelf In het volgende hoofd stuk komen (zoals ze genoemd worden) de 'oudvaders' aan het woord, de pastorale schrij vers uit vroeger eeuwen [h. 3]. Ook velen van hen, pastoraal theologen als ze waren, heb ben zich over dit onderwerp uitgesproken. Daarna gaat hij nader in op een specifiek ele ment in de praktijk van deze problematiek. Bij velen heerst namelijk de gedachte dat de Heere zekerheid wil geven door middel van bijzondere beloften, 'waarheden', recht streeks gegeven aan de ouders of aan anderen. Is dat de aan gewezen weg? Hierover gaat hoofdstuk 4. In de hoofdstukken 5 tot en met 8 komen enkele andere pastorale onderwerpen aan de orde: de voorbereiding van het kind op zijn aanstaande ster ven, de wijze van de begrafenis en de verdere verwerking van het verdriet en de rouw. Het slothoofdstukje komt opnieuw op de centrale vraag terug: 'Waar is ons kind?' Welnu, wat is de lijn die ds. Kempeneers in Schrift en belij denis heeft ontdekt? Mogen de bedroefde ouders worden getroost en hoe mag dat? Laat ik allereerst zeggen dat de schrijver er niet omheen gaat dat ook onze jonge kinderen "kinderen des toorns" zijn die in Gods Rijk zomaar niet kun nen komen. Ze zijn onheiligen, geboren uit onheiligen. Toch concludeert hij, op grond van de Schriftgegevens: "al zijn ze strafwaardig vanwege de erfzonde, het verbond mag voor de jong gestorven verbondskinderen als genoegzaam voor hun zaliglmd geacht worden" [35]. Deze con clusie stemt overeen met wat zowel in de belijdenis van de kerk als door de meeste oude schrijvers verstaan is als wat de Heere ons dienaangaande heeft geopenbaard. Ik neem hier over de woorden van een geschrift uit het begin van de 17"^ eeuw, enigszins herschre ven: "Voor Gods uitverkoren kin deren zijn te houden, niet alleen de volwassenen die in Christus gelo ven, maar ook de kinderen van het verbond, zolang zij in hun daden het tegendeel niet bewijzen. Daarom hebben gelovige ouders, wanneer hun kinderen in hun kindsheid komen te sterven, geen oorzaak om aan de zaligheid van hun kinderen te twijfelen" [43]. Vergelijk hier mee Dordtse Leerregels I, 17. Dit is de lijn die ook ds. Kem peneers in zijn boekje trekt. Hij geeft hoog op van de vast heid van Gods verbond en van de welgemeendheid van Gods beloften. Daarbij bedoelt hij niet een of andere optimisti sche beschouwing te presen teren, als wel bijbelse troost te bieden in rouw en verdriet. De kinderen der gemeente delen in de beloften van vergeving en zaligheid die de Heere aan Zijn kerk toezegt, vei-zegeld'in het sacrament van de Heilige Doop. Daarbij is het niet bepa lend of het kindje zelf ook al daadwerkelijk gedoopt is. Ook niet of het al kenmerken van zijn of haar verkiezing tot de zaligheid heeft getoond. "De belofte alleen moet voor de godzali ge ouders genoeg zijn om te geloven dat hun jonggestorven kinderen behouden zijn. Niet wat de mensen ervan zeggen. En ze hoeven hel ook niet te zoeken in bijzondere leke nen. Maar de toezegging alleen. Gods genadeverbond alleen" [50]. We behoeven niet uit te sluiten dat de Heilige Geest bijzon dere beloften gebruiken kan. Maar de 'gewone' weg, de weg van het geloof in de beloften van Zijn Woord, is een vaster en troostrijker weg. Ik kan in deze bespreking niet ingaan op andere aspecten die in dit tere boekje verder aan de orde komen. Ik beveel het van harte ter lezing aan. Tot slot nog een woord van een 'oude schrijver', de Schotse hoogle raar Thomas Halyburton. Na het sterven van een 11 maan den oud dochtertje schrijft hij dat hij geen bijzondere belofte voor haar had. Maar, aldus Halyburton, "ik mocht zien op de omvangrijke belofte van het verbond, die er voor ons en onze kinderen is" [70]. N.a.v.: Waar is ons kind? Een pastoraal-theologische verhandeling rond het overlijden van jonge kinderen. Uitgeverij De Groot Goudriaan, Kam pen. Paperback, ISBN 90-6140-924-1, 137 pag., prijs 13,90. J.M.J. Kieviet in vertrouwde handen Wie heeft er nog rommel marktspullen in te leveren? Dat kan op dinsdag 1 mei van 18.45- 20.30 uur bij de fam. Van koppen. Duinkerker weg 6/a te Ouddorp. (Alleen geen grote spullen zoals ban ken, kasten en stoelen.) Als u spullen heeft, maar deze niet kunt brengen, belt u dan naar 684462 en het wordt bij u opgehaald. De rommelmarkt zal op 18 mei worden gehou den op parkeerplaats Dorp stienden. De opbrengst is voor de Hervormde gemeente (PKN) van Ouddorp.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2