Hoe stellen wij ons op f Kerk diensten Lege Het weer van volgende week. Christenen in de samenleving: een missie, drie vormen Jeugdcontact- avond EIUVtlDEil-tllEUWS Een, tweeën dertig, tweehonderd Licht op Lukas Opnieuw een warm aprilweekeinde in de maak EIIAtlDEn-niEUWS Christenunie PAGINA 2 VRIJDAG 20 APRIL 2007 Ethiek De positie van de kerk in onze samenleving staat ter discussie. Dit lieeft verschil lende redenen. In de eerste plaats is de rol van religie in de samenleving weer onderwerp van publiek debat geworden. Religie blijkt een hardnekkiger verschijnsel dan de velen in de geseculariseerde samenleving hadden verwacht. Bovendien blijken mensen zich voor hun gedrag in het publieke leven te beroepen op hun religieus geloof. In extremo geldt dat in onze tijd vooral voor extremis tische en gewelddadig mensen die zich op de islam beroepen. Maar het geldt ook voor de trouwambtenaar die op grond van zijn christelijke levensover tuiging niet wil meewerken aan een homohuwelijk. Een storend gegeven voor secu liere liberalen (in filosofische zin) die ervan uit gingen dat hun 'religie' in het publieke leven algemene geldigheid kon claimen. Nog erger, het lijkt er zelfs op dat een gezon de samenleving helemaal niet zonder een vorm van religie kan. In elk geval lijkt die een positief efïect op het sociale leven te hebben. Rapporten van officiële instanties als het SCP en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid wijzen daarop. Religies heb ben een motiverende kracht, kunnen mensen motiveren tot verantwoordelijkheid ook voor anderen, en kunnen saamho righeid bevorderen. Een vraag die zich vanuit de overheid voordoet, is op welke wijze de samenleving als samen leving kan blijven functioneren zonder dat de overheid een expliciete godsdienstige keuze maakt, hetgeen in onze hui dige rechtsstaat met scheiding van kerk en staat niet mogelijk is. Op die vraag ga ik nu niet in. De vraag waarvoor de kerk en de christelijke gemeenschap zich gesteld zien, is hoe we ons tot de samenleving in bredere zin moeten verhouden. Anders gezegd, hoe stellen we ons op, hoe zien we onze rol daarin? Hierop wil ik nu verder ingaan. Ik heb het dan over de rol van christenen in de samenleving, als individuen, in de vorm van christelijke organisaties en van plaatselijke gemeenten en van kerkverbanden en eventueel nog als interkerkelijke organi saties. Drievoudige relatie Ten aanzien van de opstelling van christenen in de samenle ving is het mijns inziens zinvol drie modellen te onderschei den. Deze zijn weer te geven als: bijdragen aan verbeteren, getuigen van het evangelie en tonen van voorbeelden. In het eerste model trachten christenen, naast anderen, in de samenleving verbeteringen te bewerkstelligen zo dat de waarden en normen van Gods Woord beter gestalte krijgen in maatschappelijke verhoudin gen en het leven van mensen. Ze trachten ongerechtigheid, bijvoorbeeld in verkeerde wet ten en verstoorde verhoudin gen, tegen te gaan en nood van mensen te lenigen, ook daar waar de directe oorza ken niet weggenomen kimnen worden. Dit kan via de poli tiek maar ook via particulier initiatief, bijvoorbeeld van hulpverlening en sociale ver anderingen, en via diaconale activiteiten van kerken. Alles wat goed en schoon en waar is heeft ten diepste God als Schepper en Onderhouder als bron en overal waar die waar den bevorderd worden, straalt iets door van Zijn heerschappij en genade. In het tweede model gaat het om het uitdragen van het Evangelie met woorden ont leend aan het Woord. Het Evangelie dat ieder mensen leven en iedere samenleving uitnodigt onder ogen te zien dat dit leven niet is zoals het bedoeld is en dat vanuit de mens zelf ook nooit zal wor den. Dat ieder mens en iedere samenleving stelt onder de kri tiek van Gods Woord om zo mensen te leiden tot bekering en geloof in Christus en navol ging van Hem. Deze benade ring benadrukt de radicaliteit van de zonde, het bederf van de schepping en de fundamen tele breuk tussen alle mense lijke moraal en het Koninkrijk van God. Dit kan ook de pijn doen ervaren van het onrecht en de gebrokenheid in het leven. Dit model zal zich vooral tonen in allerlei vormen van verkondiging en evangelisatie. Maar het kan op een bepaalde manier ook naar voren komen in allerlei vormen van (publiek) debat, bijvoorbeeld in politieke debatten, vooral wanneer dui delijke principiële kwesties aan de orde zijn. Het derde model betreft voorbeelden van christelijk leven, praktijken waarin in onvolkomenheid en in voor lopigheid iets zichtbaar kan worden van Gods heil en Zijn heilzame bedoelingen. In dit model staat de overtuiging centraal dat in het Konink rijk van God de schepping en de cultuur ook naar haar materi Ie zijde, verlost en ver nieuwd zullen zijn. De verlos sing betekent niet het opgeven van de geschapen en culturele werkelijkheid, maar de ver nieuwing ervan (vgl. Openba ring 21:24-26). Dit houdt in dat de oorspronkelijke bedoe ling ervan gestalte krijgt. Dit vereist dat het leven, de levens verbanden en alle schepselen betrokken worden op God en zo hun bestemming vinden. Christenen worden geroepen iets daarvan reeds nu gestalte te geven, ook zal dat altijd stuk werk blijven. Zo kunnen bij voorbeeld kennis en vaardig heden, bijvoorbeeld vormen van geneeskunde, maar ook kunstvormen en technieken uit de diverse culturen door het Evangelie worden getrans formeerd, geheiligd tot dienst baarheid aan het Koninkrijk van God en daarmee aan het heil van mensen. Naar mijn overtuiging die nen we alle drie de modellen te volgen en die niet tegen elkaar uit te spelen. Het eer ste model betekent een dienst bare opstelling waarbij het specifiek-christelijke vaak niet expliciet benoemd wordt. Het kan moeizaam werk zijn dat vaak tamelijk onzichtbaar blijft, bijvoorbeeld deelname in alge mene beleids- of adviesorganen waarin een christen probeert zoveel mogelijk bijbelse waar den tot uitdrukking te doen komen. Het kan niettemin een belangrijke bijdrage zijn aan het handhaven of bevorderen van de menselijkheid in de samenleving en als zodanig een gestalte van Gods koningschap tonen. In een verzelfstandigde vorm kan dit model uitlopen op een gelijkschakeling van het Koninkrijk van God en het menselijke of menswaardige, of sociaal-politiek gerechtigheid in algemene zin. Dat betekent een miskenning van het kwaad en van de ernst van de breuk met God. Het tweede model neemt dat kwaad en die breuk wel serieus en ziet terecht het Evange lie als de enige fundamentele oplossing. In dit model staat de radicale verandering cen traal die het Evangelie vraagt, primair persoonlijk maar ook gemeenschappelijk. Het ter zijde schuiven van Gods heil zame inzettingen en onrecht dienen met zoveel woorden benoemd en afgewezen te wor den - waarbij tijd en wijze heel belangrijk zijn. Maar een ver zelfstandiging van deze bena dering doet tekort aan Gods schepping en voorzienigheid en aan zijn goedheid die maakt dat Hij zijn zon doet opgaan over bozen en goeden. In het derde model staat het concrete christelijke voorbeeld centraal, waarin men probeert een heenwijzing te geven naar een leven onder de konings heerschappij van Jezus die op een ezel zijn intocht houdt en zich als de koning voor zijn volk offert aan het kruis. Praktische voorbeelden dus, gekenmerkt door eenvoudige dienstbaar heid en zelfopoffering. Zorg rond levenseinde Laat ik dit algemene betoog met een voorbeeld uit de medi sche ethiek illustreren. In de maatschappelijke ontwikkeUng waarin euthanasie geleidelijk aan meer geaccepteerd en toe gepast wordt, hoe stellen chris tenen die euthanasie afwijzen zich op? Een christen die lid is van een ethiekcommissie in een algemeen ziekenhuis die gevraagd is een euthanasie- protocol op te stellen waarin de toepassing van euthanasie wordt geregeld, kan daarbij kiezen voor het eerste model. Ze zal zich ervoor inzetten dat het protocol aan zorgverleners zal vragen bij een euthanasie verzoek eerst na te gaan of de klachten die tot dat verzoek lei den, niet door goede palliatie- ve zorg en aandacht voldoende verminderd kunnen worden om het verzoek weg te nemen. Op haar afdeling kan ze kiezen voor het tweede model en aan haar teamgenoten duidelijk maken dat voor haar euthana sie niet in overeenstemming is met haar geloofsovertuiging en ze er ook geen medewerking aan zal geven, maar wel bereid is om zich extra in te spannen goede zorg te bieden om een eventueel euthanasieverzoek te voorkomen. In haar vrije tijd werkt ze als vrijwilliger in de christelijke hospice ter plaatse, waarin euthanasie niet toege past wordt - dat weten de bewo ners ook - en waarin met veel deskundigheid en inzet bewo ners in hun laatste, moeilijke levensfase verzorgd worden en waarin menige bewoner die met een euthanasieverklaring binnenkwam, een 'natuurlijke' dood is gestorven. Dit prakti seert het derde model. Dat in het leven van een en dezelfde persoon de drie modellen in verschillende con texten gestalte krijgen, geeft al aan dat ze niet tegen elkaar uit gespeeld moeten worden. De (vermeende?) verande ring van opstelling in de eutha nasiekwestie - om maar bij dit voorbeeld te blijven - van de Christenunie als oppositie partij en als coalitiepartij, kan met behulp van deze model len geduid worden. Toen de euthanasiewet in de Tweede en Eerste Kamer behandel werd trachtte de CU, evenals de SGP en kamerleden andere partijen, aanvaarding van die wet te voorkomen als strijdig met Gods bedoelingen (twee de model). Maar ook is toen getracht om bij onverhoopte aanvaarding ervoor te zorgen dat voorafgaand aan een even tuele toepassing van euthanasie in elk geval getracht zou wor den het verzoek met goede zorg weg te nemen (eerste model). Een voorstel dat het Linde boom Instituut reeds eerder gedaan had. Een kamermeer derheid wilde dat toen niet in de wet opnemen. Overigens had de partij (gelukkig niet als enige) reeds jarenlang gepleit voor verbetering van die pal- liatieve zorg (bevordering van model drie). De wet is al een paar jaar geleden aangenomen, eutha nasie is tamelijk ingeburgerd en de praktijk verruimt zich, al zijn er altijd nog veel artsen die het eigenlijk vrijwel nooit toepassen. De beschikbaarheid en de kwaliteit van palliatieve zorg is de laatste jaren duide lijk verbeterd en zou veel ver zoeken om euthanasie kunnen wegnemen. Natuurlijk moet palliatieve niet slechts geboden worden om euthanasie te voor- Prof. Dr. H. Jochemsen komen, maar omdat we dat elkaar moreel verplicht zijn. Staatssecretaris Bussemaker bestrijdt - als ik het verslag van haar lezing goed begrijp - dat palliatieve zorg een alternatief is voor euthanasie in die zin dat euthanasie alleen als laat ste 'redmiddel' toegepast mag worden. Maar dan heeft ze de wetsgeschiedenis tegen zich. Euthanasie is geen gewoon medisch handelen dat alleen in aanmerking komt als 'gewone' goede zorg niet toereikend zou zijn. Maar inmiddels leeft bij velen in de bevolking ten onrechte het idee dat euthana sie een recht is en leeft op zijn minst het sterke vermoeden dat in de praktijk nog al eens een verborgen vorm van euthana sie wordt toegepast onder het mom van palliatieve sedatie. Wat kun je als kleine christe lijke regeringspartij (ik beperk me nu bewust tot de CU, zon der aan de inbreng van andere tekort te willen doen) op dit punt praktisch doen? Het ligt voor de hand aansluiting te zoeken bij de eigen voorstellen voor verbetering van de zorg en procedures om euthanasie, waarvan de wettelijke rege ling een feit is dat niet op kor te termijn zomaar ongedaan gemaakt kan worden, zoveel mogelijk te beperken (eerste model). Dit heeft de CU in de coalitieonderhandelingen geprobeerd, met op papier enig succes. Heel belangrijk is nu hoe de uitwerking zal zijn. Meewerken aan procedures die de suggestie van juistheid van euthanasie versterken en niet aan beperking ervan bij dragen, zou de eigen princi piële stellingname ondermij nen. Het is daarom goed dat de SGP in de kamer de CU op deze en-dergelijk punten bij de les, beter gezegd bij het Woord houdt. Niet dat CU-politici dat zelf niet zouden willen, maar macht heeft nu eenmaal de neiging tot corrumperen. Ik heb de indruk dat in de discussies die momenteel plaatsvinden over kerk en over heid en kerk en christenen in de samenleving, de drie genoem de modellen soms tegen elkaar afgezet worden. Alsof (ortho doxe) christenen nooit op een andere manier integer vanuit hun geloof in de samenleving kunnen staan dan zoals in het tweede model is verwoord. Tegelijkertijd dient de chris telijke gemeenschap naast het eerste ook het tweede en het derde model gestalte te geven in de samenleving. Verschil lende personen en organisaties kunnen hierin onderscheiden modellen gestalte geven. Laten we elkaar niet te snel de maat nemen en afschrijven, maar wel elkaar scherp houden en ondersteunen in de taak die ieder in het bijzonder krijgt toebedeeld om in alle beperkt heid, afhankelijkheid en voor lopigheid Christus' Koning schap gestalte te geven. OUDDORP - Morgen, zater dag 21 april is er weer een jeugdcontactavond in Oud- dorp. Deze avond hoopt Dhr. Vijfhuize iets te vertellen over zijn werk bij de politie. Ieder een, ook jeugd uit andere gemeenten, is van harte wel kom. De aanvang is 19.45 uur. Na 22.00 uur is er nog gele genheid om nog even gezellig bij elkaar te zijn. Christelijk streel<blad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Siuitingstermijn zal<eiill<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Siuitingstermijn overiijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur: J.Villerius, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Middelharnis 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). Wie wist er nu Cho Seung—hui was, die student van Koreaanse afkomst aan de universiteit in Blacksburg? Wie in zijn directe omgeving wist eigenlijk wie hij was? Hij was aanwezig, hij was xtreemd, zijn werk viel zelfs op vanwege de ver borgen dreiging die er uit sprak. Verder geen nieuws. We zouden nooit van hem gehoord hebben. En toen ineens was hij wel nieuws. En hoef Twee en dertig doden, slachtoffers van een uit braak van geweld bij een persoon. Waarom? Zijn verklaringen laten veel te raden over. Een ding is nu wel duidelijk: Het was geen vlaag van verstandsverbijstering. Er waren video-opnamen gemaakt, er werd een tekst geschreven en na een eerste aanslag werden die naar een TV-station gestuurd. Voorbedachte rade dus. We lezen het, we zien het. We hui veren. Sommigen zullen gedacht hebben: Stel je voor dat mijn kind daar student was. Tweeëndertig unieke jonge mensen, zo maar. Zinloos geweld. Wie heeft gedacht: Voor tweeëndertig jonge men sen ineens eeuwigheid? En dan Cho. Wat beweegt zo iemand? Van Koreaanse afkomst, maar hij woonde al veertien jaar met zijn ouders legaal in Amerika. Zijn wortels li^en overigens in Zuid-Korea en niet in het noorde lijke buurland. Dan hadden we er ongetwijfeld een verhaal bij kun nen bedenken. We weten nu wie Cho Seung-hui was. We kennen de namen van die tweeëndertig niet. We zijn niet zo geïnteresseerd in hun leven. Wel in dat van de dader. Zo werkt dat en het is te begrijpen. De motie ven van de moordenaar zijn nog even nieuws. Wat zit er achter? Zit er wat achter? Welke (politie ke) gevolgen kan de daad hebben Afhankelijk van de .antwoorden zal de naam nog een tijd rondzin gen of in de geschiedenisboeken terechtkomen. Cho zal genoemd worden in de hbbystrijd tussen tegenstanders en voorstanders van wapenbezit van burgers. En dan is het ook voor hem: Men kent en vindt zijn standplaats zelfs niet meer. Die tweeëndertig zullen slecht een getal zijn in de statistiek over schietpartijen op scholen. Ze staan aan de top. Schrale troost. Geen troost. Tweeëndertig! Denk je eens in tweeëndertig jon gen mensen in je omgeving. Pro beer hun relaties eens in beeld te krijgen. Misschien is een wel een relatie van uzelf. Hoeveel posi tiefs, maar ook negatiefs kan in zo'n groep schuilen. Probeer eens te bedenken hoeveel talent verloren ging. Als we dat met zo'n groep min of meer bekenden doen, mer ken we pas hoeveel mensen nu in rouw zijn, hoeveel er geschokt zijn, hoeveel.Tweeëndertig anonieme namen tegen een - nu - bekend gezicht. Dat is het gevaar van nieuws: Het raakt ons en toch weer niet ook. Het gaat zo dikwijls over zaken en personen ver van ons vandaan. We zijn er niet emoti oneel bij betrokken. Het heeft geen 'gezicht. Cho; tweeëndertig. In dezelfde nieuwsopsomming: Bijna twee honderd doden na aanslagen in Bagdad. Ook zo 'n getal. Een getal in een reeks dieper dag aangroeit. Het nieuws is er bijna vanaf. We wennen er aan en hanteren de aantallen in onze gesprekken pro of contra de Amerikaanse politiek. Of we schudden ons hoofd over die bevolkingsgroepen, die maar niet begrijpen wat democratie is en die kennelijk in twee jaar niet kunnen leren waar wij driehonderd keer zo lang overgedaan hebben. Cho, tweeëndertig, tweehonderd. Een gezicht, tweeëndertig-eenma lige - slachtoffers en tweehonderd gevallen(en) als oogst van de dag. Wat bewoog hem Arme zij, arme families. O, vandaag twee hon derd? Cho riep even een reflectie op het nieuws op. Hoe gaan we met dit soort zaken om? Blijven we men sen zien, ondanks de getallen? Bovenal, proberen we ook deze zaken een plaats te geven, een plaats in ons mensbeeld, vanuit cmze levensbeschouwing? Zondag 22 april 2007 OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. j. den Boer, Urk en 18.30 uur ds. H. Lassche. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. H. Las sche en 18.30 uur ds. J. den Boer, Urk. Vrijdag 27 april, Dorpskerk: 14.00 uur ds. H. Lassche, huwelijk bruids paar Nelis-Keijzer - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstien- den: 9.45 uur kand. J. C. Breugem, Delft en 18.00 uur ds. R. I). Kwint, Sirjansland - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. A. J. de Kieviet - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. j. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. Messema ker, Oud-Beijerland, beves- tigingsdienst ds. E. de Mots en 15.00 uur ds. E. de Mots, intrededienst - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. A. J. Schalkoort, Lunteren en 17.00 en 18.45 uur ds. W. Groenenboom, emeritus te Waardenburg. STELLEN DAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R H. van Har ten, Ridderkerk en 17.00 uur kand. A. van Kralin gen, Ridderkerk - Geref. Kerk 10.00 uur de heer J. Kranendonk en 18.30 uu ds. C. G. Kant - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Groenenboom, Waar denburg en 18.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk, afsluiting winterwerk. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg, v.m. bedie ning Heilige Doop - Geref. Kerk 9.30 uur ds. R van Dijk - Ger. Gem. 10.00 uur, voor bereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. R Blok - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. lO.OOenlS.OOuurds.G.van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. L. J. Lingen. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden en 18.00 uur ds. L. Quist, Groot-Ammers - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.15 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 14.30 uur ds. J. Schipper. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mou- rik, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. T W van Bennekom - Lu-kaskapel HDG 10.30 uur ds. T. W van Bennekom - Exodus 10.00 uur ds. T. Verduijn - Remon strantse Gem. 10.00 uur ds. E. van Dunne - CAMA Gem. 14.30 uur K. van Holten, doopdienst - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur kand. R. v. d. Kamp, Scherpenzeel en 16.45 uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. K. Schip per, Dordrecht en 18.00 uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18,00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. E. R. Eisinga, Moordrecht en 18.00 uur ds. J. Maas - Her- steld Herv. Gem. 9.00 en 18.00 uur kand. R. van de Kamp, Scherpenzeel - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. C. Doorne- weerd - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. T. M. van Dijk - Beréa Gem. 10.00 uur Arie Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg en 18.00 uur ds. J. de Jong, Nieuw-Beijerland - Geref. Kerk 10.00 uur ds. A. v. d. Zwaag en 18.00 uur ds. A, W. Estié - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL- Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne- weerd, openbare geloofsbe lijdenis en 18.00 uur ds. L. de Wit - Geref. Kerk 10.00 uur de heer A. Fraanse en 18.00 uur ds. B. Trouw- borst. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Goed vree, Arnemuiden en 18.00 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht - Geref. Kerk 9.30 uur ds. J. F. Ezinga en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland. "Het eind van hel begin (Lukas 24: 33-53) Het verslag van Lukas eindigt in een volmaakte climax, die we in vier verschillende alinea's kunnen samenviitten. De verhalen stemmen overeen. We beginnen in Emmaüs, waar de iwee discipelen naar de lege plaats staren waar Jezus een moment eerder nog had geze- tenl Hoewel het al nacht werd (v. 29), keerden ze onmiddellijk terug naar Jeruzalem (v. 33), ruim tien kilometer lopen over een onverlicht pad. Ze troffen er een aantal discipelen aan die waren samengekomen (v. 33), maar voordat de reizigers zelfs maar iets konden uitbrengen, barstten de anderen al los: 'De Heere is waarlijk opgestaan, en is van Simon gezien' (v. 34; vgl. 1 Kor. 15: 5). Daarna deden de twee Emmaüsgangers hun ver haal - tot in het kleinste detail (v. 35)! Hun ademloze bewijs is sindsdien het getuigenis van miljoenen mensen geworden die een levensveranderende ontmoeting met de levende Christus hebben gehad. De verschijning van de Hei land. Terwijl de discipelen zo in gesprek waren, verscheen Jezus plotseling aan hen (v. 36). Eerst waren ze geschrokken, in de veronderstelling dat ze een geest zagen (v. 37), misschien omdat Jezus op een wonder lijke wijze, ondanks gesloten deuren, was binnengekomen (zie Joh. 20: 19). Het is heer lijk te zien dat Jezus' eerste zorg was hen gerust te stellen, en hun angst en schrik plaats te laten maken voor geloof (v. 38-40). Een geest heeft vlees noch botten en er wordt ons in de Bijbel duidelijk verteld dat het leven na de dood ook de opstanding van het lichaam inhoudt (zie Job 19: 25, 26; 1 Kor. 15: 35-38). Hun reac tie op deze uitdaging wordt prachtig beschreven: 'Toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwon derden (v. 41). Hun emo ties overstegen hun verstand! Toen vroeg Jezus hun om iets te eten en at Hij dat in hun bijzijn op (v. 41-43) - dit niet om in Zijn eigen behoeften te voorzien, maar in de hunne! Petrus kon zich dit later nog levendig voor de geest halen (zie Hand. 10:41). Het getuigenis vande Schrift.]ezus ging verder met hen eraan te herinneren wat Hij hun eerder had verteld, namelijk dat alle profetieën over Hem vervuld zouden worden (v. 44). Daarbij noemde Hij in het bijzonder Zijn dood en opstanding en de universele verkondiging van het Evangelie, te beginnen in Jeruzalem (v. 46-48). Er bestaat geen groter vo(jrbeeld van het gezag van de Bijbel dan dat Jezus op een moment als dit getuigde van de waarheid die Hij Zelf belichaamde. Toch wilde Hij hen ook laten begrij pen wat Hij zei (vgl. v. 45 met V. 32 en Hand. 16: 14). Zonder Gods hulp kan niemand Gods Woord begrijpen. Psalm 119: 18 is een essentieel gebed om bij het lezen van de Bijbel uit te spreken. Daarop volgde de praktische toepassing: de dis cipelen moesten het Evangelie verkondigen als 'getuigen van deze dingen' (v. 48). Dat kon den ze echter niet op eigen kracht: eerst moesten zij wor den 'aangedaan met kracht uit de hoogte' (v. 49); een verwij zing naar de Heilige Geest (zie Hand. 1:4,8). De heynelvaart van de Heere. De laatste gebeurtenis vond veertig dagen later plaats te Bethanië (zie v. 50 en Hand. 1: 3). Luk as' verslag van de hemelvaart is zeer eenvoudig (v. 51). Voor Jezus was het de volmaakte cli max van al Zijn werk op aarde: nu ging Hij van Zijn kruisiging op naar Zijn kroning (zie Mar. 16: 19; Hand. 2: 33; Hebr. 1: 3). Wat de discipelen betrof, hun laatste twijfels verdwenen. Voor de eerst keer lezen we: 'En zij aanbaden Hem' (v. 52), een reactie die ze alleen konden geven aan Degene waarvan zij geloofden dat Hem alle aan bidding toekwam - de levende God. Met 'grote blijdschap' gingen ze terug naar Jeruza lem om daar door te gaan met hun aanbidding (v. 53) en uit eindelijk om met hun werk te beginnen. Voor hen gold, net zoals voor alle christenen, dat overgave aan de uitspraken van Christus het eind van het begin vormde! 'Het Lam, Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijs heid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging' (Openb. 5: 12)." Uit: John Blanchard, Licht op Lukas. 62 korte bijbelstudies. Uit geverij De Banier, Utrecht. Gebon den. ISBN 90-336-0726-4. 198 pag. Prijs 14,75. Zie ook: John Blanchard, Licht op Markus. 45 korte hijbektvdies. Uitgeverij De Banier, Utrecht. Gebonden. ISBN 90-336-0727- L 198pag. Prijs €12,75. J.M.J. Kieviet Woorden schoten bijna tekort om het absurd mooie - en recordwarme weer - van het vorige weekeinde te benoe men en te bejubelen. Sneeuwde het in 2001 en in 1998 nog op de eilanden rond 15 april met temperaturen tegen het nulpunt... Afgelopen weekeinde waren we de 'hot spot' van geheel Europa en werd het lokaal tropisch warm, hetgeen nog nooit gebeur de medio april. Middelharnis en Sommelsdijk piekten tot 28! graden zon dag met uitmuntend strandweer verderop richting kust en nog nooit was het zo vroeg in het seizoen zo warm in het gebied. De dag ervoor was het trouwens nog even 15 graden bij een frisse zeewind. De levende natuur explodeerde dan ook als het ware met fraaie en uitbundige bloesems (vooral de Japanse kei^), die plots in vol ornaat te aanschouwen waren. De onwezenlijke warmte zo vroeg in het seizoen werd ver oorzaakt door de aanwezigheid van extreem droge lucht met een vochtigheid van onder de twintig procent soms, in combinatie met de al zeer sterk uitgedroogde bodem vanwege de bijna maandlange droogte in Nederland. Alle (zonne)warmte kan op deze manier vrijwel direct wor den afgegeven aan de lucht, daar niet eerst een gedeelte van het bodemvocht verdampt moet worden (kost warmte!). Inmiddels staan we weer met beide benen op de grond wat de temperatuur betreft, maar op de keper beschouwd zitten we op vrijdag met amper 13 gra den zelfs nog een fractie boven de maat voor half april. We houden die noordcomponent nog heel even in de wind tot vrijdagavond, zodat de temperatuur niet direct bok kensprongen maakt. Sterker nog, de nacht richting zaterdag kan weer even wat vorst geven, waarbij het op enige hoogte boven de weilan den wel eens tot min 4 graden kan komen met mogelijk kans op gewasschade voor een enkele teler. Fraai herstel hebben we juist in dit weekeinde met opnieuw (bijna) twintigers in de aanbieding. Het lijkt niet op te kun nen! Zowel zaterdagen zondag zijn uitstekende dagen. Het wordt niet zo zonovergoten en heet als vorig week einde, maar met de zon er goed bij en tegen of rond de 20 graden leven we opnieuw ver boven onze aprilstand! Volgende week blijft het warm, maar de kans op een paar buien of een regenperiode vanaf dinsdag wordt wat groter, zonder dat de hardnekkige droogte ophoudt. weerman Mare Putto

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2