Hoe stellen wij ons op f
Kerk
diensten
Lege
Het weer van volgende week.
Christenen in de samenleving: een missie, drie vormen
Jeugdcontact-
avond
EIUVtlDEil-tllEUWS
Een, tweeën
dertig,
tweehonderd
Licht op Lukas
Opnieuw een warm
aprilweekeinde in de maak
EIIAtlDEn-niEUWS
Christenunie
PAGINA 2
VRIJDAG 20 APRIL 2007
Ethiek
De positie van de kerk in
onze samenleving staat ter
discussie. Dit lieeft verschil
lende redenen. In de eerste
plaats is de rol van religie in de
samenleving weer onderwerp
van publiek debat geworden.
Religie blijkt een hardnekkiger
verschijnsel dan de velen in de
geseculariseerde samenleving
hadden verwacht. Bovendien
blijken mensen zich voor hun
gedrag in het publieke leven
te beroepen op hun religieus
geloof. In extremo geldt dat in
onze tijd vooral voor extremis
tische en gewelddadig mensen
die zich op de islam beroepen.
Maar het geldt ook voor de
trouwambtenaar die op grond
van zijn christelijke levensover
tuiging niet wil meewerken
aan een homohuwelijk. Een
storend gegeven voor secu
liere liberalen (in filosofische
zin) die ervan uit gingen dat
hun 'religie' in het publieke
leven algemene geldigheid
kon claimen. Nog erger, het
lijkt er zelfs op dat een gezon
de samenleving helemaal niet
zonder een vorm van religie
kan. In elk geval lijkt die een
positief efïect op het sociale
leven te hebben. Rapporten
van officiële instanties als het
SCP en de Wetenschappelijke
Raad voor het Regeringsbeleid
wijzen daarop. Religies heb
ben een motiverende kracht,
kunnen mensen motiveren tot
verantwoordelijkheid ook voor
anderen, en kunnen saamho
righeid bevorderen.
Een vraag die zich vanuit de
overheid voordoet, is op welke
wijze de samenleving als samen
leving kan blijven functioneren
zonder dat de overheid een
expliciete godsdienstige keuze
maakt, hetgeen in onze hui
dige rechtsstaat met scheiding
van kerk en staat niet mogelijk
is. Op die vraag ga ik nu niet
in. De vraag waarvoor de kerk
en de christelijke gemeenschap
zich gesteld zien, is hoe we ons
tot de samenleving in bredere
zin moeten verhouden. Anders
gezegd, hoe stellen we ons op,
hoe zien we onze rol daarin?
Hierop wil ik nu verder ingaan.
Ik heb het dan over de rol van
christenen in de samenleving,
als individuen, in de vorm van
christelijke organisaties en van
plaatselijke gemeenten en van
kerkverbanden en eventueel
nog als interkerkelijke organi
saties.
Drievoudige relatie
Ten aanzien van de opstelling
van christenen in de samenle
ving is het mijns inziens zinvol
drie modellen te onderschei
den. Deze zijn weer te geven
als: bijdragen aan verbeteren,
getuigen van het evangelie en
tonen van voorbeelden.
In het eerste model trachten
christenen, naast anderen, in
de samenleving verbeteringen
te bewerkstelligen zo dat de
waarden en normen van Gods
Woord beter gestalte krijgen in
maatschappelijke verhoudin
gen en het leven van mensen.
Ze trachten ongerechtigheid,
bijvoorbeeld in verkeerde wet
ten en verstoorde verhoudin
gen, tegen te gaan en nood
van mensen te lenigen, ook
daar waar de directe oorza
ken niet weggenomen kimnen
worden. Dit kan via de poli
tiek maar ook via particulier
initiatief, bijvoorbeeld van
hulpverlening en sociale ver
anderingen, en via diaconale
activiteiten van kerken. Alles
wat goed en schoon en waar
is heeft ten diepste God als
Schepper en Onderhouder als
bron en overal waar die waar
den bevorderd worden, straalt
iets door van Zijn heerschappij
en genade.
In het tweede model gaat
het om het uitdragen van het
Evangelie met woorden ont
leend aan het Woord. Het
Evangelie dat ieder mensen
leven en iedere samenleving
uitnodigt onder ogen te zien
dat dit leven niet is zoals het
bedoeld is en dat vanuit de
mens zelf ook nooit zal wor
den. Dat ieder mens en iedere
samenleving stelt onder de kri
tiek van Gods Woord om zo
mensen te leiden tot bekering
en geloof in Christus en navol
ging van Hem. Deze benade
ring benadrukt de radicaliteit
van de zonde, het bederf van
de schepping en de fundamen
tele breuk tussen alle mense
lijke moraal en het Koninkrijk
van God. Dit kan ook de pijn
doen ervaren van het onrecht
en de gebrokenheid in het
leven. Dit model zal zich vooral
tonen in allerlei vormen van
verkondiging en evangelisatie.
Maar het kan op een bepaalde
manier ook naar voren komen
in allerlei vormen van (publiek)
debat, bijvoorbeeld in politieke
debatten, vooral wanneer dui
delijke principiële kwesties aan
de orde zijn.
Het derde model betreft
voorbeelden van christelijk
leven, praktijken waarin in
onvolkomenheid en in voor
lopigheid iets zichtbaar kan
worden van Gods heil en Zijn
heilzame bedoelingen. In dit
model staat de overtuiging
centraal dat in het Konink
rijk van God de schepping
en de cultuur ook naar haar
materi Ie zijde, verlost en ver
nieuwd zullen zijn. De verlos
sing betekent niet het opgeven
van de geschapen en culturele
werkelijkheid, maar de ver
nieuwing ervan (vgl. Openba
ring 21:24-26). Dit houdt in
dat de oorspronkelijke bedoe
ling ervan gestalte krijgt. Dit
vereist dat het leven, de levens
verbanden en alle schepselen
betrokken worden op God en
zo hun bestemming vinden.
Christenen worden geroepen
iets daarvan reeds nu gestalte
te geven, ook zal dat altijd stuk
werk blijven. Zo kunnen bij
voorbeeld kennis en vaardig
heden, bijvoorbeeld vormen
van geneeskunde, maar ook
kunstvormen en technieken
uit de diverse culturen door
het Evangelie worden getrans
formeerd, geheiligd tot dienst
baarheid aan het Koninkrijk
van God en daarmee aan het
heil van mensen.
Naar mijn overtuiging die
nen we alle drie de modellen
te volgen en die niet tegen
elkaar uit te spelen. Het eer
ste model betekent een dienst
bare opstelling waarbij het
specifiek-christelijke vaak niet
expliciet benoemd wordt. Het
kan moeizaam werk zijn dat
vaak tamelijk onzichtbaar blijft,
bijvoorbeeld deelname in alge
mene beleids- of adviesorganen
waarin een christen probeert
zoveel mogelijk bijbelse waar
den tot uitdrukking te doen
komen. Het kan niettemin een
belangrijke bijdrage zijn aan
het handhaven of bevorderen
van de menselijkheid in de
samenleving en als zodanig een
gestalte van Gods koningschap
tonen. In een verzelfstandigde
vorm kan dit model uitlopen
op een gelijkschakeling van
het Koninkrijk van God en het
menselijke of menswaardige, of
sociaal-politiek gerechtigheid
in algemene zin. Dat betekent
een miskenning van het kwaad
en van de ernst van de breuk
met God.
Het tweede model neemt dat
kwaad en die breuk wel serieus
en ziet terecht het Evange
lie als de enige fundamentele
oplossing. In dit model staat
de radicale verandering cen
traal die het Evangelie vraagt,
primair persoonlijk maar ook
gemeenschappelijk. Het ter
zijde schuiven van Gods heil
zame inzettingen en onrecht
dienen met zoveel woorden
benoemd en afgewezen te wor
den - waarbij tijd en wijze heel
belangrijk zijn. Maar een ver
zelfstandiging van deze bena
dering doet tekort aan Gods
schepping en voorzienigheid
en aan zijn goedheid die maakt
dat Hij zijn zon doet opgaan
over bozen en goeden.
In het derde model staat het
concrete christelijke voorbeeld
centraal, waarin men probeert
een heenwijzing te geven naar
een leven onder de konings
heerschappij van Jezus die op
een ezel zijn intocht houdt en
zich als de koning voor zijn volk
offert aan het kruis. Praktische
voorbeelden dus, gekenmerkt
door eenvoudige dienstbaar
heid en zelfopoffering.
Zorg rond levenseinde
Laat ik dit algemene betoog
met een voorbeeld uit de medi
sche ethiek illustreren. In de
maatschappelijke ontwikkeUng
waarin euthanasie geleidelijk
aan meer geaccepteerd en toe
gepast wordt, hoe stellen chris
tenen die euthanasie afwijzen
zich op? Een christen die lid
is van een ethiekcommissie in
een algemeen ziekenhuis die
gevraagd is een euthanasie-
protocol op te stellen waarin
de toepassing van euthanasie
wordt geregeld, kan daarbij
kiezen voor het eerste model.
Ze zal zich ervoor inzetten dat
het protocol aan zorgverleners
zal vragen bij een euthanasie
verzoek eerst na te gaan of de
klachten die tot dat verzoek lei
den, niet door goede palliatie-
ve zorg en aandacht voldoende
verminderd kunnen worden
om het verzoek weg te nemen.
Op haar afdeling kan ze kiezen
voor het tweede model en aan
haar teamgenoten duidelijk
maken dat voor haar euthana
sie niet in overeenstemming is
met haar geloofsovertuiging en
ze er ook geen medewerking
aan zal geven, maar wel bereid
is om zich extra in te spannen
goede zorg te bieden om een
eventueel euthanasieverzoek te
voorkomen. In haar vrije tijd
werkt ze als vrijwilliger in de
christelijke hospice ter plaatse,
waarin euthanasie niet toege
past wordt - dat weten de bewo
ners ook - en waarin met veel
deskundigheid en inzet bewo
ners in hun laatste, moeilijke
levensfase verzorgd worden
en waarin menige bewoner die
met een euthanasieverklaring
binnenkwam, een 'natuurlijke'
dood is gestorven. Dit prakti
seert het derde model.
Dat in het leven van een
en dezelfde persoon de drie
modellen in verschillende con
texten gestalte krijgen, geeft al
aan dat ze niet tegen elkaar uit
gespeeld moeten worden.
De (vermeende?) verande
ring van opstelling in de eutha
nasiekwestie - om maar bij dit
voorbeeld te blijven - van de
Christenunie als oppositie
partij en als coalitiepartij, kan
met behulp van deze model
len geduid worden. Toen de
euthanasiewet in de Tweede
en Eerste Kamer behandel
werd trachtte de CU, evenals
de SGP en kamerleden andere
partijen, aanvaarding van die
wet te voorkomen als strijdig
met Gods bedoelingen (twee
de model). Maar ook is toen
getracht om bij onverhoopte
aanvaarding ervoor te zorgen
dat voorafgaand aan een even
tuele toepassing van euthanasie
in elk geval getracht zou wor
den het verzoek met goede zorg
weg te nemen (eerste model).
Een voorstel dat het Linde
boom Instituut reeds eerder
gedaan had. Een kamermeer
derheid wilde dat toen niet in
de wet opnemen. Overigens
had de partij (gelukkig niet als
enige) reeds jarenlang gepleit
voor verbetering van die pal-
liatieve zorg (bevordering van
model drie).
De wet is al een paar jaar
geleden aangenomen, eutha
nasie is tamelijk ingeburgerd
en de praktijk verruimt zich,
al zijn er altijd nog veel artsen
die het eigenlijk vrijwel nooit
toepassen. De beschikbaarheid
en de kwaliteit van palliatieve
zorg is de laatste jaren duide
lijk verbeterd en zou veel ver
zoeken om euthanasie kunnen
wegnemen. Natuurlijk moet
palliatieve niet slechts geboden
worden om euthanasie te voor-
Prof. Dr. H. Jochemsen
komen, maar omdat we dat
elkaar moreel verplicht zijn.
Staatssecretaris Bussemaker
bestrijdt - als ik het verslag van
haar lezing goed begrijp - dat
palliatieve zorg een alternatief
is voor euthanasie in die zin
dat euthanasie alleen als laat
ste 'redmiddel' toegepast mag
worden. Maar dan heeft ze de
wetsgeschiedenis tegen zich.
Euthanasie is geen gewoon
medisch handelen dat alleen in
aanmerking komt als 'gewone'
goede zorg niet toereikend
zou zijn. Maar inmiddels leeft
bij velen in de bevolking ten
onrechte het idee dat euthana
sie een recht is en leeft op zijn
minst het sterke vermoeden dat
in de praktijk nog al eens een
verborgen vorm van euthana
sie wordt toegepast onder het
mom van palliatieve sedatie.
Wat kun je als kleine christe
lijke regeringspartij (ik beperk
me nu bewust tot de CU, zon
der aan de inbreng van andere
tekort te willen doen) op dit
punt praktisch doen? Het ligt
voor de hand aansluiting te
zoeken bij de eigen voorstellen
voor verbetering van de zorg
en procedures om euthanasie,
waarvan de wettelijke rege
ling een feit is dat niet op kor
te termijn zomaar ongedaan
gemaakt kan worden, zoveel
mogelijk te beperken (eerste
model). Dit heeft de CU in
de coalitieonderhandelingen
geprobeerd, met op papier
enig succes. Heel belangrijk is
nu hoe de uitwerking zal zijn.
Meewerken aan procedures
die de suggestie van juistheid
van euthanasie versterken en
niet aan beperking ervan bij
dragen, zou de eigen princi
piële stellingname ondermij
nen. Het is daarom goed dat
de SGP in de kamer de CU op
deze en-dergelijk punten bij de
les, beter gezegd bij het Woord
houdt. Niet dat CU-politici dat
zelf niet zouden willen, maar
macht heeft nu eenmaal de
neiging tot corrumperen.
Ik heb de indruk dat in
de discussies die momenteel
plaatsvinden over kerk en over
heid en kerk en christenen in de
samenleving, de drie genoem
de modellen soms tegen elkaar
afgezet worden. Alsof (ortho
doxe) christenen nooit op een
andere manier integer vanuit
hun geloof in de samenleving
kunnen staan dan zoals in het
tweede model is verwoord.
Tegelijkertijd dient de chris
telijke gemeenschap naast het
eerste ook het tweede en het
derde model gestalte te geven
in de samenleving. Verschil
lende personen en organisaties
kunnen hierin onderscheiden
modellen gestalte geven. Laten
we elkaar niet te snel de maat
nemen en afschrijven, maar
wel elkaar scherp houden en
ondersteunen in de taak die
ieder in het bijzonder krijgt
toebedeeld om in alle beperkt
heid, afhankelijkheid en voor
lopigheid Christus' Koning
schap gestalte te geven.
OUDDORP - Morgen, zater
dag 21 april is er weer een
jeugdcontactavond in Oud-
dorp. Deze avond hoopt Dhr.
Vijfhuize iets te vertellen over
zijn werk bij de politie. Ieder
een, ook jeugd uit andere
gemeenten, is van harte wel
kom. De aanvang is 19.45 uur.
Na 22.00 uur is er nog gele
genheid om nog even gezellig
bij elkaar te zijn.
Christelijk streel<blad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag
Siuitingstermijn zal<eiill<e advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Siuitingstermijn overiijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359
REDACTIE
hoofdredacteur: J.Villerius, tel. (0187)471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Middelharnis 342001108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
Wie wist er nu Cho Seung—hui
was, die student van Koreaanse
afkomst aan de universiteit in
Blacksburg?
Wie in zijn directe omgeving wist
eigenlijk wie hij was? Hij was
aanwezig, hij was xtreemd, zijn
werk viel zelfs op vanwege de ver
borgen dreiging die er uit sprak.
Verder geen nieuws. We zouden
nooit van hem gehoord hebben.
En toen ineens was hij wel
nieuws. En hoef Twee en dertig
doden, slachtoffers van een uit
braak van geweld bij een persoon.
Waarom? Zijn verklaringen laten
veel te raden over. Een ding is nu
wel duidelijk: Het was geen vlaag
van verstandsverbijstering. Er
waren video-opnamen gemaakt,
er werd een tekst geschreven en
na een eerste aanslag werden die
naar een TV-station gestuurd.
Voorbedachte rade dus.
We lezen het, we zien het. We hui
veren. Sommigen zullen gedacht
hebben: Stel je voor dat mijn kind
daar student was. Tweeëndertig
unieke jonge mensen, zo maar.
Zinloos geweld. Wie heeft gedacht:
Voor tweeëndertig jonge men
sen ineens eeuwigheid? En dan
Cho. Wat beweegt zo iemand?
Van Koreaanse afkomst, maar
hij woonde al veertien jaar met
zijn ouders legaal in Amerika.
Zijn wortels li^en overigens in
Zuid-Korea en niet in het noorde
lijke buurland. Dan hadden we er
ongetwijfeld een verhaal bij kun
nen bedenken.
We weten nu wie Cho Seung-hui
was. We kennen de namen van
die tweeëndertig niet. We zijn niet
zo geïnteresseerd in hun leven.
Wel in dat van de dader. Zo werkt
dat en het is te begrijpen. De motie
ven van de moordenaar zijn nog
even nieuws. Wat zit er achter?
Zit er wat achter? Welke (politie
ke) gevolgen kan de daad hebben
Afhankelijk van de .antwoorden
zal de naam nog een tijd rondzin
gen of in de geschiedenisboeken
terechtkomen. Cho zal genoemd
worden in de hbbystrijd tussen
tegenstanders en voorstanders
van wapenbezit van burgers. En
dan is het ook voor hem: Men kent
en vindt zijn standplaats zelfs
niet meer. Die tweeëndertig zullen
slecht een getal zijn in de statistiek
over schietpartijen op scholen. Ze
staan aan de top. Schrale troost.
Geen troost. Tweeëndertig!
Denk je eens in tweeëndertig jon
gen mensen in je omgeving. Pro
beer hun relaties eens in beeld te
krijgen. Misschien is een wel een
relatie van uzelf. Hoeveel posi
tiefs, maar ook negatiefs kan in
zo'n groep schuilen. Probeer eens
te bedenken hoeveel talent verloren
ging. Als we dat met zo'n groep
min of meer bekenden doen, mer
ken we pas hoeveel mensen nu
in rouw zijn, hoeveel er geschokt
zijn, hoeveel.Tweeëndertig
anonieme namen tegen een - nu
- bekend gezicht.
Dat is het gevaar van nieuws:
Het raakt ons en toch weer niet
ook. Het gaat zo dikwijls over
zaken en personen ver van ons
vandaan. We zijn er niet emoti
oneel bij betrokken. Het heeft geen
'gezicht.
Cho; tweeëndertig. In dezelfde
nieuwsopsomming: Bijna twee
honderd doden na aanslagen in
Bagdad. Ook zo 'n getal. Een getal
in een reeks dieper dag aangroeit.
Het nieuws is er bijna vanaf. We
wennen er aan en hanteren de
aantallen in onze gesprekken pro
of contra de Amerikaanse politiek.
Of we schudden ons hoofd over die
bevolkingsgroepen, die maar niet
begrijpen wat democratie is en die
kennelijk in twee jaar niet kunnen
leren waar wij driehonderd keer zo
lang overgedaan hebben.
Cho, tweeëndertig, tweehonderd.
Een gezicht, tweeëndertig-eenma
lige - slachtoffers en tweehonderd
gevallen(en) als oogst van de dag.
Wat bewoog hem Arme zij, arme
families. O, vandaag twee hon
derd?
Cho riep even een reflectie op het
nieuws op. Hoe gaan we met dit
soort zaken om? Blijven we men
sen zien, ondanks de getallen?
Bovenal, proberen we ook deze
zaken een plaats te geven, een
plaats in ons mensbeeld, vanuit
cmze levensbeschouwing?
Zondag 22 april 2007
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds.
j. den Boer, Urk en 18.30
uur ds. H. Lassche. Eben-
Haëzer: 9.30 uur ds. H. Las
sche en 18.30 uur ds. J. den
Boer, Urk. Vrijdag 27 april,
Dorpskerk: 14.00 uur ds. H.
Lassche, huwelijk bruids
paar Nelis-Keijzer - Herv.
Gem. Locatie mfg Dorpstien-
den: 9.45 uur kand. J. C.
Breugem, Delft en 18.00 uur
ds. R. I). Kwint, Sirjansland
- Geref. Kerk 10.00 uur ds.
C. G. Kant en 18.30 uur ds.
A. J. de Kieviet - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur leesdienst
- Doopsgezinde Gem. 9.30
en 18.30 uur ds. j. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. M. Messema
ker, Oud-Beijerland, beves-
tigingsdienst ds. E. de Mots
en 15.00 uur ds. E. de Mots,
intrededienst - Hersteld
Herv. Gem. 9.00 en 10.45
uur ds. A. J. Schalkoort,
Lunteren en 17.00 en 18.45
uur ds. W. Groenenboom,
emeritus te Waardenburg.
STELLEN DAM - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R H. van Har
ten, Ridderkerk en 17.00
uur kand. A. van Kralin
gen, Ridderkerk - Geref.
Kerk 10.00 uur de heer J.
Kranendonk en 18.30 uu
ds. C. G. Kant - Hersteld
Herv. Gem. 10.00 uur ds.
W. Groenenboom, Waar
denburg en 18.00 uur ds.
J. Joppe, Sint Maartensdijk,
afsluiting winterwerk.
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. P. Korteweg, v.m. bedie
ning Heilige Doop - Geref.
Kerk 9.30 uur ds. R van Dijk
- Ger. Gem. 10.00 uur, voor
bereiding Heilig Avondmaal
en 18.00 uur ds. R Blok
- Ger. Gem. in Ned. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
lO.OOenlS.OOuurds.G.van
Meijeren - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. J. Schipper
- Ziekenhuis: 14.30 uur ds.
L. J. Lingen.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. Th. W. H. van
der Heijden en 18.00 uur
ds. L. Quist, Groot-Ammers
- Hersteld Herv. Gem. 9.30
en 18.15 uur ds. A. van Wijk
- Ger. Gem. 14.30 uur ds. J.
Schipper.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R. W. van Mou-
rik, bediening Heilige Doop
en 18.00 uur ds. T W van
Bennekom - Lu-kaskapel
HDG 10.30 uur ds. T. W van
Bennekom - Exodus 10.00
uur ds. T. Verduijn - Remon
strantse Gem. 10.00 uur ds.
E. van Dunne - CAMA Gem.
14.30 uur K. van Holten,
doopdienst - Hersteld Herv.
Gem. 11.00 uur kand. R. v.
d. Kamp, Scherpenzeel en
16.45 uur ds. J. Koppelaar,
Abbenbroek.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. K. Schip
per, Dordrecht en 18.00 uur
ds. H. Harkema - Geref.
Kerk 10.00 en 17.00 uur
ds. L. J. Lingen - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Chr. Geref. Kerk 9.30 en
18,00 uur ds. A. A. Egas
- Geref. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 uur leesdienst en 17.00
uur ds. D. J. van Diggele.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur kand. E.
R. Eisinga, Moordrecht en
18.00 uur ds. J. Maas - Her-
steld Herv. Gem. 9.00 en
18.00 uur kand. R. van de
Kamp, Scherpenzeel - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst en
14.30 uur ds. G. van Manen.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. L. de Wit en
18.00 uur ds. C. Doorne-
weerd - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. T. M. van Dijk
- Beréa Gem. 10.00 uur
Arie Scheermeijer.
STAD aan 't HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. Vos, Wijk en Aalburg en
18.00 uur ds. J. de Jong,
Nieuw-Beijerland - Geref.
Kerk 10.00 uur ds. A. v. d.
Zwaag en 18.00 uur ds. A,
W. Estié - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
DEN BOMMEL- Herv. Gem.
10.00 uur ds. C. Doorne-
weerd, openbare geloofsbe
lijdenis en 18.00 uur ds. L.
de Wit - Geref. Kerk 10.00
uur de heer A. Fraanse en
18.00 uur ds. B. Trouw-
borst.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. A. Goed
vree, Arnemuiden en 18.00
uur kand. mr. J. Kooij,
Barendrecht - Geref. Kerk
9.30 uur ds. J. F. Ezinga en
18.00 uur ds. A. S. Rienstra
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. C. Mesu,
Nw. en St. Joosland.
"Het eind van hel begin
(Lukas 24: 33-53)
Het verslag van Lukas eindigt
in een volmaakte climax, die
we in vier verschillende alinea's
kunnen samenviitten.
De verhalen stemmen overeen. We
beginnen in Emmaüs, waar de
iwee discipelen naar de lege
plaats staren waar Jezus een
moment eerder nog had geze-
tenl Hoewel het al nacht werd
(v. 29), keerden ze onmiddellijk
terug naar Jeruzalem (v. 33),
ruim tien kilometer lopen over
een onverlicht pad. Ze troffen
er een aantal discipelen aan die
waren samengekomen (v. 33),
maar voordat de reizigers zelfs
maar iets konden uitbrengen,
barstten de anderen al los: 'De
Heere is waarlijk opgestaan, en
is van Simon gezien' (v. 34; vgl.
1 Kor. 15: 5). Daarna deden de
twee Emmaüsgangers hun ver
haal - tot in het kleinste detail
(v. 35)! Hun ademloze bewijs
is sindsdien het getuigenis van
miljoenen mensen geworden
die een levensveranderende
ontmoeting met de levende
Christus hebben gehad.
De verschijning van de Hei
land. Terwijl de discipelen zo
in gesprek waren, verscheen
Jezus plotseling aan hen (v. 36).
Eerst waren ze geschrokken, in
de veronderstelling dat ze een
geest zagen (v. 37), misschien
omdat Jezus op een wonder
lijke wijze, ondanks gesloten
deuren, was binnengekomen
(zie Joh. 20: 19). Het is heer
lijk te zien dat Jezus' eerste
zorg was hen gerust te stellen,
en hun angst en schrik plaats
te laten maken voor geloof (v.
38-40). Een geest heeft vlees
noch botten en er wordt ons
in de Bijbel duidelijk verteld
dat het leven na de dood ook
de opstanding van het lichaam
inhoudt (zie Job 19: 25, 26; 1
Kor. 15: 35-38). Hun reac
tie op deze uitdaging wordt
prachtig beschreven: 'Toen
zij het van blijdschap nog niet
geloofden, en zich verwon
derden (v. 41). Hun emo
ties overstegen hun verstand!
Toen vroeg Jezus hun om iets
te eten en at Hij dat in hun
bijzijn op (v. 41-43) - dit niet
om in Zijn eigen behoeften te
voorzien, maar in de hunne!
Petrus kon zich dit later nog
levendig voor de geest halen
(zie Hand. 10:41).
Het getuigenis vande Schrift.]ezus
ging verder met hen eraan te
herinneren wat Hij hun eerder
had verteld, namelijk dat alle
profetieën over Hem vervuld
zouden worden (v. 44). Daarbij
noemde Hij in het bijzonder
Zijn dood en opstanding en de
universele verkondiging van
het Evangelie, te beginnen in
Jeruzalem (v. 46-48). Er bestaat
geen groter vo(jrbeeld van het
gezag van de Bijbel dan dat
Jezus op een moment als dit
getuigde van de waarheid die
Hij Zelf belichaamde. Toch
wilde Hij hen ook laten begrij
pen wat Hij zei (vgl. v. 45 met
V. 32 en Hand. 16: 14). Zonder
Gods hulp kan niemand Gods
Woord begrijpen. Psalm 119:
18 is een essentieel gebed om
bij het lezen van de Bijbel uit
te spreken. Daarop volgde de
praktische toepassing: de dis
cipelen moesten het Evangelie
verkondigen als 'getuigen van
deze dingen' (v. 48). Dat kon
den ze echter niet op eigen
kracht: eerst moesten zij wor
den 'aangedaan met kracht uit
de hoogte' (v. 49); een verwij
zing naar de Heilige Geest (zie
Hand. 1:4,8).
De heynelvaart van de Heere. De
laatste gebeurtenis vond veertig
dagen later plaats te Bethanië
(zie v. 50 en Hand. 1: 3). Luk
as' verslag van de hemelvaart
is zeer eenvoudig (v. 51). Voor
Jezus was het de volmaakte cli
max van al Zijn werk op aarde:
nu ging Hij van Zijn kruisiging
op naar Zijn kroning (zie Mar.
16: 19; Hand. 2: 33; Hebr. 1:
3). Wat de discipelen betrof,
hun laatste twijfels verdwenen.
Voor de eerst keer lezen we: 'En
zij aanbaden Hem' (v. 52), een
reactie die ze alleen konden
geven aan Degene waarvan zij
geloofden dat Hem alle aan
bidding toekwam - de levende
God. Met 'grote blijdschap'
gingen ze terug naar Jeruza
lem om daar door te gaan met
hun aanbidding (v. 53) en uit
eindelijk om met hun werk te
beginnen. Voor hen gold, net
zoals voor alle christenen, dat
overgave aan de uitspraken
van Christus het eind van het
begin vormde!
'Het Lam, Dat geslacht is,
is waardig te ontvangen de
kracht, en rijkdom, en wijs
heid, en sterkte, en eer, en
heerlijkheid, en dankzegging'
(Openb. 5: 12)."
Uit: John Blanchard, Licht op
Lukas. 62 korte bijbelstudies. Uit
geverij De Banier, Utrecht. Gebon
den. ISBN 90-336-0726-4. 198
pag. Prijs 14,75.
Zie ook: John Blanchard, Licht
op Markus. 45 korte hijbektvdies.
Uitgeverij De Banier, Utrecht.
Gebonden. ISBN 90-336-0727-
L 198pag. Prijs €12,75.
J.M.J. Kieviet
Woorden schoten bijna tekort om het absurd mooie - en
recordwarme weer - van het vorige weekeinde te benoe
men en te bejubelen.
Sneeuwde het in 2001 en in 1998 nog op de eilanden rond
15 april met temperaturen tegen het nulpunt... Afgelopen
weekeinde waren we de 'hot spot' van geheel Europa en
werd het lokaal tropisch warm, hetgeen nog nooit gebeur
de medio april.
Middelharnis en Sommelsdijk piekten tot 28! graden zon
dag met uitmuntend strandweer verderop richting kust en
nog nooit was het zo vroeg in het seizoen zo warm in het
gebied.
De dag ervoor was het trouwens nog even 15 graden bij
een frisse zeewind.
De levende natuur explodeerde dan ook als het ware met
fraaie en uitbundige bloesems (vooral de Japanse kei^), die
plots in vol ornaat te aanschouwen waren.
De onwezenlijke warmte zo vroeg in het seizoen werd ver
oorzaakt door de aanwezigheid van extreem droge lucht
met een vochtigheid van onder de twintig procent soms,
in combinatie met de al zeer sterk uitgedroogde bodem
vanwege de bijna maandlange droogte in Nederland.
Alle (zonne)warmte kan op deze manier vrijwel direct wor
den afgegeven aan de lucht, daar niet eerst een gedeelte van
het bodemvocht verdampt moet worden (kost warmte!).
Inmiddels staan we weer met beide benen op de grond wat
de temperatuur betreft, maar op de
keper beschouwd zitten we op vrijdag met amper 13 gra
den zelfs nog een fractie boven de maat voor half april.
We houden die noordcomponent nog heel even in de wind
tot vrijdagavond, zodat de temperatuur niet direct bok
kensprongen maakt.
Sterker nog, de nacht richting zaterdag kan weer even wat
vorst geven, waarbij het op enige hoogte boven de weilan
den wel eens tot min 4 graden kan komen met mogelijk
kans op gewasschade voor een enkele teler.
Fraai herstel hebben we juist in dit weekeinde met opnieuw
(bijna) twintigers in de aanbieding. Het lijkt niet op te kun
nen! Zowel zaterdagen zondag zijn uitstekende dagen.
Het wordt niet zo zonovergoten en heet als vorig week
einde, maar met de zon er goed bij en tegen of rond de 20
graden leven we opnieuw ver boven onze aprilstand!
Volgende week blijft het warm, maar de kans op een paar
buien of een regenperiode vanaf dinsdag wordt wat groter,
zonder dat de hardnekkige droogte ophoudt.
weerman Mare Putto