Files op toeristenweg N59 cjLuren nog tot zeker 2015
Prins Johan Frisoschool
op Jeugdveiligheidsdag
KEllVELAAR
'^11^
■(>1^innaard
Cijfers vertalen,
koers bepalen.
v\
79e jaargang Nr. 7601 Vrijdag 20 april 2007
Christelijk streek
iblad ob ffdi><%EWR)r""^M? t/s/a ff
Ministerie heeft geen geld voor grote ingrepen, zoals verdubbeling van de rijbanen
Verkennende studie is afgerond, maar alleen kleine knelpunten worden aangepakt
ACHTHUIZEN/OUDE-TONGE/MIDDELBURG - De
aanzwellende files op het Goereese deel van de N59
zullen de eerstkomende jaren niet verdwijnen. Het
ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft tot zeker
2015 geen budget beschikbaar voor grote ingrepen,
zoals een eventuele verdubbeling van deze lange aan-
rijroute naar Zeeland. Het autoverkeer, dat het wegvak
tussen Hellegatsplein en Oude-Tonge nu al regelmatig
tot zijn maximumcapaciteit gebruikt, groeit volgens
verkeersprognoses in de nabije toekomst met nog eens
dertig procent. Daardoor ontstaan vrijwel zeker dage
lijks ernstige doorstromingsproblemen en een grote
overbelasting.
Beton
Losisch
Hobbel
Telcijfers
Reissnelheid
Klankbord
IM^tH
Vk ^^^7 Visser Visser
Geen lapwerk
HERKINGEN - De jeugdveiligheidsdag in Hekelingen, wat keken ze er naar uit. Het
was een mooie en leerzame dag. Zo te zien op de foto hebben de leerlingen van de Prins
Johan Friso genoten van deze dag.
Door Gert van Engelen
Dit vooruitzicht schetst Peter
Veeke van Rijkswaterstaat Zee
land in een interview met het
Eilanden-Nieuws. Veeke is pro
jectleider van de verkennende
studie die is gedaan naar de
knelpunten in de N59 en N57.
Aan de vooravond van een
nieuw toeristenseizoen, waarin
de route naar de kust vooral in
de weekeinden al bij het Helle
gatsplein weer zal dichtslibben,
vertelt hij dat deze verkeerspie-
ken alleen maar erger zullen
worden: de begroting van het
ministerie ligt niuiuvast.
Voor bescheiden maatrege
len op lokale knelpunten is
wel een budget voorhanden.
Rijkswaterstaat wil daarvan op
de korte termijn, binnen een
jaar, de geduchte kruising van
de Schaapsweg en de N59 bij
Achthuizen, aanpakken. Dit
kruispunt is een zogenoemde
black spot, een gevaarlijke plek.
Er gebeuren veel ongevallen.
In de afgelopen drie jaar vie
len er elf' slachtoffers. Uit de
verkennende studie kwam ook
naar voren dat er veel kop-
staartbotsingen gebeuren bij de
afslag van de N59 naar de Phi-
lipsdam. Rijkswaterstaat bekijkt
wal daar de verstandigste maat
regel is. Dat geldt ook voor de
files op de Haringvlietbrug en
het Hellegatsplein.
De verkeersveiligheid op de
N59, de enkelstrooksweg die
door het achterland wordt
gebruikt als belangrijkste en
favoriete toevoerroute naar
Zeeland, is al jaren zorgwek
kend. Al even moeilijk is het
om de doorstroming op peil
te houden, zodra het verkeer
toeneemt. "Zeeland staat weer
vast", klinkt het dan moppe
rend in de auto's.
Dat komt door de typische struc
tuur van de hoofdwegen op de
Zuid-Hollandse en Zeeuwse
eilanden. Die is nogal eenvou
dig - er zijn bijvoorbeeld nau
welijks alternatieve routes - en
inmiddels volstrekt niet meer
opgewassen tegen de groei van
het autoverkeer. De problemen
beginnen al bij het begin, bij
het knooppunt Hellegatsplein.
Daar rijdt het autoverkeer rich
ting Zeeland zich steeds vaker
klem in files.
Al in 1998, vertelt Peter Veeke
(1961, Roosendaal), heeft Rijks
waterstaat de verkeersknelpun
ten in de N59 onderzocht en
heilzame oplossingen voor
gesteld. Maar die kwamen er
niet. Veeke: "In hetzelfde jaar
is de begroting van het ministe
rie zegmaar in beton gegoten.
Bepaald geld werd toegewezen
aan bepaalde, concrete projec
ten en de N59 viel er buiten. De
N59 kwam niet op de kaart te
staan. Er waren belangrijkere
projecten in de regio, die meer
prioriteit hadden. Hier en daar
is sindsdien nog wel wat aange
past, inaar de problemen zijn
niet verdwenen."
Allerlei betrokkenen begon
dat behoorlijk dwars te zitten;
de gebruikers van de N59, de
wethouders van de aanliggende
gemeenten, de Ondernemers
kring Schouwen-Duiveland.
"Dit maakte", vervolgt Veeke,
"dat deze partijen zich vanaf
2004 nadrukkelijker lieten
horen en druk gingen uitoefe
nen." Eenjaar later, in oktober
2005, besliste toenmalig minis
ter Peijs, na overleg met de
Zeeuwse gedeputeerden, dat er
een brede, verkennende studie
komt naar de knelpunten in de
N59enN57.
Het oude onderzoek uit 1998
was volgens Veeke "niet goed
meer te gebruiken, omdat het
te gedateerd was". Vandaar de
nieuwe studie, die in april 2006
werd opgepakt door Rijkswa
terstaat Zeeland. De knelpun
ten zijn inmiddels in kaart zijn
gebracht. Het ministerie bekijkt
nu of ze "voldoende aanleiding
vormen om op zoek te gaan
naar grootschalige oplossin
gen". Dit gaat nog jaren duren,
maar projectleider Veeke is
bereid het Eilanden-Nieuws een
tussenstand te geven.
De Nö9 begint bij het Hellegat
splein en ligt tot vlak voor de
afslag naar de Philipsdam op
Zuid-Hollands grondgebied.
Maar Rijkswaterstaat-Zeeland is
verantwoordelijkheid voor het
beheer en het onderhoud van
deze autoweg; vandaar dat deze
dienst het onderzoek leidt. Via
de Grevelingendam en Bruinis-
se loopt de N59 door naar Zie-
rikzee en vandaar, dwars door
het natuurgebied De Prunje,
naar Serooskerke.
Net na dit dorp sluit de N59
aan op de N57, die vanaf Voor-
ne-Putten, óver de Kop van
Goeree en de Brouwersdam
hier naartoe voert. Veeke: "Fei
telijk houdt de N59 bij Seroos
kerke op en zou je ook daar de
studie moeten sloppen. Maar
wij vonden hel logischer om
de aantakking van N57 op de
Kop van Schouwen nog mee
te nemen, tot de aanzet van de
Oosterscheldekering."
Dit zijn de delen van de N59
en N57 die kopzorgen veroor
zaken; in totaal gaat hel om
zo'n veertig kilometer. "Het is
een weg", zegt Veeke, "die op
verschillende plaatsen verschil
lende problemen kent." Hel
grootste knelpunt op het eerste
deel van de N59, tussen Helle
gatsplein en Bruinisse, zijn de
files. Dit wegvak begint vol te
lopen, zeker in de spits.
Aanvankelijk gold alleen de
vrijdag als de dag waarop bij
hel Hellegatsplein files ont
stonden, en dal al helemaal
in hel loerismeseizoen. Lang
zaam verandert deze seizoens
gebonden piek in een structu
rele. Volgens Veeke is er tegen
woordig ook op andere dagen
kans op file. "Als je vanuit Rot
terdam over de A29 richting
Brabant rijdt", zegt hij, "zie je
de file meestal nog niet aanko
men, doordat de Haringvliet
brug een hobbel is. Maar ben je
er overheen, dan zie je ineens
een rij auto's voor je."
Dat is link. "Zeer gevaarlijke
situaties" doen zich volgens
Rijkswaterstaat voor bij de
brug. Op de rechter rijbaan
staat immers het langzaam rij
dend verkeer te wachten totdat
het kan "ritsen", op de linker
rijbaan razen de hardrijders
richting Brabant. Daarom heeft
Rijkswaterstaat er kortgeleden
elektronische borden geplaatst,
die files tijdig detecteren en
ervoorwaarschuwen. Daarnaast
gaat de dienst na hoe "lokaal
kan worden voorkomen dat
de file terugslaat op de brug".
Eenmaal op Goeree beland,
rijdt de automobilist in slakken-
gang. De enkele strook die er
in beide richtingen beschikbaar
is, maakt inhalen onmogelijk.
Traag kruipt de file voort, tot
ver op Schouwen-Duiveland.
Zeeland wordt steeds slechter
bereikbaar.
Nog minstens tien jaar zullen
recreanten en al het andere
verkeer op het Goereese deel
van de N59 kunnen rekenen
op files. Telcijfers wijzen uit dat
het wegvak tussen Hellegats
plein en Oude-Tonge erg veel
verkeer verwerkt: 21.500 tot
23.500 motorrijtuigbewegin
gen per etmaal. Tot 2020 groeit
dit met dertig procent door, zo
is de verwachting. Vooral in de
zomer zal er geen doorkomen
meer aan zijn.
De files zijn niet het enige pro
bleem. De N59 en de N57 is
behalve smal, "wisselend vorm
gegeven", met veel aansluiün-
gen, bochten en soms langzaam
rijdend verkeer op de hoofdrij
baan. Volgens Rijkswaterstaat
zijn "eigenlijk alle aansluitin
gen onveilig", omdat de hoofd
weg druk is en bijgevolg moei
lijk over te steken. Ze moeten
dringend worden verbeterd.
Maar sommige aansluitingen
springen eruit. Dat blijkt uit
ongevallenstaüstieken van de
afgelopen vijfjaar. Op Goeree
zijn dat het kruispunt met de
Schaapsweg bij Achthuizen en
de kruising met de Philipsdam.
In Zeeland zijn de wegvakken
Serooskerke-Oosterscheldeke-
ring, Kraaijesteinweg (tussen
Burgh-Haamstede en de storm
vloedkering) en Serooskerke-
Bruinisse gevaarlijk.
De vormgeving van de N59 en
N57 veroorzaakt nog enkele
andere problemen. Door
dat de weg van begin, tot eind
voor elke rijrichting slechts één
strook heeft, bepaalt "het traag
ste voertuig de reissnelheid van
de rest, want je kunt niet inha
len.Voor zakelijk verkeer, het
goederenvervoer bijvoorbeeld,
is dat bijzonder lastig. Langs
een lang deel van de N59 loopt
een parallelweg, maar weer niet
door De Prunje. Voor de hulp
diensten is dat rampzalig als een
ambulance of brandweerwagen
achter een trekker terechtkomt.
Op die parallelwegen wordt
volgens Veeke bovendien (te)
hard gereden, terwijl er ook
langzaam verkeer rijdt.
De natuur heeft op twee locaties
ook last van de N59. Op Schou
wen-Duiveland ligt de weg in
Het kruispunt van de N59 met de Schaapsweg bij Aciilliiazni is \>rij nrvainiijli. /->'// (uigeliiklwii vielai de afgelopen driejaar elf slachtoffers.
Rijkswaterstaat wilde er tot voor kort een rotonde aanbrengen, maar denkt nu na over een duurzamer oplossing. Foto: RIjhwatersiMii-Zeeland
De Prunje, een natuurgebied
dat onderdeel is van de Ecolo
gische Hoofdstructuur, de rug
gengraat van de Nederlandse
natuur. De bedoeling is dat die
ren probleemloos kunnen over
steken naar de gebieden die bij
deze structuur horen, maar in
De Prunje stoort de N59. Op
Goeree ligt het natuurgebied
de Hellegatsplaten. Veeke: "Dat
heeft een beschermde status.
.Als je bijvoorbeeld ter plekke de
N59 zou willen verbreden, kan
dat niet zomaar."
Alle knelpunten in de betrokken
weg zijn besproken en geanaly
seerd. "We zijn het ongeveer
eens over de problemen", zegt
Veeke, die met "we" de wegbe
heerders bedoelt: de provin
cies Zuid-Holland en Zeeland,
de gemeenten Oostflakkee en
Schouwen, Rijkswaterstaat en
de waterschappen Hollandse
Delta en Zeeuwse Eilanden.
VIAKELAARDIJ
Middelharnis B.V.
Voor de koop of verkoop von uw woning
Doetinchemsestraol 32-34,3241 AA Middelhomis
Tel. (0187) 482606
I Onttff k 't bij uvf G2.(iealer of kijk dïnp op www.opeIn»u*s,nl
Pt KkKW <««Ni(M>'('«M**"^**"*''
KnÖfM SV - Langcwvg 113 - 3245 KG - Sommdsdik - OlS7 476767
Akkentooi BV Kloortvrwtg 2 4317 AL - Nöortlgou«« - Dill 4DIW7
JUWELIERS DIAMANTAIRS
Komend vanaf de Philipsdam slaan automobilisten die naar Goeree willen bij de splitsing op de Grevelingendam af naar de N59. Er vinden op die plek veel
kop-staartbotsingen plaats, reden waarom Rijkswaterstaat nu afweegt of het verlengen van de in- en uitvoegsiroken de beste is. Foto: Rijhwaterstaat-Zeetand
V^K ACCOUNTANTS
*a^H BELASTINGADVISEURS
WDOEIHARNIS Kon. |ulianaweg 56 0187 617 300
Fax 0187 485 637 www.visser-visser.nt
Eind april bespreken deze par
tijen het vervolg op de verken
nende studie. Ook zijn er aparte
bijeenkomsten geweest, in een
'klankbordgroep', met belang
hebbende instanties, zoals de
Kamer van Koophandel, de
ANWB, de politie, de ambulan
cezorg, de regionale brandweer,
de ondernemers en de natuur
beschermingsorganisaties.
"Nu breekt de volgende fase
aan: wat zouden de partijen
kunnen en willen doen?", ver
telt Veeke. Aan die fase is een
omzichtige procedure verbon
den: de minister van Verkeer
en Waterstaat moet, nu de
verkennende studie een pro
bleemanalyse heeft opgeleverd,
officieel uitspreken of en naar
welke oplossingen gezocht kan
worden. Pas dan krijgt het pro
ject een status die hoort bij de
meerjarenbegroting. Later dit
jaar zal blijken of de bewinds
man, de CDA'er Camiel Eur-
lings, hiertoe bereid is.
De oplossing die voor de hand
ligt, is verdubbeling van de N59.
Rijkswaterstaat legt zich daar
nog niet op vast. Veeke licht toe:
"Natuurlijk is dat een mogelijk
heid die snel bij de weggebrui
ker opkomt. Maar het is zaak
om eerst zicht te krijgen op de
invloed die ontwikkelingen in
de wijde omgeving hebben op
het gebruik van de weg."
Hij wijst op de openstelling van
de A4 tussen Dinteloord en
Bergen op Zoom, op mogelijke
effecten van een A4-Zuid bij Rot
terdam en op de toenemende
bedrijvigheid in de Hoeksche
Waard en bij Moerdijk. "Dat
soort ontwikkelingen beïnvloe
den het toekomstig gebruik van
de N59 en dus de omvang van
de problematiek. De beschikba
re kennis daarover schiet nog
te kort. Bovendien: het palet
aan maatregelen is groter dan
alleen asfalt."
Hoe dan ook betekent dit dat er
vóór 2015 géén grote ingrepen
komen. Veeke geeft dit onom
wonden toe. "Voor die tijd is
er toch geen geld. Het meeste
geld is tót 2015 al toegewezen.
Dat geeft ons in ieder geval de
tijd om voor de problemen die
nu en straks spelen, geen lap
werk, maar goede oplossingen
te bedenken."
Kleinere knelpunten worden
eerder verholpen: de files op
de Haringvlietbrug en Helle-
gatsdam, de geduchte kruising
bij .Achthuizen en de gevaarlijke
splitsing bij de Philipsdam. Om
deze werkzaamheden versneld
te kunnen uitvoeren, wordt een
apart budget aangesproken.
"Daar hoeven we geen tien jaar
op te wachten."
Voor de kruising bij Achthuizen
werkte Rijkswaterstaat tot voor
kort aan een rotonde. Daar is
inmiddels van af gezien. "De
probleemanalyse maakt duide
lijk", zegt Veeke, "dat een roton
de de verwachte, toekomstige
hoeveelheid verkeer niet goed
kan verwerken. De levensduur
van een rotonde is te koit naar
onze zin. Daarom zoeken we
nu alternatieven die de huidige
situatie verbeteren, en voorko
men dat alles over enkele jaren
alweer op de schop moet."
Voor de splitsing op de Greve
lingendam, waar het verkeer
vanaf de Philipsdam afslaat naar
Goeiee en andersom, is even
min al een eenduidige oplos
sing gekozen. Veeke: "Een logi
sche actie is hel in- en uitvoegen
te vergemakkelijken. Zoiets kan
snel. Maar onderzocht wordt
nog of de oplossing het eenvou
digweg verlengen van de in- en
uitvoegsiroken moet zijn.