Meditatie Vervolg verhaal RAAD EN M DAAD Beroepings- Jeugdsolistenconcours Melissant WERK EIIAIID^-niEUWS OUDE TEEF SNOEI-LEED Dageraaddienst GASPIT 0¥ GEISER? Op Golgotha bekeerd 'Song of Praise' bij Doopsgez. Gemeente Praise-avond Jury Inleveren rommel- marktspullen PAGINA 5 VRIJDAG 6 APRIL 2007 Blik op kerk 'i en samenleving - Paasgebruiken - De Opstanding van Christus In Elsevier las ik een fraai arti- kel over hel'vlöggelen', een oud voJksgeliruik in Ootmarsiim. Hel wordi gehouden op Pasc/i en het is een soort processie. Katholieken verzamelen zii h op hel marktplein en trekken Paasliederen zingend door de straten van het stadje. Daarop volgt dan een dienst in de kerk waarbij uiteiaard uiteraard de Paasliederen weer gezongen worden. En na deze dienst begeeft de bevolking zich naar de Paaswei op de Kui persbei g. Met schijnt een oude traditie te zijn waarvan niemand de herkotnst weet. [k moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit van had geiloord... Maar vele Paas gebruiken zijn lokaal bepaald en hebben meestal te maken met de lente en het ontluiken van het nieuwe leven. Dat is ook het geval met de zogenaamde paaseieren die in het hele land overvloedig worden (of moet ik -neggen: werden?) gegeten. In de nooi- delijke provincies mocht men zoveel eieren eten als men 6p kon... Het hele maal bestond soms alleen uit gekookte eie ren. Sommige brengen het eie ren den zelfs in verband met de voorafgaande Vastentijd, omdat het immeis verboden was in die tijd eieren te nutti gen. Althans, op Palmzondag, een week voor leasen dus, zong men in bepaalde regio's hel liedje: Nog één zondag, dan hebben we een ei! Met de paaseieren werden en worden ook allerlei spelletjes gedaan. .Soins worden de eie ren verstopt en moet ernaar worden gezocht, op andere plaatsen is het tikken of het beschilderen van eieren in zwang. En door de jaren heen is angstvallig aan de jongere generatie voorgehouden dat de eieren gelegd waren door de Paashaas, die hier overigens niet thuishoort, maar voor deze gelegenheid over de oostgrens gekomen is. Zo zijn er tal \an Paasgebruiken, waarvan sommige dateren vanaf de tijd dat hier nog het heiden dom aan de macht was. Tenmin ste, verschillende tradities zijn te herleiden tot oud-Germaanse gebruiken, dus uit de \oor- christelijke periode. Natuurlijk zijn deze gebruiken in later tijd min of meer gekerstend. Zoals trouwens ook de verschillende feestdagen van heidense origine zijn, maar ingepast in de christe lijke traditie. Als ik het goed zie, hebben de meeste Paasgebruiken hun tijd gehad. Trouwens, de oude tra dities zijn min of meer teloor gegaan. Je kunt natuurlijk van diverse Paasgebruiken allerlei kwaad zeggen, maar er is wei nig voor in de plaats gekomen. Vele landgenoten weten met de beste wil van de wereld niet waar het met Pasen eigenlijk om gaat! Pasen betekent voor de meeste mensen niet méér dan een extra lang weekend. Dat de kerk op die dagen de Opstanding van Christus viert is volkomen onbekend gewor den. En toch is dat een heils- feit met een unieke betekenis. Want als (Christus de dood niet heeft overwonnen, dan is alles tevergeefs en dan heeft het leven geen enkele zin. Waarnemer üeze vraag- en anlwourdrubriek staal geheel len dienste van de lezer die er kosten loos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Poslhus H, 3240 AA Middelhamis, viel in de linkerbovenhoek 'Vragenruhriekvermeld. De vragen zvorden door deskundigen beanliuoord en zullen binnen enkele xueken na de inzending compleet met antiuoord in deze rubriek luorden gepubliceerd. SRUIDSSOiKiT BEWAREN UIWCHT WEG Ka» ik na mijn koiiieiul liuwelijk hel hrui/hhui'kel zodanig drogen, dal 'I toch mooi op kleur lilijft? Antwoord: Dat hangt af van de sanienslelling. Anemonen, rozen en viooltjes zijn tesaprijk. Bij langzaam drogen zouden ze gauw beschimmelen en bij snel drogen sclirompelen ze ineen. Er zijn ook soorlen waarbij de l)loenil)laadjes snel uitvallen. De beste methode is om het bruidsboeket in zijn geheel in Ie laten vriezen in een vrieskist. Als het stijf bevroren is, kunt u takje voor takje, mei blanke cel- luloselak bespuilen. Het aldus gevormde laagje inaakl het de plantendelen onmogelijk nog water af te geven, zodat ze niet verder indrogen en tevens zijn ze dan gevrijwaard tegen de inwerking van bacteriën en schimmelsporen. Desgewenst kunt u hel boeket nog (laten) inlijsten in een .soort kistje met glas. Hel invriezen moet wel gelijk na de bruiloft gebeuren. Mijn pincherlje van 12 jaar kreeg altijd inentingen om de periode van loopsheid te voor- liomen. Moet dat op die leeftijd lilijven gebeuren, of is een leef er dun XIII na f? Antwoord: leeljes van 12 en Ui jaar kunnen nog geregeld loops worden. Als u geen last will liebben, moet u de inen tingen dus laten voortzetten, (iezien de leeftijd moet u ook zwangerschap proberen te voorkomen. Bij een gevaarlijke hoek zijn de struiken zo breed uitgegroeid, dat je niet meer kunt zien wat er van links en rechts aan komt stuiven. Mag ik zelfde snoeischaar in dat openbare groen van de gemeente zetten Antwoord: Neen. Ook al neemt ii de afgeknipte takken niet mee, dan zou u een pro ces-verbaal riskeren wegens beschadiging van gemeente lijke eigentlommen. Want ook de bomen en struiken langs de openbare weg behoren aan de eigenaar en daar moet u dus aankloppen. De gemeente zal het wel vakkundig (laten) doen als 11 het vraagt. Ik hen de abrikoos, de fmiim en de kersenboom in mijn tuin gaan snoeien, maar nu huilen de bijge voegde vruchten tranen met gum. Wat is er mis? Antwoord: Genoemde vrucht bomen moet u eigenlijk zo min mogelijk snoeien, omdat de gemaakte, grote wonden sterk gaan gommen en de bomen dan veel kracht verliezen. Als u snoeit, beperk u dan tol de jonge loten en nog kleine tak jes die in een ongewenste rich ting groeien. Als u dat elk jaar bijtijcls doet, hoelt u later geen grote takken weg te nemen. Dat er ook uit vruchten gom komt, wordt veroorzaakt door dat de wortels meer voedings stof aanvoeren dan takken en bladeren kunnen verwerken. Nu is deze soort hars niet zo SOMMELSDIJK - In de Exo- duskerk aan de Dorpsweg te Sommelsdijk houden zon dagmorgen vroeg de Gere formeerde Kerk (PKN) en de Hervormde Exodusgemeente (PKN) een gezamenlijke Dage raaddienst waarin beide pre dikanten van deze kerkelijke gemeenten, resp. ds. L.j. Lin- gen en ds. T Verduijn, voor gaan. De dienst vangt aan om 6.15 uur, als het buiten nog donker is. Tijdens de dienst wordt het buiten licht. Daarom luidt het thema van deze dienst ook 'Het Licht!' Iedereen wordt uitgenodigd de Dage raaddienst bij te wonen. kleverig als die echte hars uit coniferen en ze is ook niet gif tig. U kunt ze zo van de vruch ten afwrijven en het gaat alle maal vanzelf weer over als u niet verder snoeit en ook niet mest. U bent zeker te vroeg begonnen, vóór deze bomen in rust waren. Overigens kunt u de snoei helemaal vermijden, als u de takken uit elkaar buigt en vastbindt. Wat is eigenlijk voordeliger: een ketel met txuee liter koud xnater op een gaspil van de kookplaat ver warmen óf die hoeveelheid ineens uit de heetwaterkraan van een geiser halen die daamoor xuordt aangestoken f Antwoord: De kookplaat wint het altijd, omdat het minder gas kost om zo twee liter water te verhitten en aan de kook te brengen. 'Want een geiser die nog niet brandt, moet eerst een eind leiding opwarmen alvorens het water werkelijk op de maximum temperatuur uit de kraan komt. En daarna moet u het voor thee, e.d., toch nog aan de kook brengen op de kookplaat of gasfornuis. Bovendien verspilt u dan een hoeveelheid koud en te lauw PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Ede (als pred. met bijz. opdr docent Pasto raat en Catechetiek aan de Chr. Hogeschool Ede), ds. A. Stijf te Zegveld, die dit beroep heeft aangenomen; te Soesl. (oecumenische wijkgem. Oude Kerk), ds. C. Bregman te Zoe- termeer; te Strijen (herv. Wijt 1), ds S.J. V'erheij te Polsbroek en Vlist; te Well-.'Vmmerzoden (herv.), ds. A. Bloemendal te Vriezenveen. Aangenomen naar Lutten, Slagharen en Schuinesloot (herv), ds. G.W. Fiksen te Fij naart/H e ij n in ge n/S tan d- daarbuiten; naar Putten (herv. wijkgem. 2), ds. F. Maaijen te Lexmond (herv.). Bedankt voor Giessendam/ Neder-Hardinxveld (wijk 3), ds. J.H. Lammers Ie Krimpen aan den IJssel. Beroepbaar: Kandidaat J.C. Breugem, Mijnbouwstraat 15. 2628 RV Delft. Kandidaat G.T Molenaar, Prinses Margriet straat 44, 3544 GG Utrecht. Kandidaat. A.G.M. Klomp- Hogeterp, Doarpsstrjitte 8, 9245 HF Nij Beets. Kandidaat. K. Jansen Oberink, Giezenbos- weg 1, 7121 MK Aalten. HERSTELD HERV KERK Bedankt voor Arnemuiden, ds. L. Groenenberg te Oud-Beijer- land; voor Montfoort, ds. A. Vlietstra te Katwijk aan Zee (wijkgemeente Morgenster). GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te /Mphen aan den Rijn, ds. J.E. Krainer te Har- dinxveld-Giessendam; te .\s- sen-Marsdijk, ds. J.E. Kramer te Hardinxveld-Giessendam; te Wezep, ds. J.L, Beu ving te Bergschenhoek; te Zuidhorn, ds. ZJ.C. van Harten te Blije- Holwerd/Ferwerd-Hallum. Aangenomen naar Rotterdam- Centrum (miss. werk Rijn mond-gebied), ds. J.P.C. Sim pelaar te Gouda (miss. dienst); naar Rotterdam-Centrum (sec tie Centrum), ds. H. ten Brinke te Bodegraven-Woerden; naar Rotterdam-Centrum (sectie Delfshaven), ds. J.M. Haak te Ulrum. NED. GEREE KERKEN Beroepen te Hengelo (samen- werkingsgem. CGK/NGK), ds. C.M. van cler Klis te Wormer. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Hoogeveen (Cen- trumkerk), ds. L.J. van Dalen te Hasselt; te Middelburg (Gasthuiskerk) en te Veenen- daal (Bethelkerk), ds. R.WJ. Soelers te Leeuwarden; te Rot terdam-Kralingen, kandidaat A. Hoekman te Urk. Bedankt voor Den Bosch i.c.in. Breda, ds. J.L. de Jong te Nieuw-Vennep. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn en te Leiderdorp, ds. F. van Ruiten burg te Chilliwack (Can.); te Moerkapelle, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid; te Vlaardin- gen, ds. M. Karens te Werken dam. Bedankt voor Rotterdam-Zuid- wijk, ds. M. Golverdingen te Boskoop; voor 's-Gravenzan- de, ds. C. Neele te Lisse. GEREE GEM. IN NED. Beroepen te Alblasserdam, ds. J, Roos te Barneveld. OUD GER. GEM. IN NED. Beroepen te Salford (Canada), ds. A. Kortte Krimpen a/d IJssel, die bedankte voor dit beroep. Bedankt voor Achterberg en voor Dordrecht, ds. T Klok te Urk. '£)/7 leetende. dat onze oude mens, met Hem gekruisidgd is...' (Ram. 6:6a) 'En aangedaan hebt de nieuwe mens...' (Kol. 3:10a) Ooit hoorde ik een xerhaal van een predikant die een ambts broeder had die nogal opvlie gend en driftig was. Hevig ver ontwaardigd over ontwikkelin gen binnen de gemeente kon hij zijn herder en leraar wel eens opbellen. Hij stak direct van wal en gooide zijn fiolen van toorn leeg over de misstan den in de gemeente. De pre dikant hoorde alles rustig en kalm aan en reageerde alleen maar, wanneer de ambtsbroe der uitgeraasd was, met de volgende vraag: 'Spreek ik nu met de oude mens of met de nieuwe mens?' Dan werd het even stil aan de andere kant en de broeder begreep wat zijn voorganger bedoelde. De oude mens had zijn gedachten meer bepaald dan de nieuwe. Wellicht glimlacht u wat bij dit verhaal. De spijker op z'n kop, denkt u. Toch is dat het nu waar het uiteindelijk om gaat in het verstaan van het Evan gelie van kruis en opstanding. Hoe vaak speelt de oude mens ons geen parten en hoe weinig leven we overeenkomstig de nieuwe mens. Wanneer Paiilus in zijn brie ven spreekt over de betekenis van het gebeuren op Golgotha, betrekt hij dat altijd direct op de mens zelf Christus stierf op Golgotha niet een eenzame dood. Nee, op Golgotha stierf Zijn gemeente met Hem mee. Er voltrok zich daar een mas sa-executie! De oude mens der zonde, die zich manifesteert in ons aller leven, stierf daar een onherroepelijke dood. Chris tus Die in ons vlees gekomen is, is op Golgotha gestorven aan onze zonde. Mens gewor den om dat mens-zijn van ons, \er\allen aan zonde en schuld, de doodsteek te geven. Toen Christus op Golgotha de laat ste adem uitblies, was het met de mens der zonde, de oude mens, gedaan. Vandaar dat Paulus in dat machtige gedeel te uit de Romeinenbrief schrijft dat onze oude mens met Hem, met Christus, gekruisigd is. Dat vlees van ons, die oude mens, is gestorven en begra\en. Voor goed gekruisigd. Definitief tenietgedaan. VVat gedood is, kan niet meer leven. Helaas wordt deze werke lijkheid doorkruist door ons gedrag. Alhoewel het in Christus met de oude mens is gedaan, is het in de weerbar stige werkelijkheid van ons bestaan nog \'aak zo dat de oude mens springlevend is. Dat is uw ervaring toch ook? Alle mooie woorden ten spijt dat Christus de zonde heeft tenietgedaan, elke dag ervaren we de oude mens der zonde als een geduchte en vervelende realiteit die ons parten speelt. Maar hoe zit dat dan? Hoe kan die nieuwe mens dan gestalte krijgen in ons leven? Hoe kan die oude mens dan toch dood zijn? In ieder geval niet door zelf hel gevecht met de oude mens aan te gaan en hem eigenmachtig te doden. Onze wapens schieten tekort. Dat lukt ons nooit. Het leven van een christen is geen leven van eigen werk, maar van geloof Geloof in Hem in Wie hel mei de oude mens is gedaan. Eén plant met Hem worden in de gelijkmaking aan Zijn dood. Met Hem sterven. Sterven aan jezelf Voortdurend toe\en op Golgotha. Faulus zou zeggen: 'Dit wetende (dat is de weten schap van het geloof) dat onze oude mens met Hem gekrui sigd is.' Leven uit Hem die onze oude mens gedood heeft. Wie zo leeft uit de Gekruisig de, staat ook op tot een nieuw le%'en. Met Hem gekruisigd om ook met Hem op te staan. Mee het graf in, maar ook mee hel graf uit. De oude mens alleggen en de nieuwe mens aandoen. Daar spreekt Pau- lus in zijn brieven ook van. Wanneer hij in de Kolossen- senbrief spreekt over het 'met Christus opgewekt zijn', zegt hij direct dat dit betekent dal je 'aangedaan hebt de nieuwe mens'. Dal hoort onlosmake lijk bij elkaar. Wie sterft met Christus, staat ook met Hem op. Wie met Hem opslaat tol een nieuw leven, sterft aan zijn oude beslaan. Dal zijn twee zij den van de ene meclaille. Overigens is dal wel een steeds opnieuw zich voltrekkend gebeuren. Elke dag leven uit Christus de Gekruisigde én Opgestane. Sterven aan jezelf en opslaan tot een nieuw leven. De afslerving \an de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. U weel, daar spreekt de Heidelbergse Catechismus van. De oude hartstochten gekruisigd laten zijn en de bewegingen der barmhartigheid en der liefde met Christus levend laten zijn. Toen aan Kohlbrugge eens gevraagd werd wanneer hij bekeerd was, zei hij: 'Op Gol gotha!' Daar ligt inderdaad het scharnierpunt. Daar stierf de oude mens van Kohlbrugge, \an u en \an mij. en niet ver daar andaan stond de nieuwe mens van u. van mij en van Kohlbrugge op. Geloven is daarom je leven lang \'erkeren op Golgotha én in de hof van Arimathea. Hebt u ook zo'n last \an die oude mens, net als die ambts broeder? Krijgt u hem ook maar niet onder de knie in uw leven? Kom. zie op de Gekrui sigde daar op de heuvel Golgo tha. Daar heeft uw oude zon- daarsbestaan de nekslag gekre gen. Ziende op Hem kunnen we toch niet leven in de zon de? Wij, die der zonde gestor ven zijn, hoe zullen we nog in dezelve leven, zegt Paulus in diezelfde Romeinenbrief Zou u ook zo graag dat nieu we leven willen le\en? Krijgt u uzelf ook niet opgewekt tol die nieuwe mens? Kom, zie op de Opgestane. Door Hem mag u opstaan lol een nieuw leven. Ziende op Hem kunnen we toch niet anders dan aan doen de nieuwe mens en ons wapenen met de wapenen der gerechtigheid, zegt Paulus ook in de Romeinenbrief Wie is op dit moment de baas in uw leven? De oude of de nieuwe mens? Laat Christus, de Gekruisigde én Opgestane, gezag hebben in uw leven. Dan gaat de oude mens uit en de nieuwe aan. Gezegende feest dagen toegewenst. Ds. R.W. van Mourik, Sommelsdijk OUDDORP - Het Christe lijk Gemengd koor 'Song of Praise' bestaat sinds augustus 1984. Hel doel van hel koor is hel Evangelie verkondigen door middel van hel lied. Het koor is mede opgericht door Arie Pronk en stond tot diens overlijden, in 1991, onder zijn leiding. Inmiddels staal hel koor al weer enige jaren onder leiding van Reinala Heems kerk. Zij is door de jaren heen vooral bekend geworden als vertolkster van hel geestelijke lied. Door de talrijke platen en cd's die op haar naam slaan, is zij nog regelmatig op de radio te beluisteren. 'Song of Praise', dat regelmatig overal in het land te beluisteren is, zal op Eerste Paasdag zingen in de avonddienst van de Doopsge zinde CJemeente te Ouddorp. Deze dienst, waarin ds. J. Smink zal voorgaan, begint om 18.30 uur. OUDDORP - Zaterdag 14 april wordt een praise-avond gehouden in de Ger. Kerk te Ouddorp. Thema: 'The X-fac- tor, heb jij Hem in je?!' Spre ker: ds. Taco Koster. Aanvang 20.00 uur. Entree gratis, col lecte voor het goede doel. MELISSANT - Zaterdag 14 april belooft het in de 'Melishof' te Melissant weer een mooie dag te wor den vol muzikaal genot en spanning. Want wie zal er aan 't eind van de dag met de wisselbeker van het jaar lijkse Jeugdsolistencon cours naar huis gaan? Dit jaar is er een gloednieuwe beker, want de vorige blijft pronken in het huis van Lennart Moree, die het concours drie maal achter een won! Ook dit jaar zijn de deelnemers in 6 groepen verdeeld: Kleine instru menten groep A (tot en met 11 jaar), groep B (11 jaar en ouder), Klavierinstrumen ten (orgel en piano) groep A (tot en met 13 jaar), groep B (14 jaar en ouder), Duo's- Trio's, enz. groep A (jonge re deelnemers) en groep B (oudere deelnemers). Inschrijving voor het concours kon dit jaar via de website, maar dal was kennelijk nog niet bij iedereen bekend. Het is interessant om na hel concours op de website de uilslagen en de foto's nog eens te bekij ken. Ook slaat op de website informatie over hel tweekla- viers Domus orgel, dal tijdens het concours op het podium zal slaan. Ook zullen hier een mooie Bostonvleugel slaan van de Chr. Scholengemeenschap 'Prins Maurits' te Middelharnis en een klavecimbel van Mat- thijs Mijnders uil Goedereede. Een vakkundige jui)- is weer bereid gevonden medewer king aan het concours te verle nen. Elke deelnemer ontvangt van hen een juryrapport en een diploma. Jurylid 1 is Petra Veenswijk, zij studeerde orgel en klave cimbel aan de conservatoria van Rotterdam en Parijs; ze werd bekroond met de 'Prix d' Excellence'. Petra Veenswijk behoort tol één van de laatste leerlingen van de Franse orga nist en componist Jean Lang- lais en treedt op in heel Europa en Japan met een orgeloeuvre van oude lot hedendaagse orgelmuziek. Daarnaast is zij actief als jurylid voor orgel- en muziekconcoursen. Sinds 1987 is zij als dirigente/organiste verbonden aan de Maria van Jessekerk te Delft. Het tweede jurylid is Hans van Gelder. Hij is verbonden aan hel Rotterdams Conservatori um en is docent muziekgeschie denis aan het Albeda College, ook is hij jarenlang docent voor schoolmuziek. Hij is organist in Barendrecht en in de Laurens- kerk Ie Rotterdam. MIDDELHARNIS - Morgen, zaterdag 7 april, van 10.00- 11.30 uur kunnen in hel voor malige Meijer theater aan de Vissersdijk Ie Middelharnis weer rommelmarklspulleh worden ingeleverd. Wie niet in de gelegenheid is zelf spul len te brengen, kan voor het ophalen contact opnemen met T Bom, iel. (0187)484807) Hel derde jurylid is Susan Zwart. Zij studeerde af aan het Hilversumse Conservatorium, is tluildocente aan muziekschool 'Tobe' (Dordrecht en Hoekse Waard). Als fluitiste werkte ze mee aan diverse cd opnames. Het Jeugdsolistenconcours begint om 9.45 uur en eindigt rond 22.00 uur. De deelne mers wordt dringend verzoek om vroegtijdig hun muziek in drievoud in te leveren. En iedereen wordt van harte uitge nodigd het programma geheel of gedeeltelijk bij te wonen en zo de jeugdige muzikale talen ten ie stimuleren door uw aan wezigheid tijdens dit 44e con cours. Voor meer informatie kan wor den gebeld naar mevrouw A. van Leersum, lel. 0187-602792 of naar de heer C.J. Smit, lel. 0187-601270. Zie ook website wwwjeugdsolislenconcours.nl. -61 Doch toen hij haar aanblikte en het wanhopig angstige in haar ogen ont waarde, aarzelde hij. Zou hij bij haar blijven en hier de bui afwachten? Aan de ene zijde haakte hij er naar om maar zo snel mogelijk te vertrekken, doch aan de andere zijde kon hij het haast niet over zijn hart verkrijgen, deze oude ziel, die daar bevend als een espenblad naast hem stond, alleen te laten. .Ms hij zich niet vergiste zou het zwaar weer worden. Even stond hij in tweestrijd, wat te doen. Beslui teloos draaide hij met zijn hoed in de handen. "Zou u het graag hebben, dat ik bleef?" klonk het aarzelend. Evert ontroerde, toen hij de blijdschap bespeurde, die uil haar ogen bij het horen van die vraag hem tegenstraalde. "Alstublieft." bedelde zij, "ik had er niet om durven vragen, want u wilt ook gi'aag naar huis, maar nu u het zelf aanbiedt.." Even flitste de gedachte door hem heen: "Moeder wacht óók." Doch neen, zijn moeder was niét zo bang, of liever helemaal niet en bovendien kon zij, indien het al te hevig werd, naar Van Vliet gaan. Resoluut besliste hij: "Dan blijf ik." Zij greep met beide handen zijn rech terhand, die achteloos op de leuning, van zijn kantoorkruk rustte. "Ik dank u. Ik dank u," stamelde zij. Hij wierp zijn hoed neer en ging zit ten. "Gaal u dan maar mee naar de kamer; het is hier zo eng en het wordt hier zo donker," stelde ze voor. Zij wees hem de weg, hij volgde haar. Toen ze de gang doorliepen en juist een felle bliksemstraal alles even in een blauwachtige gloed zette, zag hij in dal licht, dal ze ineenkromp. Net betraden zij het vertrek, toen de slag knetterde. De dikke, laaghangende w^olken, zwaar van massa's water, begonnen zich te ontlasten. Spook achtig werd de kamer onophoude lijk verlicht door de neerschietende bliksemflitsen. Boven hun hoofden kraakte, rommelde en dreunde het zonder tussenpozen. Wolkbreukach tig plaste de regen neer. Zwijgend zaten E\ert en mevrouw Van Dalen tegenover elkaar. Evert staarde naar builen, knipperde soms even tegen een bijzonder felle lichtstraal. Mevrouw Van Dalen had de oude, rimpelige handen voor het gezicht geslagen om maar niets te zien en kreunde bij iedere harde slag. Evert begreep, hier baatte geen praten tegen en daarom zweeg hij maar. Een stille vrees, bij dit noodweer, beklem de ook hèm, doch hij hield zich uiter lijk zeer kalm. Nog nooit had hij zo iets beleefd. Meestal trokken de buien met het water mee, zodat zwaar weer tot de zeldzaamheden behoorde. Ineens sprong hij op. Een straal, zó verblindend, zó vre selijk, als er nog geen geweest was, scheurde het dikke regengordijn en tegelijkertijd een slag, die de ruiten deed rinkelen in hun sponningen. "Die slaat in," constateerde hij, en liep snel naar het venster, of hij ook moge lijk kon ontdekken waar het was. "VVat moeten we toch beginnen?" jam merde mevrouw Van Dalen, terwijl ze handenwringend op haar stoel zat. "Kalm blijven," antwoordde hij lako- niek. Hij tilde de versleten vitrage iets op, doch deinsde ontzet terug, want een tweede, niet minder hevige bliksem volgde, onmiddellijk daarop kort en droog één enkele knal, meer niet. Mevrouw Van Dalen barstte in snik ken uit, ook Evert zag een tint bleker dan gewoonlijk. Onwillekeurig vouw de hij een moment zijn handen en vroeg de Heere om Zijn bewaring. De volgende slagen waren verder weg. Even later wéér zo'n slag, even zwaar als de vorige. Even stond te trillen op zijn benen, ook hij beefde. Mevrouw^ Van Dalen kreeg het com pleet op haar zenuwen. Ze jammer de en kermde en kreunde zonder ophouden. Enerzijds ergerde Even zich er aan, anderzijds vervulde deernis hem, als hij die nameloze angst zag van dat oude vrouwtje. De straat stond blank, de riolen konden de watermassa's niet meer verzwelgen. Niemand waagde zich buiten, het zou ook onverant woordelijk zijn. Eindelijk, eindelijk scheen de kracht van de bui gebroken, tenminste de tussenruimten werden groter en de slagen ratelden minder dichtbij. Mevrouw Van Dalen kalmeerde iels en ook Even herademde. "Dat heeft ongelukken gegeven," merkte hij ten slotte op. "Zou het nu bijna afgelopen zijn, wat dacht u?" beefde de stem van mevrouw Van Dalen, die \oor het eerst naar builen durfde kijken. "De bui zal nu wel aftrekken, ver moed ik." I nderdaadlangzaam zakte het onweer af naar het Noordoosten. Ruim een uur was er verstreken, sinds zij in de kamer gekomen waren. Toen ten slotte de regen iets minderde besloot Evert het te wagen, het onweer was zo goed als over. "Dan ga ik nu maar," deelde hij mee, "hel ergste is voorbij." Mevrouw Van Dalen durfde geen tegenwerpin gen te maken, al was zij nog verre van gerust, want het moest nog eens terugkomen. Doch toen ze die veron derstelling uitte, sneed Evert dat kort af met een: "Geen sprake van, de bui trekt steeds verder weg, dat hoort u toch wel?" Hij voelde er niets voor om hier nog langer te blijven hangen, nu hel niet strikt noodzakelijk meer was. "Mag ik u dan nogmaals vriendelijk bedanken, dat u hier gebleven bent? Zonder u zf:)u ik bijna gek geworden zijn van angst." "Dal scheelde toch al verdraaid wei nig," dacht Even in stilte, doch hij wachtte zich er wel voor dat te uiten. "Geen dank," weerde hij af. "U kunt het zeker alleen wel vinden, mijnheer Kooistra? Ik ben wat moe door de spanning, ziet u," deelde ze mee, "dan blijf ik maar in de kamer." Doch de werkelijke reden was, dat zij voor geen geld ter wereld het zou hebben durven wagen om mee naar voren te gaan. Het moest eens lichten, als zij bij de open voordeur stond. Ze rilde er gewoon van bij die gedachte. "Dan blijft u rustig zitten. Ik weet de weg. Tot morgen dan." En Even ver trok. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5