Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
EN M
DAAD
Beroepings-
Jeugdsolistenconcours
Melissant
WERK
EIIAIID^-niEUWS
OUDE TEEF
SNOEI-LEED
Dageraaddienst
GASPIT 0¥ GEISER?
Op Golgotha bekeerd
'Song of Praise'
bij Doopsgez.
Gemeente
Praise-avond
Jury
Inleveren
rommel-
marktspullen
PAGINA 5
VRIJDAG 6 APRIL 2007
Blik op kerk 'i
en samenleving
- Paasgebruiken
- De Opstanding
van Christus
In Elsevier las ik een fraai arti-
kel over hel'vlöggelen', een oud
voJksgeliruik in Ootmarsiim.
Hel wordi gehouden op Pasc/i
en het is een soort processie.
Katholieken verzamelen zii h
op hel marktplein en trekken
Paasliederen zingend door de
straten van het stadje. Daarop
volgt dan een dienst in de kerk
waarbij uiteiaard uiteraard de
Paasliederen weer gezongen
worden. En na deze dienst
begeeft de bevolking zich naar
de Paaswei op de Kui persbei g.
Met schijnt een oude traditie
te zijn waarvan niemand de
herkotnst weet. [k moet eerlijk
zeggen dat ik er ook nooit van
had geiloord... Maar vele Paas
gebruiken zijn lokaal bepaald
en hebben meestal te maken
met de lente en het ontluiken
van het nieuwe leven.
Dat is ook het geval met de
zogenaamde paaseieren die
in het hele land overvloedig
worden (of moet ik -neggen:
werden?) gegeten. In de nooi-
delijke provincies mocht men
zoveel eieren eten als men 6p
kon... Het hele maal bestond
soms alleen uit gekookte eie
ren. Sommige brengen het eie
ren den zelfs in verband met
de voorafgaande Vastentijd,
omdat het immeis verboden
was in die tijd eieren te nutti
gen. Althans, op Palmzondag,
een week voor leasen dus, zong
men in bepaalde regio's hel
liedje: Nog één zondag, dan
hebben we een ei!
Met de paaseieren werden en
worden ook allerlei spelletjes
gedaan. .Soins worden de eie
ren verstopt en moet ernaar
worden gezocht, op andere
plaatsen is het tikken of het
beschilderen van eieren in
zwang. En door de jaren heen
is angstvallig aan de jongere
generatie voorgehouden dat
de eieren gelegd waren door
de Paashaas, die hier overigens
niet thuishoort, maar voor deze
gelegenheid over de oostgrens
gekomen is.
Zo zijn er tal \an Paasgebruiken,
waarvan sommige dateren vanaf
de tijd dat hier nog het heiden
dom aan de macht was. Tenmin
ste, verschillende tradities zijn te
herleiden tot oud-Germaanse
gebruiken, dus uit de \oor-
christelijke periode. Natuurlijk
zijn deze gebruiken in later tijd
min of meer gekerstend. Zoals
trouwens ook de verschillende
feestdagen van heidense origine
zijn, maar ingepast in de christe
lijke traditie.
Als ik het goed zie, hebben de
meeste Paasgebruiken hun tijd
gehad. Trouwens, de oude tra
dities zijn min of meer teloor
gegaan. Je kunt natuurlijk van
diverse Paasgebruiken allerlei
kwaad zeggen, maar er is wei
nig voor in de plaats gekomen.
Vele landgenoten weten met
de beste wil van de wereld niet
waar het met Pasen eigenlijk
om gaat! Pasen betekent voor
de meeste mensen niet méér
dan een extra lang weekend.
Dat de kerk op die dagen de
Opstanding van Christus viert
is volkomen onbekend gewor
den. En toch is dat een heils-
feit met een unieke betekenis.
Want als (Christus de dood niet
heeft overwonnen, dan is alles
tevergeefs en dan heeft het
leven geen enkele zin.
Waarnemer
üeze vraag- en anlwourdrubriek staal geheel len dienste van de
lezer die er kosten loos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Poslhus H, 3240 AA Middelhamis, viel in de linkerbovenhoek
'Vragenruhriekvermeld. De vragen zvorden door deskundigen
beanliuoord en zullen binnen enkele xueken na de inzending
compleet met antiuoord in deze rubriek luorden gepubliceerd.
SRUIDSSOiKiT BEWAREN UIWCHT WEG
Ka» ik na mijn koiiieiul liuwelijk
hel hrui/hhui'kel zodanig drogen,
dal 'I toch mooi op kleur lilijft?
Antwoord: Dat hangt af van
de sanienslelling. Anemonen,
rozen en viooltjes zijn tesaprijk.
Bij langzaam drogen zouden ze
gauw beschimmelen en bij snel
drogen sclirompelen ze ineen.
Er zijn ook soorlen waarbij de
l)loenil)laadjes snel uitvallen.
De beste methode is om het
bruidsboeket in zijn geheel in
Ie laten vriezen in een vrieskist.
Als het stijf bevroren is, kunt u
takje voor takje, mei blanke cel-
luloselak bespuilen. Het aldus
gevormde laagje inaakl het
de plantendelen onmogelijk
nog water af te geven, zodat ze
niet verder indrogen en tevens
zijn ze dan gevrijwaard tegen
de inwerking van bacteriën en
schimmelsporen. Desgewenst
kunt u hel boeket nog (laten)
inlijsten in een .soort kistje met
glas. Hel invriezen moet wel
gelijk na de bruiloft gebeuren.
Mijn pincherlje van 12 jaar
kreeg altijd inentingen om de
periode van loopsheid te voor-
liomen. Moet dat op die leeftijd
lilijven gebeuren, of is een leef er
dun XIII na f?
Antwoord: leeljes van 12 en
Ui jaar kunnen nog geregeld
loops worden. Als u geen last
will liebben, moet u de inen
tingen dus laten voortzetten,
(iezien de leeftijd moet u ook
zwangerschap proberen te
voorkomen.
Bij een gevaarlijke hoek zijn de
struiken zo breed uitgegroeid, dat
je niet meer kunt zien wat er van
links en rechts aan komt stuiven.
Mag ik zelfde snoeischaar in dat
openbare groen van de gemeente
zetten
Antwoord: Neen. Ook al
neemt ii de afgeknipte takken
niet mee, dan zou u een pro
ces-verbaal riskeren wegens
beschadiging van gemeente
lijke eigentlommen. Want ook
de bomen en struiken langs de
openbare weg behoren aan de
eigenaar en daar moet u dus
aankloppen. De gemeente zal
het wel vakkundig (laten) doen
als 11 het vraagt.
Ik hen de abrikoos, de fmiim en
de kersenboom in mijn tuin gaan
snoeien, maar nu huilen de bijge
voegde vruchten tranen met gum.
Wat is er mis?
Antwoord: Genoemde vrucht
bomen moet u eigenlijk zo min
mogelijk snoeien, omdat de
gemaakte, grote wonden sterk
gaan gommen en de bomen
dan veel kracht verliezen. Als
u snoeit, beperk u dan tol de
jonge loten en nog kleine tak
jes die in een ongewenste rich
ting groeien. Als u dat elk jaar
bijtijcls doet, hoelt u later geen
grote takken weg te nemen.
Dat er ook uit vruchten gom
komt, wordt veroorzaakt door
dat de wortels meer voedings
stof aanvoeren dan takken en
bladeren kunnen verwerken.
Nu is deze soort hars niet zo
SOMMELSDIJK - In de Exo-
duskerk aan de Dorpsweg te
Sommelsdijk houden zon
dagmorgen vroeg de Gere
formeerde Kerk (PKN) en de
Hervormde Exodusgemeente
(PKN) een gezamenlijke Dage
raaddienst waarin beide pre
dikanten van deze kerkelijke
gemeenten, resp. ds. L.j. Lin-
gen en ds. T Verduijn, voor
gaan. De dienst vangt aan om
6.15 uur, als het buiten nog
donker is. Tijdens de dienst
wordt het buiten licht. Daarom
luidt het thema van deze dienst
ook 'Het Licht!' Iedereen
wordt uitgenodigd de Dage
raaddienst bij te wonen.
kleverig als die echte hars uit
coniferen en ze is ook niet gif
tig. U kunt ze zo van de vruch
ten afwrijven en het gaat alle
maal vanzelf weer over als u
niet verder snoeit en ook niet
mest. U bent zeker te vroeg
begonnen, vóór deze bomen in
rust waren. Overigens kunt u
de snoei helemaal vermijden,
als u de takken uit elkaar buigt
en vastbindt.
Wat is eigenlijk voordeliger: een
ketel met txuee liter koud xnater op
een gaspil van de kookplaat ver
warmen óf die hoeveelheid ineens
uit de heetwaterkraan van een
geiser halen die daamoor xuordt
aangestoken f
Antwoord: De kookplaat wint
het altijd, omdat het minder
gas kost om zo twee liter water
te verhitten en aan de kook te
brengen. 'Want een geiser die
nog niet brandt, moet eerst
een eind leiding opwarmen
alvorens het water werkelijk
op de maximum temperatuur
uit de kraan komt. En daarna
moet u het voor thee, e.d.,
toch nog aan de kook brengen
op de kookplaat of gasfornuis.
Bovendien verspilt u dan een
hoeveelheid koud en te lauw
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Ede (als pred.
met bijz. opdr docent Pasto
raat en Catechetiek aan de
Chr. Hogeschool Ede), ds. A.
Stijf te Zegveld, die dit beroep
heeft aangenomen; te Soesl.
(oecumenische wijkgem. Oude
Kerk), ds. C. Bregman te Zoe-
termeer; te Strijen (herv. Wijt
1), ds S.J. V'erheij te Polsbroek
en Vlist; te Well-.'Vmmerzoden
(herv.), ds. A. Bloemendal te
Vriezenveen.
Aangenomen naar Lutten,
Slagharen en Schuinesloot
(herv), ds. G.W. Fiksen te
Fij naart/H e ij n in ge n/S tan d-
daarbuiten; naar Putten (herv.
wijkgem. 2), ds. F. Maaijen te
Lexmond (herv.).
Bedankt voor Giessendam/
Neder-Hardinxveld (wijk
3), ds. J.H. Lammers Ie
Krimpen aan den IJssel.
Beroepbaar: Kandidaat J.C.
Breugem, Mijnbouwstraat 15.
2628 RV Delft. Kandidaat G.T
Molenaar, Prinses Margriet
straat 44, 3544 GG Utrecht.
Kandidaat. A.G.M. Klomp-
Hogeterp, Doarpsstrjitte 8,
9245 HF Nij Beets. Kandidaat.
K. Jansen Oberink, Giezenbos-
weg 1, 7121 MK Aalten.
HERSTELD HERV KERK
Bedankt voor Arnemuiden, ds.
L. Groenenberg te Oud-Beijer-
land; voor Montfoort, ds. A.
Vlietstra te Katwijk aan Zee
(wijkgemeente Morgenster).
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te /Mphen aan den
Rijn, ds. J.E. Krainer te Har-
dinxveld-Giessendam; te .\s-
sen-Marsdijk, ds. J.E. Kramer
te Hardinxveld-Giessendam;
te Wezep, ds. J.L, Beu ving te
Bergschenhoek; te Zuidhorn,
ds. ZJ.C. van Harten te Blije-
Holwerd/Ferwerd-Hallum.
Aangenomen naar Rotterdam-
Centrum (miss. werk Rijn
mond-gebied), ds. J.P.C. Sim
pelaar te Gouda (miss. dienst);
naar Rotterdam-Centrum (sec
tie Centrum), ds. H. ten Brinke
te Bodegraven-Woerden; naar
Rotterdam-Centrum (sectie
Delfshaven), ds. J.M. Haak te
Ulrum.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen te Hengelo (samen-
werkingsgem. CGK/NGK), ds.
C.M. van cler Klis te Wormer.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Hoogeveen (Cen-
trumkerk), ds. L.J. van Dalen
te Hasselt; te Middelburg
(Gasthuiskerk) en te Veenen-
daal (Bethelkerk), ds. R.WJ.
Soelers te Leeuwarden; te Rot
terdam-Kralingen, kandidaat
A. Hoekman te Urk.
Bedankt voor Den Bosch
i.c.in. Breda, ds. J.L. de Jong
te Nieuw-Vennep.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Apeldoorn en te
Leiderdorp, ds. F. van Ruiten
burg te Chilliwack (Can.); te
Moerkapelle, ds. A. Schreuder
te Rijssen-Zuid; te Vlaardin-
gen, ds. M. Karens te Werken
dam.
Bedankt voor Rotterdam-Zuid-
wijk, ds. M. Golverdingen te
Boskoop; voor 's-Gravenzan-
de, ds. C. Neele te Lisse.
GEREE GEM. IN NED.
Beroepen te Alblasserdam, ds.
J, Roos te Barneveld.
OUD GER. GEM. IN NED.
Beroepen te Salford (Canada),
ds. A. Kortte Krimpen a/d IJssel,
die bedankte voor dit beroep.
Bedankt voor Achterberg en
voor Dordrecht, ds. T Klok te
Urk.
'£)/7 leetende. dat onze oude mens, met Hem gekruisidgd is...' (Ram. 6:6a)
'En aangedaan hebt de nieuwe mens...' (Kol. 3:10a)
Ooit hoorde ik een xerhaal van
een predikant die een ambts
broeder had die nogal opvlie
gend en driftig was. Hevig ver
ontwaardigd over ontwikkelin
gen binnen de gemeente kon
hij zijn herder en leraar wel
eens opbellen. Hij stak direct
van wal en gooide zijn fiolen
van toorn leeg over de misstan
den in de gemeente. De pre
dikant hoorde alles rustig en
kalm aan en reageerde alleen
maar, wanneer de ambtsbroe
der uitgeraasd was, met de
volgende vraag: 'Spreek ik nu
met de oude mens of met de
nieuwe mens?' Dan werd het
even stil aan de andere kant
en de broeder begreep wat zijn
voorganger bedoelde. De oude
mens had zijn gedachten meer
bepaald dan de nieuwe.
Wellicht glimlacht u wat bij dit
verhaal. De spijker op z'n kop,
denkt u. Toch is dat het nu
waar het uiteindelijk om gaat
in het verstaan van het Evan
gelie van kruis en opstanding.
Hoe vaak speelt de oude mens
ons geen parten en hoe weinig
leven we overeenkomstig de
nieuwe mens.
Wanneer Paiilus in zijn brie
ven spreekt over de betekenis
van het gebeuren op Golgotha,
betrekt hij dat altijd direct op
de mens zelf Christus stierf
op Golgotha niet een eenzame
dood. Nee, op Golgotha stierf
Zijn gemeente met Hem mee.
Er voltrok zich daar een mas
sa-executie! De oude mens der
zonde, die zich manifesteert in
ons aller leven, stierf daar een
onherroepelijke dood. Chris
tus Die in ons vlees gekomen
is, is op Golgotha gestorven
aan onze zonde. Mens gewor
den om dat mens-zijn van ons,
\er\allen aan zonde en schuld,
de doodsteek te geven. Toen
Christus op Golgotha de laat
ste adem uitblies, was het met
de mens der zonde, de oude
mens, gedaan. Vandaar dat
Paulus in dat machtige gedeel
te uit de Romeinenbrief schrijft
dat onze oude mens met Hem,
met Christus, gekruisigd is. Dat
vlees van ons, die oude mens, is
gestorven en begra\en. Voor
goed gekruisigd. Definitief
tenietgedaan. VVat gedood is,
kan niet meer leven.
Helaas wordt deze werke
lijkheid doorkruist door
ons gedrag. Alhoewel het in
Christus met de oude mens is
gedaan, is het in de weerbar
stige werkelijkheid van ons
bestaan nog \'aak zo dat de
oude mens springlevend is.
Dat is uw ervaring toch ook?
Alle mooie woorden ten spijt
dat Christus de zonde heeft
tenietgedaan, elke dag ervaren
we de oude mens der zonde als
een geduchte en vervelende
realiteit die ons parten speelt.
Maar hoe zit dat dan? Hoe kan
die nieuwe mens dan gestalte
krijgen in ons leven? Hoe kan
die oude mens dan toch dood
zijn? In ieder geval niet door
zelf hel gevecht met de oude
mens aan te gaan en hem
eigenmachtig te doden. Onze
wapens schieten tekort. Dat
lukt ons nooit. Het leven van
een christen is geen leven van
eigen werk, maar van geloof
Geloof in Hem in Wie hel mei
de oude mens is gedaan. Eén
plant met Hem worden in de
gelijkmaking aan Zijn dood.
Met Hem sterven. Sterven aan
jezelf Voortdurend toe\en op
Golgotha. Faulus zou zeggen:
'Dit wetende (dat is de weten
schap van het geloof) dat onze
oude mens met Hem gekrui
sigd is.' Leven uit Hem die
onze oude mens gedood heeft.
Wie zo leeft uit de Gekruisig
de, staat ook op tot een nieuw
le%'en. Met Hem gekruisigd
om ook met Hem op te staan.
Mee het graf in, maar ook mee
hel graf uit. De oude mens
alleggen en de nieuwe mens
aandoen. Daar spreekt Pau-
lus in zijn brieven ook van.
Wanneer hij in de Kolossen-
senbrief spreekt over het 'met
Christus opgewekt zijn', zegt
hij direct dat dit betekent dal
je 'aangedaan hebt de nieuwe
mens'. Dal hoort onlosmake
lijk bij elkaar. Wie sterft met
Christus, staat ook met Hem
op. Wie met Hem opslaat tol
een nieuw leven, sterft aan zijn
oude beslaan. Dal zijn twee zij
den van de ene meclaille.
Overigens is dal wel een steeds
opnieuw zich voltrekkend
gebeuren. Elke dag leven uit
Christus de Gekruisigde én
Opgestane. Sterven aan jezelf
en opslaan tot een nieuw
leven. De afslerving \an de
oude mens en de opstanding
van de nieuwe mens. U weel,
daar spreekt de Heidelbergse
Catechismus van. De oude
hartstochten gekruisigd laten
zijn en de bewegingen der
barmhartigheid en der liefde
met Christus levend laten zijn.
Toen aan Kohlbrugge eens
gevraagd werd wanneer hij
bekeerd was, zei hij: 'Op Gol
gotha!' Daar ligt inderdaad het
scharnierpunt. Daar stierf de
oude mens van Kohlbrugge,
\an u en \an mij. en niet ver
daar andaan stond de nieuwe
mens van u. van mij en van
Kohlbrugge op. Geloven is
daarom je leven lang \'erkeren
op Golgotha én in de hof van
Arimathea.
Hebt u ook zo'n last \an die
oude mens, net als die ambts
broeder? Krijgt u hem ook
maar niet onder de knie in uw
leven? Kom. zie op de Gekrui
sigde daar op de heuvel Golgo
tha. Daar heeft uw oude zon-
daarsbestaan de nekslag gekre
gen. Ziende op Hem kunnen
we toch niet leven in de zon
de? Wij, die der zonde gestor
ven zijn, hoe zullen we nog in
dezelve leven, zegt Paulus in
diezelfde Romeinenbrief
Zou u ook zo graag dat nieu
we leven willen le\en? Krijgt
u uzelf ook niet opgewekt tol
die nieuwe mens? Kom, zie
op de Opgestane. Door Hem
mag u opstaan lol een nieuw
leven. Ziende op Hem kunnen
we toch niet anders dan aan
doen de nieuwe mens en ons
wapenen met de wapenen der
gerechtigheid, zegt Paulus ook
in de Romeinenbrief
Wie is op dit moment de baas
in uw leven? De oude of de
nieuwe mens? Laat Christus,
de Gekruisigde én Opgestane,
gezag hebben in uw leven. Dan
gaat de oude mens uit en de
nieuwe aan. Gezegende feest
dagen toegewenst.
Ds. R.W. van Mourik,
Sommelsdijk
OUDDORP - Het Christe
lijk Gemengd koor 'Song of
Praise' bestaat sinds augustus
1984. Hel doel van hel koor
is hel Evangelie verkondigen
door middel van hel lied. Het
koor is mede opgericht door
Arie Pronk en stond tot diens
overlijden, in 1991, onder zijn
leiding. Inmiddels staal hel
koor al weer enige jaren onder
leiding van Reinala Heems
kerk. Zij is door de jaren heen
vooral bekend geworden als
vertolkster van hel geestelijke
lied. Door de talrijke platen en
cd's die op haar naam slaan, is
zij nog regelmatig op de radio
te beluisteren. 'Song of Praise',
dat regelmatig overal in het
land te beluisteren is, zal op
Eerste Paasdag zingen in de
avonddienst van de Doopsge
zinde CJemeente te Ouddorp.
Deze dienst, waarin ds. J.
Smink zal voorgaan, begint om
18.30 uur.
OUDDORP - Zaterdag 14
april wordt een praise-avond
gehouden in de Ger. Kerk te
Ouddorp. Thema: 'The X-fac-
tor, heb jij Hem in je?!' Spre
ker: ds. Taco Koster. Aanvang
20.00 uur. Entree gratis, col
lecte voor het goede doel.
MELISSANT - Zaterdag
14 april belooft het in de
'Melishof' te Melissant
weer een mooie dag te wor
den vol muzikaal genot en
spanning. Want wie zal er
aan 't eind van de dag met
de wisselbeker van het jaar
lijkse Jeugdsolistencon
cours naar huis gaan? Dit
jaar is er een gloednieuwe
beker, want de vorige blijft
pronken in het huis van
Lennart Moree, die het
concours drie maal achter
een won! Ook dit jaar zijn
de deelnemers in 6 groepen
verdeeld: Kleine instru
menten groep A (tot en met
11 jaar), groep B (11 jaar en
ouder), Klavierinstrumen
ten (orgel en piano) groep
A (tot en met 13 jaar), groep
B (14 jaar en ouder), Duo's-
Trio's, enz. groep A (jonge
re deelnemers) en groep B
(oudere deelnemers).
Inschrijving voor het concours
kon dit jaar via de website,
maar dal was kennelijk nog
niet bij iedereen bekend. Het is
interessant om na hel concours
op de website de uilslagen en
de foto's nog eens te bekij
ken. Ook slaat op de website
informatie over hel tweekla-
viers Domus orgel, dal tijdens
het concours op het podium
zal slaan. Ook zullen hier een
mooie Bostonvleugel slaan van
de Chr. Scholengemeenschap
'Prins Maurits' te Middelharnis
en een klavecimbel van Mat-
thijs Mijnders uil Goedereede.
Een vakkundige jui)- is weer
bereid gevonden medewer
king aan het concours te verle
nen. Elke deelnemer ontvangt
van hen een juryrapport en
een diploma.
Jurylid 1 is Petra Veenswijk,
zij studeerde orgel en klave
cimbel aan de conservatoria
van Rotterdam en Parijs; ze
werd bekroond met de 'Prix
d' Excellence'. Petra Veenswijk
behoort tol één van de laatste
leerlingen van de Franse orga
nist en componist Jean Lang-
lais en treedt op in heel Europa
en Japan met een orgeloeuvre
van oude lot hedendaagse
orgelmuziek. Daarnaast is zij
actief als jurylid voor orgel- en
muziekconcoursen. Sinds 1987
is zij als dirigente/organiste
verbonden aan de Maria van
Jessekerk te Delft.
Het tweede jurylid is Hans van
Gelder. Hij is verbonden aan
hel Rotterdams Conservatori
um en is docent muziekgeschie
denis aan het Albeda College,
ook is hij jarenlang docent voor
schoolmuziek. Hij is organist in
Barendrecht en in de Laurens-
kerk Ie Rotterdam.
MIDDELHARNIS - Morgen,
zaterdag 7 april, van 10.00-
11.30 uur kunnen in hel voor
malige Meijer theater aan de
Vissersdijk Ie Middelharnis
weer rommelmarklspulleh
worden ingeleverd. Wie niet
in de gelegenheid is zelf spul
len te brengen, kan voor het
ophalen contact opnemen met
T Bom, iel. (0187)484807)
Hel derde jurylid is Susan
Zwart. Zij studeerde af aan het
Hilversumse Conservatorium, is
tluildocente aan muziekschool
'Tobe' (Dordrecht en Hoekse
Waard). Als fluitiste werkte ze
mee aan diverse cd opnames.
Het Jeugdsolistenconcours
begint om 9.45 uur en eindigt
rond 22.00 uur. De deelne
mers wordt dringend verzoek
om vroegtijdig hun muziek
in drievoud in te leveren. En
iedereen wordt van harte uitge
nodigd het programma geheel
of gedeeltelijk bij te wonen en
zo de jeugdige muzikale talen
ten ie stimuleren door uw aan
wezigheid tijdens dit 44e con
cours.
Voor meer informatie kan wor
den gebeld naar mevrouw A.
van Leersum, lel. 0187-602792
of naar de heer C.J. Smit, lel.
0187-601270. Zie ook website
wwwjeugdsolislenconcours.nl.
-61
Doch toen hij haar aanblikte en het
wanhopig angstige in haar ogen ont
waarde, aarzelde hij. Zou hij bij haar
blijven en hier de bui afwachten? Aan
de ene zijde haakte hij er naar om
maar zo snel mogelijk te vertrekken,
doch aan de andere zijde kon hij het
haast niet over zijn hart verkrijgen,
deze oude ziel, die daar bevend als
een espenblad naast hem stond, alleen
te laten. .Ms hij zich niet vergiste zou
het zwaar weer worden. Even stond
hij in tweestrijd, wat te doen. Beslui
teloos draaide hij met zijn hoed in de
handen.
"Zou u het graag hebben, dat ik bleef?"
klonk het aarzelend. Evert ontroerde,
toen hij de blijdschap bespeurde, die
uil haar ogen bij het horen van die
vraag hem tegenstraalde.
"Alstublieft." bedelde zij, "ik had
er niet om durven vragen, want u
wilt ook gi'aag naar huis, maar nu
u het zelf aanbiedt.." Even flitste de
gedachte door hem heen: "Moeder
wacht óók." Doch neen, zijn moeder
was niét zo bang, of liever helemaal
niet en bovendien kon zij, indien
het al te hevig werd, naar Van Vliet
gaan. Resoluut besliste hij: "Dan
blijf ik."
Zij greep met beide handen zijn rech
terhand, die achteloos op de leuning,
van zijn kantoorkruk rustte.
"Ik dank u. Ik dank u," stamelde zij.
Hij wierp zijn hoed neer en ging zit
ten.
"Gaal u dan maar mee naar de kamer;
het is hier zo eng en het wordt hier zo
donker," stelde ze voor.
Zij wees hem de weg, hij volgde haar.
Toen ze de gang doorliepen en juist
een felle bliksemstraal alles even in
een blauwachtige gloed zette, zag hij
in dal licht, dal ze ineenkromp. Net
betraden zij het vertrek, toen de slag
knetterde. De dikke, laaghangende
w^olken, zwaar van massa's water,
begonnen zich te ontlasten. Spook
achtig werd de kamer onophoude
lijk verlicht door de neerschietende
bliksemflitsen. Boven hun hoofden
kraakte, rommelde en dreunde het
zonder tussenpozen. Wolkbreukach
tig plaste de regen neer. Zwijgend
zaten E\ert en mevrouw Van Dalen
tegenover elkaar.
Evert staarde naar builen, knipperde
soms even tegen een bijzonder felle
lichtstraal.
Mevrouw Van Dalen had de oude,
rimpelige handen voor het gezicht
geslagen om maar niets te zien en
kreunde bij iedere harde slag.
Evert begreep, hier baatte geen praten
tegen en daarom zweeg hij maar. Een
stille vrees, bij dit noodweer, beklem
de ook hèm, doch hij hield zich uiter
lijk zeer kalm. Nog nooit had hij zo
iets beleefd. Meestal trokken de buien
met het water mee, zodat zwaar weer
tot de zeldzaamheden behoorde.
Ineens sprong hij op.
Een straal, zó verblindend, zó vre
selijk, als er nog geen geweest was,
scheurde het dikke regengordijn en
tegelijkertijd een slag, die de ruiten
deed rinkelen in hun sponningen.
"Die slaat in," constateerde hij, en liep
snel naar het venster, of hij ook moge
lijk kon ontdekken waar het was.
"VVat moeten we toch beginnen?" jam
merde mevrouw Van Dalen, terwijl ze
handenwringend op haar stoel zat.
"Kalm blijven," antwoordde hij lako-
niek.
Hij tilde de versleten vitrage iets op,
doch deinsde ontzet terug, want een
tweede, niet minder hevige bliksem
volgde, onmiddellijk daarop kort en
droog één enkele knal, meer niet.
Mevrouw Van Dalen barstte in snik
ken uit, ook Evert zag een tint bleker
dan gewoonlijk. Onwillekeurig vouw
de hij een moment zijn handen en
vroeg de Heere om Zijn bewaring.
De volgende slagen waren verder
weg.
Even later wéér zo'n slag, even zwaar
als de vorige. Even stond te trillen op
zijn benen, ook hij beefde.
Mevrouw^ Van Dalen kreeg het com
pleet op haar zenuwen. Ze jammer
de en kermde en kreunde zonder
ophouden.
Enerzijds ergerde Even zich er aan,
anderzijds vervulde deernis hem, als
hij die nameloze angst zag van dat
oude vrouwtje. De straat stond blank,
de riolen konden de watermassa's niet
meer verzwelgen. Niemand waagde
zich buiten, het zou ook onverant
woordelijk zijn.
Eindelijk, eindelijk scheen de kracht
van de bui gebroken, tenminste de
tussenruimten werden groter en de
slagen ratelden minder dichtbij.
Mevrouw Van Dalen kalmeerde iels
en ook Even herademde. "Dat heeft
ongelukken gegeven," merkte hij ten
slotte op.
"Zou het nu bijna afgelopen zijn,
wat dacht u?" beefde de stem van
mevrouw Van Dalen, die \oor het
eerst naar builen durfde kijken.
"De bui zal nu wel aftrekken, ver
moed ik."
I nderdaadlangzaam zakte het onweer
af naar het Noordoosten. Ruim een
uur was er verstreken, sinds zij in de
kamer gekomen waren. Toen ten
slotte de regen iets minderde besloot
Evert het te wagen, het onweer was zo
goed als over.
"Dan ga ik nu maar," deelde hij mee,
"hel ergste is voorbij." Mevrouw Van
Dalen durfde geen tegenwerpin
gen te maken, al was zij nog verre
van gerust, want het moest nog eens
terugkomen. Doch toen ze die veron
derstelling uitte, sneed Evert dat kort
af met een:
"Geen sprake van, de bui trekt steeds
verder weg, dat hoort u toch wel?"
Hij voelde er niets voor om hier nog
langer te blijven hangen, nu hel niet
strikt noodzakelijk meer was.
"Mag ik u dan nogmaals vriendelijk
bedanken, dat u hier gebleven bent?
Zonder u zf:)u ik bijna gek geworden
zijn van angst."
"Dal scheelde toch al verdraaid wei
nig," dacht Even in stilte, doch hij
wachtte zich er wel voor dat te uiten.
"Geen dank," weerde hij af.
"U kunt het zeker alleen wel vinden,
mijnheer Kooistra? Ik ben wat moe
door de spanning, ziet u," deelde ze
mee, "dan blijf ik maar in de kamer."
Doch de werkelijke reden was, dat
zij voor geen geld ter wereld het zou
hebben durven wagen om mee naar
voren te gaan. Het moest eens lichten,
als zij bij de open voordeur stond. Ze
rilde er gewoon van bij die gedachte.
"Dan blijft u rustig zitten. Ik weet de
weg. Tot morgen dan." En Even ver
trok.
(wordt vervolgd)