Fractiegewijs
Middelharnis
Communicatie
tussen huisarts
en ziekenhuis
kan nu sneller
eiiahdeh-hieuws
De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de
eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs' hun mening geven.
Veiüpheid in het geding
Het homo
huwelijk en
gewetens
bezwaren
PvdA sinds het
Rechten en grondrechten
De neutraal
functionerende overheid
Signalen
Geen motie
Burgerparticipatie
Wederzijds respect
Integriteit
Gemeente Middelharnis
zonder beleid?
"^Christen Unie
Verkiezingen
Veiligheidsassistenten en
BOA'S
Overlast
PAGINA 4
.V
VRIJDAG 16 MAART 2007
Veiligiieid op straat is voor
ons als SCiP-hactie een groot
goed waar we zorgvuldig mee
om moeten gaan. De veilig
heid op straat moet zodanig
beleefd worden dat we ook in
de avonduren ais jongere of
als oudere de straat op dur
ven. Om deze veiligheid te
waarborgen, is het nodig dat
er met name in de weekenden
voldoende controle en hand
having is. Deze taken vinden
we prnnair een taak voor het
politieapparaat. Het is ook
een kwestie van prioriteiten
stellen. Tijdens de laatstge
houden gemeenteraadsver
gadering, 1 maart, hebben
wij een voorstel gesteund
om het aanstellen van veilig-
heidsassistenten en Bijzon
dere Opsporingsambtenaren
(Boa's) van de agenda af te
voeren.
Bij het stemmen hierover
staakten de stemmen. Hier
door komt het punt de vol
gende vergadering terug op
de agenda. Hieruit zou u de
conclusie kunnen trekken
dat de SGP-fractie tegen het
aanstellen van deze veilig-
heidsassistenten bijzondere
ambtenaren is. Dat willen we
nuanceren. We zijn voor vei
ligheid op straat, we zijn voor
hef optreden tegen diegenen
die de overlast veroorzaken.
Wel vinden we het erg mak
kelijk om nu maar even ruim
100.000,- uit te trekken om
dit clan maar voor kosten van
de Gemeente Middelharnis
uit te laten voeren door een
private partij of door extra
eigen personeel. Zoals eerder
genoemd moeten de taken
die binnen het takenpak
ket van de politie vallen ook
daad.werkelijk door de politie
worden uitgevoerd. Daar
naast is er nog onduidelijk
heid over de bevoegdheclen
die de zgn. Boa's hebben.
Daarnaast speelt het feit dat
bij de behandeling van de
begroting in november vorig
jaar de raad besloten heelt
om de belastingverhoging
voor u als burger aanzienlijk
te verlagen. ()m dit te kun
nen doen, moest er een keuze
gemaakt worden. De keuze is
op dat moment geweest het
budget voor veiligheidsassi-
stenten irlet ruim de helft te
verlagen. Nu ligt er een voor
stel waar nog meer dan het
oorspronkelijke bedrag aan
budget gevraagd wordt. Wie
houdt wie nu eigenlijk voor
de gek?
Daarnaast zijn we van mening
dat de overlast voornamelijk
veroorzaakt wordt door jon
ge en oudere jeugd die zich
te buiten gaan aan drugs,
alcohol en andere normen-
vervagende genotsmiddelen.
Hier ligt niet alleen een taak
bij het polideapparaat of de
gemeente. Nee, met elkaar
moeten we ons verantwoorde
lijk weten voor deze overlast.
Met name ouders van kinde
ren hebben hier geen gerin
ge taak die hun is opgelegd.
Ook de horeca zelf moet zich
verantwoordelijk weten voor
onze kwetsbare groep jonge
ren. We zullen de komende
raadsvergadering dit voorstel
opnieuw beoorctelen. Als de
genoemde maatregel bij zal
dragen aan een veilige en
schone gemeente waar het
ook in cle weekenden goed
wonen is, zullen we zeker
bereid zijn aanvullend bud
get beschikbaar te stellen.
Dit mag alleen geen materi
ele maatregel zijn die voor
bijgaat aan het werkelijke
welzijn van onze jongeren in
de gemeente. Laten we ook
eens verdraagzaam zijn als
het om jonge mensen gaat.
Al snel wordt hun aanwezig
heid als overlastgevend erva
ren. Vergeet nooit dat we ook
zelf eens jong geweest zijn.
Er is onder de jeugd grote
behoefte aan een thuis, aan
geborgenheid en acceptatie.
Dat kunnen we niet inkopen
of betalen, nee dat mogen we
met elkaar geven: gratis en
voor niets.
C.J. van Dam,
fractievoorzitter SGP
regeerakkoord
is gesloten wor
den her en der
door gemeenteraden moties
aangenomen waarin iedere
ambtenaar van de burgerlijke
stand zonder uitzondering
wordt verplicht om huwelij
ken te sluiten tussen mensen
van hetzelfde geslacht. Of
zo'n motie in de gemeente
raad van Middelharnis aan
de orde komt, weten wij niet.
Wij zullen zo'n motie in ieder
geval niet indienen of steu
nen. Hieronder kunt u lezen
waarom niet.
Elkaar respecteren. Eikaars
identiteit accepteren. In de
ophef over de homopas
sage in het regeerakkoord is
het nuttig om eens even pas
op de plaats te maken. Het
homohuwelijk is een wet
telijk recht. Oproepen aan
gewetensbezwaarde trouw
ambtenaren om de wet uit
te voeren - en dus homo's te
trouwen - miskennen echter
het recht van het individu op
ruimte en bescherming voor
zijn bezwaren. Ook dat is wet,
grondwet zelfs. En het is vrij
heid, die broodnodig is in
een land als Nederland waar
culturele en religieuze min
derheden samenleven.
Tussen grondrechten bestaat
geen hiërarchie. De gods
dienstvrijheid van de één
weegt niet zwaarder dan het
recht van de ander om niet
te worden gediscrimineerd.
Trouwambtenaren moe
ten en kunnen niet worden
gedwongen om personen van
hetzelfde geslacht te trouwen,
als ze daar religieuze bezwa
ren tegen hebben.
Sommige gewetensbezwaren
komen sympathieker over
dan andere. Maar daar gaat
het niet om. Of het nu om de
overtuigd vegetarische keur
meester gaat die een abattoir
niet wil controleren, de zie
kenhuisverpleger/ster die om
religieuze overtuiging vacci
natie weigert uit te voeren of
de trouwambtenaar die geen
homo's wil trouwen: zdang
de overheid de keurings
dienst, het ziekenhuis of de
burgerlijke stand neutraal en
plichtsgetrouw kan laten fun-
feren, is er geen reden om de
ezwaarde ambtenaar onder
druk te zetten om tegen zijn
Cersoonlijke overtuiging in te
andelen. Waarbij hier dan
ten overvloede wordt toege
voegd dat de fractie van de
PvclA het burgerlijk huwelijk
voor homo's be()ordeelt als
volledig gelijkwaardig aan
dat voor hetero's. Anderzijds
mogen trouwambtenaren
niet gedwongen worden om
tegen hun persoonlijke over
tuiging te handelen. Dat is
evenzeer vrijheid.
De homopassage in het
regeerakkoord wordt nu
maatschappelijk aangegrepen
om de emancipatie van homo
seksualiteit te verdedigen.
Dat is begrijpelijk. De enige
reden dat het onderwerp
in het regeerakkoord wordt
aangesneden is ideologisch:
de christelijke partijen geven
een signaal. Door aan gewe
tensbezwaarde ambtenaren
te beloven dat er initiatieven
worden genomen om hun
rechtszekerheid te vergroten,
beloven zij hun extra bescher
ming. Dat kan ook als een sti
mulans worden gevoeld.
Of dat zo is, moet iedereen
voor zichzelf uitmaken. Maar
van een blanco cheque om
homohuwelijken voortaan te
weigeren, is in het akkoord
zeker geen sprake. Eerder
het omgekeerde. Het kabi
net garandeert dat een gewe
tensbezwaarde trouwambte
naar altijd wordt vervangen
zodat homohuwelijken steecis,
mogelijk blijven. Ook dat is
een signaal. En wel van de
PvdA, die zo aangeeft dat er
aan de praktijk noch aan het
beleid iets zal veranderen.
Maar zoals zo vaak gaan der
gelijke essentiële nuances
verloren. Zij gaan verloren in
het rumoer en in ongenuan
ceerde uitspraken die - ook
al zoals zo vaak - breeduit
in de media verschijnen en
zodoende bijdragen aan blik
vernauwing. En dat is ontzet
tend jammer. Want in een
klein land als Nederland is
niets moeilijker en tegelijker
tijd noodzakelijker dan elkaar
ruimte laten 'voor volstrekt
tegengestelde opvattingen en
leefwijzen.
Wij zullen dan ook geen motie
indienen of steunen waarin
van iedere trouwambtenaar
geëist wordt dat hij/zij het
sluiten van huwelijken tussen
twee mensen van hetzelfde
geslacht nooit mag weige
ren. Ieder verantwoordelijk
gemeentebestuur - onge
acht de samenstelling ervan
- zorgt er namelijk altijd voor
dat dergelijke huwelijken
gesloten kunnen blijven wor
den. Ieder gemeentebestuur
is dat trouwens wettelijk ver
plicht. Op die manier wordt
recht gedaan, recht aan de
één - of beter: twee - om in
het huwelijk te treden, en
recht aan de ander om in
zijn/haar oprechte religieuze
overtuiging te worden geres
pecteerd.
De PvdA-fractie: Hannie
Vermeulen, Jans Hoveing
en Frenk ten Brinke
VOORUirSTBEVENDDOIIPSBEUUlG
De politiek moet dichter bij
de burgers. Dat is één van
de doelen van het dualisme.
Maar hoe krijg je dat voor
elkaar? Koffie en een over
dekte zitplaats zijn al voorra
dig, als u een raadsvergade
ring bij wilt wonen. Dus daar
aan zal het niet liggen.
Het toverwoord is burger
participatie. Wat is dat nu
eigenlijk? Volgens VDB78
hoort iedereen, die op een
opbouwende manier mee wil
denken met het gemeentebe
stuur onder de paraplu van
de burgerparticipatie. Ook
die éne mening op een bur
geravond telt. Dit betekent
niet dat die mening direct
en onverkort overgenomen
wordt, maar wél, dat ernaar
geluisterd wordt en dat die
mening meegewogen wordt
bij de besluitvorming.
Zo ook met het initiatief'Stad
op stelten'. Dit is dan wel een
initiatief van een hele groep
burgers en het wordt onder
schreven door velen, maar
het blijft een advies aan het
gemeentebestuur en een wens
van die grote groep inwoners.
VDB78 heeft ernaar geluis
terd en zal er in de toekomst
zeker rekening mee houden.
Als eerste moet er een uit
spraak van de raad komen of
cie kleine kernen een eigen
autonoom dorp moeten blij
ven met eigen voorzieningen
of dat ze in moeten krimpen
tot een 'wijk' van Middelhar
nis, waar de bewoners alleen
komen om te slapen. VDB78
is voor het eerste en zal daar
zijn uiterste best voor doen.
Fractie VDB78: Binic
Vreugde, Johan de Vos en
Greet Maas
ABE
lemeen Burger Belang
Het begrip wederzijds res
pect is de laatste maanden
een aantal malen over de
tafel gegaan binnen politiek
Middelharnis. Ook Algemeen
Burger Belang heeft tijdens
de verkiezingen beloofd de
stem van de Durger te laten
horen in de gemeenteraad
op basis van wederzijds res
pect. En dat passen we toe
naast onze uitgangspunten
integriteit, transparantie 'en
aanspreekbaarheid
We leggen u graag uit wat
wij bedoelen met wederzijds
respect. In een woordenboek
staat respect onder meer
omschreven als eerbied en
ontzag. Wederzijds ontzag
betekent dus ontzag hebben
voor elkaar en dus op basis
van onderlinge gelijkheid.
Een raadslid is niet meer of
beter dan een inwoner, maar
ook niet minder of slechter
dan een burgemeester. Ieder
is even belangrijk, maar elk in
de eigen specifieke rol. Eer
bied staat weer omschreven
als hoog achten. En dit hoog
achten kan toegepast worden
door beleefdheicl te betrach
ten of welgemanierdheid. En
dan wordt het begrip respect
ineens concreet. Want beleefd
of welgemanierd zijn - en
blijven- dat kunnen we alle
maal controleren. Natuurlijk
naar ieders eigen waarden
en normen. Wat voor de een
beleefd is, hoeft dat voor de
ander nog niet te zijn. Wij
vinden het beleefd om bij
het uitwisselen van argumen
ten niet op de man maar op
de bal te spelen. Wij willen
inhoudelijke argumenten
aanvoeren, onze standpunten
inhoudelijk onderbouwen en
daarop beoordeeld worden.
Wij beoordelen anderen ook
niet op de boodschapper,
maar op de inhoud van de
boodschap. En daar kunnen
en zullen we af en toe zeer
kritisch en scherp in zijn.
En daardoor kan een func
tionaris die de bekritiseerde
boodschap verkondigt, zwaar
onder vuur komen te liggen.
Dat kan bijvoorbeeld een
door de raad te controleren
wethouder zijn. Het kan zelfs
zo ver gaan dat die wethou
der daar consequenties aan
dient te verbinden. Maar nog
steeds kan dat - en zal dat
door ons - gebeuren zon
der onbeleefd taalgebruik,
zonder beschuldigingen van
persoonlijke aard, zonder
tsekritisering van persoonlijk
gedrag of persoonlijke inte
griteit. Dat vinden wij getui
gen van wederzijds respect.
En dat wederzijdse geldt niet
alleen voor politici onderling,
maar ook voor de relatie tus
sen u en de politici. Eigenlijk
is het gewoon burgerfatsoen.
En dat geldt toch voor ons
allemaal?
Integriteit is ook zo'n begrip,
wat gemakkelijk als kreet
gehanteerd wordt. Maar wat
betekent het nu concreet?
Integriteit kan omschreven
worden als het handelen in
overeenstemming met geac
cepteerde waarcien en nor
men. En dat kan ook uitge
legd worden als handelen
zonder ongewenst gedrag.
Maar nu wordt het duide
lijker. Want wat ongewenst
gedrag is, weten we alle
maal. Opnieuw natuurlijk
naar ieders eigen waarden
en normen. Wat voor de een
ongewenst is, hoeft het voor
de ander nog niet te zijn.
Maar leest u maar mee met
het onderstaande rijtje, wat
naar ons oordeel ongewenst
gedrag is en oordeelt u zelf.
Wij vinden ongewenst gedrag
(in willekeurige volgorde):
pesten, intimideren, nege
ren, discrimineren, geveins
de emotionaliteit, als persoon
reageren terwijl de functiona
ris wordt aangesproken, cor
ruptie, vermenging van eigen
belang met gemeente belang,
manipulatie van informatie,
verborgen agenda's, mis
bruik van De\iqegdheden.
Als we samen nadenken, zijn
er zeker nog meer voorbeel
den te noemen. Ongewenst
gedrag moet voorkomen
worden. Dit wil zeggen dat
politici de bereidheid moeten
hebben om verantwoording
af te leggen in een openbare
vergaderstructuur en in dia
loog met elkaar. Dus geen
besloten vergaderingen, geen
inhoudelijk politieke afstem
ming tussen fracties buiten
de openbare debatten, steeds
respectvol inhoudelijk rea
geren op eikaars standpunt
en monologen niet de dialo
gen laten vervangen. Het is
belangrijk dat we ons hier
van bewust zijn, dit onder
ling bespreekbaar maken en
natuurlijk om dit gewoon
elke dag toe te passen in alle
omstandigheden.
Tijdens de laatste raadsver
gadering verklaarde de wet
houder ongevraagd dat het
college van B&W in Middel
harnis geen geformuleerd
beleid op schrift heeft staan
(op één onderwerp na) en ad
hoc reageert op 'de waan van
de dag'. Volgens de wethou
der heeft de gemeente drin
gend behoefte aan visies op
vrijwel alle beleidsterreinen.
Dat is verbijsterend nieuws.
Dit betekent dat onze gemeen
te geen grondbeleid beschre
ven heeft, geen woningbeleid,
geen eigen personeelsbe
leid, geen milieubeleid, geen
'noem maar op'-beleid.
En toch worden er jaarlijks
tientallen miljoenen euro's
aan uitgegeven. De politiek
in Middelharnis is de regie
kwijt en dat mag de politiek
zichzelf aanrekenen en dat
niag u de politici verwijten.
Dat moet razendsnel veran
deren. En veranderen bete
kent altijd verbeteren. Daar
lieeft de raad een belangrijke
rol in. Proactief en niet alleen
reactief.
Zo heeft Algemeen Burger
Belang afgelopen raadsver
gadering een visie gepresen
teerd op het accommodatie-
beleid. Een visie die mede
beoogt de vele miljoenen aan
subsidie, die de gemeente
Middelharnis elk jaar uit
geeft, zinvol te besteden. Een
visie die ook beoogt juist de
/^wakkeren in onze samenle
ving te ondersteunen. Over
deze visie is jammer genoeg
niet gedebatteerd door de
overige fracties. Als de raad
daar .wel over debatteert,
komt er wellicht een raads-
visie uit voort dat als rich
tinggevende opdracht voor
het college kan gelden. Dan
helpt de raad actief mee aan
het formuleren van beleid.
En dat is dus hard nodig.
.\lgemeen Burger Belang
roept elke fractie op elke
raadsvergadering te debatte
ren over een visie, hoe klein
ook, en te trachten daar een
richtinggevend besluit aan
te verbinden. Het raadspro-
gramma kan als leidraad die
nen. Dat document behoort
een levend document te zijn
wat telkens verbeterd kan
worden.
Elke politieke partij is ver
schillend, maar we hebben
toch een gezamenlijk doel:
het beste bereiken voor de
inwoners van Middelharnis.
En dat lukt in de politiek
alleen door niet op de man
te spelen maar elkaar op de
inhoud te beoordelen, door
geen monoloog af te steken
in de raad maar de dialoog
te zoeken, door geen afspra
ken in beslotenheid te maken
maar in de openbaarheid te
debatteren. Met wederzijds
respect en integriteit!
Albert Kaffert, fractie ABB
Deze Fractiegewijs wil onze
fractie beginnen met ieder
een hartelijk te bedanken
die bij de verkiezingen voor
de Provinciale Staten haar of
zijn stem op onze Christen-
Unie heeft uitgebracht. Van
alle in onze gemeenteraad
vertegenwoordigde partijen
is de Christenunie cfe enige
gebleken die in stemmen
aantal gestegen is. Als we
terugkijken op een jaar van
verkiezingen blijkt een trend
van stijgende steun voor het
christelijk-sociale geluid van
de Christenunie. Uiteraard
geeft dit een gevoel van blijd
schap en dankbaarheid, maar
toch ook een overtuiging van
verantwoordelijkheid, nu de
Christenunie op alle niveaus
in de samenleving regerings
verantwoordelijkheid lijkt
te gaan dragen. Dat is voor
een kleine partij als de Chris-
tenUnie nieuw en dus wat
onwennig. Belangrijker is dat
onze samenleving het gehad
lijkt te hebben met het onge
breidelde individualisme
dat de decennia sterk opge
komen is. We lopen tegen
de grenzen aan van wat het
individu voor zichzelf kan
opeisen in een samenleving.
De trend lijkt te zijn dat weer
meer het 'samen' gezocht
wordt in plaats van het 'ik'.
Dat is winst wat ons betreft.
Daarmee is de kern van de
Christenunie verkiezingsleu
zen 'Voor elkaar' maximaal
uitgebuit. We hopen en bid
den dat God allen die in het
afgelopen jaar van verkie
zingen op verantwoordelijke
plaatsen gesteld zijn, kracht
wil geven en wil zegenen om
die verantwoordelijkheid tot
Zijn eer en tot zegen voor
de samenleving te dragen.
Het gaat namelijk niet om de
Christenunie of haar verte
genwoordigers, maar om het
leven tot Gods eer en tot nut
en voordeel van de naaste.
In de raadsvergadering van
1 maart hebben wij voorge
steld het agendapunt betref
fende het instellen van vei
ligheidsassistenten en Bijzon
dere OpsporingsAmbtenaren
(BOA's) van de agenda af te
voeren. Bij de stemming
hierover staakten de stem
men, waardoor het punt de
volgende vergadering moet
terugkomen. Is de Cnristen-
Uniefractie tegen het instel
len van deze functionarissen?
Nee, in het geheel niet! De
proef waarbij de afgelopen
maanden gebruik is gemaakt
van veiligheidsassistenten om
overlast in o.a. het centrum
te beperken, lijkt effectief De
reden dat wij het agendapunt
wilden afvoeren, is gelegen in
de opzet van het raadsvoor
stel. Tijdens de behandeling
van de begroting in novem
ber vorig jaar heeft de meer
derheid van de raad besloten
dat een belastingverhoging
van 5% niet mocht doorgaan.
Om dit te bereiken is o.a. het
budget voor veiligheidsas
sistenten met meer dan de
helft verlaagd. In het voor
stel zoals het nu is ingediend,
wordt tóch het volle bedrag
gevraagd zonder hier ruimte
in de begroting voor te maken
Dat lijkt wel sterk op het voor
de gek houden van onze bur
gers. Te meer omdat een aan
tal fracties in november hier
voor al ruimte aan het college
heeft gegeven. Durven de
betreffende fracties niet uit te
leggen dat veiligheid iets mag
kosten en dat belastingverho
gingen soms nodig zijn? Het
is wel heel makkelijk om met
het tegenhouden van belas
tingverhoging goede sier te
maken en vervolgens het
geld tóch uit te geven. Wij
nopen en vertrouwen erop
dat het college met een beter
voorstel zal terugkomen,
zodat ook onze fractie het, op
zichzelf belangrijke, voorstel
voor inzet van veiligheidsas
sistenten en BOA's kan steu
nen. Wat ons betreft betekent
dit dat óf het voorstel binnen
het afgesproken budget past
óf dat acceptabele dekking
fevonden wordt binnen de
egroting door bijvoorbeeld
andere zaken te laten vallen.
Hieraan zien we dat het
opstellen van een begroting
een serieuze zaak is en als
zodanig behandeld moet
worden. Politieke statements
zijn makkelijk te maken, maar
die moeten wel ondersteund
worden door degelijke finan
ciële onderbouwing. Anders
zijn het loze kreten.
Wilt u over deze of andere
zaken met ons doorspreken?
Wij zijn te bereiken op web
site www.middelharnis.chris
tenunie.nl of via het email
adres fractie@middelharnis.
christenunie.nl.
U kunt de ChristenUnie
raadsleden uiteraard ook
direct benaderen:
Johan van Oostenbrugge,
tel. 0187-486839
Ron de Rover,
tel. 0187-486870.
actief op het terrein van bij
voorbeeld de huishoudelijke
hulp. Sinds 1 januari wordt
van de gemeente verwacht
dat ze hier de regie over gaat
voeren. We hebben een script
met algemene doelstellingen
in de vorm van de Wet op
de Maatschappelijke Onder
steuning. De gemeente hoort
erop te sturen dat op de juiste
manier hulp verleent wordt,
waar dit nodig is. Alleen als ze
de touwtjes ook echt in han
den neemt en die gebruikt,
zal het goede product aan
de burgers geleverd kunnen
worden.
Net als bij een bestemmings
plan doet de gemeente dit
niet alleen, maar samen met
andere (markt)partijen. Wel
wil ik er op aandringen dat
duidelijk moet zijn dat de
gemeente aan het roer staat.
Niet om zoveel mogelijk
macht te verzamelen, maar
wel om de taak die we heb
ben gekregen naar behoren
en ten behoeve van onze bur
gers uit te voeren.
Nu zijn vergelijkingen
gevaarlijk en gaan ze altijd
ergens mank. Zo gaat de film
The Departed over schurken
en schurkenstreken. Uiter
aard wil ik die parallel niet
trekken, maar wel dat men
sen ondanks tegenwind het
goede blijven nastreven.
Robert van Papeveld,
fractievoorzitter CDA
e-mail:
rvanpapeveld@deciso.com
Martin Scorcese won vorige
maand een Oscar voor de
beste regie met de film The
Departed (beste film). Laten
we er even van uit gaan dat
iemand die zo'n Oscar wint
een goede regisseur is. Een
regisseur heeft de leiding
over het artistieke proces tij
dens het maken van een film.
Hij bepaalt hoe de film er uit
gaat zien.
Een vergelijkbare rol speelt
de gemeente bij het uitvoe
ren van de taken die haar zijn
toebedeeld. Voor de hand
liggend is dat de gemeente
bepaald hoe bijvoorbeeld een
nieuw bestemmingsplan er
uit komt te zien. Uiteraard in
samenspel met de belangheb
benden, maar de gemeente
heeft de regie. Zo kan het
beste invulling gegeven wor
den aan haar taak het alge
meen belang te dienen. We
kunnen niet van private par
tijen als project ontwikkelaars
verwachten dat het algemeen
belang een 'hoge prioriteit
heeft. Een ontwikkelaar moet
zorgen voor rendement voor
de eigenaars en dat is ook
goed zo. Wel wringt het dan
soms wanneer de gemeente
een ander idee heeft over de
inrichting van een gebied.
Op dergelijke momenten is
het zaak dat een regisseur de
grote lijnen in de gaten blijft
houden. Zoals een regisseur
ook niet in zijn/haar uppie
een film maalct, moet een
nieuw bestemmingsplan ook
samen met verschillende
spelers tot een goed einde
gebracht worden. Een script
geeft dan houvast, maar ik
durf de stelling aan dat elk
script tijdens het maken van
de f^ilm wordt bijgeschaafd (al
is dit laatste een contradictio
in terminis). Het doel is een
mooie film te maken, niet om
letterlijk het script te volgen.
De visie en vasthoudendheid
van de regisseur moeten de
doorslag geven en een mooi
beeld opleveren.
Een genre waar de gemeente
steeds meer in is te zien, is de
sociale/gezondheids sector.
De WMO is slechts één van
de voorbeelden, maar wel
een heel duidelijke. Vele par
tijen zijn soms al vele jaren
"Wij vin
den dat de
inwoners
van deze
gemeente
minder
Onroerend
Goed Belas
ting moeten
betalen.
Met name
in de straten X, Y en Z beta
len de bewoners te veel belas
ting. Het wordt tijd dat daar
wat aan wordt gedaan. Wij
zouden het fijn vinden als
u even de tijd neemt om dit
formulier in te vullen. Een
aantal punten waarvoor wij
ons als "door de gemeen
te met te hoge belastingen
gepakte bewoners" sterk
moeten maken: bla bla bla,
bla bla bla... In de loop van
volgende week halen wij het
formulier weer bij u op. Met
vriendelijke groet en alvast
hartelijk dank. Een aantal
te veel belasting betalende
bewoners."
Geachte lezers, u voelt wel
aan dat ik op een enigszins
humoristische wijze de werk
wijze aan de kaak wil stellen
waarmee een aantal "ver
ontruste centrumbewoners"
andere centrumbewoners
opriep om een handtekenin
genactie te steunen die als
onderbouwing moest dienen
voor een bespreking met het
college van B&W over onvei
ligheidsgevoelens die kenne
lijk bij die bewoners leven.
Met deze aanpak wil ik op
geen enkele wijze het initia
tief van die bewoners afwij
zen of belachelijk maken.
Integendeel. Ik vind het heel
belangrijk dat bewoners van
het centrum van Middelhar
nis, die al dan niet frequent
op enige wijze overlast en
dan met name in het week
end ondervinden, de moeite
nemen om dit kenbaar te
maken aan het gemeentebe
stuur.
Tijdens de informatieve
raadsvergadering van 8
februari jl. vroeg één van ini
tiatiefnemers van deze enquê
te de raad op indringende
wijze aandacht voor de pro
blemen van deze inwoners.
Helaas bleek op dat moment
dat, hoewel die enquête al
in september/oktober vorig
jaar gehouden was, door een
kennelijke administratieve
fout niet alle raadsleden over
de uitslag van deze enquête
beschikten. Zo ook de VVD
en hoewel later in die ver
gadering deze omissie werd
goedgemaakt, heeft dat geen
recht gedaan aan het belang
van die bewoners dat zij zich
in hun woon- en leefgenot
tekort gedaan voelen door
anderen en dat hun veront
rusting niet op een juiste wij
ze is behandeld. En dat is een
ernstige zaak.
Later tijdens die vergadering
heb ik de insprekencfe burger
medegedeeld dat ik teleurge
steld was over de Wijze waar
op deze enquête is gehou
den, omdat in wel zeer ten
dentieuze bewoordingen het
probleem van de één direct
benoemd werd als probleem
van de ander en dat mag in
een enquête nooit gebeuren.
Daarom mijn satirische aan
pak zoals in de aanhef van
dit artikel omschreven. Als
ik een in de aanhef vermel
de 'enquête' onder de inwo
ners van Middelharnis zou
houden, dan ben ik ervan
overtuigd dat ik een uitslag
zou krijgen die door iedere
geënquêteerde zou worden
onderschreven. Maar ieder
weldenkend mens weet dat
zoiets nooit de bedoeling kan
zijn van een enquête. Daar
om vind ik het ook jammer
dat de groep van verontruste
bewoners in hun ijver om de
door hen ervaren overlast te
inventariseren niet is bijge
staan door ambtenaren van
hetzij de gemeente hetzij het
politiekorps Rotterdam-Rijn
mond.
Overlast is door elkaar geno
men een redelijk subjectieve
beleving die ()p een verant
woorde wijze moet worden
aangepakt: op het moment
dat je als overheid het 'recht
van de ene burger beschermt'
kan tezelfdertijd het 'recht
van de andere burger' wor
den aangetast. En claarom is
een goede, zo objectief moge
lijke omschrijving van iiet
probleem de grondslag voor
net zoeken naar een accepta
bele oplossing.
Met de aanpak van het pro
bleem van de verontruste
bewoners heeft het college
naar oordeel van de VVD
een aantal steken laten val
len en dat is jammer: nu is
een hoop energie vermorst,
energie die beter gestoken
had Kunnen worden in het
leefbaar maken en houden
van onze gemeente voor alle
inwoners maar ook voor haar
bezoekers.
Rein Osinga,
fractievoorzitter WD
Het Medisch Centrum
Rijnmond-Zuid introdu
ceert het digitale Verwijs-
tnodel Rijnmond. Snelle
en betrouwbare commu
nicatie tussen huisarts en
ziekenhuis bij het verwij
zen van patiënten is het
doel. Op 15 maart wordt
door huisartsen, medisch
specialisten en de zieken
huisdirectie een verkla
ring ondertekend die het
mogelijk moet maken om
in april zo'n 60 huisartsen
elektronisch te laten ver
wijzen. Het streven is dat
steeds meer huisartsen,
maar ook andere zieken
huizen gaan deelnemen.
De eerste groep huisartsen
die meedoet, kan vanaf april
digitaal voor alle specialismen
reguliere afspraken maken
voor hun patiënten. Boven
dien zijn dan al combinatieaf
spraken opgenomen van kop
lopers cardiologie en urolo
gie. Dit zijn afspraken waarbij
inet ziekenhuis een pakket \an
diagnose en/of behandelingen
aanbiedt, zodat de patiënt zo
min mogelijk naar het zie
kenhuis hoeft te komen. Bij
voorbeeld pijn op de borst. In
deze opzet worden patiënten
onderzocht, gezien door de
specialist en krijgen ze nog
clezelfde dag de diagnose en
het behandelvoorstel mee.
De communicatie loopt via
het huisartseninformatie
systeem (HIS) en een goed
beveiligde ADSL-verbindiiig.
De huisarts heeft direct zicht
op: de toegangstijd en het
verwijstraject. Het .MC^RZ
ontvangt elektronisch het
bericht dat de padënt een
afspraak gaat maken voor
een bepaalde klacht, de ver-
wijsbrief, enzovoorts. Na het
polibezoek krijgt de huisarts
van de medisch specialist
snel een terugbericht met de
diagnose, de uitslagen en het
verdere behandeltraject.
Op 15 en 16 maart steken
huisartsen en medisch speci
alisten tevens de koppen bij
elkaar. Ze gaan dan in werk
groepen voor 8 vakgroepen
verwijs- en behandelproto-
coUen maken. Dit leidt tot
een aanzienlijke uitbreiding
van de mogelijkheden. De
huisartsen kunnen dan ook
combinatieafspraken maken
voor chirurgie, dermatologie,
fynaecologie, interne genees-
unde, kindergeneesTcunde,
KNO, longziekten, MDL,
neurologie, oogheelkunde,
orthopaedic en plastische
chirurgie. In het najaar vol
gen alle overige vakgroepen.
Bijzonder in het verwijsmo-
del is de mogelijkheid om
semi-spoedpatiënten met een
verkorte toegangstijd te ver
wijzen. Dit kan zonder met
de specialist te bellen voor
overleg. Door online verwij
zen van patiënten in de regio
te introduceren komt het
ziekenhuis tegemoet aan de
wensen van de huisarts.