Fractiegewijs Middelharnis Communicatie tussen huisarts en ziekenhuis kan nu sneller eiiahdeh-hieuws De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs' hun mening geven. Veiüpheid in het geding Het homo huwelijk en gewetens bezwaren PvdA sinds het Rechten en grondrechten De neutraal functionerende overheid Signalen Geen motie Burgerparticipatie Wederzijds respect Integriteit Gemeente Middelharnis zonder beleid? "^Christen Unie Verkiezingen Veiligheidsassistenten en BOA'S Overlast PAGINA 4 .V VRIJDAG 16 MAART 2007 Veiligiieid op straat is voor ons als SCiP-hactie een groot goed waar we zorgvuldig mee om moeten gaan. De veilig heid op straat moet zodanig beleefd worden dat we ook in de avonduren ais jongere of als oudere de straat op dur ven. Om deze veiligheid te waarborgen, is het nodig dat er met name in de weekenden voldoende controle en hand having is. Deze taken vinden we prnnair een taak voor het politieapparaat. Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen. Tijdens de laatstge houden gemeenteraadsver gadering, 1 maart, hebben wij een voorstel gesteund om het aanstellen van veilig- heidsassistenten en Bijzon dere Opsporingsambtenaren (Boa's) van de agenda af te voeren. Bij het stemmen hierover staakten de stemmen. Hier door komt het punt de vol gende vergadering terug op de agenda. Hieruit zou u de conclusie kunnen trekken dat de SGP-fractie tegen het aanstellen van deze veilig- heidsassistenten bijzondere ambtenaren is. Dat willen we nuanceren. We zijn voor vei ligheid op straat, we zijn voor hef optreden tegen diegenen die de overlast veroorzaken. Wel vinden we het erg mak kelijk om nu maar even ruim 100.000,- uit te trekken om dit clan maar voor kosten van de Gemeente Middelharnis uit te laten voeren door een private partij of door extra eigen personeel. Zoals eerder genoemd moeten de taken die binnen het takenpak ket van de politie vallen ook daad.werkelijk door de politie worden uitgevoerd. Daar naast is er nog onduidelijk heid over de bevoegdheclen die de zgn. Boa's hebben. Daarnaast speelt het feit dat bij de behandeling van de begroting in november vorig jaar de raad besloten heelt om de belastingverhoging voor u als burger aanzienlijk te verlagen. ()m dit te kun nen doen, moest er een keuze gemaakt worden. De keuze is op dat moment geweest het budget voor veiligheidsassi- stenten irlet ruim de helft te verlagen. Nu ligt er een voor stel waar nog meer dan het oorspronkelijke bedrag aan budget gevraagd wordt. Wie houdt wie nu eigenlijk voor de gek? Daarnaast zijn we van mening dat de overlast voornamelijk veroorzaakt wordt door jon ge en oudere jeugd die zich te buiten gaan aan drugs, alcohol en andere normen- vervagende genotsmiddelen. Hier ligt niet alleen een taak bij het polideapparaat of de gemeente. Nee, met elkaar moeten we ons verantwoorde lijk weten voor deze overlast. Met name ouders van kinde ren hebben hier geen gerin ge taak die hun is opgelegd. Ook de horeca zelf moet zich verantwoordelijk weten voor onze kwetsbare groep jonge ren. We zullen de komende raadsvergadering dit voorstel opnieuw beoorctelen. Als de genoemde maatregel bij zal dragen aan een veilige en schone gemeente waar het ook in cle weekenden goed wonen is, zullen we zeker bereid zijn aanvullend bud get beschikbaar te stellen. Dit mag alleen geen materi ele maatregel zijn die voor bijgaat aan het werkelijke welzijn van onze jongeren in de gemeente. Laten we ook eens verdraagzaam zijn als het om jonge mensen gaat. Al snel wordt hun aanwezig heid als overlastgevend erva ren. Vergeet nooit dat we ook zelf eens jong geweest zijn. Er is onder de jeugd grote behoefte aan een thuis, aan geborgenheid en acceptatie. Dat kunnen we niet inkopen of betalen, nee dat mogen we met elkaar geven: gratis en voor niets. C.J. van Dam, fractievoorzitter SGP regeerakkoord is gesloten wor den her en der door gemeenteraden moties aangenomen waarin iedere ambtenaar van de burgerlijke stand zonder uitzondering wordt verplicht om huwelij ken te sluiten tussen mensen van hetzelfde geslacht. Of zo'n motie in de gemeente raad van Middelharnis aan de orde komt, weten wij niet. Wij zullen zo'n motie in ieder geval niet indienen of steu nen. Hieronder kunt u lezen waarom niet. Elkaar respecteren. Eikaars identiteit accepteren. In de ophef over de homopas sage in het regeerakkoord is het nuttig om eens even pas op de plaats te maken. Het homohuwelijk is een wet telijk recht. Oproepen aan gewetensbezwaarde trouw ambtenaren om de wet uit te voeren - en dus homo's te trouwen - miskennen echter het recht van het individu op ruimte en bescherming voor zijn bezwaren. Ook dat is wet, grondwet zelfs. En het is vrij heid, die broodnodig is in een land als Nederland waar culturele en religieuze min derheden samenleven. Tussen grondrechten bestaat geen hiërarchie. De gods dienstvrijheid van de één weegt niet zwaarder dan het recht van de ander om niet te worden gediscrimineerd. Trouwambtenaren moe ten en kunnen niet worden gedwongen om personen van hetzelfde geslacht te trouwen, als ze daar religieuze bezwa ren tegen hebben. Sommige gewetensbezwaren komen sympathieker over dan andere. Maar daar gaat het niet om. Of het nu om de overtuigd vegetarische keur meester gaat die een abattoir niet wil controleren, de zie kenhuisverpleger/ster die om religieuze overtuiging vacci natie weigert uit te voeren of de trouwambtenaar die geen homo's wil trouwen: zdang de overheid de keurings dienst, het ziekenhuis of de burgerlijke stand neutraal en plichtsgetrouw kan laten fun- feren, is er geen reden om de ezwaarde ambtenaar onder druk te zetten om tegen zijn Cersoonlijke overtuiging in te andelen. Waarbij hier dan ten overvloede wordt toege voegd dat de fractie van de PvclA het burgerlijk huwelijk voor homo's be()ordeelt als volledig gelijkwaardig aan dat voor hetero's. Anderzijds mogen trouwambtenaren niet gedwongen worden om tegen hun persoonlijke over tuiging te handelen. Dat is evenzeer vrijheid. De homopassage in het regeerakkoord wordt nu maatschappelijk aangegrepen om de emancipatie van homo seksualiteit te verdedigen. Dat is begrijpelijk. De enige reden dat het onderwerp in het regeerakkoord wordt aangesneden is ideologisch: de christelijke partijen geven een signaal. Door aan gewe tensbezwaarde ambtenaren te beloven dat er initiatieven worden genomen om hun rechtszekerheid te vergroten, beloven zij hun extra bescher ming. Dat kan ook als een sti mulans worden gevoeld. Of dat zo is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar van een blanco cheque om homohuwelijken voortaan te weigeren, is in het akkoord zeker geen sprake. Eerder het omgekeerde. Het kabi net garandeert dat een gewe tensbezwaarde trouwambte naar altijd wordt vervangen zodat homohuwelijken steecis, mogelijk blijven. Ook dat is een signaal. En wel van de PvdA, die zo aangeeft dat er aan de praktijk noch aan het beleid iets zal veranderen. Maar zoals zo vaak gaan der gelijke essentiële nuances verloren. Zij gaan verloren in het rumoer en in ongenuan ceerde uitspraken die - ook al zoals zo vaak - breeduit in de media verschijnen en zodoende bijdragen aan blik vernauwing. En dat is ontzet tend jammer. Want in een klein land als Nederland is niets moeilijker en tegelijker tijd noodzakelijker dan elkaar ruimte laten 'voor volstrekt tegengestelde opvattingen en leefwijzen. Wij zullen dan ook geen motie indienen of steunen waarin van iedere trouwambtenaar geëist wordt dat hij/zij het sluiten van huwelijken tussen twee mensen van hetzelfde geslacht nooit mag weige ren. Ieder verantwoordelijk gemeentebestuur - onge acht de samenstelling ervan - zorgt er namelijk altijd voor dat dergelijke huwelijken gesloten kunnen blijven wor den. Ieder gemeentebestuur is dat trouwens wettelijk ver plicht. Op die manier wordt recht gedaan, recht aan de één - of beter: twee - om in het huwelijk te treden, en recht aan de ander om in zijn/haar oprechte religieuze overtuiging te worden geres pecteerd. De PvdA-fractie: Hannie Vermeulen, Jans Hoveing en Frenk ten Brinke VOORUirSTBEVENDDOIIPSBEUUlG De politiek moet dichter bij de burgers. Dat is één van de doelen van het dualisme. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Koffie en een over dekte zitplaats zijn al voorra dig, als u een raadsvergade ring bij wilt wonen. Dus daar aan zal het niet liggen. Het toverwoord is burger participatie. Wat is dat nu eigenlijk? Volgens VDB78 hoort iedereen, die op een opbouwende manier mee wil denken met het gemeentebe stuur onder de paraplu van de burgerparticipatie. Ook die éne mening op een bur geravond telt. Dit betekent niet dat die mening direct en onverkort overgenomen wordt, maar wél, dat ernaar geluisterd wordt en dat die mening meegewogen wordt bij de besluitvorming. Zo ook met het initiatief'Stad op stelten'. Dit is dan wel een initiatief van een hele groep burgers en het wordt onder schreven door velen, maar het blijft een advies aan het gemeentebestuur en een wens van die grote groep inwoners. VDB78 heeft ernaar geluis terd en zal er in de toekomst zeker rekening mee houden. Als eerste moet er een uit spraak van de raad komen of cie kleine kernen een eigen autonoom dorp moeten blij ven met eigen voorzieningen of dat ze in moeten krimpen tot een 'wijk' van Middelhar nis, waar de bewoners alleen komen om te slapen. VDB78 is voor het eerste en zal daar zijn uiterste best voor doen. Fractie VDB78: Binic Vreugde, Johan de Vos en Greet Maas ABE lemeen Burger Belang Het begrip wederzijds res pect is de laatste maanden een aantal malen over de tafel gegaan binnen politiek Middelharnis. Ook Algemeen Burger Belang heeft tijdens de verkiezingen beloofd de stem van de Durger te laten horen in de gemeenteraad op basis van wederzijds res pect. En dat passen we toe naast onze uitgangspunten integriteit, transparantie 'en aanspreekbaarheid We leggen u graag uit wat wij bedoelen met wederzijds respect. In een woordenboek staat respect onder meer omschreven als eerbied en ontzag. Wederzijds ontzag betekent dus ontzag hebben voor elkaar en dus op basis van onderlinge gelijkheid. Een raadslid is niet meer of beter dan een inwoner, maar ook niet minder of slechter dan een burgemeester. Ieder is even belangrijk, maar elk in de eigen specifieke rol. Eer bied staat weer omschreven als hoog achten. En dit hoog achten kan toegepast worden door beleefdheicl te betrach ten of welgemanierdheid. En dan wordt het begrip respect ineens concreet. Want beleefd of welgemanierd zijn - en blijven- dat kunnen we alle maal controleren. Natuurlijk naar ieders eigen waarden en normen. Wat voor de een beleefd is, hoeft dat voor de ander nog niet te zijn. Wij vinden het beleefd om bij het uitwisselen van argumen ten niet op de man maar op de bal te spelen. Wij willen inhoudelijke argumenten aanvoeren, onze standpunten inhoudelijk onderbouwen en daarop beoordeeld worden. Wij beoordelen anderen ook niet op de boodschapper, maar op de inhoud van de boodschap. En daar kunnen en zullen we af en toe zeer kritisch en scherp in zijn. En daardoor kan een func tionaris die de bekritiseerde boodschap verkondigt, zwaar onder vuur komen te liggen. Dat kan bijvoorbeeld een door de raad te controleren wethouder zijn. Het kan zelfs zo ver gaan dat die wethou der daar consequenties aan dient te verbinden. Maar nog steeds kan dat - en zal dat door ons - gebeuren zon der onbeleefd taalgebruik, zonder beschuldigingen van persoonlijke aard, zonder tsekritisering van persoonlijk gedrag of persoonlijke inte griteit. Dat vinden wij getui gen van wederzijds respect. En dat wederzijdse geldt niet alleen voor politici onderling, maar ook voor de relatie tus sen u en de politici. Eigenlijk is het gewoon burgerfatsoen. En dat geldt toch voor ons allemaal? Integriteit is ook zo'n begrip, wat gemakkelijk als kreet gehanteerd wordt. Maar wat betekent het nu concreet? Integriteit kan omschreven worden als het handelen in overeenstemming met geac cepteerde waarcien en nor men. En dat kan ook uitge legd worden als handelen zonder ongewenst gedrag. Maar nu wordt het duide lijker. Want wat ongewenst gedrag is, weten we alle maal. Opnieuw natuurlijk naar ieders eigen waarden en normen. Wat voor de een ongewenst is, hoeft het voor de ander nog niet te zijn. Maar leest u maar mee met het onderstaande rijtje, wat naar ons oordeel ongewenst gedrag is en oordeelt u zelf. Wij vinden ongewenst gedrag (in willekeurige volgorde): pesten, intimideren, nege ren, discrimineren, geveins de emotionaliteit, als persoon reageren terwijl de functiona ris wordt aangesproken, cor ruptie, vermenging van eigen belang met gemeente belang, manipulatie van informatie, verborgen agenda's, mis bruik van De\iqegdheden. Als we samen nadenken, zijn er zeker nog meer voorbeel den te noemen. Ongewenst gedrag moet voorkomen worden. Dit wil zeggen dat politici de bereidheid moeten hebben om verantwoording af te leggen in een openbare vergaderstructuur en in dia loog met elkaar. Dus geen besloten vergaderingen, geen inhoudelijk politieke afstem ming tussen fracties buiten de openbare debatten, steeds respectvol inhoudelijk rea geren op eikaars standpunt en monologen niet de dialo gen laten vervangen. Het is belangrijk dat we ons hier van bewust zijn, dit onder ling bespreekbaar maken en natuurlijk om dit gewoon elke dag toe te passen in alle omstandigheden. Tijdens de laatste raadsver gadering verklaarde de wet houder ongevraagd dat het college van B&W in Middel harnis geen geformuleerd beleid op schrift heeft staan (op één onderwerp na) en ad hoc reageert op 'de waan van de dag'. Volgens de wethou der heeft de gemeente drin gend behoefte aan visies op vrijwel alle beleidsterreinen. Dat is verbijsterend nieuws. Dit betekent dat onze gemeen te geen grondbeleid beschre ven heeft, geen woningbeleid, geen eigen personeelsbe leid, geen milieubeleid, geen 'noem maar op'-beleid. En toch worden er jaarlijks tientallen miljoenen euro's aan uitgegeven. De politiek in Middelharnis is de regie kwijt en dat mag de politiek zichzelf aanrekenen en dat niag u de politici verwijten. Dat moet razendsnel veran deren. En veranderen bete kent altijd verbeteren. Daar lieeft de raad een belangrijke rol in. Proactief en niet alleen reactief. Zo heeft Algemeen Burger Belang afgelopen raadsver gadering een visie gepresen teerd op het accommodatie- beleid. Een visie die mede beoogt de vele miljoenen aan subsidie, die de gemeente Middelharnis elk jaar uit geeft, zinvol te besteden. Een visie die ook beoogt juist de /^wakkeren in onze samenle ving te ondersteunen. Over deze visie is jammer genoeg niet gedebatteerd door de overige fracties. Als de raad daar .wel over debatteert, komt er wellicht een raads- visie uit voort dat als rich tinggevende opdracht voor het college kan gelden. Dan helpt de raad actief mee aan het formuleren van beleid. En dat is dus hard nodig. .\lgemeen Burger Belang roept elke fractie op elke raadsvergadering te debatte ren over een visie, hoe klein ook, en te trachten daar een richtinggevend besluit aan te verbinden. Het raadspro- gramma kan als leidraad die nen. Dat document behoort een levend document te zijn wat telkens verbeterd kan worden. Elke politieke partij is ver schillend, maar we hebben toch een gezamenlijk doel: het beste bereiken voor de inwoners van Middelharnis. En dat lukt in de politiek alleen door niet op de man te spelen maar elkaar op de inhoud te beoordelen, door geen monoloog af te steken in de raad maar de dialoog te zoeken, door geen afspra ken in beslotenheid te maken maar in de openbaarheid te debatteren. Met wederzijds respect en integriteit! Albert Kaffert, fractie ABB Deze Fractiegewijs wil onze fractie beginnen met ieder een hartelijk te bedanken die bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten haar of zijn stem op onze Christen- Unie heeft uitgebracht. Van alle in onze gemeenteraad vertegenwoordigde partijen is de Christenunie cfe enige gebleken die in stemmen aantal gestegen is. Als we terugkijken op een jaar van verkiezingen blijkt een trend van stijgende steun voor het christelijk-sociale geluid van de Christenunie. Uiteraard geeft dit een gevoel van blijd schap en dankbaarheid, maar toch ook een overtuiging van verantwoordelijkheid, nu de Christenunie op alle niveaus in de samenleving regerings verantwoordelijkheid lijkt te gaan dragen. Dat is voor een kleine partij als de Chris- tenUnie nieuw en dus wat onwennig. Belangrijker is dat onze samenleving het gehad lijkt te hebben met het onge breidelde individualisme dat de decennia sterk opge komen is. We lopen tegen de grenzen aan van wat het individu voor zichzelf kan opeisen in een samenleving. De trend lijkt te zijn dat weer meer het 'samen' gezocht wordt in plaats van het 'ik'. Dat is winst wat ons betreft. Daarmee is de kern van de Christenunie verkiezingsleu zen 'Voor elkaar' maximaal uitgebuit. We hopen en bid den dat God allen die in het afgelopen jaar van verkie zingen op verantwoordelijke plaatsen gesteld zijn, kracht wil geven en wil zegenen om die verantwoordelijkheid tot Zijn eer en tot zegen voor de samenleving te dragen. Het gaat namelijk niet om de Christenunie of haar verte genwoordigers, maar om het leven tot Gods eer en tot nut en voordeel van de naaste. In de raadsvergadering van 1 maart hebben wij voorge steld het agendapunt betref fende het instellen van vei ligheidsassistenten en Bijzon dere OpsporingsAmbtenaren (BOA's) van de agenda af te voeren. Bij de stemming hierover staakten de stem men, waardoor het punt de volgende vergadering moet terugkomen. Is de Cnristen- Uniefractie tegen het instel len van deze functionarissen? Nee, in het geheel niet! De proef waarbij de afgelopen maanden gebruik is gemaakt van veiligheidsassistenten om overlast in o.a. het centrum te beperken, lijkt effectief De reden dat wij het agendapunt wilden afvoeren, is gelegen in de opzet van het raadsvoor stel. Tijdens de behandeling van de begroting in novem ber vorig jaar heeft de meer derheid van de raad besloten dat een belastingverhoging van 5% niet mocht doorgaan. Om dit te bereiken is o.a. het budget voor veiligheidsas sistenten met meer dan de helft verlaagd. In het voor stel zoals het nu is ingediend, wordt tóch het volle bedrag gevraagd zonder hier ruimte in de begroting voor te maken Dat lijkt wel sterk op het voor de gek houden van onze bur gers. Te meer omdat een aan tal fracties in november hier voor al ruimte aan het college heeft gegeven. Durven de betreffende fracties niet uit te leggen dat veiligheid iets mag kosten en dat belastingverho gingen soms nodig zijn? Het is wel heel makkelijk om met het tegenhouden van belas tingverhoging goede sier te maken en vervolgens het geld tóch uit te geven. Wij nopen en vertrouwen erop dat het college met een beter voorstel zal terugkomen, zodat ook onze fractie het, op zichzelf belangrijke, voorstel voor inzet van veiligheidsas sistenten en BOA's kan steu nen. Wat ons betreft betekent dit dat óf het voorstel binnen het afgesproken budget past óf dat acceptabele dekking fevonden wordt binnen de egroting door bijvoorbeeld andere zaken te laten vallen. Hieraan zien we dat het opstellen van een begroting een serieuze zaak is en als zodanig behandeld moet worden. Politieke statements zijn makkelijk te maken, maar die moeten wel ondersteund worden door degelijke finan ciële onderbouwing. Anders zijn het loze kreten. Wilt u over deze of andere zaken met ons doorspreken? Wij zijn te bereiken op web site www.middelharnis.chris tenunie.nl of via het email adres fractie@middelharnis. christenunie.nl. U kunt de ChristenUnie raadsleden uiteraard ook direct benaderen: Johan van Oostenbrugge, tel. 0187-486839 Ron de Rover, tel. 0187-486870. actief op het terrein van bij voorbeeld de huishoudelijke hulp. Sinds 1 januari wordt van de gemeente verwacht dat ze hier de regie over gaat voeren. We hebben een script met algemene doelstellingen in de vorm van de Wet op de Maatschappelijke Onder steuning. De gemeente hoort erop te sturen dat op de juiste manier hulp verleent wordt, waar dit nodig is. Alleen als ze de touwtjes ook echt in han den neemt en die gebruikt, zal het goede product aan de burgers geleverd kunnen worden. Net als bij een bestemmings plan doet de gemeente dit niet alleen, maar samen met andere (markt)partijen. Wel wil ik er op aandringen dat duidelijk moet zijn dat de gemeente aan het roer staat. Niet om zoveel mogelijk macht te verzamelen, maar wel om de taak die we heb ben gekregen naar behoren en ten behoeve van onze bur gers uit te voeren. Nu zijn vergelijkingen gevaarlijk en gaan ze altijd ergens mank. Zo gaat de film The Departed over schurken en schurkenstreken. Uiter aard wil ik die parallel niet trekken, maar wel dat men sen ondanks tegenwind het goede blijven nastreven. Robert van Papeveld, fractievoorzitter CDA e-mail: rvanpapeveld@deciso.com Martin Scorcese won vorige maand een Oscar voor de beste regie met de film The Departed (beste film). Laten we er even van uit gaan dat iemand die zo'n Oscar wint een goede regisseur is. Een regisseur heeft de leiding over het artistieke proces tij dens het maken van een film. Hij bepaalt hoe de film er uit gaat zien. Een vergelijkbare rol speelt de gemeente bij het uitvoe ren van de taken die haar zijn toebedeeld. Voor de hand liggend is dat de gemeente bepaald hoe bijvoorbeeld een nieuw bestemmingsplan er uit komt te zien. Uiteraard in samenspel met de belangheb benden, maar de gemeente heeft de regie. Zo kan het beste invulling gegeven wor den aan haar taak het alge meen belang te dienen. We kunnen niet van private par tijen als project ontwikkelaars verwachten dat het algemeen belang een 'hoge prioriteit heeft. Een ontwikkelaar moet zorgen voor rendement voor de eigenaars en dat is ook goed zo. Wel wringt het dan soms wanneer de gemeente een ander idee heeft over de inrichting van een gebied. Op dergelijke momenten is het zaak dat een regisseur de grote lijnen in de gaten blijft houden. Zoals een regisseur ook niet in zijn/haar uppie een film maalct, moet een nieuw bestemmingsplan ook samen met verschillende spelers tot een goed einde gebracht worden. Een script geeft dan houvast, maar ik durf de stelling aan dat elk script tijdens het maken van de f^ilm wordt bijgeschaafd (al is dit laatste een contradictio in terminis). Het doel is een mooie film te maken, niet om letterlijk het script te volgen. De visie en vasthoudendheid van de regisseur moeten de doorslag geven en een mooi beeld opleveren. Een genre waar de gemeente steeds meer in is te zien, is de sociale/gezondheids sector. De WMO is slechts één van de voorbeelden, maar wel een heel duidelijke. Vele par tijen zijn soms al vele jaren "Wij vin den dat de inwoners van deze gemeente minder Onroerend Goed Belas ting moeten betalen. Met name in de straten X, Y en Z beta len de bewoners te veel belas ting. Het wordt tijd dat daar wat aan wordt gedaan. Wij zouden het fijn vinden als u even de tijd neemt om dit formulier in te vullen. Een aantal punten waarvoor wij ons als "door de gemeen te met te hoge belastingen gepakte bewoners" sterk moeten maken: bla bla bla, bla bla bla... In de loop van volgende week halen wij het formulier weer bij u op. Met vriendelijke groet en alvast hartelijk dank. Een aantal te veel belasting betalende bewoners." Geachte lezers, u voelt wel aan dat ik op een enigszins humoristische wijze de werk wijze aan de kaak wil stellen waarmee een aantal "ver ontruste centrumbewoners" andere centrumbewoners opriep om een handtekenin genactie te steunen die als onderbouwing moest dienen voor een bespreking met het college van B&W over onvei ligheidsgevoelens die kenne lijk bij die bewoners leven. Met deze aanpak wil ik op geen enkele wijze het initia tief van die bewoners afwij zen of belachelijk maken. Integendeel. Ik vind het heel belangrijk dat bewoners van het centrum van Middelhar nis, die al dan niet frequent op enige wijze overlast en dan met name in het week end ondervinden, de moeite nemen om dit kenbaar te maken aan het gemeentebe stuur. Tijdens de informatieve raadsvergadering van 8 februari jl. vroeg één van ini tiatiefnemers van deze enquê te de raad op indringende wijze aandacht voor de pro blemen van deze inwoners. Helaas bleek op dat moment dat, hoewel die enquête al in september/oktober vorig jaar gehouden was, door een kennelijke administratieve fout niet alle raadsleden over de uitslag van deze enquête beschikten. Zo ook de VVD en hoewel later in die ver gadering deze omissie werd goedgemaakt, heeft dat geen recht gedaan aan het belang van die bewoners dat zij zich in hun woon- en leefgenot tekort gedaan voelen door anderen en dat hun veront rusting niet op een juiste wij ze is behandeld. En dat is een ernstige zaak. Later tijdens die vergadering heb ik de insprekencfe burger medegedeeld dat ik teleurge steld was over de Wijze waar op deze enquête is gehou den, omdat in wel zeer ten dentieuze bewoordingen het probleem van de één direct benoemd werd als probleem van de ander en dat mag in een enquête nooit gebeuren. Daarom mijn satirische aan pak zoals in de aanhef van dit artikel omschreven. Als ik een in de aanhef vermel de 'enquête' onder de inwo ners van Middelharnis zou houden, dan ben ik ervan overtuigd dat ik een uitslag zou krijgen die door iedere geënquêteerde zou worden onderschreven. Maar ieder weldenkend mens weet dat zoiets nooit de bedoeling kan zijn van een enquête. Daar om vind ik het ook jammer dat de groep van verontruste bewoners in hun ijver om de door hen ervaren overlast te inventariseren niet is bijge staan door ambtenaren van hetzij de gemeente hetzij het politiekorps Rotterdam-Rijn mond. Overlast is door elkaar geno men een redelijk subjectieve beleving die ()p een verant woorde wijze moet worden aangepakt: op het moment dat je als overheid het 'recht van de ene burger beschermt' kan tezelfdertijd het 'recht van de andere burger' wor den aangetast. En claarom is een goede, zo objectief moge lijke omschrijving van iiet probleem de grondslag voor net zoeken naar een accepta bele oplossing. Met de aanpak van het pro bleem van de verontruste bewoners heeft het college naar oordeel van de VVD een aantal steken laten val len en dat is jammer: nu is een hoop energie vermorst, energie die beter gestoken had Kunnen worden in het leefbaar maken en houden van onze gemeente voor alle inwoners maar ook voor haar bezoekers. Rein Osinga, fractievoorzitter WD Het Medisch Centrum Rijnmond-Zuid introdu ceert het digitale Verwijs- tnodel Rijnmond. Snelle en betrouwbare commu nicatie tussen huisarts en ziekenhuis bij het verwij zen van patiënten is het doel. Op 15 maart wordt door huisartsen, medisch specialisten en de zieken huisdirectie een verkla ring ondertekend die het mogelijk moet maken om in april zo'n 60 huisartsen elektronisch te laten ver wijzen. Het streven is dat steeds meer huisartsen, maar ook andere zieken huizen gaan deelnemen. De eerste groep huisartsen die meedoet, kan vanaf april digitaal voor alle specialismen reguliere afspraken maken voor hun patiënten. Boven dien zijn dan al combinatieaf spraken opgenomen van kop lopers cardiologie en urolo gie. Dit zijn afspraken waarbij inet ziekenhuis een pakket \an diagnose en/of behandelingen aanbiedt, zodat de patiënt zo min mogelijk naar het zie kenhuis hoeft te komen. Bij voorbeeld pijn op de borst. In deze opzet worden patiënten onderzocht, gezien door de specialist en krijgen ze nog clezelfde dag de diagnose en het behandelvoorstel mee. De communicatie loopt via het huisartseninformatie systeem (HIS) en een goed beveiligde ADSL-verbindiiig. De huisarts heeft direct zicht op: de toegangstijd en het verwijstraject. Het .MC^RZ ontvangt elektronisch het bericht dat de padënt een afspraak gaat maken voor een bepaalde klacht, de ver- wijsbrief, enzovoorts. Na het polibezoek krijgt de huisarts van de medisch specialist snel een terugbericht met de diagnose, de uitslagen en het verdere behandeltraject. Op 15 en 16 maart steken huisartsen en medisch speci alisten tevens de koppen bij elkaar. Ze gaan dan in werk groepen voor 8 vakgroepen verwijs- en behandelproto- coUen maken. Dit leidt tot een aanzienlijke uitbreiding van de mogelijkheden. De huisartsen kunnen dan ook combinatieafspraken maken voor chirurgie, dermatologie, fynaecologie, interne genees- unde, kindergeneesTcunde, KNO, longziekten, MDL, neurologie, oogheelkunde, orthopaedic en plastische chirurgie. In het najaar vol gen alle overige vakgroepen. Bijzonder in het verwijsmo- del is de mogelijkheid om semi-spoedpatiënten met een verkorte toegangstijd te ver wijzen. Dit kan zonder met de specialist te bellen voor overleg. Door online verwij zen van patiënten in de regio te introduceren komt het ziekenhuis tegemoet aan de wensen van de huisarts.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 4