Buxtehude-concert Paul Kieviet Eerste cd-opname Shantykoor Uitslag j ongerenenquête Middelharnis Het Boogaard-orgel Bethelkerk Geldermalsen Eilandelij ke turnsters plaatsen zich voor NK CD Recensie: Gouden lopers in De Staver Paasdecoraties maken EIUM1DEn-l1IEUW5 Scala Invloed Klank Modern De organist Het programma 'Oud-Nederlandsch Koraalspel' Johann Sebastian Bach Degelijk en verzorgd orgelspel Goed gedocumenteerd PAGINA 6 VRIJDAG 9 MAART 2007 MIDDELHARNIS - Het jaar 2007 is uitgeroepen tot Buxtehude-jaar omdat het 300 jaar geleden is dat deze grote Noord-Duitse componist en organist, Dietrich Buxtehude, overleed. Hij leefde van 1637 tot 1707 en zijn wer ken vormen het hoogte punt van de Noord-Duitse orgelkunst. Buxtehude schreef een groot aantal composities van een uitzonderlijke zeggingskracht. Zijn werk hangt samen met een bijzonder hoge vlucht van de orgelbouwkimst en de kluist van het orgelspel. Buxtehude was niet de enige grote orgelconiponist van zijn tijd en in zijn regio: organisten als Samuel Scheidt, Heinrich Scheidemann, Jacob Praetori- us en Melchior Schildt zetten de t)rgelkiuist van 'onze' Jan Pieterszoon Sweelinck (1562- 1621) -wellicht de belangrijk ste Nederlandse componist van alle tijden - op Duitse bodem voort. Hinr geweldige muzikale nalatenschap werd beheerd en verrijkt door de componisten van de volgen de generatie: Franz Tiuider, Matthias Weckmann, Johann Adam Reinken. De generatie die daarna kwam, vond haar grootste en meest vooraan staande vertegenwoordiger in Dietrich Buxtehude. De grote Johann Sebastian Bach is zonder de beïnvloeding door Buxtehude niet te den ken. Het is voor ons echter wél belangrijk om Buxtehude op zich zélf te zien, niet als alleen maar vooiloper van Bach. Dat zou dan betekenen dat zijn betekenis door Bach wordt overschaduwd, en daarmee zouden we hem groot onrecht aandoen Op zaterdag 24 maart, om 20.00 uur, hoopt musicus Paul Kieviet in een eerste concert een scala aan orgelwcrken van de Noord-Duitse mees ter uit te voeren op het grote orgel in de Hervormde Kerk te Middelharnis. Het concert- progrannua geeft een dwars doorsnede van Buxtehudes orgelmuziek. Als inleiding tot dit concert volgt hier wat informatie geven over de componist over wie het gaat; één van de groot ste orgelcomponisten van alle tijden. Dietrich Buxtehude werd omstreeks 1637 geboren (dit Dit is (Ie enige bewaard gebleven ajbeelding van Dielrich Buxlehude. Het is een detail uit het schilderij 'Huiselijke muziekscène' van Johannes Voorhout (1647-1723). jaartal is niet helemaal zeker), waarschijnlijk in Oldesloe (N- Duitsland). Over zijn exacte geboortedatum en dergelijke is niets echt zeker bekend. Wél weten we dat zijn vader in 1641 organist was in Helsingborg (Denemarken) en daarna in Helsingor (eveneens Dene marken), Tot 1671 was zijn vader organist. Hij gaf Dietiich de eerste muzikale vorming. Dietrich was zelf organist, eerst in Helsingborg en later in Helsingor. Vanaf 1668 was hij verbonden aan de Marienkir- che in Lübeck. Naast organist was hij ook een soort zakelijk beheerder van de kerk ('Werk meister'). Hij trouwde met de dochter van zijn voorganger, Franz Tunder. Hier, in Lübeck, ontplooide hij zich tot de voor aanstaande componist zoals we hem kennen. De orgelkunst van Buxte hude heeft zowel in zijn eigen tijd als later invloed gehad. Behalve zijn eigen leerlingen (onder wie in elk geval Nicolaus Bruhns) heeft Johann Sebastian Bach veel van hem in zijn eigen muziek verwerkt. Neem bijvoorbeeld de beroemde Toccata en Fuga in d (BWV 565), met dat vir tuoze, spetterende begin - Op en top Buxtehude! Buxtehu des muziek werd verder door velen met vlijt overgeschre ven, zodat het in verscheidene landen terecht kwam. Ook in de negentiende eeuw - de tijd van de 'romantiek" - werd zijn muziek bewonderd, onder meer door Brahms. Toch - ondanks al die' aan dacht - blijft zijn muziek ons uitdagen. Het is beslist geen muziek van dertien in een dozijn, die je met een recht- toe-recht-recht-aan standaar daanpak tegemoet kunt tre den. Daarvoor is ze te grillig, improvisatieachtig en Ijoven- dien blijven er allerlei vragen over. Eén ding is heel zeker: deze muziek is buitengewoon creatief, van het hoogste niveau en geeft uitermate veel voldoening, voor de luisteraar en zéker ook voor degene die ze uitvoert. In een tweede artikel volgt informatie over Buxtehudes orgelmuziek: wat is nu het bijzondere bij hem? Het con cert van 24 maart zal daar dan toch duidelijkheid in moeten scheppen! Wethouder Van den Berg met de prijswinnaars Cmta en Wali. MIDDELHARNIS - Tijdens de jongerenmarkt van Jong Flakkee, afgelopen zaterdag in Middelharnis, heeft wet houder Van den Berg van deze gemeente twee IPODs uitgereikt. Crista (17 jaar) en Wali (15jaar), de winnaars van de Jongerenenquête die de gemeente Middelharnis heeft gehouden. In totaal werden 2500 enquêtes verzonden, hiervan werden er 895 inge vuld naar de gemeente terug- gestiund. De gemeente is erg blij met alle reacties en wil de jongeren daarvoor hartelijk bedanken. Verder hebben 220 jongeren aangegeven mee te willen denken over de toekomstige activiteiten in de gemeente Middelharnis. Deze jongeren zullen binnen kort meer van de gemeente horen. Uit de uitslag van de enquête blijkt dat deze zowel door jongens zowel door jon gens (46,6%) als door meis jes (52,5%) ingevuld. Op de vraag 'Waaraan besteed je per week het meeste tijd?' werd muziek luisteren als meeste genoemd, gevolgd door televi sie kijk en sm-fen op internet. Ook was er een vraag over wat de jongeren doen als ze niet meteen naar huis gaan. Het meest werd geantwoord dat men 'met een vriend vriendin mee naar zijn/haar huis gaat. Ver\'olgens winkelen, gevolgd door 'ik wel altijd meteen naar huis'. De mening van de jeugd over het bestaande activiteitenaan bod in Middelharnis, zoals bij voorbeeld muziek, dans, the ater, festivals enz: 57,3% pro cent van de jongeren uit zowel Middelharnis, Sommelsdijk, Nieuwe-Tonge als Stad aan 't Haringvliet vinden het activi teitenaanbod onvoldoende of zelfs slecht. De mening over het bestaan de aanbod voor de jongeren op het gebied van sport in Middelharnis: 75,3% van de jongeren vinden het aanbod op het gebied van sport vol doende of zelfs goed. Ontbrekend aanbod in Mid delharnis: grote discotheek, bioscoop, jongerencentrum/ jeugdhonk/ontmoetings ruimte, creativiteitscentrum (tekenen, schilderen, nuiziek, theater) SOMMELSDIJK - Op vrijdag 2 maart jl. was de hal van de Exoduskerk te Sommelsdijk omgebouwd tot opnamestudio. Onder leiding van Lar Music uit 's-Gravendeel maak te Shantykoor 'Op Volle Kracht' deze dag namelijk haar eerste CD. Sinds mei 2003, het oprichtingsjaar, heeft het koor een reper toire van zo'n 50 shanty- liederen opgebouwd. Tijd om de gezellige liederen aan een groter publiek te laten horen; en extra gestimuleerd door de tel kens terugkerende vraag of er een CD van het koor verkrijgbaar is, kon het vervaardigen van een geluidsdrager niet uitblij ven, vond dirigent Ton Warmenhoven. Vrijdag was het dus zover. Om 9 uur druppelden de eerste zangers de ontvangstzaal van de Exoduskerk binnen. Om hen in de goede sfeer te bren gen had een aantal dames van de shantyzangers gezorgd voor een kopje koffie/thee met een heerlijk stukje cake erbij. Met een gezellige entourage: bloe metjes, geflankeerd met wat 'historische' foto's op de leuk aangeklede tafels, bereidden de nerveus kakelende man nen zich voor op hun eerste CD-opname. Op de repetitie avonden had dirigent Ton de puntjes al stevig op de i gezet, zodat er niet veel mis kon gaan. Mede- accordeonist Letty van der Valk en basgitarist Leen Snijder waren eveneens goed geïnstrueerd. Nadat de studio was ingericht met podiums op verschillende hoogtes en allerlei fijn afgestelde micro foons, konden de opnames beginnen. Inmiddels waren de koorleden binnengekoinen: onder indruk van de studio zochten zij in stilte htm plaats op. Eerst werden er proefop- namen gemaakt, al spoedig bleek dat de trom overheerste en dat de koorleden te veel uit elkaar stonden. Vanuit de opnamewagen werd dit alles kritisch geregistreerd door de bekwame, enthousiaste opnameleiders van Lar Music. Dat het niet zomaar een zang dagje was, bleek al spoedig: op alle slakjes werd zout gelegd. Woorden die verkeerd werden uitgesproken, ongelijk begiti- nen, verschillend gezongen woorden, de regisseurs had den overal oor voor. Soms moest een lied in z'n geheel over worden gedaan, soms slechts een gedeelte. En door deze 'disciplinaire' maatrege len gingen de mannen steeds beter en geconcentreerder zingen. Inmiddels hadden de dames van de koorleden zich niet onbetuigd gelaten: om 13.00 uur stond een goed voorbereide broodtafel met een eigengemaakte soep klaar. Daar waren hun stoere, zwoe gende mannen na het eerste gedeelte van de opnames wel aan toe. Nadat de magen gevuld waren, gingen ze om 14.00 uur weer aan de slag. Gewend aan de noodzake lijke discipline en de strenge eisen die gesteld worden aan het maken van een kwalitatief goede CD verliep de middag zeer voorspoedig. Om half vijf was de klus geklaard. Met applaus en gejuich voor elkaar werd de tevredenheid geuit; de opnames voor de eerste CVi, genaamd 'Wie gaat met ons mee een eindje varen?' waren voltooid. Dirigent Ton Warmenhoven en opnamelei der Leen Robbeinont waren dolenthousiast over het resul taat! Omdat shantykoor 'Op Volle Kracht' uit leden bestaat die uit alle dorpskernen komen, worden op 13 april a.s. de eer ste CD's uitgereikt aan de vier burgemeesters van Goeree- Overflakkee. Dit zal plaatsvin den in De Staver te Sommels dijk, waarbij de CD zal worden gepresenteerd door de beken de Ouddorpse verteller Pau Heerschap. Daarna is de CD voor iedereen te koop voor de prijs van 10,-. De CD's kunnen via de shantyleden worden gekocht of bij PR-man Adrie Dirkx, tel. 0187-485140. Zie ook website; www.opvolle- kracht.nl. Op zaterdag 3 maart turn den 3 turnsters van de selectiecombinatie Sparta Stellendam en Olympia Dirksland in Capelle aan den IJssel. De inzet was een startbewijs voor het Nederlands Kampioen schap turnen op 19 mei in Terneuzen. Per leef tijdscategorie zouden er 9 turnsters doorstromen naar de finale. Yoshka Spuij maakte een per fecte start op de balk. Haar oefening leverde het hoog ste puntenaantal op van alle jeugdturnsters: 8,95. De vioer- oefening van Yoshka zag er zeer swingend uit en werd met een 8,2 naar ieders mening iets te laag gewaardeerd. Haar overslag over pegases wordt ook steeds beter en met een 7,75 werd ze 10e op dit toe stel. Echter, bij haar afsprong op de brug maakte ze een fout en dat kostte haar de gouden medaille. Met een punten totaal van 32,25 werd Yoshka uiteindelijk 3e en met de bronzen medaille mag ze heel tevreden en trots zijn, want Yoshka turnt voor het eerste jaar bij de jeugdturnsters, en dan is het al een heel knappe prestatie om je te plaatsen voor de landelijke finale. Eline Starink turnt voor het eerste jaar bij de junioren. Het niveau ligt vrij hoog bij deze leeftijdscategorie en Eline zou heel goed moeten turnen van daag om zich te kunnen plaat sen voor de finale. Op sprong turnde Eline een goede over slag met 1/1 schroef. De jury waardeerde haar sprong met een 8,3. Later bleek dit het hoogste cijfer te zijn op dé sprong. Haar brugoefening voert Eline bijna foudoos uit. Met een zeer hoog tempo en een perfecte afsprong scoorde ze op dit toestel een 8,75. Eli ne was behoorlijk zenuwachtig voor de balk en door die zenii- wen turnde ze een iets minder stabiele oefening dan anders, maar ze maakte geen grote fouten. Een 7,5 was nog steeds voldoende om uitzicht te hou den op een plaats in de finale. Eline eindigde haai wedstrijd op vloer met een prachtige oefening. Alleen had de jury één van haar bonuselementen over het hoofd gezien en dat leverde een iets minder hoge score op dan verwacht. Het puntentotaal van Eline was 32,55 en zij eindigde op de 7e plaats. Eline plaatst zich met dit resultaat bij de beste 36 juniorturnsters in de 3e divisie van Nederland. Chantal v.d. Klooster turnde gelijktijdig met Eline, maar in cle ahclere baan bij de senio ren. Als eerste toestel moest Chantal op de balk en dat valt niet mee om gelijk de zenuwen in bedwang te houden. Maar Chantal slaagde daar vandaag prima in, want haar score van 8,25 was de 6e plaats op dit toestel. De vloeroefening van Chantal is een perfecte afwisseling tussen acrobatiek, gymnastische elementen en dans. Haar sprongkracht is van ongekende klasse. Ze maakte één foutje waardoor de uitgangswaarde net geen 10 punten was, maar ze haal de een 8,4. Op sprong springt Chantal twee verschillende sprongen, vandaag leverde haar yamashita meer op dan haar 1/2 in - 1/1 uit. Op brug turnde ze haar moeilijkste ele ment net iets ingehouden en dat werd dus niet geteld door de jury, maar door verder per fecte uitvoering en het hoge tempo kon de jury niet meer dan 0,9 punten aftrekken. Chantal kwam maar 0,15 pun ten tekort voor een medaille, maar met haar 5e plaats en een totaal van 32,45 mag ze terugkijken op een zeer goede wedstrijd. Ook Chantal plaatst zich voor de landelijke finale op 19 mei in Terneuzen. De turnsters van de A-selectie van Sparta en Olympia heb ben het weer priina gedaan op de landelijke wedstrijd in de 3e divisie en gaan zich de komende weken voorberei den op het N.K. turnen. Met het drieklaviers orgel in de Bethel kerk (Gereformeerde Gemeente) in Gelder malsen gaf orgelmake- rij Boogaard uit Rijs- sen een visitekaartje van behoorlijk formaat af. In mei 2000 kregen deze het verzoek om een offerte te maken met oog op de bouw van een nieuw orgel. Een daadkrachtig orgel was de wens. Rijk geschakeerd van klank en geschikt om maar liefst meer dan 1100 zangers per dienst te begeleiden. Adviseur bij dit traject was Her man van Vliet. Het orgel kwam in twee fases tot stand: hoofdwerk, boven werk en pedaal werden in juni 2004 opgeleverd; het rugwerk in het najaar van 2005. Het ontwerp van het instru ment is ontleend aan de kerk en is gemaakt door de archi tecten Roos Ros. De lijnen die de dakspantèn van de kerk maken, komen terug in de hoek van de .spitse zijtorens van hoofd- en bovenwerk. Het zijaanzicht is van iedere plaats in de kerk weer anders. De ornamentiek is somber, zodat het lijnenspel van het orgel front een spel aangaat met dat van de architectuur van de kerk. Een boeiend samen spel. Naast de vormentaal van het kerkgebouw was er nog een tweede uitgangspunt voor het orgelfront, namelijk de hoogte- en breedteverhoudin gen. Deze werden ontleend aan de traditie van de orgel bouw - vooral het orgel in St. Bavokerk te Haarlem vormde een inspiratiebron. Zelfs in de naamgeving van de regis ters komt dat terug. Want ook Haarlem kent een Flagfluit, een Speelfluit en een Schal mei. De klank van het orgel is veelkleurig. Soms hoor je een ronde, ruige klank, bijna boers van karakter. Een ander moment klinkt het orgel hel der en barok. Weer een ogen blik later is de klank mystiek, intiem en zangerig. Die veel kleurigheid was ook de bedoe ling. Maar het totaal is duide lijk een eenheid. Een organist die de kunst van het registre ren beheerst - dat doen ze nog niet allemaal - kan een rijke schakering in klankkleu ren en klankkarakters aan brengen. Aangezien de kerk - die in 2003 in gebruik werd geno men - 1500 zitplaatsen telt, is gekozen voor een concept met enerzijds aandacht voor een klassieke boventoonrijk- heid en anderzijds een meer romantisch timbre, aldus orgelmaker 1de Boogaard in het begeleidende boekje. Het romantische timbre is vooral te vinden in het bovenwerk. Het rugwerk echter heeft een dispositie die weggelopen lijkt te zijn uit een VToeg achttien- de-eeuws 'Hollands' orgel. De windvoorziening, bestaande uit vier spaanbalgen, is klas siek aangelegd. Het orgel is eerst en vooral bedoeld om de gemeentezang te begelei den en de daarbij behorende muzikale ondersteuning en omlijsting. Het orgel in Geldermalsen is een inodern ogend instru ment in een kerkgebouw met een hedendaags accent. Maar zoals in de kerkdiensten in dit gebouw sprake is van een hechte band met het verleden, zo is ook bij dit orgel sprake van traditie, gecombineerd met hedendaagse inzichten, aldus de Rijssense orgelma- kerij. Voor meer informatie wordt verwezen naar www. orgehnakerijboogaard.nl. Okke Dijkhuizen (1954) is vooral bekend als programma maker en producer. Hij maak te ook het grootste Neder landse cd-project: 'Orgels in Nederland'. De bijbehorende cd-box bevat twintig cd's met daarop honderd historische orgels uit de periode 1511- 1896. Van het Van Covelens- orgel uit 1511 in de Grote St. Laurenskerk te Alkmaar tot en met het Maarschalkerweerd- orgel uit 1896 in het Amster damse Concertgebouw. Het programma kwam tot stand vanuit twee invalshoe ken; het orgel en het doel. De muziek is uitgekozen in nauwe 'samenspraak' met het orgel. Bij elk stuk is een aan tal vragen gesteld: 'past dit op het instrument?', 'komt de muziek optimaal tot klin ken?', 'komt het orgel goed tot zijn recht?', 'maakt dit het beeld van het instrument vollediger?' Zo ontstond een programma dat het orgel optimaal laat klinken en de vele klankmogelijkheden laat horen. Dat komt dan ook op deze cd duidelijk naar voren. Wat mij betreft mogen deze vragen ook gesteld worden aan concerterende organisten. Dit zijn wezenlijke vragen en ze verdienen meer aandacht dan alleen bij een cd-opname. De tweede invalshoek is het doel van de cd-opname. De cd is bestemd voor het bouwfonds van de Christelijke Gerefor meerde Kerk in C-ulemborg. Daarom werd ook aansluiting gezocht bij de muziekbeleving van die gemeenschap. Geluk kig beperkte Dijkhuizen zich niet alleen tot herkenbare bewerkingen, maar koos ook voor een aantal nauwelijks bekende composities. Van wege dit doel heeft het pro gramma een zwaar accent op bewerkingen van psalmmelo dieën en bekende kerkliede ren. Een combinatie van ori ginaliteit en marketing. Als opening klinkt een werk van Jan Zwart, namelijk Psalm 2 ('furioso') met aansluitend een zetting van Dirk Janszoon Zwart. De donkere klanken geven treffend de drift en woede tiit het eerste vers weer. Verder speelt Dijkhuizen van Jan Zwart zijn degelijk gecomponeerde Psalm 6 in de stijl van het 'Oud- Nederlandsch Koraal- spel'. Cor Kee was leerling van Jan Zwart en heeft als componist als geen ander in allerlei vormen en talen bewerkingen over psalmen en kerkliederen geschreven. Ik vermoed dat Dijkhuizen zich van wege de doelgroep heeft beperkt tot de meer toe gankelijke composities van Kee; Den 25sten Psalm en de Koraalsuite. Verder komen psalmbewerkin gen van Cornells de Wolf en Dick Sanderman aan bod. Bij de bewerkingen over kerkliederen valt de tamelijk onbekende bewerking van Vater unser im Himmelreich van Friedrich Christian Mohrheim in posi tieve zin op. Van Georg Böhm speelt Dijkhuizen vier delen uit de partita over Freu dich sehr, o meine Seele (melodie naar Psalm 42). Zo'n partita vormt een uitgelezen kans om de mogelijkheden van het orgel en tie diversiteit van registers te demonstreren. Wat dat betreft had Dijkhuizen wel meer variaties kiunien kiezen. Uiteraard magjohann Sebasti an Bach niet ontbreken in een programma als dit. Hij is ver tegenwoordigd met de koraal bewerkingen Nun komm der Heiden Heiland, BWV 659 en Vom Himmel hoch da komm' ich her, BWV 700 én het Concerto in F, BWV 978 (naar Vivaldi). De prachtige aria: 'Sei stille dem Herrn' uit Mendelssohns oratorium Elias werd voor orgel bewerkt door Jan Brandts Buys (1868- 1847). Een gelukkige keuze, al doet de fluctuerende wind voorziening afbreuk aan het rustgevende karakter. De sfeervolle Melodie Oriëntale uit de tweede orgelsonate van de kleurrijke organist/com ponist Jacobus Bonset vormt met zijn aan Debus.sy herinne rende fijnzinnige harmonieën een verra.ssend elemcBtiiihet programma. Zijn Fantasie over het Lutherlied 'Een vaste burcht is onze God' daarente gen is veel pompeuzer. Het spel van Dijkhuizen is, net als het progranrma en het orgel van de Bethelkerk, degelijk en verzorgd. In de meer beweeglijke muziek van Bach/Vivaldi en Böhm kan ik me een levendiger aanpak voorstellen. Niettemin hoor je de grote zorg en liefde voor het kerkelijk orgelspel, zowel in het spel als in de orgel klank. De cd is verpakt in een karton nen hoesje; het boekje is aan de binnenzijde van de omslag gelijmd. Het programma staat uitsluitend achterin het boek je vermeld. Aspirant-kopers dienen het boekje door te bla deren voordat het programma duidelijk wordt. Het boekje bevat uitvoerige teksten over het orgel, het programma en de registraties. Het wordt ver lucht met fraai fotowerk. Van harte aanbevolen! N.a.v.: Boogaard-orgel Bethel kerk Geldermalsen, Uit geverij De Banier Utrecht 2006, boekje 32 pagina 's in het Nederlands, orga nist Okke Dijkhuizen, ISBN 90 336 0561 9, speelduur 73:25 min. Jaap Hollaar SOMMELSDIJK - Ze waren er bijna allemaal, de kinderen die vijf keer of meer met de jaarlijkse LInicef sponsorloop meeliepen. Het is inmiddels een traditie geworden: elk jaar worden deze 'gouden lopers' door de directie van De Staver beloond met een uurtje bowlen, inclusief con sumptie. Negentien kinderen lieten zich dit kleine feestje niet ontnemen. Unicef is bij zonder trots op deze kinderen omdat zejarenlang bereid zijn geweest zich in te spannen om de leefomstandigheden van hun leeftijdsgenoten in de derde wereld te verbeteren. In 2006 ging de opbrengst van de Unicefloop naar Afghani stan. Meisjes in dit land wor den hiermee de mogelijkheid geboden tiaar school te gaan. Een recht dat door de oorlog in dit land aan deze meisjes werd onthouden. In 2007 wordt op 9 juni weer een Unicef sponsorloop geor ganiseerd. Dit jaar wordt de opbrengst gebruikt voor de opvang van wezen in Mozam bique. Deze kinderen, die door de ziekte aids één of bei de ouders hebben verloren, staan er vaak helemaal alleen voor. Niemand kijkt naar hen om en zij krijgen geen onder wijs en medische verzorging. In Mozambique zijn 365.00 kinderen door dit lot getrof fen. Unicef wil deze kinderen helpen, hen kleding en voed sel geven en ervoor zorgen dat zij naar school kunnen gaan. Unicef hoopt ook dit jaar weer te kunnen rekenen op de steim van alle leerlingen van de basisscholen op Goeree- Overflakkee. OUDDORP - Op woensdag 21 maart a.s. kunnen senio ren van de gemeente Goeder- eede een mooie paasdecoratie maken in m.f.g. Dorpstienden te Ouddorp. Aanvang 14.00 uur. Onder leiding van mevT. A. Temming kan men een decoratie van bloemen of planten maken voor binnen of buiten. Deelname kost 7,50 p.p. Deze activiteit zal alleen doorgaan bij voldoen de belangstelling. Opgeven kan tot uiterlijk maandag 19 maart a.s. bij mevr. J. Hoek, tel. 681780, of bij de Stichting Welzijnswerk Oostflakkee, tel. 641344. Op woensdag 28 maart staat op het programma; gezamen lijk Oudhollandse liederen zingen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 6