Buxtehude-concert
Paul Kieviet
Eerste cd-opname
Shantykoor
Uitslag j ongerenenquête
Middelharnis
Het Boogaard-orgel
Bethelkerk Geldermalsen
Eilandelij ke turnsters
plaatsen zich
voor NK
CD Recensie:
Gouden lopers in De Staver
Paasdecoraties
maken
EIUM1DEn-l1IEUW5
Scala
Invloed
Klank
Modern
De organist
Het programma
'Oud-Nederlandsch
Koraalspel'
Johann Sebastian Bach
Degelijk en verzorgd
orgelspel
Goed gedocumenteerd
PAGINA 6
VRIJDAG 9 MAART 2007
MIDDELHARNIS - Het
jaar 2007 is uitgeroepen
tot Buxtehude-jaar omdat
het 300 jaar geleden is dat
deze grote Noord-Duitse
componist en organist,
Dietrich Buxtehude,
overleed. Hij leefde van
1637 tot 1707 en zijn wer
ken vormen het hoogte
punt van de Noord-Duitse
orgelkunst.
Buxtehude schreef een groot
aantal composities van een
uitzonderlijke zeggingskracht.
Zijn werk hangt samen met
een bijzonder hoge vlucht
van de orgelbouwkimst en de
kluist van het orgelspel.
Buxtehude was niet de enige
grote orgelconiponist van zijn
tijd en in zijn regio: organisten
als Samuel Scheidt, Heinrich
Scheidemann, Jacob Praetori-
us en Melchior Schildt zetten
de t)rgelkiuist van 'onze' Jan
Pieterszoon Sweelinck (1562-
1621) -wellicht de belangrijk
ste Nederlandse componist
van alle tijden - op Duitse
bodem voort. Hinr geweldige
muzikale nalatenschap werd
beheerd en verrijkt door de
componisten van de volgen
de generatie: Franz Tiuider,
Matthias Weckmann, Johann
Adam Reinken. De generatie
die daarna kwam, vond haar
grootste en meest vooraan
staande vertegenwoordiger
in Dietrich Buxtehude. De
grote Johann Sebastian Bach
is zonder de beïnvloeding
door Buxtehude niet te den
ken. Het is voor ons echter wél
belangrijk om Buxtehude op
zich zélf te zien, niet als alleen
maar vooiloper van Bach. Dat
zou dan betekenen dat zijn
betekenis door Bach wordt
overschaduwd, en daarmee
zouden we hem groot onrecht
aandoen
Op zaterdag 24 maart, om
20.00 uur, hoopt musicus Paul
Kieviet in een eerste concert
een scala aan orgelwcrken
van de Noord-Duitse mees
ter uit te voeren op het grote
orgel in de Hervormde Kerk
te Middelharnis. Het concert-
progrannua geeft een dwars
doorsnede van Buxtehudes
orgelmuziek.
Als inleiding tot dit concert
volgt hier wat informatie
geven over de componist over
wie het gaat; één van de groot
ste orgelcomponisten van alle
tijden.
Dietrich Buxtehude werd
omstreeks 1637 geboren (dit
Dit is (Ie enige bewaard gebleven ajbeelding van Dielrich Buxlehude.
Het is een detail uit het schilderij 'Huiselijke muziekscène' van
Johannes Voorhout (1647-1723).
jaartal is niet helemaal zeker),
waarschijnlijk in Oldesloe (N-
Duitsland). Over zijn exacte
geboortedatum en dergelijke
is niets echt zeker bekend. Wél
weten we dat zijn vader in 1641
organist was in Helsingborg
(Denemarken) en daarna in
Helsingor (eveneens Dene
marken), Tot 1671 was zijn
vader organist. Hij gaf Dietiich
de eerste muzikale vorming.
Dietrich was zelf organist, eerst
in Helsingborg en later in
Helsingor. Vanaf 1668 was hij
verbonden aan de Marienkir-
che in Lübeck. Naast organist
was hij ook een soort zakelijk
beheerder van de kerk ('Werk
meister'). Hij trouwde met de
dochter van zijn voorganger,
Franz Tunder. Hier, in Lübeck,
ontplooide hij zich tot de voor
aanstaande componist zoals we
hem kennen.
De orgelkunst van Buxte
hude heeft zowel in zijn
eigen tijd als later invloed
gehad. Behalve zijn eigen
leerlingen (onder wie in elk
geval Nicolaus Bruhns) heeft
Johann Sebastian Bach veel
van hem in zijn eigen muziek
verwerkt. Neem bijvoorbeeld
de beroemde Toccata en Fuga
in d (BWV 565), met dat vir
tuoze, spetterende begin - Op
en top Buxtehude! Buxtehu
des muziek werd verder door
velen met vlijt overgeschre
ven, zodat het in verscheidene
landen terecht kwam. Ook in
de negentiende eeuw - de tijd
van de 'romantiek" - werd zijn
muziek bewonderd, onder
meer door Brahms.
Toch - ondanks al die' aan
dacht - blijft zijn muziek ons
uitdagen. Het is beslist geen
muziek van dertien in een
dozijn, die je met een recht-
toe-recht-recht-aan standaar
daanpak tegemoet kunt tre
den. Daarvoor is ze te grillig,
improvisatieachtig en Ijoven-
dien blijven er allerlei vragen
over. Eén ding is heel zeker:
deze muziek is buitengewoon
creatief, van het hoogste
niveau en geeft uitermate veel
voldoening, voor de luisteraar
en zéker ook voor degene die
ze uitvoert.
In een tweede artikel volgt
informatie over Buxtehudes
orgelmuziek: wat is nu het
bijzondere bij hem? Het con
cert van 24 maart zal daar dan
toch duidelijkheid in moeten
scheppen!
Wethouder Van den Berg met de prijswinnaars Cmta en Wali.
MIDDELHARNIS - Tijdens
de jongerenmarkt van Jong
Flakkee, afgelopen zaterdag
in Middelharnis, heeft wet
houder Van den Berg van
deze gemeente twee IPODs
uitgereikt. Crista (17 jaar) en
Wali (15jaar), de winnaars van
de Jongerenenquête die de
gemeente Middelharnis heeft
gehouden. In totaal werden
2500 enquêtes verzonden,
hiervan werden er 895 inge
vuld naar de gemeente terug-
gestiund. De gemeente is erg
blij met alle reacties en wil de
jongeren daarvoor hartelijk
bedanken. Verder hebben
220 jongeren aangegeven
mee te willen denken over
de toekomstige activiteiten in
de gemeente Middelharnis.
Deze jongeren zullen binnen
kort meer van de gemeente
horen. Uit de uitslag van de
enquête blijkt dat deze zowel
door jongens zowel door jon
gens (46,6%) als door meis
jes (52,5%) ingevuld. Op de
vraag 'Waaraan besteed je per
week het meeste tijd?' werd
muziek luisteren als meeste
genoemd, gevolgd door televi
sie kijk en sm-fen op internet.
Ook was er een vraag over wat
de jongeren doen als ze niet
meteen naar huis gaan. Het
meest werd geantwoord dat
men 'met een vriend vriendin
mee naar zijn/haar huis gaat.
Ver\'olgens winkelen, gevolgd
door 'ik wel altijd meteen naar
huis'.
De mening van de jeugd over
het bestaande activiteitenaan
bod in Middelharnis, zoals bij
voorbeeld muziek, dans, the
ater, festivals enz: 57,3% pro
cent van de jongeren uit zowel
Middelharnis, Sommelsdijk,
Nieuwe-Tonge als Stad aan 't
Haringvliet vinden het activi
teitenaanbod onvoldoende of
zelfs slecht.
De mening over het bestaan
de aanbod voor de jongeren
op het gebied van sport in
Middelharnis: 75,3% van de
jongeren vinden het aanbod
op het gebied van sport vol
doende of zelfs goed.
Ontbrekend aanbod in Mid
delharnis: grote discotheek,
bioscoop, jongerencentrum/
jeugdhonk/ontmoetings
ruimte, creativiteitscentrum
(tekenen, schilderen, nuiziek,
theater)
SOMMELSDIJK - Op
vrijdag 2 maart jl. was de
hal van de Exoduskerk te
Sommelsdijk omgebouwd
tot opnamestudio. Onder
leiding van Lar Music
uit 's-Gravendeel maak
te Shantykoor 'Op Volle
Kracht' deze dag namelijk
haar eerste CD. Sinds mei
2003, het oprichtingsjaar,
heeft het koor een reper
toire van zo'n 50 shanty-
liederen opgebouwd. Tijd
om de gezellige liederen
aan een groter publiek
te laten horen; en extra
gestimuleerd door de tel
kens terugkerende vraag
of er een CD van het koor
verkrijgbaar is, kon het
vervaardigen van een
geluidsdrager niet uitblij
ven, vond dirigent Ton
Warmenhoven.
Vrijdag was het dus zover. Om
9 uur druppelden de eerste
zangers de ontvangstzaal van
de Exoduskerk binnen. Om
hen in de goede sfeer te bren
gen had een aantal dames van
de shantyzangers gezorgd voor
een kopje koffie/thee met een
heerlijk stukje cake erbij. Met
een gezellige entourage: bloe
metjes, geflankeerd met wat
'historische' foto's op de leuk
aangeklede tafels, bereidden
de nerveus kakelende man
nen zich voor op hun eerste
CD-opname. Op de repetitie
avonden had dirigent Ton de
puntjes al stevig op de i gezet,
zodat er niet veel mis kon gaan.
Mede- accordeonist Letty van
der Valk en basgitarist Leen
Snijder waren eveneens goed
geïnstrueerd. Nadat de studio
was ingericht met podiums
op verschillende hoogtes en
allerlei fijn afgestelde micro
foons, konden de opnames
beginnen. Inmiddels waren de
koorleden binnengekoinen:
onder indruk van de studio
zochten zij in stilte htm plaats
op. Eerst werden er proefop-
namen gemaakt, al spoedig
bleek dat de trom overheerste
en dat de koorleden te veel
uit elkaar stonden. Vanuit de
opnamewagen werd dit alles
kritisch geregistreerd door
de bekwame, enthousiaste
opnameleiders van Lar Music.
Dat het niet zomaar een zang
dagje was, bleek al spoedig: op
alle slakjes werd zout gelegd.
Woorden die verkeerd werden
uitgesproken, ongelijk begiti-
nen, verschillend gezongen
woorden, de regisseurs had
den overal oor voor. Soms
moest een lied in z'n geheel
over worden gedaan, soms
slechts een gedeelte. En door
deze 'disciplinaire' maatrege
len gingen de mannen steeds
beter en geconcentreerder
zingen. Inmiddels hadden
de dames van de koorleden
zich niet onbetuigd gelaten:
om 13.00 uur stond een goed
voorbereide broodtafel met
een eigengemaakte soep klaar.
Daar waren hun stoere, zwoe
gende mannen na het eerste
gedeelte van de opnames
wel aan toe. Nadat de magen
gevuld waren, gingen ze om
14.00 uur weer aan de slag.
Gewend aan de noodzake
lijke discipline en de strenge
eisen die gesteld worden aan
het maken van een kwalitatief
goede CD verliep de middag
zeer voorspoedig. Om half
vijf was de klus geklaard. Met
applaus en gejuich voor elkaar
werd de tevredenheid geuit;
de opnames voor de eerste
CVi, genaamd 'Wie gaat met
ons mee een eindje varen?'
waren voltooid. Dirigent Ton
Warmenhoven en opnamelei
der Leen Robbeinont waren
dolenthousiast over het resul
taat!
Omdat shantykoor 'Op Volle
Kracht' uit leden bestaat die
uit alle dorpskernen komen,
worden op 13 april a.s. de eer
ste CD's uitgereikt aan de vier
burgemeesters van Goeree-
Overflakkee. Dit zal plaatsvin
den in De Staver te Sommels
dijk, waarbij de CD zal worden
gepresenteerd door de beken
de Ouddorpse verteller Pau
Heerschap. Daarna is de CD
voor iedereen te koop voor
de prijs van 10,-. De CD's
kunnen via de shantyleden
worden gekocht of bij PR-man
Adrie Dirkx, tel. 0187-485140.
Zie ook website; www.opvolle-
kracht.nl.
Op zaterdag 3 maart turn
den 3 turnsters van de
selectiecombinatie Sparta
Stellendam en Olympia
Dirksland in Capelle aan
den IJssel. De inzet was
een startbewijs voor het
Nederlands Kampioen
schap turnen op 19 mei
in Terneuzen. Per leef
tijdscategorie zouden er
9 turnsters doorstromen
naar de finale.
Yoshka Spuij maakte een per
fecte start op de balk. Haar
oefening leverde het hoog
ste puntenaantal op van alle
jeugdturnsters: 8,95. De vioer-
oefening van Yoshka zag er
zeer swingend uit en werd met
een 8,2 naar ieders mening
iets te laag gewaardeerd. Haar
overslag over pegases wordt
ook steeds beter en met een
7,75 werd ze 10e op dit toe
stel. Echter, bij haar afsprong
op de brug maakte ze een fout
en dat kostte haar de gouden
medaille. Met een punten
totaal van 32,25 werd Yoshka
uiteindelijk 3e en met de
bronzen medaille mag ze heel
tevreden en trots zijn, want
Yoshka turnt voor het eerste
jaar bij de jeugdturnsters, en
dan is het al een heel knappe
prestatie om je te plaatsen
voor de landelijke finale.
Eline Starink turnt voor het
eerste jaar bij de junioren. Het
niveau ligt vrij hoog bij deze
leeftijdscategorie en Eline zou
heel goed moeten turnen van
daag om zich te kunnen plaat
sen voor de finale. Op sprong
turnde Eline een goede over
slag met 1/1 schroef. De jury
waardeerde haar sprong met
een 8,3. Later bleek dit het
hoogste cijfer te zijn op dé
sprong. Haar brugoefening
voert Eline bijna foudoos uit.
Met een zeer hoog tempo en
een perfecte afsprong scoorde
ze op dit toestel een 8,75. Eli
ne was behoorlijk zenuwachtig
voor de balk en door die zenii-
wen turnde ze een iets minder
stabiele oefening dan anders,
maar ze maakte geen grote
fouten. Een 7,5 was nog steeds
voldoende om uitzicht te hou
den op een plaats in de finale.
Eline eindigde haai wedstrijd
op vloer met een prachtige
oefening. Alleen had de jury
één van haar bonuselementen
over het hoofd gezien en dat
leverde een iets minder hoge
score op dan verwacht. Het
puntentotaal van Eline was
32,55 en zij eindigde op de 7e
plaats. Eline plaatst zich met
dit resultaat bij de beste 36
juniorturnsters in de 3e divisie
van Nederland.
Chantal v.d. Klooster turnde
gelijktijdig met Eline, maar in
cle ahclere baan bij de senio
ren. Als eerste toestel moest
Chantal op de balk en dat valt
niet mee om gelijk de zenuwen
in bedwang te houden. Maar
Chantal slaagde daar vandaag
prima in, want haar score
van 8,25 was de 6e plaats op
dit toestel. De vloeroefening
van Chantal is een perfecte
afwisseling tussen acrobatiek,
gymnastische elementen en
dans. Haar sprongkracht is
van ongekende klasse. Ze
maakte één foutje waardoor
de uitgangswaarde net geen
10 punten was, maar ze haal
de een 8,4. Op sprong springt
Chantal twee verschillende
sprongen, vandaag leverde
haar yamashita meer op dan
haar 1/2 in - 1/1 uit. Op brug
turnde ze haar moeilijkste ele
ment net iets ingehouden en
dat werd dus niet geteld door
de jury, maar door verder per
fecte uitvoering en het hoge
tempo kon de jury niet meer
dan 0,9 punten aftrekken.
Chantal kwam maar 0,15 pun
ten tekort voor een medaille,
maar met haar 5e plaats en
een totaal van 32,45 mag ze
terugkijken op een zeer goede
wedstrijd. Ook Chantal plaatst
zich voor de landelijke finale
op 19 mei in Terneuzen.
De turnsters van de A-selectie
van Sparta en Olympia heb
ben het weer priina gedaan
op de landelijke wedstrijd in
de 3e divisie en gaan zich de
komende weken voorberei
den op het N.K. turnen.
Met het drieklaviers
orgel in de Bethel
kerk (Gereformeerde
Gemeente) in Gelder
malsen gaf orgelmake-
rij Boogaard uit Rijs-
sen een visitekaartje
van behoorlijk formaat
af. In mei 2000 kregen
deze het verzoek om
een offerte te maken
met oog op de bouw
van een nieuw orgel.
Een daadkrachtig
orgel was de wens. Rijk
geschakeerd van klank
en geschikt om maar
liefst meer dan 1100
zangers per dienst te
begeleiden. Adviseur
bij dit traject was Her
man van Vliet. Het orgel
kwam in twee fases tot
stand: hoofdwerk, boven
werk en pedaal werden in
juni 2004 opgeleverd; het
rugwerk in het najaar van
2005.
Het ontwerp van het instru
ment is ontleend aan de kerk
en is gemaakt door de archi
tecten Roos Ros. De lijnen
die de dakspantèn van de
kerk maken, komen terug in
de hoek van de .spitse zijtorens
van hoofd- en bovenwerk. Het
zijaanzicht is van iedere plaats
in de kerk weer anders. De
ornamentiek is somber, zodat
het lijnenspel van het orgel
front een spel aangaat met
dat van de architectuur van
de kerk. Een boeiend samen
spel. Naast de vormentaal van
het kerkgebouw was er nog
een tweede uitgangspunt voor
het orgelfront, namelijk de
hoogte- en breedteverhoudin
gen. Deze werden ontleend
aan de traditie van de orgel
bouw - vooral het orgel in St.
Bavokerk te Haarlem vormde
een inspiratiebron. Zelfs in
de naamgeving van de regis
ters komt dat terug. Want ook
Haarlem kent een Flagfluit,
een Speelfluit en een Schal
mei.
De klank van het orgel is
veelkleurig. Soms hoor je
een ronde, ruige klank, bijna
boers van karakter. Een ander
moment klinkt het orgel hel
der en barok. Weer een ogen
blik later is de klank mystiek,
intiem en zangerig. Die veel
kleurigheid was ook de bedoe
ling. Maar het totaal is duide
lijk een eenheid. Een organist
die de kunst van het registre
ren beheerst - dat doen ze
nog niet allemaal - kan een
rijke schakering in klankkleu
ren en klankkarakters aan
brengen.
Aangezien de kerk - die in
2003 in gebruik werd geno
men - 1500 zitplaatsen telt,
is gekozen voor een concept
met enerzijds aandacht voor
een klassieke boventoonrijk-
heid en anderzijds een meer
romantisch timbre, aldus
orgelmaker 1de Boogaard in
het begeleidende boekje. Het
romantische timbre is vooral
te vinden in het bovenwerk.
Het rugwerk echter heeft een
dispositie die weggelopen lijkt
te zijn uit een VToeg achttien-
de-eeuws 'Hollands' orgel. De
windvoorziening, bestaande
uit vier spaanbalgen, is klas
siek aangelegd. Het orgel is
eerst en vooral bedoeld om
de gemeentezang te begelei
den en de daarbij behorende
muzikale ondersteuning en
omlijsting.
Het orgel in Geldermalsen
is een inodern ogend instru
ment in een kerkgebouw met
een hedendaags accent. Maar
zoals in de kerkdiensten in
dit gebouw sprake is van een
hechte band met het verleden,
zo is ook bij dit orgel sprake
van traditie, gecombineerd
met hedendaagse inzichten,
aldus de Rijssense orgelma-
kerij. Voor meer informatie
wordt verwezen naar www.
orgehnakerijboogaard.nl.
Okke Dijkhuizen (1954) is
vooral bekend als programma
maker en producer. Hij maak
te ook het grootste Neder
landse cd-project: 'Orgels in
Nederland'. De bijbehorende
cd-box bevat twintig cd's met
daarop honderd historische
orgels uit de periode 1511-
1896. Van het Van Covelens-
orgel uit 1511 in de Grote St.
Laurenskerk te Alkmaar tot en
met het Maarschalkerweerd-
orgel uit 1896 in het Amster
damse Concertgebouw.
Het programma kwam tot
stand vanuit twee invalshoe
ken; het orgel en het doel.
De muziek is uitgekozen in
nauwe 'samenspraak' met het
orgel. Bij elk stuk is een aan
tal vragen gesteld: 'past dit
op het instrument?', 'komt
de muziek optimaal tot klin
ken?', 'komt het orgel goed
tot zijn recht?', 'maakt dit
het beeld van het instrument
vollediger?' Zo ontstond een
programma dat het orgel
optimaal laat klinken en de
vele klankmogelijkheden laat
horen. Dat komt dan ook op
deze cd duidelijk naar voren.
Wat mij betreft mogen deze
vragen ook gesteld worden aan
concerterende organisten. Dit
zijn wezenlijke vragen en ze
verdienen meer aandacht dan
alleen bij een cd-opname. De
tweede invalshoek is het doel
van de cd-opname. De cd is
bestemd voor het bouwfonds
van de Christelijke Gerefor
meerde Kerk in C-ulemborg.
Daarom werd ook aansluiting
gezocht bij de muziekbeleving
van die gemeenschap. Geluk
kig beperkte Dijkhuizen zich
niet alleen tot herkenbare
bewerkingen, maar koos ook
voor een aantal nauwelijks
bekende composities. Van
wege dit doel heeft het pro
gramma een zwaar accent op
bewerkingen van psalmmelo
dieën en bekende kerkliede
ren. Een combinatie van ori
ginaliteit en marketing.
Als opening klinkt een werk
van Jan Zwart, namelijk Psalm
2 ('furioso') met aansluitend
een zetting van Dirk Janszoon
Zwart. De donkere klanken
geven treffend de drift en
woede tiit het eerste vers weer.
Verder speelt Dijkhuizen van
Jan Zwart zijn degelijk
gecomponeerde Psalm 6
in de stijl van het 'Oud-
Nederlandsch Koraal-
spel'. Cor Kee was leerling
van Jan Zwart en heeft als
componist als geen ander
in allerlei vormen en
talen bewerkingen over
psalmen en kerkliederen
geschreven. Ik vermoed
dat Dijkhuizen zich van
wege de doelgroep heeft
beperkt tot de meer toe
gankelijke composities
van Kee; Den 25sten Psalm
en de Koraalsuite. Verder
komen psalmbewerkin
gen van Cornells de Wolf
en Dick Sanderman aan
bod. Bij de bewerkingen
over kerkliederen valt
de tamelijk onbekende
bewerking van Vater unser im
Himmelreich van Friedrich
Christian Mohrheim in posi
tieve zin op. Van Georg Böhm
speelt Dijkhuizen vier delen
uit de partita over Freu dich
sehr, o meine Seele (melodie
naar Psalm 42). Zo'n partita
vormt een uitgelezen kans
om de mogelijkheden van
het orgel en tie diversiteit van
registers te demonstreren. Wat
dat betreft had Dijkhuizen wel
meer variaties kiunien kiezen.
Uiteraard magjohann Sebasti
an Bach niet ontbreken in een
programma als dit. Hij is ver
tegenwoordigd met de koraal
bewerkingen Nun komm der
Heiden Heiland, BWV 659
en Vom Himmel hoch da
komm' ich her, BWV 700 én
het Concerto in F, BWV 978
(naar Vivaldi). De prachtige
aria: 'Sei stille dem Herrn'
uit Mendelssohns oratorium
Elias werd voor orgel bewerkt
door Jan Brandts Buys (1868-
1847). Een gelukkige keuze,
al doet de fluctuerende wind
voorziening afbreuk aan het
rustgevende karakter. De
sfeervolle Melodie Oriëntale
uit de tweede orgelsonate van
de kleurrijke organist/com
ponist Jacobus Bonset vormt
met zijn aan Debus.sy herinne
rende fijnzinnige harmonieën
een verra.ssend elemcBtiiihet
programma. Zijn Fantasie
over het Lutherlied 'Een vaste
burcht is onze God' daarente
gen is veel pompeuzer.
Het spel van Dijkhuizen is,
net als het progranrma en
het orgel van de Bethelkerk,
degelijk en verzorgd. In de
meer beweeglijke muziek van
Bach/Vivaldi en Böhm kan
ik me een levendiger aanpak
voorstellen. Niettemin hoor
je de grote zorg en liefde voor
het kerkelijk orgelspel, zowel
in het spel als in de orgel
klank.
De cd is verpakt in een karton
nen hoesje; het boekje is aan
de binnenzijde van de omslag
gelijmd. Het programma staat
uitsluitend achterin het boek
je vermeld. Aspirant-kopers
dienen het boekje door te bla
deren voordat het programma
duidelijk wordt. Het boekje
bevat uitvoerige teksten over
het orgel, het programma en
de registraties. Het wordt ver
lucht met fraai fotowerk. Van
harte aanbevolen!
N.a.v.: Boogaard-orgel Bethel
kerk Geldermalsen, Uit
geverij De Banier Utrecht
2006, boekje 32 pagina 's
in het Nederlands, orga
nist Okke Dijkhuizen,
ISBN 90 336 0561 9,
speelduur 73:25 min.
Jaap Hollaar
SOMMELSDIJK - Ze waren
er bijna allemaal, de kinderen
die vijf keer of meer met de
jaarlijkse LInicef sponsorloop
meeliepen. Het is inmiddels
een traditie geworden: elk
jaar worden deze 'gouden
lopers' door de directie van
De Staver beloond met een
uurtje bowlen, inclusief con
sumptie. Negentien kinderen
lieten zich dit kleine feestje
niet ontnemen. Unicef is bij
zonder trots op deze kinderen
omdat zejarenlang bereid zijn
geweest zich in te spannen om
de leefomstandigheden van
hun leeftijdsgenoten in de
derde wereld te verbeteren.
In 2006 ging de opbrengst van
de Unicefloop naar Afghani
stan. Meisjes in dit land wor
den hiermee de mogelijkheid
geboden tiaar school te gaan.
Een recht dat door de oorlog
in dit land aan deze meisjes
werd onthouden.
In 2007 wordt op 9 juni weer
een Unicef sponsorloop geor
ganiseerd. Dit jaar wordt de
opbrengst gebruikt voor de
opvang van wezen in Mozam
bique. Deze kinderen, die
door de ziekte aids één of bei
de ouders hebben verloren,
staan er vaak helemaal alleen
voor. Niemand kijkt naar hen
om en zij krijgen geen onder
wijs en medische verzorging.
In Mozambique zijn 365.00
kinderen door dit lot getrof
fen. Unicef wil deze kinderen
helpen, hen kleding en voed
sel geven en ervoor zorgen dat
zij naar school kunnen gaan.
Unicef hoopt ook dit jaar weer
te kunnen rekenen op de
steim van alle leerlingen van
de basisscholen op Goeree-
Overflakkee.
OUDDORP - Op woensdag
21 maart a.s. kunnen senio
ren van de gemeente Goeder-
eede een mooie paasdecoratie
maken in m.f.g. Dorpstienden
te Ouddorp. Aanvang 14.00
uur. Onder leiding van mevT.
A. Temming kan men een
decoratie van bloemen of
planten maken voor binnen
of buiten. Deelname kost
7,50 p.p. Deze activiteit zal
alleen doorgaan bij voldoen
de belangstelling. Opgeven
kan tot uiterlijk maandag 19
maart a.s. bij mevr. J. Hoek,
tel. 681780, of bij de Stichting
Welzijnswerk Oostflakkee, tel.
641344.
Op woensdag 28 maart staat
op het programma; gezamen
lijk Oudhollandse liederen
zingen.