Gemeente Middelharnis scoort met nieuwe website Smit Internationale, liet einde van 'Hollands Glorie' Roemenië toegetreden tot de EU, en nu? Lezing geschiedenis Middelharnis-Sommeisdijk Voorlichtingsavond tegen cyberpesten lEUWS 3~ Zondag weer jeugdkerk De nieuwe website van de gemeente Middelharnis scoort. Stond de site halverwege 2006 nog 480e op de ranglijst van gemeentelijke websites op www.adviesoverheid.nl, sinds 15 februari neemt de website van Mid delharnis de 45e plaats in. Een spec taculaire stijging, die het gevolg is van een ingrijpende vernieuwing van de site in 2006. De vernieuwde website, tot stand gekomen in samenwerking met de gemeenten Goedereede en Oostflakkee. heeft een nieuw 'gezicht' gekregen en heeft vooral op het gebied van digitale dienstverlening veel meer te bieden dan de vorige site. Activiteitenkalender Opera- en Oratoriumkoor Zuid- West Nederland zingt Mozart, Mendelssohn en Rheinberger Vergt het moederscliap een supervrouw? Wie heeft ooit gedacht dat er een einde zou komen aan de oeroude Hol landse zeesleepvaart, waarin de Nederlanders bij uitstek naam hebben gemaakt over alle wereldzeeën. Op 12 oktober Jl. werd bekend dat Smit haar zeesleepboten over doet aan de Deense rederij Svitzer-WijsmuUer. Het kwam dan ook heel hard aan bij de oud-opvarenden, die het sleep- vaartbedrijf (voorheen Smit Internationale) groot hebben zien worden en alle 'ups en downs' hebben meegemaakt. PAGINA 7 VRIJDAG 16 FEBRUARI 2007 Soms hoor je heel verschillende opmerkin gen over Roemenië, het land en haar inwo ners. Hoe komt dat toch? Men hoort soms verhalen waarvan je denkt: waar zou men dat nu gezien of beleefd hebben? Nu kun je je wel van alles voorstellen bij zo'n groot land Zie maar eens welke verschillen er zijn in ons eigen land; een Fries is wel een heel ander persoon dan een Limburger. Dus zal er ook in Roemenië, dat zoveel groter is als ons land wel heel veel verschil zijn tussen mensen in het zuiden of noorden van dat land. De cul tuur is verschillend, kerkelijk is het anders en in armoede is er ook best verschil tussen het oosten en het westen van Roemenië. Maar het zijn wel allemaal Roemenen, al is ook dat weer niet vanzelfsprekend. Want door de eeuwen heen hebben er nogal wat grensver- wisselingen plaats gevonden, waardoor er ook heel wat verschillende talen te vinden zijn binnen de grensgebieden. En dan ook nog de steeds reizende zigeuners die men overal kan ontmoeten. Eén ding is zeker: ze hebben allemaal geleefd onder een communistisch bewind, en de spo ren daarvan zijn vaak nog duidelijk zichtbaar. Het valt op dat er in het hele land verschillen de gebouwen staan die niet meer in gebruik zijn, maar als een bouwval hel landschap ontsieren. Soms slopen burgers wel wat van deze gebouwen, om materialen te gebruiken voor een eigen bouwwerk. Maar het slopen gebeurt niet altijd vakkundig, zodat er veel ongelukken bij plaatshebben met alle nare gevolgen van dien. Zo zien we ook vele onaf- gebouwde woningen, kantoren en fabrieken. Vaak een troosteloze aanblik waarbij nog het nodige afval aan wordt toegevoegd. Milieu eisen bestaan wel op papier, maar de nale ving ervan is verzoek. Hoe kan een dergelijk land toch bij de EU gevoegd worden? En de grote vraag: heeft dat ook positieve resulta ten voor de bevolking? Als iedere Roemeen eens begon met het slopen van ongebruikte objecten en met het verwijderen van .stil staand en verroest treinmaterieel en de afval zou gaan opruimen! Dan zou er geen werke loosheid zijn in Roemenië! Wat een drukte zou er dan zij n Maar dan stuiten we ook op het ontbreken van een infrastructuur, wat grote ongemak ken voor de bevolking met zich mee brengt. Denk het u eens in, een grote regenbui valt neer, het water kan niet weg, de bodem is hard zodat het water er niet in kan dringen, en een afvoer ontbreekt! Roemenië bestaat uit een heuvelachtig landschap, het water loopt uiteraard naar de laagste plaats en neemt met een al groter wordende snelheid alles mee wat het op zijn weg naar beneden tegenkomt! De laatste jaren zijn daar ver schillende voorbeelden van te noemen als wij terugdenken aan de verschillende waters noodrampen. En de problemen die daardoor ontstaan zijn, zijn nog steeds niet opgelost! Het ontbreken van verharde (geasfalteerde of bestrate) wegen en een afwateringssysteem is een urgent probleem. En wanneer die niet spoedig worden opgelost, blijft het land met een achterstand zitten die het land nog lang van de EU-normen vandaan zal houden. Een goede bereikbaarheid van woonkernen is een eerste vereiste voor het goed laten functione ren van een bevolking. Het zal duidelijk zijn dat wanneer deze problemen zullen worden aangepakt - en dat zal zeker plaatst vinden, de vraag is alleen wanneer - dit onvoorstel baar veel geld zal gaan kosten! En dan hebben we meteen te maken met de dunbevolkte gemeenschap, die nooit in staat zal zijn om zelfstandig dit grote land op peil te houden! Stel dat er heel veel geld in Roe menië wordt geïnvesteerd, hoe zal het dan gaan om ook het onderhoud te bekostigen? Komt Roemenië dan ooit nog uit de boek houding van de EU? Willen we met dit alles nu allemaal alleen maar somber reageren op de ontstane ont wikkelingen? Zeker niet. Wij hopen uiteraard dat het land geholpen zal worden om alle problemen op te lossen, maar soms krijgen we de indruk dat men niet weet waarover het nu werkelijk gaat. Is het in Brussel wel zo duidelijk wat er in Roemenië allemaal mis is? Al eerder hebben we opgemerkt dat het een uniek land is met ook unieke problemen. En daar moeten we onze ogen niet voor slui ten. Er zal in Roemenië veel moeten gaan veranderen. En ook de Roemeen zelf zal zich moeten gaan aanpassen. En het is niet onwaarschijnlijk dat dit nog wel het grootste probleem zal vormen. D. Vroegindeweij, secretaris H.C.R. tel.0187-482594, e-mail: daminis.vr-hcr@kliksafe.nl MIDDEI.HARNIS In hel Streekarchief, gevestigd in hel ISGO gebouw aan de Dwars weg te Middelharnis, organiseert de Stichting Kunst- en Cultuur Educatie Goe- ree-Overflakkee (KCE) op woensdag 28 maart a.s. een lezing over de geschiedenis van Middelharnis en Sommelsdijk. De lezing wordt verzorgd door de streekarchivaris van Goeree-Ovcrllakkee Jan Both, en vormt voor de Stichting KCE de afsluiting van het cur susjaar 2007. In vogelvlucht zal de geschiedenis van Mid delharnis en Sommelsdijk tijdens de lezing worden verteld. Diverse onderwerpen zullen daarbij aan bod komen, zoals de ontstaans geschiedenis van beide dorpen, het raadhuis van Middelharnis, "De Doele' te Sommels dijk en het door Mcindert Hobbema geschil derde 'Laantje van Middelharnis'. Tevens zal Jan Both enkele bijzondere archiefstukken laten zien. Iedereen is hartelijk welkom. De entree bedraagt 3 voor donateurs van de Stichting SOMMELSDIJK - Zondag 18 febniari is er weer Jeugdkerk in 'De Staver' te Sommels dijk. De avond heeft als thema 'Reset your brain", dat zal worden toegelicht door Menno Domburg. De interkerkelijke avond is er voor alle jon geren vanaf 15 jaar. De muziekgroep Saxxus zal deze avond voor de muzikale begeleiding zorgen. Na de dienst is er nog gelegenheid om wat te drinken en na te praten. De Jeugd kerk begint om 20.00 uur en de zaal is op om 19.30 uur. Voor meer informatie zie website www. go4real.nl. KCE en 5 voor overige belang.stellenden. Vanwege de verwachte belangstelling heeft het bestuur van de Stichting KCE besloten de lezing zowel 's middags (van !5.(X)-17.(X) uur) als 's avonds (van 19.30-21.30 uur) te houden. Vooraf aanmelden is ook noodzakelijk. Dat kan bij het secretariaat van de stichting, tel. (0187) 601048, e-mail info@kcego.nl. Zo bevat de nieuwe site onder andere een pro ductencatalogus, waarin ruim 300 gemeente lijke producten zijn opgenomen. De produc ten zijn stuk voor stuk uitvoerig en helder beschreven. De bezoeker van de site vindt in veel gevallen een koppeling naar bijbeho rende formulieren en wordt wa;u- mogelijk verwezen naar aanverwante producten. De gemeente heeft het voornemen het aantal producten op de site gestaag te laten toene men. Bij het E-lokct zijn online formulieren beschikbaar, waarmee bijvoorbeeld uittrek sels uit de Gemeentelijke basisadministra tie en de burgerlijke stand zijn aan te vra gen. Deze aanvragen zijn gekoppeld aan de internetkassa (VISA, Mastercard en iDeal), zodat de uittreksels direct betaald kunnen worden. Voor beide aanvraagformulieren is wel DigiD-identificatie noodzakelijk. Dat is ook nodig bij gebruikmaking van een aantal andere e-formulieren, zoals aangifte van ves- tigina in- c.q. verhuizing binnen de gemeente, aanvraag taxatie\ erslag WOZ en aanvraag of intrekking automatische incasso. Op de forniuliereiipagina vindt de sitebezoe ker bijvoorbeeld ook een terugbelformulier (voor mensen die op een bepaald tijdstip teruggebeld willen worden), een formulier voor het melden van gebreken aan straatwerk of overlast, en aanvraagformulieren voor een inrit of een rioolaansluiting. Aan de nieuwe website is een digitale acti viteitenkalender gekoppeld. Daarin staan, naast informatie over evenementen in Mid delharnis, de wekelijkse bekendmakingen en de vergaderdata met alle daarbij behorende raadsstukken van de gemeenteraad. Belang stellenden kunnen zich via de website gratis abonneren op die stukken. De wekelijkse bekendmakingen van de gemeente Middelharnis staan sinds decem ber 2006 niet alleen op de gemeentelijke website, maar ook op www.overheid.nl. Overigens zullen op die site op den duur alle overheidspublicaties te vinden zijn, zodat zoeken op meerdere plaatsen naar publica ties van de verschillende overheidsinstellin gen niet meer nodig is. Het is nu al mogelijk een abonnement te nemen op alle bekendma kingen die betrekking hebben op een bepaald gebied. Laagdrempelig en toegankelijk Natuurlijk is de website van de gemeente Middelharnis nog lang niet 'af'. Dat zal ook nooit het geval zijn. Wel beschikt de gemeente nu over een goed en onmisbaar middel voor het verbeteren van de digitale dienstverlening. Middelharnis heeft een flin ke stap in de goede richting gezet. Dit vanuit de klantgerichte visie om laagdrempelig en toegankelijk te zijn voor alle klanten. Voor klanten die de site bezoeken, maar ook voor klanten die gebruik maken van de traditio nele dienstverlening aan de balie. Met het oog op het laatste wordt het gemeentehuis op dit moment ingrijpend verbouwd. In de cen trale hal komt een klantenbalie, waar klanten straks terecht kunnen met al hun vragen. MIDDELHARNIS - Het Opera- en Oratori umkoor Zuid-West Nederland te Middelhar nis geeft zaterdag 3 maart a.s in de Rooms Katholieke Kerk aan de Langeweg te Mid delharnis uitvoering van koorwerken van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) en Josef Gabriel Rheinberger 1839-1901 Van Mozart zal de Missa Brevis in d-moll (KV 65) gezongen worden, van Mendels sohn de 'Drei Geistliche Lieder (opus 96) en Hör Mein Bitten (Psalm 55:2-8) en van Rheinberger het Passionsgesang (opus 46). De componist Rheinberger is bij het grote publiek minder bekend dan Mozart en Men delssohn. Josef Rheinberger werd geboren in Liechtenstein. Het grootste gedeelte van zijn leven bracht hij in Duitsland door. Hij studeerde aan de Koninklijke Muziekschool in München. Hij was daar vanaf 1860 orgel leraar, een functie die hem beroemd maakte. Vanaf 1867 was hij tevens contrapuntleraar. Daarnaast was hij componist, organist en kapelmeester. Van zijn omvangrijke oeu vre zijn vooral de 20 grote orgelsonates belangrijk. Ook schreef Rheinberger opera's, orkestwerken, 2 orgelconcerten, koorwerken (o.a. 12 missen), kamermuziek, pianowerken en liederen. Het Passionsgesang, dat het koor tijdens de uitvoering op 3 maart laat horen, is gecomponeerd voor koor en orgel en bestaat uit 5 delen. Deze Passie heeft prachtige melo dieën en bevat verassende elementen. De uitvoering waarin de drie componisten te horen zijn, belooft gevarieerd en verrassend te zijn. Ook zal organist Arjen Leistra, die de gehele uitvoering zal begeleiden, enkele orgelwerken ten gehore brengen. De uitvoe ring staat onder algehele muzikale leiding van dirigent Bas van Houte. Toegangskaar- ten kosten 7,50. Heeft u belangstelling om deze uitvoering bij te wonen, dan kunt u kaarten bestellen bij Anne de Bakker, tel. 0187-603752, of bij Betty Molenaar, tel. 0187-486807. Ook zijn er voor aanvang van het concert vanaf 19.30 uur kaarten verkrijg baar in het verenigingsgebouw naast de kerk. De uitvoering begint om 20.15 uur. Wat zijn enkele van de vele uitdagingen waarvoor een moeder zich in deze tijd gesteld ziet? Hoe kan ze daarmee omgaan? Welke raad geeft de bijbel? In het programma 'Ont waakt Radio' op Radio Flakkee hoort u op maandag 19 februari tussen 21.00 en 22.00 uur hier meer over, evenals een interview met twee moeders. Zij vertellen hoe de zorg voor de kinderen, het werk thuis en wellicht een baan in evenwicht gehouden kunnen worden met andere noodzakelijke dingen. De pre sentatie is in handen van Yvonne Caka. De herhaling is dinsdag om 16.00 uur. MIDDELHARNIS - Stichting de Kin derconsument houdt op maandag 19 februari 2007 in de Gemeenschapsbi bliotheek te Middelharnis, een voor lichtingsavond voor ouders en opvoe ders over cyberpesten en andere uit wassen op internet. De gespreksleider maakt ouders wegwijs in de digitale wereld, bespreekt de problemen en draagt oplossingen aan. Deelnemers kunnen hun ervaringen delen en vra gen stellen. De avond duurt van 20.00 tot ca. 22.00 uur. De entree is gratis. U kunt zich aanmelden bij bibliotheek Zuid-Hollandse Delta via website veili ginternet kinderconsument.nl. Van de Nederlandse jeugd is 98% regelmatig online. Vier van de tien hebben te maken met cyberpesten. Daarom organiseert Stichting de Kinderconsument in het hele land voor lichtingsavonden in bibliotheken, op basis scholen en middelbare scholen. Zij doet dit in samenwerking met kabelbedrijf en internet- provider UPC Nederland. Het bedrijf onder steunt Stichting de Kinderconsument bij het uitvoeren van de gezamenlijk ingezette cam pagne 'Veilig Internet'. Paul van Doome, Directeur Marketing, Internet en Telefonie bij UPC: "Over de groeiende onveiligheid op internet maken wij ons zorgen. Het thema Veilig Internet wordt steeds belangrijker en staat heel dichtbij onze klanten en bij UPC. Het is voor ons logisch dat wij onze verant woordelijkheid nemen en meewerken aan een veiliger internet." Stichting de Kinderconsument zet zich sinds 2001 in voor de belangen van kinderen en tie ners in de digitale wereld. Veel ouders weten daar weinig of niets van af en snappen hier vaak ook niets van. De onwetendheid en het onbegrip van de ouders verhinderen kinde ren om te praten over problemen op internet. De voorlichtingsavond helpt ouders die kloof met hun kinderen te overbruggen. Stichting De Kinderconsument is een onaf hankelijke non-profitorganisatie die in 2001 is voortgekomen het project Jeugd Internet van stichting Jantje Beton, de organisatie die werd opgericht om het recht van ieder kind op veilig en plezierig buitenspelen te bescher men. Als vervolg hierop maakt De Kinder consument zich sterk voor het recht op veilig en plezierig internetten voor ieder kind. Zie ook website www.kinderconsument.nl. UPC Nederland is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband inter net en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC Nederland bedient circa 2,2 miljoen televisieklanten. Daarnaast heeft UPC 600.000 breedband internetklanten en 325.000 telefonieklanten. UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderne ming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Zie ook website www.upc.nl. door Maarten Bezuijen, Schiedam 7 In 1990 werd de 'Smit Singapore' (2) uitge vlagd, d.w.z. er stond geen 'Rotterdam' meer op het achterschip, maar 'Nassau' (baha- ma's). Na 80 jaar van concurrerende activiteiten besloten de twee grote sleepvaartrederijen Smit en Wijsmuller samen te gaan werken onder de naam SmitWijs Towage CV. Met ingang van 1 november 1991 bestond SmitWijs uit zes zeesleepboten, te weten de 'Smit Rotterdam', de 'Smit London', de 'Smit Singapore', de 'Smit New York', de 'Typhoon' en de 'Tempest'. In 1992 werd het 150 jarig bestaan herdacht. In 1998 werd door de "Smit Ne w York' een 140 meter lang dok van het Finse Kurku naar Dur ban in Zuid Afrika gebracht. Dit was de laatste reis van de 'New York' onder deze naam, want in Kaapstad werd de sleepboot van naam ver anderd in 'SmitWijs New York'. Het laatste gedeelte van de jaren negentig werden nieuwe havensleepboten in het bedrijf gebracht. Het waren de 'Smit Mersey' en de 'Smit Mississippi' en er zou nog een flink aan tal volgen. Bewust hebben we de havensleepdienst van Smit (in het verleden de 'roodbanders' genoemd) buiten dit verhaal gehouden omdat we ons alleen houden aan de zeedienst van Smit (de 'blauwbanders'). Vele bergingen heeft Smit in de achterlig gende periode uitgevoerd, bijna ontelbaar, en er springt er natuurlijk een aantal uit die we dan ook hebben genoemd of in het verleden hebben behandeld, zoals de 'Betelgeuze' in de Bantry-baai en onlangs de 'Rona Star' in het Botlekgebied in Rotterdam. Sleepreizen van vele zeemijlen werden door de bemanningen van L, Smit Co. afgelegd in de ruim 160 jaren Smit. Een gigantische naam is opge bouwd die wereldwijd bekend is. In de jaren negentig werd er meer en meer aan een zogenaamde 'zeesleep-pool' gewerkt, zo ook met de Chinezen. Sindsl991 is SmitWijs Towage CV, waarin Smit Internationale en Wijsmuller IJmuiden zich hebben gebundeld, een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met Shanghai Towage. De Chinezen voegden twee zeeslepers toe aan de vloot van Smit Wijs. In totaal bestaat de pool nu uit IO grote zee slepers. In juni 2000 werd de 'SmitWijs New York' verkocht aan de Chinezen en bracht de zeesleper onder de naam 'Hua An' in de vaart. Met de diverse samenwerkingsovereenkom sten en bergingsschepen en de sterke haven sleepboten in het Rotterdamse havengebied, staat de voorheen L. Smit Co. Internatio nale Sleepdienst zeker nog op de wereldkaart van Internationale bergers uit Rotterdam. Op de valreep van dit artikel, dat handelt over de levensloop van Smit Internauonale werd er nog een unieke sleepreis uitgevoerd, die we eigenlijk niet zo vee! meer meemaken en dan nog wel vanuit de haven van Rotterdam. Deze sleepreis begon op 29 januari jl. in het Botlek-gebied bij de scheepswerf Keppel- Verolme, was bestemd voor Brazilië en werd uitgevoerd door de twee grootste sleepboten van Smit te weten de 'Smitwijs London' en de 'Smitwijs Singapore'. Dit was echt weer zo'n huzarenstukje van 'Hollands Glorie' en dat zullen we 'van eigen bodem' niet veel meer zien! Twee zeesleepboten van elk 22000 PK sleur den het productie platform 'SSP Piranema' de Nieuwe Rotterdamse Waterweg af naar zee, geassisteerd door de nieuwe sterke havensleepboten van Smit. En ook nu stonden er legio Rotterdammers aan de beide oevers van de Waterweg, die dit transport op de voet volgden. In deze wan delgangen werd er uiteraard ook gesproken over de verkoop van deze unieke zeesleep boten en natuurlijk ging het gesprek ook over de bijzondere prestaties, welke de bemannin gen van die sleepboten, ook in het verleden, hebben gepresteerd. Is het toevallig dat we aan het einde zijn van dit overzicht van het over alle wereldzeeën bekende sleepvaartbe- drijf SMIT, dat we deze 'laatste' sleepreis nu aan de orde stellen en aan u presenteren? Als het aan het Noorse Ingenieursbureau Sevan Marine ligt, krijgt de grote, cilinder- Foto's: eigen archief Dhr. E. Hoog vliet R. van der Ent. Artikel: eigen archief en gebruik gemaakt van: "150 jaai' Smit" "De Sleeptros" "Smit Intern". vormige oliedobber 'SSP Piranema' er nog een hele serie zusjes bij. In totaal staan er momenteel op twee Chinese werven drie van deze drijvende olie-productie/opslaginstal laties FPSO's) op stapel, terwijl nu bij Kep- pel-Verolme in de Botlek de eerste al wordt afgebouwd. Deze 'drijvende dobber' heeft een diame ter van ruim zestig meter en is dertig meter hoog! Toch kan ik mij enigszins voorstellen dat, waar het allemaal mee begonnen is, van stoomsleepbolen naar de eerste motorsche- pen, wel 24 stuks, de oorlogsjaren en daarna, opgeklommen tot slepers van 22.000 pk en meer, dat dit tijdperk wel voorbij is. Met heeft nu de cijfers in een management van wereldwijde samenwerking en het geheel Slaat los van emotionele gevoelens met eigen sleepboten van de voormalige zeesleepdienst L. Smit Co. Die tijd is voorbij Vanaf heden gaat deze rederij uit Rotterdam verder met een goed management onder de naam SMIT. die in haar achteriiggende bestaan een enorme reputatie heeft opge bouwd, die wereldwijd bekend is. Wij concluderen nu dat de basis voor deze reputatie met het verdwijnen van de zeeacti- viteiten, nu voor 50%- is weggevallen. Beroepsmatig als roeier in de Rotterdamse haven vertelde ik aan loods Erik Hoogvliet over dit artikel en hij vertelde mij over zijn vader en gi'oolvader, die voeren bij Smit Internationale. Spontaan stelde hij diverse foto's beschikbaar van hel Singapoie-dok in 1928, waarvoor ik hem heel hartelijk dank zeg. Ook mijn vriend Rick van der Ent zeg ik dank voor de geleverde foto's van een van de laatste grote sleepreis van SMIT 'Smit Londonals taaiste met de 'Smit Rotterdam Smit Siiinapoiv Het olie-prodiiktie-ptatform 'SSP Piranema'. 27Januari 2007. De 'SinitM-ijs London'en de 'Smitwijs Singapore'op 29 januari 2007, verlaat de Nieuwe Rotterdamse wateiivef; richting Brazilië met op sleeptouw het oUe-prodiictie-platfbrm 'SSP Piranema

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 7