Gemeente Middelharnis
scoort met nieuwe website
Smit Internationale,
liet einde van 'Hollands Glorie'
Roemenië toegetreden
tot de EU, en nu?
Lezing geschiedenis
Middelharnis-Sommeisdijk
Voorlichtingsavond
tegen cyberpesten
lEUWS
3~
Zondag weer jeugdkerk
De nieuwe website van de gemeente
Middelharnis scoort. Stond de site
halverwege 2006 nog 480e op de
ranglijst van gemeentelijke websites
op www.adviesoverheid.nl, sinds 15
februari neemt de website van Mid
delharnis de 45e plaats in. Een spec
taculaire stijging, die het gevolg is van
een ingrijpende vernieuwing van de
site in 2006. De vernieuwde website,
tot stand gekomen in samenwerking
met de gemeenten Goedereede en
Oostflakkee. heeft een nieuw 'gezicht'
gekregen en heeft vooral op het gebied
van digitale dienstverlening veel meer
te bieden dan de vorige site.
Activiteitenkalender
Opera- en Oratoriumkoor Zuid-
West Nederland zingt Mozart,
Mendelssohn en Rheinberger
Vergt het moederscliap
een supervrouw?
Wie heeft ooit gedacht dat er een einde zou komen aan de oeroude Hol
landse zeesleepvaart, waarin de Nederlanders bij uitstek naam hebben
gemaakt over alle wereldzeeën. Op 12 oktober Jl. werd bekend dat Smit
haar zeesleepboten over doet aan de Deense rederij Svitzer-WijsmuUer.
Het kwam dan ook heel hard aan bij de oud-opvarenden, die het sleep-
vaartbedrijf (voorheen Smit Internationale) groot hebben zien worden en
alle 'ups en downs' hebben meegemaakt.
PAGINA 7
VRIJDAG 16 FEBRUARI 2007
Soms hoor je heel verschillende opmerkin
gen over Roemenië, het land en haar inwo
ners. Hoe komt dat toch? Men hoort soms
verhalen waarvan je denkt: waar zou men dat
nu gezien of beleefd hebben? Nu kun je je
wel van alles voorstellen bij zo'n groot land
Zie maar eens welke verschillen er zijn in ons
eigen land; een Fries is wel een heel ander
persoon dan een Limburger. Dus zal er ook in
Roemenië, dat zoveel groter is als ons land
wel heel veel verschil zijn tussen mensen in
het zuiden of noorden van dat land. De cul
tuur is verschillend, kerkelijk is het anders en
in armoede is er ook best verschil tussen het
oosten en het westen van Roemenië. Maar
het zijn wel allemaal Roemenen, al is ook
dat weer niet vanzelfsprekend. Want door de
eeuwen heen hebben er nogal wat grensver-
wisselingen plaats gevonden, waardoor er
ook heel wat verschillende talen te vinden
zijn binnen de grensgebieden. En dan ook
nog de steeds reizende zigeuners die men
overal kan ontmoeten.
Eén ding is zeker: ze hebben allemaal geleefd
onder een communistisch bewind, en de spo
ren daarvan zijn vaak nog duidelijk zichtbaar.
Het valt op dat er in het hele land verschillen
de gebouwen staan die niet meer in gebruik
zijn, maar als een bouwval hel landschap
ontsieren. Soms slopen burgers wel wat van
deze gebouwen, om materialen te gebruiken
voor een eigen bouwwerk. Maar het slopen
gebeurt niet altijd vakkundig, zodat er veel
ongelukken bij plaatshebben met alle nare
gevolgen van dien. Zo zien we ook vele onaf-
gebouwde woningen, kantoren en fabrieken.
Vaak een troosteloze aanblik waarbij nog het
nodige afval aan wordt toegevoegd. Milieu
eisen bestaan wel op papier, maar de nale
ving ervan is verzoek. Hoe kan een dergelijk
land toch bij de EU gevoegd worden? En de
grote vraag: heeft dat ook positieve resulta
ten voor de bevolking? Als iedere Roemeen
eens begon met het slopen van ongebruikte
objecten en met het verwijderen van .stil
staand en verroest treinmaterieel en de afval
zou gaan opruimen! Dan zou er geen werke
loosheid zijn in Roemenië! Wat een drukte
zou er dan zij n
Maar dan stuiten we ook op het ontbreken
van een infrastructuur, wat grote ongemak
ken voor de bevolking met zich mee brengt.
Denk het u eens in, een grote regenbui valt
neer, het water kan niet weg, de bodem is
hard zodat het water er niet in kan dringen,
en een afvoer ontbreekt! Roemenië bestaat
uit een heuvelachtig landschap, het water
loopt uiteraard naar de laagste plaats en
neemt met een al groter wordende snelheid
alles mee wat het op zijn weg naar beneden
tegenkomt! De laatste jaren zijn daar ver
schillende voorbeelden van te noemen als
wij terugdenken aan de verschillende waters
noodrampen. En de problemen die daardoor
ontstaan zijn, zijn nog steeds niet opgelost!
Het ontbreken van verharde (geasfalteerde of
bestrate) wegen en een afwateringssysteem
is een urgent probleem. En wanneer die niet
spoedig worden opgelost, blijft het land met
een achterstand zitten die het land nog lang
van de EU-normen vandaan zal houden. Een
goede bereikbaarheid van woonkernen is een
eerste vereiste voor het goed laten functione
ren van een bevolking. Het zal duidelijk zijn
dat wanneer deze problemen zullen worden
aangepakt - en dat zal zeker plaatst vinden,
de vraag is alleen wanneer - dit onvoorstel
baar veel geld zal gaan kosten!
En dan hebben we meteen te maken met de
dunbevolkte gemeenschap, die nooit in staat
zal zijn om zelfstandig dit grote land op peil
te houden! Stel dat er heel veel geld in Roe
menië wordt geïnvesteerd, hoe zal het dan
gaan om ook het onderhoud te bekostigen?
Komt Roemenië dan ooit nog uit de boek
houding van de EU?
Willen we met dit alles nu allemaal alleen
maar somber reageren op de ontstane ont
wikkelingen? Zeker niet. Wij hopen uiteraard
dat het land geholpen zal worden om alle
problemen op te lossen, maar soms krijgen
we de indruk dat men niet weet waarover het
nu werkelijk gaat. Is het in Brussel wel zo
duidelijk wat er in Roemenië allemaal mis
is? Al eerder hebben we opgemerkt dat het
een uniek land is met ook unieke problemen.
En daar moeten we onze ogen niet voor slui
ten. Er zal in Roemenië veel moeten gaan
veranderen. En ook de Roemeen zelf zal
zich moeten gaan aanpassen. En het is niet
onwaarschijnlijk dat dit nog wel het grootste
probleem zal vormen.
D. Vroegindeweij, secretaris H.C.R.
tel.0187-482594,
e-mail: daminis.vr-hcr@kliksafe.nl
MIDDEI.HARNIS In hel Streekarchief,
gevestigd in hel ISGO gebouw aan de
Dwars weg te Middelharnis, organiseert de
Stichting Kunst- en Cultuur Educatie Goe-
ree-Overflakkee (KCE) op woensdag 28
maart a.s. een lezing over de geschiedenis
van Middelharnis en Sommelsdijk. De lezing
wordt verzorgd door de streekarchivaris van
Goeree-Ovcrllakkee Jan Both, en vormt voor
de Stichting KCE de afsluiting van het cur
susjaar 2007.
In vogelvlucht zal de geschiedenis van Mid
delharnis en Sommelsdijk tijdens de lezing
worden verteld. Diverse onderwerpen zullen
daarbij aan bod komen, zoals de ontstaans
geschiedenis van beide dorpen, het raadhuis
van Middelharnis, "De Doele' te Sommels
dijk en het door Mcindert Hobbema geschil
derde 'Laantje van Middelharnis'. Tevens zal
Jan Both enkele bijzondere archiefstukken
laten zien.
Iedereen is hartelijk welkom. De entree
bedraagt 3 voor donateurs van de Stichting
SOMMELSDIJK - Zondag 18 febniari is er
weer Jeugdkerk in 'De Staver' te Sommels
dijk. De avond heeft als thema 'Reset your
brain", dat zal worden toegelicht door Menno
Domburg.
De interkerkelijke avond is er voor alle jon
geren vanaf 15 jaar. De muziekgroep Saxxus
zal deze avond voor de muzikale begeleiding
zorgen. Na de dienst is er nog gelegenheid
om wat te drinken en na te praten. De Jeugd
kerk begint om 20.00 uur en de zaal is op om
19.30 uur.
Voor meer informatie zie website www.
go4real.nl.
KCE en 5 voor overige belang.stellenden.
Vanwege de verwachte belangstelling heeft
het bestuur van de Stichting KCE besloten de
lezing zowel 's middags (van !5.(X)-17.(X) uur)
als 's avonds (van 19.30-21.30 uur) te houden.
Vooraf aanmelden is ook noodzakelijk. Dat
kan bij het secretariaat van de stichting, tel.
(0187) 601048, e-mail info@kcego.nl.
Zo bevat de nieuwe site onder andere een pro
ductencatalogus, waarin ruim 300 gemeente
lijke producten zijn opgenomen. De produc
ten zijn stuk voor stuk uitvoerig en helder
beschreven. De bezoeker van de site vindt
in veel gevallen een koppeling naar bijbeho
rende formulieren en wordt wa;u- mogelijk
verwezen naar aanverwante producten. De
gemeente heeft het voornemen het aantal
producten op de site gestaag te laten toene
men.
Bij het E-lokct zijn online formulieren
beschikbaar, waarmee bijvoorbeeld uittrek
sels uit de Gemeentelijke basisadministra
tie en de burgerlijke stand zijn aan te vra
gen. Deze aanvragen zijn gekoppeld aan de
internetkassa (VISA, Mastercard en iDeal),
zodat de uittreksels direct betaald kunnen
worden. Voor beide aanvraagformulieren is
wel DigiD-identificatie noodzakelijk. Dat is
ook nodig bij gebruikmaking van een aantal
andere e-formulieren, zoals aangifte van ves-
tigina in- c.q. verhuizing binnen de gemeente,
aanvraag taxatie\ erslag WOZ en aanvraag of
intrekking automatische incasso.
Op de forniuliereiipagina vindt de sitebezoe
ker bijvoorbeeld ook een terugbelformulier
(voor mensen die op een bepaald tijdstip
teruggebeld willen worden), een formulier
voor het melden van gebreken aan straatwerk
of overlast, en aanvraagformulieren voor een
inrit of een rioolaansluiting.
Aan de nieuwe website is een digitale acti
viteitenkalender gekoppeld. Daarin staan,
naast informatie over evenementen in Mid
delharnis, de wekelijkse bekendmakingen en
de vergaderdata met alle daarbij behorende
raadsstukken van de gemeenteraad. Belang
stellenden kunnen zich via de website gratis
abonneren op die stukken.
De wekelijkse bekendmakingen van de
gemeente Middelharnis staan sinds decem
ber 2006 niet alleen op de gemeentelijke
website, maar ook op www.overheid.nl.
Overigens zullen op die site op den duur alle
overheidspublicaties te vinden zijn, zodat
zoeken op meerdere plaatsen naar publica
ties van de verschillende overheidsinstellin
gen niet meer nodig is. Het is nu al mogelijk
een abonnement te nemen op alle bekendma
kingen die betrekking hebben op een bepaald
gebied.
Laagdrempelig en toegankelijk
Natuurlijk is de website van de gemeente
Middelharnis nog lang niet 'af'. Dat zal
ook nooit het geval zijn. Wel beschikt de
gemeente nu over een goed en onmisbaar
middel voor het verbeteren van de digitale
dienstverlening. Middelharnis heeft een flin
ke stap in de goede richting gezet. Dit vanuit
de klantgerichte visie om laagdrempelig en
toegankelijk te zijn voor alle klanten. Voor
klanten die de site bezoeken, maar ook voor
klanten die gebruik maken van de traditio
nele dienstverlening aan de balie. Met het
oog op het laatste wordt het gemeentehuis op
dit moment ingrijpend verbouwd. In de cen
trale hal komt een klantenbalie, waar klanten
straks terecht kunnen met al hun vragen.
MIDDELHARNIS - Het Opera- en Oratori
umkoor Zuid-West Nederland te Middelhar
nis geeft zaterdag 3 maart a.s in de Rooms
Katholieke Kerk aan de Langeweg te Mid
delharnis uitvoering van koorwerken van
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
en Josef Gabriel Rheinberger 1839-1901
Van Mozart zal de Missa Brevis in d-moll
(KV 65) gezongen worden, van Mendels
sohn de 'Drei Geistliche Lieder (opus 96)
en Hör Mein Bitten (Psalm 55:2-8) en van
Rheinberger het Passionsgesang (opus 46).
De componist Rheinberger is bij het grote
publiek minder bekend dan Mozart en Men
delssohn. Josef Rheinberger werd geboren
in Liechtenstein. Het grootste gedeelte van
zijn leven bracht hij in Duitsland door. Hij
studeerde aan de Koninklijke Muziekschool
in München. Hij was daar vanaf 1860 orgel
leraar, een functie die hem beroemd maakte.
Vanaf 1867 was hij tevens contrapuntleraar.
Daarnaast was hij componist, organist en
kapelmeester. Van zijn omvangrijke oeu
vre zijn vooral de 20 grote orgelsonates
belangrijk. Ook schreef Rheinberger opera's,
orkestwerken, 2 orgelconcerten, koorwerken
(o.a. 12 missen), kamermuziek, pianowerken
en liederen. Het Passionsgesang, dat het koor
tijdens de uitvoering op 3 maart laat horen, is
gecomponeerd voor koor en orgel en bestaat
uit 5 delen. Deze Passie heeft prachtige melo
dieën en bevat verassende elementen.
De uitvoering waarin de drie componisten te
horen zijn, belooft gevarieerd en verrassend
te zijn. Ook zal organist Arjen Leistra, die
de gehele uitvoering zal begeleiden, enkele
orgelwerken ten gehore brengen. De uitvoe
ring staat onder algehele muzikale leiding
van dirigent Bas van Houte. Toegangskaar-
ten kosten 7,50. Heeft u belangstelling
om deze uitvoering bij te wonen, dan kunt
u kaarten bestellen bij Anne de Bakker, tel.
0187-603752, of bij Betty Molenaar, tel.
0187-486807. Ook zijn er voor aanvang van
het concert vanaf 19.30 uur kaarten verkrijg
baar in het verenigingsgebouw naast de kerk.
De uitvoering begint om 20.15 uur.
Wat zijn enkele van de vele uitdagingen
waarvoor een moeder zich in deze tijd gesteld
ziet? Hoe kan ze daarmee omgaan? Welke
raad geeft de bijbel? In het programma 'Ont
waakt Radio' op Radio Flakkee hoort u op
maandag 19 februari tussen 21.00 en 22.00
uur hier meer over, evenals een interview met
twee moeders. Zij vertellen hoe de zorg voor
de kinderen, het werk thuis en wellicht een
baan in evenwicht gehouden kunnen worden
met andere noodzakelijke dingen. De pre
sentatie is in handen van Yvonne Caka. De
herhaling is dinsdag om 16.00 uur.
MIDDELHARNIS - Stichting de Kin
derconsument houdt op maandag 19
februari 2007 in de Gemeenschapsbi
bliotheek te Middelharnis, een voor
lichtingsavond voor ouders en opvoe
ders over cyberpesten en andere uit
wassen op internet. De gespreksleider
maakt ouders wegwijs in de digitale
wereld, bespreekt de problemen en
draagt oplossingen aan. Deelnemers
kunnen hun ervaringen delen en vra
gen stellen. De avond duurt van 20.00
tot ca. 22.00 uur. De entree is gratis.
U kunt zich aanmelden bij bibliotheek
Zuid-Hollandse Delta via website veili
ginternet kinderconsument.nl.
Van de Nederlandse jeugd is 98% regelmatig
online. Vier van de tien hebben te maken met
cyberpesten. Daarom organiseert Stichting
de Kinderconsument in het hele land voor
lichtingsavonden in bibliotheken, op basis
scholen en middelbare scholen. Zij doet dit in
samenwerking met kabelbedrijf en internet-
provider UPC Nederland. Het bedrijf onder
steunt Stichting de Kinderconsument bij het
uitvoeren van de gezamenlijk ingezette cam
pagne 'Veilig Internet'. Paul van Doome,
Directeur Marketing, Internet en Telefonie
bij UPC: "Over de groeiende onveiligheid
op internet maken wij ons zorgen. Het thema
Veilig Internet wordt steeds belangrijker en
staat heel dichtbij onze klanten en bij UPC.
Het is voor ons logisch dat wij onze verant
woordelijkheid nemen en meewerken aan
een veiliger internet."
Stichting de Kinderconsument zet zich sinds
2001 in voor de belangen van kinderen en tie
ners in de digitale wereld. Veel ouders weten
daar weinig of niets van af en snappen hier
vaak ook niets van. De onwetendheid en het
onbegrip van de ouders verhinderen kinde
ren om te praten over problemen op internet.
De voorlichtingsavond helpt ouders die kloof
met hun kinderen te overbruggen.
Stichting De Kinderconsument is een onaf
hankelijke non-profitorganisatie die in 2001
is voortgekomen het project Jeugd Internet
van stichting Jantje Beton, de organisatie die
werd opgericht om het recht van ieder kind
op veilig en plezierig buitenspelen te bescher
men. Als vervolg hierop maakt De Kinder
consument zich sterk voor het recht op veilig
en plezierig internetten voor ieder kind. Zie
ook website www.kinderconsument.nl.
UPC Nederland is een toonaangevende
aanbieder van televisie, breedband inter
net en vaste en mobiele telefoniediensten
in Nederland. UPC Nederland bedient circa
2,2 miljoen televisieklanten. Daarnaast heeft
UPC 600.000 breedband internetklanten en
325.000 telefonieklanten. UPC Nederland
is een geconsolideerde dochteronderne
ming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ:
LBTYA, LBTYB, LBTYK). Zie ook website
www.upc.nl.
door Maarten Bezuijen, Schiedam 7
In 1990 werd de 'Smit Singapore' (2) uitge
vlagd, d.w.z. er stond geen 'Rotterdam' meer
op het achterschip, maar 'Nassau' (baha-
ma's).
Na 80 jaar van concurrerende activiteiten
besloten de twee grote sleepvaartrederijen
Smit en Wijsmuller samen te gaan werken
onder de naam SmitWijs Towage CV.
Met ingang van 1 november 1991 bestond
SmitWijs uit zes zeesleepboten, te weten de
'Smit Rotterdam', de 'Smit London', de 'Smit
Singapore', de 'Smit New York', de 'Typhoon'
en de 'Tempest'.
In 1992 werd het 150 jarig bestaan herdacht.
In 1998 werd door de "Smit Ne w York' een 140
meter lang dok van het Finse Kurku naar Dur
ban in Zuid Afrika gebracht. Dit was de laatste
reis van de 'New York' onder deze naam, want
in Kaapstad werd de sleepboot van naam ver
anderd in 'SmitWijs New York'.
Het laatste gedeelte van de jaren negentig
werden nieuwe havensleepboten in het bedrijf
gebracht. Het waren de 'Smit Mersey' en de
'Smit Mississippi' en er zou nog een flink aan
tal volgen.
Bewust hebben we de havensleepdienst
van Smit (in het verleden de 'roodbanders'
genoemd) buiten dit verhaal gehouden omdat
we ons alleen houden aan de zeedienst van
Smit (de 'blauwbanders').
Vele bergingen heeft Smit in de achterlig
gende periode uitgevoerd, bijna ontelbaar, en
er springt er natuurlijk een aantal uit die we
dan ook hebben genoemd of in het verleden
hebben behandeld, zoals de 'Betelgeuze' in de
Bantry-baai en onlangs de 'Rona Star' in het
Botlekgebied in Rotterdam. Sleepreizen van
vele zeemijlen werden door de bemanningen
van L, Smit Co. afgelegd in de ruim 160
jaren Smit. Een gigantische naam is opge
bouwd die wereldwijd bekend is.
In de jaren negentig werd er meer en meer aan
een zogenaamde 'zeesleep-pool' gewerkt, zo
ook met de Chinezen. Sindsl991 is SmitWijs
Towage CV, waarin Smit Internationale en
Wijsmuller IJmuiden zich hebben gebundeld,
een samenwerkingsovereenkomst aangegaan
met Shanghai Towage. De Chinezen voegden
twee zeeslepers toe aan de vloot van Smit
Wijs.
In totaal bestaat de pool nu uit IO grote zee
slepers. In juni 2000 werd de 'SmitWijs New
York' verkocht aan de Chinezen en bracht
de zeesleper onder de naam 'Hua An' in de
vaart.
Met de diverse samenwerkingsovereenkom
sten en bergingsschepen en de sterke haven
sleepboten in het Rotterdamse havengebied,
staat de voorheen L. Smit Co. Internatio
nale Sleepdienst zeker nog op de wereldkaart
van Internationale bergers uit Rotterdam.
Op de valreep van dit artikel, dat handelt over
de levensloop van Smit Internauonale werd
er nog een unieke sleepreis uitgevoerd, die
we eigenlijk niet zo vee! meer meemaken en
dan nog wel vanuit de haven van Rotterdam.
Deze sleepreis begon op 29 januari jl. in het
Botlek-gebied bij de scheepswerf Keppel-
Verolme, was bestemd voor Brazilië en werd
uitgevoerd door de twee grootste sleepboten
van Smit te weten de 'Smitwijs London' en
de 'Smitwijs Singapore'. Dit was echt weer
zo'n huzarenstukje van 'Hollands Glorie' en
dat zullen we 'van eigen bodem' niet veel
meer zien!
Twee zeesleepboten van elk 22000 PK sleur
den het productie platform 'SSP Piranema'
de Nieuwe Rotterdamse Waterweg af naar
zee, geassisteerd door de nieuwe sterke
havensleepboten van Smit.
En ook nu stonden er legio Rotterdammers
aan de beide oevers van de Waterweg, die dit
transport op de voet volgden. In deze wan
delgangen werd er uiteraard ook gesproken
over de verkoop van deze unieke zeesleep
boten en natuurlijk ging het gesprek ook over
de bijzondere prestaties, welke de bemannin
gen van die sleepboten, ook in het verleden,
hebben gepresteerd. Is het toevallig dat we
aan het einde zijn van dit overzicht van het
over alle wereldzeeën bekende sleepvaartbe-
drijf SMIT, dat we deze 'laatste' sleepreis nu
aan de orde stellen en aan u presenteren?
Als het aan het Noorse Ingenieursbureau
Sevan Marine ligt, krijgt de grote, cilinder-
Foto's: eigen archief Dhr. E. Hoog
vliet R. van der Ent.
Artikel: eigen archief en gebruik gemaakt
van: "150 jaai' Smit" "De Sleeptros"
"Smit Intern".
vormige oliedobber 'SSP Piranema' er nog
een hele serie zusjes bij. In totaal staan er
momenteel op twee Chinese werven drie van
deze drijvende olie-productie/opslaginstal
laties FPSO's) op stapel, terwijl nu bij Kep-
pel-Verolme in de Botlek de eerste al wordt
afgebouwd.
Deze 'drijvende dobber' heeft een diame
ter van ruim zestig meter en is dertig meter
hoog!
Toch kan ik mij enigszins voorstellen dat,
waar het allemaal mee begonnen is, van
stoomsleepbolen naar de eerste motorsche-
pen, wel 24 stuks, de oorlogsjaren en daarna,
opgeklommen tot slepers van 22.000 pk en
meer, dat dit tijdperk wel voorbij is. Met
heeft nu de cijfers in een management van
wereldwijde samenwerking en het geheel
Slaat los van emotionele gevoelens met eigen
sleepboten van de voormalige zeesleepdienst
L. Smit Co.
Die tijd is voorbij
Vanaf heden gaat deze rederij uit Rotterdam
verder met een goed management onder
de naam SMIT. die in haar achteriiggende
bestaan een enorme reputatie heeft opge
bouwd, die wereldwijd bekend is.
Wij concluderen nu dat de basis voor deze
reputatie met het verdwijnen van de zeeacti-
viteiten, nu voor 50%- is weggevallen.
Beroepsmatig als roeier in de Rotterdamse
haven vertelde ik aan loods Erik Hoogvliet
over dit artikel en hij vertelde mij over zijn
vader en gi'oolvader, die voeren bij Smit
Internationale. Spontaan stelde hij diverse
foto's beschikbaar van hel Singapoie-dok in
1928, waarvoor ik hem heel hartelijk dank
zeg. Ook mijn vriend Rick van der Ent zeg ik
dank voor de geleverde foto's van een van de
laatste grote sleepreis van SMIT
'Smit Londonals taaiste met de 'Smit Rotterdam
Smit Siiinapoiv
Het olie-prodiiktie-ptatform 'SSP Piranema'. 27Januari 2007.
De 'SinitM-ijs London'en de 'Smitwijs Singapore'op 29 januari 2007, verlaat de Nieuwe Rotterdamse wateiivef; richting Brazilië
met op sleeptouw het oUe-prodiictie-platfbrm 'SSP Piranema