Hulp bij zelfdoding als strijdfront PREDIKBEURTEN Bosman Kalis Wateroverlast Na de ramp (2) Uw auto in vertrouwde handen Nieuw beleid Rechtsopvattingen EIIAftDEII-tllEUWS Hulp bij zelfdoding Wat is 'hulp'? Cultuurstrijd Prof. dr. H. Jochemsen Zondag 18 februari 2007 EIIAtlDEtl-niEUWS Samen zingen in Ouddorp Nu ook caravanherstel Fiori Musicali voert Johannes Passion uit Ingezonden: Gedachten bij de Psalmen Bingo voor het Astma Fonds SGP-kandidaten Provinciale Staten op bezoek PAGINA 2 "Denkt u dat door dit nieuwe kabinet Neder land zijn progressieve imago in het buitenland zal verliezen?', vroeg een verslaggeefster van Radio Wereldomroep mij deze week. Het ging vooral over de plannen in het Coalitie akkoord omtrent abortus. Daar worden enkele maatre gelen voorge.steld waarmee beoogd wordt het aantal abortussen te verminderen. Bijvoor beeld maatregelen gericht op het aanbieden van alternatieven voor abortus, het via regi stratie doen van onderzoek naar de aard van de noodsituatie en later verrichten van onderzoek naar de psychosociale gevolgen van abortus. Zeer voorzichtige maatregelen, die als het allemaal goed gaat, wellicht het aantal abor tussen kan terugdringen. Maar van een echte wettelijke beperking van abortus is geen spra ke. Toch menen sommige oppositiepartijen al te moeten spreken van betutteling en bin nendringen van de overheid in de spreekka mer van de arts. Alsof het medische handelen niet altijd al aan wettelijke bepalingen onder worpen is. En als artsen geen inmenging van justitie in hun medische handelen willen, dan moeten ze als professional geen dingen (wil len) doen die op gespannen voet staan met de basis van onze rechtsstaat, namelijk bescher ming van het leven van alle burgers. Immers, alle andere waarden die de wet beschermt - vrijheid van godsdienst, van meningsuiting, geen discriminatie, etc. - vooronderstellen het leven van de burger. In internationale rechtsverdragen waarin de menselijke waardigheid als grondwaarde geldt, wordt deze waarde vanouds direct ver bonden met het menselijke bestaan zelf. Dit betekent dat het leven van alle mensen onge acht hun toestand, deze menselijke waardig heid toekomt. Van die menselijke waardig heid kan men geen afstand doen, evenmin als men van het menszijn zelf afstand kan doen. Daarom ook dient de overheid het leven van alle mensen te beschermen en kan deze ver antwoordelijkheid aan geen andere instantie - bijvoorbeeld aan artsen of aan commissies - overgedragen worden. Dit is de klassieke Europese rechtsopvatting. Maar juist op dit punt woedt in onze cultuur een felle strijd. Er zijn nu rechtsgeleerden, niet het minst in Nederland, die menen dat van het recht op (bescherming van het) leven afstand gedaan kan worden. In feite stellen die het zelfbe- schikkingrecht boven de menselijke waar digheid. Als in deze visie iemand vindt dat zijn leven mensonwaardig is geworden en hij wil er een eind aan laten maken dan moet de overheid dat, wettelijk geregeld, toestaan. In de kwestie van hulp bij zelfdoding speelt deze problematiek op het scherpst van de snede. In veel Europese landen is zelfdoding niet strafbaar gesteld. Dit heeft vooral een praktische reden. Als de zelfdo ding slaagt, dan heeft strafbaarstelling geen zin en als ze niet slaagt - en dat is meestal het geval - dan maakt strafbaarstelling het voor de betrokkenen alleen nog maar moei lijker. Die persoon heeft hulp nodig, geen straf. Maar er zit ook een ideologisch ele ment in, namelijk de gedachte van het zelf beschikkingsrecht. Spannender wordt het als het gaat om hulp bij zelfdoding. Dit is in een aantal landen ook niet strafbaar. Met name in Zwitserland heeft dit geleid tot een gevestigde praktijk van hulp bij zelfdoding van mensen die hun leven willen beëindigen. Een soort alternatief voor euthanasie, maar dan alleen voor mensen die nog zelf de dodelijke middelen kunnen inne men. Ook in Duitsland is hulp bij zelfdoding niet verboden. Maar daar heeft de artsenorga nisatie het tuchtrechtelijk afgewezen. Artsen die hulp bij zelfdoding verlenen, worden dus door hun beroepsgroep veroordeeld. Maar in Duitsland is ook het bevorderen van zelfdo ding wel verboden. En ieder zal begrijpen dat in de praktijk de grens tussen hulp en bevor deren heel dun is. In Nederland ligt het iets anders. Zelfdo ding is niet, maar hulp bij zelfdoding is wel in de wet verboden (Str. art. 294). Maar dan is natuurlijk de vraag: wat is hulp bij zelf doding? Precies op dit punt is op 22 januari jl. een uitspraak gedaan door de rechtbank in Amsterdam, die een zekere verschuiving lijkt te bevatten in de richting van een grote re toelaatbaarheid (LJN: AZ6713, rechtbank Amsterdam). Waar gaat hel om? Ik geef kort de feiten zonder in details te treden. Het gaat om een vrouw die zich in juni 2004 het leven benam door het innemen van een overdosis van diverse soorten pillen. Ze had vooraf contacten gehad met de verdach te V. in deze zaak die zich presenteerde als 'suïcidecounselor i.s.m. de st. De Einder', een organisatie die mensen wil helpen bij zelfdoding. V. had haar van advies gediend. De vraag is nu of dat als hulp bij zelfdoding volgens de wet aan gemerkt moest worden. In haar overwegingen gaat de rechtbank in op de vraag hoe dat begrip 'hulp' gezien moet worden. Samenvattend komt het hier op neer dat de rechtbank op basis van een uitspraak van toenmalig minister Korthals van Justitie bij de wijziging van o.a. arti kel 294 (in 1999), kiest voor een invulling van 'strafbare hulpverlening' die inhoudt dat instructies worden verstrekt omtrent de te plegen zelfdoding op een wijze waarin degene die de instructie verstrekt ..."als het ware de regie in handen neemt". Hier bij wordt verwezen naar eerdere uitspraken van het gerechtshof te Leeuwarden en van de Hoge Raad. Maar als men die citaten in het arrest leest, dan wordt daarin niet gespro ken over "de regie in handen nemen" zoals Korthals stelde. Men spreekt over instruc tie die is "gericht op een concrete handeling of vaardigheid....". Toch kiest de rechtbank in Amsterdam in haar interpretatie van wat onder strafbare hulpverlening moet worden verstaan voor toevoeging van de zinsnede "in regie nemen". Naar mijn inzicht is dat niet voor de handliggend, te meer daar men met de Hoge Raad zegt dat bij de interpretatie van een begrip als instructie aansluiting gezocht moet worden bij het gewone spraakgebruik. Welnu, in het gewone spraakgebruik bevat het woord instructie gewoonlijk niet de notie dat degene die instrueert de regie overneemt over het handelen van degene die instructie ontvangt. Kramers woordenboek bevestigt deze opvatting. Het spreekt over onderwijs, onderricht en aanwijzing. Toch heeft de rechtbank gekozen voor een invulling van wat strafbare hulp is bij een geval van zelfdoding die is gebaseerd op een uitspraak van een liberale minister bij de totstandkoming van dit wetsartikel. En deze keuze leidt tot vrijspraak van de verdachte, want dat deze bij de uitvoering de regie als het ware had overgenomen, bleek niet uit de reconstructie van de gebeurtenissen. Verdachte had gedurende diverse telefoon gesprekken die ongeveer 9 maanden eerder waren begonnen, alleen informatie verstrekt en had de betreffende vrouw ondersteund in haar voornemen tot zelfdoding. De vrouw had de geneesmiddelen zelf opgespaard en ingenomen, hetgeen tot haar dood leidde. Duidelijk is dat V. in dit geval geen erg actie ve maar wel een duidelijke informatieve rol heeft gespeeld bij de zelfdoding. Als hulp wordt opgevat als instructie in de zin van aanwijzing voor het handelen, zou V. inderdaad hulp bij zelfdoding hebben verleend. Maar door de striktere interpretatie van de rechtbank was dat niet het geval. Hoe moeten we dit nu interpreteren? Ik meen dat deze striktere interpretatie van hulp bij zelfdoding, die dus ruimere straffeloze mogelijkheden biedt voor dergelijke hulp, gezien moet worden in het licht van boven genoemde strijd tussen twee rechtsopvattin gen. Tussen enerzijds de opvatting dat men selijke waardigheid en daarmee de rechtsbe scherming van het leven, onlosmakelijk is verbonden met het menszijn als zodanig en anderzijds de opvatting dat het zelfbeschik kingsrecht meebrengt dat de bescherming van het leven van het individu dat zijn leven wil (laten) beëindigen, opgeschort kan wor den. Naar mijn overtuiging is de eerste opvat ting in overeenstemming met de Joods-chris- telijke en klassiek-humanistische tradities en wijkt de tweede daarvan dus af. In de Coalitieverklaring staat dat het nieu we kabinet met betrekking tot levensbeëindi gend handelen geen experimenten (bijv. de pil van Drion) zal toestaan. Ik ben benieuwd wat het kabinetsbeleid zal zijn met betrek king tot de bovenbesproken problematiek. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche, bediening Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabetrachting Heilig Avondmaal. Eben-Haëzer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. H. Lassche, nabe trachting Heilig Avondmaal - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 en 18.00 uur ds. R. D. Kwint, Sirjansland - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. G. den Hartogh - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. G. J. van Aalst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30uurds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. C. Klein, Hei en Boeicop en 18.30 uur ds. R J. Stam, Katwijk - Her steld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en 18.45 uur ds. R. van Kooten, Soest. STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. M. K. de Wilde, Ridderkerk en chr. stxeekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden Is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsd^- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamls Langeweg 13, Sommelsdijk; ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)4710 20 e-mall: Algemeen(agebr-dewaal.com (onder vermelding van "adv" of 'adm") tarief per mm 0,35: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties; maandag en donderdag 14.00 urn- sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)471022, e-mall: J.VilIerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 12.00 Per halfjaar €21,00 Per Jaar €40,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 17.00 uur ds. R. W. van Mourik, bedie ning Heilige Doop - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heerC. B. van Beek en 18.30 uur ds. L. C. van de Eijk - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. van Kooten, Soest en 18.00 uur kand. W. M. van der Linden, Ridderkerk. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Korteweg - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. K. Touwen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. WiUemsen en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis: 14.30 uur de heer A. Dubbeld. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. Quist, Groot-Ammers en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting en dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok. SOMMELSDUK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. de Wit, Oude Tonge en 18.00 uur ds. A. J. Kunz, Groot-Ammers - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. D. Sie- belink. Klaaswaal - Exodus (PKN) 10.00 uur mevr. N. van Embden - Remonstrant se Gem. 10.00 uur mevr. A. E. Nijman - CAMA Gem. 10.00 uur de heer K. van Holten - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok, Monster en 17.00 uur ds. L. Groenenberg, Oud-Beijerland. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. W. Meijer, Yerseke en 18.00 uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur drs. J. Glas en 17.00 uur ds. W. de Graafï- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. A. L. van Zwet, Woudenberg en 18.00 uur ds. G. C. de Jong, Sliedrecht - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam, voorbe reiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. W. Westland, Ridderkerk en 18.00 uur ds. P. J. Teeuw, Papendrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur de heer J. Crezee. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. H. J. Catsburg, bedie ning HeiUge Doop en 18.00 uur ds. J. Wil- lemsen - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. A. W. Mol en 18.00 uur kand. J. Glas - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland en 18.00 uur ds. C. Doomeweerd - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur (gecombineerde dienst met Geref. Kerk Ooltgensplaat) de heer J. Schut en 18.00 uur ds. H. R de Goede. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur dienst in Geref. Kerk te Den Bommel en 18.00 uur drs. J. H. Bec ker - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. J. Teunissen, Melissant en 18.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk. LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. E. Versluis, St. Annaland. In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen heb ben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voorom Ingezonden tekst In te korten of niet te plaatsen. Tevens draagt de redactie geen verantwoordelijkheid voor de Inhoud van wat lezers schrijven. In Eilanden Nieuws van 5 januari 2007 las ik een artikel over het Nederlands Institaut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Een paar maan den geleden werd dit institaut door koningin Beatrix geopend. Op hun website zijn verschil lende historische nieuwsfilmpjes en uitzendin gen over ons eiland te bekijken. Het bezoek van prinses JuUana en prins Bemhard op 27 oktober 1947 aan Goeree-Overflakkee staat er helaas niet bij. Dit is destijds wel verfilmd voor het Polygoon journaal. Door contact te zoeken met de klantenservice kreeg ik te horen dat het wel mogelijk was van deze nieuwsfilm een dvd te bestellen. Dit heb ik gedaan en binnen een week kreeg ik deze al toegestaurd. Dankzij Eilanden-Nieuws ben ik nu in het bezit gekomen van historische beelden met geluid. Heel leuk voor mij om te zien is de aankomst van het Prinselijk paar bij het gemeentehuis te Middelharnis, want hier mocht ik als 6-jarige het welkomstlied dat door de schooljeugd werd gezongen aan prinses Juliana overhandigen. Eilanden-Nieuws is up to date, BEDANKT! Irene van Vliet-Volwerk Middelharnis In de Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp. is er morgenavond, 17 februari, van 19.30- 20.30 uur weer samen zingen. Iedereen is hartelijk welkom. AUTOSCHADEHERSTEL ZernikevwglO 3241 MG Middelharnis Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 88 info@bosmanenkalis.nl - www.b0smanenkali5.nl- Het Chr. Kamerkoor Fiori Musicali voert zaterdag 10 maart de J^ohartne^ Passion van J S. Bach uit iiï de R';K!/kerk té Oude-Tonge. Medewerking verlenen het barokensemble Moe Baroque, bestaande uit gespecialiseerde barokmusici, en de solisten Valeria Mignaco (sopraan), Mariek Reuten (alt), Sebastiaan Brouwer (tenor), Paul Kieviet (tenor) en de bassen Jan Douwes en Sinan Vural. Dirigent is Sietse van Wijgerden. De uitvoering belooft een zeer frisse en vita le klank op te leveren met dit inspirerende koor van jonge mensen. Tevens zal de mooie ruimte van de kerk bijdragen tot een goede transparante klank. Het concert begint om 20.15 uur. Toegangskaarten kosten 15 12,50 voor kinderen) en kunnen vanaf heden worden gereserveerd via website www.fiori- musicali.nl en telefonisch via nummer 0187- 492513. Veel wordt er de laatste tijd geschreven over het 'onder water zetten' van stukken landbouwgrond ten behoeve van de natuur. Ook is dit reeds op veel plaatsen gebeurd. Daardoor hebben veel kleine boeren hun landbouwgronden moeten verkopen en zijn ze nagenoeg gestopt met hun bedrijfje. Heel jammer! Toen wij - als overkanters - hier 16 jaar geleden in Ouddorp kwamen wonen, waren er nog tal van kleine boerenbedrijfjes die veel deden aan zaadteelt, verbouw van aardappelen, granen, e.d. Als je nu kijkt, is bijna alles verdwenen. De Koude Hoek is één groot natuurgebied geworden en richting Flauwe Werk zijn er bijna geen bloemenvel den meer te vinden. En wat is het resultaat??? Het aantal ganzen is schrikbarend toegeno men, tot het zelfs een plaag werd! Wat ook is toegenomen, is de hoeveelheid neerslag. Zoals vandaag, woensdag 14 febru ari 2007; het regent pijpenstelen. Als wij in de velden rondom ons huis lopen, stroomt het water uit de drainagebuizen en staan veel gronden blank. Daarom zou ik willen plei ten voor HET BEHOUD VAN DE LAND BOUWGRONDEN. In de toekomst is er met de klimaatsveranderingen nog veel meer neerslag te verwachten en moet je dadelijk alle zeilen bijzetten om het hier op Goeree DROOG TE HOUDEN. Als het even tegen zit, krijg je straks bij een reuze storm opnieuw een scheiding tussen Goeree en Flakkee, zodat er weer een zee tussen de beide gedeel ten komt, net als in de Middeleeuwen. Iedereen heeft pas geleden een brief gekre gen met een Rampenplan. Als het zo door gaat, mag ieder gezin wel een roeiboot in de tuin hebben Uggen in geval van plotselinge reuze water overlast. Wel de dijk van het Flauwe Werk verhogen/verbreden en aan de andere kant land onder water zetten voor de natuur, dat kan nataurlijk niet. Daar om zou ik de betreffende instanties toe willen roepen: LET GOED OP DE WATERHUISHOU DING EN BEHOUD HET LAND VOOR DE BOEREN, WEES DAAR ZUINIG OP! Fam. Brand De Kruse 5,3253 KA Ouddorp 'Luther en de Psalmen", dat is een bijzonder thema. Maarten Luther, de reformator van Wittenberg, had een bijzondere verhouding tot het boek van de Psalmen. Van hem is de bekende uitspraak dat in de Psalmen Gods volk in het hart wordt gezien. In de Voor rede die hij schreef op de vertaling van het Psalmboek lezen we: "Waar vindt men fij ner woorden over de vreugde, dan de lof- en dankpsalmen bevatten? Daar wordt u een blik gegund in het hart van alle heiligen, als in een schone, bekoorlijke tuin, ja als in de hemel zelf. Ge ziet welke fijne, heerlijke, fraaie bloemen daar groeien, bloeiend met allerlei goede, dankbare gedachten jegens God om Zijn weldaden. En aan de andere kant, waar vindt ge diepere klachten, droeviger woorden vol verdriet, dan in de klaagpsalmen? Daar slaat ge andermaal een blik in aller heiligen hart, maar het is als in de dood, ja als in de hel. Hoe donker en duister is het daar, waar de aanblik aller dingen omfloerst is door de toom van God, En wanneer de psalmisten spreken van hun vrees of hoop, drukken zij zich uit op een wijze, dat geen schilder het hen verbeteren zou, geen Cicero of redenaar het zo zou kunnen uitbeelden." Luther noemt het psalmboek: het boekje van alle heiligen. Ieder kan, in welke omstandig heden hij of zij ook verkeert, daarin woorden vinden die op hem of haar slaan en die toe passelijk zijn op de omstandigheid van het eigen leven. Hij roept dan ook op om maar veel het psalmboek ter hand te nemen. "Wilt VRIJDAG 16 FEBRUARI 2007 u de heilige, christelijke kerk zien, gepen seeld in levendige kleuren en vorm, in een klein schilderij uitgebeeld, neem dan het psalter voor u. Daar hebt u een fijne, heldere, zuivere spiegel, waarin u zien kunt wat de christenheid is. Ja, u zult ook uzelf daarin vinden en het rechte "ken uzelf!", bovendien God Zelf en alle schepselen." Het psalmboek is voor Luther, heel zijn leven, het meest directe Woord van God gebleven, beproefd in nood en uitredding. Met zijn smeekbeden en liederen van veriossing ver gezelde het hem in alle strijd en vreugde. De inhoud van de Psalmen was voor hem, trou wens van heel de Schrift, de persoon en het werk van de Heere Christus. Luther vond dan ook dat ieder christen de Psalmen eigenlijk uit zijn hoofd moet kennen, zodat hij ze te allen tijde zingen en overdenken kan. Luthers uitleg van de Psalmen is ons over geleverd. Uit die uitvoerige verklaring is onlangs een klein boekje samengesteld dat als het ware in pasmunt het goud van deze schat aanreikt. De heerN.A. Eikelenboom uit Woerden heeft Luthers Psalmen-Auslegung doorgenomen en daaruit de meest sprekende en kernachtige gedeelten genomen en die vertaald. Zo is een fraai dagboekje ontstaan dat uit Luthers gedachten over de Psalmen voor elke dag een kort gedeelte weergeeft. Om u er iets van de tonen, geef ik een wil lekeurig gekozen stukje weer. Het betreft dat van 14 januari, naar aanleiding van Psalm 3: 6 "Ik lag neder en sliep." "Ik lig en slaap - dal betekent: er is een ongestoorde veiligheid. Wie kan bidden en geloven, die gaat liggen, hij slaapt, staat op en vraagt naar niemand. Maar als iemand vol met gedachten zit, kan hij niet slapen. David wil dus zeggen: ik leef zo veilig als het maar kan. Waarom zegt hij dat? De Heere houdt mij vast. Al die anderen benauwen me, maar de Heere ondersteunt me en houdt me vast. Daarom ben ik niet alleen veilig, maar ook moedig, zodat ik voortaan voor niemand hang ben. Zo stijgt de ervaring van het geloof op tot een lofzang, zodat iemand kan zeggen: als onze Heere God zo kan helpen, welaan, dan ben ik voor geen honderdduizend mensen bang. De les van de psalm is dus dat niemand al te bang moet zijn of moedeloos moet worden - het ga zo slecht als het wil. N.a.v.: Maarten Luther, Een vaste Burcht is onze God. Gedachten bij de Psalmen. Dagboek. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. ISBN 90-331- 2018-6. 380pag. Prijs 16,90. J.M.J. Kieviet DIRKSLAND - Op vrijdag 2 maart 2007 organiseert het bestuur van het Astrria Fonds afdeling Goeree-Overflakkee in zorgcentrum Geldershof te Dirksland een Bingomiddag voor de inwoners van heel Goeree-Overflak kee. De entree bedraagt 5, incl. bingokaarten, koffie/thee met wat lekkers en een glaasje wijn of sap. De middag duurt van 14.30 tot 16.30 uur. Er zijn leuke prijzen te winnen zoals een boodschappenmand, een strijk ijzer, een elektrische eierkoker, gereedschap, cadeaubonnen, e.d. De afdeling Goeree-Overflakkee van het Astma Fonds komt op voor de belangen van mensen met longproblemen en organiseert o.a. elke dinsdagmiddag te MiddeUiamis 'Aangepast bewegen', waardoor de longpro blemen beter beheersbaar worden. Voor de Bingomiddag of Aangepast bewegen kunt u zich aanmelden bij Willeke Blokland, tel. 0187-491782. OUDDORP - Op vrijdag 23 februari .orga- niseren de SGP-kiesverenigingen op Goe ree-Overflakkee een verkiezingsavond in Ouddorp. De eerste SGP-kandidaten voor de Provinciale Staten zijn dan aanwezig om het programma voor de komende vier jaar toe te lichten. Het thema waar de SGP dit keer voor gekozen heeft is: Toegevoegde Waarde. Op tal van punten kan de SGP waarde toevoegen vanuit de overtuiging dat de meest waarde volle waarden en normen te vinden zijn in het Woord van God, de Bijbel. Op interactieve wijze zal deze avond de speerpunten van de SGP worden toegelicht. Ook is er gelegen heid om in discussie te gaan met de verschil lende kandidaten. De bijeenkomst wordt gehouden in Eben-Haëzer, Preekhillaan 3, te Ouddorp, aanvang: 20.00 uur. Kijk voor het verkiezingsprogramma en andere bijeen- komsten op website www.sgpzh.nl. Het was op Hakken al zo nat, en tóen kregen we nog het 'Sielinggat' Een landbouwer, met grote aardappelen, liet bij Herkingen de ^oiing we^appen. Hij zei: "dan loopt bij eb de polder leeg". Maar toen de volgende vloed weer steeg, was de gehele glooiing stuk; de ebstroom maakte een geul tot aan de boerderij van 'Geluk Toch loerd die misser weer hersteld. In elke krant werd erover verteld: alle burgers, dmninees en zelfs dokter Stoel, droegen zandzakken voor het goede doel. Toen na veel inspanning het gat was gedicht, de^d Boek en Oostertinjk zijn plicht: Van sluishaven tot axin het mooie Herken, een nieuwe hoge dijk, een hele sterke. De asfaltmolens braakten berggn roet, maar dat was voor de nieuwe dijken goed. Voordat de najaarsstannen kunnen komen, moest men weer inedig kunnen dromen. Als 7nen ziet op de ramptijd terug, ging het dijkherstel /leel vlug. Het liep bijna overal eig gesmeerd; ook gerst zaaien zoas men nog niet verleerd. Van gerst komt bier, en dat is erg goed; liet gaf het dijkleger heel veel moed. '5 Avonds moe van hei heel harde werken, deed een fris en lekker biertje hen weer opsterken. Zodoende ktuamen alle dijken voor de tinnier dicht. Iedereen deed meer dan zijn plicht. De ganse wereld stond versteld^ ons mooi en geliefde Flakkee was weer hersteld. Frans Troost, Dirksland

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2