Geloof voor de samenleving Winter verder weg dan ooit PREDIKBEURTEN Bosman Kalis Het weer van volgende week... EIIAI1DEf1-raEtJW5 EIIAtlDEII-IIIEUWS Uw auto in vertrouwde handen - Jaarvergadering Koninklijke Scliuttevaer afdeling Goeree-Overflakkee Cursus digitale fotografie in Diekhuus Predikant beroepen Dominee in de politiek Zondag 7 januari 2007 Nu ook caravanhersiel PAGINA 2 VRIJDAG 5 JANUARI 2007 Onlangs verscheen een opmerkelijk rap port bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Dit is een belangrijk adviesorgaan van de regering. Het gaat over de rol van religie in de samenleving: Gelo ven in hel publieke domein. Het rapport ziet een belangrijke rol weggelegd voor gelovi gen. Mag dit christenen hoopvol stemmen? Lange tijd werd onheilspelend verkondigd dat geloven een privé-aangelegenheid was geworden. Was het niet de inzet van de Paar se kabinetten - althans van Paarse ministers - om religie zoveel mogelijk te weren van het publieke terrein? Geloven deed je thuis. Hoe lang is dat geleden? En wat beleven we dan nu? Burgemeesters die de rol van kerk en synagoge aanprijzen. Wetenschappelijke rapporten die de politiek manen zich meer van geloof en religie aan te trekken. Ik wil in deze korte bijdrage enkele aspec ten uit het WRR-rapport lichten. Het gaat me om de wisselwerking tussen religie en samenleving en de rol van kerken. Gevestigde orthodox-christelijke kerken waren gewend aan een uitgekristalliseerde regeling van de verhouding tussen kerk en staat. Toch kun nen de kerken, nu er nieuwe kansen ontstaan, een nieuwe bijdrage leveren. Juist omdat in Nederland de verhouding tussen religie en samenleving nooit hermetisch afgesloten is. De kerken moeten dan wel leren zelf de grenslijn weer over te steken en zich te mani festeren op het publieke erf. Het WRR-rapport wijst er op dat de pane len recent zijn gaan schuiven door nieuwe omstandigheden. Heel kort samengevat komen ze hierop neer: (a) de komst van de Islam met bijna een miljoen aanhangers, (b) nieuwe individualistische vormen van religi ositeit die publieke erkenning vragen en (c) het verlies aan zingevende kaders voor een samenleving die zingeving behoeft. De secu liere wereld staat met de rug tegen de muur als het om zingeving gaat. Job Cohen maakte er een opmerking over bij de presentatie van het rapport. Als het om dood of leven, naas tenliefde en solidariteit gaat, kan de duiding van de religie niet gemist worden. Het zijn dus de nieuwe ontwikkelingen in de samenleving die noodzaken tot bezinning op religie. De komst van de Islam leidt tot onderzoek naar de regehngen die waren ont staan tussen kerk en samenleving. De gren zen van de vrijheid van godsdienst worden opnieuw verkend. Aanhangers van de Islam blijken zelfbewuste gelovigen die willen uit komen voor hun overtuiging. De Islam mani festeert zich op het publieke erf als emanci patiebeweging, zoals ooit de gereformeerden en katholieken zich strijdbaar opstelden. En het verrassende is dat de meer traditionele vormen van religie meeliften met deze ont wikkeling. Tegenover de vreemde godsdienst (islam) worden de wortels weer gezocht van de inheemse rehgie (protestantisme en katho licisme). Zijn wij niet allen calvinisten? Jan Siebelink verklaart hieruit het succes van zijn boeken. Tot nieuwe aanwas bij de traditio nele kerken leidt dit echter niet. Wel wordt er met meer sympathie gesproken over de betekenis van de kerken voor de samenleving dan in het recente verleden. De paradox is dat niet de geïndividualiseerde vormen van spiritualiteit de samenleving kunnen voor zien van zingevende kaders. Daarvoor is de kerk nodig. Volgens de WRR moet er opnieuw nage dacht worden over religie in het publieke domein. Zij verzuimen uiteraard niet het beginsel van de scheiding van kerk en staat in verband hiermee te bespreken. Dit gebeurt gelukkig op een evenwichtige manier. In Nederland is altijd erkend dat religie een publieke betekenis heeft. Wij zijn Frankrijk niet, waar het beginsel van de laicité wordt gehanteerd: burgerschap betekent daar per definitie het afleggen van religieuze uitingen en het achterwege laten van religieuze argu menten in de publieke sfeer. Daarom leidt de islamitische hoofddoek daar tot grote proble men. In Nederland is dat anders. Scheiding van kerk en staat betekent formele scheiding van de instituties. Het betekent niet dat kerk en staat niets met elkaar te maken hebben of dat geloofsargumenten geen plaats mogen hebben in publieke debatten. In Nederland hebben godsdienstige minderheden altijd het recht gekend hun religieuze identiteit in het openbaar te uiten. Wat verfrissend is aan het WRR-rapport is dat wordt erkend dat een samenleving dit ook nodig heeft. In een inte ressante beschouwing over leefstijlen en zin geving wordt aangegeven dat het 'individu alisme' van niet-religieuzen de kaders voor binding en participatie verzwakt. Levensbe schouwelijke ongebondenheid bedreigt zelfs het functioneren van de democratie. Openlijk wordt gezegd dat dit risico kan worden ver minderd door een actieve burgerschapsstijl van groepen die zich verantwoordelijk weten voor de samenleving, ook in levensbeschou welijk opzicht. Deze groepen, waaronder de christenen, zouden zich 'meer leidend en kaderstellend' moeten opstellen. Christenen krijgen hier een schot voor open doel. Kerken kunnen zich als partner aandienen van (lokale) overheden. Overheden zouden de inbreng van gelovigen moeten aanmoe digen met het oog op levensbeschouwelijke discussies. Het geloof mag dus, wat de WRR betreft, best uit het privé-domein. Dit zijn inderdaad opmerkelijke observaties. Zouden ze een nieuw tijdperk inluiden? Een tijdperk die zowel de periode van de verzuiling als de geloofsvijandigheid van de jaren zestig voor goed laten verdwijnen? Voor christenen die de verzuiling nog diep in hun botten hebben zitten, zijn dit ongekende nieuwe perspectie ven. Een ding is echter zeker: mensen zien de kerk niet staan, omdat ze zelf zo graag op de kerkbanken plaatsnemen. Willen kerken en gelovigen tegemoet komen aan de behoefte aan zingeving in onze tijd dan zal ze naar die plekken moeten waar die behoefte wordt gevoeld: in de instellingen van onze samen leving, de ziekenhuizen, de gemeentehuizen, de hulpverlening, op straat en in de scholen. Als het waar is wat dit rapport verwoordt, dan dient de kerk zich in te stellen op een nieuwe publieke taak. Dat is inderdaad hoopvol. Prof. dr. R. Kuiper OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. G. Blom, Nieuwleusen en 18.30 uur ds. N. van der Want, Schiedam. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. N. van der Want, Schiedam en 18.30 uur ds. J. G. Blom, Nieuwleusen. Woens dag 10 januari, Dorpskerk: 19.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. (PKN) locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur ds. J. A. H. Jongkind, Brandwijk en 18.00 uur ds. A. A. W. Boon, Krabbendijke - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur br. K. Baas en 18.30 uur br. C. B. van Beek - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur br. W. Tanis en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. P. J. Stam, Katwijk en 18.30 uur ds. G. van Meijeren - Hersteld Herv. Gem. 9.00,10.45,17.00 en 18.45 uur onbekend. STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, bevestiging ambtsdrager en 17.00 uur kand. T. R. Riet veld, Ridderkerk - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer J. Kranendonk en 18.30 uur de heer T. Troost - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur kand. Joh. Fekkes, Nijkerk. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kot, Borssele en 16.00 uur ds. J. G. Blom, Nieuwleusen - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. D. Lof - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Mlddelhamis Langeweg 13, Sommelsdljk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,30; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 urn- voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteiu': J. Vlllerius, tel. (0187)471022, e-mail: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 12,00 Per halflaar €21,00 Per jaar 40.00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opze^ingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnls 342001108 DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. M. C. van Pelt, Rotterdam en 18.00 uur ds. H. G. de Graaff, Rotterdam - Ger. Gem. 10.00 uur (bev. ambtsdragers) en 18.00 uur ds. J. Schippers - Ziekenhuis: geen opgave. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. C. J. W. Verboom, Bodegraven en 18.00 uur ds. E. Versluis, Sint Annaland - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam en 18.00 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. W. den Boer, Sint Phi- lipsland en 18.00 uur ds. R. W. van Mou rik - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. G. van Meijeren - Exodus (PKN) 10.00 uur ds. T. Verduin - Remonstrantse Gem. geen opgave - CAMA Gem. 10.00 uur J. Hemink - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. A. T. van Andel, Urk en 17.00 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R Vemooij, Tholen en 18.00 uur ds. W. Arkeraats, Werkendam - Geref. Kerk (PKN) geen opgave - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur (bediening Heilige Doop) ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur kand. A. Huijgen - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur kand. E. Kroon, Veenendaal en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Ouden, Wouterswoude - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. mr. J. Kooy, Ridderkerk en 18.00 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. J. Schipper - Beréa Gem. 10.00 uur H. Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. H. J. Catsburg - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. J. Vlaardingerbroek en 18.00 uur ds. A. W. Estié - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student B. Labee. DEN BOMMEL- Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. J. van Eijsden, Driebruggen en 18.00 uur ds. L. J. Geluk, Rotterdam - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. A. W. Estié en 18.00 uur ds. C. Kant. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. H. G. van der Ziel en 18.00 uur kand. D. Vreeswijk, Gouda - Geref. Kerk (PKN) 9.30 en 18.00 uur drs. H. R de Goede - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur nog onbekend en 15.00 uur kand. A. T. van Andel, Urk. LANGSTRAAT-Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. Maas. AU TO S C H A D E H E R S T E L BtiSRsan sS Kalis ZernikeweglO 3241 MG Middelharnls Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 88 info@bosnianenkalis.nl - www.bosmanenkalis.nl OUDE-TONGE - In m.f.g. 'Grut terswei' hield Koninklijke Schutte- vaer afd. Goeree-Overflakkee vorige week vrijdag weer haar jaarvergade ring. Het was de 110e vergadering. De voorzitter opende de vergadering en verwelkomde de leden en gasten, in het bijzonder de heer De Korte van de EBU, de heer Timmer van de post Dordrecht, de heer Martijn van de ABN-AMRO bank, regiosecretaris de heer De Vries en de heer Van der Maat van het landelijk secretariaat en verte genwoordigers van andere afdelingjëh:'^ De vice-voorzitter verzocht de aanwe zigen met enkele ogenblikken stilte, staande de overledenen van het afge lopen jaar te herdenken. Dat zijn de heer J. van Zanten uit Oude-Tonge, de heer G. Mackloet uit Sommelsdijk en het jongste lid van de afdeling Barry van der Kolk, die slechts 24 jaar oud werd. De vice-voorzitter memoreerde dat in het 110 jarige bestaan van de afdeling Goeree- Overflakkee veel veranderd is op het eiland. Er waren vroeger meer dan tien havens, waar tientallen schepen hun domicilie hielden. Nu zijn er nog drie over, waarvan ook de haven van Oude-Tongé op korte termijn aan de bin nenvaart onttrokken zal worden, daar de laat ste schipper die regelmatig in de haven van Oude-Tonge lag - het m/s 'Famiki' van de familie Kik - door bedrijfsbeëindiging geen ligplaats in de haven meer nodig heeft. De vice-voorzitter stelde vast dat de bin nenvaart door allerlei vernieuwingen op innovatief en communicatief gebied in een stroomversnelling is geraakt. Sommige bin nenvaartschippers zijn hier nog niet hele maal gereed voor, maar het is - voor hun eigen veiligheid en betere benutting van de vaarwegen - een ontwikkeling die niet te stoppen valt. Verder werd tijdens de vergadering een dis cussie op gang gebracht over de samenwer king van de binnenvaart en de zeevaart op de Westerschelde. Er werden ideeën geopperd om tot verbetering en begrip voor elkaar te komen. De conclusie is dat er nog een lange weg te gaan is voordat men tot elkaar komt met voor beide partijen aanvaardbare oplos singen. Het hoofdbestuur wil graag van de afdelin gen horen hoe zij denken over het invoeren van een Automatiek Identification System (AIS), een systeem waarbij ieder schip een herkenningssignaal uitzendt, zodat men weet wie men tegenkomt. Er zijn nog veel schip pers die denken dat daarbij hun privacy in het gedrang komt, maar ook deze ontwikkeling zal niet tegen te houden zijn. Vervolgens deed de penningmeester verslag van de inkomsten en uitgaven van de afde ling en constateerde dat de verenigingskas redelijk op peil blijft. Eén van de bestuursleden, de heer Baars, was aftredend en herkiesbaar. Omdat er geen tegenkandidaten waren, werd Baars bij accla matie herkozen. De eigen inbreng van de leden tijdens de ver gadering bestond in hoofdzaak uit het aandra gen van voorstellen om tot verbetering van bepaalde situaties te komen. Daarbij ging het voornamelijk om ligplaatsen, ovemachtings- plaatsen en afzetsteigers voor auto's; ook het afgeven van huisvuil blijkt op veel plaatsen slecht geregeld. Snelheidsbeperking rond om Dordrecht, en dan voornamelijk bij de bunkerstations, is ook een punt dat dringend geregeld zou moeten worden. Regiosecretaris de heer De Vries deed verslag van wat er zoal in de Zeeuwse regio speelt: scheepvaartbegeleiding, centreren van scheep- vaartbegeleidingsposten en het op afstand bedienen van sluizen en bruggen. De Ugplaat- sen in de haven van Dintel is een probleem omdat de steigers en afmeergelegeiiheid niet meer van goede kwaliteit zijn om veilig op te kunnen afmeren. Ook de ideeën voor een derde Kreekkraksluis zijn actueel; men maakt plan nen om de derde sluis naast de twee bestaande sluizen te leggen, maar er is ook een idee om de derde sluis een stukje verder aan te leggen die dan rechtstreeks in de Westerschelde bij Antwerpen uitkomt. De toekomst zal uitwij zen welke optie de voorkeur krijgt. De vertegenwoordiger van het hoofdbestour, de heer Van der Maat, wilde graag van de leden horen hoe zij tegenover de voorgestel de contributieverhoging staan. Hij legde uit dat verhoging noodzakelijk is om een betere en professionelere organisatie te krijgen die sterker staat in onderhandelingsposities en professionele hulp binnen kan halen als dat nodig is. De leden gingen akkoord met het voorstel om in een aantal jaren de contributie ongeveer te verdubbelen. Bijna aan het eind van de vergadering geko men vroeg de voorzitter de aanwezige leden naar hun mening over een eventuele fusie met één of meerdere andere afdelingen van Koninklijke Schuttevaer. Na wat discussie bleek een ruime meerderheid nog niet voor een fusie te zijn. Het bestuur van de afdeling Goeree-Overflakkee besloot dan ook nog niet op korte termijn te zullen fuseren, maar dat wel de deur open zal worden gehouden voor overleg met welke afdeling dan ook, waarbij aangetekend werd dat op den duur één grote Zeeuwse regio de voorkeur zal krijgen. Met al de aanwezigen een gezond en voorspoedig 2007 toe te wensen, sloot de voorzitter de vergadering af. MIDDELHARNIS - Op 15 januari start in het Diekhuus te Middelhar- nis weer de cursus Digitale fotografie onder leiding van Theo Mastenbroek. Het gebruik van de digitale camera en de printer komt uitgebreid aan bod. Ook komt het digitaal verwerken aan de orde en er wordt ingegaan op de basiskennis van het gebruiken van fotoprogramma's. De cursus maakt gebruik van Photoshop Elements 4. (Wilt u dit programma thuis gebruiken, dient u het zelf aan te schaffen.) De cursus vindt plaats op 5 maandagavonden van 19.30- 21.30 uur en 3 zaterdagochtenden. De cur- susdata zijn: maandagavond 15 september, zaterdagochtend 10 februari, maandagavond 26 februari, maandagavond 12 maart, maan dagavond 2 april, zaterdagochtend 12 mei, maandagavond 21 mei en zaterdagochtend 2 juni (onder voorbehoud). Deelname aan de cursus kost 90.00. Er is plaats voor maxi maal 12 deelnemers. Plaatsing geschiedt in volgorde van aanmelding. Opgeven kan bij het Diekhuus: tel. 482400 (van 9.00-12.00 uur) of per e-mail receptie hetdiekhuus.nl Voor meer informatie over de inhoud van de cursus kunt u bellen naar Theo Mastenbroek, tel. 487096. MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK - De kerkenraad van de Hersteld Hervormde Gemeente te Middelhamis-Sommelsdijk heeft een beroep uitgebracht op ds. P.C. Hoek te Sint Annaland. Ds. Hoek is 35 jaar oud en sinds 1998 verbonden aan de Hervormde Gemeente van Sint Annaland. Daêuniaast is hij docent aan de Theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam. A.s. zon dag hoopt ds. Hoek voor te gaan in de Her steld Hervormde Gemeente te Middelhar- nis-Sommelsdijk in een dienst die begint om 17.00 uur. Na afloop is er de gelegenheid met Ds. Hoek en zijn vrouw kennis te maken. De beslissingsdatum is vrijdag 19 januari 2007. "De christen is de meest belangstellende in de politiek. Hij doet er alles aan, al is het resultaat veelal gering en het effect soms zelfs averechts. Ik zie een wat eenzame en droevig gebogen figuur. Een zoon die een en al compassie is voor het bedrijf van zijn vader, diens levenswerk. Heel de bedoening kwam onbedoeld in verkeerde handen. Alles kwijnt. Wat weemoedig en toch liefdevol trekt de zoon hier een onkruid uit de grond en ginds zet hij een paal overend. Op het hele verloop hebben deze gebaren nauwelijks invloed. De catastrofe is niet te keren, maar een en ander wil graag gedaan zijn. Als wij maat en manier weten, mogen we gerust - en moeten we zelfs - goed geld tegen een kwade zaak gooien. Niet het bereikte telt, maar de trouw." Het is al veel jaren geleden dat ik deze beel dende en ongebruikelijke omschrijving van christelijke politiek las. Het was in het blad Wapenveld van juli 1973, het orgaan van de reünisten van de CSFR, en wel in een thema nummer onder de titel Christelijke politiek! Waarom en hoe? De schrijver was ds. H.G. Abma, in die jaren voorzitter van de Tweede- Kamerfractie van de SGP. Ik moest aan dat artikel terugdenken toen ik deze weken de onlangs uitgekomen biografie van dominee Abma las. Met dankbaarheid wijdt ik er op deze plaats enkele letters aan. Gedurende lange tijd bepaalde ds. Abma het gezicht van de SGP. Hoewel in die tijd de titel 'politiek leider' nog niet zo gebruikelijk was, fungeerde hij wel als zodanig. Wel 37 jaar lang is hij actief geweest in SGP-verband. Vrijwel deze hele periode vertegenwoordigde hij de partij op allerlei niveaus. In 1961 werd hij voorzitter van het hoofdbestuur van de SGP. Twee jaar later werd hij lid van de Tweede Kamer. Tien jaar lang, van 1971 tot 1981 was hij voorzitter, en daarmee eerste woordvoer der, van de fractie. Toen hij 65 jaar was, ver wisselde hij de Tweede voor de Eerste Kamer van de Staten-Generaal. Dat duurde tot 1986. Tussendoor was hij tevens gemeenteraadslid in Gouda en in Putten. Hij was een man die zijn sporen in de politiek getrokken heeft. "Dominee in de politiek" noemde hij zich zelf Welnu, dat was hij ook. Met nadruk op beide kwalificaties. Hij zag zijn bezigheid in de publieke sector, naar eigen zeggen, "in het verlengde van zijn pastorale verantwoorde lijkheid." Waaraan hij toevoegde: "Ik hoop van harte - al is het misschien een wisseling van regiment - dat ik niet van Koning ver ander." Het levensverhaal van wijlen dominee Abma (1917-1992) is geschreven door mevr. H. van Dolder-de Wit. Zij publiceerde eerder over kerhistorische onderwerpen. Hette Gerrit Abma was een Fries van geboorte, afkomstig uit de zogenaamde Wouden. Als hij 23 jaar is wordt hij, na zijn studie in Utrecht, predikant van Driesum, op luttele afstand van zijn geboortedorp gelegen. Hij trouwt met de domineesdochter Jo Leen- mans. Ds. Abma dient achtereenvolgens de hervormde gemeenten van Driesum (1941), IJsselstein (1944), Rotterdam-Delfshaven (1948), Monster (1955) en Putten (1959). Na al die jaren gemeentepredikant te zijn geweest, stapt de dominee in 1963 dus over naar de politiek. -^ Het is goed dat deze biografie is versche- nen. Deze ontbrak nog steeds. Wel is er "i enkele jaren geleden een bundeling van zijn partijredes uitgekomen, onder de titel 'Tot welzijn van heel het volk'. Er zou wat voor i te zeggen zijn om over enige tijd nog eens een selectie van Abma's pennenvruchten in boekvorm uit te geven. Veel jaren was hij, naast al de genoemde functies, hoofdredac- I teur van het partijblad De Banier. Daarin gaf hij beschouwingen die ver uitgaan boven de actuele thema's van toen. Zijn bijdragen kenmerkten zich niet alleen door de bijzon- dere manier waarop hij de taal hanteerde (de Volkskrant noemde hem eens de beste stilist I van het Nederlandse parlement) maar vooral door een diepe doordenking van de vragen rond de christelijke politiek. Alleen tot onze schade kunnen wij zijn erfenis ongebruikt laten. De levensweg van ds. Abma (altijd bleef hij zo genoemd) wordt in dit boek boeiend verteld. Het verhaal wordt ondersteund door veel citaten uit de dagboeken die hij jarenlang bijna van dag tot dag schreef Eerlijk wor- den ook de aanvaringen met de rechterzijde van de partij genoemd. Mede door zijn wat cryptische manier van zeggen, is het diepste bedoelen van Abma niet altijd door iedereen begrepen. Ongetwijfeld is hem daar onver- diende pijn en zelfs onrecht mee aangedaan. Hopelijk kan dit boek alsnog bijdragen aan een correctie in de beeldvorming. Heel waardevol vind ik de twee uitvoerige essays aan het slot van het boek. Ze zijn van de hand van dr. ir. J. van der Graaf en mr. G. Holdijk. Eerstgenoemde zet de theologische inzichten van ds. Abma uiteen. Hij doet dat i treffend aan de hand van het thema Wet en Evangelie. Mr. Holdijk schetst het beeld van de manier waarop de dominee in de politiek actief is geweest. Hij typeert Abma als een missionair politicus. De intentie waarmee dat "^i gebeurde, kenmerkt hij als "liefde in drie- voud", namelijk liefde tot Gods schepping, tot Gods Wet en tot Gods Zoon. "Zo maakten wij kennis met een markant politicus/volks- vertegenwoordiger; in alles dominee in de poHtiek. Misschien wel een van de laatste van die soort. Met een geheel eigen, op Calvijn en Groen van Prinsterer teruggaande bood- i schap voor land, volk en eigen partij. Een 1 man die uit het geloof en in de navolging van -*■ Zijn Zaligmaker leefde en sprak, getuigde en handelde. Vol liefde voor zijn Heere en Hei- -■;; land en daarom voor land en volk." i N.a.v.: HA. van Dolder-de Wit, Levend in i het werk des Heeren. Ds. Hette Ger- rit Abma (1917-1992), predikant en parlementariër Met bijdragen van dr ir J. van der Graaf en mr. G. Hol dijk. Uitgeverij Frits Hardeman, Ede. Gebonden. Geïllustreerd. ISBN 90- 76430-44-6. 336pag. Prijs €32,90. J.M.J. Kieviet Een kakelvers nieuw jaar op de kalender, maar het wisselvallige en veel te milde weer uit 2006 gaat onverdroten voort en misschien vertoeven we nog wel twee weken of langer in deze antiwinterse sferen. De pat stelling van de belangrijkste weersystemen die het Nederlandse weer dirigeren is er nog altijd en de drukverdeüng zit muurvast. Het bekende Azorenhoog enerzijds - met een bijna permanent filiaal richting Spanje - in combinatie met het voor vraiterliefhebbers altijd roet in het eten gooiende IJs- landlaag aan de andere kant, houden week in week uit die strakke westelijke drift op grote hoogte in stand. Daarom rijst de vraag steeds nadrukkelijker of het nog winter wordt in 2007, want koning winter lijkt verder weg dan ooit. Ook elders - in de traditioneel koude gebieden ah Noord-Europa en de omgeving Moskou - is geen kou te bespeuren. In de Verenigde Staten echter bereidt men zich voor op een volgende koudegolf. Het zal toch niet waar zijn dat dit seizoen geruisloos, zonder ook maar een vlaag wititer, aan ons voorbijgaat? Maar ja..., tegenwoordig met al die warmterecords... Alle winterse (ijdele?) hoop is gevestigd op de tweede helft van januari en februari en interessant is ook om te kijken of en wanneer de eerste sneeuwvlok naar bene den komt. Niet alleen in Sommelsdijk, Middelharnis of Oostflakkee, maar in geheel Nederland heeft men nog geen vlok zien vallen dit seizoen. Deze winter begint warempel op die van 1988 en 1989 te lijken, toen het in Vlissingen bijvoorbeeld bijna anderhalf jaar niet tot vorst kwam. Wisselvalligheid troef blijft zeker de eerste tien tot veertien dagen het parool en nu al is met een vrij grote zekerheid te zeggen dat de eerste januarihelft 3 tot 3,5 graden te zacht zal uitpakken. Deze vrijdag druilde het al enige tijd bezuidwesten de Maasstad en ook in het week einde houden we het niet geheel droog. In het huidige temperatuurbeeld verandert hoegenaamd niets. Toch moet gezegd worden dat er dit weekeinde zo nu en dan enkele betere weermomenten zijn en dan met welHcht wat meer zon en minder wind, maar helaas duren deze niet al te lang. Volgende week bekijken we in Eilanden Nieuws of er nu eindelijk een keer openin gen zijn (op de weerkaarten) die tot een mogelijk winters plaatje zouden kunnen leiden op termijn... Weerman Mare Putto

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2