Het maasmeisje
'Geen asielzoekerscentrum
op Goeree-Overf lakkee'
PREDIKBEURTEN
Bosman Kalis
Vüejgvdd op FCakkee?
EIIAI1DB1-I1IEUW5
EIÜVriDEII-tllEUWS
i WINTERMARKT
Reveil en afscheiding
Kerstsamenzangavond
Nieuwe Tonge
Uw auto in vertrouwde^
handen
De feiten
Een reconstructie
Dit is mogelijk in onze tijd
De buurt komt in actie
W. H. Velema
Zondag 10 december 2006
Kerstzangavond in Hervormde
kerk Goedereede
(vervolg van voorpagina)
Nu ook caravaiilierstel
Moeizaam
i: PAGINA 2
VRIJDAG 8 DECEMBER 2006
Een korle reflectie op het verdwijnen van
het Maasmeisje. De hele Nederlandse pers
heeft erover geschreven.
Heel kort de feiten op een rijtje gezet: op
20 en 22 juni en 13 juli werden lichaams
delen van een meisje in de Nieuwe Maas
gevonden.
Haar naam blijkt te zijn: Gessica. Ze
woonde sinds begin van dit jaar met haar
vader in de Rotterdamse wijk Vreewijk.
Van haar verdwijnen blijkt niemand in de
wijk op de hoogte te zijn. Niemand heeft haar
zo gemist dat opsporing van het afwezige en
dus verdwenen meisje nodig werd geacht.
Het zoekproces en de poging tot herken
ning is aan de andere kant begonnen. Name
lijk nadat men op de bovengenoemde data -
let erop dat er ruim drie weken zijn verlopen
tussen de eerste en de derde vondst - delen
van het stoffelijk overschot in de Nieuwe
Maas had gevonden.
Toen is men op zoek gegaan naar haar
identiteit. Aan de hand van de gevonden
lichaamsdelen schatte men de leeftijd van
het slachtoffer op 16 a 17 jaar. Toen is er een
reconstructie gemaakt van het slachtoffer.
Caroline Wilkinson van de universiteit van
Dundee heeft een reconstructie gemaakt van
het hoofd van het meisje.
Enkele uren na de publicatie daarvan kwa
men de tips binnen. Herkenden de tipgevers
het meisje? Of werden ze door de publica
tie van de foto's en het feit van de moord
opmerkzaam gemaakt op het verdwijnen van
het meisje? Wie zal het zeggen?
Op de school werd ze - achteraf gezien -
wel gemist. Er werd echter geen actie onder
nomen. Verschillende hulpverlenende instan
ties - zo moet de conclusie zijn - hebben
evenmin actie ondernomen na haar verdwij
ning. Ik noem de namen van die instanties
niet. Het gaat mij er niet om hun de zwarte
piet toe te spelen.
Ik constateer alleen dat minstens twee
instanties die zich met het gezin bezighiel
den, de verdwijning niet hebben aangemerkt
als een feit dat tot (gemeenschappelijke) actie
oproept. En de school heeft het gelaten bij de
conclusie dat het meisje voor de lessen niet
meer kwam.
Dat is in ons Nederland van begin een
entwintigste eeuw dus mogelijk. Een meisje
van twaalf jaar wordt aan de samenleving
onttrokken, naar achteraf blijkt door een
moord. En minstens drie instanties (inclusief
de school) gaan aan het feit van de verdwij
ning voorbij. Niemand slaat alarm: Er wordt
een meisje vermist.
Ook de buurt niet. Goed, het meisje
woonde met haar vader nog niet zo lang in de
buurt. Ze moet toch wel een sprekend gezicht
gehad hebben. Men zou toch tegen elkaar
hebben kunnen zeggen: Dat meisje zien we
al geruime tijd (namelijk vanaf 20 juni tot
begin oktober) niet meer. Ik mag aannemen
dat haar vader intussen op het adres in Vree
wijk woonde en toch wel gezien is, ook al
zou dat niet frequent het geval zijn geweest.
Pas toen de reconstructie - achteraf gezien
behoorlijk gebrekkig vergeleken met een ori
ginele foto - door de media getoond werd,
gingen de alarmbellen rinkelen. Toen reali
seerde men zich in de buurt dat het meisje
niet meer gezien was en dus kennelijk ver
dwenen was.
Of men haar van de vertoonde recon
structie herkende, dan wel of men toen ging
nadenken over de vraag of men geruime tijd
een meisje in de buurt niet meer gezien had,
is niet duidelijk. Beide mogelijkheden kun
nen zich voorgedaan hebben.
In elk geval: na de vertoning van de recon
structie van het hoofd van het meisje (hoe
zeer niet direct gelijkend) heeft de buurt zich
gerealiseerd dat dit meisje niet maer gezien
was.
Toen pas hebben de bovenbedoelde
instanties zich gerealiseerd dat het Gessica
zou kunnen zijn, die verdwenen was.
Conclusie - heel kort - in 2006 is het
mogelijk dat het verdwijnen van een meisje
van 12 jaar onopgemerkt blijft en al die tijd
geen aanleiding geeft een nader onderzoek te
doen.
Dat geldt de buurt èn alle instanties die
zich met dit kind hebben beziggehouden.
Wat een eenzaamheid moet dit meisje
doorgemaakt hebben! Wat een gebrek aan
meeleven met elkaar in de buurt, als de afwe
zigheid van het meisje zó lang geen reden
geeft om alarm te slaan. Ik denk hierbij aan
buurtbewoners en vooral aan de officiële
instanties die met vader en dochter(tje) con
tact hebben gehad.
Sommige lezers zullen mijn conclusie te
scherp vinden. Toch schrijf ik haar neer. Dit
is de maatschappelijke consequentie van het
moderne nihilisme.
Gelukkig zijn er ook voorbeelden te noe
men van zorg voor elkaar en van maaschap-
pelijk verantwoordelijkheidsbesef.
Maar het Maasmeisje is een voorbeeld
van de ontbinding van het samenleven in een
bepaalde buurt.
Mij intrigeert de vraag, waarom de vader
de resten van het lichaam van Gessica
gedumpt heeft (op verschillende plaatsen) in
de Maas. Heeft hij toch een spoor van zijn
vermoorde dochtertje aan de samenleving
willen afgeven?
Tweede Adventzondag
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem.
Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche, bedie
ning Heilige Doop en 18.30 uur kand. W
M. van der Linden, Ridderkerk. Eben-
Haëz.er: 9.20 uur ds. J. J. Roodsant, Dirks-
land en 18.30 uur ds. H. Lassche. Woens
dag 13 december, Dorpskerk: 19.30 uur
ds. H. Lassche - Herv. Gem. (PKN)
Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur ds. A.
Goedvree, Arnemuiden en 18.00 uur ds. T.
W. van Bennekom - Geref. Kerk (PKN)
10.00 uur br. K. Baas en 18.30 uur ds. C.
G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur
leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en
18.30uurds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. P. J. Stam, Katwijk aan Zee, bedie
ning Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds.
J. H. van Dijk, Ridderkerk, dankzegging
Heilig Avondmaal - Hersteld Herv. Gem.
9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik,
bediening Heilige Doop en 17.00 en 18.45
uur kand. B. D. Bouman, Poortvliet.
STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur ds. J. Willemsen, bediening
Heilig Avondmaal en 17.00 uur ds. M.
B. van den Akker, dankzegging Heilig
Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 10.00
uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur de heer
J. Kranendonk - Hersteld Herv. Gem.
10.00 uur kand. W. M. van der Linden,
Ridderkerk en 18.30 uur kand. M. Die-
peveen, Stellendam.
MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. P. Korteweg, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. nabe-
trachting en dankzegging Heilig Avond
maal - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds.
A. V. d. Wal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00
clir. streelcblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaatschappij
Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADIVIINISTRATIE:
tel.(0187)471020
e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of'adm')
tarief per mm 0,30;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden.
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Vlllerius,
tel. (0187)471022,
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 10,00
Per halfjaar 19,50
Per Jaar 38,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor deze
ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
uur ds. M. J. Paul, Ede en 18.00 uur ds. G.
van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30
uur ds. W. H. van Boeijen.
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. P. Molenaar, Dordrecht en 18.00
uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk
- Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H.
J. Boer, Nieuwe Tonge en 18.30 uur ds.
A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst en 14.30 uur ds. J. Schipper.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN)
10.00 en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik,
v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal - Luk-
askapel HDG 10.30 uur ds. T. W van
Bennekom, bediening Heilig Avondmaal
- Exodus (PKN) 10.00 uur mevr. ds. R.
de Vos - Remonstrantse Gem. 10.00 uur
samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur de
heer K. van Holten.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur ds. G. Mulder, Haaften en 18.00
uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk (PKN)
10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen
- Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds.
A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele
- Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. A.
P Muilwijk, Elburg en 18.30 uur ds. P. C.
Hoek, Sint Annaland.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. C.
Doorneweerd - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur dr. P. Buitelaar, Ridderkerk en
18.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R
Blok.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. P. Ver-
nooij, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur
Gerard de Groot.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem.
(PKN) 10.00 uur ds. R Kolijn, Krimpen
a/d IJssel en 18.00 uur ds. A. A. W. Boon,
Krabbendijke - Geref. Kerk (PKN) 10.00
uur de heer Anninga en 18.00 uur ds. K.
W. Kakes - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
rj K ia !a ïs s
MIDDELHARNIS - Zaterdag 16
f december is er op het Diek-
j huusplein de wintermarkt waar
j lekkere 'winterse kost' te koop is.
J Een kop erwtensoep, broodjes
warme worst, vers gebakken vis
oliebollen en heerlijke chocolade-
B melk.
Ook zijn er presentaties van de
s stichtingen, een workshop kaarten
maken en een verkooptafel.
l De erwtensoep is t/m woensdag
J 13 december ook te bestellen bij:
- Marco de Jonge, tel. 482472
- Peter Kieviet, tel. 486275
- Marieke Kalle, tel. 489757
- Plony Tanis, tel. 681644.
De bestelling wordt dan vrijdag
K 15 december bij u thuis bezorgd.
De opbrengst is voor Woord
f Daad en Ontmoeting.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. C. Doorneweerd en 18.00 uur ds.
J. Willemsen - Geref. Kerk (PKN) 10.00
uur ds. F. A. Petter (HA) en 18.00 uur ds.
A. J. Krol.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur ds. Th. W H. van der Heijden en
18.00 uur ds. C. J. van der Plas, Zwijn-
drecht - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds.
B. J. Oldenhuis en 18.00 uur ds. J. Schep
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. K.
ten Klooster, Ridderkerk en 15.30 uur ds.
H. Lassche, Ouddorp.
LANGSTRAAT-Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. C. Molenaar, Papendrecht.
Op vrijdag 22 december zal er een kerstzang
avond gehouden worden in de Hervormde
Kerk te Goedereede. Deze avond, die om
19.30 uur begint, zal in het teken staan van
het komende kerstfeest. Naast samenzang
wordt het programma afgewisseld met een
fluitkoor o.l.v. Cecilia McCoU en koorzang
van Louez Ie Dieu o.l.v. Kees Villerius. Deze
avond zal het orgel bespeeld worden door
Jan Bezuijen. Ds. L. Wüllschleger hoopt de
meditatie verzorgen. De toegang voor deze
avond is vrij. Iedereen is hartelijk welkom.
4h«r %£ltJt%A
S3 <s- SI ?s s
'Om de schat van Christus' bruid' - zo luidt
de prachtige titel van het boek dat in 1984
verscheen van de hand van de heer W. van
der Zwaag. Het betrof een overzicht van de
vaderlandse kerkgeschiedenis sinds Réveil en
Afscheiding. Wie gedacht heeft dat de toen al
niet meer zo jonge heer Van der Zwaag, vele
jaren hoofd van de ds. J. Fraanjeschool te
Bameveld, het bij het schrijven van dit ver
dienstelijke boek houden zou, heeft verkeerd
gedacht. Eerder heb ik de indruk dat met
deze publicatie de schrijfader van deze ama-
teur-kerkhistoricus pas goed geopend is. In
de jaren sindsdien is de heer Van der Zwaag
onvermoeibaar gebleken in zijn onderzoek
en schrijfdrift. Hij heeft de liefhebbers van
met name de 19e-eeuwse kerkgeschiedenis
erg aan zich verplicht. Zo publiceerde hij
over mannen als Jean Louis Bemhardi, Wil
lem Bilderdijk en César Malan. Ook over de
Reformatie van de puriteinen kwam enkele
jaren geleden een fraaie studie uit. En nu
opnieuw een werk, een standaardwerk bijna
wil ik het noemen. Over de situatie van de
kerk in Nederland in de 19e eeuw. Fraai uit
gegeven met de kleurige afdruk van een 'Van
Gogh' op de voorzijde: het Langlois-brugje
van Arles.
De negentiende eeuw is voor de kerk in
Nederland een heel bijzondere eeuw geweest.
Aan het begin van dat tijdvak bevonden kerk
en godsdienst zich in een tijd van diep gees
telijk verval. Het was de tijd van de Franse
overheersing. De prediking in de vader
landse kerk was overal het algemeen geno
men schraal geworden. De tijdgeest werd
niet beproefd en dientengevolge nog minder
weerstaan. "God heeft een twist met Neder
land", had enkele jaren daarvoor prins Wil
lem V al klagend beleden. "Wie zal oprichten
als God ter neer werpt!"
Toch waren er juist in die zelfde jaren ook
moedgevende verschijnselen. Een klein aan
tal predikers had de rijkdom van het Evan
gelie ontdekt en putte uit de Schriften en uit
de geschriften van de vaderen. Ook al wer
den ze door het veriichte deel der natie als
dompers en dwepers bestempeld en waren er
anderen die hen merkwaardigerwijs uitmaak
ten voor mannen van 'het nieuwe licht' - ze
zijn door de Heere gebruikt om een nieuw
geestelijk elan in de kerk van Nederiand te
brengen. Tegelijkertijd kwamen er opmerke
lijke initiatieven. Het besef van de noodzaak
van zending, bijbelvertaling en -verspreiding
ontstond en uitte zich in enkele nieuwe orga
nisaties. In enkele plaatsen was er zelfs spra
ke van een opmerkelijke geestelijke opwek
king.
Van der Zwaag beschrijft met grote kennis
van zaken en voelbare betrokkenheid de
beweging van het zogenaamde Réveil. Dat
was een internationale beweging die ook in
Nederland diepgaande invloed op het kerke
lijke en geestelijke leven heeft uitgeoefend.
De voorloper van het nationale Réveil was de
eenvoudige Leidse dominee Nicolaas Schots
man. Door zijn geschriften heeft hij velen de
ogen geopend voor de deplorabele toestand
van de kerk van Nederland. Hij nam het weer
op voor de gereformeerde leer. Zijn initiatie
ven werden krachtig ondersteund door de
dichter en geleerde Willem Bilderdijk. Deze
laatste krijgt in het boek van Van der Zwaag
uitvoerige en naar mijn inzien terechte aan
dacht. Bilderdijk is onbetwistbaar de eigen
lijke vader van het Réveil. Zijn in Leiden
gegeven privaatcolleges in de vaderlandse
geschiedenis (overigens eerst gedurende
de laatste jaren van zijn leven) hebben veel
jonge mannen de ogen geopend voor wat er
aan de hand was. "Leraar der ontluikende
jeugd", zo is Bilderdijk wel genoemd. Ze
zijn zijn lessen nooit meer vergeten. Het is
de min of meer elitaire kring van jonge lieden
als De Costa en Capadose, Willem en Dirk
van Hogendorp. Ook de latere staatsman en
historicus Groen van Prinsterer heeft onmis
kenbaar de invloed van Bilderdijk in sterke
mate ondergaan. En door hem weer anderen.
Een Nederlands neveneffect van de geestelij
ke opwekking was de afscheidingsbeweging
van 1834 en volgende jaren. De gedachten
daartoe zijn beïnvloed door ontwikkelingen
in de kerk van Geneve. Daar was immers een
Vrije Kerk ontstaan. Ook in Schotland waren
in die jaren soortgelijke ontwikkelingen. Van
der Zwaag laat deze en andere lijnen duide
lijk zien. De kerkelijke scheuren en breuken
hebben zich sindsdien in een overvloedige
veelvoud ontwikkeld. Anderen waren er die
bleven in het gerationaliseerde en geseculari
seerde Hervormde Genootschap. Onmisken
baar is gebleken: de Heere met Zijn Woord en
Geest bleef er ook.Het past ons, als men
sen van meer dan anderhalve eeuw later, niet
om de staf te breken over de ene of de andere
handelwijze: breken of blijven. Ondertussen
kan wel de vraag gesteld worden: "Is Christus
gedeeld?" Het is deze vraag die aan het slot
van het boek van Van der Zwaag indringend
wordt gesteld. Het is in het hoofdstuk over
het Koningschap van Christus en de Una
Sancta, de ene heilige katholieke kerk. Van
der Zwaag geeft in zijn handboek veel stof
tot bezinning. De geschiedenis van de kerk in
de voorlaatste eeuw kan ons nog veel leren.
Ik besluit met de laatste alinea van dit boek
(en u begrijpt wel: ik beveel het van harte
aan). De grote Schotse godgeleerde Samuel
Rutherford, die niet alleen aan maar ook
door de kerk heeft geleden, legt de volgende
vraag voor aan hen wier zielenleven nauw bij
het wel en wee van Gods kerk betrokken is.
Ziet, wat uw grootste vrees en droefheid is.
Waarmede wordt gij in de morgen het eerst
wakker, en wat is des avonds het laatst in uw
gedachte Als het over de staat van de Kerke
Gods en van Sion gaat, dan kan er geen geze-
gender kenmerk zijn van een kind van God te
zijn, dan dat de toestand van Sion u recht ter
harte gaat.
N.a.v.: W. van der Zwaag, Réveil en afschei
ding. Negentiende-eeuwse kerkhisto-
rie met bijzondere actualiteit. Gebon
den. Uitgeverij De Groot Goudriaan,
Kampen. ISBN 90-6140-971-3. 656
pag. Prijs €44,90.
J.M.J. Kieviet
In dit gebouw in Middclhanüs, hel vodnmilinc Hotel Parel vim de Deltaücm het Vmgerling,
zijn Jaren achtereen zo'n vijftig asielzoekers ondergebracht. Ifoio: Hans Villerius}
Het COA maakt nu geen gebruik meer van
zulke aanvullende opvanglocaties. "Het waren
locaties", legt Slaager uit, "waar gemiddeld
honderd asielzoekers woonden. In tegenstel
ling tot AZC's waren AVO's niet in eigendom
van COA en viel ook het beheer niet onder
verantwoordelijkheid van het COA. Het
betrof doorgaans hotels of caravanparken. Het
COA huurde de locatie van een eigenaar, maar
de eigenaar bleef verantwoordelijk voor de
locatie en beheerde die ook. COA-personeel
werkte er om de bewoners te begeleiden."
De meeste AVO's hadden een overeenkomst
voor een halfjaar of een jaar, asielzoekers
centra zijn er meestal vijf jaar of langer, of
voor onbepaalde tijd. "In periode van groei
waren de AVO's het flexibele deel van de
opvang van asielzoekers. AVO's waren snel
ler te sluiten en te openen." Nu het COA aan
zienlijk is gekrompen, zijn ze afgeschaft.
Gelijkmatige spreiding van asielzoekerscen
tra wil trouwens niet zeggen dat het COA
ook de asielzoekers zelf zoveel mogelijk
over het land probeert te spreiden, nuanceert
Slaager. De gelijkmatige verdeling houdt
meer in: ongeveer evenveel opvangplaatsen
per provincie. Op de website staat de toelich-
NIEUWE TONGE - Op zaterdag 16 decef»-
ber is er een kerstsamenzangavond in de Her
vormde dorpskerk in Nieuwe Tonge. Er wor
den oude en bekende kerstliederen samen
gezongen. De samenzangavond begint om
19.00 uur en duurt ongeveer een uur. De kerk
is open om 18.30 uur.
AUTOSCHADEHERSTEL
3S!Bsia;eï;ft'.>ii"~
ZernikeweglO
3241 MG Middelharnis
Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 88
info@bosmanenkalts.nl - www.bosmanenkalis.nl
ting: "Belangrijke basisvoorwaarde voor het
vestigen van een opvangvoorziening is dat
een locatie past binnen het streekplan van
de provincie en het bestemmingsplan van
de gemeente. De provincies wijzen daartoe
zogenoemde zoekgebieden aan. Binnen de
zoekgebieden overlegt het COA met gemeen
ten over het vinden van geschikte locaties."
Slaager, aanvullend: "Het COA heeft een
periode van enorme groei gekend tussen
1994 en 2002. In 2002 had het COA meer
dan driehonderd opvanglocaties, verspreid
door heel Nederland, ook op de Waddenei
landen. Hoewel het COA nu is gekrompen
naar zestig locaties, is er nog steeds sprake
van landelijke spreiding."
In die jaren dat vluchtelingen en masse naar
Nederland kwamen, benaderde het COA alle
gemeenten, om ervoor te kunnen zorgen dat
iedere asielzoeker die recht op opvang had,
dat ook kréég. Verzoeken om een locatie te
mogen openen, werden lang tevoren inge
diend, want het COA wist dat dit "door
gaans een langdurig, moeizaam traject is, dat
bestuurlijk gemiddeld anderhalfjaar duurt."
Uiteindelijk kwamen er in die hoogtijperiode
overal asielzoekerscentra waar "medewer
king werd verleend".
Medewerking van het desbetreffende gemeen
tebestuur gaf de doorslag bij de vestiging van
een locatie, niet "de demografische gegevens".
Met andere woorden: het COA was er niet op
uit allochtonen en autochtonen evenwichtig
te mixen. Dat Goeree-Overflakkee een witte
vlek is op de asielzoekerskaart, net als Zeeuws-
Vlaanderen trouwens, is dus louter toeval.
Dat blijkt wel uit het feit, benadrukt Slaag
er, dat het COA "óók is gevestigd in andere
delen van Nederland waar weinig inwoners
van allochtonen afkomst wonen". Bovendien
wijst hij er op dat de Zuid-Hollandse eilan
den niet vrij zijn gebleven van allochtone
inwoners. Ook daar, ook op Goeree, krijgen
gemeenten "elk halfjaar een taakstelling om
asielzoekers die een verblijfsvergunning heb
ben gekregen, regulier te huisvesten".
Met deze wat ambtelijke zinsnede bedoelt
Slaager: op het moment dat een asielzoeker
een verblijfsvergunning krijgt en vergunning
houder wordt, heeft hij recht op woonruimte in
een gemeente. Hij verlaat dan de opvang van
het COA. Gemeenten zijn wettelijk verplicht
om vergunninghouders passende, eerste huis
vesting aan te bieden. Dat gebeurt volgens een
verdeelsleutel, gebaseerd op het inwonertal:
de taakstelling. De provincie ziet erop toe dat
de gemeenten voldoende woningen beschik
baar stellen voor de vergunninghouders.
In het omringende Deltagebied zijn in totaal
vier asielzoekerscentra: in Hellevoetsluis
(Voome-Putten), in 's-Gravendeel (Hoeksche
Waard), in Burgh-Haamstede (Schouwen-
Duiveland) en in Middelburg (Walcheren).
Inmiddels is Hellevoetsluis als opvangplaats
vervallen, en volgt Burgh-Haamstede aan
stonds.
Zeit, Simmen op Jbl^ge d'r tócfi nog ingestort^
in l(Omt er Hier 'n vCitjgDeldweges OdstflaH^i'
'Et f [an is inprincipej iiienl<;e^a£ 6el<fpnl(e.
"Wat is d'r toegezeU, èd(ant 'njaerjeke?
't Cjesnor waer et om£aet, dat 6in dk idtraücfke
'Dat s(aet dan op de wiclvte, niet op 't küen, et
DaerlüiUeze bie. ons 'n vüejgiieMvoorgaesticfke
Qèbi mins vJilze ttiêêr fuw, dus dan mar naer J^Mj^e
Op aorepkl^n hao'l(dk- diengers hóöre bromme
Ze mazkg ckgeCujai van 'ngrasmesim
'Senóódis dat diz tuugjes zo (êêg overkomme
mar dat is op f^kf^e nog niet 6eJ(endmescfiien
ll{fuw in Zeeland Üengs m'n doren hêóre ïVaoJe
dat vüejgers Bie rml(aore op vesttegae
'Dat l(gmt nog Bie die (ui die ammar rondjes draoje
Diistjae, rrnt onze ruste is et dan gedoe.
'Wiegaet er hier noe vóór. 'n ÜQ-ootje fwèèyisten
dat on de overl^ntejuust verdmetie mot
of de Bezueumrs, in de rustege toeristen
de stilte van et landschap in ons weungenot?
De mensen zmïïe hier toch rusteg l(enm kve
'Wat hei je an Cewaoj in druJ(te in de bcht
M'n motte voor de tuchtvaert hiergmt Baenegeve
"Kitst, rust, netuur in ruumte: Dat zeit toch aSgenogt!
Maartjc van Meössant