Het maasmeisje 'Geen asielzoekerscentrum op Goeree-Overf lakkee' PREDIKBEURTEN Bosman Kalis Vüejgvdd op FCakkee? EIIAI1DB1-I1IEUW5 EIÜVriDEII-tllEUWS i WINTERMARKT Reveil en afscheiding Kerstsamenzangavond Nieuwe Tonge Uw auto in vertrouwde^ handen De feiten Een reconstructie Dit is mogelijk in onze tijd De buurt komt in actie W. H. Velema Zondag 10 december 2006 Kerstzangavond in Hervormde kerk Goedereede (vervolg van voorpagina) Nu ook caravaiilierstel Moeizaam i: PAGINA 2 VRIJDAG 8 DECEMBER 2006 Een korle reflectie op het verdwijnen van het Maasmeisje. De hele Nederlandse pers heeft erover geschreven. Heel kort de feiten op een rijtje gezet: op 20 en 22 juni en 13 juli werden lichaams delen van een meisje in de Nieuwe Maas gevonden. Haar naam blijkt te zijn: Gessica. Ze woonde sinds begin van dit jaar met haar vader in de Rotterdamse wijk Vreewijk. Van haar verdwijnen blijkt niemand in de wijk op de hoogte te zijn. Niemand heeft haar zo gemist dat opsporing van het afwezige en dus verdwenen meisje nodig werd geacht. Het zoekproces en de poging tot herken ning is aan de andere kant begonnen. Name lijk nadat men op de bovengenoemde data - let erop dat er ruim drie weken zijn verlopen tussen de eerste en de derde vondst - delen van het stoffelijk overschot in de Nieuwe Maas had gevonden. Toen is men op zoek gegaan naar haar identiteit. Aan de hand van de gevonden lichaamsdelen schatte men de leeftijd van het slachtoffer op 16 a 17 jaar. Toen is er een reconstructie gemaakt van het slachtoffer. Caroline Wilkinson van de universiteit van Dundee heeft een reconstructie gemaakt van het hoofd van het meisje. Enkele uren na de publicatie daarvan kwa men de tips binnen. Herkenden de tipgevers het meisje? Of werden ze door de publica tie van de foto's en het feit van de moord opmerkzaam gemaakt op het verdwijnen van het meisje? Wie zal het zeggen? Op de school werd ze - achteraf gezien - wel gemist. Er werd echter geen actie onder nomen. Verschillende hulpverlenende instan ties - zo moet de conclusie zijn - hebben evenmin actie ondernomen na haar verdwij ning. Ik noem de namen van die instanties niet. Het gaat mij er niet om hun de zwarte piet toe te spelen. Ik constateer alleen dat minstens twee instanties die zich met het gezin bezighiel den, de verdwijning niet hebben aangemerkt als een feit dat tot (gemeenschappelijke) actie oproept. En de school heeft het gelaten bij de conclusie dat het meisje voor de lessen niet meer kwam. Dat is in ons Nederland van begin een entwintigste eeuw dus mogelijk. Een meisje van twaalf jaar wordt aan de samenleving onttrokken, naar achteraf blijkt door een moord. En minstens drie instanties (inclusief de school) gaan aan het feit van de verdwij ning voorbij. Niemand slaat alarm: Er wordt een meisje vermist. Ook de buurt niet. Goed, het meisje woonde met haar vader nog niet zo lang in de buurt. Ze moet toch wel een sprekend gezicht gehad hebben. Men zou toch tegen elkaar hebben kunnen zeggen: Dat meisje zien we al geruime tijd (namelijk vanaf 20 juni tot begin oktober) niet meer. Ik mag aannemen dat haar vader intussen op het adres in Vree wijk woonde en toch wel gezien is, ook al zou dat niet frequent het geval zijn geweest. Pas toen de reconstructie - achteraf gezien behoorlijk gebrekkig vergeleken met een ori ginele foto - door de media getoond werd, gingen de alarmbellen rinkelen. Toen reali seerde men zich in de buurt dat het meisje niet meer gezien was en dus kennelijk ver dwenen was. Of men haar van de vertoonde recon structie herkende, dan wel of men toen ging nadenken over de vraag of men geruime tijd een meisje in de buurt niet meer gezien had, is niet duidelijk. Beide mogelijkheden kun nen zich voorgedaan hebben. In elk geval: na de vertoning van de recon structie van het hoofd van het meisje (hoe zeer niet direct gelijkend) heeft de buurt zich gerealiseerd dat dit meisje niet maer gezien was. Toen pas hebben de bovenbedoelde instanties zich gerealiseerd dat het Gessica zou kunnen zijn, die verdwenen was. Conclusie - heel kort - in 2006 is het mogelijk dat het verdwijnen van een meisje van 12 jaar onopgemerkt blijft en al die tijd geen aanleiding geeft een nader onderzoek te doen. Dat geldt de buurt èn alle instanties die zich met dit kind hebben beziggehouden. Wat een eenzaamheid moet dit meisje doorgemaakt hebben! Wat een gebrek aan meeleven met elkaar in de buurt, als de afwe zigheid van het meisje zó lang geen reden geeft om alarm te slaan. Ik denk hierbij aan buurtbewoners en vooral aan de officiële instanties die met vader en dochter(tje) con tact hebben gehad. Sommige lezers zullen mijn conclusie te scherp vinden. Toch schrijf ik haar neer. Dit is de maatschappelijke consequentie van het moderne nihilisme. Gelukkig zijn er ook voorbeelden te noe men van zorg voor elkaar en van maaschap- pelijk verantwoordelijkheidsbesef. Maar het Maasmeisje is een voorbeeld van de ontbinding van het samenleven in een bepaalde buurt. Mij intrigeert de vraag, waarom de vader de resten van het lichaam van Gessica gedumpt heeft (op verschillende plaatsen) in de Maas. Heeft hij toch een spoor van zijn vermoorde dochtertje aan de samenleving willen afgeven? Tweede Adventzondag OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche, bedie ning Heilige Doop en 18.30 uur kand. W M. van der Linden, Ridderkerk. Eben- Haëz.er: 9.20 uur ds. J. J. Roodsant, Dirks- land en 18.30 uur ds. H. Lassche. Woens dag 13 december, Dorpskerk: 19.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur ds. A. Goedvree, Arnemuiden en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur br. K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30uurds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. P. J. Stam, Katwijk aan Zee, bedie ning Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. J. H. van Dijk, Ridderkerk, dankzegging Heilig Avondmaal - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, bediening Heilige Doop en 17.00 en 18.45 uur kand. B. D. Bouman, Poortvliet. STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. Willemsen, bediening Heilig Avondmaal en 17.00 uur ds. M. B. van den Akker, dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur de heer J. Kranendonk - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur kand. W. M. van der Linden, Ridderkerk en 18.30 uur kand. M. Die- peveen, Stellendam. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting en dankzegging Heilig Avond maal - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. A. V. d. Wal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 clir. streelcblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADIVIINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of'adm') tarief per mm 0,30; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden. 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Vlllerius, tel. (0187)471022, e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10,00 Per halfjaar 19,50 Per Jaar 38,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 uur ds. M. J. Paul, Ede en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. W. H. van Boeijen. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. P. Molenaar, Dordrecht en 18.00 uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en 18.30 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst en 14.30 uur ds. J. Schipper. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Luk- askapel HDG 10.30 uur ds. T. W van Bennekom, bediening Heilig Avondmaal - Exodus (PKN) 10.00 uur mevr. ds. R. de Vos - Remonstrantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. Mulder, Haaften en 18.00 uur ds. H. Harkema - Geref. Kerk (PKN) 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. A. P Muilwijk, Elburg en 18.30 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur dr. P. Buitelaar, Ridderkerk en 18.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. P. Ver- nooij, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur Gerard de Groot. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R Kolijn, Krimpen a/d IJssel en 18.00 uur ds. A. A. W. Boon, Krabbendijke - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer Anninga en 18.00 uur ds. K. W. Kakes - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. rj K ia !a ïs s MIDDELHARNIS - Zaterdag 16 f december is er op het Diek- j huusplein de wintermarkt waar j lekkere 'winterse kost' te koop is. J Een kop erwtensoep, broodjes warme worst, vers gebakken vis oliebollen en heerlijke chocolade- B melk. Ook zijn er presentaties van de s stichtingen, een workshop kaarten maken en een verkooptafel. l De erwtensoep is t/m woensdag J 13 december ook te bestellen bij: - Marco de Jonge, tel. 482472 - Peter Kieviet, tel. 486275 - Marieke Kalle, tel. 489757 - Plony Tanis, tel. 681644. De bestelling wordt dan vrijdag K 15 december bij u thuis bezorgd. De opbrengst is voor Woord f Daad en Ontmoeting. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. C. Doorneweerd en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. F. A. Petter (HA) en 18.00 uur ds. A. J. Krol. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. Th. W H. van der Heijden en 18.00 uur ds. C. J. van der Plas, Zwijn- drecht - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. B. J. Oldenhuis en 18.00 uur ds. J. Schep Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. K. ten Klooster, Ridderkerk en 15.30 uur ds. H. Lassche, Ouddorp. LANGSTRAAT-Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. C. Molenaar, Papendrecht. Op vrijdag 22 december zal er een kerstzang avond gehouden worden in de Hervormde Kerk te Goedereede. Deze avond, die om 19.30 uur begint, zal in het teken staan van het komende kerstfeest. Naast samenzang wordt het programma afgewisseld met een fluitkoor o.l.v. Cecilia McCoU en koorzang van Louez Ie Dieu o.l.v. Kees Villerius. Deze avond zal het orgel bespeeld worden door Jan Bezuijen. Ds. L. Wüllschleger hoopt de meditatie verzorgen. De toegang voor deze avond is vrij. Iedereen is hartelijk welkom. 4h«r %£ltJt%A S3 <s- SI ?s s 'Om de schat van Christus' bruid' - zo luidt de prachtige titel van het boek dat in 1984 verscheen van de hand van de heer W. van der Zwaag. Het betrof een overzicht van de vaderlandse kerkgeschiedenis sinds Réveil en Afscheiding. Wie gedacht heeft dat de toen al niet meer zo jonge heer Van der Zwaag, vele jaren hoofd van de ds. J. Fraanjeschool te Bameveld, het bij het schrijven van dit ver dienstelijke boek houden zou, heeft verkeerd gedacht. Eerder heb ik de indruk dat met deze publicatie de schrijfader van deze ama- teur-kerkhistoricus pas goed geopend is. In de jaren sindsdien is de heer Van der Zwaag onvermoeibaar gebleken in zijn onderzoek en schrijfdrift. Hij heeft de liefhebbers van met name de 19e-eeuwse kerkgeschiedenis erg aan zich verplicht. Zo publiceerde hij over mannen als Jean Louis Bemhardi, Wil lem Bilderdijk en César Malan. Ook over de Reformatie van de puriteinen kwam enkele jaren geleden een fraaie studie uit. En nu opnieuw een werk, een standaardwerk bijna wil ik het noemen. Over de situatie van de kerk in Nederland in de 19e eeuw. Fraai uit gegeven met de kleurige afdruk van een 'Van Gogh' op de voorzijde: het Langlois-brugje van Arles. De negentiende eeuw is voor de kerk in Nederland een heel bijzondere eeuw geweest. Aan het begin van dat tijdvak bevonden kerk en godsdienst zich in een tijd van diep gees telijk verval. Het was de tijd van de Franse overheersing. De prediking in de vader landse kerk was overal het algemeen geno men schraal geworden. De tijdgeest werd niet beproefd en dientengevolge nog minder weerstaan. "God heeft een twist met Neder land", had enkele jaren daarvoor prins Wil lem V al klagend beleden. "Wie zal oprichten als God ter neer werpt!" Toch waren er juist in die zelfde jaren ook moedgevende verschijnselen. Een klein aan tal predikers had de rijkdom van het Evan gelie ontdekt en putte uit de Schriften en uit de geschriften van de vaderen. Ook al wer den ze door het veriichte deel der natie als dompers en dwepers bestempeld en waren er anderen die hen merkwaardigerwijs uitmaak ten voor mannen van 'het nieuwe licht' - ze zijn door de Heere gebruikt om een nieuw geestelijk elan in de kerk van Nederiand te brengen. Tegelijkertijd kwamen er opmerke lijke initiatieven. Het besef van de noodzaak van zending, bijbelvertaling en -verspreiding ontstond en uitte zich in enkele nieuwe orga nisaties. In enkele plaatsen was er zelfs spra ke van een opmerkelijke geestelijke opwek king. Van der Zwaag beschrijft met grote kennis van zaken en voelbare betrokkenheid de beweging van het zogenaamde Réveil. Dat was een internationale beweging die ook in Nederland diepgaande invloed op het kerke lijke en geestelijke leven heeft uitgeoefend. De voorloper van het nationale Réveil was de eenvoudige Leidse dominee Nicolaas Schots man. Door zijn geschriften heeft hij velen de ogen geopend voor de deplorabele toestand van de kerk van Nederland. Hij nam het weer op voor de gereformeerde leer. Zijn initiatie ven werden krachtig ondersteund door de dichter en geleerde Willem Bilderdijk. Deze laatste krijgt in het boek van Van der Zwaag uitvoerige en naar mijn inzien terechte aan dacht. Bilderdijk is onbetwistbaar de eigen lijke vader van het Réveil. Zijn in Leiden gegeven privaatcolleges in de vaderlandse geschiedenis (overigens eerst gedurende de laatste jaren van zijn leven) hebben veel jonge mannen de ogen geopend voor wat er aan de hand was. "Leraar der ontluikende jeugd", zo is Bilderdijk wel genoemd. Ze zijn zijn lessen nooit meer vergeten. Het is de min of meer elitaire kring van jonge lieden als De Costa en Capadose, Willem en Dirk van Hogendorp. Ook de latere staatsman en historicus Groen van Prinsterer heeft onmis kenbaar de invloed van Bilderdijk in sterke mate ondergaan. En door hem weer anderen. Een Nederlands neveneffect van de geestelij ke opwekking was de afscheidingsbeweging van 1834 en volgende jaren. De gedachten daartoe zijn beïnvloed door ontwikkelingen in de kerk van Geneve. Daar was immers een Vrije Kerk ontstaan. Ook in Schotland waren in die jaren soortgelijke ontwikkelingen. Van der Zwaag laat deze en andere lijnen duide lijk zien. De kerkelijke scheuren en breuken hebben zich sindsdien in een overvloedige veelvoud ontwikkeld. Anderen waren er die bleven in het gerationaliseerde en geseculari seerde Hervormde Genootschap. Onmisken baar is gebleken: de Heere met Zijn Woord en Geest bleef er ook.Het past ons, als men sen van meer dan anderhalve eeuw later, niet om de staf te breken over de ene of de andere handelwijze: breken of blijven. Ondertussen kan wel de vraag gesteld worden: "Is Christus gedeeld?" Het is deze vraag die aan het slot van het boek van Van der Zwaag indringend wordt gesteld. Het is in het hoofdstuk over het Koningschap van Christus en de Una Sancta, de ene heilige katholieke kerk. Van der Zwaag geeft in zijn handboek veel stof tot bezinning. De geschiedenis van de kerk in de voorlaatste eeuw kan ons nog veel leren. Ik besluit met de laatste alinea van dit boek (en u begrijpt wel: ik beveel het van harte aan). De grote Schotse godgeleerde Samuel Rutherford, die niet alleen aan maar ook door de kerk heeft geleden, legt de volgende vraag voor aan hen wier zielenleven nauw bij het wel en wee van Gods kerk betrokken is. Ziet, wat uw grootste vrees en droefheid is. Waarmede wordt gij in de morgen het eerst wakker, en wat is des avonds het laatst in uw gedachte Als het over de staat van de Kerke Gods en van Sion gaat, dan kan er geen geze- gender kenmerk zijn van een kind van God te zijn, dan dat de toestand van Sion u recht ter harte gaat. N.a.v.: W. van der Zwaag, Réveil en afschei ding. Negentiende-eeuwse kerkhisto- rie met bijzondere actualiteit. Gebon den. Uitgeverij De Groot Goudriaan, Kampen. ISBN 90-6140-971-3. 656 pag. Prijs €44,90. J.M.J. Kieviet In dit gebouw in Middclhanüs, hel vodnmilinc Hotel Parel vim de Deltaücm het Vmgerling, zijn Jaren achtereen zo'n vijftig asielzoekers ondergebracht. Ifoio: Hans Villerius} Het COA maakt nu geen gebruik meer van zulke aanvullende opvanglocaties. "Het waren locaties", legt Slaager uit, "waar gemiddeld honderd asielzoekers woonden. In tegenstel ling tot AZC's waren AVO's niet in eigendom van COA en viel ook het beheer niet onder verantwoordelijkheid van het COA. Het betrof doorgaans hotels of caravanparken. Het COA huurde de locatie van een eigenaar, maar de eigenaar bleef verantwoordelijk voor de locatie en beheerde die ook. COA-personeel werkte er om de bewoners te begeleiden." De meeste AVO's hadden een overeenkomst voor een halfjaar of een jaar, asielzoekers centra zijn er meestal vijf jaar of langer, of voor onbepaalde tijd. "In periode van groei waren de AVO's het flexibele deel van de opvang van asielzoekers. AVO's waren snel ler te sluiten en te openen." Nu het COA aan zienlijk is gekrompen, zijn ze afgeschaft. Gelijkmatige spreiding van asielzoekerscen tra wil trouwens niet zeggen dat het COA ook de asielzoekers zelf zoveel mogelijk over het land probeert te spreiden, nuanceert Slaager. De gelijkmatige verdeling houdt meer in: ongeveer evenveel opvangplaatsen per provincie. Op de website staat de toelich- NIEUWE TONGE - Op zaterdag 16 decef»- ber is er een kerstsamenzangavond in de Her vormde dorpskerk in Nieuwe Tonge. Er wor den oude en bekende kerstliederen samen gezongen. De samenzangavond begint om 19.00 uur en duurt ongeveer een uur. De kerk is open om 18.30 uur. AUTOSCHADEHERSTEL 3S!Bsia;eï;ft'.>ii"~ ZernikeweglO 3241 MG Middelharnis Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 88 info@bosmanenkalts.nl - www.bosmanenkalis.nl ting: "Belangrijke basisvoorwaarde voor het vestigen van een opvangvoorziening is dat een locatie past binnen het streekplan van de provincie en het bestemmingsplan van de gemeente. De provincies wijzen daartoe zogenoemde zoekgebieden aan. Binnen de zoekgebieden overlegt het COA met gemeen ten over het vinden van geschikte locaties." Slaager, aanvullend: "Het COA heeft een periode van enorme groei gekend tussen 1994 en 2002. In 2002 had het COA meer dan driehonderd opvanglocaties, verspreid door heel Nederland, ook op de Waddenei landen. Hoewel het COA nu is gekrompen naar zestig locaties, is er nog steeds sprake van landelijke spreiding." In die jaren dat vluchtelingen en masse naar Nederland kwamen, benaderde het COA alle gemeenten, om ervoor te kunnen zorgen dat iedere asielzoeker die recht op opvang had, dat ook kréég. Verzoeken om een locatie te mogen openen, werden lang tevoren inge diend, want het COA wist dat dit "door gaans een langdurig, moeizaam traject is, dat bestuurlijk gemiddeld anderhalfjaar duurt." Uiteindelijk kwamen er in die hoogtijperiode overal asielzoekerscentra waar "medewer king werd verleend". Medewerking van het desbetreffende gemeen tebestuur gaf de doorslag bij de vestiging van een locatie, niet "de demografische gegevens". Met andere woorden: het COA was er niet op uit allochtonen en autochtonen evenwichtig te mixen. Dat Goeree-Overflakkee een witte vlek is op de asielzoekerskaart, net als Zeeuws- Vlaanderen trouwens, is dus louter toeval. Dat blijkt wel uit het feit, benadrukt Slaag er, dat het COA "óók is gevestigd in andere delen van Nederland waar weinig inwoners van allochtonen afkomst wonen". Bovendien wijst hij er op dat de Zuid-Hollandse eilan den niet vrij zijn gebleven van allochtone inwoners. Ook daar, ook op Goeree, krijgen gemeenten "elk halfjaar een taakstelling om asielzoekers die een verblijfsvergunning heb ben gekregen, regulier te huisvesten". Met deze wat ambtelijke zinsnede bedoelt Slaager: op het moment dat een asielzoeker een verblijfsvergunning krijgt en vergunning houder wordt, heeft hij recht op woonruimte in een gemeente. Hij verlaat dan de opvang van het COA. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om vergunninghouders passende, eerste huis vesting aan te bieden. Dat gebeurt volgens een verdeelsleutel, gebaseerd op het inwonertal: de taakstelling. De provincie ziet erop toe dat de gemeenten voldoende woningen beschik baar stellen voor de vergunninghouders. In het omringende Deltagebied zijn in totaal vier asielzoekerscentra: in Hellevoetsluis (Voome-Putten), in 's-Gravendeel (Hoeksche Waard), in Burgh-Haamstede (Schouwen- Duiveland) en in Middelburg (Walcheren). Inmiddels is Hellevoetsluis als opvangplaats vervallen, en volgt Burgh-Haamstede aan stonds. Zeit, Simmen op Jbl^ge d'r tócfi nog ingestort^ in l(Omt er Hier 'n vCitjgDeldweges OdstflaH^i' 'Et f [an is inprincipej iiienl<;e^a£ 6el<fpnl(e. "Wat is d'r toegezeU, èd(ant 'njaerjeke? 't Cjesnor waer et om£aet, dat 6in dk idtraücfke 'Dat s(aet dan op de wiclvte, niet op 't küen, et DaerlüiUeze bie. ons 'n vüejgiieMvoorgaesticfke Qèbi mins vJilze ttiêêr fuw, dus dan mar naer J^Mj^e Op aorepkl^n hao'l(dk- diengers hóöre bromme Ze mazkg ckgeCujai van 'ngrasmesim 'Senóódis dat diz tuugjes zo (êêg overkomme mar dat is op f^kf^e nog niet 6eJ(endmescfiien ll{fuw in Zeeland Üengs m'n doren hêóre ïVaoJe dat vüejgers Bie rml(aore op vesttegae 'Dat l(gmt nog Bie die (ui die ammar rondjes draoje Diistjae, rrnt onze ruste is et dan gedoe. 'Wiegaet er hier noe vóór. 'n ÜQ-ootje fwèèyisten dat on de overl^ntejuust verdmetie mot of de Bezueumrs, in de rustege toeristen de stilte van et landschap in ons weungenot? De mensen zmïïe hier toch rusteg l(enm kve 'Wat hei je an Cewaoj in druJ(te in de bcht M'n motte voor de tuchtvaert hiergmt Baenegeve "Kitst, rust, netuur in ruumte: Dat zeit toch aSgenogt! Maartjc van Meössant

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2006 | | pagina 2