Nieuws Overdenking EVERT KOOISTRA ^:^s§i, uit de kerken uit de Heilige Schrift HET .HjKVENSTER Ophalen oud papier Kaartverkoop van start voor WWZ-Kerstconcert in Grote Kerk Tholen Lijstenmakerij in Ooitgensplaat blijft Feestelijke Bingoavond in Wijlicentrum IVliddelharnis Decemberactiviteiten N/'erv'olgv^erJia.a.l EIIAIfflBI-IIIEUWS !->> Goedereede BELEEF DE SHOVt^ROOM VAN IMABO ESSELINK Surprise avond bij ZAJW JOH.VREUGDENHIL rINA5 VRIJDAG 1 DECEMBER 2006 Blik op kerk en samenleving [j - Een boerka-verbod? - Voor en tegen Het zal er dan toch van komen, het zoge naamde boerka-verbod. Al geruime tijd wordt er in ons land over gesproken of het wel toe laatbaar is, dat Turkse en Marokkaanse vrou wen een boerka dragen. Dat is - ik zeg het nu wat versimpeld - een lang kleed dat het hele lichaam bedekt, zö, dat alleen een spleet overblijft voor de ogen. Zoals in de meeste van dit soort gevallen zijn er twee tegenovergestelde meningen. De eer ste is: "Laat die vrouwen toch gewoon dóen. Het is een privé-aangelegenheid hoe men zich wenst te kleden, en daarin mogen we niet ingrijpen". De tweede is: "Die boerka moet verboden worden. Vrouwen die zo'n gewaad dragen, maken zich praktisch onzichtbaar, en dat kèn niet in onze samenleving". De laatste groep lijkt nu gelijk te krijgen. Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken zal nu binnenkort een wet aan de Kamer voorleggen waarin het verbod op de boerka gestalte krijgt. En dan wordt niet alleen de boerka verboden, maar bijvoorbeeld ook de integraalhelm, kortom alles waardoor men voor de buitenwacht onherkenbaar is. Er is natuurlijk voor beide standpunten wel iets te zeggen. Het is heel wat als van hoger hand wordt ingegrepen in de wijze waarop burgers gekleed gaan. De vraag dient zich dan aan, en die is ook al meermalen gesteld, of er dan niet meer moet worden verboden. Of er dan ook geen toezicht moet worden gehouden op mensen die bij warm weer bij na helemaal geen kleding dragen... Aan de andere kant is het de vraag of moslims zich niet moeten aanpassen aan de gewoonten van dit land. Die kwestie speelt bij het handen geven - waarover de laatste tijd ook zoveel te doen is geweest - maar evenzeer bij het dragen van de boerka. Dezer dagen las ik in de kranten dat een eventueel verbod op het dragen van de boer ka zich tegen ons land kan keren. Moslims zullen zich al gauw de martelaars voelen, als maatregelen tegen hun kleding worden geno men. Het zal in ieder geval hun groepsgevoel versterken. Ook meer liberale moslims, hoe wel ze zelf hel dragen van de boerka niet pro pageren, zullen toch deze maatregelen tegen hun volks- en geloofsgenoten afkeuren. De regering van Maleisië heeft al kritiek laten horen op een mogelijk boerka-verbod in Nederland. En onze regering neemt dat ernstig, tenminste zij heeft de vrees te kennen gegeven dat er weleens gewelddadige protes ten van de zijde van de moslims zouden kun nen ontstaan... De vraag kan hier gesteld worden of onze regering nu geen eieren voor haar geld gaat kiezen. Zij heeft weliswaar de mond vol over vrijheid van godsdienst, en over integratie, maar als het erop aan komt wordt zij gedre ven door islamo-fobie, vrees voor de Islam. En zeker wanneer een eventueel verbod op de boerka tot schade is van de goede betrek kingen met de islamitische wereld zou het weleens kunnen zijn dat mevrouw Verdonk haar wetsvoorstel er niet dóór krijgt. Waarnemer '••/N,,r^. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. WAAHOM DUIMEN? Af en toe vrcigeri vrienden of vriendinnen me voor hen te duimen, omdat ze een exa men moeten doen, of een moeilijke wedstrijd voor de hoeg hebhen. Wat verwachten ze dan eigenlijk van mij? Antwoord: Het feitelijke duimen is een voortdurende beweging waarbij iemand tel kens de rechterduim op de linker wijsvinger plaatst en direct daarop de rechter wijsvinger op de linkerduim en dan alsmaar draaiend doorgaat. Het volksgeloof zegt, dat het een magische uitwerking heeft als je daarbij sterk aan de afwezige denkt en betrokkene succes toewenst. Door familieleden en vrienden in moeilijke situaties te laten duimen, wil len bijgelovige mensen als het ware het lot dwingen tot een gunstige uitslag. Sommigen denken zelfs dat het vragen om voor ze te duimen hen kan behoeden tegen onheil. Heel vaak beloven de mensen wel voor iemand te zullen duimen, maar dat is natuurlijk een loze belofte en gebeurt er helemaal niets. 8LIJF VAN M N LIJ f PRIKKER Er is al veel te doen i^eweest over de elek trische schokgevers, waarmee je iemand met verkeerde bedoelingen van je af zou kunnen houden. Is nu al uitgemaakt, of je die bij je mag hebben ter verdediging Antwoord: Justitie stelt zich op het stand punt dat je geen enkel snij-, slag-, stoot- of steekwapen mee mag voeren, maar dan zou zelfs 't normale zakmes taboe zijn. En dat elektriseerapparaat geeft geen slag of stoot, maar verlamt eventjes de spieren van de aanvaller. Volgens de huidige wetgeving en de Wet Wapens en Munitie (WWM) kan het ook geen wapen zijn, omdat het geen letsel toebrengt, zo stelt een politiefunctionaris. In ons land is de verkoop niet toegestaan, dit in tegenstelling tot Duitsland. Hier en daar in België zijn ze ook te koop. SPUUGKRUIO Hoe komt het toch dat ik na het gebruik van sommige gekruide spijzen zo misselijk word? Het is gelukkig niet alle keren, maar als ik nasi goreng of iets dergelijks bij anderen eet heel vaak wel. Antwoord: U doet er gelukkig een lijstje bij van de gebruikte ingrediënten en daardoor kunnen wij de vermoedelijke oorzaak aan wijzen. In bepaalde kruidenbuiltjes wordt gebruik gemaakt van een smaakversterker. Dat is een glutaminaat, ook wel monosodium genoemd. We vinden het ook in het bekende ve-tsin, dat nogal eens in Chinese en Indi sche gerechten wordt toegepast. Sommige mensen, en u blijkbaar ook, zijn daar overge voelig voor en moeten we! eens overgeven na het gebruik ervan. U doet er dus verstandig aan de op die manier samengestelde kruiden builtjes niet meer te gebruiken. Kies voor uw eigen recepten daarom liever zelf uw kruiden uit. UITGELOPEN UIEN Zijn de uitlopers van uien bruikbaar of scha delijk? Antwoord: De uitlopers van uien kunt u als look gebruiken, want ze zijn niet giftig. Snip- PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Bergambacht (herv,), ds. J.H. Lammers te Krimpen aan den IJssel; te Bid- dinghuizen (prot. gem.), ds. A.J. Bregman te Bunnik. die dit beroep heeft aangeno men; te Ederveen (herv.), ds. E. de Mots te Schoonhoven; te Heemskerk, ds. mw. A.J.C. Hana-Van Bruggen te Landgraaf/Kerkrade/ Heerlen (prot.gem. Oude Mijnstreek), die dit beroep heeft aangenomen; te Heemskerk, dr. H.S. Benjamins te Wamel; te Kampen (herv. wijk 2), ds G. van Wijk te Wezep; te Kat wijk aan Zee (herv. wijk De Noord), ds. A.J. Kunz te Groot-Ammers; te Lekkerkerk, ds. R.A. van Kooij te Lekkerkerk; te Oudewater (prot. gem.; deeltijd)), ds. C.K.J. Rog-Pronk te Gouda; te Uitwijk-Waardhuizen (herv.), kandidaat D. Wolters te Nieuwerkerk aan den IJssel; te Wezep (herv. wijk 3), ds. A.A. Floor te Elburg (herv,); te Zeist (herv.; wijk- gem Pniël), ds. A. van de Meer te Bodegra ven. Aangenomen naar Ried-Schingen ca. (herv.; deeltijd), ds. J.C. Dondorp te Franeker en Herbaijum; naar Sneek (prot. gem. i.w.), ds. J.W.F. Nieboer te Gaastmeer. Bedankt voor Ameide-Tienhoven (herv.), ds. J.J. van Holten te Leerdam; voor Gene muiden (herv. wijkgem. 2), ds. J. van Dijk te Ridderkerk. HERSTELD HERV. KERK Aangenomen naar Ouderkerk aan den IJssel, ds. D. Zoet te Loon op Zand. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Bellen i.c.m. Hooghalen, kandi daat R.T. te Velde te Dronten. Aangenomen naar Temeuzen, ds. D.W.L. Krol te Assen-Zuid. Bedankt voor Middelburg, ds. A.A. Kramer te Zwolle-Berkum. CHR. GEREE KERKEN Bedankt voor Eemdijk, ds. A Wagenaar te Aalten; voor Urk (Maranathakerk), ds. A.C. Uitslag te Kerkwerve. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Borssele, ds. B. van der Heiden te Alblasserdam; te Emmeloord, ds. J. Dries- sen te Den Haag; te Meeuwen i.c.m. Sprang- Capelle en te Ridderkerk-Slikkerveer, ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal; te Westzaan, ds. M. Karens te Werkendam. GOEDEREEDE - De Stichting Koninklij ke Fanfare Apollo te Goedereede haalt a.s. zaterdag weer oud papier en huishoudelijk karton op in Goedereede en Goedereede Havenhoofd. Gelieve het papier vóór 8.30 uur goed gebundeld gereed te zetten. per ze maar fijn en meng ze dan door de sla, of kook ze mee met andere groenten. In de ui zit niets verkeerds, zoals bij de aardappel (nachtschadeachtigen), want die aardappelen bevatten in hun groene delen alkaloïden en dair moet u erg voor oppassen. Het juk van hun last en de stok hunner schouders en de staf desgenen, die hen dreef, hebt Gij verbroken....(Jesaja 9 3). Eeuwen lang trokken ze over de aarde: de ballingen, de vluchtelingen, de ontheemden. De kinderen Israels, die weggevoerd werden naar Assyrië en Babel. De talloze negersla ven uit Afrika. En weer eeuwen later, toen de concentratiekampen hun dodelijke tol eis ten. En nóg is die stroom van mensen niet ten einde. Daar spreekt Jesaja ook van. Hij heeft de angst weergegeven, die onder het volk heers te. Hij voorzag de komst van het machtige Assyrische leger. En dan zouden de mensen weggevoerd worden. Opgejaagd, totdat zij erbij neervielen. Voortgedreven door de sol daten, met de kinderen, die bijna niet meer verder konden. En dan gaat de profeet hen een heilsbood schap brengen! Ze zullen bevrijd worden van hun slavendrijvers. Maar dat zal niet gebeuren door een machtig leger, maar door één mens, die hen op een wonderlijke manier zal verlossen. Zijn naam is door de profeet al genoemd: 'Immanuel'. Maar is dat hun énige nood, hoe érg ook? Nee, er is méér. Er is ook een diepe gees telijke nood. Het is donker gesteld, daar in het noorden van Israël. Er zijn veel invloe den van het heidense Tyrus en Sidon. Je kunt bijna niets meer herkennen van de dienst des Heeren van weleer. Toch zijn er ook mensen, die daaronder lij den. Je zou het bijna niet verwachten. Maar ze zijn er altijd weer. Zoals Simeon en Anna, véél later. En dan wordt er een heerlijke boodschap gebracht. Een Adventsboodschap van bevrij ding. Want de zonde is een slavendrijver. En de duivel erbij. Niet dat iedereen de zonde als een knellende band ervaan. We kunnen ook ons natuurlijk bestaan leiden en zingen van vrijheid, terwijl we in de boeien lopen. Of zuchten we er ook onder? Luister dan eens naar de woorden van de profeet. Hij spreekt over 'een juk'Vroeger werd dat veel gebruikt. Het juk op de schouders. Dan kon men veel meer dragen dan aan één hand. Maar er waren wél grenzen aan. Je kon het niet onbeperkt volladen. En nu legt de duivel een onnoemelijk zwaar juk op. Hij maakt de last al zwaarder. Hij brengt steeds meer verleidingen in je leven. God loslaten, niet meer bidden, niet meer strijden. Of hij bestookt je hart met pijlen van twijfel en verkeerde gedachten van God. En hij jaagt je op, zonder enige vorm van medelijden. En dan die staf. Eigenlijk staat er: 'zijn zweep'. De duivel slaat erop los. Hij is mee dogenloos, Het staat er werkelijk wanhopig voor, als hij je in zijn macht heeft. En van nature, zoals we geboren zijn, verkeren we dllen in Zijn verstikkende greep. Toch is er verlossing. Op een manier, die we nooit zouden verwachten of zelfs maar kon den uitdenken. De Heiland komt niet met een machtig leger. Hij draagt óók een last mee. Een kruis. Wonderlijk. Hoe kan iemand, die zélf al zo'n zwaar kruis draagt, een machtige vijand overwinnen? En zijn overwinning is ook nog eens volkó men. Hij verbreekt dat juk. Eigenlijk staat het er nog sterker: Hij slaat het helemaal stuk, Hij vernietigt het volkomen. Dat is de predi king van Christus' werk, de verzoening door Zijn lijden en sterven. Daar kan geen vijand tegenop! En wat doen zij dan, die bevrijd werden? Gaan die dan weer hun eigen weg? Nee, zijn voelen zich geheel verbonden aan Hem, die hen bevrijdde. In een weg van bekering en geloof gaan zij dan hun nieuwe Meester vol gen. Zeker, dat gaat gepaard met veel strijd. Want die slavendrijvers, zonde en duivel, proberen hen weer in hun macht te krijgen. En ze laten zich soms weer zo binden. Dan roepen ze wéér uit de benauwdheid, maar ook vanuit de schuld. En zo heb je dan héél je leven die Heiland nodig. Maar wat is het heerlijk om Hem te dienen. Hoe wordt dat in praktijk gebracht? Dat horen we uit de mond van de Heere Jezus: 'Neemt Mijn juk op u!' Daar is het ongeloof niet van gediend. Kun je denken. Dan ben je wéér gebonden. Maar luisteren we nog eens goed. naar wat de Hei land zegt? 'Mijn juk is zacht en Mijn last is licht'. De Heere volgen, dat is een liefde- dienst. De vreze des Heeren geeft vrede en vreugde in het hart. Nee, dat valt niet zwaar! Dat is ook wel te begrijpen. Want de nodi ging, de Heere te volgen, wordt gesteld aan mensen, die 'vermoeid en belast' zijn. En zij maken ook kennis met een stok en een staf. Maar dan zijn deze tot vertroosting, zoals we in de herderspsalm lezen. Hoort u ook die nodiging in het hart weerklin ken? Misschien voelt u zich voortgedreven door de last van het leven. Hopelijk weten we óók van die andere last, die terneerdrukt. Want dan kunnen we roepen om bevrijding. Om genade en vergeving. Wat een vreugde, als dan die last van de schouders genomen wordt en dat juk verbro ken wordt. En als we ons dan kunnen oprich ten, zien we dat die bevrijding geschiedde door een lijdende Borg. Daar kan geen vijand tegenop. Dan is het toch niet zwaar, Zijn juk te dragen en dagelijks Zijn kruis op te nemen, in de ver loochening van onszelf? Dan volgen wij Hém toch met vreugde in het hart? En aan het einde van de pelgrimsreis wordt alle last weggenomen en wordt de palmtak der overwinning in de hand gegeven. Dankzij het Lam. Dat doet zingen: 'k Heb liun hals bevrijd van de last te dragen, 't Was die blijde tijd. toen hun moede hand werd in 's vijands land van de pot ontslagen! Ds. W. Arkeraats, Werkendam Op 23 december organiseert Stichting WWZ-Concerten een koor- en samen- zangavond in de Grote Kerk te Tho len. Aan deze avond werken mee een groot samengesteld mannenkoor o.l.v: Dinant Struik, het Korendijks- en Duivelands man nenkoor, het jongerenkoor 'Jigdaljahu' uit Barendrecht o.l.v. Willem-Arie den Hertog, de trompettisten Henk-Jan Drost en Maurice Veldhuizen, en de organisten Stephan Folmer en Marco den Toom. De aanvang van het con cert is 19.30 uur, de kerk gaat open om 18.45 uur. De toegang voor volwassenen bedraagt 5 en voor kinderen t/m 12 jaar 2,50. De opbrengst van het concert komt ten goede aan het werk van de Stichting 'Hulp Christenen Roemenië'. Toegangskaarten zijn vanaf 5 december te koop bij Boekhandel Oostdijk te Tholen, Boekhandel Van der Boom te Som- melsdijk, bij WWZ-Concerten, tel.; 0187- 603510 of e-mail wwzconcerten solcon.nl. Voor meer info over de WWZ-Concerten zie website www.wwz-concerten.nl Wilt u verzekerd zijn van ioo% tijd en aandacht? Bel dan voor een afspraak 018^475440■ gevelstenen dakpannen tegels en sanitair deiirenen kozijnen sfeer- vertvarming* plafond- en wandpanelen hout en plaatmateriaal slerbestrating bouwmaterialen gereedschappen ESISiEiL I NKi WtódetharfTls - tndüstrieweg js Per 1 december sluit lijstenmakerij en mode- stoffenwinkel Panorama in Ooitgensplaat haar deuren. Na 14 jaar klaar te hebben gestaan voor hun klanten gaan Jan en Corrie Huijer nu genieten van hun vrije tijd. Gezien hun vele hobby's gaan ze zich zeker niet ver velen. En graag laten ze weten dat hun lijs tenmakerij, waar ze een sterke naam in heb ben opgebouwd, wél wordt voortgezet. Doe- land Kammeraad, de doe-het-zelf winkel in Ooitgensplaat, gaat namelijk verder met de lijstenmakerij. Eigenaar Arco Kammeraad ziet de lijstenmakerij als een mooie uitbrei ding voor zijn winkel. En om de kwaliteit te kunnen leveren die de klanten gewend zijn bij Panorama, wordt Doeland Kammeraad hierin voorlopig nog ondersteund door Jan en Corrie Huijer, zodat voor de klant verder niet veel verandert dan de naam en het adres van de winkel waar ze hun lijsten kunnen laten maken. Doeland Kammeraad, Dorpsweg 20 is in Ooitgensplaat dus voortaan het adres voor het laten inlijsten van een schilderij, foto of borduurwerk, enz. De bingocommissie van het Ouderenwerk houdt in de maand december één bingo en wel op zaterdagavond 9 december, een hele speciale bingoavond met een prijzenpakket dat is afgestemd op de feestdagen en nogal wat luxer is dan normaal. Ook het wijkcen trum zal er feestelijk uitzien en is zoals altijd rolstoelvriendelijk en rookvrij. De deuren gaan om 19.00 uur open, de Ie ronde begint om 19.30 uur. Een kopje koffie of thee met traktatie wordt gratis aangeboden. Deelname aan de 10 ronden Bingo kost 6. De kof- fieronden (2x) kosten 0,50 per stuk. Er zal ook een superronde gespeeld worden voor 1,50. Maar iedereen kiest zelf waaraan men deelneemt. Wie meer wil weten, kan bellen naar 483366. MIDDELHARNIS - Op 9 december is er weer een OJW avond. Op deze avond is het anders dan normaal, want alle gemeentele den zijn uitgenodigd om er deze avond ook bij te zijn, zodat zij ook eens kunnen zien hoe het op het OJW eraantoe gaat en wat de jeugd doet op zaterdagavond. De entree voor de avond bedraagt 1dit omdat er iets spe ciaal is,Er komt een poppenspeler die een stukje gaat spelen! Waar het over gaat, blijft nog geheim. En op 16 december a.s. gaat het OJW schaat sen. Deelname aan deze dag kost 10, Opgeven kan telefonisch via nummer 0187- 750815 of via e-mail hetojwteam@hotmail. com. V tiieuwe TonoK '6 NIEUWE TONGE - Volgende week zater dag 9 december staat er bij ZAJW een sur prise avond op het programma. Ook zal er een korte film worden vertoond. Voor meer info: bel of mail naar Heleen, tel. 652775, e- mail heleenvanheemst@orange.nl. -27- Hij zag het, zonder het te zien, want in zijn gedach ten zon hij op middelen om van die 800,- nog te redden wat te redden viel. Plotseling keerde hij haastig naar zijn schrijfbureau terug. "Ik laat het er in ieder geval niet bij zitten, daar kun nen ze op rekenen," klonk het dreigend. Snel nam hij zijn schrijfmachine, zocht vervolgens een blaadje carbonpapier. "Ik zal ze daar in Arnhem opfrissen, we zullen toch eens zien of er nog recht bestaat," sprak hij zacht in zichzelf. Ongeduldig rommelde hij in de laden, trok de ene na de andere open, doch hoe hij ook zocht, er was geen velletje meer voorradig. Misschien heeft mijn heer Kooistra iets bij de hand liggen? Even vragen. Evert zat verdiept in zijn werk. Het was maandag en dan was er altijd veel te doen. Zodoende bemerkte hij niets van de nadering van zijn werkgever, voor dat diens stem hem opschrikte. "Hebt u misschien een paar velletjes carbonpapier bij de hand? Ik heb op het ogenblik niets meer in mijn schrijfla." "Zeker," en Evert ontsloot de lade van zijn bureau, die onder het gehele schrijfvlak doorliep. Hij nam het pakje zwartglimmende velletjes, waaromheen een doorschijnende omslag gewikkeld was, er uit en.... verbleekte plotseling. Daar lagen netjes opgevouwen onder het wegge haalde pakje een stapeltje bankbiljetten van hon derd gulden. Evert greep er naar, doch mijnheer Andijk was hem voor en griste ze als van onder zijn handen weg, ontvouwde ze, streek ze glad en telde ze uit op het vloeiblad. Het vierde was een bankbiljet netjes bijgeplakt met doorschijnend papier. Hier was geen twijfel moge lijk, het waren de verdwenen bankbiljetten. "Ah, ha!" klonk het triomfantelijk, "daar zijn de ver loren schaapjes." Allen keken op, staakten hun arbeid, verrezen van hun zitplaatsen en kwamen haastig naderbij. Het duizelde Evert, alles begon te draaien, het was of de grond onder zijn voeten wegzonk, alsof de zol dering op hem neerviel. Hij voelde als bij intuïtie de eerst verbaasde, daarna de verontwaardigde blik ken van allen op hem rusten. Grote zweetdruppels parelden op zijn lijkkleurig gelaat. Ook mijnheer Andijk zag bleek. Eerst was deze ver wonderd geweest, maar toen hij de verwarring van zijn procuratiehouder zag, diens bleek gelaat, rees de toorn in hem op. Dat was dus de dank voor het vertrouwen, dat hij in hem gesteld had, door hem op zo'n jeugdige leeftijd die mooie betrekking te gun nen. Hij twijfelde er niet meer aan op dat ogenblik of hij was door Evert bestolen, bedrogen. Hevige verontwaardiging maakte zich van hem meester en sarcastisch klonk het: "Jammer voor u, dat u die niet eerder in veiligheid gebracht hebt, mijnheer Kooistra. U bent geraffi neerd, dat moet ik toegeven. Doch gelukkig voor mij, dat u een ogenblikje vergeten hebt, dat u ze daar zolang weggemoffeld had." Even zweeg hij en blikte met vlammende ogen Evert aan. "U wilt mij zeker wel een verklaring geven, hoe die briefjes van honderd gulden daar komen, mijnheer Kooistra," klonk het ijzig. Allen rekten hun halzen, nieuwsgierig naar de ont knoping van dat alles. Evert hoorde de bijtende spot in de stem van mijnheer Andijk. Hij voelde. dat deze geen ogenblik meer twijfelde aan zijn schuld. Het deed hem zeer en zijn verwarring werd er noggroter door. Zijn hersens waren als leegge stroomd, hij wist niets meer, kon niet meer denken ook. Een dodelijke stilte heerste er, allen hielden de adem in. Die ondraaglijke spanning was te veel voor Evert. Handenwringend rees hij op, stond te trillen op zijn voeten. "Mijnheer, ik weet het niet, ik weet het werkelijk niet," barstte hij zenuwachtig los, "geloof me, heus, ik weet het niet." "Hebben wij dat misschien ook gedaan?" klonk opeens honend een stem. Mijnheer Andijk keek verstoord Van der Welle aan. Deze zweeg, kleurde hevig. Daarop wendde hij zich tot Evert. "U zult zelf wel begrijpen, dat ik dat zeer in twijfel trek, mijnheer Kooistra." Deze wist geen raad. Wanhopig staarde hij zijn chef aan, sloeg direct in verwarring zijn ogen weer neer, Hij moest zich vastgrijpen, anders zou hij omgesla gen zijn. De verdenking rustte ten volle op hem en wat moest hij meer tot zijn verontschuldiging aan voeren? Het werd toch niet geloofd. "Nogmaals, mijnheer Andijk, ik kan u onmoge lijk een nadere verklaring daarvan geven, want ik weet het zelf niet, hoe die hier in mijn bureaula komen." Mijnheer Andijk trok ongelovig de schouders op. Hard klonk zijn stem en er lag een ironische klank in toen hij vervolgde: "Dat gaat doorgaans zo. Ze weten deksels goed hoe ze hun slag moeten slaan, weten het juiste ogenblik daarvoor handig uit te kie zen, maar wanneer het ontdekt wordt, dan kunnen zij zich plotseling niets meer herinneren. Ja, ja, dat begrijp ik." Smalend lachte hij. Het overige personeel hield de adem in en wachtte in spanning af, hoe de ontknoping van dit drama zou zijn. Geen van hen waagde het ook maar één woord in het midden te brengen, bang dat anders de toorn van hun chef ook over hen zou losbarsten. Trouwens, ze konden ook niets zeggen, want de bewijzen waren te verpletterend tegen Evert Kooi stra. De spanning steeg, werd voor Evert ondragelijk. Hij wist niet, hoe hij zich nog verder verdedigen moest. Martelend sloeg de stilte op hem neer. "Mijnheer," barstte hij met trillende stem opnieuw los, daarbij zijn patroon recht in de ogen ziende, "mijnheer, ik ben onschuldig. God in de hemel weet, dat ik..." Mijnheer Andijk liet hem niet uitspreken, maakte een ongeduldig gebaar en viel hem heftig in de rede: "Zwijgt u daar maar over, want daar geef ik niets voor. Mij zijn gevallen bekend, dat mensen, die zich voor zeer godsdienstig uitgaven, zonder enig bezwaar de grootste eden deden, om zich maar vrij te pleiten, terwijl het toch de grootste schurken waren. Ik zal niemand lastig vallen om zijn overtui ging, maar laten ze laten ze niet met vrome smoesjes aankomen, wanneer de zaak scheef loopt. Ik voor mij heb daar al lang mee gebroken en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Er gebeuren te veel gruwelen onder de dekmantel van godsdienst, dan dat ik mij nog langer daardoor laat bedotten. Dus, mijnheer Kooistra, houdt u die praatjes maar voor u, want die hebben niet de minste invloed meer op mij," (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2006 | | pagina 5