Nieuws
Overdenking
EVERT
KOOISTRA
^:^s§i,
uit de kerken
uit de
Heilige Schrift
HET
.HjKVENSTER
Ophalen oud papier
Kaartverkoop van start
voor WWZ-Kerstconcert
in Grote Kerk Tholen
Lijstenmakerij
in Ooitgensplaat blijft
Feestelijke Bingoavond
in Wijlicentrum IVliddelharnis
Decemberactiviteiten
N/'erv'olgv^erJia.a.l
EIIAIfflBI-IIIEUWS
!->>
Goedereede
BELEEF DE SHOVt^ROOM VAN
IMABO ESSELINK
Surprise avond bij ZAJW
JOH.VREUGDENHIL
rINA5
VRIJDAG 1 DECEMBER 2006
Blik op kerk
en samenleving [j
- Een boerka-verbod?
- Voor en tegen
Het zal er dan toch van komen, het zoge
naamde boerka-verbod. Al geruime tijd wordt
er in ons land over gesproken of het wel toe
laatbaar is, dat Turkse en Marokkaanse vrou
wen een boerka dragen. Dat is - ik zeg het
nu wat versimpeld - een lang kleed dat het
hele lichaam bedekt, zö, dat alleen een spleet
overblijft voor de ogen.
Zoals in de meeste van dit soort gevallen zijn
er twee tegenovergestelde meningen. De eer
ste is: "Laat die vrouwen toch gewoon dóen.
Het is een privé-aangelegenheid hoe men
zich wenst te kleden, en daarin mogen we niet
ingrijpen". De tweede is: "Die boerka moet
verboden worden. Vrouwen die zo'n gewaad
dragen, maken zich praktisch onzichtbaar, en
dat kèn niet in onze samenleving".
De laatste groep lijkt nu gelijk te krijgen.
Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken
zal nu binnenkort een wet aan de Kamer
voorleggen waarin het verbod op de boerka
gestalte krijgt. En dan wordt niet alleen de
boerka verboden, maar bijvoorbeeld ook de
integraalhelm, kortom alles waardoor men
voor de buitenwacht onherkenbaar is.
Er is natuurlijk voor beide standpunten wel
iets te zeggen. Het is heel wat als van hoger
hand wordt ingegrepen in de wijze waarop
burgers gekleed gaan. De vraag dient zich
dan aan, en die is ook al meermalen gesteld,
of er dan niet meer moet worden verboden.
Of er dan ook geen toezicht moet worden
gehouden op mensen die bij warm weer bij
na helemaal geen kleding dragen... Aan de
andere kant is het de vraag of moslims zich
niet moeten aanpassen aan de gewoonten van
dit land.
Die kwestie speelt bij het handen geven -
waarover de laatste tijd ook zoveel te doen is
geweest - maar evenzeer bij het dragen van
de boerka.
Dezer dagen las ik in de kranten dat een
eventueel verbod op het dragen van de boer
ka zich tegen ons land kan keren. Moslims
zullen zich al gauw de martelaars voelen, als
maatregelen tegen hun kleding worden geno
men. Het zal in ieder geval hun groepsgevoel
versterken. Ook meer liberale moslims, hoe
wel ze zelf hel dragen van de boerka niet pro
pageren, zullen toch deze maatregelen tegen
hun volks- en geloofsgenoten afkeuren.
De regering van Maleisië heeft al kritiek
laten horen op een mogelijk boerka-verbod
in Nederland. En onze regering neemt dat
ernstig, tenminste zij heeft de vrees te kennen
gegeven dat er weleens gewelddadige protes
ten van de zijde van de moslims zouden kun
nen ontstaan...
De vraag kan hier gesteld worden of onze
regering nu geen eieren voor haar geld gaat
kiezen. Zij heeft weliswaar de mond vol over
vrijheid van godsdienst, en over integratie,
maar als het erop aan komt wordt zij gedre
ven door islamo-fobie, vrees voor de Islam.
En zeker wanneer een eventueel verbod op
de boerka tot schade is van de goede betrek
kingen met de islamitische wereld zou het
weleens kunnen zijn dat mevrouw Verdonk
haar wetsvoorstel er niet dóór krijgt.
Waarnemer
'••/N,,r^.
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
WAAHOM DUIMEN?
Af en toe vrcigeri vrienden of vriendinnen
me voor hen te duimen, omdat ze een exa
men moeten doen, of een moeilijke wedstrijd
voor de hoeg hebhen. Wat verwachten ze dan
eigenlijk van mij?
Antwoord: Het feitelijke duimen is een
voortdurende beweging waarbij iemand tel
kens de rechterduim op de linker wijsvinger
plaatst en direct daarop de rechter wijsvinger
op de linkerduim en dan alsmaar draaiend
doorgaat. Het volksgeloof zegt, dat het een
magische uitwerking heeft als je daarbij sterk
aan de afwezige denkt en betrokkene succes
toewenst. Door familieleden en vrienden
in moeilijke situaties te laten duimen, wil
len bijgelovige mensen als het ware het lot
dwingen tot een gunstige uitslag. Sommigen
denken zelfs dat het vragen om voor ze te
duimen hen kan behoeden tegen onheil. Heel
vaak beloven de mensen wel voor iemand te
zullen duimen, maar dat is natuurlijk een loze
belofte en gebeurt er helemaal niets.
8LIJF VAN M N LIJ f PRIKKER
Er is al veel te doen i^eweest over de elek
trische schokgevers, waarmee je iemand met
verkeerde bedoelingen van je af zou kunnen
houden. Is nu al uitgemaakt, of je die bij je
mag hebben ter verdediging
Antwoord: Justitie stelt zich op het stand
punt dat je geen enkel snij-, slag-, stoot- of
steekwapen mee mag voeren, maar dan zou
zelfs 't normale zakmes taboe zijn. En dat
elektriseerapparaat geeft geen slag of stoot,
maar verlamt eventjes de spieren van de
aanvaller. Volgens de huidige wetgeving en
de Wet Wapens en Munitie (WWM) kan het
ook geen wapen zijn, omdat het geen letsel
toebrengt, zo stelt een politiefunctionaris. In
ons land is de verkoop niet toegestaan, dit in
tegenstelling tot Duitsland. Hier en daar in
België zijn ze ook te koop.
SPUUGKRUIO
Hoe komt het toch dat ik na het gebruik van
sommige gekruide spijzen zo misselijk word?
Het is gelukkig niet alle keren, maar als ik
nasi goreng of iets dergelijks bij anderen eet
heel vaak wel.
Antwoord: U doet er gelukkig een lijstje bij
van de gebruikte ingrediënten en daardoor
kunnen wij de vermoedelijke oorzaak aan
wijzen. In bepaalde kruidenbuiltjes wordt
gebruik gemaakt van een smaakversterker.
Dat is een glutaminaat, ook wel monosodium
genoemd. We vinden het ook in het bekende
ve-tsin, dat nogal eens in Chinese en Indi
sche gerechten wordt toegepast. Sommige
mensen, en u blijkbaar ook, zijn daar overge
voelig voor en moeten we! eens overgeven na
het gebruik ervan. U doet er dus verstandig
aan de op die manier samengestelde kruiden
builtjes niet meer te gebruiken. Kies voor uw
eigen recepten daarom liever zelf uw kruiden
uit.
UITGELOPEN UIEN
Zijn de uitlopers van uien bruikbaar of scha
delijk?
Antwoord: De uitlopers van uien kunt u als
look gebruiken, want ze zijn niet giftig. Snip-
PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND
Beroepen te Bergambacht (herv,), ds. J.H.
Lammers te Krimpen aan den IJssel; te Bid-
dinghuizen (prot. gem.), ds. A.J. Bregman
te Bunnik. die dit beroep heeft aangeno
men; te Ederveen (herv.), ds. E. de Mots te
Schoonhoven; te Heemskerk, ds. mw. A.J.C.
Hana-Van Bruggen te Landgraaf/Kerkrade/
Heerlen (prot.gem. Oude Mijnstreek), die dit
beroep heeft aangenomen; te Heemskerk, dr.
H.S. Benjamins te Wamel; te Kampen (herv.
wijk 2), ds G. van Wijk te Wezep; te Kat
wijk aan Zee (herv. wijk De Noord), ds. A.J.
Kunz te Groot-Ammers; te Lekkerkerk, ds.
R.A. van Kooij te Lekkerkerk; te Oudewater
(prot. gem.; deeltijd)), ds. C.K.J. Rog-Pronk
te Gouda; te Uitwijk-Waardhuizen (herv.),
kandidaat D. Wolters te Nieuwerkerk aan
den IJssel; te Wezep (herv. wijk 3), ds. A.A.
Floor te Elburg (herv,); te Zeist (herv.; wijk-
gem Pniël), ds. A. van de Meer te Bodegra
ven.
Aangenomen naar Ried-Schingen ca. (herv.;
deeltijd), ds. J.C. Dondorp te Franeker en
Herbaijum; naar Sneek (prot. gem. i.w.), ds.
J.W.F. Nieboer te Gaastmeer.
Bedankt voor Ameide-Tienhoven (herv.),
ds. J.J. van Holten te Leerdam; voor Gene
muiden (herv. wijkgem. 2), ds. J. van Dijk te
Ridderkerk.
HERSTELD HERV. KERK
Aangenomen naar Ouderkerk aan den IJssel,
ds. D. Zoet te Loon op Zand.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Bellen i.c.m. Hooghalen, kandi
daat R.T. te Velde te Dronten.
Aangenomen naar Temeuzen, ds. D.W.L.
Krol te Assen-Zuid.
Bedankt voor Middelburg, ds. A.A. Kramer
te Zwolle-Berkum.
CHR. GEREE KERKEN
Bedankt voor Eemdijk, ds. A Wagenaar te
Aalten; voor Urk (Maranathakerk), ds. A.C.
Uitslag te Kerkwerve.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Borssele, ds. B. van der Heiden
te Alblasserdam; te Emmeloord, ds. J. Dries-
sen te Den Haag; te Meeuwen i.c.m. Sprang-
Capelle en te Ridderkerk-Slikkerveer, ds.
G.J. van Aalst te Klaaswaal; te Westzaan, ds.
M. Karens te Werkendam.
GOEDEREEDE - De Stichting Koninklij
ke Fanfare Apollo te Goedereede haalt a.s.
zaterdag weer oud papier en huishoudelijk
karton op in Goedereede en Goedereede
Havenhoofd. Gelieve het papier vóór 8.30
uur goed gebundeld gereed te zetten.
per ze maar fijn en meng ze dan door de sla,
of kook ze mee met andere groenten. In de
ui zit niets verkeerds, zoals bij de aardappel
(nachtschadeachtigen), want die aardappelen
bevatten in hun groene delen alkaloïden en
dair moet u erg voor oppassen.
Het juk van hun last en de stok hunner
schouders en de staf desgenen, die hen dreef,
hebt Gij verbroken....(Jesaja 9 3).
Eeuwen lang trokken ze over de aarde: de
ballingen, de vluchtelingen, de ontheemden.
De kinderen Israels, die weggevoerd werden
naar Assyrië en Babel. De talloze negersla
ven uit Afrika. En weer eeuwen later, toen
de concentratiekampen hun dodelijke tol eis
ten. En nóg is die stroom van mensen niet
ten einde.
Daar spreekt Jesaja ook van. Hij heeft de
angst weergegeven, die onder het volk heers
te. Hij voorzag de komst van het machtige
Assyrische leger. En dan zouden de mensen
weggevoerd worden. Opgejaagd, totdat zij
erbij neervielen. Voortgedreven door de sol
daten, met de kinderen, die bijna niet meer
verder konden.
En dan gaat de profeet hen een heilsbood
schap brengen! Ze zullen bevrijd worden
van hun slavendrijvers. Maar dat zal niet
gebeuren door een machtig leger, maar door
één mens, die hen op een wonderlijke manier
zal verlossen. Zijn naam is door de profeet al
genoemd: 'Immanuel'.
Maar is dat hun énige nood, hoe érg ook?
Nee, er is méér. Er is ook een diepe gees
telijke nood. Het is donker gesteld, daar in
het noorden van Israël. Er zijn veel invloe
den van het heidense Tyrus en Sidon. Je kunt
bijna niets meer herkennen van de dienst des
Heeren van weleer.
Toch zijn er ook mensen, die daaronder lij
den. Je zou het bijna niet verwachten. Maar
ze zijn er altijd weer. Zoals Simeon en Anna,
véél later.
En dan wordt er een heerlijke boodschap
gebracht. Een Adventsboodschap van bevrij
ding. Want de zonde is een slavendrijver. En
de duivel erbij. Niet dat iedereen de zonde als
een knellende band ervaan. We kunnen ook
ons natuurlijk bestaan leiden en zingen van
vrijheid, terwijl we in de boeien lopen.
Of zuchten we er ook onder? Luister dan
eens naar de woorden van de profeet. Hij
spreekt over 'een juk'Vroeger werd dat veel
gebruikt. Het juk op de schouders. Dan kon
men veel meer dragen dan aan één hand.
Maar er waren wél grenzen aan. Je kon het
niet onbeperkt volladen.
En nu legt de duivel een onnoemelijk zwaar
juk op. Hij maakt de last al zwaarder. Hij
brengt steeds meer verleidingen in je leven.
God loslaten, niet meer bidden, niet meer
strijden.
Of hij bestookt je hart met pijlen van twijfel
en verkeerde gedachten van God. En hij jaagt
je op, zonder enige vorm van medelijden.
En dan die staf. Eigenlijk staat er: 'zijn
zweep'. De duivel slaat erop los. Hij is mee
dogenloos, Het staat er werkelijk wanhopig
voor, als hij je in zijn macht heeft. En van
nature, zoals we geboren zijn, verkeren we
dllen in Zijn verstikkende greep.
Toch is er verlossing. Op een manier, die we
nooit zouden verwachten of zelfs maar kon
den uitdenken. De Heiland komt niet met een
machtig leger. Hij draagt óók een last mee.
Een kruis. Wonderlijk. Hoe kan iemand, die
zélf al zo'n zwaar kruis draagt, een machtige
vijand overwinnen?
En zijn overwinning is ook nog eens volkó
men. Hij verbreekt dat juk. Eigenlijk staat het
er nog sterker: Hij slaat het helemaal stuk,
Hij vernietigt het volkomen. Dat is de predi
king van Christus' werk, de verzoening door
Zijn lijden en sterven. Daar kan geen vijand
tegenop!
En wat doen zij dan, die bevrijd werden?
Gaan die dan weer hun eigen weg? Nee, zijn
voelen zich geheel verbonden aan Hem, die
hen bevrijdde. In een weg van bekering en
geloof gaan zij dan hun nieuwe Meester vol
gen. Zeker, dat gaat gepaard met veel strijd.
Want die slavendrijvers, zonde en duivel,
proberen hen weer in hun macht te krijgen.
En ze laten zich soms weer zo binden. Dan
roepen ze wéér uit de benauwdheid, maar ook
vanuit de schuld.
En zo heb je dan héél je leven die Heiland
nodig. Maar wat is het heerlijk om Hem te
dienen. Hoe wordt dat in praktijk gebracht?
Dat horen we uit de mond van de Heere
Jezus: 'Neemt Mijn juk op u!'
Daar is het ongeloof niet van gediend. Kun
je denken. Dan ben je wéér gebonden. Maar
luisteren we nog eens goed. naar wat de Hei
land zegt? 'Mijn juk is zacht en Mijn last is
licht'. De Heere volgen, dat is een liefde-
dienst. De vreze des Heeren geeft vrede en
vreugde in het hart. Nee, dat valt niet zwaar!
Dat is ook wel te begrijpen. Want de nodi
ging, de Heere te volgen, wordt gesteld aan
mensen, die 'vermoeid en belast' zijn. En zij
maken ook kennis met een stok en een staf.
Maar dan zijn deze tot vertroosting, zoals we
in de herderspsalm lezen.
Hoort u ook die nodiging in het hart weerklin
ken? Misschien voelt u zich voortgedreven
door de last van het leven. Hopelijk weten
we óók van die andere last, die terneerdrukt.
Want dan kunnen we roepen om bevrijding.
Om genade en vergeving.
Wat een vreugde, als dan die last van de
schouders genomen wordt en dat juk verbro
ken wordt. En als we ons dan kunnen oprich
ten, zien we dat die bevrijding geschiedde
door een lijdende Borg. Daar kan geen vijand
tegenop.
Dan is het toch niet zwaar, Zijn juk te dragen
en dagelijks Zijn kruis op te nemen, in de ver
loochening van onszelf? Dan volgen wij Hém
toch met vreugde in het hart?
En aan het einde van de pelgrimsreis wordt
alle last weggenomen en wordt de palmtak
der overwinning in de hand gegeven. Dankzij
het Lam. Dat doet zingen:
'k Heb liun hals bevrijd
van de last te dragen,
't Was die blijde tijd.
toen hun moede hand
werd in 's vijands land
van de pot ontslagen!
Ds. W. Arkeraats, Werkendam
Op 23 december organiseert Stichting
WWZ-Concerten een koor- en samen-
zangavond in de Grote Kerk te Tho
len.
Aan deze avond werken mee een groot
samengesteld mannenkoor o.l.v: Dinant
Struik, het Korendijks- en Duivelands man
nenkoor, het jongerenkoor 'Jigdaljahu' uit
Barendrecht o.l.v. Willem-Arie den Hertog,
de trompettisten Henk-Jan Drost en Maurice
Veldhuizen, en de organisten Stephan Folmer
en Marco den Toom. De aanvang van het con
cert is 19.30 uur, de kerk gaat open om 18.45
uur. De toegang voor volwassenen bedraagt
5 en voor kinderen t/m 12 jaar 2,50. De
opbrengst van het concert komt ten goede aan
het werk van de Stichting 'Hulp Christenen
Roemenië'. Toegangskaarten zijn vanaf 5
december te koop bij Boekhandel Oostdijk te
Tholen, Boekhandel Van der Boom te Som-
melsdijk, bij WWZ-Concerten, tel.; 0187-
603510 of e-mail wwzconcerten solcon.nl.
Voor meer info over de WWZ-Concerten zie
website www.wwz-concerten.nl
Wilt u verzekerd zijn van ioo% tijd en
aandacht? Bel dan voor een afspraak
018^475440■
gevelstenen dakpannen tegels en
sanitair deiirenen kozijnen sfeer-
vertvarming* plafond- en wandpanelen
hout en plaatmateriaal slerbestrating
bouwmaterialen gereedschappen
ESISiEiL I NKi
WtódetharfTls - tndüstrieweg js
Per 1 december sluit lijstenmakerij en mode-
stoffenwinkel Panorama in Ooitgensplaat
haar deuren. Na 14 jaar klaar te hebben
gestaan voor hun klanten gaan Jan en Corrie
Huijer nu genieten van hun vrije tijd. Gezien
hun vele hobby's gaan ze zich zeker niet ver
velen. En graag laten ze weten dat hun lijs
tenmakerij, waar ze een sterke naam in heb
ben opgebouwd, wél wordt voortgezet. Doe-
land Kammeraad, de doe-het-zelf winkel in
Ooitgensplaat, gaat namelijk verder met de
lijstenmakerij. Eigenaar Arco Kammeraad
ziet de lijstenmakerij als een mooie uitbrei
ding voor zijn winkel. En om de kwaliteit te
kunnen leveren die de klanten gewend zijn
bij Panorama, wordt Doeland Kammeraad
hierin voorlopig nog ondersteund door Jan en
Corrie Huijer, zodat voor de klant verder niet
veel verandert dan de naam en het adres van
de winkel waar ze hun lijsten kunnen laten
maken. Doeland Kammeraad, Dorpsweg 20
is in Ooitgensplaat dus voortaan het adres
voor het laten inlijsten van een schilderij,
foto of borduurwerk, enz.
De bingocommissie van het Ouderenwerk
houdt in de maand december één bingo en
wel op zaterdagavond 9 december, een hele
speciale bingoavond met een prijzenpakket
dat is afgestemd op de feestdagen en nogal
wat luxer is dan normaal. Ook het wijkcen
trum zal er feestelijk uitzien en is zoals altijd
rolstoelvriendelijk en rookvrij. De deuren
gaan om 19.00 uur open, de Ie ronde begint
om 19.30 uur. Een kopje koffie of thee met
traktatie wordt gratis aangeboden. Deelname
aan de 10 ronden Bingo kost 6. De kof-
fieronden (2x) kosten 0,50 per stuk. Er zal
ook een superronde gespeeld worden voor
1,50. Maar iedereen kiest zelf waaraan men
deelneemt. Wie meer wil weten, kan bellen
naar 483366.
MIDDELHARNIS - Op 9 december is er
weer een OJW avond. Op deze avond is het
anders dan normaal, want alle gemeentele
den zijn uitgenodigd om er deze avond ook
bij te zijn, zodat zij ook eens kunnen zien
hoe het op het OJW eraantoe gaat en wat de
jeugd doet op zaterdagavond. De entree voor
de avond bedraagt 1dit omdat er iets spe
ciaal is,Er komt een poppenspeler die een
stukje gaat spelen! Waar het over gaat, blijft
nog geheim.
En op 16 december a.s. gaat het OJW schaat
sen. Deelname aan deze dag kost 10,
Opgeven kan telefonisch via nummer 0187-
750815 of via e-mail hetojwteam@hotmail.
com.
V tiieuwe TonoK '6
NIEUWE TONGE - Volgende week zater
dag 9 december staat er bij ZAJW een sur
prise avond op het programma. Ook zal er
een korte film worden vertoond. Voor meer
info: bel of mail naar Heleen, tel. 652775, e-
mail heleenvanheemst@orange.nl.
-27-
Hij zag het, zonder het te zien, want in zijn gedach
ten zon hij op middelen om van die 800,- nog te
redden wat te redden viel.
Plotseling keerde hij haastig naar zijn schrijfbureau
terug.
"Ik laat het er in ieder geval niet bij zitten, daar kun
nen ze op rekenen," klonk het dreigend.
Snel nam hij zijn schrijfmachine, zocht vervolgens
een blaadje carbonpapier.
"Ik zal ze daar in Arnhem opfrissen, we zullen toch
eens zien of er nog recht bestaat," sprak hij zacht
in zichzelf.
Ongeduldig rommelde hij in de laden, trok de ene
na de andere open, doch hoe hij ook zocht, er was
geen velletje meer voorradig. Misschien heeft mijn
heer Kooistra iets bij de hand liggen? Even vragen.
Evert zat verdiept in zijn werk. Het was maandag en
dan was er altijd veel te doen. Zodoende bemerkte
hij niets van de nadering van zijn werkgever, voor
dat diens stem hem opschrikte.
"Hebt u misschien een paar velletjes carbonpapier
bij de hand? Ik heb op het ogenblik niets meer in
mijn schrijfla."
"Zeker," en Evert ontsloot de lade van zijn bureau,
die onder het gehele schrijfvlak doorliep. Hij nam
het pakje zwartglimmende velletjes, waaromheen
een doorschijnende omslag gewikkeld was, er uit
en.... verbleekte plotseling.
Daar lagen netjes opgevouwen onder het wegge
haalde pakje een stapeltje bankbiljetten van hon
derd gulden. Evert greep er naar, doch mijnheer
Andijk was hem voor en griste ze als van onder zijn
handen weg, ontvouwde ze, streek ze glad en telde
ze uit op het vloeiblad.
Het vierde was een bankbiljet netjes bijgeplakt met
doorschijnend papier. Hier was geen twijfel moge
lijk, het waren de verdwenen bankbiljetten.
"Ah, ha!" klonk het triomfantelijk, "daar zijn de ver
loren schaapjes."
Allen keken op, staakten hun arbeid, verrezen van
hun zitplaatsen en kwamen haastig naderbij.
Het duizelde Evert, alles begon te draaien, het was
of de grond onder zijn voeten wegzonk, alsof de zol
dering op hem neerviel. Hij voelde als bij intuïtie de
eerst verbaasde, daarna de verontwaardigde blik
ken van allen op hem rusten. Grote zweetdruppels
parelden op zijn lijkkleurig gelaat.
Ook mijnheer Andijk zag bleek. Eerst was deze ver
wonderd geweest, maar toen hij de verwarring van
zijn procuratiehouder zag, diens bleek gelaat, rees
de toorn in hem op. Dat was dus de dank voor het
vertrouwen, dat hij in hem gesteld had, door hem op
zo'n jeugdige leeftijd die mooie betrekking te gun
nen. Hij twijfelde er niet meer aan op dat ogenblik
of hij was door Evert bestolen, bedrogen. Hevige
verontwaardiging maakte zich van hem meester en
sarcastisch klonk het:
"Jammer voor u, dat u die niet eerder in veiligheid
gebracht hebt, mijnheer Kooistra. U bent geraffi
neerd, dat moet ik toegeven. Doch gelukkig voor
mij, dat u een ogenblikje vergeten hebt, dat u ze
daar zolang weggemoffeld had."
Even zweeg hij en blikte met vlammende ogen
Evert aan.
"U wilt mij zeker wel een verklaring geven, hoe die
briefjes van honderd gulden daar komen, mijnheer
Kooistra," klonk het ijzig.
Allen rekten hun halzen, nieuwsgierig naar de ont
knoping van dat alles. Evert hoorde de bijtende
spot in de stem van mijnheer Andijk. Hij voelde.
dat deze geen ogenblik meer twijfelde aan zijn
schuld. Het deed hem zeer en zijn verwarring werd
er noggroter door. Zijn hersens waren als leegge
stroomd, hij wist niets meer, kon niet meer denken
ook.
Een dodelijke stilte heerste er, allen hielden de
adem in.
Die ondraaglijke spanning was te veel voor Evert.
Handenwringend rees hij op, stond te trillen op zijn
voeten.
"Mijnheer, ik weet het niet, ik weet het werkelijk
niet," barstte hij zenuwachtig los, "geloof me, heus,
ik weet het niet."
"Hebben wij dat misschien ook gedaan?" klonk
opeens honend een stem.
Mijnheer Andijk keek verstoord Van der Welle aan.
Deze zweeg, kleurde hevig.
Daarop wendde hij zich tot Evert. "U zult zelf wel
begrijpen, dat ik dat zeer in twijfel trek, mijnheer
Kooistra."
Deze wist geen raad. Wanhopig staarde hij zijn chef
aan, sloeg direct in verwarring zijn ogen weer neer,
Hij moest zich vastgrijpen, anders zou hij omgesla
gen zijn. De verdenking rustte ten volle op hem en
wat moest hij meer tot zijn verontschuldiging aan
voeren? Het werd toch niet geloofd.
"Nogmaals, mijnheer Andijk, ik kan u onmoge
lijk een nadere verklaring daarvan geven, want ik
weet het zelf niet, hoe die hier in mijn bureaula
komen."
Mijnheer Andijk trok ongelovig de schouders op.
Hard klonk zijn stem en er lag een ironische klank
in toen hij vervolgde: "Dat gaat doorgaans zo. Ze
weten deksels goed hoe ze hun slag moeten slaan,
weten het juiste ogenblik daarvoor handig uit te kie
zen, maar wanneer het ontdekt wordt, dan kunnen
zij zich plotseling niets meer herinneren. Ja, ja, dat
begrijp ik."
Smalend lachte hij.
Het overige personeel hield de adem in en wachtte
in spanning af, hoe de ontknoping van dit drama
zou zijn. Geen van hen waagde het ook maar één
woord in het midden te brengen, bang dat anders
de toorn van hun chef ook over hen zou losbarsten.
Trouwens, ze konden ook niets zeggen, want de
bewijzen waren te verpletterend tegen Evert Kooi
stra.
De spanning steeg, werd voor Evert ondragelijk. Hij
wist niet, hoe hij zich nog verder verdedigen moest.
Martelend sloeg de stilte op hem neer.
"Mijnheer," barstte hij met trillende stem opnieuw
los, daarbij zijn patroon recht in de ogen ziende,
"mijnheer, ik ben onschuldig. God in de hemel
weet, dat ik..."
Mijnheer Andijk liet hem niet uitspreken, maakte
een ongeduldig gebaar en viel hem heftig in de
rede: "Zwijgt u daar maar over, want daar geef ik
niets voor. Mij zijn gevallen bekend, dat mensen,
die zich voor zeer godsdienstig uitgaven, zonder
enig bezwaar de grootste eden deden, om zich maar
vrij te pleiten, terwijl het toch de grootste schurken
waren. Ik zal niemand lastig vallen om zijn overtui
ging, maar laten ze laten ze niet met vrome smoesjes
aankomen, wanneer de zaak scheef loopt. Ik voor
mij heb daar al lang mee gebroken en ik heb er nog
geen moment spijt van gehad. Er gebeuren te veel
gruwelen onder de dekmantel van godsdienst, dan
dat ik mij nog langer daardoor laat bedotten. Dus,
mijnheer Kooistra, houdt u die praatjes maar voor
u, want die hebben niet de minste invloed meer op
mij,"
(wordt vervolgd)