Wat bewoog
Günter Grass?
ie
PREDIKBEURTEN
Het weer van volgende week..
Nazomerse sferen
Voortbestaan dorpsraden gemeente Dirksland
Veiling in
De Samaritaan
EIIAilUpi-rflEUWS
EI1AI1DEI1-I1IEUW5
AmbtseedZ-belofte
weer ingevoerd bij de
gemeente Diricsland
DimCSIMêDS
^MANNENKOOR
houdt open repetitieavond
iB^
Drie gezichtspunten
Indrukken
Gissen
Geen schuldbelijdenis
Liever voor dan na zijn dood
Zondag 10 september 2006
Alles uit Hem.
Meditaties ter voorbereiding
op het Heilig Avondmaal
Duo G&T concerteert met
combinaties van zeer oude en
nieuwe muziek in Goereese toren
PAGINA 2
;^H^ XtS-^^J^jy^üKSSI
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 2006
U kunt deze vraag vanuit drie gezichts
punten benaderen. In de eerste plaats: Wat
bewoog hem om bij de Waffen~SS dienst te
nemen? Vervolgens: Wat bewoog hem om
zo lang over dat feit te zwijgen, ofschoon hij
veel landgenoten verwijten maakte over hun,
zijns inziens verkeerde keuzen. En tenslotte:
Wat bewoog hem om nu tegen het eind van
zijn leven de feiten aan zijn lezers voor te
leggen?
Er is de laatste dagen bijna geen krant
verschenen of de naam van Grass wordt erin
genoemd, en zijn verhaal wordt besproken,
respectievelijk becommentarieerd.
Ik heb niet van alle reportages en com
mentaren kennis kunnen nemen. Het zijn er
gewoon te veel. Wel heb ik een aantal eruit-
springende reacties gelezen. Voor mij is die
van prof. J. J. A. van Doorn in Trouw een
van de beste.
Laat ik een aantal indrukken mogen weer
geven. Grass erkent geen schuld. Eerder
maakt hij uit de context van zijn opvoeding
thuis en uit de politieke situatie in nazi-Duits
land duidelijk, dat zijn keus niet zo bevreem
dend hoeft te blijken. Bovendien heeft hij niet
mee hoeven te doen met het nazi-geweld; hij
heeft dus geen slachtoffers gemaakt.
Deze redenering vergoelijkt zijn beslis
sing om tot de Waffen-SS toe te treden.
Ik heb geen spoor van spijt, laat staan van
berouw in zijn commentaar opgemerkt. Ik
moet er wel bij zeggen dat ik zijn autobiogra
fie over deze periode nog niet heb gelezen.
Voor zover anderen daarover schrijven heb ik
van berouw - in de zin van: ik ben verkeerd
geweest - niets gemerkt.
Hij heeft dus jarenlang met het verzwijgen
van dit feit geleefd. Laat ik zeggen: minstens
zestig jaar. Het is mogelijk dat de last van het
verleden hem zwaarder is gaan vallen naar
mate zijn populariteit toenam. Hoe meer eer
hem ten deel viel (de Nobelprijs voor litera
tuur bijvoorbeeld) hoe zwaarder het zwijgen
hem ging drukken - of is dit een onterechte
voorstelling?
Dan rijst toch de niet te ontwijken vraag:
Hoe kan een man van dit formaat, die tegen
over tijdgenoten als moralistisch criticus
fëti
optreedt, zestig jaar zijn mond, hand en hart
toesluiten; en belastende feiten verdringen?
Ik kan alleen maar gissen. Toch doe ik
het. Grass maakt op mij de indruk dat hij in
zijn geweten geen last heeft gehad van zijn
toetreding - als jonge jongen - tot de Waf
fen-SS.
Zoals hierboven gezegd: vanuit huiselijke
en politieke omstandigheden is deze stap te
verklaren; en voor de buitenwereld te recht
vaardigen. Hij heeft er geen mens fysiek
kwaad mee gedaan - over het psychische
kwaad kom ik nog te schrijven. Wat heeft
hem dan bewogen om toch 'schoon schip te
maken'? Men kan er alleen naar raden!
In elk geval komt de mededeling bij mij
niet over als een sooit schuldbekentenis, na
zestig jaar.
Wat heeft Grass dan bewogen (en beoogd)
met het openbaar maken van deze feiten?
Men kan zeggen: ze zijn onderdeel van
zijn biografie uit die jaren. Daarin horen ze
thuis. Dan zou het motief alleen zijn een eer
lijk feitenrelaas, zonder dat daar een moreel
oordeel aan verbonden is.
Maar zo eenvoudig liggen de zaken niet.
Als het om anderen gaat heeft Grass een
moreel oordeel (om niet te zeggen: veroor
deling) niet achtergehouden.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken
(ik zeg het voorzichtig) dat het Grass niet
om een schuldbelijdenis ging. Evenmin om
het feit dat hij eindelijk voor het oog en het
oor van de wereld moest bekennen dat hij
ten onrechte een ingrijpend en moreel zwaar
belastend feit, moest 'belijden'.
Nogmaals: de intonatie van schuldbelij
denis heb ik in de openbaarmaking van de
feiten gemist.
Wat heeft hem dan wel bewogen?
Ik herhaal het nog eens: de ontlasting van
zijn geweten komt nergens in de stukken
voor. Toch zou dat het meest respectabele
motief zijn geweest, zestig jaar na datum!
Dan blijft wel de vraag of dat motief bij
een mens van zijn formaat een toereikende
verklaring biedt.
Als schrijver succes hebben, geëerd wor
den tot op de wereldfora, en intussen je
geweten dichtschroeien - dat houdt een mens
niet uit.
Is dan uiteindelijk de zweer doorgebroken
en is het pus van misleiding eruit gekomen?
Ik kan het nauwelijks geloven.
Vandaar dat ik in een andere richting
denk.
Grass heeft voorzien dat er na zijn dood
een enorme publicitaire rel zou losbreken,
zoals die zich nu afspeelt.
In het licht van zijn sterven - onherroe
pelijk lot zwijgen veroordeeld - nog heviger
dan thans!
Ik doe nu een flinke greep: Hij heeft die
rel na zijn dood willen voorkomen. Hij heeft
die bewust laten losbreken vóór zijn sterven.
Daarvoor was de publicatie van dit deel van
zijn autobiografie een goede aanleiding.
Zo kon hij zelf getuige zijn van die rel.
Bovendien kon hij door zijn commentaren
die rel nog enigermate dirigeren. Hij kon bij
sturen, redigeren en zelfs critiseren.
Samenvattend: Hij heeft zich tegen de
vloedgolf van kritiek na zijn dood, nog bij
zijn leven willen indekken. Daarmee heeft
hij een deel van de te verwachten kritiek ont
zenuwd.
Hij heeft zijn doel bereikt, blijkens een
kop in NRG Handelsblad van 17 augustus:
"Grass blijft monument". Ik moet erbij zeg
gen dat dit artikel niet door de hoofdredactie
is geschreven. In een hoofdredactioneel com
mentaar kwam Grass er slechter af. Al met
al heeft Grass mogen meemaken dat onthul
ling van een meer dan zestig jaar verzwegen
zwaar belastend feit, niet die consequenties
voor zijn reputatie heeft gehad, die zouden
te vrezen zijn geweest als een In memoriam
van Grass met verwijten en aanklachten werd
belast.
Ik zie deze onthulling als een 'move' om
eventuele kritiek na zijn dood. voor te zijn!
Hij heeft nog invloed kunnen oefenen op
reacties over zijn onthulling. Hij heeft er nog
kennis van kunnen nemen dat velen hem op
zijn voetstuk hebben laten staan. Men moet
een groot mens zijn om zo de reactie op een
onthulling na zestig jaar, te kunnen dirige
ren.
De vraag voor menig lezer blijft: Wat is
het morele gehalte van deze grootse regie?
Nadat ik het bovenstaande geschreven had,
ben ik een week in Duitsland geweest. Elke
morgen trof ik in het hotel waar ik verbleef
de veelgeprezen Frankfurter AUgemeine aan.
Het trof me dat daar zelfs nu nog bijna elke
dag over Grass geschreven werd. Een artikel
droeg de titel: Grass wil het laatste woord
hebben. Die titel komt aardig overeen met
wat ik hierboven schreef.
W. H. Velema
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem.
Dorpskerk: 9.30 en 18.30 uur ds. H. Las-
sche, v.m. bediening Heilig Avondmaal
en nam. nabetrachting Heilig Avond
maal. Ehen-Haëzer: 9.30 uur geen dienst
en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabe
trachting Heilig Avondmaal - Herv.
Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden:
9.45 uur kand. H. M. Burggraaf, Vlaar-
dingen, voorbereiding Heilig Avondmaal
en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes
- Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur (Heilig
Avondmaal) ds. C. G. Kant en 18.30 uur
ds. T. Meijer - Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur leesdienst - Doopsgezinde Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur ds. W. van Weelden, Oud-
Alblas, voorbereiding Heilig Avondmaal
en 18.30 uur ds. J. R. Volk, Nieuw-Lek-
kerland - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik, voorberei
ding Heilig Avondmaal en 17.00 en 18.45
uur kand. M. Diepeveen, Stellendam.
STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht, bediening
Heilig Avondmaal en 17.00 uur ds. A. A.
W. Boon, Krabbendijke, dankzegging
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaatschappij
Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)471020
e-mail: Algeraeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per ram 0,30:
contracttarieven op aanvraag
slultingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 1022,
e-raail: J.Villeriusg'gebr-dewaal.cora
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 10,00
Per halfjaar 19.50
Per Jaar €38,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor deze
ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN)
10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur
ds. C. G. Kant - Hersteld Herv. Gem.
10.00 uur kand. M. Diepeveen, voorbe
reiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur
ds. W. Groenenboom, Waardenburg.
MELISSANT-Hersteld Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. P. Korteweg, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. nabe
trachting en dankzegging Heilig Avond
maal - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur
onbekend - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Doopsgezinde Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink.
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00
en 18.00 uur ds. G. van Meijeren, v.m.
viering Heilig Avondmaal en nam. nabe
trachting Heilig Avondmaal; 15.00 uur ds.
G. van Meijeren, viering Heilig Avond
maal (Vroonlande) - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis:
14.30 uur ds. J. Smink.
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en
18.00 uur ds. P. Janse, Middelburg -
Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van
Wijk en 18.00 uur ds. J. W. van Estrik,
Goedereede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. P. Blok.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur ds. R. W. van Mourik, voor
bereiding Heilig Avondmaal en 18.00
uur ds. L. de Wit - Lukaskapel HDG
10.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden
- Exodus (PKN) 10.00 uur ds. W. Lol-
kema Remonstrantse Gem. 10.00 uur
samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur
de heer J. Schipper.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur ds. H. Harkema en 18.00 uur
ds. T. W. van Bennekom - Geref. Kerk
(PKN) 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lin-
gen - Ger Gem. 9.30 en 18.00 uur ds.
G. van Manen - Chr Geref. Kerk 9.30
en 18.00 uur ds. P. den Butter - Geref.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst
en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele - Her
steld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds.
C. Gielen, v.m. bediening Heilig Avond
maal en nam. dankzegging Heilig Avond
maal.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN)
9.30 en 18.00 uur ds. J. Maas, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. dankzeg
ging Heilig Avondmaal - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 en 18.00 uur kand. R. W. Mul
der, Genemuiden - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. R. W.
van Mourik - Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst en 14.30 uur ds. J. Schipper -
Beréa Gem. 10.00 uur H. Scheermeijer.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds.
H. J. Catsburg, v.m. bediening Heilig
Avondmaal en nam. dankzegging Heilig
Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 10.00
uur ds. W. Jeroense en 18.00 uur ds. G.
den Hartogh - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
DENBOMMEL-Herv.Gem.(PKN) 10.00
uur kand. L. J. Vogelaar. Rotterdam en
18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Geref.
Kerk (PKN) 10.00 uur (Heilig Avond
maal) en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur ds. T. W. van Bennekom, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur
ds. E. F. Vergunst, dankzegging Heilig
Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 9.30
uur ds. H. P. de Goede en 18.00 uur ds. J.
H. Becker - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur nog onbekend en 15.45 uur kand. R.
W. Mulder, Genemuiden.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen,
bediening Heilig Avondmaal.
In de voorgaande raadsperiode wer
den in de gemeente Dirksland drie
dorpsraden in het leven geroepen,
voor elke woonkern een dorpsraad.
De oprichting van deze dorpsraden
vloeide voort uit de invoering van het
dualisme: de raadsleden moesten meer
naar de burgers toe en ze hechtten
belang aan de participatie van burgers.
Doel van deze dorpsraden, die werden
voorgezeten door een raadslid, was het
ter sprake brengen van zaken die aan
dacht vroegen in het betreffende dorp
en het meedenken en adviseren over
mogelijke oplossingen/verbeteringen.
De zittingsperiode van de dorpsraden liep
gelijk met de zittingsperiode van de gemeen
teraad. Dit hield in dat met het aftreden van
de 'oude' gemeenteraad dit jaar, de zittings
periode van de dorpsraden ook automatisch
afliep. Voordat de dorpsraad herbenoemd
zou worden, besloot de 'nieuwe' gemeente
raad eerst te onderzoeken of de dorpsraden
moesten blijven bestaan en zo ja, in welke
structuur/vorm dit dan zou moeten. Dit
onderzoek zou dan gelijk moeten lopen met
een onderzoek van het gemeentebestuur naar
een nieuwe opzet/werkwijze van de raad en
raadscommissies.
Naar aanleiding van dit besluit heeft op ini
tiatief van de dorpsraden een gesprek plaats
gevonden met een vertegenwoordiging van
de gemeenteraad om het voortbestaan van de
dorpsraden te bespreken.
Hoewel een aantal leden van de dorpsraden
soms moeite had om gemotiveerd te blijven,
mede doordat veel adviezen (om financiële
redenen) niet gehonoreerd konden worden,
was men Van inening dat de dorpsraden toch
moeten blijven bestaan, zij het in een andere
opzet.
Afgesproken werd dat de doipsraden zelf
gaan onderzoeken hoe aan deze raden vorm
gegeven kan worden om op een ?o efficiënt
en effectief mogelijke manier te functione
ren.
In de tussentijd zijn de drie dorpsraden
al weer een keer bij elkaar geweest om te
discussiëren over de voordelen en nadelen
van verschillende vormen van dorpsraden.
Uiteindelijk is naar voren gekomen dat de
voorkeur bestaat voor een informele orga
nisatie van de dorpsraad waarbij een conve
nant met het gemeentebestuur wordt onder
tekend en waarin het gemeentebestuur de
betreffende dorpsraad erkent als volwaar
dige gesprekspartner voor diverse uiteen
lopende onderwerpen. Op deze wijze wordt
zeker inhoud gegeven aan meer betrokken
heid van de burgers. Er moet een huishoude
lijk reglement worden opgesteld waarin o.a.
de samenstelling van het dorpsraadbestuur
wordt geregeld, evenals de toetreding en de
zittingsduur van de leden.
In de komende tijd gaat een drietal leden
onderzoeken hoe een dergelijk convenant
eruit kan zien. Hiertoe wordt onderzocht wat
voor dorpsraad-convenanten er bij andere
gemeenten zijn. Een en ander wordt verwerkt
in een voorstel, waarover de gemeenteraad
zich in het najaar zal buigen. In de tussentijd
zullen de dorpsraadsleden een wervingspro
cedure opstarten voor nieuwe leden.
Dinsdag 5 september jl. is in handen
van de gemeentesecretaris van de
gemeente Dirksland, Krijn Kasteleijn,
voor de eerste maal sinds de invoering,
de ambtsbelofte afgelegd door twee
nieuwe medewerkers, Saskia Melis-
sant-Hoogstad en Marja Melissant-de
Klerk.
Sinds jaren staat ambtelijke integriteit hoog
op de politieke agenda, zowel landelijk, pro
vinciaal als regionaal. In het kader hiervan
is met ingang van 1 maart dit jaar de Amb
tenarenwet gewijzigd. Gemeenten zijn vanaf
deze datum (opnieuw) verplicht een integri-
teitbeleid te voeren, een gedragscode voor
goed ambtelijk handelen op te stellen en het
afleggen van de ambtseed of -belofte in te
voeren.
Een eed/belofte bestaat uit een inhoudelijk
deel en een bekrachtigingsformule. Zaken
die in de Dirkslandse eed/belofte zijn opge
nomen zijn: eerbiediging van de Grond
wet en andere wetten, geen onwaarheden
gebruikt bij de sollicitatie, geen giften of
gunsten hebben aanvaard om de aanstelling
te verkrijgen, geen giften of gunsten in de
toekomst aanvaarden om iets te doen of na te
laten in de functie, geheimhoudingsplicht en
het naleven van de Dirkslandse gedragscode
voor ambtenaren, die wordt uitgereikt bij het
afleggen van de eed/belofte.
Het integriteitbeleid in zijn geheel is gericht
op het bevorderen van goed ambtelijk han
delen en is gericht op de organisatie en de
medewerkers. Het gemeentebestuur is ver
plicht het integriteitbewustzijn te bevorderen,
misbruik van bevoegdheden, discriminatie
en belangenverstrengeling te voorkomen. De
Het Dirkslands Mannenkoor hoopt op 13
september a.s. een open repetitieavond te
houden. Het koor telt ca. 100 leden, maar
is op zoek naar meer leden die de gelederen
willen komen versterken. Zingt u of jij graag,
of bent u eenzaam en zoekt u wat aanspraak,
dan bent u welkom om een avond mee te
zingen; misschien wordt u er zo enthousiast
door dat u lid wordt. Het Dirkslands Man
nenkoor repeteert 's woensdagsavonds om
de veertien dagen van 20.00 tot 22.00 uur.
Het koor wordt gedirigeerd door Frans Cor
net en op het orgel begeleid door Jan Hoek.
Er worden Psalmen en geestelijke liederen
gezongen. Per jaar verleent het Dirkslands
Mannenkoor 6 tot 7 keer medewerking aan
zangavonden. In 2007 staat er een opname
gepland i.v.m. het 25-jarig jubileum, dat het
koor in 2008 hoopt te hebben. Wie een avond
of gezelligheid wil, wordt uitgenodigd om op
13 september a.s. de open repetitieavond bij
te wonen. Deze wordt gehouden in het kerk
gebouw van de Gereformeerde Gemeente,
Mozartsingel 2 te Dirksland, aanvang 20.00
uur. Wie meer informatie wil, kan bellen naar
W. de Groot, tel.: 06-53425968.
wet reikt hiertoe verschillende instrumenten
aan.
Het college van de gemeente Dirksland hecht
groot belang aan de invoering van een inte
griteitbeleid.
Bij het doorlezen van het Avondmaalsfor-
niilier valt het op dat evenals bij het Doop-
formulier de trits van ellende, verlossing
en dankbaarheid aangehouden wordt. Niet
alleen de Heidelberger (1562) is hiervan een
voorbeeld geweest, maar meer nog de brief
van de apostel Paulus aan de Romeinen.
Het Avondmaalsformulier begint om zo te
zeggen met de 'ellende'. Dat is een ouder
wets woord met de betekenis: uitlandig. Met
andere woorden: wij leven buiten het para
dijs. Het land van herkomst hebben wij vrij
en moedwillig verlaten. Door ongehoorzaam
heid zijn wij daaruit verdreven. Wij bedenken
in een week van voorbereiding onze ellende,
of zoals het formulier zegt: onze zonde en
vervloeking.
'Wij bedenken' staat in de tegenwoordige
tijd. Het is een opdracht voor en in het hier
en nu. Wij bedenken niet alleen wat er in het
verleden gepasseerd is, maar ook wat er in
het heden gebeurt. Wat kan de zonde in het
heden actief zijn. Wat kan de driehoofdige
vijand: duivel, wereld, zonde en eigen vlees
de kop opsteken. Wat kunnen vooral in de
week van voorbereiding de aanvallen van
satan fel zijn. Hoe kan hij ons voorhouden
dat wij geen heil bij God hebben. Zou dit het
geval zijn. wij zouden een heel ander leven
leiden.
Let wel: dit 'bedenken' gebeurt altijd voor
Gods aangezicht (coram Deo). Dit gebeurt
niet zomaar even 'hap snap'. Dit vraagt tijd
en ruimte. Want wanneer wij voor Gods aan
gezicht staan en onze zonden en vervloeking
bedenken, komen wij erachter dat God de
zonde haat. Hij haat niet de zondaar, maar
wel de zonde. Hij walgt ervan, zoals de pro
feet Ezechiël onszegt. Daarbij moet niet ver
geten worden, dat iedere zonde ons vloek-
waardig maakt.
Ook zal het waar zijn dat het bedenken van de
zonde en de vervloeking een blijvende zaak
is. Het is iets waarin wij ons voortdurend
hebben te oefenen. Nooit zullen wij daarin
uitgeleerd zijn. Het onderwijs door de Hei
lige Geest daarin kunnen wij niet missen.
Wat is het doel daarvan? Niets anders dan
dat wij onszelf mishagen en ons voor God
verootmoedigen. De bedoeling is dat wij ver
staan dat wij van nature voor God niet kun
nen bestaan. Maar ook zal het ons brengen
tot verootmoediging. Wat wil dit zeggen?
Niets anders dan dat er verbrijzeling van het
hart gevonden wordt. Psalm 51:9 brengt dit
treffend onder woorden: "Door schuldbesef
getroffen en verslagen." De scherven van het
gebroken hart vallen als het ware voor Gods
aangezicht neer.
Wat'bij elkaar behoort, moet bij elkaar behou
den worden. Onder de zelfbeproeving valt
niet alleen de kennis der ellende, maar zeker
ook de veriossing. Een dikke streep mag wel
gezet worden onder deze zin in het formulier:
"of hij de gewisse belofte van God gelooft."
Hier gaat "het er niet om dat men van zijn
geloof verzekerd is. maar of het geloof van
Gods gewisse belofte verzekerd is. Het
gaat om de zekerheid van Gods belofte. De
gewisse belofte van God houdt in: de verge
ving van de zonden en de toerekening en de
schenking van de gerechtigheid die Christus
heeft verworven. Anders gezegd: God ziet de
zondaar in Zijn Zoon aan als had hij nooit een
zonde gekend of gedaan.
Tot slot: het is van belang te weten dat de
Heere niet vraagt naar een gewis geloof,
maar naar geloof in de gewisse belofte. Dat
geloof kan groot of klein zijn, aangevochten
of bestreden. Het doet er niet toe, als het maar
geloof is.
Uit: Ds. G.S.A. de Knegt, Alles uit Hem.
Meditaties ter voorbereiding op het
Heilig Avondmaal. Uitgeverij Boeken-
centrum. Zoetermeer Paperback. 80
pag. ISBN90-239.1770.7.
Prijs €8,90.
J.M.J. Kieviet
SOMMELSDIJK - Veel inwoners van
Goeree-Overflakkee weten het: op donder
dagavond kunnen altijd rommelmarktspul
len worden afgegeven bij Verpleeghuis De
Samaritaan te Sommelsdijk. Alles wordt ter
plaatse gesorteerd en in dozen verpakt, voor
de rommehnarkt die gehouden zal worden
op zaterdag 23 september 2006. Soms komt
men bij het uitzoeken hele bijzondere dingen
tegen. Die worden apart gezet om .geveild te
worden op zaterdag 16 september. Op die dag
zal de veilingmeester om 14.00 uur zijn hamer
ter hand nemen, waarna vele mooie veiling
stukken een nieuwe eigenaar zullen krijgen.
Momenteel staat al een gedeelte van de spul
len die geveild zullen worden in de vitrines in
de hal en richting recreatiezaal. Wie alles van
dichtbij wil bekijken, kan terecht tijdens de
kijkuren op zaterdag 16 september van 10.00
tot 12.00 uur in de recreatiezaal van het ver
pleeghuis. Daar zal 's middags de veiling ook
worden gehouden.
GOEDEREEDE - Op zaterdagavond 16 sep
tember presenteert zich het Duo G&T in de
toren van Goedereede met een nieuw concert
programma. Hetduo.bestaandeuitSonjaGrays
en Helen Thomson, combineren deze avond
van middeleeuwse muziek het beste van zeer
oude en nieuwe muziek. Het concert in de mid
deleeuwse toren bestaat uit Gregoriaanse zang,
middeleeuwse dichtkunst en een driestemmige
misbewerking van Helen Thomson. waar\'Oor
zij Gregoriaanse zang als uitgangspunt heeft
gebruikt. Het duo voert de stukken lüet op de
meest alledaagse manier uit. Het feit dat Helen
en Sonja allebei zingen en instrumenten bespe
len, de combinatie van zeer oude en nieuwe
muziek en de gesproken middeleeuwse gedich
ten staan garant voor een bijzonder gevarieerd
concertprogramma voor een breed publiek.
Het concert begint om 20.00 uur. de toe
gangsprijs bedraagt 10. kaartverkoop vindt
plaats in de toren. Plaatsbesprekina vooraf is
telefonisch mogelijk: 0187-493796.
We hebben er dik een maand op moeten wachten, maar uiteindelijk is het dan toch
voor elkaar.
Een zonder meer fraaie nazomerse periode op het pleit met royale kwikstanden, en
daar waren we weer hard aan toe.
Frappant is dat het 'voorbereidende werk' de afgelopen t^vee weken eigenlijk al in
de weerkaarten zat, min of meer, en dat u als lezer rond nWnüg augustus al op het
aanstaande mooie weer attent werd gemaakt. Zo zie je maar dat het onder bepaalde
omstandigheden een week of twee vooruitblikken niet zelden z'n vruchten aftverpt.
Een harde kern 'weerzeggers' - een tamelijk conservatieve garde eigenlijk in Neder
land - vindt het not done om zover vooruit te blikken, maar soms is het verantwoord,
zelfs in het grilhge Hollandse weer, om een bepaalde trend al ruim tevoren aan te
geven.
De intocht van de eerste portie zeer zachte maritiem-subtropische lucht ging afge
lopen zondag gepaard met veel wind en een atmosfeer die bezwangerd was van het
vocht. Zondagavond tegen middernacht noteerde Middelharnis zelfs nog bijna 20
graden bij een zwoele en vlagertge zuidwester.
En eergisteren (woensdag) leek het warempel weer even zomer met maximale tem
peraturen rond 25 graden.
Deze hele week was het weer nagenoeg rimpelloos, ofschoon een üjdeUjke verstoring
gisteren nog even voor enige instabiHteit zorgt. We moeten dit 'vuiltje aan de lucht'
maar zien als een soort afvvisseling van de hogedrukw'acht. En nieuw geanimeerd
hoog zal ons het weekeinde en de dagen erna prima nazoinerse condities bezorgen.
Deze anticycloon wordt aanvankelijk geprojecteerd op de Noordzee-regio en dat is
bij uitstek de locatie om Nederland voor wat langere tijd in de nazomer te dompe
len.
Aflandige winden ten zuiden van genoemd hogedrukgebied zorgen dan immers voor
droge, zonnige en (vrij) warme omstandigheden in onze contreien. Zelfs heel aardig
strandweer is weer mogeUjk - voor de Hefhebber - de kotiiende dagen. Het zeewater
is nog bijna 20 graden vlak voor de kust van de Zuid-Hollandse eilanden.
Een resolute terugkeer van het nare, koele herfstachtige augustusplaatje lijkt niet aan
de orde voorlopig. Waarschijnlijk blijft het tot en met tnidden volgende week over
wegend mooi. Wel neemt in het weekeinde de kans op mist toe gedurende de nacht
en ochtend, maar deze zal tegen koffietijd overal het veld hebben geruimd.
Weerman Mare Putto