Wat bewoog Günter Grass? ie PREDIKBEURTEN Het weer van volgende week.. Nazomerse sferen Voortbestaan dorpsraden gemeente Dirksland Veiling in De Samaritaan EIIAilUpi-rflEUWS EI1AI1DEI1-I1IEUW5 AmbtseedZ-belofte weer ingevoerd bij de gemeente Diricsland DimCSIMêDS ^MANNENKOOR houdt open repetitieavond iB^ Drie gezichtspunten Indrukken Gissen Geen schuldbelijdenis Liever voor dan na zijn dood Zondag 10 september 2006 Alles uit Hem. Meditaties ter voorbereiding op het Heilig Avondmaal Duo G&T concerteert met combinaties van zeer oude en nieuwe muziek in Goereese toren PAGINA 2 ;^H^ XtS-^^J^jy^üKSSI VRIJDAG 8 SEPTEMBER 2006 U kunt deze vraag vanuit drie gezichts punten benaderen. In de eerste plaats: Wat bewoog hem om bij de Waffen~SS dienst te nemen? Vervolgens: Wat bewoog hem om zo lang over dat feit te zwijgen, ofschoon hij veel landgenoten verwijten maakte over hun, zijns inziens verkeerde keuzen. En tenslotte: Wat bewoog hem om nu tegen het eind van zijn leven de feiten aan zijn lezers voor te leggen? Er is de laatste dagen bijna geen krant verschenen of de naam van Grass wordt erin genoemd, en zijn verhaal wordt besproken, respectievelijk becommentarieerd. Ik heb niet van alle reportages en com mentaren kennis kunnen nemen. Het zijn er gewoon te veel. Wel heb ik een aantal eruit- springende reacties gelezen. Voor mij is die van prof. J. J. A. van Doorn in Trouw een van de beste. Laat ik een aantal indrukken mogen weer geven. Grass erkent geen schuld. Eerder maakt hij uit de context van zijn opvoeding thuis en uit de politieke situatie in nazi-Duits land duidelijk, dat zijn keus niet zo bevreem dend hoeft te blijken. Bovendien heeft hij niet mee hoeven te doen met het nazi-geweld; hij heeft dus geen slachtoffers gemaakt. Deze redenering vergoelijkt zijn beslis sing om tot de Waffen-SS toe te treden. Ik heb geen spoor van spijt, laat staan van berouw in zijn commentaar opgemerkt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zijn autobiogra fie over deze periode nog niet heb gelezen. Voor zover anderen daarover schrijven heb ik van berouw - in de zin van: ik ben verkeerd geweest - niets gemerkt. Hij heeft dus jarenlang met het verzwijgen van dit feit geleefd. Laat ik zeggen: minstens zestig jaar. Het is mogelijk dat de last van het verleden hem zwaarder is gaan vallen naar mate zijn populariteit toenam. Hoe meer eer hem ten deel viel (de Nobelprijs voor litera tuur bijvoorbeeld) hoe zwaarder het zwijgen hem ging drukken - of is dit een onterechte voorstelling? Dan rijst toch de niet te ontwijken vraag: Hoe kan een man van dit formaat, die tegen over tijdgenoten als moralistisch criticus fëti optreedt, zestig jaar zijn mond, hand en hart toesluiten; en belastende feiten verdringen? Ik kan alleen maar gissen. Toch doe ik het. Grass maakt op mij de indruk dat hij in zijn geweten geen last heeft gehad van zijn toetreding - als jonge jongen - tot de Waf fen-SS. Zoals hierboven gezegd: vanuit huiselijke en politieke omstandigheden is deze stap te verklaren; en voor de buitenwereld te recht vaardigen. Hij heeft er geen mens fysiek kwaad mee gedaan - over het psychische kwaad kom ik nog te schrijven. Wat heeft hem dan bewogen om toch 'schoon schip te maken'? Men kan er alleen naar raden! In elk geval komt de mededeling bij mij niet over als een sooit schuldbekentenis, na zestig jaar. Wat heeft Grass dan bewogen (en beoogd) met het openbaar maken van deze feiten? Men kan zeggen: ze zijn onderdeel van zijn biografie uit die jaren. Daarin horen ze thuis. Dan zou het motief alleen zijn een eer lijk feitenrelaas, zonder dat daar een moreel oordeel aan verbonden is. Maar zo eenvoudig liggen de zaken niet. Als het om anderen gaat heeft Grass een moreel oordeel (om niet te zeggen: veroor deling) niet achtergehouden. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken (ik zeg het voorzichtig) dat het Grass niet om een schuldbelijdenis ging. Evenmin om het feit dat hij eindelijk voor het oog en het oor van de wereld moest bekennen dat hij ten onrechte een ingrijpend en moreel zwaar belastend feit, moest 'belijden'. Nogmaals: de intonatie van schuldbelij denis heb ik in de openbaarmaking van de feiten gemist. Wat heeft hem dan wel bewogen? Ik herhaal het nog eens: de ontlasting van zijn geweten komt nergens in de stukken voor. Toch zou dat het meest respectabele motief zijn geweest, zestig jaar na datum! Dan blijft wel de vraag of dat motief bij een mens van zijn formaat een toereikende verklaring biedt. Als schrijver succes hebben, geëerd wor den tot op de wereldfora, en intussen je geweten dichtschroeien - dat houdt een mens niet uit. Is dan uiteindelijk de zweer doorgebroken en is het pus van misleiding eruit gekomen? Ik kan het nauwelijks geloven. Vandaar dat ik in een andere richting denk. Grass heeft voorzien dat er na zijn dood een enorme publicitaire rel zou losbreken, zoals die zich nu afspeelt. In het licht van zijn sterven - onherroe pelijk lot zwijgen veroordeeld - nog heviger dan thans! Ik doe nu een flinke greep: Hij heeft die rel na zijn dood willen voorkomen. Hij heeft die bewust laten losbreken vóór zijn sterven. Daarvoor was de publicatie van dit deel van zijn autobiografie een goede aanleiding. Zo kon hij zelf getuige zijn van die rel. Bovendien kon hij door zijn commentaren die rel nog enigermate dirigeren. Hij kon bij sturen, redigeren en zelfs critiseren. Samenvattend: Hij heeft zich tegen de vloedgolf van kritiek na zijn dood, nog bij zijn leven willen indekken. Daarmee heeft hij een deel van de te verwachten kritiek ont zenuwd. Hij heeft zijn doel bereikt, blijkens een kop in NRG Handelsblad van 17 augustus: "Grass blijft monument". Ik moet erbij zeg gen dat dit artikel niet door de hoofdredactie is geschreven. In een hoofdredactioneel com mentaar kwam Grass er slechter af. Al met al heeft Grass mogen meemaken dat onthul ling van een meer dan zestig jaar verzwegen zwaar belastend feit, niet die consequenties voor zijn reputatie heeft gehad, die zouden te vrezen zijn geweest als een In memoriam van Grass met verwijten en aanklachten werd belast. Ik zie deze onthulling als een 'move' om eventuele kritiek na zijn dood. voor te zijn! Hij heeft nog invloed kunnen oefenen op reacties over zijn onthulling. Hij heeft er nog kennis van kunnen nemen dat velen hem op zijn voetstuk hebben laten staan. Men moet een groot mens zijn om zo de reactie op een onthulling na zestig jaar, te kunnen dirige ren. De vraag voor menig lezer blijft: Wat is het morele gehalte van deze grootse regie? Nadat ik het bovenstaande geschreven had, ben ik een week in Duitsland geweest. Elke morgen trof ik in het hotel waar ik verbleef de veelgeprezen Frankfurter AUgemeine aan. Het trof me dat daar zelfs nu nog bijna elke dag over Grass geschreven werd. Een artikel droeg de titel: Grass wil het laatste woord hebben. Die titel komt aardig overeen met wat ik hierboven schreef. W. H. Velema OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 en 18.30 uur ds. H. Las- sche, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Heilig Avond maal. Ehen-Haëzer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabe trachting Heilig Avondmaal - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur kand. H. M. Burggraaf, Vlaar- dingen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur (Heilig Avondmaal) ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. T. Meijer - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. W. van Weelden, Oud- Alblas, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. J. R. Volk, Nieuw-Lek- kerland - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, voorberei ding Heilig Avondmaal en 17.00 en 18.45 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam. STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht, bediening Heilig Avondmaal en 17.00 uur ds. A. A. W. Boon, Krabbendijke, dankzegging chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail: Algeraeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per ram 0,30: contracttarieven op aanvraag slultingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 1022, e-raail: J.Villeriusg'gebr-dewaal.cora Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10,00 Per halfjaar 19.50 Per Jaar €38,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen, voorbe reiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. W. Groenenboom, Waardenburg. MELISSANT-Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe trachting en dankzegging Heilig Avond maal - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur onbekend - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. G. van Meijeren, v.m. viering Heilig Avondmaal en nam. nabe trachting Heilig Avondmaal; 15.00 uur ds. G. van Meijeren, viering Heilig Avond maal (Vroonlande) - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. J. Smink. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00 uur ds. P. Janse, Middelburg - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. J. W. van Estrik, Goedereede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, voor bereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. L. de Wit - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Exodus (PKN) 10.00 uur ds. W. Lol- kema Remonstrantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer J. Schipper. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. H. Harkema en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Geref. Kerk (PKN) 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lin- gen - Ger Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele - Her steld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds. C. Gielen, v.m. bediening Heilig Avond maal en nam. dankzegging Heilig Avond maal. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 en 18.00 uur ds. J. Maas, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. dankzeg ging Heilig Avondmaal - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur kand. R. W. Mul der, Genemuiden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst en 14.30 uur ds. J. Schipper - Beréa Gem. 10.00 uur H. Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. H. J. Catsburg, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. W. Jeroense en 18.00 uur ds. G. den Hartogh - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DENBOMMEL-Herv.Gem.(PKN) 10.00 uur kand. L. J. Vogelaar. Rotterdam en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur (Heilig Avond maal) en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. T. W. van Bennekom, v.m. bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. E. F. Vergunst, dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. H. P. de Goede en 18.00 uur ds. J. H. Becker - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur nog onbekend en 15.45 uur kand. R. W. Mulder, Genemuiden. LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen, bediening Heilig Avondmaal. In de voorgaande raadsperiode wer den in de gemeente Dirksland drie dorpsraden in het leven geroepen, voor elke woonkern een dorpsraad. De oprichting van deze dorpsraden vloeide voort uit de invoering van het dualisme: de raadsleden moesten meer naar de burgers toe en ze hechtten belang aan de participatie van burgers. Doel van deze dorpsraden, die werden voorgezeten door een raadslid, was het ter sprake brengen van zaken die aan dacht vroegen in het betreffende dorp en het meedenken en adviseren over mogelijke oplossingen/verbeteringen. De zittingsperiode van de dorpsraden liep gelijk met de zittingsperiode van de gemeen teraad. Dit hield in dat met het aftreden van de 'oude' gemeenteraad dit jaar, de zittings periode van de dorpsraden ook automatisch afliep. Voordat de dorpsraad herbenoemd zou worden, besloot de 'nieuwe' gemeente raad eerst te onderzoeken of de dorpsraden moesten blijven bestaan en zo ja, in welke structuur/vorm dit dan zou moeten. Dit onderzoek zou dan gelijk moeten lopen met een onderzoek van het gemeentebestuur naar een nieuwe opzet/werkwijze van de raad en raadscommissies. Naar aanleiding van dit besluit heeft op ini tiatief van de dorpsraden een gesprek plaats gevonden met een vertegenwoordiging van de gemeenteraad om het voortbestaan van de dorpsraden te bespreken. Hoewel een aantal leden van de dorpsraden soms moeite had om gemotiveerd te blijven, mede doordat veel adviezen (om financiële redenen) niet gehonoreerd konden worden, was men Van inening dat de dorpsraden toch moeten blijven bestaan, zij het in een andere opzet. Afgesproken werd dat de doipsraden zelf gaan onderzoeken hoe aan deze raden vorm gegeven kan worden om op een ?o efficiënt en effectief mogelijke manier te functione ren. In de tussentijd zijn de drie dorpsraden al weer een keer bij elkaar geweest om te discussiëren over de voordelen en nadelen van verschillende vormen van dorpsraden. Uiteindelijk is naar voren gekomen dat de voorkeur bestaat voor een informele orga nisatie van de dorpsraad waarbij een conve nant met het gemeentebestuur wordt onder tekend en waarin het gemeentebestuur de betreffende dorpsraad erkent als volwaar dige gesprekspartner voor diverse uiteen lopende onderwerpen. Op deze wijze wordt zeker inhoud gegeven aan meer betrokken heid van de burgers. Er moet een huishoude lijk reglement worden opgesteld waarin o.a. de samenstelling van het dorpsraadbestuur wordt geregeld, evenals de toetreding en de zittingsduur van de leden. In de komende tijd gaat een drietal leden onderzoeken hoe een dergelijk convenant eruit kan zien. Hiertoe wordt onderzocht wat voor dorpsraad-convenanten er bij andere gemeenten zijn. Een en ander wordt verwerkt in een voorstel, waarover de gemeenteraad zich in het najaar zal buigen. In de tussentijd zullen de dorpsraadsleden een wervingspro cedure opstarten voor nieuwe leden. Dinsdag 5 september jl. is in handen van de gemeentesecretaris van de gemeente Dirksland, Krijn Kasteleijn, voor de eerste maal sinds de invoering, de ambtsbelofte afgelegd door twee nieuwe medewerkers, Saskia Melis- sant-Hoogstad en Marja Melissant-de Klerk. Sinds jaren staat ambtelijke integriteit hoog op de politieke agenda, zowel landelijk, pro vinciaal als regionaal. In het kader hiervan is met ingang van 1 maart dit jaar de Amb tenarenwet gewijzigd. Gemeenten zijn vanaf deze datum (opnieuw) verplicht een integri- teitbeleid te voeren, een gedragscode voor goed ambtelijk handelen op te stellen en het afleggen van de ambtseed of -belofte in te voeren. Een eed/belofte bestaat uit een inhoudelijk deel en een bekrachtigingsformule. Zaken die in de Dirkslandse eed/belofte zijn opge nomen zijn: eerbiediging van de Grond wet en andere wetten, geen onwaarheden gebruikt bij de sollicitatie, geen giften of gunsten hebben aanvaard om de aanstelling te verkrijgen, geen giften of gunsten in de toekomst aanvaarden om iets te doen of na te laten in de functie, geheimhoudingsplicht en het naleven van de Dirkslandse gedragscode voor ambtenaren, die wordt uitgereikt bij het afleggen van de eed/belofte. Het integriteitbeleid in zijn geheel is gericht op het bevorderen van goed ambtelijk han delen en is gericht op de organisatie en de medewerkers. Het gemeentebestuur is ver plicht het integriteitbewustzijn te bevorderen, misbruik van bevoegdheden, discriminatie en belangenverstrengeling te voorkomen. De Het Dirkslands Mannenkoor hoopt op 13 september a.s. een open repetitieavond te houden. Het koor telt ca. 100 leden, maar is op zoek naar meer leden die de gelederen willen komen versterken. Zingt u of jij graag, of bent u eenzaam en zoekt u wat aanspraak, dan bent u welkom om een avond mee te zingen; misschien wordt u er zo enthousiast door dat u lid wordt. Het Dirkslands Man nenkoor repeteert 's woensdagsavonds om de veertien dagen van 20.00 tot 22.00 uur. Het koor wordt gedirigeerd door Frans Cor net en op het orgel begeleid door Jan Hoek. Er worden Psalmen en geestelijke liederen gezongen. Per jaar verleent het Dirkslands Mannenkoor 6 tot 7 keer medewerking aan zangavonden. In 2007 staat er een opname gepland i.v.m. het 25-jarig jubileum, dat het koor in 2008 hoopt te hebben. Wie een avond of gezelligheid wil, wordt uitgenodigd om op 13 september a.s. de open repetitieavond bij te wonen. Deze wordt gehouden in het kerk gebouw van de Gereformeerde Gemeente, Mozartsingel 2 te Dirksland, aanvang 20.00 uur. Wie meer informatie wil, kan bellen naar W. de Groot, tel.: 06-53425968. wet reikt hiertoe verschillende instrumenten aan. Het college van de gemeente Dirksland hecht groot belang aan de invoering van een inte griteitbeleid. Bij het doorlezen van het Avondmaalsfor- niilier valt het op dat evenals bij het Doop- formulier de trits van ellende, verlossing en dankbaarheid aangehouden wordt. Niet alleen de Heidelberger (1562) is hiervan een voorbeeld geweest, maar meer nog de brief van de apostel Paulus aan de Romeinen. Het Avondmaalsformulier begint om zo te zeggen met de 'ellende'. Dat is een ouder wets woord met de betekenis: uitlandig. Met andere woorden: wij leven buiten het para dijs. Het land van herkomst hebben wij vrij en moedwillig verlaten. Door ongehoorzaam heid zijn wij daaruit verdreven. Wij bedenken in een week van voorbereiding onze ellende, of zoals het formulier zegt: onze zonde en vervloeking. 'Wij bedenken' staat in de tegenwoordige tijd. Het is een opdracht voor en in het hier en nu. Wij bedenken niet alleen wat er in het verleden gepasseerd is, maar ook wat er in het heden gebeurt. Wat kan de zonde in het heden actief zijn. Wat kan de driehoofdige vijand: duivel, wereld, zonde en eigen vlees de kop opsteken. Wat kunnen vooral in de week van voorbereiding de aanvallen van satan fel zijn. Hoe kan hij ons voorhouden dat wij geen heil bij God hebben. Zou dit het geval zijn. wij zouden een heel ander leven leiden. Let wel: dit 'bedenken' gebeurt altijd voor Gods aangezicht (coram Deo). Dit gebeurt niet zomaar even 'hap snap'. Dit vraagt tijd en ruimte. Want wanneer wij voor Gods aan gezicht staan en onze zonden en vervloeking bedenken, komen wij erachter dat God de zonde haat. Hij haat niet de zondaar, maar wel de zonde. Hij walgt ervan, zoals de pro feet Ezechiël onszegt. Daarbij moet niet ver geten worden, dat iedere zonde ons vloek- waardig maakt. Ook zal het waar zijn dat het bedenken van de zonde en de vervloeking een blijvende zaak is. Het is iets waarin wij ons voortdurend hebben te oefenen. Nooit zullen wij daarin uitgeleerd zijn. Het onderwijs door de Hei lige Geest daarin kunnen wij niet missen. Wat is het doel daarvan? Niets anders dan dat wij onszelf mishagen en ons voor God verootmoedigen. De bedoeling is dat wij ver staan dat wij van nature voor God niet kun nen bestaan. Maar ook zal het ons brengen tot verootmoediging. Wat wil dit zeggen? Niets anders dan dat er verbrijzeling van het hart gevonden wordt. Psalm 51:9 brengt dit treffend onder woorden: "Door schuldbesef getroffen en verslagen." De scherven van het gebroken hart vallen als het ware voor Gods aangezicht neer. Wat'bij elkaar behoort, moet bij elkaar behou den worden. Onder de zelfbeproeving valt niet alleen de kennis der ellende, maar zeker ook de veriossing. Een dikke streep mag wel gezet worden onder deze zin in het formulier: "of hij de gewisse belofte van God gelooft." Hier gaat "het er niet om dat men van zijn geloof verzekerd is. maar of het geloof van Gods gewisse belofte verzekerd is. Het gaat om de zekerheid van Gods belofte. De gewisse belofte van God houdt in: de verge ving van de zonden en de toerekening en de schenking van de gerechtigheid die Christus heeft verworven. Anders gezegd: God ziet de zondaar in Zijn Zoon aan als had hij nooit een zonde gekend of gedaan. Tot slot: het is van belang te weten dat de Heere niet vraagt naar een gewis geloof, maar naar geloof in de gewisse belofte. Dat geloof kan groot of klein zijn, aangevochten of bestreden. Het doet er niet toe, als het maar geloof is. Uit: Ds. G.S.A. de Knegt, Alles uit Hem. Meditaties ter voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Uitgeverij Boeken- centrum. Zoetermeer Paperback. 80 pag. ISBN90-239.1770.7. Prijs €8,90. J.M.J. Kieviet SOMMELSDIJK - Veel inwoners van Goeree-Overflakkee weten het: op donder dagavond kunnen altijd rommelmarktspul len worden afgegeven bij Verpleeghuis De Samaritaan te Sommelsdijk. Alles wordt ter plaatse gesorteerd en in dozen verpakt, voor de rommehnarkt die gehouden zal worden op zaterdag 23 september 2006. Soms komt men bij het uitzoeken hele bijzondere dingen tegen. Die worden apart gezet om .geveild te worden op zaterdag 16 september. Op die dag zal de veilingmeester om 14.00 uur zijn hamer ter hand nemen, waarna vele mooie veiling stukken een nieuwe eigenaar zullen krijgen. Momenteel staat al een gedeelte van de spul len die geveild zullen worden in de vitrines in de hal en richting recreatiezaal. Wie alles van dichtbij wil bekijken, kan terecht tijdens de kijkuren op zaterdag 16 september van 10.00 tot 12.00 uur in de recreatiezaal van het ver pleeghuis. Daar zal 's middags de veiling ook worden gehouden. GOEDEREEDE - Op zaterdagavond 16 sep tember presenteert zich het Duo G&T in de toren van Goedereede met een nieuw concert programma. Hetduo.bestaandeuitSonjaGrays en Helen Thomson, combineren deze avond van middeleeuwse muziek het beste van zeer oude en nieuwe muziek. Het concert in de mid deleeuwse toren bestaat uit Gregoriaanse zang, middeleeuwse dichtkunst en een driestemmige misbewerking van Helen Thomson. waar\'Oor zij Gregoriaanse zang als uitgangspunt heeft gebruikt. Het duo voert de stukken lüet op de meest alledaagse manier uit. Het feit dat Helen en Sonja allebei zingen en instrumenten bespe len, de combinatie van zeer oude en nieuwe muziek en de gesproken middeleeuwse gedich ten staan garant voor een bijzonder gevarieerd concertprogramma voor een breed publiek. Het concert begint om 20.00 uur. de toe gangsprijs bedraagt 10. kaartverkoop vindt plaats in de toren. Plaatsbesprekina vooraf is telefonisch mogelijk: 0187-493796. We hebben er dik een maand op moeten wachten, maar uiteindelijk is het dan toch voor elkaar. Een zonder meer fraaie nazomerse periode op het pleit met royale kwikstanden, en daar waren we weer hard aan toe. Frappant is dat het 'voorbereidende werk' de afgelopen t^vee weken eigenlijk al in de weerkaarten zat, min of meer, en dat u als lezer rond nWnüg augustus al op het aanstaande mooie weer attent werd gemaakt. Zo zie je maar dat het onder bepaalde omstandigheden een week of twee vooruitblikken niet zelden z'n vruchten aftverpt. Een harde kern 'weerzeggers' - een tamelijk conservatieve garde eigenlijk in Neder land - vindt het not done om zover vooruit te blikken, maar soms is het verantwoord, zelfs in het grilhge Hollandse weer, om een bepaalde trend al ruim tevoren aan te geven. De intocht van de eerste portie zeer zachte maritiem-subtropische lucht ging afge lopen zondag gepaard met veel wind en een atmosfeer die bezwangerd was van het vocht. Zondagavond tegen middernacht noteerde Middelharnis zelfs nog bijna 20 graden bij een zwoele en vlagertge zuidwester. En eergisteren (woensdag) leek het warempel weer even zomer met maximale tem peraturen rond 25 graden. Deze hele week was het weer nagenoeg rimpelloos, ofschoon een üjdeUjke verstoring gisteren nog even voor enige instabiHteit zorgt. We moeten dit 'vuiltje aan de lucht' maar zien als een soort afvvisseling van de hogedrukw'acht. En nieuw geanimeerd hoog zal ons het weekeinde en de dagen erna prima nazoinerse condities bezorgen. Deze anticycloon wordt aanvankelijk geprojecteerd op de Noordzee-regio en dat is bij uitstek de locatie om Nederland voor wat langere tijd in de nazomer te dompe len. Aflandige winden ten zuiden van genoemd hogedrukgebied zorgen dan immers voor droge, zonnige en (vrij) warme omstandigheden in onze contreien. Zelfs heel aardig strandweer is weer mogeUjk - voor de Hefhebber - de kotiiende dagen. Het zeewater is nog bijna 20 graden vlak voor de kust van de Zuid-Hollandse eilanden. Een resolute terugkeer van het nare, koele herfstachtige augustusplaatje lijkt niet aan de orde voorlopig. Waarschijnlijk blijft het tot en met tnidden volgende week over wegend mooi. Wel neemt in het weekeinde de kans op mist toe gedurende de nacht en ochtend, maar deze zal tegen koffietijd overal het veld hebben geruimd. Weerman Mare Putto

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2006 | | pagina 2