HBO-theologen
kaarten
PREDIKBEURTEN
Bosman Kalis
Abonnements-
tarieven 2006
Kerstgroen
Ophalen oud papier
EIUVnDEn-IIIEUWS
Uw auto in vertrouwde^
handen
De Heidelberger,
houd daaraan vast!
Openbare vergadering
Dorpsraad Herkingen
Stellendam
tinê CD-actie
voor dak- en thuislozen
Een veelzijdig geleerde
De Bavinck-lezing
Jongeren zoeken een praktische
opleiding
Een radicale verschuiving
Nog geen publieke discussie
W.H. Velema
Zondag 11 december 2005
Feest Is
een reden voor
Nu ook caravariherstel
Bezorg-abonnemenien:
Jaarabonnemeat€38,00
Halfjaarabonnement€19,50
Kwartaalabonnement10,00
I Post-ahonnementen:
Jaarabonnement€47,50
Halfjaarabonnement€24,25
Kwartaalabonnement€12,40
Betaling
De betaling van uw abonnements-
geldis per acceptgiro ofvia de mach-
tiging voor incasso.
Acceptgiro
De abonnees waarvan wij géén
incasso machtiging hebben, ontvan-
gen een acceptgiro.
Wilt u op een andere wijze betalen,
dan altijd uw abonneenummer ver-
melden.
Machtiging
Bij de abonnees die ons een incas-
somachtiging hebben gegeven zal
het bedrag medio december van hun
bankrekening worden afgeschreven.
Automobielbedrijf Witvliet B.V.
Prof. Dr. A. van de Beek heeft weer van
zich doen spreken. Zijn boeken en zijn lezin
gen zijn steeds prikkelend. Vooral zijn toe
spraken in heel verschillende kringen trekken
de aandacht. Hij voert het woord, niet om de
aandacht te trekken. Wat hij zegt, de bood
schap die hij brengt, is de aandacht waard.
Zijn verhaal heeft altijd gewicht. Het is als
een steen in de vijver. Hij gaat nogal eens
tegendraads te werk. Soms lijkt dat hij met
die positiekeuze koploper is van een nieuwe
beweging.
Zijn levensloop is een bevestiging van de
hierboven gegeven typering. Behalve een
eredoctoraat van de universiteit van Buda
pest heeft hij in twee verschillende facultei
ten een doctoraat verworven. In Leiden in
de theologie bij professor H. Berkhof. Hij is
diens opvolger geworden. Hij heeft ook een
doctoraat in de plantkunde, zelfs nog voordat
hij in de theologie promoveerde. Hij is een
veelzijdig geleerde. Dat blijkt ook uit zijn tal
loze publicaties. Het zijn er te veel om hier
op te sommen.
Alleen al in dit jaar verscheen van zijn
hand 'Hier beneden is het niet. Christelijke
toekomstverwachting'En kort daarna kwam
bij Kok, Kampen uit 'Toeval of schepping?
Scheppingstheologie in de context van het
moderne denken'. Een boek van ruim 250
pagina's, tweemaal zo dik als het tevoren
genoemde.
De veelzijdigheid van Van de Beek komt
ook uit in zijn levensloop. Na predikant te
zijn geweest in enkele Nederlands Hervorm
de gemeenten, werd hij kerkelijk hoogleraar
in Leiden, als opvolger van zijn promotor.
Sinds enkele jaren is hij hoogleraar aan de
theologische faculteit van de VU; sinds sep
tember jl. is hij daar zelfs decaan.
Ik noem deze feiten om het gewicht van de
publicaties van Van de Beek te onderstrepen.
Hij schrijft prikkelend en gaat ook op zijn
vakgebied een eigen weg.
Het is altijd de moeite waard om naar hem
te luisteren; of men het met hem eens is of
niet.
Ik kom nu bij het thema van dit artikel.
Van de Beek heeft één van de vier lezingen
gehouden die gewijd zijn aan de theologie
van Herman Bavinck. Hij heeft daarin de
stelling geponeerd: 'Hbo-theologen hebben
de toekomst'
Als ik de verslagen van die lezingen
goed begrepen heb, gebruiken de sprekers
Bavincks erfenis om de positie van de theo
logie in onze hedendaagse cultuur te bepalen.
Mijn indruk is dat zij bij Bavinck beginnen,
als een soort uitvalspoort om de huidige stand
van zaken op theologisch en wijsgerig terrein
te evalueren. Tegelijk ook om te verwachten
lijnen naar de toekomst te trekken.
Een dergelijke uitnodiging is - ik spreek
erover met respect - voor Van de Beek een
kolfje naar zijn hand. Het gaat mij om, wat
ik meen te mogen noemen, de kern van de
boodschap in zijn Bavinck-lezing.
Van de Beek stelt dat het steeds moeilijker
is mensen met een duidelijk wetenschappe
lijk instelling te interesseren voor de theolo
gie. Er is wel belangstelling voor het werken
in de kerk, maar zonder de last van een zware
academische studie. Er zijn genoeg jonge
mensen die met enthousiasme willen werken
in de kerk, maar de last van de verantwoor
delijkheid van het ambt met bijbehorende
studie niet aankunnen, aldus het verslag van
zijn lezing in het Nederlandse Dagblad van
10 november.
Van de Beek ziet tegen deze achtergrond
van kerk en samenleving de neiging toene
men om steeds minder theologisch gevormd
en gevoed te willen worden. Zij willen heel
praktisch in de kerk aan het werk. Niet zon
der een stevige theologische bagage. Tege
lijk ook niet bezwaard door of verplicht tot
een wetenschappelijke opleiding zoals dit nu
(nog) het geval is.
In mijn eigen woorden samengevat: jonge
mensen die in de kerk willen werken, zoeken
een praktische opleiding, die hen bezig doet
zijn in de gemeente, zowel in pastoraat, dia
conaat als in verkondiging.
De laatste zinnen zijn mijn invulling van
wat Van de Beek bedoelt met Hbo-theologie:
mensen met een praktische vorming voor de
verschillende taken in de kerk. Ik voeg eraan
toe: één of twee treden lager dan de weten
schappelijke opleiding aan de universiteiten.
Vanuit zijn positie aan de VU, waar de
eerste wetenschappelijke universitaire imam
opleiding in Nederland plaatsvindt, heeft hij
dezelfde verwachting voor de toekomstige
imams! Ook daar zal het zwaartepunt komen
te liggen op een opleiding op Hbo-niveau.
Dat de VU als (laatst overgebleven) bol
werk een belangrijke rol zal spelen in de
vorming van wetenschappelijk opgeleide
theologen, kan men de decaan van de theo
logische faculteit als een vorm van 'wishfull'
denken niet kwalijk nemen.
De conclusie is duidelijk. De theologie
ziet er in 2010 volstrekt anders uit dan in
1995. Van de Beek verwacht deze verschui
ving van theologiestudie aan de universiteit
naar vorming op Hbo-niveau dus in betrek
kelijk korte tijd. Er moet dan in vijfjaar meer
gebeuren dan in de voorafgaande tien jaar.
In mijn inleiding tot dit artikel schreef ik
al dat wat Van de Beek zegt, altijd de moeite
van het overwegen waard is. Hij neemt de
ontwikkelingen scherp waar en voelt haar
scherp aan waarheen cultuur, samenleving
en kerk zich bewegen. Daarom heb ik de
spits van zijn Bavinck-lezing ook naar voren
gehaald. Kerk en theologie doen er goed aan
van deze visionaire toekomstbeschrijving
kennis te nemen.
Als ik het goed zie, is er in de PKN al
een tendens op te merken van de door Van
de Beek geschetste verwachting. De afgestu
deerden van theologische Hbo-opleidingen
worden blijkens advertendes steeds meer
gevraagd voor kerkelijk werk. Soms denk
ik, als ik zulke advertenties lees, zij worden
ingezet als assistent, hier en daar zelfs als
plaatsvervanger van een pastor.
Mocht de in dit artikel gesignaleerde ten
dens zich doorzetten, dan kon Van de Beek
wel eens gelijk hebben dat het veld van de
kerkelijke werkers er binnen vijf jaar totaal
anders uitziet.
Wat mij tot heden getroffen heeft, is het
feit dat er over deze veranderingen nog wei
nig publieke discussie is geweest. Ook op
dat punt is Van de Beek een voortrekker. Met
zijn Bavinck-lezing heeft hij het debat aan
gezwengeld.
Ik zie de geschetste toekomstverwachting
nog niet direct in de Vrijgemaakte Gere
formeerde Kerken, in de Gereformeerde
Gemeenten en in de Christelijke Gerefor
meerde Kerken zich voltrekken. Hoewel, als
het in de PKN regent, vallen er daarbuiten
wel druppels.
Het is niet aan mij om vanaf de zijlijn op
dit moment een oordeel te vellen. De lezer
zal het mij als emeritus niet kwalijk nemen,
dat ik na een dertigjarig pastoraat meer de
waarde van het verleden benadruk dan de
onzekerheid van toekomstige ontwikkelin
gen.
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorps-
kerk: 9.30 uur ds. G. Meuleman en 18.30
uur kand. M, Aleman, Elspeet. Eben-
Haé'zer: 9.30 uur kand. M. Aleman, Elspeet
en 18.30 uur ds. G. Meuleman - Herv.
Gem. (PKN) Locatie mfg Dorps-tienden:
9.45 en 18.00 uur ds. D. J. van Eckeveld,
Katwijk, v.m. bediening Heilig Avondmaal
en nam. dankzegging Heilig Avondmaal
- Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. G. J.
Mink en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Oer.
Gem. 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds.
G. van Manen - Doopsgezinde Gem. 9.30
en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur ds. L. J. Geluk, Rotterdam,
bediening Heilig Avondmaal en 18.30 uur
ds. C. van de Worp, dankzegging Heilig
Avondmaal - Hersteld Herv. Gem. 8.45,
10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van
Estrik, v.m. bediening Heilig Avondmaal
en nam. nabetrachting/dankzegging Hei
lig Avondmaal.
STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. Th. W. H. van der Heijden, bedie
ning Heilig Avondmaal en 17.00 uur ds.
E. F. Vergunst, Ridderkerk, dankzegging
Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN)
10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds.
J. C. van Westenbrugge - Hersteld Herv.
ctir. streeicblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaatschappij
Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijlc
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)471020
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of'adm')
tarief per mm 0,29;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden.
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)471022.
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 10,00
Per halfjaar 19,50
Per Jaar €38,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor deze
ingaan doorgeven.
REKENINGNUIMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Gem. 8.45 uur ds. C. Oorschot, Stellen-
dam en 18.00 uur ds. J. C. den Toom,
Sommelsdijk.
MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan
Zee - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds.
C. Romkes - Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst en 15.00 uur student G. Heijkamp
- Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
Iccsdicïist.
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. I. Hoornaar, Ermelo en 18.00 uur
ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. P. Blok - Ziekenhuis: geen
dienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en
18.00 uur kand. L. W. den Boer, Nieuw-
Beijerland - Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur ds. A. van Wijk en 18.30 uur kand. B,
D. Bonman, Sommelsdijk - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur student M. Joosse.
SOMMELSDIJK-Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. R. W. van Mourik, bediening Hei
lige Doop en 18.00 uur ds. C. J. v. d. Plas,
Zwijndrecht - Lukaskapel HDG 10.30 uur
ds. T. W. van Bennekom - Exodus (PKN)
10.00 uur ds. A. J. Lamping - CAMA
Gemeente 10.00 uur de heer K. Mulder.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur kand. L. Plug, Katwijk en 18.00
uur ds. T. W. van Bennekom, bediening
Heilige Doop - Geref. Kerk (PKN) 10.00
uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. B.
Trouwborst - Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur ds. G. van Manen, nam. bediening
Heilige Doop - Chr. Geref. Kerk 9.30 en
18.00 uur ds. M. van der Sluijs - Geref.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst
en 14.30 uur ds. B. van Zuijlekom - Her
steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. C. den
Toom en 17.00 uur ds. C. Gielen.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur kand. R J. W. Kok, Polsbroek en
18.00 uur kand. T R. Rietveld, Ridder
kerk - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds.
L. Groenenberg, Oud-Beijerland en 18.00
uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur
student A. J. de Waard.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. L. de Wit en 18.00 uur dr. T. E. van
Spanje - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
student J. de Waard - Beréa Gemeente
10.00 uur de heer H. Bruma.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem.
(PKN) 10.00 uur ds. A. Schroten, Goude
rak en 18,00 uur kand. J. Kooij, Baren-
drecht - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur
ds. Th. de Kok en 18.00 uur ds. J. Schep
- Ger. Gem. 10.00 en 18.30 uur student
G. Heijkamp.
DEN BOMMEL- Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. C. Doorneweerd en 18.00 uur kand.
M. van Dam, Gouda - Geref. Kerk (PKN)
10.00 en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra, v.m.
bediening Heilig Avondmaal.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur kand. P C. H Kleinbloesem,
Goudswaard en 18.00 uur ds. L. de Wit
- Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. Kos
ter en 18.00 uur ds. Becker - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld
Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. J. Tennissen,
Melissant en 15.00 uur ds. A. de Groot,
Numansdorp.
LANGSTRAAT- Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur dr. T. E. van Spanje, bediening Heilige
Doop.
iebr. de Waal BV
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
algemeen®
gebr-dewaal.com
AUTOSCHADEHERSTEL
3241 MG Middelharnis
Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 88
info@bosnianenkalis.nl - www.bosmanenkalis.nl
Over kerstgmen raken orthodox-protestanten
in ons land niet gauw uitgepraat. De vraag
is wat liet versciiil is tussen de verschillende
kerstversieringen? Kerstgroen (in natura) in
huis is prachtig, maar het gaat om de kleur van
binnen. Vooral de kerstboom geeft nog altijd
stof tot discussie. De boom heeft een heidense
oorsprong, zoveel is wel duidelijk, alleen de
verlichte buitenspar kan de toets der kritiek
weerstaan. Over de toelaatbaarheid van kerst-
versiering wordt verschillend gedacht. Wel een
kerststukje en geen ster voor het raam, of pre
cies andersom? Ik doel natuurlijk op de verlich
te adventsster, niet op de plant die in december
overal opduikt. De traditionele spar haalt een
hoge bezettingsgraad, meer dan 80 procent van
de Nederlandse iiuishoudens haalt de naalden
uitvaller-bij-uitstek in huis. De argumenten van
critici, de beruchte tegen-de-kerstboom-lobby,
lopen uiteen van godsdienstige principes tot
milieuoverwegingen van houtkap en vervuiling
bij verbranding. In Rusland is het hebben van
een kerstboom juist een teken van gebof, bij
ongelovigen ontbreekt hij. Dat onderscheid zal
wel aan het vervagen zijn. Het communisme is
tanende en de rode anti-kerstliga is op z'n retour
in de voormalige heilstaat. In ons land werd de
boom in de eerste helft van de negentiende eeuw
geïntroduceerd. De boom bracht huiselijkheid
en familiezin met zich mee. De traditie stamt
uit Duitsland, volgens een legende zou Maarten
Luther een boom in huis hebben gehaald, die
hij met lichtjes versierde. De eerste meldingen
van versierde bomen in de winter komen uit
Riga en de Elzas. Ze stonden op marktpleinen
en later in de woonkamer. Oorspronkelijk werd
de boom gedecoreerd met papieren rozen, ter
gedachtenis aan Maria, en versierd met appels,
peren en noten. Nu is de boom 100 procent
verfraaiing. Alhoewel hier zeer verschillend over
wordt gedacht. Je kunt er een boom over opzet
ten. Veel bomen zijn zo overdadig versierd dat
je door de bomen letterlijk het groene bos niet
meer ziet. De zondagsscholen, die in ons land
in de negentiende eeuw een bloeitijd kenden,
zorgden voor een sterke verbreiding van de
'heidense' boom. Kerstfeest rond een verlichte
boom was het hoogtepunt van het jaar. Rond
1870 klonken de eerste kritische geluiden. Het
heilsfeit zou door alles eromheen teveel op de
achtergrond geraken. Met de boom in het mid
delpunt zou de herdenking van de geboorte
van Christus in het gedrang komen. Zo kwam
de opvatting over het heidense karakter van de
kerstboom weer naar boven. Maar daarvoor lijkt
het in Nederland te laat. Nederland, kerstbo-
menland, lijkt het wel. Uw kerststukjesschrijver
houdt van buitenverlichting, als het maar niet
overdadig en te kerstmannerig is. Kerstgroen is
er ook in huize maar niet in de vorm van
een boom. Die staan waar ze moeten staan. Een
adventsster is voldoende om de tijd voor het
kerstfeest te duiden.
Koningin Julianaweg 80, 3241 XC Middeliiai-nis Telefoon 0187-48 26 44,
Dr. H.E Kohlbrugge (tl875) moet het tot
zijn kinderen gezegd hebben toen hij op zijn
sterfbed lag: "De Heidelberger, kinderen, de
eenvoudige Heidelberger - houd daaraan
vast!"
In het grafische vak wordt met een 'Hei
delberger' doorgaans gedoeld op een druk-
machine die in de Duitse stad Heidelberg is
vervaardigd. Maar die Heidelberger heeft
de stervende Kohlbrugge niet bedoeld. Het
is duidelijk dat hij zijn kinderen wees op het
kleine geschriftje dat in kerkelijk en bevin
delijk Nederland, maar ook ver daarbuiten,
bekend is als de Heidelbergse Catechismus.
Het boekje met vragen en antwoorden dat
al veel eeuwen behoort tot de belijdenisge
schriften van de kerken der Reformatie. Van
af veel kansels wordt nog steeds in bijna elke
tweede zondagse dienst een gedeelte uit deze
catechismus gebruikt als leidraad voor de
prediking. Het is de zogenaamde leerdienst.
De 19e-eeuwse prediker Kohlbrugge heeft
kennelijk het grote belang van de Heidel
bergse Catechismus ingezien. Niet alleen
hij. Van Heinrich Bullinger, de 16e-eeuwse
reformator van Zurich, is de uitspraak dat de
Heidelbergse Catechismus "de beste cate
chismus (is) die ooit is verschenen."
Deze laatste uitspraak kende ik niet, maar
ik kwam hem tegen in een prachtig boek
dat enkele weken geleden verscheen en dat
helemaal is gewijd aan deze Heidelbergse
Catechismus. Bullinger voegde er nog aan
toe: "God zij gedankt. Hij bekrone het met
Zijn zegen." En om nog even Kohlbrugge het
woord te geven: in zijn preek over zondag 1
van de Heidelberger zei hij: "Allen die ooit
tot God bekeerd werden, zijn het eens met
deze Catechismus. De grote waarheid is
in geen enkel door de Gereformeerde Kerk
aangenomen leerboek zo duidelijk uitgespro
ken als juist in dit geschrift. Deze waarheid
namelijk, dat een mens zalig wordt, zonder
dat hijzelf ook maar iets daartoe bijdraagt,
uit loutere, vrije genade door Christus.
Van deze catechismus is een grote zegen uit
gegaan. Hij heeft al meer dan vier eeuwen
lang diepe sporen getrokken in het kerkelijke
en geestelijke leven, met name in onze lage
landen. Hoewel hij - en de naam maakt dat
al duidelijk - in het geheel niet afkomstig is
uit onze contreien. De samenstellers waren
ook geen Nederlanders maar twee jonge the
ologen in een midden-Duitse stad, de een
afkomstig uit het verre Breslau (Zacharias
Ursinus), de ander geboortig uit Trier (Cas
par Olevianus).
Wie meer van dit zo geestelijke en invloed
rijke boekje weten wil, neme het boek ter
hand dat onlangs verscheen. De titel is goed
gekozen: 'Het troostboek van de kerk'. Daar
mee wordt natuurlijk verwezen naar de inzet
van ons leerboek: "Wat is uw enige troost,
beide in leven en in sterven?", met het daar
bij horende antwoord.
Ik prijs het initiatief van de uitgever en van
de zes theologen die samen zorgden voor
de totstandkoming van het fraaie, recent
uitgegeven boek waarop ik zojuist doelde.
Wij leven in een a-historische en a-dogma
tische tijd. Kerkleer en geschiedenis scoren
niet hoog op de lijst van modieuze thema's.
En nu wordt ons hier, helemaal dwars tegen
de trend van ons tijdsdenken in. een studie
geboden die ons terugbrengt bij de bronnen
van de leer der Reformatie. Het is een en al
christelijke leer en het is een en al geschiede
nis van de kerk. Maar juist daarom is het ook
een en al actualiteit.
Met deze laatste uitspraak zou ik al direct
in het laatste hoofdstuk van dit boek kun
nen terechtkomen. Maar dat gaat toch iets te
snel. Ik wil u eerst wijzen op de lijn die in dit
boek te ontdekken valt. Om te beginnen geeft
drs. C.Th. Boerke een tekening van de refor
matie in het 16e-eeuwse Duitsland. Dat was
een geheel lutherse aangelegenheid. En dan
is daar temidden van dat inmiddels lutherse
land een gereformeerde, een calvinistische
enclave: het keurvorstendom De Palts met
Heidelberg als hoofdstad. Frederik de derde,
bijgenaamd de Vrome, is er de vorst. Hij is
geheel ingewonnen voor de leer van Calvijn.
Hij is het ook die enkele jonge geleerden van
zijn universiteit de opdracht tot het schrij
ven van een catechismus geeft. Hij achtte
het namelijk als zijn roeping om zijn volk,
inclusief de jonge mensen, op te voeden in de
gereformeerde religie. Dit onderdeel van de
geschiedenis wordt in hoofdstuk II verhaald
door dr. W. Verboom, Daarna volgt een inte
ressant hoofdstuk over de mensen achter de
Catechismus.
In het uitvoerige hoofdstuk IV klopt echter
het hart van dit boek. Daar komt ook het hart
van de gereformeerde leer aan de orde. En
daarmee het hart van de Heilige Schrift. Dr
W. van 't Spijker beschrijft in iets meer dan
veertig pagina's de theologie van de Heidel
berger. Buitengewoon leerzaam! Niet alleen
methode en indeling komen aan de orde,
maar ook de hoofdthema's worden uitge
diept. Bijvoorbeeld als het gaat over de Wet
als tuchtmeester tot Christus. Een enkele zin
daaruit: "Kan men kennis van ellende een
voorbereiding noemen voor de genade? We
kunnen dit inderdaad beamen, wanneer we
slechts in het oog houden dat deze voorbe
reiding geen voorwaarde is waaraan wij uit
eigen kracht kunnen voldoen. Ook de kennis
van de zonde is een gave van de genade, die
ons om niet geschonken wordt en daarom
vrucht van de verdienste van Christus en het
werk van Zijn Geest. Graag verwijs ik naar
de verdere inhoud van dit fraaie hoofdstuk.
Dat geldt ook van de resterende hoofdstuk
ken van dit boek. Daarin komt de plaats
van de Catechismus in Nederland ter sprake
(door dr. W. Verboom en dr. T.M. Hofman),
vervolgens meer praktisch de Catechismus in
prediking, catechese en kerkelijk onderwijs
(dr. W.J. op 't Hof en drs. M. Golverdingen).
Het slothoofdstuk vraagt aandacht voor - en
ik noemde het al - de actualiteit van de Hei
delberger. Dit laatste opnieuw door dr. W.
van 't Spijker. De kritiek die zich in de loop
der tijden op de Catechismus heeft gericht,
wordt niet verzwegen. Van 't Spijker erkent
dat ons leerboek op sommige vragen wat al
te uitvoerig ingaat. De kritiek valt echter in
het niet bij de grote waarde van dit rijke belij
denisgeschrift. De ontfermende Heere heeft
Zijn kerk in dit avondland rijk gezegend met
zo'n rijpe vrucht van geleerdheid en ware
vroomheid. Ik voeg me helemaal bij de slot
zinnen van dit (door mij van harte aanbevo
len) boek: "Het is de specifieke eenheid van
leer en leven, van kennis en vertrouwen, die
aan het leerboek een geheel eigen karakter
heeft verleend. De uitwerking daarvan, die
in het verleden zo krachtig gebleken is, mag
onder de zegen van de Heere ook voor de toe
komst worden verwacht.
N.a.v.: Dr. W. van 't Spijker e.a.. Het troost
boek van de kerk. Over de Heidel
bergse Catechismus. Uitgeverij Den
Hertog te Houten. Gebonden. Geïl
lustreerd ISBN 90-331-1935-8. 309
pag. Prijs €28,90.
J.M.J. Kieviet
Op woensdag 14 december 2005 houdt de
Dorpsraad Herkingen weer een openbare
vergadering. Deze wordt gehouden in ver
enigingsgebouw 'Ons Huis' te Herkingen en
vangt aan om 19.30 uur. Alle inwoners van
Herkingen worden van harte uitgenodigd om
aanwezig te zijn. Onderwerpen die tijdens de
vergadering aan de orde komen zijn o.a. zorg
om het culturele erfgoed in Herkingen,
inventarisatie van verbeterpunten van de
woonkern Herkingen in het kader van de leef
baarheid en veiligheid, stand van zaken rond
het Spui. Tijdens de raadsvergadering van 25
september 2003 zijn de leden voor de Dorps
raden van Dirksland, Herkingen en Melissant
benoemd. De Doipsraden zijn ingesteld om
de Gemeenteraad gevraagd en ongevraagd
van advies te voorzien over de veiligheid
en leefbaarheid van de dorpskernen in de
gemeente Dirksland. De (technische) voor
zitters van de Dorpsraden zijn raadsleden,
die daarvoor door de Raad zijn benoemd. De
Dorpsraad van Herkingen wordt voorgeze
ten door mevrouw J.G.C. Tuinstra-Zagt. In
de Verordening op de Dorpsraden is opgeno
men dat de Dorpsraden twee keer per jaar een
openbare vergadering zullen houden.
Tijdens de vergadering kunnen inwoners
hun mening over de onderwerpen die op de
agenda staan kenbaar maken aan de leden
van de Dorpsraad. De agenda is te vinden
in de wekelijkse publicatie van de gemeente
Dirksland en staat ook op de website van de
gemeente: www.dirksland nl. Om de verga
dering op een goede manier te laten verlopen,
is het prettig als hiervoor spreekrecht wordt
aangevraagd bij de secretaris van de Dorps
raad (tevens griffier van de Gemeenteraad)
de heer RJ. de Pagter, telefonisch bereikbaar
onder nummer 0187-608080 of per e-mail:
p.depagter@dirksland nl Verzoeken om in te
mogen spreken moeten uiterlijk 13 december
om 19.30 uur binnen zijn.
STELLEND AM Morgen, zaterdag 10
december, haalt de Financiële commissie
van het open Hervormd Jeugdwerk in Stel
lendam weer oud papier en karton op. Het
ophalen begint om 9.00 uur vanaf de Molen
kade, Nieuweweg en Schoolstraat. Wilt u het
papier goed gebundeld en tijdig gereedzet-
ten?
Ook dit jaar is er weer een Kerst-CD-
actie. Voor u een leuk kado om te geven
of te krijgen; voor Stichting Ontmoeting
weer meer financiële mogelijkheden om
onze medemensen te kunnen helpen
In de prachtige actiefolder kunt u zien
welke CD's -voordelig!- te koop zijn.
Ruime keus: meer dan 60 CD's met a.o.
kinderliedjes, vertellingen, koorzang,
orgel- en instrumentale muziek. Bij een
bestelling vanaf 12,00 ontvangt u een
CD gratis.
De folders zijn te bestellen bij de
contactpersonen van het comité, Marieke
Kalle, tel. 489757 of Plony Tanis, tel.
681644. Wij zorgen ervoor dat u het
boekje dan zo snel mogelijk in huis heeft.
De actie duurt t/m 31 december 2005.