Overdenking Nieuws de taii Eiumet-iiiEuws uit de Heilige Schrift uit de kerken Open dag Lambertus- kerk Strijen Inleveren rommelmarkt spullen Nieuwe-Tonge De Hoop Magazine Radio over de zorg voor verslaafden Ontdek de schoonheid van Goeree Pinksteruitzending 'U zij de glorie' VERVOLGVERHAAL HET .KIJKVENSTER UW GOëDB SMAAK iimpniKKin GASSMOKKELAAR De Geest van Pinksteren i Ook vanaf Goeree-Overflakkee busreis naar EO-Jongerendag 'Natuurlijk Kop van Goeree': I^aiga-^rilogie - deel 3 JOH. G. VEENHOF PAGINA 5 VRIJDAG 2 JUNI 20061 Blik op kerk en samenleving cy - Pinksteren en de Geestesgaven - Terug naar de Oude Kerk? - De Handelingen Met Pinksteren in zicht moet ik er wel iets over kwijt. Op het feest van de Heilige Geest - trouwens, was het niet méér een feest van Christus? - is er alle aanleiding tot klagen. Die klacht wordt aangeheven in alle kerken. De Heilige Geest werkt zo weinig, althans zo weinig merkbaar. Waar hoor je nogeens van dat doorbrekende werk? Waar worden nogeens mensen krachtdadig bekeerd? Nee, dan op die Eerste Pinksterdag in Jeruzalem! 3000 tegelijk! Kom daar vandaag nogeens om... Enfin, die geluiden zijn overal te horen, en het zou weinig moeite kosten, er nog een heleboel aan toe te voegen. Vanuit - laat ik voor het gemak maar zeggen - de Evangelische beweging zeggen ze: "Dat is ook geen wonder! De kerken hebben daar zelf schuld aan. In die eerste tijd werkte de Heilige Geest inderdaad krachtig. Toen was het als een bruisende stroom, maar de kerken hebben de ambten ingesteld en daarmee die stroom uit de begintijd in een rustig vaarwa ter gebracht. Ze hebben eigenlijk de Heilige Geest aan banden gelegd". Nu worden ongeveer dezelfde kreten in de kerken geslaakt. Moeten we niet meer terug naar die eerste periode? Hebben we die gaven van de Heilige Geest niet laten liggen? Heeft men in de tweede of in de derde eeuw niet een soort streep getrokken en gezegd dat die gaven behoorden tot de beginfase? Het wordt - voor zover ik het kan beluisteren - niet allemaal zo expliciet gezegd als in de vrije groepen, maar toch wordt er in de kerken weer gepleit voor handoplegging, gebedsge nezing, enzovoorts. En laten we eerlijk zeggen, we hebben niet zoveel weerwoord. Als we de Handelingen opslaan, dan horen we van mensen die ver vuld zijn van de Heilige Geest, dan zien we grote tekenen en wonderen gebeuren... En het staat er toch. Je kunt toch niet zeggen dat het onbijbels is? Ik zal niet zeggen dat ik alle vragen kan beantwoorden. Maar ik blijf toch wel met een paar problemen zitten. Om maar bij het voornaamste bezwaar te beginnen: Was het in het begin zo'n geweldi ge bloeitijd? Dan slaan we nogmaals de Han delingen der apostelen op. Tussen haakjes: Wij noemen dat boek zó, en dat heeft nogal oude papieren, maar als Lukas, de auteur, zijn boek van een titel had moeten voorzien, zou hij het dan ook de 'Handelingen der aposte len' hebben genoemd? Ik denk eerder: "De Handelingen van Christus, door Zijn Heilige Geest". Maar dat terzijde. Wat die Handelingen betreft, waren die men sen constant in een soort geestvervoering? Ik noem zomaar iets. Al gauw waren daar in de gemeente van Jeruzalem een Ananias en een Saffira, die ter plekke dood bleven omdat ze hadden gelogen! Stéfanus, een man vol van geloof en van de Heilige Geest, werd geste nigd. Jacobus wordt gedood. Paulus en Bar nabas krijgen ruzie, we zouden zeggen om een onnozel iets. En Trofimus is ziek. En ner gens grijpt de Heere in. Was het toen ook niet een keiharde wereld en een vijandige samen leving? Jawel, er gebeurden wel wonderen en er waren wel tekenen, maar niet altijd. Ik bedoel alleen: Laten we voorzichtig zijn met terug te verlangen naar die eerste eeuw. Toen was ook niet alles goud wat er blonk. Trouwens, in elke periode hebben mensen gezegd dat het vroeger beter was dan m. Die goeie ouwe tijd... Prediker wist ook al van mensen die vonden dat de vorige dagen beter waren dan déze. Maar - zegt hij - het is niet altijd wijsheid... Ik wens u allen gezegende Pinksterdagen toe. Dat wil zeggen: Dagen waarin de Heilige Geest werkt. En dat doet Hij door Christus groot te maken. Dat heeft Jezus Zelf gezegd: Hij zal van Zichzelf niet spreken. Hij zal MIJ verheerlijken. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Smaken verschillen, zeggen we bijna dage lijks omdat in elke familie grote verschillen voorkomen. De één houdt van zoetigheid, een tweede van zuur. de derde wil het eten zouter en de vierde zoekt iets dat een beetje bitter smaakt. Hoe komt dat eigenlijk en is dat erfelijk? Antwoord: Volgens de Amerikaanse voe dingsfysioloog Bourne is niet die voor keurvoor zoet, zuurs, zout of bitter erfelijk, maar wel het smaakvermogen. Bepaalde erfe lijke factoren maken dat ons lichaam bepaal de voedselbestanddelen vlugger verbrandt of ontleedt dan bij andere mensen geschiedt. Bekend is bijvoorbeeld dat moeders die ech te zoetekauwen waren, vaak dochters heb ben bij wie zich (soms pas op latere leeftijd) precies hetzelfde openbaart. Bij zoet is dat gemakkelijk na te gaan. maar de andere sma ken vergen een langduriger en ingewikkel der studie om dat alles te controleren, vooral als het gaat om vermengingen als zoetzuur, metaalsmaak, div. drop- en groentesoorten. Dan is 't niet meer uit te zoeken in hoeverre daar erfelijke factoren bij in 't spel zijn. Ook toevallige factoren zijn van invloed. Iemand die ongeregeld eet, kan af en toe een zo lage bloedsuikerspiegel krijgen, dat de voorkeur voor zoet heel sterk wordt. Gewenning is óók een belangrijk punt. Wie van jongs af aan teveel zout kreeg toegediend, kan er later moeilijk van af. En vergeet de mode en de incidentele factoren niet. Veel mensen vin den vet 'vies' en toch is het een belangrijke smaakcomponent. Denk maar aan de frites met mayonaise, het noodzakelijke vet in de soep en het klontje boter in de pap. Een bepaalde gebeurtenis als het zich tegeneten, misselijkheid, ziekte of voedselvergiftiging kan tegenzin tegen voedsel met een bepaalde smaak doen ontstaan. U ziet, dat 't onder werp zo ingewikkeld is, dat de deskundigen het niet in kort bestek kunnen afdoen. Ik heb allerlei middeltjes geprobeerd om de eieren niet te laten barsten tijdens het koken, maar niets helpt. Nu raden ze mij een spe ciale prikker aan. Voor ik kosten ga maken, wil ik wel eens weten of dat dan wel helpt. Volgens mij loopt een ei helemaal leeg met zo 'n gat erin. Antwoord: Met zo'n klein 'eierprikkertje' Morgen, zaterdag 3 juni, is de Grote of Sint- Lambertuskerk te Strijen van 10.00-17.00 uur open voor bezoekers. Dit in het kader van de Mid-zomermarkt die op die dag gehouden wordt, In het eeuwenoude bedehuis kun nen de bezoekers even tot rust komen. Ook is het interieur te bezichtigen. De Grote of Sint-Lambertuskerk bevat veel bezienswaar digheden, waaronder 18 gebrandschilderde ramen. Ook het laat 17e-eeuwse doophek en de fraaie Schout- en Scheepenenbank zijn fraaie stukjes meubelmakerwerk. Er wordt deskundige uitleg gegeven. Ook zal het orgel worden bespeeld en kan het worden bezich tigd. De toegang is gratis. NIEU'WE TONGE - Morgen kunt u voor de laatste keer spullen inleveren voor de rom melmarkt die zaterdag 24 juni gehouden zal worden in Hervormd centrum Elim te Nieu we-Tonge. De spullen kunnen van 9,00-12.00 uur worden ingeleverd op de adressen Oude- landsedijk 4a (fam. Van Kempen) of in Her vormd Centrum Elim, Zuiddijk 19. Gebruikt kunnen worden kleinmeubelen, antiek of spulletjes uit grootmoeders tijd, elektrische apparatuur, speelgoed, gereedschap, fietsen, en vooral tweedehands boeken zijn welkom. Wie zijn spullen zelf niet kan brengen, kan bellen naar 0187-652184. OUDDORP - De radio-uitzending van De Hoop op 7 juni gaat over 'de zorg voor ver slaafden'. In het programma vertellen twee cliënten van De Hoop aan welke middelen zij verslaafd waren en hoe zij zijn afgekickt. Ook vertellen ze hoe ze dit proces van afkic ken hebben ervaren. Daarnaast komt er een medewerker van De Hoop aan het woord die vertelt over hoe De Hoop mensen begeleidt tijdens het afkickproces. De Hoop Radio is iedere woensdag tussen 21.00 en 22.00 uur te beluisteren op Radio Goeree Lokaal via 105.6 FM. Het programma wordt zaterdag herhaald tussen 11.00 en 12.00 uur. De Hoop Radio wordt verzorgd door Stich ting Vrienden van De Hoop uit Dordrecht in samenwerking met Stichting De Hoop, het centrum voor evangelische verslavingszorg en hulpverlening in Dordrecht. priemt u een naalddun gaatje in de schaal, maar dat moet gebeuren in de luchtkamer, zodat de lucht die bij verwarming uitzet, eruit kan en geen overdruk veroorzaakt. U drukt het ei dus staande, met de punt omhoog, neer op die prikker. En dat helpt werkelijk, mits uw eieren geen haarscheurtjes vertonen. Want als eieren al gescheurd of gebarsten zijn' bij het vervoer of bij het bewaren, koken ze toch onherroepelijk stuk. Ook kan de overgang van de vier graden Celsius in een koelkast naar de 100° in de pan te groot zijn en is het verstandiger de eeteieren niet al te koud te bewaren, en/of met koud water op te zetten. Kosten hoeft u niet te maken, want u kunt dat fijne gaatje in de luchtkamer ook met uw fijnste naald uit uw handwerkmandje prikken als u eieren wilt gaan koken. Is de bestuurder van een personenauto ver plicht de autokoffer te openen, wanneer dat bij een politiecontrole gevraagd zou worden Het komt immers vaak voor, dat iemand op L.P.G. rijdt, maar de lagere motorrijtuigen belasting betaalt voor een benzinemotor Antwoord: De wet schrijft voor, dat bij ver denking van een strafbaar feit de politie een auto mag doorzoeken en dat de bestuurder verplicht is, alles te openen wat afgesloten is. Afgezien van bepaalde gerichte controles mag de politie dus niet 100 auto's aanhouden en ze allemaal gelasten de kofferbak te ope nen. Maar in incidentele gevallen gebeurt het wel, indien het vermoeden van een overtre ding aanwezig is. "En er geschiedde haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldigen gedreven wind" {Hand. 2 2a) Onstuitbaar Op het joodse pinksterfeest zijn de discipelen en nog anderen die de Heere Jezus onvoor waardelijk liefhebben eensgezind bij elkaar gekomen. In verwachting van de Heilige Geest die, naar de belofte van Jezus, op hen zou uitgestort worden. Dit gebeurt onver wachts, plotseling en onweerstaanbaar. Een stormvlaag valt van boven op hen neer. Een oorverdovend geluid. Zomaar. Ineens. Zon der aankondiging. Niet te stuiten. Overwel digend, Ontzagwekkend, Al wisten de discipelen wel dat er bijzondere dingen stonden te gebeuren, zij wisten even wel niet op wat voor wijze de Geest op hen zou worden uitgestort. Het was een verras sing! God werkt altijd verrassend! Hij komt altijd op het alleronverwachts. En uiteindelijk komt Hij op overweldigende en onstuitbare wijze. De enorme stormwind is een begelei dend verschijnsel bij en een symbool van de machtige werking van de Heilige Geest. Net zo min als dat je de wind niet ziet, maar wel merkt, net zo min kun je de Heilige Geest zien, maar je kunt Hem wel merken. Want als de Heilige Geest werkt, valt een mens van zijn stoel, met de neus tegen de grond. Een godsdienstig mens gaat van zijn benen, en een goddeloos mens bijt in het stof. De Heilige Geest overtuigt namelijk van zonde. Niet alleen bij een werelds levend mens, die van God en Zijn dienst niet wil weten. Ook bij een kerkelijk meelevende die meent dat zijn of haar kerkgang, gebed en gave, toch wel van bijzondere kwaliteit is. Overtuigend Immers, al onze kerkelijkheid, godsdienst en vroomheid tellen voor de Heere niet mee. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt alleen van alle zonde. Hij heeft Zijn werk op Golgotha volbracht. Niets van ons hoeft er meer bij. Nu is Christus ten hemel gevaren. Toch laat Hij de Zijnen niet geheel alleen. Hij heeft beloofd de Heilige Geest te zenden. Omdat Zijn discipelen nog zoveel moesten leren. En om door de prediking van het Woord zondaren tot bekering te brengen. Daarbij zendt Hij de Heilige Geest, Die het gesproken Woord in het hart van een zondaar onuitwisbaar afdrukt. De Heilige Geest laat ons onze zonde en verlorenheid voor de Hee re zien. Hij doet ons schrikken. Hij brengt ons van ons stuk, zoals een sterke windvlaag iemand zijn evenwicht doet verliezen. Hij rammelt ons door elkaar. Dit is broodnodig omdat we helaas zo hardleers zijn. We weige ren in te zien dat de zonde in het diepste van ons hart zo machtig is. Daarom overtuigt de Geest van zonde. Heel persoonlijk! Vervolgens wijst de Heilige Geest ook op Christus en diens werk. Hij doet de ogen open voor het machtige werk dat Christus op Golgotha heeft uitgewerkt, juist voor zon daren. Hij trekt onwederstandelijk naar de Heere Jezus toe. Al wil en durft zo iemand niet, hij wordt toch door de Heilige Geest gewillig gemaakt om tot Jezus te gaan, en ontvangt vrijmoedigheid om Hem aan te nemen door het geloof. Verlorenen worden gevonden. Ellendigen worden geholpen. Bit terlijk bedroefden worden vertroost. Ook dit gebeurt op een onweerstaanbare, onstuitbare wijze. Soms werkt de Heilige Geest gelei delijk, dan weer heftig. Sommigen trekt Hij allengskens, anderen in een korte tijd. De Geest is vrij om te werken zoals Hij wil. Troostrijk Toch maakt de geweldige gedreven storm wind ons duidelijk dat het werk van de Hei lige Geest zich zeer plotseling kan opdoen, niet te stuiten is, en door geen vijand van God en Zijn dienst kan worden gekeerd. Wat een troost is dit voor aangevochtenen, klein- gelovigen, twijfelenden! De Heere toont in het pinksterfeest dat inderdaad alle macht bij Hem berust. Alle machten zijn Hem onder worpen. Alle knie zal zich voor Hem bui gen. Kent u ook die overtuigende, terneer- werpende, alles-omver-werpende kracht des Heiligen Geestes in uw leven? Die werking gaat vooraf. Maar ze zal ook worden gevolgd door die zoete, lieflijke, aangename en zeer troostrijke drijving waarmee Hij een arme en verslagene van geest brengt tot aan de voeten van de Zaligmaker. Die heeft gezegd dat al wie tot Hem komt, nimmer zal worden uitge worpen. God werkt wonderlijk, overwinnend; Hij doet de goddelozen beven; Hij vertroost de ziel die schreiend tot Hem vlucht, Ouddorp, ds. H. Lassche PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Alphen a/d Rijn (herv, wijk- gem, Sionskerk), ds, B,F. Bakelaar te Lan- gerak; te Bameveld (herv,; wijkgem, 1), ds. M. van Campen te Ede (docent Chr. Hoge school); te Hattem (geref.), ds. T. Palma te Raamsdonk (parttime); te Katwijk aan den Rijn (herv. wijkgem. 1), ds. R.H.M, de Jonge te toerustingswerk Zimbabwe; te Nieuwegein-Noord, ds. H.M. de Rivecourt- Hoogenraad te Britsum-Cornjum-Jelsum; te Nieuwegein-Noord, ds. W.M. Reedijk te Boxtel/St. Michielsgestel (pt); te Nieuwkoop (herv.), kandidaat C.W. Saly te Utrecht; te Ten Boer, Sint Annen en Woltersum, kandi daat G.J. van de Lagemaat te Groningen, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Oene (herv. gera.), ds. E. Mijnheer te Westbroek; naar Wapenveld (prot. kerk i.w.), ds. J.R.J. van Gelderop te Gendt (pt). Bedankt voor Ridderkerk (herv.), ds. G. Lustig te Voorthuizen; voor Stavenisse, ds. G.C. de Jong te Sliedrecht; voor Zetten en Andelst (herv.), ds. J. Niesing te Kootwijk- Kootwijkerbroek. Beroepbaar: kandidaat L.W. den Boer, Ach- terdoel 11, 3264 AA Nieuw-Beijerland, Tel, 0186-693009, HERSTELD HERV KERK Beroepen te Nieuw-Lekkerland, ds. L. M. Jongejan te Oldebroek. Aangenomen naar Maartensdijk, kandidaat D. Burggraaf te Wijk en Aalburg. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Berkel en Rodenrijs en Berg- schenhoek, ds. J. Huijgen te Cloverdale BC (Canada); te Enschede-Oost en te Sint-Jans- klooster-Kadoelen, ds. A. Krijgsheld te Delf zijl, CHR. GEREE KERKEN Beroepen te 's-Gravenzande, ds. D. van der Zwaag te Veenendaal; te Noordeloos, ds, H. Polinder te Urk (Maranathakerk); te Zaamslag, ds. L.A. den Butter te Culemborg; Utrecht-West, C. Westerink te Bennekom. De 32e EO-Jongerendag wordt gehouden op zaterdag 17 juni in het Gelredome in Arnhem. Op deze EO-Jongerendag treden de Ronduit Praiseband, Salvador, Barlow- Girl, Rebecca en St. James op. De sprekers Wim Grandia en Martin Koomstra zullen het thema 'Enter the Mystery' toelichten. De EO-Jongerendag begint om 9.30 uur en wordt gepresenteerd door Frank van der Velde. De toegang is gratis maar het is wel noodzakelijk vooraf te reserveren. Dat kan via website eo.nl/jongerendag of door te bel len naar 0900-3002200 (op werkdagen van 15.00 lot 20.00 uur, 0,70 per minuut). Meer informatie is te vinden op eo.nl/jongerendag. Vanaf Goeree-Overflakkee zal geprobeerd worden om gezamenlijk een reis naar de EO-Jongerendag te organiseren, zo mogelijk per bus (reiskosten 20 p.p.), maar als daar voor te weinig aanmeldingen binnenkomen, zal gestart worden vanaf het busstation te Oude-Tonge. Wie belangstelling heeft, kan zich aanmelden via telefoonnummer (0187) 482543 of 687529 of mailen naar eo-jonge- rendag-busvervoer@hetnet.nl. Als de reis per bus gemaakt zal wor den, gelden onderstaande opstap plaatsen en -tijden; 6.00 uur Ouddorp, bushalte Preekhillaan; 6.05 uur Goedereede, busstation; 6.10 uur Stellendam, busstation t.o. Multi- Mate van Darame; 6.15 uur Melissant, bushalte Provincialeweg bij fa. Mijnders; i 6.20 uur Dirksland, bushalte Schelpenpad; 6.30 uur Sommelsdijk, bushalte Samaritaan; 6.35 uur Middelharnis, bushalte Doetin- chemsestraat; 6.45 uur Nieuwe-Tonge, Tramweg bij tank station Nelisse; 6.50 uur Oude-Tonge, busstation; 7.00 uur Schaapsweg, bushalte. 's Avonds om 21.00 uur verwacht men weer in Ouddorp terug te zijn. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Hendrik Ido Ambacht, ds. P. van Ruitenburg te Chilliwack (Can.). Bedankt voor Aalburg, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk; voor Gorinchem, ds, G. Hoo- gerland te Drachten; voor Tricht-Geldermal- sen, ds. P. Melis te Veen; voor Veenendaal, ds. P. van Ruitenburg te Cilliwack (Can.). OUDDORP - Op donderdag 8 juni kunt u kennis maken met het natuurschoon op de Kop van Goeree. Natuurlijk Kop van Goe ree is een interactieve avond met de meest prachtige foto's van natuurgebieden, vogels en planten én natuurlijk(e) informatie over de Kop van Goeree zoals deze zich presen teert in de maand juni. U maakt kennis met de grutto en de tureluur in de weiden rondom Goedereede en nemen een kijkje bij de orchi deeën in de duinen. Door middel van een vir tuele wandeling zal Jan Baks u meenemen over Goeree. De reis zal onder andere gaan via de Oostdijk, de Middelduinen, de Kwade Hoek, het Grevelingenmeer, de Preekhil- polder en de Kleistee. Bovendien kunt u uw eigen kennis over de natuur op de Kop van Goeree testen. Een aanrader voor een ieder die meer wil weten over al het natuurschoon dat de Kop van Goeree te bieden heeft! Natuurlijk Kop van Goeree start om 19.30 uur in het Museum Ouddorps Raad- en Pol derhuis. Kaarten zijn voor 3 verkrijgbaar bij VVV Ouddorp aan Zee (0187-681789). Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Stichting Promotie Kop van Goeree: www.kopvangoeree.com. OUDDORP - Het christelijke verzoekplaten programma 'U zij de glorie' van Radio Goe ree Lokaal heeft voor de Pinksterdagen een speciale aflevering opgenomen. Op Eerste Pinksterdag tussen 16.00 en 18.00 uur en op Tweede Pinksterdag tussen 19.00 en 21.00 uur zijn liederen en gezangen te beluisteren die bij Pinksteren horen, er wordt een meditatie gehouden en gedichten gelezen. Het is tijdens deze uitzendingen niet mogelijk om verzoek platen aan te vragen. Voor de daaropvolgende uitzending van maandag 12 juni kunnen weer wel verzoeken worden aangevraagd. Verzoe ken kunnen worden ingestuurd (Radio Goeree Lokaal, t.a.v. U Zij de Glorie, Postbus 157, 3253 ZJ Ouddorp), gefaxt: 0187-684091 of worden ingeleverd in de bus bij de balie in De Vliedberg. Bellen tijdens de uitzending is ook mogelijk: 0187-682630. Radio Goeree Lokaal zend 24 uur per dag uit via FM 105.6 en op de kabel in de gemeente Goedereede via 105.9 Mhz. -7&- Zowel Tjeljegin als Nikisjkin waren eensklaps heel andere mensen geworden. 'Kameraad, ik geloof dat de sleutel van dit mysterie gevonden is.' 'Daar kon je wel eens gelijk in hebben.' 'Eerlijk gezegd heb ik wel een beetje in spanning gezeten of we deze keer wel tot een oplossing zouden komen. Maar je ziet het, kameraad, het geluk heeft ons niet in de steek gelaten.' Sjova Nikisjkin grijnsde en zijn gezicht had de oude harde trekken weer terug gekregen. Amoldijtsj Tjeljegin stelde voor om alvast op de goe de afloop wat te drinken. 'Dat, kameraad, hebben we wel verdiend, na zolang in spanning te hebben gezeten.' De sfeer die zolang een onprettig karakter had gedra gen, was weer als vanouds. Ze dronken elkaar toe en proosten. 'Op de goede afloop, kameraad.' 'Na zdarowsje tovarisch.' Op je gezondheid, 'Proost,' Ze stieten aan en glunderden. 'In die boot kan weleens de oplossing van het raadsel liggen waarnaar we zolang op zoek zijn.' 'Ik ben benieuwd; een boot die hier in de omgeving onbekend is, dat biedt perspectieven. Hij moet pas gezonken zijn, want toen de soldaten gingen was er geen olievlek, wel toen ze terugkeerden. Conclusie: er zijn nadat onze mensen aan land zijn gegaan, anderen gekomen, die of met hun boot ten onder zijn gegaan of hun vaartuig hebben laten zinken, We zul len dat onderzoeken,' 'Een werst uit de oever, dat is geen kleinigheid en zover zwemmen kunnen in Siberië maar weinig mensen,' 'Misschien zijn zij die we zoeken al naar de haaien gegaan, In dat geval bespaart dat ons heel wat werk, al had ik hen liever levend in handen gekregen,' Nog geen uur later kwam de korporaal zich weer melden met de mededeling dat zijn groep gereed was om te vertrekken. De twee commissarissen, die zich na het drinken van de wodka bijzonder goedgemutst voelden, waren meteen bereid om mee te gaan. 'Is ook voor ons alles in orde, korporaal?' Alles, kameraad commissaris.' 'Dan gaan we met jullie mee,' 'Moet u niets meenemen?' 'Jawel, maar dat staat al klaar. Roep één van je man nen maar om onze spullen te halen,' 'Tot uw orders, commissaris.' De commissarissen hadden in een wagentje dat door twee paardjes getrokken werd, plaats genomen; de rest van de soldaten zat te paard. Hel tempo werd zo hoog mogelijk opgevoerd; zulks op wens van de twee machtigen in het wagentje. De twee, die doorgaans comfortabeler reisden, hotsten en botsten door elkaar en aan hun vette ruggen werden hoge eisen gesteld. Maar de twee hielden zich rustig, al werden ze let terlijk geradbraakt. Nu, met het vooruitzicht eindelijk een tastbaar bewijs in handen te krijgen, deed hen dit alles met de moed der wanhoop doorstaan. Aan boord van de boten ging het al niet veel beter. Deze waren zwaar belast en menig keer keken ze elkaar benauwd aan, als het water over de rand spoelde. Ze moesten lang zoeken voor ze de gezonken boot teruggevonden hadden. De olievlek was verdwenen, zodat slechts de primitieve boei die ze gelegd hadden, de enige aanwijzing was om het wrak te lokaliseren. De soldaat die duiken moest, keek bedenkelijk toen hij het wrak in het heldere water zag liggen. Duidelijk was aan hem te zien, dat de diepte tegenviel, maar met de twee commissarissen erbij, kon hij zich aan het bevel om naar het schip te gaan, niet onttrekken. De man verdween onder water en wist de boot te bereiken. In de grauwe schemer kon hij niets vinden, zodat hij onverrichterzake even later weer boven kwam. Hij hield zich aan de rand van de boot vast om weer wat op z'n verhaal te komen. 'En wat is er te zien?' vroeg Tjeljegin opgewonden. De soldaat schudde zijn hoofd en zei: 'Weinig com missaris.' 'Dan ga je nog maar eens kijken, er zal beslist wel iets zijn dat ons kan vertellen aan wie deze boot toe behoorde.' 'Goed, commissaris,' De soldaat haalde diep adem en liet zich weer naar de bodem zakken. Hij wist de deur van het machine kamertje open te krijgen en ging naar binnen. Ook nu vond hij niets, alleen tegen het zoldertje zaten enkele dingen die door de drijfkracht die ze bezaten omhoog gedrukt waren. Vlug duwde hij enkele van deze din gen door het deurtje naar buiten zodat ze naar boven stegen. Het waren een bus, een klein kistje en een olieblik. Toen moest de man weer naar boven daar hij bijna stikte. Boven hem waren de spullen aan de oppervlakte gekomen en nadat hij zich in de boot had laten hel pen, werden ze opgevist en aan de commissarissen overhandigd, 'Maak dit kistje open', gebood Sjova Nikisjkin. Een stuk koord dal er kruiselings over gebonden was, werd doorgesneden en toen lag de inhoud zichbaar, maar doorweekt voor de ogen van de twee mensen jagers die hun blikken er als gieren op gevestigd hiel den. Er zat een rolletje linnen in, blijkbaar bedoeld als ver band, verder een doosje zalf, een paar zakjes kruiden, een mesje en een beschreven stuk papier. Heel voor zichtig vouwde Nikisjkin het papier open en trachtte te lezen wat er geschreven stond. Tjeljegin boog zich eveneens over het papier en prevelde zachtjes enkele woorden. Het schrift was door het water bijna uit gewist, zodat slechts bij stukjes en beetjes een beeld gevormd kon worden van wat er geschreven stond. 'Bij kraamkoorts... kruiden op... heet... veriichting optreden... om de twee uur herhalen... kraam vrouw. Oljenka Chramov kan.heet water.drin ken en warm verband opleg...' 'Snap jij daar nou iets van?' 'Het is blijkbaar een recept voor kraamkoorts.' 'Kraamkoorts?' Ze keken elkaar aan. 'Kraamkoorts... zijn hier dan vrouwen aan boord geweest?' 'Laat mij nog eens goed kijken.' Weer bogen ze zich over het stuk papier om te ontcij feren wat er geschreven stond. Wat ze hadden gevonden, was een kistje met genees krachtige kruiden die door Oljenka Chramov waren gezocht en die Valeria Fischer had meegenomen, in hel geval er iets met Njoera gebeuren zou. 'Wacht eens even kameraad. Dit is een kistje mei krui den dat aan boord van dil schip gebruikt moest wor den. En enkele van die kruiden waren bedoeld om, als het nodig was, bij kraamkoorts te gebruiken. Van kraamkoorts heb ik geen verstand, maar wel zegt het mij, dat een man die koorts niet kan krijgen. Dan zou het voor de hand kunnen liggen dal er aan boord van dit schip vrouwen hebben gezeten en waarschijnlijk ook pas geboren kinderen of er zijn vrouwen in ver wachting geweest.' (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2006 | | pagina 5