Overdenking
Nieuws
de taii
Eiumet-iiiEuws
uit de
Heilige Schrift
uit de kerken
Open dag Lambertus-
kerk Strijen
Inleveren rommelmarkt
spullen Nieuwe-Tonge
De Hoop Magazine
Radio over de zorg
voor verslaafden
Ontdek de schoonheid
van Goeree
Pinksteruitzending
'U zij de glorie'
VERVOLGVERHAAL
HET
.KIJKVENSTER
UW GOëDB SMAAK
iimpniKKin
GASSMOKKELAAR
De Geest van Pinksteren i
Ook vanaf
Goeree-Overflakkee
busreis naar EO-Jongerendag
'Natuurlijk Kop van Goeree':
I^aiga-^rilogie - deel 3
JOH. G. VEENHOF
PAGINA 5
VRIJDAG 2 JUNI 20061
Blik op kerk
en samenleving cy
- Pinksteren en de Geestesgaven
- Terug naar de Oude Kerk?
- De Handelingen
Met Pinksteren in zicht moet ik er wel iets
over kwijt. Op het feest van de Heilige Geest
- trouwens, was het niet méér een feest van
Christus? - is er alle aanleiding tot klagen.
Die klacht wordt aangeheven in alle kerken.
De Heilige Geest werkt zo weinig, althans
zo weinig merkbaar. Waar hoor je nogeens
van dat doorbrekende werk? Waar worden
nogeens mensen krachtdadig bekeerd? Nee,
dan op die Eerste Pinksterdag in Jeruzalem!
3000 tegelijk! Kom daar vandaag nogeens
om... Enfin, die geluiden zijn overal te
horen, en het zou weinig moeite kosten, er
nog een heleboel aan toe te voegen.
Vanuit - laat ik voor het gemak maar zeggen
- de Evangelische beweging zeggen ze: "Dat
is ook geen wonder! De kerken hebben daar
zelf schuld aan. In die eerste tijd werkte de
Heilige Geest inderdaad krachtig. Toen was
het als een bruisende stroom, maar de kerken
hebben de ambten ingesteld en daarmee die
stroom uit de begintijd in een rustig vaarwa
ter gebracht. Ze hebben eigenlijk de Heilige
Geest aan banden gelegd".
Nu worden ongeveer dezelfde kreten in de
kerken geslaakt. Moeten we niet meer terug
naar die eerste periode? Hebben we die gaven
van de Heilige Geest niet laten liggen? Heeft
men in de tweede of in de derde eeuw niet
een soort streep getrokken en gezegd dat die
gaven behoorden tot de beginfase? Het wordt
- voor zover ik het kan beluisteren - niet
allemaal zo expliciet gezegd als in de vrije
groepen, maar toch wordt er in de kerken
weer gepleit voor handoplegging, gebedsge
nezing, enzovoorts.
En laten we eerlijk zeggen, we hebben niet
zoveel weerwoord. Als we de Handelingen
opslaan, dan horen we van mensen die ver
vuld zijn van de Heilige Geest, dan zien we
grote tekenen en wonderen gebeuren... En
het staat er toch. Je kunt toch niet zeggen dat
het onbijbels is?
Ik zal niet zeggen dat ik alle vragen kan
beantwoorden. Maar ik blijf toch wel met een
paar problemen zitten.
Om maar bij het voornaamste bezwaar te
beginnen: Was het in het begin zo'n geweldi
ge bloeitijd? Dan slaan we nogmaals de Han
delingen der apostelen op. Tussen haakjes:
Wij noemen dat boek zó, en dat heeft nogal
oude papieren, maar als Lukas, de auteur, zijn
boek van een titel had moeten voorzien, zou
hij het dan ook de 'Handelingen der aposte
len' hebben genoemd? Ik denk eerder: "De
Handelingen van Christus, door Zijn Heilige
Geest". Maar dat terzijde.
Wat die Handelingen betreft, waren die men
sen constant in een soort geestvervoering? Ik
noem zomaar iets. Al gauw waren daar in de
gemeente van Jeruzalem een Ananias en een
Saffira, die ter plekke dood bleven omdat ze
hadden gelogen! Stéfanus, een man vol van
geloof en van de Heilige Geest, werd geste
nigd. Jacobus wordt gedood. Paulus en Bar
nabas krijgen ruzie, we zouden zeggen om
een onnozel iets. En Trofimus is ziek. En ner
gens grijpt de Heere in. Was het toen ook niet
een keiharde wereld en een vijandige samen
leving? Jawel, er gebeurden wel wonderen
en er waren wel tekenen, maar niet altijd.
Ik bedoel alleen: Laten we voorzichtig zijn
met terug te verlangen naar die eerste eeuw.
Toen was ook niet alles goud wat er blonk.
Trouwens, in elke periode hebben mensen
gezegd dat het vroeger beter was dan m. Die
goeie ouwe tijd... Prediker wist ook al van
mensen die vonden dat de vorige dagen beter
waren dan déze. Maar - zegt hij - het is niet
altijd wijsheid...
Ik wens u allen gezegende Pinksterdagen toe.
Dat wil zeggen: Dagen waarin de Heilige
Geest werkt. En dat doet Hij door Christus
groot te maken. Dat heeft Jezus Zelf gezegd:
Hij zal van Zichzelf niet spreken. Hij zal MIJ
verheerlijken.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Smaken verschillen, zeggen we bijna dage
lijks omdat in elke familie grote verschillen
voorkomen. De één houdt van zoetigheid,
een tweede van zuur. de derde wil het eten
zouter en de vierde zoekt iets dat een beetje
bitter smaakt. Hoe komt dat eigenlijk en is
dat erfelijk?
Antwoord: Volgens de Amerikaanse voe
dingsfysioloog Bourne is niet die voor
keurvoor zoet, zuurs, zout of bitter erfelijk,
maar wel het smaakvermogen. Bepaalde erfe
lijke factoren maken dat ons lichaam bepaal
de voedselbestanddelen vlugger verbrandt
of ontleedt dan bij andere mensen geschiedt.
Bekend is bijvoorbeeld dat moeders die ech
te zoetekauwen waren, vaak dochters heb
ben bij wie zich (soms pas op latere leeftijd)
precies hetzelfde openbaart. Bij zoet is dat
gemakkelijk na te gaan. maar de andere sma
ken vergen een langduriger en ingewikkel
der studie om dat alles te controleren, vooral
als het gaat om vermengingen als zoetzuur,
metaalsmaak, div. drop- en groentesoorten.
Dan is 't niet meer uit te zoeken in hoeverre
daar erfelijke factoren bij in 't spel zijn. Ook
toevallige factoren zijn van invloed. Iemand
die ongeregeld eet, kan af en toe een zo lage
bloedsuikerspiegel krijgen, dat de voorkeur
voor zoet heel sterk wordt. Gewenning is
óók een belangrijk punt. Wie van jongs af
aan teveel zout kreeg toegediend, kan er later
moeilijk van af. En vergeet de mode en de
incidentele factoren niet. Veel mensen vin
den vet 'vies' en toch is het een belangrijke
smaakcomponent. Denk maar aan de frites
met mayonaise, het noodzakelijke vet in
de soep en het klontje boter in de pap. Een
bepaalde gebeurtenis als het zich tegeneten,
misselijkheid, ziekte of voedselvergiftiging
kan tegenzin tegen voedsel met een bepaalde
smaak doen ontstaan. U ziet, dat 't onder
werp zo ingewikkeld is, dat de deskundigen
het niet in kort bestek kunnen afdoen.
Ik heb allerlei middeltjes geprobeerd om de
eieren niet te laten barsten tijdens het koken,
maar niets helpt. Nu raden ze mij een spe
ciale prikker aan. Voor ik kosten ga maken,
wil ik wel eens weten of dat dan wel helpt.
Volgens mij loopt een ei helemaal leeg met
zo 'n gat erin.
Antwoord: Met zo'n klein 'eierprikkertje'
Morgen, zaterdag 3 juni, is de Grote of Sint-
Lambertuskerk te Strijen van 10.00-17.00
uur open voor bezoekers. Dit in het kader van
de Mid-zomermarkt die op die dag gehouden
wordt, In het eeuwenoude bedehuis kun
nen de bezoekers even tot rust komen. Ook
is het interieur te bezichtigen. De Grote of
Sint-Lambertuskerk bevat veel bezienswaar
digheden, waaronder 18 gebrandschilderde
ramen. Ook het laat 17e-eeuwse doophek en
de fraaie Schout- en Scheepenenbank zijn
fraaie stukjes meubelmakerwerk. Er wordt
deskundige uitleg gegeven. Ook zal het orgel
worden bespeeld en kan het worden bezich
tigd. De toegang is gratis.
NIEU'WE TONGE - Morgen kunt u voor de
laatste keer spullen inleveren voor de rom
melmarkt die zaterdag 24 juni gehouden zal
worden in Hervormd centrum Elim te Nieu
we-Tonge. De spullen kunnen van 9,00-12.00
uur worden ingeleverd op de adressen Oude-
landsedijk 4a (fam. Van Kempen) of in Her
vormd Centrum Elim, Zuiddijk 19. Gebruikt
kunnen worden kleinmeubelen, antiek of
spulletjes uit grootmoeders tijd, elektrische
apparatuur, speelgoed, gereedschap, fietsen,
en vooral tweedehands boeken zijn welkom.
Wie zijn spullen zelf niet kan brengen, kan
bellen naar 0187-652184.
OUDDORP - De radio-uitzending van De
Hoop op 7 juni gaat over 'de zorg voor ver
slaafden'. In het programma vertellen twee
cliënten van De Hoop aan welke middelen
zij verslaafd waren en hoe zij zijn afgekickt.
Ook vertellen ze hoe ze dit proces van afkic
ken hebben ervaren. Daarnaast komt er een
medewerker van De Hoop aan het woord die
vertelt over hoe De Hoop mensen begeleidt
tijdens het afkickproces. De Hoop Radio is
iedere woensdag tussen 21.00 en 22.00 uur
te beluisteren op Radio Goeree Lokaal via
105.6 FM. Het programma wordt zaterdag
herhaald tussen 11.00 en 12.00 uur.
De Hoop Radio wordt verzorgd door Stich
ting Vrienden van De Hoop uit Dordrecht in
samenwerking met Stichting De Hoop, het
centrum voor evangelische verslavingszorg
en hulpverlening in Dordrecht.
priemt u een naalddun gaatje in de schaal,
maar dat moet gebeuren in de luchtkamer,
zodat de lucht die bij verwarming uitzet, eruit
kan en geen overdruk veroorzaakt. U drukt
het ei dus staande, met de punt omhoog, neer
op die prikker. En dat helpt werkelijk, mits
uw eieren geen haarscheurtjes vertonen. Want
als eieren al gescheurd of gebarsten zijn' bij
het vervoer of bij het bewaren, koken ze toch
onherroepelijk stuk. Ook kan de overgang
van de vier graden Celsius in een koelkast
naar de 100° in de pan te groot zijn en is het
verstandiger de eeteieren niet al te koud te
bewaren, en/of met koud water op te zetten.
Kosten hoeft u niet te maken, want u kunt
dat fijne gaatje in de luchtkamer ook met uw
fijnste naald uit uw handwerkmandje prikken
als u eieren wilt gaan koken.
Is de bestuurder van een personenauto ver
plicht de autokoffer te openen, wanneer dat
bij een politiecontrole gevraagd zou worden
Het komt immers vaak voor, dat iemand op
L.P.G. rijdt, maar de lagere motorrijtuigen
belasting betaalt voor een benzinemotor
Antwoord: De wet schrijft voor, dat bij ver
denking van een strafbaar feit de politie een
auto mag doorzoeken en dat de bestuurder
verplicht is, alles te openen wat afgesloten
is. Afgezien van bepaalde gerichte controles
mag de politie dus niet 100 auto's aanhouden
en ze allemaal gelasten de kofferbak te ope
nen. Maar in incidentele gevallen gebeurt het
wel, indien het vermoeden van een overtre
ding aanwezig is.
"En er geschiedde haastelijk uit
den hemel een geluid, gelijk als
van een geweldigen gedreven
wind" {Hand. 2 2a)
Onstuitbaar
Op het joodse pinksterfeest zijn de discipelen
en nog anderen die de Heere Jezus onvoor
waardelijk liefhebben eensgezind bij elkaar
gekomen. In verwachting van de Heilige
Geest die, naar de belofte van Jezus, op hen
zou uitgestort worden. Dit gebeurt onver
wachts, plotseling en onweerstaanbaar. Een
stormvlaag valt van boven op hen neer. Een
oorverdovend geluid. Zomaar. Ineens. Zon
der aankondiging. Niet te stuiten. Overwel
digend, Ontzagwekkend,
Al wisten de discipelen wel dat er bijzondere
dingen stonden te gebeuren, zij wisten even
wel niet op wat voor wijze de Geest op hen
zou worden uitgestort. Het was een verras
sing! God werkt altijd verrassend! Hij komt
altijd op het alleronverwachts. En uiteindelijk
komt Hij op overweldigende en onstuitbare
wijze. De enorme stormwind is een begelei
dend verschijnsel bij en een symbool van de
machtige werking van de Heilige Geest. Net
zo min als dat je de wind niet ziet, maar wel
merkt, net zo min kun je de Heilige Geest
zien, maar je kunt Hem wel merken. Want
als de Heilige Geest werkt, valt een mens
van zijn stoel, met de neus tegen de grond.
Een godsdienstig mens gaat van zijn benen,
en een goddeloos mens bijt in het stof. De
Heilige Geest overtuigt namelijk van zonde.
Niet alleen bij een werelds levend mens, die
van God en Zijn dienst niet wil weten. Ook
bij een kerkelijk meelevende die meent dat
zijn of haar kerkgang, gebed en gave, toch
wel van bijzondere kwaliteit is.
Overtuigend
Immers, al onze kerkelijkheid, godsdienst
en vroomheid tellen voor de Heere niet mee.
Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon,
reinigt alleen van alle zonde. Hij heeft Zijn
werk op Golgotha volbracht. Niets van ons
hoeft er meer bij. Nu is Christus ten hemel
gevaren. Toch laat Hij de Zijnen niet geheel
alleen. Hij heeft beloofd de Heilige Geest te
zenden. Omdat Zijn discipelen nog zoveel
moesten leren. En om door de prediking van
het Woord zondaren tot bekering te brengen.
Daarbij zendt Hij de Heilige Geest, Die het
gesproken Woord in het hart van een zondaar
onuitwisbaar afdrukt. De Heilige Geest laat
ons onze zonde en verlorenheid voor de Hee
re zien. Hij doet ons schrikken. Hij brengt
ons van ons stuk, zoals een sterke windvlaag
iemand zijn evenwicht doet verliezen. Hij
rammelt ons door elkaar. Dit is broodnodig
omdat we helaas zo hardleers zijn. We weige
ren in te zien dat de zonde in het diepste van
ons hart zo machtig is. Daarom overtuigt de
Geest van zonde. Heel persoonlijk!
Vervolgens wijst de Heilige Geest ook op
Christus en diens werk. Hij doet de ogen
open voor het machtige werk dat Christus op
Golgotha heeft uitgewerkt, juist voor zon
daren. Hij trekt onwederstandelijk naar de
Heere Jezus toe. Al wil en durft zo iemand
niet, hij wordt toch door de Heilige Geest
gewillig gemaakt om tot Jezus te gaan, en
ontvangt vrijmoedigheid om Hem aan te
nemen door het geloof. Verlorenen worden
gevonden. Ellendigen worden geholpen. Bit
terlijk bedroefden worden vertroost. Ook dit
gebeurt op een onweerstaanbare, onstuitbare
wijze. Soms werkt de Heilige Geest gelei
delijk, dan weer heftig. Sommigen trekt Hij
allengskens, anderen in een korte tijd. De
Geest is vrij om te werken zoals Hij wil.
Troostrijk
Toch maakt de geweldige gedreven storm
wind ons duidelijk dat het werk van de Hei
lige Geest zich zeer plotseling kan opdoen,
niet te stuiten is, en door geen vijand van
God en Zijn dienst kan worden gekeerd. Wat
een troost is dit voor aangevochtenen, klein-
gelovigen, twijfelenden! De Heere toont in
het pinksterfeest dat inderdaad alle macht bij
Hem berust. Alle machten zijn Hem onder
worpen. Alle knie zal zich voor Hem bui
gen. Kent u ook die overtuigende, terneer-
werpende, alles-omver-werpende kracht des
Heiligen Geestes in uw leven? Die werking
gaat vooraf. Maar ze zal ook worden gevolgd
door die zoete, lieflijke, aangename en zeer
troostrijke drijving waarmee Hij een arme en
verslagene van geest brengt tot aan de voeten
van de Zaligmaker. Die heeft gezegd dat al
wie tot Hem komt, nimmer zal worden uitge
worpen. God werkt wonderlijk, overwinnend;
Hij doet de goddelozen beven; Hij vertroost
de ziel die schreiend tot Hem vlucht,
Ouddorp, ds. H. Lassche
PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND
Beroepen te Alphen a/d Rijn (herv, wijk-
gem, Sionskerk), ds, B,F. Bakelaar te Lan-
gerak; te Bameveld (herv,; wijkgem, 1), ds.
M. van Campen te Ede (docent Chr. Hoge
school); te Hattem (geref.), ds. T. Palma
te Raamsdonk (parttime); te Katwijk aan
den Rijn (herv. wijkgem. 1), ds. R.H.M,
de Jonge te toerustingswerk Zimbabwe; te
Nieuwegein-Noord, ds. H.M. de Rivecourt-
Hoogenraad te Britsum-Cornjum-Jelsum;
te Nieuwegein-Noord, ds. W.M. Reedijk te
Boxtel/St. Michielsgestel (pt); te Nieuwkoop
(herv.), kandidaat C.W. Saly te Utrecht; te
Ten Boer, Sint Annen en Woltersum, kandi
daat G.J. van de Lagemaat te Groningen, die
dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen naar Oene (herv. gera.), ds.
E. Mijnheer te Westbroek; naar Wapenveld
(prot. kerk i.w.), ds. J.R.J. van Gelderop te
Gendt (pt).
Bedankt voor Ridderkerk (herv.), ds. G.
Lustig te Voorthuizen; voor Stavenisse, ds.
G.C. de Jong te Sliedrecht; voor Zetten en
Andelst (herv.), ds. J. Niesing te Kootwijk-
Kootwijkerbroek.
Beroepbaar: kandidaat L.W. den Boer, Ach-
terdoel 11, 3264 AA Nieuw-Beijerland, Tel,
0186-693009,
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Nieuw-Lekkerland, ds. L. M.
Jongejan te Oldebroek.
Aangenomen naar Maartensdijk, kandidaat
D. Burggraaf te Wijk en Aalburg.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Berkel en Rodenrijs en Berg-
schenhoek, ds. J. Huijgen te Cloverdale BC
(Canada); te Enschede-Oost en te Sint-Jans-
klooster-Kadoelen, ds. A. Krijgsheld te Delf
zijl,
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te 's-Gravenzande, ds. D. van
der Zwaag te Veenendaal; te Noordeloos,
ds, H. Polinder te Urk (Maranathakerk); te
Zaamslag, ds. L.A. den Butter te Culemborg;
Utrecht-West, C. Westerink te Bennekom.
De 32e EO-Jongerendag wordt gehouden
op zaterdag 17 juni in het Gelredome in
Arnhem. Op deze EO-Jongerendag treden
de Ronduit Praiseband, Salvador, Barlow-
Girl, Rebecca en St. James op. De sprekers
Wim Grandia en Martin Koomstra zullen
het thema 'Enter the Mystery' toelichten.
De EO-Jongerendag begint om 9.30 uur en
wordt gepresenteerd door Frank van der
Velde. De toegang is gratis maar het is wel
noodzakelijk vooraf te reserveren. Dat kan
via website eo.nl/jongerendag of door te bel
len naar 0900-3002200 (op werkdagen van
15.00 lot 20.00 uur, 0,70 per minuut). Meer
informatie is te vinden op eo.nl/jongerendag.
Vanaf Goeree-Overflakkee zal geprobeerd
worden om gezamenlijk een reis naar de
EO-Jongerendag te organiseren, zo mogelijk
per bus (reiskosten 20 p.p.), maar als daar
voor te weinig aanmeldingen binnenkomen,
zal gestart worden vanaf het busstation te
Oude-Tonge. Wie belangstelling heeft, kan
zich aanmelden via telefoonnummer (0187)
482543 of 687529 of mailen naar eo-jonge-
rendag-busvervoer@hetnet.nl.
Als de reis per bus gemaakt zal wor
den, gelden onderstaande opstap
plaatsen en -tijden;
6.00 uur Ouddorp, bushalte Preekhillaan;
6.05 uur Goedereede, busstation;
6.10 uur Stellendam, busstation t.o. Multi-
Mate van Darame;
6.15 uur Melissant, bushalte Provincialeweg
bij fa. Mijnders; i
6.20 uur Dirksland, bushalte Schelpenpad;
6.30 uur Sommelsdijk, bushalte Samaritaan;
6.35 uur Middelharnis, bushalte Doetin-
chemsestraat;
6.45 uur Nieuwe-Tonge, Tramweg bij tank
station Nelisse;
6.50 uur Oude-Tonge, busstation;
7.00 uur Schaapsweg, bushalte.
's Avonds om 21.00 uur verwacht men weer
in Ouddorp terug te zijn.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Hendrik Ido Ambacht, ds. P. van
Ruitenburg te Chilliwack (Can.).
Bedankt voor Aalburg, ds. A.J. Gunst te
Nieuwerkerk; voor Gorinchem, ds, G. Hoo-
gerland te Drachten; voor Tricht-Geldermal-
sen, ds. P. Melis te Veen; voor Veenendaal,
ds. P. van Ruitenburg te Cilliwack (Can.).
OUDDORP - Op donderdag 8 juni kunt u
kennis maken met het natuurschoon op de
Kop van Goeree. Natuurlijk Kop van Goe
ree is een interactieve avond met de meest
prachtige foto's van natuurgebieden, vogels
en planten én natuurlijk(e) informatie over
de Kop van Goeree zoals deze zich presen
teert in de maand juni. U maakt kennis met
de grutto en de tureluur in de weiden rondom
Goedereede en nemen een kijkje bij de orchi
deeën in de duinen. Door middel van een vir
tuele wandeling zal Jan Baks u meenemen
over Goeree. De reis zal onder andere gaan
via de Oostdijk, de Middelduinen, de Kwade
Hoek, het Grevelingenmeer, de Preekhil-
polder en de Kleistee. Bovendien kunt u uw
eigen kennis over de natuur op de Kop van
Goeree testen. Een aanrader voor een ieder
die meer wil weten over al het natuurschoon
dat de Kop van Goeree te bieden heeft!
Natuurlijk Kop van Goeree start om 19.30
uur in het Museum Ouddorps Raad- en Pol
derhuis. Kaarten zijn voor 3 verkrijgbaar
bij VVV Ouddorp aan Zee (0187-681789).
Voor meer informatie kunt u terecht op de
website van de Stichting Promotie Kop van
Goeree: www.kopvangoeree.com.
OUDDORP - Het christelijke verzoekplaten
programma 'U zij de glorie' van Radio Goe
ree Lokaal heeft voor de Pinksterdagen een
speciale aflevering opgenomen. Op Eerste
Pinksterdag tussen 16.00 en 18.00 uur en op
Tweede Pinksterdag tussen 19.00 en 21.00 uur
zijn liederen en gezangen te beluisteren die
bij Pinksteren horen, er wordt een meditatie
gehouden en gedichten gelezen. Het is tijdens
deze uitzendingen niet mogelijk om verzoek
platen aan te vragen. Voor de daaropvolgende
uitzending van maandag 12 juni kunnen weer
wel verzoeken worden aangevraagd. Verzoe
ken kunnen worden ingestuurd (Radio Goeree
Lokaal, t.a.v. U Zij de Glorie, Postbus 157,
3253 ZJ Ouddorp), gefaxt: 0187-684091 of
worden ingeleverd in de bus bij de balie in De
Vliedberg. Bellen tijdens de uitzending is ook
mogelijk: 0187-682630.
Radio Goeree Lokaal zend 24 uur per dag uit
via FM 105.6 en op de kabel in de gemeente
Goedereede via 105.9 Mhz.
-7&-
Zowel Tjeljegin als Nikisjkin waren eensklaps heel
andere mensen geworden.
'Kameraad, ik geloof dat de sleutel van dit mysterie
gevonden is.'
'Daar kon je wel eens gelijk in hebben.'
'Eerlijk gezegd heb ik wel een beetje in spanning
gezeten of we deze keer wel tot een oplossing zouden
komen. Maar je ziet het, kameraad, het geluk heeft
ons niet in de steek gelaten.' Sjova Nikisjkin grijnsde
en zijn gezicht had de oude harde trekken weer terug
gekregen.
Amoldijtsj Tjeljegin stelde voor om alvast op de goe
de afloop wat te drinken.
'Dat, kameraad, hebben we wel verdiend, na zolang
in spanning te hebben gezeten.'
De sfeer die zolang een onprettig karakter had gedra
gen, was weer als vanouds. Ze dronken elkaar toe en
proosten.
'Op de goede afloop, kameraad.'
'Na zdarowsje tovarisch.' Op je gezondheid,
'Proost,'
Ze stieten aan en glunderden.
'In die boot kan weleens de oplossing van het raadsel
liggen waarnaar we zolang op zoek zijn.'
'Ik ben benieuwd; een boot die hier in de omgeving
onbekend is, dat biedt perspectieven. Hij moet pas
gezonken zijn, want toen de soldaten gingen was er
geen olievlek, wel toen ze terugkeerden. Conclusie:
er zijn nadat onze mensen aan land zijn gegaan,
anderen gekomen, die of met hun boot ten onder zijn
gegaan of hun vaartuig hebben laten zinken, We zul
len dat onderzoeken,'
'Een werst uit de oever, dat is geen kleinigheid en zover
zwemmen kunnen in Siberië maar weinig mensen,'
'Misschien zijn zij die we zoeken al naar de haaien
gegaan, In dat geval bespaart dat ons heel wat werk,
al had ik hen liever levend in handen gekregen,'
Nog geen uur later kwam de korporaal zich weer
melden met de mededeling dat zijn groep gereed was
om te vertrekken. De twee commissarissen, die zich
na het drinken van de wodka bijzonder goedgemutst
voelden, waren meteen bereid om mee te gaan.
'Is ook voor ons alles in orde, korporaal?'
Alles, kameraad commissaris.'
'Dan gaan we met jullie mee,'
'Moet u niets meenemen?'
'Jawel, maar dat staat al klaar. Roep één van je man
nen maar om onze spullen te halen,'
'Tot uw orders, commissaris.'
De commissarissen hadden in een wagentje dat door
twee paardjes getrokken werd, plaats genomen; de
rest van de soldaten zat te paard. Hel tempo werd zo
hoog mogelijk opgevoerd; zulks op wens van de twee
machtigen in het wagentje. De twee, die doorgaans
comfortabeler reisden, hotsten en botsten door elkaar
en aan hun vette ruggen werden hoge eisen gesteld.
Maar de twee hielden zich rustig, al werden ze let
terlijk geradbraakt. Nu, met het vooruitzicht eindelijk
een tastbaar bewijs in handen te krijgen, deed hen dit
alles met de moed der wanhoop doorstaan.
Aan boord van de boten ging het al niet veel beter.
Deze waren zwaar belast en menig keer keken ze elkaar
benauwd aan, als het water over de rand spoelde.
Ze moesten lang zoeken voor ze de gezonken boot
teruggevonden hadden. De olievlek was verdwenen,
zodat slechts de primitieve boei die ze gelegd hadden,
de enige aanwijzing was om het wrak te lokaliseren.
De soldaat die duiken moest, keek bedenkelijk toen
hij het wrak in het heldere water zag liggen. Duidelijk
was aan hem te zien, dat de diepte tegenviel, maar
met de twee commissarissen erbij, kon hij zich aan
het bevel om naar het schip te gaan, niet onttrekken.
De man verdween onder water en wist de boot te
bereiken. In de grauwe schemer kon hij niets vinden,
zodat hij onverrichterzake even later weer boven
kwam. Hij hield zich aan de rand van de boot vast
om weer wat op z'n verhaal te komen.
'En wat is er te zien?' vroeg Tjeljegin opgewonden.
De soldaat schudde zijn hoofd en zei: 'Weinig com
missaris.'
'Dan ga je nog maar eens kijken, er zal beslist wel
iets zijn dat ons kan vertellen aan wie deze boot toe
behoorde.'
'Goed, commissaris,'
De soldaat haalde diep adem en liet zich weer naar
de bodem zakken. Hij wist de deur van het machine
kamertje open te krijgen en ging naar binnen. Ook nu
vond hij niets, alleen tegen het zoldertje zaten enkele
dingen die door de drijfkracht die ze bezaten omhoog
gedrukt waren. Vlug duwde hij enkele van deze din
gen door het deurtje naar buiten zodat ze naar boven
stegen.
Het waren een bus, een klein kistje en een olieblik.
Toen moest de man weer naar boven daar hij bijna
stikte.
Boven hem waren de spullen aan de oppervlakte
gekomen en nadat hij zich in de boot had laten hel
pen, werden ze opgevist en aan de commissarissen
overhandigd,
'Maak dit kistje open', gebood Sjova Nikisjkin.
Een stuk koord dal er kruiselings over gebonden was,
werd doorgesneden en toen lag de inhoud zichbaar,
maar doorweekt voor de ogen van de twee mensen
jagers die hun blikken er als gieren op gevestigd hiel
den.
Er zat een rolletje linnen in, blijkbaar bedoeld als ver
band, verder een doosje zalf, een paar zakjes kruiden,
een mesje en een beschreven stuk papier. Heel voor
zichtig vouwde Nikisjkin het papier open en trachtte
te lezen wat er geschreven stond. Tjeljegin boog zich
eveneens over het papier en prevelde zachtjes enkele
woorden. Het schrift was door het water bijna uit
gewist, zodat slechts bij stukjes en beetjes een beeld
gevormd kon worden van wat er geschreven stond.
'Bij kraamkoorts... kruiden op... heet... veriichting
optreden... om de twee uur herhalen... kraam
vrouw. Oljenka Chramov kan.heet water.drin
ken en warm verband opleg...'
'Snap jij daar nou iets van?'
'Het is blijkbaar een recept voor kraamkoorts.'
'Kraamkoorts?'
Ze keken elkaar aan.
'Kraamkoorts... zijn hier dan vrouwen aan boord
geweest?'
'Laat mij nog eens goed kijken.'
Weer bogen ze zich over het stuk papier om te ontcij
feren wat er geschreven stond.
Wat ze hadden gevonden, was een kistje met genees
krachtige kruiden die door Oljenka Chramov waren
gezocht en die Valeria Fischer had meegenomen, in
hel geval er iets met Njoera gebeuren zou.
'Wacht eens even kameraad. Dit is een kistje mei krui
den dat aan boord van dil schip gebruikt moest wor
den. En enkele van die kruiden waren bedoeld om,
als het nodig was, bij kraamkoorts te gebruiken. Van
kraamkoorts heb ik geen verstand, maar wel zegt het
mij, dat een man die koorts niet kan krijgen. Dan zou
het voor de hand kunnen liggen dal er aan boord van
dit schip vrouwen hebben gezeten en waarschijnlijk
ook pas geboren kinderen of er zijn vrouwen in ver
wachting geweest.'
(wordt vervolgd)