Expositie 'Goedereede en omgeving'
van Co Scliellevis in stijl geopend
'Deze is de waarachtige genade Gods'
Notariële Column
Bosseschool start eco-project
Automatische gemeenschap van goederen
gaat veranderen
EIIAIIDEn-raEUWS
Ds. P. den Butter tijdens afscheidsdienst:
'Zuinig op de wereld om je heen'
Mystieke ervaring
Openingstijden
K* -y k* k* k*
MIDDELHARNIS - Met drie andere scholen neemt
de Bosseschool deel aan het project 'eco-schools' dat
wordt gecoördineerd door het ISGO en ondersteund
door Coöperatie Deltawind die op Goeree-Overflak-
kee al heel veel heeft bereikt op het gebied van duur
zame 'groene' energie.
Modeshow
PAGINA 14
VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2005
GOEDEREEDE - In het Röderhaus te
Goedereede werd afgelopen zaterdag
de expositie 'Goedereede en omgeving'
geopend. Deze expositie, met werk van
Co Schellevis uit Middelliarnis, bevat
een groot aantal schilderijen waarbij
de omgeving van Goedereede centraal
staat. De opening werd verricht door
Pau Heerschap uit Ouddorp.
Door Adri van der Laan
De geëxposeerde schilderijen van Co Schel
levis zijn duidelijk herkenbaar afkomstig uit
de omgeving van Goedereede. Ze vallen op
door hun opvallend heldere kleuren. Tot en
met november van dit jaar is de expositie in
het Röderhaus te bezichtigen.
Helmut Roder was zaterdag een tevreden
man, daar hij veel belangstellenden in zijn
expositieruimte kon verwelkomen. Het is niet
voor het eerst dat de uit Middelhamis afkom
stige Schellevis zijn schilderijen tentoonstelt
in het Goereese atelier. Acht jaar geleden
exposeerde hij ook al in het Röderhaus en dat
was een groot succes. Roder sprak de wens
uit dat ook deze expositie een even groot suc
ces zal worden.
Schellevis nam al van jongs af aan de dingen
in zijn omgeving scherp waar, waarna hij ze
vervolgens aan het doek toevertrouwde. Hij
beoefent zijn schilderskunst met de hem ken
merkende grondigheid. Zo bekeek hij ook de
Goereese stad en het landschap er oniheen.
Toeschouwers die minder vertrouwd zijn met
moderne kunst kunnen aan zijn schilderijen
veel kijkplezier beleven.
Bij een dergelijke expositie, waarbij de omge
ving van Goedereede centraal staat, kon het
bijna niet anders of de opening moest ver
richt worden door iemand die zeer aan deze
streek verbonden is. De keuze was gevallen
op Pau Heerschap. Hij maakte - natuurlijk
in het Ouddorps - zijn toehoorders deel van
zijn 'mystieke ervaring'. Heerschap probeer
de geheel volgens de 'werkwijze van Co' een
schilderij van taal neer te zetten. Twee keer
De exposant Co Schellevis en Pau Heerschap temidden van leden van een klederdrachtgroep
uit Zeeland, die door hun stijlvolle aanwezigheid de opening van de expositie luister bij zetten.
(Foto: Adri van der Laan)
had hij een mystieke ervaring meegemaakt
waarbij hij los kwam van tijd en ruimte. Zijn
eerste ervaring was zo'n vijftig jaar geleden,
toen hij op de kleuterschool zat. Het was mooi
weer en de juffrouw besloot met de kinderen
te gaan kuieren. Aangekomen op de kaoie in
Ouddorp zag hij de schepen op het water en
de prachtige kleuren van water en lucht "Ik
docht dat kan niet. Dit is zo vrieselik mooi,
dat kan niet". Hij beschreef in prachtige beel
den zijn ervaring van die kleuren, waarbij de
lucht weerspiegeld werd in het water en het
water in de lucht. Een andere ervaring kreeg
hij op de fiets, met zijn zus mee naar Goeree
naar 'kapper Slotje'. Toen hij bij 'de spiegel'
Goeree in kwam, werd hij weer overweldigd
door de invloed van de schittering, de kleu
ren en de combinatie.
Verder bezocht Pau ook andere streken maar
nergens weer kreeg hij een dergelijke erva
ring. Niet bij de bossen en heide in Ede waar
hij op de kweekzool zat - "je kon niet van
je of kieke" en ook niet de Wekeromse plas
sen - '"n koeiepit". Blij was Pau dat hij vlug
weer 'vromme' kon naar het eiland, het land
schap wat hem zo lief is. "Dit landschap is
ontstegen aan de werkelijkheid en goed om
er te weunen".
Schellevis overhandigde als dank voor de
openingswoorden een schilderij aan Pau
Heerschap, waar hij zeer mee verguld was.
Belangstellenden voor de expositie kunnen
in het Röderhaus terecht tot en met de maand
november. De expositieruimte is geopend op
woensdag, donderdag en zaterdag van 11.00
tot 13.00 uur en van 16.00 tot 18.00 uur, of
na telefonische afspraak (0187-493077). Het
adres is Noordzijde Haven 13, Goedereede.
MIDDELHARNIS - Voor ds. P. den
Butter, Christelijk Gereformeerd pre
dikant te Middelhamis, is het moment
aangebroken waar hij al lange tijd
tegenop heeft gezien: afscheid nemen
van de kerkelijke gemeente die hem,
en ook zijn vrouw, zo dierbaar waren.
Officieel was ds. Den Butter al in april
met emeritaat gegaan, maar hij zou nog
tot 1 oktober in 'zijn' gemeente blijven
preken. Maar die tijdsspanne werd
almaar korter, en toen het afgelopen
zondagmiddag de laatste dienst zou
zijn waarin Den Butter als eigen predi
kant van deze gemeente zou voorgaan,
viel het afscheid zwaar, zo bekende hij
vanaf de kansel van de Hervormde
kerk te Middelhamis, die voor deze
gelegenheid mocht worden gebruikt
en waarin hij een massaal opgekomen
gehoor nog éénmaal bepaalde bij de
kern van zijn prediking die hij in al
de jaren waarin hij aan Middelhamis
verbonden was, heeft doen horen.
Door Hans Villerius
Hij deed dat deze middag uit 1 Petrus 5 vers
12: 'Door Silvanus, die u een getrouw broe
der is, zo ik acht, heb ik met weinige woor
den geschreven, vermanende en betuigende,
dat deze is de waarachtige genade Gods, in
welke gij staat'.
"Eigenlijk was Petrus al klaar met zijn brief',
zo legde ds. Den Butter aan het begin van
zijn afscheidspreek uit. "Het 'Amen' stond er
al. Maar dat hij daarna nóg iets schreef - een
soort P.S., een naschrift - dat hoorde bij de
wijze van schrijven in die dagen, waarbij na
het slot van een brief nog éénmaal samenvat
tend werd aangegeven wat nu het belangrijk
ste was in het schrijven. En dat was in Petrus'
brief: de waarachtige genade Gods."
"Petrus'brief werd op zijn verzoek door Sil
vanus - ook wel Silas, Paulus' medewerker
- naar de gemeenten gebracht in het huidige
Turkije. Er waren in die tijd ook wel brie
venschrijvers die dwaalleraars waren en hun
brieven schreven onder de naam van goed
bekend staande apostelen. Maar nu Silva
nus Petrus' brief zélf is gaan bezorgen, was
de betrouwbaarheid van de afzender gega
randeerd. En kreeg Silvanus van Petrus het
mooiste compliment dat hij kon krijgen:
'getrouwe broeder"".
Petrus richtte deze brief aan de lijdende kerk.
Het is ook maar een korte brief - 'weinige
woorden' - maar wel vol theologie en pas
toraat. "Maar deze middag", zo maakte Den
Butter duidelijk, "gaat het vooral om: 'ver
manende en betuigende, dat deze is de waar
achtige genade Gods, in welke gij staat'".
"'Vermanen' kan in oude betekenis ook wel
staan voor 'vertroosten', maar hier betekent
het: ernstig en met grote nadruk toespre
ken, om de zaken op het hart te binden. En
'betuigen' wil in dit verband zeggen: mede
getuigenis geven aan het evangelie, het ver
kondigde evangelie verder verklaren, om
het geloof van zijn lezers te bevestigen, om
bekend te maken wat God in Christus heeft
gedaan, een rijke uiteenzetting van de grond
waarheden van het evangelie en van de zaken
die God gedaan en geopenbaard heeft, om
in een weg van de toepassing ook te spre
ken over de vrucht van dit alles en over de
kenmerken van het geloof. Dit moet van elke
preek gezegd kunnen worden, zij het m alle
bescheidenheid, maar toch: 'vermanen en
betuigen' - die zijn als een tweeling, een Sia
mese tweeling, die maar beter niet van elkaar
gescheiden kan worden."
"En in het vermanen en betuigen gaat het om
de inhoud, namelijk: 'dat deze is de waar
achtige genade Gods, in welke gij staat'. Een
verloren mensenkind heeft genade nodig en
moet van Gods genade en gunst leven. En als
er één is die dat in zijn leven geleerd heeft,
is dat Petrus wel, die zijn Meester verloo
chend heeft. Daarom heeft hij zéker moeten
leren: wees met ootmoedigheid bekleed, om
van genade te moeten leven. Hoeveel komt
'genade' ook niet voor in Petrus' brief?"
"Maar, hoeveel vruchten van genade, geloof
en bekering worden er niet nagemaakt? En
zullen ook wij daarvoor oppassen en onszelf
afvragen: bezitten wij de waarachtige gena
de? Niet een verminkte genade waarbij je
jezelf in stad kunt houden, maar waarachtige
genade die je alléén tot vergeving van zonden
brengt en die het eigen vlees kruisigt. Ware
genade betekent: niets van de mens. Dan ga
je ook beseffen dat je vuil en verdorven bent
en uit enkel pure genade tot God kunt terug
komen. Dan is het met je vermeende vroom
heid echt gedaan. Niets uit jezelf, maar dan
ben je een opgeraapt mens en is het een won
der dat God naar je omzag.
Dit bedoeltPetrus in zijnbrief te zeggen. Heeft
een verloren, arm zondaai' immers ergens
anders belang bij dan bij onverdiende gunst,
die hij niet missen kan? Het gaat immers om
verloren mensen. En laat hem dan ook maar
weten dat hij verloren is, en pas de wet in al
haar gestrengheid maar toe, opdat hij weet
hoe schuldig hij is en hoe groot z'n nood is,
opdat hij dit zal gaan zien en erkennen én tot
Christus zal komen om daar alleen genoeg
aan te hebben. Jezus alleen, Jezus geheel!"
"Petrus schrijft verder: 'in welke gij staat'",
zo vervolgde Den Butter. "Betekent dit: eens
bekeerd, altijd bekeerd? Ik hoop dat u beter
weet! Wél is dit te lezen als: u staat daar nu
wel in, maar blijf daar ook in staan. Datje het
niet anders zal zoeken dan bij de Heere Jezus
Christus, en dat je niet op een dwaalspoor
komt. Er is niet alleen genade nodig om bin
nen te kómen, maar óók om binnen te blij
ven. Kan dat dan, weggaan van de waarachti
ge genade? Wij zijn inderdaad zulke dwazen
dat wij dit zouden doen; weglopen, en niet
anders. Want genade is niet zo makkelijk.
Gods goedheid, dat willen we wel, en dat is
voor al Zijn schepselen. Maar Gods genade,
da's wat anders. Dat is voor onwaardigen, en
dat ben je niet zo gauw. Dat reduceert ons tot
niets. Dan hebben wij niets meer in te bren
gen, maar moeten we het van Christus alléén
hebben."
"Met vrijmoedigheid kon Petrus van dege
nen aan wie hij zijn brief schreef, zeggen
dat hij wist dat ze in de waarachtige genade
stonden. Maar", zo deed ds. Den Butter zijn
hoorders tot zichzelf inkeren, "zou Petrus
dat ook van de gemeente van Middelhamis
kutmen schrijven? Want staan in de waar
heid is iets anders dan staan óp de waarheid.
Als we erop staan, vallen we er een keer af.
Het gaat erom dat we staan in de waarheid,
geworteld en gegrond in Christus. Zijn we
dat? En zou niet alleen Petrus, maar vooral
de eerste Auteur van Petrus' brief, de HeiHge
Geest, dat van Middelhamis kunnen zeggen?
Hóe zit 't dan met al die mensen die tóch
nog onbekeerd zijn gebleven? Misschien
wel eens geraakt geweest, maar daarna toch
weer verder gegaan? Heb ik u de zaak dan
te weinig opgebonden? Betuig tegen mijEn
hoe zit 't dan met allen die nog steeds genoeg
hebben aan eigen gerechtigheid? Of met hen
die een gedaante van godzaligheid willen
vertonen, maar in hun leven toch laten zien
van de wereld te zijn en dit ook nog weten
te combineren met avondmaal vieren? Of
hen die afgetrokken worden door alles waar
bij het maar wat makkelijker kan? Heeft de
boodschap van de prediking u dan te weinig
te zeggen gehad? Betuig het tegen mij! 'In
welke gij staat' - ik durf het niet van iederéén
in de gemeente te zeggen", zo hield Den But
ter als herder van de kudde zijn hoorders nog
eenmaal eerlijk voor.
"Staat u er nog buiten? Zie dan dat ge die
genade leert kennen! Biiig voor het Woord
en geef je verzet op! Kijk niet langer naar
wat de wereld biedt en waarbij je schade lijdt
aan je arme ziel! Je hebt maar één ziel en die
moet gered worden, en God heeft alle genade
om dat te doen! Laat daar je hart eens door
verbroken worden!", zo drong de scheidende
predikant nog éénmaal achter zijn gemeente
aan. "Maai" Gode zij dank zijn er óók van wie
wél gezegd mag worden 'in welke gij staat',
van wie God 't Zelf ook zegt en in wie de
arbeid niet ijdel was in de Heere. Blijf daar
dan bij, gegrond op de waarachtige genade
Gods. En mag het werk zo vrucht dragen en
rijpen tot de dag van de oogst."
Na afloop van de dienst werd ds. Den But
ter namens de kerkenraad toegesproken door
ouderling M. Bom en namens het gehele
kerkverband door de consulent, ds. J.M.J.
Kieviet, waarna de scheidende predikant met
grote betrokkenheid en op zeer vertrouwe
lijke wijze verschillende woorden van dank
uitsprak. Elders in deze krant treft u een uit
gebreid interview met ds. Den Butter aan.
door notaris L. de Kc
Het behoort tot de clichés van de financiële wereld. Een rijke,
oude man valt voor de charmes van een jonge, aantrekke
lijke en gehaaide vrouw. Na een niet al te langdurige ken
nismakingsperiode komt het tot een huwelijk. Waarom zou je
huwelijkse voorwaarden maken als je echt van elkaar houdt!
De bange vermoedens van de familie blijken juist te zijn. De
vrouw was uit op zijn geld. Na een jaar vraagt zij echtschei
ding aan en gaat er met de helft van het vermogen vandoor.
In Den Haag wordt er gewerkt aan een wetswijziging waardoor der
gelijke horron/erhalen niet meer zullen voorkomen. Momenteel is de
algemene regel dat de vermogens van beide partners samensmel
ten, leder is gerechtigd tot de helft. Als men dat niet wil, is een bezoek
aan de notaris nodig voor het maken van huwelijkse voorwaarden.
Als men dat verzuimd heeft, zit men vast aan 'gemeenschap van
goederen'. Dat valt in principe niet ongedaan te maken, ook niet als
de rijke huwelijkspartner al na een maand het licht ziet. Vaak is het
de familie die aandringt op het maken van huwelijkse voorwaarden.
Men is bang dat een deel van het door schenkingen of verengingen
overgegane familiekapitaal naar de koude kant gaat.
Nederland neemt op dit punt internationaal een uitzonderingspositie
in. In vrijwel alle landen houden de huwelijkspartners als hoofdre
gel hun eigen vermogen. Door de aanstaande wetswijziging blijven
de partners ook in Nederland ieder hun eigen vermogen houden.
Ook het vermogen dat zij door erfenissen en schenkingen verkrij
gen, wordt eigen vermogen van de partners. In de praktijk blijkt bij
schenkingen en erfenissen van enige omvang standaard de 'uitslui
tingsclausule' te worden toegepast. Blijkbaar willen schenkers en
erflaters niet dat de helft aan de partner van het kind toekomt. De
wet wordt dus in overeenstemming gebracht met de praktijk, waar
door uitsluitingsclausuies overbodig zullen worden. Alleen het ver
mogen dat tijdens het huwelijk door besparingen op de inkomsten is
ontstaan, wordt gezamenlijk. Dit vergt wel enige boekhoudkundige
activiteit van de partners. Als men gemeenschap van goederen wil,
moet men naar de notaris. Vermoedelijk zal dat weinig gebeuren.
Wanneer het wetsvoorstel in werking treedt, is niet duidelijk. Wets
wijzigingen die te maken hebben met erfrecht en huwelijksgoede-
renrecht willen nog wel eens een lange aanloop nodig hebben. Het
nieuwe regime zal naar alle waarschijnlijkheid alleen van toepassing
zijn op toekomstige huwelijken. Bestaande gemeenschappen van
goederen zullen worden geëerbiedigd.
A
«I tfi sfi Sfi 4« Sfi gfi tfi .j"^.
ffg 1^. ,5 ^f ^g ^g ^g
NUMANSDORP- Komend weekend worden de Landelijke
Open Asiel Dagen georganiseerd. Ook op de Dierenstee is
er alles aan gedaan om het gezellig te maken. De honden en
de katten zijn door de vrijwilligers geborsteld en gekamd
en zitten keurig netjes te wachten op uw bezoek. Zij hopen
allemaal op een nieuwe baas.
STICHTING
DIERENBELANG Zoals Fleur, een leuk Kooikershondje, half-
langharig, wit/rood, gesteriliseerd. Fleur is
9 jaar. Zij kan goed overweg met katten en
honden, kan bij grotere kinderen en kan
alleen thuisblijven.
Simba is een pittige Jack Russel van bijna 5
jaar. Zij is driekleurig, gesteriliseerd en kan
beslist niet bij andere honden of katten. Zij
is ook niet gewend aan kinderen.
HOEKSCHE
WAARD
Rex is een kruising van twee jaar, een reu, driekleurig. Hij kan goed
bij kinderen, kan bij andere honden, maar beslist niet bij katten. Ook
Rex kan alleen thuisblijven. i
Nog een Rex, een Ciam terriër van 7 jaar, peper- en zoutkleurig,
gecastreerd. Het is een rustig hondje, kan bij kinderen, katten en kan i
alleen thuisblijven. Een hond die gewoon in ieder gezin past. i
Rasta is een kleine hond, een kruising Jack Russel, black/tan kleurig,.,
pas 8 maanden oud, een reutje, maar er zit wel een flinke kop op. Hij.i
kan bij kinderen, maar niet bij honden of katten, en kan goed alleen, i
thuisblijven. Rasta heeft een consequente baas nodig.
En ten slotte: de Dierenstee kan heel goed oude gebruikte theedoeken
gebruiken!
U vindt de Dierenstee aan het adres Groene Kruisweg 14a te
Numansdorp. Telefoon: 0186-655150, website: www.dierenstee.
nl. De openingstijden zijn maandag t/m zaterdag van 11.00 tot 16.00
uur.
De leerkrachten op de catwalk in hun afvalkleding.
Eco-schools is een Europees programma voor natuur- en milieuedu
catie. De bedoeling van het eco-schoolsproject is dat de deelnemende
scholen op drie hoofdlijnen aan het werk gaan: het gebouw: het nemen
van maatregelen op het gebied van energiebesparing, afvalbeheer-
sing en waterbesparing; lessen: vast onderdeel van het lesprogramma
wordt het bewust omgaan met energie, water en milieu;
omgeving: de school wil een bijdrage leveren aan een schone, prettige
leefomgeving.
Op dinsdagmorgen 27 september jl. is het project officieel van start
gegaan tijdens een bijeenkomst in het ISGO-gebouw, waar namens
de 4 deelnemende scholen een intentieverklaring werd ondertekend
en leerlingen een vermakelijke en leerzame Ronald Mac Donaldshow
ki-egen voorgeschoteld.
Voorafgaand aan de officiële start werd op het schoolplein van de
Bosseschool met alle leeriingen het project geopend met een mode-
show van de leerkrachten, die als volleerde modellen over een cat-,
walk hepen in zelf vervaardigde afvalkleding. Creaties van vuilnis- -j
zakken met fraaie details werden geshowd, zelfs van oude kranten:,
was nog een mooi pak gemaakt. Op deze wijze werden de werkge-
bieden afval, water, lucht en energie waarmee in de klassen wordt
gewerkt, op een originele manier zichtbaar gemaakt. Vervolgens werd [-"
een model-windturbine, ter beschikking gesteld door'Deltawind', in
gang geblazen en gezongen. Het geheel werd afgesloten met een vro
lijke polonaise op het schoolplein door alle leerlingen en modellen.
Op woensdagavond 12 oktober a.s. zullen de werkstukken van de-,
leerlingen over dit project worden tentoongesteld. Op die avond is er
ook een kinderboekenmarkt, omdat het eco-project en de kinderboe-,5
kenweek met elkaar worden gecombineerd. ,t
Zo begint de Bosseschool aan een langere periode waarin bewusti
omgaan met energie, afval en leefomgeving een belangrijke plaats
zullen innemen in het schoolleven van alle dag, om zo toe te werken
naar het verkrijgen van de groene vlag als teken, dat wordt voldaan 'i
aan Europese eisen op deze gebieden.