Expositie 'Goedereede en omgeving' van Co Scliellevis in stijl geopend 'Deze is de waarachtige genade Gods' Notariële Column Bosseschool start eco-project Automatische gemeenschap van goederen gaat veranderen EIIAIIDEn-raEUWS Ds. P. den Butter tijdens afscheidsdienst: 'Zuinig op de wereld om je heen' Mystieke ervaring Openingstijden K* -y k* k* k* MIDDELHARNIS - Met drie andere scholen neemt de Bosseschool deel aan het project 'eco-schools' dat wordt gecoördineerd door het ISGO en ondersteund door Coöperatie Deltawind die op Goeree-Overflak- kee al heel veel heeft bereikt op het gebied van duur zame 'groene' energie. Modeshow PAGINA 14 VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2005 GOEDEREEDE - In het Röderhaus te Goedereede werd afgelopen zaterdag de expositie 'Goedereede en omgeving' geopend. Deze expositie, met werk van Co Schellevis uit Middelliarnis, bevat een groot aantal schilderijen waarbij de omgeving van Goedereede centraal staat. De opening werd verricht door Pau Heerschap uit Ouddorp. Door Adri van der Laan De geëxposeerde schilderijen van Co Schel levis zijn duidelijk herkenbaar afkomstig uit de omgeving van Goedereede. Ze vallen op door hun opvallend heldere kleuren. Tot en met november van dit jaar is de expositie in het Röderhaus te bezichtigen. Helmut Roder was zaterdag een tevreden man, daar hij veel belangstellenden in zijn expositieruimte kon verwelkomen. Het is niet voor het eerst dat de uit Middelhamis afkom stige Schellevis zijn schilderijen tentoonstelt in het Goereese atelier. Acht jaar geleden exposeerde hij ook al in het Röderhaus en dat was een groot succes. Roder sprak de wens uit dat ook deze expositie een even groot suc ces zal worden. Schellevis nam al van jongs af aan de dingen in zijn omgeving scherp waar, waarna hij ze vervolgens aan het doek toevertrouwde. Hij beoefent zijn schilderskunst met de hem ken merkende grondigheid. Zo bekeek hij ook de Goereese stad en het landschap er oniheen. Toeschouwers die minder vertrouwd zijn met moderne kunst kunnen aan zijn schilderijen veel kijkplezier beleven. Bij een dergelijke expositie, waarbij de omge ving van Goedereede centraal staat, kon het bijna niet anders of de opening moest ver richt worden door iemand die zeer aan deze streek verbonden is. De keuze was gevallen op Pau Heerschap. Hij maakte - natuurlijk in het Ouddorps - zijn toehoorders deel van zijn 'mystieke ervaring'. Heerschap probeer de geheel volgens de 'werkwijze van Co' een schilderij van taal neer te zetten. Twee keer De exposant Co Schellevis en Pau Heerschap temidden van leden van een klederdrachtgroep uit Zeeland, die door hun stijlvolle aanwezigheid de opening van de expositie luister bij zetten. (Foto: Adri van der Laan) had hij een mystieke ervaring meegemaakt waarbij hij los kwam van tijd en ruimte. Zijn eerste ervaring was zo'n vijftig jaar geleden, toen hij op de kleuterschool zat. Het was mooi weer en de juffrouw besloot met de kinderen te gaan kuieren. Aangekomen op de kaoie in Ouddorp zag hij de schepen op het water en de prachtige kleuren van water en lucht "Ik docht dat kan niet. Dit is zo vrieselik mooi, dat kan niet". Hij beschreef in prachtige beel den zijn ervaring van die kleuren, waarbij de lucht weerspiegeld werd in het water en het water in de lucht. Een andere ervaring kreeg hij op de fiets, met zijn zus mee naar Goeree naar 'kapper Slotje'. Toen hij bij 'de spiegel' Goeree in kwam, werd hij weer overweldigd door de invloed van de schittering, de kleu ren en de combinatie. Verder bezocht Pau ook andere streken maar nergens weer kreeg hij een dergelijke erva ring. Niet bij de bossen en heide in Ede waar hij op de kweekzool zat - "je kon niet van je of kieke" en ook niet de Wekeromse plas sen - '"n koeiepit". Blij was Pau dat hij vlug weer 'vromme' kon naar het eiland, het land schap wat hem zo lief is. "Dit landschap is ontstegen aan de werkelijkheid en goed om er te weunen". Schellevis overhandigde als dank voor de openingswoorden een schilderij aan Pau Heerschap, waar hij zeer mee verguld was. Belangstellenden voor de expositie kunnen in het Röderhaus terecht tot en met de maand november. De expositieruimte is geopend op woensdag, donderdag en zaterdag van 11.00 tot 13.00 uur en van 16.00 tot 18.00 uur, of na telefonische afspraak (0187-493077). Het adres is Noordzijde Haven 13, Goedereede. MIDDELHARNIS - Voor ds. P. den Butter, Christelijk Gereformeerd pre dikant te Middelhamis, is het moment aangebroken waar hij al lange tijd tegenop heeft gezien: afscheid nemen van de kerkelijke gemeente die hem, en ook zijn vrouw, zo dierbaar waren. Officieel was ds. Den Butter al in april met emeritaat gegaan, maar hij zou nog tot 1 oktober in 'zijn' gemeente blijven preken. Maar die tijdsspanne werd almaar korter, en toen het afgelopen zondagmiddag de laatste dienst zou zijn waarin Den Butter als eigen predi kant van deze gemeente zou voorgaan, viel het afscheid zwaar, zo bekende hij vanaf de kansel van de Hervormde kerk te Middelhamis, die voor deze gelegenheid mocht worden gebruikt en waarin hij een massaal opgekomen gehoor nog éénmaal bepaalde bij de kern van zijn prediking die hij in al de jaren waarin hij aan Middelhamis verbonden was, heeft doen horen. Door Hans Villerius Hij deed dat deze middag uit 1 Petrus 5 vers 12: 'Door Silvanus, die u een getrouw broe der is, zo ik acht, heb ik met weinige woor den geschreven, vermanende en betuigende, dat deze is de waarachtige genade Gods, in welke gij staat'. "Eigenlijk was Petrus al klaar met zijn brief', zo legde ds. Den Butter aan het begin van zijn afscheidspreek uit. "Het 'Amen' stond er al. Maar dat hij daarna nóg iets schreef - een soort P.S., een naschrift - dat hoorde bij de wijze van schrijven in die dagen, waarbij na het slot van een brief nog éénmaal samenvat tend werd aangegeven wat nu het belangrijk ste was in het schrijven. En dat was in Petrus' brief: de waarachtige genade Gods." "Petrus'brief werd op zijn verzoek door Sil vanus - ook wel Silas, Paulus' medewerker - naar de gemeenten gebracht in het huidige Turkije. Er waren in die tijd ook wel brie venschrijvers die dwaalleraars waren en hun brieven schreven onder de naam van goed bekend staande apostelen. Maar nu Silva nus Petrus' brief zélf is gaan bezorgen, was de betrouwbaarheid van de afzender gega randeerd. En kreeg Silvanus van Petrus het mooiste compliment dat hij kon krijgen: 'getrouwe broeder"". Petrus richtte deze brief aan de lijdende kerk. Het is ook maar een korte brief - 'weinige woorden' - maar wel vol theologie en pas toraat. "Maar deze middag", zo maakte Den Butter duidelijk, "gaat het vooral om: 'ver manende en betuigende, dat deze is de waar achtige genade Gods, in welke gij staat'". "'Vermanen' kan in oude betekenis ook wel staan voor 'vertroosten', maar hier betekent het: ernstig en met grote nadruk toespre ken, om de zaken op het hart te binden. En 'betuigen' wil in dit verband zeggen: mede getuigenis geven aan het evangelie, het ver kondigde evangelie verder verklaren, om het geloof van zijn lezers te bevestigen, om bekend te maken wat God in Christus heeft gedaan, een rijke uiteenzetting van de grond waarheden van het evangelie en van de zaken die God gedaan en geopenbaard heeft, om in een weg van de toepassing ook te spre ken over de vrucht van dit alles en over de kenmerken van het geloof. Dit moet van elke preek gezegd kunnen worden, zij het m alle bescheidenheid, maar toch: 'vermanen en betuigen' - die zijn als een tweeling, een Sia mese tweeling, die maar beter niet van elkaar gescheiden kan worden." "En in het vermanen en betuigen gaat het om de inhoud, namelijk: 'dat deze is de waar achtige genade Gods, in welke gij staat'. Een verloren mensenkind heeft genade nodig en moet van Gods genade en gunst leven. En als er één is die dat in zijn leven geleerd heeft, is dat Petrus wel, die zijn Meester verloo chend heeft. Daarom heeft hij zéker moeten leren: wees met ootmoedigheid bekleed, om van genade te moeten leven. Hoeveel komt 'genade' ook niet voor in Petrus' brief?" "Maar, hoeveel vruchten van genade, geloof en bekering worden er niet nagemaakt? En zullen ook wij daarvoor oppassen en onszelf afvragen: bezitten wij de waarachtige gena de? Niet een verminkte genade waarbij je jezelf in stad kunt houden, maar waarachtige genade die je alléén tot vergeving van zonden brengt en die het eigen vlees kruisigt. Ware genade betekent: niets van de mens. Dan ga je ook beseffen dat je vuil en verdorven bent en uit enkel pure genade tot God kunt terug komen. Dan is het met je vermeende vroom heid echt gedaan. Niets uit jezelf, maar dan ben je een opgeraapt mens en is het een won der dat God naar je omzag. Dit bedoeltPetrus in zijnbrief te zeggen. Heeft een verloren, arm zondaai' immers ergens anders belang bij dan bij onverdiende gunst, die hij niet missen kan? Het gaat immers om verloren mensen. En laat hem dan ook maar weten dat hij verloren is, en pas de wet in al haar gestrengheid maar toe, opdat hij weet hoe schuldig hij is en hoe groot z'n nood is, opdat hij dit zal gaan zien en erkennen én tot Christus zal komen om daar alleen genoeg aan te hebben. Jezus alleen, Jezus geheel!" "Petrus schrijft verder: 'in welke gij staat'", zo vervolgde Den Butter. "Betekent dit: eens bekeerd, altijd bekeerd? Ik hoop dat u beter weet! Wél is dit te lezen als: u staat daar nu wel in, maar blijf daar ook in staan. Datje het niet anders zal zoeken dan bij de Heere Jezus Christus, en dat je niet op een dwaalspoor komt. Er is niet alleen genade nodig om bin nen te kómen, maar óók om binnen te blij ven. Kan dat dan, weggaan van de waarachti ge genade? Wij zijn inderdaad zulke dwazen dat wij dit zouden doen; weglopen, en niet anders. Want genade is niet zo makkelijk. Gods goedheid, dat willen we wel, en dat is voor al Zijn schepselen. Maar Gods genade, da's wat anders. Dat is voor onwaardigen, en dat ben je niet zo gauw. Dat reduceert ons tot niets. Dan hebben wij niets meer in te bren gen, maar moeten we het van Christus alléén hebben." "Met vrijmoedigheid kon Petrus van dege nen aan wie hij zijn brief schreef, zeggen dat hij wist dat ze in de waarachtige genade stonden. Maar", zo deed ds. Den Butter zijn hoorders tot zichzelf inkeren, "zou Petrus dat ook van de gemeente van Middelhamis kutmen schrijven? Want staan in de waar heid is iets anders dan staan óp de waarheid. Als we erop staan, vallen we er een keer af. Het gaat erom dat we staan in de waarheid, geworteld en gegrond in Christus. Zijn we dat? En zou niet alleen Petrus, maar vooral de eerste Auteur van Petrus' brief, de HeiHge Geest, dat van Middelhamis kunnen zeggen? Hóe zit 't dan met al die mensen die tóch nog onbekeerd zijn gebleven? Misschien wel eens geraakt geweest, maar daarna toch weer verder gegaan? Heb ik u de zaak dan te weinig opgebonden? Betuig tegen mijEn hoe zit 't dan met allen die nog steeds genoeg hebben aan eigen gerechtigheid? Of met hen die een gedaante van godzaligheid willen vertonen, maar in hun leven toch laten zien van de wereld te zijn en dit ook nog weten te combineren met avondmaal vieren? Of hen die afgetrokken worden door alles waar bij het maar wat makkelijker kan? Heeft de boodschap van de prediking u dan te weinig te zeggen gehad? Betuig het tegen mij! 'In welke gij staat' - ik durf het niet van iederéén in de gemeente te zeggen", zo hield Den But ter als herder van de kudde zijn hoorders nog eenmaal eerlijk voor. "Staat u er nog buiten? Zie dan dat ge die genade leert kennen! Biiig voor het Woord en geef je verzet op! Kijk niet langer naar wat de wereld biedt en waarbij je schade lijdt aan je arme ziel! Je hebt maar één ziel en die moet gered worden, en God heeft alle genade om dat te doen! Laat daar je hart eens door verbroken worden!", zo drong de scheidende predikant nog éénmaal achter zijn gemeente aan. "Maai" Gode zij dank zijn er óók van wie wél gezegd mag worden 'in welke gij staat', van wie God 't Zelf ook zegt en in wie de arbeid niet ijdel was in de Heere. Blijf daar dan bij, gegrond op de waarachtige genade Gods. En mag het werk zo vrucht dragen en rijpen tot de dag van de oogst." Na afloop van de dienst werd ds. Den But ter namens de kerkenraad toegesproken door ouderling M. Bom en namens het gehele kerkverband door de consulent, ds. J.M.J. Kieviet, waarna de scheidende predikant met grote betrokkenheid en op zeer vertrouwe lijke wijze verschillende woorden van dank uitsprak. Elders in deze krant treft u een uit gebreid interview met ds. Den Butter aan. door notaris L. de Kc Het behoort tot de clichés van de financiële wereld. Een rijke, oude man valt voor de charmes van een jonge, aantrekke lijke en gehaaide vrouw. Na een niet al te langdurige ken nismakingsperiode komt het tot een huwelijk. Waarom zou je huwelijkse voorwaarden maken als je echt van elkaar houdt! De bange vermoedens van de familie blijken juist te zijn. De vrouw was uit op zijn geld. Na een jaar vraagt zij echtschei ding aan en gaat er met de helft van het vermogen vandoor. In Den Haag wordt er gewerkt aan een wetswijziging waardoor der gelijke horron/erhalen niet meer zullen voorkomen. Momenteel is de algemene regel dat de vermogens van beide partners samensmel ten, leder is gerechtigd tot de helft. Als men dat niet wil, is een bezoek aan de notaris nodig voor het maken van huwelijkse voorwaarden. Als men dat verzuimd heeft, zit men vast aan 'gemeenschap van goederen'. Dat valt in principe niet ongedaan te maken, ook niet als de rijke huwelijkspartner al na een maand het licht ziet. Vaak is het de familie die aandringt op het maken van huwelijkse voorwaarden. Men is bang dat een deel van het door schenkingen of verengingen overgegane familiekapitaal naar de koude kant gaat. Nederland neemt op dit punt internationaal een uitzonderingspositie in. In vrijwel alle landen houden de huwelijkspartners als hoofdre gel hun eigen vermogen. Door de aanstaande wetswijziging blijven de partners ook in Nederland ieder hun eigen vermogen houden. Ook het vermogen dat zij door erfenissen en schenkingen verkrij gen, wordt eigen vermogen van de partners. In de praktijk blijkt bij schenkingen en erfenissen van enige omvang standaard de 'uitslui tingsclausule' te worden toegepast. Blijkbaar willen schenkers en erflaters niet dat de helft aan de partner van het kind toekomt. De wet wordt dus in overeenstemming gebracht met de praktijk, waar door uitsluitingsclausuies overbodig zullen worden. Alleen het ver mogen dat tijdens het huwelijk door besparingen op de inkomsten is ontstaan, wordt gezamenlijk. Dit vergt wel enige boekhoudkundige activiteit van de partners. Als men gemeenschap van goederen wil, moet men naar de notaris. Vermoedelijk zal dat weinig gebeuren. Wanneer het wetsvoorstel in werking treedt, is niet duidelijk. Wets wijzigingen die te maken hebben met erfrecht en huwelijksgoede- renrecht willen nog wel eens een lange aanloop nodig hebben. Het nieuwe regime zal naar alle waarschijnlijkheid alleen van toepassing zijn op toekomstige huwelijken. Bestaande gemeenschappen van goederen zullen worden geëerbiedigd. A «I tfi sfi Sfi 4« Sfi gfi tfi .j"^. ffg 1^. ,5 ^f ^g ^g ^g NUMANSDORP- Komend weekend worden de Landelijke Open Asiel Dagen georganiseerd. Ook op de Dierenstee is er alles aan gedaan om het gezellig te maken. De honden en de katten zijn door de vrijwilligers geborsteld en gekamd en zitten keurig netjes te wachten op uw bezoek. Zij hopen allemaal op een nieuwe baas. STICHTING DIERENBELANG Zoals Fleur, een leuk Kooikershondje, half- langharig, wit/rood, gesteriliseerd. Fleur is 9 jaar. Zij kan goed overweg met katten en honden, kan bij grotere kinderen en kan alleen thuisblijven. Simba is een pittige Jack Russel van bijna 5 jaar. Zij is driekleurig, gesteriliseerd en kan beslist niet bij andere honden of katten. Zij is ook niet gewend aan kinderen. HOEKSCHE WAARD Rex is een kruising van twee jaar, een reu, driekleurig. Hij kan goed bij kinderen, kan bij andere honden, maar beslist niet bij katten. Ook Rex kan alleen thuisblijven. i Nog een Rex, een Ciam terriër van 7 jaar, peper- en zoutkleurig, gecastreerd. Het is een rustig hondje, kan bij kinderen, katten en kan i alleen thuisblijven. Een hond die gewoon in ieder gezin past. i Rasta is een kleine hond, een kruising Jack Russel, black/tan kleurig,., pas 8 maanden oud, een reutje, maar er zit wel een flinke kop op. Hij.i kan bij kinderen, maar niet bij honden of katten, en kan goed alleen, i thuisblijven. Rasta heeft een consequente baas nodig. En ten slotte: de Dierenstee kan heel goed oude gebruikte theedoeken gebruiken! U vindt de Dierenstee aan het adres Groene Kruisweg 14a te Numansdorp. Telefoon: 0186-655150, website: www.dierenstee. nl. De openingstijden zijn maandag t/m zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur. De leerkrachten op de catwalk in hun afvalkleding. Eco-schools is een Europees programma voor natuur- en milieuedu catie. De bedoeling van het eco-schoolsproject is dat de deelnemende scholen op drie hoofdlijnen aan het werk gaan: het gebouw: het nemen van maatregelen op het gebied van energiebesparing, afvalbeheer- sing en waterbesparing; lessen: vast onderdeel van het lesprogramma wordt het bewust omgaan met energie, water en milieu; omgeving: de school wil een bijdrage leveren aan een schone, prettige leefomgeving. Op dinsdagmorgen 27 september jl. is het project officieel van start gegaan tijdens een bijeenkomst in het ISGO-gebouw, waar namens de 4 deelnemende scholen een intentieverklaring werd ondertekend en leerlingen een vermakelijke en leerzame Ronald Mac Donaldshow ki-egen voorgeschoteld. Voorafgaand aan de officiële start werd op het schoolplein van de Bosseschool met alle leeriingen het project geopend met een mode- show van de leerkrachten, die als volleerde modellen over een cat-, walk hepen in zelf vervaardigde afvalkleding. Creaties van vuilnis- -j zakken met fraaie details werden geshowd, zelfs van oude kranten:, was nog een mooi pak gemaakt. Op deze wijze werden de werkge- bieden afval, water, lucht en energie waarmee in de klassen wordt gewerkt, op een originele manier zichtbaar gemaakt. Vervolgens werd [-" een model-windturbine, ter beschikking gesteld door'Deltawind', in gang geblazen en gezongen. Het geheel werd afgesloten met een vro lijke polonaise op het schoolplein door alle leerlingen en modellen. Op woensdagavond 12 oktober a.s. zullen de werkstukken van de-, leerlingen over dit project worden tentoongesteld. Op die avond is er ook een kinderboekenmarkt, omdat het eco-project en de kinderboe-,5 kenweek met elkaar worden gecombineerd. ,t Zo begint de Bosseschool aan een langere periode waarin bewusti omgaan met energie, afval en leefomgeving een belangrijke plaats zullen innemen in het schoolleven van alle dag, om zo toe te werken naar het verkrijgen van de groene vlag als teken, dat wordt voldaan 'i aan Europese eisen op deze gebieden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2006 | | pagina 6