Bekend en toch onbekend ie PREDIKBEURTEN eiiahdeh-iiieuws Dienst GBS Bestel nu streekeigen plantmateriaal voor het najaar Puur Bingo SWO Vakantie Bijbel Klub in Stellendam Maria Evers exposeert fotowerk in Ebbe en Vloed De handzame Calvijn jEllAnDCn-tllEUWS Een literair portret Bedoeling van dit artikel En nu Komrij Geboeid door Komrij Verlangen naar nader kennismaking W.H. Velema Zondag 9 oktober 2005 Yisverkoop Roemeniëcomité verzet Actie Boeren Planten Bomen loopt nog 3 weken J.M.J. Kieviet PAGINA 2 VRIJDAG 7 OKTOBER 2005 Dit maal een column van andere aard dan welke ik meestal schrijf. Het gaat vandaag over de dichter, schrijver, bloemlezer, ver taler en columnist Gerrit Komrij. Ik haalde deze vijf typeringen uit een kort artikel in het NRC Handelsblad van 20 september. Daarin vertelt de journalist Tom Roodwijn van het literaire portret dat de regisseur Jan Louter van Gerrit Komrij heeft gemaakt. Het is te zien geweest op Nederland 3, van 23.00- 24.00 uur. Gerrit Komrij heeft de eer gekre gen om als eerste 'Dichter Des Vaderlands' genoemd te worden. Intussen heeft hij die titel weer achter zich gelaten. Als ik het goed begrepen heb, heeft hij aan deze titel zelf niet veel plezier beleefd. Hij moest bij elke nati onale gebeurtenis van enige betekenis zijn dichtader laten vloeien. De lezer begrijpt: er werd van hem een gedicht verwacht, dat het nationale gebeuren treffend neerzette. Jong en oud moesten daar wat aan hebben. En zo mogelijk iets van onthouden. Toen dit instituut werd ingesteld, leek het mij een onmogelijke opdracht in zich te bevatten. Je moet op commando een gedicht schrijven over gebeurtenissen in het vader land. En dan een gedicht op niveau, om niet te zeggen het hoogste niveau. Dat dit niet altijd lukt, is te verwachten. Er moest wel kritiek komen op de poëtische producten van deze dichter, die intussen ver heven was tot nationale poëzieheld. Voor zo ver ik deze gedichten gelezen heb: echt Komrij. Schoonheid kon ik er echt niet in vinden, wel spitsvondigheid in het presen teren van gedachten die niet in ieders geest opkomen. Als zodanig hadden zijn nationale verzen wel iets verrassends, maar ik werd er niet steeds door geroerd. Wellicht vraagt de lezer zich af - als hij het volgehouden heeft mij te volgen - wat ik eigenlijk met dit artikel wil. Laat ik direct mogen zeggen: ik ben geen Neerlandicus. Ik heb vanaf mijn gymnasi- cm umtijd belangstelling gehad voor literatuur, poëzie en proza. In een klassieke opleiding neemt de Latijnse en Griekse poëzie een belangrijke plaats in. Ik ben nog altijd dank baar dat ik mij voor het eindexamen daarin moest oefenen. Maar toch..., in mijn jeugd werd er vaak gezegd "schoenmaker houdt je bij je leest". Dat moet in dit geval betekenen dat ik mij niet vrijpostig beweeg op het gebied van de Nederlandse letterkunde. Natuurlijk zal niemand mij het recht wil len ontzeggen om op zijn minst belangstel ling te hebben voor Nederlandse literatuur. Ik heb altijd de stille de hoop gehad dat deze belangstelling de vormgeving en presentatie van mijn preken ten goede kwam. Mijn interesse voor Nederlandse litera tuur was echter niet door mijn roeping tot preken ingegeven; al hoopte ik wel - het zij nogmaals gezegd - dat de interesse ervoor de verwoording in mijn preken ten goede zou komen. Het onderwerp van deze column is Ger rit Komrij. Reeds bijna tien jaar heb ik in mijn boekenkast de drie delen van Komrij's overzicht van de Nederlands poëzie staan. Om u een indruk te geven van de producti viteit vermeld ik de titels en de pagina's: De Nederlandse Poëzie in de twaalfde tot en met de zestiende eeuw en enige bladzijden, uit gegeven door Bert Bakker. Ik heb de vierde druk uit 1996. De eerste druk is van 1994. De bundel telt niet minder 1263 bladzijden. Het tweede deel, waarvan de eerste druk in 1986 verscheen, heb ik in de vierde druk van 1996: De Nederlandse poëzie van de zeventiende en de achttiende eeuw in dui zend en enige gedichten. Deze bundel telt 1373 bladzijden. Dan de Nederlandse poëzie, in de negen tiende en twintigste eeuw in duizend en enige gedichten. De eerste uitgave is van 1979. De heb in mij bezit de elfde druk van 1996. Van af de achtste druk is deze uitgave herzien en vermeerderd zij telt 1465 bladzijden. Ik bezit ook de bundel Afrikaanse poëzie in duizend en enige gedichten, waarvan de der de druk evenals de eerste in 1999 verscheen. Het is een paperback van 1179 bladzijden. De lezer vindt het misschien vermoeiend dit alles opgesomd te krijgen. Vier bundels van meer dan 5000 pagina's. Het lijkt me geen schande te zeggen dat ik niet alle bladzijden gelezen heb. De vier delen vormen wel een belangrijk naslagwerk. Om deze prestatie heeft Gerrit Komrij mij reeds jaren geboeid. Laat ik eerlijk zeggen niet om zijn welluidende stem. Voor zover ik hem heb horen spreken had zijn stem iets krakerigs. Eerder afstand scheppend dan getuigend van communicatieve vaardig heid. Datzelfde geldt van de foto's die ik in kranten van hem heb gezien. Een man die zich afstandelijk opstelt, maar wel zijn ogen goed de kost geeft. De foto in de hierboven genoemde krant geeft mij de indruk dat hij zijn lezers/kijkers goed bekijkt. Echter niet innemend en niet gezellig nodigend om in zijn werk thuis te raken. De karakterisering die ik zojuist gaf, wordt bevestigd door zijn wekelijkse column in NRC handelsblad. Ik verlangde met deze dichter kennis te maken. De titel van mijn verhaal geeft aan dat dit niet gelukt is. De regisseur Jan Lou ter antwoordt op de vraag of hij tot de kern van Komrij is doorgedrongen "gelukkig niet, laat hij vooral veel raadsels blijven oproepen. Blijkbaar is voor Gerrit het leven tussen de mensen moeilijk". Boven het artikel van de journalist Tom Roodwijn staat als titel 'Komrij is alleen thuis in de taal', zo zal het wel zijn. Wie Komrij zelf is, blijft een geheim, beter nog een raadsel. Is de taal er niet om zich bekend te maken? En heeft ieder mens niet de roeping om iets te laten zien van wat hem beweegt? Een chris ten kan in elk geval niet volstaan met zich te verbergen in de taal van de Bijbel. Een chris ten zal met de Bijbeltaal ook een persoonlijk getuigenis, moeten en vooral ook mogen en willen geven. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorps- kerk: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur ds. K. ten Klooster, Ridderkerk. Eben- Haëzer: 9.30 uur kand. A. R Muilwijk, Kesteren en 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. (PKN) Locatiefmfg Dorps- tienden 9.00 uur ds. A. W. van der Plas, Waddinxveen en 18.00 uur ds. C. Doome- weerd - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. A. S. Rienstra en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. de Pater, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heiüg Avondmaal - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE-Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. P. J. Krijgsman, Benthuizen en 18.30 uur ds. J. Willemsen - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W van Estrik en 17.00 en 18.45 uur kand. W M. van der Linden, Ridderkerk. STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d Us- sel en 17.00 uur kand. J. A. de Kruijff, Oud-Alblas - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. J. Kroeze en 18.30 uur ds. J. Jonge- jan - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom, Sommelsdijk en 18.00 uur kand. D. Burggraaf, Wijk en Aalburg. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. A. van der Wal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuld-hollandse en Zeeuwse eilanden Is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187) 485736 Postbus 8. 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,29; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022, e-malI: J.Vlllerius(5)gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. A. Stijf, Zegveld - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis: 14.30 uur kand. M. Diepeveen. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. M. K. de Wilde, Ridderkerk en 18.00 uur kand. J. C. Breugem, Delft - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. A. van Wij ken 18.30 uur ds. C. Oorschot, Stel- lendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. T M. van Dijk, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal. SOMMELSDUK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. W. Meijer, Yerseke. Vrijdag 14 oktober: 15.00 uur ds. R. W. van Mourik, bevestiging van het huwelijk van Laurine Moelijker en Ger- ben Besuijen - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. C. Molenaar, Papendrecht en 15.3O uur Samenzangdienst, ds. Th. W. H. van der Heijden - Exodus (PKN) 10.00 uur ds. R. Steenstra - Remonstrantse Gem. geen dienst - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer H. ten Voorde. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. T. W van Bennekom, bedie ning Heilige Doop en 18.00 uur ds. W. Stijf, Meeuwen. Donderdag 13 oktober: 15.00 uur ds. G. van der Pol, Rijnsburg, bevestiging en inzegening van het huwe lijk van Walter van Kempen en Nicole Jordaan - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. U. G. M. Doedens - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. J. M. J. Kieviet - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. A. Hagg en 14.30 uur ds. B. van Zuijlekom - Her steld Herv. Gem. 9.15 uur ds. C. Gielen en 17.00 uur ds. J. C. den Toom. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. J. Geene, Katwijk en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, Apeldoorn - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. J. B. Boesaard, Katwijk aan Zee, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. J. A. Muilwijk, Kesteren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. B. Jongeneel, Alblasserdam en 18.00 uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. C. de Jongste - Beréa Gemeente geen opgave. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. D. Vis ser en 18.00 uur ds. A. J. O. van der Wal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. J. Reijm, Nieuwerkerk a'd IJssel en 18.00 uur ds. C. Molenaar, Papendrecht - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. J. H. Becker en 18.00 uur ds. A. J. Krol. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 en 18.00 uur dr. T E. van Spanje - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur de heer Lambalgen en 18.00 uur drs. K. de Boer - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem 9.00 uur kand. B. D. Bouman, Sonmielsdijk en 15.30 uur kand. A. P. Muilwijk, Kesteren. LANGSTRAAT-Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. J. C. Breugem, Delft. STELLENDAM - De verkoop van gebak ken vis op het Oranjeplein door het Roeme niëcomité, die gepland stond op zaterdag 22 oktober a.s., is verplaatst naar zaterdag 29 oktober. Het Roemeniëcomité te Stellendam organiseert transporten naar Roemenië om materiële hulp te bieden aan met name het noordoosten van Roemenië. Ook maakt het comité evangeUsatiewerk mede mogelijk in en rond het dorp Kökös. Wie meer informa tie over het Roemeniëcomité wil, kan bellen naar (0187) 492691 of 491209. OUDE-TONGE - Begin oktober start in woongemeenschap voor ouderen 'Ebbe en Vloed' een foto-expositie van Maria Evers van Schrijfbedrijf Evers van der Waart te Nieuwe-Tonge. De werken van Maria bevin den zich in de hal en de expositiegang op de begane grond van 'Ebbe en Vloed' en is vrij toegankelijk. De expositie loopt tot het eind van dit jaar. Maria fotografeert al weer enkele jaren beroepsmatig voor verschillende regio nale bladen. Ze volgde enkele cursussen bij Theo Mastenbroek, met aansluitend een cur sus digitale fotografie. Ze heeft veel plezier in het maken van 'mooie plaatjesDe techni sche aspecten van de fotografie kunnen haar niet boeien. "Ik ga voor het mooie plaatje. Maar daarnaast probeer ik in het 'oppervlak kige' beeld, de 'ziel' van iets vast te leggen. Ik kruip als het ware in die boom of in dat gebouw, en werk van binnenuit." De expo sitie bestaat uit enkele thema's, waaronder dieren, molens, strand en zee, en (Plakkee- se) gebouwen. U vindt 'Ebbe en Vloed' aan Washingtonstraat 2 te Oude-Tonge. Het comité van de Gereformeerde Bijbel stichting, afdeling Goeree-Overflakkee, hoopt op woensdag 12 oktober een dienst te beleggen in de kerk van de Gereformeerde Gemeente in Oude Tonge, Julianastraat 43, de aanvang is om 19.30 uur. In de dienst hoopt ds. P. Korteweg voor te gaan. De actie Boeren Planten Bomen van Landschapsbeheer Zuid-Holland loopt nog 3 weken. Dat betekent dat nu het moment is om het gratis boekje Boeren Planten Bomen aan te vragen, zodat u in november nog kunt aanplanten. De actie is bedoeld om boeren en andere bewoners van het Zuid-Hollandse platteland te stimuleren streekeigen struiken en bomen aan te planten. In het boekje staat een uitgebreide beschrij ving van streekeigen struik- en boomsoor ten met voor elke soort een vermelding van bodemeisen, toepassings- en gebruiksmo gelijkheden en de betekenis voor natuur en landschap. Bestelformulieren kunnen tot vrijdag 28 oktober 2005 ingeleverd worden, waarna het plantmateriaal enkele weken later thuis wordt bezorgd. Ook gratis advies (telefo nisch of aan huis) over wat nu aan te planten, is mogelijk. Wacht met het aanvragen van advies niet tot het laatste moment! Tijdens de actie kan tegen lage prijzen een uit gebreid assortiment struiken en bomen wor den besteld. Knotbomen langs percelen, lei- hnden om de boerderij, streekeigen sierbomen en -struiken op het erf, jonge boompjes op een niet-gebruikt stukje grond; op deze wijze kan de eigen boerderij en het erf aanzienhjk ver fraaid worden. Bovendien biedt het nieuwe kansen voor de natuur! Het plantmateriaal is van prima kwaliteit. Het is gegarandeerd ziektevrij en wordt betrok ken van gerenommeerde kwekers. Het boekje geeft goede instructies voor de aanplant, ver zorging en bescherming. Het boekje is aan te vragen bij Landschapsbe heer Zuid-Holland, via de website wwwjand; schapsbeheerzuidholland.nl. of telefonisch via nummer 0182-683 670. Wat is het heerlijk om met de l<rant voor de neus allerlei zaken aan je voorbij te laten gaan. De meest uitlopende pleidooien en wensen komen zwart-op-wit voorbij. Puur, puurder, puurst. En als je het even niet weet ga je naar de digitale snelweg die internet heet. Een en ander behoedt je tegelijk voor het door elkaar halen van purisme en puritanisme, alhoewel ze meer gemeen hebben dan op het eerste gezicht lijkt. Het woord gemeen heeft trouwens meer dan één betekenis. Purisme of taal zuivering is het streven om een taal te 'zuiveren' van alle woorden die oorspron kelijk niet tot deze taal behoorden. 'Bar barismen' en leenwoorden moeten volgens puristen uit de taal geweerd worden. Het puritanisme is een geloofsstroming die het zuivere, d.w.z. bijbebe geloof, voorstaat. En wat puriteinen zijn behoort iedere lezer van deze krant te weten. Sommige probe ren purisme en puritanisme in zich te ver enigen, anderen zijn aanhangers van het purisme pur sang. Geen zee, beter gezegd geen watergolf gaat hen te hoog. Alhoe wel het zuiver houden van de taal ook voor hen in de praktijk geen sinecure is, doen de puristen hun uiterste best de moeder taal van vreemde smetten vrij te houden. Tegenwoordig misschien een beladen uit drukking, maar ze is regelrecht ontleend aan: 'Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit', Van vreemde smetten vrij. Wiens hart voor land en koning gloeit, Verheff' den zang als wij: Hij steil' met ons, vereend van zin. Met onbeklemde borst. Het godge- vallig feestlied in. Voor vaderland en vorst.' Aan een verspreking wordt minder waarde gehecht, maar aan een verschrijving wordt in deze kringen zwaar getild. Puristen zelf tillen doorgaans zwaar aan een juist gebruik van de moedertaal. Original langu age is not done here. Oorspronkelijk moet het wezen of zijn. Wezen horen immers thuis in het weeshuis. U heeft gestemd of moet het over totdat 'u hebt gestemd' op het display (foei!) verschijnt. De vijf tiger en zestiger passeren menigmaal de revue. De jaren vijftig of zestig moet het zijn! Germanismen zijn uit den boze, dus geen jaargangen, geen nieuwbouw en ook niet inburgeren. Hoe actueel is de taal van onze oosterburen. En zo dendert de karavaan maar verder en door Met feilen en zonder restitutie krijgt u dit stukje van mij gratis en voor niks helemaal cadeau. Zelfs het papiertje mag u houden. Is dat niet fantastisch, geweldig en enorm goed. Ik schat dat ook gisteravond weer talloze pleonasmen in de raadzaal van het goe de oude Menheerse zijn uitgesproken. De raadsleden bemerken zulks nauwelijks. Hoe het wel moet? Eilander groet u vanuit zijn geliefde domicilie, hij weet ook niet altijd hoe het moet. Dat het zo moge blijven tot in lengte van columns. Woensdag 19 oktober organiseert de Oude- rencommissie van de Stichting Welzijnswerk in Den Bommel een grote bingo in Bommel stee voor alle 55-plussers van Oostflakkee. Aanvang 14.00 uur, de zaal is open om 13.30 uur. De kosten zijn 3,00. Tevens wordt er een verloting gehouden, de lootjes kosten 4 voor 0,50. U kunt zich aanmelden bij Lenie Lokker, tel: 611449. Er zijn boeken die, wanneer ze op de markt verschijnen, vooral deze ene vraag oproe pen: waarom is een boek als dit niet eerder verschenen?, hoe komt het dat nooit iemand anders op dit idee kwam? Zo verging het mij toen ik 'De handzame Calvijn' onder ogen kreeg. Het betreft een bloemlezing uit de werken van Calvijn, met op elk onderdeel een min of meer uitvoerige inleiding. Op deze wijze wordt geprobeerd Calvijn - de reformator van de kerk, maar vooral de leer ling van de heilige Schrift - voor onze gene ratie tot leven te wekken. De redactie is in handen van dr. R.H. Ree ling Brouwer, docent theologiegeschiedenis aan de Theologische Universiteit te Kam pen. Van zijn hand zijn ook de inleidingen op de teksten. Het boek is verschenen in een nieuwe serie 'Denkers over religie'. Het is wel opmerkelijk dat begonnen is met een bloemlezing van Calvijn. Deze heeft in onze samenleving immers niet zo'n heel positieve naam. Als er volgens de algemene opinie eens iets bekrompen, kneuterig of al te recht lijnig is, dan wordt dat al gauw 'calvinistisch' genoemd. Het is te wensen dat deze uitgaaf bijdragen zal aan het juiste beeld van Calvijn, van zijn intentie en zijn boodschap. Wat zijn geschriften betreft - geprobeerd is daaruit zorgvuldig en representatief te selecteren. Ik heb de indruk dat er een even wichtige keuze gemaakt is, althans wat de onderwerpen betreft. Het geheel is in tien hoofdstukken onderverdeeld. De meeste worden aangeduid met een werkwoord. Dat is wel in de lijn van Calvijn. Want hij heeft wat gewerkt, die man! Toen hij op 55-jarige leeftijd in 1564 overleed, toen was hij opge brand in de dienst van zijn Zender. Naar zijn eig€n levensdevies; Laat mij maar verteerd worden, als ik maar nuttig ben!. Na het inleidend hoofdstuk over Calvijns beginsel, heet het volgende 'Organiseren'. Daar wordt de lezer herinnerd aan de kerk orde die Calvijn in zijn eerste jaar te Geneve aanbiedt aan de raad van de stad; Artikelen aangaande de organisatie van de kerk en de eredienst. Vooral vier punten verwerkte hij in zijn hervormingsprogramma: de avond maalsviering, het psalmgezang, het onder richt aan de jeugd en de regels betreffende de huwelijken. Calvijn had ten zeerste oog voor wat tegenwoordig 'gemeenteopbouw' heet. Twee hoofdstukken zijn gewijd aan 'Onder wijzen In het eerste wordt aandacht gegeven aan de Catechismus van 1537, in de tweede aan de Institutie van 1539. Het hoofdstuk tus sen beide in heet 'Strijden'Hier staat zijn magistrale en daarom beroemde brief aan kardinaal Jacopo Sadoleto centraal. Geschre ven toen Calvijn in Straatsburg woonde en werkte, verbannen uit Geneve als hij was. In deze brief wordt de hartader van de reforma torische leer blootgelegd. Calvijn bestnjdt zijn tegenstander op het meest principi ële vlak, namelijk dat van de onverdiende, rechtvaardiging van de goddeloze door het] geloof. Ik geef een enkel fragment weer uiti de samenvatting van Reeling Brouwer: "De\ rechtvaardiging van een mens ligt niet in\ hemzelf maar imiten hemzelf in Christus'^ en in het om Christus' wil geschonken god-, delijke besluit tol zaligheid. En nel zo staat\ het met de reiniging van een mens, de ver-' geving van zijn zonden: ook die is niet door onze boeledoeningen, maar uitsluitend door, die van Christus mogelijk. Het draait in heti^ geloof dus niet om onze liefde lol God, maar, om Gods liefde tol ons.Ten tijde van het| bekend worden van deze brief vergaderde; een bisschoppenconferentie in Lyon. Daar. werden plannen gesmeed om Geneve voor del kerk van Rome terug te winnen. De verga-; derde bisschoppen taxeerden Calvijns brief, op haar inhoudelijke waarde en de conferen-! tie werd ontbonden. Eén hoofdstuk, 'Verklaren'getiteld, is gewijd, aan Calvijn~s bijbelcommentaren. Merkwaar-; dig, alle brede citaten die in dit hoofdstuk; zijn overgenomen, zijn ontleend aan Calvijns! inleidingen op de bijbelboeken, dus niet aan; zijn verklaring zelf. Trouwens, even tussen-| door: het is voor een goed beeld niet helemaal juist dat er in dit boek niet geput is uit zijn' preken. Wie Calvijn wil leren kennen, moet m.i. vooral zijn preken - met de daarachter opgenomen gebeden - lezen. In dit boek ontbreekt terecht niet zijn Inlei-^ ding op het boek der Psalmen. Daaruit! blijkt dat Calvijn in de weg van David, de! Psalmdichter, iets van zijn eigen loopbaan; weerspiegeld ziet. Indien ergens, dan laat d& reformator zich hier in zijn hart kijken. "Ik, herken Davids jammerkreten en heb verge lijkbaar leed doorstaan door toedoen van de' vijanden die de kerk van binnenuit bestoken.'. Toegegeven, liij staat mijlenver boven me Toch schroom ik niet een vergelijking' te trekken. De positie van David hield in', dat hij, hoewel hij zich voor zijn volk verdien-, stelijk had gemaakt, toch door velen zonder aanleiding werd verafschuwd. Ik voelde me niet weinig getroost omdat ik me naai' zo'n beroemd voorbeeld kon richten. Voor mij telt bovenal de zorg voor de opbouW' van de kerk. Het laatste hoofdstuk bevat Calvijns afscheidsredes tot de leden van de stadsraad en tot de dienaren van het Woord. Hij sprak ze uit niet veel dagen voor zijn dood. Ze geven aan hoe hij, terugziende, zichzelf en zijn werk bezag. Opvallend daarin is ener zijds zijn sterke roepingsbesef. Hij was een gedrevene. God Zelf was het die hem tot dié taak en op die plaats had geroepen. Ander zijds was hij een voorbeeld in zelfverlooche ning en in wegcijfering van zijn eigen per soonlijke belang. Calvijn kende zijn eigeq gebreken en tekorten. Maar hij wist: zoals hijj was, was hij door God in Zijn dienst geno-. men. Het ging hem dan ook om de zaak var( Gods Koninkrijk. Een van de laatste dingeii die hij de dienaren op het hart drukte was: "ik verzoek u om niets te veranderen en niet mei; nieuwigheden te komen. Toen, enkele tientallen jaren later, in 1594 een samenvatting van Calvijns Institutie in onze taal verscheen, sprak de vertaler-samensteller ds. Joh. de Raedt in zijn inleiding over "een tuilken van de meest welriekende bloemen en krachtigste kruiden uil Calvijns' schoonen hof.Wel, dit vers gesneden boeket moge een even aantrekkelijke geur verspreiden. En het moge er toe leiden dat velen de tuin zelf gaan verkennen. Vooral dat laatste: aanbevolen! N.a.v.: De handzame Calvijn. Samengesteld, ingeleid en van aantekeningen voor zien door Rinse Reeling Brouwer Uitgeverij Van Gennep, Amsterdam. Paperback 340 pag. ISBN 90-5515- 406-7. Prijs 22,50. Er ;.v ^iii'ïé*^^ Vakantie Bijbel Klub in Slellendam, hier een archieffoto van vorig jaar In de komende herfstvakantie is op 18 t/m 20 oktober weer Vakantie Bijbel Klub in Stellendam. Het dagprogramma is voor alle kinderen van de groepen 1 t/m 7 van de basisscholen. Op de klub is van alles te doen. ledere dag komen Doos en Das langs die in een sketch van alles beleven. Verder wordt er samen gezongen, muziek gemaakt, naar bijbelverhalen geluisterd, leuke dingen knut selen, een spel gespeeld en er komt een groot springkussen! De V.B.K. begint op dinsdag- en woensdag om 13.15 uur en duurt tot ongeveer 16.00 uur. Inschrijven kan vanaf 13.00 in klubhuis "De Rank"aan de Bosschieterstraat (naast de kerk). De entree is gratis. Op donderdag begint de klub om 12.00 uur, want dan begin nen we met het Pannenkoekenfestijn. "De Rank" is dan open vanaf 11.45 uur. Voor de tieners is er ook deze herfstvakantie weer een speciaal tienerprogramma op D.V 18 en 19 oktober a.s. in klubhuis "De Schuur" aan de Bosschieterstraat in Stellendam. Alle jongeren uit groep 8 van de basisschool en de eerste twee klassen van het voortgezet onder wijs zijn welkom. De avonden worden gevuld met een stukje bijbelstudie en gezelligheid en ontspanning. De eerste avond begint om 19.00 en duurt tot ongeveer 22.00 uur. De Schuur is open vanaf 18.45 uur. Op de tweede avond is "De Schuur" al om 17.30 uur open, omdat dan eerst samen wordt gegeten! De entree is gra tis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2006 | | pagina 16