LITIE Valentijnsrozen voor De Samaritaan ir p* N57 krijgt geen betonnen middenberm op Goeree 0900-8844 \\A- ■^Mjnnaard chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden Verkeerscontrole Hennepkwekerij ontmanteld StadsDebat over gemeente politiek op maandag 20 februari 2006 vvww.folohu: STEM VOOR ELKAAR actief in beeld en geluid I>t mum iUUmA v«>ïetjwt^e Knöps rgrÓép\ XmST Visser Visser Provincie en Rijltswaterstaat beheren samen wegen vanuit Hellevoetsluis Rijkswaterstaat voelt niets voor motie Provinciale Staten; wegbeheerder wil in 'dodenweg wel rotonde bij De Punt aanbrengen en bermverharding Zeggenschap Eenzijdig Vrijdag 17 februari-20Q6 Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee MIDDELHARNIS - Politiepersoneel van het wijkteam Middelharnis heeft maandag middag tussen half twee en twee uur gecon troleerd op de Juliana van Stolberglaan en de Koningin Julianaweg. Omwonenden hadden veelvuldig geklaagd over het parkeergedrag rondom de aldaar gevestigde scholen. Door politiepersoneel werden diverse bestuurders bekeurd voor onder ander het parkeren op het trottoir en het niet voor laten gaan van voet gangers op een voetgangersoversteekplaats. Tijdens de controle werden tevens diverse scholieren gewaarschuwd voor het fietsen op het trottoir en voor onfatsoenlijk gedrag op de weg. DEN BOMMEL - Politiepersoneel van het district De Eilanden stelde woensdagochtend, op grond van de Opiumwet, een onderzoek in een pand aan het Bosland in. Er werd een hennepkwekerij van ongeveer 750 planten aangetroffen. De planten en de voor de groei benodigde apparatuur zijn in beslag geno men en worden vernietigd. Naar de eigenaar van de kwekerij wordt een nader onderzoek ingesteld. Hennepkwekerijen veroorzaken onder meer stankoverlast en kunnen ook een gevaar voor de omgeving vormen. Zo bestaat het risico dat er brand ontstaat in de kwekerij door het aftappen van elektriciteit. De politie treedt hierom ook op zodra er een vermoeden bestaat dat zich ergens een hennepkwekerij bevindt. Stad aan 't Haringvliet bereidt zich voor op de raadsverkiezingen van 7 maart. Na een goedbezochte informatieavond op 19 januari jl. over de verwachte nieuwbouw op Stad, is het informatieplatform StadsWeb weer actief. Op maandag 20 februari a.s. komen vertegenwoordigers van alle negen partijen binnen Middelharnis hun visie geven op de Stadse problemen en mogelijkheden. De bijeenkomst gaat over vier thema's die bij Stadtenaren sterk leven: - Nieuwbouw; - Verkeer, parkeren, openbare ruimte: - Samenleving in balans (ouderen, jongeren); - Dienstverlening gemeentehuis. De partijen is gevraagd zich gericht voor te bereiden op de situatie in Stad. Op een speci ale pagina van StadsWeb verschijnen vooraf beknopt de standpunten van alle partijen en nadere informatie over de verkiezingen. Op de avond zelf wordt de politici gevraagd concrete voorstellen te doen, inclusief de financiële onderbouwing. De standpunten op die avond worden per partij vastgelegd in een document 'StadsDoelen'. Tijdens de komen de raadsperiode zal StadsWeb regelmatig onderzoeken in hoeverre de gekozen partijen zich aan hun uitspraken kunnen houden. De vertegenwoordigers van de partijen zijn: ABB (Rita van den Nieuwendijk), CDA (Peter Visser), Christen Unie (Ron de Rover), DPN (Harrie Mekel), GroenLinks (Anneke van Druningen), PvdA (Bert Kleingeld), SGP (Piet Vreeswijk), VDB'78 (Binic Vreugde), VVD (Anton Wesdorp). De avond wordt gehouden in het Trefpunt, van 19.30 tot 21.30 uur. Voor meer informa tie zie HYPERLINK "http://www.stemmen- voor.stadaantharingvIiet.nl/" www.stemmen- voor.stadaantharingvliet.nl. Leerlingen van de Prins Mauritsscholengemeenschap zetten afgelopen dinsdag bewoners van De Samaritaan in de rozen (Foto: Pershuro Flakkee) MIDDELHARNIS - Met de verkoop van Valentijnsrozen haalden leerlingen van de Christelijke Scholengemeen schap 'Prins Maurits'in Middelharnis gisteren het symbolische bedrag van 50 euro op voor de plaatsing van com puters in het verpleeghuis tegenover het schoolgebouw. Het is slechts één voorbeeld van een reeks initiatieven. "We gaan als school de praktijk in en halen de praktijk de school in". De contacten met verpleeghuis De Samari taan, onderdeel van ZORGsaam, verlopen via de nieuwste media: vorig jaar stak vijf keer een groepje ouderen de straat over om in het schoolgebouw computerles te krijgen. Hun 'docenten' waren vmbo-leerlingen, die daarmee een vrij tussenuur op een nuttige manier invulden. Dit cursusjaar krijgen deze lessen een structurele plaats in het praktijk- programina van de vmbo-bovenbouw. "Voor de jongeren zijn veel mediatoepassin- gen vanzelfsprekend, inaar voor de ouderen gaat er een wereld open", zegt vmbo-afde- lingscoördinator P.N. Brandwijk. "Ook let terlijk: voor het eerst sturen ze een e-mail naar hun familie in het buitenland. Ook het opzoeken van de geboortestreek op inter net is populair. Onze leerlingen maken hen wegwijs. Zij doen praktijkvaardigheden op en voor het verpleeghuis is het een mooie oplossing voor het toenemende tekort aan vrijwilligers." De vmbo-ers kwamen zelf met het initiatief om geld in te zamelen voor computers waar mee in het verpleeghuis een intemetmimte kan worden ingericht. Daartoe gingen afge lopen dinsdag 350 rozen over de toonbank. "Als ik over het vmbo begin te praten, kan ik niet meer ophouden", zegt Brandwijk. "We doen er alles aan om de praktijk zo dicht mogelijk bij de leerlingen te brengen. Daar mee houd je hun inotivatie op peil." Werkers uit de thuiszorg komen gastlessen geven. In de nieuwe vleugel van de school die vorig jaar gereed kwam, bevindt zich een grote ruimte voor de simulatie van werkplek ken, zoals een seniorenhuiskamer en een zie kenhuiskamer Tijdens vijf weken durende projecten rond het kinderdagverblijf, het buurthuis, de thuiszorg, facilitaire dienstver lening en de gehandicaptenzorg maken de leerlingen ook daadwerkelijk kennis met die in.stellingen. Zo komt regelmatig een groepje gehandicapten naar de school dat door leer lingen van de sector Zorg en Welzijn wordt beziggehouden met knutselen en een spel. De Prins Mauritsschool is met het bedrijfs leven in overleg over verbreding van de gebruikelijke stages: niet langer meer in één bedrijf, maar via programma's van een halve of een hele dag kennismaken met alle sec toren van een branche. Het vmbo-carrousel, wordt het genoemd. "We willen de leerlingen breed voorbereiden voor de praktijk. Vmbo- ers zijn de handen van de maatschappij. De meesten van hen zijn heel gemotiveerd en in staat goed werk te leveren. Wij proberen hen daartoe uit te dagen." broodnuchtere fotografie www.middelharnis.ChristenUnie.nl COMBI OUDDCMU*-WttKtFW» 35 ld (018^ M)611 f<u 6S37M Gebruikt was nog nooit zo nieuw. ff.^ Ontdek bi; uw G2'<teat«?r oi kijk olvosï op wv/w.opeinieüWH.nl Knops BV - Langeweg 113 - 3245 KG - Sommelsdijk - 01B7 476767 Akkerdoas BV - Kioosterweg 2 - 4317 AL - Noordgouwe - 0111 401347 MAKELAARDL Middelharnis B.V. Voor de koop of verkoop von uw woning Doetinchemsestraat 32-34, 3241 AA Middelharnis Tel. (0187)482606 REGISTERACCOUNTANTS BARENDRECHT «TEL 0180-642 111 MIDDELHARNIS «TEL. 0187-617 300 GOUDA •TEL 0182-358 235 BARNEVELD* TEL 0342-405 140 GOEREE-OVERFLAKKEE - De provincie Zuid-Holland en Rijkswa terstaat betrekken 16 februari samen een nieuw steunpunt in Hellevoetsluis. Beide wegbeheerders denken beheer en onderhoud van de wegen op Voor- ne-Putten en Goeree-Overflakkee hiermee verder te kunnen optimalise ren. Vanuit het steunpunt wordt onder meer de gladheidbestrijding op rijks- en provinciale wegen in het gebied gecoördineerd en uitgevoerd. "Het zal de weggebruiker een zorg zijn van wie de weg is. Veilig en betrouwbaar, dat is waar het om gaat. Vandaar dat we steeds meer vanuit een traject redeneren en niet vanuit een beheerder", aldus gedeputeerde Jeltje van Nieuwenhoven. Samenwerking op het gebied van bereikbaarheid is één van de speerpunten van de Provincie Zuid-Holland. De wegbeheerder van de provincie. Dienst Beheer Infrastructuur, werkt daartoe samen met gemeenten, waterschappen en Rijkswa terstaat. Het gezamenlijke verkeersmanage ment vanuit de verkeerscentrale in Rhoon is hiervan een voorbeeld. Vanuit de verkeers centrale wordt het verkeer in Zuid-Holland en Zeeland bewaakt en gestuurd. De komende jaren wordt de samenwerking uitgebreid met Incident Management. Bij Incident Management is de gezamenlijke focus gericht op het versneld vrijmaken van de weg, waarmee winst in tijd en indirect ook in geld is te boeken. De administratie ve afhandeling volgt daarna. Het steunpunt in Hellevoetsluis is donderdag officieel in gebruik genomen door de heer F.J.R Heuer (hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland) en mevrouw M.H.J. van Wie- ringen-Wagenaar (provincie secretaris). MIDDELBURG/OUDDORP-De N57 op Goeree-Overflakkee krijgt geen betonnen middenberm. Provinciale Staten van Zuid-Holland hadden er in november vorig jaar in een motie bij GS op aangedrongen de verkeersvei ligheid op de N57, die wel de dodenweg wordt genoemd, met spoed te vergro ten door er een betonnen middenberm aan te leggen. Zo'n fysieke scheiding zou "roekeloos inhaalgedrag" onmo gelijk maken. Maar wegbeheerder Rijkswaterstaat wil eerst afwachten wat het effect op de ongevallencijfers is van de twee maatregelen die in het najaar zijn getroffen: de verlaging van de maximumsnelheid (van 100 naar 80 km) en de dubbele asstreep die tussen de rijbanen is getrokken. Door Gert van Engelen Betonnen rijbaanscheiders maken het boven dien ambulances, politieauto's en brandweer wagens veel moeilijker om nog in te halen; zij moeten noodgedwongen achter hun voor ganger blijven hangen. Rijkswaterstaat heeft Gedeputeerde Staten daarom meegedeeld voorlopig af te zien van zo'n constructie, ook in de vorm van plastic bakens. Want die bakens worden dikwijls kapot gereden door vrachtwagens. Wel heeft de overheidsdienst de wens om het kruispunt bij De Punt te vervangen door een rotonde, en om aan weerszijden van de N57 de bermen te verharden. Een analyse van de ongevallencijfers heeft namelijk uitgewezen dat er niet alleen door gevaarlijke inhaalac- ties, maar door heel andere oorzaken veel slachtoffers vallen op deze regionale hoofd weg. Of er geld is voor deze maatregelen, blijkt binnenkort als de verdeling van extra gelden voor de verkeersveiligheid door het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt bekendgemaakt. Deze nieuwe feiten zijn opgedoken tijdens een exclusief interview dat het Eilanden- Nieiiws in Middelburg had met twee mede werkers van de dienst Zeeland van Rijkswa terstaat, te weten ir. Pieter Ton, coördinator planstudies en beleid, en Heidy van Essen ing., medewerkster verkeersveiligheid. Aan leiding voor het vraaggesprek was de motie die Provinciale Staten vorig jaar tijdens hun begrotingsdebat in meerderheid aannamen. Daaruit sprak grote bezorgdheid over de verkeersveiligheid op de levensgevaarlijke N57. Initiatiefnemers van de motie zijn de VVD- Statenleden Marco van der Sloot en Marijke Groenewegen. Zij stellen dat "de afgelopen jaren tientallen ernstige auto-ongelukken" op deze dodenweg zijn gebeurd, "vaak met fatale afloop". In augustus voltrok zich tus sen Goedereede en Ouddorp nog een zware botsing, die grote ravage veroorzaakte. Een 27-jarige automobilist uit Voorburg haalde in, negeerde de doorgetrokken witte streep en botste frontaal op een tegemoetkomende auto. Het trieste resultaat: drie doden, drie gewonden, urenlange files en een vloot van uitgerukte ambulances en politiewagens. Groenewegen en Van der Sloot, die dit ern stige ongeval aangrepen om de motie in te dienen, vertelden in een toelichting aan het Algemeen Dagblad dal zij niet alleen bezorgd zijn over de "plaatselijk beruchte" N57. Zij ergeren zich ook aan, nee zijn zelfs "verbijs terd", over de "laconieke houding" van de Ted Jansenplein: Vanaf het Ted Jansenplein loopt tot Goedereede de grasstrook die werd aangelegd om de vele inhaalongelukken te minderen. Dat heeft geholpen. Het plein zelf kwam er omdat op die plek veel (mgelukken gebeurden. IFoto: Gen van Engelen) wegbeheerders, de provincie en Rijkswater staat. Twee jaar eerder, in november 2003, hadden de Staten immers al een VVD-motie aangenomen, waarin stond dat voor de N57 "onmiddellijk vrijvallende gelden moesten worden gebruikt". En "wel heel cynisch" is het, vervolgden ze, refererend aan het laatste grote ongeluk, dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, óók al in 2003, had geconcludeerd dat de N57 "onnodig gevaarlijk" is. Vandaar de strenge toon in de motie: "op korte termijn" eisten de fracties van VVD, CDA. PvdA, D66, GroenLinks, SP, LPF en LZH verbetering in de vorm van een betonnen middenberm, zoals die "veelvuldig worden toegepast" bij turborotondes. Deze ophef maakte nieuwsgierig: wat vond Rijkswaterstaat zélf van de N57 en wat is de (toekomstige) aanpak van deze dienst? In dit interview: de N57, bezien door de optiek van Rijkswaterstaat. De omstreden N57 begint bij Zwartewaal op Voorne-Putten en eindigt bij Middelburg. De weg wordt wel getypeerd als de dammen- route, omdat zij de automobilist voert over de Haringvlietsluizen, de Brouwersdain, de Oosterscheldekering en de Veerse dam. Op Goeree-Overflakkee, het grondgebied waar op dit artikel zich concentreert, loopt de N57 van Stellendam via Goedereede en Ouddorp naar De Punt, om vervolgens Zeeland in te duiken. Pieter Ton legt uit dat Rijkswater- staat-Zeeland pas sinds 1 juli 2005 de zeg genschap heeft over het Goereese deel van de N57. om precies te zijn: vanaf het Ted Jan senplein. Alles wat daar boven zit. valt onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat Zuid-Holland. "Voorheen lag de beheersgrens ongeveer aan de noordkant van de Brouwersdam, zeg maar daar waar Zeeland eindigt en Goeree begint. De grens is dus opgeschoven. Dat heeft deels te maken met reorganisaties bij Rijkswater staat, deels met het type weg. De directie Zuid-Holland gaat voornamelijk over snelwe gen, de directie Zeeland meer over N-wegen. Verder heeft het geen significante betekenis. (Glimlachend:) Het is geen voorloper van het inkapselen van Goeree bij Zeeland. De weg gebruiker zal er ook niets van merken. Het is en blijft allemaal Rijkswaterstaat." Dubbele asstreep: De dubbele asstreep in de N57. gefotografeerd tussen De Punt en Ouddorp. Rijkswaterstaat wil geen betonnen middenbenn in deze weg aanbrengen, omdat de hulpdiensten, die snel ter plekke moeten zijn. dan niet meer kunnen inhalen. Bovendien wil Rijkswaterstaat eerst weten of de dubbel asstreep het verkeer veiliger maakt, zoals de dienst hoopt. (Foto: Gert van Engelen) Kort de voorgeschiedenis van de N57 schet send, vertelt Ton dat de autowegen op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden vóór de aanleg van de Deltawerken uitsluitend "voor plaatselijk gebruik" dienden. Nadat de Deltawerken waren voltooid, in de jaren zeventig en tachtig, werden óp de dammen wegen aangelegd die "redelijk goed" waren. "De overige wegen op de eilanden bleven wat achter, vooral om budgettaire redenen: ze konden immers niet meeliften met de aan leg van de daiTimen." Een uitzondering vormt de N57 op Goeree, vervolgt hij. "Die weg is in de jaren negen tig nieuw aangelegd. Waar het verkeer bij Ouddorp aanvankelijk bovenlangs werd gedirigeerd, gebeurde dat in de nieuwe opzet onderiangs." Rijkswaterstaat dacht met dit weggedeelte "een goed ontwerp" te hebben gemaakt. "Het was een autoweg met blauw bord", zegt Ton in verkeerstermen, "je mocht er 100 km rijden en langzaam ver keer was er verboden." Maar de verkeers veiligheid was schijn. "Al vrij snel deden zich er relatief veel ongevallen voor." De oorzaak was niet eenduidig, valt Heidy van Essen in. "Er waren redelijk wat inhaal manoeuvres die fataal afliepen, maar de ongelukken gebeurden ook op kruispunten, of automobilisten belandden in de berm. Dit zijn de zogeheten eenzijdige ongevallen. Zonder dat er een andere weggebruiker bij betrokken is, komt een autorijder om één of andere reden in de berm terecht, soms door dat hij tegen een obstakel is gereden, soms door dronkenschap." De N57 begon bij de lokale bevolking lang zaam zijn kwalijke naam te ontwikkelen: dodenweg. Rijkswaterstaat greep in. In reac tie op het verontrustend hoge aantal ongeval len legde Rijkswaterstaat in de tweede helft van de jaren negentig het Ted Jansenplein aan. "Want op die plek ging het vaak mis." Tegelijkertijd werden de rijbanen tussen dit plein en de verkeerslichten van Goedereede met een grasstrook gescheiden. Dat hielp, verzekert Van Essen. "De ongeval lencijfers daalden. In ieder geval had je hier geen inhaalongevallen meer." Maar op het overige deel van de N57, vanaf Goedereede tot voorbij De Punt, bleef het aantal verkeers slachtoffers onveranderlijk zorgwekkend hoog. Vorig jaar werden op dat weggedeelte maat regelen getroffen. Rijkswaterstaat had, licht Heidy van Essen toe, ondertussen nieuw beleid omarmd, duurzaam veilig geheten. "Dat houdt in dat de weggebruiker zoveel mogelijk aan de weg kan zien wat van hem of haar wordt verwacht. Bijvoorbeeld aan de hand van strepen. De weg wordt, met andere woorden, veilig ingericht, een vrij dwingend ontwerp leidt de automobilist." De nieuwe opvattingen kregen na de zomer gestalte op Goeree. Van Essen: "Allereerst werd de belijning aangepast. De enkele, onderbroken asstreep verdween en werd ver vangen door een dubbele asstreep, over de hele rijbaan vanaf Goedereede. De beteke nis is duidelijk: een inhaalverbod. Daarnaast werd de kantstreep onderbroken, wat inhoudt dat je je op een 80 km-weg bevindt. De maxi mumsnelheid werd dus teruggebracht van 100 naar 80 km." Hiermee keerde Rijkswaterstaat terug op een eerdere maatregel, waarbij de snelheid juist werd verhoogd van 80 naar 100, in een poging het aantal riskante inhaalacties te verminde ren. Nu was '100' niet meer toegestaan.. (vervolg op pagina 6)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2006 | | pagina 1