LITIE
Valentijnsrozen
voor De Samaritaan
ir p*
N57 krijgt geen betonnen
middenberm op Goeree
0900-8844
\\A-
■^Mjnnaard
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
Verkeerscontrole
Hennepkwekerij ontmanteld
StadsDebat over gemeente
politiek op maandag
20 februari 2006
vvww.folohu:
STEM VOOR ELKAAR
actief in beeld en geluid
I>t mum iUUmA v«>ïetjwt^e
Knöps rgrÓép\
XmST Visser Visser
Provincie en Rijltswaterstaat
beheren samen wegen vanuit
Hellevoetsluis
Rijkswaterstaat voelt niets voor motie Provinciale Staten; wegbeheerder wil in 'dodenweg
wel rotonde bij De Punt aanbrengen en bermverharding
Zeggenschap
Eenzijdig
Vrijdag 17 februari-20Q6
Rotterdam-Rijnmond
Wijkteam Goeree-Overflakkee
MIDDELHARNIS - Politiepersoneel van
het wijkteam Middelharnis heeft maandag
middag tussen half twee en twee uur gecon
troleerd op de Juliana van Stolberglaan en de
Koningin Julianaweg. Omwonenden hadden
veelvuldig geklaagd over het parkeergedrag
rondom de aldaar gevestigde scholen. Door
politiepersoneel werden diverse bestuurders
bekeurd voor onder ander het parkeren op het
trottoir en het niet voor laten gaan van voet
gangers op een voetgangersoversteekplaats.
Tijdens de controle werden tevens diverse
scholieren gewaarschuwd voor het fietsen op
het trottoir en voor onfatsoenlijk gedrag op
de weg.
DEN BOMMEL - Politiepersoneel van het
district De Eilanden stelde woensdagochtend,
op grond van de Opiumwet, een onderzoek
in een pand aan het Bosland in. Er werd een
hennepkwekerij van ongeveer 750 planten
aangetroffen. De planten en de voor de groei
benodigde apparatuur zijn in beslag geno
men en worden vernietigd. Naar de eigenaar
van de kwekerij wordt een nader onderzoek
ingesteld. Hennepkwekerijen veroorzaken
onder meer stankoverlast en kunnen ook een
gevaar voor de omgeving vormen. Zo bestaat
het risico dat er brand ontstaat in de kwekerij
door het aftappen van elektriciteit. De politie
treedt hierom ook op zodra er een vermoeden
bestaat dat zich ergens een hennepkwekerij
bevindt.
Stad aan 't Haringvliet bereidt zich voor op
de raadsverkiezingen van 7 maart. Na een
goedbezochte informatieavond op 19 januari
jl. over de verwachte nieuwbouw op Stad,
is het informatieplatform StadsWeb weer
actief. Op maandag 20 februari a.s. komen
vertegenwoordigers van alle negen partijen
binnen Middelharnis hun visie geven op de
Stadse problemen en mogelijkheden.
De bijeenkomst gaat over vier thema's die bij
Stadtenaren sterk leven:
- Nieuwbouw;
- Verkeer, parkeren, openbare ruimte:
- Samenleving in balans (ouderen,
jongeren);
- Dienstverlening gemeentehuis.
De partijen is gevraagd zich gericht voor te
bereiden op de situatie in Stad. Op een speci
ale pagina van StadsWeb verschijnen vooraf
beknopt de standpunten van alle partijen en
nadere informatie over de verkiezingen. Op
de avond zelf wordt de politici gevraagd
concrete voorstellen te doen, inclusief de
financiële onderbouwing. De standpunten op
die avond worden per partij vastgelegd in een
document 'StadsDoelen'. Tijdens de komen
de raadsperiode zal StadsWeb regelmatig
onderzoeken in hoeverre de gekozen partijen
zich aan hun uitspraken kunnen houden.
De vertegenwoordigers van de partijen zijn:
ABB (Rita van den Nieuwendijk), CDA
(Peter Visser), Christen Unie (Ron de Rover),
DPN (Harrie Mekel), GroenLinks (Anneke
van Druningen), PvdA (Bert Kleingeld), SGP
(Piet Vreeswijk), VDB'78 (Binic Vreugde),
VVD (Anton Wesdorp).
De avond wordt gehouden in het Trefpunt,
van 19.30 tot 21.30 uur. Voor meer informa
tie zie HYPERLINK "http://www.stemmen-
voor.stadaantharingvIiet.nl/" www.stemmen-
voor.stadaantharingvliet.nl.
Leerlingen van de Prins Mauritsscholengemeenschap zetten afgelopen dinsdag bewoners
van De Samaritaan in de rozen (Foto: Pershuro Flakkee)
MIDDELHARNIS - Met de verkoop
van Valentijnsrozen haalden leerlingen
van de Christelijke Scholengemeen
schap 'Prins Maurits'in Middelharnis
gisteren het symbolische bedrag van
50 euro op voor de plaatsing van com
puters in het verpleeghuis tegenover
het schoolgebouw. Het is slechts één
voorbeeld van een reeks initiatieven.
"We gaan als school de praktijk in en
halen de praktijk de school in".
De contacten met verpleeghuis De Samari
taan, onderdeel van ZORGsaam, verlopen
via de nieuwste media: vorig jaar stak vijf
keer een groepje ouderen de straat over om
in het schoolgebouw computerles te krijgen.
Hun 'docenten' waren vmbo-leerlingen, die
daarmee een vrij tussenuur op een nuttige
manier invulden. Dit cursusjaar krijgen deze
lessen een structurele plaats in het praktijk-
programina van de vmbo-bovenbouw.
"Voor de jongeren zijn veel mediatoepassin-
gen vanzelfsprekend, inaar voor de ouderen
gaat er een wereld open", zegt vmbo-afde-
lingscoördinator P.N. Brandwijk. "Ook let
terlijk: voor het eerst sturen ze een e-mail
naar hun familie in het buitenland. Ook het
opzoeken van de geboortestreek op inter
net is populair. Onze leerlingen maken hen
wegwijs. Zij doen praktijkvaardigheden op
en voor het verpleeghuis is het een mooie
oplossing voor het toenemende tekort aan
vrijwilligers."
De vmbo-ers kwamen zelf met het initiatief
om geld in te zamelen voor computers waar
mee in het verpleeghuis een intemetmimte
kan worden ingericht. Daartoe gingen afge
lopen dinsdag 350 rozen over de toonbank.
"Als ik over het vmbo begin te praten, kan ik
niet meer ophouden", zegt Brandwijk. "We
doen er alles aan om de praktijk zo dicht
mogelijk bij de leerlingen te brengen. Daar
mee houd je hun inotivatie op peil."
Werkers uit de thuiszorg komen gastlessen
geven. In de nieuwe vleugel van de school
die vorig jaar gereed kwam, bevindt zich een
grote ruimte voor de simulatie van werkplek
ken, zoals een seniorenhuiskamer en een zie
kenhuiskamer Tijdens vijf weken durende
projecten rond het kinderdagverblijf, het
buurthuis, de thuiszorg, facilitaire dienstver
lening en de gehandicaptenzorg maken de
leerlingen ook daadwerkelijk kennis met die
in.stellingen. Zo komt regelmatig een groepje
gehandicapten naar de school dat door leer
lingen van de sector Zorg en Welzijn wordt
beziggehouden met knutselen en een spel.
De Prins Mauritsschool is met het bedrijfs
leven in overleg over verbreding van de
gebruikelijke stages: niet langer meer in één
bedrijf, maar via programma's van een halve
of een hele dag kennismaken met alle sec
toren van een branche. Het vmbo-carrousel,
wordt het genoemd. "We willen de leerlingen
breed voorbereiden voor de praktijk. Vmbo-
ers zijn de handen van de maatschappij. De
meesten van hen zijn heel gemotiveerd en in
staat goed werk te leveren. Wij proberen hen
daartoe uit te dagen."
broodnuchtere fotografie
www.middelharnis.ChristenUnie.nl
COMBI
OUDDCMU*-WttKtFW» 35 ld (018^ M)611 f<u 6S37M
Gebruikt was nog
nooit zo nieuw.
ff.^
Ontdek bi; uw G2'<teat«?r oi kijk olvosï op wv/w.opeinieüWH.nl
Knops BV - Langeweg 113 - 3245 KG - Sommelsdijk - 01B7 476767
Akkerdoas BV - Kioosterweg 2 - 4317 AL - Noordgouwe - 0111 401347
MAKELAARDL
Middelharnis B.V.
Voor de koop of verkoop von uw woning
Doetinchemsestraat 32-34, 3241 AA Middelharnis
Tel. (0187)482606
REGISTERACCOUNTANTS
BARENDRECHT «TEL 0180-642 111
MIDDELHARNIS «TEL. 0187-617 300
GOUDA •TEL 0182-358 235
BARNEVELD* TEL 0342-405 140
GOEREE-OVERFLAKKEE - De
provincie Zuid-Holland en Rijkswa
terstaat betrekken 16 februari samen
een nieuw steunpunt in Hellevoetsluis.
Beide wegbeheerders denken beheer
en onderhoud van de wegen op Voor-
ne-Putten en Goeree-Overflakkee
hiermee verder te kunnen optimalise
ren. Vanuit het steunpunt wordt onder
meer de gladheidbestrijding op rijks-
en provinciale wegen in het gebied
gecoördineerd en uitgevoerd.
"Het zal de weggebruiker een zorg zijn van
wie de weg is. Veilig en betrouwbaar, dat
is waar het om gaat. Vandaar dat we steeds
meer vanuit een traject redeneren en niet
vanuit een beheerder", aldus gedeputeerde
Jeltje van Nieuwenhoven. Samenwerking op
het gebied van bereikbaarheid is één van de
speerpunten van de Provincie Zuid-Holland.
De wegbeheerder van de provincie. Dienst
Beheer Infrastructuur, werkt daartoe samen
met gemeenten, waterschappen en Rijkswa
terstaat. Het gezamenlijke verkeersmanage
ment vanuit de verkeerscentrale in Rhoon is
hiervan een voorbeeld. Vanuit de verkeers
centrale wordt het verkeer in Zuid-Holland
en Zeeland bewaakt en gestuurd.
De komende jaren wordt de samenwerking
uitgebreid met Incident Management. Bij
Incident Management is de gezamenlijke
focus gericht op het versneld vrijmaken van
de weg, waarmee winst in tijd en indirect
ook in geld is te boeken. De administratie
ve afhandeling volgt daarna. Het steunpunt
in Hellevoetsluis is donderdag officieel in
gebruik genomen door de heer F.J.R Heuer
(hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat
Zuid-Holland) en mevrouw M.H.J. van Wie-
ringen-Wagenaar (provincie secretaris).
MIDDELBURG/OUDDORP-De N57
op Goeree-Overflakkee krijgt geen
betonnen middenberm. Provinciale
Staten van Zuid-Holland hadden er in
november vorig jaar in een motie bij
GS op aangedrongen de verkeersvei
ligheid op de N57, die wel de dodenweg
wordt genoemd, met spoed te vergro
ten door er een betonnen middenberm
aan te leggen. Zo'n fysieke scheiding
zou "roekeloos inhaalgedrag" onmo
gelijk maken. Maar wegbeheerder
Rijkswaterstaat wil eerst afwachten
wat het effect op de ongevallencijfers
is van de twee maatregelen die in het
najaar zijn getroffen: de verlaging van
de maximumsnelheid (van 100 naar 80
km) en de dubbele asstreep die tussen
de rijbanen is getrokken.
Door Gert van Engelen
Betonnen rijbaanscheiders maken het boven
dien ambulances, politieauto's en brandweer
wagens veel moeilijker om nog in te halen;
zij moeten noodgedwongen achter hun voor
ganger blijven hangen. Rijkswaterstaat heeft
Gedeputeerde Staten daarom meegedeeld
voorlopig af te zien van zo'n constructie,
ook in de vorm van plastic bakens. Want die
bakens worden dikwijls kapot gereden door
vrachtwagens.
Wel heeft de overheidsdienst de wens om het
kruispunt bij De Punt te vervangen door een
rotonde, en om aan weerszijden van de N57
de bermen te verharden. Een analyse van de
ongevallencijfers heeft namelijk uitgewezen
dat er niet alleen door gevaarlijke inhaalac-
ties, maar door heel andere oorzaken veel
slachtoffers vallen op deze regionale hoofd
weg. Of er geld is voor deze maatregelen,
blijkt binnenkort als de verdeling van extra
gelden voor de verkeersveiligheid door het
ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt
bekendgemaakt.
Deze nieuwe feiten zijn opgedoken tijdens
een exclusief interview dat het Eilanden-
Nieiiws in Middelburg had met twee mede
werkers van de dienst Zeeland van Rijkswa
terstaat, te weten ir. Pieter Ton, coördinator
planstudies en beleid, en Heidy van Essen
ing., medewerkster verkeersveiligheid. Aan
leiding voor het vraaggesprek was de motie
die Provinciale Staten vorig jaar tijdens hun
begrotingsdebat in meerderheid aannamen.
Daaruit sprak grote bezorgdheid over de
verkeersveiligheid op de levensgevaarlijke
N57.
Initiatiefnemers van de motie zijn de VVD-
Statenleden Marco van der Sloot en Marijke
Groenewegen. Zij stellen dat "de afgelopen
jaren tientallen ernstige auto-ongelukken"
op deze dodenweg zijn gebeurd, "vaak met
fatale afloop". In augustus voltrok zich tus
sen Goedereede en Ouddorp nog een zware
botsing, die grote ravage veroorzaakte. Een
27-jarige automobilist uit Voorburg haalde
in, negeerde de doorgetrokken witte streep
en botste frontaal op een tegemoetkomende
auto. Het trieste resultaat: drie doden, drie
gewonden, urenlange files en een vloot van
uitgerukte ambulances en politiewagens.
Groenewegen en Van der Sloot, die dit ern
stige ongeval aangrepen om de motie in te
dienen, vertelden in een toelichting aan het
Algemeen Dagblad dal zij niet alleen bezorgd
zijn over de "plaatselijk beruchte" N57. Zij
ergeren zich ook aan, nee zijn zelfs "verbijs
terd", over de "laconieke houding" van de
Ted Jansenplein: Vanaf het Ted Jansenplein loopt tot Goedereede de grasstrook die werd aangelegd
om de vele inhaalongelukken te minderen. Dat heeft geholpen. Het plein zelf kwam er omdat op die
plek veel (mgelukken gebeurden. IFoto: Gen van Engelen)
wegbeheerders, de provincie en Rijkswater
staat. Twee jaar eerder, in november 2003,
hadden de Staten immers al een VVD-motie
aangenomen, waarin stond dat voor de N57
"onmiddellijk vrijvallende gelden moesten
worden gebruikt".
En "wel heel cynisch" is het, vervolgden ze,
refererend aan het laatste grote ongeluk, dat
de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, óók
al in 2003, had geconcludeerd dat de N57
"onnodig gevaarlijk" is. Vandaar de strenge
toon in de motie: "op korte termijn" eisten
de fracties van VVD, CDA. PvdA, D66,
GroenLinks, SP, LPF en LZH verbetering
in de vorm van een betonnen middenberm,
zoals die "veelvuldig worden toegepast" bij
turborotondes.
Deze ophef maakte nieuwsgierig: wat vond
Rijkswaterstaat zélf van de N57 en wat is de
(toekomstige) aanpak van deze dienst? In dit
interview: de N57, bezien door de optiek van
Rijkswaterstaat.
De omstreden N57 begint bij Zwartewaal op
Voorne-Putten en eindigt bij Middelburg. De
weg wordt wel getypeerd als de dammen-
route, omdat zij de automobilist voert over
de Haringvlietsluizen, de Brouwersdain, de
Oosterscheldekering en de Veerse dam. Op
Goeree-Overflakkee, het grondgebied waar
op dit artikel zich concentreert, loopt de N57
van Stellendam via Goedereede en Ouddorp
naar De Punt, om vervolgens Zeeland in te
duiken. Pieter Ton legt uit dat Rijkswater-
staat-Zeeland pas sinds 1 juli 2005 de zeg
genschap heeft over het Goereese deel van
de N57. om precies te zijn: vanaf het Ted Jan
senplein. Alles wat daar boven zit. valt onder
de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat
Zuid-Holland.
"Voorheen lag de beheersgrens ongeveer aan
de noordkant van de Brouwersdam, zeg maar
daar waar Zeeland eindigt en Goeree begint.
De grens is dus opgeschoven. Dat heeft deels
te maken met reorganisaties bij Rijkswater
staat, deels met het type weg. De directie
Zuid-Holland gaat voornamelijk over snelwe
gen, de directie Zeeland meer over N-wegen.
Verder heeft het geen significante betekenis.
(Glimlachend:) Het is geen voorloper van het
inkapselen van Goeree bij Zeeland. De weg
gebruiker zal er ook niets van merken. Het is
en blijft allemaal Rijkswaterstaat."
Dubbele asstreep: De dubbele asstreep in de N57. gefotografeerd tussen De Punt en Ouddorp.
Rijkswaterstaat wil geen betonnen middenbenn in deze weg aanbrengen, omdat de hulpdiensten, die
snel ter plekke moeten zijn. dan niet meer kunnen inhalen. Bovendien wil Rijkswaterstaat eerst weten
of de dubbel asstreep het verkeer veiliger maakt, zoals de dienst hoopt. (Foto: Gert van Engelen)
Kort de voorgeschiedenis van de N57 schet
send, vertelt Ton dat de autowegen op de
Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden vóór
de aanleg van de Deltawerken uitsluitend
"voor plaatselijk gebruik" dienden. Nadat
de Deltawerken waren voltooid, in de jaren
zeventig en tachtig, werden óp de dammen
wegen aangelegd die "redelijk goed" waren.
"De overige wegen op de eilanden bleven
wat achter, vooral om budgettaire redenen:
ze konden immers niet meeliften met de aan
leg van de daiTimen."
Een uitzondering vormt de N57 op Goeree,
vervolgt hij. "Die weg is in de jaren negen
tig nieuw aangelegd. Waar het verkeer bij
Ouddorp aanvankelijk bovenlangs werd
gedirigeerd, gebeurde dat in de nieuwe
opzet onderiangs." Rijkswaterstaat dacht
met dit weggedeelte "een goed ontwerp" te
hebben gemaakt. "Het was een autoweg met
blauw bord", zegt Ton in verkeerstermen,
"je mocht er 100 km rijden en langzaam ver
keer was er verboden." Maar de verkeers
veiligheid was schijn. "Al vrij snel deden
zich er relatief veel ongevallen voor."
De oorzaak was niet eenduidig, valt Heidy
van Essen in. "Er waren redelijk wat inhaal
manoeuvres die fataal afliepen, maar de
ongelukken gebeurden ook op kruispunten,
of automobilisten belandden in de berm. Dit
zijn de zogeheten eenzijdige ongevallen.
Zonder dat er een andere weggebruiker bij
betrokken is, komt een autorijder om één of
andere reden in de berm terecht, soms door
dat hij tegen een obstakel is gereden, soms
door dronkenschap."
De N57 begon bij de lokale bevolking lang
zaam zijn kwalijke naam te ontwikkelen:
dodenweg. Rijkswaterstaat greep in. In reac
tie op het verontrustend hoge aantal ongeval
len legde Rijkswaterstaat in de tweede helft
van de jaren negentig het Ted Jansenplein
aan. "Want op die plek ging het vaak mis."
Tegelijkertijd werden de rijbanen tussen dit
plein en de verkeerslichten van Goedereede
met een grasstrook gescheiden.
Dat hielp, verzekert Van Essen. "De ongeval
lencijfers daalden. In ieder geval had je hier
geen inhaalongevallen meer." Maar op het
overige deel van de N57, vanaf Goedereede
tot voorbij De Punt, bleef het aantal verkeers
slachtoffers onveranderlijk zorgwekkend
hoog.
Vorig jaar werden op dat weggedeelte maat
regelen getroffen. Rijkswaterstaat had, licht
Heidy van Essen toe, ondertussen nieuw
beleid omarmd, duurzaam veilig geheten.
"Dat houdt in dat de weggebruiker zoveel
mogelijk aan de weg kan zien wat van hem
of haar wordt verwacht. Bijvoorbeeld aan de
hand van strepen. De weg wordt, met andere
woorden, veilig ingericht, een vrij dwingend
ontwerp leidt de automobilist."
De nieuwe opvattingen kregen na de zomer
gestalte op Goeree. Van Essen: "Allereerst
werd de belijning aangepast. De enkele,
onderbroken asstreep verdween en werd ver
vangen door een dubbele asstreep, over de
hele rijbaan vanaf Goedereede. De beteke
nis is duidelijk: een inhaalverbod. Daarnaast
werd de kantstreep onderbroken, wat inhoudt
dat je je op een 80 km-weg bevindt. De maxi
mumsnelheid werd dus teruggebracht van
100 naar 80 km."
Hiermee keerde Rijkswaterstaat terug op een
eerdere maatregel, waarbij de snelheid juist
werd verhoogd van 80 naar 100, in een poging
het aantal riskante inhaalacties te verminde
ren. Nu was '100' niet meer toegestaan..
(vervolg op pagina 6)