Overdenking
defah
Vijfentwintig jaar mantelzorg
voor Corrie Spanjer
v/ffc/ft m
Negen maandenbeurs
uit de
Heilige Schrift
EIIArfDBI-niEUWS
Orkest en orgel
in concert
in Goes en Zierikzee
Spullen gevraagd voor
gemeentemarkt
VERVOLGVERHAAL
HET
.KIJKVENSTER
Blik op kerk ^^y
en samenleving Cj
b.
Y
Wethouder Van der Kamp over
parkeerbeleid Middelharnis
Wereldberoemde melodieën:
Klaas Jan Mulder en Jan Mulder
in concert op orgel en vleugel
•3?a.iga.-<ril«>gie deel 3
JOH. o. VEENHOF
AmiJDAG 20 JANUARI 2006
- Tempelbouw en kerkatbraak
- Onkerkelijkheid
In Gelderland is jl. zondag een Hindoeïsti
sche tempel in gebruik genomen, de eerste in
ons land. Er zijn volgens de berichten onge
veer 200.000 Hindoes in ons land die tot nog
toe alleen in particuliere huizen samenkwa
men. Dat de moskeeën als paddenstoelen
uit de grond verrijzen wisten we al. Het is te
vrezen dal hun aantal slechts zal toenemen.
Uit het oogpunt van scheiding van kerk en
staat kan men moeilijk bezwaar maken tegen
deze openbare uitingen van andere religies.
De overheid stelt zich immers neutraal op?
Tegelijkertijd horen we van kerkgebouwen
die overtollig zijn. Ze worden - soms met veel
moeite verkocht, ook al zijn ze nog geen
eeuw oud. Het ene gebouw krijgt een andere
bestemming, bijvoorbeeld als supermarkt, of
er worden appartementen in gebouwd, hel
andere wordt uiteindelijk gesloopt.
Men kan deze feiten betreuren, maar ze zijn
een symptoom van de secularisatie van ons
land. Was het bijna een eeuw geleden nog
uitzondering wanneer men 'onkerkelijk'
was, tegenwoordig is het bijna een uitzon
dering als je nog 'ergens aan doet', zoals de
volksmond dat zegt.
Soms bekruipt je wel eens de vrees dat de
Heere bezig is, de kandelaar van Zijn Woord
onder ons volk weg te nemen...
Door omstandigheden kwam ik de laatste tijd
nogal eens in contact met mensen uit ver
schillende lagen van de bevolking. Daardoor
heb ik aan den lijve ervaren wat ik natuur
lijk al lang wist, dat de grote massa van ons
volk nauwelijks enig begrip heeft van wat er
in de kerken geleerd wordt of wat er in de
Bijbel staat. Vorige generaties waren nog min
of meer aanspreekbaar, ze hadden nog enig
eeuwigheidsbesef. Maar bij de jongeren van
vandaag zoek je dat tevergeefs.
Voor zover dat mogelijk is, heb ik m'n eigen
identiteit vaak verzwegen. Je leert er méér
van, wanneer mensen praten! En dan viel het
me op dat velen zich als het ware wat veront
schuldigden over hun onkerkelijkheid. Nee,
ze deden er niet meer aan, maar ik moest
vooral niet denken dat ze er onverschillig
tegenover stonden! Het waren de omstandig
heden, of het was zomaar in de slof geraakt.
Maar vader en moeder gingen nog wel eens
naar de kerk, en opa en oma zouden geen
dienst overgeslagen hebben... Kinderen dus,
misschien wel kleinkinderen van de verloren
zoon.Zó snel is het allemaal gegaan.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
ONS DAGELIJKS 8R00D
Bij siipcmiurkten ix hel brood meestal goed
koper dun hij de wanne hakker Hoe komt dit
is de voedingswaarde ook afwijkend?
Antwoord: De prijsverschillen kunnen
opvallend zijn, maar dal komt o.m. doordat
het brood voor grootwinkelbedrijven slechts
een bij-artikel is, terwijl de warme bakker
van zij/l büksels moet leven. Siipernmrklen
kopen centraal en goedkoper in, inaar de
Aelfslandigc bakker let meer op de kwali
teit van zijn grondstoffen en gebruikt vaak
dure broodverbeteraars. Ook kan de echte
aiTibachtsman zijn producten nog een per-
.^oonlijke behandeling geven, waardoor een
hoogwaardig deeg ontstaat en een uitgebreid
issortimenl met ruimere keuze kan worden
geboden. Wat voedingswaarde betreft, moe
ten de broden gelijk zijn. Volgens de gelden
de voorschriften dient een brood een bepaald
gewicht en daarbij behorende voedingswaar
de Ie bezitten.
WAAROM 8RUIN CAFÉ?
Waarom spreken kroeglopers toch van 'een
hm in café?'
.\ntwoord: Vroeger zou dat een soort proef
lokaal of kleine kroeg geweest zijn en nu
edoelt men er een gezellig, ouderwets inge-
Iicht. of donker en intiem aandoend café
nee. De bijnaam zou berusten op de bruine
lanslag op balken en zoldering, veroorzaakt
lloor de kachel en de sigarenrook. Anderen
inenen, dal stoelen, tafeltjes en tapkast er van
ongeverfd bruin hout waren gemaakt maar
|,).i. kan ook de gevoelswaarde van 'bruin"
lebben meegespeeld. Bruin duidt warmte,
lezelligheid en geborgenheid aan. Dat vele
Irinkebroers ze af en toe bruin bakten, is
aarinee niet in tegenspraak!
BLAUW-8LAUW
in Leiden heb je de Blauwe Steen, in Lochem
een Blauwe Toren, in Naaldwijk het Blauwhek
en nu ontdekte ik in Oolde een naambordje
met Blauwhand bij een weg staan. Vanwaar
die voorliefde voor de kleur blauw?
Antwoord: We zullen uw brief niet blauw-
blauw laten en u ook geen blauwbloempkens
op de mouw spelden. Ons woord blauw heeft
opvallend veel betekenissen gekregen, waar
bij tal van ongunstige. Bij gebouwen (molen,
toren, winkel) slaat de kleurnaain meestal op
de gebruikte steensoort, in dit geval hard
steen of arduin. Daar kon je ook een plein
mee bestralen, vandaar de Blauwe Steen
in Leiden. Dat was de gerechtsplaats, waar
boosdoeners werden te kijk gezet, gege
seld, gebrandmerkt of opgehangen. 'Op een
blauwe steen komen' werd een uitdrukking
voor: ergens van een dwaasheid genezen.
Bij straatnamen kan gedacht worden aan de
'blauwers', de handwerkslieden die wol of
laken in indigokuipen een blauwe tint gaven.
In Oolde (bij Laren in Gelderland) stond een
boerderij inet de naam 'Blauwhand', dus
vandaar de naam van de weg erheen. Zo'n
blauwe hand kan op een uithangbord of
familiewapen hebben gestaan, maar op het
platteland had het vaak betrekking op een
onrechtmatig verkregen stuk land! Een hek
kan blauw geverfd zijn geweest. Van de vele
ongunstige betekenissen noemen we de blau
we boon (een stalen kogel), blauwe bliksem
(meelpap met water i.p.v. melk), een blauwe
meid (een inlandse), de blauwe maandag
(een heel korte verbintenis), hij is blauw
(dronken), een blauwe bagijn (in het zuiden
een hoer), blauwe plaatjes (pornografische
foto's, enz.), de blauwmuts als scheldnaam
voor Leidse wever, de blauwkous als spot-
naam voor vrouw die geleerd is of daarvoor
wil doorgaan, de blauwvingers voorde (geld
tellende) Zwollenaren, de blauwpieper (een
bastaardnachtegaal) en een blauwtje lopen
(oorspronkelijk: 'n blauwe scheen oplopen
als je de deur werd uitgeschopt).
SOMMELSDUK - Corrie Spanjer
woont 30 jaar op Goeree-Overflakkee
met vriendin Aagje van Weezel. Helaas
werd 25 jaar geleden geconstateerd
dat Aagje de chronische ziekte MS
heeft. Corrie heeft Aagje vanaf die tijd
bijgestaan en hulp gegeven. Afgelopen
12 januari werd Corrie in het zonnetje
gezet door de Zorg en Welzijn Groep
omdat zij 25 jaar mantelzorgster is
voor Aagje. Corrie kreeg een bloeme
tje en een attentie aangeboden door
Verpleegkundige in de wijk, Janneke
Melissant en Zorgteammanager Jan-
nie van Eek.
Corrie is tot haar pensioen secretaresse
geweest bij HDG en Aagje was hoofdver
pleegkundige in het Ziekenhuis te Dirksland
totdat zij 25 jaar geleden door haar ziekte niet
meer kon werken. Corrie zorgt dagelijks voor
Aagje, die o.a beperkt is in haar bewegings
apparaat. Hulp bij eten en drinken en vele
andere dagelijkse handelingen die voor een
gezond mens automatisch zijn, zijn terugko
mende activiteiten die Corrie dagelijks ver
richt.
In een gezellig gesprek bij Corrie en Aagje
kwam naar voren dat beiden bijzondere
kracht van God hebben ontvangen en zij
vertrouwen dat zij bij voorduur deze hulp en
kracht zullen ontvangen.
Mantelzorg houdt in dat iemand uit de naaste
omgeving van de zieke voor hem of haar
zorgt. Zonder hulp van de mantelzorg is de
kans dat een chronisch zieke thuis kan blij
ven zeer klein.
Naast Corrie zijn er gelukkig nog meer man-
telzorgers die Aagje de helpende hand bie
den. Ook de wijkverpleegkundige verleent
dagelijks verpleegkundige zorg. De Zorg en
Welzijn Groep wil ook vanaf deze plaats alle
mantelzorgers bedanken en hun veel succes
toewensen in de toekomst.
MIDDELHARNIS Op zaterdag 21 januari
is wethouder Van der Kamp van de gemeente
Middelharnis te gast in het actualiteitenpro
gramma Koffie Radio Plus van Radio Super
star.
Van der Kamp praat over de invoering van
het nieuwe parkeersysteem in het centrum
van Middelharnis.
De presentatie van het programma is in han
den van Jaco de Neef en Henk Frings. Kof
fie Radio Plus begint om 10.00 uur Radio
superstar is te beluisteren op 105.9 (kabel
gem. Middelharnis), 107.3 FM (vrije ether)
en via website www.radiosuperstar.nl.
SLAAP, KINDJE SLAAP
Hoeveel slaap hebben kleine kinderen
nodig?
Antwoord: Dat is afhankelijk van hun leef
tijd. Gemiddeld hebben die van 2 jaar 14
uur, van 4 jaar 13 uur, van 6 jaar 12 uur en
van 8 jaar nog 11 uur slaap nodig. Maar er
is een groot verschil in slaapgedrag. Het ene
kind slaapt de volle tijd in één ruk uit en vele
andere liggen korte of lange perioden wak
ker tussen het slapen. U kunt het snel merken
als het niet voldoende uitgerust is, want dan
wordt het gauw moe of hangerig.
MIDDELHARNIS De Wijkgroep Middel-
harnis-Zuid en Peuterspeelzaal Pippeloentje
organiseren voor de tweede keer een negen
maandenbeurs. De wijkgroep doet haar best
om voor u tweedehands spullen zoals posi
tiekleding; babykleertjes tot maat 86 (alleen
merkkleding!), maxicosi's, babyspeelgoed,
etc. te gaan verkopen.
Voor verkoop van uw babykamer (o.a. ledi-
kantje en commode) stellen zij het zeer op
prijs als u hiervan een foto maakt, met ver
melding van de prijs en deze inlevert (dit
i.v.m. de ruimte). De verkoop van de spullen
zal plaatsvinden op vrijdag 3 februari 2006
van 19.00 tot 20.30 uur in het Wijkgebouw
aan de Doetinchemsestraat te Middelharnis
(naast de Agrimarkt). Mensen die hun spul
len willen inleveren, kunnen dat doen op
woensdag I februari van 9.00 tot 11.00 uur
en van 19.00 tot 20.00 uur bij de zaal van
de wijkgroep op de eerste verdieping van
het wijkgebouw aan de Doetinchemsestraat.
Eenderde van de opbrengst is voor de peu
terspeelzaal en de wijkgroep, tweederde is
voor de inbrenger van de spullen. Spullen
die niet verkocht zijn, kunnen op maandag
6 februari tussen 19.00 en 19.30 uur weer
worden opgehaald. Alles wat dan niet wordt
afgehaald, gaat naar een kindertehuis in Roe
menië. Wie meer informatie wil, kan contact
opnemen met Natasja Lindemann (485540)
of met Liesbeth Gerlings (483352).
Want alzo liefheeft God de wereld
gehad, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat een
ieder die in Hem Gelooft, niet ver
loren ga, maar eeuwig leve hebbe.
(Johannes 3:16)
God heeft de wereld lief
Nu gebeurt het wonder dat God de wereld
liefheeft. Die wereld die zich van Hem heeft
afgekeerd. Een wereld die zich van God heeft
losgescheurd. Een wereld die zich kan red
den zonder God, ten diepste God afwijst.
Een vrome wereld, die God wat vroomheid
aan wil bieden. Deze wereld heeft God lief.
Onbegrijpelijk wonder
God maakt Zijn liefde zichtbaar
De HEERE God laat Zijn liefde zien door
Zijn eniggeboren Zoon naar de wereld te
zenden. De Zoon verlaat de heerlijkheid van
de hemel. Zijn Vader laat Hem gaan. Wat een
verschil is er tussen de hemel en de aarde.
Voor de Zoon van God wacht een kribbe als
wieg. Zijn weg leidt naar het kruis van Gol
gotha. Hier ondergaat Hij de straf die zonda
ren, mensen van deze gevallen wereld, heb
ben verdiend. De rekening die ons wachtte
wordt Hem gepresenteerd. De rekening die
mij wacht, is voor Hem
Niet verderve
Dit woord geeft de ontstellende realiteit van
ons leven aan. Niet verderve... Mensen zoals
Nicodemus, u en ik verdienen de eeuwige
dood. In Jesaja 64:6 staat het zo verwoord:
'Doch wij allen zijn als een onreine, en al
onze gerechtigheden zijn als een wegwerpe-
lijk kleed; en wij vallen allen af als een blad
en onze misdaden voeren ons heen weg als
een blad'. Wie kan hieraan ontkomen'?
Geloof
De Heiland nodigt Nicodemus uit om te gelo
ven in Hem, als Degene, Die God heeft gezon
den. Nicodemus mag vertrouwen dat de Man
tot Wie Hij is gekomen van God gezonden is
om Zijn rekening te vereffenen. Zijn schuld
voor God te betalen. Nicodemus, je bent een
besneden man, kind van het Verbond. De
Heere God belooft in dit Verbond dat Hij jou
tot een God wil zijn, tot een Redder Je mag
je zonden aanbieden en veitrouwen op het
Lam van God dat jouw zonde wegneemt. Zo
worden vandaag zondaren uitgenodigd, U en
jij. Kom tot uw Heiland! Hij nam de dood en
het verderf op Zich en Hij verleende toegang
tot God de Vader.
Ieder
Wat een ruim Evangelie. Wie je ook bent,
je mag tot Hem komen. Maarten Luther
maakt dit evangelie wel heel persoonlijk...,
hij vulde zo zijn eigen naam in: "Want alzo
liefheeft God Maarten Luther gehad, dat Hij
Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat
Maarten Luther die in Hem gelooft, niet ver
loren ga. maar eeuwig leven hebbe!
Toepassing
Later in Johannes 19 vuh Nicodemus, de
man die 's nachts tot Jezus kwam, zijn eigen
naam in. Na het sterven van Jezus breekt het
geloof door Nicodemus komt tot het Licht en
naar het Licht. Hij haalt de Heiland van het
kruis. Zijn geloof belijdt hij: 'Jezus leven van
mijn leven... Jezus dood van mijne dood...'
Ik schrijf de tekst nogmaals neer, opdat u en
jij op de puntjes je eigen naam mag invullen:
Alzo lief heeft Godgehad, dat hij Zijn
eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat
die in Hem gelooft, niet verderve, maar het
eeuwige leven hebbe.
Sommelsdijk,
ds. T.W. van Bennekom
Onder leiding van de bekende dirigente
Cathy Kotoun uit Zierikzee en organist Peter
Wildeman uit Tholen worden er 2 bijzondere
concerten gegeven in de Grote- of Maria
Magdalena Kerk van Goes en in de Nieuwe
Kerk van Zierikzee.
Op zaterdagavond 28 januari bijt het 50 man
tellende Harmonie-orkest 'Apollo' uit Wis-
senkerke de spits af in de Grote kerk van
Goes. Uniek is de uitvoering van Symphonic
nr 3 van Camille Saint-Saens, waar het gehele
orkest en 3-klaviers Marcussen-orgel van de
Grote Kerk tot een climax komen. Inclusief
een quatre-mainspartij op de piano. Naast dit
topwerk voor orgel en orkest speelt het orkest
een inventief programma. Zo wordt Celtic
Child van de beroemde Belgische componist
Bert Appermont ten gehore gebracht, alsook
het Blue Whale. De werken worden onder
broken door een aantal klassieke hoogstand
jes op het kerkorgel door Peter Wildeman.
Toccata uit Symphonic V van Charles Marie
Widor is een feest op orgel.
Op zaterdagavond 4 februari worden boven
genoemde werken door het 65-man tellende
Harmonieorkest 'De Vereenigde Vrienden'
uit Sas van Gent ook in Zierikzee gespeeld;
maar de overige soli zijn andere dan in de
week daarvoor in Goes, dus wat dat betreft
kunt u gerust 2 keer komen luisteren.
De concerten die beide voor het Shaare-
Zedekziekenhuis te Jeruzalem (www.shaar-
ezedek.nl) worden georganiseerd, beginnen
om 19.45 uur De entree bedraagt 7,50; kin
deren jonger dan 12 jaar betalen 4. Ieder
een is hartelijk welkom.
Toegangskaarten kunnen worden gereser
veerd op onderstaande adressen:
- voor het concert op 28 januari te Goes,
telefonisch via 0113-371718 of e-mail
apollo@clubnet.zeelandnet.nl:
- voor het concert op 4 februari te Zierikzee,
telefonisch via 0115-454266 of e-mail
hdvv@zeelandnet.nl.
OUD BEIJERLAND - Op 28 januari a.s.
hopen Klaas Jan Mulder en Jan Mulder een
concert te geven in de Hervormde dorpskerk
te Oud Beijerland. Ze hopen een zeer gevari
eerd programma te spelen op orgel en vleu
gel. Op het programma staan naast klassieke
werken ook improvisaties en samenzang op
het programma. Beide Mulders hopen te
improviseren op orgel en vleugel en hopen
ook vierhandig (quatre mains) vleugel te spe
len. Het concert begint om 20.00 uur, de kerk
gaat open om 19.00 uur. De toegang voor vol
wassenen bedraagt 8 en voor kinderen t/m
12 jaar 3. Toegangskaarten zijn sinds giste
ren verkrijgbaar bij Bijbelkiosk 'Het levende
Woord' te Oud-Beijerland of telefonisch via
0187-603510. De organisatie verwacht een
grote belangstelling voor dit concert en raadt
daarom aan om tijdig kaarten te bestellen.
MELISSANT - De Hersteld Hervonnde
Gemeente te Melissant hoopt zaterdag 22
april een gemeentemarkt te houden. Hiervoor
zijn nog spullen welkom om de kramen mee
te vullen. Heeft u nog bruikbare spullen staan
die u kwijt zou willen? Levert u ze dan in
op zaterdag 28 januari, zaterdag 25 februari,
zaterdag 25 maart of zaterdag 15 april in ver
enigingsgebouw 'De Poort' aan de Voorstraat
te Melissant, tussen 10.00 en 12.00 uur. Indien
u ze niet zelf kunt brengen, kunt u contact
opnemen met Jaap Knops, tel.: 0187-603188.
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 3fi. Middelliarni.s, Tel. (0187) 48 27 84
-41-
Immers, als die lui geen resultaat boeken, dan zijn
wij verantwoordelijk. Men kan nu eenmaal niet een
stel KGB en politieke enthousiastelingen naar het
eind van de wereld laten komen, zonder dat die daar
profijt van hebben.'
'Kunnen we die kerel dan niet laten aflossen?"
'Daarmee bereik je niets. Al zou sergeant Soetyrin
voor mijn part naar Georgië gaan, dan nog gaat hij
daar praten. En je weet het, kameraad, de arm van
Moskou reikt ver. Wij zullen de dans niet kunnen ont
springen."
'Kan de man niet op één of andere manier in de taiga
verdwijnen?'
'Misschien wel, maar als er een onderzoek wordt
ingesteld en daar moet je altijd mee rekenen, dan
begrijp je wel wat er gebeurt. Trouwens, als er een
soldaat verdwijnt, is dat altijd verdacht en ook dat
brengt risico's met zich mee. Laten we, als het kan,
zorgen dat het oog van Moskou niet op ons gericht
wordt. Alles is beter dan dat.'
'Tichon Chramov heet die kerel', filosofeerde Geor
gië Zwaiba, terwijl zijn blik op het beschreven stuk
papier rustte.
'Die kerel moet hier ergens in de taiga een plaats heb
ben waar hij de winter doorbrengt en het is welhaast
zeker dat hij dat doet in gezelschap van andere men
sen. Kortom, m'n beste kameraad luitenant, er moet
hier een geheim dorp of zoiets zijn. In ieder geval zijn
er mensen die buiten het oog van Moskou willen blij
ven."
'En hiermee broedertje Mitjaj Lasjkov, hebben we
onszelf een tijdbom bezorgd, want het is onze plicht
deze mensen op te sporen en aan de KGB uit te leve
ren. Doen we dat niet en ze komen erachter dat wij dit
verzuimd hebben, dan betekent dat niets minder dan
sabotage tegen de Sowjetstaat; en daarop staat of
levenslange dwangarbeid of de dood; aan beide heb
ik een hekel. Er is altijd nog maar één Mitjaj Lasjkov
en daar\'an, kameraad, houd ik het meest."
De dorpssowjet Mitjaj Lasjkov zuchtte hoorbaar en
troostte zich door zijn glas nog maar eens te vullen.
'Proost, broedertje Zwaiba."
Georgië hief het glas.
'Proost kameraad, dat we dit maar tot een goed einde
mogen brengen.'
"Ik hoop het maar zie dat nog niet zo zitten."
'Moed verloren, al verioren.'
'Laten we erover nadenken."
'Proost."
'Proost! Het leven is hard, kameraad."
Ondanks de inspiratie van de wodka, zagen de twee
mannen geen mogelijkheid dit zaakje lot een voor
hen bevredigende oplossing te brengen.
'Er worden gloeiende kolen op ons hoofd geladen.
Georgië", zuchtte Mitjaj Lasjkov gelaten.
Georgië knikte, maar zweeg.
'Zeg, jij hebt altijd in kamp 22-12 gezeten." De dorps
sowjet stond op en liep naar een grote kaart die aan
de wand hing. Hij mat de afstand tussen hun neder
zetting en het strafkamp, door met gespreide vingers
van punt tot punt over de kaart te gaan.
"Ongeveer vijf maanden reizen van hier naar 22-
12; zou er tussen ons en hel kamp dan een geheim
dorp zijn. Is het jou bekend, Georgië, dat er wel
eens ontvluchtingen hebben plaatsgevonden uit
dat kamp?'
Het was alsof Georgië met een gloeiende bajonet in
z"n achterwerk werd gestoken. En hij verslikte zich
bijna in z"n wodka, eer hij in staat was. hierop ant
woord te geven.
'Nee. er is daar nooit iemand ontsnapt, voorzover ik
weet."
La.sjkov zag zijn verwarring en kon die niet dadelijk
thuisbrengen. Daarom glimlachte hij: 'Je bent een
slechte leugenaar, Georgië; je hele gezicht zegt dat
dit wel zo is en te oordelen naar jouw reactie, lijkt het
wel of jezelf daaraan mede schuldig kon zijn.'
Het was niet zozeer hetgeen de dorpssowjet sprak,
als wel het feit dat het waarschijnlijk zou zijn dat de
Duitse vluchtelingen en ingenieur Valeria Zaitsev zich
bij de vermoedelijke vluchlingen zouden bevinden; en
vanwege de gevonden jachthut leek het er veel op dal
hier een bittere waarheid werd gesproken.
Georgië voelde zich eerst warm en toen heel koud
worden. Het leek hem, of de grijpgrage vingers van
de KGB zich reeds om zijn keel sloten. Als men er in
Oiekminsk achter zou komen, dat zich ergens in de
taiga een verborgen nederzetting bevond, dan zou.
koste wal het kost, deze opgespoord moeten worden.
Natuuriijk is dal niet eenvoudig in de eindeloosheid
van de taiga, maar dan nog zouden ze alles doen om
de vluchtelingen te vinden.
Georgië krabde zich nadenkend op hel hoofd. Hij
kende de methode waarmee de KGB de gevangenen
ondervraagt en onder deze methode zou zelfs een
Kari-Heinz gaan praten. Ze zullen op hen hersen
spoeling toepassen en dal zou lol gevolg hebben dal
onder de invloed daarvan de vluchtelingen zouden
vertellen dat hij, Georgië Zwaiba, hen bij de vlucht
had geholpen.
"Wal is Siberië oneindig, hele volken zouden er voor
eeuwig onopgemerkt kunnen leven, maar ook hoe
klein is de wereld, dal geldt speciaal in dit geval".
dacht hij.
Georgië liet zijn blik op de kaart rusten. Een met rode
inkt aangegeven lijn gaf de spooriijn aan die van de
Oeral naar kamp 22-12 in de taiga Hep. Een halve
centimeter verder op de kaart was met een rode pijl
hun kamp aangegeven: No. 222 ontwikkelingsproject
taiga Werkhojansk. En die halve centimeter beteken
de vijf maanden reizen. Maar hel kon ook betekenen
dat binnen die vijf maanden zich een dorp of - wal
waarschijnlijker was - een aantal dalsja's zouden
bevinden, waarin zijn Duitse vrienden een onderko
men hadden gevonden.
'Spasibo, bedankt voor je opmerking", gromde Geor
gië.
'Bolsjoj drap, lovarisch Georgië.' Grote paniek,
kameraad.
Mitjaj Lasjkov vulde opnieuw de glazen en ging toen
tegenover Georgië zitten.
'Beste vriend, het is nooit goed te veel te weten, maar
wanneer jij mogelijk iets te maken hebt met de man
uit de jachthut Tichon Chramov, dan is het zaak dit
spoedig op te lossen en wel onopvallend, zonder dat
de sergeant of de soldaten daar erg in hebben.'
Georgië verkeerde in tweestrijd. Hij kon het heel goed
vinden met Mitjaj Lasjkov, maar in hoeverre kon hij
hem vertrouwen? Tenslotte vertegenwoordigde hij de
parlij hier en bij de partij kon je niet zomaar een func
tie krijgen. De juiste man op de juiste plaats; en om
zich te handhaven of waar te maken, deed men dat
over de rug van een ander
'En dat zeg jij, die hier geacht wordt ideologisch werk
te verrichten. Beste vriend, men zou jou dat niet in
dank afnemen; jouw vrienden van het politburo zul
len je op de kop timmeren, nel zolang lot je denkt dat
er een kanarie onder je schedel zit te zingen.'
'Ik weet beter dan jij wat de broeders van mij ver
wachten.
{wordt vervolgd)