Overdenking defah Vijfentwintig jaar mantelzorg voor Corrie Spanjer v/ffc/ft m Negen maandenbeurs uit de Heilige Schrift EIIArfDBI-niEUWS Orkest en orgel in concert in Goes en Zierikzee Spullen gevraagd voor gemeentemarkt VERVOLGVERHAAL HET .KIJKVENSTER Blik op kerk ^^y en samenleving Cj b. Y Wethouder Van der Kamp over parkeerbeleid Middelharnis Wereldberoemde melodieën: Klaas Jan Mulder en Jan Mulder in concert op orgel en vleugel •3?a.iga.-<ril«>gie deel 3 JOH. o. VEENHOF AmiJDAG 20 JANUARI 2006 - Tempelbouw en kerkatbraak - Onkerkelijkheid In Gelderland is jl. zondag een Hindoeïsti sche tempel in gebruik genomen, de eerste in ons land. Er zijn volgens de berichten onge veer 200.000 Hindoes in ons land die tot nog toe alleen in particuliere huizen samenkwa men. Dat de moskeeën als paddenstoelen uit de grond verrijzen wisten we al. Het is te vrezen dal hun aantal slechts zal toenemen. Uit het oogpunt van scheiding van kerk en staat kan men moeilijk bezwaar maken tegen deze openbare uitingen van andere religies. De overheid stelt zich immers neutraal op? Tegelijkertijd horen we van kerkgebouwen die overtollig zijn. Ze worden - soms met veel moeite verkocht, ook al zijn ze nog geen eeuw oud. Het ene gebouw krijgt een andere bestemming, bijvoorbeeld als supermarkt, of er worden appartementen in gebouwd, hel andere wordt uiteindelijk gesloopt. Men kan deze feiten betreuren, maar ze zijn een symptoom van de secularisatie van ons land. Was het bijna een eeuw geleden nog uitzondering wanneer men 'onkerkelijk' was, tegenwoordig is het bijna een uitzon dering als je nog 'ergens aan doet', zoals de volksmond dat zegt. Soms bekruipt je wel eens de vrees dat de Heere bezig is, de kandelaar van Zijn Woord onder ons volk weg te nemen... Door omstandigheden kwam ik de laatste tijd nogal eens in contact met mensen uit ver schillende lagen van de bevolking. Daardoor heb ik aan den lijve ervaren wat ik natuur lijk al lang wist, dat de grote massa van ons volk nauwelijks enig begrip heeft van wat er in de kerken geleerd wordt of wat er in de Bijbel staat. Vorige generaties waren nog min of meer aanspreekbaar, ze hadden nog enig eeuwigheidsbesef. Maar bij de jongeren van vandaag zoek je dat tevergeefs. Voor zover dat mogelijk is, heb ik m'n eigen identiteit vaak verzwegen. Je leert er méér van, wanneer mensen praten! En dan viel het me op dat velen zich als het ware wat veront schuldigden over hun onkerkelijkheid. Nee, ze deden er niet meer aan, maar ik moest vooral niet denken dat ze er onverschillig tegenover stonden! Het waren de omstandig heden, of het was zomaar in de slof geraakt. Maar vader en moeder gingen nog wel eens naar de kerk, en opa en oma zouden geen dienst overgeslagen hebben... Kinderen dus, misschien wel kleinkinderen van de verloren zoon.Zó snel is het allemaal gegaan. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. ONS DAGELIJKS 8R00D Bij siipcmiurkten ix hel brood meestal goed koper dun hij de wanne hakker Hoe komt dit is de voedingswaarde ook afwijkend? Antwoord: De prijsverschillen kunnen opvallend zijn, maar dal komt o.m. doordat het brood voor grootwinkelbedrijven slechts een bij-artikel is, terwijl de warme bakker van zij/l büksels moet leven. Siipernmrklen kopen centraal en goedkoper in, inaar de Aelfslandigc bakker let meer op de kwali teit van zijn grondstoffen en gebruikt vaak dure broodverbeteraars. Ook kan de echte aiTibachtsman zijn producten nog een per- .^oonlijke behandeling geven, waardoor een hoogwaardig deeg ontstaat en een uitgebreid issortimenl met ruimere keuze kan worden geboden. Wat voedingswaarde betreft, moe ten de broden gelijk zijn. Volgens de gelden de voorschriften dient een brood een bepaald gewicht en daarbij behorende voedingswaar de Ie bezitten. WAAROM 8RUIN CAFÉ? Waarom spreken kroeglopers toch van 'een hm in café?' .\ntwoord: Vroeger zou dat een soort proef lokaal of kleine kroeg geweest zijn en nu edoelt men er een gezellig, ouderwets inge- Iicht. of donker en intiem aandoend café nee. De bijnaam zou berusten op de bruine lanslag op balken en zoldering, veroorzaakt lloor de kachel en de sigarenrook. Anderen inenen, dal stoelen, tafeltjes en tapkast er van ongeverfd bruin hout waren gemaakt maar |,).i. kan ook de gevoelswaarde van 'bruin" lebben meegespeeld. Bruin duidt warmte, lezelligheid en geborgenheid aan. Dat vele Irinkebroers ze af en toe bruin bakten, is aarinee niet in tegenspraak! BLAUW-8LAUW in Leiden heb je de Blauwe Steen, in Lochem een Blauwe Toren, in Naaldwijk het Blauwhek en nu ontdekte ik in Oolde een naambordje met Blauwhand bij een weg staan. Vanwaar die voorliefde voor de kleur blauw? Antwoord: We zullen uw brief niet blauw- blauw laten en u ook geen blauwbloempkens op de mouw spelden. Ons woord blauw heeft opvallend veel betekenissen gekregen, waar bij tal van ongunstige. Bij gebouwen (molen, toren, winkel) slaat de kleurnaain meestal op de gebruikte steensoort, in dit geval hard steen of arduin. Daar kon je ook een plein mee bestralen, vandaar de Blauwe Steen in Leiden. Dat was de gerechtsplaats, waar boosdoeners werden te kijk gezet, gege seld, gebrandmerkt of opgehangen. 'Op een blauwe steen komen' werd een uitdrukking voor: ergens van een dwaasheid genezen. Bij straatnamen kan gedacht worden aan de 'blauwers', de handwerkslieden die wol of laken in indigokuipen een blauwe tint gaven. In Oolde (bij Laren in Gelderland) stond een boerderij inet de naam 'Blauwhand', dus vandaar de naam van de weg erheen. Zo'n blauwe hand kan op een uithangbord of familiewapen hebben gestaan, maar op het platteland had het vaak betrekking op een onrechtmatig verkregen stuk land! Een hek kan blauw geverfd zijn geweest. Van de vele ongunstige betekenissen noemen we de blau we boon (een stalen kogel), blauwe bliksem (meelpap met water i.p.v. melk), een blauwe meid (een inlandse), de blauwe maandag (een heel korte verbintenis), hij is blauw (dronken), een blauwe bagijn (in het zuiden een hoer), blauwe plaatjes (pornografische foto's, enz.), de blauwmuts als scheldnaam voor Leidse wever, de blauwkous als spot- naam voor vrouw die geleerd is of daarvoor wil doorgaan, de blauwvingers voorde (geld tellende) Zwollenaren, de blauwpieper (een bastaardnachtegaal) en een blauwtje lopen (oorspronkelijk: 'n blauwe scheen oplopen als je de deur werd uitgeschopt). SOMMELSDUK - Corrie Spanjer woont 30 jaar op Goeree-Overflakkee met vriendin Aagje van Weezel. Helaas werd 25 jaar geleden geconstateerd dat Aagje de chronische ziekte MS heeft. Corrie heeft Aagje vanaf die tijd bijgestaan en hulp gegeven. Afgelopen 12 januari werd Corrie in het zonnetje gezet door de Zorg en Welzijn Groep omdat zij 25 jaar mantelzorgster is voor Aagje. Corrie kreeg een bloeme tje en een attentie aangeboden door Verpleegkundige in de wijk, Janneke Melissant en Zorgteammanager Jan- nie van Eek. Corrie is tot haar pensioen secretaresse geweest bij HDG en Aagje was hoofdver pleegkundige in het Ziekenhuis te Dirksland totdat zij 25 jaar geleden door haar ziekte niet meer kon werken. Corrie zorgt dagelijks voor Aagje, die o.a beperkt is in haar bewegings apparaat. Hulp bij eten en drinken en vele andere dagelijkse handelingen die voor een gezond mens automatisch zijn, zijn terugko mende activiteiten die Corrie dagelijks ver richt. In een gezellig gesprek bij Corrie en Aagje kwam naar voren dat beiden bijzondere kracht van God hebben ontvangen en zij vertrouwen dat zij bij voorduur deze hulp en kracht zullen ontvangen. Mantelzorg houdt in dat iemand uit de naaste omgeving van de zieke voor hem of haar zorgt. Zonder hulp van de mantelzorg is de kans dat een chronisch zieke thuis kan blij ven zeer klein. Naast Corrie zijn er gelukkig nog meer man- telzorgers die Aagje de helpende hand bie den. Ook de wijkverpleegkundige verleent dagelijks verpleegkundige zorg. De Zorg en Welzijn Groep wil ook vanaf deze plaats alle mantelzorgers bedanken en hun veel succes toewensen in de toekomst. MIDDELHARNIS Op zaterdag 21 januari is wethouder Van der Kamp van de gemeente Middelharnis te gast in het actualiteitenpro gramma Koffie Radio Plus van Radio Super star. Van der Kamp praat over de invoering van het nieuwe parkeersysteem in het centrum van Middelharnis. De presentatie van het programma is in han den van Jaco de Neef en Henk Frings. Kof fie Radio Plus begint om 10.00 uur Radio superstar is te beluisteren op 105.9 (kabel gem. Middelharnis), 107.3 FM (vrije ether) en via website www.radiosuperstar.nl. SLAAP, KINDJE SLAAP Hoeveel slaap hebben kleine kinderen nodig? Antwoord: Dat is afhankelijk van hun leef tijd. Gemiddeld hebben die van 2 jaar 14 uur, van 4 jaar 13 uur, van 6 jaar 12 uur en van 8 jaar nog 11 uur slaap nodig. Maar er is een groot verschil in slaapgedrag. Het ene kind slaapt de volle tijd in één ruk uit en vele andere liggen korte of lange perioden wak ker tussen het slapen. U kunt het snel merken als het niet voldoende uitgerust is, want dan wordt het gauw moe of hangerig. MIDDELHARNIS De Wijkgroep Middel- harnis-Zuid en Peuterspeelzaal Pippeloentje organiseren voor de tweede keer een negen maandenbeurs. De wijkgroep doet haar best om voor u tweedehands spullen zoals posi tiekleding; babykleertjes tot maat 86 (alleen merkkleding!), maxicosi's, babyspeelgoed, etc. te gaan verkopen. Voor verkoop van uw babykamer (o.a. ledi- kantje en commode) stellen zij het zeer op prijs als u hiervan een foto maakt, met ver melding van de prijs en deze inlevert (dit i.v.m. de ruimte). De verkoop van de spullen zal plaatsvinden op vrijdag 3 februari 2006 van 19.00 tot 20.30 uur in het Wijkgebouw aan de Doetinchemsestraat te Middelharnis (naast de Agrimarkt). Mensen die hun spul len willen inleveren, kunnen dat doen op woensdag I februari van 9.00 tot 11.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur bij de zaal van de wijkgroep op de eerste verdieping van het wijkgebouw aan de Doetinchemsestraat. Eenderde van de opbrengst is voor de peu terspeelzaal en de wijkgroep, tweederde is voor de inbrenger van de spullen. Spullen die niet verkocht zijn, kunnen op maandag 6 februari tussen 19.00 en 19.30 uur weer worden opgehaald. Alles wat dan niet wordt afgehaald, gaat naar een kindertehuis in Roe menië. Wie meer informatie wil, kan contact opnemen met Natasja Lindemann (485540) of met Liesbeth Gerlings (483352). Want alzo liefheeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem Gelooft, niet ver loren ga, maar eeuwig leve hebbe. (Johannes 3:16) God heeft de wereld lief Nu gebeurt het wonder dat God de wereld liefheeft. Die wereld die zich van Hem heeft afgekeerd. Een wereld die zich van God heeft losgescheurd. Een wereld die zich kan red den zonder God, ten diepste God afwijst. Een vrome wereld, die God wat vroomheid aan wil bieden. Deze wereld heeft God lief. Onbegrijpelijk wonder God maakt Zijn liefde zichtbaar De HEERE God laat Zijn liefde zien door Zijn eniggeboren Zoon naar de wereld te zenden. De Zoon verlaat de heerlijkheid van de hemel. Zijn Vader laat Hem gaan. Wat een verschil is er tussen de hemel en de aarde. Voor de Zoon van God wacht een kribbe als wieg. Zijn weg leidt naar het kruis van Gol gotha. Hier ondergaat Hij de straf die zonda ren, mensen van deze gevallen wereld, heb ben verdiend. De rekening die ons wachtte wordt Hem gepresenteerd. De rekening die mij wacht, is voor Hem Niet verderve Dit woord geeft de ontstellende realiteit van ons leven aan. Niet verderve... Mensen zoals Nicodemus, u en ik verdienen de eeuwige dood. In Jesaja 64:6 staat het zo verwoord: 'Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpe- lijk kleed; en wij vallen allen af als een blad en onze misdaden voeren ons heen weg als een blad'. Wie kan hieraan ontkomen'? Geloof De Heiland nodigt Nicodemus uit om te gelo ven in Hem, als Degene, Die God heeft gezon den. Nicodemus mag vertrouwen dat de Man tot Wie Hij is gekomen van God gezonden is om Zijn rekening te vereffenen. Zijn schuld voor God te betalen. Nicodemus, je bent een besneden man, kind van het Verbond. De Heere God belooft in dit Verbond dat Hij jou tot een God wil zijn, tot een Redder Je mag je zonden aanbieden en veitrouwen op het Lam van God dat jouw zonde wegneemt. Zo worden vandaag zondaren uitgenodigd, U en jij. Kom tot uw Heiland! Hij nam de dood en het verderf op Zich en Hij verleende toegang tot God de Vader. Ieder Wat een ruim Evangelie. Wie je ook bent, je mag tot Hem komen. Maarten Luther maakt dit evangelie wel heel persoonlijk..., hij vulde zo zijn eigen naam in: "Want alzo liefheeft God Maarten Luther gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat Maarten Luther die in Hem gelooft, niet ver loren ga. maar eeuwig leven hebbe! Toepassing Later in Johannes 19 vuh Nicodemus, de man die 's nachts tot Jezus kwam, zijn eigen naam in. Na het sterven van Jezus breekt het geloof door Nicodemus komt tot het Licht en naar het Licht. Hij haalt de Heiland van het kruis. Zijn geloof belijdt hij: 'Jezus leven van mijn leven... Jezus dood van mijne dood...' Ik schrijf de tekst nogmaals neer, opdat u en jij op de puntjes je eigen naam mag invullen: Alzo lief heeft Godgehad, dat hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Sommelsdijk, ds. T.W. van Bennekom Onder leiding van de bekende dirigente Cathy Kotoun uit Zierikzee en organist Peter Wildeman uit Tholen worden er 2 bijzondere concerten gegeven in de Grote- of Maria Magdalena Kerk van Goes en in de Nieuwe Kerk van Zierikzee. Op zaterdagavond 28 januari bijt het 50 man tellende Harmonie-orkest 'Apollo' uit Wis- senkerke de spits af in de Grote kerk van Goes. Uniek is de uitvoering van Symphonic nr 3 van Camille Saint-Saens, waar het gehele orkest en 3-klaviers Marcussen-orgel van de Grote Kerk tot een climax komen. Inclusief een quatre-mainspartij op de piano. Naast dit topwerk voor orgel en orkest speelt het orkest een inventief programma. Zo wordt Celtic Child van de beroemde Belgische componist Bert Appermont ten gehore gebracht, alsook het Blue Whale. De werken worden onder broken door een aantal klassieke hoogstand jes op het kerkorgel door Peter Wildeman. Toccata uit Symphonic V van Charles Marie Widor is een feest op orgel. Op zaterdagavond 4 februari worden boven genoemde werken door het 65-man tellende Harmonieorkest 'De Vereenigde Vrienden' uit Sas van Gent ook in Zierikzee gespeeld; maar de overige soli zijn andere dan in de week daarvoor in Goes, dus wat dat betreft kunt u gerust 2 keer komen luisteren. De concerten die beide voor het Shaare- Zedekziekenhuis te Jeruzalem (www.shaar- ezedek.nl) worden georganiseerd, beginnen om 19.45 uur De entree bedraagt 7,50; kin deren jonger dan 12 jaar betalen 4. Ieder een is hartelijk welkom. Toegangskaarten kunnen worden gereser veerd op onderstaande adressen: - voor het concert op 28 januari te Goes, telefonisch via 0113-371718 of e-mail apollo@clubnet.zeelandnet.nl: - voor het concert op 4 februari te Zierikzee, telefonisch via 0115-454266 of e-mail hdvv@zeelandnet.nl. OUD BEIJERLAND - Op 28 januari a.s. hopen Klaas Jan Mulder en Jan Mulder een concert te geven in de Hervormde dorpskerk te Oud Beijerland. Ze hopen een zeer gevari eerd programma te spelen op orgel en vleu gel. Op het programma staan naast klassieke werken ook improvisaties en samenzang op het programma. Beide Mulders hopen te improviseren op orgel en vleugel en hopen ook vierhandig (quatre mains) vleugel te spe len. Het concert begint om 20.00 uur, de kerk gaat open om 19.00 uur. De toegang voor vol wassenen bedraagt 8 en voor kinderen t/m 12 jaar 3. Toegangskaarten zijn sinds giste ren verkrijgbaar bij Bijbelkiosk 'Het levende Woord' te Oud-Beijerland of telefonisch via 0187-603510. De organisatie verwacht een grote belangstelling voor dit concert en raadt daarom aan om tijdig kaarten te bestellen. MELISSANT - De Hersteld Hervonnde Gemeente te Melissant hoopt zaterdag 22 april een gemeentemarkt te houden. Hiervoor zijn nog spullen welkom om de kramen mee te vullen. Heeft u nog bruikbare spullen staan die u kwijt zou willen? Levert u ze dan in op zaterdag 28 januari, zaterdag 25 februari, zaterdag 25 maart of zaterdag 15 april in ver enigingsgebouw 'De Poort' aan de Voorstraat te Melissant, tussen 10.00 en 12.00 uur. Indien u ze niet zelf kunt brengen, kunt u contact opnemen met Jaap Knops, tel.: 0187-603188. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 3fi. Middelliarni.s, Tel. (0187) 48 27 84 -41- Immers, als die lui geen resultaat boeken, dan zijn wij verantwoordelijk. Men kan nu eenmaal niet een stel KGB en politieke enthousiastelingen naar het eind van de wereld laten komen, zonder dat die daar profijt van hebben.' 'Kunnen we die kerel dan niet laten aflossen?" 'Daarmee bereik je niets. Al zou sergeant Soetyrin voor mijn part naar Georgië gaan, dan nog gaat hij daar praten. En je weet het, kameraad, de arm van Moskou reikt ver. Wij zullen de dans niet kunnen ont springen." 'Kan de man niet op één of andere manier in de taiga verdwijnen?' 'Misschien wel, maar als er een onderzoek wordt ingesteld en daar moet je altijd mee rekenen, dan begrijp je wel wat er gebeurt. Trouwens, als er een soldaat verdwijnt, is dat altijd verdacht en ook dat brengt risico's met zich mee. Laten we, als het kan, zorgen dat het oog van Moskou niet op ons gericht wordt. Alles is beter dan dat.' 'Tichon Chramov heet die kerel', filosofeerde Geor gië Zwaiba, terwijl zijn blik op het beschreven stuk papier rustte. 'Die kerel moet hier ergens in de taiga een plaats heb ben waar hij de winter doorbrengt en het is welhaast zeker dat hij dat doet in gezelschap van andere men sen. Kortom, m'n beste kameraad luitenant, er moet hier een geheim dorp of zoiets zijn. In ieder geval zijn er mensen die buiten het oog van Moskou willen blij ven." 'En hiermee broedertje Mitjaj Lasjkov, hebben we onszelf een tijdbom bezorgd, want het is onze plicht deze mensen op te sporen en aan de KGB uit te leve ren. Doen we dat niet en ze komen erachter dat wij dit verzuimd hebben, dan betekent dat niets minder dan sabotage tegen de Sowjetstaat; en daarop staat of levenslange dwangarbeid of de dood; aan beide heb ik een hekel. Er is altijd nog maar één Mitjaj Lasjkov en daar\'an, kameraad, houd ik het meest." De dorpssowjet Mitjaj Lasjkov zuchtte hoorbaar en troostte zich door zijn glas nog maar eens te vullen. 'Proost, broedertje Zwaiba." Georgië hief het glas. 'Proost kameraad, dat we dit maar tot een goed einde mogen brengen.' "Ik hoop het maar zie dat nog niet zo zitten." 'Moed verloren, al verioren.' 'Laten we erover nadenken." 'Proost." 'Proost! Het leven is hard, kameraad." Ondanks de inspiratie van de wodka, zagen de twee mannen geen mogelijkheid dit zaakje lot een voor hen bevredigende oplossing te brengen. 'Er worden gloeiende kolen op ons hoofd geladen. Georgië", zuchtte Mitjaj Lasjkov gelaten. Georgië knikte, maar zweeg. 'Zeg, jij hebt altijd in kamp 22-12 gezeten." De dorps sowjet stond op en liep naar een grote kaart die aan de wand hing. Hij mat de afstand tussen hun neder zetting en het strafkamp, door met gespreide vingers van punt tot punt over de kaart te gaan. "Ongeveer vijf maanden reizen van hier naar 22- 12; zou er tussen ons en hel kamp dan een geheim dorp zijn. Is het jou bekend, Georgië, dat er wel eens ontvluchtingen hebben plaatsgevonden uit dat kamp?' Het was alsof Georgië met een gloeiende bajonet in z"n achterwerk werd gestoken. En hij verslikte zich bijna in z"n wodka, eer hij in staat was. hierop ant woord te geven. 'Nee. er is daar nooit iemand ontsnapt, voorzover ik weet." La.sjkov zag zijn verwarring en kon die niet dadelijk thuisbrengen. Daarom glimlachte hij: 'Je bent een slechte leugenaar, Georgië; je hele gezicht zegt dat dit wel zo is en te oordelen naar jouw reactie, lijkt het wel of jezelf daaraan mede schuldig kon zijn.' Het was niet zozeer hetgeen de dorpssowjet sprak, als wel het feit dat het waarschijnlijk zou zijn dat de Duitse vluchtelingen en ingenieur Valeria Zaitsev zich bij de vermoedelijke vluchlingen zouden bevinden; en vanwege de gevonden jachthut leek het er veel op dal hier een bittere waarheid werd gesproken. Georgië voelde zich eerst warm en toen heel koud worden. Het leek hem, of de grijpgrage vingers van de KGB zich reeds om zijn keel sloten. Als men er in Oiekminsk achter zou komen, dat zich ergens in de taiga een verborgen nederzetting bevond, dan zou. koste wal het kost, deze opgespoord moeten worden. Natuuriijk is dal niet eenvoudig in de eindeloosheid van de taiga, maar dan nog zouden ze alles doen om de vluchtelingen te vinden. Georgië krabde zich nadenkend op hel hoofd. Hij kende de methode waarmee de KGB de gevangenen ondervraagt en onder deze methode zou zelfs een Kari-Heinz gaan praten. Ze zullen op hen hersen spoeling toepassen en dal zou lol gevolg hebben dal onder de invloed daarvan de vluchtelingen zouden vertellen dat hij, Georgië Zwaiba, hen bij de vlucht had geholpen. "Wal is Siberië oneindig, hele volken zouden er voor eeuwig onopgemerkt kunnen leven, maar ook hoe klein is de wereld, dal geldt speciaal in dit geval". dacht hij. Georgië liet zijn blik op de kaart rusten. Een met rode inkt aangegeven lijn gaf de spooriijn aan die van de Oeral naar kamp 22-12 in de taiga Hep. Een halve centimeter verder op de kaart was met een rode pijl hun kamp aangegeven: No. 222 ontwikkelingsproject taiga Werkhojansk. En die halve centimeter beteken de vijf maanden reizen. Maar hel kon ook betekenen dat binnen die vijf maanden zich een dorp of - wal waarschijnlijker was - een aantal dalsja's zouden bevinden, waarin zijn Duitse vrienden een onderko men hadden gevonden. 'Spasibo, bedankt voor je opmerking", gromde Geor gië. 'Bolsjoj drap, lovarisch Georgië.' Grote paniek, kameraad. Mitjaj Lasjkov vulde opnieuw de glazen en ging toen tegenover Georgië zitten. 'Beste vriend, het is nooit goed te veel te weten, maar wanneer jij mogelijk iets te maken hebt met de man uit de jachthut Tichon Chramov, dan is het zaak dit spoedig op te lossen en wel onopvallend, zonder dat de sergeant of de soldaten daar erg in hebben.' Georgië verkeerde in tweestrijd. Hij kon het heel goed vinden met Mitjaj Lasjkov, maar in hoeverre kon hij hem vertrouwen? Tenslotte vertegenwoordigde hij de parlij hier en bij de partij kon je niet zomaar een func tie krijgen. De juiste man op de juiste plaats; en om zich te handhaven of waar te maken, deed men dat over de rug van een ander 'En dat zeg jij, die hier geacht wordt ideologisch werk te verrichten. Beste vriend, men zou jou dat niet in dank afnemen; jouw vrienden van het politburo zul len je op de kop timmeren, nel zolang lot je denkt dat er een kanarie onder je schedel zit te zingen.' 'Ik weet beter dan jij wat de broeders van mij ver wachten. {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2006 | | pagina 5