In qcdachien Overdenking uit de Heilige Schrift V/(fcftt uit de pa/ga Weer Alzheimer Inloopavond te IVliddelharnis EllAllDBI-raEUWS Mens vergis je niet: gebruik een medicijndoos Uitvoering Weihnachts- oratorium en Magnificat van J.S. Bach Ophalen oud papier Lezing over 'Kanicer, lioe nu verder?' VERVOLGVERHAAL =2-,. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die t er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, l met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen- ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. l NIEUWJAAR IN 'T OOSTEN RUSSISCHE DRIEKLEUR Liefde in de wereld DIRKSLAND - De Christelijke Oratoriumvereniging 'Laudando' Iaat in verband met de te verwach ten belangstelling nu al weten dat ze zaterdag 14 januari 2006, aan vang 19.30 uur, een concert hoop te geven in het prachtige historische kerkgebouw van de Hervormde gemeente te Dirksland. Herkingen Marinus van den Berg in bibliotheek Ouddorp: •i^aiga-^rilogie deel 3 JOH. G. VEENHOF VRIJDAG 23 DECEMBER 2005 Ze zat Voor Het raam stUvoor zich uit tt f^f^en. ^aar handen, gtiei:gnidoor de. tijd, waren, schijréaar ah vanzeCf Bezig met haar Sreiruudden en zachte ruitte woL Met een getuide gCimkch bezag ze de schoonheid van de natuur in de grote stadstuin. J(rol(ussen in aïïerki leuren,gek narcissen, èhaxwt druifjes; ze dronf;^ de ffyuren in. 9{et was knte. Ze zat bij het raam en ((eeknaar buiten. !Haar handen hadden het nog steeds druf^ "De l<iolQisjes, narcissen en andere Voorjaarsbtoemen haddenplJaatsgemaa% Voor weer andere schoonheden. 9^t meer de tere /(kuren Van de knte, maar de tdthmdige rozen Voerden nu de boventoon. Het was zomer. Zt zaX bij het raam, haar handen rustten in haar schoot. Met eengeVoefvan Weemoed^l(ze naar buiten. 'De rozen, eerst zo uitbundig mooi, hadden hun eerste schoonheidVerbren. Tochgtng er nog iets /(rachtys van uit. Ool(jk dahCia's, sterben voC^ur, vertoonden zich. 9daaT de bomen verbren hun blad Sik het stormde bede)(ten de bladeren de aarde. "De natuur werdmoe. 9{et was herfst. Z>e zat voor het raam. 'Ezn zacht gelifeurde omshigdoefiom de schouders. "De pijrdijl^gezwoden handen werf^os. "De tuin was nu zonder l<{eur. Tie hoveniers hadden de tuin 'winterfifaar'gemaal<$,. Maar, onzichtbaar, zaten de boden en zaden Van de knte-, zomer- en herfstbloemen onder de door sneemü bedelq^e aarde. !Het was winter. Ze bleef std Voor het raam zitten en befeinsde haar kveru 'Lens was zij ool{in de lente van haar leven. Schuchter cds de ^ine UrolQJSjes, maar ooiQiet zo straknd ak de narcissen. Toen was ze de bruid Ze werdool{sterl(en uitbundig ak de zomer met haar warme maar oo^ regerukgen. Toen was ze moeder. In de herfst van haar kven l(tuam er meer rust en tijdvoor Bezinning. Ze bleef Iqachtig ak de dahïia's, maar Boog, netakde bomen, naar beneden cds het stormde. Toen was ze grootmoeder. 'Hu is ze inde xuinter van haar kven, 9{ii k aïïés binnen in haar std, maar. verwachtenden hoopvol, want: in de dotd^ere tijdk het Licht in de wereld gekgmen. In 'Bethkhem. 9{et zou wéér lente worden, voor haar óf voor anderen. Rinie van Dijfe-Mannefte l Je leest vaak over nieuwjaarsgebruiken in China en bijvoorbeeld Amerika, maar nooit I over dergelijke feesten in het Nabije Oosten. Hoe gaat het daar eigenlijk toe op Oude jaarsavond? Antwoord: Onze Germaanse voorouders meenden dat bij het korten der dagen de boze geesten de overhand kregen. Daartegen werd fel geprotesteerd. Om die demonen de toegang tot het nieuwe jaar te beletten, moest er 'een heidens kabaal' gemaakt wor den. Vandaar dat onze latere voorvaderen zo dankbaar gebruik gingen maken van het luid knallende Chinese vuurwerk, ook al kost ons dat vingers, ogen en andere lichaams delen. Maar in andere culturen is die herrie helemaal niet nodig en soms is van 'vieren' nauwelijks sprake. De Joden vieren hun Rosj Hasjana La-ilanot Nieuwjaarsfeest der Bomen) op de 15de dag van de maand Sjewat, ongeveer eind januari. Dan gaan sommige bladverliezende soorten in het Nabije Oosten weer uitbotten en dat maakt op hen meer indruk dan de eerste dag van de maand Tisjri, die volgens hun kalender de eerste dag van een nieuw Israëlitisch jaar is. De Grieks-orthodoxen vieren nieuwjaar heel rustig op 1 september en de Kopten houden vast aan 1 augustus. Eind augustus valt de nieuwjaarsdag van de Mohamme danen, maar door hun schuivende maanden komt die soms in Ramadan terecht en dan is vasten de boodschap. In Iran en Jordanië wordt genoemde dag wel officieel gevierd, maar in andere landen in 't nabije oosten doet men er soms veel minder aan. In Egyp te en Indonesië zijn er door de langdurige contacten met de westerse wereld ook rond ons Oud-en-Nieuw nog enige feestelijkhe den, maar vooral in 't verre oosten trekt de nieuwjaarsviering van de (soms vele) Chi nese inwoners meer de aandacht. El, El Sommige mensen houden vol, dat bruine eie ren beter zijn dan witte. Hebben zij werkelijk Medicijndozen zijn er in alle soorten, prijzen en maten. Er zijn in Neder land zelfs meer dan 25 verschillende medicijndozen te koop. Die zijn nu op internet in een zogeheten 'Keuzevnj- zer en Productoverzicht Medicijndo zen' handig op een rijtje gezet. Dat is wel zo makkelijk voor mensen die veel medicijnen gebruiken. En voor man- telzorgers, partners, thuiszorgmede werkers en apothekers die toezien en helpen bij medicijngebruik. Er bestaan grote overzichtelijke medicijndo zen waarbij in één oogopslag de hele week is te overzien. Maar er zijn ook losse doosjes per dag die heel handig in tas of broekzak zijn mee te nemen. Of medicijndozen met een alarm. Dan gaat er een signaal af als het tijd is om de medicijnen in te nemen. Er zijn al medicijndozen te koop voor 1 euro en ook veel duurdere exemplaren op de markt. In de keuzewijzer zijn aan de hand van het thema 'mens vergis je niet' tips te vinden, waarmee bij aanschaf van een medicijndoos rekening dient te worden gehouden. Bijvoor beeld het overzicht dat de doos biedt, de mee- neembaarheid, de grootte en het aantal vakjes in de doos, de prijs, de aanwezigheid van een alarm et cetera. In het productoverzicht staan foto's en is informatie te vinden over de ver schillende medicijndozen. Ook is vermeld waar iedere medicijndoos is te bestellen. Gebruikerstests Keuzewijzer en Productoverzicht zijn ont wikkeld op basis van Ipso Facto-onderzoek, dat met geld van ZonMw tot stand is geko men. Ipso Facto, een bureau voor beleids onderzoek uit Houten, heeft uitgebreid het gebruik en aanschaf van medicijndozen onderzocht. Daarvoor hebben interviews met leveranciers, apothekers en gebruikers plaatsgevonden.Met ANBO voor 50-plussers is een aantal gebruikerstests georganiseerd. De keuzewijzer en productoverzicht medi cijndozen zijn te vinden op www.anbo.nl. gelijk? En waar ligt dat dan aan? Ik proef geen verschil. Antwoord: Er is ook geen verschil in smaak. Er is alleen verschil in schaalkleur, doordat de witte leghomkippen geen pigment en de donkere rassen wèl pigment (kleurstof) in hun veren en de kalk hebben. Net zoals negers over heel veel pigment beschikken en de oor spronkelijke bewoners van onze streken niet. De bruine eierschaal is - economisch bezien - zelfs een groot nadeel, want ze bemoeilijkt het schouwen, waardoor afwijkingen als bloed- en vleesstipjes niet zo gemakkelijk ontdekt kunnen worden als bij witte eieren. Daarom heeft de fokkerij ook donkerkleu- rige kippen gefokt die toch witte eieren leg gen. Bepaalde zwarte kippen kunnen dus wel witte eieren leggen, maar een witte kip pro duceert nooit een donker ei. Overigens kan men door kruisingen met Auracana's ook groene en blauwe eierschalen krijgen. Maar als die na Pasen in de handel kwamen, zou geen mens ze 'lekker' vinden, al smaakten ze met Pasen het zelfde als de geverfde witte en bruine eitjes! Is het waar, dat Rusland vroeger ook rood- wit-blauw vlagde, voor daar in 1919 de rode vlag met hamer en sikkel werd ingevoerd? Antwoord: Het boekje, dat u aanhaak, is erg onnauwkeurig. Die kleuren zijn wel gebruikt, maar in andere volgorde. Russische schepen voerden van 1799 tot I9I7 een driekleur met liggende banen, te weten van boven naar beneden: wit, blauw en rood. De vlag is verwant aan de Nederlandse, want tsaar Peter de Grote koos die kleuren uit nadat hij terugkeerde van zijn bezoek aan Zaandam (1697) en ontwierp er diverse vlaggen mee. In 1858 werd er een 'wapenvlag' ingevoerd met liggende zwarte, goudgele en witte baan, doch die werd weinig gebruikt en daarom in 1883 weer afgeschaft. De revolutie vond niet plaats in 1919, maar in 1917 en heeft tot 1923 geduurd. De toenmalige U.S.S.R. stelde ver volgens de bekende rode vlag met ster, hamer en sikkel vast. Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem. (I Johannes 4:9) Ik heb ooit ergens in een meditatie gelezen dat Duitse en Franse soldaten in de loopgra ven in de Eerste Wereldoorlog elkaar met Kerst even met rust lieten. Als blijk van men selijkheid gaven ze de vijand een kleinigheid. Onder meer chocola. Maar.de vijandschap tussen de mogendheden bleef en werd later uitgevochten. De onderlinge menselijke sympathie liep vast, liep dood... Slagvelden bij onze zuiderburen getuigen er van. Elkaar liefhebben, dat gaat dieper, dat duurt langer dan even een paar Kerstdagen. Roman tiek valt in scherven, maar liefde houdt vol. Duidelijk is dat in de brief van Johannes op liefde wordt aangedrongen. Dat doet de apostel als Boodschapper van God. Niemand mag die naast zich neer leggen. Maar de opdracht meegeven is niet genoeg. Waarom niet? De Bijbel leert het ons - en de ervaring laat het ons merken - dat dit een heel bijzondere opgave is. Eigenlijk onmo gelijk. Want liefde is meer dan een 'staakt het vuren'. Dat kun je nog afspreken uit welbe grepen eigenbelang. Het is dan echter geen zaak van een goede houding naar de ander toe. Je kunt met de liefde eigenlijk maar op één manier echt een begin maken: door te zien op Gods liefde. De liefde van God is allesbehalve vanzelf sprekend. Dat kun je zien aan de wijze waar op God deze liefde laat blijken. Aan hoe Hij die heeft geopenbaard. Hij heeft namelijk Zijn Zoon in de wereld gezonden. Ik stuur mijn kinderen liever niet naar een gevaarlijke plaats. Dan houd ik ze - als het maar even kan - thuis. Ze moeten maar liever niet alleen over een eenzame weg gaan. Als het glad is - als het even kan - helemaal maar niet op pad. Maar God zond Zijn Zoon - en nog wel Zijn eniggeboren Zoon, Zijn enig Kind - in de wereld, terwijl Hij wist, dat wij mensen Hem niet met liefde zouden ontvangen! Want met liefde ontvangen? O, nee! Denkt u maar aan de reactie van koning Herodes die Jezus trachtte te doden, toen Hij nog maar heel jong was. En daar bleef het niet bij. Allerlei aanslagen op Hem. Totdat het lukte. Ja, totdat Zijn uur gekomen was. Het uur waarop Hij de wil van de Vader ging volbrengen door het bitterste lijden te ondergaan. God zond Zijn Zoon in een wereld die Hem naar het kruis zou verwijzen, en Hem daaraan zou doden. Het Kindje, gelegd in de kribbe, Gods Zoon gezonden in de wereld, kwam nu juist zo Gods liefde laten zien! Zo kwam Hij Gods wil doen! Deze liefde is het hoogste wonder. Want wat heeft het veel gekost en dat voor vijandige mensen! De mensen aan wie Johannes dit schreef, geloofden in dit Kind als de Verlosser. Zij geloofden dat Hij geopenbaard is om de zon den weg te nemen. Dat Zijn werk inhield: Bevrijden van het verderf. Dat Hij geko men is om mensen het leven met God terug te geven. Ze zo eeuwig gelukkig, ze zalig te maken, zodat ze vol vreugde eeuwig mogen zingen van Gods goedheid. Er is in feite geen belangrijker Boodschap dan het Kerstevangelie. Dat is nog even actueel als toen! Daarom de vraag: bent li met uw zon den tot God gegaan, van harte schuld belij dend over uw zonden? Die zonde ook, dat wij geneigd zijn Hem niet de eerste plaats in ons leven te geven? Zoekt u Jezus? Of verzet u zich nog in hoogmoed? Wie om Gods genade smeekt, mag delen in Zijn liefde. En.zo alleen! Buiten Gods Zoon geen zaligheid. Wie in Hem gelooft, is veilig. Anders blijft op ons Gods toom! Maar als u echt bij Hem schuilt, mag u getroost bedenken: "God zond Zijn eniggeboren Zoon ook voor mij. In mfjn plaats wilde Hfj lijden!" Dan bewonderen we Gods liefde! Vanuit deze liefde klinkt de oproep elkaar lief te hebben. Dat is de conclusie van vers 11 Zo zijn ook wij schuldig elkander lief te heb ben. Aan het ernstig nemen van de oproep om zo te leven temidden van anderen, is te zien of iemand die het geloof belijdt ook echt een kind van God is. Dus ook of dat van jóu en mfj echt geldt als wij Hem belijden! Het hoort bij een: leven van Zijn liefde en leven door Hem in de praktijk. Want dan leeft in je hart liefde en is het je gebed: "Leer mij - o God van zaligheden! - mijn leven in Uw dienst besteden!" Herkingen, A. van Wijk, v.d.m. Uitgevoerd worden twee topwerken uit de West-Europese muziekcultuur: Het Weih- nachtsoratorium (cantate 4,5 en 6) en het Magnificat (Lofzang van Maria), beide van de grote J.S. Bach (1685-1750). Bach schreef deze zeer feestelijke werken voor koor, groot orkest (met o.a. 3 trompetten, 2 hoorns, 4 hobo's, 2 fluiten en pauken), vocale solisten en continuo. Dit concert wordt gegeven door de Christelijke Oratorium Vereniging 'Lau dando', het Randstedelijk Begeleidingsor kest, Marijke Nieuwenweg (sopraan), Mar- tine Straesser (alt). Jan van Elsacker (tenor), Wiard Witholt (bas), Wim Diepenhorst (kla vecimbel/orgel) en Rinus Verhage (dirigent). Het evenement wordt georganiseerd door de COV 'Laudando' en is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van diverse spon soren en van de Stichting Podium Goeree- Overflakkee. De toegangsprijzen bedragen 15 voor volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar, 10 voor 65-plussers/studen- ten/CKV/CJP, terwijl kinderen t/m 12 jaar gratis mogen komen luisteren. De toegangs bewijzen zijn in voorverkoop verkrijgbaar bij de VVV's te Middelharnis en Ouddorp, via website www.covlaudando.nl, en via de koorleden. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 In Herkingen wordt morgen, zaterdag 24 december, het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde gemeente. Het ophalen begint om 9.00 uur. Wilt u het papier (geen plastic en drankenkartons, e.d.) tijdig en goed gebundeld aan de kant van de weg zetten? OUDDORP - Inloophuis 'De Boei Goeder- eede' biedt gratis een kopje koffie, een luis terend oor en ontspannende activiteiten voor mensen met kanker en mensen die hier in hun omgeving mee te maken hebben. De activi teiten bieden een waardevolle bijdrage aan het wederzijdse begrip en vereenvoudigen lotgenotencontact. Door het leggen van nieuwe contacten is thans een nieuw initiatief ontstaan: inloophuis 'De Boei Goedereede' verzorgt, in samenwerking met de Bibliotheek Ouddorp, een lezing door Marinus van den Berg in de bibliotheek te Ouddorp, Hofdijksweg 20. Het thema van de lezing is: 'Kanker, hoe nu verder?!' Mari nus van den Berg is pastor in verpleeghuis Antonius-IJsselmonde in Rotterdam. Hij is schrijver van veel goed ontvangen boeken over verlieservaringen en rouwverwerking. Voor hij verpleeghuispastor was, werkte hij als pastoraal vormingswerker voor gezond heids- en welzijnszorg in het dekenaat Alme lo. Bekende titels van hem zijn onder meer: 'Voor de laatste tijd'; 'Samen werken aan een goede dood', 'Betrokken zorg', 'Voor bij het einde' en 'Warme zorg, warme woorden'. De lezing wordt gehouden op donderdag middag 26 januari 2006 en begint om 13.30 uur, de deuren gaan open om 13.00 uur. De toegang is gratis (een bijdrage voor de activiteiten van inloophuis 'De Boei Goe dereede' wordt uiteraard op prijs gesteld). Gaarne vooraf aanmelden als u de lezing bij wilt wonen, dit i.v.m. de organisatie, tel.: 0187-667744 (bibliotheek) of 0187-491108 (inloophuis de boei, Maija den Eerzamen), e-mail: info@bibliotheekouddorp.nl. of aan de balie in de bibliotheek.Vanaf begin januari zal de bibliotheek zorgen voor een aanzien lijke collectie boeken, geschreven door Mari nus van den Berg. Alzheimer Inloopavond Goeree-Over- flakkee/Hoekse Waard nodigt belang stellenden uit voor haar eerstvolgende inloopavond, woensdagavond 11 janu ari a.s., waarbij één van de medewer kers van Thuiszorg en Maatschappe lijk Werk Goeree-Overflakkee hoopt te spreken. De Alzheimer Inloopavond is een trefpunt voor mensen met dementie, hun partners, familieleden, vrienden en hulpverleners. Onder leiding van deskundige gesprekslei ders krijgt men hier voorlichting over allerlei aspecten van dementie, ledere bijeenkomst staat een onderwerp cen traal. De bijeenkomst begint met een inter view met een deskundig gastspreker. Dit duurt ongeveer een half uur. Na de pauze is er tijd om vragen te stellen en in discussie te gaan. Er is volop ruimte voor discussie en het uitwisselen van ervaringen. Door de onge dwongen sfeer kunnen de bezoekers hun problemen in alle openheid naar voren bren gen. Ook is er op deze avonden een informa- tietafel aanwezig met boeken, folders, enz. Na afloop kan desgewenst nog iets worden gedronken en met elkaar worden nagepraat. Tijdens de Inloopavond van 11 januari is mevrouw W. Krijger van Thuiszorg en Maat schappelijk weric Goeree-Overflakkee gast spreker. Het programma duurt van 19.30 tot 21.30 uur; de deuren gaan open om 19.00 uur. De entree is gratis, evenals het welkomst kopje koffie of thee. U hoeft zich niet van te voren aan te melden. De Alzheimer Inloopavond Goeree-Over- flakkee/Hoekse Waard wordt gehouden in Wijkcentrum Middelharnis, Doetinchemse- straat 27 te Middelharnis. Er is voldoende gelegenheid om te parkeren. Het gebouw is rolstoelvriendelijk en rookvrij. Lijn 135 en 137 van het openbaar vervoer, alsook de bustaxi's 635 en 637 stoppen voor de deur. Kunt u niet komen omdat u iemand moet verzorgen? Bel dan even. Ook voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de secretaris van de Alzheimer afdeling, de heer Cor Besuyen, tel.: 0187-485344. De Alzheimer Inloopavond te Middelhar nis is een activiteit van Alzheimer Neder land, afdeling Goeree-Overflakkee/Hoekse Waard. ■34- Wel hield ze het vizier op de hartstreek van het beest gericht om als hij dadelijk weer de achtervolging zou inzetten, meteen de trekker over te halen. Het wachten was: naar welke kant laat het dier zich op de poten komen? Is dat in de richting van Karl, wat in één oogopslag te zien zou zijn, dan zou ze hem vellen. Draaide hij zich om teneinde zich terug te trekken of te vluchten, dan zou hij daarmee zijn leven redden. Het zware lichaam wankelde, kwam weer overeind en kreeg toen Njoera in het oog. Hees brulde de beer, maar hield het toen verder voor gezien. Langzaam liet hij zich op de poten neer en verdween in de richting van waar hij gekomen was. Njoera liet een zucht van verlichting. In een glimp zag ze nog eenmaal de brede rug van het dier. Duidelijk was te zien dat het laatste schot van het meisje hem een stuk vlees uit de rug had gereten. Een bloederige plek ter grootte van een manshoofd zou als die genezen was als kale plek overblijven, waardoor het dier voor altijd het teken zou dragen van zijn ontmoeting met de mens. Karl worstelde verder door de sneeuw en was bijna aan het eind van zijn krachten. Intuïtief werkte hij zich door de witte massa en heel vaag drong het tot hem door. dat er kort achter elkaar twee schoten vie len. Njoera schoot op haar sneeuwschoenen naar de plaats waar Karl dadelijk te voorschijn zou komen. Nu was hij nog voortdurend achter de omgevallen bomen aan het oog onttrokken. Terwijl de beer zich snuivend in de taiga terugtrok stond Karl ineens oog in oog met het meisje dat eigenlijk de oorzaak was van dit gebeuren. Om haar en de situatie in het dorp te ontlopen, was hij immers de taiga in gevlucht. Nu stond ze daar voor hem te glimlachen. Karls borst en bovenlichaam ging van vermoeidheid op en neer en zweet stroomde bij stralen van zijn voorhoofd. 'Jij?' sprak hij hijgend. 'Da moj Ijoebimets.' 'Heb jij de beer neergeschoten?' 'Bijna.' 'Bijna?' Kari wierp verschrikt een blik achter zich om te zien of de geweldenaar er nog was. Njoera sloeg zich lachend op de knieën, toen ze dat zag. 'Hij is er niet meer. Ik heb hem aan het schrikken gemaakt. Nu is hij weg, de taiga in en zal wel niet meer terugkomen voorlopig.' 'Je hebt hem laten schrikken. Is hij dan niet dood?' 'Njet troepie.' Karl begreep het niet helemaal en schrik stond duide lijk op zijn gezicht te lezen. 'Laten we naar huis gaan. want over een uur is het donker. Laten we even jouw geweer halen, want er zijn op het ogenblik veel wolven in de buurt en die kunnen we beter niet tegenkomen. Maar waar zijn je sneeuwschoenen?' 'Die ben ik kort nadat de beer kwam, kwijtgeraakt en zullen nog wel in het hol liggen.' 'Laten we die dan ook gaan zoeken. Maar schiet op, we moeten vóór het donker thuis zijn.' Ze begaven zich naar het hol. Njoera voorop en Karl- Heinz strompelde achter haar aan, door de dikke sneeuwlaag. 'Hier is je geweer. De sneeuwschoenen ga ik wel even zoeken.' Karl greep haar geschrokken beet: 'Blijf hier, Njoera, misschien is de beer er weer ingekropen.' Ze glimlachte en zei: 'Nee, de beer is de taiga in gevlucht; die zal hier voorlopig niet meer komen.' Zonder zich verder om Karl te bekommeren dook ze het donkere hol in waar Karl haar gedempt hoorde praten. 'Ik heb de sneeuwschoenen', klonk het onwezenlijk ver weg uit het hol. Nog geen minuut later was ze er weer en hield Karl de schoenen voor. 'Stap er maar op, dan kunnen we gaan. Ik loop voor op, jij volgt mijn spoor.' Karl weifelde een ogenblik, want wat hier gebeurde was tegen zijn principe. Bij het lopen in de sneeuw gaat de sterkste altijd voorop en nu nam het meisje ongevraagd de leiding. Een dergelijke handeling was iets waar de onstuimige Duitser altijd tegen in opstand kwam. Hoewel hij nog door en door ver moeid was, kon hij dit niet verdragen en hijgend zei hij: 'Njet Njoera, moj djaevusch.' Ze bleef een ogenblik staan en keek hem doordrin gend aan. 'Idisoder Karl.' Zonder zich om Karl te bekommeren zette ze zich in beweging. Achter haar moest Karl wel mee strompe len, wat hij ook deed, want het kostte hem veel moeite om het tempo van Njoera bij te houden. 'Verdraaide wijven ook', hijgde hij achter haar en veegde zich met de mouw van z'n pelsjas het zweet van het voorhoofd. Daar hij zich niet wilde laten ken nen, speelde hij het meisje precies in de kaart. Zo nu en dan riep ze een paar woorden over haar schou der en bleef ondertussen rustig doorstappen. Kari moest ondanks zijn uithoudingsvermogen en enorme kracht, alles op alles zetten om het Russische meisje bij te benen. De routine waarmee ze zich voortbe woog miste hij en daarom kostte het hem een berg zweet om haar tempo bij te houden. Maar zijn trots verbood hem, haar te vragen het wat rustiger aan te doen. 'Nog een half uur, dan zijn we thuis', riep ze. Kari gromde verstrooid een antwoord en werd steeds nijdiger op zichzelf, daar hij op dat moment door een meisje aan het einde van zijn kunnen werd gebracht. En dat was iets waar Karl nu erg veel moeite mee had. Eén keer was er iemand geweest die zeggen kon, dat hij een Kari-Heinz op de knieën had gekregen. En nu liet zowaar een jonge meid hem lopen, dat de tong op z'n schoenen hing. Kari, die zich daarover opwond, deed zichzelf op de meest letteriijke manier de das om. In zijn boosheid nam hij de stappen verkeerd; in plaats van zijn voe ten schuivend te verzetten, begon hij meer en meer te stappen, waardoor zijn sneeuwschoenen telkens te diep in de losse massa wegzonken. Njoera, die dat wel begreep, wachtte op het moment waarop Kari zou instorten. Want het stond voor haar vast: Zoals ze nu liepen, moest het wel gebeuren. Of Kari zpu zich helemaal buiten adem lopen en haar smeken langzamer te gaan lopen. Dan zou ze heel onnozel uitleggen wat hij verkeerd deed. Daarop wachtte het meisje. Maar ze kende Kari toch nog niet goed genoeg om te weten dat ze dit nooit van hem verwachten kon. Liever nog zou hij zich dood lopen dan erkennen de mindere van een ander te zijn. En hier betrof het een vrouw. Dat zou nooit gebeuren. Kari uitte een paar maal een serie vloeken, waarop het meisje onnozel vroeg: 'Wat is er Kari, ben je moe?' •Wat!' (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5