kki Ij .•'v'l.f*lP t^. ;mk^ -^^H 1 mm EllAlfDBI-niEIJWS i mm '<%m. ;*1 ,1 PAGINA 35 VRIJDAG 23 DECEMBER 2005 Oud-opvarenden aan boord van de 'Hudson' In de maand augustus van dit jaar werd door het bestuur van de stichting 'Help de Hudson' een samenkomst georganiseerd van oud-opvarenden van de toenmalige zeesleepboot 'Hud son', die massaal naar Vlaardingen zijn gekomen om elkaar na een hele lange periode weer aan boord van 'hun' schip te ontmoeten. Door flink speurwerk van het bestuur had men op een goede opkomst gerekend, maar dat er ruim 60 oudgedienden op kwamen draven, konden we alleen maar hopen, zeker wanneer men bedenkt dat het schip al meer dan veertig jaar uit de vaart is. Ze kwamen uit Terschelling, Drente, Brabant, Overijssel, ja zelfs van de Zuid-Hollandse eilanden, en de meeste van hen kwamen met een begeleider. Vroeger werkten er veel Sperlingen en Spar- lingen als duiker bij Tak's Bergingsbedrijf in Maassluis, maar dat Poulus Boelaars als Ouddorper op de 'Hudson' had gevaren, was mij eerlijk gezegd niet bekend. Uiteraard voeren destijds ook veel Vlaardin- gers bij de sleepdienst en dit kwam doordat net voor de oorlog (1938) de haringvisserij in staking was en het grootste deel van de visserijmanschappen dan ook geen cent ver diende. Veel varensgezellen stapten van de visserij over naar de sleepdienst en hadden daarin voldoende werk om hun boterham te verdienen, maar zij waren wel langer van huis. De leeftijd van de mensen die zaterdag de reünie bezochten, varieerde dan ook van +65 tot ver in de 90 jaar. We verwelkomden wel 6 kapiteins, die na de oorlog op deze sleepboot hebben gevaren, met daarnaast vele matro zen - diverse kokmaten, stuurlui en machi nisten en olielui. Men kan zich niet voorstellen dat deze men sen elkaar in meer dan 50 jaren niet meer hebben gezien. De hernieuwde kennisma king was er daardoor niet minder om. Doordat velen van deze groep genodigden de leeftijd der zeer sterken hebben bereikt, werden wij twee weken voor de reünie ech ter ook geconfronteerd met het onverwachte overlijden van oud-hoofdmachinist Cees Tuijl, in de leeftijd van 83 jaren. Hij was al eerder aan boord geweest, toen we nog met de restauratie van de sleepboot bezig waren; en daarvan genoot hij zichtbaar. Over de vele reizen die de 'Hudson' heeft gemaakt, liet men veel anekdotes de revue passeren en van de verhalen genoot men zienderogen. Het bestuur mag terugzien op een bijzondere dag met deze oud-opvarenden van de 'Hudson'. Het was een dag van ont moeting en weerzien na een hele lange reis, een reis van meer dan 42 jaren. Omdat de 'Hudson' niet toereikend is om zo'n 100 mensen te huisvesten, werd de hulp van het visserij museum ingeroepen, waar wij onze gasten mochten ontvangen. De voorzitter van de stichting 'Help de Hud son', oud-stuurman de heer P.S. de Nijs, heette zijn oud-collega's een hartelijk wel kom toe en memoreerde hoe de 'Hudson' in 1964 van de vloot van L. Smit Internationale Sleepdienst onder de naam 'Ebro' van de vloot werd afgevoerd met de bestemming sloop! Door een bijzondere omstandigheid was het Dirk de Jager uit Stellendam, die het lege casco van sloperij Holland kocht en er een ijsfabriek van maakte ten behoeve voor de visserij. Hij noemde het schip 'Johan-Dirk' Bij sloperij Holland in Hendrik Ido Ambacht was alles van de sleepboot dat nog herinnerde aan haar vorig bestaan, verwijderd; het casco werd naar Ooltgensplaat gesleept en volledig geïsoleerd en verbouwd tot ijsfabriek. Veel las- en brandwerk werd er op het schip gepleegd, dat niet zonder gevaar geschiedde. Op een gegeven moment vloog de 'old lady' zelfs in brand, wat bij de inbouw van de ijs- machine voor de nodige vertraging zorgde. Uiteindelijk werd het schip in Stellendam afgeleverd en draaide 200-250 ton ijs per week. Huub Tanis uit Goedereede werd in 1977 de nieuwe eigenaar en zette de ijsfa briek voort onder de naam 'Elizabeth'. Maar ook aan deze periode kwam weldra een eind, omdat de nieuwe kotters van Stel lendam zelf uitgerust werden met een eigen ijsmachine en er steeds minder werd gebruik gemaakt van de voormalige zeesleepboot. In 1989 werd de 'Hudson' voor de tweede keer, maar nu vanuit Stellendam, afgevoerd voor sloop. Het was het idee van oud-stuurman P.S. de Nijs om dit laatste stukje maritiem erfgoed te behouden. Een lange weg volgde. Het oude casco werd naar Rotterdam gehaald, waar met de restauratie werd begonnen. Nog niet zo lang geleden werd door de fa.Ytama een nieuw dek gelegd en werden we door Eeuwit Tanis (vuurtorenwachter van Ouddorp) ver blijd met een prachtige Industrie motor uit 1951, die nu draaiend als museumstuk staat te pronken. Na zestien jaar restaureren konden de oud- opvarenden dit mega-project met eigen ogen zien en de herinneringen werden dan ook wel opgehaald. Ook de kombuis werd in 'volle glorie' bewonderd, hoe daar een taart gebak ken werd met een vuile lap erin. Ook kwa men de verhalen los over berenspek, punten strepen, kurkezak en roldonders. Ook hoe er voor de hele week werd brood gebakken, enz. Kortom, vele verhalen werden na zoveel jaar weer in herinnering gebracht. Onder de genode gasten aan boord van de 'Hudson' was ook de heer M.F.Stolk uit Vlaardingen, die als enige de ramp met de veerboot 'Ulsterduke' in 1951 heeft over leefd. Stolk was toen 31 jaar oud en op deze bijeenkomst aan boord van de 'Hudson' ver telde hij emotioneel wat toen is gebeurd. Dat dit op zo'n moment weer werkelijkheid wordt, wanneer je na vijftig jaar weer op het schip staat, kan ik me goed voorstellen. Deze geschiedenis is een zwarte bladzijde in het bestaan van de sleepboot 'Hudson' en haar bemanning, en we schrijven Stolks verhaal en de gebeurtenissen van deze ramp hier neer. "Op 1 maart 1951 vertrok de 'Hudson' met kapitein J. de Vos van Maassluis naar Birken head, vanwaar ze op 5 maart naar La Spezia vertrok met op sleeptouw een oude veerboot van 2000 BRT, de 'Ulsterduke', die bestemd was voor de sloop. In eerste instantie verliep de reis zeer voorspoedig, maar in de Golf van Biskaje brak er een hevige storm los. Kapi tein de Vos durfde het niet aan om vlak onder de rotsachtige Spaanse kust de normale route te vervolgen, wind en water kwamen immers uit de Oceaan, zodat men vreesde om aan 'lager wal' te geraken, wat dan uiterst gevaarlijk is, zeker met een sleep achter je. Hij had het voornemen om de Spaanse haven La Coruna binnen te lopen, doch het noodlot sloeg toe! In de nacht van 12 op 13 maart brak de sleep tros van de 'Hudson'; de bemanning vocht tegen de zee in om de sleepverbinding met de 'Ulsterduke' weer tot stand te brengen. Men bevond zich toen op ongeveer 60 mijl ten westen van Kaap Finistèrre. In de morgen van de 13e maart werd de sleepverbinding hersteld en kapitein de Vos koerste richting Corcubion, om daar voor het slechte weer te schuilen. Vlak voor het binnenlopen van de Baai brak de sleeptros voor de tweede keer, de veerboot 'Ulsterduke' strandde op de rotsen, stootte lek en zonk. Aan boord van de 'Ulsterduke' bevonden zich de Italiaanse kapitein van de veerboot en vijf runners van de sleepboot 'Hudson'. De vier runners die bij dit ongeval het leven verloren, waren: A. Lichthart uit Vlaardingen (50), G. van Veen uit Vlaardin gen (28), J. Wielaard uit Vlaardingen (20) en J.C. Steutel uit Goes (28). Deze omgekomen runners werden in Kaap Finistèrre, in aanwe zigheid van de bemanning van de 'Hudson', ter aarde besteld. Twee dagen later werd kapitein Bertelli gevonden en in Corcubion begraven. In die tijd was het niet mogelijk om de lichamen mee te nemen naar Neder land en op hun geboortegrond te begraven. Op 19 maart werd in het kantoor van de sleepdienst L. Smit Co. in Maassluis een herdenkingsdienst gehouden die werd bij gewoond door de burgemeesters van Maas sluis en Vlaardingen, alsmede door velen uit de scheepvaartwereld. Na een woord van de directie van L. Smit en Co. sloot ds. P. van der Vloed, Ned. Herv. Predikant te Vlaardin gen, deze droeve herdenkingsdienst af'. Op 25 januari 2003 werd de 'Hudson' in Vlaardingen als museumschip in gebruik gesteld. De restauratie was voor het grootste gedeelte voltooid. Het bestuur van de 'Hud son' koos deze plaats uit als eerbetoon aan deze vier omgekomen runners, waarvan er drie uit Vlaardingen kwamen. De grote toeloop van oud-opvarenden aan boord van de 'Hudson' begon om half elf. De gasten maakten in groepsverband een bezich tiging in het visserij museum en een bezoek aan boord van de oude zeillogger 'Balder' ('VI 92'), die ook voor het visserijmuseum in Vlaardingen lag afgemeerd. Om één uur was er het 'Schotan aan de Beting' (een vaste tijd waar men aan dek een borreltje deed met elkaar). Aansluitend werd de lunch gebruikt in het visserijmuseum (broodjes met erwten soep), waarna aan dek van de 'Hudson' nog veel werd nagepraat over de vele reizen die het schip met deze bemanning heeft gedaan. We mogen terugzien op een zeer geslaagde dag en wij hopen zo'n reünie in de toekomst nog eens te herhalen, alhoewel we beseffen dat de leeftijd broos is, zeker wanneer de leeftijd der zeer sterken al is overschreden. Schiedam, Maarten Bezuijen N.B.: Foto 2 en 3 mochten we onder dankzegging ontvangen van de heer P. in 't Veld te Oolt gensplaat. De groepsfoto werd belangeloos beschikbaar gesteld door fotografie Hajo Piebenga uit Rotterdam. De overige foto 's komen uit eigen archief. De 'Johan-Dirken later 'Elizabethgemeerd aan het helonsteiger in de vissershaven te Stellendam. De 'Hudsonop vertrek langszij de 'Ulsterdukein Birkenhead (Schotland). De slecht op de zee liggende 'Ulsterdukehad weer verbinding gemaakt met de 'Hudson'. De oud-bemanningsleden van de 'Hudsonvoor hun schip waarop zij zoveel hebben beleefd. De 'Hudsonzoals het schip er op de dag van vandaag uitziet als museumschip. De 'Hudsonvoor de wal in Ooltgensplaat. De 'Hudsonin brand tijdens de realisering van de ijsfabriek in Oaiigensplaat. i 1 1 $fy. i Mtm. *ï£*^*-^w (Söi^^iP 'il 4 ^m De begrafenis van de vier omgekomen collega 's Lichthart, van Veen, Steutel en Wielaard in Kaap Finistèrre.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 35